SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

30 Jun 2012

KEMUKA TEGURAN, CADANGAN: SURUHANJAYA KHAS

Berita Harian
23/6/2012



KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam hari ini meminta orang ramai mengemukakan teguran dan cadangan untuk menambah baik mutu perkhidmatan awam.

Pengerusinya, Tun Zaki Tun Azmi, berkata cadangan atau teguran itu bertujuan meningkatkan keberkesanan dan kecekapan penyampaian perkhidmatan, selain memperkasa modal insan perkhidmatan awam yang responsif kepada kehendak pelanggan.
"Kalau orang awam tidak berpuas hati dengan cara perkhidmatan awam, jabatan-jabatan atau kementerian-kementerian diuruskan dan dijalankan, mereka boleh membuat cadangan kepada suruhanjaya.
"Suruhanjaya sekarang memerlukan teguran daripada tiap-tiap individu untuk menambah baik perkhidmatan awam, contohnya daripada seseorang yang pergi hospital kerajaan kena tunggu tiga hingga empat jam untuk berjumpa doktor, lepas tu tunggu lagi dua hingga tiga jam untuk dapat ubat, seharian dia di hospital," katanya dalam temu bual eksklusif di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Pengerusi suruhanjaya itu yang juga bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam.

Zaki berkata, orang ramai boleh mengemukakan segala cadangan dan pandangan melalui e-mail sekretariat.skmtpa@jpa.gov.my, zaki.skmtpa@jpa.gov.my atau melayari http://docs.jpa.gov.my/skmtpa.

Zaki yang juga bekas Ketua Hakim Negara, berkata setiap aduan dan teguran yang diterima akan dimajukan kepadanya dan beliau sendiri akan meneliti dan menjawabnya.
Beliau berpendapat masalah kelewatan dalam urusan perkhidmatan awam boleh diperbaiki atau dikurangkan sekiranya penyampaian perkhidmatan lebih efisien.

Sehingga semalam, suruhanjaya berkenaan menerima sebanyak 751 aduan yang 99 peratus dibuat oleh penjawat awam mengenai isu gaji tidak mencukupi dan kenaikan pangkat.

"Masalah yang kita hadapi sekarang ialah banyak orang salah faham, mereka ini membuat aduan bahawa gaji tidak cukup, tak dapat naik pangkat. Gaji penting dalam perkhidmatan tetapi sasaran utama kita ialah menambah baik kualiti perkhidmatan awam.

"Kalau kita memperbaiki 'efficiency' kita mungkin boleh mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan mungkin (kerajaan) tidak perlu menambah kakitangan," katanya.

Beliau berkata, suruhanjaya itu akan membuat cadangan penambahbaikan berdasarkan segala pandangan dan teguran yang dikumpul dalam tempoh enam bulan dari Jun hingga Disember ini, yang akan dikemukakan kepada kerajaan untuk pertimbangan selanjutnya.

"Sama ada kerajaan mahu terima atau tidak (cadangan suruhanjaya), itu terpulang kepada kerajaan," katanya.

Suruhanjaya itu juga merancang untuk mengadakan 'roadshow' di seluruh negara bagi memudahkan orang ramai mengemukakan cadangan mereka, katanya yang turut mencadangkan motto "Cepat dan Tepat" dalam urusan perkhidmatan awam.

"Dua perkataan itu seharusnya menggambarkan segala-galanya dalam perkhidmatan awam," katanya.

Penubuhan suruhanjaya bagi mengkaji transformasi perkhidmatan awam itu yang bukan sahaja melibatkan sistem saraan tetapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan yang diperlukan negara, diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada perjumpaan khas bersama penjawat awam di Putrajaya, 8 Mac lalu.

Selain Zaki dan Ismail, suruhanjaya itu mempunyai lima anggota iaitu bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom; bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Dr Hadenan A Jalil; bekas Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Hussin Ismail; bekas Panglima Latihan Tentera Darat, Mej Jen (B) Datuk Che Hasni Che Ahmad; dan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman. - BERNAMA

68 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mohon pertimbangkan agar PA yang telah berkhidmat,bila ditawarkan lantikan baru ke mana mana jawatan dibenarkan membawa faedah kelayakan cuti tahun jawaan lama ke jawatan baru.

buat masa ini ada PA yang telah berkhidmat selama 15 tahun,kelayakan cuti tahun 30 hari,bila dapat lantikan ke jawatan baru,cuti tahunan menjadi 25 hari,ikut jawatan baru.

mohon pertimbangkan agar dibenar meneruskan kelayakan cuti tahunan 30 hari sepertimana dalam jawatan lama.

terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

j17 patut dinaiktaraf j27 sbgmana sblm pembatalan sbpa...kaji semula elaun perumahan,cola dan khidmat awam...minta kakitangan kontrak yg dilantik ke jawatan sementara atau tetap dlm perkhidmatan awam negeri atau persekutuan dibawah semula gaji terdahulu jika pegawai kontrak dilantik ke jawatan sementara atau tetap dgn syarat dlm jawatan yg sama...kaji semula time best kakutgn tidak kira lantikan kontrak,sementara atau tetap...kaji semula kenaikan pangkat bagi PA yg mempunyai kelayakan tinggi tetapi masih dlm gred jawatan yg sama...TQVM

Tanpa Nama berkata...

Umur persaraan wajib 60 tahun telah myebabln kakitgn yg da lanjut umur ni tidak lagi menitik beratkan tgjawsb..bataljan semula bersara 60 tahun...ramai lagi rakyat mlysia yg masih muda dan ingin mdpt peluang kerja dgn srktor awamm...spatutnya perlu menilai semula keberkesanan tempoh perlanjutan bersara 60 tahun...ada cetita kedai kopi

Tanpa Nama berkata...

tambah baik dulu skim j.bagi j27 kpd yg layak.dah mmg hak j27 setaraf stpm.. jgn bg alasan kaji kaji kaji kaji selidik selidik sampai korang yg jd ahli suruhanjaya jd ahli neraka weilll.. jpa sial skim n naik dpt jumud, study senang2 amik kpsl dpt n41, skim nt 17 dpt 27, tapi bila skim j27 diluluslan pd sbpa semua dengki.. pukimak punya jpa.. lg 2 tahon aku nk pencen.. menyesal aku masok gred j, taw dulu aku masok maktab jd cikgu amik bidang sastera or konseling or pertanian lg bagos.cikgu klor maktab amik oum dpt 41.aku bljar kt uitm amik sijil kjuteraan lgsung gred mmula 17 setaraf mamat spm n mamat n11 yg dpt jumud ke n17.. alasan jpa gred gaji pmulaan j17 tinggi.tp jpa babi ni x pikir gj dinding sama lbih kurang.. sijil kjuruteraan mula dr 17, tp diploma mula dr 29.. punyala jaoh padahal beza kursus 1 tahon je.. harap ahli shjanjaya amik kira pandangan ikhlas aku ni.. lg 1 kpd ahli srhanjaya korang buang je mangkok si gagap omar tu.. aku taw beno sikap dia nak glamer jd calon bn.. aku pon gred 22 cam omar gagap tp kna buat keje.. omar gagap gaji j22 dia sapu tp hr2 dok bjlan sluruh msia.. sial ko gagap.. psl ko la sbpa yg elok utk gred j dbatalkan.. harap sangat ko terseksa dunia akhirat

Tanpa Nama berkata...

Perlaksanaan ISO,5S,pengunnaan Checklist, pengunaan teknologi ICT/online yg diperkenalkan oleh MAMPU dilaksanakan oleh kakitangan SOKONGAN semua peringkat gred kini membuktikan pengurusan kerja PA cemerlang , berkualiti dan bertambah baik berbanding th 80an. Sudah sewajarnya semua gred sokongan dikaji gred masing2.Tak kira skim N,G,J.W dan lain2.TQ.

Tanpa Nama berkata...

menjaga kuality kerja kakitangan awam kena 4 kali thumb print bukan punch kad 7.30pagi/8.00pagi 1.00/th/2.00th dan 4.30ptg/5.00ptg
kaedah ini boleh pantau kedatangan kerja kakitangan awam . satu lagi orang lain tidak boleh tolong menolong punch card.

Tanpa Nama berkata...

merujuk kepada komen bertarikh Ahad, Julai 01, 2012 12:25:00 AM:

PEMBACA BERITA TV 10:
seorang juruteknik j22 dilaporkan telah melakukan AMUX dengan mengeluarkan komen yang tidak sepatutnyer, kepada pihak yang terlibat dalam penarafan semula skim perkhidmatan. menurut sumber yang boleh dipercayai, beliau telah menulis komen diruangan ini dengan menggunakan hidung, suka-suka kembang, suka-suka kuncup. ini adalah akibat daripada kegagalan skim perkhidmatan beliau dinaiktaraf daripada gred terdahulu kepada gred yang lebih tinggi iaitu TURUS III. saya, KARAM DILAUTAN SEPI melaporkan. sekian berita. TENG TENG TENG..TUT TUT TUT..

Tanpa Nama berkata...

Conditions for eligibility for applying for a position in the Government Services is subject to the specified SERVICE CIRCULAR. however there are a number of public agencies (STATUTORY AUTHORITY EXEMPTION)

ADDITIONAL qualifications that put conditions.

example: age limit - can not exceed 30 years, and others.

perhaps it is suitable for FRESH CANDIDATES seeking to enter public service.

tv 10 news reader berkata...

but may not be suitable for candidates who have been in the service, because these candidates are those with experience. hope a candidate who has been in public service are exempted from attachment.

sokong ALI HAMSA berkata...

minta hanya ahli Umno sahaja diserap ke jawatan P&P tanpa mengira kelulusan. ini akan meningkatkan kepercayaan rakyat dan menambahkan integriti. kakitangan SPRM juga haruslah ahli Umno sahaja, barulah keadilan tercapai.

Dr Ali Hamsa yang mulia, tahniah kerana mewajibkan PA undi BN. Jasa anda amat mulia, setaraf Pak Omar yang teringin sgt jadi calon BN nanti

ahli umno berkata...

setuju.....kenaikan pangkat perlu utamakan ahli umno.ahli umno juga patut dibenarkan cuti tanpa rekod untuk terlibat dalam apa apa aktviti umno tanpa had...contohnya jikav 70 hari terlibat dalam aktiviti umno,ahli patu layak adapat cuti tanpa rekod 70 hari juga.

Tanpa Nama berkata...

kaji semula jumlah cuti tahunan kumpulan sokongan 2o hari supaya menjdi 25 hari.

Tanpa Nama berkata...

Orang yang bukan ahli UMNO tu letak je jawatan dari menjadi PA. Kena kenanglah jasa baik BN selama ini. Kita kena jadi macam robot. Betul tak?

Saya yang menurut perintah BN.

Tanpa Nama berkata...

Syarat-syarat kelayakan untuk memohon jawatan dalam Perkhidmatan awam adalah tertakluk kepada PEKELILING PERKHIDMATAN yang telah dikeluarkan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa agensi awam (PENGECUALIAN kepada PIHAK BERKUASA BERKANUN)yang meletakkan syarat kelayakan TAMBAHAN.

Contoh: had umur - tidak boleh melebihi 30 tahun, perlu kredit dalam beberapa subjek, lulus sekurang-kurangnya 6 matapelajaran dan lain-lain.
sedangkan dalam iklan perjawatan ia tidak dinyatakan.

ia mungkin sesuai untuk CALON FRESH yang baru memohon untuk memasuki perkhidmatan awam.

tetapi mungkin tidak sesuai untuk calon-calon yang telah berada dalam perkhidmatan, kerana mereka mempunyai pengalaman dalam sektor awam. harap calon yang telah berada dalam perkhidmatan adalah dikecualikan daripada syarat TAMBAHAN tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Elok la Pak Saudara Omar berenti kalau tidak huru hara PA dibuatnya. Minta suruhanjaya jangan layan skim J jika tidak akan banyak lagi huru hara caca barna sistem PA, habis mampus semua.Rakyat minta suruhanjaya adakan balik SPM untuk skim J supaya ramai lelaki yg gagah berani tengah ganggur nie boleh ganti skim J Poly yg pondan2 tus asyik goyang telor je kerja.

Tanpa Nama berkata...

TUNAIKAN HARAPAN SKIM J DAN SKIM G...

Tanpa Nama berkata...

TUNAIKAN HARAPAN SKIM J DAN SKIM G...

Tanpa Nama berkata...

Gred R1 Kpsl/Kup ke R4
Gred R3 Kpsl/Kup ke R6
Gred N1 Kpsl/Kup ke N4
Gred N3 Kpsl/Kup ke N12

ini dah nasib mereka, Tapi.....

Tak kesian ke pada mereka ini.skim gaji tak smpai rm2300..apa yang diketahui mereka ini sangat berharap agar ada perkiraan dan kaedah lain bagi membantu golongan ini supaya berpeluang kenaikan pangkat selepas gred mati....

Tanpa Nama berkata...

Syarat kelayakan untuk memohon jawatan dalam Perkhidmatan awam adalah tertakluk kepada PEKELILING PERKHIDMATAN yang telah dikeluarkan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa agensi awam (PENGECUALIAN kepada PIHAK BERKUASA BERKANUN) yang meletakkan syarat kelayakan TAMBAHAN.

Contoh: had umur - tidak boleh melebihi 30 tahun, perlu kredit dalam beberapa subjek, lulus sekurang-kurangnya 6 matapelajaran dan lain-lain.
sedangkan dalam IKLAN perjawatan ia TIDAK dinyatakan.

ia mungkin sesuai untuk CALON FRESH yang baru memohon untuk memasuki perkhidmatan awam.

tetapi mungkin tidak bagi calon yang telah berada dalam perkhidmatan, kerana mereka mempunyai pengalaman dalam sektor awam. harap calon yang telah berada dalam perkhidmatan adalah diKECUALIkan daripada syarat TAMBAHAN tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Elok la Pak Saudara Omar berenti kalau tidak huru hara PA dibuatnya. Minta suruhanjaya jangan layan skim J jika tidak akan banyak lagi huru hara caca barna sistem PA, habis mampus semua.Rakyat minta suruhanjaya adakan balik SPM untuk skim J supaya ramai lelaki yg gagah berani tengah ganggur nie boleh ganti skim J Poly yg pondan2 tus asyik goyang telor je kerja.

===============================================================================

aku rasa kau ni mmg tak sayang nyawa kot....main hetam jeeeeeee

lok_lak84 berkata...

elok semua skim J yang dari poli dipecat sahaja, atau dijadikan kontrak. ambil gradian yang pintar dan berilmu tinggi dari KUSTEM, satu2nya IPT yang bertaraf dunia. Jurutera dan Juruteknik lepasan KUSTEM mampu membuat apa sahaja kerja, rajin, dedikasi dan menyokong penuh BN selaku pewaris para anbiya. Setakat lepasan UM, USM, UiTM, UTM dan UKM tu senang2 je kena tapau

KUSTEM BEST

Tanpa Nama berkata...

Untuk makluman anda semua,graduan lepasan KUSTEM layak memegang jawatan tertinggi kerajaan..maksud jawatan tertinggi kerajaan ialah jawatan yang terdapat di semua jabatan kerajaan iaitu JABATAN CUCI LUBANG JAMBAN/TANDAS..kerajaan boleh tambah staff dengan mengambil alih tender cuci jamban..pastikan semua graduan KUSTEM tekun MENCUCI LUBANG JAMBAN..kita semua percaya dan yakin bahawa graduan KUSTEM dapat melakukan tugas dengan baik kerana IPT mereka bertaraf dunia(mengikut mamat kat atas),jadi Jabatan Cuci Jamban/Tandas x perlukan ketua jabatan..kita juga yakin mamat kat atas tekun mencuci jamban..amat yakin...

Tanpa Nama berkata...

Benar. Saya sokong

Tanpa Nama berkata...

Harap suruhanjaya penambahbaikan ssm mengunakan skim gaji yang tredapat dalam spba untuk pekerja awam r1

Tanpa Nama berkata...

Setuju,harap jpa dan dr ali bantulah kami yang paling bawah

Tanpa Nama berkata...

Kempunan nak rasa gaji akhir rm2390.seperti yang terdapat dalam jadual gaji spba apabila jadual gaji ssm diguna kembali hampa..dulu cakap kaji penambahbaikan spba tidak akan mengurangkan gaji seperti yang dikeluarkan dlm spba,tiba-tiba batal pulak spba.gaji yang dikeluarkan dlm spba juga dibatalkan ,gunakan skim gaji ssm yang trelalu jauh bezanya. Gaji akhir R1 spba -rm2390 gaji maksimum ssm-1557

Tanpa Nama berkata...

Betul ke Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) Tan Sri Abu Bakar Abdullah telah ditamatkan perkhidmatannya pada 30 jun lepas ? Mohon kepastian dari mereka yang berkenaan.

Tanpa Nama berkata...

Panel penemuduga jawatan baru hendaklah manusia2 yang tidak mempunyai sifat perkauman,kenegerian dan pilih kasih. Mutu perkhidmatan awam msia skrg dipersoalkan adalah berpunca dari pengambilan segelintir kakitangan yang memang hanya bekerja untuk mendapatkan gaji pd hjg bulan, enggan bekerja lebih seolah2 jika terlebih kerja mrka akan menjadi hamba. Pilihlah calon yg benar2 layak bukan kerana dia sekaum/sekeluarga/kawan baik/dpt wang rasuah/seagama dengan anda. Oleh itu soal pemilihan calon oleh panel temuduga harus membuat transformasi segera. Yg pasti jgn mengutamakan kaum sendiri dan mengetepikan calon kaum lain yg lebih baik. TUHAN ADALAH SATU DAN ADIL. FIKIR2KAN......

Tanpa Nama berkata...

lok_lak84 berkata...
elok semua skim J yang dari poli dipecat sahaja, atau dijadikan kontrak. ambil gradian yang pintar dan berilmu tinggi dari KUSTEM, satu2nya IPT yang bertaraf dunia. Jurutera dan Juruteknik lepasan KUSTEM mampu membuat apa sahaja kerja, rajin, dedikasi dan menyokong penuh BN selaku pewaris para anbiya. Setakat lepasan UM, USM, UiTM, UTM dan UKM tu senang2 je kena tapau

KUSTEM BEST

Isnin, Julai 02, 2012 10:53:00 AM
**********************************
TAHIT MU

MR Y berkata...

Syarat kelayakan untuk memohon jawatan dalam Perkhidmatan awam adalah tertakluk kepada PEKELILING PERKHIDMATAN yang telah dikeluarkan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa agensi awam (PENGECUALIAN kepada PIHAK BERKUASA BERKANUN) yang meletakkan syarat kelayakan TAMBAHAN.

Contoh: had umur - tidak boleh melebihi 30 tahun, perlu kredit dalam beberapa subjek, lulus sekurang-kurangnya 6 matapelajaran dan lain-lain.
sedangkan dalam IKLAN perjawatan ia TIDAK dinyatakan.

ia mungkin sesuai untuk CALON FRESH yang baru memohon untuk memasuki perkhidmatan awam.

tetapi mungkin tidak bagi calon yang telah berada dalam perkhidmatan, kerana mereka mempunyai pengalaman dalam sektor awam. harap calon yang telah berada dalam perkhidmatan adalah diKECUALIkan daripada syarat TAMBAHAN tersebut.
Ahad, Julai 01, 2012 11:58:00 PM
--------------------------------

saya pun terkena macam tu juga

Tanpa Nama berkata...

Dipetik dari fb https://www.facebook.com/abubakar.kppa

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA

Jumaat 30 Jun 2012 bersamaan 10 Syaaban 1433H merupakan hari dan tarikh yang amat bermakna bagi saya. Hari ini merupakan hari terakhir saya sebagai KPPA, menandakan tamatnya perkhidmatan saya selaku penjawat awam, setelah berkhidmat selama hampir 35 tahun. Sepanjang tempoh masa tersebut saya melihat dan mengalami sendiri perubahan yang berlaku dalam perkhidmatan awam dan amat berbangga dengan sumbangan dan pencapaian semua yang terlibat.
Di kesempatan ini saya memohon berbanyak maaf diatas segala kesilapan yang telah dilakukan, bukan kerana sengaja atau bermaksud untuk menganiaya sesiapa, tetapi kerana kelemahan saya sebagai manusia biasa. Yang Maha Sempurna hanyalah ALLAH SWT.
Mulai 1 Julai 2012 saya merupakan rakyat biasa yang akan menjadi pelanggan kepada tuan/puan penjawat awam untuk mendapatkan perkhidmatan yang diperlukan. Saya berharap pada ketika itu hasil kerja cemerlang penjawat awam selama ini akan terus menjadi budaya yang sentiasa disebut dan mendapat pujian ramai.
Saya mendoakan yang terbaik untuk semua penjawat awam dan pencapaian yang lebih cemerlang di masa mendatang.
Bagi rakan-rakan yang ingin menghubungi saya bolehlah email ke abubakar160255@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

PEMEGANG2 SIJIL POLI DAN UITM YANG DIKATAKAN SETARAF DGN STPM ADALAH ATAS KERTAS SAHAJA....SEMUANYA ADALAH TIPU MUSLIHAT JPA SAHAJA SEJAK LEBIH 20 THN YANG LALU...........

Tanpa Nama berkata...

cuepacs and jpa is the LANCHOWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

Tanpa Nama berkata...

Ganti BN dan CEUPACS PRU13 nanti

Tanpa Nama berkata...

Ganti BN dan CEUPACS PRU13 nanti

...............................................................................................................

Bukan ke DAP pny org pernah bagi kenyataan supaya jumlah penjawat awam di Malaysia dikurangkan utk mengurangkan kos pentadbiran.

Hahahaha, takut-takut sedara plak nanti yg kene gantikan selepas PRU13.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs and jpa is the LANCHOWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

..........................................................................

Dulu sekolah x nak belajar betul-betul. Bile besar keje gajiny ciput senang- senang je nak melanc**kan org lain yg berjaya atas usaha sendiri. Tak malu sungguh la sedara ni.

Tanpa Nama berkata...

SPA dah membenarkan graduan berijazah memohon jawatan di peringkat SPM. Saya setuju 100% memandangkan bilangan graduan menganggur semakin bertambah setiap tahun.

Tanpa Nama berkata...

Tak patut kau ni habis orang yang ada spm nak campak kat mana?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SPA dah membenarkan graduan berijazah memohon jawatan di peringkat SPM. Saya setuju 100% memandangkan bilangan graduan menganggur semakin bertambah setiap tahun.

Isnin, Julai 02, 2012 8:28:00 PM
-------------------------------------
tp nnt jgn plak dh dpt keja tuh komplen plak gaji x setaraf jawatan. mcm berlaku skang, asik komplen x sudah bab gaji ni. kalau rasa x cukup patutnya kita cr jalan utk cukupkan e.g buat keja sambilan atau keja luar masa cuti. jgn asik tuding jari je kt satu2 pihak...

Tanpa Nama berkata...

SPA dah membenarkan graduan berijazah memohon jawatan di peringkat SPM. Saya setuju 100% memandangkan bilangan graduan menganggur semakin bertambah setiap tahun.

------------------------------------

sia sia je ambil ijazah last last mohon jawatan peringkat SPM ....kat India tu yang ada Master dan Phd pun jual kacang putih.....

Tanpa Nama berkata...

SPA dah membenarkan graduan berijazah memohon jawatan di peringkat SPM. Saya setuju 100% memandangkan bilangan graduan menganggur semakin bertambah setiap tahun.

-----------------------------------

Menjatuhkan maruah mereka mereka yg ada ijazah....

Tanpa Nama berkata...

SPA dah membenarkan graduan berijazah memohon jawatan di peringkat SPM. Saya setuju 100% memandangkan bilangan graduan menganggur semakin bertambah setiap tahun.


--------------------------------
Bila dah dapat jawatan jadi kerani pulak sombong dengan staf staf otai otai ni maklumlah da degree.. lepas sebulan dapat ofer jawatan pegawai.. kosong balik jawatan kerani kan ni menyusahkan bahagian sumber manusia ( perjawatan )...

Tanpa Nama berkata...

SPA kena ambil tindakan yang tegas kalau ramai yg mohon guna Ijazah utk peringkat SPM ni namanya PENIPU.....menyekat rezeki kami yng da SPM.....

Tanpa Nama berkata...

Bersukulla ko dpt karaja hai manusia drp ygkerja sondiri mcm ponoreh gatah,nelayan,farmer yg menggunakan titik peluh dgn kudrat dan hidayat mansari nafkah hidup utk neneruskan nyawa di bumi...jgn talampau pilih kerja ja yg pinting jujur dlm pakarjaan mu sbb ramai lagi rakyat jelata sedang mensari pakarjaan gamannnn...

Tanpa Nama berkata...

bapak ko itam la...baik lu jolok jubur bapak lu n bapak lu jolok jubur lu....

Tanpa Nama berkata...

atuk aku di kg ade tanah sawit 5 ekar, sebulan RM4-5 ribu sebulan, member dia pulak toreh getah sebulan RM2-3ribu sebulan, yg kau nak hina keje org kampung, ape hal beb..!! member aku pulak ambik upah borong sawit, getah, dsbnye, sebulan jea RM4 ribu beb..!! skg sape PA ade tanah kebun, rumah sewa, berniaga sendiri, kau org memang kaya-raya, tergolong dlm golongan korporat..

Tanpa Nama berkata...

Dari portal SPA, http://www.spa.gov.my/Portal/

Permohonan Calon Berkelayakan Ijazah Sarjana Muda untuk memohon dan dilantik ke jawatan yang berkelayakan Sijil Pelajaran Malaysia

Calon berkelayakan Ijazah Sarjana Muda kini dibenarkan untuk memohon dan dilantik ke jawatan yang berkelayakan Sijil Pelajaran Malaysia. Ini bertujuan bagi membolehkan semua calon bersaing bagi memohon mana-mana jawatan yang bersesuaian tanpa sekatan tahap kelayakan akademik yang dimiliki calon. Oleh yang demikian, dengan pelaksanaan kaedah ini, semua calon boleh memohon mana-mana jawatan yang dimohon tersebut dua (2) peringkat lebih rendah daripada kelayakan akademik tertinggi yang dimiliki calon.

Tanpa Nama berkata...

pintar ke budak KUSTEM kalo eja perkataan graduan pn jd gradian dlm comment kat ats. Renung2 kn la even bdk standard UPSR pn leh eja betul...tu la byk jilat telo sndri smpi eja perkataan mudah pn jd silap

Tanpa Nama berkata...

Dari portal SPA, http://www.spa.gov.my/Portal/

Permohonan Calon Berkelayakan Ijazah Sarjana Muda untuk memohon dan dilantik ke jawatan yang berkelayakan Sijil Pelajaran Malaysia

Calon berkelayakan Ijazah Sarjana Muda kini dibenarkan untuk memohon dan dilantik ke jawatan yang berkelayakan Sijil Pelajaran Malaysia. Ini bertujuan bagi membolehkan semua calon bersaing bagi memohon mana-mana jawatan yang bersesuaian tanpa sekatan tahap kelayakan akademik yang dimiliki calon. Oleh yang demikian, dengan pelaksanaan kaedah ini, semua calon boleh memohon mana-mana jawatan yang dimohon tersebut dua (2) peringkat lebih rendah daripada kelayakan akademik tertinggi yang dimiliki calon.

Isnin, Julai 02, 2012 11:15:00

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Inilah kesan IMPLIKASI dpd kenaikan UMUR BERSARA dpd 55/56 tahun ke 58 dan 60 TAHUN !!!!!!!!

Sidek .. kamu dah lepas di dunia.

Berapa ramai siswazah terpaksa menunggu PA pencen khususnya di PnP??
Itu pun masih ramai yang sambung KONTRAK - nak mampus atas kerusi depan meja pejabat!!! BAHALUL !

Tanda Nama berkata...

kalau ada ijazah mohon jawatan spm, gaji ikut rate spm ke rate ijazah?

sedih betul perkhidmatan awam sekarang ni. kelulusan gred 17 dengan gred 41 dah tak ada beza. syabas kepada transformasi perkhidmatan awam!

Has berkata berkata...

Sekarang ni Ada jelajah janji ditepati Mana janji JPA Dan kerajaan untuk Juruteknik yg dah siap keluar pekeliling berbelas tahun sudah tapi tak ikut .....podaah!!

Tanpa Nama berkata...

diharap agar suruhanjaya ini dapat mendengar keluhan hati PA untuk menkaji segala jenis elauan termasuk lah menkaji elaun motosikal yang diterima oleh pembantu am pejabat agar di naikkan dari RM 120 KE RM 150

Tanpa Nama berkata...

Yang patut letak jawatan adalah PM dan KSN. mereka yg pengerusikan mesuarat SBPA. Orang lain pulak jadi kambing hitam.

Tapi dah nasib badan. jadi barua orang politik camtu la.. bila nak, cium tangan. bila taknak sepak bontot.

Silap2 pasni mantan KPPA masuk PAS.. huhuhu...

Without a Name berkata...

abu bakar jadi kambing hitam hasil dari sbpa tak jadi yang mendapat sentuhan sidek hasan dengan ismail adam.

sudahnya sidek hasan jadi pengerusi petronas, ismail adam jadi ahli jawatankuasa SKMTPA.

abu bakar jadi kambing.

this kind of scenario only found in malaysia.
oh yeah, i am proud to be malaysian.

