SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

13 Julai 2009

HARI TIDAK BERBELANJA

Utusan Malaysia
13/7/2009




ISMAIL Sabri menunjukkan isyarat bagus kepada media sempena pelancaran telefon bimbit termurah keluaran CSL di Tesco Ampang, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR 11 Julai - Kepada kaki membeli-belah yang boros, anda mungkin berpeluang mempelajari sesuatu daripada 'Hari Tidak Berbelanja' anjuran Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) pada 16 Julai ini.
Ia bertujuan memberi kesedaran kepada pengguna agar memikirkan semula tabiat berbelanja masing-masing, pengguna dinasihat tidak membuat sebarang pembelian yang tidak perlu pada hari itu.
Ketua Pegawai Eksekutif FOMCA, Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, program itu juga merupakan sebahagian usaha FOMCA mendidik masyarakat agar tidak berlebih-lebihan ketika berbelanja.
''Ini bukan bertujuan memboikot atau berkonfrontasi terhadap mana-mana pihak tetapi lebih menjurus kepada usaha mendidik pengguna agar bijak berbelanja.
''Mereka digalakkan untuk meminimumkan perbelanjaan agar lebih menghargai nilai wang yang dibelanjakan setiap hari,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Hari Tidak Berbelanja disambut setiap 29 November di peringkat antarabangsa. FOMCA bagaimanapun memilih 16 Julai sebagai tarikh program itu dijalankan di Malaysia.
Ia sebahagian Kempen Konsumer Kebangsaan (3K) yang dijalankan FOMCA dengan kerjasama Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO), Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Petroliam Nasional Berhad (Petronas).
Mengenai langkah yang boleh diambil pengguna untuk tidak berbelanja, Mohd. Yusof menjelaskan, banyak perbelanjaan kecil harian yang tanpa disedari mampu diketepikan demi berjimat.
''Antaranya membawa bekal makanan dari rumah ke mana-mana destinasi," katanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bijak bijak.....