SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

08 Jun 2012

None from Sabah, Sarawak

Borneo Post
7/6/2012


William Ghani Bina

SIBU: Teachers unions unhappy East M’sia not represented in transformation commission.
The Joint Committee of Teachers Unions and Associations of Sabah and Sarawak yesterday voiced deep dissatisfaction that they had been sidelined from giving input on the study of the transformation of the civil service.“None of those appointed to the Special Commission to study the transformation of the civil service was from Sabah or Sarawak. And this is a glaring contradiction of the 1Malaysia spirit,” its chairman William Ghani Bina bemoaned.To this, Ghani suggested: “There should be at least one member from each state in the commission since locals are better aware of the ground situation and can give a more holistic input.”
He was compelled to speak out as many had called him to express their deep disappointment over the matter.

“I have been swarmed with calls and many asserted that under the 1Malaysia sun, input and view from East Malaysians must be sought to ensure a more balanced view for the study.
“Those from Sabah and Sarawak must not be sidelined and the appointment of committee members to the special commission must include those from the two states,” he reiterated.
Last Sunday, Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan was quoted by Bernama to have said former chief justice Tun Zaki Azmi had been appointed chairman of the Special Commission to study the transformation of the civil service in a comprehensive and holistic manner.

The six committee members appointed to the commission were former Public Service Department director-general Tan Sri Ismail Adam, former education director-general Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, former auditor-general Tan Sri Dr Hadenan A Jalil, former deputy inspector-general of police Tan Sri Hussin Ismail, former army training commander Maj-Gen (R) Datuk Che Hasni Che Ahmad and Cuepacs president Datuk Omar Osman.According to Mohd Sidek, the commission is given a mandate to submit recommendations to the government in six months’ time.He added that they would be given due consideration based on the government’s financial capability.

Meanwhile, the commission will not only conduct a study on civil servants’ remuneration but ways to transform and redefine the public service for future needs as envisaged by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak at a special gathering with civil servants in Putrajaya on Mar 8.

32 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Orang Sabah dan Sarawak ni hanya tayar spare je. Bila dah mesyuarat semakan sebegni dan pandangan dan pendapat daripada panel di Sabah dan Sarawak tak diperlukan, seolah2 mereka yang satu Borneo ni dianak tirikan dan terpinggir. Sedangkan orang semenanjung di Borneo ni di layan mcm anak raja walaupun mereka ni datang daripada setinggan di semenanjung tu. Kita tukar je la daripada Satu Malaysia ke Satu Borneo. Ingat, Sabah dan Sarawak adalah penyumbang kepada kestabilan politik dan ekonomi negara. Begitu juga dengan saham terbesar kepada kemenangan besar BN dalam pilihanraya.

Tanpa Nama berkata...

Usah terbawa kepada perkara-perkara yang boleh membuat kita pecah dan perentah.
wakil pekerja cuma satu saja .. presden kontrak cuepacs !

kami yang bekerja PA pun rasa terkedu kerana yang menjadi anggota adalah orang-orang yang sudah pencen !

orang-orang yang sedang bekerja agaknya , tak cukup pengalaman???!! atau tak cukup kompiten???!!!!

Tanpa Nama berkata...

Sebab itulah Bayaran Insentif Wilayah (BIW) dibekukan semasa SBPA dahulu. COLA pula tidak pernah diberikan selama ini. Kerana tiada wakil dari Sarawak dan Sabah.

Itu belum mengira masalah lain-lain. Mereka tidak nampak masalah di Sarawak dan Sabah.

Tanpa Nama berkata...

Pastinya bayaran COLA, elaun perumahan, elaun hidup susah, elaun luar bandar etc untuk penjawat awam di sabah/sarawak akan dilepas pandang dan tidak akan disemak bertahun-tahun.

Tanpa Nama berkata...

JPA akan katakan Bario dan Belaga sebuah bandar besar dengan lebuhrayanya berkembar...dan tak perlu diberi sebarang elaun hidup susah....yang sekarang ini guru di sekolah mendapat 1500 dan PPP di klinik bersebelahan mendapat 750.00...menyedihkan.

Tanpa Nama berkata...

Kalau pru nanti BN kalah, Sarawak keluar Malaysia ke? jadinya Satu Borneo la pulak.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kalau pru nanti BN kalah, Sarawak keluar Malaysia ke? jadinya Satu Borneo la pulak.

Isnin, Jun 11, 2012 3:11:00 PM

-------------------------------

Pastinya BN di Sarawak x akan kalah berdasarkan politik semasa.
Kalau PRU nanti BN kalah, maksudnya BN kalah teruk di semenanjung.
Adakah Semenanjung akan keluar dari Msia jika BN kalah?

Tanpa Nama berkata...

Ini lah masalah yg di hadapai Sabah&Sarawak..apa2 ja benda yg melibatkan semua,pandangan kita tidak pernah diambil kira..kenapa tak ambil bekas KSN Datuk K.Y Mustafa atau bekas2 pengarah pendidikan yg memang arif dgn keadaan penjawat awam di sini?
Betul2 tak adil..semua orng anjung yg bolot..tengo la elaun dorang kalu posting ke sabah..guru2 anjung yg datang ke sini kaya raya..tapi kalu orng sabah yg ke anjung, elaun utk byar sewa rumah pn tak cukup..macamana nak laungkan konsep 1Malaysia?

Tanpa Nama berkata...

Jika BN kalah, semenanjung tidak akan tinggalkan Malaysia, sebab Malaysia ni Semenanjung saja yang punya. Sabah dan Sarawak ni boleh berdikari dan berdiri sendiri tanpa Semenanjung. Brunei dan Singapore kaya Raya tanpa Malaysia. Orang Semenanjung jangan nak tunjuk bodoh sombong. Semenanjung tu kecik je jika dibandingkan dengan 1 Borneo.

matpet berkata...

Orang sabah sarawak ke semenanjung pon dapat elaun juga kalau berkhidmat di semenanjung...elaun rumah lebih lagi....kalau nak ikutkan org sarawak untung lagi...dh berkhidmat ditempat sendiri dapat elaun biw...elaun pedalaman rm1500(seksa jiwa)....tp berkhidmat di tempat sendiri..tiket kapal terbang pon x yah beli...mcm tempat saya berkhidmat ni...org kuching yg layak mengajar pon x nak mengajar disini..duduk setahun nak pindah kuching..miri...bintulu...

matpet berkata...

Sabah dan sarawak mmg la boleh berdiri sendiri...saya tabik spring...tp kalau nak buat singapore n brunei sbgai negara contoh...tengoklah keluasan negeri dan populasi kaumnye..agamanye...menuduh org semenanjung bodoh sombong itu...satu penghinaan bg kami sbg kakitangan kerajaan yg berkhidmat di sarawak. Untuk pengetahuan tuan tanpa nama berapa ramai sangat yg nak datang sarawak..cb berkawan dan buat kajian..

matpet berkata...

Sekolah rendah dan menengah dlm proses transformasi tenaga kerja...dari diploma kepada ijazah....tuan tanpa nama sambung la kepada ijazah kedoktoran ataupon tukar saja profesion ke perguruan...

matpet berkata...

Cantik sugguh bahasa anda...bila komen tu berhati2 ckit..."ckap org semenanjung stinggan saja yg dtg ke sarawak..."brp sangat yg nak dtg sarawak ni kalau ikut kajian...buleh buka bahagian pertukaran guru..EG TUKAR...taip google..kemudian taip egtukar...tengok yg nak masuk ke sarawak berapa ramai..yg nak keluar serawak berapa ramai...sy kat sarawak ni dah masuk 7 tahun tau...nak kata kaya tu x lah kaya mana pon...bukannya ada kapal terbang sendiri...aku duk sarawak pon bukan x bayar zakat ngan baitulmal...aku bayar la utk bantu penduduk tempatan...tabung masjid pon aku masuk la tiap2 minggu...anak2 pribumi pon aku tolong beli alat tulis..kertas graf....tp dont worry la bro... tiap2 tahun aku mintak pindah ke negri utara semenanjung....sbb aku dah menyampah sangat jumpa org mcm tuan ni...org mcm tuan ni berlambak kat daerah aku berkhidmat skrg...

Tanpa Nama berkata...

Mayb matpet ni x peka dgn sensitiviti org sabah dan sarawak. Dah lah tu, nama aja cikgu. Tp, perangai mcm bkn cikgu. Spatutnya, sblm matpek berkata mengenai elaun rumah org sabah srwk yg keje d smnanjung, lengkapkan dlu faktanya. Utk pengetahuan matpek, org sbh n srwk yg dtg kerja d smenanjung x dpt elaun rumah sekiranya mendapat epw. Epw plak, jauh lbh rendah berbanding org smenanjung yg dtg keje d sabah dan srwk. Diorg dpt rm850-rm990. Tp, sbh srwk cm dpt rm550. Itu ka yg d katakan elaun lebih tinggi? Mmg kami x pyh bli tiket kapal terbang pun. Tp, kos yg kami terpaksa kuarkan lebih dr duit yg nk bli tiket kapal terbang. Korg sedap lah, tiap2 tahun dpt tiket free utk 1 family. Kami? Habuk pn x da. Bkn kami x nk ngajar d tpt sdr matpek. Cuma, tpt kami sdr sdh d kuasai oleh org semenanjung. Sumer dtg nk kumpul harta. Ngajo x lah hebat mana.

Tanpa Nama berkata...

Kajian dh d buat. Org smenanjung dtg sbh srwk sbb elaun tinggi sj. Epw dh 990 utk yg ada degree. Biw lg, 17.5% dr basic. X masuk elaun hidup susah lg. Utk elaun sj, nk rm2500-3000. So, sape yg x nk dtg klu mcm tu. Islam ttp agama rasmi d Brunei. Adakah matpet masi x dpt trima kenyataan?

Tanpa Nama berkata...

Sabah dan Sarawak merupakan penheluar gas dan minyak utama Mlaysia. Tp, ada royalti ka utk sbh srwk ni? Klu kelantan dan terengganu ada Wang Ehsan, sabah srwk knp x? Abeslahduit gas minyak sabah srwk ngalir p sanaaaaaaaaaaa sj.

matpet berkata...

Mcm ni lah tuan...kwan saya dari sarawak sedang berkhidmat di ulu bernam....dulu dia sekolah dengan saya...dia ada telefon sy mengenai epw...dia cakap dia dapt rm600....dia tanya saya berapa elaun rumah ko makpek...aku pun cakap 500 je...itu pon potong sbb duk kuarters....nak sewa rumah ni tau2 je la..pekan koboi...sewa lima ratus..jarak ke sekolah 50km...p balik 100km...ada cgu dr kuching miri sibu di sekolah sy ni (luar bandar) tiap2 tahun minta kuar blk daerah masing2...tambah la kami yg jauh....sapa yg x sensitif...mai kita buka payslip ar...kalau nak isytihar harta pon boleh juga...kita tengok berapa ramai guru semenanjung yg nak stay lebih 20 tahun, saya ada jumpa la itupon yg kawin org sarawak...termasuk sepupu sy sendiri di kuching sana...brkhidmat lebih kurang 18tahun...PERNAH JOIN BADAN AMAL X....jom la join badan amal..kalau nak tahu org semenanjung ni duk kumpul harta ka duk bantu penduduk...JOM JOIN YAYASAN AMAL. ...NAK KE TAK..

matpet berkata...

Ok boleh p skolah pendalamn berapa org semenanjung berkhidmat di pedalaman...kawan sy ada di pedlmn..boleh taip Google. ..kmdn taipkan EGTUKAR..cb tengok berapa ramai yg nak masuk ke sarawak dan keluar dari sarawak...bahagian analisis..ini bahagian pertukaran guru...belum bahgian lain2...masalah wang ehsan d kelantan pon x dpt la...nk buat jln pon guna sumbangan rakyat dan menteri besar dan org2 yg berjawatan....kalau sarawak tiru mcm ni...saya pon nak menyumbang juga...boleh potong payslip sy untuk baiki jln yg rosak...anang irau...aku dengar tahun depan graduan sarawak akan posting 1000 lebih di sarawak..so x perlu lah marah2...dan tuduh menuduh org semenanjung dtg nak buat kekayaab..kalau dah mkn gaji ni mana ada kaya...bisnes saja yg dpt kaya..kalau x kaya pon kayap je la....

matpet berkata...

Bagi maslh pembayaran elaun boleh rujuk ini........
http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=482%3Aelaun-bertukar-wilayah&catid=146%3Afaq-elaun&lang=ms

matpet berkata...

http://apps.moe.gov.my/epgo/papar_statistik.cfm?kod_bhg=211

matpet berkata...

Pekeliling mengenai bayaran elaun BIW SABAH SARAWAK BERKHIDMAT DI SEMENANJUNG...
http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=472%3Abayaran-insentif-wilayah&catid=146%3Afaq-elaun&Itemid=39&lang=ms

matpet berkata...

TUAN BOLEH RUJUK INI........EPW DAN BIW SABAH SARAWAK DI SEMENANJUNG....
http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=472%3Abayaran-insentif-wilayah&catid=146%3Afaq-elaun&Itemid=39&lang=ms

matpet berkata...

Apakah yang dimaksudkan dengan pegawai yang bertukar wilayah dan takrifan berasal? Mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2001, pegawai yang bertukar wilayah bermaksud pegawai yang berasal dari Sabah atau Sarawak yang berkhidmat di Semenanjung atau pegawai yang berasal dari Semenanjung yang berkhidmat di Sabah atau Sarawak. Manakala Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 29 Tahun 2005 menyatakan bahawa Kerajaan telah bersetuju supaya Labuan ditakrif sebagai wilayah berasingan dari Sabah. Takrifan "berasal" pegawai pula adalah merujuk kepada wilayah kelahiran ibu atau bapa pegawai seperti yang dinyatakan melalui Surat Edaran Jabatan ini bil. JPA(S) 63/75/2/(SV61) bertarikh 12 Oktober 2000

Rujukan:

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 tahun 2001. Surat Edaran JPA(S) 63/75/2/(SV61) bertarikh 12 Oktober 2000

matpet berkata...

BAYARAN INSENTIF WILAYAH

1. Apakah yang dimaksudkan dengan Bayaran Insentif Wilayah (BIW). Siapakah pegawai yang layak diberi bayaran tersebut? Bayaran Insentif Wilayah (BIW) dibayar kepada pegawai Perkhidmatan Awam yang bertukar wilayah. Pegawai yang bertukar wilayah adalah:

1. Pegawai yang berasal dari Sabah dan Sarawak yang dilantik dan/atau ditempatkan berkhidmat di Semenanjung 2. Pegawai yang berasal dari Semenanjung yang dilantik dan/atau ditempatkan berkhidmat di Sabah dan Sarawak. 3. Pegawai dari Sabah dan Sarawak yang bertukar di negeri-negeri itu. Rujukan:

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 1988 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 1987 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1996 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2001 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 7 Tahun 2007

Tanpa Nama berkata...

masalahnya..mereka mencuri peluang anak2 di sabah berkhidmat dengan kerajaan..malah gred 17 pun dihantar bertugas di Borneo..

matpet berkata...

Cuba tulis nama anda buat surat hantar pada jpa surat khabar berita harian, tv3...saya x nak gaduh2 kat sini...cuma nak share saja dan cuba memahami anak2 sarawak sabah...sekolah saya ada terima juruteknik dari kuching...nak kata pedalamn x juga cuma jarak jauh dari bandar...dan majoriti bumi kat cni...saya tengok juruteknik kom...berkhidmat x sampai setahun lebih dah pindah ke area kuching. ..nak kata guna kabel tu x tahu la...skrg skolah kami dah takde juruteknik...sbb dia takde maka makmal komputer terbiar...mujurlah ada cgu yg mahu kendalikan makmal itu..tu pon tinggal 10 biji je yg boleh guna dr 40....

Tanpa Nama berkata...

Inilah diantara isu yang kerajaan sekarang harus tangani sebelum dieksploitasi oleh pembangkang yang boleh menyebabkan BN berputih mata pada PRU13 nanti. Selain isu pendidikan, infastruktur/prasarana yang masih ketingalan di sarawak isu2 peluang pekerjaan yang menjaminkan kehidupan yang sedikit baik sukar diperoleh. Peluang pekerjaan yang diberi gaji hari setakat RM15, RM30 tidak dpt menamoung kos hidup yang semakin meningkat skrg. Umum ketahui harga barangan di semenanjung jauh lebih murah dari swak.

