SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

14 Disember 2013

CUEPACS GESA SPA UTAMAKAN PEKERJA KONTRAK

Utusan Malaysia
12/11/2013



KUALA KANGSAR 12 Dis. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) mengutamakan pekerja kontrak yang berkhidmat lebih lima tahun untuk diserapkan sebagai kakitangan kerajaan berbanding membuat lantikan baharu dalam kebanyakan sesi temu duga.Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, pihaknya juga mahu jabatan kerajaan tidak memberhentikan pekerja berstatus kontrak secara drastik, malah menuntut mereka diberikan kemudahan yang turut dinikmati oleh pekerja tetap seperti pinjaman perumahan, perubatan dan pampasan perkhidmatan.

"Baru-baru ini, saya dapat banyak aduan pekerja kontrak yang pergi temu duga tetapi tidak berjaya kerana mereka mengambil orang baharu. Ini tidak adil dan kita bantah. Saya harap SPA prihatin bab ini kerana tiada sebab mereka tidak boleh dapat (pekerjaan) kalau sudah berkhidmat lebih lima tahun.
"Perkara ini melibatkan semua jenis kontrak tidak kira contract for service atau contract of service, tetapi bukan sambilan sementara. Kita sudah arahkan CUEPACS negeri supaya mengambil laporan pekerja kontrak yang diberhentikan.
"Ketika ini dianggarkan 35,000 hingga 45,000 pekerja kontrak dalam perkhidmatan awam. Kalau boleh, kita mahu semuanya ada simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Kenapa tidak? Mereka ambil mudah kata tiada bajet tetapi pada masa sama lantik pekerja baru, ini tidak adil bagi kita," katanya.Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan perjumpaan bersama ahli-ahli Kesatuan Pekerja-Pekerja Awam Kerajaan Negeri Perak di sini hari ini.Dalam pada itu, Omar berkata, isu pekerja kontrak berkenaan turut akan dibangkitkan dalam Konvensyen CUEPACS yang bakal berlangsung selama tiga hari bermula 17 Disember ini dan dijadual dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selain itu, katanya, masih juga terdapat majikan yang tidak prihatin dengan kebajikan pekerja kontrak biarpun mereka layak dicarum di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) melalui pekeliling yang berkuatkuasa 1 Jun lalu."Sebenarnya, kalau diikutkan ucapan Perdana Menteri pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ke-13 (MAPPA XIII) Mac lalu, semua pekerja yang tamat kontrak pada 31 Disember ini akan disambung setahun lagi sebelum kajian menyeluruh akan dilaksanakan selepas itu."Sehubungan itu, kita berharap, tiada lagi pekerja kontrak dalam perkhidmatan awam selepas 31 Disember tahun hadapan," katanya.

144 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

First

Tanpa Nama berkata...

takkan ada punya la.

SPA lebih utamakan graduan baru yang masih bergetah, lebih lagi yang mempunyai KABEL orang atasan.

sebab tu kakitangan sedang berkhidmat pun pegi temuduga membawa pengalaman kerja, bawa laporan prestasi tahunan yang baik, bawa lampiran A dan D, akhirnya dapat jawapan DUKACITA ANDA TIDAK BERJAYA TEMUDUGA.

inikan pula kakitangan kontrak?

hentikanlah. selagi tangan-tangan ghaib yang ada di peringkat atasan tu tak dihapuskan, selagi kronisme tak dihapuskan, jangan harap la.

sudah sampai masanya kepimpinan CUEPACS juga turut ditukar. dah basi dah.

Tanpa Nama berkata...

Ceupacs seharusnya mengutamakan semua bukan 'selective'. Kadar penggangguran pun tinggi, takkan mereka nak diabaikan. Pd mulanya kenapa diwujud jawatan yg bertaraf kontrak? Apa maksud kontrak tu? Kalau mereka nak 'ditetapkan' maka perlu melalui prosedur pengambilan pekerja baru yg telah JPA tetapkan. Lain lah halnya jika pindaan telah dibuat dan dibolehkan utk dilantik secara automatik, tapi tak adil jika ada yg berprestasi rendah pun diambil. Tlg jgn berkompromi dgn soal prestasi kerja dan nak lebih kpd belas kasihan semata2. Duit gaji tu datang daripada rakyat maka harus diguna utk membayar gaji PA yg layak bukan yg malas/bermasalah pun diberi gaji yg sama. Ingat implikasi negatif yg dibawa terhadap perkhidmatan pegawai. Kita org m'sia cepat terpengaruh dgn benda jahat. Cthnya: jika terdpt rakan sekerja yg malas, selalu lewat sampai tapi balik awal diberi APC sudah tentu pegawai lain xakan puashati maka mereka pun akan ikut cara pegawai malas tu bekerja. Maka akhirnya hancur organisasi itu.

ANTI MACAI berkata...

"Duit gaji tu datang daripada rakyat maka harus diguna utk membayar gaji PA yg layak bukan yg malas/bermasalah pun diberi gaji yg sama"

------------------------------

ayah kau ajar. duit gaji tu datang dari DUIT CUKAI. DUIT CUKAI terbahagi kepada DUA, iaitu CUKAI yang dibayar oleh PEMBAYAR CUKAI dan CUKAI yang dikenakan terhadap barangan, import eksport dan sebagainya.

semua PEMBAYAR CUKAI adalah rakyat, TETAPI bukan semua rakyat adalah PEMBAYAR CUKAI.

inilah dia spesis macai pembangkang yang senang sangat dimanipulasikan dengan istilah-istilah yang mengelirukan seperti RAKYAT, MAHASISWA dan sebagainya.

Tanpa Nama berkata...

Bagi mengatsi pengangguran kembalilah kpd konsep adil,

Kembalikan degree berasaskan kepandaian, 

SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma 
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

Beri biasiswa penuh kepada pelajar SPM 10A

Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai

Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.

Di Jepun pekerja pembersihan di panggil jurutera pembersihan dengan gaji RM5000.

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat setuju dgn komen anda. Memang benar tangan2 ghaib ni lah yg membuat sektor awam maupun swasta kat m'sia kurang disenangi rakyat. Maka ceupacs harus juga memainkan peranan secara tak langsung utk menangani isu ini jika ceupacs ingin perkhidmatan yg PA kita tawarkan berkelas dunia. Selagi penggunaann 'kabel' berleluasa kualiti PA akan terus terjejas kerana ada yg tak layak pun diambil bekerja. Mana2 pegawai yg didapati menyalahi peraturan mengambil calon yg tidak layak harus dibuang kerja serta merta kerana kesalahan itu serius; menafikan hak calon2 yg memang layak. Tapi malangnya isu penggunaan kabel ini seolah2 'dihalalkan' kerana tidak pernah dibincang dan diambil tindakan oleh mana2 pihak. Cukup malang rakyat/calon yg takde kabel ni.

Tanpa Nama berkata...

Ko yg ubah ayat asal, cuba ko baca balik. Tak do kato semua rakyot byr cukai. Ko memang sah dpt BM 9 SPM. Ko buta atau pakar putar belit?

SYAFINAZ @ FINA berkata...


Kepada

TUKANG R11 K2 B.Eng Mechanical berkata...

bagaimana anda boleh mengenalpasti perilaku dan watak seseorang calon samada dia rajin atau tidak? sesi temuduga adalah verbal dan bukannya praktikal. boleh anda tahu dari setiap tutur katanya dia seorang yang rajin, boleh diharap, ataupun anda pastikah bahawa setiap angka yang ditulis dalam transkrip kelulusannya itu telus dan betul-betul menggambarkan dirinya?

sebagai contoh, lihat sahaja sekarang ni banyak projek kerajaan yang terbengkalai, ketirisan berlaku sana sini, sistem yang digunakan lembab, banyak bug sana sini. ini semua akibat pihak berkuasa melantik yang telah melantik mereka yang dianggap PANDAI & RAJIN berdasarkan sesi verbal dalam tempoh 10-20 minit ketika temuduga, ataupun berdasarkan kesimpulan bahawa seseorang itu pandai dan mampu menjalankan tugasnya dengan cekap disebabkan dalam transkrip diploma/sarjana muda/sarjana/phd dia mengatakan bahawa dia seorang yang pandai/rajin baca buku/bodek pensyarah (potong mana tak berkenaan).


lihat saja senario perkhidmatan awam masakini dan lihat saja respon orang ramai terhadap kualiti perkhidmatan awam masakini.

dalam konteks perkhidmatan awam saja, lihat saja apa yang telah terjadi terhadap dasar-dasar kerajaan seperti subsidi, urus tadbir, pembangunan sistem (hrmis, mysikap, PBS dan sewaktu dengannya), projek fizikal seperti kejuruteraan awam dan sebagainya. malah dalam perkhidmatan awam sendiri terdapat beberapa pekeliling yang tunggang langgang yang digubal dan dibuat oleh "bijak pandai" yang dilantik oleh pihak berkuasa melantik berdasarkan "sistem merit" ini.

Sabtu, Disember 14, 2013 5:07:00 PTG


----------------------------------

Senang saja... sebagai seorang professional yang layak menjadi penemuduga...

kita boleh kenal pasti karakter seseorang individu itu.

sebelum calon temuduga itu masuk ke bilik temuduga, kite sudah semak CV/Resume calon tersebut. pengalaman kerja, keputusan peperiksaan (CGPA), keputusan SPM.

di situ kite boleh analisis seseorang itu rajin atau tak. ada formula penilaian di situ.

bila calon itu dipanggil masuk ke bilik temuduga, karektor dan tatacara masuk dia bagaimana sepatutnya. tengok cara berjalan, cara duduk, pemakaian, ucapan salam, ucapan terima kasih setelah diberi arahan duduk.

selain itu, penilaian pada pertuturan pengenalan diri. disitu boleh tahu jujur atau sebaliknya.

eye contact semasa kita melontarkan soalan, fokus dan jawapan yang diberikan.

jadi ada formulasi bagaimana pemarkahan diberi kepada calon yang menemuduga.

Tanpa Nama berkata...

Diharap kerajaan utamakan guru ganti berpengalaman untuk diserap menjadi guru terlatih berbanding fresh grad maktab/upsi yang perlu diberi kursus merugikan masa dan kos :)

SYAFINAZ @ FINA berkata...

Tanpa Nama berkata...
Diharap kerajaan utamakan guru ganti berpengalaman untuk diserap menjadi guru terlatih berbanding fresh grad maktab/upsi yang perlu diberi kursus merugikan masa dan kos :)

Sabtu, Disember 14, 2013 6:11:00 PTG


mana bleh justifikasi sebegitu.

tapi 'apply' supaya awak dapat serap bersama sama dengan fresh graduate.

awak dapat, fresh graduate pun dapat... berlapang dada, sama sama mencari rezeki.

SYAFINAZ @ FINA berkata...

ASSALAMUALAIKUM....KPD: SAFINAZ @ FINA KE 2....

Tanpa Nama berkata...

safinaz artis ke nih...

Tanpa Nama berkata...

Slm..macam mn dgn pkerja sambilan dlm gov..cnth pmbntu am pjabat n1..hrp tuan naik kn gred kami.

aboo berkata...

Minta kerajaan bagi perhatian kepada N17 yang berpengalaman dan ada ijazah. Jgn la naikkan 1 pehak saja walhai 1 pehak lagi diabaikan padahai kepandaian dan IQ setarap dan minta la bayaq tunggakan sebagai bonus kesabaran kami slama ni no.

Tanpa Nama berkata...

BELUM HABIS SKIM 100 LEBIH BELUM DITAMBAHBAIK PERJAWATAN,TOK OMAR DAH CADANG NAK BUAT PERKARA LAIN LAGI...ADAKAH TOK OMAR DAH DESPERATE NAK CARI UNDI

Tanpa Nama berkata...

Jgn susah kerajaan akan nsikkan gred N17 ke gred Jusa. Puashati. Mana da syarat perkhidmatan PT yg membolehkannya utk naik sesuka hati. Kalau nak sgt gred 41 mohonlah jawatan berkenaan spt doktor, jurutera gerenti dpt punya tapi kalau sekadar degree biasa2 je jgn berangan tinggi sgt. Berlambak2 kat luar sana yg ada degree hebat bukan degree pentadbiran awam yg tak laku tu. Takkan nak kekal PT tapi gaji nak gred 41. Mana ada PT gred 41 sdgkn kerja PT khusus utk lepasan SPM bukan degree oiii.... Kalau N17 yg ada degree naik gred 41 maka saya yg gred R1 yg ada degree ni pun naj juga gred 41. Tapi mana ada PAR dibayar gaji gred 41. Begini je mun ada kerja kosong gred 41 mohon dan bersaing dgn fresh graduate, syukur dah ada jawatan sbg PT sdgkn fresh graduate masih mengganggur.

Tanpa Nama berkata...

Anti macai yg tak faham bahasa melayu. Pakar putar belit spt pembangkang.

Tanpa Nama berkata...

Skrg u skor 5A pun tak layak ditemuduga sbg guru pelatih. Jauh sekali diambil masuk IPG. Kalau xpercaya cuba mohonlah thn.depan dgn 5A SPM tu. Syarat baru KPM skrg ialah 7A ke atas.

Tanpa Nama berkata...

JOM TUKAR KERAJAAN PRU-14 NIE KEPADA PAKATAN RAKYAT.
Sebab-sebabnya:
1. Harga rumah mampu milik paling murah RM200 ribu tapi rumah Jamil Khir RM12 juta.
2. Harga kereta nasional Persona RM58 ribu, Preve RM90 ribu, Suprima S RM85 ribu, My V RM62 ribu, di buat di malaysia tapi mahal kereta anak Nzari Hummer RM1 juta.
3. Cukai tanah, cukai pintu, cukai harta, cukai pendapatan semakin naik tapi Menteri-Menteri ada ladang berpuluh ekar di Australia.
4. Gaji PM,TPM,MENTERI,YB,SENATOR,PRESIDEN CUEPACS, RM50-60 ribu tak termasuk MOU sana-sini, tapi gaji PA Malaysia paling rendah di dunia berdasarkan dengan kos sara hidup.
5. Harga barangan semakin naik spt gula, beras, gandum, barangan berempah, dsbnya tapi MENTERI,YB,KSN,KSU,KPPA breakfast, dinner ,lunch di hotel-hotel 5 star.
6. Harga barangan kereta spt tayar, minyak enjin, minyak gear, barangan spare 4 semakin naik tapi KSN,KSU,KPPA,PTD,MENTERI,YB pakai kereta Mercedes AMG, BMW 9 series, Hummer dllnya.
7. Harga minyak semakin naik, ramai rakyat malaysia tertekan dengan kenaikan harga minyak kerana ia satu kegunaan harian bagi kenderaan bermotor tapi YB,MENTERI,KSN,KSU,KPPA,PTD tuang minyak kat kereta sekali-sekala lebihnya ada org sponsor atau driver pakai card minyak.
8. Gred 41-54 senang naik, 4 tahun berkerja dah naik gred 44, 5 tahun lagi kerja naik 48, 7 tahun kerja lagi naik 52-54 sampai pencen nak mampos tapi gred 17 berkhidmat 13 tahun(tak masuk akal) baru naik 22, lepas tue 13 tahun lagi berkhidmat baru naik 26, jumlah perkhidmatan 30 tahun, sape punya dasar bodoh-tolol nie, makan duit haram agaknya bagi anak-bini makan..
9. GST akan dikuatkuasakan, bermakna semua barangan akan naik termasuk dengan perkhidmatan, skg pun harga semua barang sudah naik bawa RM100 tiada apa yg dapat, yg dapat ikan sekilo, beras, gandum, sayur kobis dan 2 biji kelapa tapi KSN,KSU,KPPA,MENTERI,YB diperuntukan bajet untuk barangan dapur.
10. Pangkat golongan pengurusan dan profesional cepat naik dari gred 41-jusa tapi pangkat golongan perlaksana dari gred 1-38 lambat naik, ini tipu-daya oleh JPA.

Tanpa Nama berkata...

Apa kehebatan guru ganti yg sekadar ada pengalaman keluar masuk kelas dan tiada ilmu pedagogi dan methodologi? 'Pengalaman' yg ada tu belum memadai selagi sijil/diploma pendidikan tiada. Sdgkan pelatih IPG yg tamat latihan pun belum tentu diserap sbg guru secara automatik skrg ini. Dunia dah berubah maka kita harus akur.

Tanpa Nama berkata...

Boleh tukar kerajaan tapi tapi tapi..... saya belum yakin takut keluar mulut harimau masuk pula mulut buaya. Tengok je kerajaan selangor, ahli2 yg berhormat mereka menaikkan gaji mereka hingga 300% tapi gaji rakyat tak naik 1% pun tidak. Penang pun akan naik.

Tanpa Nama berkata...

Inilah nak ajar sikit JPA yg susah nak naikan gaji dan pangkat PA..bagi malu sikit kat JPA yg bebal n tolol..

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs gesa SPA utamakan pekerja kontrak dan juga Ceupacs mengesa JPA kumpulan pelaksana yg mempunyai ijazah utk kenaikan yg munasabah...

Tanpa Nama berkata...

PA kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman sepatutya diberikan landasan dan peluang yg munasabah ke P&P...
Alat alat berfikir...PMI, CAF, C & S, AGO, FIP, APC, OPV, RULES, PLANNING, DECISIONS...

Transformasi dan penambahabaikan dlm GTP...

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan pelaksana dan berijazah berpesan pesan....

Menghargai masa,, ketekunan membawa kejayaan,, keseronokan bekerja,, kemuliaan keserhanaan,, ketinggian peribadi,, kekuatan sifat baik hati,, pengaruh teladan,, kewajipan menjalankan tugas,, kebijaksanaan berhemat, keutamaan kesabaran,, peningkatan bakat,, nikmat mencipta...

Tarnsformasi GTP...kumpulan pelaksana & Berijazah utk ke P&P secara munasabah, jangan menyulit dan mensulitkan kumpulan ini...

Tanpa Nama berkata...

Betul apa di luahkan kat sini. Saya masuk kerja 2003 dengan gred 29 pada tahun 2013 baru di tawarkan gred 32. 10 tahun servis baru dapat naik 1 gred. Memang perlaksana akan terus di pinggir oleh jpa.

Tanpa Nama berkata...

PA kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman....

Topi hijau,, Topi Kuning,, Topi Putih,, Topi hitam,, Topi merah,, Topi biru..

Kasut formal biru laut,, kasut kelabu,, kasut perang,, But oren,, selipar merah jambu,, kasut tunggangan ungu.....

Pendekatan Tauhid,, Pendekatan Hukum,, Pendekatan Sufi...

Tarnsformasi GTP....

Tanpa Nama berkata...

brooooo xyah nk berhujah dlm nih. xkan menang nyer klu manusia hujah dgn robott weh.. wakakaka..

sbenarnye yg enlist dlm interview tuh dh booking siap2 dhh.. yg xde kabel & nama xde dlm "special list" tuh skadar wayang jer.

tuh psl psb yg pi interview bw skt yg cantik & sokongan dr ketua jbtn pun leh gagal interview psl kuota utk jwtn tuh dh pun diisi oleh mereka yg dh booking awal2 lg!

jd jdn expect ape2 sgt slagi malaun2 nih xdipecat & dibuang. dlm erti kt len, sistem yg ade nih slagi xdirombak, slagi tuh ler psb sokongan yg ade degree/master akan teruih gigit jari jerrr ;)

Tanpa Nama berkata...

betul tu..sy sokong..knapa xapply ja gred 41 dr melalak nk naik gred..ni akan mnybabkan suma gred 17 akn tidak puas hati..klau rasa xberbaloi ada dgree tp still gred 17.. lepas je jwatan tu..rmai lg pengangur lpasan spm nk..govermnt xdatang rumah kamu merayu2 keja sbg penjawat awam..tp kamu yg terhegeh2 apply spa nk keja gvmnt.
bnyk lg syarikat swasta..bersyukur dgn apa yg ada..slebihnya usha dgn cara lain untuk tmbh pendatan

Tanpa Nama berkata...

PA kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman....

- Nilai mencorakkan norma masyarakat
- Nilai mempunyai pertalian dgn sikap
- Nilai sebagai kriteria membuat keputusan
- Nilai memberikan haluan kpd perubahan sosial
- Nilai mengawal dan mencorakkan pola tingkah laku
- Nilai sebagai proses sosialisasi, pembatinan nilai ataupun penerapan nilai murni
- Nilai juga mempengaruhi sikap, pegangan, prinsip dan falsafah hidup individu
- Nilai sebagai panduan dlm kehidupan dan memelihara perhubungan antara manusia
- Nilai berperanan sebagai skrin pengamatan drp segi menentukan corak dan fenomena sosial yg ditunjukkan oleh individu...

GTP dan merakyat perkhidmatan awam,, kumpulan pelaksana dan kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman banyak terlibat secara langsung dgn masyarakat atau rakyat, menjadi pemudah cara atau penyampai maklumat kerajaan....

Tanpa Nama berkata...

omar dh imform awal2 dia xbertanding..xdanye desperate..at least ada gak suara untuk PA.. nk harapkn ko keja dok melalak je dlm nie..habuk pun xda..

Tanpa Nama berkata...

tu la pasal.
habis pkns dijual..takut lg ssh PA nnt..korg yg contract trus dibuangnye..

Tanpa Nama berkata...

kira bagus la 10 thn dh naik..yg kami ni keja dh 13 thn..bru naik memangku A36 dari A29..xtaw bila nk cnform jwtan tu..yg kup36 pun ada padahal
dh 13 thn keja

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah banjir dah beransur baik, tempat pindah ditutup dan mangsa balik ke rumah kediaman....

Tanpa Nama berkata...

Ada bukti bahawa terdapat sistem booking ? Kalau tak ada bukti jangan cakap kosong sahaja. Elok kau juga dipecat dan dibuang kerana mengelurkan kenyataan tanpa bukti kukuh. Rombakan yang perlu dilakukan adalah membersihkan orang yang macam kau yang membuat tuduhan liar tanpa bukti kukuh

Tanpa Nama berkata...

Tak kisahlah semua PA melalak kat sini, tak sape peduli dan dengari, PM,TPM,KSN,KSU,KPPA,JPA ketawakan kita semua PA, lepas ini giliran dia org pulak menangis tak berlagu, PRU-14 tak lama pun 2-3 tahun lagi, nak tengok siapa lebih berkuasa..kita buang pulak dia org PM,TPM,KSU,KSN,KPPA,PRESIDEN CUEPACS DAN PTD KAT JPA..jom berubah..!!

Tanpa Nama berkata...

Transformasi dan Perubahan dgn penambahbaikan dlm perkhidmatan awam....

Tanpa Nama berkata...

Tak de masalah boleh, kuasa ada ditangan pengundi....

Tanpa Nama berkata...

Ada bukti bahawa terdapat sistem booking...
Adalah bodoh...tak kan org bercakap, kalau tak ada bukti..pokok takan bergoyang, kalau tak ada anginnya..!! Bodoh betul kau nie..menjadah..cakap org tak dengar nie..

Tanpa Nama berkata...

Ada bukti bahawa terdapat sistem booking...Adalah bodoh...tak kan org bercakap, kalau tak ada bukti..pokok takan bergoyang, kalau tak ada anginnya..!! Bodoh betul kau nie..menjadah..cakap org tak dengar nie.

1. Mana buktiknya ??? Setakat cakap kosongn membodohkan orang sama macam anjing menyalak bukit sahaja
2. Mendengar cakap orang merupkan satu spekulasi
3. Sila kemukakan bukti dengan lengkap seperti temuduga jawatan apa, kementrian mana, siapa penemuduga, siapa calon yang dapat dengan sistem booking ini.
4. Statement tanpa BUKTI boleh dianggap fitnah kepada perkhidmatan awam dan merupakan satu tuduhan yang serius.

Jangan sampai kerana mulut badan binasa sudah

Tanpa Nama berkata...

betul tu..sy sokong..knapa xapply ja gred 41 dr melalak nk naik gred..ni akan mnybabkan suma gred 17 akn tidak puas hati..klau rasa xberbaloi ada dgree tp still gred 17.. lepas je jwatan tu..rmai lg pengangur lpasan spm nk..govermnt xdatang rumah kamu merayu2 keja sbg penjawat awam..tp kamu yg terhegeh2 apply spa nk keja gvmnt.
bnyk lg syarikat swasta..bersyukur dgn apa yg ada..slebihnya usha dgn cara lain untuk tmbh pendatan

--------------------------------------

이 JV는 세계에서 가장 Poyo 입니다

Tanpa Nama berkata...

실행 및 대학원 메시지를 생각 나게한다 ....

시간을 감상, 노력은 성공, 즐거운 일, 영광 단순, 개인 높이, 강도 친절, 예를의 영향, 자신의 의무 작성, 지혜, 신중, 인내의 우선 순위, 상승 재능, 은혜을 수행, 의무를 제공합니다. . 합리적으로 전문을 졸업 구현 및 관리를위한 그룹은 암호화하고이 그룹을 암호화하지 않습니다 ......

Tanpa Nama berkata...

that's right .. sy support .. why are xapply ja hinting grade 41 dr nk up grade .. ni will mnybabkan suma grade 17 AKN not satisfied .. Klau xberbaloi think there is still a grade 17 dgree tp .. jwatan last je tu .. rmai lg nk spm pengangur lpasan .. govermnt xdatang bargain home from work you merayu2 civil servants .. tp You're going to apply terhegeh2 spa nk gvmnt from work.
bnyk lg private companies .. grateful with what there is .. slebihnya Usha with other ways to Add pendatan

Tanpa Nama berkata...

சரி என்று .. ராதாகிருஷ்ணன் ஆதரவு .. ஏன் xapply Ja பலமாக்கல் தெவை தரம் 41 டாக்டர் தரம் வரை என்.கே. இருக்கும் .. NI திருப்தி இல்லை சுமா தரம் 17 AKN mnybabkan .. பயனும் ஒரு தரம் 17 dgree TP இன்னும் இருக்கிறது என்று நினைக்கிறேன் xberbaloi .. நீங்கள் வேலையில் இருந்து terhegeh2 ஸ்பா என்.கே. gvmnt விண்ணப்பிக்க போகிறோம் TP நீங்கள் .. அரசு ஊழியர்கள் merayu2 வேலை jwatan கடந்த JE நீங்கள் .. rmai எல்ஜி என்.கே. எஸ்பிஎம் pengangur lpasan .. govermnt xdatang பேரம் வீட்டில்.
.. slebihnya உஷா pendatan சேர் மற்ற வழிகளை உள்ளது என்ன bnyk எல்ஜி தனியார் நிறுவனங்கள் .. நன்றி

Tanpa Nama berkata...

hehehe... google translate pada yang tak faham bahasa melayu...

Tanpa Nama berkata...

Something that is difficult to define..

Tanpa Nama berkata...

Dulu cakap syarat 5A, tapi bdk kg ku 2A ciput diterima juga masuk, dasar BN nak bodohkn rakyat dgn menyediakan guru2 bodoh. Gimana nak ajar bdk skor A klu diri sendirik pun upsr x skor.

Tanpa Nama berkata...

விதிமுறைகள் 5A பேசி, ஆனால் 2A ciput கிலோ தூக்கி எறிந்த முன் நான் பிஎன் கொள்கைகள் முட்டாள் மக்கள் guru2 வழங்க bodohkn வேண்டும், அதை ஏற்று. என்ன தங்களை ஒரு யுபிஎஸ்ஆர் sendirik x ஸ்கோர் தூக்கி எறிந்த துப்பு கற்று கொள்ள போகிறோம் பற்றி.

Tanpa Nama berkata...

Dia tahu sbb dia masuk jawatan PT dulu dgn cara begitu. Lps beli degree kabel dia insaf dan tak mahu buat lagi. So takda sudah jalan mudah baginya sbb tu dia melalak tak puas hati setiap hari -_-

Tanpa Nama berkata...

Depa tak mau tukaq pasai depa untung dgn dasar x adey berat sebelah tu. Klu tukaq PR p bgi sama kta ngan depa spt yg sepatutnya pecah la tembelang dpa selama ni.

Tanpa Nama berkata...

MELAKA: Kira-kira 10,000 pengawal keselamatan di seluruh negara yang kini berada di gred KP11 dan KP14 dijangka dinaikkan ke gred KP17 pada tahun depan, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

Beliau berkata kenaikan itu adalah wajar kerana tugas yang diamanah dan dipikul mereka dalam skop keselamatan pada masa kini amat mencabar termasuk keselamatan pada bangunan, aset, para pekerja serta pelajar.

Katanya hampir 50 peratus pengawal keselamatan kini berkhidmat di lebih 20 buah institusi pengajian tinggi awam dan selebihnya berkhidmat di enam agensi dan beberapa kementerian di Putrajaya.

"Kita telah adakan bengkel pada bulan lepas mengenai penambahbaikan gred pengawal keselamatan ini dan telah putuskan untuk dijumudkan lantikan mereka kepada KP17," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan pengawal-pengawal keselamatan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di Kampus UTeM di sini Rabu.

Beliau berkata Jabatan Perkhidmatan Awam sedang membuat semakan mengenai permintaan Cuepacs itu. -


http://networkedblogs.com/RIVWQ

polis bantuan KP11 berkata...

tahniah! tahniah! tahniah!....PB/AP KP11 & KP14....rezeki!....AMEN....



http://networkedblogs.com/RIVWQ

polis bantuan KP11 berkata...

KP11 KE KP17 -- ALHAMDULILLAH. REZEKI. AMIN.

Tanpa Nama berkata...

Tok omar dah lah cukuplah sebagai presiden berilah laluan secara mengundur diri sebab tok omar dah berjaya dikalangan PA dan janganlah TAMAK sangat, jadi penasihat adalah lebih dihormati dari berlawan dengan orang kanan.. akibatnya akan rosak kepada pentsdbiran tok sendiri.. nanti berhenti secara tak bermaruah.

Tanpa Nama berkata...

Jgn ambil mereka jdi tetap, sbb lps ni mereka naik kepala,

1. Minta tukar balik celah kangkang laki bini or celah ketiak mak. X pk rakyat tempat mereka btugas perlukan mereka.

2. Minta naik gred x munasabah sbb ada degree, master walaupun keje gred spm.

3. Minta naik gaji mcm pengarah wpun keja tahap spm sbb nak pakai Honda.

Aku baca kat fb ustazah tulis,

Bertugas 2 tahun d sabah 4x mnta tukar, transit di perak 8 tahun 16x minta tukar, dpt blk kulim 4x mnta tukar x dpt2 balik sp.

--ustazah xde komitmen org suruh p dakwah org sabah dia keja minta tukaq.

Guru pmpn,

Tggl sebumbung dengan suami adalah hak asasi manusia.

--bdk2 pun berhak terima pendidikan, ni cikgu asyik pikiaq dlm kain.

Xda komitmen baik berenti woi!

Bakal KP17 Naik KP22 berkata...

MELAKA: Kira-kira 10,000 pengawal keselamatan di seluruh negara yang kini berada di gred KP11 dan KP14 dijangka dinaikkan ke gred KP17 pada tahun depan, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

----------------------------------

KENA FAHAM PERKATAAN "DIJANGKA"

KESIAN PUAK-PUAK SKIM KP11, HARAPAN SETINGGI GUNUNG...

Tanpa Nama berkata...

KP17 (KALAU BETULLAH KP17) APA BARANG, NAK HASAD DENGKI....YANG PENTING KETUA JABATAN/KETUA PERKHIDMATAN SUDAH SETUJU....UNTUK MENJUMUDKAN KP11 SETERUSNYA DITUKAR LANTIK KE KP17,KP17,KP17.....HOREEEEEEEYYYYYYY...
KP11 KE KP17 TAHUN DEPAN, INSYAALAH. AMIN.........

Tanpa Nama berkata...

"Kita telah adakan bengkel pada bulan lepas mengenai penambahbaikan gred pengawal keselamatan ini dan telah putuskan untuk dijumudkan lantikan mereka kepada KP17," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan pengawal-pengawal keselamatan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di Kampus UTeM di sini Rabu.

Tanpa Nama berkata...

KENA FAHAM PERKATAAN "DIJANGKA"
KESIAN PUAK-PUAK SKIM KP11, HARAPAN SETINGGI GUNUNG...

--------------------------------------

TAK PERLU NAK KELAM KABUT SANGAT!!..
PEKELILING PERKHIDMATAN PENJUMUDAN SKIM PERKHIDMATAN PUN TAK KELUAR LAGI..
RILEKS LAAA..

DAN KENA FAHAMI JUGA, MAKSUD TERSIRAT DISEBALIK AYAT TERSURAT PENGOMENTAR DIATAS.."stilistik/lagak/gaya bahasa nyer yang cenderong/condong kepada perasaan hasad dengki"..

"LU PUNYA NASIB, LU MAKAN..DIA ORG PUNYA NASIB, DIA ORG MAKAN..APA?? SALAHKAH KALAU KITA MAKAN SAMA-SAMA"..

KALAU SUDAH TAKDIRNYA BEGITU??..KP11 -> KP17..

terima laaa..


khe khe khe!!..




Tanpa Nama berkata...

ini sume poyooooooooooooooooo

Tanpa Nama berkata...

Aku nie dh keje msuk taun ke-3. Jawatan juruteknik, J17 tp kontrak. Contract for service. Aku suka cabaran bila pg site pedalaman tapi aku xde perlindungan di bawah perkeso. Tambahan pula dkat 3 tahun x dpt potongan kwsp. Aku dpt intiview erecruitment sarawak dlm jawatan penolong jurutera tp sampai sekarang x dpt fed back lg. Just skarang hanya mampu bdoa & tawakal. Janji keje aku bt. Harap aku dpt diserap ke jawatan tetap dgn kadar segera. Amin..

Tanpa Nama berkata...

AKU Tension lah bos selalu datang lambat ke pejabat, ada org punchkan, bila mesyuarat org lain yg tak betul,, tonggang langanglah boleh bos macam ni, yg sewaktu dgnnya oklah petang takyah naik kerja, peraturan am bab berapa dia pakai tak tahulah aku....nilah dia P&P baru lantik...

Tanpa Nama berkata...

Penjawat Awam semua patut bersara wajib pada umur 55 tahun, bersara umur 60 tahun nie lebih sesuai untuk pekerja swasta saja, sebab tue pekerja kontrak tak dapat diserap jadi tetap, sebab tak banyak jawatan kosong, bila org lain dpt jawatan tetap, SPA pula kena fitnah guna kabel dlm pengisian jawatan tetap, bila umur 58 tahun nie kerja pun dah tak larat, tapi nak kerja juga sebab boleh sembang kosong dgn rakan sekerja...

Tanpa Nama berkata...

Dijangka KP11>>>>>>>H11....amin...

Tanpa Nama berkata...

sokong lah ramai sikit geng2 H11...dulu depa KP11 ni pun semua dari R1 juga....jadi sireh pulang ke ganggang akhirnya....alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

betul ker KP11 ni dulu ni dari R1 juga.....baru sya tahu hari....rupa2nya puak2 KP11 ni berlagak lebih jer...

Tanpa Nama berkata...

memang betul pun kami ni dulu dari skim R1 naik ker KP11....tak ada kelulusan PMR/SRP pun....yang ada cuma setakat lulus darjah 6....puashati semua KP 17....kami tahu yg kami ni memang malas belajar masa kat sekolah dulu

Tanpa Nama berkata...

kah3....dah kantoi rupanya....mesti malu kan...he3

Tanpa Nama berkata...

Kalau nk smbg bab spr spm bt malu kami sj yg punya sarjana,ni la staf pa kelulusan tak tinggi mana nk brlagak lebih sdr la diri tu kamu semua tu gred pelaksana sj

Tanpa Nama berkata...

memang betul pun kami ni dulu dari skim R1 naik ker KP11....tak ada kelulusan PMR/SRP pun....yang ada cuma setakat lulus darjah 6....puashati semua KP 17....kami tahu yg kami ni memang malas belajar masa kat sekolah dulu

----------------------------------------------------------------------------
bukan semua org lu boleh tipu....
SANDIWARA SEMASA....
-SENDIRI TYPE KOMEN & SENDIRI ULAS SEMULA....
-SENDIRI LAKON LAYAR TERBAEK JADI KP11 & SENDIRI JADI KP17....
-TIPU ORG LAIN & TIPU DIRI SENDIRI....


TERINGAT DIALOG, CERITA "SENIMAN BUJANG LAPOK"....

SINGH: "LU BARU WORANG MAU MINTAK KERJA, LU SUDAH MACAM-MACAM CAKAP"...."APA MACAM LU PUNYA BANGSA MAU MAJU"....

WATAK 2: "ALAMAK SINGH, LU BASA SAMA SAYA NAMPAK, SINGH"....

SINGH: "BUKAN BASA, LU PUNYA NASIB, LU MAKAN....DIA PUNYA NASIB, DIA MAKAN....SALAHKAH KALAU KITA MAKAN SAMA-SAMA"....



Tanpa Nama berkata...

DILEMA PEKERJA KONTRAK

Seperti biasa, saya dan rakan sekerja akan duduk bersama menikmati minum petang setelah selesai bekerja shif pagi pada jam 4 petang. Hari ini teman saya asyik tersenyum gembira setelah menerima surat dari ibu pejabat. Saya cuba mencungkil apa yang tersirat di sebalik raut wajah kegembiraannya. Akhirnya dia membuka cerita, "Aku dah diserapkan ke status pekerja tetap lah", ujarnya sambil menunjukkan surat rasmi yang diterimanya. Teman saya ini sudah bekerja di syarikat melebihi dua tahun. Beliau telah mula bekerja dengan status pekerja kontrak selama setahun dan kemudian, kontraknya diperbaharui setiap tahun.

Tanpa Nama berkata...

Salah satu kaedah untuk menjadi pekerja gomen ialah dengan cara berkhidmat secara kontrak. Apabila namanya pun kontrak, maka bila tiba tempoh cukup 'haul', kontrak pun akan tamat dan pekerja tersebut akan diberhentikan secara terhormat.

Biasanya agensi kerajaan yang memerlukan kakitangan dengan segera akan melaksanakan pengambilan kakitangan secara kontrak. Pengambilan kakitangan secara kontrak ini akan bersandarkan kepada jawatan-jawatan yang wujud samada jawatan tersebut adalah jawatan tetap atau memang khas diwujudkan untuk pengambilan secara kontrak.

Dengan menerima jawatan yang ditawarkan secara kontrak itu, kakitangan berkenaan seharusnya telah faham bahawa jawatan tersebut bukan merupakan jawatan tetap dan tidak ada jaminan bahawa kakitangan tersebut akan diserapkan ke jawatan tetap. Alasan yang selalu diberikan ialah ada sesetengah agensi yang menyatakan mereka akan diserap ke jawatan tetap. Sebenarnya ini tidak mustahil tetapi bukannya jaminan bahawa mereka akan diserap ke jawatan tetap.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Salah satu kaedah untuk menjadi pekerja gomen ialah dengan cara berkhidmat secara kontrak. Apabila namanya pun kontrak, maka bila tiba tempoh cukup 'haul', kontrak pun akan tamat dan pekerja tersebut akan diberhentikan secara terhormat.

Biasanya agensi kerajaan yang memerlukan kakitangan dengan segera akan melaksanakan pengambilan kakitangan secara kontrak. Pengambilan kakitangan secara kontrak ini akan bersandarkan kepada jawatan-jawatan yang wujud samada jawatan tersebut adalah jawatan tetap atau memang khas diwujudkan untuk pengambilan secara kontrak.

Dengan menerima jawatan yang ditawarkan secara kontrak itu, kakitangan berkenaan seharusnya telah faham bahawa jawatan tersebut bukan merupakan jawatan tetap dan tidak ada jaminan bahawa kakitangan tersebut akan diserapkan ke jawatan tetap. Alasan yang selalu diberikan ialah ada sesetengah agensi yang menyatakan mereka akan diserap ke jawatan tetap. Sebenarnya ini tidak mustahil tetapi bukannya jaminan bahawa mereka akan diserap ke jawatan tetap.

Isnin, Disember 16, 2013 1:37:00 PTG


masalahnya... kat jabatan/kementerian/agensi yang terbabit tu... ada kekosongan jawatan tetap.

kenapa la gi minta lagi pada SPA supaya open interview bagi jawatan kekosongan tersebut. kenapa tak internal interview saja staff dalaman yang kontrak ini.

kemahiran dan pengetahuan cara kerja dah ada pada pekerja pekerja kontrak ini. cumanya tak diberi peluang temuduga secara dalaman.

kalau lepas temuduga, dan penemuduga menilai calon yang berada di bawah prestasi, maka boleh la open kan interview bagi kekosongan tersebut.

bermakna, staff kontrak tadi tak memenuhi kehendak semasa prestasi (pengetahuan dan kemahiran).

Tanpa Nama berkata...


KEPADA

TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical berkata...
tanya kepada pemain industri, apa masalah dengan sistem pendidikan masakini.

jawab mereka senang saja. sistem pendidikan masakini terutama kolej/universiti bukan melahirkan TENAGA PAKAR, tetapi melahirkan robot.

hasilnya lahirlah seperti SYAFINAZ ni. dia hanya huraikan konsep-konsep stereotaip sesi temuduga berdasarkan apa yang dipelajari daripada buku di kolej/universiti.

pergerakan seseorang manusia, tutur kata semuanya adalah subjektif. ada yang berjalan tempang, tetapi sebenarnya mampu untuk mengangkat berat. ada yang tergagap-gagap tetapi mampu memberi ucapan. ada yang ditanya sepatah, dijawab sepatah tetapi mampu memberikan buah fikiran dan idea yang kreatif.

sebab itu aku katakan bahawa sesi temuduga yang dijalankan oleh pihak berkuasa melantik seperti SPA sebenarnya GAGAL. mereka gagal untuk menilai antara emas dan kaca. mereka yang kononnya mengaku dirinya seorang yang profesional berpengalaman menguruskan sumber manusia berpuluh tahun bla bla bla sebenarnya mudah ditipu ketika sesi temuduga. lihat sahaja bagaimana mereka yang belajar kejuruteraan sosial (subjek ini tidak diajar di universiti/kolej) mampu untuk memanipulasi panel penemuduga untuk terpersona dengannya, walhal dia ni hanya pandai menghafal buku/fakta tapi tak reti aplikasikan dalam praktikal. ianya sama juga dengan ujian poligraf, mereka yang mahir untuk mengawal pernafasan, gerak mata, tutur kata dan degupan jantung pasti boleh menewaskan mesin poligraf tersebut.

itu sebab jangan terkejut sekiranya pihak SPA biasanya akan memilih tunggul kayu berbanding dengan permata untuk diambil bekerja. bukannya takda kisah dimana seseorang yang berpengalaman luas dalam bidang teknologi maklumat di sektor swasta yang GAGAL dalam temuduga perkhidmatan awam. ada juga kisah dimana seorang jurutera awam yang pernah menyelia projek pembinaan yang mencuba nasib temuduga sebagai jurutera di sektor awam, jawapannya gagal.

juga berapa ramai penjawat awam kumpulan pelaksana yang DINAFIKAN atau DIGAGALKAN oleh panel penemuduga untuk temuduga ke jawatan peringkat so-called "professional" ini.walhal mereka ini sudah berkhidmat lama sebagai kumpulan sokongan dan sudah faham selok belok pentadbiran awam. beberapa tahun lepas mereka ini tidak perlu melalui peperiksaan/pac dan tapisan CGPA juga tidak dikenakan terhadap mereka. tetapi sejak akhir ini hasil dari sentuhan ajaib dari tangan ghaib di peringkat pihak berkuasa mengambil telah menukar dasar tersebut. hasilnya penjawat awam sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi mahupun menggunakan KPSL perlu bersaing dengan graduan baru, malah mereka ini sebenarnya perlu membawa lebih banyak dokumen ketika temuduga seperti lampiran A,D dan LNPT. sudah tiada lagi keistimewaan terhadap pegawai sedang berkhidmat. ianya diibaratkan seperti anda sudah berada di dalam sebuah rumah yang mempunyai 3 bilik dimana anda sudah menduduki bilik no.1. apabila anda ingin bertukar bilik no.2, anda perlu keluar semula dari rumah dan masuk semula dan menuju ke bilik no.2

nampak tak betapa cerdiknya pihak berkuasa melantik yang digelar sebagai SPA yang dikuasai oleh pegawai-pegawai skim elit yang berjenama PTD ini menggubal dasar pengambilan pekerja?


**************************************************************************************************************************

LENG CHAI (TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical), LU ARRR SEMBANG BANYAK LEBAT WOOO...

WA PIKIR ARR... LU LULUS DARJAH ENAM SAJA... TAPI NAMA TULIS (TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical)...

KONON LU ADA DEGREE... LU TULIS MEMANG LEVEL AYAM MAAA... APA PUN TARAK...

WOKEH LA... LENGCHAI... LAYAN LU BUAT KETIAK WA MAKIN BULU WOO... LU DIAM DIAM SUDAH... WOKEH...

DRPD LU SUKA SALAHKAN ORANG LAIN... LU DUDUK DIAM DIAM... SEBELUM KENA SENGAT...

Tanpa Nama berkata...

sokong lah ramai sikit geng2 H11...dulu depa KP11 ni pun semua dari R1 juga....jadi sireh pulang ke ganggang akhirnya....alhamdulillah


``````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````skim perkhidmatan KP11/KP14 telah diwujudkan perjawatan sejak hampir 30thn yg lalu....
- JKK 1976, Pengawal Keselamatan (D11,D3,D1)
-SSB, Pengawal Keselamatan (KP10,KP9)
-SSM, pengawal keselamatan (KP11/KP14)


pelaksana berkata...

kpd tukang r11.

dulikkan komen2 yg kt atas tuh. tuh sumer standard pra/par/paria jer tuh. tgk cara derang menaip pun leh tau dah.

civil service nih mmg ketinggalan 10 tahun ke belakang. xyah compare dgn negara luar. compare dgn swasta & GLC pun dh cukup. GLC yg ada bau bacang dgn gov nih pun leh amalkan pembangunan sumber manusia yg simple tapi win-win situation. derang ader internal & external intake. biasa sesuatu penjawatan tuh derang akan beri keutamaan pada staf mereka yg ade kelulusan utk jawatan tuh terutama bagi yg non-exec. then bila xde yg nak isi / requirement takleh diisi oleh internal staf, baru open kpd external/fresh grad/org luar.

tuh konsep derang. derang utamakan staf sendiri dulu. nih bknnyer kronisme tp lebih kpd menggalakkan non-exec derang smbg blajar & dlm ms yg sama appreciate usaha derang.

civil service? far way behindddddd..... because? they have too much bullshit re-branded as a ptd's who controls both spa & jpa.

Tanpa Nama berkata...

````````````````````````````````````````````````````````````````````````````skim perkhidmatan pengawal keselamatan sejak sekian lama diwujudkan perjawatannya,
grade jawatan masih statik....

- JKK 1976, Pengawal Keselamatan (D11,D3,D1)

-SSB, Pengawal Keselamatan (KP10,KP9)

-SSM, pengawal keselamatan (KP11/KP14)


memang wajar diupgredkan....


Tanpa Nama berkata...

Kpd komen kat aku rasa lu pny stndrd lg level low schol la, hujah lwn hujah la ni dh hbs modal sruh org diam apa brg lu semua org tau la gomen mcm mana,mau smbunyi celah kangkang lg ka

Tanpa Nama berkata...

APA YANG PENTING KINI
ELOKLAH GENG-GENG OMAR OSMAN DIBUANG DALAM PIMPINAN CUEPACS DAN BUKA LEMBARAN BARU DENGAN KEPIMPINAN TERBARU SEMOGA IKTIBAR ATAS KELAKUAN OMAR AND GENGNYA.

PENDEKAR MUSTAR, PINANG SENATANG berkata...

ATTACK KELEMAHAN / CARI KESALAHAN / KESILAPAN KEMUDIAN BAHAM..... MACAM KILL WHEAL.....MEMANG SENANG LA DER.....TOK WAN GUA PUN BOLEH.....

JIKA KAEDAH YANG DIGUNAPAKAI OLEH PBM ADALAH SATU KESILAPAN, DALAM PEMILIHAN MODAL INSAN YANG BENAR-BENAR BERKUALITI UTK MENGISI KEKOSONGAN JAWATAN DALAM PERKHIDMATAN AWAM.....

SILA BERIKAN MEKANISMA PINTAR ANDA UTK DIGUNAPAKAI SEBAGAI KAEDAH PENGAMBIL CALON YANG SESUAI?.....

ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............

PENDEKAR MUSTAR, PINANG SEBATANG berkata...

ATTACK KELEMAHAN / CARI KESALAHAN / KESILAPAN KEMUDIAN BAHAM..... MACAM KILL WHEAL.....MEMANG SENANG LA DER.....TOK WAN GUA PUN BOLEH....

JIKA KAEDAH YANG DIGUNAPAKAI OLEH PBM ADALAH SATU KESILAPAN, DALAM PEMILIHAN MODAL INSAN YANG BENAR-BENAR BERKUALITI UTK MENGISI KEKOSONGAN JAWATAN DALAM PERKHIDMATAN AWAM.....

SILA BERIKAN MEKANISMA PINTAR ANDA UTK DIGUNAPAKAI SEBAGAI KAEDAH PENGAMBIL CALON YANG SESUAI?.....

ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............

Tanpa Nama berkata...

apa cite dgn elaun2 yg dikaji..x abis lg ke?memang xde le tu..semua penipu

Tanpa Nama berkata...

apa cite dgn elaun2 yg dikaji..x abis lg ke?memang xde le tu..semua penipu

Tanpa Nama berkata...

apa cite dgn elaun2 yg dikaji..x abis lg ke?memang xde le tu..semua penipu

PENDEKAR MUSTAR, PINANG SEBATANG berkata...

ATTACK KELEMAHAN / CARI KESALAHAN / KESILAPAN KEMUDIAN BAHAM..... MACAM KILL WHEAL.....MEMANG SENANG LA DER.....TOK WAN GUA PUN BOLEH....

JIKA KAEDAH YANG DIGUNAPAKAI OLEH PBM ADALAH SATU KESILAPAN, DALAM PEMILIHAN MODAL INSAN YANG BENAR-BENAR BERKUALITI UTK MENGISI KEKOSONGAN JAWATAN DALAM PERKHIDMATAN AWAM.....

SILA BERIKAN MEKANISMA PINTAR ANDA UTK DIGUNAPAKAI SEBAGAI KAEDAH PENGAMBILAN CALON YANG SESUAI?.....

ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............

SAFINA @ FINA berkata...

RUPANYA SELAMA INI KEBANYAKAN (TIDAK SEMUA) PA HANYA PANDAI MENGKRITIK SAHAJA....
BERBANDING MEMBERI IDEA-IDEA INOVASI UTK MENINGKATKAN KUALITI PERKHIDMATAN AWAM SUPAYA LEBIH FLEKSIBEL DAN TERUS RELEVANT DENGAN ARUS PERMODENAN SEMASA....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...


KEPADA

TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical berkata...
tanya kepada pemain industri, apa masalah dengan sistem pendidikan masakini.

jawab mereka senang saja. sistem pendidikan masakini terutama kolej/universiti bukan melahirkan TENAGA PAKAR, tetapi melahirkan robot.

hasilnya lahirlah seperti SYAFINAZ ni. dia hanya huraikan konsep-konsep stereotaip sesi temuduga berdasarkan apa yang dipelajari daripada buku di kolej/universiti.

pergerakan seseorang manusia, tutur kata semuanya adalah subjektif. ada yang berjalan tempang, tetapi sebenarnya mampu untuk mengangkat berat. ada yang tergagap-gagap tetapi mampu memberi ucapan. ada yang ditanya sepatah, dijawab sepatah tetapi mampu memberikan buah fikiran dan idea yang kreatif.

sebab itu aku katakan bahawa sesi temuduga yang dijalankan oleh pihak berkuasa melantik seperti SPA sebenarnya GAGAL. mereka gagal untuk menilai antara emas dan kaca. mereka yang kononnya mengaku dirinya seorang yang profesional berpengalaman menguruskan sumber manusia berpuluh tahun bla bla bla sebenarnya mudah ditipu ketika sesi temuduga. lihat sahaja bagaimana mereka yang belajar kejuruteraan sosial (subjek ini tidak diajar di universiti/kolej) mampu untuk memanipulasi panel penemuduga untuk terpersona dengannya, walhal dia ni hanya pandai menghafal buku/fakta tapi tak reti aplikasikan dalam praktikal. ianya sama juga dengan ujian poligraf, mereka yang mahir untuk mengawal pernafasan, gerak mata, tutur kata dan degupan jantung pasti boleh menewaskan mesin poligraf tersebut.

itu sebab jangan terkejut sekiranya pihak SPA biasanya akan memilih tunggul kayu berbanding dengan permata untuk diambil bekerja. bukannya takda kisah dimana seseorang yang berpengalaman luas dalam bidang teknologi maklumat di sektor swasta yang GAGAL dalam temuduga perkhidmatan awam. ada juga kisah dimana seorang jurutera awam yang pernah menyelia projek pembinaan yang mencuba nasib temuduga sebagai jurutera di sektor awam, jawapannya gagal.

juga berapa ramai penjawat awam kumpulan pelaksana yang DINAFIKAN atau DIGAGALKAN oleh panel penemuduga untuk temuduga ke jawatan peringkat so-called "professional" ini.walhal mereka ini sudah berkhidmat lama sebagai kumpulan sokongan dan sudah faham selok belok pentadbiran awam. beberapa tahun lepas mereka ini tidak perlu melalui peperiksaan/pac dan tapisan CGPA juga tidak dikenakan terhadap mereka. tetapi sejak akhir ini hasil dari sentuhan ajaib dari tangan ghaib di peringkat pihak berkuasa mengambil telah menukar dasar tersebut. hasilnya penjawat awam sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi mahupun menggunakan KPSL perlu bersaing dengan graduan baru, malah mereka ini sebenarnya perlu membawa lebih banyak dokumen ketika temuduga seperti lampiran A,D dan LNPT. sudah tiada lagi keistimewaan terhadap pegawai sedang berkhidmat. ianya diibaratkan seperti anda sudah berada di dalam sebuah rumah yang mempunyai 3 bilik dimana anda sudah menduduki bilik no.1. apabila anda ingin bertukar bilik no.2, anda perlu keluar semula dari rumah dan masuk semula dan menuju ke bilik no.2

nampak tak betapa cerdiknya pihak berkuasa melantik yang digelar sebagai SPA yang dikuasai oleh pegawai-pegawai skim elit yang berjenama PTD ini menggubal dasar pengambilan pekerja?

**************************************************************************************************************************

LENG CHAI (TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical), LU ARRR SEMBANG BANYAK LEBAT WOOO...

WA PIKIR ARR... LU LULUS DARJAH ENAM SAJA... TAPI NAMA TULIS (TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical)...

KONON LU ADA DEGREE... LU TULIS MEMANG LEVEL AYAM MAAA... APA PUN TARAK...

WOKEH LA... LENGCHAI... LAYAN LU BUAT KETIAK WA MAKIN BULU WOO... LU DIAM DIAM SUDAH... WOKEH...

DRPD LU SUKA SALAHKAN ORANG LAIN... LU DUDUK DIAM DIAM... SEBELUM KENA SENGAT...

Isnin, Disember 16, 2013 5:51:00 PTG


00000000000000000000000

ai....marah nampak...siapa yg makan cili dia yg terasa pedas...memang kau ni ptd kan kan .....jom solat hajat dan taubat..

Tanpa Nama berkata...

KPD: SAFINA @ FINA


ERK..ERK..SA..SA..SAYA SOOO..SOKONG GAK LAAA!!..


KIKIKIKIKI!!..

Tanpa Nama berkata...

PTD bukannya malaikat, berak-kencing mcm org lain juga, ada kebodohanya juga, ada kaki betina, kaki skondeng, kaki bomoh, kaki rasuah, kaki ngular dsbnylah.. aku tgk PTD nie mcm katak bawah kaca, dia tau ilmu dia jea, hidup dia jea, ilmu luar mana dia tau sgt cthnya ilmu menjaring, mana dia tau beb.. lancau kalau dia org tau.. tak hairanlah PTD nie, tak terkenal pun, terkenal lagi org ke laut..

Tanpa Nama berkata...

Saya syorkan no ip mereka yang menghina perkhidmatan awam direkodkan dan kita cari di mana kedudukan mereka dan ambik tindakan tatatertib ke atas mereka.

Tanpa Nama berkata...

Minta cuepacs buka blog khas utk PA maki-memaki....sekaligus meluahkan perasaan.
Hehehehe

Tanpa Nama berkata...

Mungkin situasi tidak sihat berlaku ialah :

- Ada PA tidak berpuas hati dan inilah tempat dia melepaskan perasaan

- Ada orang tidak bertanggungjawab yg sengaja buat...

Oleh itu, jagalah budi bahasa orang Timur dan Malaysia Amnya dan Pegawai Awam khasnya....

Tanpa Nama berkata...

Bulan Disember dah tinggal berapa hari shj lagi,mana dia yang kata nak umum elaun yang sedang dikaji dari awal tahun tu.Kata bulan 12 akan umum..Cuba check tengok apa cerita

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya byk komen2 dlm ni yg berbentuk pendapat yg membina w'pun gaya bahasa yg dgunakan agak keras. tp org kata gigit cili dia yg rasa pedas
cth cm en. tukang r11 tuh bg pendapat yg aku rasa mmg bernas & sesuai dgn situasi pa zmn skang nih. tp biasa ler manusia2 yg xpenah keje jd org bwh atau org panggil sbg "kebanyakan" nih xkan paham nyer. lebih2 lg mereka yg msk keje teruih dpt p&p mmg xkan phm ttg jerih perih pelaksana yg further study utk dpt degree tp kna bersaing dgn fresh grad utk dpt jwtn dlm p&p.

mrk xkan phm nyer... :)

cth komen cam nih: "ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............"

bkn ker kt nk "transformasi"??? skadar retorik jer ker? sbb ADAKAH TERBUKTI BAHAWA AMBIL GRADUAN BARU MENGHASILKAN MODAL INSAN YANG BERKUALITI??? tgk jer ape jd dgn pa skang nih??

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya byk komen2 dlm ni yg berbentuk pendapat yg membina w'pun gaya bahasa yg dgunakan agak keras. tp org kata gigit cili dia yg rasa pedascth cm en. tukang r11 tuh bg pendapat yg aku rasa mmg bernas & sesuai dgn situasi pa zmn skang nih. tp biasa ler manusia2 yg xpenah keje jd org bwh atau org panggil sbg "kebanyakan" nih xkan paham nyer. lebih2 lg mereka yg msk keje teruih dpt p&p mmg xkan phm ttg jerih perih pelaksana yg further study utk dpt degree tp kna bersaing dgn fresh grad utk dpt jwtn dlm p&p.mrk xkan phm nyer... :)cth komen cam nih: "ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............"bkn ker kt nk "transformasi"??? skadar retorik jer ker? sbb ADAKAH TERBUKTI BAHAWA AMBIL GRADUAN BARU MENGHASILKAN MODAL INSAN YANG BERKUALITI??? tgk jer ape jd dgn pa skang nih??

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jangan mengelarkan penjawat awam lain sebagai sampah, penjenayah, dan kata kata lain yang tak sepatutnya dikeluarkan.

Bersangka baik la. Saya rasa panel memahami jerih perih kakitangan sokongan yang ada degre masters phd dan sebagainya

Mengapa tidak mahu menerima persaingan dengan fresh graduate sebagai satu persaingan yang sihat ?

Seringkali menuduh fresh grafuate sebagai tidak berkualiti. Adakah anda yang lama berkhidmat juga berkualiti atau ada yang mengiktiraf diri sendiri berkualiti.

Usahlah maki hamun kepada sistem perjawatan penjawat awam kerana sistem yang ada sekarang Tidak pernah menghalang mana mana penjawat awam gred rendah yang ada ijazah untuk memohon gred P&P

Tuduhan liar tanpa bukti yang kukuh perlulah dielakkan.

Bersainglah secara adil. Kalau anda bagus mesti ada tempat untuk anda.

Tanpa Nama berkata...

MOHON AGAR CEUPACS BERI PENJELASAN MENGENAI KAJIAN (ROMBAKAN SEMULA) ELAUN-ELAUN KAKITANGAN AWAM YANG DIJANJIKAN SEBELUM PILIHAN RAYA UMUM DAHULU. DIKATAKAN KEPUTUSANNYA AKAN DIUMUM PADA PENGHUJUNG TAHUN 2013.

Tanpa Nama berkata...

Utk makluman semua PA tetap..aku sndri bkerja sbg pkerja kontrak..dh 4 tahun dok cni..xdpt elaun n pelbagai iniasitf spt PA..aku tau n akur semua tau..tapi pe yg aku nk kongsi dgn SEMUA ORG..aku pnye bos..PTD gred 48 (Bkn pemangku taw, CONFIRM!!!)..dh setahun lebih berkhidmat d sini..gaji + elaun RM 7k++..pe yg aku nk crita..dh setahun lebih keje kt cni, dia langsung xtau wat keje..alasan dia yg dia bru msuk keje kt bahagian ni..So what? Dia PTD kot?? Bkn ke Pemilihan PTD ketat?? Bler aku skodeng dia kt bilik, aku nmpk rutin harian dia adalah ber FACEBOOK..lg satu mslah ialah kekadang bler big boss xd, dia pun hilang waktu ofis..mnr dia pergi aku pn xtau..mcmtu ke sikap sbg pegawai kerajaan??? lg satu dia sruh bdk kontrak wat keje utk dia, bler big boss tnya, dia akan tnya kita dan brlagak mcm dia tau semuanya..mcm haram perangai..nk kata bodoh, tp nmpk mcm blur..So korg yg PA tetap xpayah la sakit ati dgn pkerja kontrak..korg xrugi pn..kte sma-sma rakyat malaysia..renung2 kan lah..

Tanpa Nama berkata...

MOHON AGAR CEUPACS BERI PENJELASAN MENGENAI KAJIAN (ROMBAKAN SEMULA) ELAUN-ELAUN KAKITANGAN AWAM YANG DIJANJIKAN OLEH DATO' HJ OMAR OSMAN SEBELUM PILIHAN RAYA UMUM DAHULU. DIKATAKAN KEPUTUSANNYA AKAN DIUMUM PADA PENGHUJUNG TAHUN 2013.

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya byk komen2 dlm ni yg berbentuk pendapat yg membina w'pun gaya bahasa yg dgunakan agak keras. tp org kata gigit cili dia yg rasa pedascth cm en. tukang r11 tuh bg pendapat yg aku rasa mmg bernas & sesuai dgn situasi pa zmn skang nih. tp biasa ler manusia2 yg xpenah keje jd org bwh atau org panggil sbg "kebanyakan" nih xkan paham nyer. lebih2 lg mereka yg msk keje teruih dpt p&p mmg xkan phm ttg jerih perih pelaksana yg further study utk dpt degree tp kna bersaing dgn fresh grad utk dpt jwtn dlm p&p.mrk xkan phm nyer... :)cth komen cam nih: "ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............"bkn ker kt nk "transformasi"??? skadar retorik jer ker? sbb ADAKAH TERBUKTI BAHAWA AMBIL GRADUAN BARU MENGHASILKAN MODAL INSAN YANG BERKUALITI??? tgk jer ape jd dgn pa skang nih??

......................................................................

FRESH GRAD ATAU PSB.....
JIKA ANDA ADALAH CALON TERBAIK, MESTI ANDA AKAN DIPILIH.....

MUNGKIN PANEL PENEMUDUGA ADA JUSTIFIKASI SENDIRI DISEBALIK JAWAPAN "DUKACITA ANDA TIDAK BERJAYA".....

SAFINA @ FINA berkata...

ERK..ERK..SA..SA..SAYA SOOO..SOKONG GAK LAAA!!..

--------------------------------------------------------------------------


TENKIU AWAK....HIHI

Tanpa Nama berkata...

PA berpengalaman dan mempunyai kelulusan akedemik seperti ijazah perlu diberi peluang utk ke P&P...

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS MOHON PINJAMAN IKUT HARGA PASARAN RUMAH. TAPI HARUS INGAT PA JUGA HARUS BERPANDUKAN PENDAPATAN BULANAN. JIKA PENDAPATAN BULANAN HABIS BAYAR BULANAN RUMAH APA TERJADI PADA MEREKA?. FIKIR-FIKIRKANLAH...

Tanpa Nama berkata...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Sediapinjamanperumahanpenjawatawamberasaskanhargarumah-CUEPACS/Article/index_html

Tanpa Nama berkata...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kebajikan1_4jutapenjawatawamakanterusdipelihara-Najib/Article/index_html

Tanpa Nama berkata...

http://www.sinarharian.com.my/nasional/10-000-pengawal-keselamatan-naik-ke-gred-kp17-1.227406

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya byk komen2 dlm ni yg berbentuk pendapat yg membina w'pun gaya bahasa yg dgunakan agak keras. tp org kata gigit cili dia yg rasa pedascth cm en. tukang r11 tuh bg pendapat yg aku rasa mmg bernas & sesuai dgn situasi pa zmn skang nih. tp biasa ler manusia2 yg xpenah keje jd org bwh atau org panggil sbg "kebanyakan" nih xkan paham nyer. lebih2 lg mereka yg msk keje teruih dpt p&p mmg xkan phm ttg jerih perih pelaksana yg further study utk dpt degree tp kna bersaing dgn fresh grad utk dpt jwtn dlm p&p.mrk xkan phm nyer... :)cth komen cam nih: "ADAKAH SATU JAMINAN, JIKA MENGAMBIL PSB KITA AKAN DAPAT MODAL INSAN YANG BERKUALITI, CREATIVE, INOVATIF DAN BERFIKIRAN KRITIS?............"bkn ker kt nk "transformasi"??? skadar retorik jer ker? sbb ADAKAH TERBUKTI BAHAWA AMBIL GRADUAN BARU MENGHASILKAN MODAL INSAN YANG BERKUALITI??? tgk jer ape jd dgn pa skang nih??

......................................................................

FRESH GRAD ATAU PSB.....
JIKA ANDA ADALAH CALON TERBAIK, MESTI ANDA AKAN DIPILIH.....

MUNGKIN PANEL PENEMUDUGA ADA JUSTIFIKASI SENDIRI DISEBALIK JAWAPAN "DUKACITA ANDA TIDAK BERJAYA".....
**********************************
tetapi yang fresh masuk kalu pandai takperla... macam dungu... tak tahu apaX2 dan tidak mahu belajar dan.. berlagak dengan jawatan... kalu semua yang diambil tu pandai takperlu bayar berbillion kepada kontraktor untuk buat kajian..baik PA jer yang buat...

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, mungkin xsemua tetapi kebanyakkan PA baru skrg spt robot; susah nak menerima sesuatu yg baru dan kerja tambahan yg sedikit lain drpd tugas hakiki mereka. Ada yg pertikaikan jika diberi tugas lain dgn mengatakan mereka bukan dpt jawatan yg disandang utk buat kerja selain drpd yg diamanahkan kpd mereka. Sdgkn apabila dilihat keputusan akademik bukan main hebat; ada yg SPM dpt 7A ke atas dan degree dpt pointer 3 ke atas. Wpun segelintir saja yg bersikap sedemikian maka boleh dibuat kesimpulan bahawa keputusan akademik yg cemerang belum tentu akan melahirkan pekerja yg berprestasi tinggi kerana pelbagai faktor akan mempengaruhi. Cthnya sikap dan keikhlasan seseorang terhadap pekerjaan dan tanggungjawab. Ada yg rajin belajar hingga cemerlang kerana tahu peluang dpt pekerjaan dan mengubah kehidupan adalah cerah tapi kurang menyerah dlm bidang pekerjaan yg diceburi; prestasi biasa je dgn pegawai2 yg kurang cemerlang. Tak percaya buat kajian kat mana2 jabatan kerajaan. There must be a black sheep somewhere....

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR - Universiti Terbuka Malaysia (OUM) mencatat jumlah penerima ijazah paling ramai dalam sejarah penubuhannya pada majlis konvokesyen ke-13 universiti itu hujung minggu ini.

Presiden OUM Prof Emeritus Tan Sri Anuwar Ali berkata, seramai 6,271 graduan akan menerima ijazah pada majlis itu.

"Jumlah ini termasuk 45 pelajar dari empat negara luar iaitu Bahrain, Maldives, Yemen dan Ghana."

Anuwar berkata, siswazah berkenaan adalah daripada enam fakulti, termasuk dua kumpulan pertama yang mengikuti pengajian peringkat Sarjana Pengajian Bahasa Inggeris dan Sarjana Pengajian Islam, manakala majlis konvokesyen kali ini akan diadakan dalam lapan sesi.

"Kami akan mengadakan dua sesi sehari selama empat hari, termasuk dua penerima ijazah Doktor Kehormat, Dr Zoltan Hauser dan Qasim Ibrahim. Sementara itu, Juliana Ngahdirin daripada jurusan Teknologi Maklumat akan menerima Commonwealth Educational Media Centre for Asia Award (CEMCA)," katanya.

Anuwar, yang juga naib canselor OUM, berkata sempena majlis konvokesyen itu, OUM menganjurkan Persidangan Antarabangsa Mengenai Maklumat ke-12 (ICI 12) di Seri Pacific Hotel, di sini.

Persidangan dua hari ini, yang bertemakan 'Learning Unlimited' akan bermula esok dan dijangka dihadiri lebih 150 peserta, kebanyakannya dari Asia dan Timur Tengah.

"Seramai 34 pembentang kertas kerja akan membicarakan empat sub tema termasuk Mentransformasi Pembelajaran Melalui Media Sosial; Penglibatan Pelajar Dalam Menghasilkan Pembelajaran; Landskap Pendidikan Masa Depan: Pembelajaran Berterusan Melalui Sumber Pembelajaran Terbuka," katanya.

ICI 12 dibuka kepada orang ramai dengan yuran penyertaan RM1,200 seorang.

Maklumat lanjut boleh didapati dengan menghubungi OUM melalui talian 0327732002 atau melayari laman web http://www.oum.edu.my
- Bernama

Tanpa Nama berkata...

Kekadang saya tertanya2 dgn pelbagai kenyataan yg dibuat oleh para pemimpin yg sering membayangkan dlm masa terdekat rakyat akan menikmati pendapatan yg tinggi.Apakah kita akan berpuashati jika nanti PA gred N1 pun akan dpt gaji 5k? Sdgkan harga sekilo gula rm15; sekilo ayam rm40 sbg contoh mudah utk dibuat perkiraan dan xperlu sebuat harga barangan mewah spt rumah; kereta dll. Nampaknya kita hanya hendak kerja angka/digit yg bertambah tertera di atas slip gaji saja tanpa melihat pd kuasa beli dan nilai ringgit ketika itu. Akhirnya yg pasti taraf hidup tetap sama atau semakin teruk utk rakyat majoriti dan yg kaya akan terus kaya raya. Peluang pekerjaan yg mampu mengubah hidup rakyat semakin terhad berbanding jumlah penggangguran yg ada. Jgn di bangga dgn angka peluang pekerjaan yg cuma berbentuk sementara/kontrak dan bergaji hari sekitar 30 ke 50 ringgit. Yg rakyat mahu ialah pendapatan yg stabil dan tetap serta kuasa beli yg tinggi. Bukan ada duit tapi harga barang mahal belaka ataupun ada banyak barang utk dijual tapi tidak ada siapa nak beli. Cth seorang penjual sayuran yg rugi kerana pelanggan tidak mampu membelinya.

Tanpa Nama berkata...

Ya sokong. Dhlu gov amik gstt jd guru ttp. Byk klmhn yg gov trlps pndg. Klyakan byk kekurgn. Asal hnya tok gnti nl gov nk serap tros bg masuk ikut brapa thn ngjar dlm gstt. Sbb tu result spm diorg xbgspn dpt. Wlupn ada ijazah. Sape yg jthkn gred guru itu sendr. Septt gov ikut klykn yg btol br xde mslh..

Tanpa Nama berkata...


- JKK 1976, Pengawal Keselamatan (D11,D3,D1)

-SSB, Pengawal Keselamatan (KP10,KP9)

-SSM, pengawal keselamatan (KP11/KP14)


memang wajar diupgredkan....

menjadi KP 17 dalam SST dengan seberapa segera yang boleh paling lambat pun berkuatkuasa 1 Julai 2014 ..... sebab aku dah nak terpencen nie .

Tanpa Nama berkata...

- JKK 1976, Pegawai Kerani (N 9)

-SSB, Pembantu Tadbir ( N 9)

-SSM, Pembantu Tadbir ( N 17 )


memang wajar diupgredkan....

menjadi N 21 dalam SST dengan seberapa segera yang boleh paling lambat pun berkuatkuasa 1 Julai 2014 ..... sebab aku pun dah nak terpencen nie . Memang la aku nie KUP N 22 , kalau upgred dapat la N 26 .

Tanpa Nama berkata...

Result bgs sgt ke guru ganti. Nk apply biaq yg pro nilai. Sptt gov hnya ambil yg msk bdg pndidikn dr awal. Kpli n dpli xperlu ada krna mrka bkn meminati bdg pndidikn dr awal. Just msk sbb xde kerja.

Tanpa Nama berkata...

ceupacs tolong baca sekejap..

Dalam posting lalu saya apa paparkan berkenaan penginapan murah di bukit Fraser yang merupakan sebuah Rumah Rehat JKR Raub. Posting kali ini saya mahu buat komen sedikit terhadap cara JKR Raub menguruskan rumah rehat JKR di Bukit Fraser itu berdasarkan pengalaman saya tempoh hari.

Saya teruskan sahaja kepada beberapa perkara yang perlu diperbaiki oleh pihak pengurusan JKR Raub agar nama mereka tidak buruk. Semua komen adalah pengalaman yang saya rasai sendiri sepanjang menduduki rumah Rehat JKR Raub itu.

#1. Tiada rekod pentadbiran rumah rehat JKR Raub

Selepas selesai mengemas rumah itu dan saya membawa masuk semua barang dari dalam kereta ke dalam rumah, isteri kepada En Manor (sila rujuk cerita sebelum ini di sini jika anda belum baca) terus meminta wang RM150 daripada saya.

Saya pula seperti biasa bila berurusan dengan apa sahaja yang melibatkan pembayaran akan meminta resit pembayaran daripada orang yang saya berikan wang. Ini adalah amalan biasa untuk pembuktian jika ada berlaku apa-apa hal yang tak diingini selepas itu.

Malangnya, isteri En Manor yang tak berapa reti bahasa Malaysia itu geleng kepala dengan ayar ringkas,...

baca di sini lagi...

http://www.pendapatanda.com/2013/12/bagaimana-jkr-menguruskan-rumah-rehat.html

Tanpa Nama berkata...

- JKK 1976, Pegawai Kerani (N 9)

-SSB, Pembantu Tadbir ( N 9)

-SSM, Pembantu Tadbir ( N 17 )


memang wajar diupgredkan....

menjadi N 21 dalam SST dengan seberapa segera yang boleh paling lambat pun berkuatkuasa 1 Julai 2014 ..... sebab aku pun dah nak terpencen nie . Memang la aku nie KUP N 22 , kalau upgred dapat la N 26 .

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana nk upgred kalau ayat copy paste cm tu,kerja pun dok copy paste jg la patut pencen smpai tua gred tu jg

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong tu dgn ayat akhir yg usaha dgn cara lain untuk tmbh pndptn. Sy jg pa gred 17.wlupn ada klyakn lg tgi. Tp sy xpernh menyesal dgn apa yg ALLAH beri rezki. Lgpn sy ttp hnkn klykn saya diluar. Sy xmghrpkn hnya dlm gov. Diluar klykn saya dibayar hmpir rm4000. Xrugi smbg blaja dibidg yg sy sukai. Insyaalh sy dlm proses smbg blaj lagi tp xmghrpkn apa2 yg gov nk bg. Sbb sy tahu diluar ramai yg akan twrkn gaji yg tggi. Wlupn kerja smpingan saya bergaji tggi ttPi keja dl pa xpernah saya abaikn. Saya th tgjwb n tugas saya. Klu kita usaha oasyi ALAH bk pintu rezki buat kita. Bg kwn2 yg gred 17 usahala sedikit agar kita dipandg tggi diluar. Wlupn kita xdipndg dlm gov. Yg pntg nuat sesuatu kerja dgn ikhlas n xmghrpkn blsn. Tp hrpkn blasn pd yg menciptakn kita adalah yg trbaik. Amin

Tanpa Nama berkata...

Kapada cuepacs moga panjangkan pada pihak atasn, sa pt di ... tdi pegi sekolah anak jam 2.50 mau urus perpindahan anak. drpd 7 kerani sek 1 org pun teda. Sa harap aks skol di kc swasta demi kualiti Perkhidmatan awam. Terima kaseh.

Tanpa Nama berkata...

Diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Guru kencing berdiri murid menganggur tiada kerja.

Tanpa Nama berkata...

Syg kamu najib krn naikkan kdr tol jgn lupa pru14

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, petang ni masih ada air di rumah hamba... kawasan sungai buloh, selangor.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS MOHON PINJAMAN IKUT HARGA PASARAN RUMAH. TAPI HARUS INGAT PA JUGA HARUS BERPANDUKAN PENDAPATAN BULANAN. JIKA PENDAPATAN BULANAN HABIS BAYAR BULANAN RUMAH APA TERJADI PADA MEREKA?. FIKIR-FIKIRKANLAH...

--------------------------------------------------------------

insyaAllah boleh... kalau tempoh bayaran dipanjangkan ke 40 tahun...

N17 berkata...

kawan aku seorang pelaksana yang dapat ptd beberapa bulan lepas. umur pertengahan 30an & masa lapor diri dia dikelilingi oleh hampir 50 orang ptd "muda" yang hingus tak habis meleleh yang masing-masing dengan gaya A macam dah 10 tahun ada pengalaman kerja. dalam 50 orang tu hanya 2 orang saja yang bertanya dia tentang pengalaman dia menjadi orang bawah, bagaiman suasana kerja dalam awam & 1 soalan yang betul2 wat dia tersentuh adalah "bagaimana nak manage org bawah kalu dia ade orang bawah". lagi 48 orang? semuanya bodoh sombong. perasan bahawa kelulusan tinggi mereka yang tinggi melangit tu akan menjamin mereka mampu buat apa sahaja apabila ditempatkan di pejabat kelak. malangnya mereka lupa: mereka itu manusia biasa jua.

pengajaran daripada peristiwa ini: ADA BEZANYA P&P YANG DATANG DARI PELAKSANA DENGAN P&P YANG DATANG DARI GRADUAN BARU YANG TAK TAHU APA-APA. tapi apa yang aku nampak, amat berbeza sekali 2 orang graduan baru itu berbanding dengan 48 yang lainnya.

hidup ini jangan sombong. aku sebagai seorang PT(P/O) yang hanya sekadar ada SPM menyokong penuh pelaksana yang ada sarjana muda/sarjana untuk DIPERMUDAHKAN jalannya ke peringkat P&P sebab aku pernah bekerja di beberapa jabatan, pernah tengok PTD yang masuk terus selepas grad pada sekitar umur 23-28 dengan PTD yang asalnya dari kumpulan sokongan tak kira la gred 17/27/29 yang masuk sekitar usia 30an. AMAT BERBEZA SEKALI!

Tanpa Nama berkata...

Dengki r tu. Dah bodo buatla kerja bodo taraf spm x skor kno nk masuk ptd taraf spm 10A? :-)

Tanpa Nama berkata...

Salam buat semua kwn kwn. Apa apapn klykn diorg xbaik kita sbgai org islam mengata sesama sendiri. Dlm pnjwt awam kita semua sama memerlukn antr satu sm lain. Wlupn gred sy bknlah sprt yg dibincgkn n gred di p&p ttp sy xagp sape sapepn bodoh or pndai dlm sesuatu bdg. Kita sama shja. Mkn tggi kita blaja mkn kita akan trsa sikit ilmu yg kita tahu sbb ilmu alam trlalu luas. Xde golong pelaksana xdela hlngn p&p mcm kami. Kita semua dlm satu keluarga. Yg baik kita ambil yg buruk kita buang. Sng saje fhman saya.

Tanpa Nama berkata...

Emm ayat dr golongn p&p mcmnila yg xmncrminkn peribadi yg baik. Mvmnila yg mnjthkn nilai p&p. Spttnya sbgai seorg yg dianggp cedik pndai mnjdi tmpt rujukn org bwhn kita kn tnjkn teladan yg baik. Akupn p&p j48. Tp xpnh pndg rndh or mngata org. Sbb semua adlh sm n kita semua kwn.akupn ada chargeman BO yg mn adlah lg tggi byrn klu digukn diluar. Aku nk ambil cnth dlm jbtn aku dimn rata rata pndg endh pd gred r17 dl iaitu chargeman tp bkn pd aku. Sbb golongn inilh yg mngajar aku dr xpndi shgga aku th apa itu chargemn. Trm kah pd group plksana krna kita sama sama bljr. Hrni aku gmbr berkerja dgn semua prgkt. Jgnlh kita gaduh swsama kita krna semua mmeelukn antr satu sama lain. Yg pentg aku nk tegur adalah jgn sesekali rasuah n berkerja biaq ikhls n rajin. Rasuah adalh musuh ngra. Pada semua pnjwt awan di semua gred kerjalah dgn dedikasi.

Tanpa Nama berkata...


KEPADA :

N17 berkata...

kawan aku seorang pelaksana yang dapat ptd beberapa bulan lepas. umur pertengahan 30an & masa lapor diri dia dikelilingi oleh hampir 50 orang ptd "muda" yang hingus tak habis meleleh yang masing-masing dengan gaya A macam dah 10 tahun ada pengalaman kerja. dalam 50 orang tu hanya 2 orang saja yang bertanya dia tentang pengalaman dia menjadi orang bawah, bagaiman suasana kerja dalam awam & 1 soalan yang betul2 wat dia tersentuh adalah "bagaimana nak manage org bawah kalu dia ade orang bawah". lagi 48 orang? semuanya bodoh sombong. perasan bahawa kelulusan tinggi mereka yang tinggi melangit tu akan menjamin mereka mampu buat apa sahaja apabila ditempatkan di pejabat kelak. malangnya mereka lupa: mereka itu manusia biasa jua.


KAMU PUN SAMA JUGA, BURUK SANGKA PADA 48 PTD YANG LAIN LAIN TU. SEDANGKAN KAMU TAK KENAL PUN YANG 48 PTD YANG BARU ITU, HATI MEREKA BAGAIMANA? TERUS JATUH HUKUM TANPA KENALI DULU HATI MASING MASING.

pengajaran daripada peristiwa ini: ADA BEZANYA P&P YANG DATANG DARI PELAKSANA DENGAN P&P YANG DATANG DARI GRADUAN BARU YANG TAK TAHU APA-APA. tapi apa yang aku nampak, amat berbeza sekali 2 orang graduan baru itu berbanding dengan 48 yang lainnya.

STATEMENT NI PUN SAMA... TERUS BURUK SANGKA TERHADAP ORANG LAIN

hidup ini jangan sombong. aku sebagai seorang PT(P/O) yang hanya sekadar ada SPM menyokong penuh pelaksana yang ada sarjana muda/sarjana untuk DIPERMUDAHKAN jalannya ke peringkat P&P sebab aku pernah bekerja di beberapa jabatan, pernah tengok PTD yang masuk terus selepas grad pada sekitar umur 23-28 dengan PTD yang asalnya dari kumpulan sokongan tak kira la gred 17/27/29 yang masuk sekitar usia 30an. AMAT BERBEZA SEKALI!

TIADA JALAN MUDAH UNTUK KE GRED P&P, WALAUPUN DALAM GENGGAMAN ANDA ADA SEGULUNG IJAZAH. WALAU ASAL ANDA BERADA DI GRED PELAKSANA... ADAKAH ANDA BOLEH DRAF PEKELILING BARU BAGI MENYOKONG PENDAPAT ANDA ITU.

Tanpa Nama berkata...

Adil bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya, kembalikan degree berasaskan kepandaian, 

SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma 
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

siapa2 yang sudah terlepas SPM & nak ambil degree kne ambil spm calon persendirian & wajibkan skor 5A,

Lepas ni takde sape boleh pertikaikan sape2, pt x boleh pertikai guru, fresh grad x boleh pertikai pelaksana senang dan adil.

Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai

Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.

Di Jepun pekerja pembersihan di panggil jurutera pembersihan dengan gaji US5000.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak nikmati taraf hidup, gaji yg glamour berhijrahlah ke jepun. Jgn banding negara kita dgn negara paling maju spt jepun yg jurang bezanya spt langit dan bumi ni.

Tanpa Nama berkata...

Heh..heh.. N17 berlakon gred J48. Malangnya mimpi xjd kenyataan. Kesian ko.

Tanpa Nama berkata...

Hahaaa.... cun tu. Sijil yg diguna utk mohon kerja pun copy & paste.

Tanpa Nama berkata...

Yg komen bodoh ni pun patut pamerkan sijil2nya di setiap pintu masuk pejabat kerajaan. Jgn buat cdgn jika diri sendiri yg sebenarnya punyai keputusan yg sekadar cukup mskan dan dpt kerja kerana penggunaan kabel.

Tanpa Nama berkata...

Btol tu...kat dlm blog bkn main lg komplen..bila ada perjumpaan PA...srh diajukan soalan...masing2 senyap..agak2 bila kna ckp kt dpn public..terkencing2 kt dlm sluar

Tanpa Nama berkata...

MASIH LAGI DALAM KAJIAN@KEJIAN YA...JADI PUAK2 KP11@H11 NI....JGN LAH MENGHARAP SANGAT....KITA NI MEMANG TAK LAYAK PUN NAIK KP17....JADI BERSYUKURLAH MENJADI H11 RAMAI SIKIT NANTI PUAK2 KITA....

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah ramai sikit geng H11 ni....selamat datang ke skim H11 semua pengawal pondok2 keselamatan skim KP11.....amin....rezeki anak2 tu

Tanpa Nama berkata...

Tahun 2014 tahun malang bg rkyat malaysia, jasamu ku kenang najib hgga pru14

rizal ismail berkata...

i) pondok pengawal
ii) cota

SEKARANG PUN MASIH GUNAKAN BENDA/ALATAN/AKSOSERI YANG SAMA KE????.....kita masih dizaman paleolotik/mesolitik/neolitik lagikah????.....

Tanpa Nama berkata...

cota dah sebati dengan tugas-tugas KP11.....lagi satu kunci jam...he3...amin

Tanpa Nama berkata...

MASIH LAGI DALAM KAJIAN@KEJIAN YA...JADI PUAK2 KP11@H11 NI....JGN LAH MENGHARAP SANGAT....KITA NI MEMANG TAK LAYAK PUN NAIK KP17....JADI BERSYUKURLAH MENJADI H11 RAMAI SIKIT NANTI PUAK2 KITA....



hati kaudu

Tanpa Nama berkata...

Bagus la kp11 jd h11, lps tu kp17 ambk alih tgs kp11 pl ok jg

Tanpa Nama berkata...

Skim kp adalah skim keselamatan skim h adalah skim kemahiran,mana boleh skim kemahiran bt tugas skim keselamatan,

Tanpa Nama berkata...

4. Gaji PM,TPM,MENTERI, RM50-60 ribu tak termasuk MOU sana-sini, tapi gaji PA Malaysia paling rendah di dunia berdasarkan dengan kos sara hidup.
5. Harga barangan semakin naik spt gula, beras, gandum, barangan berempah, dsbnya tapi MENTERI,YB,KSN,KSU,KPPA breakfast, dinner ,lunch di hotel-hotel 5 star.
----------------------------------
Gaji+elaun menteri memang tinggi.
Kita juga yang undi mereka naik.
Aku pun lepas pencen nak bertanding jadi YB. Mana tau boleh jadi menteri

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...


KEPADA :

N17 berkata...

kawan aku seorang pelaksana yang dapat ptd beberapa bulan lepas. umur pertengahan 30an & masa lapor diri dia dikelilingi oleh hampir 50 orang ptd "muda" yang hingus tak habis meleleh yang masing-masing dengan gaya A macam dah 10 tahun ada pengalaman kerja. dalam 50 orang tu hanya 2 orang saja yang bertanya dia tentang pengalaman dia menjadi orang bawah, bagaiman suasana kerja dalam awam & 1 soalan yang betul2 wat dia tersentuh adalah "bagaimana nak manage org bawah kalu dia ade orang bawah". lagi 48 orang? semuanya bodoh sombong. perasan bahawa kelulusan tinggi mereka yang tinggi melangit tu akan menjamin mereka mampu buat apa sahaja apabila ditempatkan di pejabat kelak. malangnya mereka lupa: mereka itu manusia biasa jua.

KAMU PUN SAMA JUGA, BURUK SANGKA PADA 48 PTD YANG LAIN LAIN TU. SEDANGKAN KAMU TAK KENAL PUN YANG 48 PTD YANG BARU ITU, HATI MEREKA BAGAIMANA? TERUS JATUH HUKUM TANPA KENALI DULU HATI MASING MASING.

pengajaran daripada peristiwa ini: ADA BEZANYA P&P YANG DATANG DARI PELAKSANA DENGAN P&P YANG DATANG DARI GRADUAN BARU YANG TAK TAHU APA-APA. tapi apa yang aku nampak, amat berbeza sekali 2 orang graduan baru itu berbanding dengan 48 yang lainnya.

STATEMENT NI PUN SAMA... TERUS BURUK SANGKA TERHADAP ORANG LAIN

hidup ini jangan sombong. aku sebagai seorang PT(P/O) yang hanya sekadar ada SPM menyokong penuh pelaksana yang ada sarjana muda/sarjana untuk DIPERMUDAHKAN jalannya ke peringkat P&P sebab aku pernah bekerja di beberapa jabatan, pernah tengok PTD yang masuk terus selepas grad pada sekitar umur 23-28 dengan PTD yang asalnya dari kumpulan sokongan tak kira la gred 17/27/29 yang masuk sekitar usia 30an. AMAT BERBEZA SEKALI!

TIADA JALAN MUDAH UNTUK KE GRED P&P, WALAUPUN DALAM GENGGAMAN ANDA ADA SEGULUNG IJAZAH. WALAU ASAL ANDA BERADA DI GRED PELAKSANA... ADAKAH ANDA BOLEH DRAF PEKELILING BARU BAGI MENYOKONG PENDAPAT ANDA ITU.


......................................................................

SAMA SAJA KAU ORANG BERDUA.....YANG BERI KOMEN DAN YANG ULAS KOMEN.....BLOGGER SURUH ULAS ENTRY DIATAS....BUKANNYA KOMEN, ULASAN ORANG LAIN......
LEPAS TU:-
a-TERUS JATUH HUKUM
b-BURUK SANGKA
c-KALAU ADA KESILAPAN, PERBETULKAN.....BUKANNYA TERUS KONDEM DAN JATUHKAN ORANG LAIN.....
YANG PANDAINYA, SATU SAHAJA.....MENCARI KESALAHAN ORANG LAIN.....

Tanpa Nama berkata...

SAMA SAJA KAU ORANG BERDUA.....YANG BERI KOMEN DAN YANG ULAS KOMEN.....BLOGGER SURUH ULAS ENTRY DIATAS....BUKANNYA KOMEN, ULASAN ORANG LAIN......
LEPAS TU:-
a-TERUS JATUH HUKUM
b-BURUK SANGKA
c-KALAU ADA KESILAPAN, PERBETULKAN.....BUKANNYA TERUS KONDEM DAN JATUHKAN ORANG LAIN.....
YANG PANDAINYA, SATU SAHAJA.....MENCARI KESALAHAN ORANG LAIN.....


-LUPA NAK LETAK TAGLINE.....


DARI: FLOWER MARANG PERAPU KEPUNDEN MARANG SEKEPER