SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

13 Disember 2013

CUEPACS HARAP PEKERJA BERSTATUS KONTRAK DISERAP JADI PEKERJA TETAP

Perak Today
12/12/2013




Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa agar jabatan atau agensi yang menggaji pekerja berstatus kontrak menyerap mereka sebagai pekerja tetap.Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata pekerja kontrak yang berkhidmat untuk tempoh lebih lima tahun seharusnya dilantik sebagai pekerja tetap selain tidak sewajarnya diberhentikan kerja secara drastik.
Katanya, semua pekerja kontrak yang telah lama berkhidmat diberi tempoh setahun iaitu sehingga 31 Disember 2014 sebelum diserap menjadi pekerja tetap.“Tindakan ini bertujuan memberi peluang kepada pekerja kontrak menikmati kemudahan yang sama seperti pekerja berstatus tetap termasuklah pinjaman perumahan, perubatan dan pampasan perkhidmatan.“Kita juga harap semua jabatan tidak memberhentikan pekerja kontrak yang telah lama berkhidmat ini dan menggantikannya dengan pekerja baru,” jelasnya.
Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas menghadiri perjumpaan bersama ahli kesatuan pekerja-pekerja awam kerajaan negeri Perak di Kuala Kangsar, petang tadi.Turut hadir, Timbalan Presiden CUEPACS I, Azih Muda dan Timbalan Presiden CUEPACS II, Zainal Ismail.Beliau juga berharap agar selepas tarikh tersebut, tiada lagi penjawat yang berstatus kontrak dalam sektor perkhidmatan awam.
“Kita minta supaya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memberi keutamaan kepada pekerja kontrak yang berkhidmat antara lima hingga 10 tahun bagi mengisi kekosongan jawatan yang ditawarkan.“Banyak aduan berhubung perkara ini dan kita dimaklumkan pekerja kontrak yang menghadiri temuduga tidak gagal dalam saingan dengan pekerja baru. Ini tidak adil bagi mereka dan kita di pihak CUEPACS perkara sebegini berlaku,” tegasnya.Omar memberitahu lagi, seharusnya kedua-dua badan ini prihatin dengan nasib serta kebajikan pekerja berstatus kontrak di negara ini.

“Tidak ada sebab mengapa mereka tidak boleh lulus temuduga sekiranya sudah berkhidmat 10 tahun berbanding dengan pekerja yang baru sahaja dilantik,” tambah Omar lagi.Beliau juga berharap agar kebajikan semua pekerja kontrak diambil perhatian mengikut pekeliling Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).“Bermula 1 Jun lalu, mereka ini layak dicarumkan dan mendapat pampasan di bawah PERKESO.

“Perkara ini memang tertakluk kepada semua jabatan tetapi ada majikan yang tidak prihatin mengenai isu ini dengan memberi alasan tiada bajet yang mencukupi untuk menanggung pekerja kontrak.“Kita juga telah mengarahkan semua negeri agar menyelidik laporan berhubung tindakan jabatan yang memberhentikan pekerja kontrak secara drastik,” kata beliau lagi.

 Klik Disini Untuk Sidang Media

114 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku first,,,,hehe

Tanpa Nama berkata...

Knapa la lau ko first ada ku kisah....

Tanpa Nama berkata...

Diharap kerajaan utamakan guru ganti berpengalaman daripada lepasan maktab/upsi untuk diserap menjadi guru terlatih.

Tanpa Nama berkata...

diharap pecat segera K.Rajagobal...

prestasi gagal semuanya...

SKT tak tercapai...

Tanpa Nama berkata...

sial la aku asik no 4 jee.. ni smua sala anwar.. kalu ak no 1 kan best.. ak x suka no 5.. betol kata doo pkerja kontrak harus dibuang.. tapi sbelom dbuang mereka harus diseksa dr segi mental fizikal.. mana2 opis gomen pon pkerja kontrak dr N1 41 BUKAN BUAT KERJA PON.. KERANA DLM PEMIKIRAN DORG CUMALAH KONTRAK N KEHADIRAN DAN KERJA DORG XDE APEPON.. YG HERAN PENGARAH2 JABATAN KJAAN NAMPAK DORG MEROKOK LEPAK KAT CANTEN LEPAK KAT SURAU KACAU JURURAWAT DAN PAKAI SEXY2 KAT OPIS N MERUNTUHKAN RUMAHTANGGA PEGAWAI KJAAN DGN CARA MENGGODA KERLIPAN MATA DAN SENYUMAN SEXY WEALOPON PAKAI TUDONG BAWAL 11 INCI.. APALAH BOS2 GOMEN NI SIAP BOLEH EXTEND SERVIS KONTRAK DORG WALOPON XDE TUJUAN DORG KAT OPIS.. MENTANG2LA MANGKOK2 CONTRACT NI SEDARA MARA DORG SEDAP2 JE DPT SAMBUNG

Tanpa Nama berkata...

BILA DEKAT PEMILIHAN JUALKAN GULA-GULA UNTUK MEMIKAT SEMUT. TETAPI BILA SUDAH MENDAPAT PERIUK NASI DIUTAMAKAN DAN JANJI ENTAH KEMANA..LAYAK GOLONGAN SEPERTI INI DIJADIKAN KETUA?????????????

Tanpa Nama berkata...

PEMIMPIN MACAM INI BERKELIARAN DIKAKI LIMA PASARAYA DAN MENJUAL OBATNYA.... IBARAT MASUK ANGIN KELUAR ASAP AHLI YANG MENYOKONG MEREKA....SPERTI CERITA TAN SRI P. RAMLI..... BOHONG SUNAT.....

Tanpa Nama berkata...

Bukti sudah terang dan jelas siapa kumpulan ini. 81 skim menjadi saksinya sebagai buktinya. Apakah mahukan PISANG BERBUAH 2 KALI????. Cukup-cukuplah sudah.. jangan kami dibodohkan 2 kali sudah???????

Kalau nak berdrama pun cukuplah sudah… Minyak angin sudah mereka jual sudahnya..rupanya air acar filem P. Ramli sebagai ikhtibar lahhhhh….. Jawaban mudah kamu semua kini boleh blaaahhhhhhhhhh ?????

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi kumpulan guru tak puas hati...baru ni naik dah yg masters dan PHD.....asyik guru ajae...

Tanpa Nama berkata...

Pemilihan utk dah dekat, kencanglah bergerak dan statement naik semangat utk pegawai cabut....ha ha ha...nujum pak belalang...labu labi......Hang Jebat VS Hang Tuah....

Tanpa Nama berkata...

Transformasi atau penambahbaiakan yg dah berlaku baru baru ni...

Sijil darjah 6, srp, spm - tambahbaik setara sijil STP/ Diploma..

Terbaru P&P ada masters dan PHD pulak naik....

Yang tak naik dan payah utk dinaikkan kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman utk ke P&P 41....Banyak yg tak munasabah sangat...

INi nak mintak kkumpulan kontrak jadi PA tetap pulak....bagus. tapi tengoklah yg sedang ada kelulusan ijazah dah nak berkarat dgn memberikan landasan yg munasabah utk ke P&P...

Buah mentimun nak lawan buah Durian betul...

Tanpa Nama berkata...

KINI AMAT JELAS MEMANG PEMIMPIN CUEPACS KINI SA CAP AYAM. KITA LIHAT KOMEN-KOMEN OMAR OSMAN SEPERTI ACUH TAK ACUH DAN SEOLAH-OLAH TERPAKSA KERANA KEBOCORAN NIAT SEBENAR MEREKA SELAMA INI TERBONGKAR. SELAGI SA CAP AYAM MEMIMPIN PINPINAM TERTINGGI CUEPACS SELAGI ITULAH MEREKA MENCARI UNTUK PENUHI POKET-POKET MEREKA YANG MASIH KOSONG.

PEMIMPIN SA CAP AYAM ISLAM PADA NAMA. PERJALANANNYA JAUH MENYIMPANG DAN MEMIKIRKAN KEPENTINGAN DIRI MEREKA SAHAJA. PERJUANGAN MEREKA TAK IKHLAS DAN TIADA ADA HARGA DIRI. JIKA KALANGAN INI DIBIARKAN MENERAJUI PIMPINAN CUEPACS BUKANNYA PA AKAN MENYINAR MALAH DIHUMBAN JAUH KEDASAR LAUT.

BUKTINYA JELAS APABILA TERDAPAT SKIM YANG TERGOLONG DALAM 81 SKIM MEMPERTIKAIKAN KEJUJURAN DAN AGENDA TERSEMBUNYI KALANGAN PIMPINAN CUEPACS INI HANYA RETOTIK DAN PEMBOHONGAN SEMATA-MATA. MALAH JIKA KITA LIHAT DAN KAJI TERDAPAT SKIM YANG TIADA ADA APA-APA KENAIKAN SEOLAH-OLAH SYOK SAJA LEBIH DAN IBARAT KATA PERPATAH SEPERTI CERITA PAK KADUK MENANG BERTARUNG KAMPUNG TERGADAI. AMAT LICIK PERMAINAN MEREKA.

INILAH YANG TERJADI SESETENGAH KALANGAN PA YANG DIPINGGIRKAN APABLA MEREKA SUDAH TIADA KUASA LAGI. MEREKA TIDAK DIPERDULI APABILA KE PEJABAT UNTUK MEMOHON SIMPATI PADA RAKAN-RAKAN LAIN YANG MASIH MEMBERI KHIDMAT BAKTI PADA NEGARA. SEBENARNYA UNTUNG SEMENTARA PADA MEREKA YANG RUGINYA PADA RAKYAT DAN NEGARA YANG MENERIMA TEMPIASNYA KAIBAT PERBUATAN KALANGAN MEREKA INI.

SEPERTI FILEM ROBIN HOOD MEROMPAK UNTUK MEMBANTU ORANG MISKIN TETAPI ROBIN HOOD INI MEROMPAK MEMENUHI POKET MEREKA SEMUA DAN MEMBIARKAN KALANGAN BAWAHAN YANG DIPIMPIN KEHINAAN. SETIAP KALI ALASAN YANG DIPINTA KERANA KEKANGAN KEWANGAN GOLONGAN PELAKSANA TETAPI BILA HASILNYA SEMUANYA MASUK POKET MEREKA. APAKAH INI PEMIMPIN MENGIKUT SYIAR DAN BERLANDASKAN ISLAM SERTA BERTUNJANGKAN KONSEP WASATIYYAH. ULANG SEKALI LAGI AAPAKAH INI PEMIMPIN PEMIMPIN MENGIKUT SYIAR DAN BERLANDASKAN ISLAM SERTA BERTUNJANGKAN KONSEP WASATIYYAH. ULANG SEKALI LAGI AAPAKAH INI PEMIMPIN PEMIMPIN MENGIKUT SYIAR DAN BERLANDASKAN ISLAM SERTA BERTUNJANGKAN KONSEP WASATIYYAH.

ATAU INILAH PEMIMPIN PEMBAWAKAN ZAMAN JAHIYYLIAH YANG SANGGUP MENANAM HIDUP-HIDUP ANAK PEREMPUAN MEREKA TANPA ADA BELAS KASIH DAN EHSAN BERNAMA MANUSIA. SEDANGKAN HAIWAN SEKALIPUN ADA BELAS KASIHAN DAN ESHSAN???

Tanpa Nama berkata...

BANYAK BETUL USUL DAN CADANGAN YG BELUM PASTI???

ADAKAH SEMUA INI UNTUK PEMILIHAN PENGURUSAN CUEPACS YG DIADAKAN TIDAK LAMA LAGI...

Tanpa Nama berkata...

Filem Allayraham Tan Sri P.Ramlee, bersahaja tapi sarat dgn pengajaran.....Al Fatihah..

Tanpa Nama berkata...

Takpe ko buat je cdgn kpd PM suruh pekerja kontrak semua diserap ke jawatan tetap pnp 41. Sebab mereka dah terlalu berpengalaman hingga kerja2 kumpulan/jawatan mereka sentiasa pantau. Mereka mampu buat 2 jenis tugas serentak, buat tugas hakiki dan memantau serta buat banding beza gaji dan tugas, mempertikai gaji jawatan lain spt diatas. Elok sgt tu.....

Tanpa Nama berkata...

Bukan rezeki kau, sebab tu aku tak nak sokong 'keadilan'sebab apa2 pun dasar tetap tidak akan berlaku adil, sentiasa ada je yg kerugian. Bukan nasib sebab dasar2 kerajaan manusia yg buat maka kita boleh kategorikan ketidakadilan itu sebagai satu penganiayaan/penghinaan terhadap manusia yg lemah.

Tanpa Nama berkata...

Pak omar ni hari2 buat pelbagai cdgn tapi hasilnya.......? Suka2 utk menghiburkan jiwa PA yg duka. Hangat2 tahi ayam pastu hilang entah ke mana.

Tanpa Nama berkata...

SUDAH MENJADI LUMRAH DUNIA. APABILA TERSEPIT MAKA NAMPAKLAH KALANGAN MEREKA LAIN. BILA HABUAN DIBOLOTINYA DENGAN RAKUSNYA. APAKAH INI TERGOLONG CIRI-CIRI PEMIMPIN DALAM ISLAM? KALANGAN INI TANPA PERASAAN SEGAN SILU AKAN RENTAP SEHABIS-HABISNYA DEMI POKET MEREKA..

APA YANG KITA LIHAT KALANGAN MEREKA SEMUANYA MEMPUNYAI PENYAKIT YANG PATUT DIHINDAR DAN TIDAK LAYAK MENJADI PEMIMPIN. MEREKA SUKA KIANAT, TIDAK JUJUR, PERASAAN HASAD DENGKI MENDALAM, BERSIFAT DENDAM, PENTING DIRI MEREKA, KUFUR NIKMAT ALLAH, TAK BERERTIKA, TIDAK BERERTERGITI, KIANAT, EGO, BELAGAK SOMBONG DAN SUKA TAKBUR DAN MEGAH DIRI SERTA SUKA MENENGAKKAN KEBATILAN DAN TAKUT MENGAKUI KESALAHAN MEREKA.

PALING MENYEDIHKAN KALANGAN MEREKA INI TIADA ADA SIFAT EHSAN SESAMA KALANGAN SKIM LAIN. AMALAN PENINDASAN BEGITU KETARA SERTA CAKAP TAK SERUPA BIKIN. SEBALIKNYA APABILA TERDAPAT PIHAK LAIN MEMPERTIKAIKAN HARGA KEADILAN MEREKA AKAN MENGHUKUM DAN MENIDAKKANNYA SERTA KUATKAN HUJAH KARUT MARUT YANG TAK MASUK DIAKAL DAN KEWAJARANNYA.

PALING TRAJIS SEKALI KUMPULAN INI AKAN MEMINTA PIHAK YANG MENUNTUT KEADILAN MELETAKKAN JAWATAN. SEPATUTNYA KALANGAN MEREKA YANG PALING TEPAT JAWAPANNYA MELETAKKAN JAWATAN KERANA TIDAK DAPAT MELUNASKAN JANJI-JANJI SERTA KIANATI SKIM LAIN.

PERPATAH MELAYU BERKATA “HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI”

azuan ali pang5 garang berkata...

ENCIK... REZEKI TU SIAPA YANG TENTUKAN? REZEKI SIAPA YANG BERI?

KO MENTION SEKOLAH MAAHAD... ITU PUN KO TAK BOLEH FIKIR KER...

BETUL JUGA YANG KORANG BISING2 BUATAPA DAH REZEKI KORANG BANYAK TU JE.. YANG POLIS DOK PI SIASAT PEMBUNUHAN BUATPA, DAH AJAL DIA, BALIK TIDO LAH..

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XADA~

Unknown berkata...

Xder maknanyee...jd ahli kepten..tiap2 bulan potong gji.tpi xder peruuuubahan langsung utk kumpulan pelaksana

Tauke Kunyit berkata...

INILAH BANGSA MELAYU YANG HANYA ASYIK NAK MAKAN GAJI JERK...LEPAS TU CAKAP DISKRIMINASI.. HAMPEH BETUL

CUBA BUKA MINDA, BUAT BERNIAGA SENDIRI BARU BOLEH DAPAT GAJI BESAR TAK PERLU NAK MERUNGUT...

SELAGI MELAYU MACAM NI, SELAGI ITULAH JADI KULI BATAK HUHUHUHU

Tanpa Nama berkata...

Diharap kerajaan utamakan guru ganti berpengalaman untuk diserap menjadi guru terlatih daripada fresh grad maktab/upsi yang perlu diberi kursus merugikan masa dan kos :)

Tanpa Nama berkata...

YG DOK KOMEN DLM BLOG NI BERAPA KERAT JA,RAMAI LG PA KAT LUAR SANA TAK KESAH PUN ,KALAU NK IKUT KPLA PA SEMUA MCM2 YG TAK PUAS HATINYA, BERSYUKURLAH DGN APA YG ADA DH REZEKI KITA TUHAN NK TENTUKAN DIMANA KEDUDUKAN KITA,IGT BUKAN MANUSIA YG TENTUKAN SEGALA2NYA,MUNGKIN HARI INI KITA SENANG, KEDEPAN PULA MUNGKIN KESENANGAN YG ALLAH BERI DITARIK BALIK, DISAMPING KITA BERUSAHA KITA JG HARUS BRTAWAKAL KPD ALLAH,YG PALING PENTING SKLI ADAKAH GAJI YG KITA TERIMA HARI INI BERZAT HASIL KERJA KITA,AKU PUN GRED RENDAH TAPI AKU BERSYUKUR DGN APA YG AKU ADA,SAPA YG TAK NAK SENANG OIIIIIII, YG PENTING KITA JGN ADA PERASAAN HASAD DENGKI SESAMA KITA PA MELAYU ISLAM.

Tanpa Nama berkata...

Nie semua Omar Osman punya pasal lah, pi minta umur persaraan wajib sampai umur 60 tahun tue buat apa! lepas nie minta umur persaraan sampai umur 62 tahun la pulak, boleh sambung jadi presiden cuepacs lagi, lepas tue minta pekerja kontrak diserap ke jawatan tetap! Akai tak dak ka? Sendiri minta sendiri tanggung la!

Tanpa Nama berkata...

N SEMUA NAJIB PUNYA PASAL KALAU DIA UMUM ITP N COLA NAIK DULU PUN TAK RAMAI YG MELALK TAK CUKUP MAKAN, 1MALAYSIA YG NK MENANGGUNG HUTANG, RAKYAT DIDAHULUKAN UTK MENANGGUNG SEGALA2NYA,PENDAPATAN AKU N ANAK2KU N BINIKU DIUTAMAKAN,

aboo berkata...

Tu yg aq dok habaq, najib punya pasai, dulu cekgu dgn pt kepandaian sama ja spm sikit A gaji pun x jauh beza, bila dia p penaik grup cekgu grup pt dia tinggai, tu yg mola haru biru ni, pasai x adey la kepandaian sama gred ngan gaji jauh beza, klu dia bgi hat pandai bnyk A ja nek xpa, xkesah pun dah depa pandai.

Tanpa Nama berkata...

Hebat juga PT, kepandaian setaraf cikgu walaupun guru terpaksa melalui latihan khusus yg lama, ada yg ada master, PHD, boleh mengajar add math, fizik, kimia. Dlm senyap2 PT pun ada kepandaian tu semua. Elok dicadangkan kpd KPM supaya kekosongan jawatan guru di sekolah diambilalih oleh PT sebab mereka dah setaraf ilmu keguruan dgn guru berdasarkan komen diatas. PT juga boleh dilantik menjadi guru besar/pengetua malah pengarah pelajaran memandangkan sama2 pandai. Baru tahu PT sehebat guru tapi malangnya gaji tak sama.

Tanpa Nama berkata...

mana boleh pekerja kontrak serap terus.

abis graduan-graduan baru diluar sana yang ada kabel nak pegi temuduga susah nak cari makan la itu macam!

Tanpa Nama berkata...

Kenapa PT tak berani kata kepandaian mereka sana je dgn jururawat, polis, pembantu perubatan walaupun sama2 spm? Adakah gaji PT sama dgn mereka? Lain kali kalau nak buat komen biar ada rasional bukan jelas menunjukkan kebodohan diri. Elok lagi PT tu kata kepandaianna sama dgn doktor, jurutera supaya ia menjadi komen yg benar2 dtg daripada org yg memang sah hanya layak dpt gaji rendah.

Tanpa Nama berkata...

azuan ali pang5 garang berkata...
ENCIK... REZEKI TU SIAPA YANG TENTUKAN? REZEKI SIAPA YANG BERI?

KO MENTION SEKOLAH MAAHAD... ITU PUN KO TAK BOLEH FIKIR KER...

BETUL JUGA YANG KORANG BISING2 BUATAPA DAH REZEKI KORANG BANYAK TU JE.. YANG POLIS DOK PI SIASAT PEMBUNUHAN BUATPA, DAH AJAL DIA, BALIK TIDO LAH..

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XADA~

Jumaat, Disember 13, 2013 3:18:00 PTG


HUJAH BODOH OLEH azuan ali pang5 garang...

AKAL PENDEK CUBA NAK KAITKAN REZEKI DAN AJAL... REZEKI DAN AJAL KETENTUAN ALLAH...

CUBA NAK PUTAR FAKTA...

Tanpa Nama berkata...

TAK PAYAH KERJALAH....REZEKI TUHAN TENTUKAN....

Tanpa Nama berkata...


"CUEPACS HARAP PEKERJA BERSTATUS KONTRAK DISERAP JADI PEKERJA TETAP"

JPA/Jabatan/Kementerian serapkan P.A yang berstatus CoS @ CFS. (Contract of Service @ Contract For Service).

Kalau tengok pengambilan baru bagi mengisi perjawatan tetap yang kekosongan saban tahun. itu bermaksud ada kekosongan jawatan dalam mana mana organisasi.

Itu juga bermaksud permintaan pengisian jawatan di dalam mana-mana jabatan/kementerian.

Jadi dengan permintaan bagi mengisi kekosongan jawatan tersebut, maka serapkan lah P.A yang Cos/CFS ini.

Cos/CFS ini, sudah lama berkhidmat di dalam jabatan kerajaan, lebih memahami tugas-tugas hakiki, lebih memahami pekeliling, lebih memahami garis panduan di dalam jabatan kerajaan.

JPA boleh menjimatkan lagi kos bagi sesi temuduga yang banyak dihabiskan saban tahun bagi mengambil calon baru.

Andai kata Sasaran Kerja Tahunan (SKT) bagi pegawai SPA adalah tugas uatama hanya temuduga calon setiap tahun, maka temudugalah calon CoS/CFS secara dalaman di mana-mana Cos/CFS ditempatkan. Bukankah itu lebih baik.

Katalah nak bagi peluang pada calon luar @ fresh graduate, 65% ambillah Cos/CFS dan 35% ambillah calon luar @ fresh graduate.

sekadar cadangan saja... apapun terpulanglah pada pihak yang punyai akal dan minda.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
TAK PAYAH KERJALAH....REZEKI TUHAN TENTUKAN....

Jumaat, Disember 13, 2013 8:00:00 PTG

@3@3@3@3@3@3@3@3@3@3@3@3@3@3@3

itu pemahaman qadariah...

kita Ahlus Sunnah Wal Jamaah kena usaha, doa dan tawakal...

PENGENTUT BERDAFTAR berkata...

MALAM NI ASYIK NAK TERKENTUT JER... SIANG TADI MAKAN NASI LEMAK + TELUR REBUS... HUMANG AIII...

BAU HAZAB...FEUUUWWWW...

Tanpa Nama berkata...

TAHU PUN....
TUHAN YANG MEMBERI REZEKI/NIKMAT....TETAPI BERGANTUNG KEPADA USAHA DAN AMALAN SESEORANG....
YG BULAT TAKKAN DATANG BERGOLEK, YG PIPIH TAKKAN DATANG MELAYANG....
PERLU USAHA UNTUK DAPATKAN REZEKI, DISUSULI DENGAN DOA DAN TAWAKAL....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Jurutera ade Penolong Jurutera tapi kenapa jawatan Doktor tak ade Penolong Doktor dan PTD tak ade jawatan Penolong PTD. Itu sebab siling runtuh, bangunan tak siap dan stadium runtuh kerana ramai sangat dah tunjuk pandai.

Jumaat, Disember 13, 2013 3:18:00 PTG


Organisasi Skim Teknikal :

Pelukis Pelan Seni Bina & Awam/Juruteknik Awam, Elektrik, Mekanikal, Ukur Bahan & Seni Bina

Penolong Jurutera Awam, Elektrik, Mekanikal/Penolong Juru Ukur Bahan/Penolong Pegawai Seni Bina

Jurutera Awam, Elektrik, Mekanikal/Arkitek/Juru Ukur Bahan

---------------------------------

Organisasi Skim Perubatan :

Jururawat

Jururawat Kanan (Sister)

Pembantu Perubatan

Pegawai Perubatan/Matron

Doktor

Pesakit

---------------------------------

Organisasi Skim Pentadbiran :

Pembantu Tadbir Rendah/Pembantu Am Rendah

Pembantu Tadbir P.O/Pembantu Tadbir Kew

CC P.O/CC Kew

Pegawai Eksekutif/Penolong Pegawai Tadbir/Setiausaha Pejabat

Pegawai Tadbir P.O/Pegawai Tadbir Kew/Akauntan/Pegawai Tadbir Diplomatik

---------------------------------

Itu sebab siling runtuh, bangunan tak siap dan stadium runtuh kerana ramai sangat dah tunjuk pandai. :

Siling Runtuh tak ada kena mengena dengan Juruteknik/Penolong Jurutera/Jurutera

Bangunan tak siap tak ada kena mengena dengan Juruteknik/Penolong Jurutera/Jurutera

stadium runtuh kerana ramai sangat dah tunjuk pandai pun tak ada kena mengena dengan Juruteknik/Penolong Jurutera/Jurutera.

"Bak kata mantan mintri kerja raya... Mana Ada Mintri Boleh Sekat Hujan..."

Tanpa Nama berkata...

Transformasi atau penambahbaikan kumpulan pewlaksana berijazah dan pengalaman ke P&P 41.....

Tanpa Nama berkata...

HUJAH BODOH OLEH azuan ali pang5 garang...

AKAL PENDEK CUBA NAK KAITKAN REZEKI DAN AJAL... REZEKI DAN AJAL KETENTUAN ALLAH...

CUBA NAK PUTAR FAKTA...

****************************************************************************

جولة يأتي بسهولة أبدا، بالارض لا تأتي أبدا يطير ....
الجهود بحاجة للحصول على الدخل

Tanpa Nama berkata...

http://faazawanz.blogspot.com/2013/12/borang-opsyen-good-news-and-bad-news.html

Bagi Pelukis Pelan yang tidak memiliki Sijil/Diploma daripada Politeknik @ Diploma IPTA

Jadi kekal la sebagai JA17.

Kepada yang menuduh lulus darjah 6, SPM naik ke JA29... adalah tidak benar...

Sila baca blog di atas...

Tanpa Nama berkata...

Kami MA dan nurse mencadangkan kerajaan menaikkan gred kami sama seperti skim pensiswazahan guru dengan memberikan ijazah tanpa mengira keputusan SPM melalui kursus ringkas mudah lulus untuk kami naik kejawatan dan gaji lebih tinggi. Kami nak juga merasa jadi doktor dan gaji doktor. Kalau pendidikan boleh kenapa jabatan lain tidak? Adakah kerana menterinya cina?

Tanpa Nama berkata...

kadang-kadang bila terdapat kerja kontrak dalam sesuatu jabatan...yang ada kabel je yang dapat kerja tersebut...dalam kes begini adilkah diserap terus kepada jawatan tetap.

Tanpa Nama berkata...

REZEKI TUHAN BERI, X GUNA KORANG BUAT CADANGAN. BALIK TIDUR JE XYAH KEJE.

BN DITENTUKAN MENANG SAMPAI KIAMAT, KORANG PENAT JE BANGKANG, BALIK TIDO LAH.

~ADE DEGREE, XDE KEPANDAIAN~

Tanpa Nama berkata...

Kementeian mana yg menterinya cina? Kesihatan - menterinya berbangsa india, pelajaran -TPM. PT - menteri mereka xde/rojak sebab tu susah naik gaji/gred walaupun kepandaian mereka sehebat guru.

Tanpa Nama berkata...

Dah ada pun, 1 sek tu ada 2 pembantu makmal, so dia kna jdi guru ganti.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama nak sgt naik pangkat berkata...

Cadangan :
Skim Pembantu Tadbir : KUMPULAN SKIM N

KELAYAKAN SPM : N17

KELAYAKAN DIPLOMA : N27

..............................

Kalau gred dinaikan bermakna

KELAYAKAN SPM BERMULA DARI N 21 KUP N26 KUP 28

KELAYAKAM DIPLOMA BERMULA DARI N 29 ..........

Tanpa Nama berkata...

ENCIK... REZEKI TU SIAPA YANG TENTUKAN? REZEKI SIAPA YANG BERI?

KO MENTION SEKOLAH MAAHAD... ITU PUN KO TAK BOLEH FIKIR KER...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

u x mention i powns kahns....manes lars kitowang taw....wawawawawawawawawa....

PELAKSANA B.Sc Computer Science berkata...

kepada kumpulan pelaksana yang ada sarjana muda:

presiden cuepacs ni kelulusan setakat SPM/SIJIL je. dia takkan paham perit jerit orang yang buat PJJ/PLK semasa dalam perkhidmatan untuk menggenggam segulung ijazah.

begitu juga dengan pembuat dasar yang bermaharajalela di SPA/JPA tu. mereka tu memang lahir-lahir dah senang, masuk kerja pun terus P&P disebabkan mereka berkelulusan tinggi dari awal. jadi orang sebegini takkan paham tentang jenis pekerja yang mula dari bawah.

sama juga seperti perdana menteri. dia ni anak orang senang. anak bekas perdana menteri. lahir-lahir sahaja dah dibalut dengan kain yang mahal. dah makan sedap, bergerak ke sana ke mari dihantar. belajar pun guna duit bapap. luar negara lagi tu. balik saja terus masuk politik atas tiket bapak dia. sebab tu dia takkan rasa kesusahan dan perit jerih orang lain. dia takkan paham apa itu erti "susah" dan apa itu erti "mula dari bawah".

inilah masalahnya apabila orang sebegini diangkat menjadi pemimpin/ketua/pembuat dasar.

walaupun begitu anda semua jangan putus asa. dalam ni kita menyalak macamana sekalipun memang ibarat mencurah air di daun keladi. usahakanlah sesuatu supaya luahan isi hati anda boleh disiarkan di media arus perdana supaya seluruh negara boleh baca, dengar dan lihat. waktu tu barulah mereka yang berkepentingan di atas tu akan melompat dari tidur mereka dan waktu itulah baru mereka akan benar-benar "mengkaji". percayalah, jangan hanya sekadar bergantung dengan cuepacs saja sebab dalam kepimpinan cuepacs takda yang jenis menyambung pengajian separuh masa sehingga peringkat sarjana muda/sarjana. jadi mereka TAKKAN FAHAM. sebab tu perjuangan mereka asyik-asyik kakitangan gred rendah naik gred lebih tinggi tanpa perlu melalui peperiksaan/kpsl/sambung belajar.

azhan berkata...

Kembalikan degree berasaskan kepandaian, 

SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma 
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

Beri biasiswa penuh kepada pelajar SPM 10A

Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai

Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.

Di Jepun pekerja pembersihan di panggil jurutera pembersihan dengan gaji RM5000.

azhan berkata...

Ko x cukup pandai utk fhm mksd adil. Adil bukan mksd samarata shj tapi meletakkan sesuatu pada tempatnya, klu semua manusia sama sapa nk jdi pt? Bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai baru adil.

Tanpa Nama berkata...

tgn2 ghaib byk sgt baiii. tuh yg pelaksana yg ader degree pi interview asyik gagal jer... hehehe. saba jer ahhh

Tanpa Nama berkata...

Ko rasa ko bagus sangat ke sampai keluar statement "dia takkan paham apa itu erti "susah" dan apa itu erti "mula dari bawah". ???

Ko ingat mereka tak fikir kesusahan kakitangan mereka seperti yang ko nyatakan ??

Mereka faham kesusahan jerit perit kamu semua buat pjj untuk segulung ijazah. Pada masa yang sama ramai graduan yang graduasi setiap tahun. Ini juga perlu mereka fikirkan.

Adakah mereka tidak membenarkan kamu semua yang ada degree untuk memohon gred pegawai p&p 41 ???

Pernahkah kamu faham betapa susahnya mereka memikirkan untuk mencari bajet untuk menyambung kakitangan kontrak ?

Sedap hati sahaja keluarkan statement macam ni.

Tanpa Nama berkata...

Aku mahu gaji rm100.000 sebulan utk tampung perbelanjaan, makan rm1500.00,bayar kereta rm1000.00, bayar rumah rm1000.00,bayar bil2 rm1000.00,bayar hutang rm1000.00, dan baki lebihnya utk sedekah kepada memerlukan OKKKKKKKK KE

Tanpa Nama berkata...

Adakah mereka yang mula dari bawah perlu rasa mereka lebih pandai dari mereka yang terus belajar ke ijazah ??

Tanpa Nama berkata...

Tangan ghaib yang macam mana ?? Rata-rata golongab pelaksana yang datang SPM cukup makan sahaja. Sambung degree PJJ dapat result cukup makan. Kalau ada calon yang lebih cemerlang sudah tentu mereka lebih dipertimbangkan.

Tanpa Nama berkata...

sat lagi aku nk p kutip kangkung kat tepi parit n mengail ikan darat boleh buat makan utk malam ni,,,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

aku dh kumpul surat khabar lama berkilo2 dh hasil modal beli surat khabar rm1.20 sehari, jual dapat juga utk beli lampin anak, ada juga besi2 buruk utk nk dijual

Tanpa Nama berkata...

malam ni aku nk p dgr ceramah kat surau, ustaz ngajar bab fekah aman rasa dgr ustaz ngajar dpt juga mengubat hati yg lara dr dok fikir pasai hal dunia saja

Tanpa Nama berkata...

bagi kump peleksana yg buat deg pjj ni kebanyakannya result spm atau stpm mereka x berapa cemerlang...pengalaman sy jadi penemuduga..peringkat saringan lagi kita terpaksa tolak mereka nie..memang agak sukar bg mereka nak bersaing dengan budak2 fresh grad yg kebanyakannya cemerlang diperingkat spm atau stpm. sy tak terkejut kalau group pjj nie tak dpt jawatan yg dihajati.

Tanpa Nama berkata...

belakang rumah sy ada juga tanam serai,cili, sayur sikit2 walau duduk kat rumah teres saja lepas la dari beli, kpd yg mampu anda beli saja utk membantu peniaga

Tanpa Nama berkata...

Harga Kereta Mahal : Rakyat Tanggung Sabsidi Untuk Kroni-Kroni Kerajaan.
Janji Najib : "Harga Kereta Akan Di Turunkan.."

Correct me if I am wrong but Najib Tun Razak did say that the Gomen will make cars cheaper to buy and also to own. Car prices in Malaysia are already among the highest in the whole world.

Now with the fuel prices going up even higher, the cost of owning and operating a car has also become much more expensive.

There must be a tradeoff.

If the Gomen wishes to remove the fuel subsidies and allow the price of petrol and diesel to sell at the world market prices that is fine. I can agree with that. But what about the prices of cars in Malaysia? Malaysians are still paying among the highest prices for cars in the world today - way, way above the world market prices.

About the subsidies I was not the only person to suggest that the fuel subsidies be removed more gradually. Janganlah potong sabsidi secara terkejut tergempar.

If you let the petrol price go up say FIVE SEN every two months then in two years you can remove the subsidy entirely. And the effect on inflation and on peoples' wallet will not be so violent.

I recall making these suggestions more than two years ago. Depa tak mahu dengar. Now you jerk up the fuel price overnite by 20 sen and the price of everything else in the economy also goes up overnite. There is going to be serious inflation in the country.

Making the inflation worse is the fact that our Ringgit is falling against the Singapore Dollar, the US Dollar and the Chinese Yuan. (Err...kekawan Blogger Pembodek semua tak akan faham benda macam ni ok - kau orang minum teh sajalah dulu ok).

Tanpa Nama berkata...

But there must be a give and take.

Kalau lah kita nak potong sabsidi minyak sebab rakyat marhaen perlu belajar uruskan kehidupan seharian ikut realiti harga pasaran dunia (the reality of world market prices) saya boleh setuju. Saya sokong 100%.

Kita semua perlu lebih disiplin untuk sara hidup sendiri dengan berdiri atas kaki sendiri. Berdikari. I think everyone can agree with that. Lets get rid of the subsidies and learn to live without subsidies. Lets learn to live within our means. Not too much spoon feeding.

Tapi kalau ikut lojik yang sama bang, apa pasal pula rakyat marhaen yang sekarang diajar belajar hidup tanpa sabsidi perlu bayar sabsidi yang paling tinggi kepada Gomen pula? Dalam bentuk harga kereta yang paling mahal di dunia? Jauh lebih tinggi dan jauh lebih mahal daripada harga pasaran dunia untuk kereta yamg sama?

Err Blogger Pembodek semua boleh faham ke? Gomen kata Gomen tak boleh bayar sabsidi sampai kiamat. Kita semua kena belajar hidup tanpa sabsidi. So sekarang harga minyak sudah naik. Gomen kata kita semua kena belajar bayar harga minyak ikut pasaran dunia.

Habis pasal apa pula kita kena bayar harga kereta yang paling tinggi di dunia? Jauh lebih tinggi daripada harga pasaran dunia? Tak caya? Jom kita tengok harga kereta di pasaran dunia.

And these higher car prices are still caused by the high duties, taxes, levies and whatever the Gomen charges on imported cars PLUS also the APs that are still needed to import cars. And the APs benefit only the cronies.

Tanpa Nama berkata...

1. This car above is the 2013 Hyundai Sonata, 4-door, 5-passenger family sedan. It is sold in the USA for RM70,000 - RM100,000 (US$21,195 - $30,550) !! In Malaysia the same car sells for RM135,000 - RM163,000.

So in Malaysia the car buyer "SUBSIDISES" the Gomen, the AP cronies, the car companies, the car dealers between RM63,000 to RM65,000 above the world market prices for every Hyundai Sonata alone.

2. The next car above is the 2013 Kia Optima, a 4-door, 5-passenger family sedan that sells in the USA for RM70,000 to RM88,000 (USD$21,350 - $26,800). In Malaysia we pay RM140,000 for the Optima. That is RM70,000 more than world market prices for the same car.

Soalannya kalau harga minyak di Malaysia boleh ikut harga pasaran dunia, pasal apa pula harga Kia Optima DUA KALI GANDA harga pasaran dunia? Pelik bin Ajaib bro. Blogger Pembodek semua boleh faham ke?

3. Above is the 2013 Lexus GS, a 4-door, 5-passenger luxury sedan sells in the world markets at RM156,000 to RM196,000 (USD $47,250 - $59,450). In Malaysia the car sells for RM380,000 - RM415,000 !! That is RM219,000 to RM224,000 higher than world market prices.

Tanpa Nama berkata...

4. The 2013 VW Passat, a 4-door, 5-passenger family sedan. Sells in the USA for RM68,000 - RM110,000 (USD $20,845 - $33,525). In Malaysia this car sells for RM184,000 to RM243,000. This means Malaysians are paying RM116,000 to RM133,000 MORE than world market prices for the VW Passat.

5. This car above is the 2013 Honda CR-V, a 4-door, 5-passenger sport-utility. It sells in the USA for RM75,000 to RM100,000 (USD$22,795 - $30,295). In Malaysia we pay RM146,000. We are paying almost double - RM71,000 above world market prices.

Gomen duties, Gomen taxes, Gomen levies, AP cronies portion, car dealers mark up is all adding up and making us pay way above market prices for cars. The rakyat is subsidising the Gomen, the AP cronies and the car companies.

6. The Toyota Camry 2013 above is a 4-door, 5-passenger family sedan which sells in the USA for RM73,000 to RM100,000 (USD$22,235 - $30,465). In Malaysia the Toyota Camry sells for RM150,000 - RM181,000. Again in Malaysia we are paying RM77,000 - RM81,000 above world market prices for the Toyota Camry. Why? Why? Why?

Habis siapa bayar sabsidi kepada siapa sekarang? Gomen bayar sabsidi kepada rakyat atau rakyat yang terpaksa tanggung harga kereta yang paling tinggi di dunia? Dua kali atau tiga kali ganda harga pasaran dunia.

Tanpa Nama berkata...

Gomen kata Gomen bayar sabsidi kepada rakyat marhaen untuk beli minyak murah. Sekarang sebab Gomen nak rakyat marhaen jadi lebih bertanggungjawab menguruskan kewangan peribadi, maka sabsidi minyak pun dikurangkan dan harga minyak pun naik. Gomen kata kita kena bayar harga minyak ikut harga pasaran dunia.

Tapi bila datang bab beli kereta pula, rakyat marhaen pula yang kena bayar sabsidi kepada Gomen, sabsidi kepada syarikat penjual kereta dan sabsidi kepada kroni yang pegang AP. Berpuluh-puluh ribu Ringgit untuk setiap biji kereta.

Di pasaran dunia harga sebenar Toyota Camry RM73,000 saja. Harga sebenar Honda CRV RM75,000 saja. Di Malaysia pula kita bayar harga dua kali ganda. Ini sabsidi jenis apa pula?

Finally I want to address those people who subscribe to the business philosophy of the "Proton School of Management". The "Proton School of Management" says to make profits it is ok to "buy high and sell low". Beli mahal dan jual murah boleh untung. Inilah falsafah 'Proton School of Management'.

If your logic says that it is OK for Malaysians to pay higher prices for cars than the world market then why not sell the Toyota Camry for RM500,000 each? Better still why not sell the Toyota Camry for RM1.0 million each? The more expensive it is, it should be better for the Malaysian consumer right? Then you can sell the Proton for RM500,000 each. The Kancil maybe RM300,000 each? The more expensive the better.

While you are at it (ie going mad) please do not complain if the prices of houses are also increasing. Or if the price of roti canai increases, or if the price of gold increases. Do not complain if the house rentals go up or if the price of rice, fish and teh tarik all keep going up.

According to you the higher the price, the better it is for everyone. This is the Proton School of Management.

Tanpa Nama berkata...

The next time you see Mydin or Tesco having a sale, tell them to cancel the sale. Pasal apa nak kasi diskaun atau jual murah? Biar jual mahal saja. Biar semua orang bayar harga yang lebih mahal dan harga yang lebih tinggi untuk sayur, yuran sekolah, ikan, susu, kasut, dan untuk semua barang lagi.

Kenapa harga kereta saja dibiarkan jadi mahal. Elok kita naikkan harga semua barang dalam negara kita. Boleh kita pakai T shirt 'Saya Sokong Barang Naik'.

If the fuel subsidies are being removed and we are to pay market prices for fuel then by the same token let us also pay world market prices for motor vehicles, cars and motorbikes.

Tanpa Nama berkata...

The rayat subsidies the government to pay the civil servants la. The highest in the world and the slowest.

Tanpa Nama berkata...

TRANSFORMASI UTK MEMUNASABAHKAN PA BERIJAZAH DAN PENGALAMAN UTK KE P&P.....JANGANLAH MENYULITKAN DAN MENSULITKAN KUMPULAN INI, MALAHAN NAK PENCEN DAH, KALAU NAIK PUN GAJI TAK BANYAK BEZAPUN DAN ELAUN/PENCEN ADALAH BEZA SIKIT....KENANGKANLAH SEMANGAT DAN KESUSAHAN NAK DEVELOP DIRI DAN SAHUT SERUAN KERAJAAN BELAJAR......

Tanpa Nama berkata...

WHY????????WHY???????WHY????????

Tanpa Nama berkata...

Sahabatt PA berijazah dan pengalaman...sekadar bersembang/bersantai...

Saya dah pergi ujian bertulis, assesment centre dan temuduga....jawapan DUKACITA..sebagai manusia biasa redho, belum ada rezeki.... tapi bila tenggok result yg lain....macam tak percaya, tak logik dan magik berlaku...

Orang yg kantoi public speeking yg berjaya dan SUKACITA.....nasib labu labi...nujum pak belalang...

Tanpa Nama berkata...

KERANA KITA RAKYAT MALAYSIA SENTIASA DIBELENGGU OLEH PEMERINTAH,

Tanpa Nama berkata...


PILIHAN ANDA?

A.HARGA MINYAK MAHAL=KERETA MURAH

B.HARGA MINYAK MURAH=KERETA MAHAL

C.HARGA MINYAK MURAH=KERETA MURAH

D.HARGA MINYAK MAHAL=KERETA MAHAL

Tanpa Nama berkata...

Apakah benda yg sepatutnya murah menjadi mahal dan yg sepatut mahal menjadi murah di malaysia ini

Tanpa Nama berkata...

Kembalikan je degree berasaskan kepandaian, siapa2 nak ambil degree kne ambil spm calon persendirian & wajibkan skor 5A, lepas ni takde sape boleh pertikaikan sape2, pt x boleh pertikai guru, pelaksana x boleh pertikai fresh graduate, senang dan adil.

Tanpa Nama berkata...

Proton is full of PAS people. that reflect the quality of proton cars. Look at the kelantanese talk cock but merempat all over bn state cari makan, worse lot.

SYAFINAZ @ FINA berkata...

SEBAGAI PANEL PENEMUDUGA, BIASANYA SAYA AKAN PILIH MEREKA YANG MEMPUNYAI PENGALAMAN DALAM BIDANG BERKAITAN DAN MEMENUHI SYARAT KELAYAKAN SEMASA PERJAWATAN.....DARIPADA PILIH MEREKA YANG MEMPUNYAI KELAYAKAN TAPI SIFAR PENGALAMAN.....DAN KITA HENDAK STAFF YANG RAJIN, BERTANGGUNGJAWAB SERTA BOLEH DIHARAP.....RAJIN DAN BERTANGGUNGJAWAB, TETAPI TIDAK BOLEH DIHARAP.....TAK GUNA JUGA.....

Tanpa Nama berkata...

Habis kenapa asyik DUKACITA.. ko ambil sedare mare nko ek..

Tanpa Nama berkata...

Ko ni calon SPM persendirian yg skor 5A? PT pertikai guru kerana PT sblm lantikan ke N17 pun ada menjalani 3 ke 5 thn sebelum ada sijil utk layak jawatan PT; sama spt guru yg perlu ke IPG/UPSI dll. Malangnya lepas latihan PT diletakkan ke gred N17 sdgkan guru dpt gred gd41. Tapi aku tak pasti apa nama institusi latihan utk PT yg melatih mereka hingga memiliki kepandaian setaraf guru. Malang sungguh kerana masih ada org yg berfikiran begitu cetek semata2 kerana nak kan segala2nya sama spt di negara komunis.

Tanpa Nama berkata...

Calon sekolah, 10A, aku tak tahan korang ashik kutuk mengutuk, so apa salahnya korang buktikan di gelanggang SPM. SPM pakai angka giliran, pemeriksa tak kenal korang so tak ada pilih kasih, kalau degree boleh datang ramai2 merayu dgn lecturer minta kasi lulus sbb dah tua, SPM pegi lah cari pemeriksa kertas korang klu jumpa.

ain natasya berkata...

BUKAN BERASA LEBIH PANDAI..
pengalaman adalah satu kelebihan..
manakala kepaidaian, merujuk kpd tahap pemikiran, mentaliti, kefahaman, kepakaran, kemahiran dan org yang ahli dlm sesuatu bidang..
Pengalaman sebagai konsep am terdiri daripada pengetahuan atau kemahiran atau pemerhatian sesuatu benda atau peristiwa yang diperoleh melalui penglibatan atau pendedahan kepada benda atau peristiwa itu..

secara amnya, konsep pengalaman memaksudkan kepandaian atau pengetahuan tatacara dan bukannya pengetahuan kenyataan.. ahli falsafah menggelar pengetahuan yang berasaskan pengalaman sebagai "pengetahuan empirik" atau "pengetahuan a posteriori.."

seseorang yang kaya dengan pengalaman dalam sesuatu bidang boleh mengejar reputasi selaku pakar..

contoh:-
seorang penasihat, mestilah dilantik berasaskan kelayakan/pengalaman serta ahli dalam bidang tersebut..

Tanpa Nama berkata...

Sbg fresh grad; mcmmana nak tahu dia rajin, bertanggungjawab dan boleh diharap. Dpt 4 pointer/10A SPM bukan menggambarkan kehebatannya dlm bidang yg dia belum pun ceburi. Yg pasti penyeleweng tetap berlaku semasa pengambilan pegawai baru melalui beberapa cara: kuota ikut kaum, kabel, kroni/sanak saudara/berpengaruh kuat pas tu baru lihat akademik walaupun lulus biasa tapi disebabkan penyelewengan yg lebih layak diketepikan dan yg cukup makan diambil bekerja. Sebab tu lah kualiti PA semakin menurun.... ramai org malas dan hanya fikir pasal gaji. Tapi berkira2 apabila diberi kerja lebih.

Tanpa Nama berkata...

Maka layakkah tidak PT mengatakan kepandaian mereka setaraf dgn profesyen yg ada menjalani laihan khusus sblm dilantik? Sdgkan PT lantikan terus tanpa latihan khusus. Statment dari PT bangang.

Tanpa Nama berkata...

Masa melobi lobi nak pilih pucuk pimpinan Ceupacs baru......

Tanpa Nama berkata...

Inilah namanya org yg terlalu cetek pemikiran dan tidak sedar diri. Kita harus fikirkan bukan diri dan keluaga je tapi org lain pun wujud. Jangan fikir kita muda bertenaga maka nak cabar org tua kerana kitaran hidup akan tiba kpd kita. Yg muda takkan muda selamanya. Jika kita minta datuk nenek kita duduki spm dan mereka gagal cemerlang adakah kerana mereka tidak pandai? So, jgn nak keluar kenyataan utk mencabar kepandaian dan kelonggaran yg diberi kpd org lain. Takut2 ahli keluarga sendiri yg menjadi mangsa.

Tanpa Nama berkata...

Takuttt, beli degree r tu..

Tanpa Nama berkata...

Camna nak tahu dia rajin, bertanggungjawab & boleh diharap? Ko terencat ek, kalau tak raji belajar, tak bertanggungjawab ke atas tugasan yang diberi dan tak boleh diharap dalam tugasan kumpulan bagaimana dia nak skor 4.0 atau 10A? Yang pasti ko x boleh capai semua tu, klu tidak kerana dasar.berubah degree pun ko x kenal : )

Tanpa Nama berkata...

Tgk saja budak2, yang pandai ajar sekali ja dapat, yg bodo 7, 8 x ajar tak dapat2, begitulah bila mereka bekerja nnt.

Org pandai belajar lebih cepat daripada org bodo, org bodo ambil masa 20 tahun org pandai ambil masa 5 tahun, dalam masa 20 tahun pengalaman org pandai adalah 4x ganda orang bodo.

Tanpa Nama berkata...

Jgn kata org bodoh dan jgn bangga diri kerana pandai. Pasti dlm.keluarga ko tak semua pandai spt ko, ada juga yg bodoh. Ingat tanpa kelibat org bodoh, rumah yg ko diami tu tak jadi. Bersyukur kerana ada org bodoh akademik tapi tak bodoh dlm bidang kemahiran. Takde org bodoh sanggupkah ko bekerja kutip sampah ikut lori sampah. Ko baru pandai akademik tapi ko sanggup kata org lain bodoh. Ikan, daging ayam dan sayuran2 yg ko makan hari2 bukan dtg sendiri, 'org bodoh' yg rajin yg tanam. Silap haribulan duit ko yg banyak takde guna kalau semua org hanya pandai dlm bidang akademik. Tak pandai dlm bidang akademik bukan bodoh tapi org pandai akademik yg menggangap diri mereka pandai itulah yg sebenarnya raja segala bodoh.

iman nadia berkata...

bodo atau pandai bergantung pada usaha seseorang.....jika kita rajin berusaha untuk mempelajari sesuatu ilmu/bidang, maka cepatlah kita dapat.....

RASHIDAH @ SHIDA berkata...

Camna nak tahu dia rajin, bertanggungjawab & boleh diharap? Ko terencat ek, kalau tak raji belajar, tak bertanggungjawab ke atas tugasan yang diberi dan tak boleh diharap dalam tugasan kumpulan bagaimana dia nak skor 4.0 atau 10A? Yang pasti ko x boleh capai semua tu, klu tidak kerana dasar.berubah degree pun ko x kenal : )


----------------------------------------------------------------------------

MAAF! KITA HENDAK CARI YANG RAJIN....YANG RAJI TIDAK MEMADAI....

azhan berkata...

Tahu pun ko, jadi knp ko mnta special privileged pula utk naik 41 hanya kerana ko ada degree dan dah lama kerja, sedangkan ko tahu, kmi fresh grad dapat belajar dgn cpt? Bersainglah secara adil, apply baru, dapat syukur, x dpt cuba lagi.

-bukan senang nak bagi mereka faham :)

SYAFINAZ @ FINA berkata...

RAJIN BERTANGGUNGJAWAB SERTA BOLEH DIHARAP YANG DIMAKSUDKAN IALAH BUKAN SEKADAR RAJIN DAN BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP TUGAS HAKIKI....
TETAPI APABILA MENERIMA ARAHAN DARI MASA KE SEMASA YANG DILUAR BIDANG TUGAS, MEREKA TIDAK BERKIRA DAN BERSEDIA MELAKSANAKAN TUGAS TERSEBUT/ADA BILA DIPERLUKAN (BERSEDIA PADA BILA-BLA MASA APABILA KHIDMATNYA DIPERLUKAN)....INILAH YANG DIMAKSUDKAN BOLEH DIHARAP....

TUKANG R11 K2 B.Eng Mechanical berkata...

kepada SYAFINAZ @ FINA whatsoever..


bagaimana anda boleh mengenalpasti perilaku dan watak seseorang calon samada dia rajin atau tidak? sesi temuduga adalah verbal dan bukannya praktikal. boleh anda tahu dari setiap tutur katanya dia seorang yang rajin, boleh diharap, ataupun anda pastikah bahawa setiap angka yang ditulis dalam transkrip kelulusannya itu telus dan betul-betul menggambarkan dirinya?

sebagai contoh, lihat sahaja sekarang ni banyak projek kerajaan yang terbengkalai, ketirisan berlaku sana sini, sistem yang digunakan lembab, banyak bug sana sini. ini semua akibat pihak berkuasa melantik yang telah melantik mereka yang dianggap PANDAI & RAJIN berdasarkan sesi verbal dalam tempoh 10-20 minit ketika temuduga, ataupun berdasarkan kesimpulan bahawa seseorang itu pandai dan mampu menjalankan tugasnya dengan cekap disebabkan dalam transkrip diploma/sarjana muda/sarjana/phd dia mengatakan bahawa dia seorang yang pandai/rajin baca buku/bodek pensyarah (potong mana tak berkenaan).


lihat saja senario perkhidmatan awam masakini dan lihat saja respon orang ramai terhadap kualiti perkhidmatan awam masakini.

dalam konteks perkhidmatan awam saja, lihat saja apa yang telah terjadi terhadap dasar-dasar kerajaan seperti subsidi, urus tadbir, pembangunan sistem (hrmis, mysikap, PBS dan sewaktu dengannya), projek fizikal seperti kejuruteraan awam dan sebagainya. malah dalam perkhidmatan awam sendiri terdapat beberapa pekeliling yang tunggang langgang yang digubal dan dibuat oleh "bijak pandai" yang dilantik oleh pihak berkuasa melantik berdasarkan "sistem merit" ini.

Tanpa Nama berkata...

Bagus dan bernas komen ko. Aku pun setuju, kelulusan akademik yg hebat belum tentu segalanya hebat; ada yg memasak pun tak pandai jgn lagi nak lakukan kerja2 berat yg memerlukan kemahiran tinggi. Pegawai yg berkemahiran tinggi tidak semestinya datang daripada kalangan lulusan spm yg dpt 10A. Cukup subjektif untuk dinilai bukan mudah.

Tanpa Nama berkata...

Habis tu kat luar sana yg buat kerja hebat2 pelajar2 hebatlah? Kenapa ramai yg hebat akademik ni menjadi gila dan hanya tahu beri arahan dan minta bantuan org bawahan utk menyelesaikan masalah? Itu bukan hebat namanya.

SYAFINAZ @ FINA berkata...


Kepada

TUKANG R11 K2 B.Eng Mechanical berkata...

kepada SYAFINAZ @ FINA whatsoever..

bagaimana anda boleh mengenalpasti perilaku dan watak seseorang calon samada dia rajin atau tidak? sesi temuduga adalah verbal dan bukannya praktikal. boleh anda tahu dari setiap tutur katanya dia seorang yang rajin, boleh diharap, ataupun anda pastikah bahawa setiap angka yang ditulis dalam transkrip kelulusannya itu telus dan betul-betul menggambarkan dirinya?

sebagai contoh, lihat sahaja sekarang ni banyak projek kerajaan yang terbengkalai, ketirisan berlaku sana sini, sistem yang digunakan lembab, banyak bug sana sini. ini semua akibat pihak berkuasa melantik yang telah melantik mereka yang dianggap PANDAI & RAJIN berdasarkan sesi verbal dalam tempoh 10-20 minit ketika temuduga, ataupun berdasarkan kesimpulan bahawa seseorang itu pandai dan mampu menjalankan tugasnya dengan cekap disebabkan dalam transkrip diploma/sarjana muda/sarjana/phd dia mengatakan bahawa dia seorang yang pandai/rajin baca buku/bodek pensyarah (potong mana tak berkenaan).


lihat saja senario perkhidmatan awam masakini dan lihat saja respon orang ramai terhadap kualiti perkhidmatan awam masakini.

dalam konteks perkhidmatan awam saja, lihat saja apa yang telah terjadi terhadap dasar-dasar kerajaan seperti subsidi, urus tadbir, pembangunan sistem (hrmis, mysikap, PBS dan sewaktu dengannya), projek fizikal seperti kejuruteraan awam dan sebagainya. malah dalam perkhidmatan awam sendiri terdapat beberapa pekeliling yang tunggang langgang yang digubal dan dibuat oleh "bijak pandai" yang dilantik oleh pihak berkuasa melantik berdasarkan "sistem merit" ini.

Sabtu, Disember 14, 2013 5:07:00 PTG


----------------------------------

Senang saja... sebagai seorang professional yang layak menjadi penemuduga...

kita boleh kenal pasti karakter seseorang individu itu.

sebelum calon temuduga itu masuk ke bilik temuduga, kite sudah semak CV/Resume calon tersebut. pengalaman kerja, keputusan peperiksaan (CGPA), keputusan SPM.

di situ kite boleh analisis seseorang itu rajin atau tak. ada formula penilaian di situ.

bila calon itu dipanggil masuk ke bilik temuduga, karektor dan tatacara masuk dia bagaimana sepatutnya. tengok cara berjalan, cara duduk, pemakaian, ucapan salam, ucapan terima kasih setelah diberi arahan duduk.

selain itu, penilaian pada pertuturan pengenalan diri. disitu boleh tahu jujur atau sebaliknya.

eye contact semasa kita melontarkan soalan, fokus dan jawapan yang diberikan.

jadi ada formulasi bagaimana pemarkahan diberi kepada calon yang menemuduga.

Tanpa Nama berkata...

Ko ada degree je dak kata org lain bodoh? Manusia bangsat.. Jgn fikir ko je pandai semata2 kerana ko pandai dlm akademik. Malangnya ko bukan pandai segalanya so jgn kata org lain bodoh. Menjala ikan pun ko tak reti maka layakkah ko dikategotikan sbg org bodoh? Ingat manusia dilahirkan dgn pelbagai kekuatan dan kekemahan termasuk ko. Maka jgn guna perkataan bodoh sesuka hati ko.

Tanpa Nama berkata...

Ala... Semasa temuduga tu ramai yg hanya berlakun setelah di beri tunjuk ajar oleh 'pengarah' dlm bidang selok belok temuduga ma.. Bukan tak tau. Tengok cara berjalan? Cara berjln tu menunjukkan peribadi calon? Calon cacat mcmmana? Calon pakai 'kabel besar' mcmmana? Ko tak kan dpt elak diri drpd 'bias'. Cakap senang je tetapi hakikatnya sistem kuota/kabel dll tetap ko guna pakai gak. Cakap tak serupa bikin ado le.

SYAFINAZ @ FINA berkata...

kpd: TUKANG R11 K2 B.Eng Mechanical....

semasa sesi temuduga, panel dapat menilai kesesuaian calon dengan organisasi tersebut....ini dapat dilakukan melalui pertanyaan soalan-soalan yang berkaitan dengan gelagat kerja yang dipohon....panel yang bijak akan dapat mengesan dan mengenal pasti calon dan seterusnya membuat keputusan pemilihan....

penilaian tindak balas temuduga turut cenderung diwarnai oleh tingkah-laku pemohon semasa temuduga....
tingkah laku ini mungkin tidak berkait secara langsung dengan bentuk soalan temuduga direka untuk menilai, tetapi boleh berkait dengan aspek kerja yang mana dipohon oleh mereka....
pemohon tanpa menyedari mungkin melakukan beberapa tingkah laku yang memberi kesan pada prestasi mereka....
prestasi bentuk temuduga ini juga boleh dikelaskan kepada tiga kategori: kemahiran keberkesanan sosial, pembentangan interpersonal, dan faktor personal/konteks....

kemahiran keberkesanan sosial:

Pengurusan gambaran: Pemohon cuba memastikan temuduga membentuk gambaran positif diri mereka
Kemahiran sosial: Kebolehan pemohon menyesuaikan tingkah-laku mereka menurut keperluan keadaan bagi memberi pengaruh positif pada penemuduga
Kawalan diri: Pemohon mengawal tingkah-laku bagi mengawal gambaran yang ditunjukkan kepada penemuduga
Kawalan hubungan: Pemohon cuba mengawal aliran perbualan

pembentangan interpersonal:

Gambaran Pertuturan: Nada, kadar, diam seketika
Tingkah laku bukan pertuturan: Tenungan, senyuman, pergerakan tangan, kedudukan badan

Faktor peribadi/kontektual:

Latihan temuduga: Tunjuk ajar, temuduga olok-olok dengan ulasan
Pengalaman temuduga: Bilangan temuduga sebelumnya
Penilaian diri temuduga: Keupayaan pemohon untuk melakukan terbaik semasa interview
Motivasi temuduga: Motivasi calon untuk berjaya dalam temuduga....

dll....

TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical berkata...

tanya kepada pemain industri, apa masalah dengan sistem pendidikan masakini.

jawab mereka senang saja. sistem pendidikan masakini terutama kolej/universiti bukan melahirkan TENAGA PAKAR, tetapi melahirkan robot.


hasilnya lahirlah seperti SYAFINAZ ni. dia hanya huraikan konsep-konsep stereotaip sesi temuduga berdasarkan apa yang dipelajari daripada buku di kolej/universiti.

pergerakan seseorang manusia, tutur kata semuanya adalah subjektif. ada yang berjalan tempang, tetapi sebenarnya mampu untuk mengangkat berat. ada yang tergagap-gagap tetapi mampu memberi ucapan. ada yang ditanya sepatah, dijawab sepatah tetapi mampu memberikan buah fikiran dan idea yang kreatif.

sebab itu aku katakan bahawa sesi temuduga yang dijalankan oleh pihak berkuasa melantik seperti SPA sebenarnya GAGAL. mereka gagal untuk menilai antara emas dan kaca. mereka yang kononnya mengaku dirinya seorang yang profesional berpengalaman menguruskan sumber manusia berpuluh tahun bla bla bla sebenarnya mudah ditipu ketika sesi temuduga. lihat sahaja bagaimana mereka yang belajar kejuruteraan sosial (subjek ini tidak diajar di universiti/kolej) mampu untuk memanipulasi panel penemuduga untuk terpersona dengannya, walhal dia ni hanya pandai menghafal buku/fakta tapi tak reti aplikasikan dalam praktikal. ianya sama juga dengan ujian poligraf, mereka yang mahir untuk mengawal pernafasan, gerak mata, tutur kata dan degupan jantung pasti boleh menewaskan mesin poligraf tersebut.

itu sebab jangan terkejut sekiranya pihak SPA biasanya akan memilih tunggul kayu berbanding dengan permata untuk diambil bekerja. bukannya takda kisah dimana seseorang yang berpengalaman luas dalam bidang teknologi maklumat di sektor swasta yang GAGAL dalam temuduga perkhidmatan awam. ada juga kisah dimana seorang jurutera awam yang pernah menyelia projek pembinaan yang mencuba nasib temuduga sebagai jurutera di sektor awam, jawapannya gagal.

juga berapa ramai penjawat awam kumpulan pelaksana yang DINAFIKAN atau DIGAGALKAN oleh panel penemuduga untuk temuduga ke jawatan peringkat so-called "professional" ini.walhal mereka ini sudah berkhidmat lama sebagai kumpulan sokongan dan sudah faham selok belok pentadbiran awam. beberapa tahun lepas mereka ini tidak perlu melalui peperiksaan/pac dan tapisan CGPA juga tidak dikenakan terhadap mereka. tetapi sejak akhir ini hasil dari sentuhan ajaib dari tangan ghaib di peringkat pihak berkuasa mengambil telah menukar dasar tersebut. hasilnya penjawat awam sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi mahupun menggunakan KPSL perlu bersaing dengan graduan baru, malah mereka ini sebenarnya perlu membawa lebih banyak dokumen ketika temuduga seperti lampiran A,D dan LNPT. sudah tiada lagi keistimewaan terhadap pegawai sedang berkhidmat. ianya diibaratkan seperti anda sudah berada di dalam sebuah rumah yang mempunyai 3 bilik dimana anda sudah menduduki bilik no.1. apabila anda ingin bertukar bilik no.2, anda perlu keluar semula dari rumah dan masuk semula dan menuju ke bilik no.2


nampak tak betapa cerdiknya pihak berkuasa melantik yang digelar sebagai SPA yang dikuasai oleh pegawai-pegawai skim elit yang berjenama PTD ini menggubal dasar pengambilan pekerja?

Tanpa Nama berkata...

m'sia nih susah nk maju klu kronisme, kabel-kabel, booking keje nih masih lg berleluasa. psl yg diambil tuh kategori sampah. bkn nye yg benar2 berkualiti.

Tanpa Nama berkata...

Sebab tu sekarang terus x beri tetap. Kasi kontrak. Performance sentiasa dipantau dan dinilai.

Tanpa Nama berkata...

1. Kepada tukang merasa bijak pandai serta tukang yang ada BEng yang rasa besar kot sebab ada BEng yang bijaksana atau mengiktiraf diri sendiri bijaksana

2. Tuduhan tukang @ jurutera dengan kenyataan "itu sebab jangan terkejut sekiranya pihak SPA biasanya akan memilih tunggul kayu berbanding dengan permata untuk diambil bekerja" amat serius.

3. Acapkali hujah pengalaman dan lama berkhidmat dijadilan sebagai hujah seolah olah tuan lebih pandai dari orang lain.

4. Tak mungkin SPA sebagai sebuah entiti yang dah lama mengendalikan proses perjawatan tidak ada sistem untuk mengukur tahap pengalaman seseorang. Mesti ada mekanisme tertentu dalam memilih calon yang benar benar layak.

5. Baru ada BEng dah rasa lebih bijak pandai daripada SPA. Memang tak layakla tuan dinaikkan ke P&P.

6. Alasan calon menipu panel penemuduga adakah tepat ? Kalaupun mereka menipu panel adakah mereka terus diberikan perjawatan tetap ? Akan ada proses penilaian selepas itu yang dinamakan proses pengesahan dalam jawatan di mana prestasi mereka akan dinilai oleh ketua mereka. Sudah tentu dalam bidang teknikal akan ada ujian yang perlu mereka lalui dan perlu lulus sebelum disahkan dalam jawatan.

7. Jangan menyalahkan PTD tetapi berusahalah dengan adil bersama graduan-graduan lain untuk mendapat jawatan yang diidamkan.



Tanpa Nama berkata...

Betul saudara. Sya pun hairan kenapa kegiatan tak adil ni dibiarkan berlaku. Paling teruk apabila ada yg 'dilayakkan' pegang jawatan tu adalah penjenayah dan pemalas. Bagaimana nak naikkan imej dan prestasi PA. jika ahli2 org bermasalah?

Tanpa Nama berkata...

Pantau apa gik? Last2 yg guna kabel juga diambil wpun prestasi teruk. Jahanam dan penipu pun manusia. Esok mati pintu neraka dah sedia dibuka utk mengalu2kan kedtgn mereka yg salahguna kuasa dan menganiaya org lain.

Tanpa Nama berkata...

brooooo xyah nk berhujah dlm nih. xkan menang nyer klu manusia hujah dgn robott weh.. wakakaka..

sbenarnye yg enlist dlm interview tuh dh booking siap2 dhh.. yg xde kabel & nama xde dlm "special list" tuh skadar wayang jer.

tuh psl psb yg pi interview bw skt yg cantik & sokongan dr ketua jbtn pun leh gagal interview psl kuota utk jwtn tuh dh pun diisi oleh mereka yg dh booking awal2 lg!

jd jdn expect ape2 sgt slagi malaun2 nih xdipecat & dibuang. dlm erti kt len, sistem yg ade nih slagi xdirombak, slagi tuh ler psb sokongan yg ade degree/master akan teruih gigit jari jerrr ;)

Tanpa Nama berkata...

 1. Kenyataan "m'sia nih susah nk maju klu kronisme, kabel-kabel, booking keje nih masih lg berleluasa. psl yg diambil tuh kategori sampah. bkn nye yg benar2 berkualiti". INI BERMAKNA SUAMI ISTERI ADIK BERADIK SERTA SELURUH KAUM KELUARGA KAU YANG ADA DALAM PERKHIDMATAN AWAM SEKARANG ADALAH SAMPAH !!! SEBAB TU ADA KENYATAAN BODO YANG KELUAR DARI KAU.

Sedap hati gelarkan orang sampah

2.

Tanpa Nama berkata...

Ada bukti bahawa terdapat sistem booking ? Kalau tak ada bukti jangan cakap kosong sahaja. Elok kau juga dipecat dan dibuang kerana mengelurkan kenyataan tanpa bukti kukuh. Rombakan yang perlu dilakukan adalah membersihkan orang yang macam kau yang membuat tuduhan liar tanpa bukti kukuh

SYAFINAZ @ FINA berkata...

4. Tak mungkin SPA sebagai sebuah entiti yang dah lama mengendalikan proses perjawatan tidak ada sistem untuk mengukur tahap pengalaman seseorang. Mesti ada mekanisme tertentu dalam memilih calon yang benar benar layak.


----------------------------------------------------------------------------

BETUL, TAKKAN SEMUA HENDAK DIBERITAHU....

--BAGAIMANA POLIS HENDAK KENAL PASTI PENJENAYAH?....
MESTI ADA MEKANISME/KAEDAH TERTENTU YANG DIGUNAKAN DIGUNAKAN....

--SEBAGAI SEORANG PEMANCING PROFESIONAL, MISALNYA....
APABILA UMPAN MEREKA DIMAKAN IKAN, MEREKA AKAN TAHU IKAN APA YANG MAKAN UMPAN MEREKA MELALUI CARA RENTAPAN ATAU CARA IKAN ITU MENARIK UMPAN DAN SEBAGAINYA....

Tanpa Nama berkata...


KEPADA

TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical berkata...
tanya kepada pemain industri, apa masalah dengan sistem pendidikan masakini.

jawab mereka senang saja. sistem pendidikan masakini terutama kolej/universiti bukan melahirkan TENAGA PAKAR, tetapi melahirkan robot.

hasilnya lahirlah seperti SYAFINAZ ni. dia hanya huraikan konsep-konsep stereotaip sesi temuduga berdasarkan apa yang dipelajari daripada buku di kolej/universiti.

pergerakan seseorang manusia, tutur kata semuanya adalah subjektif. ada yang berjalan tempang, tetapi sebenarnya mampu untuk mengangkat berat. ada yang tergagap-gagap tetapi mampu memberi ucapan. ada yang ditanya sepatah, dijawab sepatah tetapi mampu memberikan buah fikiran dan idea yang kreatif.

sebab itu aku katakan bahawa sesi temuduga yang dijalankan oleh pihak berkuasa melantik seperti SPA sebenarnya GAGAL. mereka gagal untuk menilai antara emas dan kaca. mereka yang kononnya mengaku dirinya seorang yang profesional berpengalaman menguruskan sumber manusia berpuluh tahun bla bla bla sebenarnya mudah ditipu ketika sesi temuduga. lihat sahaja bagaimana mereka yang belajar kejuruteraan sosial (subjek ini tidak diajar di universiti/kolej) mampu untuk memanipulasi panel penemuduga untuk terpersona dengannya, walhal dia ni hanya pandai menghafal buku/fakta tapi tak reti aplikasikan dalam praktikal. ianya sama juga dengan ujian poligraf, mereka yang mahir untuk mengawal pernafasan, gerak mata, tutur kata dan degupan jantung pasti boleh menewaskan mesin poligraf tersebut.

itu sebab jangan terkejut sekiranya pihak SPA biasanya akan memilih tunggul kayu berbanding dengan permata untuk diambil bekerja. bukannya takda kisah dimana seseorang yang berpengalaman luas dalam bidang teknologi maklumat di sektor swasta yang GAGAL dalam temuduga perkhidmatan awam. ada juga kisah dimana seorang jurutera awam yang pernah menyelia projek pembinaan yang mencuba nasib temuduga sebagai jurutera di sektor awam, jawapannya gagal.

juga berapa ramai penjawat awam kumpulan pelaksana yang DINAFIKAN atau DIGAGALKAN oleh panel penemuduga untuk temuduga ke jawatan peringkat so-called "professional" ini.walhal mereka ini sudah berkhidmat lama sebagai kumpulan sokongan dan sudah faham selok belok pentadbiran awam. beberapa tahun lepas mereka ini tidak perlu melalui peperiksaan/pac dan tapisan CGPA juga tidak dikenakan terhadap mereka. tetapi sejak akhir ini hasil dari sentuhan ajaib dari tangan ghaib di peringkat pihak berkuasa mengambil telah menukar dasar tersebut. hasilnya penjawat awam sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi mahupun menggunakan KPSL perlu bersaing dengan graduan baru, malah mereka ini sebenarnya perlu membawa lebih banyak dokumen ketika temuduga seperti lampiran A,D dan LNPT. sudah tiada lagi keistimewaan terhadap pegawai sedang berkhidmat. ianya diibaratkan seperti anda sudah berada di dalam sebuah rumah yang mempunyai 3 bilik dimana anda sudah menduduki bilik no.1. apabila anda ingin bertukar bilik no.2, anda perlu keluar semula dari rumah dan masuk semula dan menuju ke bilik no.2

nampak tak betapa cerdiknya pihak berkuasa melantik yang digelar sebagai SPA yang dikuasai oleh pegawai-pegawai skim elit yang berjenama PTD ini menggubal dasar pengambilan pekerja?


**************************************************************************************************************************

LENG CHAI (TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical), LU ARRR SEMBANG BANYAK LEBAT WOOO...

WA PIKIR ARR... LU LULUS DARJAH ENAM SAJA... TAPI NAMA TULIS (TUKANG K2 R11 B.Eng Mechanical)...

KONON LU ADA DEGREE... LU TULIS MEMANG LEVEL AYAM MAAA... APA PUN TARAK...

WOKEH LA... LENGCHAI... LAYAN LU BUAT KETIAK WA MAKIN BULU WOO... LU DIAM DIAM SUDAH... WOKEH...

DRPD LU SUKA SALAHKAN ORANG LAIN... LU DUDUK DIAM DIAM... SEBELUM KENA SENGAT...

bukan macai berkata...

byk juge macai2 spa/jpa dlm nih yg duk backup abehhhh.. wakakakka.

Tanpa Nama berkata...

Sistem booking tu beradik dgn penggunaan kabel yg memberi kelebihan kpd calon tak layak 'dilayakkan' menjawat sesuatu jawatan. Mana2 kita pergi apabila org sebut tentang temuduga pengambilan pegawai baru pasti perkataan 'kabel' dan penggunaan 'org dalam' akan menjadi topik hangat. Jika tak percaya dtglah ke pusat2 temuduga dan buat siasatan secara jitu. Anda akan dpt pelbagai laparon berdasarkan pengalaman lampau sendiri atau org lain. Pokok takkan bergoyang tanpa angin.

Tanpa Nama berkata...

Saya tanya jabatan mana, siapa penemuduga, jawatan apa, kalau ada senarai mereka yang masuk dalam perkhidmatan awam sila nyatakan di sini. Tak payah takut takut. Tuduhan liar tanpa bukti merupakan satu fitnah. Kenyataan tanpa bukti tak ada maknanya wahai tuan yang bijaksana

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah dan terima kasih CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

Aslm Tuan2 yg dihormati..
Tahniah di ucapkan kpd Presiden baharu CEUPACS di atas perlantikan beliau.Saya mewakili semua kakitgn dan penyelia jbtn KEMAS amat berharap agar Gred kakitgn KEMAS yg bjawatan penyelia yg kini masih menyandang gred S17 dinaikkan setimpal dgn keadaan semasa yg semakin mencabar dan taraf pendidikan .Ini kerana,terdapat penyelia KEMAS yang memiliki STPM,DIPLOMA dan Ijazah Sarjana. Kami amat2 mengharapkan agar permohonan kami diluluskan secepat mngkin dan sbg pmangkin utk menjayakan tugas sbg penyelia KEMAS yg semakin mencabar dan gred kakitgn Jabatan KEMAS kini tidak sekata. Ini kerana,Pemaju Masyarakat yg merupakan anggota bwhn mmpunyai gred yg lbih tinggi berbanding penyelia.Mohon diluluskn kerana jabatan KEMAS merupakan slh 1 jbtn yg pling hampir dgn msyrkt terutamanya msyrkt luar bndr.