SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Disember 2013

Ph,d, SARJANA DIBERI INSENTIF

Utusan Malaysia
9/10/2013




KUALA LUMPUR 9 Dis. - Pegawai kerajaan yang mempunyai kelayakan akademik doktor falsafah (Ph.D) dan sarjana akan diberikan insentif melalui penetapan gaji permulaan yang lebih tinggi.Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim berkata, pemberian insentif itu meliputi 33 skim perkhidmatan yang memperuntukkan kelayakan tersebut.Skim tersebut katanya, termasuk pensyarah universiti, pegawai teknologi maklumat, pegawai penyelidik, akauntan, pegawai kanan polis serta pegawai tadbir dan diplomatik."Bagi pegawai yang berkhidmat dan masih berada di gred lantikan yang kemudiannya memperoleh Ph.D atau sarjana, kerajaan juga memberi insentif hadiah kenaikan gaji (HKG), khusus bagi skim-skim perkhidmatan seperti pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai perkhidmatan pendidikan lepasan diploma," katanya.
Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Senator Baharudin Abu Bakar berhubung insentif khas terutama kenaikan pangkat kepada penjawat awam yang mempunyai kelulusan akademik di peringkat Ph.D dalam bidang-bidang kritikal kepada pembangunan negara.Mengulas lanjut, Razali berkata, bagi urusan kenaikan pangkat, Lembaga Kenaikan Pangkat akan menimbang pegawai berdasarkan merit.Menurutnya, pegawai yang mempunyai Ph.D mendapat kelebihan dalam proses pertimbangan ke sesuatu jawatan kenaikan pangkat.
Kata beliau, sebagai contoh, bagi pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah di Kementerian Pendidikan, pegawai dinaikkan pangkat melalui laluan cemerlang yang mengambil kira kelayakan akademik termasuk Ph.D dan pengalaman dimiliki."Kewajaran yang diberikan adalah sebanyak 15 peratus daripada keseluruhan kriteria kecemerlangan," ujarnya.

214 ulasan:

1 – 200 daripada 214   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

bukan dasar sedia ada ke ni?

Tanpa Nama berkata...

33 skim jer ke..slalu skim trafik udara dipandang sepi..mst ada yg xpenah dengar pe..sedihh..

Tanpa Nama berkata...

Kalau dulu dah dapat naik terus ke 52 lepas dapat PhD masih dapat insentif ini ?

Tanpa Nama berkata...

33 skim yang terlibat tu skim ape ye...boleh senaraikan tak....

Tanpa Nama berkata...

1)Ini dasar yang sedia ada atau yang baru?
2) Untuk skim pensyarah yang dapat PhD dapat naik terus ke 51/52.
3) Untuk skim pegawai penyelidik yang dapat PhD hanya kekal dalam gred yang sama sahaja.
4) Skim yang lain , takda maklumat.
5) Cadangan , CUEPACS haruslah meminta JPA untuk membuat penyelarasan untuk semua skim yang ada PhD boleh naik ke 52/54.

Tanpa Nama berkata...

Bila keluar bahagian ni..sikit je yang komen..maknanya berlambak yang mengulas komen2 dlm ceupacs ni tidak ada kelulusan tinggi..kantoi PA banyak yang pemalas :)

Tanpa Nama berkata...

Bila keluar post ni..sikit je yang komen..maknanya berlambak yang mengulas komen2 dlm ceupacs ni tidak ada kelulusan tinggi..kantoi PA banyak yang pemalas sambung belajar..nak gaji tinggi je :)

Tanpa Nama berkata...

camna pula P.A yang egang sarjana muda...kantoiii lagiiii....cikt aje lagi..pihak cuepacs pelase tolongggggg untuk penegang ijazah sarjana mudaaaaa..

Tanpa Nama berkata...

bukan x nk komen..tp P.A dh malas nk komennn...aku pemegang ijazah sarjana muda pun xada apa hingga kini...duk je gred 17 tu sampai pencen la jawabnya....

Tanpa Nama berkata...

Jangan tuduh PA lain pemalas nak belajar, kalau yg ada ijazah dlm kumpulan pelaksanapun payah utk dipertimbangkan laluan kerjaya ke skim yg munasabah, what for...PA yg ada ijazah ini, ada cuti belajar dan separuh gaji, pinjaman pelajaran lagi, habis kena bayar balik pinjaman, tinggal anak dan isteri, macam macam sengsara......

Kumpulan P&P ada dpt biasiswa kerajaan menyambung pengajian kpd masters dan PHD, umur yg membataskan mereka,lepas syarat umur dan jabatan sokong dan hantar JPA lulus boleh sambung pengajian dalam atau luar negara....

Tapi yg syoknya PTD lagi boleh naik gaji, PTD kritikal sangat....ni istilah kritikal ni nena justifikasi dgn jelas..seperti tahap bahaya penyakit disebabkan Bakteria, Virus, Parasit, boleh bawa kematian ke ?....Kumpulan pelaksana ada ijazah berkarat dan pengalaman tak ada laluan kerjaya yg munasabah atau ke P&P....nujum pak belalang....labu labi...

Tanpa Nama berkata...

Belum tentu sambung belajar tu rajin & tak sambung belajar tu pemalas, ada tak sambung belajar tapi ringan tulang tak berkira kerja, ada yg malas kerja tapi mohon biasiswa HLP & dapat & 4tahun tak kerja pergi U,orang lain yg 'pemalas' tu le galas kerja dia.Kena tengok2 juga le jenis jawatan yg kritikal cam dr,pensyarah boleh le apply..

Tanpa Nama berkata...

dengar kata skim cikgu DG termasuk dalam pemberian insentif ini....tak sia-sia sambung master

Tanpa Nama berkata...

syukur...dah kuning sijil masters...dah merah telinga diperli kawan-kawan kununnya sia-sia je buat masters atau Phd setakat jadi guru sekolah je...dua kenaikan digred 48..kira oklah...maknanya hanya tunggu 4 tahun saja untuk naik gred 52.

Tanpa Nama berkata...

cikgu ni selalu untung sabut...

nanti ramailah nak buat master dan PHD....kerana nak naik gaji, bukan nak ngilap ilmu dan utk anak bangsa...

Tanpa Nama berkata...

hidup gomen untuk cikguuuuuu

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Bila keluar post ni..sikit je yang komen..maknanya berlambak yang mengulas komen2 dlm ceupacs ni tidak ada kelulusan tinggi..kantoi PA banyak yang pemalas sambung belajar..nak gaji tinggi je :)

Rabu, Disember 11, 2013 9:31:00 PTG

-----------------------

lu salah orang bai. aku sendiri adalah kumpulan pelaksana yang ada sarjana muda teknologi maklumat. 4 kali pegi temuduga tapi macam biasa la, SPA panggil buat syarat saja sebab dia lagi suka ambil budak baru sebab mudah diprogramkan dan alasan "mereka belum ada kerja". ataupun SPA dah kena booking siap2 oleh mereka yang ada sambungan DS3, OC3, OC12, jadi yang kumpulan pelaksana yang dipanggil kononnya "pegawai sedang berkhidmat" ni cuma ikut syarat je nak mengabui mata.

artikel yang keluar berkaitan sarjana(master) dan doktor falsafah(phd) tu terpakai pada suku sakat mereka dalam kumpulan P&P saja walhal melambak dikalangan kumpulan pelaksana yang bukan setakat ada sarjana muda malah ada yang mempunyai sarjana(master).

kau saja yang tak tau yang masih duduk bawah tempurung.

Tanpa Nama berkata...

Seringkali rakan guru suka perli rakan rakan yang nak sambung belajar.Pelbagai tohmahan dilemparkan kepada mereka. Dengan adanya pengiktirafan ini semoga tertutup lah mulut mereka yang suka perli orang yang menuntut ilmu. Berbudi dengan ilmu, tidak ada ruginya dan memang patut dihargai.Ini hukum alam.Belajar tidak mudah seperti yang disangka dan sepatutnya kita jangan hina orang yang berpelajaran tinggi kerana sudah tentu kita mahukan anak beranak kita pun berpelajaran tinggi.........Ingatlah jika kita meludah ke langit, akhirnya ia akan jatuh ke muka kita sendiri.

Tanpa Nama berkata...

yg dah ada sarjana sebelum dilntik tgk je la.. huhu.. kami mmg selalu diabaikn..

Tanpa Nama berkata...

Saya sudah terima ijazah sarjana pada tahun 2007! Jadi saya layak ke dapat intensif tu? Sekarang saya dah dg 44

Tanpa Nama berkata...

Kou simpan dalam frem elok2 je la buat tatapan anak2 dan cucu

Tak pun kau buat pameran masa hari terbuka bagi tengok kat kump pelaksana....

ahakaahak

Tanpa Nama berkata...

Apa senarai 33 skim tu....perundangan dan kehakiman termasuk x?

Tanpa Nama berkata...

Yela kalau pun nak bagi pada yang ada master or phd sekalipun perlu lihat bidang apa yang mereka belajar. Kalau setakat buat master MBA/management coursework PJJ hujung minggu yang tidak memberi nilai tambah kepakaran kepada kerja beliau, rasa tak perlulah diberi. Sepatutnya buat Master or PHD yang ada kaitan dengan tugas semasa barulah memberi impak yang terkesan kepada jabatan dan institusi.

Tanpa Nama berkata...

HMMMMM......BERTAMBAH JAUH LA LAGI JURANG PERBEZAAN GAJI KAKITANGAN BAWAHAN DGN PIHAK ATASAN.

Tanpa Nama berkata...

Ada sesetengah Jabatan mempunyai Pegawai Penyelidik.....projek penyelidikan tiada, kalau ada mcm projek kumpulan pelaksana 17, dapat elaun kritikal, time base pulak, jawatan lain bila naik pangkat kena keluar dan ikut kekosongan yg ada...entahlah macama macam dunia yg kumpulan pelaksana kerja lebih dari P&P...

Tanpa Nama berkata...

Ikhlas dalam menuntut ilmu..dan bersyukur dgn apa yang kita ada..bersihkan hati dan niat...hidup penuh ketenangan..tq

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu kita adili cara course work atau full research...masing masing dah mengalami kesukaran utk menamatkqn pengajian bidang master atau phd...nak selesaikan ijazah sarjana muda pun banyak rintangannya..

Tanpa Nama berkata...

Perlu berhati-hati dengan sarjana dan phd palsu...perlu tapisan yang utuh

Tanpa Nama berkata...

Tahniqh saudara dan teruskan usaha ke peringkat phd

Tanpa Nama berkata...

saya sangat hairan pasal berita tu mengatakan hanya khusus kepada pegawai perkhidmaan pendidikan lepasan diploma sahaja. jadi guru yang baru posting berdegree tu mcm mana? ada termasuk skim perkhidmatan tersebut????

Tanpa Nama berkata...

Bace la btoi2.apela cgu ni

Tanpa Nama berkata...

" Phd, Sarjana Diberi Insentif"

Nampak macam tak comey je... Lebih molek jikan JPA berikan elaun khas kepada semua PA yang berkelulusan lebih tinggi sebagai motivasi kepada PA. Tak laa yang berasa tersisih.



Tanpa Nama berkata...

Ya aku sokong. Yg diatas tu bodoh je. Ingt kita pelaksana cap ayam ke mcm dia. Aku ada sarjana gak tp biasa je.xpela aku dapat guna kt luat gov. Dlm gov aku dok pelaksanapn xpe sbb sk buat kerja dr yg diatas pegawai mals. Suruh itu ini hampeh.setakat sarjana pentadbrn n phd xpyh nk tunjuk. Akupn dlm proses buat ir. Biaq org tgk pelaksana ada ir. Hempeh pegawai

Tanpa Nama berkata...

Yap guru yg dah masuk gov guna sarjana muda tp ada mastet xdela blh p tunjul master tu. Semua dikira sebelum dilantik je. Xpela jnji hati ikhlas. Kbykn lepasni semua kerja sbb duit jela. sarjana aku dah naik lumut

Tanpa Nama berkata...

Cikgu kalutni.

Tanpa Nama berkata...

pada guru-guru terutamanya yang ada masters dan Phd...sila cari surat kebenaran belajar dulu..jangan lupa tunggu bukan jan 2014...skim bersepadu gaji guru akan dikeluarkan oleh JPA..insya-Allah beraya sakan dengan 2 dan 3 kenaikan gaji.

Tanpa Nama berkata...

Diani guru ke ape. Klu guru xdela poyo bab duit sgt. Ni mmg org bkn brjwa pendidik. Fkr gaji je. Potot org lebel guru 24 n 25hb. Anak murid soal kedua. Duit no 1. Tahniah

Tanpa Nama berkata...

Ini utk gred lantikan shj. Yang nombor gred dia nombor ganjil mcm 41, 45 dan 51. Gred kenaikan pangkat tak termasuk

Tanpa Nama berkata...

Aaah dapat. Anda dinaikkn kegred DG52. Nk lg mintak kt kilang buat kicap. Xcukup gak mintak kwn punya sikit. Klu guru didikla ank bgsa dgn baik n ikhlas. Ni fkr gred n duit je. Apa jenisla

Tanpa Nama berkata...

Ada syarat tambahan, yang telah berijazah master atau PHD dan telah menunjukkan kecemerlangan yang terkemuka mutunya sprt telah menerbitkan kertas pembentangan, jurnal berwasit dan sumbangan yang di iktiraf institusi yang berkaitan. Di fahamkan banyak master PJJ yang terlalu mudah untuk lulus dan tiada kualiti terutama open U.

Tanpa Nama berkata...

Bggala dgn apa yg ada sbb xde nilai di cc pencipta. Ni contoh guru pandai tp xcerdik.

Tanpa Nama berkata...

Ad lagi Jabatan yg kritikal tak diambil kira..justifikasi kritikal mesti jelas......AllahYarham Tan Sri P. Ramle kata, biar TERANG....

Tanpa Nama berkata...

la...gitu pulak dah..yang sambung buat masters atau Phd terutama yang mengajar kat sekolah tu...nawaitu pertama untuk kepuasan diri jee..sebagai contoh pada anak-anak dan anak murid...kalau nawaitu kejar pangkat atau gaji...tak kepingin la mengajar budak-budak sekolah...paling lekehpun jadi pensyarah maktab...masa sambung buat master dulupun...bukan dijanjikan apa pun...samaada kenaikan gred atau pangkat..dah lah diperli oleh guru-guru yang lain...pengetua pun pandang semacam jee...last-last ada berita gembira untuk kira-kira lebihkurang 10.000 guru yang memiliki masters dan Phd disekolah...terutama guru-guru masters yang tak hingin kejar pangkat walaupun ada masters dan Phd berbanding majoriti pengetua dan pihak pengurusan disekolah menengah...jadi guru biasa hingga kepencen...kira oklah sikit..itu pun tak boleh ke....

Tanpa Nama berkata...

Aah ada guru kn tgkap kantoi tiru ms exam dkt open u.Siap buat toyol kt lengn baju.guru mcmnipn nk bg ke naik. Nk pesan pd guru guru n semua yg tiru ms exam. Anda mggunkn klykn yg anda dpt bkn dgn yg btol hasil dr duit yg anda trma xberkat. Igttu. Didunia xpe sbb xdiadili. D sn anda dpt lihat

Tanpa Nama berkata...

"Ada syarat tambahan, yang telah berijazah master atau PHD dan telah menunjukkan kecemerlangan yang terkemuka mutunya sprt telah menerbitkan kertas pembentangan, jurnal berwasit dan sumbangan yang di iktiraf institusi yang berkaitan. Di fahamkan banyak master PJJ yang terlalu mudah untuk lulus dan tiada kualiti terutama open U."
-------------------------------
sokong % peratus pendapat anda...inilah yang dikatakan masters "beli"...tidak adil pada yang memperolehi masters dari IPTA ...JPA tidak boleh lepas pandang terhadap perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

sudah lumrah dalam organisasi kakitangan bawahan akan merasa mereka lebih bijak dari pegawai atasan....

Tanpa Nama berkata...

salah satu kesilapan kerajaan ialah bila menyenangkan guru-guru lepasan diploma untuk dapat ijazah....ijazah ehsan kerajaan terutama yang sambung pelajaran dari open university..ijazah atau masters gerenti dapat...tapi bila dapat ijazah...dok meninggi diri ..tak puas hati itu dan ini...tak sedar ada kerani sekolah yang keputusan SPM lebih baik dari mereka.

Tanpa Nama berkata...

pandai betul kerajaan kayakan orang yang dah kaya, orang gaji kecik ni terhimpit! kumpulan PnP sambung belajar gaji penuh. kumpulan sokongan sambung belajar 1/2 gaji.

Tanpa Nama berkata...

nak siasat juga kenyataan kenyataan di sini yang menyatakan dia lebih pandai dari bos-bos

Tanpa Nama berkata...

nak siasat juga kenyataan kenyataan di sini yang menyatakan dia lebih pandai dari bos-bos

------------------------------------
betul juga fakta diatas...pergi kat sekolah contohnya...guru biasa ramai yang dah ada masters...pengetua sarjana muda...tak payah siasat lah...pergi je kat sekolah menengah terdekat..fakta akan terserlah.

Tanpa Nama berkata...

nak siasat juga kenyataan kenyataan di sini yang menyatakan dia lebih pandai dari bos-bos
-------------------------------

bos cupecs lulus apa eksss....masters..phd...dah terang lagi bersuluh...

Tanpa Nama berkata...

Kesiannye..ramai manusia yang busuk hati dan x puas hati yg komen dalam ni..masing2 pertikaikan rezki n gaji masing2..rezki tu dari Allah..kenapa x brsyukur dan mendoakan kebaikan org lain..masyaallah..bila kita doakan org tuhan pun akan bagi pd kita jgk..mudah2an..amin..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

nak siasat juga kenyataan kenyataan di sini yang menyatakan dia lebih pandai dari bos-bos
-------------------------------

bos cupecs lulus apa eksss....masters..phd...dah terang lagi bersuluh...

Khamis, Disember 12, 2013 2:07:00 PTG

__________________________________________________________________________________

Hanya pegawai P&P gred sampai gred berapa sahaja yang dibenarkan ???

Bukan semua boleh join Cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Mudah2an Skim Kejuruteraan pun terlibat sama..Amin

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan pelaksana berijazah dan pengalamanpun boleh buat Masters dan PHD, tapi kekangan kewangan maklumlah hutang pelajaran buat ijazah pertama belum habis, keje masih dipelaksana.....dari segi menat, emosi, rohani dan fizikal insya-allah boleh.....tidak ada yg mustahil tapi kenapa payah sangat beri lansana dan peluang yg munasabah kpd kumpulan ini utk ke P&P 41.......Tahnaih sahabatt Kejuruteraan dlm uasaha dptkan Ir....

Tanpa Nama berkata...

Member aku SPM nya, Math dan BI gagal melingkup, bahasa Inggeris hancur tak tau speaking, boleh jadi cikgu, lepas tue buat ijazah KDC (kursus dalam cuti) atau open u, lepas habis berlajar dptlah ijazah cap ayam, nak tau kos di ambil, kimpalan ubah nama kemahiran hidup, tak da dlm bidang di universiti tempatan, bila bab pengurusan hancur, janji dpt DG41, tak kualiti langsung cikgu sekarang nie, tahun upsr daerah kami merundum jatuh teruk, inilah padahnya cikgu kaki ponteng, skondeng, mengular, tak masuk kelas, tipu anak murid, maki-hamun anak murid, dsbnya, sebab tue hidup tak berkat, mcm-mcm penyakit Allah bagi kat golongan cikgu-cikgu nie..

Tanpa Nama berkata...

Yala. Lepani kaya duit je. Kebykn guru skrg hnya kerjaya pendidik.bkn berjiwa pendidik. Xsm mcm guru zaman dahulu. Cnth kpli n dpli ni semua bkn cita cita nk jd pndidikpn. Tp sbb xde pilihan.ingt kami kt luar bodoh sgt ka. 2ank murid jd sama naik mcm guru. Ada plak guru yg xsenonoh dgn ank murid. Yg ngarut kt luar lg ramai. Just kerja pakai topeng diatas nama pendidik. Ni zaman maju semua org pndai berfikir. Tp bkn semua guru sama.sebilangan shja.

Tanpa Nama berkata...

Wei cikgu hampeh. Zaman ko blaja xhebatpn wlupn ada master sbb ko blaja lg seng dr dl. Pengetua blaja zaman susah n payah. Ada sarjana muda lg hebat dr mastet ko skrgla ngok. Sbb tu ko masuk u org xheran skrg.dl msk u org bgga. Ko ngajat kt skolhpn anak murid sng blaja dr ko sbb markah bantu byk. Ko ingt kamai bodoh. Bg nama ko n skolah mana. Klu msk skolh aku mmg ko tau sape pandai sape x. Bila pengetua berbicara. Ckp pandg sama

Tanpa Nama berkata...

pada pengetua yang tidak ada masters dan Phd..dimalam jumaat yang mulia ni..elokla muhasabah diri...pergilah buat masters....kat sekolah rendah pun dah ramai yang ada masters apatah lagi kat sekolah menengah...terdapat 10,000 guru majoritinya guru biasa ada masters dan Phd...barulah guru-guru hormat pada arahan pengetua...dari segi akdemik..yang ada phd atau sekurang-kurangnya masters saja yang boleh mengarah puak-puak yang ada masters...tenguk macam di ipta/ipts...semua yang diatas sekurang-kurangnya ada Phd ..kalau setakat sarjana muda ...buat buang masa jee..entah-entah math pun kantoi masa ambil spm apatahlagi add.math,physics,bio dan chemy ..itulah masa IAB wajibkan pengetua wajib ada masters dan diberi peluang ehsan buat masters...majlis pengetua tolak.. sebab ramai pengetuas lemah dalam segala segi.

Tanpa Nama berkata...

Wei cikgu hampeh. Zaman ko blaja xhebatpn wlupn ada master sbb ko blaja lg seng dr dl. Pengetua blaja zaman susah n payah. Ada sarjana muda lg hebat dr mastet ko skrgla ngok. Sbb tu ko masuk u org xheran skrg.dl msk u org bgga. Ko ngajat kt skolhpn anak murid sng blaja dr ko sbb markah bantu byk. Ko ingt kamai bodoh. Bg nama ko n skolah mana. Klu msk skolh aku mmg ko tau sape pandai sape x. Bila pengetua berbicara. Ckp pandg sama

****

Saudara/saudari...keputusan kat sekolah bukan kayu pengukur nak kata kita pandai atau tidak, Kalau dia bodoh masa sekolah, tapi tahu sesuaikan diri masa kat Uni, dia pasti boleh lakukan, tak semestinya pandai kat sekolah berjaya dalam hidup..itulah kehidupan, dalam dunia yang kita sendiri tak tahu masa depannya, semuanya adalah rahsia allah..biarlah dia nak kutuk ke apa..rezeki masing2..kita sangka baik sudahlah, kalau dia riak, itu antara dia dgn allah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Member aku SPM nya, Math dan BI gagal melingkup, bahasa Inggeris hancur tak tau speaking, boleh jadi cikgu, lepas tue buat ijazah KDC (kursus dalam cuti) atau open u, lepas habis berlajar dptlah ijazah cap ayam, nak tau kos di ambil, kimpalan ubah nama kemahiran hidup, tak da dlm bidang di universiti tempatan, bila bab pengurusan hancur, janji dpt DG41, tak kualiti langsung cikgu sekarang nie, tahun upsr daerah kami merundum jatuh teruk, inilah padahnya cikgu kaki ponteng, skondeng, mengular, tak masuk kelas, tipu anak murid, maki-hamun anak murid, dsbnya, sebab tue hidup tak berkat, mcm-mcm penyakit Allah bagi kat golongan cikgu-cikgu nie..

****

Jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga, tak semua cikgu begitu, kalau ada yang begitu, tuan laporkan saja.. kejayaan dan kegagalan pelajar janganlah diletakkan sepenuhnya pada bahu guru.. kalau tuan menulis benda ini tidak berlandaskan fakta, saya mohon tuan bertaubatlah, membuat fitnah dan memburukkan orang itu bukan jalan yang terbaik...dia tidak jujur dengan kerje dia, biar lah dia menjawab di akhirat nanti...tuan jangan terasa hati,,sekadar memberi nasihat

Tanpa Nama berkata...

Salam 1Malaysia...Ahamdulillah! Sesungguhnya rezeki itu datangnya dari Allah samada lambat atau cepat...

Tanpa Nama berkata...

satu usaha yang sangat baik kerana:

a)menggalakkan budaya ilmu dikalangan rakyat Malaysia....

b)memartabatkan perkhidmatan awam....contohnya cikgu dan doktor....kalau ada master dan phd dipandang lebih tinggi.....di mata dunia....index kita akan naik

c) memudahkan kerja SPA mencari calon yang lebih sesuai untuk sesuatu kerja---sekarang hampir 60% dah ada degree.....susah nak cari calon sesuai....yang ada degree lepas ni sambunglah belajar untuk kerja kerajaan....contohnya PTD....MUNGKIN AKAN DIPILIH DARI KALANGAN CALON YANG ADA MASTER DAN PHD

d) pekerja belajar sendiri so jimat duit tajaan kerajaan

e) universiti dapat untung sebab ramai yang sambung belajar.....gaji pensyarah dapat dinaikkan

f) PTPTN dapat untung sebab dapat client yang senang dikesan untuk bayar balik...


SO SALAH KE KERAJAAN NAIKKAN GAJI MASTER DAN PHD....KONSEPNYA : GIVE AND TAKE....FAIR AND SQUARE.....ZAMAN SEKARANG GOLONGAN PROFESIONAL MESTI ADA MASTER DAN PHD

Tanpa Nama berkata...

Ha ha haa...give n take.....Fair and square...atas kepentingan kelompok tertentu sahaja...

Tanpa Nama berkata...

Bila senarai 33 skim tu akan keluar ye??? Ada info x???

Tanpa Nama berkata...

Bila start ye...jan 2014 ker....

Tanpa Nama berkata...

sudah2 lah kakitangan RENDAH semua ya...muhasabah diri anda..siapa anda untuk komen isu ini jika spm pun takar gred 4...jadi ini adalah isu phd dan master, sudah pasti anda tak tau apa itu phd dan master...jadi jangan lah nak komen itu ini....baik duduk diam jer.....or else...GET OUT!!!

Tanpa Nama berkata...

nak ambil master dr U cap ayam la... jgn la d pertikaikan...UM ke USM ke OUM ke...gov. dah iktiraf degree n master... nak buat camamanakn...drp susah2 nak dpt master dr U yg beprestij...baik U Cap Ayam..haha...sbb t gaji sama ja..betul tak?...tpi tnggungjawab keja tetap amanah yg mesti d pegang...

Tanpa Nama berkata...

Beri insentif kpd yang dpt PHD and Sarjana. Kebykan pegawai berniat lanjut perlajaran yg lebih tinggi. Melalui proses yang betul (HLP), tapi tak dapat pertimbangan yang adil and saksama. Markah LNPT dan Temuduga ikut kesukaan panel. Keputusan belum keluar tapi sudah dengar ketakadilan semasa memilih calon... Bagus lah untuk orang yang dpt HLP. Boleh belajar percuma, terutamanya yang luar negara, balik dapat insentif. Macam naik pangkat ini ditentu oleh orang dalaman... Syabas GTP...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah....syukur dengan apa yang telah diberikan...yang dapat master dan phd palsu tu biarlah...mereka tau juga halal dan haram...


Tanpa Nama berkata...

Tapisan bagi yang mendapat sarjana dan phd adalah wajar kerana banyak kes berlaku di ipta ni dan pihak pendaftar perlu mainkan peranan. Kenaikan gaji minima phd sewajarnya patut diberikan kerana bukannya mudah nak buat phd..kalau tak cekal, takkan boleh lepas dan ramai yang pergi buat di luar negara...kantoi!

Tanpa Nama berkata...

Kena baca betul pekeliling dia ni. Nnti jd mcm skim yg di naikkan gred tp bukan dinaikkan gaji.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu...tapi proses belajar ini sebenarnya tiada yang senang....semua memerlukan pengorbanan....kalau dah dapat insentif tu syukurlah kerana ada yang sambung belajar ni guna duit sendiri termasuklah saya...

Tanpa Nama berkata...

Guru reda selama ni master dan phd tak ada naik pangkat gaji pun..cikgu refa dan syukur..ttp bila dah nak diiktirap kami bersyukur...pa yg tidak ada master dan phd rezeki bertambah pada bidang lain..mungkin pada isteri dan anak-anak kelak...bersihkan hati syukur apa yg kita ada...

Tanpa Nama berkata...

untuk para guru yang bermaster, ingat, ini hanya khas untuk guru yang lepasan diploma jer yg layak dapat naik gaji, yang berdegree lepas posting dari U adalah x dapat menikmati kenaikan gaji.

Tanpa Nama berkata...

Saya bakal dapat PHD ingin menyolong 100% statement di atas....

Tanpa Nama berkata...

Ini lg kalut..
Allah..Allah.. Betapa ramainya manusia yg berhati busuk dan kaudu.. Jika begini lah keadaannya, xpayahlah beri insentif kenaikan pd guru2.. Slama ni pun kami yg dh lama ada master, phd mengajar mcm biasa wpun tiada kenaikan gaji atau gred.. Kami rela xdpt ganjaran skrg..biar Allah beri ganjaran di alam lain atas keikhlasan kami, insyaallah..
Cukup2 lah beri komen yg menghiris perasaan guru.. Jgn menilai semua guru dgn menyamakan semuanya dgnsebhgian kes2 yg terpencil..
Wallahua'lam..

Tanpa Nama berkata...

apasal pulak dikatakan guru akan dapat kenaikan 2 atau 3 tangga gaji nie?
yang najib umum adalah bagi skim2 doktor, pensyarah, pegawai kanan polis, peg teknologi dan yang penting PTD.bagi guru...hanya mereka yang berumur 48 tahun keatas dan telah melalui peringkat diploma-degree-master/phd saja yang layak. bagi guru yang melalui degree-master/phd adalah tak layak
harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Yang penting PTD.....? Ishh..ishh..biar betulll.. ;-)

Tanpa Nama berkata...

selalunya cikgu je jadi mangsa......kerja-kerja lain disebut terang terang.....doktor, pegawai kanan polis, akauntan...tapi cikgu disebut PPPD....sedangkan sepatutnya PPPS....yang PPPD ialah medreka yang ada diploma bukan degree...kenapa mereka pula yang naik gaji....tak faham betul...ada pula komen kata umur 48...ni dari mana pula sumbernya....cepat-cepatlah keluarkan pekeliling...buat sakit hati dan otak je

Tanpa Nama berkata...

saya terkilan bila hanya kump. P&P yg dpt insentif bila dpt PHd, Sarjana...dan kump. pendidikan xyah ulaslah sememangnya sentiasa di dahulukan..tp bagaimana pula bg kump. pelaksana xde apa2 faedah pun kalau sambung belajar..kalau kump. pelaksana syorkan @ cadangkan alasan yg diberikan "...perlu perancangan & kajian terperinci..sebab melibatkan kos2 kewangan dsb dlm jmasa yg pjg.." so, apa lah keistimewaan kump pelaksana sekiranya mrk buat PJJ buang masa & wang jer..kalau nak ke jawatan P&P lak kena berebut2 dgn budak2 fresh graduate..masuk periksa x penah lepas..mana nak bole masuk interbiu..sepatutnya menddki peperiksaan xperlu bg yg tlh berkhid. tp diberi laluan khas hanya temuduga shj..oleh tu.pihak cuepacs harus sokong & bantu kami dlm masalah ni bukan hanya tertumpu pd lanjutkan usia persaraan, kenaikan gaji dll...TQ.

Tanpa Nama berkata...

Keutamaan perlu diberikan kepada mereka yang membuat Sarjana melalui Penyelidikan dan Tesis serta menghasilkan artikel dalam jurnal berimpak.

Bagi PhD sistem di Malaysia sekarang adalah secara penyelidikan sepenuhnya dan kebanyakan IPTA semakin mengetatkan syarat untuk mendapat PhD seperti perlu ada beberapa penerbitan artikel dalam jurnal berimpak untuk diijazahkan dengan Doktor Falsafah.

Bukan senang nak terbitkan artikel, maka jangan tuduh graduan PhD dari IPTA tidak berkualiti

Tanpa Nama berkata...

Skim Gaji Bersepadu
Untuk Makluman,
Skim Gaji Bersepadu untuk Guru akan disiarkan pada Januari 2014.
JPA telah memaklumkan perkara ini kepada KPPK.
Diharap bersabar.
Pn Lok Yim Pheng
Setiausaha Agung KPPK
Tarikh Berita/News Date:
07/11/2013

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) akan mengemukakan memorandum kepada kerajaan bagi mengusulkan skim gaji bersepadu khusus untuk kira-kira 350,000 guru siswazah dan bukan siswazah di seluruh negara, akhir tahun ini atau selewat-lewatnya awal tahun depan.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata struktur skim gaji itu disediakan dengan khidmat pakar swasta dan akan menyediakan laluan kerjaya lebih baik serta teratur sama taraf atau seimbang kepada guru, di samping memberi penekanan kepada sistem ganjaran untuk mereka yang ada nilai tambah.

Katanya, sistem ganjaran itu antara lain memberi pengiktirafan secara peningkatan skim gaji kepada guru siswazah yang meningkatkan kelayakan akademik ke peringkat ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD).

Beliau berkata, skim gaji ketika ini tidak memperuntukkan penambahbaikan kepada guru siswazah yang melanjutkan pelajaran sehingga menyebabkan ada yang meletak jawatan atau menyertai profesion mengajar di institusi lebih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

jangan kelam kabut...bukan semua orang dalam 33 skim itu dapat ya tuan2..kalau guru (skim DG) hanya yang lepasan diploma kemudian masuk PPPS saja dapat. bagi polis, hanya pegawai kanan sahaja (DSP keatas), jadi kalau inspektor/asp ada phd pun mintak maaf. yang PTD mesti gred 44 ke atas, dsb. pekeliling keluar jan 2014. ini info dr member di JPA

Phd sAINS berkata...

bukan x nk komen..tp P.A dh malas nk komennn...aku pemegang ijazah sarjana muda pun xada apa hingga kini...duk je gred 17 tu sampai pencen la jawabnya....

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

AKU CUKUP BENCI BILA JUMPA AYAT DI ATAS, SEBAB TU AKU CAKAP PA NI BODOH, BANGANG, BILA SUH FAHAM...KATA FAHAM..

DAH BANYAK KALI ULASAN DIBUAT DALAM BLOG NI..

KAU ADA IJAZAH APA, KAU KERJA SEKARANG SEBAGAI APA. KAU AMBIK IJAZAH OUT CAMPUS KAN. IJAZAH APA YANG KAU AMBIK.

FAHAM BETUL-BETUL APA AKU NAK ULAS WAHAI TUAN AMPUNYA SOKLAN TU...

CONTOH YANG MUDAH AKU BAGI SEBAB KALAU TIDAK KAU TAK FAHAM???

1. SEKARANG KAU DALAM GRED N 17.

2. JAWATAN MASA KAU POHON GUNA SPM ,,BETUL?

3. N17 TU MATI SKIM SETAKAT N17 LER....MANA ADA N17 BOLEH LONJAK JADI N41.

4. KALAU KAU NAK GUNA IJAZAH TU, KAU KENA POHON JAWTAN YANG MENGGUNAKAN IJAZAH ATAU N41 PUNYA JAWTAN.

BENDA SENANG PUN TAK MAU FAHAM...ATAU SBEENARNYA TAK MAHU TERIMA HAKIKAT..

ADUSSSSS...MAMPUS CAM NI KALAU SEMUA PA CAM KAU...

Tanpa Nama berkata...

jangan kelam kabut...bukan semua orang dalam 33 skim itu dapat ya tuan2..kalau guru (skim DG) hanya yang lepasan diploma kemudian masuk PPPS saja dapat. bagi polis, hanya pegawai kanan sahaja (DSP keatas), jadi kalau inspektor/asp ada phd pun mintak maaf. yang PTD mesti gred 44 ke atas, dsb. pekeliling keluar jan 2014. ini info dr member di JPA
______________________________

betul ka sumber ko tu...terutama pada golongan DG..hu.hu.hu.hu.hu...sapa-sapa ada tisu...sabar-sabar...tunggu bulan Jan 2014....skim bersepadu guru 2014 akan dikeluarkan oleh JPA..hu.hu.hu.hu....2 kenaikan dah makin pudar...

Tanpa Nama berkata...

Phd sAINS berkata...

bukan x nk komen..tp P.A dh malas nk komennn...aku pemegang ijazah sarjana muda pun xada apa hingga kini...duk je gred 17 tu sampai pencen la jawabnya....

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

AKU CUKUP BENCI BILA JUMPA AYAT DI ATAS, SEBAB TU AKU CAKAP PA NI BODOH, BANGANG, BILA SUH FAHAM...KATA FAHAM..

DAH BANYAK KALI ULASAN DIBUAT DALAM BLOG NI..

KAU ADA IJAZAH APA, KAU KERJA SEKARANG SEBAGAI APA. KAU AMBIK IJAZAH OUT CAMPUS KAN. IJAZAH APA YANG KAU AMBIK.

FAHAM BETUL-BETUL APA AKU NAK ULAS WAHAI TUAN AMPUNYA SOKLAN TU...

CONTOH YANG MUDAH AKU BAGI SEBAB KALAU TIDAK KAU TAK FAHAM???

1. SEKARANG KAU DALAM GRED N 17.

2. JAWATAN MASA KAU POHON GUNA SPM ,,BETUL?

3. N17 TU MATI SKIM SETAKAT N17 LER....MANA ADA N17 BOLEH LONJAK JADI N41.

4. KALAU KAU NAK GUNA IJAZAH TU, KAU KENA POHON JAWTAN YANG MENGGUNAKAN IJAZAH ATAU N41 PUNYA JAWTAN.

BENDA SENANG PUN TAK MAU FAHAM...ATAU SBEENARNYA TAK MAHU TERIMA HAKIKAT..

ADUSSSSS...MAMPUS CAM NI KALAU SEMUA PA CAM KAU...

Jumaat, Disember 13, 2013 3:57:00 PTG

__________________________________________________________________________________________________________________

SETUJU

SISTEM YANG ADA SEKARANG DAH OK

KALAU ADA IJAZAH SILA POHON JAWATAN P&P GRED 41. KALAU TAK DAPAT USAHA LAGI DAN LAGI.

Tanpa Nama berkata...

jangan kelam kabut...bukan semua orang dalam 33 skim itu dapat ya tuan2..kalau guru (skim DG) hanya yang lepasan diploma kemudian masuk PPPS saja dapat. bagi polis, hanya pegawai kanan sahaja (DSP keatas), jadi kalau inspektor/asp ada phd pun mintak maaf. yang PTD mesti gred 44 ke atas, dsb. pekeliling keluar jan 2014. ini info dr member di JPA
______________________________

betul ka sumber ko tu...terutama pada golongan DG..hu.hu.hu.hu.hu...sapa-sapa ada tisu...sabar-sabar...tunggu bulan Jan 2014....skim bersepadu guru 2014 akan dikeluarkan oleh JPA..hu.hu.hu.hu....2 kenaikan dah makin pudar...

Jumaat, Disember 13, 2013 4:33:00 PTG
__________________________________
ahli yang berhormat...memang betul pekeliling skim gaji bersepadu guru akan keluar pada 2.1.2014. tetapi pekeliling tersebut tidak akan menyentuh tentang kenaikan 2 atau 3 tangga bagi sarjana/phd. pekeliling skim gaji bersepadu akan menjelaskan bagaimana 2 skim keguruan (PPPLD dan PPPS) disatukan menjadi PPP sahaja, implikasi dan siapa yang terlibat. akan dikeluarkan satu lagi pekeliling pada akhir jan 2014 yang menjelaskan kenaikan gaji bagi sarjana dan phd melibatkan 33 skim yang diumumkan pm, serta syarat2....harap maklum ...

Tanpa Nama berkata...

Kita tunggu ajelah 2 jan 2014 ni. Ada rezeki utk kita..Alhamdulillah...jika sebaliknya..redhalah kita atas rezeki yg telah Allah tetapkan.

Tanpa Nama berkata...

LAIN KALI KELUARKAN PEKELILING BARU HEBOH KAT MEDIA BOLEH TAK?AKU DAH BOSAN DENGAN POLITIK TAK MATANG NI...CUEPACS BUATLAH SESUATU, KAMI NI MACAM BONEKA....SELALU HEBOH KAT MEDIA KATA ADA TU ADA NI...TAPI SEBENARNYA APA PUN TAK ADA.RASA SEDIH DAN SERINGKALI RASA TERTIPU.....

Tanpa Nama berkata...

ahli yang berhormat...memang betul pekeliling skim gaji bersepadu guru akan keluar pada 2.1.2014. tetapi pekeliling tersebut tidak akan menyentuh tentang kenaikan 2 atau 3 tangga bagi sarjana/phd. pekeliling skim gaji bersepadu akan menjelaskan bagaimana 2 skim keguruan (PPPLD dan PPPS) disatukan menjadi PPP sahaja, implikasi dan siapa yang terlibat. akan dikeluarkan satu lagi pekeliling pada akhir jan 2014 yang menjelaskan kenaikan gaji bagi sarjana dan phd melibatkan 33 skim yang diumumkan pm, serta syarat2....harap maklum ...

.................................
terima kasih atas info...sepatutnya JPA kena bagi penjelasan segera selaras dengan kenyataan PM tempohari...barulah nampak pengurusan yang pro. seperti diwar-warkan selama ini...kenalah tunggu hingga awal feb.2014..kalau ada rezeki..syukur..kalau tidak ada rezeki pun..tetap bersyukur dengan apa yang ada.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong semuanya

Tanpa Nama berkata...

Wei yang p mengata pengetua apahal plak. Ko ingt ko guru ada mastet hebat ke. Xbgs xjd pengetuala ngok. Berlambak yg ada master tp hmpeh malas. Xcaya p cekla. Jgn sdap nk mengata je. Nila perangai sbnr guru majikan pn nk kutuk sbb dia rs bgs sgt ada master. Pirah. Kt skolh suruh buat kerjapn mls. Mmg cabul mulut guru mcmni. Bg pengetua skolah kn sedia yg ada master nk naik kepala sbb rs hebat.mcmnila rupanya cikgu. Sesama sendiri nk jthkn. Xdisgka.

Tanpa Nama berkata...

bagi kump peleksana yg buat deg pjj ni kebanyakannya result spm atau stpm mereka x berapa cemerlang...pengalaman sy jadi penemuduga..peringkat saringan lagi kita terpaksa tolak mereka nie..memang agak sukar bg mereka nak bersaing dengan budak2 fresh grad yg kebanyakannya cemerlang diperingkat spm atau stpm. sy tak terkejut kalau group pjj nie tak dpt jawatan yg dihajati.

Tanpa Nama berkata...

mereka yang telah sambung belajar sebelum kenaikkan ini adalah mereka yang mencintai ilmu....mereka yang sambung belajar selepas ini adalah mereka yang mata duitan...........lepas ni dapatlah dilihat si mata duitan........

Tanpa Nama berkata...

Bukan senang nak dapat mastres /PhD sekarang. Kebanyakan IPTA semakin mengetatkan syarat pengijazahan dan menjaga kualiti mereka. So kepada yang akan menyambung semoga maju jaya diucapkan

Tanpa Nama berkata...

1PTD sudah lama dapat ganjaran krn ma dan phd mereka.
2Kpd kumpulan pelaksana jgn dengki2lah dgn p&p, p&p berkelayakan ijazah, pelaksana kelayakan apa masa entry dulu? Adakah kamu yg ada ijazah yg diberi gaji pelaksana? Terimalah seadanya. Kalau nak jg maka mohonlah jadi PTD jadi PPPS dgn spm atau sijil poli anda! Mana tahu nasib anda baik, cempedak jd nangka!
3Ramai yg tak puas hati dgn guru. Kenapa? Besar sgt gaji mereka? Istimewa sgtkah mereka? Sehebat mana pun guru ni mereka masih ketinggalan berbanding p&p yg lain. Tolong jgn banding DG41 dgn N17!!!!!!!!! Tolong jgn banding DS45 dgn DG48, bandingan itu tak betul.Kalau nak banding maka banding DG41 dan DS45, itu baru adil. Guru jd DG48 setelah 2x bertukar gred. DG48 ialah jawatan kenaikan pangkat, bukan sesuka hati jd 48.
4Kpd yg nak buat komen, komenlah dgn fakta bukan bersandarkan phd....perangai hasad dengki....yg tak habis2 di kalangan Melayu kita ni.

wmwi

Tanpa Nama berkata...

saya suka komen saudara....tepat....penjawat awam banyak yang ada phd....sebab tulah kita tak ke mana....kutuk sesams sendiri...

Tanpa Nama berkata...

macam mana nak tau 33 servis tu? kat mana blh check?

Tanpa Nama berkata...

suatu langkah bijak kerajaan memanfaatkan ilmu yang dimiliki insan sarjana dan PhD. tentunya transformasi dan kemajuan negara dapat dilonjakkan lebih berkesan setanding dengan negara maju

Tanpa Nama berkata...

Harap kerajaan dan JPA pertimbangkan insentif ini utk skim perundangan dan kehakiman juga... thanks.

Tanpa Nama berkata...

tak abis2 komen dengki..iri hati...guru pun manusia biasa...

Tanpa Nama berkata...

gaji ikut kepada kelayakan...sekarang pun dah tinggi gaji pelaksana..nak jurang sempit macamana lg..

Tanpa Nama berkata...

aku sokong statement hg...pelik betul.

Tanpa Nama berkata...

statement kena semua huruf besar..baru boleh paham..hehe

Tanpa Nama berkata...

HKG untuk guru yang baru Dilantik. Yg dah dg44 macam mana? Sijil mst atau phd yang diperolehi sbl me jadi penjawat away dikira?

Tanpa Nama berkata...

HKG untuk guru yang baru Dilantik. Yg dah dg44 macam mana? Sijil mst atau phd yang diperolehi sbl me jadi penjawat away dikira?

Sabtu, Disember 14, 2013 10:20:00 PTG
____________________________________
siapa kata ada HPG untuk guru?...jadi tak timbul soal u DG44 ke 48 ke 52 ker...dan isu master sebelum masuk gov....shut up...

Tanpa Nama berkata...

(pemberian insentif khas kerajaan kepada penjawat awam yang mempunyai kelulusan akademik di peringkat PhD dalam bidang-bidang kritikal kepada pembangunan negara.)

bidang kritikal pembangunan negara......cikgu tak terlibat ke?kalau tak terlibat takpe..............

Tanpa Nama berkata...

Aaah kt skolh rmai ada master tp pemalas jgk. Bkn semua bgs n rajin. Ada je alasn bl buat kerja.trsa pndai sgt ke smpai nk rs hebat. Ni aku PK kt skollh bkn aku xtau.xpyh nk temberang outa lbh kt lamanni. Ada master tp buat keja mcm bdk bdk baik xyh. Buat kerja ikut kelaykn br org pandg. Biar seirg skt klyakn dgn perangai.

Tanpa Nama berkata...

Aaah kt skolh rmai ada master tp pemalas jgk. Bkn semua bgs n rajin. Ada je alasn bl buat kerja.trsa pndai sgt ke smpai nk rs hebat. Ni aku PK kt skollh bkn aku xtau.xpyh nk temberang outa lbh kt lamanni. Ada master tp buat keja mcm bdk bdk baik xyh. Buat kerja ikut kelaykn br org pandg. Biar seirg skt klyakn dgn perangai.
..................................
ko PK yang tak dak masters...macammana guru yang ada masters nak dengar cakap ko..sijil akademik ko di bawah guru yang ada masters...lainla kalau ko ada masters....tu pun ko tak sedar lagi...setakat punya sarjana muda tu layak jadi pembantu makmal je kat sekolah.

Tanpa Nama berkata...

orang pandai tak suka show off...itu sikap orang pandai...kang dia tunjuk rajin dan show off malulah pk yang hanya ada degree...zaman dulu bolehlah pakai degree je....sekarang ni hampir semua ada degree...itulah negara maju namanya...macam kat singapura dan jepun.....kalau tak dapat terima hakikat ini....lain kali anak jangan hantar belajar tinggi tinggi ye....cukuplah setakat spm je....macam mana sekalipun yang ada master dan phd perlu diiktiraf terutamya doktor, pensyarah, polis, peguam, jurutera dan cikgu....jangan lupa golongan cikgu ini profesional juga.....jangan anak tirikan kami pula

Tanpa Nama berkata...

di universiti..pensyarah yang mengajar program master atau Phd semuanya berpangkat DR ..kalau ada penyarah yang berpangkat seperti PK sekolah kelulusan sarjana muda jee...orang ketawakan ko jee..sebab tulah guru-guru masters di sekolah ko dok gelakka ko jee...pergilah sambung belajar..buat masters dan keatas..baru ko layak beri arahan kat guru-guru masters dibawah ko.

Tanpa Nama berkata...

selalunya guru pemalas dan pembodek je yang cepat naik jadi PK dan keatas..mengajar pemalas..bila naik jadi PK nak jadi ketam...guru-guru ketawa jee lee dengan setiap arahan..sebab tu didapati ramai guru-guru yang bergred 52 menjadi guru biasa..pk pulak yang bergred 48..pengetua pulak sebab jawatan je naik 52...sekarang dah jadi amalan biasa disekolah-sekolah menengah..guru-guru pemalas dan pembodek yang dilantik menjadi pengurusan sekolah.

usin berkata...

teringat aku kpd movie p ramlee berjudul 'seniman bujang lapok'. scene masa sampai studio jalan ampas dibahasakan oleh singh jaga "rezeki dia, dia makan. rezeki kamu, kamu makan. apa salah kita makan sama-sama". kebanyakan komen-komen kt sini meluahkan rasa dengki dan cemburu terhadap (kemungkinan) rezeki kepada beberapa kumpulan yang terlibat dalam insentif kepada pemegang sarjana dan phd. rezeki belum tentu, pekeliling belum keluar, tapi komen memburukkan dan mempertikai kelayakan kepada yang dimaksudkan sudah berguni-guni. bawa bertenang, jangan diikut sangat hasutan syaitan yang kuat menghasut supaya perkukuhkan lagi rasa dengki dan benci membenci. jika rezeki itu rezeki kita, takde sebab untuk kita tidak dapat. begitu juga jika rezeki itu bukan milik kita, buatlah apapun Allah tak izin takkan dapat. apa salahnya jika kita kurangkan sikit rasa dengki dan lawan hati yang marah kerana orang lain dapat rezeki sedangkan kita tak dapat. Allah memberi rezeki dengan berbagai cara, bukan semata-mata secara cucuk kad atm pada hujung bulan. orang banyak duitpun tak semestinya bahagia dan orang kurang duit tidak semestinya hidup tak bahagia. untuk peringatan kepada rakan-rakan penjawat awam dan juga diri aku sendiri yang ada sekelumit kekotoran hati.

Tanpa Nama berkata...

kalau kita tengok ranking terbaik ujian PISA sepeti Singapura, no 2 dunia, kebanyakan sekolah di Singapura mempunyai peratus guru yang punyai master dan PhD yang tinggi. contohnya NUS High School lebih separuh daripada guru merupakan lulusan master atau PhD, dan separuh pelajarnya dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Cambridge setiap tahun. hampir keseluruhan sekolah-sekolah di Singapura pengetuanya berkelulusan master atau PhD. kita sampai ke limap peratus..

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih Pn Lok Yim Pheng....jelas n nyata perjuangan NUTP setelah sekian lama

Tanpa Nama berkata...

Sedih setiap kali ada kenaikan golongan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah dipinggirkan...kami dah penat belajar semasa di U dulu,berbaloi lah dgn perjuangan kami.Yang guru lepasan diploma sambung kat OUM bljr senang giler,pertemuan sebulan sekali pastu hantar asigmnt ...cukup 4 tahun dpt degree.Apa yang susahnya?Sebab ramai guru berkualiti lepasan siswazah cabut ke te,pat lain sbb x de perjuangan utk golongn kami ni.bukan semua guru lepasan siswazah x berkualiti,lepasan diploma pun berlambak x berkualiti...lg plak siap cuti tanpa gaji setahun buat bisnes....

Tanpa Nama berkata...

Sektor kritikal adalah dikalangan mereka yang menerima elaun kritikal, betul tak ?

Tanpa Nama berkata...

Macam-macam ragam kitaniye.yg menasihat n memberi maklumat didahulukan ucapan terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

mengekalkan 31 skim perkhidmatan daripada senarai PerkhidmatanKritikal sedia ada iaitu:

(i) Arkitek;(ii) Arkitek Laut;(iii) Jururawat;(iv) Jurutera;(v) Jurutera Laut;(vi) Juruterbang/ Pemeriksa Juruterbang;(vii) Juruukur Bahan;(viii) Malim;(ix) Pegawai Ehwal Ekonomi (di MIDA);(x) Pegawai Farmasi;(xi) Pegawai Laut;(xii) Pegawai Penyelidik;(xiii) Pegawai Pergigian;(xiv) Pegawai Perikanan (kejuruteraan);(xv) Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma(kejuruteraan);(xvi) Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (kejuruteraan);(xvii) Pegawai Pertanian (kejuruteraan);(xviii) Pegawai Perubatan;(xix) Pegawai Undang-undang;(xx) Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/ Penolong PegawaiLatihan Vokasional/ Pegawai Latihan Vokasional;(xxi) Pemeriksa Kapal Terbang;(xxii) Pemeriksa Kilang dan Jentera;(xxiii) Pengajar (kejururawatan);(xxiv) Penjaga Jentera Elektrik;(xxv) Penolong Jurutera Laut;(xxvi) Penolong Pegawai Laut;(xxvii) Penolong Pemeriksa Kilang dan Jentera;(xxviii)Pensyarah Pergigian;(xxix) Pensyarah Perubatan;(xxx) Pensyarah UiTM (kejuruteraan, perundangan, kejururawatan,ukur bahan, seni bina dan farmasi); dan(xxxi) Pensyarah Universiti (kejuruteraan, perundangan,kejururawatan, ukur bahan, seni bina dan farmasi).

Tanpa Nama berkata...

TOL NAIK 15% MULAI JANUARI 2014....THAN KIU BN

Tanpa Nama berkata...

Bagi Pandangan saya ramai pegawai - pegawai yang graduate memiliki sarjana dan phd memasuki perkhidmatan awam. Kalau nak di katakan semua bidang - bidang yang ada di Malaysia kian kritikal dari segi sumber tenaga kerja(resources).

Ada beza mereka yang mempunyai sarjana dan phd. mereka mempunyai ilmu dan kemahiran yang boleh dimanfaatkan untuk memacu agensi awam dengan lebih baik sekiranya di berikan peluang yang baik. Tanpa menafikan juga keperluan untuk gred2 lain yang perlu ditambah baik.

kerajaan tidak seharusnya memilih 33 skim sahaja, tetapi semua mereka yang berada dan menjawat jawatan kerajaan dan mempunyai Sarjana dan PhD perlu diberikan kenaikan gaji dan pangkat. Ini bagi membolehkan mereka bermotivasi dan menyumbangakan kepakaran mereka dengan lebih baik dan terfokus.

Tanpa Nama berkata...

YURAN DI IPTA TERKEMUKA NEGARA


YURAN MBA = RM26,800.00

YURAN DBA/PHD = RM 44,000.00

Tanpa Nama berkata...

Saya guru PPPBS mulai 1982.Saya sambung belajar 1990, separuh gaji. 1994 jadi guru PPPS DG 3 ( la ni DG41 laa).Masa tu Kem Pendidikan tak suruh pun semua guru ada ijazah. Sendiri rasa nak sambung belajar.Jadi GPK pentadbiran 1997. Masa orang sibuk buat NPQH saya sambung sarjana pendidikan biaya sendiri. Nak harap duit kerajaan tak dapat sebab masa tu had umur 35 tahun kebawah aje dipertimbangkan. Pindah sekolah lain, jadi guru biasa semula. Pelahan-lahan baaru jadi KP, GKMP, Jadi GPK Kkoko. 2005 baru naik DG 44. atas usaha NUTP, bekas PPLD macam saya dapatlah naik DG 48 tahun 2011. Sekarang jadi GPK pentadbiran. 2015 akan pencen. Ingatkan ada peluang pencen jadi pengetua DG 52. tup.tup tranformasi pendidikan...nak jadi pengetua mesti ada NPQEL, mesti ada 3 tahun servis lagi.. bla bla..Selepas 31 tahun servis, ada sarjana pendidikan , dah lalui segala jawatan,,, merangkak satu persatu, tak ada pertimbangan lagi nak jadi pengetua? Markah LNPT tak pernah kurang 90. Perhambakan diri selama ini demi anak bangsa, PM nak janji apa lagi pada guru seangkatan saya. Hadiah pergerakan gaji? Imbuhan kepada pegawai yang ada sarjana dan PHD? Janji tinggal janji. Yang tentu ssaya akan terus mencurah bakti.. Fres graduat yang baru 9 tahun jadi cikgu sama gaji dengan saya yang dah 31 tahun servis...

Tanpa Nama berkata...

DBA setaraf dengan PhD ?

Tanpa Nama berkata...

DBA, D.Eng., Ed.D sama taraf dan pengiktirafannya dgn Ph.D

Tanpa Nama berkata...

Yuran Ed.D @ Doktor Pendidikan = RM47,000.00. Sila rujuk kursus Ed.D Universiti Sains Malaysia, p.pinang @ Apex university

Tanpa Nama berkata...

Saya guru PPPBS mulai 1982.Saya sambung belajar 1990, separuh gaji. 1994 jadi guru PPPS DG 3 ( la ni DG41 laa).Masa tu Kem Pendidikan tak suruh pun semua guru ada ijazah. Sendiri rasa nak sambung belajar.Jadi GPK pentadbiran 1997. Masa orang sibuk buat NPQH saya sambung sarjana pendidikan biaya sendiri. Nak harap duit kerajaan tak dapat sebab masa tu had umur 35 tahun kebawah aje dipertimbangkan. Pindah sekolah lain, jadi guru biasa semula. Pelahan-lahan baaru jadi KP, GKMP, Jadi GPK Kkoko. 2005 baru naik DG 44. atas usaha NUTP, bekas PPLD macam saya dapatlah naik DG 48 tahun 2011. Sekarang jadi GPK pentadbiran. 2015 akan pencen. Ingatkan ada peluang pencen jadi pengetua DG 52. tup.tup tranformasi pendidikan...nak jadi pengetua mesti ada NPQEL, mesti ada 3 tahun servis lagi.. bla bla..Selepas 31 tahun servis, ada sarjana pendidikan , dah lalui segala jawatan,,, merangkak satu persatu, tak ada pertimbangan lagi nak jadi pengetua? Markah LNPT tak pernah kurang 90. Perhambakan diri selama ini demi anak bangsa, PM nak janji apa lagi pada guru seangkatan saya. Hadiah pergerakan gaji? Imbuhan kepada pegawai yang ada sarjana dan PHD? Janji tinggal janji. Yang tentu ssaya akan terus mencurah bakti.. Fres graduat yang baru 9 tahun jadi cikgu sama gaji dengan saya yang dah 31 tahun servis...

Isnin, Disember 16, 2013 6:51:00 PTG
__________________________________
saya faham perasaan dan situasi cikgu...tapi apa nak buat cikgu..kita sekarang di akhir zaman....yang baik dikeji...yang yang keji di puji.....tapi saya percaya cikgu akan dapat balasannya di akhirat.....

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat kedangkalan ilmu ..mana lebih tinggi sijilnya antara masters dan NPQEL..sepatutnya guru-guru yang sudah mempunyai masters terutama dalam bidang pengurusan pendidikan dikecualikan dari NPQEL....atau semua pengetua mesti mempunyai masters atau Phd..baru dikatakan tranformasi pendidikan...setakat sijil NPQEL apa sangat ilmunya...

Tanpa Nama berkata...

timbul juga persoalan..adakah jawatan pengetua menjadi keutamaan atau jawatan kejaran bagi semua guru....adakah pengetua-pengetua yang ada disekolah sekarang merupakan guru-guru yang benar-benar seorang guru yang berwibawa dahulu...atau merupakan kaki ampu dan kaki bodek untuk jadi pengetua.

Tanpa Nama berkata...

terdapat satu cerita mengenai guru...guru A adalah lepasan SPM dari sekolah ternama ..berbekalkan jumlah aggrigate dibawah 20..dia melanjutkan pelajaran dalam diploma sains pendidikan di UTM..last sekali menjadi guru lepasan diploma yang mengajar subjek matematik tambahan dan fizik di sekolah...selepas beberapa lama menjadi guru..guru A sambung belajar dalam bidang Fizik...kemudian sambung pelajaran masters... manakala guru B merupakan pelajar aliran sastera..selepas SPM dan STPM ...maka masuk universiti dalam bidang sejarah...last sekali menjadi pengetua di sekolah menengah...antara guru A dan guru B yang sama umurnya...cuma guru A lewat menadapat ijazah dari guru B...siapakah guru yang benar-benar berkualiti.. renung-renungkanlah.

Tanpa Nama berkata...

Saya guru PPPBS mulai 1982.Saya sambung belajar 1990, separuh gaji. 1994 jadi guru PPPS DG 3 ( la ni DG41 laa).Masa tu Kem Pendidikan tak suruh pun semua guru ada ijazah. Sendiri rasa nak sambung belajar.Jadi GPK pentadbiran 1997. Masa orang sibuk buat NPQH saya sambung sarjana pendidikan biaya sendiri. Nak harap duit kerajaan tak dapat sebab masa tu had umur 35 tahun kebawah aje dipertimbangkan. Pindah sekolah lain, jadi guru biasa semula. Pelahan-lahan baaru jadi KP, GKMP, Jadi GPK Kkoko. 2005 baru naik DG 44. atas usaha NUTP, bekas PPLD macam saya dapatlah naik DG 48 tahun 2011. Sekarang jadi GPK pentadbiran. 2015 akan pencen. Ingatkan ada peluang pencen jadi pengetua DG 52. tup.tup tranformasi pendidikan...nak jadi pengetua mesti ada NPQEL, mesti ada 3 tahun servis lagi.. bla bla..Selepas 31 tahun servis, ada sarjana pendidikan , dah lalui segala jawatan,,, merangkak satu persatu, tak ada pertimbangan lagi nak jadi pengetua? Markah LNPT tak pernah kurang 90. Perhambakan diri selama ini demi anak bangsa, PM nak janji apa lagi pada guru seangkatan saya. Hadiah pergerakan gaji? Imbuhan kepada pegawai yang ada sarjana dan PHD? Janji tinggal janji. Yang tentu ssaya akan terus mencurah bakti.. Fres graduat yang baru 9 tahun jadi cikgu sama gaji dengan saya yang dah 31 tahun servis...
..................................

cepatnya naik pangkat..grad 94 dah jadi PK 1...ramai yang grad 91-99 masih jadi guru biasa sahaja..kalau nawaitu nak kejar pangkat...susahlah..

Tanpa Nama berkata...

Ala aku da berbelas taun dpt sarjana xde apa-apa pun. Belajar duit sendiri lg... Malas nak fikr janji yg x pasti ni. Yg penting aku ada sedikit ilmu

Tanpa Nama berkata...

Jgn ngutuk cikgu sesedap rasa.kalau sbb nk naik gaji dri dulu lgi xde cikgu yg wat masters or phd.kenapa dengki sgt dgn cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Ala aku da berbelas taun dpt sarjana xde apa-apa pun. Belajar duit sendiri lg... Malas nak fikr janji yg x pasti ni. Yg penting aku ada sedikit ilmu

Tanpa Nama berkata...

Aku pun cikgu pegang sume jawatan kat sekolah .mls fikir hal-hal mcm ni keja mkn lama mkn byk .... Belajar mcm2 smp 3 uni.masters diiktirah jpa tp mcm xde nilai bg kpm/jpa

Tanpa Nama berkata...

Ada rezeki utk kita naik gaji, jika dah ditakdirkan...rezeki tuhan yg bagi...kalu tak naik lagi lepas najib umum ni, rezeki tu mungkin adadibahagian yg lain pula..

Tanpa Nama berkata...

Yela lambat naik sbb guna kips biasa. Zman skrg kn guna kipas mahl. Xpn kdk pn ok dh. Laju sikit.

Tanpa Nama berkata...

Sokong. Saya selalu niat baik n ykin kpd pencita yg rezli bermcm mcm jns. Bkn hnya duit. Kesihtan.anakyg baik n soleh solehah.kgmbiraan.ktngn.isteri yg baik n mcm mcm lg. Tp yg pntg kn ikhls dlm kerja.rezki halal.jgn rasuah.beebuat baik sesam mnsia.

Tanpa Nama berkata...

Yela lambat naik sbb guna kips biasa. Zman skrg kn guna kipas mahl. Xpn kdk pn ok dh. Laju sikit.


................................

ya la...grad 94 dah naik PK 1..ada setengah tempat yang grad 80an pun masih jadi guru biasa dan PK koko jee...nampaknya cikgu ni bukan saja guna kipas..terus guna aircond...ada hati pulak nak naik jadi pengetua...dah pintas berapa banyak guru-guru yang lain yang grad 93 dan kebawah...belajar-belajarlah bersyukur..pencen nanti jadilah ahli masjid...jangan dok sibuk berangan nak jadi pengerusi AJK masjid pulak sudah...memalukankan kaum guru..teringat pengetua sekolah lama dulu...jadi pengetua dan mengajar matematik makanikal ting.6..itu lah namanya pengetua...bukan pengetua yang jadi pengetua kerana mengampu dan membodek.

Bahasa Melayu SPM berkata...

Sudah menelefon NUTP memaklumkan bahawa pengumuman Perdana Menteri yang berkaitan HPG hanya melibatkan pensyarah tidak termasuk guru. Nutp sedang memperjuangkannya.

Tanpa Nama berkata...

Btol.. kat skola den pn gtu.. pntadbir pn brmasalah.. mudah mamai dgn pmbodek.. org lain dh x nmpk.. dhla pmbodek, tugas asik elak, x msuk kls.. x msuk meeting..balik awal.. x kena tegur.. tp blh naik pangkat!! Kalu ckgu2 yg x dpandang ptdbir, btungkus lumus utk skola.. silap je pasti kena wt surat tunjuk sebab @ dmarahi.. cmana jadi pntadbir kalu ni pun x adil..

Tanpa Nama berkata...

Kalau takut sangat ikhlas ke tak ikhlas, silalah bagi kenaikan gaji tu kepada mereka yang telah sedia ada sarjana/phd. yang coming soon tu tak payah le sebab ada kemungkinan mereka sambung belajar ambil sarjana / phd tu sebab dah tau boleh naikkan gaji.sakit hati dengonya kan, huh..tau pun. tak payah lah nak kondem cikgu-cikgu. bukan smua cikgu tak bagus.Confirm cikgu-cikgu yang dan dapat master/phd ni dulu belajar sebab untuk kepuasan diri dan jadi contoh, kalau bukan kat orang lain pun kat anak-anak, sebab masa tu depa ni tak dijanjikan dengan apa-apa ganjaran apatah lagi kenaikan.. tak payah le nak berdengki sangat. biasanya yang dok suka berdengki ni kalau ikut kan pengalaman ialah orang yang malas. pasalnya nak sambung belajar dia malas, tapi tapi bila kawan-kawan belajar dan berjaya dia cemburu. teringin nak berjaya macam orang tapi tak mau berusaha, dan mulalah nak mengata-ngata dan menyalak-nyalak kat orang yang dah berjaya.tak payah lah nak membezakan-bezakan bidang-bidang yang diambil orang. Seorang ulat buku belum tentu boleh menguruskan diri dengan baik bila ditimpa masalah dan belum tentu mempunyai peradaban sahsiah yang baik...juga belum tentu mempunyai kebaikan yang menyeluruh dalam keseluruhan kehidupannya. jadi tak payahlah nak bndingkan orang sastera ke orang sains ke, awatnya corse sastera itu bangsat sangat ke..kalau anda seorang yang profesional terima kenyataan krjn ini tenang, toksahlah pok pek2 saling kata mengata dan berdengki kesumat. itu melambanglkan mentaliti dan tahap pendidikan kita. BAGI kita dah ada master/phd takde nak kecoh pun, bersyukur lagi ada la, nak buat apa mengata-ngata, menuding-nuding...agaknya yang kecoh tu orang yang takde benda2 tu...bagi yang dah ada master/phd bersyukurLAH,
bagi yang takde, kot teringin, belajo le lagi, tuntutlah ilmu sampai ke liang lahad weh....

Tanpa Nama berkata...

33 skim tu yang ketaranya selalu merujuk kepada pensyarah university dan guru sekolah. Pensyarah POLITEKNIK mcm tak de value ke. Asyik2 cikgu dan pensyarah U shja. Rasanya kesusahan buat PhD tu sama je bagi semua org.Walaupun balik politeknik tak de dapat apa-apa insentif bagi pensyarah yang dah kerja lama diPOLITEKNIK tidak seperti pensyarah U tapi alhamdulillahlah sbb dapat peluang sambung belajar dan tambah ilmu walau dah kerja berbelas tahun... Kekadang terasa juga salah pilih tempat kerja ke sampai knowledge yang susah payah diterokai dan diperlajari masa PhD tu kurang mendapat pengiktirafan dan kurang valuenya di POLITEKNIK. Buat Masa sekarang pengiktirafan untuk pensyarah lama yang ada PhD di POLITEKNIK hanyalah 10% markah bonus utk kenaikkan pangkat dengan kena memenuhi banyak lagi kateria2 lain dan ianya juga setara dengan pensyarah2 yang ada melaksanakan SANGKUTAN INDUSTRI (SIP)OR ADA KEANGGOTAAN BADAN PROFESIONAL SEPERTI IEM OR ADA SIJIL PROFESIONAL/KEMAHIRAN TAHAP 3 OR ADA SANJUNGAN/PINGAT. Apakah nilai dan kesusahan PhD tersebut sama dan SETARA seperti kateria2 diatas ya...Rasanya buat PHD jauh lebih susah berbanding dengan SIP or register as a badan professional dll. Dan adilkan PhD holder hanya ada kelebihan 10% markah bonus dan iannya juga sama diperolehi or dinikmati oleh mereka2 sperti yang diatas. Rendahnya nilai ilmu bagi pensyarah yang ada PhD POLITEKNIK. Dan lagi utk pengetahuan juga jika CIKGU2 yang berumur 45 TAHUN keatas boleh ada clause CUTI BERGAJI PENUH TANPA BIASISWA yg nak further SARJANA OR PHD iannya tidak terdapat di POLITEKNIK. PERNAH DIUTARAKAN NAMUN TIADA FEEDBACK DAN KATAANYA KES TERPENCIL. Wahai GURU2 walaupun kalian mimimum requirement utk jadi GURU sama hanya perlu ada IJAZAH shaja dan komitment yang mewajibkan kalian ditempat kerja SEPARUH HARI ianya berbeza dengan kami DI POLITEKNIK yang SEPANJANG HARI tetapi kalian tetap mendapat kelebihan bila sesuatu isu diUTARAKAN dan kami seoleh2 dipngggirkan.Ada beberapa kelebihan yang kalian ada dan kami tiadasebenarnya. Beruntunglah kalian kerana mempunyai PERSATUAN YANG COMITTED MEMPERJUANGKAN KEBAJIKAN KALIAN SETIAP MASAA.. JIka Negara menghendaki rakyatnya cintakan ilmu dalam mendidik anak bangsa masa hadapan... hargailah mereka2 yang berilmu pengetahuan ini agar kami lebih bersemangat dan bermotivasi di dalam merealisikan pendidikan Negara. Harapan kami di POILTEKNIK kepada sesiapa yang berkenaan sammmada cuepacs,pengurusan tertinggi POLITEKNIK, JPA dll jika ada cadangan ke atas penambahbaikkan pendidikan samaada kebajikan staf, pengurusan dll pada masa akan datang tak lupa memandang KAMI pensyarah POLITEKNIK yang telah lama berkhidmat dan mempunyai master juga PHD yang masih terus setia berkhidmat walau ada ketika timbul juga rasa kebosanan dengan SKIM dan SISTEM YANG ADA, dan sudilah apa kiranya KELAYAKAN AKADEMIK KAMI dipandang dan moga IANYA akan terus menjadi pemangkin didunia PENDIDIKAN YANG SEMAKIN MENCABAR INI dalam mendidik anak bangsa. BESARLAH HARAPAN AGAR APA YANG DIUTARAKAN INI MENDAPAT PERHATIAN YANG SEWAJARNYA OR PERLUKAH SEMUA STAF POLITEKNIK YANG ADA PHD BERTUKAR MENJADI PENDIDIK DI UNIVERSITI BAGI MEREKA YANG MERASAKAN TEMPAT TERSEBUT LEBIH SESUAI DALAM MENGEMBANGKAN ILMU MEREKA SERTA MENDAPAT PENGIKTIRAFAN YANG SEWAJARNYA DAN ADAKAH CLAUSE PELEPASAN JAWATAN DENGAN MUDAH BAGI KAMI YA...TERIMA KASIH......

cendanasari berkata...

Setuju dgn pendapat saudara. Mengapa guru lepasan ijazah dianaktirikan. Sedangkan gaji ppld ini ada yg dah melangkaui gaji ppps. Kami masuk u dgn kualiti. Kami ambil master dan phd dgn keputusan yg baik. Sedangkan ppld masuk u dgn ehsan... result kebanyakannya cukup mkn. Buat master pun result hancur tapi naik gaji. Mcm mana ni wahai PM?

Tanpa Nama berkata...

pada pemegang masters atau Phd di politeknik...kalau rasa layak mohon sebagai pensyarah ipta...minta sajalah...tak silap majoriti pensyarah politerdiri dari lepasan politeknik...ada juga diberi ehsan untuk buat ijazah ...sepatutnya berpuashatilah dengan penambahbaikan kerajaan menaikan taraf politeknik...rasanya jika dibandingkan antara politeknik,matrikulasi dan ipg...pensyarah ipg lebih berkualiti kerana kelayakaan asas untuk masuk sebagai pensyarah disana mestilah ada masters....dan kita mesti jujur dengan diri sendiri...selalunya budak-budak berotak cream di u selalunya dan diambil menjadi pensyarah ipta..yang kurang tu benasib baiklah jika jadi pensyarah politeknik dll..guru-guru disekolah pun ramai yang ada masters dan Phd..kelulusan yang baik dalam spm dan juga sarjana muda...sekadar jadi guru jee berbanding yang jadi pensyarah politeknik tu..kalau masih tak puas hati jugak segera minta jadi pensyarah U atau IPTA..iklan dikeluarkan tiap-tiap tahun...kalau layaklah.....nasiblah..kadang-kadang ada masters hanya layak jadi cikgu..ada masters hanya layak jadi pensyarah poli,matrik atau ipg..ada masters layak jadi pensyarah ipta..bergantung pada tahap akademik seseorang itu..jawatan yang sama,masters yang sama...tapi kualiti yang amat berbeza antara satu sama lain..oleh itu tidak adillah yang mengajar disekolah,ipg,matrik hendak gaji dan status yang sama dengan yang mengajar di universiti..belajar-belajar muhasabah diri..kalau betul-betul cream dulu..dah lama jadi pensyarah kat ipta.

Tanpa Nama berkata...

wah...kecewa betul cendanasari kerana mempunyai masters tapi merasakan tidak akan dapat kenaikan HPG sepertimana diumumkan oleh PM dulu...akibat kecewa..telah melahirkan sifatsifat sebenar diri sendiri...penuh dengan perasaan dengki dan sombong diri..sanggup menghina guru sendiri...tak semua guru lepasan diploma tu tak berkualiti..kalau dibandingkan dengan guru-guru lepasan ijazah yang mengajar subjek kelas dua dan tiga bidang kemanusiaan dan bahasa terutamanya..guru lepasan diploma jauh lebih berkualiti..ambil spm dalam bidang sains tulen..dapat keputusan cemerlang dalam spm...lanjut pelajaran di utm atau upm..dapat diploma sains atau matematik..mengajar biologi,fizik,kimia atau math. tambahan...sambung belajar dalam bidang sains atau teknikal..buat masters...itupun dikatakan tidak berkualiti ..belajar-belajarlah bersabar..kalau ada anak..belajar anak sendiri subjek add math,fizik,kimia..kalau anak berjaya...minta lah pada pengetua sekolah untuk mengajar subjek tersebut untuk gantikan guru -guru lepasa diploma yang hina tersebut..kan ko lebih pandai..ada masters lagi.

