SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

30 Mei 2008

AKTA PENCEN 2008 DILULUS

Sedutan dari akhbar Utusan Malaysia
30 Mei 2008

KUALA LUMPUR 29 Mei - Dewan Rakyat hari ini meluluskan Akta Pencen (Pindaan) 2008 dengan menaikkan umur persaraan daripada 56 kepada 58 tahun berkuatkuasa 1 Julai ini.
Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mohd. Johari Baharom berkata, akta berkenaan dibuat khusus bagi kakitangan dan pegawai yang bekerja sepenuh masa dalam sektor awam.
Bagaimanapun, katanya, mereka yang terlibat juga diberi pilihan untuk bersara pada usia 55 atau 56 tahun.
"Kajian terperinci dasar telah dibuat berdasarkan pengalaman dan maklum balas yang dibuat sejak 2001 dan tidak ada kesan negatif pengangguran.
"Sekarang ini ada 200,000 kekosongan (jawatan dalam sektor awam) jadi peluang pekerjaan yang ada tidak terjejas," katanya ketika menggulung Rang Undang-Undang Pencen (Pindaan) 2008 di Dewan Rakyat hari ini.
Johari memberitahu, pelaksanaan undang-undang itu tidak ada kena mengena dengan kepentingan politik dan ia berteraskan kepada keperluan negara yang memerlukan pakar dalam bidang tertentu.
''Kita (kerajaan) juga bakal melanjutkan umur persaraan sehingga 60 tahun secara berperingkat. Semua kakitangan awam termasuk polis yang sudah bersara dan masih mahu bekerja, boleh berbuat demikian," jelasnya.
Katanya, rang undang-undang berkenaan melibatkan perbelanjaan wang tambahan, bagaimanapun jumlahnya masih belum dapat ditentukan lagi.
Dalam perkembangan lain, Dewan Rakyat juga meluluskan Rang Undang-Undang Pencen Pihak-Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan (Pindaan) 2008 hari ini.

Tiada ulasan: