SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

11 Jun 2012

GAJI, PANGKAT SEBAB BUKAN MELAYU KURANG MINAT SERTAI SEKTOR AWAM - CUEPACS

Bernama
Oleh Soon Li Wei
10./6/2012


KUALA LUMPUR, 10 Jun (Bernama) -- Gaji dan pangkat merupakan antara sebab utama mengapa bukan Melayu kurang berminat menyertai sektor awam, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

Beliau berkata bukan Melayu khususnya kaum Cina mahukan gaji yang tinggi dan terus menjawat jawatan yang bertaraf pegawai bila menyertai sektor awam.

"Mereka ini (bukan Melayu) banyak berkelulusan tinggi yang nak terus dapat jawatan dan gaji tinggi.

"Mereka juga melihat sektor awam sebagai tempat yang agak terhad bagi mereka untuk kenaikan pangkat dan gaji," katanya kepada Bernama apabila diminta mengulas laporan berkaitan kurangnya penyertaan kaum Cina dalam sektor awam.

Sebuah akhbar berbahasa Mandarin, Oriental Daily pada Khamis lepas melaporkan memetik kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Tan Sri Mahmood Adam bahawa lebih 1.12 juta permohonan sebagai penjawat awam diterima tahun lepas dan hanya 2.1 peratus terdiri daripada pemohon berbangsa Cina.

Osman berkata proses kenaikan pangkat yang mengambil masa yang lama turut menjadi punca bukan Melayu kurang berminat menceburi sektor awam.

"Misalnya, sesetengah daripada mereka yang merungut tidak diberi peluang dinaikkan pangkat walaupun sudah lebih daripada 10 tahun berkhidmat dan terpaksa mengambil peperiksaan serta menghadiri kursus yang banyak.

"Ini merupakan syarat untuk kenaikan pangkat sektor awam, mereka sepatutnya memahaminya dengan memberikan kerjasama mematuhi arahan yang telah ditetapkan dalam sektor awam dan bukannya melepaskan peluang begitu sahaja," katanya.

Beliau berkata faktor kurangnya minat bukan Melayu menyertai sektor awam boleh dilihat dengan jelas apabila bilangan pemohon bukan Melayu khususnya kaum Cina menyertai pasukan beruniform seperti Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia sangat kecil.

"Malah, kita boleh lihat pada masa sekarang jarang sekali masyarakat Cina yang berkecimpung dalam pasukan beruniform kerana menganggap skop pekerjaan yang susah dan gaji yang sedikit," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, Tang Ah Chai berkata golongan Cina tidak berminat menyertai sektor awam kerana tidak memahami skop perkhidmatan dan mempunyai pandangan negatif terhadap sektor itu.

Beliau berkata kerajaan sering menggalakkan golongan bukan Melayu untuk menyertai sektor awam dengan pelbagai usaha seperti mengadakan ceramah kerjaya, pameran dan sebagainya tetapi masih tidak berkesan.

"Saya cadangkan adakan usaha untuk membawa mereka (bukan Melayu) melawat jabatan kerajaan di seluruh Malaysia terutamanya yang melibatkan pentadbiran kerajaan pusat di Putrajaya untuk mereka memahami skop perkhidmatan awam itu sendiri," katanya.

Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawan Teh berkata sejarah merupakan antara faktor bukan Melayu tidak berminat menyertai sektor awam.

Beliau berkata pada zaman penjajahan British lagi rakyat sudah dibahagikan pengkhususan pekerjaan mengikut kaum, iaitu Melayu memasuki sektor awam, Cina dengan kegiatan ekonomi dan India terlibat dengan pertanian serta perladangan.

"Apabila tradisi ini sudah dilanjutkan, maka mereka akan menganggap sektor awam ini hanya untuk golongan kaum Melayu sahaja. Masyarakat Cina lebih cenderung dalam bidang ekonomi.

"Mereka lebih berminat untuk menceburi dalam bidang perniagaan dan ekonomi kerana sektor ini dapat menjana keuntungan dalam masa yang singkat".

-- BERNAMA

229 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 229 daripada 229
Tanpa Nama berkata...

ORANG YANG CEMARKAN nama baik agama tertentu mereka bolih dihukum dengan campakan batu oleh masyarakat mereka. Penulis yang panggil kaum cina CIBAI telah mencemarkan nama baik agama tertentu dan patut dihukam dengan campakan batu oleh masyarakat sendiri. Jangan biar masyarakat lain buat hukuman.

Tanpa Nama berkata...

ini ulasan orang yg bodoh..dasar PA yg bodoh selalu mengata orang tak betul..bodoh..ulasan untuk Jun 18 ,9:28 am

Tanpa Nama berkata...

pada semua sedara gred j.. htr point kita semua yg telah dtindas kpd skim penambahbaikan p. awam.. wa da htr.. jom htr byk2 kasi penoh inbox dorg.jgn harapkan si mangkok omar gagap.dia da syok sndiri konon nak jd calon bn pru umno

Tanpa Nama berkata...

HIDUP GRED J. PERJUANGAN TETAP DITERUSKAN

Tanpa Nama berkata...

Orang cina sangat pintar dlm malaysia sbb ito ka mereka kaya,maju,berfikiran advance setaraf orang amerika da eropah...kita lihat ja oramg cina nerata rata ada di pelysuk dunia bermakna mereka cukup pintar.....lihat saja di malaysia mereka ini 90% pemilik gedung perniagaan....pemilik bank mu tengok ja sapa yg maju tatao org cina...sa bangga org cina sama sama memajukan malaysia..so kita sana sama jaga konsep perkongsiaan kuasa,perniagaan,pentadbiran,ekonomi,politik dlm negara malaysia supata kita satu malysia....hilangkan rasa wasangka negatif...Maru bersatu menentang anasir negatif...moga aman damai selalu rakyat malaysiaaaa.......aramatiieeeereeee

Tanpa Nama berkata...

RAMAI DIKALANGAN BANGSA CINA NI MASAALAHNYA SUKA MENUDUH YANG BUKAN-BUKAN. BILA TAK DAPAT NAIK PANGKAT SEBAB TAK MEMENUHI SYARAT/TAK LAYAK/ADA YANG LEBIH BAIK MULALAH DIA SALAHKAN PERKHIDMATAN.

DITUDUHNYA BOS MELAYU RASISLAH, PILIH BULULAH, KRONILAH DAN BERBAGAI LAGI. MANA LOGIKNYA, KALAU SETAKAT 2% SAHAJA YANG MASUK TAKKAN MEREKA SEMUA LEBIH BAIK DAN LAYAK DARI YANG 98% TU. KALAU TAK PATRIOTIK ATAU NAK KAYA CEPAT, MENGAKU SAHAJALAH!

anti pembohong

Tanpa Nama berkata...

Kita olang China talak suka kelija gomen, kita mau kelija sama DAP. Gua ada suka itu DAP maa, manyak baik lor. Talak kelija pun dapat luit. Kelija gomen arr, haiyaa itu melayu punya ciakap mau dengar lor, manyak susah lor. Itu maciam arr mana ala untung. Soh Haii.

Tanpa Nama berkata...

DAP adalah rakan parti Islam. Hormatilah keberjayaan orang. Hormatilah Nik Aziz.

Tanpa Nama berkata...

CADANGAN KEPADA CUEPACS-Semua PA atau pesara yang ingin memberi komen hendaklah berdafter dengan cuepacs dengan No kakitangan atau No pencen terlebih dahulu untuk mengelakkan kekacauan kepada pengguna pengguna lain.Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Bangsa cina sangat menjaga kedudukan mereka..mereka akan tolong bangsa mereka yang kesusahan...

walaupun hanya spm sahaja gaji leh sampai beribu kalau bekerja dengan bangsa mereka sendiri...

beza lah kita ni...bila berada di atas jarang sekali nak memandang di bawah..

kita mesti nak ada kelulusan...kelayakan kita dlm pekerjaan diiktiraf dengan kelayakan akademik...

tapi dari segi pemerhatian tidak bangsa lain khususnya cina...

mereka nak bangsa mereka maju...walaupun tak berpendidikan tinggi tapi gaji mereka leh tawar kan tinggi...

emm...dari pemerhatian..jarang sekali kita lihat bangsa cina menaiki motor kan...

Tanpa Nama berkata...

10-15 tahun lepas kita tak jumpa komen2 macam dalam ni kat mana2 forum, newsgroup, portal. sebab waktu tu yang menggunakan internet adalah orang terpelajar, beradab, matang dan mempunyai ilmu pengetahuan.

zaman sekarang ni sampah-sampah tak lulus SPM malah PMR cukup makan pun dah pandai guna internet, maklum la di pejabat pun sudah ada komputer dengan akses rangkaian. pulak tu siap ada android, blackberry dan sebagainya yang ada akses internet.

jadi jangan terkejut kalau anda semua tengok komen2 macam budak tak sekolah banyak dalam ni. mat rempit, mat pet, budak tak lulus SPM dah melambak dalam internet.

Tanpa Nama berkata...

丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲丈二丷丈世亍䪼䟦⼇⼊⽡⽩⽲
-------------------------------------yer tak yer juge kan....bagus pendapat anda nie

Tanpa Nama berkata...

SKIM J NAK PIJAK SKIM N, J MELAYU N MELAYU,...APA N TAK ADE MARUAH KE,..ENGKAU BUAT KERJA KALAU PANJAT BANGUNAN PERGI SAMPAI 2/3 ORANG KERANA YG SATU ASYIK KERJA MENGGAGKANG JE DAN YANG LAGI SATU ASYIK GOYANG TELUR JE....KETUANYA PULA SELALU PERGI KEHULU HILIR JE, WAKTU KERJA HANYA JAGA LEMBU BERANAK JE. TAK CAYA TANYAK OMAR ROJAK.

SIAPA DULU YANG NAK PIJAK, BANGGANG..


===============================

Apa lah yg kau merepek ni ..... P.Ramlee Bujabg lapuk daa......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

10-15 tahun lepas kita tak jumpa komen2 macam dalam ni kat mana2 forum, newsgroup, portal. sebab waktu tu yang menggunakan internet adalah orang terpelajar, beradab, matang dan mempunyai ilmu pengetahuan.

zaman sekarang ni sampah-sampah tak lulus SPM malah PMR cukup makan pun dah pandai guna internet, maklum la di pejabat pun sudah ada komputer dengan akses rangkaian. pulak tu siap ada android, blackberry dan sebagainya yang ada akses internet.

jadi jangan terkejut kalau anda semua tengok komen2 macam budak tak sekolah banyak dalam ni. mat rempit, mat pet, budak tak lulus SPM dah melambak dalam internet.

Selasa, Jun 19, 2012 12:28:00 PM

------------------------------

hehehe. setuju tu bro! sama macam steward/stewardess sekarang tengok muka mereka ketat n tak ceria saja. bila ditanya mereka jawab lebih kurang macam ni: "tahun 80an 90an dulu yang naik flight orang2 besar, mereka yang berpelajaran tinggi, berakhlak baik, ada protokol, tertib. sekarang ni mat rempit, budak tak pass spm pun boleh naik flight. dalam flight dah macam dalam bas mini. huru hara."

sama la macam kes dalam ni. sakai dengan perangai kampung dah ramai pandai guna internet. tengok dalam blog ni saja cukup.

Tanpa Nama berkata...

KITA NI MELAYU......INGATLAH :

JIKA KITA BERBAHASA....DORANG JUGA BERBAHASA,

JIKA KITA SOPAN ...... DORANG JUGA SEGAN,

JIKA KITA MENGHORMATI.... DORANG JUGA AKAN MATI AKAL,

JIKA KITA CINTAKAN AGAMA DAN BANGSA KITA ...... DORANG AKAN TAKUT DAN SEGAN NAK PIJAK KIA,

TAPI APAKAN DAYA ....:

MELAYU DAH TAK MACAM MELAYU DAH SEKARANG NI,

MELAYU SENDIRI HINA MELAYU....,

MELAYU SENDIRI MENJATUHKAN MERTABAT SENDIRI,

MELAYU SENDIRI DAH TAHU BERAGAMA,

MELAYU SENDIRI YANG MENGAIBKAN BANGSA SENDIRI.....

MELAYU SENDIRI YANG LUPA ASAL USUL ,
MELAYU JUGA DAH TAK ADA SOPAN SANTUN ,

MELAYU SENDIRI YANG MENGGUNAKAN KATA KATA KESAT...

INGATLAH MELAYU JIKA BERSATU KITE KUAT..... JGN ASYIK KUAT MENGAMPU,

INGATLAH MELAYU ,KITA KITA DI PANDANG DARI SEGI AKHLAK, BUDI BAHASA DAN AGAMA YANG KITA ANUTI...JGN CEMARKAN AGAMA MURNI KITA "ISLAM"...

SEKIAN TERIMA KASIH....

Tanpa Nama berkata...

