SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

12 Januari 2009

CUEPACS KAJI TANGGA GAJI KAKITANGAN AWAM

Utusan Malaysia
11/1/2008


KUALA TERENGGANU 11 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan mengkaji semula skim perkhidmatan kakitangan kerajaan ekoran setiap gred mempunyai tangga gaji mati yang tidak sama.
Presidennya, Omar Osman berkata, pertimbangan ini dibuat kerana bimbang ia akan menjejaskan produktiviti dan prestasi kakitangan awam khususnya mereka yang mempunyai tempoh perkhidmatan yang masih panjang.
"Ada yang tangga gaji mati awal dan mereka masih mempunyai tempoh berkhidmat lagi 20 atau 30 tahun. Kita fikir perkara ini perlu sebab kita nak jaga produktiviti. Kalau tidak ada kenaikan tahunan, ia akan menjejaskan prestasi.
"Secara tidak langsung juga, ia akan memberi manfaat kepada pertambahan tempoh persaraan 58 tahun," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas Majlis Taklimat Isu-isu Semasa Dalam Sektor Awam di sini hari ini.
Omar berkata, CUEPACS akan mengadakan satu bengkel khas penyemakan skim perkhidmatan dan gred untuk mengkaji tangga gaji Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Sokongan Gred 1 hingga 40 pada Mac depan.
Dalam perkembangan lain, Omar menggesa Kementerian Pelajaran segera mengeluarkan surat tawaran kepada 119 anggota Kumpulan Sokongan di Terengganu sebelum 17 Januari kerana sehingga hari ini, mereka masih belum menerima sebarang surat tawaran untuk melanjutkan kontrak perkhidmatan.
Pada 5 Januari lepas, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kontrak perkhidmatan anggota berkenaan akan disambung semula dalam tempoh terdekat.

Tiada ulasan: