SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

21 Mei 2010

MINIMUM SALARY OF RM4,000 BY 2020

Borneo Post
by Lee Ya Yun
May 20, 2010, Thursday




KUCHING: The long term mission of the Congress of Union of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) is fighting for the minimum salary of RM4,000 for civil servants by 2020.


Its president Omar Osman yesterday said the amount was required in order to meet the government’s target to increase the per capita income of citizens to US$15,000 under the New Economic Model (NEM).
“The average salary for civil servants which is RM1,000 is really low and yet to reach the standard in developed countries as targeted by the government.
“If we want to achieve the US$15,000 standard, which is around RM45,000, each worker needs at least RM4,000 monthly salary,” he told reporters after a Labour Day celebration organised by the Defence Ministry’s Employees’ Union (Kesatria) Sarawak Branch at Mile 6, Jalan Penrissen.
Housing and Urban Development Minister Datuk Amar Abang Johari Tun Openg officiated at the event.
Omar revealed that the union would submit a memorandum to the government to review the salary schemes in the public sector soon.
“The memorandum is ready.
“It just needs to be endorsed during the congress which will be held in Sarawak,” he said.
Among the requests are a review of the maximum salary scheme, review of salary schemes for different graduates and upgrade those with PMR certificates to SPM level, said Omar.
“The maximum salary scheme has affected about 35 per cent of the civil servants. Under the scheme, they cannot have any increment even though they have 10 or 15 years before retirement.
“This will influence their productivity and performance,” he said.
He pointed out that about 600,000 civil servants with PMR qualifications will benefit if the government agreed to upgrade them.
“As the economy improves, we expect the government to review our requests by the end of this year.
However, salary increments might take longer time to sort out – perhaps by the end of next year,” he said.

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dengar dan baca boleh...nak percaya tu tidak sama sekali...

sedangkan masalah yang simple mcm KUP pun ada jabatan yang buat susah nak bagi pada staff dia yang dah cukup syarat asas seperti di LEMBAGA PERINDUSTRIAN KAYU MALAYSIA (MTIB)...ni kan pulak nak citer naik gaji pulak...

ntah2 ada lagi syarat baru nan karut dari MTIB tu..

Tanpa Nama berkata...

ya ke...kenapa teruk sgt lembaga perindustrian kayu malaysia menindas staff bawahan...bukankah syarat mudah aje..ke kena bagi komisen dulu baru dapat ..nasib baik aku kerja tangkap ikan..

Tanpa Nama berkata...

MTIB SUCK !!!!!!

senapi berkata...

ok la tu, pasni kami kerani yg rajin akan naik gaji byk

yabedabeduuu


harap2 gaji kami sama/setara dengan gred 41 atau sekurang2nya dgn pegawai gred 27 yg mangkuk ayun tu

Tanpa Nama berkata...

2020 ! hak tua-tua ni tak merasa la.

Tanpa Nama berkata...

RM4000 pd 2020 mungkin sama dgn RM1000 nilai sekarang.

Tanpa Nama berkata...

kita ni kalau nak buat apa2 projek mesti jenis makan puluh tahun...

contohnya, pada tahun 2020 nanti gaji staf RM4000.00

entahla..rasa pening baca statement macam ni..kalau dah lama lagi...biar la...tak payah umum la...lagi satu..belum tentu lagi pun..

kadang2 rasa macam dipujuk2 gitu...

lebih baik la kita fokus perkara yg lebih jelas dan munasabah....contohnya, betul ke jadi kerajaan nak naikkan gaji kita tahun ini...misalnya...bukan tahun 2020...kahahkah...kahkah...

Tanpa Nama berkata...

saya amat percaya pada Tuan Presiden dan Ajk nya..dan saya ingin mcadangkan pada Presiden supaya dikaji semula dan diteliti P/A yang sedang berkhidmatd di workshop2 kerajaan yang mempunyai sijil2 kemahiran MLVK,SKM dll,ada yang memiliki sijil tahap 3 MLVK tertinggi dan keatas, 4 dan 5, apakah sijil2 yang dimiliki ini tidak diiktiraf oleh JPA atau kerajaan ke?.. hairan,! kerana yang mengeluarkan dan mengiktiraf nya adalah Kerajaan Malaysia..kami kebanyakan ada SPM,..disijil2 pula tercatit diiktiraf sebagai JURUTEKNIK KENDERAAN BERMOTOR/AUTOMOTIVES/JURUTEKNIK KIMPALAN dll skills,Tahap 4 diiktiraf sabagai TA dan Tahap 5 sebagai Jurutera..saya mohon Tuan Presiden dan ajk boleh membantu dan memartabatkan skim gred ini dalan perkhidmatan kerajaan yang saya rasa agak tercicir jika di bandingkan dengan gred2 yang lain dan saya mencadangkan kumpulan ini dilesenkan supaya pekerja2 dibidang ini akan lebih bertanggungjawab keatas kerja2 kritikal yang banyak melibatkan jentera dan nyawa..kami juga dibebani dengan tugas mengawas mekanik2 R11 dan R22 KUP(sama gred dgn kami HAKIKI) dan merekod setiap pembaikan,pergerakan kenderaan /jentera dlm pc yang dibekalkan oleh jabatan.. harap kami diberi perhatian yang sewajarnya..wassallam.."PENJAGA JENTERA 1 MALAYSIA.."

Tanpa Nama berkata...

KAYU lah betul MTIB ni...napa KUP susah sangat nak dilaksanakan di MTIB. Rasanya kalau dah cukup syarat iaitu Lulus PTK sekurang-kurangnya aras 3 (dan yang kalau dah nak pencen esok...syarat PTK ni boleh lagi runding-runding), berkhidmat lebih 15 tahun dan tiada tindakan tatatertib...tiada masalah naik KUP.Jabatan lain kebanyakan dah apply perkara ni....

Tentang kenaikan gaji tu...kita harus bersyukur sekiranya benar-benar ada...dan bagi saya secara peribadi memang percaya pada janji kerajaan. Harap-harap bukan omong kosong dan dilaksanakan secapat yang mungkin agar PA dalam kumpulan yang dinyatakan dapat menikmati "durian runtuh" ini dengan segera. Pak Presiden cupek, selain kumpulan sokongan 1 dan 2, sila juga kaji untuk kumpulan profesional kerana walaupun gaji dalam kump. ini memang dah tinggi tapi jika benar semakan gaji ini akan dilaksanakan maka akan menyebabkan kumpulan sokongan 1 dan 2 hampir sama atau sama dengan kump. profesional. Akibatnya banyaklah daripada para pelajar sekolah malas nak belajar tinggi-tinggi...cukuplah sekadar SPM dengan kepujian....buat apa belajar tinggi...buang masa aje.....

Yang Para Kerani N17/22/27 ni...janganlah nak bermusuh dan banding-bandingkan dengan guru-guru DG41...tengok skil gajipun kita dah respek yang lebih tinggi biarpun kita sendiri mungkin ada Master pada masa itu (tapi jawatan hanya N17). Berusaha perlahan-lahan dengan lebih gigih untuk memohon ke jawatan yang lebih tinggi....kalau dah tak berjaya juga, mungkin bukan nasib badan....tapi mesti barus bersyukur juga sebab masih ada kerja....kalau tak mahu bersyukur...coba-cobalah pula berihat semantara dan buka perniagaan sendiri (bisness) atau keja swasta @ kompeni..... sekian.

Tanpa Nama berkata...

nak gaduh2 sebab apa pulak...kita nak minta kerajaan kita adil...itu saja..kalau dulu kita tak ada apa2 sijil...tapi skarang ni dah ada degree misalnya, naikkan lah gaji kami ikut kelulusan kami..kami bukan nak kacau dg41..apalah dg41 ni...

buatlah stail cikgu...ada dgree dinaikkan pangkat...itu yg patut buat pada kumpulan sokongan juga..tapi kami bukan minta tukar nama jawatan...cuma tukar gred gaji saja ikut kelulusan kami...

kalau nak minta naik pangkat...dah tentu jadi pekasam la sijil2 tu...zaman skrang ni kerja semakin sikit...orang semakin ramai...jadi kalau naik gred gaji pun alhamdulillah...tak tukar nama jawatan pun tak apa...panggil lah peon pun tak apa asalkan gred gaji bertukar ikut kelulusan...

ok...dg41 pun kita minta kerajaan naikkan juga jika mereka ada master..atau phd...

tawakkal pada Tuhan berkata...

aku cadangkan gaji guru yg dinaikkan lagi kerana gaji sudah byk, kerja pun senang.

yang penting di sekiolah ialah gaji kerani, pekerja am dan PPM, merekalah tunjang sekolah dan wajarnya gaji merekalah lebih tinggi dari guru

menyampah aku tgk hari guru baru2 ni guru dapat byk hadiah padahal bkn buat keje pn kat sekolah, kami di pejabat bersengkang mata dan memerah keringat bekerja tetapi apa penghargaan pun x dapat, malahan gaji juga kurang dari guru

ini TIDAK ADIL!! mana semangat 1Malaysia itu?

tawakkal pada Tuhan berkata...

aku cadangkan gaji guru JANGAN dinaikkan lagi kerana gaji sudah byk, kerja pun senang.

SILAP TAIP. MAAF!!

Tanpa Nama berkata...

memang patut pun gaji guru tak usah naik gaji lagi...lagipun ada setengah2(bukan semua)guru tu yang tak "buat keja"...ada yang lepak kat kedai kopi walaupun dah jadual dia dan bila ada kelas Fardu Ain(waktu ptg)...tak turun mengajar tapi budak "kayo-kayo" kat kawasan sekolah...tapi elaun dapat RM500 juga tiap2 bulan..bila guru semenanjung nak ajar..diorg ni tak bagi..nak bagi kat anak juga mengajar(STPM)Ada pula guru yang buat tusyen kat sekolah waktu mlm...dan guru yang nak dapat "duit haram" ni,siap tak mengajar...dan bila tak bagi kunci pintu..dia pecah pintu.Nak buat tusyen kat rumah lah...Hai dah tak kenal duit haram dan tak tahu mana perkara yang Berkat ke...

Terlampau Profisional lah tu...

Ingat!! bukan semua guru...org ni buat cemar nama Guru je....dan harap guru "tu" dapat baca ni.

*spymen PIBG

ABA berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

kalau harga 1 buah Viva atau lain2 barang runcit pada tahun 2020 masih sama - okay.maksud impian "minima salary of RM4k " betul2 ada impak.
yang crucial atau penting ialah ...SIKALANG !,bukan 2020 or 2030. don't wolly,2020 akan sampai dengan apa yang dilaksanakan pada hari ini...saat ini .

DG 44 berkata...

Kalau gaji minima PAR RM4000.00 pada tahun 2020, gaji guru DG 44 ialah RM12.000.00... baru adil SRP/PMR VS Degree.
Kalau DG 48 jadi RM15,000. Barulah boleh pakai Alphart ke...Merc Kompressor ke...

Tanpa Nama berkata...

mintak JPA tgk kami ni,.gred sokongan ade diploma atau degree ni..blaja lame gile...ptptn dh anta surat tuntut duit..gaji x cukup nk baya loan...mintk JPA tlg offer promotion utk ke gred 41 utk gred 17 ade deiploma n degree ni..some of them yg ade master lg tp still gred 17...kami dh aply keje gred 41 sane sini..rezeki x de, n bile dipanggil inteview, diorg prefer yg fresh graduate dr yg ade xperience kt gomen yg gred 17 ni...last2 kami still kt gred 17 lg...mane kami nk pegi ni...tlg kami bantu kami..gred lain pon JPA patut pertimbang gak yg ade kelulusan lain mcm cert ikm or skm ke..thats all..

Penolak Habuk berkata...

Hangpa yg ada ijazah tak sah dok angkat ekok la.Gaji kami yg ada PMR pun dah nak teng hangpa.Silap2 haribulan hangpa mai pinjam duit kat kami.Omak hang khetiak bagi kerajaan iktiraf PMR kami sama dgn Ijazah depa.Hidup CUEPAC ! Hidup Omak!

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan yang tak puas hati dan tidak boleh menerima arahan pegawai atasan berhenti saja. merosakkan organisasi je. semua nak sama. kelulusan tak sama. masa tak ada kerja menangis-nangis nak kerja. bila dah dapat tak boleh terima arahan orang. kerja sendirilah

Tanpa Nama berkata...

Hah...RM 4'000...WOW...
banyak gila babi tu...
tapi tahun 2020 ya..

saya rasalah kan...pada tahun 2020 tue...harga seliter minyak ron 97 ialah RM 1'000..

kakakakakaka

Tanpa Nama berkata...

ni saya nak cerita sikit pasal juruteknik kenderaan yang lulus tahap 5 atau setaraf jurutera, nak mintak mertabatkan skim anda. ...Kami yang berhempas pulas belajar sampai macam doktor 6 ..7 tahun nak dapatkan jawatan pp.spt arkitek ,juruukurtanah ,jurutera,jurukurbahan bla.bla ..
terpaksa tunggu lagi 10...ke 14 tahun nak dapat j44(ada setengah tu dah sambung belajar dapat master ,Phd dan ada yang dah merjuk pun last.last joint jadi lecturer atau kerja di luar negara lagi bagus) .Tak tahu... cuba fikir.apa nak jadi.kamipun ada anak ,bini yang tak kerja yang masih perlu di tanggung.Renungkanlah minta perhatian supaya sama-sama berjuang untuk kesejahteraan bersama