SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

21 Disember 2013

SASAR TINGKATKAN GAJI PENJAWAT AWAM

Berita Harian
20/12/2013


Kuala Lumpur: CUEPACS akan menumpukan kepada usaha meningkatkan pendapatan penjawat awam kepada RM4,000 sebulan dalam tempoh tiga tahun akan datang bagi menghadapi kenaikan kos sara hidup.
Presidennya yang baru, Azih Muda berkata usaha meningkatkan gaji penjawat awam termasuk kumpulan pelaksana II, seperti pembantu am dan pemandu itu akan menjadi agenda utama kesatuan berkenaan. 

Azih, 56, berkata, sasaran itu sejajar dengan usaha kerajaan untuk menjadi negara maju berpendapatan tinggi, dengan syarat kelayakan ditingkatkan kepada sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau diploma.


Agenda utama

Agenda ini akan kita bincangkan pada peringkat kongres sebelum dibawa ke peringkat lebih tinggi, termasuk kepada Perdana Menteri, katanya kepada pemberita selepas diumumkan sebagai Presiden CUEPACS bagi penggal 2013-2016 pada pemilihan Konvensyen Tiga Tahun Sekali CUEPACS di Dewan Wawasan, Menara PGRM Cheras, di sini semalam.

Azih berkata, ketika ini penjawat awam kumpulan pelaksana dengan gaji sekitar RM1,200 termasuk elaun kakitangan awam tidak dapat menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.

Katanya, cabaran berdepan dengan kenaikan kos sara hidup bukan hanya dialami kumpulan pelaksana sebaliknya penjawat awam lain yang bergaji kurang RM3,000 sebulan, terutama di bandar.
Beliau berkata, pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada 2015 akan meningkatkan pendapatan negara dan ia boleh digunakan untuk menambahbaik skim gaji penjawat awam.

Kerajaan boleh tambah baik skim gaji, elaun dan insentif penjawat awam supaya mereka lebih fokus dengan hala tuju ditetapkan Perdana Menteri, katanya merujuk kepada sasaran negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Aziz juga menyifatkan pemilihannya sebagai Presiden CUEPACS satu amanah yang berat untuk memperjuangkan aspirasi dan kebajikan penjawat awam, turut mencadangkan supaya bekas presiden Datuk Omar Osman dilantik sebagai senator untuk meneruskan sumbangannya kepada rakyat dan negara.

59 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Buat la apa yang patut, janji semua dapat

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH!!!!!!

SELAMAT MENJALANKAN TUGAS EN AZIS.

Dari gred N kannnnn....

Diharapkan nanti gred N akan bertambah mutu kerja secara menyeluruh dan disiplinnya yang tinggi. Jadilah Pelaksana yang baik dan bukan hanya pandai mengomen saja. Pastikan segala arahan kerja diikuti berasaskan piawaian yang ditetapkan, bukan hanya slogan yang tercatat kat depan pejabat sahaja.

TQQQQ

Selamat menjalankan tugas gred NNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

Tanpa Nama berkata...

Harap CUEPACS usaha kembalikan degree berasaskan kepandaian, kesian anak2 tuan2 yang belajar pandai tak ada kerja sebab bodo yang beli degree dok kebas tempat dorg.

SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

siapa2 yang sudah terlepas SPM & nak ambil degree kne ambil spm calon persendirian & wajibkan skor 5A,

Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.

Adil itu meletakkan sesuatu pada tempatnya bukan beri samarata. Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai.

Tanpa Nama berkata...

gaji minimum RM4k??..

ntah laaa..sy dah cari setiap entry yg di post kat dlm blog nie..
x jumpe pun, qpacs nak minta gaji minimum RM4k..

lain yg ditulis, lain pulak yg diterjemahkan oleh pihak-pihak cendekiawan kat dlm nie..

nie la sikap mereka yg suka memutarbelitkan (putau alam) fakta, untuk memperbodohkan org lain dan supaya idea pihak yg mencadang dilihat bodoh..

inilah modal insan yg dihasilkan tanpa berkonsepkan dakwah dan tarbiah..

Tanpa Nama berkata...



CADANGAN BIAR REALISTIK??..

baru ura-ura saje..belum pun sampai ke peringkat cadangan/kajian/semakan dan seterusnye..

baru peringkat lower ground..
lobby pun x sampai lagi..
dah keluar kata-kata momokkan, bencana/hura-hara/haru-biru berbagai-bagai lg lah..

kata tuan presiden:-
"Untuk dua jawatan ini (pembantu am rendah dan pemandu), gaji asas mereka ialah RM820 dan selepas dicampurkan dengan elaun jumlahnya hanya sekadar RM1,100. Jumlah ini tidak mencukupi."Oleh itu kita perlu memperjuangkan pendapatan yang lebih baik untuk penjawat awam kita ini dan saya lihat jumlah paling sesuai adalah RM4,000 sebulan,"..

gaji minimum RM4,000.00??..

ada sebut ker, gaji minimum nie??..
yg disebut pendapatan, bukan gaji minimum..

pendapatan = gaji termasuklah pelbagai elaun dan sbgnye..{ GAJI + ELAUN + OT }..

-gaji = gaji pokok seseorang pegawai..
-emolumen = segala saraan dalam bentuk wang yang kena dibayar kepada seseorang pegawai dan termasuklah gaji pokok, imbuhan tetap, bayaran insentif dan elaun bulanan yang lain..
-elaun lebih masa (OT) = kerja lebih masa bermaksud kerja-kerja yang dijalankan di luar waktu bekerja pejabat biasa yang ditetapkan kepada seseorang pegawai untuk menjalankan tugas-tugas rasmi jawatan hakikinya atau PTj atau yang diarahkan oleh jabatan..

bukannye ape, org kite nie belum ape-ape lagi dah kondem..
ape macam lu punye bangsa mau maju??..

Tanpa Nama berkata...

Negara maju berpendapatan tinggi vs Negara mundur berpendapatan tinggi. Negara maju berpendapatan tinggi jika kuasa beli rakyat tidak tersekat oleh harga barangan yg berlipat kali ganda seolah2 tidak mau kalah dgn kenaikan gaji. Cth: apabila gaji naik 5% maka harga barang pun naik pd kadar yg sama. Adakah ini yg kita hendak banggakan? Tiada guna gaji tinggi tapi harga barangan pun turut melambung tinggi. Keadaan hidup majoriti rakyat kekal sama dan mungkin bertambah teruk jika harga barang tidak kerajaan kawal. Punca utama gaji tak cukup adalah kerana kenaikan harga barang yg naik sesuka hati walhal kualiti dan kuantiti barang langsung tiada peningkatan.

Tanpa Nama berkata...

Emolumen@gaji kasar = gaji pokok + elaun2
Gaji bersih = Gaji kasar - pelbagai potongan
Aku sokong gaji pegawai peringkat rendah dinaikkan dan pd masa yg sama kerajaan dgn kerjasama ngo2/ceupacs harus cari jalan utk mengekang kenaikan harga barang. Kenaikan harga barang ini yg menjadi punca rakyat hidup susah biarpun gaji dinaikkan.

Tanpa Nama berkata...

Puki mak ko yg xabis2 main copy paste ni. Idea ko ni bodoh sgt sama spt copy paste juga. Ko kerja malas krana buat kerja pun dgn copy paste je.

Tanpa Nama berkata...

Puki mak ko yg xabis2 main copy paste ni. Idea ko ni bodoh sgt sama spt copy paste juga. Ko kerja malas krana buat kerja pun dgn copy paste je.



BANYAKKAN ISTIGHFAR, ZIKIR DAN SOLAT SUNAT TAUBAT UNTUK MEMBERSIHKAN JIWA KO YANG PENUH LUMPUR, SIFAT2 MAZMUMAH YANG ADA DALAM DIRI KO DAN BERSIHKAN HATI KO YANG PENUH KESUMAT NI, YA YA YA. JANGAN BURUK SANGKA DAN SERKAP JARANG, YA YA YA. MUHASABAH DIRI, YA YA YA. JADILAH INSAN KAMIL YANG CEMERLANG YA YA YA.

ZXR berkata...

umpama air sungai mengalir yang penuh halangan dan likuan,
namun ia tetap mengalir tenang.....

begitulah kite sebagai manusia hendaknye.....
sabar dan tenang (tidak cepat marah/melatah) dalam menghadapi situasi-situasi yang getir/mencabar dan tidak kite senangi.....

Tanpa Nama berkata...

Senang jadi guru,

Bila murid berjaya dorg ambil nama.

Bila murid gagal dorg salahkan,
1. Dasar
2. Ibubapa
3. Murid itu sendiri

...

Tanpa Nama berkata...

Barang naik semua kerja cina..sbb cina yg control semua tu..pemimpin melayu x ada telo..takut dgn cina..

Tanpa Nama berkata...

Itu pendpt sempit kau yg lembu dan dungu. Siapa yg perkenalkan huruf dan angka kpd kau hingga boleh buat komen sebegini bijak? Harapkan ibubapa kau sudah pasti kau buta huruf dan angka hingga kini. Jgn kerana gaji kau sikit drpd gaji guru maka kau cemburu. Apa kurang dan hebatnya jawatan lain? Hebat sgtkah kita org melayu yg memonopoli PA ni?

Tanpa Nama berkata...

keranamu guru, 

aku d lahir tulis buku tapi hanya mampu tulis abc, 

aku d lahirkan masuk oxford tapi hanya mampu masuk kustem cabok, 

aku d lahirkan jadi engineer tapi hanya mampu jadi juruteknik, 

semuanya kerana jasa guruku, dia sendiri setakat 1A spm upsr 4B dia p jadi guru, sbb nk hidup sng dia menyusahkan aku,

sendiri x pndai gimana nk ajar org?

Jangan marah no :)

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata... keranamu guru,

aku d lahir tulis buku tapi hanya mampu tulis abc,

aku d lahirkan masuk oxford tapi hanya mampu masuk kustem cabok,

aku d lahirkan jadi engineer tapi hanya mampu jadi juruteknik,

semuanya kerana jasa guruku, dia sendiri setakat 1A spm upsr 4B dia p jadi guru, sbb nk hidup sng dia menyusahkan aku,

sendiri x pndai gimana nk ajar org?

Jangan marah no :)
,...,...........................e
Nampak sangat la ko dilahirkan di dunia sebagai insan yg bodoh, bahlul, malang dan rugi meneruskan hidup yg penuh dugaan ini, baik ko mati awal supaya x bertambah dosa mengutuk org..mcm mna mau jdi pandai klu memang bodoh!..otak x cukup padan la tau ABC je ni kan nak jdi engineer..jdi injin traktor buli la..budak ni kan sa rasa x da krja lain selain dr nak kumpul dosa je utk bekalan ke neraka..oi ko fikir nak jdi guru layak ka 1A SPM, baca syarat mau jdi guru la bodoh..klu begini la tabiat ko tak puas2 mengutuk org lain harap2 sampai keturunan ko la akan menjadi spt ko yg kaya dgn kebodohan keangkuhan kehinaan da semua yg -ve la..mcm sakit hati je..sorry marah? marah la tiada yg larang

Tanpa Nama berkata...

Diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Guru kencing berdiri murid menganggur tiada kerja.

Jgn marah no, bukan mintak tayang rakaman lucah dgn pakistan :)

Tanpa Nama berkata...

Bangang juga Presiden BARU CEUPACS ini,mana boleh dari gaji PA rm 1200 dalam masa tiga tahun hdk dijadikan rm 4000K ini tak masuk akal malahan lagi melalut dari omar,yg penting elaun naik dah terbaik ...Pastikan elaun naik mengikut aliran semara ekonomi dan pastikan ia yg terbaik ,malahan betulkan gaji PA yg berkhidmat lama,kerana gaji mereka dgn yg berkhidmat bawa mereka satu tahun lebih tinggi,ini tiada sinoriti..Byk aduan yg diterima tapi masih buat2 bodoh ajer..Kenaikan elaun tu penting utk semua.bukan agenda yg tak mungkin dapat..Tlg beri perhatian...

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH GURU kerana tahun ini PMR meningkat ke tahap yg memberangsangkan.TERBAIK GURU,jgn di layan ANJING BODOH yg menyalak di sini ,mereka dulu BODOH tak mau sekolah itulah sebabnya dan inilah jadinya.

Tanpa Nama berkata...

TAK KAN TERJADI HDK NAIKKAN GAJI KE 4 RIBU kerana pekerja swasta akan MOGOK besar-besaran tau kerana ini boleh menjatuhkan sektor swasta malahan boleh menjatuhkan negara dan blh menyembakkan rusuhan besar2ran ini...presidon baru ini,baru ajer masuk cupek dah hdk org beri perhatian penuh pada dia...OMAR juga yg terbaik kerana berasas dan berfikiran sebelum melepaskan kata2

Tanpa Nama berkata...

Suruh bapa mak ko pamer puki butoh mereka kat KLIA sempena tahun melawat malaysia 2014. Ko mati kemalangan balik kerja kelak. Tak perlu cakap baik dgn pengkhianat spt ini. Budak bodoh yg diambil bekerja sbg tukang kutuk org lain. Keturunan ko hancur bodoh semua kerana hidup tak hormat org lain.

Tanpa Nama berkata...

Memang sgt layak mereka dibyr gaji rendah dan patut dibuang kerja kerana nampak sgt mereka mempunyai nilai agama/moral yg amat rendah. Padan muka mereka kerana dpt hidup susah 1 keturunan. Sah dia ni manusia kafir dan tak akan dpt kedamaian dlm kehidupan yg dilalui sepanjang hayat.

Tanpa Nama berkata...

Anak kecil menangis kerana maknya tak beli gula2 utknya. Pastu dia pecahkan cermin almari utk melepaskan geram kerana gagal dpt apa yg dihajati. Inilah penyakit dan sikap buruk segelintir PA kumpulan pelaksana muda spt PT amalkan skrg ni. Fitnah dan kutuk org lain kerana gaji mereka tak cukup. Mereka tak tau siapa yg bayar gaji mereka. Mereka menjadi anjing yg menyalak sesiapa saja yg mereka tak suka tengok hidup lebih baik drpd mereka. Inilah kerja baru utk PTN17.

Tanpa Nama berkata...

Seronoknya aku dpt 2 kenaikan lg thn depan kerana dah ada ijazah sarjana. Skrg tengah buat PHD maka dlm 3 thn lagi dpt pula 3 kenaikan. Kumpulan yg suka sgt kutuk ni dpt apa? Mereka akan dpt dosa satu keturunan.

Tanpa Nama berkata...

Seronoknya jd cikgu, bln Disember langsung xkerja tapi gaji jln. Cuti panjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang......... Yg tukang kutuk dpt apa? Sakit hati kannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn?

Tanpa Nama berkata...

Oh mcm tu.. baru tau rupa2 ada yg dilahirkan menjadi engineer dan masuk university oxford. Untung makbapak ko kerana pandai buat anak yg lahir jd engineer keluaran oxford. Esok aku nak bini mengandung supaya anak kami pula lahir jd doktor keluaran university cambridge.Bagus juga idea tu ye.

Tanpa Nama berkata...

Teringat guru bi aq dlu,

Good morning for all students please sit in your chair. Open book page 113 and copy me..

Lepas hbs belajar nak apply kelang jadi sv gaji 3500 depa ajak speaking mampos aq kna gelak, last2 masuk gomen juga la jdi PT gaji sikit..

Cekgu2 hampa gelak la dalam denia ni, nnt d akhirat hampa tguu.

Tanpa Nama berkata...

dah tuhan bg buleh bercakap,
dok maki-hamun org lain..

sekali tuhan tarik nikmat tu, baru taw..

Tanpa Nama berkata...

Termasuk ko yg buat provokasi ni. Jgn pandai nak ajar org lain plak. Siapa yg mula buat komen2 jahanam akan lebih besar dosa dan hukuman berat dari Allah.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ko jd cikgu takde org bodoh tapi terlampau pandai buat benda2 jahat. Bangsa dan keturunan ko bangsat. Padan muka ko gaji takkan cukup makan. Patut ko mampus cepat kerana curi tulang ketika org lain sibuk buat kerja. Ada masa lagi main hphone/komputer kat pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Bagus barang naik spya PT tak mampu beli. Spya mereka tak dpt bergaya.

Tanpa Nama berkata...

kerana marahkan sekor nyamuk, habis kelambu dibakornye..

kite pulak dituduhnye mencetuskan provokasi..


Tanpa Nama berkata...

Padan muka tembok ko.

Tanpa Nama berkata...

marah x selesaikan masalah..

ANTI LOW-CLASS berkata...

dalam ni standard pra par drebar je yang komen ni. tengok gaya bahasa je dah tau.

memang dasar low class minded punya penjawat awam!

Tanpa Nama berkata...

Gaji Minimum STPM 1362 gred 27
Gaji minimum Sijil Kejuruteraan Poli 1416 gred 29

Tanpa Nama berkata...

hapuskan jer jawatan kasta paria cam r1/r3/n1/n3/ tuh semua. keje derang tu gred 17 pun leh buat. mmg kebanyakan jabatan pun keje derang 17 yg buat pasal gred sampah ni byk yg hilang, mia, awol. wujudkan semula exit policy supaya sampah2 nih leh diterminate secara terhormat.

Tanpa Nama berkata...

SASAR TINGKATKAN PRODUKTIVITI DAN KUALITI PENJAWAT AWAM...

Tanpa Nama berkata...

Pembelajaran secara langsung adalah menambahkan ilmu pengetahuan dan pengalaman kerja menjadikan seorang pekerja secara idealnya mempunyai motivasi dan skill yg baik dlm menjalankan tugas sebagai penjawat awam dan khalifah dimuka bumi..."knowledge is power'..

oleh itu kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman mahukan penambahbaikan dgn menyediakan landasan yg munasabah utk ke P&P....

Tanpa Nama berkata...

Tak layak langsung. Berlagak lepastu tu ada lah. Tengok je kat pejabat, yg dok melepak sana sini kump pelaksana gak. Yg melengah2 kan tugas dan melayan pelanggan yg dtg ke pejabat pun PA kump pelaksana gak. Camtu nak naik k gred 41?

Tanpa Nama berkata...

He he he bukan semua kumpulan pelaksana ataupun kumpulan pelaksana yg bukan sewaktu dengannya.....

Tanpa Nama berkata...

dari sibuk tingkatkan gaji penjawat awam, baik TINGKATKAN TAHAP PENDIDIKAN DAN PENGETAHUAN PENJAWAT AWAM.

itu lagi bagus.

tak guna bagi gaji tinggi kalau bengap, pemalas, kurang ajar.

The Red Buret@D'Janggo berkata...

SOLUTE SAME TUAN PRESIDEN AZIH MUDA....TERUSKAN AGENDA AND LANGKAH TUAN UMPAMA SEORANG PAHLAWAN DAHULU KALA...INGAT TUAN...RAJA ADIL RAJA DISEMBAH...RAJA ZALIM RAJA DISANGKAH....INGAT TU TUAN...JGNA ASYIK ANGGUK ANGGUK DAN NGELENG NGELENG SAJE...INGAT TU TUAN

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih tuan berjuanguntuk meningkatkan gaji kakitangan awam..tp mintak tolong pihak berwajib juga mengawal hargs barang..Klu gaji naik semua pun naik kesannya lebih teruk kpd masyarakat..sekian ..terima kadih

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih tuan berjuanguntuk meningkatkan gaji kakitangan awam..tp mintak tolong pihak berwajib juga mengawal hargs barang..Klu gaji naik semua pun naik kesannya lebih teruk kpd masyarakat..sekian ..terima kadih

Tanpa Nama berkata...

SOKONGGGGG

afdi berkata...

Hidup dgn gaji yg ada. Redha dan syukur kerana masih ada tangan,kaki dan fikiran. Rezeki bila2 boleh ditarik. Tak semestinya dari nilai wang ringgit. Tp berkat.

Tanpa Nama berkata...

STARTING GAJI STPM 1362 gred 27

STARTING GAJI SIJIL POLI 1416 gred 29
STARTING GAJI DIPloma 1826 gred 29

Tanpa Nama berkata...

KEJAP NAK TINGKATKAN ELAUN...PASTU ELAUN RUMAH...PASTU TURUN FAEDAH PERUMAHAN...PASTU NAIK GAJI..PASTU ITU..PASTU INI....SUDAH2 LAH CUEPACS....KITA BUKAN ORANG BODOH...JANGAN LAH SETIAP HARI U NAK KELUAR SURATKHABAR....ORANG RAMAI NAMPAK KAKITANGAN KERAJAAN MACAM ANJING PULAK....

Tanpa Nama berkata...

Ni semua POYO.... karut smua ni . Seingat akulah blog cuepacs ni hanya sekadar nak bagi harapan tinggi jah... Bila tiba waktunya smua runtuh , ranap dan terkubur . Anggap jah... kata2 kat blog cuepacs ni cam baca buku kanak2 kat library tu... Pedih bro klu di canang tapi tak jadi2.... PEACE

Tanpa Nama berkata...

Terima je gaji yang ada tu seadanya . Klu dlu kerajaan dan cuepacs tidak membenarkan PA buat 2 kerja dalam sehari dengan alasan tak nak mutu kerja dan prestasi menurun akibat penat . Skrg dah tiba masanya sya abaikan arahan tu . Sejak hrga barang melambung naik terpaksa ambil kerja part time bawa teksi sampai tghmlm . Apa boleh buat kecian kat anak2 . Takkan nak hidang telur jah . Apa yng saya nak sampaikan kat kekawan PA ni jgnlah mgharap sangat janji manis kat blog cuepacs ni sampai bergaduh sesama sendiri . Klu jumpa kat kursus jadi kawan bila jumpa kat blog cuepacs dah jadi lawan . Berusahalah cam mna nak tambah pendapatan ( jangan pula terima rasuah.... HARAM ) . Sya pun penat gak tapi nak buat camna nak harap kerajaan dan cuepacs nak bela nasib kita uummmppp..... faham2 ajelah . Ni catat ulasan pun tgh duduk kat dalam teksi sewa tunggu pelanggan he... he... he...

Tanpa Nama berkata...

Ha... ha... ha... cam menunggu bulan jatuh ke riba . cba check balik kat riba tu dapat bulan tak ? confirm tahi.. punya.... ha..ha..ha... .

Tanpa Nama berkata...

perubahan gaji perlu dilakukan bukan hanya kepada gred tertentu sahaja. kos kehidupan semakin tinggi. pikir-pikirkanlah dan jangan asyik nak mengutuk dan mencaci sahaja. teruskan usaha cuepacs bagi mepemprjuangkan nasib penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

PANGSAPURU?

Tanpa Nama berkata...

BERI PELUANG PENJAWAT AWAM KATEGORI SOKONGAN(W27,W32) YANG MEMPUNYAI IJAZAH, BERTUGAS MELEBIHI 10 TAHUN UNTUK DINAIKKAN KE KATEGORI PELAKSANA & PROFESIONAL N/W 41

Tanpa Nama berkata...

BERI PELUANG PENJAWAT AWAM KATEGORI SOKONGAN(W27,W32) YANG MEMPUNYAI IJAZAH, BERTUGAS MELEBIHI 10 TAHUN UNTUK DINAIKKAN KE KATEGORI PELAKSANA & PROFESIONAL N/W 41

Tanpa Nama berkata...

Saya percaya kebanyakan Melayu kerjanya ikut emosi. Barang naik kita pun bertempek..maki kerajaan sana sini. Gula naik 20 sen sekilo bersamaan LK 100 cawan teh tarik. Harga Teh tarik naik bagi secawan 10 sen dgn satu sudu siapa punya celaka? Peniaga!.tapi kita melolong kpd kerajaan. Peniaga senyum tunjuk kpd.kepada kerajaan. Kita pun marah menggila. Gila.

Tanpa Nama berkata...

walau siapa pun kita jgn memandang rendah pada golongan PRA (PA)..mereka juga manusia biasa sesetengah dari mereka ada kelulusan cuma nasib jer x myebelahi mereka..lebih baik jd PRA (PA) dari xde keje krn mementingkan keputusan..hina sgt ker jadi PRA (PA) ni? nnt bila srh buat keje yang PRA (PA) buat mula le..'Aku W la N la ni bkn keje aku tu keje PRA (PA) jer yg buat'( berasa simpati pada sesetengah org yg mmandang rendah pada PRA (PA))

Tanpa Nama berkata...

"Biar bodo buat kerja bodo.." senang je otak tu kuar idea gini ye..apa ko ingat dorang minta dijadikan bodo?? Pala hotak ko la..ko renung muka anak2 ko dulu sebelum cakap sembarang laaa..skarang ni pasal dah pandai tahap lipan, hidup senang lenang tak mau rasa susah dah..anak teberak pun suruh org lain cuci..betoi depa mampu sendiri punya tau la..masa depan anak tu ko bule nampak ka..?? Org cakap anak ko bodo mengamuk pula..sot!

Tanpa Nama berkata...

Setuju..bawah aku ramai PRA yg keje bagai nak rak demi mencari sesuap nasi utk anak isteri..redha dgn nasib dan rizki dorang..nak merungut pun dah smpai situ je yg termampu..kita bantu setakat yg mampu lah dgn bagi suasana kerja yg selesa dan membina..kurang sikit stress kawan2 PRA mikir masa depan....ni tidak, ada pula yg cadang nak hapus jawatan2 "low class"...siapa lah dorang ni nak cantas rizki org..dah tuhan kasi kita terima je lah..sendiri punya kena jaga kang kena tarik balik padan muka..