SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

24 Disember 2013

GAJI PENGUAT KUASA WAJAR NAIK

Berita Harian
23/12/2013




Kuala Lumpur: Gaji penguat kuasa pelbagai jabatan kerajaan wajar dinaikkan bagi mengurangkan gejala rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Kali terakhir gaji mereka dinaikkan adalah pada 1993 dan sudah tidak sesuai lagi dengan bebanan kos sara hidup yang tinggi sekarang.

Sehubungan itu, CUEPACS akan memberi keutamaan kepada perkara itu dalam rundingan dengan kerajaan untuk mengkaji semula gaji dan pelbagai elaun, sekali gus membantu meningkatkan integriti kumpulan itu bertanggungjawab mengutip hasil untuk negara.


Menjelaskannya, Timbalan Presiden I CUEPACS, Zainal Ismail, berkata penjawat awam dalam bidang penguatkuasaan yang menerima gaji mengikut Gred 22 sekarang harus dinaikkan kepada Gred 26 hingga Gred 29 bagi melayakkan mereka menerima tangga gaji bertaraf diploma.


Kurangkan rasuah

“CUEPACS menunggu kerajaan mengumumkan 100 lagi skim penambahbaikan yang dijanjikan. Kami memberi tumpuan tuntutan kenaikan gaji kepada penjawat awam dalam bidang penguatkuasaan seperti di Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Imigresen, Kastam dan pihak berkuasa tempatan (PBT).
“Memang kerajaan sudah mengumumkan 81 skim penambahbaikan sebelum ini tetapi ia adalah untuk penjawat awam dalam kumpulan pelaksana Gred 1 hingga Gred 10, iaitu menaikkan gaji mereka daripada kelayakan tangga gaji Darjah 6 kepada Penilaian Menengah Rendah (PMR). Kali ini kami memberi keutamaan kepada penjawat awam dalam bidang penguatkuasaan,” katanya kepada BH semalam.

Beliau ditemui sebelum memberi penjelasan isu semasa berkaitan perjuangan CUEPACS kepada pemimpin dan ahli Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KPPJSM) di Pusat Belia Antarabangsa, Cheras dekat sini.

Hadir sama, Presiden KPPJSM, Hamzah Masri.

Beliau berkata, CUEPACS yakin jika gaji dan elaun kumpulan itu dinaikkan, gejala rasuah dan penyalahgunaan kuasa membabitkan penjawat awam dalam bidang penguatkuasaan mampu dikurangkan.


81 skim penambahbaikan

Katanya, kira-kira 600,000 penjawat awam sudah menikmati manfaat daripada 81 skim penambahbaikan sebelum ini tetapi masih ada kira-kira 800,000 lagi penjawat awam, terutama dalam bidang penguatkuasaan, Pembantu Tadbir, Perkeranian dan Operasi, Pembantu Tadbir Kewangan dan Juruteknik Komputer yang harus dibela.

Beliau berkata, CUEPACS turut mencadangkan supaya Imbuhan Tetap Perumahan, Elaun Khidmat Awam dan Elaun Sara Hidup kumpulan penjawat awam terbabit disemak semula kerana kadar yang sedia ada tidak mampu menampung kenaikan kos sara hidup semasa.

Sehubungan itu, kesatuan sekerja sektor awam itu bercadang mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Najib Razak tidak lama lagi, katanya

298 ulasan:

1 – 200 daripada 298   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

yeah ... no 1... lagi... saya menang motor...

Tanpa Nama berkata...

Darjah 6 = PMR
PMR = SPM
SPM = Diploma
Diploma = Ijazah Sarjana mda
Ijazah Sarjana muda = sarjana
Sarjana = PHD
Sepatutnya ceupacs buat cdgn spt kpd kerajaan. Jgn nak mempermudahkan cara utk segelintir kump je, akhirnya nanti pencapaian akademik tidak lagi diambilkira. Maka PA kita hanya gah dari pada segi kuantiti tapi tiada kualiti. Kenapa ceupacs terlalu ghairah memperjuangkan hal sebegini tanpa mementingkan prestasi? Elok ceupacs sokong 'exit policy' supaya mana2 PA berprestasi rendah dibuang. Kalau tidak yg malas akan terus bermaharaja dan akan mempengaruhi yg lain.

biar PAP(a) asalkan bergaya berkata...

sebenarnya bukan soal gaji. bubuh la gaji penguatkuasa rm10,000 sekalipun, rasuah tetap akan berlaku.

sama macam kes spa ambil jurutera, tapi tak reti buat kerja, ambil pegawai it tapi buta it, ambil ptd tapi bengap tak reti buat keputusan, ambil pegawai sprm sudahnya dia sendiri yang pergi rompak orang. dari awal lagi patutnya dah dikenalpasti orang sebegini. spa yang kononnya tengah 'transformasi' tu yang guna 'teknik profiling' tu seharusnya lebih tahu karekter orang sebegini.

jadi bila ada penjawat awam yang bermasalah dalam sesuatu jabatan, bukanlah salah dia 100%, sebaliknya sebahagiannya adalah salah orang yang melantik tu.

Tanpa Nama berkata...

Katanya, kira-kira 600,000 penjawat awam sudah menikmati manfaat daripada 81 skim penambahbaikan sebelum ini tetapi masih ada kira-kira 800,000 lagi penjawat awam, terutama dalam bidang penguatkuasaan, Pembantu Tadbir, Perkeranian dan Operasi, Pembantu Tadbir Kewangan dan Juruteknik Komputer yang harus dibela.

bukan kata juruteknik komputer nak jumud dan serap ke N17 ke...

baik serap jer... skim juruteknik komputer kepada pembantu tadbir PO/Kew supaya banyak kejer boleh buat...

seperti di dalam bidang industri, operator pengeluaran + juruteknik = juruteknik pengeluaran.

kejer operator kena buat, kejer juruteknik pun kena buat... baru ada hasil...

اورڠ بياسا بوات باءيق، سنانتياسا برسڠك باءيق دان مڠڠڬڤ سموا اورڠ باءيق; اورڠ بياسا بربوات جاهت، سنانتياسا برسڠك بوروق دان بيرڠڬڤن سموا اورڠ جاهت سڤرتيڽ

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya pegawai2 yg menemuduga dan melantik itu lah dalang2 permasalahan semua ni. Ceupacs sengaja buat tak tau hal ini kerana terlalu mementingkan soal gaji kump pelaksana semata2. Kualiti, prestasi dan kaedah pengambilan pegawai langsung tak diambil pusing. Asyik gaji...gaji...gaji saja di otak mereka. Cubalah dgn pengaruh yg ada cari kaedah bersama2 kerajaan utk membendung kenaikan harga barang yg menjadi gaji tak pernah cukup ni. Memang benar, jika diberi gaji minimum 10k sbln pun tak akan cukup selagi PA tidak tahu mengurus perbelanjaan, sikap terlalu mementingkan glamour, dan kenaikan harga barang tidak dikawal. Ceupacs harus sedar apabila gaji naik maka harga barang akan turut naik. Ini isu pokok yg perlu dicari jln penyelesaiannya bukan asyik gajiiiiiiiiiiii......

Tanpa Nama berkata...

Puiiiiihhhhhhhhhhhhhhh...................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Puiiiiihhhhhhhhhhhhhhh...................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Selasa, Disember 24, 2013 8:05:00 PG

===============================

ehh ehhh ehhh loyanya kau ni pengotor sunggoh tak lalu nk sarapan pagi cam ni..dh cam perangai IBLIS ..patut la IBLIS tu suka tempat yg kotor ...cam kau ...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Puiiiiihhhhhhhhhhhhhhh...................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Selasa, Disember 24, 2013 8:05:00 PG

===============================

ehh ehhh ehhh loyanya kau ni pengotor sunggoh tak lalu nk sarapan pagi cam ni..dh cam perangai IBLIS ..patut la IBLIS tu suka tempat yg kotor ...cam kau ...

Selasa, Disember 24, 2013 8:27:00 PG

==========================

Assalam jom kita buat solat sunat DHUHA 2 rakaat....kejap je tak sampai 5 minit pun ..

Tanpa Nama berkata...

“Memang kerajaan sudah mengumumkan 81 skim penambahbaikan sebelum ini tetapi ia adalah untuk penjawat awam dalam kumpulan pelaksana Gred 1 hingga Gred 10,
*****************************************************

Juruteknik J17 naik J29 tu Gred 1-10 juga ke??????????

Tanpa Nama berkata...

warga penjara ape cerite?? keje macam polis juge..gaji ciput sgt...xpenah dengar berita baik untuk warga penjara esp utk WARDEN.....

Tanpa Nama berkata...

Bayar gaji mengikut kelulusanlah
srp
spm
stp/diploma
sarjana muda
masters
phd

Tranformasi...

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji guru...kami warga pendidik sentiasa di anaktirikan. Sepatutnya guru di berikan elaun khas dan claim yang tinggi

Tanpa Nama berkata...

Jgn lupa naikkan gred PTN17 kat sekolah ke Pegawai Tadbir N41. Sama2 PT supaya rakyat tak keliru. Pastu dptlah mereka jd ketua jabatan sebab sama spm, sama kepandaian, sama IQ.

Tanpa Nama berkata...

pegawai kerajaan sbagai pemudah cara, penyampai maklumat kerajaan kepada masyarakat atau rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Guru dah banyak dapat penambahbaikan.....

Tanpa Nama berkata...

SAYA PEKERJA BAWAHAN..BARU SAJA MNDGR TAKLIMAT BKENAAN PERTUKARAN SKIM..RASA SANGAT MACAM DITIPU..TIADA KENAIKKAN GAJI HANYA TUKAR NAMA JAWATAN SAJA...HANYA TUKAR NAMA SKIMM SAJA...!!!!!!!!!!!!! DAH NAK MASUK 2014..JANJI TINGGAL JANJI..

Tanpa Nama berkata...

PAR, PAP, PT elok dijumudkan ke gred jusa c. Jgn main alang2 kerana skrg bukan lagi akademik penting. Yg paling penting ialah kenaikan gred dan gaji. Mereka tu semua dah lebih berpengetahuan dan pengalaman maka sijil tak perlu buat mereka. Presiden ceupacs harus perjuangkan hak mereka hingga ke liang lahad. PT =Pegawai tadbir N41 yg asalnya PTN17.

Tanpa Nama berkata...

Salam mcm mana dengan bonus persekolahan akn bermula minggu hadapan

Tanpa Nama berkata...

Berita yg adil dan saksama. Begitulah sepatutnya. Kalau nak naikkan gaji biarlah semua merasainya bukan segelintir kumpulan je. Ceupacs harus berjuang utk semua kalau tidak elok nama ceupacs ditukar kpd Kesatuan Kumpulan Pelaksana PA (KKPPA) maka bolehlah berjuang habis2an utk kump pelaksana je.

Tanpa Nama berkata...

Gaji Minimum STPM 1362 gred 27
Gaji minimum Sijil Kejuruteraan Poli 1416 gred 29


Tanpa Nama berkata...

Admin/Penulis blog tolonglah update gambar presiden cuepacs tu, kalau macam ni macamana "Gaji Penguat Kuasa Wajar Naik" benda kecil pun tak boleh selesaikan.

Tanpa Nama berkata...

Tanya dgn PT sekolah..... Mereka serba tau dlm segala hal sebab tu mereka tak puas hati dgn gaji jawatan lain.

Tanpa Nama berkata...

Gaji PEMBANTU TADBIR pun patut naik

Tanpa Nama berkata...

Wajib diutamakan selamanya.

demi rakyat berkata...

Sokong, ini tidak asyik2 guru yg dpt benefit, senang naik gred dan gaji, kump lain wpun smbg blajar nak naik cukup susah, guru ambil degree oum tup2 buat jamuan naik gred, pecerite. Elaun mcm2, suh ajar ppsmi dlm english dibantai dlm bm elaun kebas bila mnta blk marah komplein konon mulia sgt. Klu yg btul pndai bnyk A tu takpe, ini kepandaian sama je, iq sama je. Dasar tidak adil.

Allah mengasihi hambanya yang adil.

Tanpa Nama berkata...

bodoh punya teori..rasuah bukan berkaitan gaji...gaji besar pun kalau kaki rasuah...tetap makan rasuah...kalau diperhatikan rasuah dikalangan penguakuasa..makin besar gaji dan pangkat...makin besar rasuah yang dimakannya.

Tanpa Nama berkata...

Yg ko ni pehal?

biar PAP(a) asalkan bergaya berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

SAYA PEKERJA BAWAHAN..BARU SAJA MNDGR TAKLIMAT BKENAAN PERTUKARAN SKIM..RASA SANGAT MACAM DITIPU..TIADA KENAIKKAN GAJI HANYA TUKAR NAMA JAWATAN SAJA...HANYA TUKAR NAMA SKIMM SAJA...!!!!!!!!!!!!! DAH NAK MASUK 2014..JANJI TINGGAL JANJI..

Selasa, Disember 24, 2013 9:23:00 PG

------------------------------

sesuailah dengan kelulusan pendidikan kau wei. cermin muka tu. dah "re-branding" nama jawatan & gred tu kira cukup bagus la tu. nak naik gaji pulak???? lemak la orang macam kau ni. elok buang je ambil graduan yang menganggur kat luar tu 100 kali ganda lagi baik!

exit policy berkata...

wujudkn blik exit policy. leh sack beruk2 r1/r3/r11/n1/n3/n11/n17/w17 yg pemalas tuh!

Tanpa Nama berkata...

hapuskan jer jawatan kasta paria cam r1/r3/n1/n3/ tuh semua. keje derang tu gred 17 pun leh buat. mmg kebanyakan jabatan pun keje derang 17 yg buat pasal gred sampah ni byk yg hilang, mia, awol. wujudkan semula exit policy supaya sampah2 nih leh diterminate secara terhormat.

biar PAP(a) asalkan bergaya berkata...

mari cycle semula komen terbaik sepanjang zaman:

aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak


bak kata pepatah, biar PAP(A) asalkan bergaya. kah kah kah!!

Tanpa Nama berkata...

Elok ko saja yg ajar dan ambil semua gaji cikgu. Kalau ko ada degree kerana ada niat nak dpt gaji besar, tak ikhlas namanya dan kenapa baru skrg sedar kepandaian ko sama je dgn guru yg pandai mengajar subjek2 kritikal spt fizik, kimia, matematik tambahan. Elok sgt ko ajar saja anak ko atau anak buah ko kat rumah xpayah hantar mereka ke sekolah sebab ilmu yg ko ada sama dgn guru2. Atau pun elok ko letak jak jawatan ko skrg dan mohon jd cikgu spya dgn degree dan kepandaian ko diberi gaji setimpal DG54. Ko adalah pakar dan manusia yg paling hebat wpun pegang jawatan PT, PAP je.

Tanpa Nama berkata...

bawa bersabar....tak ada faedah nak gaduh dalam blog ni..dosa..dosa...dosa... bertaubatlah wahai rakan-rakan PA..ingat Allah, hidup ini hanya sementara

Tanpa Nama berkata...

Segelintir kumpulan pelaksana yg bodoh dan pemalas ni tak abis2 mempertikaikan gaji kumpulan jawatan lain. Tiada di dunia ini gaji PT N17 sama dgn gaji pengarah. Kenapa masih tak puashati? Peluang dan ruang banyak diberikan kpd anda oleh itu jika anda anggap diri anda sehebat org lain maka mohonlah jawatan2 yg menawarkan gaji yg hebat2. Habis cerita. Bagi anda yg dah ada degree tapi pegang jawatan bergaji rendah tak perlu salahkan org lain kerana pilihan jawatan yg anda sandang skrg dibuat atas permohonan sendiri. Kerajaan tidak memaksa anda menjawat jawatan PT, PAP, juruteknik dll. Dlm skim perkhidmatan PT misalnya tiada dinyatakan bahawa jika anda ada degree maka secara automatk dinaikkan.ke gred N41. Anda mesti bijak membuat pilihan bukan main tangkap muat je atau pilih sesuatu jawatan itu kerana nampak glamour je. Bekerja sebagai penanam sayuran lebih lumayan lagi pendapatan drpd gaji PT yg duduk dlm pejabat berhawa dingin. Tak salah buat cadangan utk kebaikan tapi jgn sesekali memburukkan/merendahkan jawatan lain krana semua manusia ada kekuatan dan kelemahan. Nelayan pun boleh mengaku mereka lebih hebat daripd doktor dlm soal menangkap ikan dan mengharungi cabaran di lautan. Maka doktor pun kata mereka lebih hebat daripd nelayan dlm soal perubatan. Justeru itu, elok jgn membuat komen2 bodoh yg menampakkan kecetekan ilmu yg anda miliki.

Tanpa Nama berkata...

Kump pelaksana yg bodoh dan gila punya angkara. Mereka sentiasa mengatakan kepandaian mereka sama je dgn mana2 jawatan maka mereka hairan kenapa gaji mereka dibyr rendah. Aku pun tak faham mengapa mereka tak segan2 mengaku diri mereka sehebat jawatan lain yg ada menjalani latihan khusus bertahun2 seblm dianugerah sijil tambahan. PAP, PT, juruteknik mungkin juga telah dilatih bertahun2 dan mendpt sijil berkaitan sebab tu mereka tak abis2 menyalak spt anjing gila.

Tanpa Nama berkata...

SALAM 1 MALAYSIA

RASUAH MEMANG TELAH BERLAKU TIDAK KIRA GAJI BESAR ATAU KECIL YG PENTING SEKARANG MANA AKUJANJI YG TELAH DIBUAT SEMASA MULA LANTIKAN DAHULU... CARA INI MENGGALAKKAN JAWATAN LAIN JUGA MENERIMA RASUAH... BARU GAJI DINAIKKAN...
OLEH ITU PENJAWAT AWAM YG MENERIMA RASUAH TU PERLU MENERIMA HUKUMAN SETIMPAL SEBAGAI CONTOH KPD PENJAWAT AWAM YG LAIN

Tanpa Nama berkata...

ewah...senang-senang je yang lulus spm nak naik gaji sama dengan lulusan diploma...apa pun pergilah buat diploma dulu...inilah padahnya lantik pemimpin kupek dari puak-puak lulusan spm ni...sepatutnya ko syorkan setiap tahun penjawat awam terutama penguatkuasa WAJIB hadiri kursus-kursus intergriti..kursus-kursus keagamaan..supaya sedar bencana rasuah pada keluarga dll..ni tiap hari melalak nak naik gaji tinggi..rasuah tu bergantung pada individu...kalau gaji kecil pun tahu rasuah boleh membawa ke NERAKA..tak makan rasuahla.

Tanpa Nama berkata...

Rasuah..rasuah..

PA yg tolong punch kad rakan sekerjapun dikira rasuah. Belanja rakan sekerjapun dikira rasuah sekiranya rakan yg dibantu itu buat kesilapan yg kering kering silapnya...

Tanpa Nama berkata...

Fitnah

Tanpa Nama berkata...

Aq hntr sek kerajaan bukan sek bapa ko, aq ada hak sebagai rakyat. Kewajipan kerjaan sediankan sek dan tenaga pengajar yang mampu mengajar sesuai dgn tuntutan semasa bukan tuntutan org tak pandai, ppsmi mengikut tuntutan semasa tapi ada org tak pandai mengajar.

Ko berhenti hari ini esok aq apply. Jnji ko berhenti dulu.

Tanpa Nama berkata...

ewah...senang-senang je yang lulus spm nak naik gaji sama dengan lulusan diploma...apa pun pergilah buat diploma dulu...inilah padahnya lantik pemimpin kupek dari puak-puak lulusan spm ni...sepatutnya ko syorkan setiap tahun penjawat awam terutama penguatkuasa WAJIB hadiri kursus-kursus intergriti..kursus-kursus keagamaan..supaya sedar bencana rasuah pada keluarga dll..ni tiap hari melalak nak naik gaji tinggi..rasuah tu bergantung pada individu...kalau gaji kecil pun tahu rasuah boleh membawa ke NERAKA..tak makan rasuahla.

Selasa, Disember 24, 2013 12:36:00 PTG

TERBAIK....................!!!

Tanpa Nama berkata...

blessed ablejoneGaji Minimum STPM 1362 gred 27
Gaji minimum Sijil Kejuruteraan Poli 1416 gred 29

Tanpa Nama berkata...

Salam, hari ni uitm umumkan hanya pensyarah farmasi shj yg dinaikan gaji, sedangkan sblm ini pekeliling telah keluar, dan tidak dinyatakan hanya farmasi sahaja layak untuk perkeliling baru, harap cuepacs dapat memberi ulasan ttg perkara ini,

Tanpa Nama berkata...

oh ye ka....habis mengapa penguatkuasa pangkat tinggi macam DSP, SP, DSB KUAT RASUAH? TAK CUKUP KE GAJI 10 RIBU?

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji guru...kami warga pendidik sentiasa di anaktirikan. Sepatutnya guru di berikan elaun khas dan claim yang tinggi

Selasa, Disember 24, 2013 9:06:00 PG
____________________________________
INI AKU SETUJU 101%, SEBAB SISTEM PENDIDIKAN NEGARA BARAT KERAJAAN NAK CIPLAK....SURUH GURU2 IKUT...TAPI BAB GAJI DAN KEMUDAHAN TAK NAK PULAK TIRU....KALAU DI UK CONTOHNYA..GAJI GURU ADALAH ANTARA YANG TERTINGGI, MENJADIKAN IANYA SATU KERJAYA PILIHAN RAKYAT UK....DAN YANG MASUK ADALAH DI KALANGAN PEMEGANG MASTER DAN PHD, YANG MANA DIBAYAR GAJI BERLIPAT2 GANDA DARI YANG DITERIMA OLEH GURU2 DI MALAYSIA....GURU2 MALAYSIA LEBIH BANYAK DAPAT KEJI DARIPADA GAJI!!!......KALAU IKUT SKIM GAJI BERSEPADU...PHD DAPAT 3 KENAIKAN, YAKNI AKU BOLEH LA DAPAT RM960 (RM320 X 3)....BERBALOIKAH?...BELAJAR PHD 4 TAHUN...DAPAT 3 TANGGA...BAGILAH 4 TANGGA...BARU LOGIK....

Tanpa Nama berkata...

aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

bak kata pepatah, biar PAP(A) asalkan bergaya. kah kah kah!!

Selasa, Disember 24, 2013 11:23:00 PG
__________________________________
BRO....VERY2 WELL SAID.....ADA SATU KES TU...AKU PI LANGKAWI...PI HOLIDAYS LAH...ADA SATU FAMILY NIE PUN HOLIDAY GAK....YANG LAWAKNYA..LAKI TU PAKAI JAKET JABATAN YANG ADA JATA NEGARA....HAHAHAHAHAHA AKU KETAWA TAK SUDAH...CAMMON LA BRO...AKU TAU LA KO KERJA GOMEN GRED N1, TAKYAH LA NAK TUNJUK...AKU YANG KERJA GRED 52, PHD LAGI PUN RELAX PAKAI SELUAR PENDEK...CAMMON LA...JANGAN BAGI MALU KAT AKU...

Tanpa Nama berkata...

Aq hntr sek kerajaan bukan sek bapa ko, aq ada hak sebagai rakyat. Kewajipan kerjaan sediankan sek dan tenaga pengajar yang mampu mengajar sesuai dgn tuntutan semasa bukan tuntutan org tak pandai, ppsmi mengikut tuntutan semasa tapi ada org tak pandai mengajar.

Ko berhenti hari ini esok aq apply. Jnji ko berhenti dulu.

Selasa, Disember 24, 2013 1:15:00 PTG
__________________________________
KO ADER DEGREE TAK?
HAHAHAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

SILA SELESAIKAN DULU KES2 RASUAH DALAM KALANGAN PENGUATKUASA NI, BARU CERITA NAIK GAJI...NAMPAK SANGAT SI MENTERI PUN SUKA COVER....APA JADI KES PEGAWAI KASTAM KLIA YANG COVER DADAH TU?....CIKGU BUAT VIDEO SEX PUN KORANG NAK HEBOH..YANG INI?...SAPU BAWAH KAPET KA?

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman, mohon penambahbaikan dgn sedia landasan yg munasabah utk ke P&P.dlm mentransformasikan sektor awam...

Tanpa Nama berkata...

BEKAS KETUA PENGARAH IMEGRESEN TU GAJI BESAR TU KETUA PENGARAH TUUUU AMBIK RASUAH JUGAK APA CERITA APA CERITA

Tanpa Nama berkata...

Letak jawatan dan mohon jawatan pnp. senang cerita. Takkan N17 nak naik ke N41 pastu buat kerja kerani spt biasa. Bodoh punya idea. Takde pun arahan/pekeling yg minta anda naikkan ke jwtn tinggi lepas dpt ijazah. Kalau semudah itu, aku yg R4 ni pun akan sambung belajar dan lepas ada degree minta naik gaji dan gred ke R 41 tapi masih buat tugas PAP. Anda berani? Anda sokong?

Tanpa Nama berkata...

Dia ada degree daripada universitas teluk bandung indonesia, kesian dia nak mohon jd cikgu. SPM pun teruk dah cakap besar. Kalau SPM tak teruk takkan buat kerja yg gaji rendah. 2 januari ko antar anak2 ko ke hutan supya beruk ajar mereka. Cikgu kat sekolah tak reti ajar anak ko yg sudah pandai spt ko juga.

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan berapa hari bulan bayaran bonus untuk kaki tangan awam sahaja........

Tanpa Nama berkata...

Abis cikgu2 kat sekolah semua tak boleh harap, ko masih mau cikgu2 ajar anak2/suku sakat ko? Meludah ke langit kena muka sendiri; padan muka ko. Kutuk org sesuka hati; dah kena pandai marah pula. Siapa cikgu yg tak pandai ajar tu adalah mereka yg keturuanan dan seagama dgn ko juga.

Tanpa Nama berkata...

Soal duit/gaji tak akan ada kesudahan. Beri 100k sebulan pun masih lagi melalak spt anjing gila. Masih buat kerja2 tak senonoh dan haram. Tapi kalau sebut pasal kerja semua tutup mata dan telinga. Inilah budaya kerja org kita yg tak sedar diri ni.

Tanpa Nama berkata...

Sebab rasuah adalah kerja halal bagi mereka sebab tu mereka langsung tak kutuk pun. Mereka yg kutuk salahlaku guru adalah mereka yg mengamalkan rasuah mula daripada lantikan ke jawatan mereka skrg yg menggunakan kabel jambatan pulau pinang.

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 rasuah,
Camnilah jika anda islam, diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Adil dalam islam bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Tanpa Nama berkata...

PA kump pelaksanalah yg banyak punch in dan punch out utk geng2 mereka kat pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Produk sekolah British hasilkan kapal terbang, kereta, kereta kebal, sendiri bolehlah gaji besar produk Malaysia hasilkan PA (puki ayam) layakkan gaji banyak.

Tanpa Nama berkata...

Fitnah apa? Bacalah komen2 yg berleluasa sblm ni. Tak segan silu mengatakan kepandaian dan IQ sama je. Logiknya jika semua sama kenapa ada yg lulus cemerlang dan ada yg gagal? Buat komen ikut otak di kepala lutut.

Tanpa Nama berkata...

Oh kalau agama dah kata mcm tu maka tentu ia adil dan saksama. Maka semua PA perlu pamerkan pencapaian akademik kat papan notis jabatan masing utk ditatapi oleh rakan2 dan org ramai yg berurusan harian. Cdgn ni elok dikemukakan kpd kerajaan utk mewajibkan semua PA berbuat demikian supaya rakyat dan warga asing tahu pencapaian akademik PA malaysia. Rakyat mau tengok duit rakyat yg diguna utk byr gaji PA yg ada kualiti.

Tanpa Nama berkata...

Hehe.... termasuk ko produk puki ayam. Kena lagi....

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 malaysia,

Diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Diminta penguatkuasa pamerkan result stamina dan kekuatan mereka bagi memberi jeyakinan kpd rakyat bahawa mereka mampu melawan penjahat.

Diminta kakitangan hospital pamerkan rekod kesihatan mereka bagi memberi motivasi kpd org awam menjaga kesihatan.

Diminta staff bank pamerkan rekod keewangan mereka bagi memberi keyakinan kpd rakyat bahawa mereka pandai urus duit.

Jangan cakap tak serupa bikin. Tuhan marah.

Tanpa Nama berkata...

Mana? Fitnah ko ni.

Tanpa Nama berkata...

Eh knp cikgu marah minta tgk result je patutnya bangga la dpt jdi contoh kpd murid, bukan minta pamer rakaman luc ah dgn pakistan jual jubah pun, pelik.

Tanpa Nama berkata...

Diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Guru kencing berdiri murid menganggur tiada kerja. Kena lagi :)

Tanpa Nama berkata...

Ko yg buat cadangan di atas ni pamerkan butoh puki ko kat semua pintu masuk negara spt kat KLIA, tambak johor, semua lapangan terbang dan pelabuhan supaya pelancong dpt menikmati kehebatannya. Ko buat cadangan maka tak salah dibuat bodoh ini. Jgn mare.....

Tanpa Nama berkata...

Tu yg terbaik tulah kerana lawan cakap cikgu. Akibatnya jd budak bodoh dan dpt gaji tak cukup makan. Menyampahlah idea kump pelaksana bodoh ni. Kalau ko pandai takkan ko buat kerja2 kuli je. Marah gaji tak cukup makan? Marah kerana tak mampu beli rumah mewah? Marah kerana tak mampu beli kereta mahal? Marah dan kutuk mcmmana pun para guru; gaji mereka tak akan kurang drpd gaji ko orang. Terima je kenyataan. Hujungnya masih cikgu juga ko jumpa pd 2 januari kelak minta2 cikgu tak ajar anak2 ko kerana dah tulah dgn cikgu.

ABC berkata...

Tanpa Nama berkata...

PA kump pelaksanalah yg banyak punch in dan punch out utk geng2 mereka kat pejabat.

Selasa, Disember 24, 2013 4:00:00 PTG


------------------------------

TETTTTTTT! SALAH. kalau anda penah keje di pejabat daerah, puak2 ptd yang bangga dgn title ado, cado malah do dia sendri ader yg men punch card sesama sendiri & cover sesama sendiri.

nko nih dok bawah tempurung lg nih. tak tgk kiri kanan depan blakang.

mmg ler kump. pelaksana majoriti dlm PA. tp yg minoriti yg bijak pandai dlm p&p tuh melambak yg tolong punch sesama sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Ko yg katak di bawah tempurung lo. Ko hanya tengok keadaan kat pejabat ko je. Cuba ko gi pejabat/jabatan lain. Jam 4:00 ptg dah renggang pejabat. Ramai dah dlm perjalanan pulang ke rumah masing2. Waktu pejabat adalah dr 8:00 pg hingga 5:00 ptg. tapi tu hanya atas kertas je. Jgn harap nak dpt dilayan jika dtg pejabat jam 4:15 ptg. ramai dah berkemas2 utk balik. Ini tak salah? Ini tak benar?

Tanpa Nama berkata...

JUSA pun ada suruh P.A diaorg punch kan kat diaorg...

adilkah gitu...

elok thumb print @ eye print jer...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

bak kata pepatah, biar PAP(A) asalkan bergaya. kah kah kah!!

Selasa, Disember 24, 2013 11:23:00 PG
__________________________________
BRO....VERY2 WELL SAID.....ADA SATU KES TU...AKU PI LANGKAWI...PI HOLIDAYS LAH...ADA SATU FAMILY NIE PUN HOLIDAY GAK....YANG LAWAKNYA..LAKI TU PAKAI JAKET JABATAN YANG ADA JATA NEGARA....HAHAHAHAHAHA AKU KETAWA TAK SUDAH...CAMMON LA BRO...AKU TAU LA KO KERJA GOMEN GRED N1, TAKYAH LA NAK TUNJUK...AKU YANG KERJA GRED 52, PHD LAGI PUN RELAX PAKAI SELUAR PENDEK...CAMMON LA...JANGAN BAGI MALU KAT AKU...

Selasa, Disember 24, 2013 2:33:00 PTG

++++++++++++++++++++++++
Bro .. aku jumpa MAMAK Kerajaan juga di langkawi yg pakai seluar semacam towkey angkat najis .. rupanya gred 52 !

pegawai angkat najis gred 52.

Bomba Bintangor berkata...

bersyukur dengan rezeki gaji yang ada sekarang...
bacalah surah An-Insyirah setiap lepas Solat,insyaallah di murahkn rezeki dan dicukupkan keperluan

Tanpa Nama berkata...

inilah pertama kali aku baca Tim Presiden Cuepacs I buat kenyataan.

Koma baca dan renung balik statement tu.

Gini ajelah ... balik buat kajian sebelum cakap jangan main hentam !

Lihat skim lain jugak ....

kalau naik biar menyeluruh .. jangan pilih-pilih skim. Jangan tiru cakap Omar.

Tanpa Nama berkata...

tIM. pRESIDEN cuepacs I, Mintak kelulusan Ahli Majlis Kongres cUEPACS sebelum KELUAR STATEMENT !!!

ngko tiru omar buat apa !

Tanpa Nama berkata...

BRO....VERY2 WELL SAID.....ADA SATU KES TU...AKU PI LANGKAWI...PI HOLIDAYS LAH...ADA SATU FAMILY NIE PUN HOLIDAY GAK....YANG LAWAKNYA..LAKI TU PAKAI JAKET JABATAN YANG ADA JATA NEGARA....HAHAHAHAHAHA AKU KETAWA TAK SUDAH...CAMMON LA BRO...AKU TAU LA KO KERJA GOMEN GRED N1, TAKYAH LA NAK TUNJUK...AKU YANG KERJA GRED 52, PHD LAGI PUN RELAX PAKAI SELUAR PENDEK...CAMMON LA...JANGAN BAGI MALU KAT AKU...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

come on bro... 52 pun akan mati juga... tanam dalam tanah...

so kenapa nak angkuh sangat... hebat sangat ker angka 52 tu...

Tanpa Nama berkata...

kepada komentar di atas.

ko ni tak reti membaca agaknya. yang sebenarnya ciPAP / PAPa tu yang angkuh sebab luar waktu pejabat pun masih nak mempamerkan baju/jaket korporat jabatan yang ada jata negara & nama jabatan/kementerian tempat dia bekerja

ITU YANG ANGKUH. taktau la kalau ko ni pun spesis yang sama pegi pasar pun sarung jaket korporat

kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Menjelaskannya, Timbalan Presiden I CUEPACS, Zainal Ismail, berkata penjawat awam dalam bidang penguatkuasaan yang menerima gaji mengikut Gred 22 sekarang harus dinaikkan kepada Gred 26 hingga Gred 29 bagi melayakkan mereka menerima tangga gaji bertaraf diploma.

*******************************************************************************************************************************

PATUT PADAN LA WAHAI TIMBALAN PRESIDEN I CUEPACS, (Zainal Ismail)...

KALAU NAK NAIKKAN GAJI SKIM NI... SYARAT KEMASUKAN KE SKIM TERSEBUT MESTILAH SEKURANG-KURANGNYA DIPLOMA...

SETIDAK-TIDAKNYA BAGI YANG DALAM PERKHIDMATAN TERSEBUT, WAJIB LULUS KPSL UNTUK MELAYAKKAN GAJI SAMA DIPLOMA.

Tanpa Nama berkata...

kepada komentar di atas.

ko ni tak reti membaca agaknya. yang sebenarnya ciPAP / PAPa tu yang angkuh sebab luar waktu pejabat pun masih nak mempamerkan baju/jaket korporat jabatan yang ada jata negara & nama jabatan/kementerian tempat dia bekerja

ITU YANG ANGKUH. taktau la kalau ko ni pun spesis yang sama pegi pasar pun sarung jaket korporat

kah kah kah.

********************************************************************************************************************************

YANG KO HINA DIA KAT RUANG KOMEN BLOG CUEPACS NI PLAK!!! LAGILAH ANGKUH...

DIA BELI BAJU BERLOGO JATA KERAJAAN... LANTAK DIA LAH NAK PAKAI P MANA PUN...

BUKAN DIA AMIK DUIT ABAH KO PUN...

SO KO SENTAP SANGAT APEHAL...

Tanpa Nama berkata...

Minta pamer result pun marah cikgu dlm bidang akademik mesti power result unt jdi contoh kpd murid. Knp nak marah?

Tanpa Nama berkata...

Pas tu kenapa kump pelaksana tak abis2 kutuk guru? PA Kumpulan pelaksana tak mati kah? Kumpulan pelaksana yg suka melaga2 kan gred jawatan lain Allah kah? Seolah2 mereka je sempurna.

Tanpa Nama berkata...

Siapa kutuk guru? Cube copy paste statement die kat sini tgok.

Tanpa Nama berkata...

Tunggu si bodoh ni jadi menteri pelajaran baru guru2 pamer result. Hehe... Cikgu nak tunduk dgn arahan budak pejabat!!! Sori lah. Menyalak spt anjing gila babi.

Tanpa Nama berkata...

Ko bodoh, ko bahlol.

Tanpa Nama berkata...

Yg buat lucah tu kaum sapa? Jgn tengok pekerjaan je. Agama apa dia? Adillah sikit?

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullah..

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullah cekgu..

Tanpa Nama berkata...

Knp sensitif sgt cikgu dgn results ni :*

Tanpa Nama berkata...

Kuala Lumpur: Tabur paku besi di lorong laluan motosikal. Itu antara taktik dikesan dilakukan segelintir pengusaha bengkel dan individu tidak bertanggungjawab bertujuan memancitkan tayar kenderaan bagi meraih keuntungan mudah di beberapa laluan motosikal di sekitar ibu kota.

Pengusaha terbabit juga akan meninggalkan nombor telefon bimbit mereka di penghadang jalan dan dinding terowong, malah ada yang melekatkan iklan pada tiang papan tanda jalan raya atau pokok untuk khidmat menukar serta membaiki tayar motosikal yang pancit.

Kegiatan yang sudah lama dilakukan itu dikesan kembali aktif dengan penemuan kira-kira dua kilogram paku besi yang ditabur di sepanjang laluan motosikal berhampiran Plaza Tol Sungai Besi, Khamis lalu.

Bukan itu saja, aktiviti berkenaan juga dipercayai dilakukan orang awam yang menjadikan pekerjaan menukar tiub tayar motosikal sebagai pendapatan sampingan mereka.

Tinjauan Harian Metro di beberapa laluan motosikal sekitar ibu kota mendapati terdapat banyak nombor telefon bimbit mekanik dan penukar tiub motosikal diconteng pada penghadang jalan dan dinding terowong menggunakan dakwat hitam.

Selain paku, terdapat juga individu tidak bertanggungjawab meletakkan peralatan tajam lain seperti skru dan serpihan kaca bertujuan memancitkan tayar.

Kakitangan swasta yang mahu dikenali sebagai Azhar, 21, berkata, pengalaman tiga kali menjadi mangsa cukup memberi pengajaran kepadanya supaya lebih berhati-hati setiap kali melalui laluan motosikal.

“Sepanjang tiga kali terkena, saya terpaksa menghabiskan wang sehingga RM210 hanya untuk menukar tiub tayar motosikal yang pancit. Kadang-kadang saya tidak minta bantuan mereka, tetapi mereka dengan sendiri menukarkan tiub dan meminta bayaran itu.

“Kerana terdesak, saya terpaksa membayar jumlah itu kerana alasan diberikan harga berkenaan termasuk dengan caj perkhidmatan rondaan mereka di kawasan terbabit. Begitu mudah mereka mencari makan,” katanya.

Menurut Azhar, tindakan kumpulan terbabit menyusahkan pengguna jalan raya kerana perbuatan meletakkan paku atau peralatan tajam di laluan motosikal boleh mengancam nyawa penunggang.

Pelajar, Norihan Razali, 24, berkata, perbuatan tidak bertanggungjawab itu perlu dihentikan kerana boleh menyusahkan pelbagai pihak terutama golongan wanita yang menggunakan laluan motosikal pada waktu malam.

“Saya pernah menjadi mangsa perbuatan tidak bermoral ini.

“Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam, saya baru pulang dari kelas malam dan tayar motosikal pancit dengan tiba-tiba akibat terlanggar paku.

“Apabila diperiksa terdapat banyak paku bertaburan di sekitar laluan itu. Saya bernasib baik kerana ada seorang pak cik yang lalu secara kebetulan dan membantu saya,” katanya.

Menurutnya, dia mungkin menjadi mangsa rogol atau samun sekiranya berjalan kaki sambil menolak motosikal ketika itu.

KALAU PENGUATKUASA BOLEH ATASI MASALAH INI, "GAJI PENGUAT KUASA WAJAR NAIK"

PAP berkata...

Wayang cina semua tu,Sekadar tukar nama dengan angka,macam talipon lama
tukar casing baru.

Tanpa Nama berkata...

Setuju, kepandaian sama tetapi tak serupa...

Tanpa Nama berkata...

PLV jgn lupa, kerja pun sama berat macam guru sekolah.....

wak berkata...

Nak kurangkan rasuah bukan dengan cara naikkan gaji.... Di organisasi terulung getah .... Pegawai q41 meluluskan ot tanpa kerja bagi membantu pegawai2 bawahan membayar ptptn, meningkatkan pendapatan dan bayaran bulanan kereta .. Dengan alasan menjalankan tugas2 khas ..

Tanpa Nama berkata...

itu pecah amanah... hukuman berat...

JEJAK SANG PENDETA berkata...


ANTI LOW-CLASS berkata...

i am really sure that most of our teachers in school cannot understand this topic. thats why they failed when PPSMI was introduced.

also to those who are lowly-worker such as r1/r3/n1/n3 they with not understand this article.

thats why we see only several people commented in here, and all of them are still commenting using malay topic which is faaaaaaaaaarrr away from the topic.


what a LOW CLASS civil servants!!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::


bahasa arab adalah bahasa akhirat/syurga....

so, xyah malu klu kita x pandai ckp omputeh....

- quran itu diturunkan dalam bahasa Arab....
- hadis itu juga dalam bahasa Arab....

maka bahasa arablah yang perlu difahami jika mahu mengkaji/memahami agama....
agama bukan subjek yg dipelajari hanya utk lulus exam saje....
agama adalah ilmu yg dipelajari utk dipraktikkan dlm kehidupan/agama adalah cara hidup/agama merentasi pemikiran....

iman mmg x ditentukan oleh pandai berbahasa....
namun, utk menyebarkan ilmu ttg akidah terutamanya, bahasa Arab diperlukan utk memahami dalil dan kalam yg sebenar.....

- maaf....komen ini x sesuai utk pembaca yg alerjik dgn perkataan-perkataan seperti dakwah/tarbiyyah dan sbgnye....

- sy x akan bertanggungjawab keatas sebarang kes sawan/angin akhmar/darah tinggi naek mendadak/muka bertompok-tompok kemerahan/hidung kembang kempis selepas membacanye....
TQ....

Tanpa Nama berkata...

Along Gantung Air Kencing Belakang Bunting Kenakan Penguat Kuasa

IPOH – Berang bunting dirampas penguat kuasa tempatan, sindiket along bertindak lebih berani dengan memasangnya bersama bungkusan air kencing yang disorokkan di belakang bunting terbabit.

Bungkusan itu bertujuan mengenakan anggota PBT yang merentap semasa menurunkan bunting-bunting dalam Op Cantas Khas Vulture (ah long).

Kejadian itu dialami Pembantu Penguatkuasa Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Firdaus Ahmad semasa menjalankan penguatkuasaan mengikut Undang-Undang Kecil Iklan 2010.

Menurutnya, lebih 10 kali dia terkena air kencing ketika melakukan tugas-tugas menurunkan bunting haram yang dipasang di pokok mahupun tiang-tiang lampu sekitar bandar ini.

“Kita tidak nampak bungkusan itu kerana ia tersorok di belakang bunting tetapi bila direntap, habis pakaian basah. Bau, jangan cakap la memang busuk. Saya terpaksa menukar pakaian sebelum meneruskan tugas,” katanya ketika ditemui dalam Op Cantas Khas Vulture (ah Long) bersama MBI di Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial di Sungai Senam di sini, semalam.

Dalam Op kira-kira jam 2.30 petang itu, sebanyak 1,500 bunting berjaya diturunkan melibatkan kawasan Ipoh, Batu Gajah, Hilir Perak, Taiping dan Manjung.

Ketua Jabatan Siasatan Komersial, Superintendan Maszely Minhad berkata, pihaknya akan mengenal pasti dalang-dalang yang terlibat memberi perkhidmatan pinjawan wang haram itu.

Menurutnya, hukuman berat sehingga dikenakan denda RM1 juta diberikan kepada sindiket yang memberi perkhidmatan setelah didapati bersalah mengikut Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjaman Wang 1951.

“kita akan pantau nombor telefon yang terdapat pada iklan-iklan kita akan hantar ke Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) untuk kenal pasti dalang-dalang itu, buat risikan dan tangkapan sehingga didakwa.

“Individu yang menggantungkan iklan pinjaman wang haram itu juga akan turut diambil tindakan mengikut Seksyen 29AA akta yang sama yang membawa hukuman penjara dua tahun atau denda RM20,000 atau kedua-duanya sekali,” katanya.


WAJAR DAPAT ELAUN KHAS BAGI PENGUAT KUASA

Tanpa Nama berkata...

Dekat-dekat nak naik sekolah nie, MALAYSIA di gemparkan dengan berita di TV3 beberapa hari lalu, mengenai seorang GURU BESAR DIDAKWA RAKAM FILEM LUCAH, amat dan cukup memalukan profesion guru yg selama ini di jadikan tauladan oleh murid-murid di sekolah..juga di kalangan masyarakat.. apa dah jadi nie.. semakin hari semakin banyak kes-kes salah laku yg dilakukan oleh guru-guru.. Ya"Allah peliharalah kami daripada fitnah dunia yg menipu daya..

Cadangan terbaik di mana Cikgu-cikgu dikehendaki mempamerkan keputusan upsr dan pmr mereka untuk dijadikan motivasi bagi murid-murid di sekolah- sekolah mereka..

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju juga cadangan cikgu pamer ijazah dan sijil. ptd pun kena pamer, ketua kerani pun pamer, semua pamer... baru kita tengok... rupa-rupanya ada guru yang ijazahnya engineering, undang-undang, geologi tct... kan hebat cikgu2 kita. ada guru yang ada 2 master, dll... Gua tengok dalam senarai kelulusan guru sekolah isteri gua... tabik spring sama cikgu2...

Tanpa Nama berkata...

kenaikan skim gred 1 hgga 10 memang bodoh. kenaikkan paling bodoh. hey ko ingat skim naik gaji naik ke. kalau n1 naik sapa n108 pun buat ape kalau gaji x naik. ng dkata pjuangan bodoh. sempat lg tu nk bbgga. so kalau buat gaji pguatkuasa macam tu naik skim sapa n26 n29 tapi gaji xpyh naik ape penguatkuasa kata 6t pjuangan bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Alasan.

Tanpa Nama berkata...

Kpli rupanya.. ijazah tak laku :p

Tanpa Nama berkata...

lepas ni kalu naikkan skim pemb. tadbir n17 x pyh pandai2 cuba2 naik gaji nk dgr mereka kata ape. org bjuang nk nak naik gaji skim naik sapa n4 juta pun x guna. bodoh punya psatuan

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju juga cadangan cikgu pamer ijazah dan sijil. ptd pun kena pamer, ketua kerani pun pamer, semua pamer... baru kita tengok... rupa-rupanya ada guru yang ijazahnya engineering, undang-undang, geologi tct... kan hebat cikgu2 kita. ada guru yang ada 2 master, dll... Gua tengok dalam senarai kelulusan guru sekolah isteri gua... tabik spring sama cikgu2...

Betul lah tue, ada yg undang-undang, kejadahnya keje cikgu pegi jadi lawyerlah, ini mesti ijazah paling teruk, sebab tue mintak kpli, begitu juga kelulusan engineering, pie jadi juruteralah, jadahnya jadi cikgu, ini mesti kes tak kenal mana skru, mana paku, pastu mintak kpli, kpli tue kursus penganggur lepasan ijazah..sebab tue demo tak dapat keje di petronas, sime darby, valliram, dsbnya sebabnya demo tak layak, di sekolah demo tunjuklah lagak..konon demo punya keputusan bagus..piieerah..!!!

Tanpa Nama berkata...

Setuju guru & pt kepandaian sama. Guru masuk IPG, pt pun masuk IP(T), w.pun kepandaian sama tp rezeki Allah bg x serupa. Konklusinya, semua manusia diberikan otak yg sama, cuma cara menggunakannya x serupa, sbb tu rezeki dan nasib masing2 lain2. Sekadar renungan sesama kita makhluk yg kerdil.

Tanpa Nama berkata...

BAB MEMPAMERKAN SIJIL UPSR/PMR NI AKU TAK KISAH....KALAU CIKGU OK KOT...SEBAB DEPA DAPAT MASUK UNI...JANGAN PULAK NANTI DIWAJIBKAN GOLONGAN PELAKSANA UNTUK MEMPAMERKAN SAMA SIJIL UPSR/PMR MEREKA....TAK BAIK MENGAIBKAN ORANG.....TERUTAMANYA YANG BELAJAR TAKAT DARJAH 3....

Tanpa Nama berkata...

woi, ak setuju sgt, ape kata mana2 guru yg rasa gaji x cukup tu bhenti je dr mgajar x ikhlas tu ilmu x masuk kpala hotak bdak jugak. bg peluang ke graduan menganggur pulak. bhenti keja cuba bsaing cr keja kt luar pulak. org mcm ni msti jd penganggur sb x mampu bsaing. haha kot2 6t jd pap x pun pra.

Tanpa Nama berkata...

Dangkalnya pemikiranmu wahai pemberi komen di atas. Dlm keluargamu tak de sorang pun yg jd guru ke? Datuk saya jd guru sejak belum merdeka, sampai akhir hayat jiwanya masih seorg guru, saya bangga & hormat pd semua guru.

Tanpa Nama berkata...

AKU PUN RASE GURU SKRG NI BODOH. BENGAP PUN YER. MGKIN GOV MANJAKAN SGT. HABIS BELAJAR DIJANJIKAN KEJA. GOLONGAN MCM NI TAKUT BSAING CARI KEJA. PUAS MENGANGGUR MSUK KPLI JD CIKGU. WEI, BHENTI KEJA JE LA PENGECUT

Tanpa Nama berkata...

guru dulu bagus, gaji sikit x kisah. x menyalak mcm skrg. guru skrg x sdr dek untg, gaji dh mahal nk dgki lg kt gaji kecik org lain. bodoh punya guru keja x ikhlas.

Tanpa Nama berkata...

Betul x baik aibkan orang. Jadi semua PA soroklah result periksa masing2 dlm peti berkunci supaya x ditengok oleh anak cucu cicit masing2, bukan apa, malu, apa lagi kalau result tu x membanggakan langsung dan x memberikan motivasi langsung. Semoga anak cucu cicit kita akan menjadi insan yg berguna dan berbakti, amin...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

kepada komentar di atas.

ko ni tak reti membaca agaknya. yang sebenarnya ciPAP / PAPa tu yang angkuh sebab luar waktu pejabat pun masih nak mempamerkan baju/jaket korporat jabatan yang ada jata negara & nama jabatan/kementerian tempat dia bekerja

ITU YANG ANGKUH. taktau la kalau ko ni pun spesis yang sama pegi pasar pun sarung jaket korporat

kah kah kah.

********************************************************************************************************************************

YANG KO HINA DIA KAT RUANG KOMEN BLOG CUEPACS NI PLAK!!! LAGILAH ANGKUH...

DIA BELI BAJU BERLOGO JATA KERAJAAN... LANTAK DIA LAH NAK PAKAI P MANA PUN...

BUKAN DIA AMIK DUIT ABAH KO PUN...

SO KO SENTAP SANGAT APEHAL...

Selasa, Disember 24, 2013 5:49:00 PTG

-----------------------

sebenarnya ko ni yang sentap, ternyata ko seorang PAP a.k.a. ciPAP yang suka pakai jaket ada logo jabatan hatta pegi pasar malam sekalipun. dahla bau hapak. macam takda baju lain deyyy.. semua orang tau spesis penjawat awam yang suka tayang baju korporat kat tempat awam ni semua spesis kasta paria macam drebar, pap, pembantu am smua tuhhh..

kerajaan patut buang saja golongan seperti ini. membazir. dalam menuju ke arah negara maju, kelulusan penjawat awam paling minimum adalah sijil pelajaran malaysia sebab dia mampu tamatkan pendidikan asas iaitu tamat TINGKATAN LIMA!

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punyer timbalan presiden...ko ingat yang undi ko tuh kumpulan penguasa jer ke....bangang punyer orang....ko asyik pikir jalan mudah dengan mintak kerajaan naikkan gaji tanpa kelulusan.....dah bertahun macam ni lah perjuangan bangang nak mampus ceupacs.... bodoh punyer pemikiran....kalo mcm tuh lah ...otak ko tuh standard sekolah jer...nak mudah dan nak cepat naikkan gaji dan jawatan...peningkatan kelayakan tu penting....ni tak nak naikkan yang bawah sama dengan diploma.... abis yang diploma ko biarkan mcm tuh....bodoh , bangaang...kalo nak perjuangkan...perjuangkan secara umum dan semua...bukan ko naik yang tuh yang lain plak xpuashati.....kalo mcm ni bagi aku jadi timbalan presiden

Tanpa Nama berkata...

Ikhlas tapi result hancur jadi tikus baiki labu.

Tanpa Nama berkata...

Betul lah tue, ada yg undang-undang, kejadahnya keje cikgu pegi jadi lawyerlah, ini mesti ijazah paling teruk, sebab tue mintak kpli, begitu juga kelulusan engineering, pie jadi juruteralah, jadahnya jadi cikgu, ini mesti kes tak kenal mana skru, mana paku, pastu mintak kpli, kpli tue kursus penganggur lepasan ijazah..sebab tue demo tak dapat keje di petronas, sime darby, valliram, dsbnya sebabnya demo tak layak, di sekolah demo tunjuklah lagak..konon demo punya keputusan bagus..piieerah..!!!

**********************************************************

dah kementerian pengajian tinggi dan pendidikan buka peluang kepada siswazah untuk ambil KPLi, jadi mereka ambil la peluang tersebut... ko ado!!!

ijazah engineering pun juga diberi peluang... selain jadi pensyarah iPTA, guru pun mereka layak menyandang... engineering memang berada di dalam landasan bidang sains. ko ado!!!

bukan isu tak kenal skru, paku atau sebagainya... tapi diberi peluang, maka ambil la peluang... nampak sangat ko panas tgk org lain diberi kelebihan dalam kerjaya... mereka-mereka ini yang dapat peluang, langsung tak usik duit gaji ko pun... ko ado!!!

ni la umat akhir zaman, sibuk nak campur hal orang lain, sedangkan diri dia moral down... akhlak cukup huduh

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya ko ni yang sentap, ternyata ko seorang PAP a.k.a. ciPAP yang suka pakai jaket ada logo jabatan hatta pegi pasar malam sekalipun. dahla bau hapak. macam takda baju lain deyyy.. semua orang tau spesis penjawat awam yang suka tayang baju korporat kat tempat awam ni semua spesis kasta paria macam drebar, pap, pembantu am smua tuhhh..

kerajaan patut buang saja golongan seperti ini. membazir. dalam menuju ke arah negara maju, kelulusan penjawat awam paling minimum adalah sijil pelajaran malaysia sebab dia mampu tamatkan pendidikan asas iaitu tamat TINGKATAN LIMA!


**********************************************************

tak kisah la aku jawatan apapun... tapi persepsi aku pada semua kumpulan perjawatan sama saja. mula gred 11 sampai turus 1 skali pun... dia tetap manusia biasa

tapi orang mcm ko yg panas... tgk orang pakai baju ada logo jata kerajaan pun nak dengki... lantak p la diaorg tu... nak pakai baju logo apapun...

ko level apa nak buat justifikasi, tentang kelulusan penjawat awam minima SPM... PMR pun pendidikan juga... UPSR pun pendidikan juga... ko ado!!!

even, ada ijazah phd tapi hati cukup busuk mcm ko ni... rosak negara...

Mr Seremban berkata...

CERITA GAJI NAIK SEMUA NAIK.
KUALITI KERJA TAK BERBUAH.

TOLONG TENGOK SEKEJAP.APA DAH JADI DENGAN TALIAN 03 88849306 DIKEMENTERIAN PELAJARAN .TALIPON PAGI TENGAHARI,PETANG TAK JAWAB.
NO INI BAHAGIAN SEKOLAH HARIAN.

PENUNGGU PEJABAT DAN TALIAN NOMBOR ADA KE TIDAK.TAK PENGGUNA NAK KONTEK PUN PAYAH.

MAHU TAK MAHU BILA KE PEJABAT BERKEAAN PEGAWAI ITU RUPANYA SEBOK.HAIIIIII PENUNGGU MEJA TALIPON PUN SEBOK .INILAH YANG RAKYAT TAK MAHU PERANGAI PEGAWAI KITA.

HARAP TOLONG BAIKILAH AMALAN TAK BAIK MACAM INI.

Tanpa Nama berkata...

Nak lapor diri di sabah. Pergi sekolah 2, 3 kali tak ada. Pergi PPD tjumpa cikgu dari sekolah itu beritahu aks dtg jam 10-11.30 sahaja setiap hari.

CUEPACS jangan ashik fokus gaji tapi kualiti, kualiti, kualiti.

Bersih, cakap, amanah.

Tanpa Nama berkata...

Tak baik kate mcm tu. Hang pun same jg. Nak tanye ape jasa anda pada negara. Dan apa jasa anda pada jabatan anda x der kan. Kalau setakat datang kerja pagi. Petang balik rumah baik tak ya ckp. Buat malu je. Kalau hang betui2 terbaik nama hang selalu keluar kat radio dan tv tp tak. Hang pun same je buat abis duit kerajaan je. Udah2 lah semua pun same je tak ya kutuk kutuk org. Mkn gaji je kalau kerajaan ni hang yg punya baru layak nak komen2. Kalau setakat makan gaji je fikir2kan lah.

Tanpa Nama berkata...

Betui betui betui Ijazah Phd lah perosak negara. Tak caya ker. Nak bukti. Yg dok buat rusuhan tu sapa dalangnya. Yg ada ijazah dan phd.

Tanpa Nama berkata...

biasalah di kementerian pelajaran.dekat sekolah nak buka.masaalah guru tak selesai.pegawai cabut keluar.habis duit petrol saja kalau pergi pun.

Tanpa Nama berkata...

PT kat pejabat pelajaran dan sekolah pun cuti panjang spt cikgu juga. Inilah yg bestnya jd PT khasnya kat sekolah. Cikgu2 cuti, PT, PAP pun cuti semua. Tak percaya pergilah melawat sekolah2 luar bandar dan pedalaman kat sarawak. Untung mereka tu.

Tanpa Nama berkata...

Time dah cuti apa lagi cutilah. Ko tak tau maksud cuti? Ataupun ko mohon cuti rehat pastu ko dtg juga bekerja? Dah sah ko PA gila.

Tanpa Nama berkata...

PHD=PERMANENT BRAIN DAMAGE sebab tu mereka buat benda tak betul. Yg sedihnya kump bawahanlah yg paling ramai menjadi pengikutnya. Yg ada sarjana dan PHD ni berapa kerat je. Ini menunjukkan mereka memutarbelitkan sesuatu hingga kumpulan bawahan terpengaruh dan mematuhi arahan mereka. Sepatutnya gunakan otak masing2. Tunjukkan kpd mereka pun bijak walapun tanpa sarjana dan PHD.

Tanpa Nama berkata...

Alah... jgn dilayan komen2 yg dibuat org2 kecewa ni. Mereka komen sesuka hati, hujung pangkalnya gred dan gaji serta nasib mereka tetap sama. Biar mereka kutuk asalkan gaji kita tak tergugat. Takde kesan apa2 pun komen mereka tu, cuma bagaikan anjing gila menyalak babi hutan yg sedang makan ubi kayu kat kebun belakang kampung.

Tanpa Nama berkata...

Jgn masukkan PT sekolah dlm penambahbaikkan korang.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak setuju jika hang kata cikgu2 bodoh. Tak semua tapi segelintir sama spt pegawai2 kat jabatan hang, pasti ada yg bodoh dan pemalas. Selagi kita manusia sikap bodoh dan pemalas sudah menjadi perkara biasa bukan hanya utk pekerjaan tertentu.Tetapi memang benar sejak wujud KPLI, kualiti guru agak merosot kerana guru2 kpli ni rata2 bukan minat jd cikgu tapi terpaksa setelah sekian lama tidak mendpt pekerjaan idaman. Maka kerja guru menjadi pilihan terakhir mereka. Nasib baik tak de doktor yg pilih jd cikgu maka untunglah sekolah berkenaan. Cuba kita sendiri buat kajian terperinci dan berfakta drpd buat komen umum seolah2 semua guru bodoh. Adakah anda puashati jika semua ahli keluarga anda dilabel keluarga gila sdgkn cuma seorang je ahli keluarga yg benar2 gila?

Tanpa Nama berkata...

Kutuk jgn tak kutuk. Tambah dosa jgn tak tambah dosa. Hina jgn tak hina. Yg penting dan selamat jgn ikut cara mereka yg kafir dan mempunyai hati yg penuh dgn perasaan hasad dengki. Agama tak menghalalkan ni semua.

Tanpa Nama berkata...

Gaji penguatkuasa suh nek, yg kami PT berijazah berpengalaman 20 taun ni bila lagi masok sama2 SPM, result tak jauh pun aq ada bukti, kepandaian sama ja. Tapi grup DG bole naik senang, awat yg kami PT susah, tu yg hang patot tekankan aziz.

Tanpa Nama berkata...

Kutuk jgn tak kutuk. Tambah dosa jgn tak tambah dosa. Hina jgn tak hina. Yg penting dan selamat jgn ikut cara mereka yg kafir dan mempunyai hati yg penuh dgn perasaan hasad dengki. Agama tak menghalalkan ni semua.

Tanpa Nama berkata...

Keluarkan dulu guru2 bodo result sampah drpd bidang pendidikan, amacam?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Gaji penguatkuasa suh nek, yg kami PT berijazah berpengalaman 20 taun ni bila lagi masok sama2 SPM, result tak jauh pun aq ada bukti, kepandaian sama ja. Tapi grup DG bole naik senang, awat yg kami PT susah, tu yg hang patot tekankan aziz.

Rabu, Disember 25, 2013 11:31:00 PG

***************************************************************************************************************************

PT bukan prioriti dalam sesebuah jabatan/sekolah...

ADA SEKOLAH, ADA CIKGU, ADA PELAJAR = FUNGSI

ADA SEKOLAH, ADA CIKGU, ADA PT, TAK ADA PELAJAR = TAK FUNGSI

ADA SEKOLAH, ADA PELAJAR, ADA PT, TAK ADA CIKGU = TAK FUNGSI

RUMUSAN DI SINI, PT BUKAN LAH FAKTOR KEJAYAAN SESEBUAH SEKOLAH/IPT/JABATAN.

ZAMAN SEKARANG SISTEM DOKUMEN, PAYMENT SEMUA DALAM TALIAN... TAK ADA PT, MASIH LAGI BOLEH BERFUNGSI. JADI CIKGU PRIOROTI.

The Red Buret@D'Janggo berkata...

1 – 131 daripada 131

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

yeah ... no 1... lagi... saya menang motor...

Selasa, Disember 24, 2013 7:14:00 PG

KEPALA BUTUH LAHHH.....BANYAK KO PUNYE NO 1....KI MAK BETUL....

The Red Buret@D'Janggo berkata...


CADANGAN...KASI TUKAR GAMBAR PAK MAN DLM WEBSITE BLOGSPOT INI DAN GANTIKAN DGN SEGERA GAMBAR PRESIDEN YG BARU TUAN AZIH MUDA....SIMPLE AJE TU ADMIN KEJAP AJE TU KASI TUKAR...KASI UP DATE...LAMA DUDUK GAMBAR PAK MAN DKT SINI MAKIN HILANG SERI BLOGSPOT INI.....

KAWAN YG MENCADANGKAN.....

Tanpa Nama berkata...

PA-PA di KPM.Bila bos cabut.Mereka pun cabut wayarlah.Mana nak ada jawapan.Bos cakap meeting atau kerja luar.PA pun jadi boslah.
Habis itu berjuang nak naik gaji.
Kerja lece.Rakyat maki kerajaan BN.Tak pasal BN kena maki.

Tanpa Nama berkata...

Cakap macam sial sahaja. Pergila buat PhD kalau senang dapat. Bukan boleh bodek pensyarah macam student pjj. Bila buat PhD kena hasilkan tesis dan kena pertahankan tesis. Ada pemeriksa luar. Cakap macam sial sahaa. Ini la hasil pjj yang tahu makan suap sahaja

Tanpa Nama berkata...

Sebilangan kecil PA daripada kalangan kump pelaksana yg dah gila babi dan bodoh membuat komen/fitnah/provokasi dlm blog ni memang pd asalnya bukan manusia normal kerana mereka tidak mengenali siapa diri mereka sebenarnya. Mereka dah terlalu gila dan nyanyuk hingga hari2 memaki hamun dan membuat komen untuk mengaibkan org lain. Mereka cuma nampak kelemahan org lain dan kepayahan hidup yg mereka lalui. Mereka sentiasa memberitahu org lain mereka adalah PA yg paling hebat dan layak menjawat mana2 jawatan sedangkan hakikatnya mereka adalah kelompok manusia yg paling malas dan tidak memiliki ilmu spt mana yg mereka agung2kan. Mereka mencabar org lain buat itu dan ini sdgkn mereka hanya pandai bercakap dan beri arahan kpd org lain. Siapalah mereka yg hanya tau beri arahan kpd org lain sdgkn mereka sendiri tak tau buat apa2. Kalau benar mereka ada kehebatan/ilmu tunjukkan kpd jabatan masing2, mungkin pastu ketua jabatan akan memperakukan utk jawatan bergaji tinggi. Bagi gaji 1 juta pun kpd manusia spt ini tetap juga tak cukup kerana hidup hasad dengki dgn org lain yg hebat daripada mereka. Kononnya mereka juga sama pandai maka layak jga jd jutawan. Mereka tak nak kalah dgn jutawan2 yg ada. Inilah sikap generasi baru yg langsung tidak mempunyai nilai agama/moral. Mereka cuma mengaku ada agama tapi tak amal ajarannya sebab mereka sesuka hati kutuk dan mencabar org lain yg tidak kena mengena dgn kesusahan hidup yg mereka hadapi. Org spt ini memang hanya menjadi duri dlm daging kat pejabat mereka bertugas. Mereka cuma hebat bercakap beri komen tapi mereka tak buat apa; PEMALAS adelah.

Tanpa Nama berkata...

The Red Buret@D'Janggo berkata...
1 – 131 daripada 131

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

yeah ... no 1... lagi... saya menang motor...

Selasa, Disember 24, 2013 7:14:00 PG

KEPALA BUTUH LAHHH.....BANYAK KO PUNYE NO 1....KI MAK BETUL....

Rabu, Disember 25, 2013 12:30:00 PTG


*************************************************************************************************************************

eh eh eh, si mamat The Red Buret@D'Janggo SENTAP lah...

bahasa menunjukkan hasil didikan diri...

mungkin... mak ayah cikgu ko ajar sebegitu, maka lahirlah individu yang kurang ajar, kurang adab... tulis komen di blog dengan bahasa sedemikian...

ingat... apa yang ko maki hamun... akan pergi semula kepada diri ko, ayah ko & mak ko...

Tanpa Nama berkata...

PT yg tak sedar diri tapi cuma pandai cakap dan bodoh tak pandai fikir. Jika kau betul2 pandai setaraf dgn org lain kenapa tak mohon jawatan yg bergaji tinggi idaman kau? Pastu dptlah kau hidup mewah dan penuh gaya.
Tak de SPA paksa kau jadi PT, kau sendiri yg buat pilihan bodoh. Pecahkan kepala otak kau kerana membuat pilihan yg salah.Kalau kau fikir kau layak sgt dpt gaji setimpal yg guru dpt, senang je dgn kepandaian dan kehebatan kau mohon jd cikgu. Lakukah tidak sijil kau? Kau nak sakit hati mcmmana pun dgn cikgu tak de apa2 kau dpt. Balik2 2 hb januari 2014 masih juga ko hantar anak/anak buah ke sekolah jumpa cikgu. Kenapa harus guru dijadikan sasaran? Sepatutnya kau salahkan pemimpin yg membuat dasar, mereka tu lah yg menjadi punca bukan cikgu yg menentukan gred dan gaji mereka sendiri. Jgn menampakkan diri kau sebagai PT yg bodoh dan xde nilai keagamaan kerana hanya menyalahkan pihak yg tidak mengganggu kau. Carilah di mana2 negara di dunia ini yg gaji PT lebih tinggi darpd gaji guru. Kalau nak jd guru mohon dan sentiasa ingat tidak ada org paksa kau menjadi PT. Maka mohonlah jawatan glamour yg bergaji tinggi kerana kau mendakwa diri kau pun sama pandai dgn org lain yg ada latihan khusus bertahun2 sdgkn PT adalah jawatan lantikan terus tanpa latihan. Elok kau letak jawatan PT dan mohon jd ketua jabatan kat pejabat kan.lebih elok drpd menyalak spt anjing gila.

The Red Buret@D'Janggo berkata...


HAHAHAAHAHAAA....RELEK BRO...WA BARU KETIS SIKIT LU DAH MELALAK....BELUM LAGI WA BENTES KAKI LU TU....HEHEHEEE...TAK PUN WA SELIGI KEPALA LU...LU NAK KENE SELIGI KE ATAU NAK KENE JOTOS...TAK PUN DUKU PALEM NAK TAK....HEHEHEEHEE....PELAWOK BETUI...RELEK BROKU (Rabu, Disember 25, 2013 3:09:00 PTG)....

Tanpa Nama berkata...

Adakah? Tunjuk bukti dan serah kpd JPA utk tindakan lanjut. Jawatan PT di sekolah patut dimansuhkan.

Tanpa Nama berkata...

Benarkah ada guru yg mempunyai kelulusan teruk? Cuba anda kemukakan bukti dlm akhbar dsbgnya spya tindakan dpt diambil tehadap guru berkenaan. Ini satu kenyataan dan tuduhan serius. Elok ko keluarkan senarai nama guru berkenaan dan tempat bertugas mereka sblm sesi persekolahan bermula. Jika mereka didapati bersalah maka buanglah mereka supaya membuka ruang dan peluang kpd yg cemburu dgn gsji guru memohon mengambilalih tugas.

Tanpa Nama berkata...

Kerani oh kerani, PT OH PT kerja idaman ku sejak.kecik. Duduk atas kerusi empuk dgn bilik berhawa dingin. Sesekali aku difikirkan boss oleh pengunjung/pelanggan. Memang benar semasa ketiadaan boss sekali sekala aku berlagak spt boss. Seronok dpt pakai kemudahan pejabat utk mengurus hal peribadi. Tapi aku sedih kerana walaupun ada kepandaian.yg sama dgn jawatan gaji aku tak cukup makan. Sepatutnya gaji aku gred 41 sebab selain punyai sama kepandaian, saya pun ada mengikuti latihan PT selama 3 tahun di sebuah institusi khusus utk melatih PT sebelum dilantik. Aku ada diploma dan ijazah PT sebab tu tak puashati tak dpt naik ke gred PTN41. Mungkin thn.depan kot. Doa2kan.

Tanpa Nama berkata...

Betul lah tue, ada yg undang-undang, kejadahnya keje cikgu pegi jadi lawyerlah, ini mesti ijazah paling teruk, sebab tue mintak kpli, begitu juga kelulusan engineering, pie jadi juruteralah, jadahnya jadi cikgu, ini mesti kes tak kenal mana skru, mana paku, pastu mintak kpli, kpli tue kursus penganggur lepasan ijazah..sebab tue demo tak dapat keje di petronas, sime darby, valliram, dsbnya sebabnya demo tak layak, di sekolah demo tunjuklah lagak..konon demo punya keputusan bagus..piieerah..!!!

Selasa, Disember 24, 2013 11:11:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Orang bengap gini juga ada kat malaya ni... kikikiki

Tanpa Nama berkata...


JEJAK SANG PENDETA berkata...


ANTI LOW-CLASS berkata...

i am really sure that most of our teachers in school cannot understand this topic. thats why they failed when PPSMI was introduced.

also to those who are lowly-worker such as r1/r3/n1/n3 they with not understand this article.

thats why we see only several people commented in here, and all of them are still commenting using malay topic which is faaaaaaaaaarrr away from the topic.


what a LOW CLASS civil servants!!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

bahasa arab adalah bahasa akhirat/syurga....

so, xyah malu klu kita x pandai ckp omputeh....

- quran itu diturunkan dalam bahasa Arab....
- hadis itu juga dalam bahasa Arab....

maka bahasa arablah yang perlu difahami jika mahu mengkaji/memahami agama....
agama bukan subjek yg dipelajari hanya utk lulus exam saje....
agama adalah ilmu yg dipelajari utk dipraktikkan dlm kehidupan/agama adalah cara hidup/agama merentasi pemikiran....

iman mmg x ditentukan oleh pandai berbahasa....
namun, utk menyebarkan ilmu ttg akidah terutamanya, bahasa Arab diperlukan utk memahami dalil dan kalam yg sebenar.....

- maaf....komen ini x sesuai utk pembaca yg alerjik dgn perkataan-perkataan seperti dakwah/tarbiyyah dan sbgnye....

- sy x akan bertanggungjawab keatas sebarang kes sawan/angin akhmar/darah tinggi naek mendadak/muka bertompok-tompok kemerahan/hidung kembang kempis selepas membacanye....
TQ....


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

SANGAT SOKONG KENYATAAN INI

Tanpa Nama berkata...

Orang bengap gini juga ada kat malaya ni... kikikiki

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

BENGAP PADA ORANG YANG MAKAN CILI SAHAJA.........

Tanpa Nama berkata...

wahai presiden baru kalau nak kaji skim 100 yang tertinggal biarlah jujur dan ikhlas kerana dalam
penambahbaikan skim 81 banyak yang pincang contoh dalam skim pelukis pelan yang tanpa sijil politeknik apa yang puak ni dapat atau apa yang
penambaikan dalam gred ni sila respon sikit

Tanpa Nama berkata...

Skrg baru aku sedar tentang kesilapan memilih jawatan sbg PT. Dulu rakan sekampung ramai yg menjadi PT; mereka kata best jd kerani sebab dpt kerja dlm opis berhawa dingin dan tinggal di bandar lagi tu. Ini yg buat aku terpengaruh mohon PT. Temuduga sekali terus dpt, bukan main lagi semangat ku nak mula bekerja sbg kerani. Tapi 10 tahun kemudian aku mula menyesal ada banyak lg jawatan lain yg jauh lebih glamour drpd kerani. Namun nasi dah jadi bubur, nak sambung belajar pun aku tak layak dgn keputusan SPM cukup makan je. Lgi pun xde jaminan dinaikkan gred tinggi meskipun ada degree. Tapi aku redha dan xnak salahkan org lain kerana itu pilihan aku. Takde org paksa aku jd PT tapi aku sendiri yg pilih maka aku harus bersyukur dgn apa yg aku ada jika dibandingkan dgn org2 yg mengganggur dan xde pekerjaan tetap. Mungkin Allah telah menentukan nasib aku sebegini maka aku tak patut membuat fitnah dan cemburu dgn org lain yg lebih berjaya. Yang pasti semua manusia akan mati maka aku cuba elak drpd menambah dosa secara sedar dan sengaja.

Tanpa Nama berkata...

Bahasa inggeris seteruk itu nak tunjuk dgn org ramai? Common lah jgn terlalu action sgt. Ko ingat org yg tak pakai BI tu lemah kah? BI yg ko pakai kat atas tu grammer pun tak betul, idea kelam kabut. Tak percaya minta yg pakar BI baca.

Tanpa Nama berkata...

Sudah ada doktor pun yg memohon menjadi guru, terbaik, blh jd guru biologi.

Tanpa Nama berkata...

kalau semua golongan2 cikgu hati x dgki kan elok. tapi x mgkin masakan bleh wak filem lucah ngan bangla. bodoh punya geng2 cikgu, x tahu malu, mana agama kau. dasar muka duk kat punggung. bodoh

Tanpa Nama berkata...

ak harap tak ada lg guru buat filem lucah. apalah guna pendidik kalau diri sendiri tak terdidik. aku harap gov kaji balik moral guru2 ni, kebanyakkn mereka ni bkn minat pn jd guru tp tpaksa. mula tertekan pastu wak keja bodoh mcm filem lucah.

Tanpa Nama berkata...

Pieerah cikgu2 pun dengki sesama sendiri. .

Tanpa Nama berkata...

Cikgu sapa tu? Betul kah atau sekadar lakonan puak2 pemalas dan bodoh punya angkara. Elok ganti P. Ramlee.

USMK berkata...

Tahniah pada Dato Sri Abd Rahim Mohd Radzi kerana dilantik menjadi KSU KKMM.Dulu nya KSU KDN.Kesian dia kerana kena getah isu Syiah.
Naik pangkat atau setara.

Tanpa Nama berkata...

The Red Buret@D'Janggo berkata...

HAHAHAAHAHAAA....RELEK BRO...WA BARU KETIS SIKIT LU DAH MELALAK....BELUM LAGI WA BENTES KAKI LU TU....HEHEHEEE...TAK PUN WA SELIGI KEPALA LU...LU NAK KENE SELIGI KE ATAU NAK KENE JOTOS...TAK PUN DUKU PALEM NAK TAK....HEHEHEEHEE....PELAWOK BETUI...RELEK BROKU (Rabu, Disember 25, 2013 3:09:00 PTG)....

Rabu, Disember 25, 2013 3:33:00 PTG

****************************************************************************************************************************

dalam ni berani la... jom face to face... kasi sengat sama lu...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
wahai presiden baru kalau nak kaji skim 100 yang tertinggal biarlah jujur dan ikhlas kerana dalam
penambahbaikan skim 81 banyak yang pincang contoh dalam skim pelukis pelan yang tanpa sijil politeknik apa yang puak ni dapat atau apa yang
penambaikan dalam gred ni sila respon sikit

Rabu, Disember 25, 2013 4:54:00 PTG


**************************************************************************************************************************

ANDA YANG SALAH FAHAM... NAJIB TAK ANNOUNCE PUN PASAL KOS... CUMANYA DIA CAKAP TAMBAHBAIK DALAM MAKSUD LAIN...

IAITU TAMBAH BAIK TUKAR NAMA SKIM SAHAJA...

FITNAH TAHAP GABAN, SEMUA MENYUMPAH PADA SKIM J : JURUTEKNIK, PELUKIS PELAN...

SUMPAH SERANAH TANPA MEMBACA DENGAN JELAS PEKELILING YANG DIKELUARKAN.

LEPASAN SPM TETAP GAJI LEPASAN SPM.

LEPASAN SIJIL IPTA (POLI) TETAP GAJI SIJIL.

LEPASAN DIPLOMA TETAP PADA GAJI DIPLOMA.


YANG SPM TETAP BERADA PADA JA17 (TUKAR DARIPADA J17)

YANG SIJIL BARULAH JA29 DAN GAJI PUN SETARA SIJIL

YANG DIPLOMA JUGA JA29 DAN GAJI PUN SETARA DIPLOMA.

NAMA SKIM MEMANG SAMA... PENOLONG JURUTERA/PENOLONG PEGAWAI SENIBINA/PENOLONG JURU UKUR BAHAN.

Tanpa Nama berkata...

Ye ke tuduhan :)

Tanpa Nama berkata...

Betul kata kau tanpa nama 5:50:00 ptg,

dpt result spm sikit A tak layak masuk mana2 IPT, last choice apply masuk maktab jadi guru dgn harapan dpt ajar anak murid skor bnyk A. :)

Tanpa Nama berkata...

ANDA YANG SALAH FAHAM... NAJIB TAK ANNOUNCE PUN PASAL KOS... CUMANYA DIA CAKAP TAMBAHBAIK DALAM MAKSUD LAIN...

IAITU TAMBAH BAIK TUKAR NAMA SKIM SAHAJA...

FITNAH TAHAP GABAN, SEMUA MENYUMPAH PADA SKIM J : JURUTEKNIK, PELUKIS PELAN...

SUMPAH SERANAH TANPA MEMBACA DENGAN JELAS PEKELILING YANG DIKELUARKAN.

LEPASAN SPM TETAP GAJI LEPASAN SPM.

LEPASAN SIJIL IPTA (POLI) TETAP GAJI SIJIL.

LEPASAN DIPLOMA TETAP PADA GAJI DIPLOMA.


YANG SPM TETAP BERADA PADA JA17 (TUKAR DARIPADA J17)

YANG SIJIL BARULAH JA29 DAN GAJI PUN SETARA SIJIL

YANG DIPLOMA JUGA JA29 DAN GAJI PUN SETARA DIPLOMA.

NAMA SKIM MEMANG SAMA... PENOLONG JURUTERA/PENOLONG PEGAWAI SENIBINA/PENOLONG JURU UKUR BAHAN.
Rabu, Disember 25, 2013 6:53:00 PTG

))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

KALAU BEGITU, TAK PAYAH SIGN OPSYENLAH. KEKAL SAHAJA DALAM SKIM LAMA, J17. APA KATA?