Bangsa lain patut ada dalam sektor awam ni...kalau tak kerja nak berpuak puak ( sesama sendiri) walaupun satu bangsa.... pastu kaki ponteng dan ngular biar segan sikit dengan bangsa lain... kerja macam haprak.

pengalaman aku di sektor swasta..tak wujud sikap puak puak ni... target dorang mesti kerja...sama adil dan saksama... tak ada bokrasi pun walaupun dorang offer bangsa dorang gaji lebih sikit...tapi bonus sama rata beb ... siapa siapa tak kerja , ponteng ke mesti kena tindakan...tak ada cover mengcover ni...tak macam sektor awam...macam hapa aje... cover mengcover number 1.... yang kerja teruk makin teruk dan yang tak berapa nak kerja sampai pencen senang lenang.... tension aku... aku jadi terkezut tengok budaya kerja kat sektor awam ni...sebab aku dah biasa kerja dari sektor swasta... hebat lakonan kebanyakkan pekerja sektor awam ni... walaupun tak semua gitu.... kelakar pun ada...
bos ada ...dia ada, bos tak ada, dia tak ada......jadi bila bos nengok dia tak ok?.. jawapan bos sentiasa akan nampak dia ok .....hehehhehe... lakonan semata mata.....bodek nya lain...

jadinya aku setuju ambil bangsa lain duduk kat sektor awam ni... amibil nisbah 10 : 100 ....10 setiap bangsa lain dan 100 bangsa kita....

Tanpa Nama berkata...

kaum melayu skrg terlalu ramai dlm PA sejak dahulu lagi..minta selepas ini,tambahkan bilangan kaum lain semasa pengambilan pekerja baru.biar seimbang semasa pengambilan pekerja baru.bila ramai kaum lain dlm lantikan baru,baru tumbuh minat kpd kaum2 yg lain utk minta jawatan dlm PA.mereka lebih senang bekerja bila ada rakan2 sekaum dlm PA.tgk mcm skrg sudah.melayu masih ramai dlm PA.bile da ramai,produktivi + mentaliti org melayu xkan berubah kemana.dok takat tue saje.bile ramai kaum dan budaya,mungkin 1 hari nti akan timbul 1 suasana kerja yg lebih baik dan byk perubahan2 lain yg boleh di cipta.ini juga bagus utk meraih undi pilihan raya utk masa2 akan dtg sekira nye byk penglibatan drpd kaum2 lain dlm perkhidmatan awam.harap kerajaan memberi peluang kenaikan pangkat yg lebih meluas kpd setiap jawatan,supaya peluang pengambilan pekerja baru utk kaum lain dpt di laksanakan.jgn membiarkan seseorg pekerja bekerja dlm gred yg sama terlalu lama,kerana akan menjejaskan produktivi seseorg pekerja dan pekerja akan mula kurang keyakinan dan kurang minat dlm perkhidmatan jika tiada apa2 perubahan.

TUKANG K2 R11 berkata...

jgn membiarkan seseorg pekerja bekerja dlm gred yg sama terlalu lama,kerana akan menjejaskan produktivi seseorg pekerja dan pekerja akan mula kurang keyakinan dan kurang minat dlm perkhidmatan jika tiada apa2 perubahan.

aku setuju dengan statement yang ni. masalah di sini, sistem pengambilan pekerja/penetapan gred pekerja dalam perkhidmatan awam ni JUMUD. ketinggalan 20-30 terkebelakang. SPA/JPA masih dikuasai oleh golongan-golongan ketinggalan zaman. cita-cita nak jadi negara maju, tapi perkhidmatan awam jumud. di negara maju, kakitangan kerajaan lain boleh bertukar-tukar skim/gred/kepakaran dalam tempoh beberapa lama asalkan ada kepakaran, asalkan ada MINAT. senang cerita, askar boleh masuk kerja pejabat, kerani boleh tukar jadi juruteknik malah boleh jadi cikgu jika ada latihan tertentu/minat/kelulusan. tapi di malaysia ni, nak tukar jawatan, apatah lagi kalau dari gred sokongan nak ken P&P, kena re-interview semula, pulak tu kena mula dari bawah semula walaupun tempoh perkhidmatan/pencen dikira dari awal.

like i said before, SPA/JPA masih lagi dikuasai oleh golongan JUMUD. harapkan SKMTPA yang baru ditubuhkan ni dapat membuang budaya JUMUD ni. sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Apa guna takut2. Kita dpt mencari kesahihan sesuatu itu dgn mudah.PA memang di kuasai oleh melayu 95% kaum cina pula kuasai ekonomi negara 98% Seolah2 malaysia dihuni oleh 2 kaum tersebut sahaja.

Tanpa Nama berkata...

MANUSIA JENIS INILAH YG BUAT ORG LAIN SUSAH. TERLALU MEMENTINGKAN DIRI. NEGARA TAK AKAN AMAN DAMAI DGN WUJUDNYA ORG SPT ANDA. TAMAK HAROBA.

Tanpa Nama berkata...

sebarang cadangan utk penambahbaikan dan pembaharuan dlm perkhidmatan awam,,sila google di SKMTPA(suruhanjaya khas mengkaji transformasi perkhidmatan awam)

Tanpa Nama berkata...

Sudah la tuan tuan puan puan encik encik cik cik sekaluan di atas...jgn gaduh gaduh la....relaxs la...kita luahkan jer yg terbaik bagi tujuan membina sesama PA...TQVM TO ALL

Tanpa Nama berkata...

Bangsa lain patut ada dalam sektor awam ni...kalau tak kerja nak berpuak puak ( sesama sendiri) walaupun satu bangsa.... pastu kaki ponteng dan ngular biar segan sikit dengan bangsa lain... kerja macam haprak.

pengalaman aku di sektor swasta..tak wujud sikap puak puak ni... target dorang mesti kerja...sama adil dan saksama... tak ada bokrasi pun walaupun dorang offer bangsa dorang gaji lebih sikit...tapi bonus sama rata beb ... siapa siapa tak kerja , ponteng ke mesti kena tindakan...tak ada cover mengcover ni...tak macam sektor awam...macam hapa aje... cover mengcover number 1.... yang kerja teruk makin teruk dan yang tak berapa nak kerja sampai pencen senang lenang.... tension aku... aku jadi terkezut tengok budaya kerja kat sektor awam ni...sebab aku dah biasa kerja dari sektor swasta... hebat lakonan kebanyakkan pekerja sektor awam ni... walaupun tak semua gitu.... kelakar pun ada...
bos ada ...dia ada, bos tak ada, dia tak ada......jadi bila bos nengok dia tak ok?.. jawapan bos sentiasa akan nampak dia ok .....hehehhehe... lakonan semata mata.....bodek nya lain...

jadinya aku setuju ambil bangsa lain duduk kat sektor awam ni... amibil nisbah 10 : 100 ....10 setiap bangsa lain dan 100 bangsa kita....

Tanpa Nama berkata...

sy pegawai kontrak dh 3 thn bkhidmat.sy sudah tidak percaya lg dgn politik di dlm alam pekerjaan sektor kerajaan + JPA...selamat tinggal sektor kerajaan

p/s:kpd gred J17...bknnye byk kerja sgt pun..projek bukan sepanjang masa nak buat drawing.jgn terlalu banyak komplen mengalahkan P&P.Tingkatkan skill, jgn mengular,jgn byk main game,jgn byk bersembang.Gaji nak naik.cermin diri sendiri dulu laa

Tanpa Nama berkata...

Haiz

Tanpa Nama berkata...

Buat apa cina menyertai sektor awam sedangkan ramai melayu tak suka malah benci terhadap cina??? (Tengok komen dalam blog ni dah tahu)

Sebab inilah kurang penyertaan cina dalam polis dan tentera yang sering diungkit. Bila bilangan cina dah banyak, melayu mesti takut cina ni memberontak. Sekarang cina kurang, cakap pulak cina tiada rasa kenegaraan dan macam macam.

Tanpa Nama berkata...

Tolong kaji

1. gaji CEO sektor awam dan CEO GLC serta bank...perbezaannya amat ketara.

2. Gaji para akademik universiti amat rendah jika di bandingkan dengan guru. Mohon di kaji supaya tidak ada brain drain.

Sekian Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

gaji kp11 ingat tinggi sangat ka. berkira sungguh nk bagi. mana perjuangan kpkk utk penggawal keselamatan. bapa tak boleh di harap dah boleh pangkat duk tempat sedap lupa habis janji pd kp11. guard 3 senapang (swasta)pn gaji dah di naikkan.

Tanpa Nama berkata...

Gaji di sektor awam adalah sedikit lebih rendah adalah kerana risiko kehilangan kerja rendah dan kebanyakannya berpencen. Di sektor swasta, tiada jaminan pekerjaan. Saya berpendapat, sekiranya kakitangan awam merungut pasal gaji dan pangkat, mereka boleh cuba bekerja di sektor swasta ataupun berniaga. Tidak mudah juga bekerja di swasta. Kadang2 tidak boleh tidur memikirkan kerja. Nak ambil MC pun fikir sepuluh kali.

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 229 daripada 229   Terbaru› Baru»