SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 Januari 2009

KHIDMAT 20,000 KAKITANGAN KONTRAK TIDAK DITAMAT

Berita Harian
7/1/2009


KUALA LUMPUR: Kerajaan semalam memberi jaminan tidak akan menamatkan perkhidmatan lebih 20,000 kakitangan awam yang berkhidmat secara kontrak di pelbagai jabatan dan agensi kerajaan, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam. Ismail bagaimanapun menegaskan jaminan itu hanya membabitkan kakitangan kontrak yang berkhidmat bersama jabatan serta agensi di bawah kerajaan Persekutuan dan bukannya dengan kerajaan negeri. "Ketika ini kerajaan tidak mempunyai sebarang cadangan memberhentikan pekerja kontrak yang berkhidmat dengan jabatan serta agensi kerajaan Persekutuan. Mereka berkhidmat di bawah kerajaan negeri... saya tak pasti.
"Pada masa ini, kita tidak bercadang berbuat demikian, tetapi pada masa akan datang saya tidak pasti mengenai perkara ini," katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam. Ismail berkata demikian ketika diminta mengulas kebimbangan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang sebelum ini mendakwa kira-kira 50,000 kakitangan awam yang berkhidmat secara kontrak di pelbagai jabatan dan agensi kerajaan di seluruh negara mungkin ditamatkan perkhidmatan secara berperingkat mulai tahun ini. Cuepacs mendakwa sehingga 31 Disember tahun lalu, beberapa jabatan kerajaan yang antaranya membabitkan Jabatan Pendidikan di seluruh negara dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak menyambung tugas kakitangan kontrak.
Sementara itu, Presiden Cuepacs, Omar Osman, ketika dihubungi, berkata pihaknya akan mengadakan pertemuan bersama Ismail berhubung isu berkenaan dalam tempoh terdekat ini. "Kita juga akan membincangkan masalah ini pada mesyuarat Kongres Cuepacs yang dijadualkan berlangsung di Kedah pada 10 Januari ini," katanya.

Tiada ulasan: