SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

14 Mei 2008

TAHNIAH KDRM DAN KESATUAN PEGAWAI KASTAM DARI CUEPACS

KDRM antara tujuh terbaik dunia

Sedutan Akhbar Utusan Malaysia
Oleh Suffian abu bakar

MUAR 13 Mei - Kastam Diraja Malaysia (KDRM) mengharumkan nama negara apabila diiktiraf menjadi antara tujuh jabatan kastam terbaik di dunia dan diundang menyertai pameran dan pembentangan kertas kerja pada program Pertubuhan Kastam Sedunia (WCO) di Brussels, Belgium, Jun ini.
Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Abdul Rahman Abdul Hamid berkata, KDRM terpilih kerana didapati menepati 17 standard yang ditetapkan oleh pertubuhan itu untuk dijadikan model fasilitator kepada jabatan-jabatan kastam lain di seluruh dunia.
Menurutnya, kejayaan itu membuktikan jabatan tersebut sentiasa berusaha gigih menilai tambah aktiviti dan perkhidmatan mereka supaya ia dapat memenuhi keperluan kerajaan dan rakyat.
"Pengiktirafan itu menjadikan KDRM terus bersemangat untuk berkhidmat dengan lebih baik dan ia merupakan satu pencapaian yang membanggakan rakyat Malaysia.
"KDRM adalah di antara tujuh jabatan kastam yang terbaik dan kita yakin prestasi ini akan dapat dipertingkatkan pada masa akan datang," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru (PIBG) kali ke-27 Sekolah Kebangsaan Belemang, dekat sini hari ini.
Abdul Rahman berkata, jabatan itu juga telah mendapat pengiktirafan daripada Bank Dunia yang meletakkan KDRM di tangga ke-23 terbaik daripada 172 jabatan kastam di seluruh dunia.
Di peringkat Asia Pasifik pula, katanya, KDRM adalah yang keenam terbaik daripada 32 jabatan kastam, manakala di kalangan negara-negara membangun, KDRM dipilih sebagai negara pertama yang terbaik dari segi pembangunan organisasi dan perkhidmatan.
Menurutnya, kejayaan KDRM membentangkan kertas kerjanya yang terbaik pada Persidangan 12 negara Asia Pasifik baru-baru ini juga meningkatkan penilaian dan tahap pengkelasan jabatan itu untuk tahun 2008.
"Selain itu, KDRM juga dipilih untuk mengetuai tiga tugas penting di peringkat WCO iaitu sebagai Suruhanjaya Polisi, Audit dan Pengurusan Integriti menjadikan jabatan ini berpeluang untuk terus diiktiraf di kedudukan yang terbaik bagi tahun 2008," jelasnya.
Sementara itu, kata Abdul Rahman, pihaknya menyasarkan jumlah kutipan cukai jabatan antara RM27 billion hingga RM28 billion untuk tahun ini, sekali gus mengatasi kutipan sebanyak RM25 billion sepanjang tahun lalu.
Katanya, kutipan cukai tersebut yang membabitkan kutipan duti, eksais dan perkhidmatan mampu dicapai kerana sehingga hari ini, sebanyak RM9.45 billion telah dikutip.
"Jumlah itu dijangka meningkat kepada RM11 billion pada penghujung bulan ini," jelasnya.

Tiada ulasan: