SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

01 Oktober 2011

DEWAN BARU, BAJET PRU-13 DAN ISA ANTARA YANG MENANTI PERSIDANGAN DEWAN RAKYAT

Bernama
1/10/2011


KUALA LUMPUR, 30 Sept (Bernama) -- Persidangan Parlimen yang bermula Isnin ini bakal menjadi tumpuan umum dan lebih menarik kerana selain Dewan Rakyat bersidang di premis baru, ramai mengharapkan berita 'luar biasa' pada sesi pembentangan Bajet 2012.

Persidangan Dewan Rakyat itu dianggap penting kerana cadangan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dijangka dibahaskan oleh anggota Parlimen selepas 51 tahun akta itu diguna pakai di negara ini.

Mengikut takwim Parlimen, Mesyuarat Ketiga, Penggal Keempat Dewan Rakyat akan bersidang mulai Isnin ini sementara Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak akan membentangkan Bajet 2012 pada 7 Okt ini

Mesyuarat Dewan Rakyat itu sehingga pertengahan Disember ini juga berkemungkinan besar merupakan sesi Parlimen terakhir sebelum dibubarkan bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang dijangka tidak lama lagi.

Penggunaan bangunan dewan serbaguna sedia ada untuk dijadikan Dewan Rakyat yang baru mencipta sejarah kerana ia merupkan julung kali mesyuarat diadakan di premis lain sejak perasmiam dan penyerahan bangunan itu pada 2 Nov 1963.

Terletak bersebelahan bangunan utama Parlimen, dewan sementara itu dinaik taraf dengan kos RM28 juta bagi menempatkan Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Projek itu dilaksanakan bagi membolehkan bangunan Parlimen yang sudah berusia hampir lima dekad, melalui pengubahsuaian struktur secara menyeluruh, bagi menyelesaikan masalah kerosakan yang sering berlaku sebelum ini.

Projek naik taraf bangunan Dewan Rakyat sedia ada akan dilaksanakan tahun depan dan dijangka siap pada 2014.

Dewan Rakyat akan terus bersidang menggunakkan premis baru itu secara sementara sahaja sebelum dipindahkan semula ke tempat asal selepas kerja-kerja menaiktaraf itu disiapkan.

Menariknya, dewan sementara itu yang lebih kecil dari Dewan Rakyat telah menyebabkan kedudukan kerusi anggota Parlimen lebih dekat, sekali gus memungkinkan suasana perdebatan lebih gamat, terutamanya jika berlaku perang mulut antara anggota dewan.

Di dewan itu juga, sesi pembentangan Bajet 2012 sudah dikaitkan sebagai 'Bajet Pilihan Raya' kerana ada desas-desus yang mengatakan penjawat awam dijangka sekali lagi akan menikmati kenaikan gaji dan imbuhan bonus.

Dari segi isu, perdebatan berhubung pemansuhan ISA dan dua akta baru untuk menggantikannya serta pembentangan beberapa akta lain diramal menarik minat anggota Dewan Rakyat.

Timbalan Yang DiPertua Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, setakat ini dewan masih belum dimaklumkan mengenai urusan pemansuhan Akta ISA, namun ia dijangka akan dikemukakan pada persidangan itu.

"Kerajaan mempunyai masa yang lama iaitu sehingga pertengahan Disember ini untuk memaklumkan sebarang urusan kepada dewan, dan pada pandangan saya ia akan dikemukakan pada persidangan kali ini bersekali dengan beberapa lagi rang undang-undang lain," katanya kepada Bernama.

Mengenai pandangan pemansuhan ISA bakal 'menghangatkan dewan', Wan Junaidi berkata, ia bergantung kepada anggota Parlimen, namun beliau sendiri tidak melihat isu itu perlu disensasikan.

"Pengumuman yang dibuat itu adalah untuk kebaikan semua dan demi imej negara, saya tidak nampak perlunya untuk timbulkan kekecohan dalam isu ini," katanya.

Ekoran pemansuhan ISA, kerajaan sedang merangka dua akta baru untuk menggantikannya yang kini sedang diperincikan oleh Peguam Negara.

Selain ISA, kerajaan juga dijangka akan mengemukakan Rang Undang-Undang untuk memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 dan menghapuskan prinsip pembaharuan tahunan bagi permit pencetakan seperti yang termaktub di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Permit pencetakan akan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

Selain itu, pindaan ke atas Akta Pekerjaan 1955 juga mungkin mencipta kontroversi, lebih-lebih lagi apabila Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) bercadang untuk mengadakan piket di perkarangan bangunan Parlimen pada Isnin ini, jika kerajaan meneruskan rancangan meminda undang-undang pekerjaan itu.

Rang undang-undang berkenaan pertama kali dibentangkan di Parlimen pada 8 Julai 2010, tetapi ditarik balik kemudian selepas menerima pandangan dari pelbagai pihak.

-- BERNAMA

50 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

klau xde pelarasan gaji kite akan sokong pas...hahaha

Tanpa Nama berkata...

Gaji naik,barang pun naik gak so back to square one. 20 years from now malaysia will be the most expensive country to live in the world. Mark my word.

Tanpa Nama berkata...

tiada kejutan yang akan berlaku pada pembentangan bajet 2012 ini... macam biasa seperti dulu2 golongan atasan juga yang akan naik pada pembentangan bajet 2012 dan selepas pembentangan juga iaitu mungkin pada tahun depan akan ada kenaikan pada golongan atasan.....desas desus yang mengatakan akan ada kejutan hanya temberang sahaja. bagi kakitangan bawahan macam biasa bonus rm500. golongan atasan bonus beribu2...ditambah dengan penambahan bermacam2 elaun...klu tak caya pegang kata2 saya ni sampai pembentangan bajet 2012 ni.....kenaikkan kumpulan sokongan akan berlaku lebih kurang 15-20 tahun lagi.....itu pun insyallah.. sumber ini adalah dari sumber yang boleh dipercayai........sekian

Tanpa Nama berkata...

kejutan itu hanyalah untuk golongan atasan sahaja.....keyakinan timbul selepas nak pilihanrya ni....golongan bawahan perlu merayu2 sehingga nak pencen baru nak dapat pelarasan. itu pun sekitar rm50.00 pelarasan selepas menunggu 10-15 tahun. sedangkan golongan yang lain 2-3 tahun beribu2 kenaikan elaun dan setiap tahun ada sahaja pelarasan gaji untuk mereka gara2 x tahan dengan ugutan golongan ini kerajaan terpaksa menaikkan gaji dan elaun. hairan bin ajaib, kenapa kerajaan langsung x fikir tentang golongan ini,.....

Tanpa Nama berkata...

pelukis pelan j17 sering dianaktirikan oleh kerajaan

Tanpa Nama berkata...

pelukis pelan j17 sering dianaktirikan oleh kerajaan

Tanpa Nama berkata...

pelukis pelan j17 sering dianaktirikan oleh kerajaan

Tanpa Nama berkata...

kalau bonus dapat rm500 baik tak payah pggil bonus.. panggil wang ihsan dari datuk najib sahaja. bukan ape sebelum ini dapat bonus pon bukan dpt penuh rm500.. ape benda yang dipotong.. yang gaji 10RIBU dpt 5RIBU bonus (uhhh sonok gilerr) jauh beza 5RIBU ngan RM500.. bagi jela golongan bawahan ni menikmati gaji lebih dengan keadaan harga barang yang lebih tinggi. kalau nak di kata gol.profesional bekerja lebih tak juga tengok jabatan.. kdg ada jabatan pegawai2 suka mengulat.. pe lagi yang bawahan mengikut... atas dasarnya kalau gol atasan boleh memberi cth yang baik sure yang bawah pun tak berani mengulat.. apapon tggu jelah bajet 2012.. lau ada kenaikan xde kenaikan keja pon mcmtu juga cume bezanya banyak hati yang kecewa dan akan tawar hati dalam PILIHANRAYA akan datang ini.. percayalah...

Tanpa Nama berkata...

memang pun bajet pilihanraya.. tiada kejutan pun, sedikit shj kenaikan gaji, 1/2 bulan bonus, lanjutan bersara 60 tahun.. .. yg kekal tiada kenaikan pangkat PA 10-15 tahun berkhidmat, PA ada ijazah dan master di sisihkan, cuti tahunan masih kekal 20-30 hari setahun, cuti berlajar separuh gaji bagi kumpulan B,C ke bawah, tiada penyelarasan gred kumpulan sokongan, wad kelas 3 bagi kumpulan C ke bawah,. yang teruknya, cas 6% perkhidmatan pra-bayar, GST akan dikuatkuasakan, minyak akan naik, harga barangan makananan naik, interest bank peratusannya naik, kereta nasional semakin mahal, harga perumahan semakin tinggi melebihi RM200 ribu ke atas, UPSR dan PMR di mansuhkan bebanan guru dan ibu-bapa semakin bertambah, tarf elektrik dan air bertambah tinggi, bayaran astro naik, PTPTN mencengkam perlajar, akhir sekali gaji dan elaun PM,TPM,Wakil Rakyat,Turus, Jusca A,B,C dan gred 54-52 semakin naik dan terus naik tidak termasuk MOU dgn Syarikat GLC terus menerus naik mencecah jutaan ringgit.. sudah tiba masanya kita merubah kerajaan yang sedia ada kepada kerajaan berkebajikan di dunia dan akhirat.. Jom berubah..!!

PA sokongan dah nak pencen berkata...

KSN kata ada 3,289 idea daripada Penjawat Awam. Ni aku sebagai PA nak tambah 1 lagi idea berhubung dengan 'budget' K'jaan supaya dapat di 'save' kan untuk pembayaran bonus Penjawat Awam. Idea aku agar bayaran bonus ni ikut gred Gred 22 kebawah bagi 2 bulan, Gred 44 ke bawah bagi 1 bulan, gred 58 ke bawah 1/4 bulan. JUSA-JUSA tak yah. Dan aku haraplah yang dah gaji besar tu ( RM 7 - 8 ribu sebulan) tak yah komen idea aku ni, begitu juga dengan PnP yang gaji pun dah 4 - 5 kali jika dibandingkan dengan 2 bulan bonus PA-PA kump sokongan. Aku rasa lah kalau PM or K'jaan nak bayar bonus 2 bulan kepada PA-PA kump sokongan memanglah tak jadi masalah, tapi bila PnP yang gaji pun dah besar tapi masih tamak dan masih rasa iri hati bila orang bawahan dapat lebih sikit pun nak bonus 2 bulan, ini yg masalah.. ni yg PM kata tak ada duit, cuba bayangkan PnP yang gaji dah 7 - 8 pun akan di bagi bonus 2 bulan, RM14 - RM 18 akan terlibat, berapa ramai PA-PA yang gaji kecik yang boleh di cover dgn duit sebanyak tu. PnP ni kebanyakannya boss-boss, PA-PA sokongan ni anak-anak buah, jadi apa salahnya anak-anak buah bergumbira setahun sekali dengan sedikit duit bonus tu, biarkan lah jangan dengki dan iri hati kat depa, gaji yang boss-boss dapat tu pun dah berkali kali ganda dari 2 bulan bonus yang PA-PA (anak-anak buah) dapat. Boss-boss bersyukurlah dengan gaji yang dah besar tu, belum dicampurkan lagi dengan berbagai elaun-elaun dan kemudahan-kemudahan . Idea aku ni adalah agar PM terfikir betul juga cadangan aku ni.. sekali lagi boss-boss jangan dengki atau iri hati, kami PA-PA sokongan ni pun bukan dapat banyak sangat, bonus 2 bulan PA sokongan sama dengan 1/4 bulan gaji 'boss-boss'. Yg silapnya Dato' bapak CEUPACS minta dari PM supaya PA di beri 2 bulan bonus. Jurang kewangan antara PA-PA dan Pengurusan akan menjadi terlalu besar. Belanja nak bayar bonus pun besar.
Wahai boss-boss, sokong lah idea aku ni, wahai rakan-rakan PA kump. sokongan, sokonglah idea aku ni, marilah kita sama-sama menjadi PA-PA tak kiralah sokongan atau pengurusan yang bersyukur dan bergumbira berkeja untuk mempertingkatkan produktiviti negara..

Tanpa Nama berkata...

kami syorkan menyokong dan mendokong ke arah bajet yang bukan sahaja membantu rakyat bahkan kami penjawat awam yang telah sama-sama berusaha demi pelaksanaan dan negara turut menantikan pengkhabaran yang bermakna dan setimpal. Semoga harapan dan rintihan kami penuh pertimbangan.

ROSMAN berkata...

pelukis pelan j17 kerja malas dan x intelek langsung, lagipun x setia pada parti Umno. Minta j17 aktif dalam Umno dahulu ye

pegawai janda berkata...

aku cadangkan gaji menteri-menteri dikurangkan 10-30%.
sebab diorang tak semua buat kerja!
diorang hanya pandai potong riben untuk perasmian pecah tanah kubur dan buat sidang akhbar untuk buat fitnah kat parti pembangkang.
sekali aku pikir, kesian jugak kat pembangkang. Hari-hari kena belasah kat tv dan surat khabar.
agak-agaknya macam mana pula kita di takdirkan jadi pembangkan selepas pru-13 ni?
aku rasa macam bn dah takde selepas ni. betoi ka?
sebab teori R-A-H-M-AN dah tamat. betoi ka?
aku tak tau.. yang aku tau kerajaan kena bagi bonus dan penyelarasan gaji pada budjet minggu depan.
pasai apa? pasai nak raih simpati.. kalau tak bagi? apa jadi? kalah terukk!!
kalau bagi?? kalah sikik. hee
aku hanya kakitangan awam yang bertepuk tangan! tak kire sape pemimpin negara. kerja aku terjamin!

Tanpa Nama berkata...

ROSMAN bodoh macam anak lembu!
Kalau bodoh macam ibu lembu tak tahu macam mana.

Harap ROSMAN bunuh diri segera! Rumah yang SAYA TINGGAL SEKARANG bernilai RM 1.8 juta dilukis oleh pelukis pelan dengan kos lukis RM23,700.00! Tidak tiada pelukis pelan, pendek kata terpaksa aku sekeluarga tinggal kat masjid se umur hidup.

Sebelum bunuh diri, jangan lupa sebut 'HAi.. 1 Malaysia' dan baru terjun bangunan 2 tingkat.

Tanpa Nama berkata...

ROSMAN bodoh macam anak lembu!
Kalau bodoh macam ibu lembu tak tahu macam mana.

Harap ROSMAN bunuh diri segera! Rumah yang SAYA TINGGAL SEKARANG bernilai RM 1.8 juta dilukis oleh pelukis pelan dengan kos lukis RM23,700.00! Tidak tiada pelukis pelan, pendek kata terpaksa aku sekeluarga tinggal kat masjid se umur hidup.

Sebelum bunuh diri, jangan lupa sebut 'HAi.. 1 Malaysia' dan baru terjun bangunan 2 tingkat.

Tanpa Nama berkata...

plukis pelan kerajaan j17 buat kerja bkan sekadar melukis...kami diarahkan membuat kerja2 yang sama seperti juruteknik....sedangkan gaji kami dgn juruteknik jauh bbeza..gaji plukis plan j17 p1t1 sdangkan juruteknik j17 p1t9...pelukis pelan dianaktirikan oleh kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

plukis pelan kerajaan j17 buat kerja bkan sekadar melukis...kami diarahkan membuat kerja2 yang sama seperti juruteknik....sedangkan gaji kami dgn juruteknik jauh bbeza..gaji plukis plan j17 p1t1 sdangkan juruteknik j17 p1t9...pelukis pelan dianaktirikan oleh kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

kau org jgn kutuk pelukis pelan bro..!! kalau tak da pelukis pelan rumah pembesar-pembesar negara nie tak siap beb..!! jutaan ringgit dah labur buat rumah / astana tau tak..!! siap masuk Rancangan Astana idaman lagi..!! ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

betul.....tak ada kenaikan gaji apa kata kita sokong pas pulak ...ubah sikit minda.berani untuk buat perubahan kuasa di tangan anda semua.
untuk j-17 pasti ada perubahan.tengoklah nanti.

yaacobdollah berkata...

barang naik bukan salah kerajaan...
tp salah tuan kedai tu yang naikkan harga barang sesuka hati.. boikot kedai.. belilah dengan harga borong..

Pekida Setia berkata...

elok la pelukis pelan J17 dijumdkan dan mereka dipindah menjadi PAP utk isi kekosongan PAP di sekolah2 Putrajaya. Jawatan pelukis pelan semakin x relevan, malah jika dibanding dengan PAP, kami kerja jauh lebih byk dan terbeban. Takat menconteng2 dan melukis lakaran kasar kami pun jauh lebih mahir melakukannya, PAP adalah jawatan serba boleh.

Tanpa Nama berkata...

lebih elok, jumpa pelukis pelan bunuh jer!!

Tanpa Nama berkata...

kerja pelukis pelan..hari2 ngadap autocad...buat presentation ngadap adobe photoshop....kalo orang atas xpaham drawing...kene la naik lukisan 3D guna sketchup atau pun 3dmax..pas 2 kene buat BQ taw sebutharga...releven ke gaji seorang plukis pelan ikot gaji SPM?patotnya kami diberi gaji sama juruteknik...pelukis pelan dianaktirikan oleh kerajaan BN

Tanpa Nama berkata...

kerja pelukis pelan..hari2 ngadap autocad...buat presentation ngadap adobe photoshop....kalo orang atas xpaham drawing...kene la naik lukisan 3D guna sketchup atau pun 3dmax..pas 2 kene buat BQ taw sebutharga...releven ke gaji seorang plukis pelan ikot gaji SPM?patotnya kami diberi gaji sama juruteknik...pelukis pelan dianaktirikan oleh kerajaan BN

Tanpa Nama berkata...

kerja pelukis pelan..hari2 ngadap autocad...buat presentation ngadap adobe photoshop....kalo orang atas xpaham drawing...kene la naik lukisan 3D guna sketchup atau pun 3dmax..pas 2 kene buat BQ taw sebutharga...releven ke gaji seorang plukis pelan ikot gaji SPM?patotnya kami diberi gaji sama juruteknik...pelukis pelan dianaktirikan oleh kerajaan BN

Tanpa Nama berkata...

aku sokong plukis pelan..spatotnya gji plukis pelan bagi skim mengikut bakat seperti ahli muzik...tidak releven plukis pelan menggunakan skim gaji sPM sedangkan mereka ada bakat

Tanpa Nama berkata...

tgk keadaan la bro, klu pembentangan kali ni menyebelahi pihak atasan sama2 la kita buat perubahan. untuk membuat perubahan kita x paksa sape2 pun. klu yang dah kaya memang x mungkin terasa kenaikan harga barang, tapi yang bergaji kecil memang akan merana sampai pencen, dah la yang bergaji besar suami isteri bergaji besar..... kita pun ada anak yang nak sekolah tapi kerajaan hanya tumpukan yang bergaji besar terus besar, yang kecil hanyalah dapat tempias asalkan dapat. cuba bayangkan mereka yang bergaji besar dapat beli rumah 4-5 biji kerana mereka suami isteri bergaji besar, tapi mereka nak mohon naik gaji lagi. kerana takut dengan ugutan golongan atasan kerajaan terpaksa menaikan gaji diorang tiap tahun....bukan kenaikan tetapi pelarasan gaji, kenaikan bermacam2 elaun...beratus2 pulak tu. yang bawah ni kene tunggu lama baru nak dapat tapi ciput jer....dalam rm50-rm60 sahaja.... klu kes ini berterusan kita fikirlah apa yang harus kita nak lakukan.....klu kita naik rm50....diorang akan naik rm500.00. klu kita naik rm200 diorang akan naik rm1500. berapa jurangnya. satu isi keluarga mereka dapat memiliki rumah 4-5biji...yang nak beli rumah untuk duduk sendiri pun x dapat kerana dibolot oleh mereka yang tiap2 tahun dapat kenaikan elaun. yang bawahan apa yang dapat...............merana sampai pencen..........x caya tgk la pembentangan BAJET 2012 PADA PETANG JUMAAT BERSAMAAN DENGAN 7 OKTOBER 2012...SAMA2 KITA SAKSIKAN....BAJET 2012 ADALAH PENENTU KEPADA PRU13....

Tanpa Nama berkata...

golongan yang atas seronok...kerana mereka ni akan dapat pelarasan tiap2 tahun....tahun depan jika ada ulangtahun jabatan itu kerajaan akan umumkan kenaikan pangkatyang cepat dan penambahan elaun yang banyak. klu pembentangan bajet 2012 ini diumumkan golongan atasan juga yang paling banyak..... bukan setakat itu...tahun depan awal bulan golongan ini akan dapat kenaikan bermacam lagi elaun....seolah hanya mereka sahaja yang layak untuk memiliki rumah. kami x perlu berpuluh2 rumah klu dapat sebiji pun dah cukup....tapi kemampuan menghalag kami dari kuasa membeli kerana jika ada pelarasan apa2 pun lebih memihak ke satu2 jabatan sahaja.... x perlu nak berpersatuan...itu hanya pembohong besar, tiap2 bulan persatuan bermesyuarat tapi sampai ke 10 tahun orang lain yang dapat...bila gaji mereka besar gaya cakap pun berlagak. gaya menipu pun menjadi2.

Tanpa Nama berkata...

bila golongan bawahan dapat pelarasan, golongan atasan akan komplen. bila golongan atasan dapat pelarasan dia senyum....tapi x fikir ke yang golongan bawahan ni di tahap kemiskinan yang melampau.golongan mereka ni dapat kenaikan pangkat yang cepat. goongan bawahan ni nak kene tunggu 15 tahun baru dapat kup. kerajaan hanya fikir golongan yang atas sahaja. sudah la x dapat pelarasan harga barang pula naik. yang golongan atasan x perlu risau kerana mereka akan dapat kenaikan pangkat dengan cepat dan pelarasan gaji tiap2 tahun. tapi golongan bawahan ni 15 tahun baru dapat kenaikan pangkat. pelarasan gaji pun x mencukupi dengan kenaikan harga barang yang melampau. klu dulu zaman pak lah dapat kenaikan golongan bawahan dapat simpan rm 100 sebulan. selelpas setahun pelarasan gaji tu pula golongan bawahan x dapat meyimpan tetapi terpaksa ikat perut dan membuat pinjaman bank sehingga x dapat pinjaman lagi.... dimanana keadilan yang kerajaan bagi ni....x fikir ke.............

Tanpa Nama berkata...

zaman sekarang ni rakyat x pikir kes anwar meliwat ke, video seks ke......klu x de perubahan selamat tinggal

atif berkata...

terbukti pembangkang kehilangan isu sehingga sanggup menghasut rakyat dan PA agar meminta kenaikan gaji dikala kewangan kerajaan x mengizinkan. semua PA harap UMNO segera mengumumkan berita baik pada semua PA

Tanpa Nama berkata...

Gaji naik tak semestinya barang akan naik mendadak. kenapa? sebab harga barang kan dikawal oleh pihak kerajaan sendiri. kalau betullah nak naik harga barang juga,buat penguatkuasaanlah. undang2 kan ada. mana lah boleh buat suka hati naikkan harga barang kerana gaji naik. gaji memang wajar naik! jangan gunakan alasan gaji tak boleh nak naik pasal harga barang akan naik! alasan apa tu?? sekarang ni, belum pun gaji naik tapi harga barang dah melambung. Kewajaran untuk menaikkan gaji penjawat awam amat relevan! 5 tahun belum ada apa2 kenaikan,buat apa jadi pemimpin kalau begitu?? Gaji minimum RM1500 yang dicadangkan, memang sangat sesuai. diluar garis kemiskinan. bagi sebuah keluarga kalau nak ikut RM2k tu hanya cukup syarat je. paling jimat sebuah keluarga pada gred sokongan: potongan bulanan rumah 700, kereta 500, belanja rumah 1000. belum masuk bil2 api dan air,minyak kereta,belanja sekolah anak..buat apa nak kedekut dengan rakyat sendiri. ada hasil ke?? langsung tak mendatangkan keuntungan pun. Pemimpin kini diminta membuka mata dan hati seluas-luasnya bagi mengkaji dengan dalam mengenai permintaan pelarasan gaji dan gred penjawat awam. Kesimpulannya,rakyat mahukan sesuatu yang pasti dan nyata dalam membawa kepada peningkatan/perubahan taraf hidup yang lebih terjamin. Perubahan yang bakal kerajaan lakukan dalam bajet kali ini amat menyumbang kepada pembentukan pemerintahan pada masa hadapan. dan diharapkan perubahan yang bakal diumumkan kelak akan membawa kepada kemajuan negara seterusnya menghadirkan sebuah negara yang terdiri daripada akar2 tunjang yang kuat iaitu R A K Y A T yang sentiasa taat kepada pucuk pimpinan yang bijak dan prihatin kepada rakyat seterusnya mengekalkan keamanan yang senantiasa akan terpelihara dan dipelihara. Amin..

Tanpa Nama berkata...

Kepada para pemimpin,saja nak ingatkan. mana la tau korang terlupa atau pura2 tak nak ambil tahu! kami golongan bawahan lagi ramai bilangannya berbanding dari orang pangkat2 besar tu yang dah terlebih2 terima gaji besar-besar, elaun ntah ape2,naik pangkat tak habis2! Cukupla! dah cukup 5 tahun juga kami mengemis simpati. kerajaan tak pernah pandang kami yang dibawah ni sebab dah terlalu ke bawah sangat kot! tapi tak ape, PRU 13 penentu pucuk pimpinan akan datang..Sekian AsSalam'

Tanpa Nama berkata...

hidup PR!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

PA sokongan dah nak pencen berkata...

KSN kata ada 3,289 idea daripada Penjawat Awam. Ni aku sebagai PA nak tambah 1 lagi idea berhubung dengan 'budget' K'jaan supaya dapat di 'save' kan untuk pembayaran bonus Penjawat Awam. Idea aku agar bayaran bonus ni ikut gred Gred 22 kebawah bagi 2 bulan, Gred 44 ke bawah bagi 1 bulan, gred 58 ke bawah 1/4 bulan. JUSA-JUSA tak yah. Dan aku haraplah yang dah gaji besar tu ( RM 7 - 8 ribu sebulan) tak yah komen idea aku ni, begitu juga dengan PnP yang gaji pun dah 4 - 5 kali jika dibandingkan dengan 2 bulan bonus PA-PA kump sokongan. Aku rasa lah kalau PM or K'jaan nak bayar bonus 2 bulan kepada PA-PA kump sokongan memanglah tak jadi masalah, tapi bila PnP yang gaji pun dah besar tapi masih tamak dan masih rasa iri hati bila orang bawahan dapat lebih sikit pun nak bonus 2 bulan, ini yg masalah.. ni yg PM kata tak ada duit, cuba bayangkan PnP yang gaji dah 7 - 8 pun akan di bagi bonus 2 bulan, RM14 - RM 18 akan terlibat, berapa ramai PA-PA yang gaji kecik yang boleh di cover dgn duit sebanyak tu. PnP ni kebanyakannya boss-boss, PA-PA sokongan ni anak-anak buah, jadi apa salahnya anak-anak buah bergumbira setahun sekali dengan sedikit duit bonus tu, biarkan lah jangan dengki dan iri hati kat depa, gaji yang boss-boss dapat tu pun dah berkali kali ganda dari 2 bulan bonus yang PA-PA (anak-anak buah) dapat. Boss-boss bersyukurlah dengan gaji yang dah besar tu, belum dicampurkan lagi dengan berbagai elaun-elaun dan kemudahan-kemudahan . Idea aku ni adalah agar PM terfikir betul juga cadangan aku ni.. sekali lagi boss-boss jangan dengki atau iri hati, kami PA-PA sokongan ni pun bukan dapat banyak sangat, bonus 2 bulan PA sokongan sama dengan 1/4 bulan gaji 'boss-boss'. Yg silapnya Dato' bapak CEUPACS minta dari PM supaya PA di beri 2 bulan bonus. Jurang kewangan antara PA-PA dan Pengurusan akan menjadi terlalu besar. Belanja nak bayar bonus pun besar.
Wahai boss-boss, sokong lah idea aku ni, wahai rakan-rakan PA kump. sokongan, sokonglah idea aku ni, marilah kita sama-sama menjadi PA-PA tak kiralah sokongan atau pengurusan yang bersyukur dan bergumbira berkeja untuk mempertingkatkan produktiviti negara..

***********************************

aku nampak ko yg iri hati kat org atasan..

Tanpa Nama berkata...

Napa lah Sokongan ni iri hati kat boss dia ? Nanti anak engkau jadi P&P dia pun gaji kecik camne ?

Tanpa Nama berkata...

zaman sekarang ni rakyat x pikir kes anwar meliwat ke, video seks ke......klu x de perubahan selamat tinggal

Yup! zaman sekarang ni orang tak kisah dah siapa pemimpin negara. Waaupun di perogol, penzina, peliwat, penjubor, main bini orang, main anak orang, langgan pelacur china doll. Asalkan boleh bagi gaji naik, bonus naik maka dia boleh jadi PM. Nak jadi Agung pun boleh, orang sekarang tak kisah pun.

p/s : Muka abang bau burit mah

Tanpa Nama berkata...

pak omar...gaji aku je rm3000....mana cukup...htr 3 org ank kat pengasuh rm600, pampers rm300, susu, rm300, brg dpur basah n kering rm600, minyak kete rm300....belnja ank sek rm300..byr kete rm500...parking kete rm100....mana cukup pak omar...

Tanpa Nama berkata...

PA anda mampu mengubahnya..!! budget 2012 dan PRU-13 dah dekat nie.. apa lagi kau org main peranan la..!! tgk ape cite budget nie.. kalau tak da perubahan, kau ubah kerajaan yg ada.. kami memimpin..!!

herannnnnnnnnnnnnnn berkata...

PERLU TANYA?

TADI BUKAK LAMAN www.spa.gov.my - maklumat jawatan

PASAL JURUTEKNIK & PENOLONG PENGAWAI:

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17

Syarat Lantikan:

Sijil Perancang Bandar dan Wilayah dari Politeknik-politeknik atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17

KALAU PENOLONG PENGAWAI TANAH Gred NT27

Syarat Lantikan :

Sijil dalam bidang kejuruteraan (ukur tanah atau perancang bandar dan wilayah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27

SIJIL politeknik yang sama tapi 1 jawatan dapat 17 dan 1 lagi penolong pengawai 27, rugi la..elaun perkhidmatan awam 17 dengan 27 kan berbeza..elaun lain lagi ..dan ada 2 jawatan guna sijil politeknik leh dapat gred 27..sijil politeknik yang lain tak dapat 27 ker?bukan ke sijil politeknik dibawah kementerian pengajian tinggi.

cuba bgtau?
klik www.spa.gov.my - maklumat jawatan - NT27,C27 dan E27.

Tgk kat SSM patutnya semua min dapat gred 27 tp kenapa dah 20 tahun tak naik2 pun.


INI TIDAK ADIL

Tanpa Nama berkata...

mcmana nak kawal brg, pihak atasan sama-sama main gojf dgn taukeh besar.. betuk ke..?

Tanpa Nama berkata...

mmg ada peralarasan gaji at least min RM1500 tetapi..ada desas desus elaun Cola ditarik balik..so Conclusion nyer..sama jer..xder perubahan...masih di tahap membimbangkan....

Tanpa Nama berkata...

bungkus la kerajaan kali nie PRU-13 nie.. ha.!!ha..!!

guru siswazah lama berkata...

Guru-guru siswazah khususnya guru lama harus diperkasakan, martabat dan tanggagaji yang dilangkau oleh guru-guru bukan siswazah dalam semakan gaji 01.07.2007 nWAJIB DIKEMBALIKAN. TANGGAGAJI GURU-GURU SISWAZAH WAJIB LEBIH TINGGI DARIPADA GURU-GURU BUKAN SISWAZAH SESUAI DENGAN TAHAP PENDIDIKAN YANG MEREKA PEROLEHI.

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17 berkata...

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17

kami ada sijil, sepatutnya kami J41.. kami jauh lebih bijak sebab belajar lebih susah dari ijazah kejuruteraan yg kacang tu.

Mana hak kami naik ke J41?

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17

kami ada sijil, sepatutnya kami J41.. kami jauh lebih bijak sebab belajar lebih susah dari ijazah kejuruteraan yg kacang tu.

Mana hak kami naik ke J41?

*************************************

Yang hang bodoh pi ambik sijil yg susah tu buat apa, dapat gred j17 je. kalau nak j41 pi la belajar ijazah kejuruteraan yg kacang tu.. gaji pon tinggi drp j17. patut la sijil je.. pikirang x berapa nak cerdik

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17

kami ada sijil, sepatutnya kami J41.. kami jauh lebih bijak sebab belajar lebih susah dari ijazah kejuruteraan yg kacang tu.

Mana hak kami naik ke J41?

*************************************

Yang hang bodoh pi ambik sijil yg susah tu buat apa, dapat gred j17 je. kalau nak j41 pi la belajar ijazah kejuruteraan yg kacang tu.. gaji pon tinggi drp j17. patut la sijil je.. pikirang x berapa nak cerdik

****************************

Sorang nama JURUteknik J17 , sorang nama JURUtera J41... apa nak gaduh .. hang kang satu bangsa.
Cuba Pakat-pakat tang mana boleh Win-win situations.

Hang guna union MTSU .. jumpa Menteri. Kalau NUTP boleh terus jumpa Menteri Pelajaran .. kenapa MTSU tak boleh jumpa Menteri KerjaRaya ???
1 Malaysia Boleh.

Tanpa Nama berkata...

Guru-guru siswazah khususnya guru lama harus diperkasakan, martabat dan tanggagaji yang dilangkau oleh guru-guru bukan siswazah dalam semakan gaji 01.07.2007 nWAJIB DIKEMBALIKAN. TANGGAGAJI GURU-GURU SISWAZAH WAJIB LEBIH TINGGI DARIPADA GURU-GURU BUKAN SISWAZAH SESUAI DENGAN TAHAP PENDIDIKAN YANG MEREKA PEROLEHI.

##############################################

Ha tengok komen diatas ni ! Aku ckp tak caya ! Memang pelarasan gaji tahun 2007 tak adil ! Hope Dato Najib membuat keputusan yang adil dan saksama dalam Budget 2012 ! Dimana gaji kami P&P patut diberi pelarasan yang sangat adil !

Tanpa Nama berkata...

Untuk Org-org Perancang Bandar J17, J29 ,J41...sebenarnya diorg ni tak layak pun duduk di gred J tu...diorg bukannya kejuruteraan pun tapi eksyen je lebih. Patutnya duduk dalam gred lain yang lebih rendah dari gred J tu.

Tanpa Nama berkata...

berita terkini: gaji PA 40% di naikan, elaun-elaun ditarik balik spt cola,eka dsbnya, secara tak langsung ramai PA dikenakan cukai pendapatan cukup tahun,sama datangnya beb!!.. PA tertipu akhirnya, ini tipu helah dan dajjal kerajaan.. PRU-13 akan menghukum mereka..