SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2008

CUEPACS BOIKOT PTK JIKA TIDAK DIMANSUH 2009

Utusan Malaysia
15/11/2008

KOTA KINABALU 15 Nov. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memansuhkan peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).
Presidennya, Omar Osman berkata, proses kenaikan pangkat kakitangan awam yang dinilai mengikut prestasi dan temu duga secara lisan oleh ketua jabatan lebih berkesan berbanding kaedah peperiksaan yang digunakan sekarang.
''CUEPACS akan memboikot peperiksaan PTK jika ia tidak dimansuhkan tahun depan dan kita memberi tempoh hingga 31 Disember ini kepada JPA untuk membuat keputusan, sama ada meneruskan sistem itu atau sebaliknya.
''Justeru, kami mahu proses kenaikan pangkat dinilai mengikut prestasi kerja dan temu duga secara lisan oleh ketua jabatan,'' katanya pada sidang akhbar selepas persidangan CUEPACS peringkat kebangsaan di sini hari ini.
Omar berkata, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan JPA mengenai kaedah peperiksaan PTK yang baru untuk kakitangan awam Kumpulan Sokongan Satu (Gred 17 hingga 40) dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 hingga 54) sebelum ini.
Selain itu, katanya, perbincangan yang sama juga sudah diadakan untuk kakitangan awam Kumpulan Sokongan Dua (Gred 1 hingga 16).
Tambah beliau, perbincangan kedua-dua pihak tertumpu kepada pemansuhan peperiksaan PTK dan jika ia tidak diterima, CUEPACS mahu kaedah baru iaitu kenaikan pangkat mengikut prestasi kerja dilaksanakan.
Katanya, kaedah itu lebih adil berbanding peperiksaan PTK yang diamalkan sekarang kerana ia memberi tekanan kepada kakitangan awam.
Dalam pada itu, Omar berkata, CUEPACS mahu Elaun Kos Sara Hidup (COLA) diselaraskan di seluruh negara.
Menurutnya, ketiadaan elaun COLA bagi kakitangan awam dari Sabah dan Sarawak yang berkhidmat di Semenanjung atau kawasan terpencil di negeri masing- masing menimbulkan ketidakpuasan hati mereka terhadap JPA.
Katanya, walaupun isu berkenaan sering disuarakan oleh kakitangan kedua-dua negeri itu, tetapi tidak mendapat layanan JPA dan menyebabkan mereka berasa dianaktirikan oleh kerajaan Pusat.
''Kami juga mahu imbuhan tetap perumahan antara RM180 hingga RM230 yang dipersetujui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Mei 2007, dilaksanakan pada tahun depan," ujarnya.

Tiada ulasan: