SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

13 Julai 2012

CUEPACS BINCANG BONUS AIDILFITRI UNTUK 1.4 JUATA PENJAWAT ISNIN INI

Bernama
13/7/2012


KUALA LUMPUR, 13 Julai (Bernama) -- Tuntutan bonus Aidilfitri untuk 1.4 juta penjawat awam di negara ini adalah antara isu yang akan dibincang pada mesyuarat Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Isnin ini.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata permintaan bonus itu akan dibincang dari pelbagai sudut termasuk jumlah bayaran.

Cuepacs juga akan membincangkan dasar baharu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) yang membenarkan pemegang ijazah sarjana muda memohon jawatan peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), katanya kepada Bernama, di sini hari ini.

Omar mengulangi pendirian Cuepacs yang tidak bersetuju dengan dasar itu kerana dianggap menutup peluang kerjaya untuk lepasan SPM, selain boleh membawa masalah kepada SPA pada masa depan.

"Selain itu, Cuepacs juga membantah dasar SPA yang membenarkan calon mengemukakan permohonan sehingga 15 jawatan pilihan berbanding lima sebelum ini," katanya.

Katanya keputusan Cuepacs berhubung kedua-dua dasar itu akan dikemukakan kepada Pengerusi SPA Tan Sri Mahmood Adam pada 19 Julai ini.

Selain itu, Omar berkata Cuepacs juga akan mengadakan pertemuan dengan Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa di sini pada 16 Julai.

Selain beramah mesra, beliau berkata Cuepacs berharap Ali dapat memberikan pendapat dan komitmennya dalam memperjuangkan kebajikan penjawat awam.

-- BERNAMA

141 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

maka ternganga2 la pa2 sumer mbaca berita ini...hahaha...

Pokko berkata...

BAGUS TUH, MINTAK 1 BULAN GAJI, KALO DEKAT iNDONESIA SANA, TUNJANGAN HARI RAYA WAJIB DI BERI OLEH MAJIKAN!

Tanpa Nama berkata...

Memang patut bagi bonus...gaji sepatutnya di bayar 13 kali bukan 12 kali..bonus ni kira nak genapkan 13 tu la

www.sunan.my berkata...

Kalau dapat, kira rezeki la tu..

Tanpa Nama berkata...

Baguslah da[at bonus...

Encik Omar, pemegang ijazah yang tidak mempunyai keputusan yang baik amat sukar untuk mendapat pekerjaan hatta di swasta sekalipun. Bagi saya, ianya tidak menutup peluang kepada lepasan SPM kerana membernarkan persiangan sihat. Lagi pula, saya percaya SPA bukan sewenang-wenang menawarkan peluang pekerjaan kepada pemegang ijazah. Pasti ada syarat tertentu.
Saya amat susah mendapat kerja dengan pointer yang tak seberapa. Masuk swasta dapat jadi kerani. Masuk gov pun kontrak kerani saja. Aduhai... berikanlah kami peluang.
Jika kami mendapat pekerjaan yang lebih baik, itu adalah rezeki kami. Janganlah menutup peluang kami. Kekosongan jawatan bukan hanya disebabkan oleh pemegang ijazah (menjawat jawatan gred 17) telah mendapat jawatan yang lebih tinggi, tetapi kekosongan boleh berlaku akibat kematian, kenaikan pangkat, pencen dan berhenti kerja.
Harap tuan boleh memahami situasi kami

Tanpa Nama berkata...

BONUS....BONUS..... PENCAPAIAN KERJA APA MCM?DUIT BUKAN SEGALA2NYA. TAK DE PENGHUJUNG KALAU NAK CERITA PASAL DUIT, YG DAH JUTAWAN NAK JADI BILLIONAIRE. APA HAL BEGITU TAMAK SEKALI. YG PENTING KITA BUAT KERJA DGN IKHLAS DAN JUJUR DAN INGAT DI HARI KEMATIAN.

Tanpa Nama berkata...

Boleh kalau pemegang ijazah mohon jadi kerani...tp gaji kena la ikut spm...

Tanpa Nama berkata...

Majikan swasta sentiasa memberi bonus kepada pekerjanya. Adalah teratur dan wajar majikan awam memberi bonus kepada PA juga.

Tanpa Nama berkata...

klu dpt pon mybe 1/2 bln...paling byk....atau bantuan khas = rm500.....


huhu...dah tau

Tanpa Nama berkata...

so..xpyhla tertunggu2...itulah jumlah...yg penting dpt...klu nak 2-3 bln xdela..xmungkin tjadi, sbb ngara maju pon bg 1-2 bln gj....

klu nk 2-4 bln keje ngn swsta...lgpon kjaan hanyalah badan yg mmberi perkhidmatan bkn mcm company yg mndapat profit...

..peace

Tanpa Nama berkata...

Ekonomi malaysia mengalami DEFISIT menyebabkan harga barang, barangan binaan, elektrik, cukai pintu, takrif api-air, insurans, yuran pengajian ipta, minyak, cukai tanah, cukai pendapatan, astro, internet, tambang teksi, kenderaan nasional,harga rumah kos murah-sederhana,interest bank, perubatan, GST, pangkat dan gaji bagi pegawai GRED 41-52, JUSA, akan naik dan terus naik..

TURUN DAN KEKAL adalah gred dan gaji 1.4 juta PA, BONUS dari sebulan kepada 1/2 bulan gaji tahun nie, kenaikan pangkat 1.4 juta PA tiada dan kekal,UNDI BN PUN MENURUN PRU-13..

Tanpa Nama berkata...

Paramedik PPP bergraduat berkata ...


BONUS merupakan berita paling gembira setiap semua pekerja tidak kira berada dalam sektor mana .
Selain daripada kenaikan gaji disebabkan kecermelangan prestasi, pelarasan , kenaikan tahunan mahupun keuntungan sektor jumlah pendapatan individu mahupun isi rumah akan bertambah , sekali gus memberikan kesenangan kpd pekerja itu sendiri .
Dalam kajian Maslow individu dpt memenuhi keperluan/kehendaknya sekali gus memberikan motivasi ( Extrinsik motivator ) kpd pekerja sudah tentu produktiviti akan terhasil & organisasi akan mencapai misi & visinya .
Adalah menjadi harapan setiap pekerja mendapat BONUS daripada Majikan.
BONUS lebih dihargai @ diharap dikalangan pekerja gred rendah , pertengahan @ kumpulan Sokongan dalam Sektor Awam kerana merekalah kumpulan yg benar memerlukan kerana pendapatan gaji yg sederhana serta kos sara hidup yg meningkat .
Soal kos yg meningkat disebbkan peningkatan gaji pekerja adalah peredaran ekonomi & global . Hanya kuasa beli pengguna itu sendiri dpt menolak permainan daripada rantaian bekalan sehingga kpd peruncit @ pemborong .
Siapa yg menguasai Ekonomi dalam pasaran Malaysia ? (paham2 saja)& Kaum Melayu yg mempunyai Kuasa beli yg tinggi , jadi tidak hairanlah setiap kali kenaikan gaji @ BONOS , barang akan naik kerana majoriti kakitangan Awam adalah Bumiputera .

Kesyukuran & amalan bersederhana akan mengelakkan stress konflik pengurusan kewangan yg memudaratkan .

Tanpa Nama berkata...

sokong 100% kedua-dua kenyataan di atas..

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS BERLAKON JEA.. BONUS TAK ADA TAHUN NIE..

zul kaedah berkata...

saya selaku siswa berijazah sains kemanusiaan (degree yang paling susah dan mencabar di IPT) mahu memohon jawatan PAP atau kerani PT. minta agar SPA segera naikkan PAP berijazah ke gred 41, ikut kelulusan. yg malas dan cuma ada SRP tu biarkan mereka di N1. nanti barulah hak kami selalu berijazah terbela dan x sewenang diarah2 oleh kerani N17 atau CC N22 lagi.

Tanpa Nama berkata...

Ulasan dibaca :
"CUEPACS BERLAKON JEA.. BONUS TAK ADA TAHUN NIE.."

Ulasan saya:
SAYA SOKONG ANDA KERANA CUEPACS KINI UMPAMA GIGI PALSU DAN TIDAK SEGAGAH GIGI KEKAL. BILA GIGI TANGGAL SATU PERSATU MAKA DIGANTI DENGAN GIGI PALSU YANG BOLEH DIPASANG DAN DIBUKA BILA2 MASA. APA YANG AKAN PASANG ANGAN2 IALAH SI PENIAGA DAN PENJUAL YANG TAMAK DAN GILA UNTUNG. MEREKA UMPAMA PEROMPAK ATAUPUN PERAGUT. MEREKA BOLEH DIKENAKAN TINDAKAN DIBAWAH AKTA DI BAWAH MAJLIS KESELAMATAN NEGARA KERANA MEMANIPULASIKAN SISTEM KEWANGAN DAN EKONOMI NEGARA ATAU JUGA DI KENAKAN AKTA DALAM KANUN KESIKSAAN KERANA MENDATANGKAN KEMUDARATAN (KEWANGAN) SECARA KEKAL KEPADA ORANG RAMAI.

Tanpa Nama berkata...

SATU LAGI AKU NAK CAKAP PADA SIMATA SEPET:
Cakap pasal Islam lebih2 walau kamu non-muslim, tapi bila sampat bab Halal kamu tahu pulak merangkak sembah ke pihak JAKIM. Sebab semata2 ada SOAL untung pada bisnes kamu. Kalau betul kamu nak tauliah HALAL kamu kena hayati (walau tak masuk Islam) mengenai perkara suci, selamat dan halal. Konsep Halalan Toiyiban kamu dah terpesong sebab kamu cuma berniat supaya produk kamu laku dipasaran.
Aku harap kamu yang sedap2 nak KUTUK dan KATA dalam Perkhidmatan Awam yang paling baik kelulusannya ialah orang Cina kamu sudah silap besar.Kamu patut di PLKN kan sebanyak 7 kali supaya cara kamu berfikir itu mendasari pripsip Rukun Negara dan Perlembagaan negara.
SEDAPNYA MULUT KALAU KENA CILI: Kalau setakat Subjek Pangkat BM.2,
BI.2, KS.M1, Pend.Isl.3, Sains.2 dan SEJ.2 JANGAN nak cakap besar ye. Aku (Melayu) semua dapat 1 takde pun menyalak macam kamu Cina. Tengok cakap Melayu kamu PELAT Cina, Cakap Inggeris PELAT Cina, Kesedaran dan pemahaman Melayu kamu tak ada, sebab cakap kat sini tak sopan tak macam orang MELAYU yang sopan santun (kamu setakat menghafal sebab cuma nak lulus periksa,tapi kamu tak tahu
apa2 dan tak faham),kamu kata Pend. Islam dapat 3 (kamu cuma hafal untuk lulus periksa, tapi tak mahu memahami dan menghayati dan masuk Islam, Sains dapat 2 (tapi orang2 kamu dari usahawan dan pengilang bangsa Cina yang banyak merosak dan mencemar alam sekitar, cuma fikir untung dan laba tapi buang bahan buangan ke sungai dan mana2 tempat yang kamu suka), dan kamu lulus Sejarah 2 (sebab kamu menghafal tapi tak mahu memerima hakikat bahawa Sejarah tidak boleh dipadam) sebab Malaysia itu bermakna Tanah Melayu, tak boleh dipersoalkan lagi kerana telah menjadi kontrak sosial penubuhan Malaysia. Kamu baru 18 tahun dah dapat KUP tapi aku dah 31 tahun baru dapat KUP 2010 tak menyalak pun. TAPI memang benar orang kata kalau tak fikir UNTUNG dan MENIPU bukan Cina tulen.
Bapak aku Jawa dan Mak aku Banjar, nenek aku Bugis dan moyang aku Belanda. Aku tahu dan boleh bertutur dengan BAIK bahasa JAWA, BANJAR, BUGIS, BELANDA, MELAYU dan INGGERIS. Tapi aku tak menyalak macam kamu. Kamu ni patut dibuang negara sebab cubaan menghasut dan menghina bangsa MELAYU mengikut Akta Hasutan 1948 (Akta Harmoni Kebangsaan 2012). Insaflah wahai kawan2 ku bangsa Cina dalam Perkhidmatan Awam, kedaulatan Melayu jangan diusik, kami Melayu dah terlalu banyak bertoleransi dengan bangsa kamu sejak dulu lagi.
Buka balik Sejarah dan jangan setakat dapat A2 dalam periksa.
Kawan2 Melayu yang BACA tulisan Wak Jawa ni, tolong beri komen juga. Jangan biarkan orang lain mempersenda kita bangsa MELAYU.

KALAU DAH MAKAN LADA MEMANG PEDAS:
Tanpa rasa prajudis atau emosional dari sudut politik pula, bukan Melayu(non-muslim)sebenarnya masih belum nampak benar2 keikhlasannya untuk keharmonian negara, sebab baik dalam parti pembangkang atau pemerintah, tindak tanduknya masih belum ikhlas mengenai ISLAM. Banyak yang dipersoalkan baik dalam dewan rakyat/ parlimen ataupun diluar mereka berani dengan lantang memepersoal hal-hal mengenai Islam, sedangkan hidup mereka bukan dalam Islam. Dari segi pelajaran pula mereka mempersoalkan dasar pendidikan berkonsepkan Islam walaupun tidak di maksudkan begitu kepada mereka, tapi dalam pada yang sama ada pelajar non-muslim yang menduduki peperiksaan Islam dan lulus, sebab mereka (menghafal) tapi bukan menghayati dan hidup sebagai orang Islam. Sebab itu mereka berani mempersoal Islam sebab mereka ada asas mengenai Islam. Satu ketika kerajaan menyentuh keutamaan Melayu, mereka lantang bersuara mahu kesamarataan sebab mereka warganegara. Kewarganegaraan bukan melayu tidak jadi soal, sebab mereka layak dan lahir di Malaysia, mengikut Konvensyen Komanwel,tetapi dari segi ras (bangsa) mereka perlu menoleh kembali kepada sejarah negara. Ingatlah sejarah lama TIDAK akan terpadam walau sampai saat hari kiamat, sebab ada hari ini kerana ada hari dahulu.

Tanpa Nama berkata...

elok la bg bonus ari raye. gaji dpt awal klu dpt bonus leh pakai bonus duit gaji simpan dulu tkt lari bajet

Tanpa Nama berkata...

pandapat ko BODOH...TAK BAIK SALING MENGUTUK..ito bukan prinsip 1MALAYSIA...prinsip ko suka menambah bara api maka tambahla BALA dlm perhubungan sesama manusia atau lain bangsa...Kalo benar ko suka perdamaian sesama manusia...kita dlm satu malaysia tidak boleh mempertikaikan bangsa , keturunan atau agama org lain....pemikiran ko cara JEWS JEWS...boleh memarakkan bara yg sedia panas...INGAT DAN WASPADA SELALU...hidup manusia tidak selalu cerah...ada manusia yg mati tiba tiba, mati kemalagan,mati dilanggar,mati dibunuh, mati kena patir,mati kena katu jatu atau tumbang,mati dipatuk ulal,mati lamad,mati kena makan jerung,mati ditanah jerlus,mati jatuh,mati kena bakar,mati kena pancung, mati kena rogol,mati sakit so semua manusia akan mati dlm pelbagai bentukkingat juga ko bukan bijak dlm segala gala...tetapi jika manusia ito bijak memperapikan petsengketaan atau menipu atau memfitnah org lain...ito la masalahnya 1MALAYSIA bulum kukuh....INGAT PERDAMAIAN MEMBAWA KEAMANAN DAN KITA BOLEH HIDUP BERKOMUNIKASI SELALU

unit kelemasan berkata...

NEGARA MAJU PUN BG 1 ATAU 2 BULAN BONUS JE...........

++++++++=============++++++++========

agak-agaknye lah kan, berapa sebulan gaji dorang kat negara maju tu yer?

Tanpa Nama berkata...

Kalau PA dpt sebln bonus sebulan gaji pd bln ogos, para peniaga akan dpt 2 bln bonus pd bln julai. Masa kan tidak, jika kerajaan umum pemberian bonus utk bln ogos para peniaga akan serta merta naik harga barang hari ini juga. Justeru itu, para PA sebenarnya tak dpt apa2. Bonus org melayu telah dikebas awal oleh org cina yg hanya fikirkan duit...duit 24 jam. Rasionalnya kerajaan tak payah beri bonus tahun ni. Kalau nak bagi pun, beri senyap2 tak usah umumkan, masuk jak duit ke dlm akaun PA.

Tanpa Nama berkata...

BAHASA MELAYU JIWA BANGSA:
Sekitar tahun 70an ke 80an aku masih teringat nama2 pujaanku. Dia ialah kak Zamzarina dan Jawariyah. Aku tak pasti semada 2 orang kakak tersebut masih ada atau telah kembali ke rahmatullah. Beliau berdua ialah penyanyi nasyid yang mempunyai suara lunak dan merdu setanding dengan penyanyi nasyid El-Suraya, Medan. Kalau tak silap aku nama kumpulan nasyid Orkes Sinar Murni. Kalau kawan2 tak lembut dan santai hati buka carian youtube mungkin ada. Bak kata orang kalau tak ngantuk dengar lagu dia orang pasti tertidor dan bangun dengan semangat baru kerana lirik lagu masih terngiang2 dalam ingatan. SubhanAllah.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Susah juga. Kalau x bagi bonus PA semua menyalak. Kalau bg bonus, org kampung plak menyalak sbb ari tu kata mcm nk bagi BR1M kali kedua. Rasanya X pyh bg bonus la sbb dh dpt kenaikan gaji. Bagi bantuan khas rm500 je. Nk bg pun bg pd yg gajinya RM3000 ke atas shj. Sbb yg bawah rm3000 nti kan dpt bantuan BR1M kali kedua. kalau diorg dpt bantuan khas kmudian diorg dapat BR1M kali kedua dh dpt 1000 la.

Amacam kumpulan yg bwh 3000 gajinya? Apa pula komen korg?

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju apa yang dikatakan kawan diatas. Sebabnya, sekarang gaji aku RM3000 lebih sikit,nak minta BR1M memang tak layak. Anak aku ada 5. Isteri aku tak bekerja. Gaji tiap tiap bulan memang tak cukup. Tuhan saja yang tau..

Tanpa Nama berkata...

Sabtu; 14 Julai 2012; 3.15 petang; Jumlah pengunjung online = 5 org.

Yg lain pegi kenduri kawin gaknya ni...

KP14 kurang upaya berkata...

untuk memusatkan pengawal keselamatan gred KP11/KP14KUP( kurang upaya ) disebuah JABATAN / BAHAGIAN / UNIT, FAKTOR SENIORITY HARUS diambil kira. jika tidak, ia akan menimbulkan rasa tidak puas hati dan MORAL DOWN dikalangan PENGAWAL KESELAMATAN SENIOR di agensi terbabit dan akhirnya mungkin akan membawa kegagalan...

Tanpa Nama berkata...

Perlu ker cakap melayu, india, cina, dan bangsa- bangsa lain....kalau nk kerja...usaha ler...nak menyalak menyalah bangsa2 ini kenape? Malu aku, ko mengaku ko melayu...nampak pemalas dan meminta perhatian...ceh...alasan bapok...oppss...salah...alasan lapok...hahaha...usaha lah...ingat ko sorang jew melayu...ramai juga melayu nak daoat kerja...puiii....malu betul aku ngan melayu cam ko!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS tak payah nak jadi herolah konon berbincang dengan PM psal bonus..kami memang dah tau PM akan bagi bonus adilfitri...

Tanpa Nama berkata...

ULASAN INI DIBACA:
"Perlu ker cakap melayu, india, cina, dan bangsa- bangsa lain.... kalau nk kerja...usaha ler...nak menyalak menyalah bangsa2 ini kenape? Malu aku, ko mengaku ko melayu...nampak pemalas dan meminta perhatian...ceh...alasan bapok...oppss...salah...alasan lapok...hahaha...usaha lah...ingat ko sorang jew melayu...ramai juga melayu nak daoat kerja... puiii... .malu betul aku ngan melayu cam ko!

JAWAPAN RASIONAL:
Awak yang cakap macam ni siapa ye.
Awak ni bukan Melayu kan. Jangan nak menyamar kang kena letup baru tau. Sebab itu lah awak tulis lapok jadi bapok. Atau awak tu yang bapok. Kalau awak Melayu pun awak ni jenis penghianat bangsa. Awak suka kalau orang lain buat sesuka hati pada bangsa Melayu. Kita punya berbagai etnik dan kaum. Tapi jangan lupa pemilik sebenar Tanah Melayu ialah orang Melayu dan Bumiputra di Sabah dan Sarawak ialah Kadazan, Iban, Murut, Senoi, Jakun, Semai dan lain2 lagi KECUALI ( Cina, India, Eropah dan lain2 lagi.)Tapi kita tidak ketepikan orang Cina, India, Eropah dan lain2 untuk hidup harmoni dan menjadi bisnes yang berjaya, sebab orang yang terkaya di Malaysia ialah Cina, kedua India dan ketiga Melayu. Itu jadi bukti kita ada toleransi kaum. Namun ada orang bukan Melayu yang selalu menarah hak orang2 Melayu. Kalau jadi apa2 kat Malaysia (Tanah Melayu) awaklah orang pertama yang aku cari untuk buat perhitungan hidup atau mati. Aku adalah pewaris darah pahlawan Melayu (jawa, banjar, bugis dan belanda). Awak patut ditahan kerana
malu menjadi Melayu.

Tanpa Nama berkata...

JAWAPAN RASIONAL:
Awak yang cakap macam ni siapa ye.
Awak ni bukan Melayu kan. Jangan nak menyamar kang kena letup baru tau. Sebab itu lah awak tulis lapok jadi bapok. Atau awak tu yang bapok. Kalau awak Melayu pun awak ni jenis penghianat bangsa. Awak suka kalau orang lain buat sesuka hati pada bangsa Melayu. Kita punya berbagai etnik dan kaum. Tapi jangan lupa pemilik sebenar Tanah Melayu ialah orang Melayu dan Bumiputra di Sabah dan Sarawak ialah Kadazan, Iban, Murut, Senoi, Jakun, Semai dan lain2 lagi KECUALI ( Cina, India, Eropah dan lain2 lagi.)Tapi kita tidak ketepikan orang Cina, India, Eropah dan lain2 untuk hidup harmoni dan menjadi bisnes yang berjaya, sebab orang yang terkaya di Malaysia ialah Cina, kedua India dan ketiga Melayu. Itu jadi bukti kita ada toleransi kaum. Namun ada orang bukan Melayu yang selalu menarah hak orang2 Melayu. Kalau jadi apa2 kat Malaysia (Tanah Melayu) awaklah orang pertama yang aku cari untuk buat perhitungan hidup atau mati. Aku adalah pewaris darah pahlawan Melayu (jawa, banjar, bugis dan belanda). Awak patut ditahan kerana
malu menjadi Melayu.

>>>>>
kau memang bodoh......kan baca sejarah lah....melayu datang dari jawa, sumatera sebenarnya,,,,,,melayu bukan bumiputera....

sila cari maklumat lah....bodoh

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Perlu ker cakap melayu, india, cina, dan bangsa- bangsa lain....kalau nk kerja...usaha ler...nak menyalak menyalah bangsa2 ini kenape? Malu aku, ko mengaku ko melayu...nampak pemalas dan meminta perhatian...ceh...alasan bapok...oppss...salah...alasan lapok...hahaha...usaha lah...ingat ko sorang jew melayu...ramai juga melayu nak daoat kerja...puiii....malu betul aku ngan melayu cam ko!

<<<<
sokong kau. kau memang new melayu yang berfikiran terbuka.bangga jika semua melayu cam un

Tanpa Nama berkata...

UNTUK MELAYU NEW KONONNYA yang menulis begini:
"<<<<
sokong kau. kau memang new melayu yang berfikiran terbuka.bangga jika semua melayu cam un "

JAWAPAN AKU Melayu tulen.
Kalau New Melayu berani mari turun kat Dataran Merdeka malam ni kita selesai. Aku pakai baju Melayu hitam dan bengkung (silat) hitam. Awak bagi tahu baju apa awak pakai. Bawak geng kalau penakut. Kita selesai cara New Melayu. Yang dulu didulukan kena tertib. Tak perlu guna senjata, nanti kita kena tangkap sebagai pengganas pulak.Aku kalau setakat berdarah, benjol, luka sikit kira kacang je, tak heran.Jangan sampai mati. Pakai bunga dan buah tangan je. Amacam. Ada berani. Lepas kita bertumbuk baru kita bincang lagi soal Melayu lama dan New Melayu.
Aku nak tau aku yang lembik ke atau kau New Melayu yang bacul.
Harap jawap cepat....kalau betul kau New Melayu pejuang Bangsa Melayu atau kau Melayu celup, yang menyamar konon kau tu Melayu, tapi penakut macam tak do tolor.

Tanpa Nama berkata...

Catatan seorang pengulas yang mengaku dia CINA kononya, begini :

SUBJEK PANGKAT

BAHASA MALAYSIA 2
BAHASA INGGERIS 2
KESUSASTERAAN MELAYU 1
PENDIDIKAN ISLAM 3
SAINS 2
SEJARAH 2

DI ATAS ADALAH KELULUSAN YG SAYA MILIKI, SAYA KAUM CINA TETAPI MEMILIKI KELULUSAN YG JAUH LEBIH BAIK DARI KAUM BUMIPUTERA DALAM PENJAWAT AWAM TETAPI HANYA MENDAPAT KENAIKAN PANGKAT KUP 15 TAHUN SAJA SELAMA 18 TAHUN BERKHIDMAT.DI SINI SAYA BUKAN NAK MEMPERSEDAKAN RAKAN2 SAYA KAUM MELAYU DI PERKHIDMATAN AWAM TETAPI INI ADALAH REALITI YG BOLEH DIBUKTIKAN MELALUI TINJAUAN KE SELURUH JABATAN DI SELURUH MALAYSIA UNTUK DAPATKAN BUKTI YG SAYA KATAKAN DI ATAS.KEBOLEHAN DAN PRESTASI SAYA BEKERJA CEMERLANG DAN MEMPUNYAI BYK KELEBIHAN BERASASKAN AKADEMIK DAN PENGALAMAN NAMUN TAK PERNAH DIIKTIRAF DALAM KENAIKKAN GRED DAN PANGKAT.... KECEWA SUNGGUH!!!

Catatan MELAYU yang rasional:
>>>>>>>>
Siapa yang mulakan soal Melayu dan bukan Melayu. Kamu yang angkuh dan sombong. Bila ada Melayu yang balas balik kamu kata lain pulak. Kamu ni memang jenis warganegara yang tidak mentaati prinsip RUKUN NEGARA. Kamu buat negara ini sesuka hati kau. Kau suka semua Melayu jadi New Melayu macam ikut acuan yang untungkan kamu, kemudian Melayu kamu tindas balik. Jangan nak berbelit lidah. Aku tahun niat kamu dan bangsa kamu yang yang tersirat dan tersurat. Jadi ke kita nak jumpa kat Dataran Merdeka malam ni, atau malam esok lagi bagus.

Tanpa Nama berkata...

UNTUK membuka mata hati pembaca yang :
"Kaum Cina di Malaysia mengekalkan identiti komuniti yang amat ketara bezanya dengan kaum lain serta jarang berkahwin campur dengan orang Melayu atas sebab agama dan budaya. Ini adalah kerana kebanyakan orang Melayu beragama Islam. Di bawah undang-undang Malaysia, perkahwinan sedemikian memerlukan pihak bukan beragama Islam untuk memeluk agama pasangannya. Kebanyakan orang Cina Malaysia menganggap "kecinaan" mereka sebagai satu identiti etnik, budaya dan politik.
Orang Cina Malaysia sejak sekian lama mendominasi ekonomi Malaysia, tetapi semenjak adanya Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia untuk memberi kesamarataan dalam kek ekonomi negara, dominasi mereka dalam ekonomi menyusut. Sungguhpun demikian, mereka masih membentuk majoriti golongan berpendapatan sederhana dan tinggi di Malaysia. Pada tahun 2006, terdapat 7-7.5 juta orang Cina di Malaysia. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara."

entry>>>>>>>> RASIONAL si Melayu:
Terima kasih kepada rakan2 bangsa Cina Malaysia kerana telah menjana
(mendominasi) ekomoni Malaysia serta mengajar orang Melayu macam mana buat bisnes yang berjaya dan kawal pertumbuhan ekonomi Malaysia, demi pegangan 30% ekuiti ekonomi orang Melayu. Sudah ada "improvement" namun dasar 30% masih jauh untuk dicapai, sebab orang Melayu itu sendiri dan kuasa ekonomi yang menebal oleh orang Cina Malaysia, walaupun konsep Ali Baba diperakui oleh pemerintah suatu masa dulu.Dari segi konsep ekonomi Penjawat Awam, SETIAP kali gaji kerajaan naikkan, sudah pasti KENAIKAN harga bahan dan barang akan berlaku. Terbaru Kerajaan beri 13% TAPI barang dan bahan jualan meningkat kepada 40%. Apa maknanya. Jangan berdolak dalik dari soal ini. Akibatnya yang menanggung susah ialah rakyat dari golongan biasa yang rata2 orangnya Melayu (Islam) iaitu 63.1% dan Bumiputra 4.3%.Cina 24.6%, India 7.3% dan Lain2 0.7% = Jumlah 100%
Walau Cina hanya 24.6% tapi rakyat Malaysia yang terkaya ialah CINA, diikuti oleh INDIA dan Melayu tempat ketiga. Berpandukan fakta ini penulis yang "mengaku CINA kononnya" patut sedar dimana bumi dipijak. Belum tentu kalau kamu berada diluar Malaysia boleh dapat untung macam di Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

UNTUK BACAAN kepada bukan Melayu dan bukan Bumiputra yang BUTA sejarah,INI PETIKAN DARI KAMUS MELAYU DAN BUMIPUTRA :
"Bumiputera atau peribumi ialah penduduk asal sesuatu tempat, contohnya seperti di Tanah Melayu. Golongan yang dikira sebagai bumiputera menurut undang-undang adalah semua suku kaum Orang Asli, Melayu (menurut tarifan Perlembagaan Malaysia), peribumi Sabah, dan peribumi Sarawak"

>>>>>> INGATAN <<<<<<<<
Selepas ini kalau kamu cakap lagi perkara yang sama aku cari kamu sampai kat lubang cacing.Awas kamu.

Tanpa Nama berkata...

orang melayu bukan bumiputera,mereka berasal dari jawa, indonesia.
yang betul betul bumiputera ialah orang asli malaysia

Tanpa Nama berkata...

Kalau New Melayu berani mari turun kat Dataran Merdeka malam ni kita selesai. Aku pakai baju Melayu hitam dan bengkung (silat) hitam. Awak bagi tahu baju apa awak pakai
>>>>


babi pukima u

Tanpa Nama berkata...

melayu gaji RM1500.beli rumah ada 15 % potongan harga

cina, india gaji pun RM1500,tapi beli rumah tiada potongan 15%

why>>>?
ini satu malaysia konsep ke??

bodoh...

Tanpa Nama berkata...

takpe;....tunggujelah,,,PRU 13,....


bukan hanya boleh undi BN shaj,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,kan ada pilihan lain.,,



tengoklah,,,,tsunami 308 akan datang sekali hebat,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

gaji orang melayu di singapura same dengan gaji orang cina ,india mereka. kan orang melayu singapura pun beli rumah yang harga sama dengan cina dan india singapura. tiada pun potongan 15% untuk melayu singapura.....


inilah baru kata adil dan satu singapura konsep.

aku memang respect melayu singapura,,,,berdikari dan rajin

Tanpa Nama berkata...

sokong pembangkang PAS.......................PRU 13

Tanpa Nama berkata...

http://i291.photobucket.com/albums/ll292/alphastable/20120714_FELDA_himpunan_oren_02.jpg



tengok sendirilah,,,,

Tanpa Nama berkata...

DIBACA:
"Kalau New Melayu berani mari turun kat Dataran Merdeka malam ni kita selesai. Aku pakai baju Melayu hitam dan bengkung (silat) hitam. Awak bagi tahu baju apa awak pakai
>>>>
babi pukima u

UNTUK KAMU PENGECUT:
Pasti kamu memang bapok sebab yak berani sahut cabaran aku. Jangan berani kat sini. Kalau betul2 berani keluar Dataran Merdeka malam ni macam janji semalam... ok

Tanpa Nama berkata...

UNTUK KAMU PENGECUT:
Pasti kamu memang bapok sebab yak berani sahut cabaran aku. Jangan berani kat sini. Kalau betul2 berani keluar Dataran Merdeka malam ni macam janji semalam... ok****************////////////------------*********

OK....OK....OK

Tanpa Nama berkata...

"CUEPACS BINCANG BONUS AIDILFITRI UNTUK 1.4 JUTA PENJAWAT ISNIN INI"

....................................

Dicadangkan:

i. 2 bulan gaji untuk Kumpulan Pelaksana.

ii. 1 bulan gaji untuk Kumpulan P & P .

Pohon sokongan semua !

keselamatan yang kelemasan berkata...

SUDIN: "wal padang pasiru, taadudil pokok kayu eee, panasutariKUK"....

RAMLI: "HEI! apeda KUK"?

SUDIN: "padang pasir takde pokok kayu, panas terik da"....

RAMLI: OOO! lagi....

SUDIN: "wal kurma' kahabisullazi"....

AZIZ: apeda?

SUDIN: "buah kurma dah kehabisan"....

AZIZ: teruskan....

SUDIN: "wal saki baki, tumpuk-tumpuk
tahi unta"....

RAMLI: apeda tahi unta, korang nie buta huruf, tak baca lah....

Tanpa Nama berkata...

keselamatan yang kelemasan berkata...


SUDIN: "wal padang pasiru, taadudil pokok kayu eee, panasutariKUK"....

RAMLI: "HEI! apeda KUK"?

SUDIN: "padang pasir takde pokok kayu, panas terik da"....

RAMLI: OOO! lagi....

SUDIN: "wal kurma' nak buka puasahu kahabisullazi"....

AZIZ: apeda?

SUDIN: "buah kurma nak buka puasa dah kehabisan"....

AZIZ: teruskan....

SUDIN: "wal saki baki, tumpuk-tumpuk
tahi unta"....

RAMLI: apeda tahi unta, korang nie buta huruf, tak tau baca lah....

Tanpa Nama berkata...

Ekonomi malaysia mengalami DEFISIT menyebabkan harga barang, barangan binaan, elektrik, cukai pintu, takrif api-air, insurans, yuran pengajian ipta, minyak, cukai tanah, cukai pendapatan, astro, internet, tambang teksi, kenderaan nasional,harga rumah kos murah-sederhana,interest bank, perubatan, GST, pangkat dan gaji bagi pegawai GRED 41-52, JUSA, akan naik dan terus naik..

...................................

Harga Minyak Mentah pasaran dunia turun ! RON 97 dah turun 30 sen , malangnya RON 95 tak ikut turun 30 sen kenapa ?

Hari - hari kita pengguna RON 95 bayar lebih :-

30 sen x 10 liter = RM3.00
30 sen x 20 liter = RM6.00
30 sen x 10 juta liter = BERAPA ?

PASTI ! CUKUP untuk bayar BONUS AIDIL FITRI !!!!!

Aku bukan pakar ekonomi ....... !

Tanpa Nama berkata...

kamu trace jer lokasi penghantar emel. yang lainnya selesai sendiri.
jangan ganggu ketenteraman awam di sini.
tq.

Tanpa Nama berkata...

BONUS ??
bincang di hotel KL Int., 16 julai 2012. enapa tidak di Hq Cuepacs??
siapa yg bayar bil hotel tuan cuepacs??

adakah dpd duit ahli yang membayar kpd union masing-masing?

lu pikir ler .. membazir duit ahli ngko orang pandai !

Tanpa Nama berkata...

Hingga kini tidak nampak pun "TAMBAHBAIK SSM" yg kita nampak tiada kemajuan walaupun Suruhanjaya ditubuhkan...Apa semua ni??? TAK PANDAI KERJAKAN KERAJAAN, JPA DAN CUEPACS???
SBPA NAMPAK TAK BAGUS TAK ok JUGA BEBANDING DGN SEKARANG SSM yg tidak ada apa2 pun!!! NAK PERGI AMBIL PTK PUN DAH DIMANSUHKAN, MCM MANA NAK MAJUKAN DIRI??? TIADA PEPERIKSAAN MCM MANA NAK ANJAK GAJI??? BAGAIMANA NAK KE GAJI P2???
BATAL SBPA, SIAPA RUGI??? PENJAWAT AWAM LAH YG TERIMA PADAH!!!

SBPA batal tapi KGT dia kekal pulak , Gaji satu baris tak diguna pakai apasal? Saya penyokong Gaji Satu Baris ..... namun senioriti kena kekal lah !

Kita hanya melalak - lalak !

keselamatan yang kelemasan berkata...

" korang nie....buat apa nak gaduh2....HAPUSKAN GELORA...."TANPA KEANGKUHAN", itulah erti KEDAMAIAN yang sebenar"

"jangan jadi "BATU API", kelak kita "RUGI".... BUKAN sengketa yang dicari, TETAPI kedamaian yang HAKIKI."

Tanpa Nama berkata...

Jangan ugut.Ini tak dibenarkan oleh agama kita.

Tanpa Nama berkata...

BIL bermalam di hotel dibayar oleh ahli ahli CUEPACS?

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs mintaklah lebih sikit bonus..asyik mintak rm500 aje.cubalah fight habis2an.dah lama keje kerajaan..x kaya2.org atasan bertambah kaya.zaman dato mahathir aje dulu merasa sebulan bonus lepas tu habuk tara..dia org bkempen aje bjuta habis..belum pilihanraya lagi..

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs juga akan membincangkan dasar baharu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) yang membenarkan pemegang ijazah sarjana muda memohon jawatan peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), katanya kepada Bernama, di sini hari ini.
..................................

Kita patut terima cadangan SPA ini , Elaun khas akan di ujudkan untuk golongan ini . Jadi sesiapa yang ada ijazah dan sedang berkerja dengan kerajaan automatik akan dapat elaun nie! Harap ada cadangan macam nie laa !

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs juga akan membincangkan dasar baharu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) yang membenarkan pemegang ijazah sarjana muda memohon jawatan peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), katanya kepada Bernama, di sini hari ini.

...................................

GLC , Konglomerat kena bantu kerajaan menyerap golongan berijazah yang menggangur ini , ambil mereka berkerja dan berikan latihan yang bersesuaian . Kalau isu besar ini tidak diatasi segera bermakna Universiti yang menternak dan mengeluarkan penganggur berijazah serta menanggung hutang ini patut bertanggungjawab kerana telah banyak duit yuran pelajar sudah dibalun .

Kami pohon mencadangkan ......

Tanpa Nama berkata...

dari segi beban tugas bertambah ke, tidak? atau still macam kakitangan spm.

Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah nak bergaduh kat sini. Sekarang ni, setiap post mesti ade komen gaduh2. Why can't we discuss this in a civilized manner? Kenapa perlu ketengahkan pasal perkauman? Kita semua rakyat malaysia. Bergaduh tak dapat duit pun. Nak masuk bab sejarah bumiputera bagai. Yang di atas akan mentertawakan kita yang di bawah ni. Lebih baik kita berusaha keras untuk mengukuhkan status kewangan kita. Bonus raya ni, kalau dapat syukur alhamdulillah. Kalau tak dapat, bukan rezeki kita. Jadi kena terus berusahalah.

Tanpa Nama berkata...

pak omaq tak payah mintak bonus la...kami nak pak omaq pi jumpa KSN mamak tu bincang pasai J17 ke J27..tu yg PA teknikal nak..yg dok sibuk pasai bonus tu pasal..kalu x duit tak payah beli baju baru..pakai yg lama...baju lama pun bleh raya gak..ni naik gred sbb nak makan lama oooo...duit bonus dapat pagi petang habis la..pak omaq oooiiiiii

Tanpa Nama berkata...

kpd smua p.a... jgnla pcaya shjya pnambah baik n cuepacs si omar ni.. bayangkan kalu ex kppa ts abu bakar pon boleh d pecat apa lg p.a bwh cam kita smua.. kopek omar n shjya tu cuma lakonan nk tambat hati p.a mjelang pru.. kpd smua p.a dulu pm janji sbpa dbatalkan n shjaya akan kaji yg tbaik.tapi sampai skg gred yg da diberi naik etc renjer.. j.. dan c.. xdpt ape pon.. ni semua hasil provokasi omar gagap.. sedara smua omar sial ni j22 tp satu bende keje dia x buat cuma bcakap n melobi je.. lgpon dia kontrak staff psl da pencen.. gaji kjaan byr pd dia tp keje x penah jln.. heran aku.. duit gaji dia sebat.. duit kopek pon dia sebat.. ntah cam manela korg p.a boleh pilih hanti hitam legam ni jd psiden kopek.. skg ni alu tgk cara dia klor tv janji mcm pd p.a .. da mcm pm plak.. samgat bharap khidupan omar dpjangkan tp menghidap sakit spt stroke.. bia dia idop pkai mesin spjg hayat supaya merasa pmbalasan dlm dunia lg.. yahooooo.. hancorla ko omar..

bukan komplot berkata...

rezeki jangan ditolak,musuh jangan dicari.....dapat bonus gunalah dengan sebaiknya......

Tanpa Nama berkata...

wokey , inilah peranan kita sbg penjawat awam yg perlu sentiasa relevan kpd semasa ....
hidup TS abu bakar ...

TOK PENGGAWA berkata...

dari segi beban tugas bertambah ke, tidak? atau still macam kakitangan spm.

kalau beban tugas still macam kakitangan spm, elaun pekebendanya.

Tanpa Nama berkata...

kpd: brother keselamatan yang kelemasan aku pinjam kata2 ko.......

" korang nie....buat apa nak gaduh2....HAPUSKAN GELORA...."TANPA KEANGKUHAN", itulah erti KEDAMAIAN yang sebenar"

"jangan jadi "BATU API", kelak kita "RUGI".... BUKAN sengketa yang dicari, TETAPI kedamaian yang HAKIKI."

abdul jimiui berkata...

EN. OMAR DAN AHLI CUEPACS

LANGKAH SPA MEMBERI PELUANG KPD PEMENGAN IJAZAH UNTUK BERSAIN DLM JAWATAN SPM ADALH LGKAH BIJAK.

ISU MENINGGALKAN JAWATAN STLH DINAIKAN PANGKAT ATAU DAPAT JWTN LEBIH TINGGI DRPD GRED ASAL ADALAH PERKARA BIASA DALAM PEKERJAAN JADI TDK TIMBUL ISU MENINGGALKAN JWTN.

WAHAI CUEPACS BUKALAH MINDA ANDA JGN MEMBANDINGKAN KEADAAN SEWAKTU 34 TAHUN LALU DENGAN KEADAAN ZAMAN SEKARANG.

HARAP PIHAK CUEPACS JANGAN MELIHAT SESUATU PERKARA ITU HANYA PADA SATU SUDUT SAHAJA..

JANGANLAH KITA MENGGUNAKAN KEBODOHAN KITA UNTUK MENUNUJUKAN KITA NI BENAR-BENAR BODOH.

INDIAN MALAYSIAN berkata...

saya india malaysia. saya harap semua kaum di negara ni boleh bertolak ansur satu sama lain untuk menjayakan konsep satu malaysia. bonus ini harap dapat sama rata kepada semua PA. jangan yang tinggi gred dapat bonus banyak. biar sama rata. terima kasih kerajan kerana setip tahu bagi bonus dan kenaikan gaji.
sekian...

abdu jimiul berkata...

HAIRAN SIAPA LEBIH MEMPUYAI KUASA DALAM PENJAWAT AWAM ANTARA CUEPAACS ATAU JPA(KERAJAAN MALAYSIA). ?

Tanpa Nama berkata...

UNTUK KAMU PENGECUT:
Pasti kamu memang bapok sebab tak berani sahut cabaran aku. Jangan berani kat sini. Kalau betul2 berani keluar Dataran Merdeka malam ni macam janji semalam... ok****************////////////------------*********

OK....OK....OK

------------>>>>>>>>>>>>>>---------
OK apanya.. kamu pakai baju apa
cakap je la.. ok..ok.. pengecut..!

Tanpa Nama berkata...

UNTUK KAMU PENGECUT baca ni ulang2:
Petikan dari catatan MELAYU yang rasional:
"Siapa yang mulakan soal Melayu dan bukan Melayu. Kamu yang angkuh dan sombong. Bila ada Melayu yang balas balik kamu kata lain pulak. Kamu ni memang jenis warganegara yang tidak mentaati prinsip RUKUN NEGARA. Kamu buat negara inisesuka hati kau. Kau suka semua Melayu jadi New Melayu macam ikut acuan yang untungkan kamu, kemudian Melayu kamu tindas balik. Jangan nak berbelit lidah. Aku tahun niat kamu dan bangsa kamu yang yang tersirat dan tersurat.

Kaum Cina di Malaysia mengekalkan identiti komuniti yang amat ketara bezanya dengan kaum lain serta jarang berkahwin campur dengan orang Melayu atas sebab agama dan budaya. Ini adalah kerana kebanyakan orang Melayu beragama Islam. Di bawah undang-undang Malaysia, perkahwinan sedemikian memerlukan pihak bukan beragama Islam untuk memeluk agama pasangannya. Kebanyakan orang Cina Malaysia menganggap "kecinaan" mereka sebagai satu identiti etnik, budaya dan politik.Orang Cina Malaysia sejak sekian lama mendominasi ekonomi Malaysia, tetapi semenjak adanya Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia untuk memberi kesamarataan dalam kek ekonomi negara, dominasi mereka dalam ekonomi menyusut. Sungguhpun demikian, mereka masih membentuk majoriti golongan berpendapatan sederhana dan tinggi di Malaysia. Pada tahun 2006, terdapat 7-7.5 juta orang Cina di Malaysia. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.

Terima kasih kepada rakan2 bangsa Cina Malaysia kerana telah menjana (mendominasi) ekomoni Malaysia serta mengajar orang Melayu macam mana buat bisnes yang berjaya dan kawal pertumbuhan ekonomi
Malaysia, demi pegangan 30% ekuiti ekonomi orang Melayu. Sudah ada
"improvement" namun dasar 30% masih jauh untuk dicapai, sebab orang Melayu itu sendiri dan kuasa ekonomi yang menebal oleh orang Cina Malaysia, walaupun konsep Ali Baba diperakui oleh pemerintah suatu masa dulu.Dari segi konsep ekonomi Penjawat Awam, SETIAP kali gaji kerajaan naikkan, sudah pasti KENAIKAN harga bahan dan barang akan berlaku. Terbaru Kerajaan beri 13% TAPI barang dan bahan jualan meningkat kepada 40%. Apa maknanya. Jangan berdolak dalik dari soal ini. Akibatnya yang menanggung susah ialah rakyat dari golongan biasa yang rata2 orangnya Melayu (Islam) iaitu 63.1% dan Bumiputra 4.3%.Cina 24.6%, India 7.3% dan Lain2 0.7% = Jumlah 100%
Walau Cina hanya 24.6% tapi rakyat Malaysia yang terkaya ialah CINA, diikuti oleh INDIA dan Melayu tempat ketiga. Berpandukan fakta ini penulis yang "mengaku CINA kononnya" patut sedar dimana bumi dipijak. Belum tentu kalau kamu berada diluar Malaysia boleh dapat untung macam di Malaysia.

"Bumiputera atau peribumi ialah penduduk asal sesuatu tempat, contohnya seperti di Tanah Melayu. Golongan yang dikira sebagai bumiputera menurut undang-undang adalah semua suku kaum Orang Asli, Melayu (menurut tarifan Perlembagaan Malaysia), peribumi Sabah, dan peribumi Sarawak"

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan bonus tahun ni semua dpt sama rata tanpa mengambilkira gaji bulanan PA iaitu RM2,000 sblm raya dan RM2,000 utk hujung tahun. Bayangkan jika sebulan gaji atau lebih, hanya PA yang bergaji besar je untung. Eleh, takkan peneroka je dpt durian runtuh, PA pun nak gak.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Dah berapa hari hujan je. Air tawar lebih byk dr air masin. Aku mancing dkt jeti ptg td sekor ikan pun x dpt.

Esok hari isnin dh kerja...

kerja, kerja, kerja....

Tanpa Nama berkata...

Moh kita cerita pasai BONUS Kakitangan Awam , kebiasaanya pada tiap2 tahun isu BONUS adalah perbualan rating paling tinggi .
Sebelum pembentangan Budget , biasanya ia dipanggil saguhati/pemberian khas daripada Krjaan . Walau apa pun dipanggil tambahan wang itu dapat memenuhi keperluan/kehendak memeriahkan musim perayaan. Kalao tak dapat ?
Ini nak cerita ni .... moh dengor .
Ramai juga Kakitangan Awam yg meminjam kpd Bank pilihan kami .. Ia itu "BANK RAKYAT" sampaikan Teroverlap sehinggakan luka2 lama belum sembuh @ berparut dah ada luka2 yg baru (paham2 saja maksud OVERLAP) Maklumlah dah dapat pelarasan gaji + kenaikan tahunan .
Bila cukup bulan abih raya (Dengor lagu SENARIO).
Puak2 staf Bank Rakyat memang cukup suka pun kpd orang Gomen nih.

KP11 / KP14 KUP berkata...

cadangan PERTUKARAN pengawal keselamatan SENIOR dipelbagai jabatan ke UNIT KESELAMATAN ( didalamnya terdiri daripada pengawal keselamatan JUNIOR) amat dialu-alukan. OBJEKTIFnya, supaya pengawal keselamatan BERPUSAT disatu tempat. tapi perlu mengambil kira faktor SENIORITI dikalangan pengawal keselamatan di AGENSI TERBABIT....bagi mengelakkan rasa TIDAK PUAS HATI dan MORAL DOWN dikalangan pengawal keselamatan SENIOR....

KP11 / KP14 KUP berkata...

SAMBUNGAN:-

bagi mengelakkan rasa TIDAK PUAS HATI dan MORAL DOWN dikalangan pengawal keselamatan SENIOR.... jika pengawal keselamatan SENIOR tidak mendapat BENEFIT atau FAEDAH daripada pertukaran tersebut....

Tanpa Nama berkata...

mmg diakui PA memang hrapkan BONUS.. tok JIb ada faham ka.. takat trunkan rege minyak 2 kupang tu btpe..kami xpakai minyak tu..

Tanpa Nama berkata...

ang ni melayu bodo. melayu yg menguasai tanah melayu dulu. cina dgn india datang kemudian.

Nana Rais berkata...

ASSALAMUALAIKUM
Apapun tahniah kepada CEUPACS kerana bekerja keras fight SPBA dan kenaikan gaji, pasal bonus tu alhamdulillah jika ada tapi kalau tak ada pun syukur sebab tunggakan gaji tetap bayar jugak..........kita bercakap seolah2 kita ni tau plak pasal hal2 negara kita kalau rasa bangus sgt elok mintak kerja kat PM ganti dia terus...dia je tau mcm mane keadaan negara Malaysia....dia buat apa pun lantaklah janji kita ni hidup sederhana dan sentiasa bersyukur dan itulah yang diharuskan dalam kehiduapn kita seharian.......BERSYUKUR dan BERSEDERHANALAH........

Tanpa Nama berkata...

Jangan ugut kerajaan untuk bayaran bonus. PA harus bersyukur kepada kerajaan dengan bayaran gaji setiap hujung bulan.

Tanpa Nama berkata...

Encih OMAR, permintaan CUEPACS haruslah berpatutan. Adalah wajar bagi CUEPACS meminta FULL PENCEN bagi pesara yang betul betul layak. Kalau tidak, mintalah 10% tambahan iaitu perkiraan pencen maximum berdasarkan dari 30 tahun kepada 33 tahun. Sekian terima kasih.

BoNus55 berkata...

Apakah lg kejutan kpd PA sblm PRU13 ni selain dr pembatalan SBPA ? Bonus sblm PRU tu kan dah biasa dan basi dah. TP tahun ni brp bln ? Aku rasa 5.5 bulan gaji untuk sambutan 55 tahun Merdeka tahun ni.

Tanpa Nama berkata...

ngko orang nak no IP mereka ke?
aku boleh kasi lihat ... gasak kamu ler !!
jangan gaduh dlm nii!
jangan timbul sentimen perkauman, bahaya.
Kita skrg hidup aman damai. Tak perlu sengketa.
Kita hanya pewaris Malaysia.
1 Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

saya pun minta kerajaan bagi penuh
pencen kalau gaji pokok RM2,000.00
dua ribu lah dibagi pencen musim
sekarang kalau tidak alahai alamat
makan satu kali sahaja sehari.tolong lah bonus itu berapa
berapa sahaja kerajaan bagi ada untung bagi banyak .

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan bonus tahun ni semua dpt sama rata tanpa mengambilkira gaji bulanan PA iaitu RM2,000 sblm raya dan RM2,000 utk hujung tahun. Bayangkan jika sebulan gaji atau lebih, hanya PA yang bergaji besar je untung. Eleh, takkan peneroka je dpt durian runtuh, PA pun nak gak.

..................................

Ya ! Macam nie memang adil , tapi mesti tak akan dapat punya ......

Kita lebih hebat dari peneroka ...
bukankah kita yang menjadi TUMANG / TUNJANG kejayaan dan kemewahan negara kita dalam masa yang bergitu lama antara 25 tahun hingga 35 tahun berbakti untuk nusa dan bangsa ?

Tanpa Nama berkata...

TR1M ada .... BR1M ada .... KR1M ada
... KK1M ada ... dan macam - macam lagi ..... macam mana PA nak pi KR1M kalau BONUS 1M tak ada ?

Tanpa Nama berkata...

BONUS AIDILFITRI PA RM500.00:

Bonus anda semua PA 1.4j adalah saguhati sebanyak Rm500.00.

Itulah angka yang kerajaan tahu kalau bab berkaitan dengan saguhati dan bonus PA.Semestinya RM500.00

Tak payah nak hebohkan dan nak tunjuk baik dan nak bagi kegembiraan sangat kepada PA semua. Semua yang berlaku ini bagaikan nak ambil kesempatan untuk menunjukkan kebaikan kerajaan kepada PA sahaja.

Angka lain tidak ada dan tak pandai nak pakai.Tahunya Rm500.00........................

Tanpa Nama berkata...

Bagi gaji RM3,000.00 dan kebawah anda akan dibayar bonus sebulan gaji minimum iaitu RM3,000.00 untuk tahun 2012.
Separuh bonus akan dibayar sebelum raya aidilfitri sebagai saguhati hari raya aidilfitri RM1,500.00 dan separuh gaji lagi berbaki Rm1,500.00 akan dibayar bersama dengan gaji bulan disember 2012.
Felda dapat Rm15,000.00 sebuah rumah tak kan PA nak tuntut Rm3,000.00 minimum bonus sebulan gaji pun tidak boleh.................................................................
PA pun turut mengundi bila PRU13 bukan warga felda jer yang turut mengundi....................

Tanpa Nama berkata...

setuju supaya bayaran bonus di beri sama rata tanpa mengira pangkat dan jawatan....

Tanpa Nama berkata...

setuju setuju setuju 100 x

Tanpa Nama berkata...

kita penjawat awam nak merasa bonus 2,3,4 bulan gaji....

Klu jadi, ini satu sejarah Malaysi

Tanpa Nama berkata...

setuju supaya bayaran bonus di beri sama rata tanpa mengira pangkat dan jawatan....
-----------------------------------
bonus harus diberi mengikut gaji terkini. ia tidak adil jika peg berkelayakan dan bertgjawab tinggi mdpt b0nus sama seperti kerani yg dok kat kafeteria sepanjang hari main fesbuk. kene ikut peratus gaji semasa. baru adil.

Tanpa Nama berkata...

salam..saya rasa tidak menjadi masalah kalau pemegang ijazah untuk ambik pekerjaan guna skill spm..kerana kita sedar pemegang ijazah banyak yang menganggur..tidak perlu wujud skill gaji berbeza. yang penting berbakti kepada negara..mereka telah penat belajar tapi sampai sekrg banyak yang masih mengaggur..biarlah wujud persaingan sihat berlaku dalam negara kita..demi yang terbaik untuk negara..bagi pemegang spm dan bakal mengambil spm anda hendaklah lebih berusaha kerana persaingan untuk mendapat pekerjaan yang lebih tinggi..

KP11 / KP14 KUP ( kurang upaya ) berkata...

cadangan PERTUKARAN pengawal keselamatan SENIOR dipelbagai jabatan ke UNIT KESELAMATAN ( didalamnya terdiri daripada pengawal keselamatan JUNIOR) amat dialu-alukan. OBJEKTIFnya, supaya pengawal keselamatan BERPUSAT disatu tempat. tapi perlu mengambil kira faktor SENIORITI dikalangan pengawal keselamatan di "AGENSI TERBABIT"....bagi mengelakkan rasa TIDAK PUAS HATI dan MORAL DOWN dikalangan pengawal keselamatan SENIOR....jika pengawal keselamatan SENIOR tidak mendapat apa-apa BENEFIT atau FAEDAH daripada pertukaran tersebut....

Tanpa Nama berkata...

isu bonus ni tiap2 tahun jd isu..

so kakitangan PA SEMUA akhir ni semua yg 1 malaysia semua peruntukan juta2..smlm 100 juta utk IM4U...

so 1.4 juta PA sama2 lah kita tuggu..bape PM nk bagi..

Tanpa Nama berkata...

dan yang rasa diri tu hebat sangat nak pukul orang kat dataran merdeka macam mat rempit je perangainya tu layak ke diberi bonus???perangai macam samseng sarip dol je..baik sumbat lokap kasi dia makan free sikit..ptuiiiii...samseng taik kucing...

Tanpa Nama berkata...

pooon!!!!! pooooon!!!! pooooon!!!!

Tanpa Nama berkata...

oooo itu pakcik tau..itu bunyi BOMMM!

Tanpa Nama berkata...

APA KEPUTUSAN MESYUARAT DIAM JA TAK JADI MINTA KE..........

Tanpa Nama berkata...

ape la korang ni,org nak bagi ko duit ambik je la, ni tak, org tengah nak tolong korang bising,bile xdpt bising, bile dapat pun bising jugak,sampai bila2 pun xhabis,cuba blajar bersyukur dan kerja dengan ikhlas, insyaallah akan cukup belanja untuk sebulan.

Tanpa Nama berkata...

meriam buluh dh ready ke...?

Tanpa Nama berkata...

SEBULAN GAJI BONUS...

upin ipin berkata...

teringat kisah ini:

05 November 2009
PM: MORALLY WRONG FOR CUEPACS TO ASK FOR BONUS NOW
The Star
5/11/2009

jopk berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

3000

Tanpa Nama berkata...

tak setuju dgn cadangan ni..aku yg spm pun x dapat2 lg koje gomen..

Tanpa Nama berkata...

BONUS 1PRORATA UNTUK SEMUA PENJAWAT AWAM SEBANYAK RM2,000.00 SAHAJA. DIBAYAR 2 KALI BULAN JULAI DAN OGOS, 2012. KALAU LAKI BINI KERJA GOMEN DAPATLAH RM4,000 UNTUK RAYA DAN SEMPENA PRU13. MARI KITA SOKONG .......................!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Dapat alhamdulillah,apa pun bersyukurlah,kite masih ada kerjaya utk menyara hidup,ada insan lain yg lbh memerlukan. Bersederhanalah dlm apa jua keadaan.

SSM DAH LANGGAR DINDING berkata...

APA CITER SBPA HAH, SENYAP JER, DAH LEPAS PERTENGAHAN TAHUN NI.

Tanpa Nama berkata...

KP11 / KP14 KUP ( kurang upaya ) berkata...

cadangan PERTUKARAN pengawal keselamatan SENIOR dipelbagai jabatan ke UNIT KESELAMATAN ( didalamnya terdiri daripada pengawal keselamatan JUNIOR ) amat dialu-alukan. OBJEKTIFnya, supaya pengawal keselamatan BERPUSAT disatu tempat. tapi perlu mengambil kira faktor SENIORITI dikalangan pengawal keselamatan di "AGENSI TERBABIT"....bagi mengelakkan rasa TIDAK PUAS HATI dan MORAL DOWN dikalangan pengawal keselamatan SENIOR....jika pengawal keselamatan SENIOR tidak mendapat apa-apa BENEFIT atau FAEDAH daripada pertukaran tersebut....

--------------

yes

Tanpa Nama berkata...

Bagi bonus kepada semua PA kecuali PTD.

Tanpa Nama berkata...

Bonus 500 utk gaji yg lebih 3000 shj. yg kurang 3000 kan dh dpt BR1M. Cukup-cukup la...

Tanpa Nama berkata...

tunggakan gaji baru pun xdibayar lagi ..sekarang nak war-war pasal BONUS pulak ??? nanti bayar tunggakan dekat2 raya...sudahnya PA dapat saguhati rm500 jerk...atas alasan dah dapat duit tunggakan....

Tanpa Nama berkata...

UNDILAH PKR.................

Tanpa Nama berkata...

Bodo ke?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
UNDILAH PKR.................

Selasa, Julai 17, 2012 12:32:00 AM
*************************************************************/********
stuju

Tanpa Nama berkata...

boleh blah

Tanpa Nama berkata...

Saya syor kan bonus diberi dlm bentuk sijil simpanan..ini tidak akan membantu dlm mengawal kenaikan harga barang.

Tanpa Nama berkata...

Harga Minyak Mentah pasaran dunia turun untuk pasaran bulan Julai 2012 ! Harga RON 97 dah diturunkan sebanyak 30 sen , malangnya harga RON 95 tak ikut turun 30 sen kenapa ?

Hari - hari kita pengguna RON 95 bayar lebih :-

30 sen x 10 liter = RM3.00
30 sen x 20 liter = RM6.00
30 sen x 10 juta liter = BERAPA ?

PASTI ! CUKUP untuk bayar BONUS AIDIL FITRI / BONUS 1M !!!!!

Aku bukan pakar ekonomi ....... !

Tanpa Nama berkata...

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/7/17/nation/11674991&sec=nation

CUEPACS AKUR!!!! hahahaha Memang tak leh harap...

Tanda Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Bagi bonus kepada semua PA kecuali PTD.

Isnin, Julai 16, 2012 11:00:00 PM


dalam banyak-banyak komen, ini saja yang menarik perhatian aku. kah kah kah.

setuju tu. yang sebenarnya kerajaan kalau nak berjimat, bonus tetap diberi, tapi bukan ikut gaji seseorang. memadaikan bayar nilai yang sama terhadap 1.4 juta kakitangan.

contoh: bonus RM2,000.00

yang bergaji rm800 pun dapat 2,000 (semestinya dia akan bersyukur teramat-amat). yang bergaji rm1,000 pun dapat 2,000. yang bergaji 2,000 pun dapat 2,000. yang bergaji 7,000 pun dapat 2,000 (golongan macam ni akan kata, itu taik gigi saja).

jadi 2,000 x 1.4 = 2.8 bilion SAHAJA! takyah serabut kepala bayar 7,000 kepada yang bergaji 7,000 (umum mengetahui golongan mana bergaji 7,000 ni). bayar sama rata. kerajaan boleh berjimat. yang golongan rendah akan merasai bonus sebenar. yang bergaji tinggi? come on la! gaji kau dah memang tinggi tiap-tiap bulan. anggap la 2,000 tu macam duit raya dalam envelope!

cuepacs kalau masih lagi tak boleh berfikir macam ni, berhentilah jadi cuepacs. pegi main kopek lagi bagus la.

Tanpa Nama berkata...

itu mmg ayat wajib kupek..mula2 mintak bila xbejaya kata akur plak..akur..akur..sama mcm burung terkukur,,anguk..anguk..terkurr..kurr..kurrr...

Tanpa Nama berkata...

aku stuju tu..bg same rata rm2k sorg...xkira ape pangkat dan brp bnyk gaji dia.....

Tanpa Nama berkata...

sgt setuju dgn kenyataan wak, kita dapat bonus, tapi disapu bonus tu oleh si sepet. krjn pula tiada tindakan kpd si sepet krn takut hilang undi.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/7/17/nation/11674991&sec=nation

CUEPACS AKUR!!!! hahahaha Memang tak leh harap...

Selasa, Julai 17, 2012 8:48:00 AM


sekadar nak mengingati sahaja tentang tragedi 2008 apabila penghujung tahun 2007 si penyangak bernama sidek hasan tu buat-buat malu kucing taknak mintak bonus dengan pm pada ketika itu abdullah ahmad badawi konon sebab tahun tu dah dapat anjakan gaji, jadi rasa macam segan la pulak nak mintak bonus. kesudahannya tahun 2008, kerajaan menerima akibatnya apabila diboikot oleh majoriti kakitangan awam.

maksud aku mudah. kerajaan dan perdana menteri pada ketika itu disabotaj oleh KSN dan kesatuan sekerja pada ketika itu. KSN itu akhirnya senang lenang, kerajaan jadi tunggang langgang.

tahun ni, adakah anda ingin ulang semula tragedi tersebut? KSN baru diharap tidak mengulangi semula tragedi itu, begitu juga dengan cuepacs. cuepacs pada tahun 2007 dengan tahun 2012 masih lagi cuepacs yang sama, sedangkan ksn 2007 dengan 2012 berbeza.


renung-renungkan lah.

Tanpa Nama berkata...

jaga2 gula xlame lg "abis stok" la ni...katanya...dorg dh buat kira2 ni nk "sembelih" kita sempena bln puasa ni...pas tu mase nk rayaplak.

Tanpa Nama berkata...

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/7/17/nation/11674991&sec=nation

Tanpa Nama berkata...

bagi bonus pada kakitangan yg dapat penilaian pretasi 90 markah dan ke atas shj....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bagi bonus pada kakitangan yg dapat penilaian pretasi 90 markah dan ke atas shj...
---------------------------------
setuju sangat...bayar 3 bulan bonus sebagai insentif pd yg lain utk kerja lebih kuat...bukan takat duduk minum/ bersembang kat kedai kopi sampai ke petang...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bagi bonus pada kakitangan yg dapat penilaian pretasi 90 markah dan ke atas shj....

Selasa, Julai 17, 2012 10:29:00 AM
----------------------------------
TOK STUJU.KALU NAK BAGI BONUS BAGI LAH SEMUA.MALAYSIA KAYA

Tanpa Nama berkata...

al-kisah,
satu cerita,
kononnya bermula,
di sebuah desa,
rakyatnya,
berbilang bangsa,
hidup aman damai bahgia,
hantu jemalangga,
banyak berkeliaran,
ia cuba nak menghasut,
perpaduan rakyat,
rupanya macam manusia,
perangai macam SETAN,
dalam hikayat,
HANG OMARRRRRRR.

Tanpa Nama berkata...

KEPADA ADMIN..MOHON SAMPAIKAN KEPADA SAUDARA OMAR SUPAYA BINCANGKAN JUGA PEMBERIAN BONUS KEPADA PEKERJA SAMBILAN HARIAN (PSH) YANG TURUT SAMA BERKHIDMAT. KAMI DI KEMENTERIAN DI PUTRAJAYA NI KADANG-KADANG DIBERI ARAHAN KERJA SAMPAI MALAM TETAPI GAJI DIBAYAR SETAKAT 9 JAM SAHAJA. KAMI PUN ADA ANAK BINI, NAK BAYAR RUMAH, KERETA, MAKAN DLL.
JADI, KAMI PUN MENGHARAPKAN BONUS.
INI TIDAK, YANG KERJA KONTRAK DAPAT.KAMI TAK DAPAT.

mi berkata...

cuma mampu berdoa.. walau berapa pun nilainya, tetap bersyukur.. rezeki dr Allah SWT. Tp jika tiada, redha..

sepit udang berkata...

Ada yang kata, ejaan silap punca presiden gagap.. agegegee

Tanpa Nama berkata...

beb! markah 90 ke atas pun biasanya bukan sebab dia cemerlang/kerja bagus.

tapi sebab KEJURUTERAAN SOSIAL dia bagus! yakni:

1. bodek penyelia
2. berlakon baik depan penyelia
3. dapat penyelia yang buta mata, main bagi je markah 90 tu.

kalau gunapakai markah 90 ni untuk bagi bonus, alamatnya serupa macam APC jugak la, orang yang tak sepatut dapat, boleh dapat khidmat cemerlang.

Tanpa Nama berkata...

OMAR SILA STEP DOWN. PERJUANGAN ANDA SUDAH BERAKHIR. BAGI LA ORANG LAIN YANG MENGETUAI CUEPACS TU. KAU TU DAH JUMUD DAH.

Pala hotak cuepacs berkata...

Admin baca tak komen2 kami kat sini ni ? kalau baca , tolong printscreen lepas tu hantar dgn presiden cuepacs salinan kepada pejabat PM. itupun kalau korang baca laa. ntah2 korang pun bengong macam presiden korang jgaa ..

Tanpa Nama berkata...

Harap Dato Omar dan kuncu2nya pergi menghadap PM untuk meminta Bonus Aidilfitri. Tak kira pergi juga sebelum hujung bulan ni kalau tak, tak sempatlah nak proses bonus aidilfitri. Dua bulan Dato Omar, dapat sebulan. RM500 kira BR1M dah tu. Bersih x bersih ramai juga. Cuba je la Dato Omar ye. Jalankan tanggungjawab tu.

Peace man

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg tak nak duit daripada jawatan bergaji besar sampailah jawatan bawahan bergaji kecik...
Jawatan gaji kecik cukup bulan ambik duit , hujung bulan habis duit .

Tanpa Nama berkata...

dicadangkan supaya bonus diberikan dalam bentuk baucar. sebagai contoh:

baucar buku, tayar, tepung, gula, susu, pakaian, petrol.

jadi bonus tersebut dapat disalurkan untuk memberi barang KEPERLUAN, bukannya barang KEINGINAN.

tapi biasalah, mangkuk2 yang mata duitan ni akan cuba sedaya upaya untuk menukarkan baucar tersebut kepada duit, walaupun rugi sebab tak dapat nilai sebenar dari baucar tu.

Tanpa Nama berkata...

salah tu bang...yg gaji kecik tu esok amik gaji smalam dah abih da duit...

Tanpa Nama berkata...

kalau aku jd majikan tentu2nya aku amik org yg ada ijazah...xkiralah pointernya rendah ke tak?sbb mereka nie lebih berpengalaman n luas pandangan berbanding dgn org yg ada spm n dibwhnya...metaliti org yg ada spm nie sgt rendah berbanding dgn yg lebih berpelajaran...tgk pegawai kerajaan skrg!