Tanpa Nama berkata...

Dulu saya further study ambil sarjana saya bayar sekarang guru-guru kena sponsor tak perlu bayar. Tapi tak pa la tu boleh la di terima da nasib kenar suru bayar, bayar ja la.
Tapi yang saya tidak puas hati ne guru-guru dari gred dg34dan 38 terus di naikkan ke gred dg41 melangkau yang ada sarjana.

Tanpa Nama berkata...

Terlalu kasar bahasa cendanasari, saya sudah melalui 3 tahap pembelajaran diploma, ijazah dan master..setiap tahap kami pohon ikut prosedur yg biasa mcm pelajar-pelajar lain juga, kelayakan yang sama mcm pelajar degree..sape kata master hancur sebab setau saya gred lulus C+ ke atas, kalau dpt gred C pelajar dianggap gagal...kami berusaha belajar utk dpt gred B dan A...berulang alik ke universiti setiap minggu guna perbelanjaan sendiri...bknnya dkt 2 jam perjalanan..ms tu kwn2 pon gelak sbb ada master pon gaji x naik tp saya x kisah sy pekakkan telinga asalkan saya puas...skrg bila kerajaan nk bg kenaikan knp ada yg mempersoalkannya...rezeki masing2 trima je la...km dh berthn2 dpt master x kisahk pon org gelakkan kami sebelum nie...yg dengki tu segera la bertaubat..peluang ada dpn mata sila majukan diri anda

Tanpa Nama berkata...

Sape kata cikgu lepasan maktab dan diploma pendidikan tak de kualiti...setahu saya ramai guru maktab yg mendapat 5P A dlm STPM dan straight A dlm SPM disebabkan minat jadi cikgu maka jadi lah mereka itu cikgu...lulusan ijazah sebenarnya majoriti terpaksa jadi cikgu sbb tak dapat kerja bila grad...d sekolah pon nama je lulusan u tp kerja malas..diketuk br bergerak...gaji byk tp kerja hampeh...cikgu2 veteran pulak yg rajin...dulu keja 10 thn br merasa pakai kereta, skrg 3 bln kerja dh bley pakai kereta...

Tanpa Nama berkata...

Kpd semua PA, bekerjalah dgn ikhlas, rezeki akan lebih berkat, x kira apapun jwtn kita, keberkatan rezeki adalah paling utama, hidup akan lebih tenang, hati akan sentiasa lapang...

Tanpa Nama berkata...

Dalam perkhidmatan awam,terutamanya dalam perkhidmatan pendidikan memang tak galak dan tak berbaloi melanjutkan pelajaran ke universiti, kerana laluan kerjaya kenaikan pangkat menemui kebuntuan selepas skim gaji diangkat naik dari DGA29/32 ke DG41 bila tamat pengajian. Baik guru biasa mahunpun guru penolong kanan di sekolah rendah dinafikan sama sekali hak kenaikan pangkat sebagai seorang pentadbir atau Guru Besar. keadaan Kemelotan ini sudah berlarutan selama 10 tahun sejak 2014, akan ttp belum menemui jalan penyelesaian lagi. Apa sudah jadi? JPA tak ada idea utk cari jalan keluar ke?????

Tanpa Nama berkata...

Ko ni lembabka. Ko trai tnya guru guru kt skolh brapa mrkah untuk dpt A skrg?& brapa nk dpt A dulu? Sbbtu bdk skrg byk a xmcm dulu. Dulu ssh bai blaja. Skrg gred direndhkn xnk bg nmpk gred jth. Xcaya tyla guru. Zamn ko ada mrkh bantu exam ke? Skrg byk. Ni lg satu klu ko nk tau guru kt skokh trpksa bg bdk lulus dgn sistem br skrg. Klu xtau jgn tnjk tau. Kopn xlyk jd pnmu duga. Sbb ko pn sm je kurg cerdik. Mcm mn blh trlps msk gov. Pki kabel besar ke? Brapa volt?

Tanpa Nama berkata...

anon 3.55 tak ada lain dalam fikiran dia...pangkat..pangkat..pangkat..dah elokla laluan kerjaya dia..dari guru lepasan maktab..diberi ehsan buat ijazah..naik gred 41..lepas 8 tahun naik la 44 dan seterusnya...bila dah naik gred 41 dia rasakan dia hebatla tu..nak pangkat pulak..senang cakapla..sebenarnya antara ko yang kununnya grad dengan gurubesar ko tu sama jee dari segi akademiknya..cuma ko tu diberi ehsan dapat ijazah manakala gurubesar ko tu tak mahu je nak sambung belajar..sebab tu nilai ijazah ko tu hanya layak ngajar kat sekolah rendah jee..tak layak pun nak ngajar kat sekolah menengah..tidak punyai value pun...dulu awal-awalnya adalah guru sekolah rendah..diberi peluang masuk u secara ehsan..kemudian ditempatkan kat sekolah menengah..rupanya hampas je..ijazah tak menepati nilai untuk ngajar sekolah menengah pun..sebab tu sekarang semuanya ditempatkan kat sekolah rendah jee..sepatutnya ko kena bersyukurlah dapat merasa gred 41 macam guru sekolah menengah..ini ko melalak pulak nak pangkat..ko pergi tenguk pulak kat sekolah menengah..belambak guru-guru biasa gred 48..sepatutnya guru-guru inilah diangkat jadi gurubesar kat sekolah rendah...itu baru adil...jika keadilan yang ko hendaklah.

Tanpa Nama berkata...

sambung sikit lagi...anon 3.55 ni akan bertambah dengkinya pada 2014 nanti...guru-guru besar gred 34..38 akan dinaikkan terus ke gred 42..lagilah meroyan anon 3.55 ni..

Tanpa Nama berkata...

manusia yg tak benarkan org lain luahkan perasaan kekecewaan nampaknya.autokratik betul ni.jgn mghina org lain, jaga diri baik-baik cukupla.

Tanpa Nama berkata...

sambung sikit lagi : betul ke GBGB gred 34 & 38 akan dinaikkan ke gred 42? jgn membawa cerita dogeng lagi sebab ia akan melibatkan perbelanjaan yg amat besar la, elaun-elaun tambah, gaji pun naik , mana nak cari duit. ha, duit bisp yg diambil balik drpd cikgu agak banyak, cukup tampung perbelanjaan tambahan ini ke! ka ka ....

Tanpa Nama berkata...

Aaah lupa nk ckp kt skola aku ada guru ada mastet tp bila time ada keja hjg minggu bg alasan peribadila. Kereta kn blockla.kdg kdg smpai terkantoi penipuannya. Tp aku fkr positf je mgkn dia amik master bidang tipu tipukot. Wt kajian bahagian penipuan terbaaikkkkkk. Kat u mn eik ada bidang tu? Itulh cerdikkn

Tanpa Nama berkata...

Berita baik bagi guru. Penetapan gaji baru ppps dan pppd 2014. Jawatan selepas ini juga dikenali sbg ppp shj. Dan juga skim gaji guru baru utk pemegang sarjana n phd. Klik link ini http://www.kiniinfo.com/skim-pendidikan-ppps-pppld-menjadi-ppp-dan-gaji-permulaan-untuk-sarjana-dan-phd/

Tanpa Nama berkata...

Dah baca. Cam menarik je bunyinya

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling baru gaji baru ppp 2014 ni yg dkluarkan jpa x mention details bg guru telah berkhidmat dan sudah mempunyai master n phd...mereka nii akan naik brp tangga gaji?

Tanpa Nama berkata...

Insentif Hadiah Kenaikan Gaji yg setimpal dan sepatutnya patut diberi, tunggu dan lihatla.

Tanpa Nama berkata...

Rasanya utk master satu knaikan dan utk phd 2 tangga gaji

Tanpa Nama berkata...

Haaa..haaa..
Gaji starting baru guru yg baru masuk berkhidmat (sarjana muda pendidikan) = rm2228.00.

Gaji starting guru baru yg ada kelebihan sarjana = rm2733.00.

Gaji starting guru baru yg ada phd = rm3040.00.l

Hoorayyyyy!!

Tanpa Nama berkata...

Mngikut pkllg baruni. Yang untg guru yg brklyakan trsebut n br masuk jd pndidikla. Yg dh lm n gaji dh mlbihi xde ape2 prbezaan gaji. Xpelah yg pntg mengajar dgn ikhlas. Pd yg br nk jd pndidik jgnla masuk krna gaji jdlah pndidik yg ikhls untk mndidik anak bgsa. Dr guru sarjana

Tanpa Nama berkata...

nampak macam begong pulak gaji permulaan masters dan Phd bagi guru..bakal guru terpilih selalunya akan masuk maktab dan u melalui tapisan yang ketat..lepas keluar maktab atau u..ditemuduga dan dilantik sebagai guru..selepas pengesahan jawatan dan dapat kebenaran belajar..baru buat masters atau phd...faktanya disini ialah golongan yang terpilih jadi guru tak berkesempatan dapat permulaan gaji yang tinggi kerana tidak berpeluang buat master...kena jadi guru dulu....yang untung ialah graduan yang tidak memiliki ijazah perguruan...lepas keluar U..tiada kerja...buat masters...kemudian memohon jadi guru...dapat gaji tinggi pulak..gilo sungguh.

Tanpa Nama berkata...

anon 6:31 ni memang ketinggalan zaman..bila dikatakan miliki ijazah ehsan..marah pulak..memang guru-guru bergred 34 dan 38 akan dinaikkan pada gred 42 melalui skim bersepadu gaji guru pada 2014..tiada lagi kategori guru berijazah atau tidak berijazah..semuanya sama..guru-guru yang tak sambung belajar pun akan jadi guru macam ko lah jugak..di pusat pengajian yang lain seperti pusat latihan belia contonnya..dah wujud gred 42 walaupun tenaga pengajarnya pemegang diploma tak macam ko yang kununnya ada ijazah tu..tak payah lah ko nak melahirkan kekecewaan pada sistem..nanti nampak benar perasaan dengki ko tu pada golongan guru yang kununnya tak sambung belajar tu..lagipun dah jadi perbualan dan jenaka dikalangan pensyarah u atau guru-guru grad atas persaingan sijil terhadap guru macam ko ni...ko main pun ko tetap dapat ijazah...semuanya ehsan kerajaan je...oleh itu tak payahlah ko nak meninggi diri dengan ijazah ko tu.

-pesanan dari kerani sekolah rendah yang selalu dok tenguk sijil akademik guru-guru sekolah rendah.

Tanpa Nama berkata...

Takkan gaji level spm nk sama dgn gaji level phd..agak2 la kot..

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu komen jika tak puas hati. Apa dosa mereka yg tuntut ilmu andai diberi ganjaran?. Didik hati dgn rasa kesyukuran dgn apa yg ada. Sudah ditetapkan rezeki mereka yg menuntut ilmu itu lebih dr kita jgn dipertikaikan. Kalau nak silalah sambung belajar lagi. Bukankah disamping mendapatkan ilmu, meningkatkan taraf hidup antara agenda utama bila kita menyambung pelajaran ke peringkat lbh tinggi?. Buat pengetahuan semua hampir semua sekolah menengah di Malaysia mempunyai guru-guru lepasan sarjana dan phD. Senario ini merupakan satu kelebihan bg menjana generasi dan masyarakat yg lebih cemerlang.

Tanpa Nama berkata...

Bukankah menuntut ilmu adalah perkara yg dituntut oleh Pencipta kita? Insan yg memahami tidak akan sesekali menghina mereka yg cintakan ilmu. Bukankah guru antara mereka yg harus kita hormat. Hya yg cetek ilmu dan agama shj yg suka mendabik dada dan menghina orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Sangat setuju..rata2 pensyarah politeknik memperolehi degree ehsan dr kpm ketika itu dgn mendapat bisiswa. Hasilnya dgn pointer degree 2.4 shj sudah layak bergelar pensyarah dgn disogokan master pendidikan level diploma. Tepuk dada tanya hati..adakah anda betul2 lyk memperolehi benefit yg sm dgn pensyarah ipta. Tahap bercream kah

Tanpa Nama berkata...

Hati-hati bila berbicara dan menjatuhkan hukum ke atas org lain. Bukankah bila anak masing-masing tidak menjadi ibubapa menjadi penyumbangnya?. Asyik kutuk orang halalkah gaji yg diberi utk anak-anak makan?.

Tanpa Nama berkata...

Hati-hati bila berbicara dan menjatuhkan hukum ke atas org lain. Bukankah bila anak masing-masing tidak menjadi ibubapa menjadi penyumbangnya?. Asyik kutuk orang halalkah gaji yg diberi utk anak-anak makan?.

Tanpa Nama berkata...

penutup:

1.menuntut ilmu tak semestinya bersandarkan pada sekeping ijazah,masters atau Phd semata-mata..ilmu tidak formal kadang-kadang lebih tinggi darjatnya dari sekeping sijil.
2.nilai ijazah berbeza-beza kualitinya..ijazah ehsan dari KPM untuk guru lepasan diploma tidak sama dengan ijazah yang dapat dari persaingan sijil akademik..oleh itu terimalah realitinya..hanya layak mengajar disekolah rendah sahaja...kemudian tak payah berlagak memandang rendah pada guru yang tidak sambung ijazah..begitu juga ijazah ehsan untuk pensyarah politeknik..hanya layak untuk mengajar di politeknik sahaja..walaupun gelarannya sama..pensyarah...nilai dan mutunya adalah jauh berbeza...tidak sama dengan kualiti pensyarah ipta..oleh itu tak payahlah demand macam-macam..tak puas hati macam-macam..sedangkan ada lagi golongan berotak cream..hanya jadi kumpulan pelaksana saja.
3.puak master atau Phd yang bagaimana akan naik gaji..dapat hpg..tunggulah bukan jan.2014...tak berapa hari lagi..yang dapat bersyukur..yang tak dapat...bukan rezeki anda..rezeki orang lain.

Tanpa Nama berkata...

sambung:
4.tidak bermaksud untuk MENGHINA cuma untuk menyedarkan setengah orang ..sesuailah tu.

Tanpa Nama berkata...

sapa cakap cikgu untung...sila buktikan dengan fakta bukan dengan auta..kami tak dijanjikan dengan kenaikkan pangkat bila sambung belajar..walau berada pada gred 52 sekali pun pejabat kami amat besar iaitu bilik guru hanya ada kipas saja..bandingakan dengan pegawai awam di pejabat lain dengan gred 17 sudah ada bilik sendiri ada aircond..kalau tak percaya pergi tengok di pejabat-pejabat majlis
daerah... tak nampak dimana penambahbaikan yang dikatakan...pegawai kerajaan terus digula-gulakan oleh wakil pegawai kerajaan sendiri

Tanpa Nama berkata...

Buat kat open universiti ke?? Ramai cam tu..

Tanpa Nama berkata...

Apa yang saya faham dari pengumuman ini Hadiah Kenaikan Gaji (HKG) hanya diberikan kepada skim terlibat dengan syarat mereka ini berada pada gred lantikan. Bermaksud jika guru (gred DG) terlibat sekalipun hanya DG41 sahaja yang diberi HKG, DG44, DG48 tidak terlibat dengan HKG ini. Begitu juga dengan pensyarah yang lantikan DS45 dengan syarat lantikan adalah master juga tidak diberi HKG bagi master yang dia ada. Sama juga dengan DS51. Itu apa yang saya paham.

HKG HANYA YANG BERADA DI GRED LANTIKAN DIMANA GRED LANTIKANNYA HANYALAH KELAYAKAN YANG LEBIH RENDAH DARIPADA MASTER OR PHD.

Apa-apa pun saya sangat berharap kami pengajar di universiti yang berada di Gred J ni terbela juga. Kami ni minoriti. Tugas macam pensyarah DS tapi duduk di 41 jer. Ada master or Phd J jgk. Nak naik susah. Universiti kata kami bukan akademik, JPA kata kami bukan P&P.

usin berkata...

1. terlalu banyak komen dan tidak puas hati kepada skil gaji guru keseluruhannya oleh bukan guru.
2. kes terpencil seperti guru buang masa, lambat masuk kelas, ponteng mengajar dsb dijadikan sebagai masalah umum. seorang dua yang terlibat, semua mendapat kesan.
3. kita kena tunggu dahulu apa bentuk pekeliling yang akan dikeluarkan oleh jpa nanti. terlalu banyak spekulasi dan agak-agak menjadikan sesuatu berita yg tak pasti itu menjadi benar.
4. janganlah kita keterlaluan menghina, mencerca dan membodoh-bodohkan guru. gurulah yang mendidik doktor, profesor, d.o, jurutera, juruterbang dan malah diri kita sendiri. apa kewajaran rezeki guru itu kita cuba nafikan. rezeki itu datang dari Maha Pencipta, jika sudah ketentuanNya, siapa yang mampu menghalang?
5. rezeki Allah datang dalam pelbagai bentuk. bukan semestinya dalam bentuk wang ringgit yang perlu kita jolok di mesin ATM setiap hujung bulan. seorang insan yang bergaji driver bersama 5 orang anak tidak semestinya menderita berbanding seorang yang bergaji doktor yang tak punya anak!!

Liya berkata...

Saya setuju dengan Usin, berfikian positif dan rasional lebih baik dari mengumpat dan menghina. Kita tunggu saja pekeliling terbaru..Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga, jangan lupa jasa guru kepada kita, tanpa guru siapa la kita..dari buta huruf kita mengenal abc, dari orang biasa kita mendapat gelaran Dr, Dato, Tan Sri dan sebagainya..

Liya berkata...

Saya setuju dengan Usin, berfikian positif dan rasional lebih baik dari mengumpat dan menghina. Kita tunggu saja pekeliling terbaru..Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga, jangan lupa jasa guru kepada kita, tanpa guru siapa la kita..dari buta huruf kita mengenal abc, dari orang biasa kita mendapat gelaran Dr, Dato, Tan Sri dan sebagainya..

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling dah keluar...cuma dr apa yg difahami..dg42 hanya layak kpd dg29-38 yg ada ijazah..kenaikan gaji kpd pmilik master dan ijazah yg masih dlm gred lantikan(dg29 dan dg41) dan pluang kenaikan pangkat mgikut time based. Wallahu a'lam

Tanpa Nama berkata...

bgm pula dgn dg48 kini yg telah memperolehi sarjana dlm tempoh perkhidmatan 10 tahun dg41 dulu? kalau diikutkan syarat, layak. ramai dg41 dulu yg sambung belajar dan dpt sarjana, phd tapi masih berkhidmat di sekolah sebelum naik pangkat ke dg44.

Tanpa Nama berkata...

sabar.....tak kan yang sudah ada masters atau Phd tidak diberi HPG kot..nampak pelik benar jika yang baru dilantik dinaikan gaji...yang dah berpuluh tahun ada masters tidak diberi HPG...nampak bodoh jee sistem yang dipakai..tapi sabarlah dulu.

Tanpa Nama berkata...

oops...terlupa...batch saya dulu pppbs kemudian sambung degree masuk dg41 sambung sarjana, phd sebelum naik pangkat ke dg44,48. dah lebih sedekad.

Tanpa Nama berkata...

Mmm...betul tu...mmg nampak tak praktikal jika yg fresh dan masih dlm gred lantikan saja yg d ambil kira. Jadi, kita sama2 tunggu dan tengok....

Tanpa Nama berkata...

Makluman. Bg guru yg ada master or phd. Lihat pekelilg yg tlh keluar. Semua merujuk pd gaji minimum klykn masuk master or phd. Sekirnya tlh melepasi gaji trsbut tidk ada sbrg prbhn. Apth lg yg tlh mndpt knikn gred gaji tlh mlbhi paras minimum trsbt. Mmg yg untg bg yg br msk mggunkn klykn trsbt ttp temph mrka bljr dgn kenaikn yg diterim bg yg tdk smbg hmpir sama sbnrnya. Bg yg 29, 32, 38 mrka blh ke gred 42 apabila mlpasi syarat n disokg ktua jbtn sert adanya kekosongn jwtn trsebut. Cuba lihat pekeliling ygtlh keluar. Bg isu gaji guru yg lama. Sekirants brkhidmt 5,6 thnpn past tlh melepadi minium untk phd. Sbnrnya adil bila yg ada klykn trsbt msk dgn tgga gaji brkut.bg yg lama n ada klykn trsebut anda xperlu rs iri hati or xkepuasn prsaan krna pasti apa yg diterima anda lbh jauh tggi bg yg baru. N ada ttp brpluang cerah untuk dinaikk pgkt mengikut tmpoh ms perkhidmtn.

Tanpa Nama berkata...

kalau di teliti jawapan PM di parlimen tempohari...penjawat awam yang telah mempunyai masters dan Phd akan di beri HPG...cuma untuk guru dikatakan guru lepasan diploma..takkan seorang Pm akan memberi jawapan kosong ...pm mesti merujuk pada JPA...masih ada harapan lagi...harap bersabar...tunggu pekeliling 33 skim yang terlibat.

Tanpa Nama berkata...

Mohon pegawai tadbir juga termasuk dalam insentif ini. Pemegang sarjana skim ini juga menyumbang..

Tanpa Nama berkata...

Semua guru huru yg komenni dh maduk persatuan ke. Gaji nk byk ogkat nk lebih. Tp keahlian persatuan yg mmbwa ke suara bersama ada masuk x. Brani kerat jarila yg guru guru or pa yg ramai x msk prsatuanni la yg cbk sgt nk itu ini.mkn hsl dr prsatuan org lain. Bkn ckp kosong klu xcaya g cek nutp or kesatuan semua jbtan. Berseph yg x masuk. Tahu nk dapat je. Wei msk dll klu x buat malu jela. Brni aku tnya guru sendiri yg diorgpn x msk. Tp bab apa cuepacs lawan nk mcm muka xmalu. Ibarat mkn hasil org lain. Duit xnk keluar. Byr yuran la wei bkn buat muka x malu. Yg ahli kesatuan xkn terasa iti la. Biar org bkn ahli trsa sikit

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana jika kontabel polis.ada PHD ? Naik ACP ?

Tanpa Nama berkata...

Betul...cuba berhujah tanpa emosi guna logikal..dah rezeki masing masing..kasi bersih sikit hati

Tanpa Nama berkata...

Nak buat kelakar ke ape.. mana ade pensyarah uni DS45 tak ada master. . Syarat kelayakan minimum DS45 adalah master ye.. so no point pong pang psl hkg pd gred yg x wujud

Tanpa Nama berkata...

Tu namanye rezeki budak2 ni.. aku bkn guru tp aku setuju je dgn hkg tuk guru yg ade master n phd ni..sbb ape.. sepanjang budak2 ni menganggor x kej n tepakse buat master sbb nk besaing tuk dpt kerja..korang time tu dh senang lenang dgn kerjaya yg establish..budak2 br nk up ni entah2 mkn maggie je kt hostel..so ape slhnye diorang ni dpt rezeki lbh..sbb budak2 ni bersusah2 dahulu..

Tanpa Nama berkata...

hmmm semua dalam berita mesti naik nama PPPS yang kami PPPT politeknik x sebut pun..x pe la buat masters pun untuk kepuasan diri..kalau dapat kenaikan itu rezeki tambahan buat anak isteri..yang tak dapat jangan simpan dalam hati. rezeki Allah di mana sahaja..

Tanpa Nama berkata...

Orang Melayu kalau nak senang mesti ada phd dalam semua bidang. Baru boleh hidup senang. (perangai hasad dengki)
Satu lagi, takleh tengok orang lain senang! Dari kuli batak sampai ke raja, semua melayu perangai sama.
Nak amek master salah, nak buat phd pun salah. Diorang suka kita kekal ngan SPM gred 3 sampai bila bila.

Tanpa Nama berkata...

Bila pekeliling ni nak keluar?? Any info...hrp kerajaan lebih utamakan kktgn awam yg bekerja dipjbt berbanding kerjaya guru. Guru dah byk dpt insentif. Pertimbangkn skim lain pula. Tq

usin berkata...

dari bisik2 yg didengar, sampai sekarang pekeliling JPA bilangan 41 belum keluar-keluar. sebabnya antara lain ialah tentang HPG yg dituntut oleh banyak kesatuan-kesatuan sekerja termasuk kesatuan guru. kesatuan-kesatuan guru sejak lama telah memohon kepada JPA agar guru-guru yang lulus master @ phd dianugerahkan HPG walaupun telah melangkaui gred lantikan. pekeliling JPA bil 40 hanya menyebut tentang gaji permulaan kepada lulusan ijazah sarjana muda, sarjana dan phd. dalam pekeliling tersebut juga tidak disebut tentang 33 skim yg terlibat dalam insentif, contohnya pensyarah IPTA. bagaimana penentuan HPG kepada pensyarah IPTA, pensyarah pergigian dsb. secara logiknya jika kesatuan guru yang memohon, kenapa pulak yang dapat hasilnya ialah bakal2 penjawat awam yg baru mohon masuk kerja dan belumpun jadi ahli mana2 kesatuan? haaaa....kepada yg menunggu, tetapkan iman dan sabar agar ada hasil apa yg ditunggu. jika dah ditakdirkan belum ada rezeki, redha ajelah. rezeki tu hak Allah, ikut Dialah nak bagi cara dan bentuk apa...

Tanpa Nama berkata...

Bila ler nak kuar pekeliling ni....ckp bukan main tp smpai skrg tak kuar pun sekular

Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus berkata...

salam..betul tu pak usin..orang lain yang minta..orang lain yang dapat..redha aje lah...mmg dah bersyukur tp kalu itu hak kita..kenapa tidak....

apa2 pun...tgk atas..kita rasa kita miskin..tgk bawah..kita rasa kita kaya...bersyukurlah dgn apa yang ada...dan jgn lupa berzakat..rezeki berkat.....

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 214   Terbaru› Baru»