Tanpa Nama berkata...

sib baek tun zaki jadi pengerusi. igt ismail adam yg dpt. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..
saya mohon Ceupacs dan JPA memandang semula beberapa perkara dalam SBPA yang agak baik demi meningkatkan mutu dan kualiti perkhidmatan dalam kerajaan seperti. Jika terdapat kakitangan bawahan yang efisyen, cekap dan rajin serta menunjukkan sikap kerja yang baik melebihi seniornya, mohon dipertimbangkan kenaikan pangkat tanpa mengira senioriti semata2 yang tidak dipersetujui oleh ceupac..tapi sedarlah inilah hakikat yang perlu diterima kakitangan bawahan akan berkata " takperlu kerja sungguh2 yang akan naik senior dulu bukan kita" atau senior akan berkata " jangan risau malas macamana pun kita naik dulu bukan mrk"..mohon ada mekanisma menangani kes ini dengan beberapa syarat seperti jarak senioriti tidak melebihi 2 tahun atau yang difikirkan perlu..cuepac jangan nak jaga kakitangan lama yang tidak efisyen sahaja...terdapat juga kakitangan lama dan baru yang efisyen dan rajin..pendek kata..senior tapi malas buat apa? akan menjadi ikutan junior kelak..kerajaan juga akan rugi dengan budaya ini..

Tanpa Nama berkata...

SPA kena ambil tindakan yang tegas kalau ramai yg mohon guna Ijazah utk peringkat SPM ni namanya PENIPU.....menyekat rezeki kami yng da SPM.....
-------------------------------
apa rezeki? pergi belajar degree la untuk jadikan diri kompetitif. jgn dok senang dgn spm ko itu. selalu harapkan kerajaan je.. pemalas.

Tanpa Nama berkata...

panjangkan cadangan anda tu ke http://docs.jpa.gov.my/skmtpa

berdoalah supaya mereka terbuka hatinya untuk membaca dan menerima cadangan anda

amin.

Tanpa Nama berkata...

assalaammualaikum... sya ingin meluahkan,pandangan dan cadangan pada cuepacs.apa yang sya alami dalam masa 3 tahun dalam penugasan sukarelawan polis diraja (s.s.p) rela/jpam... dalam perkdidmatan sya sya dibayar elaun rm4 1jam dan sya bertugas 8-14 jam dalam 1 hari dan berugas 30 hari penuh sekiranya ia masih lagi kerja dengan ulasan ADA KERJA ADA GAJI.andaian elaun sya rm1200 sebulan tetapi sya tiada imbuhan,insentif,e.p.f, dan segala urusan pmjaman bank tidak akan meluluskan,,masih ramai kawan2 sya tdak berjaya dan berubah hidup sebagaimana yang diperolehi smua pjawat awam.tetapi sya harap pihak cuepacs dapat mengambil sdikit ruang untuk mengatahui lebih lanjut dan teliti apekah keistemewaan kami sungguhpun pejawatan kami ini di awang-awang pejawat awam atau skadar sandaran sahaja..tugas kami amat berisiko tinggi tetapi adakah pihak rela,jpam, 100% bertanggung jawap skiranya kami ditimpa apa-apa kemalangan tidak diingini,,jadi 3tahun sya berkdidmat sudah memadai pihak kerajaan pecayai kesetiaan kami untuk berkhidmat dalam kerajaan dgan memerlukan kelulusan rendah p.m.r ini daripada tercicir berjasa untuk negara.kami cadangkan s.s.p ini dinaik taraf melalui paksi utama pemulaan kami daripada kebijaksanaan dan kuasa cuepacs untuk dibawa ke pihak atasan untuk kami diserap dalam jabatan masing2 wlaupun diberi gred gaji sama landasan gred r3,r1 atau n1.jika lebih tepat ianya diserap kepada p.d.r.m sudah memadai konstebel/sokongan kerana kami dah cukup pengalaman dalam penusan BIT/PERTOL dibawah naungan N.K.R.A.yang sudah berkhidmat pejawat awam pun ada-ada saja tidak puas hati tentang keistimewaanya tetapi di pihak kami lebih tetekan hadapi kemana arah tuju kami untuk hidup lbih sempurna dan terjamin...ok maaf sekiranya ulasan cadangan ini ada menyentuh pihak2 lain,segala keperihatinan kepada pihak yang berusa untuk kami amat dihargai untuk membantu masyarakat yang mencintai kedamaian dan keselamatan rakyat malaysia tercinta ini.. ok assalammuaikum

TUKANG K2 R11 berkata...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kemukateguran_cadangan_SuruhanjayaKhas/Article/index_html

baca artikel di atas. tun zaki ada quote kenyataan ni:
Sehingga semalam, suruhanjaya berkenaan menerima sebanyak 751 aduan yang 99 peratus dibuat oleh penjawat awam mengenai isu gaji tidak mencukupi dan kenaikan pangkat.

"Masalah yang kita hadapi sekarang ialah banyak orang salah faham, mereka ini membuat aduan bahawa gaji tidak cukup, tak dapat naik pangkat. Gaji penting dalam perkhidmatan tetapi sasaran utama kita ialah menambah baik kualiti perkhidmatan awam.


aku ingatkan tujuan utama suruhanjaya ni ditubuhkan untuk MENGKAJI PERKHIDMATAN AWAM SECARA SPESIFIK dan MENGGUBAL CADANGAN SISTEM SARAAN YANG BARU?

rupanya benda lain yang mereka kaji rupanya..

jadi kepada tuan/puan semua yang hantar emel/pos komen dalam web skmtpa, usahlah membuang masa hantar cadangan pasal gaji/pangkat/kpsl/sedang berkhidmat dan sewaktu dengannya. membazir masa saja. tujuan mereka mengkaji benda lain, bukan kebajikan kakitangan awam yang nak dikaji secara spesifik.

Tanpa Nama berkata...

satu cadangan waktu bekerja para guru ditukarkan kepada dua sesi iaitu : sesi pagi dari pukul 7.00 pagi-3.00 petang; sesi petang dari pukul 11.00 pagi - 7.00 malam. waktu persekolahan murid kekal sama seperti sekaran contohnya sesi pagi dari pukul 7.20 pagi- 1.00 petang; sesi petang 1.10 petang - 6.00 petang. guru-guru diminta merancang dan menyiapkan segala tugas lain seperti merancang pelajaran, menyemak buku kerja murid dan sebagainya setelah sekolah tamat pada pukul 1.00petang atau sebelum sekolah bermula pada pukul 1.10 petang.dengan ini beban tugas guru dapat dikurangkan. guru-guru akan menyiapkan segala tugas di sekolah dan balik dengan minda yang tenang ke rumah. dengan ini hubungan kekeluargaan juga akan menjadi baik.

guru BN berkata...

saya mewakili semua guru ahli UMNO memohon elaun khas 20% kesetiaan selaku ahli parti.

Tanpa Nama berkata...

guru BN berkata...

saya mewakili semua guru ahli UMNO memohon elaun khas 20% kesetiaan selaku ahli parti.

Jumaat, Julai 06, 2012 4:48:00 PM

-----------

inilah dia guru perosak bangsa. bila jadi kakitangan awam, bermakna berkhidmat untuk negara, bukan berkhidmat untuk parti politik.

bodoh!

Tanpa Nama berkata...

Memohon KSN keluar arahan pegawai atasan jetua ketua jabatan pengarah KSU jangan suka-suka menukarkan kakitangan bawahan sesuka bapak dia salah guna kuasa sedangkan perasuah keroni di lindungi bahkan naik pangkat pulak tuu KSN baru siasat... belaku D Kementerian pengajian tinggi jabatan pengajian politeknik di politeknik lembah kelang.. berat kes nii jangan tutup.. sprm pun tak tutup kes jangan ingat dah lepas haaa..

KASTURY FRIED CHICKEN DEBOMB berkata...

sbpa di batalkan tapi umur berpencen dikekalkan hingga 60 thn.kami sain sebb setuju dengan kenaikan gaji yang di tawarkan,mohon pantau semula kalau dah batal kenaikan tu batal sekali had umur pencen hingga 60 tahun.
mohon jasa baik tuan untuk batalkan juga had umur pencen tu sekali

Tanpa Nama berkata...

mansuhkan skim pegawai khidmat pelanggan dan gantikan dengan skim pembantu tadbir (pengkeranian/operasi), ia lebih flexible..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum
MEMOHON PIHAK KERAJAAN KAJI DAN SEMAK SEMULA KE ATAS KAKITANGAN KERAJAAN YANG BERPENCEN SEBANYAK RM500.00 SEBULAN.

Saya adalah seorang bekas kakitangan kerajaan termasuk dalam kategori berpencen di bawah Jabatan Pendidikan bermula pada 3/12/1977 kemudian telah berpencen pada 3/4/1999.bermakna telah berkhidmat selama 21 tahun 4 bulan. sehingga hari ini pencen saya sebanyak RM500.00.

Saya merayu supaya pencen saya dikaji semula dan dinaikan sepertimana yang diumumkan, kerana kenaikan pencen pada 1/1/2009 yang telah lepas dimana pencen saya tidak terlibat,dan kenaikan kali ini juga yang diumumkan hanya mereka yang berkhidmat tidak kurang 25 tahun sahaja yang mendapat kenaikan. bermakana saya yang berkhidmat selama 21 tahun ini tidak akan mendapatkanya. sedangkan mereka yang berkhidmat 25tahun telah mendapat dua kali kenaikan.

Saya memohon pihak kerajaan memberi perhatian kepada mereka yang mendapat pencen sebanyak RM500.00 sebulan ini.

Terima Kasih.

Rie Kis berkata...

Minta panel nih buka mata ikut cam ne tambah baik kakatangan bawahan seperti dlm bidang pendidikan kalu mutu pendidikan tambah baik kenaikan pangkat gurupun ikut senang naik. Kalu fokus pada sebelah pihak aje sebelah pihak tak dipenuhi payahlah nak tercapai. .....