SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 Mei 2010

3 PERATUS KEMUKA SIJIL CUTI SAKIT PALSU

Utusan Malaysia
25/5/2010



PUTRAJAYA 24 Mei - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menganggarkan hanya tiga peratus penjawat awam terlibat mengemukakan sijil cuti sakit palsu.
Presidennya, Omar Osman berkata, walaupun jumlah kes itu kecil, pihaknya tetap memandang serius kerana boleh mencemarkan imej dan status kira-kira 1.2 juta penjawat awam di negara ini.
Menurutnya, mengemukakan sijil sakit palsu bertentangan dengan etika kakitangan awam yang sepatutnya memberikan perkhidmatan cemerlang dan berintegriti ketika bertugas.
"Kakitangan awam sepatutnya mengemukakan sijil cuti sakit sah yang diperakukan oleh pegawai perubatan kerajaan atau swasta yang melayakkan penjawat awam mendapat kemudahan cuti sakit setelah dikemukakan kepada ketua jabatan.
"Kegagalan penjawat awam mengemukakan sijil cuti sakit yang sah menyebabkan tindakan buang kerja boleh diambil ke atas mana-mana penjawat awam yang didapati bersalah," katanya.
Beliau berkata demikian ketika mengulas surat edaran Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenai amaran mengemukakan sijil sakit palsu selepas mengadakan pertemuan dengan Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KPPJSM), di sini hari ini.
Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan dan Presiden KPPJSM, Hamzah Masri.
Pertemuan kali pertama di antara kedua-dua pihak itu adalah untuk membincangkan dan menyelesaikan masalah beban tugas yang dihadapi oleh kakitangan JPJ.
Baru-baru ini, Pengarah Bahagian Perkhidmatan JPA, Datuk Dr. Mohd. Azhar Yahaya berkata, tindakan buang kerja terhadap penjawat awam yang mengemukakan sijil cuti sakit palsu boleh diambil kerana melanggar tatakelakuan di bawah Peraturan 4 (2)(f) dan (g), Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.
Omar berkata, tindakan mengemukakan sijil cuti sakit palsu tersebut juga boleh menyebabkan penjawat awam kehilangan kelebihan yang dimiliki ketika bertugas dengan kerajaan.
"Sekiranya didapati bersalah, kemudahan menikmati wang persaraan dan beberapa kemudahan lain seperti pinjaman perumahan akan terhapus," katanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I see you dolts wont comment on this since you low witted cess pool of the society thrive on this fake MC thing.

Low intellect coming from some jungle and hell bent on dancing, singing, eating, smoking, parading, marching, oath shouting freaks, freebies kiasu, multi level marketing idiots and sex crazed are some of the low life, scumbags of the earth profound attribute especially in the government!