SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

26 Oktober 2011

CUEPACS SARAN PENJAWAT AWAM LAKUKAN PROTES KENAIKAN HARGA BARANG MULAI NOVEMBER

Bernama
25/10/2011


KUCHING, 25 Okt (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyarankan 1.3 juta penjawat awam di negara ini melakukan protes secara senyap terhadap kenaikan harga barang terutama ayam mulai bulan depan.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata protes boleh dilakukan dengan mengurangkan kekerapan ke pasar selain mencari alternatif yang lebih murah bagi membantah tindakan peniaga menaikkan harga barangan tanpa sebab munasabah.

"Penjawat awam belum mendapat manfaat gaji naik dan bonus, peniaga dah mula ambik kesempatan," katanya kepada Bernama selepas taklimat isu semasa Cuepacs dengan ketua jabatan dan penjawat awam, di sini Selasa.

Kata beliau masanya telah tiba bagi semua penjawat awam bersatu dan menggunakan hak mereka sebagai pengguna.

Fenomena kenaikan harga barangan terutama ayam berlaku di seluruh negara termasuk di negeri ini dan kesannya semakin dirasai pengguna.

Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Sarawak Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman sebelum ini, dilapor berkata harga ayam di Sarawak kini antara RM9.50 dan RM11.50 sekilogram bergantung kepada lokasi, susulan kekurangan bekalan sejak bulan lepas.

Bagaimanapun beliau mejangka harga ayam kembali ke paras biasa iaitu antara RM7.50 dan RM8 sekilogram pada pertengahan bulan depan apabila bekalan kembali normal.

-- BERNAMA

18 ulasan:

www.sunankasih.com berkata...

Disarankan kerajaan menyediakan kedai seperti KR1M atau menaiktaraf KR1M dimana bekalan makanan asas dan basah seperti ayam, ikan, daging, beras, gula, minyak dll diambil terus dari pengeluar tanpa melalui pemborong/orang tengah sekaligus mengurangkan kos dari pemborong. Pembekal pula perlu terdiri dari pembekal yang sentiasa boleh dipantau oleh kerajaan seperti mewujudkan ladang ternakan yang dikawal oleh kerajaan.

Jika kerajaan mewujudkan satu pusat barangan keperluan asas yang dikawal oleh kerajaan bermula dari pengeluar hingga penjual, harga barang dapat dikawal sepenuhnya oleh kerajaan. Penjual/Pemborong/pengeluar lain tidak akan berani menaikkan harga barang kerana terdapat saingan daripada pengeluar yang dimiliki oleh kerajaan

Just cadangan :-)

Tanpa Nama berkata...

di sarawak harga sayap ayam rm15/kg.. apa dah jadi ni..? gaji belum naik tetapi harga barang dah naik..

Tanpa Nama berkata...

yang ini saya sokong ceupacs..TAPI.macam mana nak buat protes tu..tak faham aku..demontrasi ke...kalau setakat protest peniaga supaya pembeli tak beli ayam,tak beli beras,tak beli gula..jadi nak makan ape..

sebab itu sebenarnya pembeli tak boleh buat ape dengan cara protes..melainkan kerajaan ambil tindakan...heheheh memang betul protest..tapi cara yang sesuai tu macam mana..sebaiknya kerajaan yang mengambil tindakan kepada peniaga ini....

kalau buat protest tak yah pergi pasar seperti yang disarankan...hehehe..abis macam mana nak makan...heheheh

2bz4money berkata...

Kawallah nafsu, itu je formulanya..PA ni suka terikut2 dgn cara hidup boros dan bazir..Amalkan belanja ikut keperluan dan bukan nafsu. Jgn makan utk perut je, makan juga utk akal iaitu mengikuti kursus2 yg dpt memberi perubahan positif kepada sikap dan amalan..pilihan PA utk berubah atau rebah.

Tanpa Nama berkata...

omar cakap jer .. dia sendiri buat ke tidak ...

Tanpa Nama berkata...

2bz4money berkata...
Kawallah nafsu, itu je formulanya..PA ni suka terikut2 dgn cara hidup boros dan bazir..Amalkan belanja ikut keperluan dan bukan nafsu. Jgn makan utk perut je, makan juga utk akal iaitu mengikuti kursus2 yg dpt memberi perubahan positif kepada sikap dan amalan..pilihan PA utk berubah atau rebah.

__________________________________

SAYA RASA SAUDARA KAT ATAS NI SILAP NI...TOPIK NI PASAL HARGA AYAM NAIK MAKSUDNYA KEPERLUAN ASAS BUKAN PASAL SOAL HIDUP BOROS..HARGA AYAM NAIK BOLEH KE DIKAITKAN HIDUP BOROS..INI SOAL HARGA BARANG DAPUR...BUKAN HIDUP BOROS SOAL GAYA DAN BENDA.....

Tanpa Nama berkata...

harga tiket bola pun dah mahal sekarang ni beb!! ramai yg ingin mengambil kesempatan ke atas pengumuman bajet kenaikan gaji kakitangan awam termasuklh FAM...

Tanpa Nama berkata...

FAM memang ambik kesempatan jugak...alasan yg dah biasa di dengar..."rega tiket tu masih murah dibanding tempat lain"...itu le modalnya, cuma nak tanye FAM, jgn le bandingkan dengan tiket EPL nun...memang le sini lagi sgt murah. Persoalannya adakah mutu game tersebut mcm EPL juga...tambah dgn kualiti padang di Shah Alam tu..agak agak le.

Tanpa Nama berkata...

aqu mkm ayam KFC dulu beso ngan hrga berpatuatan ni skg dah kecil giler...x puas mkan.... nak mengaburi mata... harga naik makin naik.... adik aqu beli nasi lemak ayam aritu pun dah naik..dulu RM4.5 skg RM5.adoiiii..

Tanpa Nama berkata...

seringkali harga barang naik yang menjadi mangsa adalah pengguna terutama pengguna yg berpendapatan rendah. mereka ini bukan sahaja menjadi mangsa ketidakmampuan membeli tetapi mereka juga sering disalahkan kerana dicop sebagai pembeli boros sedangkan kebanyakan harga barangan yang melambung naik kebanyakannya barang barang keperluan asas yang terpaksa dibeli untuk keperluan harian.

Tanpa Nama berkata...

PA protes, org lain beli ... elleeeh. Wa ta tak kesah, lain org mau beli ma ...

Tanpa Nama berkata...

PA protes, org lain beli ... elleeeh. Wa ta tak kesah, lain org mau beli ma ... Makan gaji punya olang tak lamai ma ... Wa ta tak helan ma ...

Tanpa Nama berkata...

Kepala pak ang punya Cuepacs. Hang nk suruh boikot apa? Gaji naik 13%, tp ayam dr RM6.50 sblm aidilfitri, skang ni dh RM8.50 sekilo! Tu dah brapa % naik??? Itu baru ayam, brg2 lain hang tak tengok! Celaka punya PM makan tunjuk flm TV RM 3.00, tp aku pi makan kedai yg sama, lauk yg sama RM 6.00! Tak punya sial ka?

Heboh satu dunia konon PA nk dpt kenaikkan gaji paling tinggi dan bonus 1 bulan setengah... mcm gampang punya pemimpin! Apa pun tarak....

makan tulang berkata...

adakah ayam dalam kategori makanan asas seperti beras?. perlukah kita makan ayam hari-hari?

Tanpa Nama berkata...

HARI INI HARGA AYAM NAIK..BESOK HARGA IKAN NAIK..(SAYA RASA ADA DAH TEMPAT YG DAH NAIK HARGA IKAN)..BESOK2 HARGA BERAS NAIK CONFORM SEBAB SUBSIDI TIDAK MAMPU DITANGGUNG KERAJAAN HINGGA KIAMAT...GULA CONFORM NAIK...IKAN MASIN PUN NAIK..AKHIRNYA DUIT POKET DALAM 2-3 RATUS NAK KE PASAR TAK CUKUP.....KALAULAH ORANG SUSAH YANG MISKIN..KESIANNYA KAT DORANG NI...

SAYA BUKAN PENYOKONG MANA2 POLITIK..TAPI DIHARAP KERAJAAN BENAR2 DAPAT ATASI INI SEMUA..KENAPA KERAJAAN??? KERANA KERAJAAN ADA KUASA...KALAU SAYA SEBAGAI PENGGUNA PEMBORONG & PENIAGA TAK PANDANG..SY TAK BELI ORANG LAIN BOLEH BELI..TAPI KERAJAAN ADA KUASA UNTUK KECUTKAN MEREKA BOLEH TAHAN PEMBORONG OR PENIAGA YANG NAIK HARGA SUKAHATI...

LU FIKIRLAH SENDIRI

Penjawat Awam berkata...

Itu la strategi bijak untuk Belanjawan 2012. Negera berkebajikan semmangnya harus diteruskan tetapi Kerajaan tahu bahawa sekiranya mereka memberi itu ini kepada rakyat negara dengan kewangan yg tidak berapa kukuh, kegawatan ekonomi bakal melanda. Harga barang naik, inflasi kembali. Itu la sebab gaji Penjawat Awam pun naik. Bijak tak....

Tanpa Nama berkata...

mengapa skim sekarang ni mesti nak kene kipas baru boleh naik pangkat?? bukan ke sistem peperiksaan tu lebih adil.. base on performence baru la adil.. tambah lagi banyak sangat 'freshies' yang baru grad dan terus dapat gred tinggi.. (ok la tu.. advantage untuk graduan) tetapi kebanyakan graduan yang baru tahap kerja masih di tahap bawah dan tiada banyak pengalaman.. tak perlu la 'naik tocang' bila pegawai gred bawahan yang lebih berpengalaman memberi teguran.. kursus dah berpuluh kali pergi tetapi masih di takuk lama.. bila beri penilaian kepada gred dibawah seliaan.. tak perlu la emosi.. markah yang diberi bukan dari segi profesional.. mengapa perlu 'kipas' baru nak beri markah yang elok sikit?? jika permakahan diberi dari segi emosi memang ramai la pegawai yang akan pilih pencen pada umur 40 dan bekerja di pihak swasta.. prestasi di pihak swasta akan naik kan ekonomi negara berbanding dengan prestasi dari penjawat awam..


__________________________________-

Ni mesti luahan perasaan bos yang kononnya lembab...dan pilih kasih dan suka dikipas....

Kalau prestasi kamu bagus...buat kerja ikut time...tak banyak karenah...x lembab dan tak membodek dan x mengata bos belakang...orang boleh nilai kamu baik...kalau rase dengki dengan bos pegi sambung belajar jadilah bos..kan senang...orang nilai kita ada sebab kalau dia bagi rendah...dah kenal sangat la karenah puak-puak kamu tu....nak keadilan la ape la...dia tak ingat kita banyak keje tunggang tebalik nak elokkkan organisasi...tau mengata je...cuba rase skit ...apa macam...sorang kaki bodek..bermuka-muka,sorang mengata belakang,sorang sebar fitnah...mane organisasi nak maju...buat keje yang diarah dengan Ikhlas...tak de la rase dengki-mendengki...bos pun mesti nilai tinggi...saya menyokonh SBPA...bagi bos yang suke dikipas...dia pon suka mengipas...rezki tak berkat bagi kat anak2 buat ape...bahananya anak-anak degil,sewel...dan bengap...macam2 bahana timbul kalau dapat rezki tak betul caanya...so fikir-fikirkan la sendiri...tepuk dada tanye selera...buat kerana Allah/ tuhan...tenaglah hidup...Amin

sakit hati berkata...

kita tunggu PRU nanti!1