SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

09 Jun 2012

Increase entry requirement for security guards

The News Straits Times
6/6/2012

KUALA LUMPUR: Cuepacs has called for a minimum qualification requirement of Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) for safety and security officers hired by public universities.

 
The public sector union body said the move was essential  as universities experience high traffic volume and as such, security officers would need a certain level of knowledge and command of English to be able to interact with the visitors effectively.“Security officers with SPM qualifications should be given grade KP17, which entitles them to a RM947 per month salary,” said Cuepacs president  Datuk Omar Osman.
 
He said with the proposal the Penilaian Menengah Rendah (PMR) requirement for guards in the KP11 and KP14 grades should be abolished.Omar also proposed for universities’ director of safety be placed in the KP54 grade instead of the current maximum KP48 grade for permanent staff and KP52 for contract staff.
 
 “Priority to fill the director of safety post should be given only to permanent and pensionable staff,” he said in a press conference after a two-day review of Public Universities Safety and Security Officers Scheme.Omar said there were about 4,000 security officers working in public universities nationwide and more than 10,000 security officers working for local authorities, federal, state and statutory bodies.He said other proposals made included changing the designation from  “assistant security officer” to “junior security officer”, for university management to provide five uniforms a year instead of three and monetary incentives for officers whose shifts is between midnight and 7am.
 
“They are sacrificing their normal resting time and their health will take a beating over a long period of time. They should be given extra incentives subject to the capacity of the government,” he said. The proposals at the two day meeting will be consolidated with other public service transformation proposals at a workshop from June 12 to 14 in Muar, Johor and will be submitted to a special commission of public service transformation and the Public Service Department.

46 ulasan:

ffgghytttr berkata...

yahooo aku no 1 lagi... omar ni betolla very d mangkok.. kes j27 bila ko nak cter ni..

Tanpa Nama berkata...

betol la omar ni mangkuk very mangkok selesaikanla kes satu persatu...mangkuk piring punya omar..kes j17 upgrade ke j27 bila ko nak cter ni

Tanpa Nama berkata...

yessszesss!!! penjawat keselamatan SEMUANYA BERUNIFORM. disamping menjaga keselamatan mereka sendiri tidak terlepas dari ANCAMAN KESELAMATAN. harap dapat DISELARASKAN diSEMUA peringkat.

BUDAK KP berkata...

kebanyakan klasifikasi skim lain yg berada pd gred 11 telah dinaikkan ke gred 17 berkuatkuasa 2 julai 2009 dalam PEKELILING PERKHIDMATAN, PENJUMUDAN SKIM 2009. SOKONG KP11, KP14 diUPGREDKAN ke KP17.

Tanpa Nama berkata...

perkhidmatan yang TERLIBAT dalam MENJAGA ASET KERAJAAN :-

i- skim perkhidmatan PENGAWAI KESELAMATAN, PENOLONG PEGAWAI KESELAMATAN, PEMBANTU KESELAMATAN DAN PENGAWAL KESELAMATAN. dibawah klasifikasi perkhidmatan KESELAMATAN DAN PERTAHANAN AWAM (KP)

ii- skim perkhidmatan JAGA R1, R4 dibawah klasifikasi MAHIR, SEPARUH MAHIR, TIDAK MAHIR

iii- perkhidmatan pengawal keselamatan SWASTA melalui kaedah OUTSOURCING

Tanpa Nama berkata...

Bila cupek mesyuarat dan sahkan cadangan ini?
ATAU presden syok sendiri umum perkara ini???

tipu ertipu lagi ...

TUKANG MASYAK berkata...

ADA KERA ni N17 MENDAKWA GRED MEREKA TIDAK BOLEH SETARAF TUKANG MASYAK N17.
TAHUKAH MEREKA, SELEPAS PENGUPGRED SKIM PERKHIDMATAN TUKANG MASYAK KELAYAK MINIMA UTK MEMOHON JAWATAN TERSEBUT ADALAH SPM + SIJIL.
KELAYAKAN MINIMA UTK JAWATAN KERA ni N17 ADALAH SPM.

Tanpa Nama berkata...

Kenal diri dan skim perkhidmatan masing-masing ... bagaimana bermula dan di mana kini?

satu renungan bagi kebaikan bersama ...

Tanpa Nama berkata...

Aku pun gred MCE tahun 75..cuma sukup makan ja ba kolulusan sia...english medium lagi tu...tapi sa karaja putung gatahh di kg...so sia minta karajaan kasi naik 13% haraga gatah sekilo ni tahun spaya pandapatan pakabun gatah meningkat...tolong la kami pakabun kisil kisilan ni PM..

Tanpa Nama berkata...

Masih relen ke perkhidmatan PTD lagi???!!!

Tanpa Nama berkata...

silap 'relevan'

Tanpa Nama berkata...

bila gaji tahunan nak masuk?? aku dah panas ati dah nak tunggu lama2,jgn smpai pru 13 x dpt2 mmg aku pangkah pakatan rakyat je nnt.

Tanpa Nama berkata...

PTD perlu dijumudkan. Skim baru perlu diujudkan. Eg. skim pegawai tinggi negara (PTN), mula di gred 44.

Bagaimana : semua PA gred 41 dpd pelbagai skim perkhidmatan boleh mohon masuk ke skim baru PTN.

Hanya cream of the creamer dpd pelbagai skim perkhidmatan di gred 41 yang layak dan boleh melepasi tapisan awal ke skim PTN.

Tanpa Nama berkata...

Gaji pegawai juruteknik gred J17 ada sijil starting RM1,417.59.

Gaji pegawai pen pegawai tanah gred NT27 yg ada sijil/ diploma hanya RM1,361.14.

Gaji jururawat masyarakat U19 yg ada sijil cuma RM1,284.27

Sepatutnya CUEPACS perjuangkan potong gaji pegawai gred J yang moroyan hari2 menentang kerajaan. Xsedar untung gaji tinggi...

Tanpa Nama berkata...

kesian...mau senyum pon ada..ketawa pon ada...

amat jarang PA baca senarai tugas dgn teliti..

amat jarang yg baca & fahamkan pasal SKIM & GRED..

ADIL itu amat subjektif..semua nak SAMARATA..hujungnya sama dengan sistem...?

lu fikir la sendiri.. ;)

Tanpa Nama berkata...

PTD perlu dijumudkan. Skim baru perlu diujudkan. Eg. skim pegawai tinggi negara (PTN), mula di gred 44.

Bagaimana : semua PA gred 41 dpd pelbagai skim perkhidmatan boleh mohon masuk ke skim baru PTN.

Hanya cream of the creamer dpd pelbagai skim perkhidmatan di gred 41 yang layak dan boleh melepasi tapisan awal ke skim PTN.

Isnin, Jun 11, 2012 8:35:00 AM

========================================

kalau anak hang ada kelayakan lepas tu lulus plak segala tapisan utk jadi PTD..hang halang tak??

kalau buatnya nnt bakal menantu hang seorang PTD..nak halang ka anak hang nikah dgn dia?

cucu cit hang dpt jadi PTD..apa mcm?

aku syukur dpt online masa cuti..lantakla org nak kutuk apa pon..PTD tetap relevan..& jgn hanya sebab segelintir maka semua dipukul samarata..wujudkah kesempurnaan bagi setiap SKIM?

SEMUA SKIM boleh tukar masuk SKIM M..asal ikut saja proses yg diwajibkan..DAH LAMA BUAT pon..

& amat ramai dah dari SKIM LAIN masuk PTD..hangpa p tanya depa la..

ramai dari DG dapat tukar skim ke M..apa depa bikin lepas tu?

ramai dari skim Polis & Askar dapat masuk M...depa buat apa lepas tu?

dan bnyk SKIM lain lagi..p tanya depa tu..apa yg dah depa buat sejak dpt tukar SKIM?

adakah SKIM yg bersalah? walhal yg buat pasal..ORANG...bukan SKIM tu sendiri..

harap jujur..memang pahit..memang tuan2 stress..tapi tolong jgn ikut hati sgt..sebab 1 masa akan patah balik ke diri & keluarga memasing..nak kata apa pula? bila di kalangan kaum kerabat keturunan sendiri ada PTD...nak marah depa?

Tanpa Nama berkata...

Keadilan utk semua Penjawat Awam , bukan hanya sekumpulan jawatan yg menarik perhatian sokongan .

Tanpa Nama berkata...

btul tu.bila lg nk upgred kp11 dn kp14 ke kp17.rmi penjwt awam yg bertugas sebagai pengawal keselamtn dipelbgi agensi seperti aadk,jpm dn lain2 tp smpi sekrg tiada perubahan sedangkn gred yg seangkatan dgnnya telah pn naik.

Tanpa Nama berkata...

btul tu.bila lg nk upgred kp11 dn kp14 ke kp17.rmi penjwt awam yg bertugas sebagai pengawal keselamtn dipelbgi agensi seperti aadk,jpm dn lain2 tp smpi sekrg tiada perubahan sedangkn gred yg seangkatan dgnnya telah pn naik.

Tanpa Nama berkata...

kami gred kp11 dn kp14 dr aadk mohon diupgred ke kp17 seperti yg dinikmati oleh gred yg lain yg telah pn dinaikkn.dulu gred kami setaraf dgn warder penjara kx11. tp sekrg setelah kx11 diupgred ke kx17 kami ketinggalan.tugas kami juga lebih kurang sama dgn penjara cuma perbezaannya penjara bwh akta jenayah manakala aadk bwh rawatan dn pemulihan

BUDAK KP berkata...

HIDUP!!! KP11, KP14 UPGRED KE KP17

Tanpa Nama berkata...

bertugas di puspen(aadk) sebagai pengawal keselamatan.uniform polis bantuan.bila lg nk upgred ke kp 17?kalau takat nk bg sedap didengar je tak payah la.isu lain pn byk tak selesai.suruhanjaya pn entah bila nk brsidang.alamat kempunan la kp 11 nk upgred

Tanpa Nama berkata...

PTR, PENYELENGGARA STOR RENDAH N11, KB11, KX11, S11 DIUPGREDKAN KE GRED 17 BERKUATKUASA 2 JULAI 2009. KP11 JUGA MAHU DIUPGREDKAN KE KP17.

Tanpa Nama berkata...

sokong sangat2 kp11 dan kp14 dinaikkn ke kp17.jadikn sebagai agenda utama cuepacs.kesian kt pengawal ni.bertugas dh la syif.kadang2 tu masa bekerja pn lbh dr waktu pejabat bertugas.kakitangan lain bekerja 5hari seminggu tp pengawal bertugas 6hari seminggu dn mgkin ada yg lebih dr itu

Tanpa Nama berkata...

Upgrade semua jawatan ke jawatan JUSA. Habis cerita.

PS: Masa belajar, pemalas; suruh sambung belanja, pemalas; suruh buat kerja, pemalas tapi gaji nak naik, gred nak naik sepanjang masa. Itu lah penjawat awam.

Kalau berusaha dengan titik peluh, sambung belajar, cuba memimpin jabatan/kementerian, hasilkan banyak idea inovasi, tambah kualiti perkhidmatan awam; xpe la juga.

Tanpa Nama berkata...

kami amat bebesar hati seandainya gred kp11 ni diupgred ke kp17 mnjd kenyataan.dh lama dh.kb11,kx11 semua dh upgred.kp11 dn kp14 masih menanti.bila lg dato sri.pndg2 la kami ini

Tanpa Nama berkata...

ANGGOTA KESELAMATAN JABATAN, SKIM KESELAMATAN DAN PERTAHANAN AWAM (KP) TERBAHAGI KEPADA DUA.

i- DIBEKALKAN DENGAN KUASA POLIS

ii- TIDAK DIBEKALKAN KUASA

DISAMPING MELAKUKAN TUGAS KESELAMATAN, SKIM KP JUGA MENGANDUNGI ELEMEN PENGUATKUASAAN. IA TERKANDUNG DALAM SKOP TUGAS (KP) IAITU "MEMASTIKAN UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN DAN LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN DIKUATKUASAKAN DAN DIPATUHI".

Tanpa Nama berkata...

abis selama ni inovasi x brtmbh ke?ko igt kp11 ni semua cikai.cuma rezeki je xde bodoh.yg ko nk marah2 xtentu pasal ni kenapa?dh meroyan ke

Tanpa Nama berkata...

KP11, KP14 UPGRED KE KP17

Jumudkan PTD berkata...

kalau anak hang ada kelayakan lepas tu lulus plak segala tapisan utk jadi PTD..hang halang tak??

kalau buatnya nnt bakal menantu hang seorang PTD..nak halang ka anak hang nikah dgn dia?

cucu cit hang dpt jadi PTD..apa mcm?

aku syukur dpt online masa cuti..lantakla org nak kutuk apa pon..PTD tetap relevan..& jgn hanya sebab segelintir maka semua dipukul samarata..wujudkah kesempurnaan bagi setiap SKIM?

SEMUA SKIM boleh tukar masuk SKIM M..asal ikut saja proses yg diwajibkan..DAH LAMA BUAT pon..

& amat ramai dah dari SKIM LAIN masuk PTD..hangpa p tanya depa la..

ramai dari DG dapat tukar skim ke M..apa depa bikin lepas tu?

ramai dari skim Polis & Askar dapat masuk M...depa buat apa lepas tu?

dan bnyk SKIM lain lagi..p tanya depa tu..apa yg dah depa buat sejak dpt tukar SKIM?

adakah SKIM yg bersalah? walhal yg buat pasal..ORANG...bukan SKIM tu sendiri..

harap jujur..memang pahit..memang tuan2 stress..tapi tolong jgn ikut hati sgt..sebab 1 masa akan patah balik ke diri & keluarga memasing..nak kata apa pula? bila di kalangan kaum kerabat keturunan sendiri ada PTD...nak marah depa?

Isnin, Jun 11, 2012 9:59:00 AM

-----------------------------------

PTD sewajarnya dijumudkan bagi membolehkan penjawat awam pelbagai profession & gred untuk memimpin jabatan tanpa melalui program tapisan bermula dari bawah.

Ramai penjawat awam yg terdiri daripada kumpulan P&P lain yg mampu mentadbir negara tidak kiralah pensyarah, lawyer, doktor, akauntan, jurutera, guru-guru dll.

Jawatan PTD menyebabkan perkembangan kerjaya penjawat awam terbantut kerana tidak wajar bagi pegawai yg sudah berada di gred lebih tinggi seperti 52, 54 dan JUSA untuk bermula di M41.
Hasilnya, idea-idea mereka ini terbantut oleh perjawatan yg dikhaskan untuk PTD.

Tidak kah pelik Kementerian Pelajaran, kementerian Kewangan etc di negara ini masih dipimpin oleh PTD-PTD walhal di negara maju yg lain jabatan berkenaan misalnya dipimpin oleh guru-guru dan akauntan yg tentunya arif berkenaan bidang mereka sendiri.

Ketirisan perbelanjaan kerajaan juga berlaku sebagaimana yg dilaporkan Jabatan Audit Negara setiap tahun kerana PTD sebenarnya yg kurang arif berkenaan bidang sesuatu jabatan/ kementerian. Sepatutnya Kementerian Kesihatan misalnya dipimpin oleh doktor-doktor bukannya PTD yg tentunya tiada ijazah perubatan.

Tanpa Nama berkata...

skrg cite bab kp.yg lain2 spt ptd,gred j atau sebagainya bole blah.sini khas utk kp bg cadangan atau luahan.harap fhm

Tanpa Nama berkata...

upgred la.mau tunggu apa lg.kp ni dh lama terpinggir terutama kp11.

Tanpa Nama berkata...

kami pengawal kp11 dn kp14 aadk menyokong penuh cadangan ini.timakasih cuepacs

Tanpa Nama berkata...

kalau anak hang ada kelayakan lepas tu lulus plak segala tapisan utk jadi PTD..hang halang tak??

kalau buatnya nnt bakal menantu hang seorang PTD..nak halang ka anak hang nikah dgn dia?

cucu cit hang dpt jadi PTD..apa mcm?

aku syukur dpt online masa cuti..lantakla org nak kutuk apa pon..PTD tetap relevan..& jgn hanya sebab segelintir maka semua dipukul samarata..wujudkah kesempurnaan bagi setiap SKIM?

SEMUA SKIM boleh tukar masuk SKIM M..asal ikut saja proses yg diwajibkan..DAH LAMA BUAT pon..

& amat ramai dah dari SKIM LAIN masuk PTD..hangpa p tanya depa la..

ramai dari DG dapat tukar skim ke M..apa depa bikin lepas tu?

ramai dari skim Polis & Askar dapat masuk M...depa buat apa lepas tu?

dan bnyk SKIM lain lagi..p tanya depa tu..apa yg dah depa buat sejak dpt tukar SKIM?

adakah SKIM yg bersalah? walhal yg buat pasal..ORANG...bukan SKIM tu sendiri..

harap jujur..memang pahit..memang tuan2 stress..tapi tolong jgn ikut hati sgt..sebab 1 masa akan patah balik ke diri & keluarga memasing..nak kata apa pula? bila di kalangan kaum kerabat keturunan sendiri ada PTD...nak marah depa?

Isnin, Jun 11, 2012 9:59:00 AM

*************************
tq. PTD masih tak relevan.
entry masuk dari pelbagai skim bermula dari M41?
bukan dari M44???

Skim PTN bukan utk ditempatkan di pelbagai jabatan GUNASAMA. Mereka hanya khusus di Kementerian Luar dan Kementerian yang ada padanya Jabatan yang berkaitan dgn penglibatan Antarabangsa spt MITI, Pengajian Tinggi, etc.

Kementerian yang tidak terlibat dengan urusan PengAntarabangsaan boleh menempatkan Pegawai selain dpd PTN.
Pegawai Tadbir Am perlu dikembali ujud.

Saya mempuyai ramai kawan dan saudara mara dpd PTD. Tidak kekok untuk saya berurusan dgn mereka kerana saya tahu keupayaan mereka sebenar.
Kata seorang teman, Bersaing di peringkat BAWAH TEMPURUNG sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Penurut perjawatan sedia ada dalam kerajaan
PTN = Pegawai Tadbir Negeri

KADUK berkata...

GELARAN "PENGAWAL JUGA TERLALU UZUR"

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya kp11 dan kp14 ni diupgred pd thn 2009 lg.tp kenapa bole terrcicir.pd hal gred2 yg sama dgnnya telah pn naik.mohon cuepacs bw perkara ini ke hadapan seberapa segera yg mungkin.

Tanpa Nama berkata...

JAGA PN DH LAMA UPGRED.PENGAWAL KP 11 BILA LAGI?TAKKAN NK SAMA TARAF PULA DGN JAGA SEDANGKN SKOP KERJA PENGAWAL NI LUAS.SESETENGAH PENGAWAL TU ADA YG BERTARAF POLIS BANTUAN.TP GAJI TETAP PENGAWAL.APA CITER?

Tanpa Nama berkata...

kami pengawal keselamatan kp11 ni ibarat melukut ditepi gantang.nk bawa isu ni ke atas tak dapat sbb kami tiada kesatuan.nk harap kpkk selesaikn masalah kami ntah bila.harap pd cuepacs je la.mohon kerajaan pertimbgkn la cadangan ini

Tanpa Nama berkata...

gelaran pengawal keselamatan ni dah lapuk.kalau bole tukar la bg sedap didengari.upgredkn sekali jwtn ni ke kp 17.br la dikata transformasi

Tanpa Nama berkata...

SOKONG KP11 DAN KP14 DIUPGRED KE KP17.HIDUP PENGAWAL,HIDUP DATO OMAR DN HIDUP BN.

upin dan ipin berkata...

BETUL...BETUL... BETUL...SOKONG KP11, KP14 UPGRED KE KP17,22,26.

KP berkata...

ANGGOTA KESELAMATAN JABATAN, SKIM KESELAMATAN DAN PERTAHANAN AWAM (KP) TERBAHAGI KEPADA DUA.

i- DIBEKALKAN DENGAN KUASA POLIS ( DIDAFTARKAN SEBAGAI POLIS BANTUAN

ii- TIDAK DIBEKALKAN KUASA

DISAMPING MELAKUKAN TUGAS KESELAMATAN, SKIM KP JUGA MENGANDUNGI ELEMEN PENGUATKUASAAN. IA TERKANDUNG DALAM SKOP TUGAS (KP) IAITU "MEMASTIKAN UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN DAN LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN DIKUATKUASAKAN DAN DIPATUHI".

Tanpa Nama berkata...

KP11 KP14 naik ke KP17...Dah N12 sampai bila nak naik ke N17?...

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong semua gred naik sbb harga brgn harian makin naik...ini la maknanya BN barang naik jer...kami org kg pekerja kg da teruk ni...apa lagi harga getah turun lagi..menyusahkan rakyat la..kalo ku tau harga getah turun alangkah baik aku jual getah ku sebulan lalu masa harga tinggi..skrg tiba tiba jer turun....puiiiii puiiiii bengong punya...ingatkan nak kumpul sampai 5000 kg baru nak jual baru dpt wang byk...ini buat kami marah ja dgn kerajaaan...tolong la kerajaan kami penoreh getah di kampung ni....pelaseeee....penat lelah bangun awal pi toreh getah ..bukan tu ja..bole terjumpa ulal berbisa masa tore getehhh...kadang susu getah cair akibat hujan tiba tiba...aduh pleaseeee tolong naikkan harga getah semula...takkan kakitangan awam je kena ambil kebajikan...kami penore getah hasiljan barangan berasaskan getahhh..tiada getah tiada tayar original semua kenderaan kerajaan...tolong la pm malaysia

Tanpa Nama berkata...

salam 1 malaysia.. (kpkk) mangkuk tingkat cina. bapa main pancut je tak ingat apa dah dekat kp11. kata nak perjuangkan untuk naik gred kp11 kepada kp17, janji tinggal janji.porahh cish..

bila pak guard naik gaji kami x naik.. polis naik gaji pon kami x naik jgk... kami ni dok tang mana...?? guard pon dak, polis pon dak..!!!hampa ingat kami pecacai ka...

hampa ingat gaji la cukup sgt ka..?? kami mintak bkn bulan ka bintang ka...dah la PTK dapat 4 4 haram depa x bagi..1 lagi hampa dok kira gred S saja,gred KP hampa pandang sebelah mata saja. gred S tempoh naik pangkat tak perlu tunggu berbelas tahun kalau kp makan berbelas tahun. Tolong la pak presiden kesian sama kami