SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

01 Julai 2009

BANK DISARAN KAJI SEMULA PINJAMAN KAKITANGAN AWAM

Utusan Malaysia
1/7/2009




KUANTAN 30 Jun - Institusi kewangan disaran mengkaji semula kelulusan pemberian pinjaman ke atas kakitangan awam bagi mengelak mereka dibebani lambakan hutang.
Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Muhammad Safian Ismail berkata, terdapat kakitangan awam khususnya kumpulan sokongan yang berdepan masalah kewangan selepas membuat potongan bagi membayar balik pinjaman daripada beberapa institusi kewangan.
Beliau berkata, apa yang membimbangkan ialah apabila jumlah hutang tersebut melebihi gaji bersih yang mereka bawa pulang.
Katanya, masalah kewangan dan bebanan hutang itu dikhuatiri akan mendorong mereka terlibat dalam perbuatan salah laku termasuk rasuah.
"Ada kakitangan awam yang telah membuat potongan bagi membayar balik pelbagai pinjaman tetapi masih hendak berhutang dengan bank sedangkan baki gaji tidak mencukupi.
"Dan institusi kewangan pula, tengok (pemohon) kakitangan awam sahaja, bagi pinjaman. Jangan terlalu mudah bagi pinjaman kerana nak pinjam mudah tapi nak bayar balik payah," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2008 di Wisma Belia, Indera Mahkota di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung CUEPACS, Ahah Shah Mohd. Zin kelmarin bahawa 450,000 orang daripada 1.2 juta petugas awam menghadapi masalah hutang.
Ahmad Shah berkata, golongan ini yang rata-ratanya membawa pulang hanya 40 peratus daripada gaji mereka, perlu diberi perhatian khas kerana mereka mudah terjerumus dalam gejala rasuah.
Dalam hal ini, Muhammad Safian meminta ketua-ketua jabatan menasihatkan kakitangan mereka yang telah membuat potongan gaji dan mempunyai baki gaji hanya satu pertiga.
"Saya minta ketua jabatan memanggil kakitangan ini dan memberi nasihat," katanya.
Jelasnya, terdapat 13,000 kakitangan awam di negeri ini dengan 60 hingga 70 peratus merupakan kumpulan sokongan.
Katanya, tahun lalu, pihaknya telah memberhentikan 14 kakitangan awam yang dikenakan tindakan tatatertib, tiga kes daripadanya melibatkan rasuah.

1 ulasan:

Instant Loan within 24hrs berkata...

Saya ingin menggunakan medium ini untuk mengucapkan terima kasih kepada perkhidmatan Direct Access Online untuk memenuhi janjinya dengan memberi saya pinjaman, saya terjebak dalam keadaan kewangan dan perlu membiayai semula dan membayar bil saya serta memulakan Perniagaan. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik organisasi swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya dan kebanyakan bank menolak permintaan kredit saya. "jika anda perlu menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman dalam talian dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pelan / jadual pembayaran balik yang lebih baik. Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel di {directaccesservice @ gmail.com} atau whatsapp @ +15754148400