SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

28 Disember 2013

TUNTUTAN INSURAN BENCANA ALAM

Utusan Malaysia
27/12/2013




KUALA LUMPUR 27 Dis. - Semua mangsa banjir di Terengganu, Pahang dan Johor yang merupakan penjawat awam dan pemegang akaun pinjaman perumahan Perbendaharaan boleh membuat tuntutan pampasan bencana alam kepada syarikat insurans dalam waktu terdekat.
Kementerian Kewangan turut menasihatkan semua mangsa mengemukakan segera tuntutan insurans bencana alam daripada panel insurans masing-masing."Mangsa boleh membuat tuntutan dengan menghubungi syarikat insurans atau takaful yang sedia memberikan perkhidmatan masing-masing.
"Sehubungan itu, kementerian berharap semua mangsa mengemukakan tuntutan untuk mempercepatkan proses pembayaran pampasan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.Menurut Kementerian Kewangan, tuntutan insurans boleh meliputi perkara-perkara seperti kerosakan struktur bangunan contohnya dinding, lantai, atap, siling dan sebagainya.Katanya, turut layak adalah kes pecah rumah iaitu kecurian semasa banjir, tangki air pecah dan kecederaan orang awam (pihak ketiga) akibat kemalangan di dalam rumah.Turut tersenarai katanya, perbelanjaan hotel atau rumah sewa dalam tempoh baik pulih yang tidak dapat didiami.
Maklumat lanjut boleh diperoleh di laman sesawang www.bpp.treasury.gov.my dan meja bantuan banjir di talian 03-8880 2121.

83 ulasan:

Anonymous berkata...

beruk2 yang suka main 1st 2nd 3rd takda ke hari ni? ohhhh patutla hari ni hari sabtu, beruk2 ni bercuti tak dapat guna internet pejabat. kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

cakap je pandai..tuntut itu dan ini...pengalaman dulu..kali pertama insuran bayarlah..kali kedua..macam-macam alasan yang telah diberi pihak insuran..memang dasar ahli neraka puak-puak insuran ni.

Tanpa Nama berkata...

Wahhh..hebat, tinggal beruk yg guna internet sendiri ni je hari ni....hihihi

Tanpa Nama berkata...

aku 4rd... kahkahkahkah....

Tanpa Nama berkata...

Anonymous berkata...
beruk2 yang suka main 1st 2nd 3rd takda ke hari ni? ohhhh patutla hari ni hari sabtu, beruk2 ni bercuti tak dapat guna internet pejabat. kah kah kah!

Sabtu, Disember 28, 2013 10:06:00 PG


tukar nick plak : Anonymous

kahkahkahkahkah... nak tercirit...

Tanpa Nama berkata...

Insuran nak bagi ke?Banyak cara mereka nak elak bayar, tak caya cuba?

Tanpa Nama berkata...

aku tak sangka pulak ada beruk pandai main internet no 1 tu....kah..kah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

aku 4rd... kahkahkahkah....

Sabtu, Disember 28, 2013 5:02:00 PTG

-------------

weiii, 4th ler berukkk... bkn 4rd. tp 3rd.
nih mesti che'gu yg fail ppsmi nih. wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

Yahoo..!!& bonus dah keluar, jom shoping kat kluang mall..

Tanpa Nama berkata...

ni seko lagi beruk spam pasal bonus.

yang dah keluar tu payslip la beruk! bonusnya tak masuk lagi, awal tahun depan baru masuk.

beruk!

Tanpa Nama berkata...

Pengelaman rakyat Kedah. PAS sebelum PRU12 berjanji nak hapuskan cukai pintu, cukai tanah, barang, nak jaga kesucian islam dan banyak lagi. Tiba-tiba Allah SWT memenuhi hajat mereka. Pertama sekali mereka naikkan tarif air sebanyak 150% dan kadar minimum 100%. Cukai pi8ntu bukannya dihapuskan malah dinaikkan 100%.

Kesucian islam tercemar apabila madrsah di Kanchut dimusnahkan kerana nak bina shopping complex. Pusat hiburan tumbuh macam cendawan dan lebih menghairahkan.

Indah khabar indah?????

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

weiii, 4th ler berukkk... bkn 4rd. tp 3rd.
nih mesti che'gu yg fail ppsmi nih. wakakakaka

Sabtu, Disember 28, 2013 10:28:00 PTG


---------------------------------

sory... saya lulus darjah enam saja...

Tanpa Nama berkata...

Hehe.... lawak. Ko sendiri pun beruk juga. Ludah ke langit jatuh kena muka sendiri. Bongok!!!

Tanpa Nama berkata...

4rd????? Mesti dpt BI gred E UPSR dan SPM mmg xde gred langsung. Malunya aku, nak cuba speaking tapi terus salah. Tapi xpe dpt juga kerja tetap wpun BI gred E je.

Tanpa Nama berkata...

Kepandaian sama, IQ sama SPM sama, pointer degree pun sama hebat TETAPI malangnya sama2 dpt BI gred E dlm UPSR,PMR & SPM. Inilah kumpulan pelaksana yg sentiasa sama hebat. Cuma gaji je yg tak sama hebat. Sebab tu tak abis2 melalak minta kerajaan naik gaji ni. Prestasi kerja mcm tahi lembu.

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan beruk dlm ni sebab tu sesuka hati buat komen yg tak releven dgn topik perbincangan/laporan. Beruk mana faham bahasa cuma tahu makan pisang.

Tanpa Nama berkata...

4rd mmg xde. tp 4D tuh ade. beruk2 dlm nih mesti suka pi situ kan2???

topik cenggni mmg xdisukai oleh beruk2 nih. cuba buka topik psl gaji, bonus, n1 naek n11, j17 naek j29, pastiiiiiiiiiiiii ramai beruk2 yg masuk mengomen smpi beratus2..

Tanpa Nama berkata...

Beruk bab gaji hanya aktif apabila menghidu bau gaji je. Pisang pun mereka buang je jika gaji di depan mata.

Tanpa Nama berkata...

Gaji tak cukop makang saloh kang kerajaang. Depo pemalos.

Tanpa Nama berkata...

Beruk2 ni biasanya dlm golongan yg tk bleh nk majukan diri dh..Keje nk senang..gaji nk mahal..mcm PT dgn PAR kt pejabat aku..waktu keje byk lak urusan luar..ckup pkul 5 nk blk,keje berkira..klau bos besar tkde,diorg pn tkde

Tanpa Nama berkata...

maaf tuan... saya dah buat salah... salah taip dan ilmu bahasa inggeris tak pandai... sebab tu taip 4rd...

baru nak belajar...

1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th, 8th, 9th, 10th, 11st, 12nd, 13rd, 14th, 15th etc...

terima kasih kerana menegur saya yang khilaf ini...

Tanpa Nama berkata...

Pernah dengar x kata-kata “Hidup ini umpama pusingan roda… kadangkala kita dibawah & kadangkala kita diatas…” Fahamilah ertimakna nya? Dulu… saya jawatan Juruteknik kelayakan hanya ada SPM dan ada jawatan Juruteknik Rendah yang berkelayakan hanya SRP aje. Kemudian kerajaan jumudkan jawatan Juruteknik Rendah ke Juruteknik yang sama taraf dengan Juruteknik kelayakan SPM. Saya x pernah nak mempertikaikan kedudukan mereka yang kini sama tarap jawatan Juruteknik kelayakan SPM. Bagi saya itu rezeki mereka & mereka adalah kawan-kawan kita… Biarkanlah… rezeki masing-masing yang punya. Sekarang ini jawatan Juruteknik saya juga telah dijumudkan pula ke jawatan Penolong Jurutera. Tapi saya kelayakan hanya ada SPM aje kan jadi hanya jawatan dan gred saja yang berubah… Jawatan Juruteknik ke jawatan Penolong Jurutera & Gred dari J22 ke JA22.Kalau gaji tu mungkin ada sedikit aje kenaikan… yang penting ada kesyukuran.

Tanpa Nama berkata...

Gred 1 ke 10 telah dijumudkan!
Ambil contoh; Jawatan Pemandu Kenderaa R3 & R6.
Gred utk huruf R telah ditukarkan kepada huruf H.
Sebelum;
R – Perkhidmatan: Mahir,Separuh Mahir,Kurang Mahir.
Sekarang;
H – Perkhidmatan: Kemahiran
Jawatan;
R3 ditukar kepada H11 & R6 ditukar kepada H14
Syarat Kelayakan bertukar ke skim terbaru Pemandu Kenderaan;
1. Memiliki PMR/SRP [Kepujian Bahasa Melayu]
2. Berjawatan Tetap
[Jawatan Kontrak Akan Ditamatkan]
Pemandu Kenderaan tiada kelayakan PMR/SRP;
1. Tempoh berkhidmat selama 9 tahun
2. Berjawatan Tetap
[Jawatan Kontrak Akan Ditamatkan]
Pemandu Kenderaan tiada kelayakan diatas;
Gred jawatan tiada perubahan sama seperti asal kekal dengan ‘R3 & R6′

Tanpa Nama berkata...

kepada j17 tahniah dan syukur la korang dpt naik ke jaw. diploma. lagipun pakai sijil je. lagi mau mintak gaji 2 kenaikan la. hampehhhhh. habis kami j29 sediada ni dpt ape? siap nk back dated bln 7 pon ade. korang kena hormat j29 sediada.
ya ALLAH. bukalah pintu hati PM Malaysia utk kaji jugak skim j29 supaya dapat naik jugak…. tak lupa kepada j17 pelukis pelan yg cuma tukar nama je kesian…….

Tanpa Nama berkata...

bro baca la pekeliling.. bro pun naik jgak jd ja29.. memang diaorg pakai sijil.. dan ja29 sijil x sama dgn gji bro ja29 dip la, j29 la pakai gji dip.. dh tentu bro guna dip aply j29 dulu.. yg sama dgn bro ja29 dip je.. yg ja29 sijil x kn sama gji dgn dip.. bukn kita x hormat.. tp bro komen pakai membabi buta je..baca pekeliling dulu baru komen..

Tanpa Nama berkata...

j29 sediada memohon agar diberi kenaikan ke j36 KUP…… mana ade babi buta kt sini bro… babi xsalah dlm hal ni ok… korang naik dari gred j17 ke j29 tanpa pg interview tu kira adil sgt ke??? aku pon ade degree n master x dpt naik 41 tak kecoh pon… naik biar sama rata. kenap korang yg dari j17 bleh beza2kan dari sijil dan dip. plak padahal sama2 dtg dari j17. so… maksud hormat tu adalah supaya korang jgn sombong masuk gred 29. yg dtg dari pelukis plan tanpa sijil lagi kesian… padahal interview sama je… Lepas ni kepada sape2 yang nk sambung dip baik sambung sijil je… jgn blajar lama2 nanti gaji korang akan potong gaji budak2 yg tgh sambung diploma.. lagipon nanti senioriti akan lebih awal………

Tanpa Nama berkata...

bro gua dh baca pekeliling… j29 naik ke ja29?? itu ke hang kata j29 naik jugak?? hang tu baca pekeliling betul2….. jgn membabi buta jugak……. sila tunjukkan bukti j29 sediada pon naik??

Tanpa Nama berkata...

salam..
sebenarnya penambahbaikan yang dilakukan JPA adalah mengikut kepada apa yang diberitau oleh YAB PM masa MAPPA ke-13 mac lalu…memang pada ketika ini, tiada pelarasan gaji mahupun elaun dibuat dan pekeliling paling terbaru yang dikeluarkan JPA(Bil36/2013) iaitu berkenaan penambahbaikan JGMM pun hanya membundarkan mata gaji lama sahaja. cuma yang perlu kita tunggu sekarang ialah perlaksanaan sistem gaji baru penjawat awam iaitu SST(Sistem Saraan Transformatif) sepertimana diumumkan dalam MAPPA-13, Mac lalu yang dikatakan akan dimuktamadkan pada Disember 2013 ini. Inilah sistem saraan yang akan menggantikan SBPA dulu dan disinilah juga dijanjikan penambahbaikan elaun2 kepada semua skim perkhidmatan.. jadi PA harus menunggu SST dan apa yang dilakukan JPA sekarang hanyalah penambahbaikan part-part yang ada dalam SST sahaja. Mohon Berita Semasa update maklumat berkenaan dengan SST plak lepas2 ni.. TQ

Tanpa Nama berkata...

dah 29 disember dah...bila nak umum atau kaji lagi.....

Tanpa Nama berkata...

Sahabatt PA yg terlibat dgn banjir cepat cepat buat tuntutan dan Tahniah..

Tanpa Nama berkata...

berebut tempat 1,2,3 pun boleh gaduh??..
adoyyai!!.." apa macam lu punye bangsa mau maju "..


kikikikikiki!!..

Tanda Nama berkata...

menyesal aku dulu tak amik sijil politeknik. sebaliknya aku terus ambil sarjana muda terus. sekarang ni masih lagi terkontang kanting kat gred *17. kalau amik sijil politeknik dulu dah j29 dah aku sekarang.


kah kah kah

GELANDANGAN FOR EVER berkata...

ANDA SUDAH BEKERJA, BANDINGKAN DENGAN ORANG YANG BELUM DAPAT KERJA ATAU PENGANGGUR.
PENGANGGUR, BANDINGKAN DENGAN GOLONGAN GELANDANGAN.
GELANDANGAN, BANDINGKAN DENGAN PELARIAN.
MAKA BERCUKURLAH,
JUSTERU, GELANDANGAN FOR EVER.

Tanpa Nama berkata...

Tanda Nama berkata...
menyesal aku dulu tak amik sijil politeknik. sebaliknya aku terus ambil sarjana muda terus. sekarang ni masih lagi terkontang kanting kat gred *17. kalau amik sijil politeknik dulu dah j29 dah aku sekarang.


kah kah kah

Ahad, Disember 29, 2013 9:52:00 PTG

---------------------------------

nasib baik la ko tak taip :

"menyesal aku dulu dilahirkan di dunia ini..."

Tanpa Nama berkata...

BERITA HEBAT UTK SEMUA PA KENAIKAN TAHUNAN BAGI 2014 DAN 2015 AKAN BERMULA JANUARY ...BEST SHOK GILER YOP

Tanpa Nama berkata...

Kalau aku tau kat dunia ni banyak tipu daya dengan masyarakat yg dah rosak hasil daripada sistem pendidikan yg dah rosak ditambah lagi dgn sistem kehidupan yg dah rosak, aku pun tak minta lahir kat dunia nie, dah lah mati nanti sakit..

Tanpa Nama berkata...

bila nak tukar gambar presiden, tolong la admin, up date.....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

BERITA HEBAT UTK SEMUA PA KENAIKAN TAHUNAN BAGI 2014 DAN 2015 AKAN BERMULA JANUARY ...BEST SHOK GILER YOP

Isnin, Disember 30, 2013 9:50:00 PG
...................................

Ya ! Kenaikan ......

Tambang Bas Sekolah Anak2

Ais Kiub

Sekaya Gardenia ,dulu RM 2.50 sekarang RM 2.70 , naik RM 0.20 , RM 0.10 untuk menampung kenaikan harga gula , Rm 0.10 untuk menampung kenaikan harga minyak lori. Tahun 2014 mungkin naik lagi RM 0.10 untuk menampung kenaikan harga elektrik .

Sekaya Gardenia disapu pada roti gardenia sebagai sarapan anak2 sebelum bertolak ke sekolah yang akan bermula 1 Januari 2014 .

Lepas nie apa lagi nak naik ?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kalau aku tau kat dunia ni banyak tipu daya dengan masyarakat yg dah rosak hasil daripada sistem pendidikan yg dah rosak ditambah lagi dgn sistem kehidupan yg dah rosak, aku pun tak minta lahir kat dunia nie, dah lah mati nanti sakit..

Isnin, Disember 30, 2013 10:09:00 PG

-------------------------------

aqidah apa ko nih... boleh type mcm ni...

Tanpa Nama berkata...

GURU JADI MANGSA PENDATANG ASING !

PENDATANG ASING JADIKAN GURU MANGSA !

Selepas mendengar permohonan kedua-dua belah pihak, Mohd Firdaus membenarkan Lizah diikat jamin RM2,500, manakala Muhamad Usman RM10,000 dan menetapkan 23 Januari depan untuk sebutan semula kes.


Sementara itu, di Mahkamah Majistret berasingan, rakan Muhamad Usman iaitu Irfan Ahmed Ashraf Muhammad, 38, turut dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan memiliki bahan lucah termasuk kesalahan memeras ugut.

Mengikut pertuduhan pertama, Irfan Ahmed didakwa melakukan pemerasan hingga mendorong penyerahan wang tunai RM10,000 oleh Lizah. Perbuatan itu dilakukan Irfan Ahmed di hadapan sebuah restoran di Bukit Beruang jam 12 tengah hari 20 November lalu.


Bagi kesalahan itu, Irfan Ahmed didakwa mengikut Seksyen 383, Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua seksaan itu.


Pertuduhan kedua dan ketiga, Irfan Ahmed didakwa memiliki sebuah pemacu pena jenama Kingston dan telefon bimbit mengandungi filem lucah.


Untuk pertuduhan keempat, tertuduh didapati ada dalam kawalannya sebuah komputer riba Dell mengandungi filem lucah.


Kesalahan itu dilakukan tertuduh kira-kira jam 7.30 malam di sebuah hotel di Taman Kota Laksamana dan dia didakwa mengikut seksyen sama seperti pertuduhan kedua dan ketiga.


Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Nabilah Nizam yang mengendalikan kes memohon mahkamah tidak membenarkan tertuduh dijamin disebabkan lelaki itu adalah warga asing.


Majistret Syajaratudur Abd Rahman kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM13,000 bagi semua pertuduhan dan menetapkan 7 Januari depan untuk tarikh sebutan semula kes.

TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2014 ....

APA YANG AKAN MEREKA LAWATI ?

Tanpa Nama berkata...

Hairan mengapa masih kaum.kite juga yg buat hal ye? Malulah dgn kaum lain. Mana pergi ilmu dan amalan agama?

Tanpa Nama berkata...

STARTING GAJI STPM 1362 gred 27

STARTING GAJI SIJIL POLI 1416 gred 29
STARTING GAJI DIPloma 1826 gred 29

Tanpa Nama berkata...

Aqidah org yg dah gila cuma tunggu masa utk bunuh diri. Marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Tanpa Nama berkata...

Berangan-anganlah sepuas2nya. Pokok pangkalnya pihak berkuasa jugalah yg buat keputusan. Letakkn 10k sebln pun boleh tapi siapa nak byr? Byr diri sendiri ke?

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK ELEKTRIK, IBU PEJABAT JKR MALAYSIA... TELAH MENANDATANGANI OPSYEN J17/J22/J26 KE JA29 HARI INI...

ALHAMDULILLAH...

Tanpa Nama berkata...

Masa bercinta semua indah. Kentut pun wangi. Jalan pun tak jejak kaki. Senyum meleret sampai ke telinga. Pendek kata semua gembira sakan la. Tapi bila putus cinta orang tengok pun kesian. Muka masam 24 jam. Ada juga sanggup terperap dalam bilik, siap tulis sign no entry lagi. Macam ne la adat bila orang putus cinta. Sebelum ne aku ada tulis entri pasal Apa Perempuan Buat Bila Putus Cinta. Sekarang giliran lelaki pulak. So, bila putus cinta lelaki biasanya akan buat salah satu daripada yang di bawah ne.

---------------------------------------------------------------------------------------------

1. Buat-buat cool sedangkan dalam hati menangis. Segagah mana pun lelaki, tapi dalam bab putus cinta ne berderai jugak air mata tu.

2. Lebih suka menyendiri dan jadi lebih pendiam. Tapi tak lama, seminggu je. Dalam tempoh 'period' ne, dia berusaha nak buang semua kenangan bersama bekas kekasih dia tu.

3. Tutup lampu dan terus masuk tidur walaupun time tu baru pukul 8. Bila roomate tanya kenapa dia jawab "penat main bola petang tadi".

4. Mula merokok sebab nak lupakan kisah lama. Pekena 2 3 batang rokok terus khayal. Jangan terpengaruh dengan dadah sudah la. Ingat, bunga bukan sekuntum.

5. Jadikan bekas kekasih sebagai kawan. Kalau lelaki yang jenis tak kisah walaupun dah putus, tetap berkawan. Kalau lelaki yang emo, bila dah putus cinta tu maknanya putus segalanya.

6. Layan dengar lagu jiwang. Tapi tak pasang kuat takut kantoi. Guna dengar earphone sambil-sambil mengimbau balik kenangan terindah dengan bekas kekasih.

7. Mula bersosial. Kalau dulu, nak lepak dengan kawan tak ada masa sebab duk berkepit dengan awek. Bila dah putus, 25 jam habiskan masa dengan lepak kat luar.

8. Tak kisah dah pasal handphone. Campak macam tu je. Kadang-kadang top up. Bukan ada orang nak SMS pun katanya kecuali Celcom je.

9. Masih mengharapkan bekas kekasih dia tu bertanya khabar walaupun satu SMS je.

10. Semua barang dan hadiah yang bekas kekasih dia bagi akan diletakkan dalam kotak dan disimpan dalam stor.

11. Ada jugak yang mula merefleksi kekurangan diri. Kalau masa kapel dulu, pakai selekeh je. Bila dah putus cinta, pandai berfesyen dah.

12. Berubah menjadi playboy dengan alasan nak ubati kekecewaan dan balas 'dendam' terhadap bekas kekasih dia pernah buat.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

salam..
sebenarnya penambahbaikan yang dilakukan JPA adalah mengikut kepada apa yang diberitau oleh YAB PM masa MAPPA ke-13 mac lalu…memang pada ketika ini, tiada pelarasan gaji mahupun elaun dibuat dan pekeliling paling terbaru yang dikeluarkan JPA(Bil36/2013) iaitu berkenaan penambahbaikan JGMM pun hanya membundarkan mata gaji lama sahaja. cuma yang perlu kita tunggu sekarang ialah perlaksanaan sistem gaji baru penjawat awam iaitu SST(Sistem Saraan Transformatif) sepertimana diumumkan dalam MAPPA-13, Mac lalu yang dikatakan akan dimuktamadkan pada Disember 2013 ini. Inilah sistem saraan yang akan menggantikan SBPA dulu dan disinilah juga dijanjikan penambahbaikan elaun2 kepada semua skim perkhidmatan.. jadi PA harus menunggu SST dan apa yang dilakukan JPA sekarang hanyalah penambahbaikan part-part yang ada dalam SST sahaja. Mohon Berita Semasa update maklumat berkenaan dengan SST plak lepas2 ni.. TQ

Ahad, Disember 29, 2013 5:57:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

hari ni 30 Disember 2013.
mana dia keputusan MAPPA 13.
Mana dia Sistem Saraan Transformatif (SST).
Mana dia keputusan yang akan diMUKTAMADkan pada Disember 2013.

Mana dia.
Mana dia.
mana dia.

Janji DITEPATI
Janji DITEPATI
Janji ditepati ......

Tanpa Nama berkata...

munafik...kalu suka menipu.....

Tanpa Nama berkata...

Sdr. Azih Muda, Presiden CUEPACS sila jawab.
Bila Skim Saraan Transformatif (SST) akan diMUKTAMADkan.

wake up !
wake up !
wake up !

MANTAN JURUTEKNIK ELEKTRIK J17 berkata...

JURUTEKNIK ELEKTRIK, IBU PEJABAT JKR MALAYSIA... TELAH MENANDATANGANI OPSYEN J17/J22/J26 KE JA29 HARI INI...(30 Disember 2013)

ALHAMDULILLAH...

MANTAN JURUTEKNIK ELEKTRIK J17 berkata...

TANGGA GAJI MAINTAIN SEBAB DAH LEPAS ARAS JGMM JA29.

ELAUN KHIDMAT AWAM J17 : RM115.00

ELAUN KHIDMAT AWAM JA29 : RM160.00

TARIKH KUATKUASA JULAI 2013 DAN "BACK PAID" PADA JANUARI 2014.

RM160.00 - RM115.00 = RM45.00

JULAI, OGOS, SEPTEMBER, OKTOBER, NOVEMBER, DISEMBER (6 BULAN "BACKPAID")

RM45.00 X 6 = RM270.00

---------------------------------

KENAIKAN GAJI TAHUNAN (KGT) J17 : RM95.00

KENAIKAN GAJI TAHUNAN (KGT) JA29 : RM145.00

RM145.00 - RM95.00 = RM50.00

JULAI, OGOS, SEPTEMBER, OKTOBER, NOVEMBER, DISEMBER (6 BULAN "BACKPAID")

RM50.00 X 6 = RM300.00

---------------------------------

THEREFORE :

RM270.00 + RM300.00 = RM570.00

---------------------------------

ELAUN COLA DAN ELAUN PERUMAHAN TETAP SAMA : RM300.00 & RM180.00 (TIADA PERUBAHAN)

---------------------------------

SYUKUR ALHAMDULILLAH...

Tanpa Nama berkata...

Nampak sgt majoriti pelawat laman blog ceupacs ni adalah mereka2 yg terlalu taksub dgn hal gaji je. Lihat saja tajuk yg takde kaitan hanya sedikit je komen2 yg dibuat tapi jika sentuh bab gaji dlm masa 30 minit je puluhan komen terpampang. Tapi utk topik ni dah sehari lebih tapi komen tak sampai seratus pun. Wahai PA sekalian jgn terlalu taksub dgn soal gaji je sebab kita mesti tahu apabila gaji naik harga barang dan cukai perkhidmatan turut naik. Keadaan kekal sama semula cuma angka yg tercatat pd slip gaji berubah naik tapi pd masa yg sama tanda harga barangan kat kedai turut berubah. Elok kita gunakan hak sbg pengguna utk memboikot harga barang2 yg naik berlebihan. Contohnya kita sama boikot kenaikan harga ayam sehingga penggusaha mengalami kerugian. Saya rasa kita tak akan mati jika tak makan ayam sebulan ke, 2 bulan. Maka kita turut kurangkn penggunaan barangan lain. Apabila kita berjaya menyusahkn pengusaha atau lanun2 peniagaan ni sudah pasti mereka akan terpaksa berfikir panjang utk menaikkan harga pd masa hadapan. Tak usah sibuk2 buat demonstrasi jalanan, boikot secara senyap2 lebih elok. Kita perlu beri pengajaran paling pahit kpd para peniaga tamak haloba ni selagi mereka tak sedar.

Tanpa Nama berkata...

Apa 'back paid' tu? Istilah baru je? Sori aku cuma lulus UPSR jak, dpt 5C.

Tanpa Nama berkata...

masuk jer hari isnin, dari 40 komen teruih jadi 53. 13 orang nih mmg stok peranap perkakas ict pejabat, terutama sekali geng j17 yang dapat naik free nih. tengok komen/reply komen orang jer dah tau.

ubah le perangai tu wei. jangan dok buat perangai j17 lagi. stail kena ubah jadi j29 dah. gaya rambut pun ubah sekali. wakakakaka

oh ye. jgn lupa edjas sket pembayaran zakat tahunan tuh. dulu bayo zakat ikut gaji 17. nih dah 29, jangan bebuat tak perasan pulak yer.

bagi yang tak penah berzakat tu, kira la balik start dari tahun bila tertinggal tu & bayar. jangan sibuk kira 'backdated' gaji je, zakat buat2 lupa.

MANTAN JURUTEKNIK ELEKTRIK J17 berkata...

terima kasih tuan atas nasihat tuan...

kami akan ingat pesan tuan itu...

terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

mane satu, pengomentar J17 sijil yg upgrade JA29 terus mantol x ingat dunia tue??..


-JPA iktiraf sijil kejuruteraan poly setaraf STPM (grade 27)..

dalam skim teknikal telah ada gred J29 (penolong juretera), mungkin sebab tue la J17 sijil terus up ke grade 29..

-jika pihak penggubal dasar meletakkan J17 pada grade 27, perlu juga mewujudkan grade kenaikan pangkat ( kanan dan tertinggi ) utk jawatan tersebut..

-makna nyer skim teknikal terpaksa dirombak secara keseluruhan/total/penstrukturan semula grade jawatan/pembentukan semula hierarki perjawatan dalam kumpulan teknikal..

-begitu juga JGMM terpaksa dirombak secara keseluruhan utk semua skim perkhidmatan dlm klasifikasi skim " J " (teknikal)..
ini akan melibatkan kos yang lebih tinggi..

-kecualilah jika kod grade seperti sbpa diguna, jawatan berkelulusan dip dan STPM/sijil akan dipisahkan,
contohnye:

SSM J17 = SBPA JA3-1 utk sijil politeknik bertaraf STPM..

SSM J29 = SBPA J2-1 utk dip..


* nie teori sy saje!!..
mungkin pihak penggubal dasar ada justifikasi mereka sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Ejaan che'gu tu ialah ejaan mel zmn sblm merdeka - 1971, sistem ejaan lama, tu la mengata2 menuduh2 cikgu fail ppsmi, awak tu mengeja bm pun x betul, buat malu kat bdk2 tadika je, elok masuk darjah satu balik..

Tanpa Nama berkata...

*JA29 sijil dan dip dibezakan dengan gaji minimum perjawatan!!..

Tanpa Nama berkata...

masuk darjah satu balik??..

suruh masuk ke, suruh balik??..

"masuk darjah satu semula"..

cakap biar terang..

larikkk!! cau cin cau..
wawawawawawawa!!..

Tanpa Nama berkata...

Tu bahasa basahan, x terikat dgn mana2 hukum tatabahasa...

Tanpa Nama berkata...

mantan J17

JURUTEKNIK SENIBINA, IBU PEJABAT JKR MALAYSIA... AKAN MENANDATANGANI OPSYEN J17/J22/J26 KE JA29 PADA 02 JANUARI 2014
ALHAMDULILLAH...

Tanpa Nama berkata...

aku jadi bengong baca ulasan kat kopek ni.. tajuk insuran tapi tulis banyak fasal jong tahi (jt)..

U X MENTION berkata...

mengaku bengong????....
lailahaillallah....cit cit
cit!!!!....
balik tidolah....
kui kui kui....

W44 berkata...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam, termasuk mengurangkan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus, berkuatkuasa 1 Jan.

Tindakan itu adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan yang lebih berhemah pada tahun depan, katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di Kuala Lumpur hari ini.Beliau berkata keputusan itu dibuat hasil rundingan dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Beliau berkata kerajaan juga akan mengurangkan elaun keraian sebanyak lima hingga 10 peratus bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas.

Selain itu, kemudahan tol pegawai kanan kerajaan gred itu juga akan dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau sebanyak 30 peratus, katanya dalam kenyataan dua muka surat itu.

Najib berkata kerajaan juga akan meminda kelayakan Tiket Penerbangan Domestik dan Antarabangsa bagi penjawat awam iaitu kelayakan penerbangan sektor domestik bagi Gred Jusa C ke bawah ialah Kelas Ekonomi.

Tanpa Nama berkata...

Jgn mimpila nk mintak naik gaji wahai Penjawat Awam sekalian, elaun lagi nk dipotong....tahniah PM

Tanpa Nama berkata...

Satu langkah yang sangat baik dan amat berpatutan kerana banyak kalangan pegawai yang adakalanya terlalu membazir dan merugikan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Terkini maklumat yg sahir dan benar.Elaun menteri semua akan dipotong 10% ,semua pejabat,sekolah atau pusat2 pentadbiran kakitangan awam akan dikurangkan 5% utk tenaga elektrik,ini adalah langkah penjimatan tahun 2014.Gaji tiada kenaikan di bln jan 2014 tetap sama july 2014 setiap tahun.perubahan tiada apa2 cuma hanya kenaikan bagi mereka yg ada MASTER dan PHD shj.Elaun tahun 2014 TIADA KENAIKAN .Yg terakhir sekali kemudahan kakitangan awam akan dikurangkan juga dari segi urusan2 luar serta pengangkutan.Sekian dan jgn berangan utk kenaikan gaji mahupun elaun..JOM KERJA CAM BIASA ok.

Tanpa Nama berkata...

Skrg baru sedar bahawa kenaikan gaji bukan jln penyelesaian utk menangani kos sara hidup yg semakin meningkat. Andaikn dari dulu lagi rakyat khususnya PA tidak dimanjakan dgn isu gaji yg tinggi sudah pasti keadaan tidak seteruk skrg. Sepatututnya rakyat dididik berjimat cermat terutamanya kerajaan sendiri bukan berlumba nak dpt gaji dan elaun tinggi. Pokoknya rakyat majoriti yg patut dilihat bagaimana keadaan kehidupan mereka. Kita sering diingat agar tidak mementingkn diri dlm segala hal tapi memang mudah berkata2 drpd melaksanakannya ditambah dgn memang ada kelompok dlm masyarakat kita yg sudah sebati dgn cara hidup yg terlalu mementingkn diri. Lihat saja harga barangan yg tak reti nak turun sdgkn gaji kekadang dpt diturunkn apabila prestasi dan ekonomi merudum. Tetapi harga barangan tak akan turun dlm keadaan apa sekalipun wpun kuantiti dan kualitinya menurun. Sebab tu manusia yg tak cerdik akademik jika ada modal akan tak segan2 berkecimpung dlm dunia perniagaan biar secara kecil2an. Dah diset dlm minda sejak berkurun bahawa "buat bisnes cepat kaya kerana boleh mengaut keuntungan berlipat ganda pd bila2 masa apabila keadaannya sesuai'. Kuantiti dan kualiti barangan soal no 2 bagi penyanggak2 dlm perniagaan.
Justeru itu, sebagai pengguna kita harus berusaha menangani masalah kenaikan harga barangan spya dpt menjadi pengajaran kpd para peniaga yg tamak dan rakus. Memboikot adalah senjata utama dan dibuat secara senyap2.

Tanpa Nama berkata...

Menteri besar selangor and the gangs mcmmana? Gaji dan elaun mereka semakin dinaikkan hingga 300%. Gaji rakyat nak dinaikkan 1% pun susah dan riuh sedunia mencari alasan utk tidak naikkan gaji. Jika nak dinaikkan gaji pun terpaksa melalui ujian makmal dimana kajian demi kajian perlu dibuat sblm dpt diluluskn. Tetapi jika gaji dan elaun pemimpin nak dinaikkan kajian itu dan ini tak penting; anytime boleh umum dan esok terus dpt. Inilah cara rakyat malaysia diperintah sejak sekian lama.

Tanpa Nama berkata...

11 langkah penjimatan kakitangan awam bermula 2 jan 2014 WOW..

Tanpa Nama berkata...

mane satu, pengomentar J17 sijil yg upgrade JA29 terus mantol x ingat dunia tue??..


-JPA iktiraf sijil kejuruteraan poly setaraf STPM (grade 27)..

dalam skim teknikal telah ada gred J29 (penolong juretera), mungkin sebab tue la J17 sijil terus up ke grade 29..

-jika pihak penggubal dasar meletakkan J17 pada grade 27, perlu juga mewujudkan grade kenaikan pangkat ( kanan dan tertinggi ) utk jawatan tersebut..

-makna nyer skim teknikal terpaksa dirombak secara keseluruhan/total/penstrukturan semula grade jawatan/pembentukan semula hierarki perjawatan dalam kumpulan teknikal..

-begitu juga JGMM terpaksa dirombak secara keseluruhan utk semua skim perkhidmatan dlm klasifikasi skim " J " (teknikal)..
ini akan melibatkan kos yang lebih tinggi..

-kecualilah jika kod grade seperti sbpa diguna, jawatan berkelulusan dip dan STPM/sijil akan dipisahkan,
contohnye:

SSM J17 = SBPA JA3-1 utk sijil politeknik bertaraf STPM..

SSM J29 = SBPA J2-1 utk dip..

HAHAHAHAHA.....SEBENORNYE GAJI SIJIL POLI LEBIH TINGGI DARI GAJI STPM YOB

STPM GRED 27 MULA GAJI 1369
SIJIL POLI GRED 29 GAJI MULA 1416

DAH SAH SIJIL POLI LEBIH TARAF SKIT DARI STPM

Tanpa Nama berkata...

STARTING GAJI STPM 1362 gred 27

STARTING GAJI SIJIL POLI 1416 gred 29
STARTING GAJI DIPloma 1826 gred 29

Tanpa Nama berkata...

KGT utk yg bln Januari masih kekal cuma dibayar dgn tunggakan pd bln Julai. Keadaan spt ini sentiasa berlaku setiap tahun ditempat saya bertugas. Kalau nak kata bln Julai saja, bagaimana pula dgn mereka yg KGT bln Oktober? " Make sure you get your fact right first before you make any comments otherwise you may only confuse others".

Tanpa Nama berkata...

BERI PELUANG PENJAWAT AWAM KATEGORI SOKONGAN(W27,W32) YANG MEMPUNYAI IJAZAH, BERTUGAS MELEBIHI 10 TAHUN UNTUK DINAIKKAN KE KATEGORI PELAKSANA & PROFESIONAL N/W 41

Tanpa Nama berkata...

kicap nak? kicap!...

sapa ada ijazah tu... apply jawatan lain... mana bleh semudah upgrade gitu jer...

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHA.....SEBENORNYE GAJI SIJIL POLI LEBIH TINGGI DARI GAJI STPM YOB

STPM GRED 27 MULA GAJI 1369
SIJIL POLI GRED 29 GAJI MULA 1416

DAH SAH SIJIL POLI LEBIH TARAF SKIT DARI STPM


```````````````````````````````````

xdeee maneee mau nyeee, sijil tue lebih tinggi dr STPM..
udoh lam pekelilin tolih " setarap " xdeee mengkaleee nyeee lebih..
ngabo kan ngan kamu..
bedaa'h kamu ajeee yop..

-bacalah pekeliling 10 kali pun, tetap setaraf:-

" Kerajaan bersetuju supaya skim perkhidmatan Juruteknik Ukur, Juruteknik Landskap dan Juruteknik Perancang Bandar dan Desa dijumudkan berikutan perubahan skop fungsi tugas dan pengiktirafan sijil politeknik yang diiktiraf setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia ".

-kalau beza pada gaji minimum perjawatan, N11 dan H11 pun berbeza.. walhal dlm grade yg sama, tp skim berbeza:-
-SSM305NA11000 - N11 RM802.00
-SSM305HA11000 - H11 RM837.00

Tanpa Nama berkata...

2014 welcome....
Pres.Cuepacs Baru .. selamat bertugas.
SST...mula nak diaplimentasikan
Ayoh..ayoh jangan kasi chance...minta jangan tak minta.

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHA.....SEBENORNYE GAJI SIJIL POLI LEBIH TINGGI DARI GAJI STPM YOB

STPM GRED 27 MULA GAJI 1369
SIJIL POLI GRED 29 GAJI MULA 1416

DAH SAH SIJIL POLI LEBIH TARAF SKIT DARI STPM

selamat tahun baru berkata...

turunkan balik semua gred subsidi a.k.a. jumud ke gred asal sebagai langkah penjimatan. lepastu hentikan pengambilan pekerja baru terutama graduan universiti. mereka belajar tinggi dah cukup cerdik dah, takkan tak reti berusaha cari kerja selain dari kerja dengan kerajaan?

dari situ boleh kurangkan perbelanjaan mengurus yang banyak habis dengan bayar gaji & elaun saja.

lepastu gunakan sehabis baik tenaga manusia/kerja yang ada. kalau dulu skim jongos a.k.a. J ni sekadar jadi "mandur" dan "pemantau", sekarang kerah mereka buat kerja2 yang sekarang ni dibuat oleh konsultan luar. bagi skim fucker a.k.a. F ni kerah "kepintaran" mereka dalam bidang IT untuk buat itu dan ini dimana sekarang ni hampir 90% dibuat oleh vendor. apa guna sembang pasal SDLC hebat ketika temuduga tapi tak adaptasikan dalam kerja? asyik harapkan vendor je.

begitu juga dengan skim lain yang banyak gunapakai konsultan luar. buat sendiri kerja tu. puak2 ptd yang ramai dalam kerajaan ni pun gunakana "kepakaran" anda untuk merangka dasar yang hebat2 tu jangan asyik pakai konsultan je. begitu juga dengan pegawai lembu a.k.a. L (undang-undang) buat kerja tu betul-betul bukan asyik sub ke konsultan je.

dari situ dah boleh jimat begitu banyak sekali. masalah dalam kerajaan ini adalah kakitangan kemain ramai, tapi buat kerja sambil lewa.

mereka yang sambil lewa ni elok berhentikan saja, dari pemberhentian mereka ini boleh jimatkan kos, dan naikkan sedikit gaji mereka yang benar-benar efisyen tersebut kerana mereka telah menganggung beban kerja yang ditinggalkan oleh mereka yang diberhentikan ini.

selamat tahun baru.

Tanpa Nama berkata...

SEBENARNYA LANGKAH PERTAMA ADALAH, TERMINATE DULU MAKHLUK BODOH YANG TAIP GUNA OTAK KAT LUTUT DI BAWAH NI :

selamat tahun baru berkata...

turunkan balik semua gred subsidi a.k.a. jumud ke gred asal sebagai langkah penjimatan. lepastu hentikan pengambilan pekerja baru terutama graduan universiti. mereka belajar tinggi dah cukup cerdik dah, takkan tak reti berusaha cari kerja selain dari kerja dengan kerajaan?

dari situ boleh kurangkan perbelanjaan mengurus yang banyak habis dengan bayar gaji & elaun saja.

lepastu gunakan sehabis baik tenaga manusia/kerja yang ada. kalau dulu skim jongos a.k.a. J ni sekadar jadi "mandur" dan "pemantau", sekarang kerah mereka buat kerja2 yang sekarang ni dibuat oleh konsultan luar. bagi skim fucker a.k.a. F ni kerah "kepintaran" mereka dalam bidang IT untuk buat itu dan ini dimana sekarang ni hampir 90% dibuat oleh vendor. apa guna sembang pasal SDLC hebat ketika temuduga tapi tak adaptasikan dalam kerja? asyik harapkan vendor je.

begitu juga dengan skim lain yang banyak gunapakai konsultan luar. buat sendiri kerja tu. puak2 ptd yang ramai dalam kerajaan ni pun gunakana "kepakaran" anda untuk merangka dasar yang hebat2 tu jangan asyik pakai konsultan je. begitu juga dengan pegawai lembu a.k.a. L (undang-undang) buat kerja tu betul-betul bukan asyik sub ke konsultan je.

dari situ dah boleh jimat begitu banyak sekali. masalah dalam kerajaan ini adalah kakitangan kemain ramai, tapi buat kerja sambil lewa.

mereka yang sambil lewa ni elok berhentikan saja, dari pemberhentian mereka ini boleh jimatkan kos, dan naikkan sedikit gaji mereka yang benar-benar efisyen tersebut kerana mereka telah menganggung beban kerja yang ditinggalkan oleh mereka yang diberhentikan ini.

selamat tahun baru.

Selasa, Disember 31, 2013 6:00:00 PTG

Tanpa Nama berkata...

BERCUKURLAH

jongos berkata...

yang sentap kat atas tu mesti jongos 17 yang bakal dapat subsidi 29 free buta tu. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Kalau kau x puas ati kau complain la dgn abah kau..ape kau panggil dia: pak jib???