Tanpa Nama berkata...

ANTI LOW-CLASS berkata...

i am really sure that most of our teachers in school cannot understand this topic. thats why they failed when PPSMI was introduced.

also to those who are lowly-worker such as r1/r3/n1/n3 they with not understand this article.

thats why we see only several people commented in here, and all of them are still commenting using malay topic which is faaaaaaaaaarrr away from the topic.


what a LOW CLASS civil servants!!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

bahasa arab adalah bahasa akhirat/syurga....

so, xyah malu klu kita x pandai ckp omputeh....

- quran itu diturunkan dalam bahasa Arab....
- hadis itu juga dalam bahasa Arab....

maka bahasa arablah yang perlu difahami jika mahu mengkaji/memahami agama....
agama bukan subjek yg dipelajari hanya utk lulus exam saje....
agama adalah ilmu yg dipelajari utk dipraktikkan dlm kehidupan/agama adalah cara hidup/agama merentasi pemikiran....

iman mmg x ditentukan oleh pandai berbahasa....
namun, utk menyebarkan ilmu ttg akidah terutamanya, bahasa Arab diperlukan utk memahami dalil dan kalam yg sebenar.....

- maaf....komen ini x sesuai utk pembaca yg alerjik dgn perkataan-perkataan seperti dakwah/tarbiyyah dan sbgnye....

- sy x akan bertanggungjawab keatas sebarang kes sawan/angin akhmar/darah tinggi naek mendadak/muka bertompok-tompok kemerahan/hidung kembang kempis selepas membacanye....
TQ....

Tanpa Nama berkata...

KALAU BEGITU, TAK PAYAH SIGN OPSYENLAH. KEKAL SAHAJA DALAM SKIM LAMA, J17. APA KATA?

***************************************************************************************************************************

NAMA PUN OPSYEN (PILIHAN) TERPULANG PADA TUAN NAK PILIH ATAU TAK...

APAPUN KUP 13 TAHUN MASIH ADA UNTUK SESIAPA YANG TAK MAHU.

BAGI YANG MAHU, MULA 0-0 SEMULA... UNTUK KENAIKAN PANGKAT SECARA KUP TUNGGU 13 TAHUN LAGI.

Tanpa Nama berkata...

APA KATA KITA KEKAL DALAM SKIM LAMA TUAN, J17. APA KATA APA KATA APA KATA?

Tanpa Nama berkata...

Ya saya pun faham begitu. Tapi dgn syarat perlantikan pegawai baru memang berubah maka pegawai baru selepas ini akan menggunakan syarat lantikan baru dan juga tanggagaji baru yg jauh lebih tinggi berbanding sebelum ini. Kesimpulannya tak de perubahan pd gaji mana2 gred cuma nama skim jawatan dan gred je yg sama.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

bak kata pepatah, biar PAP(A) asalkan bergaya. kah kah kah!!

Selasa, Disember 24, 2013 11:23:00 PG
__________________________________
BRO....VERY2 WELL SAID.....ADA SATU KES TU...AKU PI LANGKAWI...PI HOLIDAYS LAH...ADA SATU FAMILY NIE PUN HOLIDAY GAK....YANG LAWAKNYA..LAKI TU PAKAI JAKET JABATAN YANG ADA JATA NEGARA....HAHAHAHAHAHA AKU KETAWA TAK SUDAH...CAMMON LA BRO...AKU TAU LA KO KERJA GOMEN GRED N1, TAKYAH LA NAK TUNJUK...AKU YANG KERJA GRED 52, PHD LAGI PUN RELAX PAKAI SELUAR PENDEK...CAMMON LA...JANGAN BAGI MALU KAT AKU...

Selasa, Disember 24, 2013 2:33:00 PTG

++++++++++++++++++++++++
Bro .. aku jumpa MAMAK Kerajaan juga di langkawi yg pakai seluar semacam towkey angkat najis .. rupanya gred 52 !

pegawai angkat najis gred 52.

Selasa, Disember 24, 2013 5:19:00 PTG

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Wahai pegawai gred 52 jgn la kau hina orang cam kami . aku tahu la kau gred besar. Jgn sombong dan pandang rendah kami..mana la tahu suatu hari nanti dgn kuasa Allah swt kau diturunkan pangkat ke gred yng rendah.....atau esok lusa nyawa kau diambil oleh Allh swt pula tinggal lah harta dan pangkat yg tidak boleh di mmati...ingat la semua pegawai pegawai gred besar besar ya...insaf la satu hari nanti ada pulak anak anak kamu yg jadi cam kami...

Tanpa Nama berkata...

Ramai yang x faham dalam skim jurte nik J17 dinaik ke JA29 secara automatik iatu jawatan juruteknik dijumud sila lihat pekeliling n sapa cakap J17 kekal JA17 itu bohong belaka semak pekeliling

Tanpa Nama berkata...

sudah2 lah...lagi2 korang kutuk cikgu...tapi depa ok jer..siap naik gaji....kemudahan..uniom depa kuat. pangkal nya..kalau anda tak puas hati dengan gaji/kemudahan di gred skrang...mintaklah union fight..jangan tengok apa orang dapat jer..pastu nak jelous. kalau korang belajar tinggi2 dulu..takdelah jadi macam hari ini, asik menagih simpati drp kerajaan. for sure korang jadi saintis ker, doktor pakar ker, engineer ker, apa ker. ini tak...bukan korang nak tengok kesilapan sendiri, tapi nak kutuk orang lain...nak mintak cikgu pamer result la apa la...result korang camana ok?..sure kong kan? sebab tu kerja kumpulan pelaksana kan....cammon la..kita semua ada otak..tuhan beri...kalau kita di bawah atau diatas ...kita kena sedar diri....syukur apa yang ada..kalau nak lebih usahalah...dan yang penting..jangan dengki dan kutuk orang lain w/pun terbukti dia memang salah...itu urusan dia dengan tuhan..siapa kita nak keji/maki dia.....akhir kata...lebih banyak guna otak dr mulut....lebih baik cari jalan perbaiki diri/keluarga drp memaki hamun orang lain kat sini..........saya harap lepas nie takde lah post2 yang nak keji mana2 profesion..mahupun yang gred N1 atau jusa...semua sama je....

Tanpa Nama berkata...

J17 naik JA29....banyak cantikk..abis yang j29 dok adet tuh ...xde perasaan ke ....diaorg ade diploma....xkan sijil dan diploma nak samakan....jgn jd bangang lah ...buat perubahan sesuka hati....nape xsamakan yang ada diploma dan ijazah....nape x buat macam tuh.... nak jaga puak2 pegawai....yang penolong pegawai ni xguna ke? Kalo nak naikan yang sijil pon...yang diploma perlu naikan juga ...samakan ijazah...dan ijazah naik kan lagi....itu baru adil....bukan ko naikan golongan ko jer....bila ko jadi presiden ataw timbalan....ko jgn nak naikan skim jawatan ko dulu....yg lain pon ko kena tgk.....jgn tunjukkan penjawat awam ni bodoh sgt....pikirkan diri je.....tgk lah secara keseluruhan....

Tanpa Nama berkata...

Mereka tu dah terlalu gila kawan hingga tidak mengenali siapa diri. Mereka mengganggap diri mereka sama pandai dgn org lain meskipun jawatan mereka takde kelebihan langsung. Sepatutnya jika mereka benar2 pandai spt yg mereka kata, senang je mohon jawatan2 yg bergaji besar spt CEO, pengurus, pengarah. Amat memalukan apabila asyik kutuk org lain sdgkn mereka tak reti nak berusaha meningkat kehidupan. Inilah dasar hidup org pemalas dan bodoh tapi mengaku diri mereka sama pandai. Sekadar buat komen semua org pandai tapi buat kerja yg diamanahkan kpd mereka pun tak nak buat.Mantan PM pernah kata 'melayu mudah lupa'. Segelintr mreka lupa cerminkan diri mereka kerana asyik jaga tepi kain org lain. Pemalas yg tidak sedar diri yg bagaikan anjing gila menyalak tak henti2 pasal gaji.

Tanpa Nama berkata...

Masuk blog ceupacs ni umpama masuk ke medan perang. Sepatutnya blog ini diwujudkan utk mencari jln penambahbaikan perkhidmatan awam dan negara. Malangnya lain yg berlaku; bergaduh padal gaji hingga memfitnah, maki hamun dan merendah2 kan profesion lain. Sori
lah banyak2 kerana apa saja komen yg diluahkan takde apa2 makna dan kesan terhadap gred dan gaji masing2. Kalau benar2 hebat dan ada kepakaran spt pd komen2 yg dibuat sblm ini; kenapa tidak memohon jawatan2 berkenaan kepakaran tuan/puan? Jgn hanya pandai cakap tapi tidak bertindak. Org putih kata: "Action speaks louder than words". Maka bertindak lah dgn membuat permohonan jawatan2 yg menjadi idaman dgn gaji yg lumayan. Jgn asyik kata tuan/puan pun ada kepandaian yg sama dgn org lain. Kenapa harus menyalahkan guru hingga ada yg kata ada yg mempunyai kelayakan akademik yg teruk pun jadi cikgu. Ini dakwaan serius dan jika benar sila kemukakan bukti spya tindakan dpt diambil terhadap guru2 berkenaan. Jika benar2 berlaku pun siapa yg sepatutnya disalahkan? Jika tuan/puan benar2 pandai dan hebat sudah tentu anda tau jawapannya. Siapa yg menemuduga mereka? Siapa yg melantik mereka? Adakah calon guru itu yg melantik diri mereka sdgkan mereka tak layak? Kita memohon jawatan tersebut kerana kita telah memahami dan memenuhi syarat2 yg dikehendaki dan.jika berjaya diambil menjawat jawatan berkenaan; adakah kita layak dikutuk, dimaki hamun? Adakah tidak kena mengena dgn pegawai2 yg menemuduga dan melantik? Oleh itu, tuan/puan harus membuat komen2 yg berasas dan terbukti daripada sekadar melayan nafsu kemarahan.

Tanpa Nama berkata...

jangan dengki dan kutuk orang lain w/pun terbukti dia memang salah...itu urusan dia dengan tuhan..



URUSAN DIA DENGAN TUHAN?
BAGAIMANA JIKA KESALAHAN ITU MELIBATKAN ORANG LAIN?
KITA SEBAGAI MASYARAKAT/SAHABAT/JIRAN/KELUARGA KENA TEGUR, NASIHAT DAN LAPOR KPD PIHAK BERWAJIB SEKIRANYA TERDAPAT BUKTI-BUKTI YG MENGAITKAN DIA DENGAN KESALAHAN TERSEBUT....
KALAU SEMUA KESALAHAN ANTARA KITA DENGAN TUHAN SAHAJA,
TAK GUNA POLIS SIASAT KES JENAYAH DAN SEUMPAMANYA....BALIK TIDOLAH....ITU ANTARA DIA DENGAN TUHAN....


~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
J17 naik JA29....banyak cantikk..abis yang j29 dok adet tuh ...xde perasaan ke ....diaorg ade diploma....xkan sijil dan diploma nak samakan....jgn jd bangang lah ...buat perubahan sesuka hati....nape xsamakan yang ada diploma dan ijazah....nape x buat macam tuh.... nak jaga puak2 pegawai....yang penolong pegawai ni xguna ke? Kalo nak naikan yang sijil pon...yang diploma perlu naikan juga ...samakan ijazah...dan ijazah naik kan lagi....itu baru adil....bukan ko naikan golongan ko jer....bila ko jadi presiden ataw timbalan....ko jgn nak naikan skim jawatan ko dulu....yg lain pon ko kena tgk.....jgn tunjukkan penjawat awam ni bodoh sgt....pikirkan diri je.....tgk lah secara keseluruhan....

Khamis, Disember 26, 2013 1:35:00 PG


*****************************************************************************************************************************

Aik... SENTAP nampak tuan... rilex arr... jumud adalah perkara biasa... dalam perkhidmatan kerajaan... cuba tengok pekeliling yang lepas-lepas contoh pekeliling 2009 :

http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=42%3Acirculars-list-2009&catid=7%3A2009-circulars-&lang=ms

banyak dah skim lain yang rendah sudah dijumudkan dan diserapkan ke gred yang atas sedikit dan dalam (masih) kumpulan pelaksana.

contoh tuan bagi tu tak boleh la diterima pakai...

ada ijazah > lalui temuduga menggunakan ijazah > sudah tentu jawatan dalam kumpulan P&P

ada diploma > lalui temuduga menggunakan diploma > sudah tentu jawatan dalam kumpulan Pelaksana.

Juruteknik ada sijil & ada diploma, JPA jumudkan jawatan Juruteknik dan serapkan ke dalam jawatan penolong jurutera/penolong pegawai senibina/penolong juru ukur bahan.

Sebelum dijumudkan, banyak proses... ketua perkhidmatan... KSU apa bala semua kena setuju...

jadi skrg kita dah sama... jadi rezeki Allah bagi, kita berlapang dada la yer... hidup ini sementara saja... sampai masa, kita semua pergi jua... menghadap yang MAHA ESA...

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa hang ni terlalu layak lah menjawat jawatan KSU. Tapi malangnya jawatan KSU cuma satu je sebab tu ko terpaksa menjawat jawatan dlm kumpulan pelaksana yg bergaji kecik. Petah berhujah tidak menggambarkan prestasi kerja yg hebat mungkin sebaliknya. Jka tidak kenapa riuh bergaduh pasal gaji tak cukup?

Tanpa Nama berkata...

Hang ni tak faham bahasa ke? Tegur menegur dan nasihati tu boleh utk mengeratkan hubungan baik sesama manusia tapi bukan dengki dan kutuk org lain. Komen diatas bukan berkenaan kesalahan yg melibatkan kes polis. Tapi isu memaki hamun, memfitnah, hasad dengki dan cemburu yg tak abis2 dilontar kpd segelintir kumpulan yg tak ganggu mereka.Isunya ialah ada kalangan PA ni suka salahkan org lain sesuka hati dan lupa tengok diri mereka siapa. Nilaikanlah diri kita dulu sblm cemburu dgn org lain. Jgn mudah lupa diri.

Tanpa Nama berkata...

patut kalau jumud, bukannya naikkan sedia ada ke gred paling hampir.


tapi kekalkan mereka dalam gred sedia ada sampai mereka ini mati, bersara, lesap dan sebagainya. selepsa generasi mereka ini pupus, barulah gred tersebut tiada lagi penyandangnya dan ianya betul2 pupus.

bukannya pegi jumudkan gred dan mereka yang sedia ada dinaikkan secara buta2 dan free ke gred berikutnya.

itu konsep penjumudan sebenar. dalam sektor swasta, mereka siap beri vss lagi supaya gred yang nak dijumudkan itu dihapuskan.

jpa ni makin hari makin bodoh dengan dasar/pekeliling yang pelik2.

azzzz berkata...

alahaiiii penguatkuasa ni kalau beri gaji 1 juta sebulan sekalipun belum tentu tak terima rasuah ( tidak semua nya ). itu semua pokok pangkalnya dari hati dan IMAN.

Tanpa Nama berkata...

Gaji Minimum STPM 1362 gred 27
Gaji minimum Sijil Kejuruteraan Poli 1416 gred 29

Tanpa Nama berkata...

Semua elaun sara hidup naik... Elaun Malaysia Timur (EMT) tak pernah naik sekali pun dalam masa hampir 20 tahun ini. Tk adil betul lah mcm ni. Jgn sampai Sabah n Sarawak keluar Malaysia... ke parit semenanjung nnti bru tauuuuu...

Tanpa Nama berkata...

Penjumudan jawatan atau gred sebenarnya tidak memberi banyak kesan daripada segi gaji kpd kakitangan sedia ada. Yang mendpt banyak faedah ialah pegawai baru yg akan dilantik berdasarkan syarat lantikan skim perkhidmatan berkenaan. Yg gaji dah senior tu tetap senior walaupun dlm gred jawatan yg sama. Isunya sekarang ialah penambahbaikan skim2 perkhidmatan bersama gaji minimum dan maksimum ni banyak memberi keuntungan kpd pegawai baru kerana mereka bermula dgn tanggagaji permulaan yg tinggi berbanding gaji permulaan yg diberi kpd pegawai lama.

Tanpa Nama berkata...

semua guru yg nak dinaikkan pangkat disyaratkan fasih berbahasa inggeris mulai 2014....

Tanpa Nama berkata...

Eloklah pegawai pelaksana berijazah dan berpengalaman lebih dari 20 tahun dipertimbangkan ke P&P, terutamanya jawatan Teknikal dan kritikal....Transformasi

Tanpa Nama berkata...

Semua naikan gaji dulu...jangan utamakan agensi yg rasuah aje..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

patut kalau jumud, bukannya naikkan sedia ada ke gred paling hampir.

itu bukan hak anda, nak memberi kata putus apa yang JPA boleh beri.Jadi sila duduk diam-diam.

tapi kekalkan mereka dalam gred sedia ada sampai mereka ini mati, bersara, lesap dan sebagainya. selepsa generasi mereka ini pupus, barulah gred tersebut tiada lagi penyandangnya dan ianya betul2 pupus.

pun sama... anda pun sama tak boleh/tak layak memberi keputusan apa yang JPA hendak beri.

bukannya pegi jumudkan gred dan mereka yang sedia ada dinaikkan secara buta2 dan free ke gred berikutnya.

sebenarnya anda yang buta... buta perut... buta hati...

itu konsep penjumudan sebenar. dalam sektor swasta, mereka siap beri vss lagi supaya gred yang nak dijumudkan itu dihapuskan.

jpa ni makin hari makin bodoh dengan dasar/pekeliling yang pelik2.


anda yang paling bodoh sebenarnya... hasad dengki... takbur... sengal dan segalanya...

Khamis, Disember 26, 2013 8:12:00 PG

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua penjawat awam sekalian...
Bila baca keseluruhan daripada komen2 di atas..rata2 mahukan kenaikan gaji dalam menangani kos sara hidup yang tinggi..ada yg bg cadangan bernas..dan tidak lupa juga yang memberi pandangan kritikan..apapun tahniah dan syabas di atas pandangan masing2..cuma bagi saya yang juga merupakan penjawat awam dan rakyat malaysia khususnya berpendapat penyelesaian kos sara hidup perlulah secara holistik iaitu penyelesaian kepada semua rakyat bukan hanya penjawat awam..mungkin tuan2 puan2 tidak sedar..bahawa dengan kenaikan gaji penjawat awam isu kos sara hidup masih juga tidak selesai..masih juga menyebabkan inflasi. Saya bagi satu contoh..berapa nilai Rm50 sekarang kalau dibawa ke pasar malam..berapa byk barang yng dapat dibeli berbanding 3 tahun lepas?? Itu yang dimaksudkan inflasi secara mudah...so rakan2 penjawat awam sekalian..jgnlah menumpu kepada tuntutan terhadap kenaikan gaji anda semata-mata alangkah bagusnya kenaikan penjawat awam itu diubah kepada subsidi terhadap barang2 keperluan yang boleh dirasai oleh semua lapisan masyarakat marhaen..adakah anda rasa dengan kenaikan gaji penjawat awam semua perkara akan selesai..saya merasakan makin teruk kerana makin tinggi gaji pnejawat awam..makin tinggi barangan yang dijual di pasaran dan jelas ia akan menekan golongan2 bawahan..seperti nelayan petani..pekerja kilang dan pekerja swasta yang kategori bukan eksekutif..sekian...

Tanpa Nama berkata...

Letak jawatan dan mohon jawatan baru. Adil utk bersaing dgn pengganggur kat luar sana yg jauh lebih baik kerana yg berpengalaman pun bermula darpd takde pengalaman.

Tanpa Nama berkata...

Pelik dengan tomahan berkenaan isu jumud juruteknik kepada pembantu teknik..untuk makluman semua..bagi yang mempunyai diploma mereka terus diserap kepada pembantu teknik..dan bagi juruteknik yang mempunyai sijil mereka tidak akan diserapkan dan kekal sebagaimana penjawatan hingga mereka pencen. .dan skim juruteknik akan dijumudkan dan digantikan dengan skim pembantu teknik berkelulusan diploma...

Tanpa Nama berkata...

Bertuah, syarat atas kertas je tu kabel dan kawan2 diutama drpd kepandaian... guru BI pun grammar hancur vocab ulang2 structure ayat lintang pukang.. apa penemuduga yg kc lepas tu pekak ke?

Ni bukti nnt tnya pula mana bukti,
i am really sure that most of our teachers in school cannot understand this topic. thats why they failed when PPSMI was introduced.also to those who are lowly-worker such as r1/r3/n1/n3 they with not understand this article.thats why we see only several people commented in here, and all of them are still commenting using malay topic which is faaaaaaaaaarrr away from the topic.

Tanpa Nama berkata...

ISLAM adalah ad-din yg bermatlamatkan keamanan, kesejahteraan dan kebahagian kehidupan di dunia dan akhirat. Bagi merealisasikan matlamat itu, islam menyediakan kaedah dan pelaksanaan sistem yg menyeluruh dan sempurna dlm memelihara kesegajatan kehidupan yg harmoni. Islam mendidik umatnya dgn sistem pemikiran dan etika bersifat intrinsik dan ekstrinsik. Sistem pemikiran islam meliputi kaedah iman, ijtihad dan rohaniah. Manakala etika islam dikenali sebagai akhlak yg berasakan al-amr bi ma ' ruf wa al-nahy an al-munkar..

"Sesungguhnya nafsu manusia itu menyuruh melakukan kejahatan kecuali orang orang yg diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah dia dari hasutan nafsu itu) (yusof; 53)

ETIKA PERKHIDMATAN AWAM (EPA)

- Berazam meninggikan mutu perkhidmatan
- Bekerja dgn penuh tanggungjawab
- Berusaha mengikis sikap mementingkan diri
- Berkhidmat dgn penuh muhibah dan kemesraan
- Bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara
- Bekerjasama dan membenteras kelemahan dan musuh musuh negara
- Berpegang teguh kepada ajaran agama.

GTP...GOVERMENT TRANFORMASI PROGRAM....TRANFORMASI PERKHIDMATAN AWAM...

Tanpa Nama berkata...

Memang dah fasih pun tapi kenapa BM dimartabatkan juga. Kenapa BI tidak dijadikan syarat wajib kepujian utk menjawat semua jawatan? Buatlah adil spt BM sebab tu ramai PA kaum melayu tak lulus BI kerana mereka fikir BI tak penting. Contohnya utk masuk jd cikgu hanya calon guru yg memohon menjadi guru BI saja diwajibkan kepujian dan fasih berbahasa inggeris. Sepatutnya semua wajib supaya ramai tak layak maka kelebihan terbuka kpd yg power BI. Saya setuju dgn cadangan ko diatas tu.

Tanpa Nama berkata...

Cekgu jgn salah anggap. Pamer result bukan utk hina cikgu tapi utk beri motivasi kpd murid2. Siapa lagi murid nak jadikan contoh klu bukan guru mereka ye tak?

Bukalah hati cikgu2 utk pamerkan result mereka di papan kenyataan sekolah, sk upsr, sm spm.

Ok cikgu :) sporting lah

Tanpa Nama berkata...

Jika kita pergi ke sekolah dan jabatan2 kerajaan spesis mana yg paling ramai tidak lulus dan tidak fasih berbahasa inggeris? Tepuk dada tanpa selera. Yg pasti ko yg buat cadangan ini UPSR pun dpt E utk BI tapi mau cabar org lain.

Tanpa Nama berkata...

gLetak jawatan dan mohon jawatan baru. Adil utk bersaing dgn pengganggur kat luar sana yg jauh lebih baik kerana yg berpengalaman pun bermula darpd takde pengalaman.

________________________________

Tidak perlu letak jawatan dan tidak perlu saudara suruh, memang sistem itu sedia terpakai..
persaingan dgn penganggur...logik dan tak logik...bukan penganggur tpi malas hendak bekerja ataupun terus nak jadi pegawai besar, istilah penganggur....

Mereka yg berminat dgn sektor awam boleh juga bermula dari bawah dan tidak salah, pengalaman dlm pekerjaan....

Jawatan yg ditinggalkan oleh kumpulan pelaksana yg ditambahbaikan boleh diisi oleh pegawai yg baru memohon jawatan dlm kerajaan..

Tranformasi sektor awam dgn penambahbaikan skim dan gred jawatan....

U X MENTION berkata...

PENGGUNAAN AYAT PERLU BETUL....
JIKA MENGGUNAKAN AYAT YANG MEMPUNYAI PELBAGAI MAKSUD, LETAK KURUNGAN DISEBELAH AYAT DAN JELASKAN TUJUAN PENGGUNAAN AYAT TERSEBUT....SUPAYA TIDAK DIPERTIKAIKAN....
ELAKKAN KOMEN YANG MELERET-LERET/AYAT-AYAT SAMPINGAN YANG MUNGKIN AKAN BERLAKU PERCANGGAHAN ATAU LARI DARIPADA MAKSUD SEBENAR YANG INGIN DISAMPAIKAN (RINGKAS/PADAT/TEPAT)....

Tanpa Nama berkata...

SHAH ALAM – Seorang pegawai tinggi polis bergelar 'Datuk' ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan kerana disyaki terlibat dengan rasuah.

Menurut sumber yang dipercayai, pegawai tersebut yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPPKL) itu ditahan sepasukan anggota SPRM di rumahnya di Kuala Lumpur, kelmarin.

“Pegawai tinggi polis itu ditahan serta-merta berikutan penemuan wang dengan jumlah yang agak banyak disimpan di dalam rumah ketika pemeriksaan dilakukan oleh anggota SPRM,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah wang tunai yang disimpan di rumah pegawai polis itu.

Kata sumber itu lagi, hasil siasatan SPRM juga mendapati pegawai berkenaan turut miliki simpanan wang di dalam akaunnya yang berjumlah jutaan ringgit.

"Punca wang itu juga agak meragukan dan akan disiasat lebih lanjut," katanya.
---------------------------------

inilah contoh bahawa RASUAH bukan bergantung pada tinggi atau rendah gaji...bergantung pada syaitan yang dok menghasut supaya masuk dalam NERAKA...beginilah jika pemimpin kupek terdiri puak-puak third class..pemikiran mereka hampas semuanya.

Tanpa Nama berkata...

tak perlu sibuk & dengki kerja org lain, jaga periuk nasik sendiri sudah. dah rezeki diorang biar la, rezeki kita akan datang nanti...

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak bagi gaji nek bagi la sama rata..cth..klu nak bagi RM300.00 sume bagi RM300.00 adilkan..baru dapat membantu..sama jgk bonus..klu nk bagi RM1000.00 sume bagi RM1000.00..xde la org ckp yg kaya makin kaya...yang miskin tetap miskin..

Tanpa Nama berkata...

Syurga pun ada 7. Pg ddk negara komunis la klu nk org usaha lebih dpt sama dgn org x berusaha.

U X MENTION berkata...

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Itu pasal degree == akedemik
Berpengalaman == ilmu berkerja

akedemik + berpengalaman = ada kelebihan
akedemik = teori

Tanpa Nama berkata...

x abis2 pasai gaji...macam babi PA ni...

Tanpa Nama berkata...

marah/maki hamun, x selesai masalah....

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 298   Terbaru› Baru»