SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2008

PTK: CUEPACS ANJUR SIRI JELAJAH

Berita Harian
Oleh S Anand Kumar dan Nahar Tajri
bhnews@bharian.com.my
17/11/2008

KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan mengadakan siri jelajah ke seluruh negara menemui ahlinya bagi memberi penerangan mengenai pendirian kesatuan berhubung peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd Zain, berkata Cuepacs akan berbuat demikian jika kerajaan tetap dengan keputusannya tidak mahu memansuhkan peperiksaan itu. Ahmad Shah berkata, pihaknya tidak berniat mengugut kerajaan berhubung PTK tetapi Cuepacs sudah memperjuangkan isu itu selama lima tahun selepas mendapati sistem berunsurkan peperiksaan tidak lagi relevan dalam mengukur prestasi kerja kakitangan awam.
“Sudah lima tahun kita memperjuangkan isu PTK, dan pendirian kita tetap iaitu meminta supaya ia dimansuhkan. Kita berpendapat prestasi kakitangan kerajaan tidak seharusnya dinilai melalui sistem peperiksaan. “Segelintir pekerja awam sudah lama berkhidmat dan wajar mendapat kenaikan pangkat tetapi PTK menjadi penghalang kepada mereka malah ia sering dilihat sebagai banyak memberi tekanan kepada mereka,” katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam. Kelmarin, Cuepacs yang mewakili hampir 1.2 juta kakitangan awam mengancam memboikot peperiksaan PTK yang didakwa banyak memberi tekanan kepada anggota kerajaan, jika ia tidak dimansuhkan tahun depan.

Tiada ulasan: