SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

14 Mei 2008

CONTOHI KOREA HADAPI KRISIS MAKANAN

Petikan dari Utusan Malaysia
14 Mei 2008


JIKA tidak kerana krisis beras dunia yang kini merebak ke negara kita pula, pasti kebanyakan penduduk negara ini langsung tidak pedulikan sektor berkenaan walaupun setiap hari kita makan nasi.
Kebanyakan kita juga mungkin langsung tidak pernah melihat pokok padi atau buah padi itu sendiri sebelum dikisar menjadi beras.
Mungkin kita lebih ghairah untuk mengetahui tentang bagaimana rupa pokok epal, anggur atau strawberry.
Mengapakah itu berlaku? Sedangkan nasi adalah makanan ruji penduduk negara ini dan merupakan barang keselamatan yang sepatutnya diberi perhatian yang lebih.
Ia adalah kerana kita menganggap sesuatu yang setiap hari kita lakukan dan mudah diperolehi adalah terlalu remeh untuk difikirkan.
Kita lebih sibuk memikirkan tentang sektor perindustrian dan perkhidmatan yang dapat menjana pendapatan berkali ganda lebih besar berbanding sektor pertanian.
Pada pandangan kebanyakan kita, apabila ada wang kita akan dapat membeli apa sahaja dan mustahil kita tidak dapat membeli beras!
Tanggapan sedemikian menyebabkan sektor berkenaan dibiar berjuang untuk terus hidup dan relevan dalam kepesatan pembangunan negara.
Walaupun terdapat bantuan kerajaan tetapi ia tidak memberangsangkan sehingga dapat menarik lebih banyak pihak me- nyertai bidang berkenaan.
Sedangkan negara Amerika Syarikat yang terpaksa mengadakan kempen besar-besaran untuk menggalakkan rakyat memakan nasi, telah menanam padi sejak 300 tahun lalu dan terus meningkatkan teknologi dalam bidang itu sehingga menjadi negara keempat pengeksport uta- ma beras dunia.
Lantaran situasi itu di negara ini kebanyakan petani terpaksa menerima hakikat selepas ditolak kos dan kudrat yang dicurahkan mereka hanya memperolehi pahala telah melaksanakan fardu kifayah iaitu memastikan penduduk negara ini tidak kelaparan nasi.
Golongan muda langsung tidak berminat untuk melibatkan diri dalam bidang berkenaan kerana tidak mempunyai reputasi yang tinggi dalam masyarakat dan tidak menjanjikan pendapatan yang sewajarnya.
Tapi apa yang berlaku kini, apabila be- kalan beras itu sendiri tidak mencukupi. Duit yang banyak sekalipun belum tentu dapat membelinya.
Samalah juga dengan penjagaan kesihatan kebanyakan kita cukup kedekut un- tuk berbelanja bagi aktiviti yang menyihatkan badan, tetapi apabila jatuh sakit barulah kita menyesal - segala wang yang disimpan selama ini tidak lagi bermakna.
Kini ramai yang panik dan sehingga timbul cadangan supaya dikurangkan pengambilan nasi bagi mengatasi masalah itu kerana nasi yang diambil berlebihan memudaratkan kesihatan.
Dalam hal ini kita perlu belajar dari negara jiran kita Thailand yang merupakan pengeksport utama beras dunia. Thailand cukup serius dalam hal berkenaan kerana bukan sahaja penduduknya memakan nasi, bahkan ia memberi pendapatan yang lumayan, apatah lagi dalam suasana sekarang bila harga beras naik mendadak.
Jadi tidak hairanlah negara berkenaan mempunyai kementerian yang khusus mengendalikan hal ehwal beras dan mungkin sudah tiba masanya Malaysia juga mengikut jejak berkenaan mewujudkan 'kementerian beras'.
MundurIni adalah kerana penanaman padi ber- kait rapat dengan alam semula jadi atau dalam kata lain ia adalah di luar kawasan kita.
Kita boleh tingkatkan pengeluaran atau mengurangkan pengeluaran kereta mengikut keadaan pasaran, tetapi tidak dalam bidang pertanian.
Jika berlaku bencana alam seperti banjir, sawah padi akan musnah secara langsung pengeluaran padi pasti berkurangan - bermakna bekalan beras merosot.
Begitu juga ketika negara memerlukan bekalan tambahan beras, ia tidak akan dapat ditingkatkan pengeluarannya dalam masa yang singkat. Masalah itu hanya dapat diselesaikan dengan mengimport lebih banyak bahan makanan itu.
Jadi ia memerlukan perancangan rapi dan memerlukan stok yang mencukupi bagi menghadapi ketidaktentuan itu.
Sebenarnya memang memalukan walaupun negara kita sudah merdeka 50 tahun, pertanian kita masih lagi mundur terutama di dalam bidang penanaman padi.
Jika kita lihat di Sarawak iaitu negeri yang terbesar di negara ini penanaman padi masih menggunakan kaedah pertanian tradisional termasuk teknik me- nanam padi dan menuai hasil.
Sedangkan jika tanah yang luas di ne- geri berkenaan dimanfaat dari dahulu lagi dengan penanaman padi secara moden, pastinya kini kita tidak perlu merayu negara jiran untuk memastikan perut rakyat sendiri tidak kelaparan.
Meminta rakyat mengubah cara hidup dengan mengurangkan pengambilan nasi bukan satu keputusan yang bijak dan disenangi oleh rakyat kerana ia hanya menunjukkan berapa dangkalnya pemikiran kita serta gagal membuat perancangan jangka panjang bagi memastikan masalah sedemikian tidak berlaku.
Kita patut melihat negara Korea, kerana menyedari penduduknya menggunakan beras sebagai makanan harian negara berkenaan sentiasa memastikan penanaman padi diberi keutamaan walaupun ketika perindustrian pesat membangun.
Sawah padinya tetap melaut luas dan tidak ada seinci tanah yang dibiarkan ko- song, pastinya ditanam dengan padi atau aktiviti pertanian lain.
Di Malaysia keadaan berbeza, tanah terbiar berjuta-juta hektar dan sebahagian besarnya melibatkan sawah padi dan sawah padi yang ada pun ditambak dan dijadikan kawasan perumahan.
Jadi ambil iktibar daripada krisis beras yang melanda dunia dan negara kini supaya masalah yang sama tidak akan berulang.

Tiada ulasan: