SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

18 November 2008

PM BIDAS PENIAGA ENGGAN TURUNKAN HARGA BARANG

Utusan Malaysia
Daripada Zaini Hassan
18/11/2008


TASHKHENT (Uzbekistan) 17 Nov. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membidas sikap peniaga yang tidak mahu menurunkan harga barang walaupun harga minyak telah diturunkan sebanyak empat kali.
“Saya tidak suka dengar bila harga barang tidak mahu turun walaupun minyak sudah empat kali turun (tidak termasuk penurunan yang berkuat kuasa esok), seolah-olah mereka nak cari untung besar,” tegas Perdana Menteri kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.
Beliau yang dalam rangka lawatan rasmi empat hari ke Uzbekistan mengulas langkah kerajaan menurunkan harga minyak sebanyak lima kali sejak Ogos lalu termasuk penurunan 15 sen, berkuat kuasa esok.
Dalam pada itu, Abdullah berkata, langkah beberapa badan bukan kerajaan (NGO) mahu memboikot peniaga yang menjual barang dengan harga mahal walaupun harga minyak telah turun adalah wajar.
“Persatuan pengguna memainkan peranan besar. Jangan asyik marah kerajaan bila harga minyak naik tapi bila turun haruslah bantu kerajaan turunkan harga barang juga,” katanya.
Beliau mahu NGO berkaitan pengguna memainkan peranan lebih aktif berbincang dengan wakil-wakil peniaga untuk menurunkan harga barang.
Sabtu lalu, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mengumumkan akan menganjurkan satu perhimpunan memboikot para peniaga yang masih berdegil untuk menurunkan harga barang walaupun harga minyak telah diturunkan beberapa kali.
Perhimpunan itu akan diadakan di ibu negara pada Disember ini dengan kerjasama Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Majlis Belia Malaysia (MBM) dan Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO) serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain.
Mengulas lanjut pengumuman penurunan harga minyak hari ini, Abdullah berkata, langkah itu membuktikan kerajaan patuh kepada janjinya untuk berbuat demikian apabila harga minyak di pasaran turun.
“Kerajaan sudah berjanji kepada rakyat apabila harga minyak di pasaran turun kita akan turunkan harga dan kita akan terus pantau harga minyak ini,” jelasnya.
– Utusan

Tiada ulasan: