SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 Disember 2013

RASUAH BUKAN DISEBABKAN GAJI KECIL TETAPI BERKAITAN INTERGRITI

Utusan Malaysia
25/12/2013


BEBERAPA hari lepas, kita dikejutkan dengan penangkapan beberapa orang pegawai jabatan kerajaan yang terlibat dengan rasuah berkaitan urus niaga dadah.Kenyataan seorang Timbalan Presiden CUEPACS yang mengatakan gaji penguat kuasa kurang punca rasuah, pada saya tidak tepat.

Ini kerana rasuah berkaitan dengan integriti dan jika penguat kuasa berkenaan seorang Islam yang memahami dan mengamalkan Islam sepenuhnya, pasti tidak akan mengambil rasuah.
Ini kerana kalau dikaitkan dengan gaji kurang, bukan penguat kuasa sahaja pernah ditahan, malah pegawai atasan yang bergaji puluhan ribu ringgit sebulan pun pernah ditahan.Siapa yang tidak kelabu mata kalau dalam sekelip mata ditawarkan puluhan malah ratusan ribu ringgit untuk melepaskan satu sindiket dadah?

Bagi kita yang beragama Islam, soal keberkatan adalah isu utama dalam mencari rezeki, kerana kalau tidak berkat, bagi satu lembah emas pun tidak pernah cukup.

91 ulasan:

Anonymous berkata...

beruk2 yang suka main 1st 2nd 3rd takda ke hari ni? ohhhh patutla hari ni hari sabtu, beruk2 ni bercuti tak dapat guna internet pejabat. kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

dah lama dok bagi tau...rasuah bukan berkaitan gaji..berkaitan dengan taraf keimanan seseorang..kalau rajin dok perhati..semakin besar gaji dan pangkat...semakin besar rasuah yang dimakan...sebab tu rasuah susah di benteras di malaysia..dan tenguk pulak keluarga pemakan rasuah..huruhara semuanya.

Tanpa Nama berkata...

NK BENTERAS KENA BENTERAS DARI KEPALANYA, KALAU KEPALA DOK ADA LAGI TU LA BOLEH DOK SUAP LEPAS TU BERAK BAGI ORG LAIN KENA NAJIS

Tanpa Nama berkata...

SETIAP JABATAN KERAJAAN SPRM KENA TGK KEPALANYA, SEBAB KEPALANYALAH JADI IKUTAN KPD ANAK2 BUAH

Tanpa Nama berkata...

katakan contoh jabatan polis..beranikah ketua polis negara istiharkan diri dia tak pernah ambil rasuah semenjak jadi polis dulu..kalau dia bersih..insya-Allah rasuah dapat dibenteras dikalangan anggota rasuah..kalau tidak..jadi ketam je le..

Tanpa Nama berkata...

Pengalaman aku la dok jbtn kerajaan mmg bos2 ni byk makn suap,bukti secara fizikal ada cuma visual je tak ada, nk report kt sprm kan kita kena bagi bukti, last2 sebelum sprm nk siasat bos kita, kita kena siasat dgn bos pla yg nak jadi mangsa org yg bt report la,bos goyang sana sini dpt naik pangkat bagai huh tak tau la aku, dgr dan lihat je la, kerja kuli mcm ni je la nasib, lagi berkuasa lagi berpengaruh mcm2 boleh buat... MCM HARAMJADAH

Tanpa Nama berkata...

PUAK2 PNP,PTD BERANI KOMEN KA BAB NI???

penjawat awam berkata...

kecilkan kuasa sesuatu organisasi. kita ambil contoh di amerika yang mengamalkan sistem kapitalis. memandangkan malaysia juga mengamalkan sistem kapitalis dan kronisme, tidak salah aku guna contoh negara amerika.

di US, mereka membahagikan agensi penguatkuasaan mereka secara menyeluruh. sesuatu agensi itu tidak memegang kuasa terlalu banyak. lihat sahaja perbezaan antara FBI dan polis negeri. kuasa polis hanya terhad di sesuatu daerah dan negeri sahaja. manakala fbi mempunyai kuasa merentas negeri dan ianya dianggap sebagai "polis persekutuan".

tetapi di malaysia, polis diraja malaysia mempunyai banyak kuasa. kuasa membenteras jenayah, kuasa di atas jalanraya yang sepatutnya diberikan 100% kepada jpj, kuasa menangkap pendatang asing yang sepatutnya 100% diberikan kepada imigresen, kuasa mencegah penyeludupan yang seharusnya diberi 100% kepada kastam, malah juga mencampuradukkan tugas yang sepatutnya milis kpdnkk, pejabat daerah/tanah, suruhanjaya komunikasi dan sebagainya.

kecilkan kuasa setiap agensi, biar mereka buat urusan yang berkaitan dengan nama agensi itu sahaja. dari situ pemantauan boleh dibuat.

suruhanjaya pencegahan rasuah malaysia juga patut dirombak dan dijenamakan semula. berikan dia kuasa bukan setakat mencegah rasuah, tapi dalam mencegah salah guna kuasa, integriti dan sewaktu dengannya. ini kerana salah guna kuasa tak semestinya rasuah. penggubahan wang haram tak semestinya rasuah.

pegawai dari suruhanjaya ini juga perlu ditempatkan secara kader di setiap jabatan, terutamanya jabatan berisiko tinggi yang melibatkan kepentingan awam dan menjalankan urusan yang berkaitan dengan wang.

tapi pokok pangkal dari atas jua. pepatah kata bapa borek anak rintik. jadi kalau bapa pun penyamun, jangan harap anak jadi soleh. dalam erti kata lain, kalau pemimpin atasan samada di peringkat politik mahupun penjawat awam takda integriti, jangan harap kakitangan di bawahnya akan jadi orang yang elok. buatlah seksyen/unit/bahagian pencegahan rasuah di setiap jabatan sekalipun, takkan boleh selesai punya.

polisi pengambilan pekerja dan keistimewaan penjawat awam juga perlu dikaji semula. dengan sistem sekarang ni penjawat awam terlalu selesa dan naik lemak, sebab nak buang atau berhentikan seseorang kakitangan cukup susah disebabkan prosedur dan polisi yang merepek2.

Tanpa Nama berkata...

Nak jadi timbalan cuepacs kena rasional lah tuan. Bukan zaman dulu.

Tanpa Nama berkata...

Kalau bab rasuah ni......tanya pak pm, menteri, yb dan seumpamanya....
Mereka ada jawapan!

Tanpa Nama berkata...

Dr awal pengambilan pejawat awam pun dh boleh diragui integriti,masa temuduga jgn anda berkata saya mempunyai integriti,amanah, jgn harap la anda diterima, krn org yg mempunyai integriti jgn harap pegawai jbtn penguatkuasaan nk terima anda, krn hal tersebut boleh menjerut pegawai2 yg dh selesa dgn amalan demikian.

Tanpa Nama berkata...

Guna harta kerajaan buat mcm harta sendiri tu kategori apa?

Tanpa Nama berkata...

ada pegawai kat sesetengah jabatn bagus, contoh ada kontraktor nak ofer bg barangan sebagai habuan tapi apa kata pegawai tersebut kalau nak bagi juga elok bagi kat semua anak buah,akhirnya kontraktor tersebut dh tak bagi dh,nmpk sgt nk suap utk projek

Tanpa Nama berkata...

Rasuah tak kira siapa tapi selalunya rasuah berlaku pada mereka yg berkuasa jea, spt berkuasa meluluskan sesautu, cthnya meluluskan ape bentuk yg bersifat kewangan serta berkepentingan. Mereka yg herkuasa di dalam sesautu orginanisasi ataupun negara spt PM, TPM, MENTERI, TIM.MENTERI, YB, SENATOR, PTD, CEO, EXCO, KETUA PENGARAH, PENGARAH, KETUA JABATAN, KETUA UNIT, KETUA POST.

Tanpa Nama berkata...

Apabila dah terkenal sbg boss maka peluang dan ruang utk terjebat dgn gejala rasuah semakin terbuka KECUALI pegawai itu mempunyai amalan agama yg tinggi/berintegriti. Rasuah sebenarnya tidak terhad kpd golongan PA gred atasan je tapi berlaku di semua peringkat cuma jumlah harta/wang yg terlibat berlainan. Mungkin PA yg berkedudukan tinggi dan berpengaruh boleh dpt amaun yg lebih besar (jutaan ringgit) manakala di peringkat gred bawahan mungkin melibatkan nilai yg kecil. (ratusan atau ribuan ringgit). Justeru itu amalan nilai2 agama, jati diri dan integeriti itu amat penting ada pd setiap rakyat jika rasuah hendak dikurang/dihapuskan. Hakikatnya rasuah berlaku tidak tertakluk kpd satu perkara saja tapi pelbagai.

Tanpa Nama berkata...

Tunggu hari isnin nanti kami akan bermaharajalela sbb kat pejabat lengkap dgn wifi percuma. Hari ni dan esok off dulu. Hehe.... org kite..

Tanpa Nama berkata...

Anonymous : beruk

Tanpa Nama berkata...

Harap CUEPACS usaha kembalikan degree berasaskan kepandaian, kesian anak2 tuan2 yang belajar pandai tak ada kerja sebab bodo yang beli degree dok kebas tempat dorg.
SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma 
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am
siapa2 yang sudah terlepas SPM & nak ambil degree kne ambil spm calon persendirian & wajibkan skor 5A, 
Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.
Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai.

Jangan integrity di slogan saje yer.

Tanpa Nama berkata...

Yg menteri2 hampa x kalut nk buat siasatan. Depa tu la hantu paling besar. Sprm pun takut ngan menteri.

Tanpa Nama berkata...

Harap CUEPACS usaha kembalikan degree berasaskan kepandaian, kesian anak2 tuan2 yang belajar pandai tak ada kerja sebab bodo yang beli degree dok kebas tempat dorg.SPM 5A > degree dan guru4A - 3A diploma 2A - 1A sijil0A buruh, pembantu rumah dan pekerja amsiapa2 yang sudah terlepas SPM & nak ambil degree kne ambil spm calon persendirian & wajibkan skor 5A, Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai.Jangan integrity di slogan saje yer.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Kesian aku tgk. Semua tajuk mesti ada copy paste ulasan ni

Tanpa Nama berkata...

Rasuah bukan mengenai duit sahaja. Masuk kerja buang masa di blogg cuepacs ni juga dikira rasuah. Tak buat kerja yang dimanahkan juga rasuah. Tipu mc dan cuti sakit juga rasuah.

Tanpa Nama berkata...

Di organisasi getah terulung ... Pengurus dan penolong pengurus kuat mkn komisen .... Tak jadi apa2 pun..... Asik berkepit dengan kontraktor jer... Kita di pejabat kena dengar arahan kontraktor... Yang paling terok kontraktor boleh ugut lagi kalau lambat proses payment nak report pada penolong pengurus dan pengurus....

Tanpa Nama berkata...

Kenapa internet kat negara kita ni kelajuannya masih dikawal rapi oleh pihak berwajib? Kalau bertujuan utk menyekat penyalahgunaanya oleh pihak2 jahat, elok tak perlu internet langsung sebab penjenayah buat hal bukan kira masa dan waktu. Ini telah menyebabkan pihak yg baik menanggung kerugian kerana terpaksa bil bulanan yg sama walaupun talian sering tak boleh digunakan. Maju apa mcm ni... Tinggal kat bandar pun talian teruk apatah lagi kat kawasan pedalaman.

Tanpa Nama berkata...

Jbtn lain jika skim anda blum dkaji anda hndklah mengamalkan rasuah bla rasuah dh sebati barulah kerajaan prihatin utk meningkatkn gaji anda utk mengelakkan rasuah,krn utk menilai kenaikan gaji bukn krn integriti anda ttp krn rasuah amalan anda, tq

Tanpa Nama berkata...

Pengelaman rakyat Kedah. PAS sebelum PRU12 berjanji nak hapuskan cukai pintu, cukai tanah, barang, nak jaga kesucian islam dan banyak lagi. Tiba-tiba Allah SWT memenuhi hajat mereka. Pertama sekali mereka naikkan tarif air sebanyak 150% dan kadar minimum 100%. Cukai pi8ntu bukannya dihapuskan malah dinaikkan 100%.

Kesucian islam tercemar apabila madrsah di Kanchut dimusnahkan kerana nak bina shopping complex. Pusat hiburan tumbuh macam cendawan dan lebih menghairahkan.

Indah khabar indah?????

Tanpa Nama berkata...

Ko salah blog la..

Tanpa Nama berkata...

rasuah tak kira mana-mana parti..awat la bodoh sangat..ikut bekas presiden kupek la tu...

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, ikan busuk pun mula daripada kepalanya.

Tanpa Nama berkata...

Kepandaian sama, IQ sama, SPM sama, pointer degree sama, malah segala2nya sama. Tapi fikiran ku kusut kerana aku tak dpt menjawat jawatan satu drpd jawatan berikut:
doktor
pengurus
pengarah
KSU
CEO
doktor pakar
jurutera
saintis

*keluhan drpd segelintir kumpulan pelaksana yg 'super' hebat kerana mendakwa dirinya setanding dgn org lain dlm segala hal.
- komen yg sungguh memalukan.

Tanpa Nama berkata...

Beruk dan lembu punya kerja.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Kepandaian sama, IQ sama, SPM sama, pointer degree sama, malah segala2nya sama. Tapi fikiran ku kusut kerana aku tak dpt menjawat jawatan satu drpd jawatan berikut:
doktor
pengurus
pengarah
KSU
CEO
doktor pakar
jurutera
saintis

*keluhan drpd segelintir kumpulan pelaksana yg 'super' hebat kerana mendakwa dirinya setanding dgn org lain dlm segala hal.
- komen yg sungguh memalukan.

Ahad, Disember 29, 2013 11:01:00 PG

---------------------------

kurang2 derang berani bersuara psl mmg ader pra-syarat utk sesuatu jawatan. nko ade?

nak ikutkan derang nih lg bagus dari yg ade kelulusan utk jwtn tuh jer tp psl 'kebijaksanaan cuepacs & jpa', derang dpt naek gred lebih tinggi secara PERCUMA!

Tanpa Nama berkata...

Tunjuk bukti jika ada pra syarat yg membolehkan PTN17 yg ada degree boleh dinaikksn ke gred N41. Dah wujudkah jawatan pembantu tadbir N41, apa pula skop tugas baru mereka? Urusan pejabat je dah boleh naik 41? Esok kami yg gred lain ni pun akan berjuang dptkn gred 41. Aku tukang masak kat hospital je tapi bisa naik gred 41 pasal aku dah master chef hampir setara Dato Chef Wan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Tunjuk bukti jika ada pra syarat yg membolehkan PTN17 yg ada degree boleh dinaikksn ke gred N41. Dah wujudkah jawatan pembantu tadbir N41, apa pula skop tugas baru mereka? Urusan pejabat je dah boleh naik 41? Esok kami yg gred lain ni pun akan berjuang dptkn gred 41. Aku tukang masak kat hospital je tapi bisa naik gred 41 pasal aku dah master chef hampir setara Dato Chef Wan.

Ahad, Disember 29, 2013 11:47:00 PG

------------------------------

lu dulu sampah gred n1 jer pas 2 dpt subsidi nek n17 freeee cam n1 nek n11 & j17 nek j29. jd toksah jobo k?????

lu bukan ade diploma/ijazah kulinari pun, toksah prasan cam chef plak. sedo diri sket wehh. sampah dpt subsidi nek gred free jerrrr

Tanpa Nama berkata...

Ko ade ijazah jurusan PT ke? Universiti mana yg offer degree PT dgn ko? Patut tak dpt naik gred sbb degree ko tak sesuai dgn skop kerja kerani. Ko letak jawatan je pastu aku mohon ganti ko.pasal ko dah naik pnp. Hebat ko dpt gaji 41.

Tanpa Nama berkata...

Nak naik gaji senang je skarang ni....
Amalkan rasuah banyak2...kaw2 pnye.....
Nanti kerajaan yg perihatin akan naikan gaji tuan2 dan puan2...
Jom mulakan....mcm yb dh dpt skrg nih..

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 rasuah,

Diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Diminta penguatkuasa pamerkan result stamina dan kekuatan mereka bagi memberi jeyakinan kpd rakyat bahawa mereka mampu melawan penjahat.

Diminta kakitangan hospital pamerkan rekod kesihatan mereka bagi memberi motivasi kpd org awam menjaga kesihatan.

Diminta staff bank pamerkan rekod keewangan mereka bagi memberi keyakinan kpd rakyat bahawa mereka pandai urus duit.

Jangan cakap tak serupa bikin. Tuhan marah.

Tanpa Nama berkata...

Diminta guru-guru pamerkan result SPM &UPSR di papan kenyataan sekolah untuk memberi motivasi kepada murid-murid.

Guru kencing berdiri murid menganggur tiada kerja.

Tanpa Nama berkata...

Haha.. lepas tu.....tapi kenapa aku masih nak hantarkan anak aku/ suku sakat jumpa cikgu pd 2 jan 14? Kenapa pula aku tak ajar je sendiri kat rumah sbb aku lebih cerdik dan ikhlas drpd cikgu. Kenapa aku hantar anak aku utk diajar oleh manusia yg aku sentiasa hina? Kenapa aku pandai buat komen ni? Siapa ajar aku celik huruf dan celik angka? Tapi ibubapa aku tak pernah ajar aku cuma minta aku belajar bersungguh2 je. Adakah aku lahir terus kenal huruf/angka? Nanti aku akan tanya ibubapa ku ttg keajaiban yg ku alami ni. Oh ya... elok aku tak payah hantar anak2 ku ke sekolah sbb mereka boleh pandai sendiri. Apa dah jadi ni, aku mimpikah?

Tanpa Nama berkata...

Ko yg buat komen ni pula jgn lupa pamerkan butoh/puki ko kat pintu masuk pejabat mulai esok. Ilmu dan gaji ciput je dah pandai buat arahan. Elok ko bancuh minuman utk boss ko. Pastu lapkan meja boss. Itu memang arahan tetap daripada boss yg ko mesti patuhi.

Tanpa Nama berkata...

Oh murid pun mengganggur ye. Di negara india .... ada buruh kanak2. Dah nak mula adakan buruh murid2 di negara kita ke ni? Tak takut kena tangkap ke?

Tanpa Nama berkata...

Anon 6:25

Sbb kmi xde pilihan tuan, dibawah BN PA xbole dipecat tuan.

Pemimpin boros, rakyat disuruh berjimat. Tukang ajar x skor upsr, pelajar disuruh pindah sekolah tuan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Haha.. lepas tu.....tapi kenapa aku masih nak hantarkan anak aku/ suku sakat jumpa cikgu pd 2 jan 14? Kenapa pula aku tak ajar je sendiri kat rumah sbb aku lebih cerdik dan ikhlas drpd cikgu. Kenapa aku hantar anak aku utk diajar oleh manusia yg aku sentiasa hina? Kenapa aku pandai buat komen ni? Siapa ajar aku celik huruf dan celik angka? Tapi ibubapa aku tak pernah ajar aku cuma minta aku belajar bersungguh2 je. Adakah aku lahir terus kenal huruf/angka? Nanti aku akan tanya ibubapa ku ttg keajaiban yg ku alami ni. Oh ya... elok aku tak payah hantar anak2 ku ke sekolah sbb mereka boleh pandai sendiri. Apa dah jadi ni, aku mimpikah?

Ahad, Disember 29, 2013 6:25:00 PTG

---------------------------

pasal dasar pendidikan negara suruh ibu bapa hantar anak ke sekolah. tak boleh ajar sendiri di rumah macam yang diamalkan oleh kebanyakan NEGARA MAJU.

tu sebab guru sekarang ni lemak. sebab peraturan dah macam tu. bukan ibu bapa nak sangat hantar anak mereka belajar dengan cikgu cukup makan ni, tapi dah terpaksa. kalau tak kena denda, kena dakwa.

kalau boleh ajar sendiri di rumah, dah lama aku buat. bukannya aku tak mampu. sebenarnya tugas mendidik anak-anak adalah tanggungjawab ibu bapa, bukan letak beban kepada orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Bole kurangkn jumlah guru kn :)

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik nenek moyang demo dok mikir mace demo, walau tok pandai baca....kalau dok demo lo nih hidup buru binatang lg....pakai seluar kulit kayu lg...
Malang la anak2 demo, harap2 demo dok ajar anok demo spya tok hormat cekgu.....

Tanpa Nama berkata...

Boleh kurangkan guru janji ko jgn beranak pinak. Bodoh.... bahlol.... penduduk negara setiap hari meningkat takkan lah mereka tak perlukan pendidikan. Mungkin bagi ko tak payah suruh anak2/keturunan belajar kat sekolah kerana ko sekeluarga memang dah semulajadi pandai. Ko ni betul2 manusia paling bodoh umpama sampah. Kenapa ko tak mati awal2? Kacau org yg tak kacau je.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin aku ni bagai katak dibawah tempurung maka banyak benda yg aku tak tahu. Baru skrg aku bahawa rupa2nya ada negara yg benarkan ibubapa mendidik/mengajar anak masing2 kat rumah kemudian keluarkan sijil persekolahan utk anak masing2. Bagus sgt mcm tu ye, dpt keluarkan sijil utk anak tapi entah mcmmana ia diperakukan. Mungkin negara2 berkenaan tak wujud lagi sekolah , kolej dan universiti kerana ibubapa semua dah menjadi guru utk anak masing2 kat rumah. Bagus juga mcm tu kerajaan tak perlu budget utk bayar gaji guru, tak perlu bina sekolah dan universiti. Terima kasih pd komen di atas yg merupakan info terkini dan terbaik setakat ini daripd ibubapa selaku PA berpengetahuan tinggi dan advance. Kalau tidak kerana info ini saya tak tahu bahawa negara maju tak perlu guru lagi kerana tugas mengajar dipikul oleh ibubapa masing2. Rupa2nya cuma Malaysia saja yg mewajibkan rakyatnya bersekolah. Semoga ko yg beri info terkini di atas dpt mencadangjan kpd kerajaan/TPM utk buat dasar yg sama spya guru2 dpt ditamatkan perkhidmatan, tak perlu bersusah payah buat duit membina prasarana sekolah, kolej dan universiti. Maka duit itu bolehlah diguna yg menambah gaji2 PA kump pelaksana yg terlalu gilakan gaji yg tinggi agar dpt hidup selesa dan penuh gaya. Tqvm.

Tanpa Nama berkata...

Horaay....... aku nak ajar anak sendiri kat rumah mulai 2 januari 2014 sebab nak ikut negara maju. Tapi mcmmana pula dgn exam? mcmmana pula keluaran sijil, diploma dan degree? Cikgu dah tak perlu lg, tapi aku sendiri boleh keluarkan sendiri semua tu. Tapi mcmmana pula takkan aku tak perlu duit pun, takkan ku nak ajar anak sendiri tanpa pendapatan pula. Siapa yg byr gaji aku nanti? Tak de cikgu maknanya tak de sekolah, takde kementerian pelajaran. Binggung aku dibuatnya pula. Oh rupa2 aku bermimpi, nasib baik cikgu masih ada, sekolah masih ada maka hari khamis awal2 ku hantar anak2 ke sekolah utk diajar oleh cikgu yg aku pandang rendah selamanya. Bodohnya aku.... Meludah ke langit kena muka sendiri. wakakaka.......

Tanpa Nama berkata...

Mana2 parti yg memerintah negara ini tetap gunapakai cara yg kurang lebih sama. Pecat memecat bukan boleh dibuat sesuka hati. Utk kekal berkuasa pihak memerintah akan menggunakan pendekatan lebih mesra sebab jika perubahan dibuat secara drastik dan tanpa pertimbangan rakyat akan bangun menentang. Pemerintahan yg kejam takkan diterima justeru itu, jgn guna pendekatan mengertak atau menakut2kan rakyat sebab akhir sendiri pun menjadi mangsa apabila negara dlm keadaan huru hara. Tengok saja negara2 yg bergolak skrg, mana ada yg selamat, tak kira miskin maupun kaya. Ko buat komen jelas menampakkan kebodohan dan ketaksuban ko yg terlalu berfikiran sempit.

Tanpa Nama berkata...

Byk kes rasuah disalah erti..cth klu ssorg nk bg ganjaran kpd pgwai jpj yg mmberi peluang kpdnya ats kslhan tayar botak.. kn bgs org tue bknya dia nk bg rasuah yg slh.. dia nk bg ganjaran@hadiah je...huahuahua

Tanpa Nama berkata...

Aku org bijak pandai ada PHD, maka mulai thn 2014, aku nak ajar anak sendiri kat rumah je. Ikut negara maju yg mana ibubapa mengajar anak masing2 kat rumah. Dgn buat begitu aku dpt bantu kerajaan berjimat kerana anak2 ku tak lagi membebankan kerajaan dgn kemudahan spt sekolah, kerusi meja, buku teks dan gaji guru. Aku tak bergantung kpd khidmat mana2 guru baik guru pusat tuisyen sekali pun asal saja nama cikgu. Kalau di negara maju berjaya diamalkan maka tak mustahil kat negara kita pun boleh berjaya: kepandaian sama, IQ sama, spm sama, pointer degree pun sama hebat. Dlm kata lain semua perkara sama hebat. Aku sokong penuh 10000% info/komen yg berkaitan di atas yg dibuat oleh seorang hamba Allah maha prihatin.

Tanpa Nama berkata...

Aku org bijak pandai ada PHD, maka mulai thn 2014, aku nak ajar anak sendiri kat rumah je. Ikut negara maju yg mana ibubapa mengajar anak masing2 kat rumah. Dgn buat begitu aku dpt bantu kerajaan berjimat kerana anak2 ku tak lagi membebankan kerajaan dgn kemudahan spt sekolah, kerusi meja, buku teks dan gaji guru. Aku tak bergantung kpd khidmat mana2 guru baik guru pusat tuisyen sekali pun asal saja nama cikgu. Kalau di negara maju berjaya diamalkan maka tak mustahil kat negara kita pun boleh berjaya: kepandaian sama, IQ sama, spm sama, pointer degree pun sama hebat. Dlm kata lain semua perkara sama hebat. Aku sokong penuh 10000% info/komen yg berkaitan di atas yg dibuat oleh seorang hamba Allah maha prihatin.

....

Iye ke kau ada PhD...tulis PhD pun x betul..kau punya kata2 kau mcm orang yang x de klulusan..jangan ko rosakkan periuk nasi dan kredibiliti orang lain...orang yang ada PhD, bahasa dia lain..dia punya pemikiran lain..dia akan memandang masalah secara observation dan menganalisis masalah...

Tanpa Nama berkata...

Ye le ko yg tak tau pa maksud PHD = Permanent Head Damage - dah nak gila sbb tu ada yg kata dia terpaksa hantar ke sekolah kerana dasar kerajaan m'sia yg mewajibkn kanak2 yg cukup umur mesti mendaftar utk bersekolah. Pas tu dia kata kalau tidak kerana dasar sudah lama dia ajar sendiri kat rumah je. Segala ilmu pendidikan dia ada katanya. Tak caya baca komen sblm ni. Aku tak de PhD tapi UPSR ade dpt 5E.

Tanpa Nama berkata...

Bukan setakat islam saja sekeras-kerasnya melarang rasuah bahkan agama-agama lain juga melarang rasuah. Manusia bertamadun dan beretika saja benci rasuah tak kira mana-mana agama sekali pun.

Tanpa Nama berkata...

Kita sama2 manusia, sama2 ada kekuatan dan kelemahan, rasuah tak pilih org yg kuat ke, org lemah ke, org kaya, org miskin, org ada, takde agama. Takde jaminan ko ada segalanya ko tak terlibat rasuah. Tak boleh buat andaian org yg takde agama akan rasuah. Individu tu sendiri mcmmana? keadaan hidup mcmmana? org disekeliling kita mcmmana? peluang dan ruang mcmmana? kejujuran/keikhlasan/keimanan mcmmana? Pelbagai faktor yg menjadi punca terjebak dgn rasuah. Tak boleh buat penilaian secara umum je ttg gejala rasuah kerana rasuah pelbagai jenis, belanja kawan pun kekadang jd rasuah. Perempuan serah tubuh utk dpt markah tinggi dlm exam atau LNPT pun rasuah. Ape jak bantuan yg ada udang disebalik batu pun boleh jd rasuah.

Tanpa Nama berkata...

At least sediakanlah guru yg skor upsr dan spm 5A.

Mesia perkhidmatan pendidikan terburuk di dunia.

syukurlah malaysia masih ...

syukurlah berkata...

Kesianlah kami kena hantar tuition @ genius aulad. Bukan murah tau.

Unknown berkata...

Ada pro dan kontra, kalau baik macam mana sekali integriti boleh ke menjamin seseorang tu tak amik rasuah..... pikir-pikirkan sebab kalau gaji yg cukup2 makan maka dorongan untuk mengambil rasuah itu adalah tinggi. Nak harap APC kena tunggu cukup pusingan.... jd katalah seorang yg baik integriti tu memerlukan duit dengan segera dan terhidang pulak tawaran dr pemberi maka secara rasionalnya akan berlaku juga gejala rasuah. Jadi pandangan saya eloklah dari pihak yang memimpin itu bersih rasuah barulah pengikut dapat dibersihkan dari rasuah. Apa pun kunci yg penting di sini "tepuk dada tanya iman...."

Tanpa Nama berkata...

Rasuah tidak terbatas kpd pemberian duit saja. Ada pelbagai bentuk rasuah:
1. Wang/duit - dorongan utk tidak diambil tindakan undang2/utk dpt tender/krontrak projek
2. barangan/hadiah - utk dpt apa yg dihajati
3. seks utk dpt habuan; jika pelajar nak dpt pointer tinggi dari pensyarah, PA utk dpt markah LNPT yg tinggi/dpt APC
4. dpt tender/kontrak utk kroni/geng
- ini cuma beberapa contoh je. Boleh dpt info lebih lanjut drpd laman sesawang SPRM dan ageni2 berkaitan.

Tanpa Nama berkata...

Hantar kat tuisyen pun jumpa cikgu juga kan? Nak pergi mana pula. Kerana anak2 aku yg pergi kelas tuisyen masih panggil org yg mengajar mereka cikgu gak. Takde mereka sebut PT, juruteknik, doktor dan profesyen. Hantar kat sekolah memandu dan sekolah swasta pun jumpa cikgu jak; cikgu sekolah memandu. Haha..... Keluar mulut buaya masuk mulut harimau. Kalau guru2 kat makaysia semua teruk ada 3 pilihan utk selesaikn nya:
1. pecat semua cikgu tapi sekolah dan berkaitan dgnnya akan turut hancur. Takkan nak balik zaman jahiliah nak guna org2 yg tak de latihan perguruan. Takde negara di dunia ni yg ambil guru mereka spt lantikan PT. Hari ini temuduga esok dah siap boleh lapor diri utk bekerja.
2. ko buka je sekolah sendiri dan ajar anak masing2 sebab ko dah tahu guru2 sedia ada SPM pun gagal/upsr 5E. Ko dah sanggup meneliti keputusan akademik 400,000 org guru dan buat rumusan bahawa semua mereka teruk. Begitu teruk sekali ko hina guru.
3. ko hantar anak2 ko ke negara2 yg punyai guru2 hebat spt singapura. Tapi jika masih juga anak ko gagal dpt 10A+ apakah ko masih kata guru yg bodoh dan menyembunyikan kebodohon diri dan anak ko?
- kita semua bebas menyuarakan pendpt tapi biarlah berfakta dan logik bukan buat komen2 sekadar utk melepaskn geram je. Jgn mempunyai sikap suka menyalahkan org lain sdgkn kita lupa selidiki kekurangan diri dan keturunan kita. Tidak ada bukti dan jaminan semua manusia mesti pandai akademik, sebab tu diwujudkan pelbagai aliran pendidikan. Dah lumrah di seluruh dunia takde negara yg pelajar mereka 100% cemerlang dlm bidang akademik. Akademik bukan segala2nya kerana pemain tenis, pemain golf, badminton, bola sepak boleh jauh lebih kaya drpd org2 yg cemerlang akademik. Bercucuk tanam pun boleh jd kaya raya. Yg penting usaha/rajin dan jgn sesekali menjadi pengemis mengharapkan subsidi dan ehsan drpd org lain. Ubahlah pemikiran jgn terlalu taksub hingga terlalu mengharap nak berkhidmat dgn kerajaan semata2 dgn gaji yg tinggi tapi kualiti kerja langsung takde.
-renung2kan.

Tanpa Nama berkata...

dah2 la tu cikgu. takyah la nak tegakkan benang yang basah. semak la aku tengok.

kalau dah tipikal cikgu tu, tipikal jugak la. takyah la kata guru tu ibarat lilin yang membakar diri konon. pepatah tu terpakai pada guru 80an & 90an & awal tahun 2000 je. cikgu zaman sekarang start dari tahun 2008 ke atas ni semua materialistik & kaki melaram je lebih. tu yang gaji tak pernahnya cukup, lepastu mengomel kerja banyak macam tak setimpal dengan gaji yang dah banyak tu. sampaikan sekarang dah jadi anak emas kerajaan, minta je dapat. tak dapat, menangis macam budak kecik tak dapat mainan.

Tanpa Nama berkata...

Itu lah, cikgu zaman dulu asalnya takde yg dpt 5A hingga 10A dlm peperiksaan SC/MCE pas tu baru wujud SPM. Meskipun mereka tak cemerlang akademik tapi semangat kerja dan keikhlasan hati mereka berusaha mendidik anak didik mereka amat tinggi. Tapi generasi guru baru alaf ini amat menyedihkan apabila ramai yg berat tulang walaupun jika diamati keputusan SPM rata2 mereka memperoleh keputusan cemerlang ditambah sehingga 4 tahun pengajian di IPG. Dulu guru lama hanya dilatih kat maktab 2 ke 3 thn je tapi hasil berbaloi. Mulai thn ni calon guru yg layak memohon KPLSPM disyaratkn mendpt sekurang2nya 7A ke 9A. Apa akan wujud bakal guru hebat2 lepas ni? Takde jaminan kan? Tapi yg menyedihkan ada yg buat komen2 yg seolah2 semua guru teruk daripd segi kelulusan akademik, prestasi kerja dll. Ini tak sepatutnya berlaku semata2 kerana memang ada segelintir yg tak komited/malas dan hanya pilih bidang perguruan sbg pilihan terakhir.

Tanpa Nama berkata...

Lu pun sampah jg. Lu yg punya PHD yg tinggi yg banyak buat hal kat jbtn. Tak caye yg lu tu sampah. Org dpt lebih sikit lu tunjuk phd lu. Lain kali guna otak sblm ckp. Jgn main ckp je. Buta huruf.

Tanpa Nama berkata...

Mmg xde jaminan tpi at least dorg ade pengalaman skor upsr dan spm yg boleh dishare dgn student. Ini kwn yg dulu upsr cabok pun tak skor sbb perangai dlm kelas teruk diambil jdi guru kerana minat mampukah ajar murid jdi pandai, ajar jdi mcm dirinya dulu confirm.

Tanpa Nama berkata...

Syarat terbaru ke yg mewajibkn calon guru lulus 5A UPSR tu? UPSR dah menjadi prasyarat masuk IPG ke? Ada bukti ke ada guru baru yg masuk IPG dgn kelulusan teruk dlm spm tu? Setahu saya sejak thn 2007 jika dpt 7 kredit biasa2 je pun tak layak sbb ketika itu anak bush saya ada memohon tapi dipanggil temufuga pun lak layak. Masih adakah yg dpt dua tiga kredit berjaya masuk IPG? Jika ada bukti boleh bawa ke pihak atasan utk tindakan sbb mcm berlaku penipuan dgn cara guna kabel.

Tanpa Nama berkata...

BERI PELUANG PENJAWAT AWAM KATEGORI SOKONGAN(W27,W32) YANG MEMPUNYAI IJAZAH, BERTUGAS MELEBIHI 10 TAHUN UNTUK DINAIKKAN KE KATEGORI PELAKSANA & PROFESIONAL N/W 41

Tanpa Nama berkata...

Ada.. sbb tu guru x nak pamer result spm & upsr di ppn kenyataan sekolah.

Tanpa Nama berkata...

Jumlah guru 400,000 ribu lebih, xadil ko buat andaian seolah2 semua mereka lemah/xpandai sekadar dgn buat bandingan keputusan yg kawan ko ada. Lagipun kementerian pelajaran/kerajaan belum pernah minta atau buat syarat supaya guru mesti skor cemerlang dlm UPSR dan SPM utk ditunjukkan kpd murid. Kalau ada pun memang xadil, kerana doktor2 pakar tidak pernah membuat jaminan bahawa pesakitnya akan sihat selepas dirawat dan masih juga tiap2 hari ada pesakit yg mati. Begitu juga dgn tahap mental/otak kita; ada yg mudah menerima penerangan/penjelasan yg kita buat; ada pula yg begitu lembap hingga tua pun tak pandai membaca. Faktor baka/keturunan, kecacatan, sosio ekonomi/latar belakang keluarga juga mempengaruhi pencapaian akademik murid. Jgn buat andaian dgn hanya melihat faktor kelemahan guru saja. Jika guru2 semua dpt cemerlang 10A+ SPM dan pointer degree perfect 4 sekalipun jika komitmen rendah dan kaedah pengajaran mereka tak murid fahami pun tak ke mana. Dunia skrg dah jauh berubah, ramai yg hanya kejar kecemerlangan tapi mengabaikan faktor komitmen dan integriti terhadap tugas/amanah yg diberi.

Tanpa Nama berkata...

KECEMERLANGAN SESEORANG ITU MEMANG TERLETAK KEPADA KEPUTUSAN UPSR,PMR,SPM,STPM..SEBAB APA?? SEBAB ITU SAHAJA RESULT YG BOLEH DILIHAT PADA KETIKA ITU...
TETAPI KENA INGAT...KEBIJAKSANAAN MANUSIA BOLEH BERTAMBAH DAN BOLEH BERKURANG....
ADA 4 PERKARA DI SINI
A) PANDAI AKAN JADI LEBIH PANDAI JIKA BERUSAHA
B) PANDAI BOLEH JADI BODOH JIKA MALAS BERUSAHA
C) BODOH BOLEH JADI PANDAI JIKA BERUSAHA &
D) BODOH AKAN BERTAMBAH BODOH JIKA MALAS BERUSAHA

SITUASI 1
AHMAD DAPAT 5A UPSR.....20 TAHUN KEMUDIAN DIA JADI PEGAWAI KERAJAAN GAJI TINGGI

SITUASI 2
ABU DAPAT 5A UPSR.....20 THN KEMUDIAN DIA JADI KERANI SHJ..GAJI SIKIT..
MENGAPA JADI BEGITU...FIKIRLAH SENDIRI..

KESIMPULANNYA JANGAN MENILAI MANUSIA BERDASARKAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SAHAJA.. TAPI NILAILAH MANUSIA DENGAN KEBOLEHAN, KELEBIHAN DAN KEBIJAKSANAAN YANG DIA ADA SEMASA.

TIDAK ADA MANUSIA YANG MAHU GAGAL DALAM HIDUP... TATAPI UNTUK GAGAL DALAM HIDUP IA ADALAH SANGAT MUDAH..

selamat tahun baru berkata...

turunkan balik semua gred subsidi a.k.a. jumud ke gred asal sebagai langkah penjimatan. lepastu hentikan pengambilan pekerja baru terutama graduan universiti. mereka belajar tinggi dah cukup cerdik dah, takkan tak reti berusaha cari kerja selain dari kerja dengan kerajaan?

dari situ boleh kurangkan perbelanjaan mengurus yang banyak habis dengan bayar gaji & elaun saja.

lepastu gunakan sehabis baik tenaga manusia/kerja yang ada. kalau dulu skim jongos a.k.a. J ni sekadar jadi "mandur" dan "pemantau", sekarang kerah mereka buat kerja2 yang sekarang ni dibuat oleh konsultan luar. bagi skim fucker a.k.a. F ni kerah "kepintaran" mereka dalam bidang IT untuk buat itu dan ini dimana sekarang ni hampir 90% dibuat oleh vendor. apa guna sembang pasal SDLC hebat ketika temuduga tapi tak adaptasikan dalam kerja? asyik harapkan vendor je.

begitu juga dengan skim lain yang banyak gunapakai konsultan luar. buat sendiri kerja tu. puak2 ptd yang ramai dalam kerajaan ni pun gunakana "kepakaran" anda untuk merangka dasar yang hebat2 tu jangan asyik pakai konsultan je. begitu juga dengan pegawai lembu a.k.a. L (undang-undang) buat kerja tu betul-betul bukan asyik sub ke konsultan je.

dari situ dah boleh jimat begitu banyak sekali. masalah dalam kerajaan ini adalah kakitangan kemain ramai, tapi buat kerja sambil lewa.

mereka yang sambil lewa ni elok berhentikan saja, dari pemberhentian mereka ini boleh jimatkan kos, dan naikkan sedikit gaji mereka yang benar-benar efisyen tersebut kerana mereka telah menganggung beban kerja yang ditinggalkan oleh mereka yang diberhentikan ini.

selamat tahun baru.

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya pakatan rakyat ada mengusulkan benda ni, jangan gunakan vendor, gembelingkan tenaga kerja sedia ada, post dalam malaysian insider bertajuk dont underestimate our talent klu x silap, klu mereka x boleh buat tamatkan sahaja perkhidmatan mereka dan ganti org lain. Jadi untuk saranan anda diterima pakai undi pr.

Tanpa Nama berkata...

Kesian abu, mesti org tak skor periksa pergi jumpa yb umno minta sign masuk maktab potong jln abu kan

Tanpa Nama berkata...

Biasalah kita org melayu... Hehehe......

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama berkata...
tanpa hati perut berkata...
tanpa iman brkata...
tanpa otak berkata...
tanpa akal berkata...
macam-macam ada...

Tanpa Nama berkata...

Sama2 2 x 5. Semasa blm memerintah memang mereka janji langit dan bintang. Tengok saja gaji mereka kat selangor dan baru dlm berita mandrin kat penang semua boss besar pakai kereta camry. Jika memerintah negara lagi mereka tak segan silu. Selagi mereka pemimpin yg gila kuasa pasti mereka akan cakap tak serupa bikin.

Tanpa Nama berkata...

Klu x bgi peluang pr berkuasa mcm mna nak tahu baik buruknya.

Tanpa Nama berkata...

Ko buta kah tak nampak apa kekuatan dan kelemahan yg telah dan sdg mereka buat di negeri2 yg mereka kuasai? Tak nampak/dengar pun kelebihan yg melampau, 2 x 5 juga. Malah golongan peniaga yg sedia kaya bertambah kaya adalah. Banyak juga janji2 yg tak ditepati, 2 x 5 dgn BN juga. Sebab tu saya tak nak sokong dan bersekongkol dgn mana2 pihak. Buat huru hara kerana nak berkuasa, naik gaji PA sesuka hati, beri BRIM pun kerana nak kekal kuasa juga. Semua xikhlas. Ada jak udang disebalik batu.

Tanpa Nama berkata...

Dah2 la cekgu xyah nk tegakkan benang basah kmi bukan ibu bapa tahun 80an 90an.. dah 10 thn lps millineum pun.. ppsmi x dpt dijlnkn bukan sbb ank2 kmi x pndai kmi thu siapa yg x pndai.. jumpa d pdg mahsyar nnt.

Tanpa Nama berkata...

Lantak kau lah klu ko masih nk setia dgn rejim ni,
Dorg boros ko yg kna berjimat.
nurse biadap ko yg disuruh jgn hntr spital kerajaan.
Guru upsr pun xskor ko plak yg dsuruh ajar ank sendiri.
kemudian ko d mnta bersyukur mesia masih amin.

Tanpa Nama berkata...

BERCUKURLAH

Tanpa Nama berkata...

Aku tak taksub dan sokong dgn mana pihak, termasuk idea ko yg bodoh tu. Selagi pemimpin gila kuasa mereka tak kisah kesusahan yg dihadapi rakyat. Pemimpin gila ada dlm semua parti politik. Kau marah sgt kenapa, kau calon PR yg tewaskah? Aku xsokong BN dan PR. Aku parti sendiri je.

Tanpa Nama berkata...

PARTI SENDIRI? PUN BEGITU, TETAP KENA BERCUKUR. JADI, BERCUKURLAH.

Tanpa Nama berkata...

SIAPA YG MENCADANG PPSMI? SIAPA YG MENENTANG PPSMI? SIAPA YG TAK PANDAI DLM BAHASA INGGERIS? HARI KHAMIS MASIH JUGA KO YG BIJAK NI HANTAR ANAK KE SEKOLkAH UTK DIAJAR OLEH CIKGU YG KO HINA. KO BIJAK, KO PANDAI KO AJAR LAH ANAK SENDIRI. KALAU TAK NAK ORG JAWAB KOMEN2 KO JANGAN BUAT KOMEN SEOLAH2 KO NI TERLALU SEMPURNA BAGAI ALLAH. JGN BUAT KOMEN UTK BURUKKAN/MENCABAR ORG LAIN.SAMA2 KITA MANUSIA ADA PERASAAN DAN BOLEH MARAH.

Tanpa Nama berkata...

Ejaan mana yg betul?
A) cekgu
B) cikgu
*sila buat pilihan anda yg tepat.

Tanpa Nama berkata...

Bercukurlah bulu kemaluan ko.... apa main cukur2...

Tanpa Nama berkata...

Yg mencadang PPSMI melayu, yg membantah PPSMI melayu. Apa citer? Masih nak menegakkan benang yg basah?

Tanpa Nama berkata...

Ejaan mana yg betul?
A) cekgu
B) cikgu
*sila buat pilihan anda yg tepat.

`````````````````````````````````

B

Tanpa Nama berkata...

Berhenti lah cekgu2 yg upsr pun x skor tu... jgn krn kite nk idup sng masa depan ank bangsa tergadai... beri generasi Adam Adli ambil alih

Tanpa Nama berkata...

Adam adil pun melayu jugak. 2 x 5...... Cekgu atau cikgu? Binggung dah gila...

Tanpa Nama berkata...

Ooooo.... patut tak pandai cekgu yg ajar rupanya. Kalau cikgu yg ajar sudah lama pandai. wakawakawaka....... kuang....kuang...kuang....

Tanpa Nama berkata...

PUN BEGITU, TETAP KENA BERCUKUR. JADI BERCUKURLAH.

Tanpa Nama berkata...

MASA TENGOK MAHARAJALAWAK MEGA 2013 HARI TU AKU GELAK BUKAN PASAL PESERTA BUAT LAWAK TAPI GELAK TENGOK DATUK HASAN MALEK NI GELAK MACAM TAK DAK GIGI PULAK MASA DIA GELAK TU.KORANG PERASAN KE HE HE HE HE HE