SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

15 Januari 2009

JANGAN POTONG GAJI MANGSA BANJIR- CUEPACS

Utusan Malaysia
15/1/2009

KUCHING 12 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (cuepacs) berkata, terdapat majikan yang memotong gaji pekerja mereka yang tidak datang bekerja ekoran banjir.
"Saya menerima banyak panggilan daripada mangsa banjir yang risau tentang gaji mereka dipotong. Segelintir pula mengadu mereka dipaksa mengambil cuti kerana tidak dapat hadir bertugas akibat banjir," kata Pengerusi cuepacs Sarawak, William Ghani Bina.
Beliau berkata, majikan tidak boleh memotong gaji atau memaksa pekerja mereka mengambil cuti ekoran menghadapi bencana.
Ghani yang juga Presiden Kesatuan Guru Sarawak berkata, di bawah Pekeliling Bil 1/1986 bersabit Peraturan Memberikan Kebenaran Tidak Hadir Kerja Atas Sebab Musabab Kecemasan serta Seksyen 14 A (2) Ordinan Buruh Sarawak Pindaan 2005, pekerja perlu memaklumkan kepada majikan secepat mungkin apabila tidak boleh hadir bertugas kerana bencana alam seperti banjir.
"Sehubungan itu, pekerja yang dipaksa mengambil cuti atau dipotong gaji boleh menghubungi Jabatan Buruh, kesatuan-kesatuan pekerja atau ketua jabatan untuk tindakan lanjut," katanya.
Keadaan banjir di Sarawak semakin buruk apabila 104 buah sekolah ditutup sehingga hari ini manakala 9,587 penduduk daripada 1,474 keluarga terpaksa berpindah ke 37 pusat pemindahan di seluruh negeri.
Sebanyak 21 jalan yang kebanyakannya di Daerah Bau masih terputus hubungan.
- Bernama

Tiada ulasan: