SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

08 Oktober 2011

UMUR PERSARAAN WAJIB DILANJUT KEPADA 60 TAHUN

Berita Harian
2011/10/07


KUALA LUMPUR: Umur persaraan wajib penjawat awam akan dilanjutkan daripada 58 tahun kepada 60 tahun bagi mengoptimumkan sumbangan mereka.

Perkara ini diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam pembentangan Belanjawan 2012 di Dewan Rakyat sebentar tadi.

79 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bagi yang rasa dah tak mampu menjalankan tugas yang diamanahkan dengan sempurna eloklah pencen awal. lebih baik duduk di rumah beramal dari mendapat dosa kerana terus bekerja hanya untuk gaji,bonus dan lain2 ganjaran.akupun dah mohon bersaro awal. relax jo dok umah nanti.badan sihat,otak sihat,jiwa tenang. amin

Tanpa Nama berkata...

lu kecoh laa

Tanpa Nama berkata...

atuk2, bos2 selamat bermaharajalelalah di opis

Tanpa Nama berkata...

Bagi PA yg tak larat nak berkerja dan kerap cuti sakit tu.. Aku nasihatkan tak perlulah pilih pencen 60thn kerana duit, eloklah pencen awal.. sebab tak menyusah & memeningkan orang di sekeliling untuk buat kerja dia, orang lain pun masing2 ada bidang tugas.

2bz4money berkata...

Kalu KPI x tercapai, bukan tunggu 60 tahun, anytime je exit policy. 60 tahun hanya wajar bagi yg masih aktif menyumbang terutamanya dari segi intelektual; fizikal mungkin dah semakin berkurang. So, masing2 perlu tingkatkan pengetahuan dan prestasi; sila buat transformasi diri skrg..

Tanpa Nama berkata...

Pegawai ini berumur 57 tahun dan berada pada gaji maximum RM3,860 di bawah SSM.Kelak di bawah SBPA akan meningkat 39% kepada RM5,370.
Dalam tempoh 3 tahun perkhidmatan(persaraan wajib 60 th) adalah mustahil pegawai ini boleh mencapai gaji maximum di bawah SBPA dengan kenaikan gaji tahunan RM 80-320,kecuali gaji maximum pegawai ini di bawah SSM, kelak kekal berada pada paras maximum di bawah SBPA dengan kiraan BAR to BAR.Adakah ia nya begitu?...TA FAHAM....

Adam berkata...

Seharusnya persaraan ke 60 tahun itu diberi pilihan. Penjawat awam diberi pilihan dalam betntuk paksaan. Siapa yang menerima SBPA dapatlah pelarasan Gaji Baru. Kepada yang tidak mahu menerima....? Dapat ke pelarasan Gaji Baru...?

Tanpa Nama berkata...

kami tak berminat dgn SBPA, kami staf sokongan ada ijazah n master dah 7-8 tahun graduate, tak ada apa-apa kenaikan pangkat pun,dah mendaftar d'spa sekian lamanya, jadi kami bercadang nak opsyen awal sekitar 45tahun ke atas,ceburi korporat, akademik dsbnya yg manaikkan gaji, kelayakan serta pontensi kami, kami nampak sistem SBPA tue mcm paksa rela jea n kurang relevan.. kepada staf yg dah umur 50 tahun ke atas, kami nasihatkan bagi la peluang untuk anak-anak muda ke hadapan khususnya kepada perjawatan turus,jusca A,B,C, gred 54-52, begitu juga pak omar, berundur secara terhormat.. kot-kot org dah naik menyampah n meluat kat kita.. wassalam..

guru lama berkata...

Umur 60 tahun sesuai bagi kakitangan di pejabat tapi bagi seorang guru disekolah rasanya tidak sesuai.

Guru di sekolah mesti cergas.tak boleh cekak pinggang atau asyik duduk sahaja.Bayangkanlah umur 60 tahun fizikal macam mana. Saya bimbang pelajar tidak kisah...guru nanti

Saya akan pilih 58 tahun kecuali ada jawatan di sekolah yang tidak memerlukan guru masuk kelas

Tanpa Nama berkata...

58 pun cukup dah...nak relax pula..

Tanpa Nama berkata...

bgla can anak muda yg educated dan cergas utk memimpin...sy yakin peluang kenaikan pangkat akn terjejas sbb pengarah2 x pencen2...cmner generasi muda nk buat perubahan dlm sesebuah organisasi..

PA PILIH 60TH berkata...

Sesiapa yang rasa tak mampu kerja hingga umur 60 tahun bersara awal sajalah bukan kerajaan ambil tindakanpun, buat apa kecoh-kecoh...lagi.

Tanpa Nama berkata...

PM,TPM n wakil rakyat yg berumur tue, silalah berundur secara terhormat.. kami anak-anak muda nie nak memimpin pulak.. jgn asyik kau org jea..kami memmimpin..!!

Tanpa Nama berkata...

kalau umur 65 tahun pun tetapi masih sihat dan cerdas; dan masih minat bekerja... boleh teruskan bekerja! MEREKA YG HENDAK OPT 60 TAHUN MESTI/WAJAR MENJALANI UJIAN KESIHATAN DAN KECERGASAN/KECERDASAN!
KALAU NAK BERJALAN PUN KENA MINTA ORG PAPAH, TAK WAJAR SAMBUNG 60TAHUN!!!

Tanpa Nama berkata...

kalau umur 65 tahun pun tetapi masih sihat dan cerdas; dan masih minat bekerja... boleh teruskan bekerja! MEREKA YG HENDAK OPT 60 TAHUN MESTI/WAJAR MENJALANI UJIAN KESIHATAN DAN KECERGASAN/KECERDASAN!
KALAU NAK BERJALAN PUN KENA MINTA ORG PAPAH, TAK WAJAR SAMBUNG 60TAHUN!!!

Sabtu, Oktober 08, 2011 1:08:00 PM
khairuddin MN

Tanpa Nama berkata...

BEGITU JUGA DGN AHLI POLITIK TERUTAMANYA PM; SEWAJARNYA JADI PM TU JGN LEBIH 2 PENGGAL. BAGI ORG LAIN YG AMANAH, TELUS, ACCOUNTABLE UTK MEMIMPIN! INGATLAH BAHAWA JADI PEMIMPIN UTK MEMBANGUNKAN NEGARA, BANGSA DAN AGAMA!!!!KENA SOAL NANTI!!
khairuddin MN

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa umur persaraan wajib tu, boleh amik bgi mereka yg tahan & kental untuk terus bekerja. Ini sesuai bgi yg brjawatan tggi yg bos2 tu. Bagi yg brjawatan rendah, memang tak sesuai lgi sebb asyik kena marah jerr, nanti dpt sakit, kesihatan trjejas..... Lu fikir lah sendiri...

ada akal kah? berkata...

kalau guru adalah semangat naik gaji sampai 37 peratus,staf sokongan terutamanya yg rendah apa nak di tunggu umur 60 tahun,takan ofis boy nak ambil surat juga time 60,nak pikul fail nak berdiri fotostat,bajet ni manusia senang terus senang manusia susah terus merana,

Bekas Mat Rempit berkata...

saya nak kerajaan kembalikan persaraan wajib kepada umur 55 tahun...beri peluang kepada golongan muda berkhidmat untuk negara...atau nantikan kadar penggangguran yang akan meningkat dinegara ini...

Tanpa Nama berkata...

Pandangan saya, 60thn hanya sesuai untuk mereka yang dlm kategori berikut;
1.sihat mental dan tubuh badan
2.bermotivasi tinggi dan komited dgn tugas
3.berkemahiran berbanding org lain
4.masih byk tanggungan eg. Anak masih sekolah

yang tak ada kreteria ni baik pencen 58 atau awal lagi. Buat susah rakan sekerja saja dan rakyat. Lu fikirlah sendiri. Bangun pagi dan berdiri depan cermin.
ALA DOA SABAH.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong kerajaan naikkan had umur persaraan hingga 60 tahun ;

1. Boleh menambah pengangguran di dalam negara.
2. Boleh menurunkan produktiviti jabatan kerajaan.
3. Memanjangkan status kehutangan yang serius dikalangan penjawat awam.
4. Meramaikan penjawat awam mendapat 'ex-gratia'.
5.Berjaya mengurangkan pembayaran pencen kepada penjawat awam yang telah berpencen.

Tahniah kepada kerajaan!!

Tanpa Nama berkata...

Setiap yg diilhamkan itu pasti ada pro dan kontranya. Sebagai insan, kita perlu fikirkan sama ada kita boleh atau gagal untuk menunaikan tanggungjawab. Fikir, fikirkanlah ... Kita sama-sama tunggu pekeliling yang akan dikeluarkan sedikit masa lagi. Pada masa itu barulah jelas. Fikir, fikirkanlah ...

Unknown berkata...

oit ! bagi la peluang orang muda nk kerja n nak naik pangkat .

Unknown berkata...

oit ! bagila can kat orang mude lak nak kerja n naik pangkat . puii

Tanpa Nama berkata...

SEGELINTIR ORANG MUDA MALAYSIA SEKARANG NI KESOPANAN DAN MORAL TERLALU RENDAH DAN TIDAK MENGHORMATI ORANG YANG LEBIH TUA DARI MEREKA INI AKIBAT KERAJAAN TERLALU MELAYAN KEHENDAK DAN UNGGUTAN MEREKA YANG KEBANYAKANNYA LANGSUNG TIDAK RASIOANAL DAN RELEVAN. SEBENARNYA UNTUK MELIHAT GENERASI YANG BERKRISMA DAN KETRAMPILAN BUKAN SAHAJA DILIHAT DARI SEGI KETINGGIAN AKADEMIKNYA TETAPI JUGA PERLU MEMPUNYAI KETINGGIAN MORALNYA.

Tanpa Nama berkata...

SEGELINTIR ORANG MUDA MALAYSIA SEKARANG NI KESOPANAN DAN MORAL TERLALU RENDAH DAN TIDAK MENGHORMATI ORANG YANG LEBIH TUA DARI MEREKA INI AKIBAT KERAJAAN TERLALU MELAYAN KEHENDAK DAN UNGGUTAN MEREKA YANG KEBANYAKANNYA LANGSUNG TIDAK RASIOANAL DAN RELEVAN. SEBENARNYA UNTUK MELIHAT GENERASI YANG BERKRISMA DAN KETRAMPILAN BUKAN SAHAJA DILIHAT DARI SEGI KETINGGIAN AKADEMIKNYA TETAPI JUGA PERLU MEMPUNYAI KETINGGIAN MORALNYA.


---------------------------------

mmg semua orang lame BERKARISMA eh? pls jgn corruptkn mane2 pihak.. tak semua orang mude trok dan tak semua orang lame bagus sgt bekerja.. tq

Tanpa Nama berkata...

55 pn dh ckup...bgi ank muda plk keja..nk bribadat plk.yg mn nk kejar duniawi tu trus kn xdr sape yg mghalang..

Tanpa Nama berkata...

Cadangan di alam maya,

1. Umur bersara wajib 56 tahun.
2. Jalani pemeriksaan kesihatan, jika didapati sehat untuk menjalankan tugas, lanjutkan perkhidmatan secara kontrak selama 2 tahun sehingga umur 58 tahun. Jika tidak sehat diberi persaraan awal.
3. Jalani pemeriksaan kesihatan sekali lagi selepas 2 tahun, jika didapati sehat, lanjutkan lagi perkhidmatan secara kontrak selama 2 tahun lagi sehingga 60 tahun. Jika tidak sehat diberi persaraan wajib.

Kalau dah berpenyakit ( 4 serangkai ) tak efektif lagi bekerja. Bagilah kat orang muda pula mengalas tugas untuk negara.

Tanpa Nama berkata...

kami akan sokong PR dalam PRU ke 13 ini kerana kerajaan lebih mementing golongan Pengurusan Tertinggi Kerajaan dengan melanjutkan usia pesaraan kepada 60 tahun. Kami anak-anak muda dipinggirkan. Hidup Tan Sri dengan pencen penuh dan tambah lagi kontrak supaya hidup bertambah kaya, cakap tak serupa bikin...

Tanpa Nama berkata...

udah-udah la tu.. bagi la pluang kat org muda plk.

Tanpa Nama berkata...

Bos saya umur 52 tahun. Dia kata nak opt sampai 60 tahun sbb tak tau nak buat apa jika bersara umur 58. Nti lgi cepat mati.

Tapi dia nie langsung x bt kerja. Duduk kat komputer saja atau tidur dalam bilik. Pandai cakap pakai mulut sja.

Klu peg mcm nie...........bgus tiada drpd ada

Tanpa Nama berkata...

najib amat prihatin dengan nasib guru. kerajaan sudah tahu masalah guru dan keperluan hidup mereka. imej guru wajar dipelihara. TQ.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan di alam maya,

Tambahan,

4. Kalau nak dilanjutkan perkhidmatan selepas 56 tahun atau 58 tahun, pastikan markah prestasi mestilah 85% ke atas. ( mesti telus )

Tanpa Nama berkata...

Kerja kau la ni omar..kenapa tak lanjutkan terus sampai umur 85 tahun baru pencen....

Tanpa Nama berkata...

udah2 le tuu..58 cukup dah...

Tanpa Nama berkata...

TAK USAHLAH NAK CKP 60 TAHUN,58 PUN DAH TERCUNGAP-CUNGAP..SPERTI IKAN DLM KUARIUM NAK MAMPUS.
TAK LARAT LAH PM....
NAK MELENGKAKAN KURSUS 7 HARI YANG DIWAJIBKAN PUN DAN SIKSA RASA...TAK LARAT NAK BERJALAN LAGI...SETAKAT DUDUK JA SEMASA KURSUS LEBIH BAIK DUDUK DI OPIS.NAK BERSUKAN,AKTIF DLM PERSARUAN/KEBAJIKAN SEPERTI PA MUDA LEBIH LAGI,INI SEMUA DIWAJIBKAN.USIA 50 Keatas dah tak membuahkan hasil yang lumayan lagi...kekurangan bitamin dah.
FAHAMKAN LAH...

Tanpa Nama berkata...

saya sokong pencen 60 sebab ...hutang semua sudah d bereskan sebab dah mampus dok dalam lubang kubur;

Tanpa Nama berkata...

saya sokong umur pencen 60 thn 100% sebab semua hutang yang ada sudah diselasaikan sebab dah dok dal lubang kubur

Tanpa Nama berkata...

knp la tambah lagi kadar pengangguran graduan ni. xcukup ke gaji korang selama ni. graduan ni nak keje, nak bantu keluarga jugak. tolongla, jgn la bt org muda camni. Ibu bapa kat kpg tu nak juga berbangga anak2 dah bekerja. JANGAN TAMAK!!

Tanpa Nama berkata...

Teruskanlah bekerja 60 tahun saya lambat kahwin anak paling tua pun baru tadika

PELAJAR SMK berkata...

graduan kalau asyik nak dengan, maknanya graduan lemah prestasinya sebab masih banyak bentuk kerjaya yang boleh mendatagkan hasil yang lebih lumayan.tapi perlu bijak berfikir dan berusaha kalau tidak asyik2 timbulkan isu pengangguran.tau tak para graduan...diantara faktor penyumbang % pengangguran disebabkan oleh graduan tak kreatif dan inovatif yang hanya mereka fikir kerja kat kerajaan aje. negara malaysia amat sedih degan sikap graduan hari ini sedangkan bukan semua mereka mempunyai kemahiran yang tinggi.

Rahman Nanyan berkata...

kerajaan BN sudah memikirkan masak2 keputusan ini, kita wajarlah bersyukur dengan pemberian ikhlas UMNO ini yg nyata tidak mengharap sebarang balasan.

Umur 60 amat sesuai, jadi 2-3 tahun ini pengambilan PA baru akan dikurangkan kerana ianya sudah melebihi kapasiti kemampuan sesebuah negara dan berlakunya lebihan tenaga kerja di segenap sektor kerajaan.

Kepada mereka diluar, usahlah asyik berharap kerja kerajaan saja, para menteri dan pemimpin UMNO selalu mengingatkan golongan muda agar lebih menumpukan kerja sendiri, usahawan atau sektor swasta yang lebih mencabar.

Hidup BN, namamu diatas. Kemuliaan pemimpinmu tiada tandingannya.

Tanpa Nama berkata...

umur bersara 60 thn(tua nyanyuk), jadi toki la jawabnya..

Tanpa Nama berkata...

Rasional Pencen 60 tahun
Pertama

Tempoh perkhidmatan untuk mendapat pencen maksimum. Ramai penjawat awam yang apabila pencen tempoh perkhidmatan mereka kurang 30 tahun dimana tempoh ini diperlukan untuk mendapat kelayakan pencen 70% dari gaji mati. maka persaraan 60 tahun memberi peluang kepada mereka untuk menikmati ganjaran tersebut.Jika perkhidmatan mereka kurang dari 30 tahun, mereka hanya layak menikmati pencen 50% dari gaji mati. Soal mati atau sakit itu perkara kedua. Organisasi mempunyai mekanisma tertentu untuk menangani penjawat awam yang sebegini.

Kedua

Evolusi dalam pekerjaan. Dengan pemikiran yang sempit, kita akan menanggapkan bahawa jika guru, tugasnya hanya mengajar sampai pencen. Jika doktor, tugasnya hanya merawat pesakit sampai pencen begitu juga jika kerani tugasnya hanya membuat kerja-kerja pengkeranian sampai pencen. DG34 yg berumur 40 tahun berlainan tugasnya dgn DG29 yg berumur 25 tahun walaupun berjawatan yang sama, iaitu guru. DG34 sudah termasuk dalam golongan pentadbir yang menjurus ke arah pengurusan. Jadi golongan ini kurang tugas mengajarnya tetapi lebih kepada hal-hal pentadbiran, pengurusan hal ehwal murid dan kokurikulum. Kebanyakan masa mereka lebih dalam pejabat dan kurang memanjat bangunan tiga tingkat.

Ketiga

Tanggungjawab Kepada Keluarga Belum Selesai. Saya juga pegawai kerajaan yang berumur 42 tahun...memang ada penjawat awam yang bermasalah bila masuk umur 50 ke atas tetapi tidak ramai.

Kebanyakan kakitangan perempuan takkan memilih sampai 60 tahun malah masa umur dilanjutkan 58 majoriti perempuan tak nak...itu di jabatan saya..

Jika anda mempunyai ayah yang berumur 56 tahun dan masih ada anak di sekolah rendah atau menengah ... tak pernahkah anda bayangkan bagaimana ayah anda hendak menyara adik-adik anda dengan gaji separuh ... kecuali ayah anda pegawai berijazah yang gaji sekarang sudah mencapai 5000k..tetapi 70 peratus kakitangan kerajaan adalah kumpulan sokongan yang gaji mati tak sampai 3k...bila pencen hanya akan dapat 1.2k. Cukup ke??????...

Saya sendiri kalau dipanjangkan umur dan mempunyai rezeki yang baik akan bersara awal. Kita semua akan mati ...Kebanyakan orang Islam hendak beribadat bila bersara...

Tetapi bila kenangkan anak yang masih sekolah atau di ipta/ipts semua garu kepala...cuba bayangkan jika anda hanya kerani di jabatan kerajaan dan berkerja 10 tahun ... gaji dan elaun hanyalah 1.5k. Bagaimana hendak meneruskan kehidupan dengan beban dan tanggungjawab yang masih belum selesai.

Kita di jabatan kerajaan kalau tak sampai umur 50 pun kalau dah sakit kronik kita minta pencen awal atau medical board....

Tak payah cerita mungkin ada guru yang akan mati atas tangga. Kalau anda masih muda, kebarangkalian untuk mati awal masih tinggi, cuma Allah yang tahu masa yang telah ditetapkan untuk mengadap-Nya.

Keempat

Masalah Penyambungan Pegawai Kerajaan Secara Kontrak. Pelanjutan usia persaraan itu sekali gus akan menyelesaikan masalah penyambungan secara kontrak untuk jawatan-jawatan tertentu sekali gus membuka peluang kenaikan pangkat kepada kakitangan awam lain untuk memegang jawatan tinggi kerajaan.

Tidak timbul lagi masalah kenaikan pangkat atau menyambung perkhidmatan kerana semua kakitangan awam pencen pada umur 60 tahun, jadi semua orang akan dapat peluang naik pangkat. Pada masa sekarang, jika ada pegawai yang disambung perkhidmatannya secara kontrak, ia dianggap menghalang pegawai bawahannya naik pangkat.

Pada masa yang sama juga, kerajaan kerugian kerana terpaksa membayar pencen dan KWSP pegawai itu secara serentak sebagai imbuhan persetujuannya menyambung perkhidmatan.

Rasional lan ialah orang yang berumur 56 tahun kini masih kelihatan muda serta sihat dan persaraan pada umur 60 tahun telah dilaksanakan di banyak negara maju.

http://wwwaminar.blogspot.com/2011/10/rasional-pencen-60-tahun.html

Tanpa Nama berkata...

PROSPEK jalan ke ? PTK diteruskan ke ? Aku nak PTK bukan PROPEK ! At least bolehlah naik gaji sikit !

Tanpa Nama berkata...

Bila pulak nak buat kerja sampai mampus ni..?

Pesden Kopek berkata...

Tahniah kpd Pak Oma Pesden Kupek Malaysia krna misi anda telah berjaya. Dapat la lagi merasa elaun pesden kupek untuk 2 tahun lagi. Hidup oma Kupek!

chan berkata...

Umur persaraan 60 tahun mulai 1.11.11 atau 1.1.2012?

Tanpa Nama berkata...

Umur persaraan 60 tahun mulai 1.11.11 atau 1.1.2012?

______________________
bajet 2012 tentulah akan dilaksanakan pada 2012.. itu pun tak faham2 lagi ker????

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak turunkan umur persaraan wajid dari 55 kepada 40 tahun.

Tanpa Nama berkata...

apa-apa pun alasan menaikkan umur persaraan ke 60 tahun tak masuk akal.kalau dibanci hanya minoriti yang bersetuju.itu pun pak omar dan pegawai gred 54 keatas saja.Dalam utusan 11/10/2011. hampir 1 juta graduan menganggur. nak tambah jawatan baru ?

Tanpa Nama berkata...

Lepas sambung... sambung, pastu sambung lagi!!!

Tau tak, brapa ramai golongan muda tersangkut kontrak... Pastu, senang2 jek JPA suh berenti.

Tau dak, aku, kuar2 uni, ade utang ptptn RM200 sebulan, beli kete RM600 sebulan, loan kawin RM 500 sebulan... Sumer skali utang RM 1,300 sebulan!!! Mana nk makan, sewa umah, isik minyak???? Pikir2 la sikit, mana tak surat kaba ckp 41 org muda bengkrap setiap hari, itupn sedap2 tuduh kitaorang utang kad kredit lah, besar belanja lah. HADOOOOOOIIII!!!!!!!

Kerajaan, kalau buat bende2 mcm nie, bertanggungjwblah sket, kami cmne???...

Jagalah ko, pru 13, siap ko!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata....Kalau dah berpenyakit ( 4 serangkai ) tak efektif lagi bekerja. Bagilah kat orang muda pula mengalas tugas untuk negara.Sabtu, Oktober 08, 2011 9:26:00 PM

Bodoh punya orang, kau ingat orang macam kau tak berpenyakit ke,..engkau tu robot ke, tuhan ke... tahan dari segala macam penyakit....kalau bini engkau beranak suruh dia berenti kerja la...kerana menyusahkan orang lain. sial punya orang.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...Bila pulak nak buat kerja sampai mampus ni..?
Isnin, Oktober 10, 2011 8:10:00 AM

Itulah engkau, nama je orang muda, pemalas, tidur sampai naik matahari....lepas tu suruh orang tua kerja, jaga cucu. Engkau sedap2main suruh ibubapa kau jadi kuli. Kerja membanting tulang suruh indon/bangla...engkau kerja bagi tiket tol je,...umur 40 dah dapat macam2 sakit tu sebab tu engkau tak nak kerja mintak pencen awal supaya mintak gomen bagi subsidi macam jantan sial.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...atuk2, bos2 selamat bermaharajalelalah di opis
Sabtu, Oktober 08, 2011 1:36:00 AM

Engkau ape kurang, kul 11.00 pagi hilang antar anak sekolah, bini beranak 5 kali bapak dapak cuti konon jaga anak, tiap2 bulan datang lambat antar anak sakit la, bini sakit la, ambil repot kat la dan bila awal sekolah sebok datang lambat nak tengok anak takut kena colek. Jangan asyik nak tengok orang je...kalau nanti engkaou mampus pagi jangan bagi orang tanam engko pagi2 suruh dia orang tanam bila malam takut nanti ramai orang muda gomen macam koe nanti banyak songeh minta of untuk gali kubur.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...bgla can anak muda yg educated dan cergas utk memimpin...sy yakin peluang kenaikan pangkat akn terjejas sbb pengarah2 x pencen2...cmner generasi muda nk buat perubahan dlm sesebuah organisasi..Sabtu, Oktober 08, 2011 9:25:00 AM

nampak sangat anak muda tak educated dan cergas utk memimpin, apa punya syamdul kalau nak buat perubahan dlm sesebuah organisasi buat kerje sendiri. Di dalam gomen ape perubahan yg kamu boleh buat asyik nak minta naik gaji je, sebok nak naik pangkat....Berenti dan kerja swasta la kemudian tunjuk perubahan dlm organisasi kamu tapi jangan minta subsidi dan kontrek je pandai. Tu sebab gomen tak maju sebab ada segelintir kakitangannya hipokerit. Kalau engkaou tu doktor pakar, tentu tak endak kerja gomen sampai mati dah tentu cabut lari swasta muda2 lagi kerana kerja banyak. Orang macam engkaou nie peminpim yg pandai cakap je kesedudahnya pulau batu putih pun disapu orang.

julio berkata...

Umur persaraan dilanjutkan daripada 55 ke 56 mulai 1 Oktober. Abdullah Badawi naik umur bersaraan daripada 56 ke 58 mulai 1 Julai. Mohd. Najib tak sebut tarikh. Jadi mulai 1 November atau 1 Jan.?

Tanpa Nama berkata...

Saya percaya Akta pencen hendaklah dipinda dahulu.

Tanpa Nama berkata...

Dari Sulaiman Magboul.
Ini orang muda ni ape yg marah sangat orang nak kerja sampai 60 tahun. Seolah olah mereka yg muda ni kuatlah kerja macam Ironman dan yg dah lama kerja mengular je. Pergi semak siapa yg mengular, makan rasuah, ponteng dan cantas sana cantas sini. Di dalam pengalaman aku orang yg suka mengata ni mereka inilah yg ramai jatuh sakit, kena potong kaki, rosak buah pinggang, kanser dan mati dulu. Kalau tidak ade juga yg mati kemalangan di dalam longkang dalam keadaan terkangkang. Adakah kita hendak menyalahkan keadaan alam semulajadi yg berumur tentunya akan didatangani berbagai penyakit di mana hidup mati kita telah ditentukan oleh illahi. Sebagai anggota perkhidmatan awam yg telah lama berkhidmat dengan mengabdikan diri jiwa dan raga walau pun dulu mendapat gaji yg kecil dan dikutuk oleh rakan2 di sektor swasta. Terdapat juga yg muda yg aktif bekerja dan bersukan mati kerana 'coronary artilery disease' walhal umur baru lengkongan 40an. Kebanyakkan anak muda sekarang kahwin lewat, mempunyai anggota keluarga 2/3 orang saja, suka berjoli dan menghisap rokok. Kalau melalui ruang tangga keselamatanm lihatlah bersepah sepah dengan abok rokok. Orang muda sekarang ade yg biadap, tidak menghormati orang tua dan mementingkan diri je dan merasakan diri dia tu je yg betul. Oleh kerana adanya golongan berpengalaman dan berkemahiran inilah golongan muda segan untuk bermaharajala lela di di dalam perkhidmatan awam. Lihat saje golongan muda swasta kebanyakannya pemalas suka bangkit lewat dan datang kerja ikut suka hati. Bos2 mereka tak dapat buat ape kerana mereka tahu kebanyakkan yg baik telah disapu oleh sektor awam dan mereka tidak boleh memberi gaji lebih berbanding sektor awam. Sebenarnya mereka yang menentang persaraan 60 tahun tidak menyedari mereka sebenarnya adalah pengidap sakit jantung, kencing manis dan darah tinggi kerana mereka hairan kenapa sudah tidak lagi dapat bekerja kuat saperti dulu dan BMI melebihi 30. Mereka nilah yg patut diberi pilihan bersara umur muda dan termasuk mereka yg mahu bersara atas ape sebab sekali pun. Diharap yg muda ingat hidup ni umpama roda dan anda juga akan menghadapi kehidupan umur 40an, 50an dan belum tentu kehidupan anda di atas atau di bawah. Elok ko bersukur sebelum ditelan bumi. Kalau anda pergi dulu suruh orang muda je sembahyang dan kebumikan kau. PM juga bersetuju untuk menaikkan umur 58 tahun kepada 60 tahun bagi mengoptimumkan sumbangan Pegawai Perkhidmatan Awam. Terima kasih kepada PM kita yg bijaksana menjaga Negara yg dicintai.

Tanpa Nama berkata...

Tak ada ilmu langsung bila memberi komen, baik yang dah nak pencen atau yg nak orang cepat penceng. Patut la dengan senang kerajaan bodohkan hang semua ni. Shame on you....

Tanpa Nama berkata...

bagi mereka mereka yang hanya datang ke pejabat setakat kehulu khilir lepastu gi kantin ngeteh langsung tak buat kerja datang lambat balik cepat lebih baik pencen awal tak menyusahkan orang lain sama sama tak berdosa nak nak mereka yang 1,2 tahun lagi nak pencen

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bagi mereka mereka yang hanya datang ke pejabat setakat kehulu khilir ....Ahad, Oktober 16, 2011 3:34:00 PM

Rasanye kamulah yg kaki ponteng dan kaki belah pasal tu tahu geng2 yg macam perangai samseng kamu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bagi mereka mereka yang hanya datang ke pejabat setakat kehulu khilir lepastu,...nyusahkan orang lain sama sama tak berdosa nak nak mereka yang 1,2 tahun lagi nak pencen Ahad, Oktober 16, 2011 3:34:00 PM

nie kerja orang muda sape berani nak tegur, yg tua2 kebanyakkan penakut lawan tokeh.

Tanpa Nama berkata...

Kita lihat sendiri dengan MATA berfikir dengan OTAK CUKUPLAH sekarang dengan kemodenan, penganggoran semuanya byk negatif yg berlaku kini. Pada pendapat saya cukupla sekadar 50 tahun sahaja berkhidmat supaya negara MALAYSIA mempunyai pekerja yang boleh melakukan apa sahaja. Dah tua dok rumoh, tunaikan haji, beribadat byk2 dan sebagainya yg positif. Contoh KSU saya cadangkan jawatannya hanya KONTRAK tahun ini tak ok tahun depan teros buang senang bukan susah pon. Nie semua berjawatan GILA DUIT RAKYAT sampaikan pencen pun sampai 60 tahon GILER ker?

Tanpa Nama berkata...

Oktober 17, 2011 11:05:00 AM
Tanpa Nama berkata...Kita lihat sendiri dengan MATA berfikir dengan OTAK CUKUPLAH....KYAT sampaikan pencen pun sampai 60 tahon GILER ker? Isnin, Oktober 17, 2011 12:27:00 PM

Kepala otak engkou, dulu masuk gomen mesti umur tak lebih 25 tahun bila gomen lulus umur tak melebihi 54 tahun banyak lah yg masuk geng beruk makyeeh yg hasad dengki. Kita masa tu ikut je gomen tak membantah tak macam orang sekarang. Pakai otak la jangan tunggu tua dah bergayut baru nak tunaikan haji dan beribadat byk2 entah2 besok dah mampus. Tunjuk kemampuan kau yg kemodenan tu jadi pekerja yang boleh melakukan apa sahaja reka jentera moden baru jangan tahu nak beli dari negara luar je dan berlagak macanm beruk putarajaya. Sebenarnay orang macam awak indah khabar dari rupa rupanya buat ikut suka hati monteng anak antar sekolah. GILER ker?

Isnin, Oktober 17, 2011 12:27:00 PM

Tanpa Nama berkata...

org yang gila kuasa bolehlah pilih pencen 60 ni....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...org yang gila kuasa bolehlah pilih pencen 60 ni....Jumaat, Oktober 21, 2011 11:24:00 PM

Orang nie umur muda dah gidap macam penyakit bukan ape sebab doktor dia dah beritahu umur tak panjang.

Tanpa Nama berkata...

Dari malikat maut
Orang yg tak nak kerja sampai umur 60 tahun adalah manusia pemalas dan tidak berjaya dikehidupan dunia dan akhirat. selalunya umur pendek.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan diminta menurunkan balik syarat umur bekerja di sektor awam kepada 25 tahun. Sekarang had umur kemasukkan sebagai anggota PA adalah 54 tahun akibatnya ramailah pekerja sektor swasta yg pemalas, kaki belah, kuat makan, yg mempunyai masaalah disiplin, sakit 3 serangkai dan graduate tak reti cari makan berebutrebut nak kerja gomen. Akibatnya masaalah disiplin kakitangan awam tak selesai. Itulah sebabnya ade golongan yg nak berenti awal tak mahu kerja sampai 60 tahun sebab malas dan dah kenyang. Kalau nak kerja pun minta gaji lain pencen lain.

Tanpa Nama berkata...

Terpulang kepada individu itu sendiri untuk kerja sampai 60 tahun atau sebaliknya. Kalau rasa sihat baguslah bekerja.Bagi saya tidak kut sebab kemalangan jalanraya dan akan pencen awal. Akan tapi dah 33 tahun khidmat dengan kerajaan dan rasa cukup setakat itu. Sebelum pencen nak kena tengok pekeliling adakah sebelum sain SBPA, takut2 pencen awal dipolitikkan had umurnya. Terkenang dulu2, saya masuk kerja taraf sementara dulu lepas tu pohon baharu dapat tetap sebab tak kenal orang2 besar ketika itu. Budak2 sekarang senang2 dapat kerja tetap. Yang saya lihat kebanyakkan tak dapat sesuaikan diri dengan penjawat awam yang berusia lebih. Dahulu saya mula bertugaspun muda belia akan tapi kami dapat kerja, berbincang, tegur sapa bagaikan rakan dah lama dengan staf lama. Saya masih dapati ada juga golongan muda yang dapat menyesuaikan diri tapi seribu orang mungkin satu sahaja. Pegawai yang muda sekarang ini pun begitu. Tak apalah kita tengok masa akan datang.
Saya dapati yang muda2 tidak mahu mengangotai kesatuan sekerja, mungkin cuepacs tidak ujud lagi. Mereka tidak gemar mengganggotai koperasi kerajaan.
Penjawat awam lama patut diberi insentif tambahan semasa besara pilih sendiri atau wajib olerh kerajaan sebab khidmat penjawat lama dulu mendapat gaji cukup makan dan tidak punya elaun dan yang ada cuma hutang jika dibandingkan waktu sekarang.

Tanpa Nama berkata...

pekerja lama takut sign SBPA sebab dalam SSM kita boleh op bila2 masa 40 tahun hingga 58 th. dalam SBPA takut dipaksa hingga 60 tahun. lantikkan sebelum 1992 dalam SSM boleh op bila2 masa, bagaimana dalam SBPA? Kalau macam tu lebih baik kekal dlm SSM bagi pekerja lama. Kerajaan perlu jelaskannya. Jangan dah sign SBPA baharu arahan dikeluarkan.

Tanpa Nama berkata...

kenyataan presiden cuepacs di Sarawak bahawa dasar keluar kepada kakitangan yg berprestasi rendah. seperti dikeluarkan ke syarikat kerajaan atau swasta. Saya rasa lebih baik kerajaan buat VSS kepada mereka. Kepada yang nak pencen awal ditambah sedikit wang. maka kecillah perkhidmatan awam. yang dah ekonomi baik boleh op crpat. strait to the point.

Tanpa Nama berkata...

SBPA bagus kerja 10 tahun berenti dapat pencen, lepas tue kerja kontrek pencen dapat gaji dapat. YAAAAHOOOO...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
org yang gila kuasa bolehlah pilih pencen 60 ni...Jumaat, Oktober 21, 2011 11:24:00 PM

Ape banggang punya orang tak kan suruh orang umur 60 tahun makan tidur je. Engko nak bagi makan ke. Suruhlah dia orang kerja jangan sampai minta sedekah....kurang2 bagi kerja dekat plaza tol(tukang bagi tiket).

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...atuk2, bos2 selamat bermaharajalelalah di opis
Sabtu, Oktober 08, 2011 1:36:00 AM

memang sahle kau yg selama nie bermaharajalelalah di opis ponteng keliling bandar sebab tue nampak orang cuti , mc difitnah ponteng.. Memang kou nie sah samseng gomen jalanan suka buat fitnah, kaki buli boss dan adu domba macam hayena di pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata..kalau umur 65 tahun pun tetapi masih sihat dan cerdas; dan masih minat bekerja... boleh teruskan bekerja! MEREKA YG HENDAK OPT 60 TAHUN MESTI/WAJAR MENJALANI UJIAN KESIHATAN DAN KECERGASAN/KECERDASAN!
KALAU NAK BERJALAN PUN KENA MINTA ORG PAPAH, TAK WAJAR SAMBUNG 60TAHUN!!!Sabtu, Oktober 08, 2011 1:08:00 PM

Inilah statement yg paling bodoh aku dengar sedangkan kerajaan employ OKU yg sekarang dah 1% dari semua PA ape kamu masuk gomen mana kamu tahu kamu muda nie sehat sangat. Orang yg paling top bersukan di Malaysia nie muda2 lagi dah gol,...jangan riak dan sombong, ingat kamu yg muda tue boleh menonggak ke langgit ke. Ramai lagi yg muda2 kalau tak sakit mampus langgar lori tepi jalan.

Tanpa Nama berkata...

Bekas Mat Rempit berkata...
saya nak kerajaan kembalikan persaraan wajib kepada umur 55 tahun...beri peluang kepada golongan muda berkhidmat untuk negara...atau nantikan kadar penggangguran yang akan meningkat dinegara ini...Sabtu, Oktober 08, 2011 3:38:00 PM

Dari Mat Rambu, minta kakitangan kerajaan kerja sampai 60 tahun. Kalau dah pencen jangan nak nyebok kerje berniaga pula kacau kami yg mude2 nie tengah rancak berniaga nie,...jangan kacau line kami. Yg kerje gomen mude2, pemalas tu (sebab tu tak naik pangkat) jangan khianat kat rezeki kami ye.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata....58 pun cukup dah...nak relax pula...Sabtu, Oktober 08, 2011 8:28:00 AM

Tak nak aku relax2, nak kerja sampai 60 tahun nanti kene jaga cucu, cicit, jadi siak masjid simpan tikar, jadi tukang kutip kairat kematian,tukang cukup sub sembahyang jenazah, ....heeehhiiii tak nak aku. Bagi le semua tu kat orang muda2

Tanpa Nama berkata...

betulkah ahli2 cuepacs @ staf kerajaan yg nak dilanjutkan umur bersara? ntah2 presiden cuepecs yg terhegeh-hegeh sebab nak jadi presiden lebih lama...dia tak nak bersara awal..