Tanpa Nama berkata...

Saudara MATPET,

Kau ni nama saja guru sekolah,tapi tak guna OTAK dan cakap sombong pulak tu. Inikah jenis guru yang harus dihantar ke pendalaman Sarawak? Puiiiii..Merosak ade le...

Tanpa Nama berkata...

Hei.. MATPET,

Kau kata tak nak gaduh, tapi cara kau memang nak cari gaduh. Kau ni jenis guru guna otak tak?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Sebab itulah Bayaran Insentif Wilayah (BIW) dibekukan semasa SBPA dahulu. COLA pula tidak pernah diberikan selama ini. Kerana tiada wakil dari Sarawak dan Sabah.

Itu belum mengira masalah lain-lain. Mereka tidak nampak masalah di Sarawak dan Sabah.
Isnin, Jun 11, 2012 8:42:00 AM

+++++++++++++++++++++++++++++

pada pekeliling penambahbaikan ssm tempoh hari elaun cola naik tetapi elaun wilayah tak naik pun... lagi satu pernah menjadi isu tahun lepas yang sebanyak 18 ribu guru dari semenanjung akan dihantar ke sarawak untuk berkhidmat di sini... apakah tiada rakyat tempatan sendiri yg layak berkhidmat sebagai guru di sini..????? perkara tersebut pernah dibangkitkan oleh Datuk James Jemut Masing.. lagi satu.. cuba lihat di mana2 pejabat persekutuan di sarawak... majoritinya dimonopoli oleh org semananjung... bila ada kenaikan pangkat, org dari semenanjung diambil tetapi org tempatan terus mengigit jari...

James Hyden berkata...

matpet or cikgu junied , sekolah nak runtuh ataupun jalan tanah merah kat sabah sarawak ni bukan kehendak bumiputra sawarak atau sabah. Semua org pun nak rasa kemajuan.

Jalan raya atau sekolah yang lengkap fasilitinya di semenanjung pun kalau ikutkan bukan hasil duit poket penduduk semenanjung sendiri, ianya hasil perancangan kerajaan.

Masalahnya kerajaan yang sama tidak melakukan perancangan serupa di dua negeri ini. Selepas tu Borneo disuruh bersyukur lah dapat posting Semenanjung sbb dapat rasa kemudahan, sebaliknya simpati perlu diberi pada guru asal semenanjung krn sanggup hidup susah di borneo.

Kami berfikir begini bersyukur lah org semenanjung krn hidup di tempat yang maju sebegitu ( hasil dari pengagihan negara yg tidak sama rata) dan simpati lah kepada borneo yang duduk di negeri mundur ini) krn % org Sbh yg duduk semenanjung dibwh 1% berbanding penduduk semenanjung di tempat sendiri, dan guru yg perlu disimpati tu pulak tidak smp 1% pun duduk di sabah sarawak, lebih wajar penduduk di simpati dari pada guru yang berbayar tu.

Cerita EPW ni hanya footnote saja, hanya sikit saja yang dibangkitkan oleh org asal borneo, bila kami bersuara mcm2 feedback yg kami dapat temasuklah macam yang disuruh bersyukur tu tadi.

post saya ni bukan bermaksud memusuhi saudara dari semenanjung tetapi benci dan meluat kepada pemimpin yang berkuasa tetapi tidak berlaku adil sepenuhnya.

James Hyden berkata...

Lagipun kalau anda perasan sabahan and sarawakian cuma mintak EPW yang sama rata, bukan mahu lebih tinggi dari semenanjung. Misalnya kalau epw Sem di borneo RM900, kami borneo pun mohon disamaratakn RM900 berbanding 500 yg sekarang. Tak mintak lebih pun.

Nasib baik minta elaun sama rata, kalau minta kemudahan sama, sekolah di sabah n sarawak pun standard sekolah di semenanjung. Jalan raya di Sabah Sarawak pun minta samakan level sekali. Ialah kerajaan yang sama kan. Bukan negeri pembangkang.(stop- malas mo ckp pasal politik, fokus on topic)

Harap anda paham, kami minta hak kami dikaji bukan minta hak org lain diberhentikan.