SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

18 November 2008

PEMANTAUAN HARGA BARANG DIPERKETAT BENDUNG KENAIKAN

Utusan Malaysia
18/11/2008


KOTA KINABALU 17 Nov. - Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah akan melakukan pemantauan lebih ketat di premis perniagaan di negeri ini bagi memastikan peniaga tidak terus menaikkan harga barang.
Menterinya, Datuk Azizah Mohd. Dun berkata, ini kerana terdapat para peniaga yang masih mengambil kesempatan menaikkan harga barang meskipun harga minyak sudah beberapa kali diturunkan oleh kerajaan.
"Kita akan mempergiatkan pemeriksaan supaya tanda harga dipasang bagi membantu pengguna membuat pilihan. Kita juga akan pastikan semua alat sukat yang digunakan mematuhi peraturan," katanya.
Beliau berkata demikian pada sesi soal jawab semasa membahaskan usul belanjawan 2009 Negeri Sabah pada persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah ke-13 di sini hari ini.
Azizah menjawab soalan lisan Datuk Liew Tech Chan (Bebas-Likas) yang menanyakan langkah pihak kementerian untuk membendung masalah kenaikan harga barang di Sabah.
Jumaat lalu, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) bercadang mengadakan perhimpunan pada bulan depan di ibu negara, bagi memboikot peniaga yang masih enggan menurunkan harga barang.
Pada masa yang sama, Azizah, berkata, usaha mendidik pengguna akan diteruskan dan sasaran utama ialah pelajar sekolah, penuntut institut pengajian tinggi dan orang ramai.
Beliau memberitahu, sejak kenaikan harga minyak baru-baru ini, beberapa barang naik antaranya barang basah, buah-buahan tempatan dan import, makanan laut, sayuran, telur dan 16 barang kering.
Bagi barang basah seperti ayam bersih super, katanya, meningkat 12.5 peratus manakala dada ayam (14.46 peratus) dan daging kerbau (20 peratus).
Selain itu, enam jenis buah-buahan tempatan, katanya, purata kenaikan ialah 35 peratus, makanan laut (13 peratus), 20 jenis sayuran (11 peratus) dan telur (1.56 peratus).
"Barang-barang kering pula yang terbahagi kepada 16 jenis iaitu bawang, cili kering, ikan bilis dan lain-lain, ia sudah meningkat sehingga 27 peratus," ujarnya.
Azizah berkata, pada masa yang sama, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri juga mempunyai kuasa yang terhad dalam mengawal kenaikan harga barang.
Beliau berkata, dalam mengatasi masalah kenaikan harga barang yang disebabkan kos pengangkutan, kerajaan memperkenalkan Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS).
"Di bawah sistem ini sebanyak 20 kenderaan layak mendapat SKDS dengan harga RM1.43 sen seliter. Di Sabah, permohonan SKDS hanya mendapat sambutan selepas kerajaan menaikkan harga diesel pada 4 Jun lalu," katanya.

Tiada ulasan: