SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

03 Disember 2013

KEMENTERIAN DIGESA KAJI SEMULA KENAIKAN TARIF ELEKTRIK

Utusan Malaysia
2/12/2013



KUALA LUMPUR 2 Dis. - Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air digesa mengkaji semula kenaikan kadar purata tarif elektrik sebelum dikuatkuasakan mulai Januari depan.Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, kajian secara menyeluruh perlu dilakukan demi kebajikan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.Katanya, jika kadar purata tarif elektrik di Semenanjung dinaikkan sebanyak 4.99 sen/kWj (atau 14.89 peratus) iaitu daripada 33.54 sen/kWj kepada 38.53 sen/kWj, keadaan itu secara tidak langsung akan memberi bebanan kewangan kepada golongan berkenaan.

"Saya dapati langkah menaikkan kadar purata elektrik tersebut tidak selari dengan prinsip kerajaan untuk mendahulukan rakyat."Walaupun kadar baharu tersebut menjimatkan perbelanjaan kerajaan, namun mereka perlu lihat perbelanjaan rakyat terutamanya apabila kos sara diri semakin meningkat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.Beliau mengulas pengumuman Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr. Maximus Johnity Ongkili berhubung kenaikan kadar purata elektrik tersebut hari ini.Kenaikan kadar itu turut akan dilaksanakan di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan dengan kadar purata tarif elektrik dinaikkan sebanyak lima sen kWj (peningkatan 16.9 peratus) iaitu daripada kadar semasa 29.52 sen/kWj kepada 34.52 sen.

Menurut Maximus, program merasionalisasikan subsidi itu menjimatkan beban kerajaan sebanyak RM4 bilion setahun dalam bentuk pembelian gas untuk penjanaan kuasa.Sementara itu, Presiden Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia (LPKPM), Prof. Datuk Seri Saharuddin Awang Yahya berkata, kenaikan itu wajar ditangguh memandangkan sehingga kini rakyat masih tidak berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan oleh Tenaga Nasional Bhd. (TNB).Jelasnya, beliau menerima banyak aduan mengenai bekalan elektrik yang sering terputus sedangkan pengguna membayar untuk mendapatkan perkhidmatan terbaik.

"Ini tidak adil kepada rakyat. Mereka perlu membayar nilai tinggi untuk perkhidmatan yang sering tergendala melainkan TNB memperbaiki kelemahan tersebut dan memberi jaminan serta perkhidmatan terbaik," ujar beliau.Katanya, jika kerajaan bertegas melaksanakan kadar baharu tersebut, perlu ada mekanisme untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana tidak terjejas.

59 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ni mmg negara haram jadah! Belum dpt merasa kenaikkan elaun PA dah kena hadapi kenaikkan bil elektrik! Celaka sungguh manusia2 sial yg menindas rakyat! Gaji pemimpin naik sampai lebih 300%... gaji rakyat nak naik 20% pun kemut!

Tanpa Nama berkata...

UMNO TERUS MAJU UNTUK RAKYAT MALAYSIA

JPA DAN CUEPACS TERUS MAJU BAWA PA KEBELAKANG
DEMI KEPENTINGAN MEREKA.

Tanpa Nama berkata...

haha,...banyak sungguh hadiah kerajaan berikan pada rakyat malaysia,,,,pa terus kebelakang dibawa cuepacks,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

apa benda yang korang buat di rumah sampai perlu guna elektrik >300kW/h?

ada tv led 100" ke?
masak air 24 jam ke?
pasang aircon 24 jam dengan suhu 16c ke?
setiap aircon tu 10hp ke?

bil elektrik rumah aku duduk 4 orang sebulan tak pernah cecah rm60. dalam erti kata lain tak penah lebih dari 200kW/j pun. peti sejuk sentiasa pasang, mesen basuh sebiji seminggu 2x pakai, tv led 40", ada cerek air dengan periuk nasi boleh dikatakan hari-hari guna.

tapi aku tak guna aircon. aku guna kipas siling jer. dah memadai.

jadi kalau bil elektrik korang tak lebih dari aku punya, tak usahlah melenting. kenaikan tarif tu memberi kesan kepada industri berat je. rumah tak terkesan pun lain la kalau kat rumah tu guna aircon yang guna AHU, lepastu masak air 10 kali sehari. masak nasi 10 kali sehari. basuh baju tiap2 hari guna mesin basuh. tu memang laaa!!

Tanpa Nama berkata...

Bil api naik bermakna barang pun akan naik..sama mcm ari tu bila minyak naik barang pun naik..itu pun tak tahu ke..kesan kenaikan menyebabkan yang ada bersangkut paut akan naik juga.cuba2lah faham.aku kalau minyak naik rm1 pun aku tak kisah atau api naik pun aku tak kisah jika brg lain tak naik.yg aku kisahnya kesannya kepada barang lain lepas ni naik mendadak

Tanpa Nama berkata...

Rakyat amat mengalukan sebarang bentuk kenaikan kerana kami sedar kami sentiasa DIDAHULUKAN.. gaji yg kami terima selama ni memang dah cukup tinggi.. sampai tak habis makan ... sebab tu tiada kenaikan seperti yg bakal dinikmati oleh para yb kita.. terima kasih kepada pengundi yg memangkah BN pada pru 13... anggaplah semua kenaikan yg dikenakan adalah hadiah kerajaan kpd rakyat ....

Tanpa Nama berkata...

Merajuk nampak....

Tanpa Nama berkata...

Negara yg cuma nak mengayakan para pemimpin. Pd PRU nanti buat undi berkecuali dgn tidak payah mengundi.

Tanpa Nama berkata...

NAK NAIK HARGA MINYAK, BRG & TARIF ELETRIK AMAT SENANG. KALAU NAK NAIK ELAUN,GAJI & PENAMBAHBAIKAN 186 SKIM PERKHIDMATAN AMATLAH LAMBAT DAN SUSAH SANGAT

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
NAK NAIK HARGA MINYAK, BRG & TARIF ELETRIK AMAT SENANG. KALAU NAK NAIK ELAUN,GAJI & PENAMBAHBAIKAN 186 SKIM PERKHIDMATAN AMATLAH LAMBAT DAN SUSAH SANGAT

Rabu, Disember 04, 2013 6:56:00 PG

***************************

ni modal utk tapau bajet bg kenaikan 186 skim tu la... kalau x bgmn nak kuar waran emolumen yg baru. hehehe...

Tanpa Nama berkata...

BIL ELEKTRIK NAIK
INDAH WATER AKAN DATANG
CUKAI PINTU NAIK
MINYAK RON95 NAIK
RUMAH NAIK
GAJI MB NAIK
BARANG NAIK AIR PUN NAK NAIK
TOL DENGAR NAK NAIK
HARGA KERETA LAMBAT TURUN
GAJI LAMBAT NAIK PA/SWASTA
PEBANTU RUMAH NAIK
KOS PERGI HJ DENGAR NAK NAIK
RAKYAT TANGGUNG HUTANGLAH LEPAS IN,,,,,,,RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL.......

Tanpa Nama berkata...

Kaji dan tangguh kenaikan Tarif Elektrik, Mohon kerajaan dengar denyut nadi rakyat....

Tanpa Nama berkata...

Salam sahabatt PA, kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman lebih 10 tahun, ...memohon supaya kerajaan menangguhkan kenaikan Tarif letrik di seluruh negara......

Tanpa Nama berkata...

apa benda yang korang buat di rumah sampai perlu guna elektrik >300kW/h?

ada tv led 100" ke?
masak air 24 jam ke?
pasang aircon 24 jam dengan suhu 16c ke?
setiap aircon tu 10hp ke?

bil elektrik rumah aku duduk 4 orang sebulan tak pernah cecah rm60. dalam erti kata lain tak penah lebih dari 200kW/j pun. peti sejuk sentiasa pasang, mesen basuh sebiji seminggu 2x pakai, tv led 40", ada cerek air dengan periuk nasi boleh dikatakan hari-hari guna.

tapi aku tak guna aircon. aku guna kipas siling jer. dah memadai.

jadi kalau bil elektrik korang tak lebih dari aku punya, tak usahlah melenting. kenaikan tarif tu memberi kesan kepada industri berat je. rumah tak terkesan pun lain la kalau kat rumah tu guna aircon yang guna AHU, lepastu masak air 10 kali sehari. masak nasi 10 kali sehari. basuh baju tiap2 hari guna mesin basuh. tu memang laaa!!

-----------------------------------
ni contoh apabila seseorg itu menyokong segala tindakan gomen membabi bute.. kesian macai..

ada masa kite kne sokong, tp ad mase juge kite kne bantah..

jgn pkir diri sendiri, pandang org sekeliling kite..

kalau ko dh ckp kenaikan tarif elektrik ni terkesan hnye kepada industri berat, ni maknenye ko paham ke x industri berat tu hape?

dh kompem2 lah barang2 keperluan ko yg dihasilkan oleh "industri berat" akn naik kan harga barang yg die kuarkan sbb kos pembuatan die pun dh meningkat..takkan die nak tanggung kos tu plak..

so akhirnye, kite sebagai pengguna terakhir lah yg kne tanggung balik semua tu..

balik g check google "industri berat"k..kesian macai

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

apa benda yang korang buat di rumah sampai perlu guna elektrik >300kW/h?

ada tv led 100" ke?
masak air 24 jam ke?
pasang aircon 24 jam dengan suhu 16c ke?
setiap aircon tu 10hp ke?

bil elektrik rumah aku duduk 4 orang sebulan tak pernah cecah rm60. dalam erti kata lain tak penah lebih dari 200kW/j pun. peti sejuk sentiasa pasang, mesen basuh sebiji seminggu 2x pakai, tv led 40", ada cerek air dengan periuk nasi boleh dikatakan hari-hari guna.

tapi aku tak guna aircon. aku guna kipas siling jer. dah memadai.

jadi kalau bil elektrik korang tak lebih dari aku punya, tak usahlah melenting. kenaikan tarif tu memberi kesan kepada industri berat je. rumah tak terkesan pun lain la kalau kat rumah tu guna aircon yang guna AHU, lepastu masak air 10 kali sehari. masak nasi 10 kali sehari. basuh baju tiap2 hari guna mesin basuh. tu memang laaa!!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

tuan ni nampaknya hanya bijak berkata pada benda didepan mata.tapi pemikiran xluas.kalau dah kenaikan ni,bak kata tuan memberi kesan pd industri berat,xke kan jadi kenaikan harga barang oiiiiiiiiii???
cakap guna otak la
silap2 kedai mamak pun akan naik harga sbb pasang lampu 24jam
badigol

Tanpa Nama berkata...

Bijak.. bijak.... sepatutnya semua PA mcm saudara... saudara memang bijak.

Tanpa Nama berkata...

Minyak, gula dan tarif elektrik naik.... eh subsidi dikurangkan. Bg BR1M lupa la nanti... MELAYU MUDAH LUPA.

Tp jgn LUPA yang dpt BR1M... kena sokong siapaaaa....?

Pandaiiiii....

Tanpa Nama berkata...

Salam sahabatt PA, kumpulan pelaksana berijazah, pengalaman lebih 15 tahun, cuti belajar separuh gaji, tinggal anak isteri 3 tahun, buat pinjaman pelajaran PTPTN/JPA, bayar sewa rumah, Bayar yuran pengajian anak dikolej.....memohon kementerian dan kerajaan timbangkan dan kaji semula kenaikan tarif letrik.....Dalam masa yg sama mohon CEUPACS angkat permohonan supaya kumpulan pelakasana ni dinaikkan ke gred jawatan P&P 41....Insya-allah...

Tanpa Nama berkata...

Salam sahabatt PA, kpd sahabtt yg berada di negri dan kawasan dilanda banjir supaya bersedia dan menjaga keselamatan diri, keluarga dan harta benda sahabatt serta sentiasa patuhi arahan pihak berkuasa. Kpd sahabatt PA yg bertugas dlm opersai banjirpun sama jaga keselamatan diri dan pastikan keluarga berada dlm selamat....insya-allah

Tanpa Nama berkata...

TOLONG NAIKKAN PA PELAKSANA N/W 32 , 36 YANG MEMPUNYAI IJAZAH KE GRED P&P W41

Tanpa Nama berkata...

NAIK HARGA BRG2, SEWA& HARGA RUMAH, HARGA MINYAK DLL

SEPATUTNYA ELAUN PERUMAHAN SERTA PENAMBAHBAIKKAN 186 SKIM CEPAT-CEPAT DILAKSANAKAN UTK MENGURANG BEBANAN PA PADA MASA SEKARANG

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya, tarif elektrik ni kenapa ia dinaikkan adalah disasarkan kepada golongan tertentu seperti syarikat-syarikat kelapa sawit yang guna elektrik 24 jam dan syarikat-syarikat besar. Macam kerajaan sekarang ni banyak sangat berkias dan tak berterus terang dan orang awam juga turut terkena tempias kesan daripada kiasan2 tersebut...hmm

Tanpa Nama berkata...

Jom kita protes dengan cara berhenti ramai2, contoh surat:

Kepada yang berkenaan

Tuan,

Surat perletakan jawatan

Saya azrul shaizul nijam ajijoon (letakkan nama anda) no kp (letakkan no kp) ingin meletakkan jawatan saya sebagai penjawat awam kerana gaji dan imbuhan yang saya terima walaupun lebih daripada pekerja am swasta tapi tidak mencukupi untuk saya berlagak.

2. Saya juga tidak lagi berminat berkhidmat untuk masyarakat memerlukan dan hanya ingin berada dekat dengan ketiak emak saya dan kangkang bini saya.

3. Diharap perletakan jawatan saya akan membuka peluang kerja kepada cina dan india miskin yang lebih rajin dan jujur daripada saya yang datang lepak lebih banyak dari kerja.

Yang benar,
Azrul shaizul nijam ajijoon
Kk, sabah

Tanpa Nama berkata...

tiap2 hujung tahun,sembang untung sampai 7 keturunan xhabis nak makan,tp still naikkan tarif.
tnb jana elektrik drp air.air tu hak milik sapa?apa sumbangan anda pd Pencipta air??tanggunglah diakhirat

Tanpa Nama berkata...

jenis pikiran melayu bangang gitu la. asal bende naik duk banding ditri dia yang xde pape. nak bgtau umah dia jimat. siot xpenah nak pandang org susah pada dia. org lain nak lepas mkn pon payah. maslah bila pape naik bukan brg tu sjae naik. yang org marah kesan rantaian dia naik sume. base jenis otok umno bodo

Tanpa Nama berkata...

DALAM BRITA HARIAN ONLINE HARI INI..LEBIH KURANG 4,000 PEGAWAI POLIS BERPANGKAT INSPEKTOR DINAIK KPD ASP.

MACAM MANA PENJAWAT AWAM LAIN SEPERTI N/W 32,36 YANG LAMA BERKHIDMAT & ADA IJAZAH LAGI TIDAK DINAIK KE N/W41.

ADA JUGA ANGGOTA POLIS BERTUGAS DLM OPIS, BUKAN TUGASAN DI LUAR, NAIK PANGKAT JUA..

Tanpa Nama berkata...

Kump pelaksana berijazah wajib dinaikkan gred 41 kerana,

Ali dan Alimah dua2 tak de A dalam SPM, Ali jadi kakitangan sokongan, Alimah masuk maktab. Semuanya OK pada mulanya.Bila najib jadi menteri pelajaran, Alimah diberi peluang buat degree tanpa mengira kepandaian, yakni takyah skor SPM, serendah 3A atau xde A pun boleh buat degree. Free lagi tu dibawah skim pensiswazahan.Selepas itu segalanya berubah, Alimah dapat gred yang lebih tinggi, gaji lebih tinggi dan hidung lebih tinggi, Ali gigit jari.Adilkah? Setiap tahun Alimah renovate rumah, tukar kereta, make up kereta, melancong sana sini, tapi anak-anak orang kampung tak dapat 5A juge, Alimah asyik salahkan anak2 orang kg konon bodoh, malas, nakal wlhal dah memang kerja Alimah, klu semua2 budak2 pandai baik takpayah wujud jawatan alimah, baik bdk2 duduk rumah waktu upsr baru datang,sudahlah suka salahkan orang, kuat komplein pula konon ini membebankan itu membebankan, wlhal masa dihabiskan dengan buat tusyen dan bisnis MLM.Jika kerajaan nak naikkan gred, kasilah semua jawatan, bukan pendidikan sahaja kerana level kepandaian kami sama!Kecewa, xkan pangkah BN lagi.

Tanpa Nama berkata...

ALI MASUK MAHARAJALAWAK MEGA JER....PAK CIK KAYO...KAYO....SETIALAH DENGAN KERAJAAN YG MEMERINTAH...

Tanpa Nama berkata...

Selama ini bil elektrik di sarawak utk 100 unit pertama 34 sen compare semenanjung 21.8 sen. xpernah pun cuepacs perjuangkan....

Tanpa Nama berkata...

apasal ada orang bodoh komen kenaikan tarif elektrik hanya melibatkan INDUSTRI BERAT ...??? mungkin dia ni walau pun berkerja tapi masih mengharap meminta minta mak bapa kasih makan free atau pun mungkin dia ni belanja kat online jadi tak pernah keluar p market atau pasar . Mungkin juga tak cukup sifat tu yang bebal melampau lampau . Orang risau harga barang naik jika tarif elaktrik naik dia melalut p cerita tv 40" , mesin basuh , kipas etc. Bebal teramat sangat .

Tanpa Nama berkata...

aku sokong kat atas aku ni...org bebal ni cakap apa suma dia nak betul..kalo blog ni aku punya...da lama komen bangang ni aku kick ke indon...tak sangka aku masih ada lagi bahalul dalam blog ni..tolong kepada semua pengguna blogger ni jgn bagi komen yang melalut pasal tv 40" dia tu..mcm nk menunjuk dia sorang je pakai tv 40"..bajetje

Tanpa Nama berkata...

HE3....DAH SAIN OPSYEN LOM....KAWE MINGGU DEPAN SAIN OPSYEN JADI AAO LAH....AMIN SYUKUR ALHAMDULILLAH.....REZEKI ANAK2

Tanpa Nama berkata...

.....kerana level kepandaian kami sama!Kecewa, xkan pangkah BN lagi.
....................................
hhahahahahha, orang sambung belajar tapi kau termonung jeee....
sama level keee???????????????

Kau sorang tak pangkah tak kemananyeeeeeeeeee?

Akhir sekali hahahhahahhaha

Tanpa Nama berkata...

AAO tu ape, ada macam kopi o ke, best gak kalu ada ubi kayu bakar, musim2 banjir ni...

Tanpa Nama berkata...

....kerana level kepandaian kami sama!Kecewa, xkan pangkah BN lagi.
....................................
hhahahahahha, orang sambung belajar tapi kau termonung jeee....
sama level keee???????????????

Kau sorang tak pangkah tak kemananyeeeeeeeeee?

Akhir sekali hahahhahahhaha
------------------------------------
aku sambung sikit lagi; bukan ke masa tadika kau lagi terrer dari cikgu tuuuuu kankankan?

Tanpa Nama berkata...

daripada gred R1 aku bertatih, mohon jawatan penjaga jentera elektrik R17....sambung belajar, buat dip kejuruteraan....lpas konvo, mohon jawatan penolong jurutera J29....setelah melalui pelbagai peringkat ujian dan tapisan, akhirnya surat lantikan pun sampai....aku berjaya dan sekarang berkhidmata sebagai penolong jurutera....ALHAMDULILLAH REZEKI ANAK2,rezeki anak2 tu....SYUKUR....

Tanpa Nama berkata...

xxxxxxxxxxxx

Tanpa Nama berkata...

kenapa elaun dan gaji kena kaji lama-lama.tapi kalau elektrk tak kaji pon lama-lama terus naik.pada rakyat yang miskin pada tahun depan kena bayar dah bil yang sebelum ini free bawah RM20.00.ekoran kenaikan cas elektrik tahun 2014.mungkin semua kena bayar tidak ada lagi yang free.

Tanpa Nama berkata...

Selepas tadika aku sambung belajar sampai darjah 6 ambil UPSR...lepas tu naik tingkatan satu hingga 3 ambil PMR...habis PMR sambung belajar tingkatan 4 hingga 5 ambil SPM.....lepas tu sambung belajar kat institut Pertanian ambil sijil pertanian lepas dpt kejer pembantu pertanian pada November 2013...tak diduga dan disangka Januari 2014 aku telah menjadi Penolong Pegawai Pertanian G27....amin syukur alhamdulillah rezeki anak2...

Tanpa Nama berkata...

Aku syukur jd p.a.........elektrik naik aku bayar lah lebih sikit sebagai ganti dosa aku ponteng, lepak kantin, layari fb dan sebagainya......yg banyak sgt komplen kat atas mungkin golongan bukan macam aku...diorang kerja gigih dan tak pernah lepak kantin.

Junah berkata...

Betul, betul, betul,

Allah berfirman di dalam al quran, jika kamu bersyukur aku lipat gandakan nikmat mu, jika kamu kufur nikmat, ingat lah azabku amat pedih.

Derang ni dah la kerja tak seberapa selalu curi tulang pula dah tu x reti nak bersyukur lalu Allah tariklah berkat rezeki dan buat nafsu mereka buas, dan naikkan pemerintah yang mereka x suka, sebab mereka x pernah bersyukur.

Gaji pelaksana tapi nafsu macam pegawai, kereta kalahkan pegawai, alih2 budget lari pergi kereta saje.

Wallahuaklam

Tanpa Nama berkata...

Kau org nie kaki temberang jea..pemboong yea juga. aku bil letrik TNB boleh terhutang dgn aku, sebab terlebih bayar bulan lepas..bil aku sebulan tak sampai RM10.. kau org kecoh bil letrik tak sampai RM60..aku tak hairan la.. bil air aku pun syarikat air terhutang juga dgn aku tak sampai RM5..tapi minyak kereta aku banyak besar pulak sebab aku pakai kereta mercedes dan jaguar, kuat makan minyak, sebab tue aku tak setuju minyak naik, sekarang sebab minyak naik semuannya naik, bil api-air naik, barangan makanan naik, cukai tanah, cukai pintu naik, cukai pendapatan naik, zakat harta, zakat fitrah naik, harga mas kahwin naik, jadi kirannya semuanya naik, yg kadang-kadang naik, kadang-kadang tak naik, budak kecik jea..jadi fikir-fikirkan lah..

Tanpa Nama berkata...

Salam sahabatt PA, kumpulan pelaksana berijazah, pengalaman 10 tahun lebih terima kasih kpd CEUPACs dan kerajaan,....walaubagaimanapun mohon Ceupacs mengangkat permohonan kpd kerajaan supaya kumpulan perlaksana ini dinaikkan ke gred jawatan 41...insya-allah, Aameen..###########################-semua post nak copy paste ayat ini-pergi la melalak dekat ketua jabatan masing masing sebab mereka yang buat reorganisasi bagi sesuatu jabatan-Pernahkah difahami satu jawatan 41 bersamaan dengan berapa jawatan gred bawah yang perlu di kejatkan ? Peningkatan pengambilan pegawai akan memberi kesan kepada bilangan penjawat awam gred bawahan-sebagai kesimpulan kena fahami penambahan bilangan pegawai tertakluk kepada bagaimana seseorang ketua jabatan mengemukakan permohonan penambahan perjawatan baru semasa reorganisasi ke JPA. Bukan tugas cuepacs sebenarnya.-Paling mudah. Letak jawatan sekarang dan apply jawatan gred 41 yang diidamkan.

Tanpa Nama berkata...

MACAM J22 PEGI J29 DIBOLEHKAN... .SAMA JUGA KALAU N/W32,36 YG ADA IJAZAH DAN LEBIH 10 TAHUN BERTUGAS SAMA JUGA TAPI INI ADA IJAZAH PULA...APA RUGI NYA?

Tanpa Nama berkata...

MACAM J22 PEGI J29 DIBOLEHKAN... .SAMA JUGA KALAU N/W32,36 YG ADA IJAZAH DAN LEBIH 10 TAHUN BERTUGAS DINAIK KPD N/W 44, SAMA JUGA TAPI INI ADA IJAZAH PULA...APA RUGI NYA?

Tanpa Nama berkata...

MACAM J22 PEGI J29 DIBOLEHKAN... .SAMA JUGA KALAU N/W32,36 YG ADA IJAZAH DAN LEBIH 10 TAHUN BERTUGAS DINAIK KPD N/W 41, SAMA JUGA TAPI INI ADA IJAZAH PULA...APA RUGI NYA?

Tanpa Nama berkata...

SEBAIKNYA PENAMBAHBAIKKAN UNTUK 186 SKIM DIPUTUSKAN PADA BULAN MAC 2014.

JPA DAN KERAJAAN JANGAN MENGAMBIL TERLALU LAMA UNTUK MELAKSANAKAN PENAMBAHBAIKKAN. INI KERANA PENJAWAT AWAM KATEGORI PELAKSANA MENGHADAPI BEBANAN KOS SARA HIDUP YG TINGGI SEPERTI HARGA MINYAK, SEWA RUMAH, BRG2, HARGA RUMAH DAN TARIF ELETRIK YG AKAN NAIK

Tanpa Nama berkata...

Woi jimat cermat la sikit....bil letrik mahal sekarang ni, korang dok bukak blog cuepacs ni makan bil letrik jabatan korang tau tak.....dahla waktu pejabat,, Cuba tengok time send comment tu....rata rata waktu pejabat....nampak sangat gaji buta takde kerja....jumlah kakitangan awam sudah berlebihan...
Hari ni aku cuti dan aku guna laptop kat umah k

Tanpa Nama berkata...

elok la tu,bgs otak najib.minyak naik,api naik,rokok naik,gaji tak naik2,gred je 11 tp ape ade,sial,nak tgu kami semua dah tua ke br nak rasa gaji 2000,ape punya bangang cuepacs ni,anjing najib

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Woi jimat cermat la sikit....bil letrik mahal sekarang ni, korang dok bukak blog cuepacs ni makan bil letrik jabatan korang tau tak.....dahla waktu pejabat,, Cuba tengok time send comment tu....rata rata waktu pejabat....nampak sangat gaji buta takde kerja....jumlah kakitangan awam sudah berlebihan...
Hari ni aku cuti dan aku guna laptop kat umah k

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ko igt ko sorg je cuti n ad laptop sendiri.. sume yg komen tgh cuti woi..n sume gune ternet n laptop sndiri ngek.. ;)

Tanpa Nama berkata...



daripada gred R1 aku bertatih, mohon jawatan penjaga jentera elektrik R17....sambung belajar, buat dip kejuruteraan....lpas konvo, mohon jawatan penolong jurutera J29....setelah melalui pelbagai peringkat ujian dan tapisan, akhirnya surat lantikan pun sampai....aku berjaya dan sekarang berkhidmata sebagai penolong jurutera....ALHAMDULILLAH REZEKI ANAK2,rezeki anak2 tu....SYUKUR....

Tanpa Nama berkata...

TNB untung bilion2 kenapa perlu naikkan letrik? Tamak sungguh golongan ini, fikirlah nasib orang miskin

Tanpa Nama berkata...

Sebab mereka terus tidak puashati dgn kemewahan yg mereka dah ada. Cth: rumah banglo sebuah blm cukup dan nak lagi tanpa had, duit 10 juta tak cukup tapi nak lagi hingga berbilion. Inilah akibat yg kita terpaksa hadapi apabila manusia terlalu mementingkan materislistik dan tidak dpt mengawal hawa nafsu/keinginan. Maka, walaupun setiap anggota PA diberi gaji 10 ribu sebulan belum tentu mereka akan tutup mulut pasal gaji lepas tu. Yg pasti mereka akan tuntut lagi gaji dinaikkan hingga 100 ribu sebulan atas alasan blm cukup kerana harga barang mahal. Ya, memang benar, gaji naik tahun depan tapi harga barang naik setiap hari, gaji naik 100 ringgit, harga barang naik 1% setiap bulan. Bila masa gaji boleh cukup? Yg menjadi utama isu ini ialah harga barang yg dinaikkan sesuka hati sdgkan mutu dan kuantiti langsung tak berubah. Mi maggi langsung xde nampak perubahan dari segi kualiti dan kuantiti tapi kenapa harganya sentiasa naik.. Hak pengguna harus digunakan sepenuhnya, apakata pengguna boikot barang2 yg harganya dinaikkan tanpa kawalan; boikot secara berterusan hingga syarikat berkenan gulung tikar. Ini mustahil dilakukan sebab dulu pun tanpa makan ayam setiap minggu masih juga dpt hidup. Tiada org mati kalau tak makan ayam. Jom jadikan boikot sbg senjata utk memerangi kenaikan harga barang.

Tanpa Nama berkata...

Memang benar, kalau utk kebaikan rakyat bermcm2 alasan diberi sblm diterima, itu pun blm pasti cepat dpt. Tapi jika nak buat sesuatu yg menyusahkan rakyat, dgn sekelip mata tanpa perlu kaji terus dilaksanakan serta merta dlm tempoh yg amat singkat. Begitu juga dgn kenaikan gaji ahli2 yg berhormat, tanpa kajian yg lama gaji mereka boleh dinaikkan dgn segera walaupun kenaikkan dibuat hingga beratus peratus. Sdgkn nak naikan gaji PA 1% pun perlu kajian bertahun2. Malang sungguh rakyat malaysia yg terlalu mudah diperbodohkan sewenang2nya.

Tanpa Nama berkata...

Amat tidak adil jika kerja guru nak diperlekehkan dan dipertikaikan sesuka hati. Untuk menjadi PT ada berapa tahun laihan hingga ia setaraf dgn guru yg perlu mendpt latihan utk mdpt sijil perguruan dan layak mengajar? Jika untuk menjadi seorang doktor atau jurutera perlu dpt 7A ke 10A, kenapa masih juga ramai pesakit di hospital mati dan jalanraya rosak, jambatan, bangunan yg baru siap atau sdg dibina runtuh? Kenapa tidak hentam habis-habisan doktor dan jurutera yg menyebabkan kematian kerana kelalaian mereka? Tidak semua manusia lahir normal dan pandai dlm pelajaran maka kenapa guru yg gagal melahirkan 100A utk murid mereka diperlekehkan? Anda yg lantang buat komen buruk terhadap guru ini pun pandai kerana guru yg perkenalkan huruf dan angka kpd engkau yg jahanam dan pengkhianat.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih pemimpin negara malaysi semohga dengan ini hutang negara dapat dikurangkan... saya mencadangakan agar semua perkhidmatan yang kerajaan sediakan agar dinaikan demi negara.. janagan ditanya apa sumbangan kerajaan kapadan anda tanya lah apa sumbangan anda kepada kerajaan.... TERIMA KASIH Beeeeeeeeeeee n

Tanpa Nama berkata...

KALAU BOLEH KATEGORI "W" KEWANGAN JUGA DINAIK TARAF SEPERTI W22 KE W26, W26 KE W27, W27 KE W32 DAN W32 KE W36.TAPI TEMPOH PERKHIDMATAN MESTI MELEBIHI 8 TAHUN. DAN YG W32/W36 YG ADA IJAZAH NAIK KE GRED W41

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

MASIH ADA PA YANG BANGANG TAK BLEY DIAJAR..SEBAB ITU ORANG SUH BELAJAR PANDAI2..BUKAN PANDAI MENGUMPAT..

SKIM UNTUK KENAIKAN DARI SPM, DIPLOMA DAN IJAZAH ADALAH BERBEZA...CUBA FAHAMI BEB..

SEMASA ANDA MEMOHON KERJA TERSEBUT HANYA SPM MAKA SAMPAI AKHIRNYA PUN SPM LA GAK..SEBAB TU TANGGA GAJI MATI SPM ADA...TAKAN ANDA AKAN DUDUK DIKERUSI KERANI DENGAN KELULUSAN DGREE,...

RAMAI PA MENRUNGUT MEREKA ADA DGREE SKRG NI NAMUN X NAIK GAJI ATAU GRED...KALAU ANDA ADA DGREE MAKA POHONLAH JAWATAN YANG SETARAF DENGAN DGREE ANDA...

DIDALAM PERKHIDMATAN AWAM....SISTEM NAIK PANGKAT ADALAH MENURUT JAWATAN YANG ANDA POHON DULU..BUKAN SEKARANG NI ANDA ADALAH DIDALAM GRED 17 KEMUDIAN ANDA MIK DGREE ..SLPEAS TU BALIK MNTAK NAIK GRED 41...

KENAPA BODOH SANGAT PA NI...

Tanpa Nama berkata...

Sokong. Akupn penjawat awam gak. Tp aku fhm yg gov kira gred dr mula kita masuk bkn skrg. Klu yg ada ijazah nk naik mohon jwtn kmskn gn ijazahla. Ni dok bising ckp ada ijazah. Apa ingt hebt sgt ke. Fhmla sama. Akupn ada ijazah tp xdela bising sbb aku fhm. Klu yg ada ijazah ingt semua pndai ka. Lgpn ramai yg ada ijazah sbb blja ms kerja. Skrg ijazah mcm brg blh beli je tambh u swasta. Korg tau x yg gov soh blaja motif utam sbb ilmu.sama mcm rasul suruh menuntut ilmu biar sampi ke liang lahat. Fikir biaq cerdik

Tanpa Nama berkata...

MOHON AGAR CEUPACS BERI PENJELASAN MENGENAI KAJIAN (ROMBAKAN SEMULA) ELAUN-ELAUN KAKITANGAN AWAM YANG DIJANJIKAN SEBELUM PILIHAN RAYA UMUM DAHULU. DIKATAKAN KEPUTUSANNYA AKAN DIUMUM PADA PENGHUJUNG TAHUN 2013.