SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

18 November 2008

BOIKOT PENIAGA BUKAN LANGKAH BERKESAN

Utusan Malaysia
18/11/2008

Cadangan Kongres Kesatuan Pekerja- Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Majlis Belia Malaysia (MBM), Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO) serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang lain untuk menganjurkan perhimpunan bagi memboikot peniaga yang liat atau masih berdegil tidak menurunkan harga barangan bukanlah satu tindakan yang berkesan.
Meskipun pakatan ini mempunyai kekuatan keahlian hampir empat juta orang seperti yang dilaporkan oleh media, tetapi ia bukanlah satu jaminan yang boleh dijadikan kayu pengukur.
Jika sebelum ini terdapat pelbagai aktiviti boikot, mogok serta perhimpunan dianjurkan oleh mereka, persoalannya apakah ia membuahkan hasil seperti yang dihajatkan. Apakah ia satu tindakan yang betul dan tepat.
Sekiranya diteliti rantaian perniagaan sama ada yang berniaga runcit dan pasar raya besar, apakah wajar pembekal terakhir dihukum? Dari pengilang atau pembuat pihak yang pertama menerima barangan siap ialah pengedaran yang sah atau pengimport mahupun pengeksport. Selepas itu barangan tersebut akan berpindah ke gudang milik pemborong utama dan beralih lagi kepada pemborong atau pembekal kawasan akhirnya barulah sampai kepada peniaga runcit di kawasan taman mahupun kampung kita.
Jika disiasat daripada peruncit ikan bilis ini, mereka akan mendakwa pemborong atau pembekal yang akan menaikkan harga barang. Apakah ini benar atau alasan untuk melepaskan diri. Hal ini perlu kita berikan perhatian.
Hal yang sama juga berlaku kepada hasil barangan pertanian yang diusahakan oleh pekebun kecil atau petani di negara ini. Harga di kebun bagi sebiji kelapa mungkin tidak melebihi lima puluh sen sebiji, akan tetapi kini sebiji kelapa parut mencecah harga RM1.50 sen sebiji. Siapa yang harus kita boikot?
Saranan yang dibuat oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) supaya kita mengenal pasti tahap mana dan apa puncanya harga barangan tidak boleh diturunkan satu langkah yang lebih bijak daripada memboikot. Setelah diteliti punca dan sebabnya barulah kita boleh mengubati penyakit.
Seperkara yang menarik, dalam Kempen Pengguna Kebangsaan ialah menganjurkan perhimpunan yang bertujuan mendesak serta memberikan kesedaran kepada para perniaga supaya akur dengan saranan kerajaan untuk menurunkan harga barang adalah tidak munasabah.
Adalah lebih baik, jika empat juta ahli gabungan penganjur ini bertindak melakukan tinjauan harga di pasaran serta membuat perbandingan di kawasan mereka terlebih dahulu dan melancarkan boikot pada peniaga yang menjual harga barangan yang mahal.
Satu lagi persoalan yang harus kita fikirkan bersama, sejauh mana kita secara individu mampu memilih serta memanjat setiap kedai dan pasar raya untuk memastikan kita benar-benar mendapat harga yang murah atau murah mengikut pandangan kita sendiri. Apakah kita hanya mendengar cerita mulut dari orang lain bahawa sesebuah kedai itu murah maka kita berduyun-duyun ke sana.
Oleh demikian, Persatuan Pengguna- Pengguna Prihatin Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya mencadangkan agar setiap dari kita melakukan tinjauan di kedai atau pasar yang berdekatan dengan kita dan bandingkan dengan rakan-rakan di tempat kerja, apakah peniaga mengikut harga siling atau yang mana lebih murah. Ia adalah tindakan segera yang lebih efektif jika dibandingkan dengan berhimpun dan memboikat tanpa usul periksa.
Selain itu, kempen pendidikan secara berkumpulan dan edaran bahan risalah yang memuatkan maklumat tentang harga barangan lebih efektif dari segi kos dan keberkesanannya.
Walaupun, kesedaran dan tindak mula individu itu lebih penting daripada menghimpun berjuta-juta orang bercakap dengan penuh semangat serta berkobar-kobar dan selepas dari itu semua orang pulang tanpa sebarang tindakan mula. Kos penganjuran juga harus difikirkan dalam keadaan yang tidak menentu ini.

MOHAMAD ASRI SHAFII
Persatuan Pengguna-Pengguna Prihatin Selangor,WP Kuala Lumpur dan Putrajaya

Tiada ulasan: