SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

25 Julai 2012

BONUS SETENGAH BULAN GAJI UNTUK PENJAWAT AWAM, BAYARAN KHAS RM500 UNTUK PESARA KERAJAAN

Bernama
25/7/2012

KUALA LUMPUR, 25 Julai (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada pesara kerajaan.

Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini, katanya dalam kenyataan di sini.

Pemberian bonus dan bayaran khas itu akan memanfaatkan seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan.

Najib berkata pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan.

Beliau berkata bayaran itu akan melibatkan anggaran perbelanjaan sebanyak RM2.2 bilion.

Najib berkata pemberian bonus dan bayaran khas itu merupakan penghargaan kerajaan kepada seluruh penjawat awam dan pesara kerajaan.

"Kerajaan sentiasa prihatin dan sangat menitikberatkan kebajikan penjawat awam dan para pesara kerajaan," katanya.

Beliau berharap langkah itu dapat membantu mereka membuat persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Najib berkata pembayaran bonus kepada penjawat awam itu bagi menghargai sumbangan dan dedikasi mereka dalam melaksanakan program pembangunan negara.

-- BERNAMA

225 ulasan:

1 – 200 daripada 225   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

alhamdulillahhh dapat gakkkkk...

Tanpa Nama berkata...

syukur la nak ;-)

Tanpa Nama berkata...

syukul alhamdulilah...ringan beban ku....UNDI LA BARISAN

guru lama berkata...

syukurlah kerana ada juga pemberian dari kerajaan gua cayalah PM

akembeyr berkata...

hidup bn!

Hamba Hutang berkata...

Aku akan gunakan bonus setengah bulan gaji untuk bayar hutang PTPTN....

Tanpa Nama berkata...

thanks dato' seri najib yg prihatin..mmg rakyat didahulukan~~thnks sangattt~~

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah.. rezeki dr Allah

ABU berkata...

Aku akan guna duit ni utk tukar tayar superbike aku. Tq PM anyway undi ttp rahsia.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah. aku akan gunakan duit tu untuk tambah simpanan tabung haji.

ingat! menabung dahulu sebelum menyesal di kemudian hari!

Tanpa Nama berkata...

ooOOOo,,,alhamdulilah...alhamdulilah..:)

Botol Kicap, Senawang berkata...

TQ PM, tapi pilihanraya belum tahu lagi nak undi BN atau PKR.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...terima kasih kerajaan...

AntiJTK berkata...

Tersenyum lebar JTK, PAR, Kerani & seangkatan dengannya, datang dalam sebulan 90% lepak 10% je kerja,

Seronoklah makan duit mcm tu ye..

Undilah BN, BN bagi makan syubhah!

Insaflah oi, artis pun dah masuk PAS korang bila lagi.

Arth berkata...

Syukur,tapi mcmane yg tak ada pendapatan tetap? kesian, sebab mereka pula terpalit dengan kenaikan harga barang sedangkan mereka tak dapat bonus.. "rakyat didahulukan".. nampaknya, penjawat awam dan pesara kerajaan kerajaan saja yang dianggap rakyat sebenar..

Tanpa Nama berkata...

bonus kami 1.4juta PA tahun lepas dapat RM1000, tapi malangnya tahun nie kami hanya dapat RM700 jea..sebab separuh gaji, yg untungnya PA bergaji besar, kalau jusa gajinya RM10000, bonusnya
RM5000, ape nie lebih teruk dari tahun lepas..yang kaya semakin kaya, yang miskin papa kedana,
ape dah jadi,tunggulah kami mengundi..

Tanpa Nama berkata...

syukur..alhamdulillah..trima kasih Allah kerna rezeki dan rahmatMu...

Tanpa Nama berkata...

Syukur le dpt bonus thn ni,bonus ni sy nak baju raya untuk anak2 terima kasih PM

Tanpa Nama berkata...

syukur

Tanpa Nama berkata...

Terima ja la pemberian ikhlas dari kerajaan kita.. hujung tahun ni PM akan umumkan BONUS TAMBAHAN SEBULAN GAJI MINIMUM RM1000.

bahagian sukan kpm berkata...

Tggjwb kerajaan kpd rakyat. Syukur alhamdulillah.

fiey berkata...

rezeki... alhamdilillah...

Tanpa Nama berkata...

pesara yang ambil opsyen tidak tertakluk kepada pembayaran bonus RM500 hanya pesara yang mendapat pencen bulanan sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullah, saya bersyukur, cuma diharapkan untuk tahun2 akan datang, biarlah amaun minima tu dinaikkan lagi. Tq PM.

Tanpa Nama berkata...

syukuran...dari bintara...negara

Tanpa Nama berkata...

kayo..kayo

azmi berkata...

Alhamdullillah dapatlah jgk...dari x dapat..kannn

syamsul anuar Sapuan berkata...

Asylum...alhamdulillah atas pemberian bonus ini...Ingin bertanya andai saya kenaikan gaji pd April tetapi hingga gaji Julai masih gaji lama.....adakah bonus yg saya Baykal terima berdasarkan kenaikan gaji 2012......atau gaji lama......andai dibyr gaji lama adakah di byr tunggakan.....tq

Tanpa Nama berkata...

Syukur alhamdulillah.. terima kasih YAB PM.

Tanpa Nama berkata...

patut bagi saguhati rm 2000 purata untuk semua kakitangan kerajaan tak kira pangkat.rasanya lebih jimat kot....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

patut bagi saguhati rm 2000 purata untuk semua kakitangan kerajaan tak kira pangkat.rasanya lebih jimat kot....

Rabu, Julai 25, 2012 10:22:00 PM


xleh nnti klu wat camtuh yg gred2 kanan nih xbersyukur psl dpt ciput sdgkan yg gred bwh nih dpt lebey dr gaji pokok masing2. hahaha.

Tanpa Nama berkata...

lk;,/.

Tanpa Nama berkata...

ALhamdulillah...

Tanpa Nama berkata...

tapi yg banyak wat keje gred bwhan,apa salahnya sesekali makan lauk yg sama hu3

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula dengan penjawat awam yang dalam notis berhenti. adakah akan dapat juga ataupun prorata ataupun tidak mendapat bonus aidilfitri?

Tanpa Nama berkata...

sokong kalau dapat saguhati purata rm 2000 sebab asal meting je kami yang kena pergi,belum lagi kena buat lain2 kerja,kadang2 sampai ke malam nak siapkan kerja....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

tapi yg banyak wat keje gred bwhan,apa salahnya sesekali makan lauk yg sama hu3

Rabu, Julai 25, 2012 10:28:00 PM


itulah realitinya tapi gred2 kanan ni claim diri mereka buat keje lebih & MEMPUNYAI TANGGUNGJAWAB BESAR. segalanya besar, cakap besar, perut besar, gelak besar, auta pun besar.

jadi perlulah mereka dapat bonus yang besar! ada paham?

selagi kita ditadbir oleh pentadbiran yang sama, selama-lamanya la semua benda tetap SAMA, takkan berubah.

jadi tuan-tuan & puan-puan, ayuhlah berubah.

Tanpa Nama berkata...

Mana-mana penjawat awam yg tidak bersyukur dengan bonus kerajaan. Saya mohon anda letak la jawatan. Ugut-ugut kerajaan. Bersyukur la anda dapat kerja kerajaan. Pergi kerja swasta kalo rasa gaji PA ni teruk..Hina kerajaan tapi still nak kerja kerajaan..Macam orang munafik pulak. :)

rakyatlah bos berkata...

najib takut kalah pru 13....tak pa nanti pr kasi up lagi satu bulan bonus...kita undi pr pru 13 nanti...kalau najib bagi satu bulan pr up lagi...yang untung rakyat malaysia...ini yang baik nya...tak lah rosmah makan sorang....

Tanpa Nama berkata...

Bersyukur ape yang kita miliki..Pagi tadi saya di SPA ramai yang tgh interview untuk dapat kerja yang belum tentu dapat jadi bila kite dah ada kerja dan pendapatan tetap kita harus bersyukur bukan hanya meminta dan melalak di bawah bukit.

Tanpa Nama berkata...

apalah nasib pekerja bawahan ni,setengah bulan gaji kalau gaji yang besar senyum lebar ler,kami ni yang bergaji kecil simpati ler pada kami,bagi sama rata,baru sama-sama merasa

KP11 berkata...

الحمدلله, برشكور كفد الله

Tanpa Nama berkata...

Bonus yang diumumkan dengan jelas dinyatakan untuk Penjawat Awam Persekutuan...jadi..bagaimana pula dengan Penjawat Awam Negeri???..tidakpun disebut......

Tanpa Nama berkata...

agak2 abu bakar ex-kppa merasa tak bonus ni? dia kena tunggu umur 60 baru merasa pencen kan?

sidek la sedap. tahun ni petronas umum bonus 8 bulan! pehhhhh. sidek sedap sidek sedap. buat dasar mengarut2 untuk PA, pastu blah, dapat petronas.

only found in malaysia!

Tanpa Nama berkata...

ada lagi statement2 bodoh bangang camni ek....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Bonus yang diumumkan dengan jelas dinyatakan untuk Penjawat Awam Persekutuan...jadi..bagaimana pula dengan Penjawat Awam Negeri???..tidakpun disebut......

Rabu, Julai 25, 2012 11:14:00 PM

---------------------------
termasuk ler skali tuh! klu federal umum bonus, state akan follow. apa slow sgt nko nih?

Tanpa Nama berkata...

Rm2.2 billion je????cincin + gelang + rantai rosmah baru boleh beli 5 jenis je..itu pun beli time move out sale

Tanpa Nama berkata...

duit ni boleh belanja kat siam.... yahoooo hidup.... aku....
siapa yang tak puas hati atau tak puas tentang segala. aada satu cara terbaik iaitu hisap kote.....

Tanpa Nama berkata...

sembang mcm ko sorang buat keja.ko sorang mkan duit halal.ko tanggungla dosa fitnah yg ko buat ni.ptuihh.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Asylum...alhamdulillah atas pemberian bonus ini...Ingin bertanya andai saya kenaikan gaji pd April tetapi hingga gaji Julai masih gaji lama.....adakah bonus yg saya Baykal terima berdasarkan kenaikan gaji 2012......atau gaji lama......andai dibyr gaji lama adakah di byr tunggakan.....tq

.........................................................................................................

Knp yg lambat sgt PT kewangan ko ni wt keje? hihihi. aku rasa dlm kes ko ni mungkin bonus akan dibayar mengikut tangga gaji lama. Tetapi ko akan dpt tunggakan gaji nti. termasuklah tunggakan bonus yg ikut gaji lama ni. Yg penting ko pegi haruk ko punya PT kewangan tu. Sbb gaji ni diorg yg buat. Sepatutnya x de masalah x dpt gaji baru mcm ni lagi.

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA YANG BERGAJI BAWAH RM1,000 DAPAT MINIMA RM1,000 BONUS. YANG GAJI BESAR DAPAT 50%. MISALNYA GAJI DIA RM6,000 = RM3,000 LAGI BANYAK. KESIAN RATA2 PENJAWAT AWAM KUMPLAN SOONGAN KINI SERAMAI 70% IALAH ANAK MUDA. GAJI KECIK. CONTOH ANAKNYA 2 ORANG MASIH BELUM SEKOLAH. BANYAK PAKAI DUIT. LAMPIN, SUSU DAN BAYAR PENGASUH. MANAKALA SERAMAI 30% LAGI KUMPULAN PEGAWAI DAN SOKONGAN YANG DAH SENIOR GAJI BESAR. ANAK DAH BESAR. DAH KERJA PUN. KALAU ADA YANG BELAJAR PUN DAH KAT IPT ADA PTPTN (BIASISWA). KERAJAAN PATUT BERI LAGI SEKALI RM 500.00 PADA BULAN SEPTEMBER, 2012 UNTUK PA YANG BERGAJI BAWAH RM1,000.00
INGATLAH TUAN GAJI PENGARAH GRED 52 RM 6,500.00 X 50% =RM 3,250.00
TAK APA DAPAT JUGA. TAPI INI YANG GAJI BAWAH 1,000.00 CAMNE. CUEPACS OH CUEPACS ITULAH AKU DAH CAKAP KALAU NAK MINTAK CAKAP BIAR TERANG JANGAN CAKAP BISIK2. TENGOK APA DAH JADI. TOLONGLAH KESIANLAH PADA KAWAN2 ADIK2 ANAK2 KITA YANG BARU KERJA GAJI KECIK BAWAH 1,000 NAK BAGI ANAK BINI MAKAN, RAYA LAGI....
BAGILAH TAMBAHAN RM 500.00 LAGI. BARULAH ADIL BARULAH RAJIN. OKEY SALAM 1 MALAYSIA.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Dpt byk ke sikit ke, yg penting dapat. Yg kanan-kanan dpt byk itu mmg dh rezeki diorg. bukan senang nk duduk kt kerusi kanan-kanan tu. Kelayakan kene tinggi. Pengalaman kerje bertahun-tahun pun kene ada. Prestasi tahunan kene jaga. Diorg dpt duduk kt jawatan kanan-kanan pun atas usaha diorg. Jd jgn nk pertikaikan la soal gaji n pemberian bonus ni.

Yg bawahan ni duduk dkt temapat bawahan pun atas usaha sendiri. Jd jgn la sibuk perhatikan periuk kt rumah org lain. Jaga periuk sendiri dan bersyukur shj krn kita dapat apa yg kita usahakan.

Salam Ramadhan dan Maaf zahir batin...

Tanpa Nama berkata...

Tq PM. Hidup barisan nasional.

Tanpa Nama berkata...

AKU yang dah bersara ini rasa bersalah terima rm500.00 tu. Duit pencen bulanan aku rm 4,375.00 dah banyak. Duit pencen ni pun aku tabur tiap2 bulan kat anak2 walau dah berkeluarga, pada cucu2, tabung masjid dan kalau aku terjumpa orang susah. Itupun masih ada baki sebulan rm500.00. Wahai CUEPACS kesianlah pada Penjawat Awam gaji kurang rm1,000. Berilah bunos raya 100%.

Tanpa Nama berkata...

Ko crita mcm lah ko 2 baik sgt..kubur masing2. Dorang buat dosa bukan ko yg tanggung..yg ko dengki sgt ni pe hal..org mcm ko ni lh buat manusia telagah sesame sendiri..ntah2 ko ni spesis cipanzi kot..cerdik tp hakikatnya binatang.

Tanpa Nama berkata...

Aku pun mantan pegawai kanan bersara pada 2009. Aku tak pertikai kawan2 pegawai kanan gaji besar memang atas usaha dia tapi KPI dia yang jaga ialah orang bawahan termasuk yang gaji bawah rm1,000.00. Tak kesian ke. Tolonglah Cuepacs bagilah tambahan bonus rm500.00 untuk yang gaji bawah rm1,000. Kesian memang kesian.Sebab semuanya memang rajin dan kalau ada yang ponteng sorang dua je. Orang kanan pun ponteng pergi main golf dan kelab sukan pegawai masa pejabat. Apa cerita tuan.Jangan sombong walau kita gaji besar. Kalau dah putus nyawa yang kapan, tanam, talkin dan tahlil ialah orang2 biasalah yang ramai. Kawan2 yang kanan pandang dari jauh sebab takut mati dan bini kawin lain kot. Kesian2.

Tanpa Nama berkata...

sapa yg dengki sapa ni?

Tanpa Nama berkata...

Ulasan dipetik berbunyi:
"mcm ko ni lh buat manusia telagah sesame sendiri..ntah2 ko ni spesis cipanzi kot..cerdik tp hakikatnya binatang.

>>>>> kalau ditujukan kepada saya >>>
Terimakasih2 banyak2. Tapi saya adalah insan yang masih rasional dan tak kata kutuk orang lain sesuka hati pulaknya tadi kita baru je Solat Terawih.SubhanAllah. Tapi apa yang saya kata adalah benar sebab dengan gaji bawah rm1,000 dengan kedudukan ekonomi sekarang ni apalah yang dia orang dapat beli. Tolonglah wahai tuan puan pengurusan di Cuepacs, mintalah lagi RM500 untuk yang bergaji bawah rm1,000.00.
Terima kasih daun keladi, nanti saya akan ulas lagi.

Tanpa Nama berkata...

Ulasan ini saya minat:
"CUEPACS PERLU BERHENTI MEREPEK"
>>>>saya setuju pendapat sdr/sdri>>>
Sebab yang beri BONUS ialah Kerajaan bulan Cuepacs. Itulah sebabnya PA yang bergaji bawah rm1,000 tak terbela. Sepatutnya gaji bawah rm1,000. diberi BONUS minima rm1,000.

Tanpa Nama berkata...

bonus kami 1.4juta PA tahun lepas dapat RM1000, tapi malangnya tahun nie kami hanya dapat RM700 jea..sebab separuh gaji, yg untungnya PA bergaji besar, kalau jusa gajinya RM10000, bonusnya
RM5000, ape nie lebih teruk dari tahun lepas..yang kaya semakin kaya, yang miskin papa kedana,
ape dah jadi,tunggulah kami mengundi..

-----------------------------------

salam. ni apa kes lg x puas hati? dh diberi bonus pn masih x bersyukur+ugut k'jaan lg. setiap org sudah ditentukan rezeki masing2, byk atau sikit bergantung juga kpd usaha kita. kalo rasa duit setakat mkn gaji sikit, buat kerja luar. kalo malas, bersyukur & terima jelah apa yg diberi....

Tanpa Nama berkata...

tak kisahlah yg besar dpt makin besar yg kecil dpt sikit je....yg penting pd bulan ramadhan kita bersyukur sbb dpt juga merasa duit bonus...Alhamdulillah..tq Malaysia....

OOIITT!! TERASAKAH?? berkata...

JANGAN SERKAP JARANG......

Tanpa Nama berkata...

To the President of CUEPACS. Allow me to protrude my neck thru this little window of opportunity to enquire about awarding bonuses to retirees of Statutory Bodies like the Employees Provident Fund(EPF).

Tanpa Nama berkata...

Da dapat syukur.mana tahu esok kita jadi bos dapat macam ni ada kita nak bising2 dalam blog ni lagi?Tuhan maha kuasa , rezeki dimana2...yg penting undi ttp rahsia

Tanpa Nama berkata...

Good.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...terima kasih kepada Presiden Cuepacs dan PM Kita...

Tanpa Nama berkata...

Bonus dibyr gaji baru...kalo xdpt maka tuan kena minta tunggakan :-)

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya terjawab juga telahan pelbagai pihak yang mengatakan ekonomi malaysia teruk, defisit dan sebagainya hanyalah retorik semata-mata. Pihak-pihak ini suka membuat spekulasi murahan untuk melemahkan semua PA di Malaysia. Untuk itu, bagi pihak-pihak tersebut MIND YOUR OWN DAMN BUSINESS. Tahniah kepada semua PA kerana mendapat bonus dan mari kita sama-sama menunggu bonus kedua akhir tahun ini dan diharapkan pemberian 1 bulan gaji.

Tanpa Nama berkata...

kekalkan kerajaan yang sedia ada. bersatu rakyat untuk 1 kerajaam. luruskan barisan, betulkan barisan

PENDEKAR MATA SATU berkata...

KERJA TERUK-TERUK BUKAN DAPAT NAIK PANGKAT PUN GRED YANG LAIN MACAM GRED S GRED J DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA GRED GURU DAN PTD JA YANG DAPAT NAIK PANGKAT.KERJA LEBIH KURANG SUDAHLAH.DAH BOSAN MENUNGGU UNTUK NAIK PANGKAT WALAUPUN BUAT KERJA CEMERLANG TERASA TAK DI HARGAI

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah kepada ALLAH, Berterima kasihlah kepada kerajaan BN. Marilah kita sama2 BN.
1. BN - Bantu Negara
2. BN - Bantu Najib

BOSS berkata...

kalau EPF /LHDN dpt bonus aku tak kisah..bagi la 8 bln pun sbb both agencies perform. Tapi bonus 1/2 bulan kpd PA ni atas justifikasi pencapaian apa?????.

Tanpa Nama berkata...

Syukur alhamdulillah, memang pun tanggungjawap Kerajaan.....tapi undi lain ceritalah kan.....

Tanpa Nama berkata...

Salam semuanya...

Alhamdulillah dpt juga bonus ye... Saya bersyukur dengan 1/2bln gaji tu.. tapi kasihani kepada para pekerja yang bergaji bawah satu RM1,ooo tu.. rasanya tak salah kan kalau kerjaan beri mereka sebulan gaji @ minimum RM1,000.00.. mereka ingin rasakan nikmat raya sekali dalam setahun.. kupeks kena bertindak demi perjuangkan kepada pekerja yang bergaji bawah RM1,000.00.. mudah-mudahan mereka diberikan kelebihan pada hari raya kali ini.... Amin

Tanpa Nama berkata...

terima kasih tuan perdana menteri
malaysia kerana mengurangkan bebanan kami moga-moga sihat dan
panjang umur dan kepada tuan cuepacs juga sihat-sihat selalu
dan kami juga berdoa semoga Malaysia dan rakyat Malaysia aman
sepanjang masa.

J berkata...

bonus,bonus jugak.j17 ke j29 mcm mana

Baik Bos berkata...

Yg PA sokongan bising2 bonus bos-bos besar ni apahal? Tak tahu bersyukur ke?dah biasa dpt bonus..dah takde sifat syukur?ukur la baju sendiri.dah org tu bos..mestilah gaji & bonus dia tinggi..kalau gaji & bonus sama ngan bawahan baik keje lipat fail je..kalau nak gaji besar..bonus besar try la jadi bos..tapi layak ke??..kadang2 aku tgk golongan sokongan ni tak rasional langsung..asik nak mendengki aje.

Tanpa Nama berkata...

GAJI BESAR DAPAT BESAR
GAJI KECIK DAPAT KECIK

HARGA BARANG X KIRA ORG GAJI BESAR KA KECIK...SEDANGKAN DUIT ITU DARI RAKYAT SENDIRI...YANG ADA KUASA MAKIN LA MAKAN BESAR...YANG GAJI TERPAKSA CARI DUIT LEBIH UNTUK RAYA...TAPI ORANG ATAS X MERASA APA YG DIALAMI ORG BAWAH..SAMA2 MAKAN GAJI LA...YANG BEZA CUMA PANGKAT DAN JAWATAN JER...SEKIAN.

Tanpa Nama berkata...

habis merata2 dijaja cerita lapuk J ni. blah la jumud! memekak je tak habis2 macam si luncai dengan labu labu.

Tanpa Nama berkata...

yeah..janji ditepati.syukur alhamdulillah dpt jgk wlaupun 1/2 bln gaji@minima rm500.

nak lebih undilah apa yg sepatutnya dlm pru-13 akan datang.fikir-fikirkanlah

Swasta berkata...

apa rasa tak salahnya bagi bonus min $1000 ko kata? Mmg la salah..2.2billion spent kat 1.3juta PA yg dah bloated sedangkan ramai lagi rakyat m'sia yg susah kat luar sana yg bole dpt benefit dari 2.2bil tu..kerajaan seolah2 menanggap PA & pesara sahaja rakyat m'sia..sedangkan golongan swasta yg byk membayar cukai bagi menampung bonus 2.2bil ini

Tanpa Nama berkata...

kerjalah kerajaan baru boleh dpt bonus..hehehehe sorry bro

Tanpa Nama berkata...

kje swasta bonus 3-5x gaji.....
ini kerajaan dpt sparuh je???yg kaya makin kaya ,yg miskin, makin miskin...
stkt najib pegang ni xde lg sbulan gj,,,Rm500 wt ry apelh sgt,,,MANE PG SEMUA DUIT KERAJAAN???????????????????????????
NAMPAKNYA MASA UNTUK TUKAR.......
PRU -13 KERAJAAN BARU

Tanpa Nama berkata...

dulu suruh belajo cilok sekarang x puas hati pulak ngan boss2 yang dapat bonus besar.sedor la yg korang keje photo copy lipat fail pastu tengahari dah prepair bazaar ramadhan jd bersyukurlah..... fikirlah boss2 tu kena tiow je bila g meeting tp korang ada presure keje ke??? baru tegor sikit dah melenting...

renung2kanlah.... ambil wuduk buat solat sujut syukur kpd allah

Tanda Nama berkata...

bai, lu ingat duit cukai lu boleh tampung 2.2bilion? pendapatan kerajaan banyak melalui GLC, duti import eksport, eksais, yang tak ada kena mengena dengan cukai korporat dan cukai pendapatan. tu tak masuk lagi KWDS dan sebagainya.

ni la dia tipikal orang malaysia. baru bayar cukai perkhidmatan 6% dah claim macam2.

ini soal pengagihan pendapatan kepada perkhidmatan awam. soal rakyat yang susah di luar sana ada agensi yang menguruskannya. jangan campur aduk. sama macam dalam sektor swasta, mereka membahagi2 keuntungan syarikat kepada kakitangan. swasta tu entiti yang kecik. perkhidmatan awam ni besar. memang la apabila sesuatu berlaku dalam perkhidmatan awam tu habis 1 malaysia menyalak. walhal benda yang sama berlaku dalam sektor swasta, cuma mereka itu organisasi kecil dan TIDAK POPULAR. jadi orang tak ambil peduli sangat.

malah ramai juga orang tak ambil peduli apabila GLC seperti petronas, tnb, tm dan sebagainya memberi bonus kepada kakitangan.

kesimpulannya kepada so-called kakitangan swasta yang sesat dalam ni, pegi main jauh jauh tak payah nak claim konon duit cukai anda digunakan untuk bayar gaji aku. duit cukai kau tu nak guna untuk beli tong sampah besar bubuh tepi jalan pun belum tentu lepas lagi.

Tanpa Nama berkata...

Setuju...Kene ade kesedaran diri...

BOSS berkata...

Tanpa Nama berkata...
GAJI BESAR DAPAT BESAR
GAJI KECIK DAPAT KECIK

HARGA BARANG X KIRA ORG GAJI BESAR KA KECIK...SEDANGKAN DUIT ITU DARI RAKYAT SENDIRI...YANG ADA KUASA MAKIN LA MAKAN BESAR...YANG GAJI TERPAKSA CARI DUIT LEBIH UNTUK RAYA...TAPI ORANG ATAS X MERASA APA YG DIALAMI ORG BAWAH..SAMA2 MAKAN GAJI LA...YANG BEZA CUMA PANGKAT DAN JAWATAN JER...SEKIAN.
---------------------------------------------------------------------

Sedar pun..tapi tu la realiti kehidupan..kalau semua nak senang..tak payah la berusaha belajar tinggi2..berpenat2 cari pengalaman..semua ada t/jawab kat diri sendiri..nak gaji tinggi usaha cari gaji tinggi..kalau malas/berpuashati dgn gaji yg kecik terpulang lah..tiada sapa2 paksa korang bekerja dgn kerajaan..fyi..org gaji besar ni lah yg bayar cukai utk support p'berian bonus kepada SEMUA PA..tapi tak nampak lak golongan ni merungut..yg merungut golongan yg tak bayar cukai..tapi dpt bonus..pelik2.

Tanpa Nama berkata...

YAHOOO... Kali ini aku UNDI BEE...ANT (BN lah)

Tanpa Nama berkata...

teringin jugk nak byr cukai bro tapi gaji pun sikit camne?hahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

dulu suruh belajo cilok sekarang x puas hati pulak ngan boss2 yang dapat bonus besar.sedor la yg korang keje photo copy lipat fail pastu tengahari dah prepair bazaar ramadhan jd bersyukurlah..... fikirlah boss2 tu kena tiow je bila g meeting tp korang ada presure keje ke??? baru tegor sikit dah melenting...

renung2kanlah.... ambil wuduk buat solat sujut syukur kpd allah

=============================================

biasala ...seperti yg dijangka..kena suap telan, tapi menggigit balik..cermin balik la kejujuran memasing..

lepas tu asyik ulang suara ugutan PRU..sampai masa nnt..tak juga apa2..cakap besar saja lebih...

;)

Tanpa Nama berkata...

SEMUA PA YG BARU N JUNIOR2 NI PATUT BERSYUKUR DPT JUGA BONUS RAYA,BONUS TAHUNAN.MASA AKU KERJA DULU AWAL TAHUN 80AN HARAM 1 SEN PUN TAK DAPAT BONUS APA PUN.DAH LA GAJI KECIK JE MASA TU.NAK IDUP KA NAK MAMPUS KA MASA TU KENA JIMAT DGN DUIT GAJI YG ADA.TP SKRG SEMUA PA DPT BONUS KIRA PATUT BERSYUKUR DAN BERTUAH.SKRG PA START KEJA GAJI PUN DAH BESAR.KEJA 3-4 BULAN TERUS BELI KERETA.MASA DULU NAK BELI MOTOR PUN MAMPUS KENA SIMPAN DUIT.BOLEH PAKAI KERETA PUN SELEPAS 5-6 TAHUN KEJA.HARAP SEMUA PA SEDAR,INSAF N BERSYUKUR DGN PEMIMPIN SKRG YG TAK MAKAN SORANG DIA BAGI JUGAK PADA KITA.
BAGI GAJI KECIK ITU MASALAH KAMU SEBAB KAMU KELULUSAN RENDAH.NK GAJI BESAR KENA BELAJAR RAJIN-RAJIN MASUK U DPT KN IJAZAH BARU BOLEH DPT GAJI BESAR.JGN MELALAK IKUT SUKA SEBAB SIAPA MAHU KERJA DGN KERAJAAN KALU SEBAGAI BOS DPT GAJI KECIK YG PEGAWAI BAWAHAN DPT GAJI BESAR.BILA GAJI KECIK BONUS PUN KECIK LE BAHLUL.KALU GAJI KECIK NAK TUKAR KERAJAAN BOLEH BUAT JUGA TAPI ADAKAN KERAJAAN YG BARU AKAN BAGI APA YG DIJANJI.TAK SEMUDAH ITU NAK TUMBANGKAN KERAJAAN YG SEDIA ADA....APA PUN HARAP BERSYUKUR DGN APA YG DPT.NAK DUIT LEBIH BUAT KEJA PART TIME MCM AKU BOLEH DPT SMPAI RM20 RIBU KOMISEN SEBULAN.OTAK ADA SKILL ADA SO GILAP LE CARI KEJA PART TIME JUST CKP JE DEPAN ORG DPT DUIT RIBU RIBU SEBULAN.

Tanpa Nama berkata...

byk tuh 20 ribu.cukai dgn zakat jgn lupa bang

Swasta berkata...

masalahnya GLC mcm petronas/epf/lhdn/tm/tnb dpt bonus berbulan2 based kat performance..ada petunjuk pencapaian..kalau tak capai tak akan ada bonus.tapi bonus kpd PA ni atas sbb apa? Aku tgk najib cakap utk menampung belanja raya??tu bukan pencapaian..tu alasan..tapi takpelah semua org tau PA memang muka subsidi..malu la weii

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah..den gaji 8k,so bonus separuh gaji dapeklah 4k..pakcik kayo..pakcik kayo..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

bonus,bonus jugak.j17 ke j29 mcm mana

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

J17 ke 27 lah bro.....sijil poli/uitm.............diploma mmg gred 29 utk kejuruteraan

Tanpa Nama berkata...

bkn subsidi semua rakyat malaysia dpt ke bkn PA sahaja.cakap lah pakai logik sikit. minyak yg ko isi hari2 tu bkn subsidi, gula lagi.beruntunglah jd rakyat malaysia.undilah tutttttt

Tanpa Nama berkata...

Saya mesti undi BN kali ni. Orang baik pada kita, kita baik pada orang. Budi baik dibalas baik.

Terima kasih Datuk Seri Najib!

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha.undi adalah rahsia

Tanpa Nama berkata...

alhamdulliah... dapat gak kita merasa lagi tahun nie. bersyukur la kawan2 dengan rezki yang dapat tahun nie...ntah tahun depan rasa ke tak kita bonus nie lagi.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih PM. Saya akan undi dacing dalam pilihanraya PRU13.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah untuk semua. Selamat Hari Raya dengan penuh gembira. Open house jangan lupa. i nak ucapkan penghargaan terima kasih pada Datuk Seri.

Tanpa Nama berkata...

tumpang lalu.....

J17 ke J27 bila janji nak ditepati harap KSN baru n PM jengok2 la jawatan kami....

lalalalala..... dpt bonus raya

Tanpa Nama berkata...

Tahniah pak omaq n the gang yg telah usahakan untuk bonus tu..tq. Tapi jgn lupa tolong cakap sama KSN Ali tu macam mana Gred teknikal dari J17 ke J27..jgn lupa plak..bukan saja2 mintak ..ada dalam pekeliling Bil 4 tahun 2002 ooooo..jgn main2...selamat berpuasa untuk yg berpuasa.

Tanpa Nama berkata...

takkan j17.17 yg lain camne.biar sama-sama naik lah br ngam

Tanpa Nama berkata...

KHAS KPD PA GAJI KECIK KUAT MELALAK:
Kamu dapat juga duit utk anak bini berbelanja raya ni.yang org kampong keja tanam pisang,tanam ubi,sayur haram 1 sen pun duit raya tak dapat.Kena fikir lu kena syukur.ramai lagi rakyat yg keja kilang,keja pengawal keselamatan,buruh am,juga pekerja sykt swasta mana dapat bonus raya.PA baru 1.2 juta je sedangkan rakyat negara ni 28 Juta org kena fikir le.Anak-anak PA yg gaji kecik lebih bertuah dari anak-anak petani,peladang dan nelayan.Sebenarnya berkaitan dgn duit ni hang bagilah berqapa ribu pun mesti ada yg dok x puas hati sbb apa.sbb PA jenis ni PA yg ikut nafsu dan tak bersyukur di atas pemberian rezeki itu dari Allah sebenarnya.bukan kerana u pandai atau hebat.Harga barang naik biasa le sbb kos pengeluaran naik.nak barang murah gaji kecik kena kembali zaman 60an nasi lemak 5 sen sebungkus.kopi secawan 5 sen

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Sekadar nak bertanya, adakah bantuan setengah gaji ini untuk Hari Raya je? Untuk hujung tahun persediaan bagi persekolahan anak-anak macam mana?

Wassalam.

Anti J17/27 berkata...

mende ala J17/27 ni??tak habis..2 menyemak aje

Tanpa Nama berkata...

Baik Bos berkata...

Yg PA sokongan bising2 bonus bos-bos besar ni apahal? Tak tahu bersyukur ke?dah biasa dpt bonus..dah takde sifat syukur?ukur la baju sendiri.dah org tu bos..mestilah gaji & bonus dia tinggi..kalau gaji & bonus sama ngan bawahan baik keje lipat fail je..kalau nak gaji besar..bonus besar try la jadi bos..tapi layak ke??..kadang2 aku tgk golongan sokongan ni tak rasional langsung..asik nak mendengki aje.

Khamis, Julai 26, 2012 8:10:00 AM

----------------

Saya sokong kenyataan di atas

syukur la weii! berkata...

aik? Anak nak sekolah pun nak bonus gak?persekolahan anak tu tanggubgjawab parents la..kalau dah tau bulan 12 nak guna duit belanja sekolah anak..berjimat la dari sekarang..pelik manusia ni..nak celebrate raya dah dibantu...anak sendiri punya belanja sekolah pun nak gomen bantu..lepas ni apa pulak? Nak kahwin pun mintak bonus gak ke?

Tanpa Nama berkata...

syukur pada ALLAH kerana dibukakan hati PM kita bagi bonus....kalau ALLAH x bukakan hati PM x merasalah kita.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Salam semuanya...

Alhamdulillah dpt juga bonus ye... Saya bersyukur dengan 1/2bln gaji tu.. tapi kasihani kepada para pekerja yang bergaji bawah satu RM1,ooo tu.. rasanya tak salah kan kalau kerjaan beri mereka sebulan gaji @ minimum RM1,000.00.. mereka ingin rasakan nikmat raya sekali dalam setahun.. kupeks kena bertindak demi perjuangkan kepada pekerja yang bergaji bawah RM1,000.00.. mudah-mudahan mereka diberikan kelebihan pada hari raya kali ini.... Amin

Khamis, Julai 26, 2012 8:05:00 AM


APA NI. JADI KALAU SIAPA YANG GAJI 2000 PUN DAPAT BONUS 1000 LAH? MACAM TU KE ADIL? BELAJARLAH TINGGI2 SIKIT. JANGAN NAK SEKAT REZEKI DAN PENTINGKAN DIRI SENDIRI JE. PADA DIRI SENDIRI JE TAK ADIL, TAPI PADA ORANG LAIN TAK FIKIR.OKLAH BONUS SETENGAH BULAN GAJIN ATAU MIN 500 NI. INI BARU ADIL DAN SAKSAMA DENGAN TAKDIR MASING-MASING.

Tanpa Nama berkata...

syukur la weii! berkata...

aik? Anak nak sekolah pun nak bonus gak?persekolahan anak tu tanggubgjawab parents la..kalau dah tau bulan 12 nak guna duit belanja sekolah anak..berjimat la dari sekarang..pelik manusia ni..nak celebrate raya dah dibantu...anak sendiri punya belanja sekolah pun nak gomen bantu..lepas ni apa pulak? Nak kahwin pun mintak bonus gak ke?

Khamis, Julai 26, 2012 8:54:00 AM

-------------------

Awak tu lahir telefon ambulan minta bantuan. Kemalangan telefon 999 minta bantuan juga. Awak tu tolong jaga adab sopan sikit lah. Selfish betul

Tanpa Nama berkata...

pandangan peribadi aku...
dapat bonus ni dah kena syukur dari tak dapat langsung...
selamat berpuasa dan menunggu bonus...huhu

Syukur la weii! berkata...

Tanpa Nama berkata...
syukur la weii! berkata...

aik? Anak nak sekolah pun nak bonus gak?persekolahan anak tu tanggubgjawab parents la..kalau dah tau bulan 12 nak guna duit belanja sekolah anak..berjimat la dari sekarang..pelik manusia ni..nak celebrate raya dah dibantu...anak sendiri punya belanja sekolah pun nak gomen bantu..lepas ni apa pulak? Nak kahwin pun mintak bonus gak ke?

Khamis, Julai 26, 2012 8:54:00 AM

-------------------

Awak tu lahir telefon ambulan minta bantuan. Kemalangan telefon 999 minta bantuan juga. Awak tu tolong jaga adab sopan sikit lah. Selfish betul
---------------------
Ko ni paham ke tak? Contoh ko bagi tu hal kecemasan..dah bomba/spital handle kemalangan mesti la tepon diaorg..takkan nak kol org EPF lak..yg aku cakap pasal financial mgmt..kalau dah tau nak belanja anak sekolah lagi 5-6 blb buatla persediaan awal2..jgn la awal2 dah tanya ada bonus disember je tak..anak tu tgjawab ko..pandai2la atur..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah syukur dgn imbuhan yg diterima...terima kasih PM..
Tetapi bagi kami golongan bawahan ni RM 500 ape yg dpt dibeli...harga barang melambung2 bukan kira gaji besar ke gaji kecik semua pukul rata je..
Mohon bonus orang bawahan ni dipertimbangkan lebih sikit min RM1000 ....

TUKANG K2 R11 berkata...

belanja sekolah anak tu pandai2 la menabung duit gaji setiap bulan tu. jangan setiap bulan lanyak, bila hujung tahun nak beli keperluan sekolah anak, jadi kelam kabut.

ini semua yang menyebabkan hukum perkahwinan korang tu dari wajib/harus jadi makruh/haram. sebab benda makan pakai macam tu pun tunggang langgang, pulak tu mintak subsidi kerajaan lagi. bila tak diberi, menyalak nyalak melenting lenting, nak jatuhkan kerajaan la, nak gulingkan kerajaan la, nak bakar balai polis la, nak buat tunjuk perasaan la.

inilah dia tipikal orang malaysia. manja. nak dibelai selalu. asyik nak kena suap dengan subsidi.

Tanda Nama berkata...

kepada pakcik CAPS LOCK yang start keje tahun 80an di atas yang komen kepada junior2 zaman sekarang ni:

kepada pakcik di atas.

tahun 80an dulu memang betul tak ada bonus. ayah saya dulu seorang tentera. gaji pokok 300+ lebih saja masa tu. duduk kuarters.

TAPI, kos sara hidup pada masa tu begitu RENDAH SEKALI. dengan gaji + elaun ayah yang tak sampai 500 dan ada tolak sikit sebab duduk kuarters, ayah boleh menyara ibu dan 2 orang anak.

sebab? kos sara hidup pada masa itu begitu rendah. bayangkanlah sate 1 cucuk harga dia 10 sen, malah ada di sesetengah tempat 5 sen sahaja pada masa tu. sekarang? 50 sen pun paling murah. biasanya 60 sen.

bahan bakar petrol/diesel pada masa tu begitu murah. pada waktu tu pengangkutan awam begitu efisyen, jadi memang boleh kira dengan jari berapa orang yang beli kereta/motosikal.

masih ingatkah lagi tuan pada tahun 80an berapa harga tepung dan gula 1kg? berapakah harga sebiji telur ayam? berapakah harga roti canai? saya masa sekolah dulu pun nasi lemak 1 pinggan ada telur goreng baru 50-70sen. budak2 zaman sekarang sekolah makan nasi lemak sepinggan dah kena hampir rm2.

senang cerita 30 tahun lepas gaji rm300 beli sate 10sen secucuk dengan zaman sekarang gaji rm1500 beli sate 60sen secucuk. nampak tak nisbah dia? mana yang lebih murah? tu belum buat perbandingan dengan barangan lain lagi.

Tanpa Nama berkata...

hari raya saja ada bonus...hari xmas, cny dan depawali mcmana? ni ka 1malaysia

Tanpa Nama berkata...

cadangan yg bagus.sepatutnya semua perayaan kena ada.cuepacs tolong tengok sikit. tepati janji

Tanpa Nama berkata...

Tq perdana menteri bagi bonus setengah bulan gaji, tapi saya tetap pilih pakatan rakyat sebab saya percaya kerajaan malaysia di bawah pimpinan pakatan lebih bagus dan mampu memperkasakan kakitangan kerajaan. Kerajaan di bawah pimpinan pakatan mampu bagi 2 bln bonus. Yesssss....

boonooss berkata...

satun empat kali bonos kow....

PAKATAN RAKYAT berkata...

Ya..sokonglah Pakatan Rakyat..sebaik shj kami memerintah kami akan mengecilkan jumlah PA kpd 500k org shj supaya lebih efisyen dan boleh byr bonus 2 bulan.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa tak suruh Amerika je tadbir Malaysia kalau nak bonus banyak2? Tak reti bersyukur dan tikam belakang lagi.

Bn dah bagi bonus tu bersyukur la. Ni gaduh2 apasal?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

hari raya saja ada bonus...hari xmas, cny dan depawali mcmana? ni ka 1malaysia

Khamis, Julai 26, 2012 9:17:00 AM

----------------

Tuan, masa raya kan tak kira bangsa dan agama semua dapat bonus. Ini kira untuk semua perayaanlah.

Tanpa Nama berkata...

Buat makluman, duit bonus anda adalah duit rakyat malaysia dan pembayar cukai tidak kira umno,mca,dap,keadilan dan pas atau lain lain parti. Tiada istilah tikam belakang lah, jangan duk jahil sangat. Bukan bn yang bagi tetapi kerajaan malaysia yang diwakili oleh bn tetapi menggunakan dana rakyat malaysia dan pembayar cukai untuk PA di malaysia. Syukur pada mu ya Allah mampu lagi kerajaan bagi bonus. Tak tahulah tahun depan ada duit ka tidak... Ohhhhh parahhhh

Tanpa Nama berkata...

pada yang berpuashati dapat 500 tu, cuba fikirkan macam mana kalau BONUS SETENGAH BULAN GAJI....TANPA ADA AYAT MINIMUM 500.

SAYA SYUKUR...DULU SAYA HAMPIR NAK PANGKAH PR,SEKARANG SAYA MESTI PILIH BN.

Tanpa Nama berkata...

Takkan dapat setengah bulan dah puja puja, ekeke.. Bn pun bagi GST, kereta mahal, umah harga mahal,minyak keta mahal, kalu nak sebut yeoppp.... Tp itu hak masing masinglah. Negara demokrasi bukan demo kasi atau pilih kasih. Yess syukur padamu ALLAH dan time kasih kat Pm bagi bonus, tp blum tentu nak undi bn, Undi adalah rahsia. Haha..

Omar berkata...

terima kasih kepada KERAJAAN MALAYSIA keraja bagi bonus, bukan terima kasih kepada PM. sila bezakan itu.

perdana menteri adalah kerajaan, tetapi kerajaan bukanlah perdana menteri.

Tanpa Nama berkata...

bersyukurlah dr xdpt apa2!

Tanpa Nama berkata...

Cubalah batalkan cukai kereta import. Orang yang tak sayangkan negara je yang akan lingkupkan Proton kerana semua beli kereta luar negara.

Tanpa Nama berkata...

HAbis tak kan lah KERAJAAN Penang Lim Guan Eng? Mestilah berterima kasih kepada Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Tanpa Nama berkata...

Nak save proton and perodua, sapa untung? Hang tenguk dak kualiti keta, hga mahal kualiti pun x seberapa. Selama ni berapa billion proton bagi kat kerajaan. Bepuluh tahun dah bantu proton, x pandai pandai nak berdikari. Bagus bagi rakyat beli keta murah sket, import punya.kualiti bagus punya. Nanti bayar loan pun x mahal, maintenance pun tak sakit. Pendapatan bulanan bertambah. Ini apa proton ka perodua untung tapi rakyat rugi buat apa.

Tanpa Nama berkata...

Jemi Perkasa

untung KERANI yg kajoritinya kerja depa hanya main facebook bawak 3G BB.. dapat bonus gak hanya melepak jer... lepas pukul 5.00 petang baru nak buat kerja sebab OT.. ataupun saja2 lepak sebab nak claim OT... 90% mmg perangai mcm tu.. autopunch lagi.. siap beri nombor PIN pada kawan. nak beri jari takut tak boleh sambung plak...

Tanpa Nama berkata...

KPD P.A CINA & INDIA PTT X PAYAH BG DIE ORG BONUS NI.TGU MASA RAYE DIE ORG BARU BAGI.BUAT SEMAK JE>

Tanpa Nama berkata...

Eh betul ke dapat bonus setengah bulan gaji atau minimum 500? Aku ingat 300 je. Wah terima kasihlah kalau macam ni. Tak sia-sia aku undi bn pru lepas. Kalau aku undi lain silap2 kena buang kerja. Bonus pun tak dapat.

Tanpa Nama berkata...

Bukan stakat raya ni aja dapat bonus, hujung tahun ni pun gerenti ada lagi bonus. Tak caya ke ?

Tanpa Nama berkata...

Memang patut ko dibuang keja, sebab kejz ko mencacai aje. Mencacai boss, kalu boss ko dah kena tendang layaklah ko ikut sekali. Haha

Anggun berkata...

Terima Kasih PM... dan kerajaan Malaysia...

PA berkata...

swastakan jer perkhidmatan awam nih. pastuh orang awam jgn melalak bila pi hospital kena bayo rm50 utk pendaftaran. kos rawatan lain cerita. buat ic kena caj rm500, buat lesen kena rm300

sebab setiap jabatan berkaitan nak kutip revenue untuk support kos jabatan & nak bayar gaji/bonus pekerja.

bleh camtu?

nak berkata2 tu guna otak sikit la wahai pekerja swasta. korang duduk dalam kilang/syarikat menjana keuntungan, jadi boleh bayar bonus. perkhidmatan awam lebih kepada memberi perkhidmatan kepada orang awam. cuma ada beberapa agensi sahaja yang mengutip hasilsecara besar2an seperti kastam. agensi lain kenakan caj untuk ala kadar. tak menguntungkan jabatan pun bila hospital caj rm1 pendaftaran pesakit, rm10 untuk buat ic, rm30 untuk buat lesen.

guna otak sikit la pekerja swasta. kau ni salah forum nak masuk.

kalau nak marah sangat duit cukai kau yang tak seberapa tu digunakan, marah pada lhdn. lhdn dah dikorporatkan. hampir separuh hasil yang dikutip mereka guna sendiri untuk bayar gaji/bonus, beli barang pejabat dan sebagainya. kurang dari separuh hasil kutipan dibayar kepada kerajaan untuk hasil.

kalau nak claim kononnya duit cukai kau tu ada peratusan dalam duit gaji/bonus aku, kau kena pikir kerajaan ada beri pelepasan beberapa cukai untuk syarikat korporat/kilang/pengimport blablabla. pulak tu kerajaan ada beli barang dari kilang/syarikat pembekal. malah aku pun silap2 ada beli spender dari syarikat tempat kau bekerja tu. takda pulak aku menyalak2 dalamni kata aku menyumbang keuntungan kepada syarikat kau?

perkhidmatan awam ni suatu komuniti besar. ianya ibarat lautan. takkan ko nak bagi ikan tertentu dalam lautan tu makan makanan ikan? mesti la kau tabur 1 lautan supaya semua dapat makan. betul? jadi sama la konsep perkhidmatan awam. semua merasa bonus ikut gaji. dia tak kira samada jabatan tu perform atau tidak, samada jabatan itu kutip hasil atau tidak. kalau nak kira macamtu alamat kastam jela yang dapat bonus sebab dia kutip hasil. kementerian pelajaran tak perlu bayar bonus sebab apa hasil yang dia kutip?

guna otak la kalau nak berkata2 tu.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong dgn kenyataan Jemi Perkasa..majoriti kerani skrg mmg cm tu lagak lebih mcm bos...

Tanpa Nama berkata...

perkhidmatan awam ni suatu komuniti besar. ianya ibarat lautan. takkan ko nak bagi ikan tertentu dalam lautan tu makan makanan ikan? mesti la kau tabur 1 lautan supaya semua dapat makan. betul? jadi sama la konsep perkhidmatan awam. semua merasa bonus ikut gaji. dia tak kira samada jabatan tu perform atau tidak, samada jabatan itu kutip hasil atau tidak. kalau nak kira macamtu alamat kastam jela yang dapat bonus sebab dia kutip hasil. kementerian pelajaran tak perlu bayar bonus sebab apa hasil yang dia kutip?

+++++++++++++++++++++++++++++++++

pendapat yang bagus.ada ciri ciri intelek,bukan emosi semata mata.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

KHAS KPD PA GAJI KECIK KUAT MELALAK:
Kamu dapat juga duit utk anak bini berbelanja raya ni.yang org kampong keja tanam pisang,tanam ubi,sayur haram 1 sen pun duit raya tak dapat.Kena fikir lu kena syukur.ramai lagi rakyat yg keja kilang,keja pengawal keselamatan,buruh am,juga pekerja sykt swasta mana dapat bonus raya.PA baru 1.2 juta je sedangkan rakyat negara ni 28 Juta org kena fikir le.Anak-anak PA yg gaji kecik lebih bertuah dari anak-anak petani,peladang dan nelayan.Sebenarnya berkaitan dgn duit ni hang bagilah berqapa ribu pun mesti ada yg dok x puas hati sbb apa.sbb PA jenis ni PA yg ikut nafsu dan tak bersyukur di atas pemberian rezeki itu dari Allah sebenarnya.bukan kerana u pandai atau hebat.Harga barang naik biasa le sbb kos pengeluaran naik.nak barang murah gaji kecik kena kembali zaman 60an nasi lemak 5 sen sebungkus.kopi secawan 5 sen

................................................................................

Setuju apa yg bos cakap. Nak sara hidup murah pegi balik zaman 60an dulu. Tp dulu keadaan prasarana kita teruk. Jalan teruk. X de kenderaan sendiri. Paling hebat pun naik basikal. X de handpone handpone ni. Kalu ade pun talipon pondok. X de komputer laptop bagai. Yg ade mesin taip.

Jadi jgn la banding sara hidup dulu dgn skarg. Yg pasti semuanya berubah mengikut peredaran zaman.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..syukur pada tuhan memberi rezeki ini...biarpun gaji aku 1200 jek..dapatlah 600...kepada yang nak min 1000 pada gaji bawah 1000,harap anda juga tahu bersyukur..usahla dengki ngan bos2 anda bergaji besar kerana memang dea layak dapat..kalau pm kate setengah bulan gaji jek tanpa de minima 500,,anda yang gaji bwah 1000 ni lagi dapat kurang kan..lagipon sungguh tidak logikla gaji bawah 1000 dapat 1000,habis saya yang gaji lebih 200 ni dapat 600 jek...bersyukurlah...

Tanpa Nama berkata...

tul tuh! yang gaji 1000 dapat 500, yang gaji 900 dapat 500. yang 800 dapat 500. tak ok ker tuh?

udah2 ler tuh melalak. syukur ler ape yg dpt.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

kepada pakcik CAPS LOCK yang start keje tahun 80an di atas yang komen kepada junior2 zaman sekarang ni:

kepada pakcik di atas.

tahun 80an dulu memang betul tak ada bonus. ayah saya dulu seorang tentera. gaji pokok 300+ lebih saja masa tu. duduk kuarters.

TAPI, kos sara hidup pada masa tu begitu RENDAH SEKALI. dengan gaji + elaun ayah yang tak sampai 500 dan ada tolak sikit sebab duduk kuarters, ayah boleh menyara ibu dan 2 orang anak.

sebab? kos sara hidup pada masa itu begitu rendah. bayangkanlah sate 1 cucuk harga dia 10 sen, malah ada di sesetengah tempat 5 sen sahaja pada masa tu. sekarang? 50 sen pun paling murah. biasanya 60 sen.

bahan bakar petrol/diesel pada masa tu begitu murah. pada waktu tu pengangkutan awam begitu efisyen, jadi memang boleh kira dengan jari berapa orang yang beli kereta/motosikal.

masih ingatkah lagi tuan pada tahun 80an berapa harga tepung dan gula 1kg? berapakah harga sebiji telur ayam? berapakah harga roti canai? saya masa sekolah dulu pun nasi lemak 1 pinggan ada telur goreng baru 50-70sen. budak2 zaman sekarang sekolah makan nasi lemak sepinggan dah kena hampir rm2.

senang cerita 30 tahun lepas gaji rm300 beli sate 10sen secucuk dengan zaman sekarang gaji rm1500 beli sate 60sen secucuk. nampak tak nisbah dia? mana yang lebih murah? tu belum buat perbandingan dengan barangan lain lagi.

_________________________________________________________________________________________________________

Pakcik tu dulu sara hidup rendah sesuai dgn kemudahan yg ada pd waktu itu. Sara hidup dia rendah tp kehidupan dia susah. X de kereta, x de handpone, x de komputer, x de internet, jalan raya pakai batu gerewel je. x de kedai 1 malaysia. xde klinik 1 malaysia. xde skim pinjaman buku teks. x de kemudahan personal loan.

Skrg zaman kan dah berubah. Sara hidup tinggi sesuai dgn kemudahan yg kita dpt hari ni. Kalau ko nk sara hidup mcm zaman pakcik tu, maka kena la korbankan kemajuan dan kemudahan yg ada masa skrg. x pyh tar jalan. x pyh ade internet. x pyh ada kereta. x pyh ada bantuan skim pinjaman buku teks, rancangan makanan tambahan.

Jadinya aku mmg x suka kalau di ungkit-ungkit sara hidup dulu dgn skrg yg berbeza. Sbb perubahan tu akan terus berlaku. akan dtg sara hidup kita lbih tinggi sesuai dgn kemajuan dan kemudahan yg kita dpt nnti.

Tanpa Nama berkata...

perkhidmatan awam ni suatu komuniti besar. ianya ibarat lautan. takkan ko nak bagi ikan tertentu dalam lautan tu makan makanan ikan? mesti la kau tabur 1 lautan supaya semua dapat makan. betul? jadi sama la konsep perkhidmatan awam. semua merasa bonus ikut gaji. dia tak kira samada jabatan tu perform atau tidak, samada jabatan itu kutip hasil atau tidak. kalau nak kira macamtu alamat kastam jela yang dapat bonus sebab dia kutip hasil. kementerian pelajaran tak perlu bayar bonus sebab apa hasil yang dia kutip?

Memang Kementerian Pelajaran tak kutip hasil, tetapi hang kena ingat bahawa yang berkhidmat sebagai kastam tu belajar dimana? contohnya, untuk membaca maklumat, mengira, berfikir. Adakah Jabatan Kastam yang mengajar dari ianya berumur 5 tahun. Sebenarnya Kementerian Pelajaran lah yang banyak mengeluarkan hasil. Hasil yang terpenting bagi seluruh negara. Hasil yang dihasilkan seperti pemimpin-pemimpin negara, pahlawan negara, tentera, polis dan sebagainya. Kerana kalau negara tiada pemimpin apa akan jadi? macam raja lawak nabil berkata lu pikirlah sendiri.

Tanda Nama berkata...

nampaknya tanpa nama di atas tak phm apa benda yang dia quote dari artikel "perkhidmatan awam ibarat lautan" tu. kah kah. lu ni meraban la. baca la betul2 apa dia nak ceritakan tu. dia reply utk org swasta yg komen mcm2 tuh n wat perbandingan apa beza hasil kerajaan dgn hasil swasta.

lu baca bebetul la bai. jgn nk emo tak psl2 jer. bro yg wat artikel tuh mmg bg point yg menarik. dia xder hentam mana2 jabatan kerajaan pun, cuma wat perbandingan jer.

semak la lu.

ayut berkata...

meriah la nnt raya :)

Swasta.. berkata...

Ko tu yg cakap tak guna otak..aku tak cakap pun pencapaian ukur pakai RM.Ko pernah dengar tak pasal KPI? penat je gomen tekankan KPI..haram
Tak ambik tau..kalau jabatan ko buat servis mestilah prestasi based kat pencapaian khdmat memuaskan ke tak ..itu standard KPI...tapi masalah korang capai ke tak KPI nak justify bonus ni?ke jabatan kerajaan ni takde KPI..patutla kerja pun main2..sepatutnya kerajaan / kupeks kena present pencapsian kpi samada RM @ kualiti perkhidmatan kat rakyat baru bole justify bonus..ni tak..bagi bonus sbb persediaan hari raya..bukan sbb pencapaian.kalau tak caya tgk PM punya memo sikit pun tak sebut pasal pencapaian..org lain dpt bonus sbb perform..PA dapat bonus sbb atas dasar bantuan..nampak sgt muka sabsidi..kalau pencapaian tinggi bagi 6 bln bonus pun rakyat tak bising..

Tanpa Nama berkata...

yg byk mulut tu kalu susah2 sgt ..tu x kena ni x kena bg jek kt masjid..sedekah bulan pose..org bg tu pun kira syukur..kalu x bg mcm mana nganga jela

Tanpa Nama berkata...

pelik la yg keje swasta pun nk mintk kt gov...p mintk la kt majikan korang..tu pun gov..p bilik bos tanya ad bonus x tahun nie..suh dia umum mcm najib umum

Tanpa Nama berkata...

Pemberian bonus dan kenaikan gaji kepada kakitangan PA seharusnya kerajaan tidak perlu memikir panjang, berkira sangat, mengurangkan kos, menjimatkan belanja, memikir panjang.........

Kepentingan kakitangan PA seharusnya kerajaan perlu lihat dalam sesama memajukan negara, menjadi penggerak kepada usaha rakyat dan kerajaan.....

Kerajaan perlu lihat pengorbanan kakitangan PA yang ditanggung risiko mudah kena penyakit kerana bekerja (duduk kerja dalam hawa dingin) seperti darah tinggi, lemah jantung, bertambah berat badan, paru-paru berair, kencing manis dan lain-lain.............

Kerajaan seharusnya buka mata.......
Kerajaan seharusnya memberi sokongan setiap masa.........
Kerajaan seharusnya merenung dan jangan lupa jasa kakitangan PA..............

ros_reeza berkata...

salam kenal :)

Alhamdulillah, rezeki tahun ni :)

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...syukur! terima kasih KERAJAAN MALAYSIA

mamat berkata...

Anti J17/27 berkata...
mende ala J17/27 ni??tak habis..2 menyemak aje

Khamis, Julai 26, 2012 8:48:00 AM
___________________________________

J17 mintak hak dia yang tertulis dlm pekeliling,biar pi la, yang hang dengi busuk hati kenapa,? kalau naik gred gaji hang akan kene potong ke?

Swasta berkata...

aku tahun ni takde masalah 5 bulan sbb prestasi meningkat..yg masalah prestasi tak meningkat tapi dpt bonus..Ko tgk sikap PA, keje dalam aircond pun gomen yg salah..kena penyakit pun gomen yg salah..kalau PA malas ntah2 gomen yg salah

Sokong Anti J17 berkata...

betul la tu J17 menyemak forum je..skrg hal bonus.bukan hal perjawatan,nak complain kat ketua jabatan la

Tanpa Nama berkata...

Sokong Anti J17 berkata...
betul la tu J17 menyemak forum je..skrg hal bonus.bukan hal perjawatan,nak complain kat ketua jabatan la

Khamis, Julai 26, 2012 12:06:00 PM

----------------------------------
hai bang sikit sikit komplen ketua, nak jadi kaki kipas ke bang..

Sokong Anti J17 berkata...

Pendapat org bawahan mcm ko mmg Selalu mcm tu.asal ada staff jumpa ketua je mesti kata nak kipas..tapi bila ketua tak tau masalah org bawah, org mcm ko la yg paling cepat menyalak..

Tanpa Nama berkata...

Betul lah tu bonus dibayar ikut gaji
yang gaji mahal dapat banyak yang murah dapat sikit yang [enting dapat
syukurlah pada Allah mudah mudahan ditambah lagi rezeki
Aku yang tulis komen ni pun dapat sikit je sebab gred gaji takat sijil spm je..yang gred gaji takat siswazah patutlah dapat banyak sebab dia belajar sampai masuk u

anti n17 berkata...

Sokong Anti J17 berkata...
Pendapat org bawahan mcm ko mmg Selalu mcm tu.asal ada staff jumpa ketua je mesti kata nak kipas..tapi bila ketua tak tau masalah org bawah, org mcm ko la yg paling cepat menyalak..

Khamis, Julai 26, 2012 12:15:00 PM
-----------------------------------
sebanarnya mu deki sbb mu kijo nga sijil spm greg 3 je.itu pun pakai kabel utk dapat kijo kalu tidok sapa mapus mu tok leh kijo....

Tanpa Nama berkata...

perkhidmatan awam ni suatu komuniti besar. ianya ibarat lautan. takkan ko nak bagi ikan tertentu dalam lautan tu makan makanan ikan? mesti la kau tabur 1 lautan supaya semua dapat makan. betul? jadi sama la konsep perkhidmatan awam. semua merasa bonus ikut gaji. dia tak kira samada jabatan tu perform atau tidak, samada jabatan itu kutip hasil atau tidak. kalau nak kira macamtu alamat kastam jela yang dapat bonus sebab dia kutip hasil. kementerian pelajaran tak perlu bayar bonus sebab apa hasil yang dia kutip?

Memang Kementerian Pelajaran tak kutip hasil, tetapi hang kena ingat bahawa yang berkhidmat sebagai kastam tu belajar dimana? contohnya, untuk membaca maklumat, mengira, berfikir. Adakah Jabatan Kastam yang mengajar dari ianya berumur 5 tahun. Sebenarnya Kementerian Pelajaran lah yang banyak mengeluarkan hasil. Hasil yang terpenting bagi seluruh negara. Hasil yang dihasilkan seperti pemimpin-pemimpin negara, pahlawan negara, tentera, polis dan sebagainya. Kerana kalau negara tiada pemimpin apa akan jadi? macam raja lawak nabil berkata lu pikirlah sendiri.

===================================
apa la....kalau nak kira penting semua penting woi....tak payah la nak bangga sangat dengan peranan masing masing....kerja dengan ikhlas.Aku tengok jawatan lain tak de pun dok canang kata dialah yang paling penting.jangan buang masa fikir benda macam ni.kalau macam tu perompak pun boleh kata dia penting sebab ada perompak lah yang menyebabkan perlunya ada polis.

Tanpa Nama berkata...

Aku dah kata .... betui dak !

Harga Minyak Mentah pasaran dunia turun untuk pasaran bulan Julai 2012 ! Harga RON 97 dah diturunkan sebanyak 30 sen , malangnya harga RON 95 tak ikut turun 30 sen kenapa ?

Hari - hari kita pengguna RON 95 bayar lebih :-

30 sen x 10 liter = RM3.00
30 sen x 20 liter = RM6.00
30 sen x 10 juta liter = BERAPA ?

PASTI ! CUKUP untuk bayar BONUS AIDIL FITRI / BONUS 1M !!!!!

Aku bukan pakar ekonomi ....... !

Tanpa Nama berkata...

AKU yang dah bersara ini rasa bersalah terima rm500.00 tu. Duit pencen bulanan aku rm 4,375.00 dah banyak. Duit pencen ni pun aku tabur tiap2 bulan kat anak2 walau dah berkeluarga, pada cucu2, tabung masjid dan kalau aku terjumpa orang susah. Itupun masih ada baki sebulan rm500.00. Wahai CUEPACS kesianlah pada Penjawat Awam gaji kurang rm1,000. Berilah bunos raya 100%

.................................
Aku pun mantan pegawai kanan bersara pada 2009. Aku tak pertikai kawan2 pegawai kanan gaji besar memang atas usaha dia tapi KPI dia yang jaga ialah orang bawahan termasuk yang gaji bawah rm1,000.00. Tak kesian ke. Tolonglah Cuepacs bagilah tambahan bonus rm500.00 untuk yang gaji bawah rm1,000. Kesian memang kesian.Sebab semuanya memang rajin dan kalau ada yang ponteng sorang dua je. Orang kanan pun ponteng pergi main golf dan kelab sukan pegawai masa pejabat. Apa cerita tuan.Jangan sombong walau kita gaji besar. Kalau dah putus nyawa yang kapan, tanam, talkin dan tahlil ialah orang2 biasalah yang ramai. Kawan2 yang kanan pandang dari jauh sebab takut mati dan bini kawin lain kot. Kesian2.

................................

Bagi macam nie .... Gaji Bawah RM3000.00 bagi 1 bulan gaji .

Gaji atas RM3000.00 hingga RM10,000.00 Setengah bulan gaji .

Tanpa Nama berkata...

Hari - hari kita pengguna RON 95 bayar lebih :-

30 sen x 10 liter = RM3.00
30 sen x 20 liter = RM6.00
30 sen x 10 juta liter = BERAPA ?

PASTI ! CUKUP untuk bayar BONUS AIDIL FITRI / BONUS 1M !!!!!

))))))))))))))))))))))))))))))

anda memang bijak.inilah yang dikata berfikir luar otak.kau hebat walaupun kau mengaku bukan pakar ekonomi.idea ni boleh diguna oleh pembangkang.

WIRA JUANG J17 berkata...

BOSS berkata...

kalau EPF /LHDN dpt bonus aku tak kisah..bagi la 8 bln pun sbb both agencies perform. Tapi bonus 1/2 bulan kpd PA ni atas justifikasi pencapaian apa?????.

----------

CAKAP GUNA HIDUNG!!!!!! SUKA2 KEMBANG, SUKA2 KUNCUP.... 8 BULAN PUNYA BONUS NAK BANDING DENGAN SETENGAH BULAN PUNYA BONUS??????
KALAU TAK PERFORM, BOSS TAKKAN DAPAT JADI BOSS...ATAU MUNGKIN BOSS DAH BELAYAR KAT JABATAN LAIN ( KENA TUKAR )

Tanpa Nama berkata...

Lepas nie duit bonus kau org lebur lah..!! padan muka kau org..!! balik kampung jea,kena samanlah kau org,oleh polis trafik dan jpj, dlm ops sikap, RM300..kerajaan nak kutip balik ape yg dia beri.. harga barang melambung naik, beli barang dapur jea RM500-600.. servis kereta nak balik kampung kena sembelihlah kau org RM400-500.. leburlah duit bonus, walhasil balik asal..jawabnye tak berayalah semua PA.. kami staf bank rakyat jugalah yg untung bonus sampai 6-7 bulan gaji..

Tanpa Nama berkata...

Dey, lu panggil lu punya kaum kerabat kerja gomen dulu baru boleh cerita. Dasar tak sedar diri, duduk sini mau tp kerja pertahankan negara tak mau. Lu mau ckp pasal 1 Malaysia mau semua sama, lu kasi ramai dulu lu punya bangsa dlm gomen & hapuskan sekolah JENIS kebangsaan...

.

Tanpa Nama berkata...

Ya... homoseks jd syarat utama kelayakkan PA dan dasar kongsi bini akan diperkenalkan sebaik DSAI jd PM!!!

Tanpa Nama berkata...

Hahaha.. tunggulah masa pencen nnt abis duit byr bil ubat , bil hospital tiap2 bln. Kami PA alhamdullillah dibela oleh kjaam seumur hidup!

Tanpa Nama berkata...

WIRA JUANG J17 berkata...

BOSS berkata...

kalau EPF /LHDN dpt bonus aku tak kisah..bagi la 8 bln pun sbb both agencies perform. Tapi bonus 1/2 bulan kpd PA ni atas justifikasi pencapaian apa?????.

----------

CAKAP GUNA HIDUNG!!!!!! SUKA2 KEMBANG, SUKA2 KUNCUP.... 8 BULAN PUNYA BONUS NAK BANDING DENGAN SETENGAH BULAN PUNYA BONUS??????
KALAU TAK PERFORM, BOSS TAKKAN DAPAT JADI BOSS...ATAU MUNGKIN BOSS DAH BELAYAR KAT JABATAN LAIN ( KENA TUKAR )
Khamis, Julai 26, 2012 1:12:00 PM

--------------

huhu

Tanpa Nama berkata...

kelabu mata & akal hanya gara-gara RM..RM..RM...

goyang segala pendirian..rapuh segala pegangan..

andaikata tetiba selepas ni sesuatu yg diumumkan adalah negatif..mana pergi segala pendirian anda?

WAKIL N 48 berkata...

TIDAK ADIL..GAJI SKIT,BONUS SIKIT..GAJI DAH BANYAK BONUS PUN BANYAK..ADIL??NAK BAGI BIAR SAMA ADIL...SIKIT SAMA SIKIT...KESIAN GOLONGAN YANG GAJI SIKIT..WAKIL DARI N 48..SEDIH DAN PILU DENGAN PEMIKIRAN MEMIKIRKAN GOLONGAN ATAS SAHAJA!!!

Tanpa Nama berkata...

Ya... homoseks jd syarat utama kelayakkan PA dan dasar kongsi bini akan diperkenalkan sebaik DSAI jd PM!!

kalau ini macam, wa pun tak boleh niiaga ooi, semua balang makan sulah jatuh herga ooi. Sebab apa lu mau tau ka, depan halam, itu belakang halal. Macam mana mau lamaikan olang, tak lamai lagi itu manusia, tinggal DSAi seolang.

Tanpa Nama berkata...

Tersenyum lebar JTK, PAR, Kerani & seangkatan dengannya, datang dalam sebulan 90% lepak 10% je kerja,

Seronoklah makan duit mcm tu ye..

Undilah BN, BN bagi makan syubhah!

Insaflah oi, artis pun dah masuk PAS korang bila lagi.
......................................................................
PEMIKIRAN KELAS KE BRAPE LA ENTAH KO NIH..DUK DIAM2 JER LA NAH NAH NAH...JGN BISING2 NAH NAH..PI MAIN JAUH2.JANGAN DUK SEBOK URUSAN ORG DEWASA NI..

Tanpa Nama berkata...

gred j17 patut naik j27.. kalau diikutkan pihak berwajib mungkin salah letak gred bagi j17 ni. Untuk jadi juruteknik, seseorang itu perlu ada sijil kej.politeknik pada lantikan pertama. Sijil politeknik diiktiraf setaraf dengan stpm. dan sesiapa yang ada stpm adalah setaraf gred 27. jadi secara automatiknya sijil poli = stpm = gred 27.

PENSYARAH UUM.. berkata...

SOKONG PAS KA DAP,PKR KA,PAS KA GUNA TOL TETAP KENA BYAR..BAB BONUS KA DUIT KERAJAAN BGI JGN PERTIKAI KERANA ITU DUIT RAKYAT...KERAJAAN HANYA MENYIMPAN..BUKAN SURUH KERAJAAN GUNA IKUT SUKA HATI..RAKYAT MENDERITA..GAJI GOV DI MALAYSIA,PENDIDIKAN SEMUA TLH KETINGGALAN KEBELAKANG JIKA DIBANDINGKAN DENGAN NEGARA LUAR..UBAH LAH MALAYSIA...

DG 52 berkata...

YANG DIATAS KENYANG,YANG DIBAWAH TETAP DENGAN KESUSAHAN..INI KEADILAN DI MALAYSIA???

Tanpa Nama berkata...

Sangat setuju...x paham mentaliti sesetengah org sekarang ni. Dahle bayo cukai Cket, de yg dpt pengecualian plak...tp nk mcm2. Kalu gj beso cukaipon beso gak, kalu gj kecik xde kn bayo cukai xde plak dieorg heran. Rejeki tu urusan Allah jd bersyukur le pe yg dpt.

Tanpa Nama berkata...

bonus aidilfitri,bukan bonus 1 malaysia

Tanpa Nama berkata...

hahaha.......dpt bonus ble wat modal niaga biskut raya....malam raya lelong...lelong...lelong...3 sploh...3 sploh...

Tanpa Nama berkata...

teruskan usaha anda j17.. walaupun dapat bonus kita j17 tetap besyukur. Tetapi hak j17 naik kepada j27 adalah sesuatu yang sah kalau ikut syarat sebenar iaitu:-

pada lantikan pertama mesti ada sijil kej politeknik, dan sijil politeknik setaraf stpm. Sijil stpm setaraf gred 27. secara automatiknya sijil poli = gred 27.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tq PM. Hidup barisan nasional.

.............................
emmmm....

setiausaha sulit kepada PM berkata...

dah dah pegi buat keje tu. PM pesan dia kata dia akan tarik balik bonus kepada skim J kalau dia nampak ada lagi skim J dalam ni memekak mintak naik gred ibarat seperti angan angan mat jenin panjat pokok kelapa.

yang benar
setiausaha sulit kepada PM

barrack obama berkata...

Dah jgan jeles kat skim J sampai mengaku jadi s/u pulak..busuk hati payah ubatnya...

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...syukur...pelik kepada pembangkang ni....kerajaan dah bagi tetap juga kutuk...kata PAS bersama islam...tapi kutuk kerajaan teruk...guna bahasa yang teruk2...ini kata perjuang islam...semulia manusia tu terletak pada taqwanya...bukan pada parti PASnya...syukur la...apa yang baik kita sokong...yang tak baik, kita perbetulkan bersama

Tanpa Nama berkata...

Ko leh bwk sijil poli tu masuk lubang kubur.. kot2 leh tlepas soal jawab. Blajar sekadar sijil poli lg dok melalak! Sijil poli tu umpama solat sunat nk cover solat fardhu iaitu sijil SPM. Sedar la woii.. ada la pulak bangang nk banding dgn STPM?

Tanpa Nama berkata...

Memang betul yg gaji besor dpt besor, yg gaji kecil dpt kecik. Bukankah semua brg dh naik terutamanye di kawasan membangun. Harga brg semua sama org gaji besor dgn gaji kecik harge same je. Nk harapkan kedai runcit 1 M'sia tak semua tmpt yg ada.
Jika diberi semua rata baru adil cth: diberi bantuan Aidilfitri sbyk RM1000, saya rase kos peruntukan tak byk seperti skrg ni sbyk RM2.2 bilion.

Tanpa Nama berkata...

Manade org dh bagi mintak balik. Org seperti Setiausaha Sulit PM manede fikiran mcm gini. Auta la ko ni.

Tanpa Nama berkata...

Ramai kakitangan merungut walaupun berterima kasih. Tapi difikirkan balik memang tidak adil, yg bergaji besar dpt tentu byk, mcmana pula org yg bergaji rendah, masalah harga brg memeningkan bergaji rendah. Harga brg semua sama tak kira bergaji tinggi dan rendah bayaran tetap sama. Malah bergaji besar shopping di tmpt byk tawar menawar. Walaupun saya bersyukur dgn pemberian ni tetapi tidak adil. Jika diberi sama rata/adil cth bonus Aidilfitri sebyk RM1000 saya rasa kos peruntukan dpt dikurangkan seperti skrg ni sbyk RM2.2 bilion.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Tanpa Nama berkata...
alhamdulillah...syukur...pelik kepada pembangkang ni....kerajaan dah bagi tetap juga kutuk...kata PAS bersama islam...tapi kutuk kerajaan teruk...guna bahasa yang teruk2...ini kata perjuang islam...semulia manusia tu terletak pada taqwanya...bukan pada parti PASnya...syukur la...apa yang baik kita sokong...yang tak baik, kita perbetulkan bersama

.........................................................................................................

Yg ni mmg aku sokong la. Kalau tgok kt facebook yg ada kaitan politik ni, aku peratikan puak-puak ni la yg paling teruk bahasanya. Caci maki, hina menghina, buka aib org, jaja aib org smuanya diorg la yg jadi pemenangnya. Aku x kisah diorg nak undi apa itu diorg punya hak la. Tp cara bahasanya tu mmg menyakitkan hati. Diorg lupa parti diorg tu dilabel sbg parti yg memperjuangkan islam. Tp pengikutnya langsung x de pekerti org islam. Aku yg penyokong kerajaan ni nak kata marah tu mmg marah la. Tp yg teruk lagi malu aku tu lebih dr marah aku sbb yg dibawa tu imej agama aku juga.

Tanpa Nama berkata...

ribuan terima kasih pada PM

Tanpa Nama berkata...

TULISAN INI DIBACA:
"Kamu dapat juga duit utk anak bini berbelanja raya ni.yang org kampong keja tanam pisang,tanam ubi,sayur haram 1 sen pun duit raya tak dapat. Kena fikir lu kena syukur.ramai lagi rakyat yg keja kilang,keja pengawal keselamatan,buruh am,juga pekerja sykt swasta mana dapat bonus raya.PA baru 1.2 juta je sedangkan rakyat negara ni 28 Juta org"

>>>>>>>>>KATA KAU<<<<<<<<<<<<<<<<
Awak rakyat dan orang biasa memang dah dapat banyak BONUS. BR1M rm500 dah dapatkan. Lagi skim2 galakan lain yang Kerajaan Pusat dah bagi. Belum lagi yang Kerajaan Negeri dah bagi. Awak pun buat2 lupa. Tolong jangan caci kami Penjawat Awam ye. Yang tolong proses dan sistem penyampaian kepada anda Rakyat Biasa kami inilah yang buat. Kalau kami tak ada belum tentu tentu anda dapat apa ada sekarang ini. Kami baru dapat rm500 awak lebih2 pulak kutuk. Awak naikkan harga pisang tanduk mentah kat tepi jalan rm6.00/kilo apa cerita. Aku beli setandan
7 ulas harga sampai rm16.00. Alat timbang kamu kena rampas KPDNHEP baru tahu. Nak ke...kalau nak aku ajak Unit Timbang buat OPERASI.

Tanpa Nama berkata...

POLITIK LIKE ANIMAL - Aristotle .
Siapa yg yg mendapat apa bila & Bagaimana ?

Sekarang adalah musim memancing undi menjelang PRU13 waima BN mahupun Pakatan Rakyat .
Siapa yg pandai berpolitik dialah yg akan menang , semua nampak manis jika pemberian berkenaan dtg dari Parti yg mereka suka & apa juga pemberian yg baik dianggap "Rasuah Politik" jika bukan dari parti yg sealiran dgn mereka walaupun Kakitangan Awam itu berkhidmat untknya walaupun pemberian itu dianggap menghargai jasa @ sebaliknya , terpulang dari ilmu tafsiran oleh hati Kakaitangan Awam itu .

Apa juga untuk terbaik Rakyat itulah pilihan Rakyat Malaysia PRU13

UNDI ADALAH RAHSIA & KUASA INDIVIDU RAKYAT MSIA MENENTUKAN PARTI MANA YG AKAN MEMERINTAH

Tanpa Nama berkata...

salam..sama jer bg mcm biasa rm500..yang kaya semakin kaya..pangkat besar ,gaji besar dpt separuh sudah brp..yang sokongan gaji pokok rm1000..dpt rm500...tak adil..sokongan tetap di pandang hina dan tidak dpt apa keuntungan pun..apa salahnya bg sebulan gaji kepada gerd sokongan..dia org tak dpt fikir ker..yg ada anak 2 hingga 6..seorg keje.cukup ker separuh bulan..tngk swasta...pasal tu kaum cina tak suka kerja kerajaan..coz tak adil...nasib kita tetap sama smpi bila pun.masa tun dr.mahathir dpt secara adil...gred sokongan tetap tak dpt keadilan..yang keje lebih gred sokongan..goyang kaki buat prensentation gred besar..dpt himbuhan yg gred besar...apa la nasib gred sokongan........kuli batak

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Dah tu ko tau ke buat keje bos ko? Mcm yg sedara kita cakap la. Nk jadi bos tu bukan senang. Belajar tinggi-tinggi. kadang-kadang sampai kt oversea. Masa diorg belajar, diorg makan meggi sebulan ada korang kisah ke? Mak bapak diorg bergolok bergadai, jual tanah, tebal muka pinjam kat tok penghulu duit nk bg anak dia makan kt universiti korang kisah ke? Diorng bersengkang mata sampai pagi nak wt assigment dan study korang kisah ke? Bila dah grad diorng kena bayar balik pinjaman pelajaran yg sampai puluh-puluh ribu tu korang kisah ke?

Dia jadi bos bukan keluar universiti trus jd bos, kene jadi pegawai biasa dulu. Buat keje di peringkat jabatan dulu. Kadang-kadang bila opis boy xde, diorg pegi fotostat dokumen sendiri. Bertahun-tahun dia wt keje tu sampai dia dah masak selok belok keje jabatan dia baru la dia rasa jadi bos.

Korang ingat x pantun melayu lama:
Bertakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian. Bersakit-sakit dahulu bersenang-senang kemudian

Dah betul la apa pantun tu cakap. Yg korang asyik ckp golongan kanan x adil sbb dpt byk kena ingat la pantun utk korang tu terbalik. Bersenang-senang dahulu, bersakit-sakit kemudian.

Betul x?

Tanpa Nama berkata...

Pencapaian yang baik dan tidak perlu dipersoalkan. PA mesti di beri bonus tanpa perlu penilaian. Kerana PA sudah sedia bagus. PA juga perlu dinaikkan gaji, elaun dan bonus setiap tahun agar PA semua hidup senang lenang.

Tanpa Nama berkata...

Sememmangnya swasta perlu bekerja keras agar PA semua di beri ganjaran bonus. Swasta juga perlu menyumbang lebih banyak lagi agar bonus kepada PA akan meningkat. Jadi swasta sekelian kuatkan semangat dan kerah tenaga demi keselesaan PA.

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah tau dapat bonus dan tak nak kerajaan 'ambil balik' melalui saman laju polis trafik, janganlah bawak laju2. Ini jalan raya biasa buat cara highway. Giler ape.

Tanpa Nama berkata...

Banyak betul kerenah korang yer... diberi setengah bulan gaji..berkira dengan orang kiri kanan... cuba kalau PM tak bagi... mesti korang kata... "ala, tak payah banyak... kalau bagi 300 pun bersyukur"... Ini dah bagi, nak lebih pulak... Chisss!!!... beri betis nak peha... malu tau kita suka meminta minta... minta tu biarlah berpada..... dan pada yang TAK dapat bonus tu... anggaplah ini ucapan terima kasih kita kepada penjawat awam yang kerja siang malam... janganlah ingat pada sesetengah penjawat awam yang tak berapa betul tu..ingat pada yang betul betul kerja kuat untuk negara mcm polis trafik yang berhujan dan berjemur nak bagi lalulintas clear, ada ker siapa pernah fikir risiko yang dia alami?dan banyak lagi lah...malas saya nak cakap satu satu.......sekarang penjawat awam tiada kuasa...kuasa adalah di tangan orang awam sebab ORANG AWAM adalah bos... ANDAI KATA PERNAH TERIMA LAYANAN BURUK DARI PENJAWAT AWAM, PETI ADUAN TU BANYAK KAN???... BIRO PENGADUAN PUN ADA.... AMBIL NAMA DAN TERUS REPORT.. SEBAB ORANG AWAM ADALAH BOSS DAN PENJAWAT AWAM MEMBERI PERKHIDMATAN... INILAH PUSINGAN KEHIDUPAN UNTUK MEMASTIKAN AGAR TIADA SESIAPA YANG TERCICIR DAN LALAI.........jangan terus mengutuk mengeji ...tegur untuk kebaikan.... perkhidmatan kita sekarang pun dah banyak improvement...

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 225   Terbaru› Baru»