SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

04 Julai 2012

PENJAWAT AWAM PERLU ANJAKAN SIKAP YANG DRASTIK - CUEPACS

Bernama
4/7/2012


KUALA LUMPUR, 3 Julai (Bernama) -- Penjawat awam perlu melakukan anjakan sikap yang drastik seiring dengan gagasan dan usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memacu Malaysia menjadi sebuah negara maju, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

Omar berkata penjawat awam tidak seharusnya berasa selesa berada di takuk lama sehingga pencen dan sentiasa cepat berpuas hati dengan pencapaian serta urusan harian yang biasa.

"Penjawat awam perlu menyahut seruan Perdana Menteri sebagai satu cabaran bagi meningkatkan daya saing mereka. Mahu naik gaji tapi sikap di tahap lama tidak mahu berubah... macam mana?.

"Kita menyokong untuk menjadikan penjawat awam berpendapatan tinggi tapi mesti seimbangkan pendapatan dengan sikap serta kerja yang dilakukan," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Semalam, Najib berkata penjawat awam perlu sentiasa mengambil sikap Cepat, Tepat dan Integriti (CTI) sebagai panduan dalam melaksanakan tugas harian. Sikap itu pula perlu disokong dengan satu lagi akronim - PCI - 'Productivity, Creativity and Inovation' (Produktiviti, Kreativiti dan Inovasi).

-- BERNAMA

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ikut surat lantikan dan mematuhi standing order sudah mencukupi. Tak payah drastik. PA bukan computer atau mesin dan juga PA adalah penundi yang bolih buat keputusan dengan diri sendiri.Jangan berkali kali bercakap macam budak. PA adalah orang orang dewasa dan bolih berfikir dengan teratur.

Tanpa Nama berkata...

Kita perlu tengok dulu kesan sesuatu cadangan yang baik.

Tanpa Nama berkata...

sumenaringFocIkut surat lantikan dan mematuhi standing order sudah mencukupi. Tak payah drastik. PA bukan computer atau mesin dan juga PA adalah penundi yang bolih buat keputusan dengan diri sendiri.Jangan berkali kali bercakap macam budak. PA adalah orang orang dewasa dan bolih berfikir dengan teratur.

Tanpa Nama berkata...

Drastik tu orang yang tak buat perancangan awal

Tanpa Nama berkata...

nak ubah jadi lebih dr drastik pun PA boleh..bagi kuasa penuh untuk tentukan apa-apa yg patut pegawai luluskan..ini tak...orang politik yg tentukan apa nak PA buat..

golongan serba tak kena berkata...

bantuan rakyat 1 malaysia kali ke dua dalam pertimbangan.

utk penjawat awam tak ada apa apa ke utk kali ke 2?

yang pendapatan 2500 hingga 3000 kena bayar income tax,hidup tak kaya,bantuan tak dapat...kalau bagi lagi kali ke 2 tak kan kami tengok je...income tax kena bayar.

harap ada apa apa untuk golongan spt kami.

Tanpa Nama berkata...

kami golongan J17 dan G17 berasa teraniaya. dah naik gred dlm spba tapi kena tarik balik... mcm mana nak kerja dgn penuh semangat lagi....

Tanpa Nama berkata...

sudahla ko omar.. ckp tgagap2 cam nk mampos lg nk cter intgriti.. ko keje pon mcm sial x jln lg nk cter bagos.harap ko dptla seksaan dlm hidup
psl mnyalak sbpa dbatalkan n ts kppa dpecat.gred renjer aku pon cancel.abes knaikan gj thn aku rendah blik
hidop ko sial omar

Tanpa Nama berkata...

yang sebenarnya:

penjawat awam perlu BUAT PERUBAHAN DRASTIK.

perubahan apa?

1. perubahan kepimpinan kerajaan
2. perubahan kepimpinan tertinggi dalam perkhidmatan

banyak sangat benda-benda merepek hasil dari kepimpinan sekarang ni.

sekian harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Perubahan drastik yg mcmmana lg? Dasar2 kerajaan yg tak konsisten jd punca PA ada yg bekerja sambil lewa.Pelantikan oleh SPA/SPP dll kucar kacir khasnya bg pegawai yg melanjutkn pelajaran.Contoh yg paling jelas ialah tentang tarikh pelantikan guru PPLD yang ada ijazah ke PPPS DG41, ada kumpulan yg untung dan rugi. Ada yg tunggu 3 hingga 4 tahun selepas ditemuduga baru dpt dilantik tanpa ada backdate. Ada pula yg beruntung dpt tarikh lantikan pd tarikh ditemuduga dan ada pula yg paling untung kerana tarikh lantikan berdasarkn tarikh konvon. Apa sebenarnya yg dah jd ni? Adakah kerana ia tidak melibatkn panel membuat keputusan tersebut maka mereka memandang enteng perkara sebegini.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan malaysia ghairah menggunakan ict bagai org gila sedangkan mereka tahun coverage jalur lebar masih mundur. Sikit2 minta rakyat kuasai ict dan mengguna sistem online setiap kali ingin berurusan dgn tepat dan cepat konon. Malaysia 100 tahun terbelakang negara mengapa ghairah sangat nak icut sistem mereka? Pastikan segala prasarana di tahap tinggi barulah meminta rakyat menggunakan ict secara meluas. Rakyat diluat bandar dan pedalaman terniaya setiap kali sesuatu perkara perlu dibuat srcara atas talian/online. Selagi kemudahan masih bertaraf dan ditakuk lama jgn sikit2 kata nak gunakan sistem yg canggih. Kerajaan harus peka terhadap masalah yg dihadapi rakyat bukan berdasarkan kemampuan diri para pemimpin yg punyai segala2nya hebat.

Tanpa Nama berkata...

a/kum qpax... saya nak beritahu saya anggota pdrm. elaun baju unifrom pdram clim baju 3 pasang setahun 690 ringgit. setengah negeri sudah clim baju 3 pasang. dan ada pula arahan kata clim baju hanya sepasang aje setahun rm 320.. dan clim kasut anggota bawah tidak dibenarkan clim... clim kasut hanya untuk berpangkat insp sahaja yang clim. saya berharap minta qpax siasat. kami anngota pdrm dibawah serba kurang semua nak kena beli sendiri...