SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

03 Julai 2012

CUEPACS TIDAK SETUJU DUA DASAR BARU SPA

Utusan Malaysia
3/7/2012

KUALA LUMPUR 2 Julai - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tidak bersetuju dengan dua dasar baru yang diperkenalkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dalam usaha meningkatkan peluang permohonan jawatan ke sektor awam.Presidennya, Datuk Omar Osman menyifatkan dasar-dasar berkenaan sebagai tidak relevan dan merupakan ‘langkah ke belakang’ berbanding amalan sebelum ini. Katanya, dasar tersebut langsung tidak mencerminkan daya saing dalam kalangan pemohon yang berbeza kelayakan malah mendakwa ia adalah satu pembaziran.

“Dasar seumpamanya pernah diamalkan dahulu, calon yang memiliki Ijazah Sarjana Muda layak memohon jawatan di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Bagaimanapun, ia lebih banyak mendatangkan masalah berbanding menyelesaikannya, apa akan berlaku kepada calon yang memiliki diploma atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)?.“Sekiranya calon memiliki ijazah tersebut menerima tawaran yang setimpal dengan kelayakan, sudah tentu dia akan meninggalkan jawatan SPM yang dimiliki. Kemudian, SPA perlu buat lagi temuduga untuk cari pengganti, ia adalah pembaziran dan menyebabkan kekecohan.

“CUEPACS tidak bersetuju dan menolak dasar-dasar baru berkenaan. Ia bukanlah penyelesaian yang realistik kepada masalah 35,000 pemilik ijazah yang bekerja secara kontrak ketika ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau mengulas tindakan SPA memperkenalkan dua dasar baru bertujuan meningkatkan peluang permohonan jawatan ke sektor awam berkuatkuasa semalam. Dasar yang diperkenalkan itu adalah membenarkan calon memiliki Ijazah Sarjana Muda memohon jawatan di peringkat SPM selain turut membenarkan calon mengemukakan permohonan sehingga 15 jawatan pilihan berbanding lima sahaja sebelum ini.

Ditanya sama ada CUEPACS akan berjumpa dan berbincang dengan SPA berhubung pelaksanaan dasar-dasar berkenaan, Omar berkata, pihaknya tidak akan berbuat demikian.
Sebaliknya, menurut beliau, pihaknya akan membincangkan perkara berkenaan di dalam mesyuarat kongres dan akan membawanya kepada perhatian Perdana Menteri atau Ketua Setiausaha Negara.“Tiada sebab untuk kami berjumpa dengan SPA. Masa mereka bincang untuk melaksanakan dasar ini, kami langsung tidak dipanggil.

“Kami akan membawa perkara ini kepada perhatian Perdana Menteri. Kalau tidak dapat, kami akan berjumpa dengan Ketua Setiausaha Negara," jelasnya.

278 ulasan:

1 – 200 daripada 278   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

kenapa tak setuju... takut pimpinan cuepacs diketuai oleh mereka yang educated ke...

Tanpa Nama berkata...

nak buat dasar apa sekali pon...langkah utama sebagai permulaan adalah bagi 'clear' dulu PA ni yg sesak dgn anggota yg dah WAJIB PENCEN..jgn sambung secara KONTRAK..

bila dah kurang kesesakan baru pemikir & penggerak baru yg lebih dinamik & kritis akan muncul..baru boleh buat pembaharuan..

amat tidak masuk akal kalau asyik nak kata susah cari pelapis utk kesinambungan perkhidmatan awam yg berkualiti.

berjuta-juta rakyat Malaysia yg ada kelulusan & potensi takkan nak sumbat sektor swasta semata-mata?

atau biarkan yg ada potensi & kelulusan tu hijrah keluar Malaysia & sumbang jasa negara asing??

Tanpa Nama berkata...

naik tarafkan skim j27

Tanpa Nama berkata...

skim n ada kpsl ke 27.. skim lain xde ke

Tanpa Nama berkata...

tuan2 yg dihormati...

mcm mana tuan2 nak dinaikkan..nak di KPSL kan klu ruang amat terhad & kekosongan juga amat terhad?

apa pon yg nak dibuat kena mula dgn lapangkan dulu laluan..

nak buka kawasan pertanian, perumahan & industri pon..kena 'terangkan' 'bersihkan' hutan belukar..

mari fikir & bertindak secara objektif & penuh strategi.

jadi silalah sepakat buat 1 persatu dulu..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

OTAK Omar sangat sempit dan juga OTAK pegawai pegawai CUEPACS. Mereka masih tak tahu sudah ada cadangan untuk semua guru termasuk TADIKA dan PA supaya semuanya ada degree. Kenapa Omar tak suka baca NEWS?

www.sunan.my berkata...

Dasar ni akan timbulkan masalah satu hari nanti apabila pekerja2 yang berijazah tersebut minta gaji setaraf dengan ijazah sedangkan bekerja dalam jawatan yang menggunakan kelayakan SPM.

Sekarang pun dah timbul masalah yang sama apabila orang yang masuk kerja yang guna kelayakan SPM (gred 17), tapi ada sijil STPM @ Diploma @ ijazah. Ada yang menuntut diberikan gaji mengikut sijil yang diorang ada sedangkan jawatan tu hanya untuk SPM.

Tanpa Nama berkata...

anon 9.43am

memanglah guru tadika satu masa nanti akan diambil dari kalangan degree dan bergaji degree juga.

yang dibangkang jawatan gred SMP tapi yang berijazah dibenarkan mohon dan dapat gaji SPM, akan menyebabkan persaingan dengan lulusan SPM pula. kemana pula mereka nak dicampak?.

Selesaikan satu masalah dengan buat masalah baru pula, adakah ini cara yang betul?.

Tanpa Nama berkata...

Biar saya bagitau realiti siswazah menganggur yang semakin berlambak di pasaran sekarang ni. Siswazah keluaran IPTA dan IPTS semakin meningkat tahun demi tahun. Tetapi peluang pekerjaan di sektor awam untuk menjawat jawatan dengan kelulusan setaraf adalah amat minima sekali. Dalam bahasa mudah, siswazah ramai tapi peluang kerja tiada.

Oleh itu, majoriti daripada siswazah berkenaan terpaksa memohon jawatan gred SPM kerana terdesak 'tiada pekerjaan'. Mereka sanggup 'menyembunyikan' ijazah yang mereka ada semata-mata untuk mendapatkan pekerjaan walaupun gajinya tidaklah seberapa.

Trend siswazah bekerja menggunakan SPM nampaknya semakin meningkat. Malahan jika kita membuat perangkaan bilangan graduan yang bekerja dengan gred SPM mungkin telah mencapai 50% daripada jumlah kakitangan sektor awam di seluruh negara.

Namun begitu, ada juga antara mereka yang masih mengharapkan jawatan yang setimpal atau setaraf dengan kelulusan mereka. Namun begitu, peluang yang mereka ada amat tipis sekali kerana rata-ratanya hanya berjaya setakat sebagai calon simpanan semata-mata. Oleh kerana itulah mereka terus kekal dengan jawatan SPM.

Bagaimana pula dengan kakitangan sokongan gred SPM yang menyambung pengajian ke peringkat ijazah? Bilangan mereka juga nampaknya ramai. Namun peluang kenaikan pangkat juga tidak memihak kepada mereka.

Tanpa Nama berkata...

bila org ada ijazah boleh ambil kelayakkan org SPM ....org yg ada SPM pulak nak ambil tempat sapa lak...ambil tempat UPSR ke!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

OTAK Omar dan pemimpin pemimpin CUEPACS sudah usang. UNDURLAH DARI cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa Omar masih tak sedari ini adalah dasar pandang timur. Setiap orang ada degree termasuk DOKtOR mesti mencuci tandas dulu sebelum dinaikkan pangkat.

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan CEUPACS. Kerajaan suka buat keputusan tanpa berbincang. Nak selesai masalah cara mudah. ISU masalahnya adalah kekurangan perkerjaan tapi ramai pengangguran. Lepas nak nak suruh rakyat BEREBUT jawatan yg sedikit. SEPATUTNYA kerajaan wujudkan lebih banyak peluang pekerjaan. Menarik pelabur. Cuba tengok indonesia, thailand, vietnam, myanmar. Ramai pelabur bukak kilang di sana. Sebuat je kilang apa semua ada di sana, mercedes, BMW, honda kawasaki, semua ada. tapi mereka tak sudi bukak di malaysia. KENAPA? adakah kerani gaji di malaysia tinggi? TIDAK!.. sebabnya nak bukak kilang di malaysia kena bayar rasuah sana rasuah sini. SUSAH! ini yang kerajaan patut selesaikan...!!!

sokong Pak Omar berkata...

Beri idea secara sopan,jangan kutuk Presiden. Ingatkah anda siapa yang perjuangkan gaji naik 25 % masa pak lah dan 13% masa Najid....?

Ingatkah anda pemimpin sebelum Pak Omar yang selalu kaya "kami akur dengan kedudukan kewangan kerajaan" bila tak dapat bonus dan tak dapat naik gaji.Bagi saya Pak Omar punya skil yang istimewa dalam perundingan ,juga hubungan yang baik dengan pemimpin negara.

Cuba tanya diri sendiri apa kelebihan diri anda.Jika anda tak puas hati dengan Pak Omar,bolehkan anda ganti tempat beliau .Cermin diri,insafi diri ...Terima Kasih Pak Omar dan Ceupacs,zaman Dr M dulu saya cuma naik gaji 60 ringgit je...

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan CEUPACS. Kerajaan suka buat keputusan tanpa berbincang. Nak selesai masalah cara mudah.


=====================================

Sama juga dengan Pekeliling Cuti tahun 2009 yang mengurangkan cuti PA yang dibuat tanpa runding dengan Ceupacs.Kembalikan cuti tahunan 30 hari penjawat Awam.

Tanpa Nama berkata...

kita ke arah negara maju.. kerajaan sepatutnya semakin kecil.. skrg ni pun dah banyak outsourcing... dkt sesetengah tempat bilangan pegawai lebih banyak dari pembantu tadbir.

Tanpa Nama berkata...

Saya harap meeting pemberian bonus untuk Hari Raya dan Akhir Tahun akan dibawa bersama CUEPACS.

Juga cadangan kenaikan gaji pekerja kontrak, CUEPACS wajib dibawa bersama dalam meeting.

Tanpa Nama berkata...

bersaing tanpa sempadan kelayakan....
degree bersaing dengan SPM ????

jgn risau... setiap orang ada tempat di sisiNya

Tanpa Nama berkata...

Omar tak tuju, bukan CUEPACS tak tuju. Jangan bersalah. Usul usul yang telah diluluskan oleh AGM tahunan barulah dipandang sebagai cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

Kalau boleh penetapan harga TOL lebuhraya juga mesti ada CUEPACS.

Tanda Nama berkata...

kalau ada ijazah mohon jawatan spm, gaji ikut rate spm ke rate ijazah?

sedih betul perkhidmatan awam sekarang ni. kelulusan gred 17 dengan gred 41 dah tak ada beza. syabas kepada transformasi perkhidmatan awam!

Tanpa Nama berkata...

setuju lulusan ijazah boleh mohon jawatan SPM, dan dapat jawatan taraf SPM.

DENGAN SYARAT:

pegawai-pegawai yang sedia ada dalam P&P itu turut serta turun pangkat/gred ke gred kumpulan sokongan.

bagi mereka rasa bagaimana kehidupan sebagai kakitangan kumpulan sokongan?

ada berani?

takkan berani punya la. yang buat dasar macam ni adalah golongan yang dah kenyang sebagai P&P. sebab tu mereka boleh selamba buat dasar lulusan ijazah boleh sorokkan kelulusan mereka dan mohon jawatan yang bertaraf SPM.

makin merepek perkhidmatan awam sekarang ni. yang berijazah suruh kerja kumpulan sokongan. yang dalam kumpulan sokongan yang tak ada kelulusan tinggi, sekadar spm/sijil/diploma pula menyalak-nyalak minta naik gaji mengalahkan pegawai.

Tanpa Nama berkata...

tindakan SPA adalah salah satu langkah penjimatan duit kerajaan..kerajaan sudah x dpt nak bagi gaji besar dgn penjawat awam sedagkan beribu-ribu graduan keluar mencari kerja dalam sektor awam...sedangkan jawatan bertaraf SPM masih byk untuk diisi..bagi kelayakan SPM....kalau gaji x setaraf dgn kelayakan mereka..akan menimbulkan rasa x puas hati pada yg dapat gaji setaraf dgn kelayakan...sebab GAJI amat penting tuntuk kehidupan...

Tanpa Nama berkata...

tuan2 yg dihormati...tolong..tolong kawal emosi sebelum nak cadang nak tegaskan itu & ini..

mcm mana tuan2 nak skim dikaji teliti, nak dinaikkan taraf, nak review gaji..nak di KPSL kan klu ruang amat terhad & kekosongan juga amat terhad?

apa pon yg nak dibuat kena mula dgn lapangkan dulu laluan..

nak buka kawasan pertanian, perumahan & industri pon..kena 'terangkan' 'bersihkan' hutan belukar..

mari fikir & bertindak secara objektif & penuh strategi.

jadi silalah sepakat buat 1 persatu dulu..

pengangguran terlalu bnyk sbb jumlah calon tenaga kerja terlalu ramai tapi ruang jawatan yg sesuai dgn kelayakan amat terhad..jadi mcm mana?

maka ISU UTAMA adalah ruang & peluang pekerjaan dlm sektor awam..wajib dikemaskini, yg dah masuk wajib pencen, PENCEN terus saja..

atau yg bermasalah, sikap & minda takuk lama, tak semangat kerja, wajar diberi borang mohon bersara pilihan (pencen awal)..

yg dah pencen JANGAN DILANTIK SEMULA SECARA KONTRAK!

yg dah dilantik secara kontrak..tolonglah JANGAN DISAMBUNG KONTRAK bnyk kali atas alasan khidmat masih diperlukan..

tolong tuan2...itulah kunci utama..sepakat yg itu dulu kalau nak buat pembaharuan & transformasi PA.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

kenapa SPA x cadangkan kelayakan minima 2012 - 2020

gred 1-16 = SPM
gred 17-26 = STPM,SIJIL,DIPLOMA
gred 27-38 = DEGREE
gred 41-48 = MASTER
gred 52-54 = PHD

Tanpa Nama berkata...

skim baru spa ni boleh diterima dan tak bercanggah dengan apa yang di utarakan cuepacs. jika cuepacs tak setuju sebab takut kakitangan tersebut lari setelah mendapat tawaran dari tempat lain. tapi macam mana bagi yang melanjutkan pelajaran seperti saya sebagai pembantu makmal, jika mendapat tawaran dari tempat lain. pasti saya akan lompat kerja dan meninggalkan kekosongan seperti yang dinyatakan cuepacs.
saya pasti memilih kerja baru sebab setimpal dengan kelayakkan saya.

masalah ini tak kan timbul selagi kerajaan memberi dan mengubah intensif baru. Bagi saya, kenapa cuepacs tak membangkitkan perkara di mana kakitangan dari gred 11 hingga 32 di beri gaji mengikut skim ijazah bagi yang memiliki ijazah dan skim gaji baru kepada kakitangan baru mengikut kelayakan beliau tetapi tetap menjalankan tugas mengikut skim kerja yang di pohon. jika beliau telah mendapat ijazah, diploma, stpm di bayar gaji mengikut kelayakkan beliau. jika diploma, stpm di bayar mengikut diploma, stpm. jika berijazah di bayar mengikut ijazah.

Bagi yang telah berkhidmat dalam skim spm sekarang tapi memiliki kelulusan diploma, stpm perlulah diberi tunggakkan selama mana beliau berkhidmat dalam skim spm.
sekian.


jika intensif di beri kepada pemegang ijazah pasti perkara lompat kerja tak timbul. ini juga dapat menaikkan mutu serta kelayakan bagi sesebuah jabatan dan kementerian dimana terdapat pembantu am rendah berpendidikan ijazah, pembantu tadbir berijazah, pembantu makmal berijazah, ppm berijazah dalam setiap jabatan. sekarang ini tugas dan bidang kerja mengikut keadaan semasa dan semakin mencabar dan adalah perlu setiap skim mendapat perubahan bagi meningkatkan kualiti dari mendapatkan kuantiti.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Kesian la dengan orang yang tak mampu study nak kerja kat sektor awam.. Syabas Dato mempertahankan kakitangan awam... dan bagi mereka yang punya ijazah dan diploma terasa bagaikan satu pembaziran.degree dan diploma macam jatuh standard la pula.. belajar tinggi2 gaji N17 je.... kalau pangkat N17 tapi tangga gaji tinggi takpe la....rugi bazir masa dan wang belajar....

Tanpa Nama berkata...

nak buat dasar apa sekali pon...langkah utama sebagai permulaan adalah bagi 'clear' dulu PA ni yg sesak dgn anggota yg dah WAJIB PENCEN..jgn sambung secara KONTRAK..

bila dah kurang kesesakan baru pemikir & penggerak baru yg lebih dinamik & kritis akan muncul..baru boleh buat pembaharuan..

amat tidak masuk akal kalau asyik nak kata susah cari pelapis utk kesinambungan perkhidmatan awam yg berkualiti.

berjuta-juta rakyat Malaysia yg ada kelulusan & potensi takkan nak sumbat sektor swasta semata-mata?

atau biarkan yg ada potensi & kelulusan tu hijrah keluar Malaysia & sumbang jasa negara asing??



"Saya sangat setuju dengan komen ini"

Tanpa Nama berkata...

Ntah kenapa lah org yang pencen masih diperlukan...ramai lagi org baru dengan idea baru dan lebih skillful.

aku tengok ramai yang dah bersara memiliki degree/diploma masih jawatan N17... rugi la study tak bg peluang langsung dengan mereka...degree dah puluh tahun habis... masih N17... pembaziran duit dan masa!.... kesian kat dorg...! silap2 anak dorg pun dorg dah tak nak bg study dah... membazir wang je... suruh cari keje terus la habis SPM...

Dah yg dapat jawatan dalam sektor awam semua yg ada kena mengena dengan org2 besar dan berpengaruh... mcm mana org biasa nak dapat jawatan bagus? Yg umur 50 puluh tu yg dah ada degree hasil dr PJJ yg dia buat adalah pembaziran... samapai pencen gred 17.... dah tu pangkat yg dia layak dah kena take over anak sepupu Tuan Pengarah/Setiausah/Timbalan setiusaha dll la....

Bertuah!!

Tanpa Nama berkata...

skim n ada kpsl.ade peluang naik pangkat.keje kt opis bkn ape sgt.. yg pompuan memekak n kena buat 1surat punya kecoh mcm kna buat wasiat.. yg laki plak asik sebok cter bola psatuan jual ins beli no n mcm2 lg.skim aku w punyala susah bt ac skim n dpt nama.. sial la jpa ni

Tanpa Nama berkata...

nak jawab camna kalau ada ijazah kejuruteraan awam tapi minta J17,Boleh terus naik ke J44 Ke dato Ali.

Tanpa Nama berkata...

kakitangan sokongan gred 17 yang ada diploma ditemuduga untuk gred 27/29, kakitangan sokongan gred 1-26/27/29/32 yang ada ijazah/master ditemduga untuk jawatan p&p. manakala FRESH GRADUATE diluar sana diambil bekerja sebagai sokongan dahulu kemudian ditemuduga semula untuk kumpulan p&p. ada bran ka spa? masalah dalam perkhidmatan awam ni, banyak BRAIN DRAIN. yang sokongan banyak idea, ada kelulusan tinggi, tapi dipinggir. sedangkan fresh grad yang grad flying colours dengan cara mengampu lecturer, tiru masa exam, diambil bekerja jadi p&p.

spa kata dia dah buat transformasi, konon ambil pekerja guna konsep PROFILING, tapi apa yang aku nampak, mereka perkenalkan konsep tapisan menerusi peperiksaan, dimana cuma mereka yang rajin menghafal fakta, membaca itu ini, ulat buku sahaja yang akan survive dengan tapisan sebegini. realitinya ramai mat dan minah buku macam ni bila disuruh buat kerja, tak ada idea, mati akal, disebabkan mereka hanyalah robot yang diprogram untuk menghafal fakta sahaja.

spa: anda masih lagi belum layak dipanggil "SUDAH BERTRANSFORMASI".

aku seorang kakitangan sokongan gred 17 yang mempunyai ijazah ketika berkhidmat. sekarang ni baru mendaftar untuk mengambil sarjana(master). insyaAllah kalau lepas master, akan buat PhD. aku nak bagi KSN/KPPA, ketua pengarah aku hatta perdana menteri sekalipun melompat dan terkejut beruk kerana ada kakitangan sokongan gred 17 yang mempunyai title Dr.(falsafah).

makin hari makin mengarut perkhidmatan awam ni. pak menteri heboh kata berlaku banyak "brain drain" kerana "pakar-pakar" yang belajar di luar negara taknak balik berkhidmat di negara sendiri. sedangkan dia lupa, dalam negara sendiri, lebih spesifik, dalam perkhidmatan awam ada ramai lulusan tinggi, walaupun bukan diiktiraf sebagai PAKAR yang menjadi BRAIN DRAIN disebabkan mereka ada kemahiran tapi tak dipandang.

Tanpa Nama berkata...

Lebih baik lantik N17 yang berijazah untuk menjawat jawatan sebagai P&P daripada lantikan baru yang masih fresh dan tak tau apa-apa pasal perkhidmatan awam. Pengalaman sepatutnya lebih diutamakan.

Tanpa Nama berkata...

Dasar ni akan timbulkan masalah satu hari nanti apabila pekerja2 yang berijazah tersebut minta gaji setaraf dengan ijazah sedangkan bekerja dalam jawatan yang menggunakan kelayakan SPM.

Sekarang pun dah timbul masalah yang sama apabila orang yang masuk kerja yang guna kelayakan SPM (gred 17), tapi ada sijil STPM @ Diploma @ ijazah. Ada yang menuntut diberikan gaji mengikut sijil yang diorang ada sedangkan jawatan tu hanya untuk SPM.
.................................

Untuk maklumat kepada tuan tuan sekelian Elaun Khas Untuk Pemegang Ijazah yang berkerja menggunakan kelayakan SPM akan diwujudkan . Kadarnya masih dalam perbincangan lagi .

Tanpa Nama berkata...

Lebih baik lantik N17 yang berijazah untuk menjawat jawatan sebagai P&P daripada lantikan baru yang masih fresh dan tak tau apa-apa pasal perkhidmatan awam. Pengalaman sepatutnya lebih diutamakan.

...................................

Ya ! Betul , tapi dengan syarat 8 hingga 10 tahun pengalaman .

ABU84 berkata...

kerja untuk bodo @SPM spt pembantu tadbir dan guru sekolah rendah tidak patut diberi kepada pemegang degree,

pertama kerana penjimatan, gaji SPM lebih rendah sesuai dgn taraf intelek mereka.Kedua jumlah kerja yang sedikit JTK PAR Pemandu dll.

Kedua, pemegang degree seharusnya berilmu dan mempunyai kemahiran ikhtiar hidup yang tinggi utk berusaha sendiri, cina boleh kaya tanpa kerja gomen, knp anda pemegang degree tidak boleh?

Degree betul ke atau masuk U pakai kuota Melayu hah? tah2 SPM serendah 3A je boleh buat degree patut pun tak boleh berdikari bila grad.


asal bukan umno

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Lebih baik lantik N17 yang berijazah untuk menjawat jawatan sebagai P&P daripada lantikan baru yang masih fresh dan tak tau apa-apa pasal perkhidmatan awam. Pengalaman sepatutnya lebih diutamakan.

...................................

Ya ! Betul , tapi dengan syarat 8 hingga 10 tahun pengalaman .

Selasa, Julai 03, 2012 1:10:00 PM

---------------------

DBP seharusnya mendefinisikan semula maksud "pengalaman". setuju bahawa 5-10 tahun tu boleh dikategorikan sebagai "berpengalaman".

jangan jadi macam P&P kat pejabat aku, syok sendiri. baru keje setahun lebih, cap jari pun tak kering, tak sah jawatan lagi, payslip pun masih lagi ada potongan KWSP, dah mengaku diri tu BERPENGALAMAN. wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

ambil budak hingus meleleh masuk p&p lepastu kena hantar pegi kursus bagai, kena bagi dia percubaan 2-3 tahun, lepastu bagi dia latihan itu ini, camana nak cepat dan tepatnya. pulak tu mereka yang 41 ni dah pasang cita-cita untuk naik ke 44 48 52 dan seterusnya, sedangkan kerja tunggang langgang.

jadi cuba cerita, bagaimana nak bagi cepat dan tepat?

bagi kenaikan kumpulan sokongan yang mempunyai ijazah ke kumpulan p&p tanpa perlu melalui proses mengarut-ngarut yang sama seperti fresh grad. mereka ini sudah mempunyai pengalaman dalam perkhidmatan. dijamin cepat dan tepat punya. jangan samakan kumpulan sokongan yang sekadar ada spm dengan kumpulan sokongan yang berusaha memajukan pendidikan sehingga mendapat ijazah/master/phd. ada bezanya cara pemikiran mereka.

itupun spa/jpa masih lagi tak boleh berfikir dan masih tidak perasan. perdana menteri hari hari melalak suruh transform, suruh cepat dan tepat bagai. tapi polisi spa/jpa masih ketinggalan dan mengikut cara tahun 70an 80an dan 90an.

.................................

Sapa cakap macam nie !

Tanpa Nama berkata...

kerja untuk bodo @SPM spt pembantu tadbir dan guru sekolah rendah tidak patut diberi kepada pemegang degree,

pertama kerana penjimatan, gaji SPM lebih rendah sesuai dgn taraf intelek mereka.Kedua jumlah kerja yang sedikit JTK PAR Pemandu dll.

Kedua, pemegang degree seharusnya berilmu dan mempunyai kemahiran ikhtiar hidup yang tinggi utk berusaha sendiri, cina boleh kaya tanpa kerja gomen, knp anda pemegang degree tidak boleh?

Degree betul ke atau masuk U pakai kuota Melayu hah? tah2 SPM serendah 3A je boleh buat degree patut pun tak boleh berdikari bila grad.

..................................

Kat opis aku dulu ada budak berdegre masuk kerja pakai SPM .... dia pun kena buli sebab betul tak pandai kelentong .

Tanpa Nama berkata...

semua orang nak melalak kat sisi.. kalau kita ni swasta dah lama tutup kedai

Tanpa Nama berkata...

Bonus raya camne.?

Tanpa Nama berkata...

Salam

Pihak bertanggungjawab kena perhalusi perkara ini. Ia perlu diperjelaskan kenapa ia dibuat. tak adil sekiranya pemegang ijazah keja sebagai 17 tetapi nak gaji degree macam 41. Ia juga boleh akibatkan turnover yang tinggi pada kerajaan. sedangkan pegawai 41 pun ada tinggalkan servis untuk join company2 besar.

Kerajaan juga perlu buat sesuatu untuk kakitangan yang menyambung pelajaran ketika berkhidmat. contohnya seorang pembantu tadbir yang menyambung pelajaran dan mendapatkan ijazah. mereka2 ini banyak bersaing untuk post2 terbuka tetapi tak berjaya. Lama kelamaan mereka jadi tidak competitive dan berserah pada apa yang ada. Selepas beberapa tahun semakin sukar untuk mereka bersaing dengan lulusan degree yang baru yang fresh dan bersemangat tinggi. Mereka juga akan tewas dari segi segi fizikal dan mental..

tak dinafikan ada jawatan gred 17 mempunyai fungsi yang besar kepada organisasisetiap gred punya weightage yang berbeza...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs bagi la komen sikit atas cadangan yang dibuat dalam ulasan ini. ni semua orang dok bising dan kesudahannya tiada apa2 yang dapat dibuat.

Tanpa Nama berkata...

Ingat lagi tak pasal pemansuhan UPSR dan PMR ? Antara tujuan utama pemansuhan tersebut ialah supaya kelayakan minima untuk memohon jawatan di sektor awam ialah SPM.

Oleh itu, gred terendah yang memerlukan UPSR akan digantikan dengan SPM. Ini adalah kerana majoriti rakyat Malaysia sekarang ini memiliki sekurang-kurangnya SPM. Semakin jarang yang hanya memiliki UPSR dan PMR.

Apabila SPM menjadi gred terendah dalam sektor awam, adalah tidak mustahil jawatan gred SPM sediada akan dinaiktaraf sama ada kepada Diploma atau Ijazah.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak mau ambik tahu...yang aku mau tahu bonus raya & kenaikkan gaji kali ke-2!!!! Felda dapat, PA LHDN dapat... sekurang2nya 1 bulan bonus raya + 1 bulan bonus hujung tahun!

Tanpa Nama berkata...

aku tak mau ambik tahu.. yang aku tahu lepak, berkira kerja, tido d sofa, merokok d stor, curi tulang, mc, crk, masuk lambat balik awal, YM,FB komplein d forum, itu bukan bidang aku, ini bukan bidang aku, AKU SUKA MAKAN GAJI HARAM mak abapak aku nak p haji tahun ni duit haram mana nak sponsor derang,anank bini aku nak makan duit haram mne nak sumbat dlm mulut derang... itu je yg aku mau tahu!

Tanpa Nama berkata...

semua orang nak mel*l*k kat sisi.. kalau kita ni swasta dah lama tutup kedai

Selasa, Julai 03, 2012 1:34:00 PM

==========================================

memang pon & amat tidak fokus..maka kalau terusan tak fokus...jgn mimpi la konon mau buat perubahan...

permintaan & desakan anda semua ni tak kesampaian la jawapnyaa...

sebab anda tidak fokus apa perkara paling utama..

ada berani buat bising mcm ni dlm SWASTA????

kerajaan tidak akan tunduk pada desakan yg tidak fokus..malah akan lebih kuat lagi ;)

Tanpa Nama berkata...

makin lama makin siyal jpa dan kerajaan be end..

Tanpa Nama berkata...

dato ali jadikan j27 yg telah diluluskan tahun 2011 kpd semua gred j17,22,26 yg mempunyai sijil uitm/poly setaraf stpm. tq dato

Tanpa Nama berkata...

makin lama makin siyal jpa dan kerajaan be end..

Selasa, Julai 03, 2012 4:19:00 PM

==============================================

dah kamu (atas ni) yg tidak fokus dlm perjuangan kamu...rasakan sendiri la hasil perpecahan kalangan kamu...jgn salahkan org lain..jgn maki hamun org lain.. ;)

Tanpa Nama berkata...

dato ali jadikan j27 yg telah diluluskan tahun 2011 kpd semua gred j17,22,26 yg mempunyai sijil uitm/poly setaraf stpm. tq dato

Selasa, Julai 03, 2012 4:21:00 PM

=============================================

asyik2 buat mcm ni..ada siapa kisah?

amat ketara..tiada fokus.. ;)

Tanpa Nama berkata...

jangan jadi macam P&P kat pejabat aku, syok sendiri. baru keje setahun lebih, cap jari pun tak kering, tak sah jawatan lagi, payslip pun masih lagi ada potongan KWSP, dah mengaku diri tu BERPENGALAMAN. wakakakaka

Selasa, Julai 03, 2012 1:13:00 PM

============================================


kalau P & P yg mcm tu adalah dari kalangan keturunan anda sendiri mcm mana? atau mungkin anak2 anda sendiri yg dpt kelulusan yg bagus..dpt terus dilantik sebagai P&P..

mcm mana pula ya? rela org mengata anak anda mcm tu??

jujur pada diri anda k ;)

Tanpa Nama berkata...

dato ali jadikan j27 yg telah diluluskan tahun 2011 kpd semua gred j17,22,26 yg mempunyai sijil uitm/poly setaraf stpm. tq dato
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
amat setuju.. kpd semua gred j.. jom lepak n tell dato ali apsal gred j27 xdpt naik mcm nt27..

Tanpa Nama berkata...

Isunya di sini ialah kenapa fresh gradute diberi peluang jadi p&p, sedangkan pada masa yg sama masih ada pt yg mempunyai degree tetapi hanya sekadar menjadi calon simpanan sahaja. Setiapkali kerajaan membuka jawatan baru, pt sedia ada yg ada degree & pengalaman pasti akan rasa terpinggir.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kalau P & P yg mcm tu adalah dari kalangan keturunan anda sendiri mcm mana? atau mungkin anak2 anda sendiri yg dpt kelulusan yg bagus..dpt terus dilantik sebagai P&P..

mcm mana pula ya? rela org mengata anak anda mcm tu??

jujur pada diri anda k ;)

Selasa, Julai 03, 2012 4:58:00 PM
-----------------------------
kalau anak aku sendiri yang baru berumur 23, baru seminggu tamat pengajian, masa temuduga pun bawa partial transcript pasal belum ada skrol, apabila dilantik, diletak pula pada jawatan yang berbentuk "pengurusan atasan", aku pesan kat dia senang saja: "sedar diri, anggap diri tu masih mentah, belajar dengan yang berpengalaman walaupun orang itu tukang R1 sekalipun, hormat pada mereka yang sudah lama kerja walaupun dia sekadar tukang R1 atau PAR N1."

tak kira sepandai mana anda ketika belajar di universiti, tak kira betapa berprestij jawatan yang anda dapat, sekiranya baru setahun masuk kerja, sedar diri tu baru setahun, belum ada pengalaman apa apa yang boleh dibanggakan.

Tanpa Nama berkata...

Isunya di sini ialah kenapa fresh gradute diberi peluang jadi p&p, sedangkan pada masa yg sama masih ada pt yg mempunyai degree tetapi hanya sekadar menjadi calon simpanan sahaja. Setiapkali kerajaan membuka jawatan baru, pt sedia ada yg ada degree & pengalaman pasti akan rasa terpinggir.

Selasa, Julai 03, 2012 5:23:00 PM

----------------------

pasal "fresh grad" senang dibentuk dan diprogramkan untuk menjadi seperti apa yang mereka kehendaki. sedangkan kakitangan sokongan sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi sudah nampak kepincangan yang berlaku dalam pentadbiran, sudah tahu buah pukul dalam perkhidmatan. jadi "tangan tangan ghaib" ni susah nak program mereka.

TUKANG TELEFON BOMBA berkata...

nenoneno...... wiwiwiwiwiwi.....
belang rimau ( BOMBA ) TOLOOOONG!!!!!!!

TUKANG TELEFON BOMBA gred R1 berkata...

NENONENONENO.....WIWIWIWIWIWI.....POOON....POOOOON....
HALLO...HALLOOOOOW..BOMBA!!!! TOLONGLAH, PLEASE..

Tanpa Nama berkata...

pasal "fresh grad" senang dibentuk dan diprogramkan untuk menjadi seperti apa yang mereka kehendaki. sedangkan kakitangan sokongan sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi sudah nampak kepincangan yang berlaku dalam pentadbiran, sudah tahu buah pukul dalam perkhidmatan. jadi "tangan tangan ghaib" ni susah nak program mereka.

-------------


hahaha tul tuh bro. dak ingusan leleh nih mana tau sepak terajang dlm PA. depa nih snang di program & di kudakan. klu amek pegawai dr kump sokongan yg ade degree nih depa ssh nk makan.

realiti beb! terima jek le. lg 50-100 thn nanti derang sedo ler tuh. generasi kita yg ke-2 & 3 nanti ler yg akan dpt ape yg kite perjuang kan nih!

Tanpa Nama berkata...

salam
SEPATUTNYA CUEPACS MENYOKONG DASAR KERAJAAN ( 2 DASAR BARU SPA ITU) BUKAN GUNA PIKIRAN YANG 30 TAHUN LALU. DUNIA SUDAH BERUBAH ZAMAN PENUH PERSAINGAN. DAH MEMANG SIKAP ORANG MELAYU YANG SENTIASA TAKUT PADA PERSAINGAN DAN REALITI SAN CABARAN.

DUA DASAR SPA INI AADLAH SATU LANGKAH YANG JAUH TERKEHADAPAN YANG BANYAK IMPLIKASI KEBAIKAN UNTUK RAKYAT.

UNTUK PENGETAHUAN PIMPINAN CUEPACS YANG PUNYAI PIKIRAN 30 TAHUN LALU DIHARAP ZAMAN SEKARANG DI NEGARA KHUSUSNYA CTHNYA SUSAH BAGI KITA NAK JUMPA BUDAK-BUDAK SEKARANG YANG HANYA MEMPUYAI KELULUSAN SPM SHJ. 30 TAHUN LALU MUNGKIN BANYAK YANG BERKELULUSAN SPM. JIKA DI KAMPUNG SUSAH HENDAK JUMPA PELAJAR YANG HANYA ADA SPM SHJ. 30 TAHUN DULU RAMAI ANAK MUDA YANG LULUS SPM SHJ.

jIKA KITA FIKIR DENGAN OTAK YANG BERMUTU DAN LUAS DAN JAUH TIADA IBUBAPA ATAU PENJAGA YANG MAHU TENGOK ANAK-ANAK MEMPUNYAI RESULT SPM RENDAH DAN GAGAL. SEMESTINYA IBUBAPA DAN PENJAGA MAHU LIHAT ANAKNYA BERJAYA DENGAN MENDAPAT KEPUTUSAN CENERLANG DAN BAIK. BILA RESULT BAIK SUDAH TENTU MENCARI TEMPAT BERLAJAR YANG LEBIH TINGGI. JIKA ADA RESULT GAGAL ATAU RENDAH PERATUSANNYA AMAT KECIL DAN KES TERPENCIL MUGKIN MEREKA MENGIKUTI PUSAT2 KEMAHIRAN KERAJAAN.

Tanpa Nama berkata...

di harap cuepaos melupakan hasrat untuk membantah stau nak tunjuk hero atau nak masuk akhbar dan mencari publisiti murahan..

baiklah cuepacs bersama membantu kerajaan mememikirkan bagaimana nak memajukan negara dan menaikkan imej penjawat awam supaya lebih cemerlang lagi pada masa akan datang, hari esok lebih baik dari hari ini.

Tanpa Nama berkata...

rasanya buang masa je kita study kan.... dah study habis ribu2 dan masa bertahun2.... dia suruh kite apply jawatan SPM... dah tu keja tahun2 sampai bersara dok N17... ni anak buah ketua pengarah mai masuk keja dr habis ambik ijazah terus dpt 41.... lg tak guna kite besuara sini.... kerajaan takkan peduli punya... dia sarankan kita study je bayar itu ini... cek2 jawatan pun x da... tangga gaji biasa... puiii! sampai pencen aku 17!! menyesal aku sambung PJJ, buang duit je!

Tanpa Nama berkata...

Eloklah jawatan tu diberi kpd degree holder sbb mereka ada hutang yg sedang menunggu. Belajar degree sampai grad dah tentu berabis berpuluh2 ribu. Nak bayar balik pinjaman kena buat potongan gaji sekurang2nya RM100 sebulan, itupun setelah puas buat rayuan. Mungkin insentif wajar diberikan bagi mengurangkan beban kakitangan sokongan yang gaji di bawah RM2,500.

Tanpa Nama berkata...

Qpax, diharapkan jgn terus membantah tanpa mendapatkan maklumbalas dari kakitangan sokongan seluruh negara. Ramai yg mengeluh kerana tidak diberi peluang kenaikan pangkat. Sedangkan dah grad berpuluh2 tahun. Tapi masih tetap kekal dgn jawatan sekarang. Seolah2 tiada gunanya berhabis masa & wang utk sambung belaja. Sedangkan loan wajib dibayar. Padahal dengan gaji skrg, tak mampu nak bayar balik dalam amaun yg diminta. Inilah yg sepatutnya Qpax perjuangkan.

Tanpa Nama berkata...

Memang betul tu, sekarang ni rakyat Malaysia mempunyai sekurang2nya diploma. Yang hanya sekadar mempunyai SPM semta2 dah tak ramai. Rakyat Malaysia makin cerdik dan dah tentu takkan berhenti setakat SPM sahaja. Dalam 10 tahun akan datang jgn terkejut pulak kalau PAP N1 ada degree. Ia sebenarnya adalah trend biasa di seluruh dunia. Jgn pulak tak tau, kat Singapura pemandu teksi pun ada yg mempunyai degree jugak tau.

Tanpa Nama berkata...

nak buat dasar apa sekali pon...langkah utama sebagai permulaan adalah bagi 'clear' dulu PA ni yg sesak dgn anggota yg dah WAJIB PENCEN..jgn sambung secara KONTRAK..

bila dah kurang kesesakan baru pemikir & penggerak baru yg lebih dinamik & kritis akan muncul..baru boleh buat pembaharuan..

amat tidak masuk akal kalau asyik nak kata susah cari pelapis utk kesinambungan perkhidmatan awam yg berkualiti.

berjuta-juta rakyat Malaysia yg ada kelulusan & potensi takkan nak sumbat sektor swasta semata-mata?

atau biarkan yg ada potensi & kelulusan tu hijrah keluar Malaysia & sumbang jasa negara asing??

## ULASAN YANG PALING AKU SOKONG...YANG DH WAJIB PENCEN TU SILA BLAH DULU..RAMAI LG PENGGANTI...BAGI TENAGA BARU PLAK...

Tanpa Nama berkata...

Apa susah...skim PTD pun start dari M17 la! Soh masuk jd pecacai 3 tahun bila lepas ujian termasuk 'tahan maki' baru naik jd M41!!!

Ni baru adil...3 tahun blajar dulu cara2 buat kerja, buat surat, memo.. bagi gai pun setaraf gred 17! Lepas 3 tahun - konfom, baru naik 41...

Amacam..JPA/SPA setuju????

Tanpa Nama berkata...

kalau orang ada degree dapat kerja spm,lepas bayar ptptn berapa agaknya gaji bersih dia?

susah juga tu....

Tanpa Nama berkata...

kalau anak aku sendiri yang baru berumur 23, baru seminggu tamat pengajian, masa temuduga pun bawa partial transcript pasal belum ada skrol, apabila dilantik, diletak pula pada jawatan yang berbentuk "pengurusan atasan", aku pesan kat dia senang saja: "sedar diri, anggap diri tu masih mentah, belajar dengan yang berpengalaman walaupun orang itu tukang R1 sekalipun, hormat pada mereka yang sudah lama kerja walaupun dia sekadar tukang R1 atau PAR N1."

tak kira sepandai mana anda ketika belajar di universiti, tak kira betapa berprestij jawatan yang anda dapat, sekiranya baru setahun masuk kerja, sedar diri tu baru setahun, belum ada pengalaman apa apa yang boleh dibanggakan.

==========================================

ya betul apa yg anda katakan...TAPI isunya skrg...lepas anda pesan begitu pada anak2 anda...TAPI masih ramai yg selamba mengata keji ANAK ANDA dgn pelbagai kejian & kutukan hanya sebab ANAK ANDA baru grad..masih muda...tak layak jadi boss/pegawai..

ANDA RELA???
setelah anda berkorban banyak menampung belanja pendidikan ANAK-ANAK ANDA dgn titik peluh anda sendiri?

Tanpa Nama berkata...

Aku heran dgn fresh grad skang ni esp MELAYU! Semua nak suruh kjaan bantu...dh laa dulu kjaan bantu atuk dia ni sampai ke cucu pun tak abih2 minta ehsan! Sememangnya dasar PEMALAS! Mcm laa kalau tak keja gomen masa depan jd gelap! Bodoh.. cuba laa berdikari. Amik inisiatif bekerja sendiri, berniaga dll. Orang luar boleh berpusu2 datang sini nak kerja...yg bahlol2 ni dok bising tadak kerja! Syukur mak bapak aku ajar anak2 supaya berdikari...sampaikan adik aku yg cuma lulus SPM pun boleh hidup sendiri, ada keluarga sendiri. Padahal cuma keja kat Hotel jd bellboy! Bini dok umah jd suri rumah sepenuh masa...ada motor, ada kereta! Skang bini blajar menjahit, amik upah...terus dapat bantu suami jana ekonomi! Jangan jadi BANGSAT...dok harap bantuan semata2... USAHA insyaallah rezeki ada di mana2!!!!

Tanpa Nama berkata...

Transformasi Perkhidmatan Awam :
Penjawat Awam boleh dibagi kepada dua kumpulan seperti GURU.
i. PA berijazah [Pengurusan & Profesyenal] - Mula gred 17 ke atas.
ii. PA tidak berijazah [Kumpulan Sokongan]. Mula Gred 1-16 sahaja.

(right sizing PA)

Tanpa Nama berkata...

marilah kita semua sbg p.a yg bermaruah supaya menyokong membubarkan jpa yg semakin hari semakin nyanyok.. kelibat org2 ptg gred m yg mjadi pemerintah harus disingkirkan secara cepat dan tulus menjelang hari raya adidilfitri yg mulia.. disarankan agar gred utk menerajui ketua jpa adalah secara undi dkalangan p.a.. ini disebabkan kebanyakkan ptd hanyalah lulusan ijazah sastera, kajian bahasa, sains politic.. bknya lulusan dlm ijazah yg sempurna spt medical, engineering.. dpt diperhatikan kalangan ptd tidak sempurna bercakap dlm bahasa inggeris.. amat memalukan dlm mesyuarat berama archt, consultant, jurutera syarikat swasta spt shell,petronas, tnb, tm, ptd2 ini hanya menggunakan bahasa badan jika tidak memahami perbincangan dlm bahasa inggeris serta amat takut utk bercakap kerna malu.. akhirnya terdpt juga beberapa mat saleh yg boleh bertutur dlm pelat bahasa indonesia menerangkan apakah situasi semasa perbincangan.. apakah ini yg jpa mahukan gred ptd yg langsung tak tahu berdiplomasi menjadi kppa or ksn pd 5 tahun akan dtg?? ptd2 ini jika diamati jika masuk meeting hanya mempengerusikan meeting tanpa ada langsung pengetahuan atau maklumat mengenai sesuatu perojek.. mereka hanya tahu bila projek di award.. dan bila siap.. dan melakukan lawatan singkat ke site2 yg terpilih sambil melihat2 kemajuan projek tanpa sebarang komen.. komen yg paling banyak dilihat atau diketahui oleh kontraktor2 yg bijak pandai adalah: bila projek ini boleh siap?? itu sahaja.. tanpa rasa ingin tahu apakah lokasi projek, man power jumlah, design calibrate dll.. rasa ingin tahu apakah point kerajaan mengarahkan ptd2 ini join meeting sesuatu projek tetapi hanya diam dan tidak memahami fungsi meeting.. semakin hari semakin kacau sistem dlm ptadbiran kerajaan msia.. harap yg betul2 berminat dan mengetahui peranan memajukan negara dilantik menjadi ahli2 peranan dlm jpa..

Tanpa Nama berkata...

keja gomen sampai tua nak mampus !sedarlah diri tu dah tua bangka ! sudah pencen WAJIB masih keja KONTRAK (dapat pencen & dapat gaji) ! inilah manusia spesis BANGSAT dan BAHALUL !
aku sumpah ngko jadik batu (meja dan kerusi) !

Kamu manusia Tolol ! - aku pun nak naik dan nak naik pangkat. kalau ngko tak mampus macamnana aku nak naik !!!!

Tanpa Nama berkata...

Degree dah tak ada standard... bagi penjawat awam yang dah ambil PJJ tu yang masih N17 buang lah degree tu kat tong sampah.... bagi yang sedang tu... berhenti la serta merta menlanjutkan degree tu... bazir duit, bazir masa... takkan dapat naik punya...! Rugi belajar Siyalll!!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS.... setuju je la,..... tapi bagi lah syarat.... tangga gaji tu biar tinggi... Pangkat tak penting lah... gaji tu yg penting nak bayar sekolah balik..... aku pecaya ramai penjawat sektor awam yang N17 ni dah ada degree dan diploma tak nak sia2 kan pendidikan mereka... jadi CUEPACS tolong lah suarakan!!!

Tanpa Nama berkata...

==========================================

ya betul apa yg anda katakan...TAPI isunya skrg...lepas anda pesan begitu pada anak2 anda...TAPI masih ramai yg selamba mengata keji ANAK ANDA dgn pelbagai kejian & kutukan hanya sebab ANAK ANDA baru grad..masih muda...tak layak jadi boss/pegawai..

ANDA RELA???
setelah anda berkorban banyak menampung belanja pendidikan ANAK-ANAK ANDA dgn titik peluh anda sendiri?

============================

aku rela dan REDHA, sebab mereka mengata benda yang tak betul.

yang jadi masalah dalam hal macam ni, YANG TERASA ADALAH MEREKA YANG MEMPUNYAI ANAK YANG MEMPUNYAI CIRI-CIRI MACAM YANG DIKATAKAN TU, baru masuk kerja, hingus tak habis kering, dah tunjuk pandai, mengaku berpengalaman, mengaku big boss bla bla bla.

orang kata siapa gigit cili, dialah terasa pedasnya. kalau bukan dia yang gigit cili, kenapa nak melenting?
sekali lagi... pokok pangkal bagaimana si anak tu mendapat didikan, bermula dari rumah, sampai ke universiti. dari situ membentuk akhlak dan peribadi yang bagus. bila kita tahu anak kita peribadinya bagus, kita tak kisah orang mengata anak kita tentang sesuatu yang tidak betul, kerana itu jadi hukum fitnah.

sedangkan kalau si anak tu memang berperangai seperti apa yang dikatakan, orang yang mengata tu jatuh hukum mengumpat.

berbalik kepada diri anda, jika anda mempunyai seorang anak, katakan dia masuk jadi P&P, dan anak anda mempunyai ciri-ciri masih mentah, tapi sedar diri, merendah diri, willing to learn dengan orang lama walaupun orang itu gred rendah dari dia, tapi dikutuk oleh orang ramai terutama kakitangan sokongan, kita sebagai ibu bapa tak perlu melenting. sebaliknya yang melenting ialah mereka yang takboleh terima kenyataan bahawa anaknya itu memang seperti yang di kata ;)

Tanpa Nama berkata...

...rasa ingin tahu apakah point kerajaan mengarahkan ptd2 ini join meeting sesuatu projek tetapi hanya diam dan tidak memahami fungsi meeting.. semakin hari semakin kacau sistem dlm ptadbiran kerajaan msia..

nabi penah pesan, di akhir zaman wujud golongan luka' bin luka' menguasai pentadbiran. ianya bermaksud golongan yang bodoh tapi menguasai sesuatu sektor.
contoh paling mudah: PTD yang taktau apa apa tentang kejuruteraan diberi jaga projek. di EPU dan ICU tu melambak ptd yang mengepalai unit-unit teknikal.

renung-renungkanlah..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

rasanya buang masa je kita study kan.... dah study habis ribu2 dan masa bertahun2.... dia suruh kite apply jawatan SPM... dah tu keja tahun2 sampai bersara dok N17... ni anak buah ketua pengarah mai masuk keja dr habis ambik ijazah terus dpt 41.... lg tak guna kite besuara sini.... kerajaan takkan peduli punya... dia sarankan kita study je bayar itu ini... cek2 jawatan pun x da... tangga gaji biasa... puiii! sampai pencen aku 17!! menyesal aku sambung PJJ, buang duit je!

Rabu, Julai 04, 2012 12:46:00 AM


suruh anak lamien sawiyo si setiausaha SPA yang masuk keje dapat PTD di MOSTI tu re-apply balik jawatan sebagai PT(P/O). amacam SPA? ada bran?

diorang ni buat resolusi tak kena batang hidung anak beranak sendiri boleh la.

MEMBERI LULUSAN DIPLOMA/IJAZAH JAWATAN SPM, dan MEMBIARKAN KAKITANGAN SOKONGAN YANG MEMPUNYAI IJAZAH/MASTER KEKAL DALAM KUMPULAN SOKONGAN TANPA MEMBERI LALUAN KE KUMPULAN P&P, ADALAH SUATU PENGHINAAN PALING BESAR DALAM SEJARAH PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Apa susah...skim PTD pun start dari M17 la! Soh masuk jd pecacai 3 tahun bila lepas ujian termasuk 'tahan maki' baru naik jd M41!!!

Ni baru adil...3 tahun blajar dulu cara2 buat kerja, buat surat, memo.. bagi gai pun setaraf gred 17! Lepas 3 tahun - konfom, baru naik 41...

Amacam..JPA/SPA setuju????

suruh anak lamien sawiyo si setiausaha SPA yang masuk keje dapat PTD di MOSTI tu re-apply balik jawatan sebagai PT(P/O). amacam SPA? ada bran?

----------------

hehehe setuju tuh. soh anak lamin sawiyo tuh isi balik borang spa & minta jawatan pt. bley?

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan untuk CUEPACS atau pemimpin pemimpinnya membuat keputusan. Ini adalah dasar kerajaan untuk menggantikan semua PA dengan orang ada degree, termasuk pencuci tandas dengan orang ada degree. Masih tak tahu? Slow to understand kah?

Tanpa Nama berkata...

Inilah yang dikatakan pandang ke timur. Untuk menjadi ketua jabatan atau bos mesti tahu dan lulus dalam menjalankan kerja-kerja dari peringkat bawah. Baru boleh jadi bos atau ketua jabatan. Dengan ini orang dibawah tak dapatlah mengulat.

Tanpa Nama berkata...

SPA buka kemasukan beramai-ramai degree holder untuk jawatan gred SPM. Tapi peluang kenaikan pangkat disekat dan dinafikan sehinggakan mereka terus kekal dengan jawatan SPM. Adakah ini adil ?

Tanpa Nama berkata...

ULASAN DIBACA:
Beri idea secara sopan,jangan kutuk Presiden. Ingatkah anda siapa yang perjuangkan gaji naik 25 % masa pak lah dan 13% masa Najib...?

ULASAN PEMBACA:
Saya tak nafikan kenaikan 25%
dan 13% tapi bukan sebab OMAR.
Aku ulangi dan jangan lupa iaitu bukan sebab OMAR jadi Presiden Cuepacs, TAPI atas kemampuan KERAJAAN. Jangan nak perasan tak tentu pasal. AKU terlibat dengan pengiraan dan penggubalan semasa peringkat TREASURY dan JPA. Ko cakap sedap2 rasa je... Tak tau cakap tak tau.

Tanpa Nama berkata...

Lupa sahaja J27 kerana kerajaan tahu gred 41 sahaja untuk semua PA sebagai gred paling minimum. Pergilah dapatkan degree secepat mungkin. Jangan berharap akan ada dua matahari muncul nanti? Ingatlah ini adalah BARISAN yang Encik mesti sokong dalam PRU kalau otak masih tajam.

Tanpa Nama berkata...

AKU SOKONG DASAR BARU SPA SEBAB AKU DULU PUN KERJA DENGAN SPA. BERMULA DENGAN 17 NAIK 27 NAIK 41 NI DAH JADI 52. DASAR BARU SPA SANGAT BAGUS UNTUK MEREKA YANG SUKA MENGKULER MACAM Si OMAR tu konon rajin tapi...
baik aku tak payah cakaplah.

HIDUP SPA...HIDUP SPA...HIDUP SPA...HIDUP SPA...HIDUP SPA...

Tanpa Nama berkata...

kita sebagai ibu bapa tak perlu melenting. sebaliknya yang melenting ialah mereka yang takboleh terima kenyataan bahawa anaknya itu memang seperti yang di kata ;)

Rabu, Julai 04, 2012 9:33:00 AM

======================================

minta maaf ckp lah..anda kurang memahami situasi yg cuba dinyatakan..

masyarakat hanya pandai menuding jari & mengutuk cerca keji..apakan daya..mulut & hati manusia..masing2 punya urusan.

hanya sebab sebahagian yg buat onar maka semua dipukul rata..

betapa sayu & pilu hati ibu bapa yg bersusah payah menyara kehidupan cari rezeki halal demi pelajaran anak2..& anak2 mereka juga ikhtiar & pegang pada usaha sungguh2 gantung hati pada Allah jua..hujungnya percuma saja dipukul rata oleh masyarakat.

saya amat yakin betapa ramai ibubapa sentiasa berusaha, berdoa & berharap moga anak2 mereka dpt lebih berjaya dlm kerjaya & hidup..tetapi walau betul mcm mana pon anak2 mereka hasil asuhan & didikan para ibubapa yg bnyk korban ini..anak2 mereka tetap dicaci keji oleh masyarakat yg lain.

wahai ibubapa sekalian yg sudah bnyk korban, teguhkan pendirian kita semua, asuh & tekankan pada anak2..moga mereka tidak gentar untuk berhadapan dgn caci keji maki masyarakat.

wahai ibubapa sekalian, jgn gentar pada herdik & perli sindir masyarakat, kita usaha menyara & mendidik anak2 kita sebaik mungkin ikut disiplin sebenar-benar dlm budaya & juga sudut ad-din...kalau masyarakat masih mau pukul rata..ingatlah wahai ibubapa, jangan kita gentar & tunduk pada sindiran..herdikan masyarakat..kerana hidup adalah perjuangan & tiada jalan mudah dlm perjuangan.

pesanan seorang Guru Sebenar Guru era 60an dulu:

"dalam hidup ini kita jangan cepat luntur dalam usaha mencapai matlamat perjuangan..

Sekiranya kita tidak dapat mencapainya,anak kita akan mencapainya.

Jika tidak cucu (keturunan) kita akan mencapainya..
Dan berusahalah bersungguh-sungguh serta bergantung hati kepada Allah S.W.T"

Tanpa Nama berkata...

YANG KENAIKAN SIJIL POLI/UITM SETARAF STPM PUN BELUM SELESAI DAH KELUAR LAGI ISU DIGREE BOLEH MINTA KERJA TARAF SPM....PAS TU ORG YG ADA SPM SAJA NAK MINTA APA TAK TAULAH PASNI,,,,,

Tanpa Nama berkata...

huhuhu

Tanpa Nama berkata...

YANG KENAIKAN SIJIL POLI/UITM SETARAF STPM PUN BELUM SELESAI DAH KELUAR LAGI ISU DIGREE BOLEH MINTA KERJA TARAF SPM....PAS TU ORG YG ADA SPM SAJA NAK MINTA APA TAK TAULAH PASNI,,,,,

Rabu, Julai 04, 2012 12:31:00 PM

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

kan ramai cerdik pandai suka banding sama swasta...apa tunggu bro..masuk swasta laaaaa...;p

Tanpa Nama berkata...

ULASAN DIBACA:
Beri idea secara sopan,jangan kutuk Presiden. Ingatkah anda siapa yang perjuangkan gaji naik 25 % masa pak lah dan 13% masa Najib...?

ULASAN PEMBACA:
Saya tak nafikan kenaikan 25%
dan 13% tapi bukan sebab OMAR.
Aku ulangi dan jangan lupa iaitu bukan sebab OMAR jadi Presiden Cuepacs, TAPI atas kemampuan KERAJAAN. Jangan nak perasan tak tentu pasal. AKU terlibat dengan pengiraan dan penggubalan semasa peringkat TREASURY dan JPA. Ko cakap sedap2 rasa je... Tak tau cakap tak tau.

Rabu, Julai 04, 2012 10:47:00 AM
&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ULASAN AHLI MAJLIS KONGRES CUEPACS :

Omar jadik Presden Cupec, yang berjuang bukan Omar sorang tetapi Cupec.
kami Bincang 4 hari 3 malam di Langkasuka Hotel Langkawi pada Disember tahun 2006 untuk dapat idea 40%, 30%,20%, 10%.
Kerajaan bagi 35%, 25%, 15%, 7.5%.

Tolong faham ini bukan PERJUANGAN secara INDIVIDU. harap ke gagap adaler !

13% ni..pun PM Najib yang bagi ! bukan Omar yg MINTAK! Omar mintak lain. oMAR DAH STUJU DGN sbpa !


ada faham kaaa!!!!!

Tanpa Nama berkata...

13% ni..pun PM Najib yang bagi ! bukan Omar yg MINTAK! Omar mintak lain. oMAR DAH STUJU DGN sbpa !


ada faham kaaa!!!!!

Rabu, Julai 04, 2012 2:42:00 PM
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

wahhhhhhh...emosinya....muahahahaha...

rezeki ni manusia yg tentukan rupanya....wahhhh...hebat...kagumnya ;p

Tanpa Nama berkata...

yang berkelulusan tinggi ijazah pluss...pluss tuu janganlah ambik kerja yang meminta kelulusan spm.. carilah kerja yang sesuai yang layak untuk kamu. nanti kamu juga yang merunggut gaji tak berbaloi kan2..x

Tanpa Nama berkata...

APAKATA JAWATAN UTK MEMINTA ORANG YANG ADA SPM HANYA UTK ORANG YANG ADA SPM. BEGITU JUGA JAWATAN IJAZAH, MASTER DAN SEBAGAINYA.. JANGAN ORANG MAHU BERKELULUSAN SPM TAPI DI ISI DENGAN ORANG YANG ADA IJAZAH ATAS ALASAN,SAUDARA KE,KAWAN KE,KEKASIH KE... BARU ADIL. TIADALAH YANG MERUNGUT GAJI. JADI SESIAPA MEMPUNYAI AKEDEMIK YANG TINGGI MEMILIKI JAWATAN YANG RENDAH (KERANI TAPI MEMPUNYAI AKEDENIK IJAZAH,MASTER,PHD,CEPAT-CEPAT CARI KERJA LAIN ATAUPUN JIKA TIDAK AKAN DI BUANG)&^&^* +== CADANGAN SAHAJA HEHE..

Tanpa Nama berkata...

yang berkelulusan tinggi ijazah pluss...pluss tuu janganlah ambik kerja yang meminta kelulusan spm.. carilah kerja yang sesuai yang layak untuk kamu. nanti kamu juga yang merunggut gaji tak berbaloi kan2..x

Rabu, Julai 04, 2012 3:12:00 PM

-------------------------------------

Masalahnya kalau dah jenuh ke hulu ke hilir bawak fail cari kerja....tapi masih belum ada rezeki....sedangkan masa berlalu setahun ke setahun...takkan nak dok kat rumah je....pastu harapkan apply dan terus apply...entah sampai bila...kebetulan jawatan SPM masih banyak...dan atas alasan terdesak kerana tiada kerja...nak tak nak mintak jerla asalkan dapat kerja....

Tanpa Nama berkata...

itu makanya jangan merunggut tentang gaji, sendiri mahu ingatlah hahah..

Tanpa Nama berkata...

itu makanya jangan merunggut tentang gaji, sendiri mahu ingatlah hahah..

Rabu, Julai 04, 2012 3:26:00 PM

-------------------------------------

Bukan merungut, cuma rasa terbeban sikitla sebab kena potong gaji tiap2 bulan semata2 utk bayar balik pinjaman pelajaran.

Tanpa Nama berkata...

Soalan kepada saudara-saudara di Cuepacs yang mewakili masalah gred J n G :1. Apakah memorandum yang dikatakan akan dihantar kepada perdana menteri telah dihantar kepada perdana menteri?

Status memorandum? adakah sudah ada jawapan/ bergantung kepada suruhanjaya penambahbaikan perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

bersyukurlah atas apa yang ada,jangan membazir. ingatlah dahulu susah hendak dapat kerja. dapat kerja buatlah betul-betul.. jangan asyik komplen dan tidak puas hati dgn orang ini dan itu

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya JPA ubah dasar. dalam perkhidmatan awam di ubah bermula bertugas sebagai sokongan. 8 tahun time based ke pembantu p&p. 3-4 tahun ke p&p dan sebagai nya. bagi fresh grad tu apply la kerja sebagai sokongan dulu. tak kira apa degree sekalipun dengan jawatan sekalipun. lepas tu baru di naikkan pangkat. proses ini bagus supaya pabila berada di p&p dia tahu semua skop kerja. tak seperti sekarang. p&p tahu kerja sebagai p&p tak tahu tugas dan bidang kerja orang bawahan. kalau orang bawahan ngula. terus melenting. bagi yang fresh grad dpt p&p masih mentah tak tahu apa kemahuan organisasi dan jabatan. jika p7p tahu buat filling, bancuh bahan kimia, tahu sambung wayar, tahu lukis parit. semasa kerja dalam p&p pasti mudah dan cepat.

di sekolah seorang guru sains tak dapat menjalankan kerja sebagai pembantu makmal tapi pembantu makmal dapat menjalankan kerja guru sains. di sini relevan nya pengalaman amat penting. sebelum menjawat jawatan tinggi perlu berkerja di bawahan dulu. macam sektor swasta.

perubahan skop kerja perkhidmatan awam berubah ikut zaman dan teknologi. kerja pt dulu guna taip writer. pastu guna komputer. dulu guna floppy disc pastu guna cd sekarang direct guna internet. sama juga dengan pemikiran. jika pembantu makmal sekolah dulu guna spm. sekarang dah tak relevan lagi. sekarang perlu lebih terbuka dan perlu kelayakan tinggi. sebab dapat memberi idea baru dalam pendidikan. di sekolah, dulu semua berpusatkan guru. sekarang pembantu memainkan peranan membantu proses pembelajaran. di sekolah juga perlu ubah sistem di mana guru ambil semua kerja. sekarang ubah dan ciptakan satu jawatan baru yang dapat memberikan idea yang lebih bermutu dalam mengembangkan minda anak2 dalam sains dan teknologi. buatlah pecahan bidang tugas mengajar dan mentadbir dengan lebih efisyen..

sekian. salamat hari raya.....

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju cadangan tersebut bagi membuka kelayakan ijazah ke diploma ke untuk jawatan yang hanya memerlukan SPM. orang yang memohon ni juga perlu sedar la gaji yang dibayar hanya untuk kelayakan SPM. baru ada peningkatan dalam perkhidmatan. lagipun orang yang ada ijazah ni kalau dia mintak memang dia takdapat kerja ditempat lain dah baru dia mintak. manakala orang spm boleh la kerja kat kilang sebagai operator ke atau kerja kemahiran. takperlu la diorang memilih kerja sangat. negara tak perlu begantung kepada pekerja asing lagi sebagai tenaga kerja. baru negara kurang aliran keluar duit. sekali lagi saya nyatakan saya amat setuju juga kerana yang ada ijazah ini sekiranya tidak dapat kerja macamana nak bayar pinjaman pelajaran mereka nanti. yang spm takde kena bayar apa-apa pinjaman pun rilek la

Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat saya, jika semua kakitangan sokongan mempunyai degree, produktiviti kerja akan semakin meningkat kerana akan wujudnya idea2 baru yang lebih inovatif.

Tanpa Nama berkata...

kpd Anon, Rabu, Julai 04, 2012 4:00:00 PM

mmg la bagus & aman klu semua @ majority fikir mcm awk ni..

tapi masalah problem nyaaa....majority NAK SENANG saja...lepas tu hentamm kaww2 tak puas hati itu ini..demand pasal hak la..kelayakan la..seniority laa..mcm2 lagi..


analogi yg mudah k; bila berlaku kebakaran, jgn lah kita sibuk dgn asap..walhal yg paling penting adalah punca api tersebut..

jadi dlm isu perkhidmatan awam ni..isu paling ketara lagi utama adalah tiadanya PERKEMBANGAN MINDA..tersekat dek kerana yg dah senja atau yg dah lapuk masih takmau pencen..ataupun masih nak menikmati kerja secara KONTRAK lepas pencen..

jadi mcm mana nak wujud idea2 baru lagi bernas? mcm mana nak wujud pemimpin transformasi kerajaan??

lu fikirlah sendiri k ;)

Tanpa Nama berkata...

"..wujudnya idea2 baru yang lebih inovatif.."

====================================

idea2 baru lagi bernas & praktikal susah nak wujud kalau yg patut pencen..takmau pencen..yg kontrak lepas pencen..asyik nak disambung kontrak ;p

mcm lah pupus dah org2 lain yg hebat & berkualiti di Msia ni..

Tanpa Nama berkata...

pinjaman belajar politeknik kursus sijil dan di lantik juruteknik J17 sama taraf pembantu takbir N17 pun tak cukup nak bayar. inikan pulak yang belajar ijazah nak jadi pembantu takbir N17, cukup ker gaji nak bayar hutang PTPTN. atau kerajaan nak bagi pendidikan percuma lepas nih.

lagi ramai lah lepas nih kerani yang 'berkuasa pegawai' (perasan bagus) kat agensi kerajaan.

skrang yg lantik kontrak pun dari kalangan pemegang ijazah pun dah berlagak apa lagi nak bagi tetap.

yang di atas tu pandanglah kebawah sikit, jangan buat sesuka hati jer, nanti malu lg.

Tanpa Nama berkata...

mmmm kalau kerani memerlukan diploma apalah guna akedemik tu.. belajar mahu mampus buat kerja menaip asalaj. buat akaun hanya tambah tolak aja. walaupun gaji berpatutan sekalipun langsung tiada cabaran hidup. apalah gunanya hidup kalau begitu. macammana dengan orang yang miskin tidak berpeluang melanjutkan pelajaran pula? bukan semua orang kurang ilmu tidak pandai.

Tanpa Nama berkata...

Soalan kepada saudara-saudara di Cuepacs yang mewakili masalah gred J n G :1. Apakah memorandum yang dikatakan akan dihantar kepada perdana menteri telah dihantar kepada perdana menteri?

Status memorandum? adakah sudah ada jawapan/ bergantung kepada suruhanjaya penambahbaikan perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

Soalan kepada saudara-saudara di Cuepacs yang mewakili masalah gred J n G :1. Apakah memorandum yang dikatakan akan dihantar kepada perdana menteri telah dihantar kepada perdana menteri?

Status memorandum? adakah sudah ada jawapan/ bergantung kepada suruhanjaya penambahbaikan perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

status memorandum gred j n g.. harap dato omar ambil perhatian masalah gred j n g

Tanpa Nama berkata...

dato omar n qpax diminta bawa masalah gred j27 yg dpermainkan oleh jpa.

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa memang patut insentif diberikan kpd kakitangan sokongan yg mempunyai ijazah bagi mengurangkan bebanan mereka membayar balik pinjaman pelajaran.

Tanpa Nama berkata...

Batalkan tempoh 60 tahun persaraan..ini elak ramai pamgganggur...bayangkan setiap tahun berpuluh ribu lepasan sekola n univer...mau cari kerja walau di mana mana pun...BATALKAN PETSARAAN 60 tahun

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

pinjaman belajar politeknik kursus sijil dan di lantik juruteknik J17 sama taraf pembantu takbir N17 pun tak cukup nak bayar. inikan pulak yang belajar ijazah nak jadi pembantu takbir N17, cukup ker gaji nak bayar hutang PTPTN. atau kerajaan nak bagi pendidikan percuma lepas nih.

lagi ramai lah lepas nih kerani yang 'berkuasa pegawai' (perasan bagus) kat agensi kerajaan.

skrang yg lantik kontrak pun dari kalangan pemegang ijazah pun dah berlagak apa lagi nak bagi tetap.

yang di atas tu pandanglah kebawah sikit, jangan buat sesuka hati jer, nanti malu lg.
Rabu, Julai 04, 2012 4:11:00 PM


===================================

adakah jawatan pembantu takbir di sektor kerajaan ni..???? jawatan untuk takbir raya kah ni..??? setahun saya cuma ada jawatan pembantu tadbir sahaja di dalam sektor kerajaan ni.. hehehehehehehehehehehehehehe........

Tanpa Nama berkata...

Kalau ada insentif utk kakitangan sokongan yg ada degree, akan dapat mengurangkan masalah lompat jawatan ke jawatan yang setaraf dengan kelulusan.

Tanpa Nama berkata...

kpd rakan gred j mari kita smua bawa phatian masalah gred kita yg dianak tiri dan dpermainkan jpa kpd pm.. masa sblom pru nilah yg sesuai utk dpt phatian media dan pm.. bila isu gred j klor dlm berita maka pm akan ambil berat isu gred j ni.. hrap smua gred j htr isu ni pd fb pm.. biar isu gred j panas.. kita cuma minta hak kita shj yg dberikan dlm pkeliling.. stpm setaraf sijil poly.. tp stpm dpt 27 manakala gred j dberi 17 dgn alasan gaji pmulaan tinggi.. tapi gaji akhir sama n17!!! gred NT17 dinaiktaraf 27 tanpa sbrg masalah.. awal thn pd masa sbpa smua gted j dnaiktaraf tetapi sbpa batal gred j pon kekal 17 semula, tapi opsyen bsara tetap kekal 60.. camnela bole jd double trouble camni?? adoi jpa.. mtsu n qpac harap beri perhatian.tq gred j semua

Tanpa Nama berkata...

Saya mintak Qpacs mengumpulkan data bilangan sebenar kakitangan sokongan yg mempunyai phd, master, ijazah, diploma dan sijil kemahiran. Daripada data tersebut, kerajaan boleh membuat unjuran jawatan yg bersesuaian dgn kelulusan masing2 utk tahun berikutnya. Jika mereka layak, kerajaan tak perlu buka jawatan kpd 'orang luar'.

Tanpa Nama berkata...

drebar taxi dpt phatian pm.. haha.. bn da makin parah.. asik main duit je.. mcm nila bagus ble 1 kjaan da lemah dia akan ikot je pmintaan rakyat.. yahoooo.. la ni plak bernama x ngaku padal bn nak bg bonus raya awal.. tq najib n kak mah.. kesian bn mkin lomah.. kpd smua p.a mntak najib mcm2 msti pm bagi.. pru nak dekat ni kenala hr2 terakhir bn utk jg hati rakyat

Tanpa Nama berkata...

ts abu bakar ex kppa sbnarnya dipecat??.. org yg btanggungjwp sidek hasan sedap2 dpt jd chairman petronas.. inilah pkhidmatan awam msia yg jubur dan berhemah.. kesimpulan: dlm pkidmatan awam msia sesape yg amanah x layak ke manapon.. yg puki n kabel je dpt naik

Tanpa Nama berkata...

semua gred j jom tpon ksn d tv1 skg n tanye status gred j27. siaran langsung

Tanpa Nama berkata...

omar gagap cam biawak xde gigi ckp dgn ksn dtv1 skg..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Saya mintak Qpacs mengumpulkan data bilangan sebenar kakitangan sokongan yg mempunyai phd, master, ijazah, diploma dan sijil kemahiran. Daripada data tersebut, kerajaan boleh membuat unjuran jawatan yg bersesuaian dgn kelulusan masing2 utk tahun berikutnya. Jika mereka layak, kerajaan tak perlu buka jawatan kpd 'orang luar'.

Rabu, Julai 04, 2012 8:05:00 PM

-----------------------

JPA ada data ni sebenarnya. bergantung kepada khidmat pengurusan di sesebuah jabatan samada membekalkan maklumat kepada JPA atau tidak. seingat aku tahun lepas CC aku ada minta semua PT gred 17 di pejabat aku untuk tulis kelulusan tertinggi mereka sebab JPA nak update rekod katanya. tak tau la pejabat lain aware ke tak perkara ni

Tanpa Nama berkata...

spa: anda masih lagi belum layak dipanggil "SUDAH BERTRANSFORMASI".

aku seorang kakitangan sokongan gred 17 yang mempunyai ijazah ketika berkhidmat. sekarang ni baru mendaftar untuk mengambil sarjana(master). insyaAllah kalau lepas master, akan buat PhD. aku nak bagi KSN/KPPA, ketua pengarah aku hatta perdana menteri sekalipun melompat dan terkejut beruk kerana ada kakitangan sokongan gred 17 yang mempunyai title Dr.(falsafah).


aku tabik sama lu bro. biarkan top management even pak mak menteri yang setakat ada ijazah sarjana muda tu terkejut beruk tgk ada kumpulan pelaksana yang ader master/phd!

pada yg ader kelulusan tinggi & masih dlm kumpulan pelaksana tu, toksah ler mengeluh & rasa menyesal rasa buang duit bagai. nko patut berbangga psl menuntut ilmu. tuh sebab niat menuntut ilmu tuh utk menambah ilmu pengetahuan & mendapat keredhaan Ilahi, bukan utk keuntungan dunia semata2.

cheers beb!

panel PAC berkata...

Tanpa Nama berkata...

Isunya di sini ialah kenapa fresh gradute diberi peluang jadi p&p, sedangkan pada masa yg sama masih ada pt yg mempunyai degree tetapi hanya sekadar menjadi calon simpanan sahaja. Setiapkali kerajaan membuka jawatan baru, pt sedia ada yg ada degree & pengalaman pasti akan rasa terpinggir.

Selasa, Julai 03, 2012 5:23:00 PM

Meh sini aku citer .. aku panel PAC intake baru aku punya dept. Mmg banyak kengkawan yg buat degre PJJ dlm perkhidmatan dan layak utk mohon jawatan tu ( gred 41 ) tp apa dah jadi bila dibanding dgn fresh grad yg sama dlm PAC tu? Budak2 baru grad jauuhh kedepan dari semua aspek kriteria PA - semangat tinggi, kecergasan fizikal, ketahanan mental, general knowledge, pengucapan awam, penampilan, aura ... macam2 lagi : kalau buat perbandingan 95% yg mohon dlm perkhidmatan tu TIDAK LAYAK!!. Lagi satu ... bahasa Inggeris mereka hancussss habesss. Harapan mereka besar kerana bersandarkan kenal panel dan dah berpengalaman tp nak buat macam mana? Pemilihan ikut merit. Kesimpulannya mmg kesian dorang yang penat buat degre dlm perkhidmatan tp tak dapat menolong untuk pangkat lebih tinggi. Sebab? Sebab mereka belajar sbb nak naik pangkat dan naik gaji tp peningkatan sahsiah diri masih ditakuk lama. Mmg kesian kawan2 aku semua tu. Nak buat mcm mana, jangan kata kawan tanak tolong kawan bro .... nasihat aku, apply jawatan di dept lain yang takyah PAC.

TAKBIRR berkata...

adakah jawatan pembantu takbir di sektor kerajaan ni..???? jawatan untuk takbir raya kah ni..??? setahun saya cuma ada jawatan pembantu tadbir sahaja di dalam sektor kerajaan ni.. hehehehehehehehehehehehehehe........

Rabu, Julai 04, 2012 7:31:00 PM

Hahaha...samerla kita "SETAHUN" saya cuma sekali TAKBIR raya keh keh keh

Tanpa Nama berkata...

Semua kakitangan sokongan yg ada kelulusan lebih tinggi dari SPM perlu bersatu dan menyuarakan hak untuk diberi keutamaan dalam kenaikan pangkat. Kenapa 'orang luar' diberi peluang tapi 'orang dalam' diabaikan. Sesuatu perlu dilakukan demi transformasi sektor awam.

Unknown berkata...

Sape2 yg ade degree mintak keje yg pakai degree jela.yg diploma pun same. Yg SPM pun mintak yg pakai SPM jela. Ramai menganggur sbb xlepas interview. Xreti komunikasi. blaja pandai,kerja xreti. Bukan suma,tapi ramai.keje byk ape.malas je nk cari.pastu ckp cuepacs xbetul plak.kat malaysia ni je yg sibuk nk jaga org2 yg menganggur. Padahal ramai yg bkelayakan dari segi akademik,tapi lemah dlm alam pekerjaan. Aku dulu penah ape pegi 20 interview. Baru dapat keje. Kalo dekat negara maju lain, kalo xreti nk keje mmg xbole kerja lah.kena la memperbaiki skill komunikasi dulu baru la bole g interview. Ini pendapat aku je. Sbb suma org sibuk nk marah..

Tanpa Nama berkata...

Hehe.. Etp x dpt ujudkan peluang kerja kpd graduan kot.. kang dah dpt jwtn 17 je plak melalak nak naik pangkat la gaji la.. baik x pyh buat kalo btul2 demand keje kat luar byk.. sah2 cukup syarat je spa ni.. ada la agenda die tu.. hehe.. xpe janji ada kije.. hehe

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya kalau dah jenuh ke hulu ke hilir bawak fail cari kerja....tapi masih belum ada rezeki....sedangkan masa berlalu setahun ke setahun...takkan nak dok kat rumah je....pastu harapkan apply dan terus apply...entah sampai bila...kebetulan jawatan SPM masih banyak...dan atas alasan terdesak kerana tiada kerja...nak tak nak mintak jerla asalkan dapat kerja....

___________________________________

yea laaaa...itu betul...
tp bila dah dapat jawatan yang tak setaraf kelulusan, jangan duk canang satu cakarawala pula:
" I lulusan ijazah sarjana muda sastera, U NOW" I tell U aaa, saje jew I apply jawatan nie, kalau nak ikutkan tak setaraf dengan kelulusan I pun. Orang kata, nak bertapak Sulaiman dalam Gov dulu kan2"....pastu mulalah membandingkan kelulusan dia dengan Kanan (gred 22) atau tertinggi (gred 26). pastu Demand...

TUKANG TELEFON BOMBA gred R1 berkata...

secara saikologi, mereka yang "BARU" memasuki perkhidmatan awam serta memiliki kelulusan yang "LEBIH TINGGI" drpd pegawai penyelianya sukar utk menerima arahan dan akan mempertikaikan arahan tersebut.

Tanpa Nama berkata...

assalaammualaikum... sya ingin meluahkan,pandangan dan cadangan pada cuepacs.apa yang sya alami dalam masa 3 tahun dalam penugasan sukarelawan polis diraja (s.s.p) rela/jpam... dalam perkdidmatan sya sya dibayar elaun rm4 1jam dan sya bertugas 8-14 jam dalam 1 hari dan berugas 30 hari penuh sekiranya ia masih lagi kerja dengan ulasan ADA KERJA ADA GAJI.andaian elaun sya rm1200 sebulan tetapi sya tiada imbuhan,insentif,e.p.f, dan segala urusan pmjaman bank tidak akan meluluskan,,masih ramai kawan2 sya tdak berjaya dan berubah hidup sebagaimana yang diperolehi smua pjawat awam.tetapi sya harap pihak cuepacs dapat mengambil sdikit ruang untuk mengatahui lebih lanjut dan teliti apekah keistemewaan kami sungguhpun pejawatan kami ini di awang-awang pejawat awam atau skadar sandaran sahaja..tugas kami amat berisiko tinggi tetapi adakah pihak rela,jpam, 100% bertanggung jawap skiranya kami ditimpa apa-apa kemalangan tidak diingini,,jadi 3tahun sya berkdidmat sudah memadai pihak kerajaan pecayai kesetiaan kami untuk berkhidmat dalam kerajaan dgan memerlukan kelulusan rendah p.m.r ini daripada tercicir berjasa untuk negara.kami cadangkan s.s.p ini dinaik taraf melalui paksi utama pemulaan kami daripada kebijaksanaan dan kuasa cuepacs untuk dibawa ke pihak atasan untuk kami diserap dalam jabatan masing2 wlaupun diberi gred gaji sama landasan gred r3,r1 atau n1.jika lebih tepat ianya diserap kepada p.d.r.m sudah memadai konstebel/sokongan kerana kami dah cukup pengalaman dalam penusan BIT/PERTOL dibawah naungan N.K.R.A.yang sudah berkhidmat pejawat awam pun ada-ada saja tidak puas hati tentang keistimewaanya tetapi di pihak kami lebih tetekan hadapi kemana arah tuju kami untuk hidup lbih sempurna dan terjamin...ok maaf sekiranya ulasan cadangan ini ada menyentuh pihak2 lain,segala keperihatinan kepada pihak yang berusa untuk kami amat dihargai untuk membantu masyarakat yang mencintai kedamaian dan keselamatan rakyat malaysia tercinta ini.. ok assalammuaikum

Tanpa Nama berkata...

Masalah betul korang ni. Kerajaan nak naikkan kualiti perkhidmatan negara. Ingat "perkhidmatan negara" bukan "perkhidmatan lepasan spm".

Ini untuk kebaikan negara. Bukan kebaikan individu atau kumpulan tertentu. So, don't take personal.

Lagi satu, bukan dah lama ke guru sekolah rendah dinaiktaraf ke lepasan ijazah?

Jadi dulu masa guru sekolah rendah spm dinaikkan kepada diploma, siapa yang bangkang?

Kemudian dinaikkan pula guru sekolah rendah dari diploma ke ijazah, siapa yang bangkang?

Sekarang semua kementerian hendak dinaikkan taraf yang dari spm/diploma ke ijazah, siapa yang bangkang?

Bukan ke kalau dari spm ke ijazah tu anak-anak kita di sekolah rendah yang untung?

Bukan ke kalau dah tau diri anak kita tu tahap spm, bawa-bawalah nasihat dia suruh belajar ke tahap ijazah, kan bagus?

Come on lah, dunia dah berubah. Kita yang tua-tua ni tak usahlah nak tegakkan unestablishment. Asal ada cadangan kemajuan, semua nak bangkang.

Lagi sekali ditekankan di sini perubahan ini adalah untuk negara. Hasil outcome nya adalah untuk kebaikan masyarakat negara ini.

Masyarakat negara ini deserve better service and product quality.

Kalau berani sahut cabaran ini.

Peace.

Tanpa Nama berkata...

EMOSI KAWAN KITA: Berbunyi
" 13% ni..pun PM Najib yang bagi ! bukan Omar yg MINTAK! Omar mintak lain. oMAR DAH STUJU DGN sbpa ! "

LAYAN JUGAK:
YAB PM NAJIB beri dengan kemampuan kewangan kerajaan. Omar memang mintak lain. Sebab tu SBPA dibatal.
Lepas tu mengarut. Antaranya pasal Koperasi Cuepacs, Cuti Bersalin, Wajibkan semua Penjawat Awam jadi ahli Cuepacs, cakap macam orang politik di Penang dan terbaru bantah SPA. Aku orang lama kat SPA lah. Jangan nak kelentong, semuanya auta Pak Omar je...nak tunjuk jaguh konon.

Tanpa Nama berkata...

Masalah betul korang ni. Kerajaan nak naikkan kualiti perkhidmatan negara. Ingat "perkhidmatan negara" bukan "perkhidmatan lepasan spm".

Ini untuk kebaikan negara. Bukan kebaikan individu atau kumpulan tertentu. So, don't take personal.

Lagi satu, bukan dah lama ke guru sekolah rendah dinaiktaraf ke lepasan ijazah?

Jadi dulu masa guru sekolah rendah spm dinaikkan kepada diploma, siapa yang bangkang?

Kemudian dinaikkan pula guru sekolah rendah dari diploma ke ijazah, siapa yang bangkang?

Sekarang semua kementerian hendak dinaikkan taraf yang dari spm/diploma ke ijazah, siapa yang bangkang?

Bukan ke kalau dari spm ke ijazah tu anak-anak kita di sekolah rendah yang untung?

Bukan ke kalau dah tau diri anak kita tu tahap spm, bawa-bawalah nasihat dia suruh belajar ke tahap ijazah, kan bagus?

Come on lah, dunia dah berubah. Kita yang tua-tua ni tak usahlah nak tegakkan unestablishment. Asal ada cadangan kemajuan, semua nak bangkang.

Lagi sekali ditekankan di sini perubahan ini adalah untuk negara. Hasil outcome nya adalah untuk kebaikan masyarakat negara ini.

Masyarakat negara ini deserve better service and product quality.

Kalau berani sahut cabaran ini.

Peace.

----------------------------------
Salam saudara dah pencen tu buat cara orang dah pencen duduk diam diam kat rumah layan cucu lagi baik... jgn bagi komen sebarangan kat sini.... terima kasih....

Tanpa Nama berkata...

KEPADA ANDA YANG RASIONAL:
Semua budak2 baru gred 1 sampai 41 kat tempat aku SPA semua okey. Sejak lama aku memang pasang "telinga" dua tiga orang bawahan aku. Aku dapat maklumat semuanya bagus belaka, memang benar sebab dalam diam2 aku pun "mengendap". Semuanya bagus. Bukan dibuat2. Buat kerja dengan ikhlas danjujur. Jangan suka kutuk2. Mereka yang banyak kutuk2 ni sebenarnya telah mencerminkan diri mereka sendiri yang sebenar.

Tanpa Nama berkata...

semua gred j jom tpon ksn d tv1 skg n tanye status gred j27. siaran langsung

-------------------------------------------------------------------------------------

dah dapat dlm tempoh 2 bln...ditarik balik, nampak sgt main WAYANG ngan gred J dan G...takpe PRU 13 dah nak dekat,pandai2 lah kau org pulak main WAYANG........

Tanpa Nama berkata...

"...takpe PRU 13 dah nak dekat,pandai2 lah kau org pulak main WAYANG.."

Khamis, Julai 05, 2012 8:39:00 AM

===============================================

alahai pigidahhhhhh..bebalik ulang skrip sama sembang kedai kopi..gah saja nak ugut sgt guna PRU..;p


bila sampai masa goyang gak pendirian tu..ntah ke mana laungan & ugutan garang tu..hampehhhh..

ckp saja lebih derrrrr..

Tanpa Nama berkata...

Thanks CUEPACS tp tolonglah bantu kami suarakan pemegang Ijazah dan diploma yg masih dijawatan Pembantu untuk kenaikan tangga gaji... tak naik pangkat... gaji pun dah kasi naik kira ok... harap Cuepacs dapat bantu...... kalau sampai pencen lah aku macam ni... Pendidikan adalah satu pembaziran... sedangkan kerajaan menyarankan kita melanjutkan pendidikan... itu la ini lah... tp dah 16 tahun habis study ambil pjj takdak pula aku dapat offer. Cuepacs aku minta tolonglah... suarakan lah masalah ni kepada kerajaan.... ramai mengalami situasi sama seperti ini.... mereka buat mcm ni tambah org makin susah hati...

Tanpa Nama berkata...

APA CERITA BONUS RAYA ADA MINTA PAK OMAR JNGAN DIAM AJA..BONUS...BONUS...BONUS RAYA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
semua gred j jom tpon ksn d tv1 skg n tanye status gred j27. siaran langsung
____________________________________
jom

pemungut jentik jentik berkata...

susah nak puaskan hati semua pihak. bagi jer apa orang mintak. nak pankat bagi. nak kerja bagi. nak kpsl bagi. nk jawatan KPPA bagi jer.

PEKERJA AWAM KHAS ( NELAYAN ) GRED R3 berkata...

SEDANGKAN KAKITANGAN PELAKSANA YANG MENYAMBUNG PENGAJIAN ( PJJ/PLK ) , KEMUDIAN MEMILIKI IJAZAH. ADA YANG MEMINTA UTK DISERAPKAN, DIBERI KEUTAMAAN DAN GAJI SETARA KELULUSAN. SKANG DITAMBAH PULA DENGAN FRESH GRAD YANG BOLEH MEMOHON UTK JAWATAN BERKELAYAKAN SPM DALAM PERKHIDMATAN AWAM.

PEKERJA AWAM KHAS ( PETANI ) GRED R3 berkata...

Masalahnya kalau dah jenuh ke hulu ke hilir bawak fail cari kerja....tapi masih belum ada rezeki....sedangkan masa berlalu setahun ke setahun...takkan nak dok kat rumah je....pastu harapkan apply dan terus apply...entah sampai bila...kebetulan jawatan SPM masih banyak...dan atas alasan terdesak kerana tiada kerja...nak tak nak mintak jerla asalkan dapat kerja....

_________________________________

KATANYE LAH KAN:-
DAH TAKDER CHOIS, MINTAK JERLA ASALKAN DAPAT.......

maknanya MEMOHON JAWATAN TERSEBUT TANPA RELA, bila dah dapat....LU PIKIRLAH SENDIRI BRO.....

Tanpa Nama berkata...

wahhhhhhh...emosinya....muahahahaha...

rezeki ni manusia yg tentukan rupanya....wahhhh...hebat...kagumnya ;p

Rabu, Julai 04, 2012 3:09:00 PM
((((((((((((((((

bangang !

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya kalau dah jenuh ke hulu ke hilir bawak fail cari kerja....tapi masih belum ada rezeki....sedangkan masa berlalu setahun ke setahun...takkan nak dok kat rumah je....pastu harapkan apply dan terus apply...entah sampai bila...kebetulan jawatan SPM masih banyak...dan atas alasan terdesak kerana tiada kerja...nak tak nak mintak jerla asalkan dapat kerja....

"KATA ORANG TU LAH KAN DAH 2,3,KALI DITAPINYA"

INI KOMEN SAYA
KALAU SUDAH TAHU SUSAH CARI KERJA, SUDAH DAPAT KERJA "BERSYUKURLAH" JANGAN KOMPLEN SANA SINI,BUATLAH KERJA BETUL-BETUL, INGATLAH DULU SUSAH CARI KERJA PANDAI-PANDAILAH BERJIMAT." - KAMU YANG MAHU SENDIRI MAHU INGATLAH... JANGAN PULA SATU HARI JAWATAN UNTUK KERJA PEMBERSIHAN DI NEGARA KITA PERLUKAN KELULUSAN IJAZAH PULA GARA-GARA KAMU,MACAMMANA DENGAN SEGELINTIR ORANG-ORANG YANG MISKIN TAPI TIDAK DAPAT MELANJUTKAN PELAJARAN? APA KERJA UNTUK MEREKA,MACAM MANA MAHU TANGGUNG HIDUP KELUARGA MEREKA. FIKIRLAH JUGA UNTUK ORANG LAIN. KELAYAKAN KAMU TU CARILAH DENGAN SEWAKTU DENGANNYA..

Tanpa Nama berkata...

Dalam dunia pasaran terbuka, orang yang ada SPM sepatutnya berani bersaing dengan orang yang ada ijazah. Saya percaya orang yang ada SPM pun hebat jugak. Jangan takut pada persaingan. Orang yang ada ijazah pun belum tentu layak. Semua orang ada ruang dan peluang asalkan berkelayakan.

Tanpa Nama berkata...

Semakin banyak cuepacs bantah, semakin banyak orang kita muflis.

Mati tak habis bayar hutang, roh tergantung.

Sebabnya dah belajar sampai degree, tak dapat kerja.

Orang yang belajar tahap spm, dari tadika sampai tingkatan 5 (spm) semua kerajaan tanggung.

Degree satu semester dah RM2000-RM6,000 pinjam ptptn. Dapat ijazah kena paling kurang 10 semester. Mana tak ramai yang kena blacklist dan tak boleh keluar negara.

Ramai orang degree diketawa oleh orang spm. Katanya belajar tinggi2 pun tak dapat kerja. Habisnya yang ada degree apply kerja guna spm. Langkah spa ni nak jaga institusi pengajian tinggi kita, bukan jaga institusi sekolah tahap spm.

Nanti ramai yang malas belajar.

Kata nak jadi negara maju.

Biarlah ada persaingan sihat.

Tolong jangan buat perangai lagi seperti sbpa. Habis2 semua tak dapat baru adil namanya tu? Orang buat kerja sungguh-sungguh, belajar sungguh2 tak dihargai semata-mata nak ikutkan kata majoriti yang malas belajar ni.

Peace.

Tanpa Nama berkata...

Bagi saya perkara ini tidak akan berlaku kalau para graduan tidak memilih pekerjaan. Jika semua hanya berharap pada jawatan dari sektor awam memang sukar untuk mendapat pekerjaan.

Tanpa Nama berkata...

moral of the story: ada degree, nak dapatkan pos yang menggunakan degree, mesti mau ada KABEL.

true story.

majoriti senyap kelab penyokong dato berkata...

pada pendapat saya....masa depan dalam sektor kulinari cerah,jadi tak payah belajar bidang lain...belajar memasak eperti masuk program chef li,atau masuk kelas masak nasi arab....jadi chef,macam chef wan.

ok tak idea aku...

sekarang ramai PA tak tahu masak,termasuk wanita,apa kata wajibkan semua PA ikuti kursus memasak .

ok tak idea aku...

sekarang ramai orang kata tak sua Dato Omar,apa kata kalau jawatan presiden Ceupacs dilanjutkanlagi tanpa pertandngan,

ok tak idea aku.

Alasannya masi banyak rancangan Dato yang belum terlaksana.Dato perjuangkan kepeningan PA ,tapi ramai yang mengomel dan memaki hamun tanpa sebab yang jelas.Aku syak mereka iri hati dengan Dato.

Terima kASIH dATO presiden.

Tanpa Nama berkata...

makhluk tuhan paling laknat.. omar qpax.. pasal omar gagap habis sbpa yg murah rezki hancor

Tanpa Nama berkata...

sektor jpa semakin hari semakin kucar kacir.. pd 1 ketika dulu ptpo bebas utk melancap di sekitar opis,, tetapi skg hanya dibenarkan melancap 2x sehari.. apakah ini keadilan atau be end.. ntahlah kenapa orang2 melayu suka keja gomen.. aku dulu keje gomen selalu beromen dgn awek n17 yg cun2 dan melancap ditepi pantry peti ice.. omar adala presiden cuepacs yg amat disanjung tinggi.. kerana omarlah maka semua p.a mdpt kenaikkan gaji.. oh omar kalaula aku dpt hisap pelir ko yang hitam itu

Tanpa Nama berkata...

Malaysia sedang menuju ke arah negara maju menjelang 2020. Adalah mustahil untuk kerajaan menyediakan peluang pekerjaan untuk seluruh rakyatnya. Persaingan dalam merebut pekerjaan akan menjadi semakin sengit. Ketika itu rakyat akan terdesak semata-mata untuk mendapatkan pekerjaan. Adalah tidak mustahil suatu masa akan datang, tukang cuci & tukang sapu sampah pun ada degree.

Tanpa Nama berkata...

pada saya kalau rasa kelulusan tu tak padan tak payahlah mintak jawatan n17 tu.berbaloikah belajar tinggi kerja gaji murah atau dah terdesak sangat. yang penting kita semua dapat bonus raya, kalau dapat lah.al maklum ramadhan dah dekat..

PT(P/O) N 17 berkata...

pasang niat masa belajar ambil diploma/ijazah tu semata-mata nak dapatkan pangkat besar, inilah jadinya. bila angan-angan tak kesampaian, mulalah mengeluh itu ini.

aku seorang PT N 17, mempunyai ijazah masa dah 7 tahun dalam perkhidmatan, sekarang dalam proses nak buat master. bagi aku jika ditakdirkan kekal N 17 sampai pencen atau sampai mati, aku redha. sebab kena ingat, REZEKI telah ditetapkan oleh Allah sejak kita dalam perut ibu lagi. bukanlah bermaksud telah tertulis bahawa "seseorang itu akan jadi PT(P/O), tapi nilai rezeki tu telah tertulis sekian-sekian". walaupun aku PT, tapi aku ada buat freelance job menggunakan ijazah yang aku ada. senang cerita, pekerjaan tetap aku adalah PT dengan gaji sekian-sekian, tapi aku ada pendapatan tambahan yang apabila dikira, berganda dari gaji bulanan.

pokok pangkal disini, bagaimana anda menggunakan kelulusan yang anda ada untuk MENERUSKAN HIDUP, bukan bagaimana anda BERANGAN-ANGAN TENTANG BAGAIMANA KEHIDUPAN ANDA DENGAN KELULUSAN YANG ADA.

aku tetap pertahankan jawatan yang aku sandang ketika ini kerana aku bersusah payah mendapatkan jawatan ini, walaupun ianya jawatan menggunakan SPM. dalam masa yang sama aku tetap berusaha mencari peluang mendapatkan jawatan yang lebih tinggi. walaupun gred aku 17, tapi orang sekeliling tau bahawa aku seorang yang mempunyai ijazah, jadi mereka menghormati aku sebagai seorang yang mempunyai ijazah.

kepada kakitangan kumpulan sokongan yang mempunyai diploma/ijazah/master/phd, jangan mengeluh sekiranya anda tak dapat apa yang anda idamkan. anda seharusnya berbangga mempunyai ilmu pengetahuan. banyak cara lain untuk menambah pendapatan dengan pendidikan yang anda ada. sebagai seorang yang mempunyai kelulusan tinggi perlu berfikiran seperti orang yang cerdik, bukan semata-mata mengharapkan keajaiban dan durian runtuh

sekian salam hormat.
PT(P/O)
ijazah sarjana muda teknologi maklumat dalam perkomputeran rangkaian.

Tanpa Nama berkata...

apa guna buat universiti banyak2 kalau kerja pun tak ade!!

baik suruh budak berenti takat spm aje. Pah tu cari kerja tahap spm.

tak ke bodo namanya kalu habis duit ratus2 ribu buat degree tapi kerja takat tahap spm!!

apa punya bodo orang spa nih!!

Tanpa Nama berkata...

Bagus pak omar ni.
bonus tahun ni berapa bulan, datuk?
mintaklah 2 bulan.
takat 500 tu buat taik gigi je tok!

murray berkata...

kalau kerajaan buat memang bagus tapi cuepacs suka buat masalah dulu yg skim persaraan sekarang pasal ini pulak suke cari pasal dgn kerajaan kan

murray berkata...

macam2 cuepacs utk halang rancangan kerajaan semua tak leh

Tanpa Nama berkata...

kalau ya pun org degree boleh apply jawatan N17, bagi lah tangga gaji tinggi.... ada berani ka weiii!.... tp kesian pula org yg cuma ada SPM, saing dengan org yg ada diploma and degree... tambah la pula tertutup peluang mereka..... DASAR BODOH!! bg je lah jawatan besar2 tu dgn anak pengarah ke... anak sepupu dia ke... betul juga tu kena ada kabel kuat ni nak dpt keja bagus.... bagus kerja swasta la... boleh guna kemahiran n skill hasil dr study lebih effective... kalau dgn kerajaan dok sarapan-minum pagi-mkn tghari- minum petang last2 buncit!!... pemalas dan bodoh...!

Effect dr dasar ni akan dapat d lihat suatu hari nanti, pekerja akan hilang keyakinan dalam bekerja dan xde semangat, malas, tak proactive, etc.. pastu dia mula buat perangai lewat dtg, jarang dok opis, tak dtg langsung, melawan bos, ... memborantak....

Tanpa Nama berkata...

SPA TIDAK RELEVEN
MEMBUAT JAWATAN KERANI BOLEH DI ISI OLEH ORANG YANG ADA KELAYAKA DIPLOMA,IJAZAH,MASTER, PHD. ITU ADALAH KERJA GILA. SPA JANGAN BUAT SENDIRI2X PERKARA INI INI BUKAN KOMUNIS, INI MALAYSIA.MANA SISTEM DEMOKRASI..!! ? PERLU DENGAR SUARA RAKYAT JUGA. JANGAN DENGAR SEBELAH PIHAK SAHAJA. SPA PENTING DIRI. RAMAI RAKYAT DI SINI MENGANGGUR TIAP-TIAP TAHUN SEBAB TIAP-TIAP TAHUN HABIS PEPERIKSAAN SPM,PMR,UPSR,IJAZAH,PHD,MASTER,TAK KIRA MEMPUNYAI KELAYAKAN AKEDEMIK YANG MACAAMMANA.ADA PENGANGGGURAN BERLAKU. KALAU SPA LAKSANAKAN KEMUNGKINAN KADAR PENGANGGURAN BERTAMBAH.HIDUP SUSAH,GEJALASOSIAL,JENAYAH BERTAMBAH..PENIPUAN,MALAH ADA MELAKUKAN KERJA TERKUTUK (MELACUR DIRI)LAINLAH KALAU KERAJAAN UBAH DASAR IAITU MEMBERI KEBAJIKAN KEPADA RAKYAT YANG MENGANGGUR IAITU MEMBERI ELAUN KEPADA MEREKA SETIAP BULAN SESUAI DENGAN AKEDEMIK MEREKA,BOLEH MEREKA BERDIKARI DAN MEMBAYAR PINJAMAN PTPTN,DAN KERAJAAN MEWUJUDKAN DASAR PENDIDIKAN PERCUMA BARULAH RAKYAT BERSAING MENINGKATKAN AKEDEMIK MASING-MASING.MASAITU SPA BOLEHLAH KATA TUKANG CUCU DAN BERSIH BOLEH DIPOHON OLEH ORANG YANG ADA AKEDEMIL PHD.MASA ITU ORANG TAK AKAN KOMENLAH KERJA SPA GILA

pekerja awam khas ( penoreh getah ) R6 KUP berkata...

jawatan yang yang menggunakan SPM bukan hanya PEMBANTU TAKBIR GRED N17 aje, banyak lagi skim perkhidmatan yang kelayakan masuk menggunakan SPM....

Tanpa Nama berkata...

Sebagai menyelesaikan kebuntuan ini, ini cadangan saya:

- Pemegang ijazah boleh memohon jawatan spm tapi permarkahan (sub-score) hendaklah dinilai dari keputusan spm si pemegang ijazah tersebut. Barulah adil spm lawan spm.

- Pemegang ijazah boleh memohon dengan syarat boleh mendatangkan value added (nilai tambah) kepada jabatan yang dipohon. Ini akan meningkatkan prestasi jabatan secara keseluruhannya. Contoh: Kemahiran IT, Perakaunan & Audit.

- Dinyatakan secara terperinci pemarkahan untuk menjawat jawatan dalam kerajaan. Ini bagi mengelakkan isu kabel dan kronisme dan keturunan. Contoh: 60 markah untuk kelayakan spm, 10 markah untuk kokurikulum, 20 markah untuk nilai tambah, 10 markah untuk ujian personaliti/kemahiran.

- Seseorang pemegang ijazah sebenarnya adalah pemegang SPM juga. Maka memang hak orang yang ada sijil SPM apply jawatan spm walaupun dia ada ijazah.

- Nama jawatan hendaklah ditukar ganti kepada nama baru. Term and condition pun tukar. Contoh: Jawatan Kerani Am + Juru Audit. Ada dua kelayakan di sini iaitu SPM dan Ijazah. Maka jawatan itu dianggap relevan.

- Penjawat awam jawatan spm yang kini telah berjaya mendapat ijazah diberi pengiktirafan supaya mereka boleh menggunakan ilmu yang ada untuk meningkatkan prestasi jabatan.

- Sistem pengajian dibezakan kerana terdapat unsur 'Plus 1' atau + di situ.

- Pemegang spm diberi keadilan untuk memohon jawatan baru yang mempunyai 'value added' asalkan dapat menjawab ujian-ujian semasa sesi pengambilan. Ini bermakna SPA perlu mengoptimumkan sistem peperiksaan/ujian mereka khas untuk penjawat awam baru. Ini akan menyebabkan hanya mereka yang benar-benar layak sahaja dapat memegang jawatan tersebut.

Peace.

Tanpa Nama berkata...

pemegang ijazah kalau nak apply jawatan spm, sorokkan saja diploma/ijazah tu. declare ada spm saja. ini sudah berlaku zaman berzaman. bukan tak ada graduan menganggur yang apply jawatan menggunakan spm dengan menyorokkan sijil tertinggi yang lain. tapi anda kenalah menjawat jawatan standard spm, gaji standard spm, dan dilayan seperti seorang yang hanya mempunyai spm.

aku sendiri ada ijazah walaupun menjawat jawatan spm, bezanya aku memperolehi ijazah ketika dalam perkhidmatan, belajar secara pjj. jadi aku tak ralat sangat, sebab masa masuk kerja memang guna spm semata-mata. walaupun begitu usaha perlu dibuat juga supaya aku dapat pergi lebih jauh.

pokok pangkalnya diri sendiri. walaupun anda menjawat jawatan spm, tapi buktikan kepada orang ramai bahawa anda seorang pemegang ijazah. cara bertutur, cara bekerja, cara berfikir mesti macam orang yang mempunyai kelulusan tinggi, walaupun hanya menjawat jawatan rendah. cuma jangan melawan tokey, jangan tunjuk terlalu pandai. dalam perkhidmatan awam ni ada 1 budaya, sekiranya anda tunjuk terlalu pandai, anda akan dipergunakan, sedangkan jawatan anda masih sama. itu sebab ramai yang taknak tunjuk pandai sangat.

kembali kepada perkara pokok, spa tidak seharusnya mengumumkan secara terang-terangan bahawa lulusan diploma/ijazah boleh memohon jawatan bertaraf spm. ini menyebabkan peluang lulusan spm semata-mata menjadi tipis. guna jela cara dulu. bukan tak ada lulusan universiti yang mohon jawatan spm pada zaman aku mula-mula masuk perkhidmatan dulu. memang ramai.

cuma ingatlah, peperiksaan spm walaupun orang kata low class, realitinya, peperiksaan tersebut dinilai 100% oleh penilai yang tak ada kena mengena dengan anda, malah anda langsung tidak kenal, dan 100% berdasarkan peperiksaan. sedangkan diploma/ijazah, gpa dan cgpa anda boleh berubah bergantung kepada "budi bicara" pensyarah anda dan bergantung kepada bagaimana hubungan anda dengan pensyarah/pemberi markah ;-)

Tanpa Nama berkata...

wahai tuan yang buat komen dibawah,

AMAT terkilan aku kau kata SPM adalah LOW CLASS. Apa kau ingat kau soarng saja yang high class. MAIII CIIII BAAAIII Lu.....

Tanpa Nama berkata...

wahai tuan yang buat komen dibawah,

AMAT terkilan aku kau kata SPM adalah LOW CLASS. Apa kau ingat kau soarng saja yang high class. MAIII CIIII BAAAIII Lu.....

Jumaat, Julai 06, 2012 8:38:00 AM

deyyyy....brader ni apsal plak mo emo...cepat sangat salah faham...lepas tu maki hamun....jgn fikir singkat la brader..

gua pasti tadak siapa pon pandang rendah pasal SPM ni...cuma menyatakan saja...kalau dari segi tahap..mmg itulah paling rendah dlm sistem pendidikan Malaysia..(tak termasuk UPSR)..

TAPI takla bermaksud diperlekehkan...

apa la lu brader..saja suka emo di pagi hari...jangan mcm ni brader..nnt org senang manipulasi/pergunakan brader sebab brader ni mudah emosi...mudah sgt melatah...

lu fikirla la brader..

Tanpa Nama berkata...

kepada semua yg melayar/melawat blog cuepacs ni...jgn mudah sgt melenting..atau mudah sgt nak beremosi..

kelak akan menjadi ruang & peluang utk pihak tertentu peralatkan tuan/puan semua.

tanggung la sendiri kalau diri mudah diperalatkan utk kepentingan org lain ;)

Tanpa Nama berkata...

apa cite ngan kenaikan gred sijil poli/uitm ke gred 27 setaraf STPM.........dah 20 thn lebih duk kena tipu....agaknga bila jadi kenyataan........tunggu PRU 13 lahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin pemimpim CUEPACS haruslah sentiasa bersedar bahawa tugas utama mereka ialah kebajikan ahli ahli CUEPACS dan bukan dasar dasar majikan(Kerajaan). Biarlah ahli ahli politik membuat keputusan mengenai isu isu dasar.

Tanpa Nama berkata...

cuma ingatlah, peperiksaan spm walaupun orang kata low class, realitinya, peperiksaan tersebut dinilai 100% oleh penilai yang tak ada kena mengena dengan anda, malah anda langsung tidak kenal, dan 100% berdasarkan peperiksaan. sedangkan diploma/ijazah, gpa dan cgpa anda boleh berubah bergantung kepada "budi bicara" pensyarah anda dan bergantung kepada bagaimana hubungan anda dengan pensyarah/pemberi markah ;-)

AMAT terkilan aku kau kata SPM adalah LOW CLASS. Apa kau ingat kau soarng saja yang high class. MAIII CIIII BAAAIII Lu.....

orang yang tak reti baca dan tak faham apa si penulis tu cuba sampaikan, memang akan emosi. cuba tengok perkataan "walaupun" dan "realiti" tu. jangan beremosi pagi-pagi, nanti orang tahu bagaimana keadaan anda di pejabat setiap hari di waktu pagi.

cheers.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

pemegang ijazah kalau nak apply jawatan spm, sorokkan saja diploma/ijazah tu. declare ada spm saja. ini sudah berlaku zaman berzaman. bukan tak ada graduan menganggur yang apply jawatan menggunakan spm dengan menyorokkan sijil tertinggi yang lain. tapi anda kenalah menjawat jawatan standard spm, gaji standard spm, dan dilayan seperti seorang yang hanya mempunyai spm.

aku sendiri ada ijazah walaupun menjawat jawatan spm, bezanya aku memperolehi ijazah ketika dalam perkhidmatan, belajar secara pjj. jadi aku tak ralat sangat, sebab masa masuk kerja memang guna spm semata-mata. walaupun begitu usaha perlu dibuat juga supaya aku dapat pergi lebih jauh.

pokok pangkalnya diri sendiri. walaupun anda menjawat jawatan spm, tapi buktikan kepada orang ramai bahawa anda seorang pemegang ijazah. cara bertutur, cara bekerja, cara berfikir mesti macam orang yang mempunyai kelulusan tinggi, walaupun hanya menjawat jawatan rendah. cuma jangan melawan tokey, jangan tunjuk terlalu pandai. dalam perkhidmatan awam ni ada 1 budaya, sekiranya anda tunjuk terlalu pandai, anda akan dipergunakan, sedangkan jawatan anda masih sama. itu sebab ramai yang taknak tunjuk pandai sangat.

kembali kepada perkara pokok, spa tidak seharusnya mengumumkan secara terang-terangan bahawa lulusan diploma/ijazah boleh memohon jawatan bertaraf spm. ini menyebabkan peluang lulusan spm semata-mata menjadi tipis. guna jela cara dulu. bukan tak ada lulusan universiti yang mohon jawatan spm pada zaman aku mula-mula masuk perkhidmatan dulu. memang ramai.

cuma ingatlah, peperiksaan spm walaupun orang kata low class, realitinya, peperiksaan tersebut dinilai 100% oleh penilai yang tak ada kena mengena dengan anda, malah anda langsung tidak kenal, dan 100% berdasarkan peperiksaan. sedangkan diploma/ijazah, gpa dan cgpa anda boleh berubah bergantung kepada "budi bicara" pensyarah anda dan bergantung kepada bagaimana hubungan anda dengan pensyarah/pemberi markah ;-)

Jumaat, Julai 06, 2012 8:29:00 AM

---------

Saya berpendapat pandangan di atas berniat baik dan memotivasikan. Tiada unsur untuk memperlekeh sesiapa pun. So, don't take personal.

ayat "cuma ingatlah, peperiksaan spm walaupun orang kata low class, realitinya"- mungkin ayat ini salah tafsir. Pada saya ia membawa maksud bahawa 'Orang' itu adalah 'orang lain' iaitu bukan dia. Bahkan ayat ini menunjukkan dia membela nasib golongan pemegang spm dengan mengasingkan diri dia dengan 'orang lain'.

Peace.

Tanpa Nama berkata...

'orang' = 'orang lain'

berlainan dengan

'orang' yang digunakan oleh orang johor iaitu 'saya'

Berdasarkan maksud ayat, 'orang' yang digunakan tidak menggunakan gaya bahasa orang johor.

Harap ini dapat menjelaskan keadaan dan menenangkan keadaan.

Diharapkan kita tak cepat melenting dan selalu memahami perbezaan budaya dan bahasa masing-masing yang unik.

Peace.

Tanpa Nama berkata...

Jika orang yang ada ijazah masuk kerja guna SPM, dia tentunya cuma fokus kepada kerja semata-mata kerana tidak perlu fikir pasal nak sambung belajar.

Tanpa Nama berkata...

orang yang tak reti baca dan tak faham apa si penulis tu cuba sampaikan, memang akan emosi. cuba tengok perkataan "walaupun" dan "realiti" tu. jangan beremosi pagi-pagi, nanti orang tahu bagaimana keadaan anda di pejabat setiap hari di waktu pagi.

cheers.

Jumaat, Julai 06, 2012 9:30:00 AM

====================================

tu la pasal...ter amat ramai yg masuk blog cuepacs ni penuh emosi & amat kurang yg tenang & berfikir/bertindak penuh rasional..

bila kita tegur bebaik pon..kita balik disemburnya..

apakan daya...itu sebab mudah sgt pihak tertentu ambil kesempatan ke atas PA yg mudah sgt melenting emosi & mudah melatah ni..;p

fikirlah bebaik k ;)

Tanpa Nama berkata...

pemegang ijazah kalau nak apply jawatan spm, sorokkan saja diploma/ijazah tu. declare ada spm saja. ini sudah berlaku zaman berzaman. bukan tak ada graduan menganggur yang apply jawatan menggunakan spm dengan menyorokkan sijil tertinggi yang lain. tapi anda kenalah menjawat jawatan standard spm, gaji standard spm, dan dilayan seperti seorang yang hanya mempunyai spm.

aku sendiri ada ijazah walaupun menjawat jawatan spm, bezanya aku memperolehi ijazah ketika dalam perkhidmatan, belajar secara pjj. jadi aku tak ralat sangat, sebab masa masuk kerja memang guna spm semata-mata. walaupun begitu usaha perlu dibuat juga supaya aku dapat pergi lebih jauh.

pokok pangkalnya diri sendiri. walaupun anda menjawat jawatan spm, tapi buktikan kepada orang ramai bahawa anda seorang pemegang ijazah. cara bertutur, cara bekerja, cara berfikir mesti macam orang yang mempunyai kelulusan tinggi, walaupun hanya menjawat jawatan rendah. cuma jangan melawan tokey, jangan tunjuk terlalu pandai. dalam perkhidmatan awam ni ada 1 budaya, sekiranya anda tunjuk terlalu pandai, anda akan dipergunakan, sedangkan jawatan anda masih sama. itu sebab ramai yang taknak tunjuk pandai sangat.

kembali kepada perkara pokok, spa tidak seharusnya mengumumkan secara terang-terangan bahawa lulusan diploma/ijazah boleh memohon jawatan bertaraf spm. ini menyebabkan peluang lulusan spm semata-mata menjadi tipis. guna jela cara dulu. bukan tak ada lulusan universiti yang mohon jawatan spm pada zaman aku mula-mula masuk perkhidmatan dulu. memang ramai.

cuma ingatlah, peperiksaan spm walaupun orang kata low class, realitinya, peperiksaan tersebut dinilai 100% oleh penilai yang tak ada kena mengena dengan anda, malah anda langsung tidak kenal, dan 100% berdasarkan peperiksaan. sedangkan diploma/ijazah, gpa dan cgpa anda boleh berubah bergantung kepada "budi bicara" pensyarah anda dan bergantung kepada bagaimana hubungan anda dengan pensyarah/pemberi markah ;-)

.................

Setuju, gunakan kelayakan yang ada untuk memohon sesuatu jawatan (simpan dulu ijazah/diploma). Bila sudah mendapat jawatan tersebut tunjukan "intellect" dan bakat sesuai dengan kelayakan akademik. Daya "intellect" tak semestinya bedasarkan kelayakan akademik. Pemilik akademik yang tinggi tidak semestinya daya "intellect" tinggi begitu juga sebaliknya. Ini banyak berlaku di IPTA, kerani N17 banyak Degree/Dip, tunjukan daya fikir yg tinggi, insya'allah Allah tidak akan sia-siakan usha anda untuk jawatan yang lebih baik.

Tanpa Nama berkata...

Selalunya yang pangkat 1 dlm SPM je yg panggil/lulus temuduga kerja kelayakkan SPM. Mereka yang diploma/ijazah pula yang CGPA 3 ke bawah jangan harap nak dapat kerja ijazah dalam gomen. Kebanyakkan yang dapat pun paling koman mereka yg dapat deen list. Kalau dapat SPM gred 3 maaf la. Sokong yg ijazah minta kerja gred 17, terutamanya yg bawah CGPA 3.0,yg SPM tu belajarlah lagi. Kalau di swasta setakat ijazah am nie, gaji RM900.00 je dapat. Walau pun digomen gaji kecik tapi ade pencen dan gaji kecik boleh duduk kuarters PUTARAJAYA. Di JPN/KPKT penghantar notis je tak campur gaji paling koman RM13,000 kadang2 dapat/overtime+T&T. Tidak adil ijazah tidak berpeluang kerja dengan gomen walaupun gaji kecik. Kurang2 dapat la tolong bayar PTPN.

Tanpa Nama berkata...

Maka, dalam borang baru SPA ada ruang "adakah anda mempunyai ijazah"

Jadi mana-mana Jabatan boleh pilih sama ada mahu pilih bakal penjawat yang ada ijazah atau tidak.

Contohnya dalam sektor Intelligent Negara, walaupun kerani perlu ada daya (kemampuan) tinggi dan berintelek tinggi walaupun setakat kerja kerani. Sudah tiba masanya kita meningkatkan mutu perkhidmatan kita terutama dalam sektor melibatkan kedaulatan negara.

Kita tak tahu sama ada Barrack Obama dapat mengekalkan jawatan presiden US selama-lamanya. Presiden lain tau nak perang je tapi Obama tak benarkan berlakunya peperangan.

Peace.

Tanpa Nama berkata...

hati2 dlm keluarkan & type pendapat dlm blog ni..

ada saja nnt yg mudah emosi akan suka manipulasi & putar belit utk hentam semula dgn caci maki keji..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
pada saya kalau rasa kelulusan tu tak padan tak payahlah mintak jawatan n17 tu.berbaloikah belajar tinggi kerja gaji murah atau dah terdesak sangat. yang penting kita semua dapat bonus raya, kalau dapat lah.al maklum ramadhan dah dekat..

Khamis, Julai 05, 2012 7:17:00 PM

SAYA HARAP PAK OMAR MINTA BONUS BANYAK-BANYAK TAHUN NI.

POTONG SEPARUH BONUS AKHIR TAHUN KE BONUS RAYA PUN OKE.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa orang malaysia masih tak bolih buat keputusan dengan teratur. Dalam temu duga si penemu duga mesti memahami 2 soalan, iaitu kelayakan dan terbaik antara calon. Itu sahaja.

Tanpa Nama berkata...

satu perkara lagi..terutama di sabah
klu buat pengambilan bagilah org sabah sendiri yang menemuduga..kerana mereka lebih arif keaslian bumiputera sabah..lihat didalam PA persekutuan berapa ramai yang boleh diragui ketulinan taraf mereka walaupn mempunyai IC..hak2 dan peluang ore sabahan bnyk dirampas oleh org lain..

Tanpa Nama berkata...

Kali ni aku tak kira.....aku nak bonus raya 1 bulan gaji atau sekurang-kurangnya RM1,000..kalau 1/2 bulan gaji hanya memberi keuntungan kepada mereka yang bergaji besar je.....felda dah dpt durian runtuh.....PA pun nak durian jugak....

PEKERJA AWAM KHAS ( PENOREH GETAH ) R6 KUP berkata...

KATENYE LAH KAN:
peperiksaan spm walaupun orang kata low class, realitinya, peperiksaan tersebut dinilai 100% oleh penilai yang tak ada kena mengena dengan anda, malah anda langsung tidak kenal, dan 100% berdasarkan peperiksaan.


ORANG KATA = PERIHAL YANG MENJADI BUAH MULUT

TP bagi mereka yang memilih utk TIDAK memperlihatkan, bahawa kata-kata itu sebenarnya datang daripada beliau. penggunaan ungkapan " OLANG KATE LO " BUKAN saya kata, " MENURUT SUMBER2 YANG BOLEH DIPERCAYAI" DLL akan digunakan.

ia bergantung kepada MESEJ yang ingin disampaikan oleh PENULIS.

pada saya, BELIAU "IKHLAS"
MUKA SUCI LAH, TAKKAN NAK TIPU PLAK...

Tanpa Nama berkata...

Memang patut kita ijazahkan sektor awam start dari peringkat bawahan hingga ke peringkat atasan. Sehinggakan golongan berijazah mendominasi sektor awam keseluruhannya. Ini adalah persediaan kita ke arah negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Tanpa Nama berkata...

saya ni ada ijazah. PNGK saya tak bagus sangat 2.27 aje. Mohon apa2 jawatan pegawai gred 41confirm "TIDAK LAYAK". Skg kerja kontrak ngan gov. Saya bukan nak angkat bakul snd tapi saya lebih bagus kerja dari orang kerja tetap ni. Kontrak macam saya ni selalu jadi mangsa kerani2 yang pemalas nak mampus. Semua kerjapun kontrak yg buat bila kena marah oleh pelanggan, kontrak yang disalahkan walhal kerja hakiki adalah kerani tetap. Nak melawan tak boleh. Kalau melawan "kena pancung kepala". So, nak tak nak, buat ajelah. Inilah nasib graduan yang tak punya PNGK tinggi. Dgn gaji itulah kena bayar itu dan ini.
Bagi saya, tak salahlah nak bagi peluang kat graduan. Kalau dapat kerja yang lebih baik, kan ke ada simpanan boleh cover. Janganlah tutup peluang dan rezeki orang. Kekosongan jawatan bukan setakat disebabkan oleh graduan (yang pegang jawatan SPM/STPM) tetapi ia juga boleh disebabkan oleh beberapa faktor lain iaitu berhenti kerja dan kematian. Think about it. TQ

Tanpa Nama berkata...

saya ni ada ijazah. PNGK saya tak bagus sangat 2.27 aje. Mohon apa2 jawatan pegawai gred 41confirm "TIDAK LAYAK"

adakah semua jawatan yang dipilih oleh awak dalam borang spa 8 tiada 1 pun yang dipanggil? sekarang ni sudah ada 15 pilihan jawatan. ianya samada kesemuanya menggunakan kelayakan ijazah, ataupun boleh dicampur dengan diploma(sekiranya ada) dan spm.

sekiranya anda dipanggil untuk peperiksaan/temuduga, maknanya tapisan cgpa/kelayakan sudahpun lepas. cuma anda perlu melepasi tapisan ketika temuduga sahaja.

pesanan ikhlas: jangan pilih jawatan PTD sebagai salah satu pilihan dalam borang spa 8 kerana pra-syaratnya memerlukan ijazah sarjana muda dengan cgpa 3.2 dan ke atas. mereka hanya memerlukan manusia-manusia yang PANDAI (di atas kertas) sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Tengok Polis, lagi ade ijazah walau untuk SPM pangkat matamata mereka ambil khasnya untuk mertabatkan perkhidmatan. Itu sebab PM sayang kat Polis dan Chegu. Perkhidmatan yg lain kalau tak nak berubah ke ijazah maka alamatnya akan jadilah seperti skim J asyik melalak je kerja, macam orang gila. Semua orang tengok kat PUTRA JAYA PAR pun ada kereta ade moto sampai penuh tempat parking. Dengar khabarnya kerja gomen nie kalau campur kerja lebih masa mahu dapat lebih dari gaji.

Tanpa Nama berkata...

Engkau orang kalau dah setakat SPM je jangan nak halang kami berijazah kerja gomen. Kami tahu kerja gomen sekarang hidup senang lenang dan mewah. Di Alamanda hari Ahad dan Sabtu penuh dengan orang gomen. Apa lagi kalau nak tengok wayang midnight penuh dengan anak2 gomen dan kakitangan, kebanyakkannya tengah pakai cermin mata hitam tengok wayang 3D. Aduh... mari ramai2 kita kerja gomen gantikan skim yg asyik menggangkang je dan goyang telur, macam osman kerbau kerje asyik merayau je. Jangan takut gaji kecik tapi kita boleh duduk kuarters, beli kedai 1malysia, boleh buat overtime. Kalau tak cukup kita boleh buat part time kerja pasar malam kerana boss semua baik2 belaka. Kalau SPA suruh aku janji jangan minta gaji lebih kita tandatangan asalkan jangan sekat kita naik pangkat ikut KPSL macam orang gomen yg lain sudahlah.

Tanpa Nama berkata...

Kami golongan yg berijazah telah bertekad akan menjajah sektor awam di semua peringkat. Kami akan menghantar wakil kami di setiap jabatan kerajaan. Kami akan menakluki sektor awam secara besar-besaran......hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

SEMUA PENULIS TERKENA VIRUS MABUK:
Ada yang mencarut, ada yang mengata dan ada yang merapu. Disini bukan tempat si Penagih Dadah untuk lalok.
Disini tempat untuk memberi dan membaca pendapat sesama PA tak kira tua muda miskin kaya lelaki perempuan tapi sangat menyedihkan sebab telah dicemari oleh si Penagih Dadah yang sedang lalok.

Tanpa Nama berkata...

ADA TULISAN BERBUNYI:
PAP kat Putrajaya ada kereta dan motor.

ULASAN:
Baguslah begitu, sebab walau dia PAP tapi dia anak orang berduit. Apasal dengki. Macam aku gred 52 pakai kereta proton lama je, sebab bapak aku bukan orang kaya. Tapi aku tak kisah orang beli kereta baru dua tiga buah sebab dia yang bayar. Biarlah. Yang penting aku bahagia ada 2 bini lawa dan paham dengan aku. Dua2 kerja ada kereta baru, aku tumpang senang tapi aku tetap tidak lupa tanggungjawab aku sebagai suami mitahli. Bini dua mesti ada ilmu bini dua, baru hidup tenteram, tak gaduh2 pun.

Tanpa Nama berkata...

DITUJUKAN KEPADA PENGULAS SI PENAGIH DADAH YANG LALOK:

Jangan buat kacau disini, sebab kalau lu lebih2 nanti kena sumpit beracun Tok Batin, dan jadi habuan rimau kat belantara. Jadilah rakyat yang berjasa kepada diri, rakan, jiran, masyarakat, dan negara. Lu cakap dah merapu lalok sampai gua tak paham apa lu cakap.

Tanpa Nama berkata...

TULISAN INI DIPETIK:
"aku dengsr kabar....j 17 da diluluskn j27-__horeerr.syukullll la..undi la BEE END"
DAN SATU LAGI berbunyi:
"Dari mana dapat info ini cuba terangkan?atau semua hanya la angan2 semata2"

INI JAWAPAN AKU:
Gred Pertanian, Hutan dan Teknikal
akan jadi gred 27-1, 27-2 dan 32
(Sijil, Diploma dan Diploma KUP)
Dari segi gaji 27-1 cuma beza rm100
dari gred 17. Itulah yang aku tahu dari sumber yang akan jadi rasmi nanti). Suka diingatkan Sijil cuma 2 tahun, Diploma 3 tahun dan KUP 15 tahun. Ramai lagi diluar sana yang menunggu panggilan kerja dari SPA. Kalau rasa tak puas hati juga pikir2lah semaada nak bersara awal atau kena ambil "assessment" selama 12 bulan di INTAN Bukit Kiara, supaya dapat gaji gred 27-2(Gred 27 sekarang). Pilihan ditangan anda. Silakan.

Tanpa Nama berkata...

Agree To Disagree.......

Tanpa Nama berkata...

YANG ADA IJAZAH TU MINTAK LA JAWATAN SETARAF STPM DAN KEATAS..YANG NAK KACAU GRED SPM APAHAL...

Tanpa Nama berkata...

tak perlu terlampau serius.....
jangan KECEWA ....jika idea anda tidak terima oleh orang lain...betul pada anda, mungkin tak pada orang lain....
bukan menjadi satu KEMESTIAN untuk menyokong setiap apa yang anda nyatakan....

Tanpa Nama berkata...

Kalau jawatan gred SPM boleh diapungkan secara terbuka. Sesiapapun boleh memohon walaupun ada ijazah. Saya dengan ini mencadangkan supaya jawatan gred M@PTD juga diapungkan sekali. Sila buka jawatan ini kepada sesiapa jua asalkan ada ijazah. Pastikan jawatan ini tidak dihadkan kepada orang yang rajin mengadap buku semata-mata.

Tanpa Nama berkata...

Kene berubah la. xkan selama-lamanya nak kekal mcm ni. yg ada spm x kan selamany nk kekal dgn spm. yg ada degree xkn selamanya nak kekal dgn degree. Persaingan makin hebat.satu hari nanti semua guru akan ada kelayakan master beb. jd yg ijazah ni nk letak mana? turun la ke tempat spm. yg spm nk ke mana? turun la ke tempat PMR.

dulu mind set org kata ada spm pun blh keje gomen. skrg dah mula kata ada ijazah pun susah nak keje gomen. Akan dtg org kata kalau setakat spm ko keje dkt pasar malam je la.

Persaingan makin hebat, tapi mind set org tetap sama. Yg nk berubah akan untung. Yg xnk berubah akan terus melalak menyalahkan org lain.

Tanpa Nama berkata...

KOMENTAR DIBACA:
"Kalau jawatan gred SPM boleh diapungkan secara terbuka. Sesiapapun boleh memohon walaupun ada ijazah. Saya dengan ini mencadangkan supaya jawatan gred M@PTD juga diapungkan sekali. Sila buka jawatan ini kepada sesiapa jua asalkan ada ijazah. Pastikan jawatan ini tidak dihadkan kepada orang yang rajin mengadap buku semata-mata."

SOKONGAN:
Betul kata saudara. Jawatan M41/ PTD sewajarnya dibuka kepada semua pemegang Ijazah.

Tanpa Nama berkata...

ULASAN DIBACA:
"kenapa tak setuju... takut pimpinan cuepacs diketuai oleh mereka yang educated ke..."

DIULAS BALIK:
Pimpinan CUEPACS tak perlu dari mereka yang educated sangat, sebab kebolehan pemimpim perlu ada daya fikir yang tajam iaitu berfikir yang orang tak terfikir, ada wawasan dan kalau boleh yang alim2 kucing sikit.

Tanpa Nama berkata...

BERITA INI BERBUNYI:
“Kami akan membawa perkara ini kepada perhatian Perdana Menteri. Kalau tidak dapat, kami akan berjumpa dengan Ketua Setiausaha Negara," jelasnya.

FAHAMAN SAYA:

SPA ialah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia. SPA diletak di bawah naungan DYMM SPB Yang Di Pertuan Agung. SPA juga sebuah badan kerajaan yang bebas dari unsur politik, eksekutif dan teknokrat. Mengapa pula nak kaitkan YAB Perdana Menteri
dan Y.Bhg KSN. Sepatutnya Y.Bhg Dato' Omar Osman bertemu terus dengan Y.Bhg KPPA dan Y.Bhg Pengerusi SPA.

Tanpa Nama berkata...

DITUJUKAN KEPADA PENGULAS SI PENAGIH DADAH YANG LALOK
==================

tak perlu terlampau serius.....
jangan KECEWA ....jika idea anda tidak terima oleh orang lain...betul pada anda, mungkin tak pada orang lain....
bukan menjadi satu KEMESTIAN untuk menyokong setiap apa yang anda nyatakan....
KADANG KITA MENGANGGAP, BAHAWA KITA SENTIASA BETUL, BERSIFAT DENGAN SIFAT MAHMUDAH, MEMILIKI NAFSUL MUTMAINNAH DAN INTELEK DALAM SEMUA BIDANG...
hanya layak dipanggil jungle boy...

Tanpa Nama berkata...

SOKONGAN M41 DIBUKA KEPADA SEMUA PEMEGANG IJAZAH

Rasional : semua yg ada ijazah akan dianggap layak termasuklah doktor, jurutera, arkitek, pakar sains, cikgu ,kakitangan sokongan berijazah atau mana2 PA yang ada pengalaman.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 278   Terbaru› Baru»