SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

11 Disember 2013

CUEPACS : TAMBAH BAIK SKIM GRED 17

Utusan Malaysia
10/12/2013


KUALA LUMPUR 10 Dis. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa kerajaan memberi keutamaan dalam penambahbaikan skim perkhidmatan awam kepada kira-kira 650,000 kakitangan gred 17 ke atas.Presidennya, Datuk Omar Osman  berkata, kumpulan itu terdiri daripada kumpulan pelaksana satu, melibatkan jawatan pembantu tadbir kerajaan, badan berkanun serta badan beruniform antaranya bomba, imigresen dan sebagainya.

"Kita minta kerajaan memberi keutamaan semakan semula gred gaji kakitangan gred 17 dan kita menjangkakan kenaikan gred gaji itu dapat dilaksanakan bermula sambutan Hari Pekerja iaitu pada 1 Mei tahun hadapan."Ini kerana terdapat kakitangan awam dalam gred tersebut yang sudah berkhidmat selama 15 tahun masih belum menerima sebarang kenaikan gred gaji," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat perjumpaan khas di Wisma CUEPACS di sini hari ini.

Sebelum ini kerajaan mengumumkan 100 skim perkhidmatan awam akan dikaji semula awal tahun hadapan selepas 81 skim ditambah baik dalam bajet 2014.Sementara itu, Omar berkata, beliau menyambut baik langkah kerajaan memberikan insentif melalui penetapan gaji permulaan yang lebih tinggi kepada pegawai kerajaan yang mempunyai kelayakan akademik doktor falsafah (Ph.D) dan sarjana."Usaha ini mampu memberikan motivasi kepada golongan muda untuk berkhidmat dengan lebih berkualiti dan melahirkan generasi akademik yang lebih cemerlang," jelasnya.

Dalam pada itu, Omar berkata, CUEPACS juga akan mengadakan tabung kutipan derma untuk membantu mangsa-mangsa banjir di Pahang dan Terengganu."Kita akan menulis surat kepada Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Dr. Ali Hamsa minggu hadapan untuk memohon mengadakan kutipan derma ikhlas di pejabat kerajaan seluruh negara," jelasnya.

211 ulasan:

1 – 200 daripada 211   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

saya first

Tanpa Nama berkata...

lepas cadang, kaji, cadang, kaji, cadang, kaji...gitu la seterusnya

yg dptnya hampas

Tanpa Nama berkata...

Transformasi atau penambahbaikan beberapa skim perkhidamatan sektor awam baru baru ini tidak seimbang.....contoh ada setengah skim walaupun jumud tetapi landasannya dari pmr boleh sampai kpd gred stp/diploma (Kumpulan pelaksana),Naik pangkat, gaji dan laluan dan peluang kemajuan kerjaya yg baik dan bergantung kpd PA...

Landasan kumpulan pelaksana yg berijazah dan pegalaman lebih 20 tahun (diploma, sarjan muda, mungkin masters), tiada apa landasan kemajuan kerjaya seperti kenaikan gaji, pangkat,laluan dan peluang kerjaya yg baik dan munasabah kpd kumpulan ini..motivasi kpd pegawai ug meneruskan hasrat kerajaan pegawai meningkatkan ilmu pengetahuan utk memberikan perkhidmatan atau menambahbaik sistem penyampaian kerajaan dsnnya..

Tanpa Nama berkata...

yahoooo i dpt no 3.. luv pm umno bcos myself get no

Tanpa Nama berkata...

Apa cerita staf yang ada master dapat 2 kenaikan gaji dan yang phd dapat 3 kenaikan? Macam mana pula dengan nasib PA berijazah yang tak dapat naik ke 41? Berilah laluan dan peluang kerjaya yg munasabah kpd kumpulan ini...

Tanpa Nama berkata...

MACAM MANA GRED22, 32, 36 DAN SELANJUTNYA...KEBANYAK KATEGORI INI YG TERSEPIT DITENGAH MEMBUAT KERJA DIARAH OLEH P&P DAN MEMANTAU STAF BAWAHAN

JANGAN BUAT PENAMBAIKKAN SKIM & GRED TIDAK MENYELURUH...MESTI ADIL UTK SEMUA

Tanpa Nama berkata...

kenaikkan terbaru skim melibatkan pemegang masters dan PHD, menggalakkan lebih ramai penjawat awam terutamanya yg muda dptkan kelulusan tersebut...

Seruan kerajaan yg dah lamapun, menggalakkan pegawai kerajaan terutama diperingkat kumpulan sokongan (skim dahulu) memilikki kelulusan tertinggi sebaik mungkin dgn mengamalkan falsafah pembelajaran berterusan..dah ramai PA kumpulan pelaksana berkelulusan akedemik dari diploma, srajan muda dan pun masters,..tapi laluan kerjaya dan peluang kerjaya mereka banyak halangannya......kumpulan ini pun perlukan penambahbaikan...utk pengetahuan ada PA masih membayar pinjaman pelajaran samada PTPTN atau JPA ataupun kedua duanya, bayaran dan yuran anak belajar di kolej dan juga sekolah, sudah pasti bayaran biasa rumah, utiliti dsbnya yg jadi kemestian utk survival hidup......oleh itu perlukan zaman pencerahan bagi kumpulan ini....

Tanpa Nama berkata...

agak-agak kauorang diluar sana zaman sapa jadi presiden cuepacs gred/skim jawatan dalam perkhidmatan awam tersusun rapi....

Tanpa Nama berkata...

BERI JUGA INSENTIF UTK PA SOKONGAN YG ADA IJAZAH SUPAYA MEREKA ADA SUMBER KEWANGAN UTK BELAJAR KE PERINGKAT SARJANA ATAU PHD

Tanpa Nama berkata...

INSENTIF UNTUK PA PELAKSANA BERIJAZAH DAN PENGALAMAN PATUT JUGA DI BERI...

Tanpa Nama berkata...

JOM TUKAR KERAJAAN PRU-14 NIE KEPADA PAKATAN RAKYAT.Sebab-sebabnya:
1. Harga rumah mampu milik paling murah RM200 ribu tapi rumah Jamil Khir RM12 juta.
2. Harga kereta nasional Persona RM58 ribu, Preve RM90 ribu, Suprima S RM85 ribu, My V RM62 ribu, di buat di malaysia tapi mahal kereta anak Nzari Hummer RM1 juta.
3. Cukai tanah, cukai pintu, cukai harta, cukai pendapatan semakin naik tapi Menteri-Menteri ada ladang berpuluh ekar di Australia.
4. Gaji PM,TPM,MENTERI,YB,SENATOR,PRESIDEN CUEPACS, RM50-60 ribu tak termasuk MOU sana-sini, tapi gaji PA Malaysia paling rendah di dunia berdasarkan dengan kos sara hidup.
5. Harga barangan semakin naik spt gula, beras, gandum, barangan berempah, dsbnya tapi MENTERI,YB,KSN,KSU,KPPA breakfast, dinner ,lunch di hotel-hotel 5 star.
6. Harga barangan kereta spt tayar, minyak enjin, minyak gear, barangan spare 4 semakin naik tapi KSN,KSU,KPPA,PTD,MENTERI,YB pakai kereta Mercedes AMG, BMW 9 series, Hummer dllnya.
7. Harga minyak semakin naik, ramai rakyat malaysia tertekan dengan kenaikan harga minyak kerana ia satu kegunaan harian bagi kenderaan bermotor tapi YB,MENTERI,KSN,KSU,KPPA,PTD tuang minyak kat kereta sekali-sekala lebihnya ada org sponsor atau driver pakai card minyak.
8. Gred 41-54 senang naik, 4 tahun berkerja dah naik gred 44, 5 tahun lagi kerja naik 48, 7 tahun kerja lagi naik 52-54 sampai pencen nak mampos tapi gred 17 berkhidmat 13 tahun(tak masuk akal) baru naik 22, lepas tue 13 tahun lagi berkhidmat baru naik 26, jumlah perkhidmatan 30 tahun, sape punya dasar bodoh-tolol nie, makan duit haram agaknya bagi anak-bini makan..
9. GST akan dikuatkuasakan, bermakna semua barangan akan naik termasuk dengan perkhidmatan, skg pun harga semua barang sudah naik bawa RM100 tiada apa yg dapat, yg dapat ikan sekilo, beras, gandum, sayur kobis dan 2 biji kelapa tapi KSN,KSU,KPPA,MENTERI,YB diperuntukan bajet untuk barangan dapur.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS BUAT CADANGAN PENAMBAHBAIKKAN BERPERINGKAT, TIDAK MERANGKUMI SEMUA GRED...

JANGAN LUPA GRED SOKONGAN N/W 22, 32, 36...TANGGUNGJAWAB DAN BEBANAN KERJA MEREKA AMAT BERAT

Tanpa Nama berkata...

Untuk waktu yg terdekat ni eloklah naikkan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP). Tak banyak sikit pun jadilah..

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnye tiada halangan untuk memohon ke gred 41, bersainglah dgn graduan.

Jgn minta automatik naik, cuba fikir klu ank anda belajar pandai dan dpt degree secara adil dan ada ank pegawai yg masuk lps spm kemudian beli degree.. dia mnta naik auto..

Apa nasib ank anda yg pndai tadi?

Tanpa Nama berkata...

Gred 17 bukan sahaja utk skim perkhidmatan N sahaja, E,W dsbnya..

Tanpa Nama berkata...

BERI JUGA INSENTIF UTK PA SOKONGAN YG ADA IJAZAH.

GRED 17 MELIBATKAN STAF JUNIOR...KALAU NAK PENAMBAHBAIKKAN BAGILAH UTK SEMUA GRED UTK SKIM N & W

Tanpa Nama berkata...

Tuan yg ngajar anak beli degree kot...he he he..

minta maaf

Tanpa Nama berkata...

Kelab Umno Pesara Kanan Kerajaan meminta agar perdana menteri memberi peluang kepada golongan berkenaan untuk terus berkhidmat melalui pelantikan ke jawatan utama dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Presiden kelab tersebut Tan Sri Aseh Che Mat dalam ucapan di satu majlis bersama Datuk Seri Najib Razak berkata, golongan itu bersyukur sekiranya dilantik untuk memimpin anak syarikat GLC.



"Yang mana-mana boleh masuk GLC itu bagilah masuk. Tak jadi chairman (pengerusi), jadi board of director (ahli lembaga pengarah) pun OK.

"Tak syarikat induk, anak syarikat pun tak apa," kata Aseh disambut dengan ketawa kecil dan tepuk tangan daripada hadirin majlis.

Bekas ketua setiausaha Kementerian Dalam Negeri itu turut mengalas tuntutan tersebut dengan menyatakan kesediaan kelab itu untuk berkempen bagi parti BN dalam pilihan raya.
Katanya, prestasi BN dalam pilihan raya umum lalu akan lebih baik jika bekas pegawai kanan kerajaan diajak untuk turut sama berkempen serta terlibat dengan lebih aktif dalam Umno.

Aseh berkata, beberapa kawasan yang dimenangi Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum lalu mempunyai jumlah pesara yang ramai dan mereka sepatutnya boleh dikerah untuk berkempen bagi pihak BN.

"Kalau kita gembleng tenaga pesara sepenuhnya di banyak tempat, BN tak boleh kalah.

"Isunya sekarang adakah kita boleh guna pesara untuk bergabung dengan BN dan Umno agar lebih mantap?

"Tak patut kita kalah (Parlimen) Lembah Pantai dan Bandar Tun Razak, tak mungkin kita kalah kalau kita gerakkan pesara," katanya di Putrajaya, pagi ini.

Tanpa Nama berkata...

Tuhan tu adey.. dia buat maknesia x sama.. maknesia nk lawan tuhan bagi sama.. dulu pt ngan guru masok pki spm kepandaian sama ja sikit A tapi guru dpt buat degree di maktab.. pt kna ambik seniri.. tu plak guru senang naik 41.. awat pt susah.. guru hat bnyk A tu xpa la mmg pndai kmi x kesah sgt..

Tanpa Nama berkata...

Memang lah ijazah tu beli....
Tapi bukanlah beli barang runcit, bagi duit terus dpt barang...
Ijazah kena keluar duit makan, yuran pengajian, hostel, assigment dan sewaktu, masa dihabiskan utk belajar, masa tinggal anak isteri bagi (veteran PA) dan yg sewaktu dgnnya,... bila berjaya akan di anugerahkan ijazah...ijazah am hinggalah ijazah first kelas..

Tanpa Nama berkata...

syukur..Phd dan masters dapat kenaikan gaji..JPA perlu pastikan penjawat awan yang mendapat kelulusan belajar sahaja yang dapat kenaikan..ada jugak yang dapat masters "beli"...bayar 15k secara tunai..2 tahun..belajar gitu-gitu je.. terus dapat masters...pelaksana gred 17 terutama yang lama perlu dinaikan pada gred yang lebih tinggi..dan selepas itu syarat minima untuk jadi kumpulan pelaksana mestilah STPM..sijil atau diploma.

Tanpa Nama berkata...

Bagus...sekurang2 nya kami yg gred S ni dpat manfaat...keje 24 jam xda cuti...hr org cuti tu lah kami bekerja...anak kecil ditinggalkan dirumah utk hadir mesyuarat, program dan sebagainya x kira siang dan malam atau tgh malam....gred rendah keje bagai nak rak.

The Red BURET@D'Janggo berkata...

NI SEMUA WAYANG CINO......MUKA PAK OMAK PUN NAMPAK MUDO AJO DLM SLIED NI HEHEHEHEHHEEE.....MUKA WAYANG BOHHHH

Tanpa Nama berkata...

macam teknik memasak..kukus grill panggang,kukus grill panggang

Tanpa Nama berkata...

Ni sekoq lembu PR... kalau PR itu lebih baik ok. Ni lg pelingkup negara! Blom apa2 gaji MB & exco naik mencanak. Rakyat marhain semua nganga... ni yg ko nk angkat jd pemimpin? Anak haram sekoq tu ada kt US sedangkan kat negara sendiri ada bencana. Puak2 laknat ni ko nk harap jd benteng negara???

PENJUAL SAYUR berkata...

terima kasih pada yang berusaha...

terima kasih...


EMEL : lembutnaturale@hotmail.com

Tanpa Nama berkata...

APA NAK DIKATA. JURUTAIP N11 DAH LAMA NAIK N17. TUKANG MASAK N1 NAIK N17. PA PEJABAT N17 NAIK 27. GRED 17 TETAP 17. IBARAT NASI SUDAH MENJADI BUBUR. ITUPUN MULA BERSUARA SETELAH DIHENTUK DIPUKUL DAN DICERCA. ALANGKAH KESIANNYA KUMPULAN 17 SEOLAH KALANGAN MEREKA INI BUKAN SAHAJA ANAK TIRI BAHKAN SEPERTI ANAK BUANGAN.

JIKA DIUKUR TAHAP BEBANAN KERJA N17 MERUPAKAH TULANG BELAKANG SESEBUAH JABATAN. DISINILAH TEMPAT MENJANA BELANJAWAN, MENGURUSKAN PENTADBIRAN LATIHAN, SETOK DAN PERALATAN PEJABAT, DISINILAH TEMPATNYA AUDIT MELEPAS GERAM . DIHUJUNG AKHIR KUMPULAN INI PALING SIBUK MELUNASKAN BELANJAWAN. IRONINYA BELANJAWAN PERUNTUKKAN SERMUANYA DILAKSANAKAN OLEH 17.

KATA SAHABAT SAYA KUMPULAN PnP SEMASA BARU MULA BERKHIDMAT MEREKA MENDAPAT TUNJUK AJAR CARA-CARA PERJALANAN KERJA DAN PENGURUSAN DARI KUMPULAN SOKONGAN N17. TIDAK SEPERTI SAYA, KERANA PEKERJAAN MEMERLUKAN PENGETAHUAN DAN ILMIAH YANG SAYA PEROLEHI UNTUK DIPERTURUNKAN.

AMAT MALANGLAH KIRANYA KUMPULAN INI HANYA DINAIKKAN SEKADAR 21, 26, 28. PADA PANDANGAN SAYA MEREKA PERLU DIUKUR DENGAN PENGALAMAN KERJA. PENGALAMAN DAN PENGETAHUAN KERJA LEBIH MAHAL DAN BERHARGA DARI BELAJAR MENGHAFAL , PASTE & COPY SEMASA MENUNTUT ILMU. ITU SEMUANYA RETORIK SEMATA-MATA.

PADA PANGAN SAYA SETIDAK-TIDAKNYA BIARLAH 17 HARUS BERMULA 25, 28 DAN 30 MENGIKUT PENGELAMAN KERJA. BAGI YANG 13 TAHUN BIARLAH N28 DAN PENGELAMAN KERJA 20 TAHUN KEATAS BAGILAH KEPADA MEREKA 30.

Tanpa Nama berkata...

Yea... seronoknya aku. Dpt naik drpd 17 ke 41. Impian menjadi kenyataan. Dptlah tukar kereta perodua ke toyota vios, rush. Pastu tambah loan ngan bank rakyat gik.

Tanpa Nama berkata...

Copy & paste kot,

Lihat budak2.

Yang pandai cepat belajar skali ajar sudah dapat.

Yang bodo lambat 7, 8 kali ajar blum tentu dapat buat.

Begitu jugalah nnt mereka bekerja. Yg pandai wpun bru grad akan dapat menandingi pengalaman 20 tahun dalam masa yang singkat.

Tanpa Nama berkata...

Sokong 100%.memang la mangkuk...yg exco pr tu naik gaji sampai berkali-kali ganda x de bising pulak...baru pegang negeri dah naik gaji.bukannya sikit2...ini nak harap pegang negara.mau naik elaunnya beratus ribu pulak.

Tanpa Nama berkata...

Hmm... balik-balik puak P&P jugalah yang dapat manfaat jawatan. Pak Omar dok terpekik terlolong untuk pertahankan PA kumpulan sokongan, tengok tengok P&P yang untung. Kalau gitu kita naikkanlah Presiden baru daripada kalangan P&P lepas ni!

Tanpa Nama berkata...

Boleh beli ijazah masters. Tuduhan serius ni. Boleh maklumkan di sini IPTA mana yang keluarkan master beli ni ?

azhan berkata...

PR patut naikkan gaji staff kerajaan negeri sblm gaji exco.. bayangkan n17 basic 3k.

azhan berkata...

Terberak najib

Tanpa Nama berkata...

P&P Sampai gred berapa sahaja yang dibenarkan aktif berpesatuan ?

Tanpa Nama berkata...

HAIRAN BIN AJAIB APABILA KENAIKAN SKIM BARU-BARU INI J MENDAPAT LAYANAN TERLALU ISTIMEWA. J17 BUKAN SAJA NAIK J29 TANPA SEKATAN. PALING ISTIMEWA BERKUATKUASA 1 JULAI 2013. ITU PRESIDEN CUEPACS MELAYU BERAGAMA ISLAM DAN DIKATA PEMBELA PA?

PADA HEMAT SAYA KUMPULAN 1 NAIK 11 HANYALAH SEPERTI PUNGGUK RINDUKAN BULAN SAHAJA. JIKA LEBIHAN KENAIKAN HANYA SEKITAR 0.01 PERATUS SAHAJA . SKIM LAIN HANYALAH WAYANG SAHAJA. SEPERTI KISAH PAK KADUK IBARAT MENANG BERTARUNG KAMPUNG TERGADAI. ATAUPUN PI MAI PI MAI TANG TU.

PALING BAHAGIAN PENGURUSAN 17 ASAL. SUDAHLAH BERPULUH TAHUN STATIK. KALAU DAHULU JURUTEKNIK PERTANIAN KUMPULAN D DAN PEGAWAI KERANI KUMPULAN C. DIUBAHNYA PEMBANTU PERTANIAN MENJADI G17 DAN PEMBANTU TADBIR N17. KINI PEMBANTU PERTANIAN MENJADI PEN. PEGAWAI PERTANIAN (SIJIL) G27 DAN PEMBANTU TADBIR MASIH N17 TAHAP LAMA.

APA YANG MEREKA DAPAT KALANGAN PEMBENTU TADBIR BEBAN TUGAS DITAMBAH DAN DITOKOK, DILONGGOK, DIHAMPUK KEPADA MEREKA. CERITA KAWAN SAJA DIPEJABATNYA PAP HANYA DATANG PUKUL 10.00 PAGI DAN MAIN HANDPHONE ATAUPUN BUKA KOMPUTER BERCHATTING. PETANG 3.00 PETANG BARU KELIHATAN. PHOTOSTAT, FAKS, CARI FAIL SEMUANYA PEMBANTU TADBIR TERPAKSA URUSKAN. PALING MENYEDIHKAN DIWAKTU PAGI PEMBANTU TADBIR TERPAKSA BUKA PEJABAT DAN BALIKPUN PEMBANTU TADBIR TERPAKSA TUTUP PEJABAT .

PAP KERJANYA DESPATCH DARI PUKUL 10.30PAGI DAN 3.00 PETANG BARU KELIHATAN. CUKUP BULAN CLAIM RM 120.00 SEBULAN. APABILA DIBUAT AMARAN BELIAU BERTAHAN SEMINGGU DAN PENYAKIT LAMA BERULANG KEMBALI.

Tanpa Nama berkata...

Mcm PAP pejabat saya ja

aboo berkata...

Ketidakadilan ni najin yg mola, grup pt dia x bgi naik, grup guru dia bgi naik, padahai kepandaian sama ja.. klu dia biaq yg pndai grade tggi yg x pndai grade rendahx kira r pt ka cekgu ka.. xdak sapa heran aih.

Tanpa Nama berkata...

Kepada

Tanpa Nama berkata...

HAIRAN BIN AJAIB APABILA KENAIKAN SKIM BARU-BARU INI J MENDAPAT LAYANAN TERLALU ISTIMEWA. J17 BUKAN SAJA NAIK J29 TANPA SEKATAN. PALING ISTIMEWA BERKUATKUASA 1 JULAI 2013. ITU PRESIDEN CUEPACS MELAYU BERAGAMA ISLAM DAN DIKATA PEMBELA PA?


RASA MACAM NAK LUKU JER KEPALA KO, SEBAB BEBAL SANGAT. LAYANAN ISTIMEWA JADAHNYA... BERPULUH TAHUN SKIM JURUTEKNIK DILETAKKAN BERSAMA-SAMA DALAM SKIM SPM IAITU J17. PUNYA LAMA KESATUAN TEKNIKAL PERJUANGKAN HAL NI, SENANG² KO MENTION J17 DAPAT LAYANAN ISTIMEWA.

DALAM SKIM TEKNIKAL ADA BEBERAPA LAYER :

KUMPULAN PELAKSANA :

J17 - SPM
J17 - SIJIL POLITEKNIK/DIPLOMA IPTA
J29 - DIPLOMA IPTA

KUMPULAN P&P :

J41 - IJAZAH SARJANA MUDA/DIPLOMA LANJUTAN

ISU NI KALAU NAK RUNGKAI, PANJANG JELA LA... SIJIL UKUR TANAH POLITEKNIK, SENANG SENANG JPA LETAKKAN GRED NT27

TAKKAN SIJIL/DIPLOMA POLITEKNIK JPA HANYA LETAKKAN J17 SAMA DENGAN J17 SPM.

BAGI SKIM PEMBANTU TADBIR RENDAH N11 YANG SRP/PMR PUN JPA BOLEH JUMUD DAN SERAP KE DALAM N17 SPM.

TAKKAN JURUTEKNIK TAK BOLEH SERAPKAN KE JA29 YANG MANA ADA KELAYAKAN SIJIL/DIPLOMA + KPSL

TENGOK PEKELILING TAHUN 2009 :

http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=42%3Acirculars-list-2009&catid=7%3A2009-circulars-&lang=ms

Tanpa Nama berkata...

Hmm... balik-balik puak P&P jugalah yang dapat manfaat jawatan. Pak Omar dok terpekik terlolong untuk pertahankan PA kumpulan sokongan, tengok tengok P&P yang untung. Kalau gitu kita naikkanlah Presiden baru daripada kalangan P&P lepas ni!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ناك قال ماذا . طابع داه السلطة الفلسطينية المكتب الصف ثابتة . رايس تصبح مثل بوردو. حتى ذلك الحين للضرب بعد ستارت التعبير و الإساءة. سوف مجموعة ال كما بينها ليس فقط ابن الزوج النفايات حتى كأطفال.

عبء العمل إذا قيست فصل قسم . هذا هو المكان ميزانية إنشاء وإدارة التدريب في مجال الإدارة ، والمعدات المكتبية ، وهذا هو الإصدار مكان المراجعة . قصوى وهذه المجموعة هي تذهب ميزانية مشغول . ومن المفارقات التي تنفذها اعتمادات الميزانية .

أصدقائي الحزب الوطني التقدمي المجموعة خلال خدمتهم الأولية للسفر والعمل من مجموعة إدارة الدعم . هذه المهمة تتطلب أن المعرفة العلمية و سلم لي .

مؤسف جدا قد يزيد من المجموعة هو مجرد فق،، . في حاجة إليها في عيون تجربتي مع قياس. الخبرة العملية والمعرفة أكثر تكلفة، و تعلم حفظها ، معجو نسخ مطالب الراهنة للمعرفة . كل شيء الخطابة .

في طعامي على الأقل يبدأ ااا ، و من العمل من قبل الخبرات. عاما و ااا و الخبرات العاملة2 عاما على تقسيم

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya atas persetujuan ketua perkhidmatan bidang/disiplin yang berkaitan.

Skim Pertanian/Veterinar : KUMPULAN SKIM G

KELAYAKAN SPM : G17

KELAYAKAN DIPLOMA : G27

KELAYAKAN IJAZAH : G41


Skim Kejuruteraan : KUMPULAN SKIM J

KELAYAKAN SPM : J17

KELAYAKAN DIPLOMA : J29

KELAYAKAN IJAZAH : J41


Skim Perundangan : KUMPULAN SKIM L

KELAYAKAN SPM : L17

KELAYAKAN DIPLOMA : L29

KELAYAKAN IJAZAH : L41


*UPSR mansuh, PMR mansuh : tiada lagi kelayakan minima bagi UPSR & PMR ke dalam Perjawatan Kerajaan.

*Sijil Politeknik : Sudah tiada dikeluarkan lagi oleh Politeknik.

*Sijil lain-lain institut, Perlu Memenuhi kelayakan MQA.

Tanpa Nama berkata...

Sedikit petikan daripada sumber berita BBC.
[note]
A Malaysian pop star with a bogus doctorate has been running a college offering University of Wales degree courses, a BBC investigation shows. A Bangkok college that Thai authorities say has been operating illegally, is also offering courses leading to degrees from the Welsh institution. Week in Week Out examined the way in which the University of Wales validated courses in overseas institutions. The university said it was dealing “thoroughly” with the issues raised.
The programme revealed that Fazley Yaakob, who runs the Fazley International College (FICO) in the Malaysian capital Kuala Lumpur, was claiming to have both a masters and a doctorate in business administration. But both came from a bogus university.The pop star, who has four hit albums to his name, claimed the qualifications from the European Business School (Cambridge), an offshoot of the Irish International University, which was exposed as a sham by the BBC in 2008.
[/note]
Sedikit translation, BBC telah pun meng”expose” master dan doktor yang diterima oleh Dr Fazley dari European Business School Cambridge adalah qualification yang tidak diiktiraf. Buat masa ini, disebabkan penyiasatan sedang berlangsung, University of Wales tidak akan menerima mana-mana pelajar daripada Fazley International College. Kami harapkan agar Dr Fazley akan tampil ke hadapan dan membuat penerangan mengenai pendakwaan oleh BBC ini.

Tanpa Nama berkata...

takkan gred 17 saja..gred29 pun naikan sekali..buat apa beza gred tp gaji lebih kurang sama jer..baik aku kerja gred rendah

Tanpa Nama berkata...

perjuangkanlah sekali kakitangan pelaksana yang pegi temuduga untuk p&p untuk laluan pantas. pegi temuduga 3-4 kali dah asyik.DUKACITA je. apa lancau spa ni!

Tanpa Nama berkata...

"Kami memohon kenaikan gred daripada N17 ke N27 tetapi difahamkan JPA memberi alasan kenaikan gred itu terlalu tinggi. Bagaimanapun, terdapat ura-ura JPA bersetuju meningkatkan tiga lapisan gred N17, N22 dan N26 kepada N21, N26 dan N28. Itu kami terima.

"Ini disebabkan beberapa perjawatan yang sama dengan kelulusan darjah enam telah diberi satu perkhidmatan lebih baik dalam kedudukan gred 17, antaranya tukang masak," katanya.

..............................

Tukang Masak dah jadi 17

Juru Taip dah jadi 17

KP 11/14 juga akan jadi 17

Maka wajiblah 17 dinaikan kepada 21 baru Tranformasi !

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
takkan gred 17 saja..gred29 pun naikan sekali..buat apa beza gred tp gaji lebih kurang sama jer..baik aku kerja gred rendah

Rabu, Disember 11, 2013 8:16:00 PTG


gred 29 dah kena pada tempatnya... selayaknya kelayakan diploma...

yang sijil/diploma ni diletakkan dalam gred 17, tak kena pada tempat (tidak adil).

jadi skrg la masa adilnya... letak kembali pada tempatnya.

gaji semasa (17) masih kekal walaupun gred asal dijumud dan diserap ke gred 29.

bagi tahun 2014, KGT sama sama dpt rasa. di dalam JGMM yang selayaknya.

Tanpa Nama berkata...

Kepandaian sama? Guru masuk maktab belajar 3 thn utk dpt sijil / diploma perguruan, nak masuk maktab kena cukup syarat akademiknya, awak tu pt masuk mana, berapa thn belajar/kursus? Buatla kerja diam2 dn ikhlas, x boleh ke?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
"Kami memohon kenaikan gred daripada N17 ke N27 tetapi difahamkan JPA memberi alasan kenaikan gred itu terlalu tinggi. Bagaimanapun, terdapat ura-ura JPA bersetuju meningkatkan tiga lapisan gred N17, N22 dan N26 kepada N21, N26 dan N28. Itu kami terima.

"Ini disebabkan beberapa perjawatan yang sama dengan kelulusan darjah enam telah diberi satu perkhidmatan lebih baik dalam kedudukan gred 17, antaranya tukang masak," katanya.

..............................

Tukang Masak dah jadi 17

Juru Taip dah jadi 17

KP 11/14 juga akan jadi 17

Maka wajiblah 17 dinaikan kepada 21 baru Tranformasi !


Rabu, Disember 11, 2013 8:39:00 PTG

---------------------------------------------------------

N17 kalau ada sijil/diploma yang setaraf... mmg patut sangat upgrade ke N27.

tapi kalau N17 yang mmg miliki SPM saja... kalau nak upgrade ke N27, mmg tak adil la.

yang kita tahu, N27 ni masuk dengan kelayakan sijil/diploma yang selayaknya.

dan kita tahu juga, N17 yang lulus KPSL juga boleh diupgrade ke N27 bagi yang tak miliki sijil/diploma.

cumanya kalau nak dijumudkan N17 secara total dan upgrade semua N17 ke N27, memang tak boleh. banyak JPA perlu rombak.

Jawatan/Skim N17 tetap kena ada, sebab khas untuk Kelayakan SPM.

Jawatan/Skim N27 pun ada, cumanya kekosongan perlu diisi tak la seramai N17.

Jawatan/Skim Tukang Masak, Jurutaip, KP11/14 yang mana JPA serapkan ke N17 atas budi bicara dan syarat ketat setelah semua pihak terlibat dalam mesyuarat.

Tanpa Nama berkata...

SIAPA MAKAN CILI DIA TERASA. APA YANG KITA LIHAT BUKAN SAJA GERED J DAN G YANG JUANGKAN KENAIKAN MALAH DILIHAT GOLONGAN N17 JUGA SUDAH LAMA MEMBUAT KERTAS KERJA PERMOHONAN KENAIKAN MEREKA. KENAPA J DAPAT KEUTAMAAN DAN KERTAS KERJA KEMANA HILANGNYA?

KITA LIHAT SEJARAH DAN BUKA KITAB LAMA. MENURUT PENDAPAT RAKAN-RAKAN LAMA . MENJADI SATU TANDA TANYA DAN PERSOALAN DIMANA DATO SUBRAMANIAN MAAF JIKA NAMA TAK BERAPA BETUL. BELIAU BUKAN KALANGAN MELAYU DAN BUKAN BERAGAMA ISLAM. DIMANA MERAKA MENYATAKAN JIKA BERLAKU KENAIKAN SAMA-SAMA KALANGAN PA PELAKSANA MENDAPATNYA DAN TIADA KENAIKAN BERKUATAKUASA DULU DAN KEMUDIAN. KATA MEREKA JIKA NAIK 5% SEMUA PELAKSANA DAPAT 5 %. BEGITU JUGA IMBUHAN LAIN.

BERBALIK KATA MEREKA KALANGAN MELAYU BERAGAMA ISLAM. ADA DAPAT 30% , 15%,10% DALAM KUMPULAN PELAKSANA. MAAF SEKIRANYA TAK TEPAT TAPI ITULAH CONTOH PEMBAHAGIAN MELAYU ISLAM TERKINI. FAK SEBENAR DAN SAHIH YANG NYATA APABILA BARU-BARU INI SEGELITIR SAHAJA MENERIMA KENAIKAN DAN MALAH BERLAKUNYA PILIH KASIH KERANA ADA YANG TERUS 29 DAN MALAH BERKUATKUSA JULAI 2013.

TANYA MEREKA ISLAM KELUARAN MANA ITU?. KATA MEREKA LAGI DALAM ISLAM CUBIT PAHA KIRI PAHA KANAN TERASA. TAPI PEMIMPIN ISLAM ITU GIGIT PAHA RAKANNYA DAN PAHANYA DIPAKAI PAKAIAN TEBAL-TEBAL. KATA MEREKA LAGI BILA DAH TERANTUK BARULAH TERGADAH.

KATANYA MEREKA MENCARI KEADILAN. DALAM SAMA-SAMA MENJANA EKONOMI NEGARA. SAMA-SAMA BERGANDING BAHU MENGERAK NADI NEGARA. BIARLAH SEPERTI PERPATAH MELAYU ….
JANGAN SEPERTI KETAM MENYURUH ANAKNYA BERJALAN LURUS. DIMANAKAH YANG DIKATA ISLAM JIKA PEMBAHAGIAN TIDAK MENURUT SYARIAT ISLAM???

DALAM ISLAM KETUANYA DAHULUKAN AHLINYA SEPERTIMANA KHALIFAH UMAR ALKHATTAB, ALI ABI TALIB. OSMAN AFFAN, UMAR ABDUL AZIZ. HAKIKATNYA MENGAPA ADA KASTA SEPERTI PENGANUT HINDU. BRAHMIN, KESATRIA DAN PARIA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

takkan gred 17 saja..gred29 pun naikan sekali..buat apa beza gred tp gaji lebih kurang sama jer..baik aku kerja gred rendah

Rabu, Disember 11, 2013 8:16:00 PTG


---------------------------------

bersyukur la saudara dah ada kerja
bersyukur pad Allah swt. Dah da gaji tetap tapi jgn lupa bersedekah mudahan rezeki kita murah...pandang sekeliling kita mereka mereka yg tiada pekerjaan cam awak yg kerja gomen,, kerja senang tak cam kami yg tak kerja gomen....allah swt je yg tahu perasaan kami. bayangkan pembantu am rendah pun gaji mati dah rm 2000 lebih ..tk masuk o/t lagi..lumayan nya.. ingat ingat orang cam kami yg tak kerja gomen ni...mungkin rezeki kami kat tempat lain ...

Tanpa Nama berkata...

Transformasi atau penambahbaikan beberapa skim perkhidamatan sektor awam baru baru ini tidak seimbang.....contoh ada setengah skim walaupun jumud tetapi landasannya dari pmr boleh sampai kpd gred stp/diploma (Kumpulan pelaksana),Naik pangkat, gaji dan laluan dan peluang kemajuan kerjaya yg baik dan bergantung kpd PA utk maju lagi...

Landasan kumpulan pelaksana yg berijazah dan pegalaman lebih 20 tahun (diploma, sarjana muda, mungkin masters), tiada apa landasan kemajuan kerjaya seperti kenaikan gaji, pangkat,laluan dan peluang kerjaya yg baik dan munasabah kpd kumpulan ini..motivasilah katanya kpd PA utk meneruskan hasrat kerajaan pegawai meningkatkan ilmu pengetahuan supaya blh memberikan perkhidmatan atau menambahbaik sistem penyampaian kerajaan kpd masyarakat atau rakyat dsbnya..

Tanpa Nama berkata...

Mengapa kena tunggu 1 mei......skrg naikan semua pa 2 kenaikan gaji mulai jan 2014...dan naik eka & perumahan ....habis cerita...

Tanpa Nama berkata...

Kepandaian sama? Guru masuk maktab belajar 3 thn utk dpt sijil / diploma perguruan, nak masuk maktab kena cukup syarat akademiknya, awak tu pt masuk mana, berapa thn belajar/kursus? Buatla kerja diam2 dn ikhlas, x boleh ke?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


هذا الرجل المتعجرف ........ اقصى حدود الغطرسة الإنسان ..... تشعر قصارى جهدهم ...... نأمل أن نتمكن من حماية هذا الموقف .......

Tanpa Nama berkata...

Gred J mendapat keutamaan sebab dah 30 tahun terletak dlm gred yg salah. Sepatutnya diletakkan dlm kelayakan diploma. Sebab sijil poli setaraf stpm dan stpm setaraf diploma. Lagipun skrg ni poli x tak keluarkan sijil kejuruteraan lagi hanya keluarkan diploma dan ijazah. Lagipun kelayakan PERTAMA utk jadi juruteknik ialah kena ada sijil poli pada waktu itu. Ini berbeza dgn golongan N17.. Kelayakan PERTAMA utk jadi pembantu tadbir kena ada SPM.. Bukannya sijil poli. Jadi memang patut dapat gred 17. Jadi itulah menjadi jawapan kenapa diutamakan gred J. Cermin2 kelayakan dan merit baru boleh pertikai kenapa gred J patut dapat naik...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SIAPA MAKAN CILI DIA TERASA. APA YANG KITA LIHAT BUKAN SAJA GERED J DAN G YANG JUANGKAN KENAIKAN MALAH DILIHAT GOLONGAN N17 JUGA SUDAH LAMA MEMBUAT KERTAS KERJA PERMOHONAN KENAIKAN MEREKA. KENAPA J DAPAT KEUTAMAAN DAN KERTAS KERJA KEMANA HILANGNYA?

KITA LIHAT SEJARAH DAN BUKA KITAB LAMA. MENURUT PENDAPAT RAKAN-RAKAN LAMA . MENJADI SATU TANDA TANYA DAN PERSOALAN DIMANA DATO SUBRAMANIAN MAAF JIKA NAMA TAK BERAPA BETUL. BELIAU BUKAN KALANGAN MELAYU DAN BUKAN BERAGAMA ISLAM. DIMANA MERAKA MENYATAKAN JIKA BERLAKU KENAIKAN SAMA-SAMA KALANGAN PA PELAKSANA MENDAPATNYA DAN TIADA KENAIKAN BERKUATAKUASA DULU DAN KEMUDIAN. KATA MEREKA JIKA NAIK 5% SEMUA PELAKSANA DAPAT 5 %. BEGITU JUGA IMBUHAN LAIN.

BERBALIK KATA MEREKA KALANGAN MELAYU BERAGAMA ISLAM. ADA DAPAT 30% , 15%,10% DALAM KUMPULAN PELAKSANA. MAAF SEKIRANYA TAK TEPAT TAPI ITULAH CONTOH PEMBAHAGIAN MELAYU ISLAM TERKINI. FAK SEBENAR DAN SAHIH YANG NYATA APABILA BARU-BARU INI SEGELITIR SAHAJA MENERIMA KENAIKAN DAN MALAH BERLAKUNYA PILIH KASIH KERANA ADA YANG TERUS 29 DAN MALAH BERKUATKUSA JULAI 2013.

TANYA MEREKA ISLAM KELUARAN MANA ITU?. KATA MEREKA LAGI DALAM ISLAM CUBIT PAHA KIRI PAHA KANAN TERASA. TAPI PEMIMPIN ISLAM ITU GIGIT PAHA RAKANNYA DAN PAHANYA DIPAKAI PAKAIAN TEBAL-TEBAL. KATA MEREKA LAGI BILA DAH TERANTUK BARULAH TERGADAH.

KATANYA MEREKA MENCARI KEADILAN. DALAM SAMA-SAMA MENJANA EKONOMI NEGARA. SAMA-SAMA BERGANDING BAHU MENGERAK NADI NEGARA. BIARLAH SEPERTI PERPATAH MELAYU ….
JANGAN SEPERTI KETAM MENYURUH ANAKNYA BERJALAN LURUS. DIMANAKAH YANG DIKATA ISLAM JIKA PEMBAHAGIAN TIDAK MENURUT SYARIAT ISLAM???

DALAM ISLAM KETUANYA DAHULUKAN AHLINYA SEPERTIMANA KHALIFAH UMAR ALKHATTAB, ALI ABI TALIB. OSMAN AFFAN, UMAR ABDUL AZIZ. HAKIKATNYA MENGAPA ADA KASTA SEPERTI PENGANUT HINDU. BRAHMIN, KESATRIA DAN PARIA.

Rabu, Disember 11, 2013 8:59:00 PTG


APA JUSTIFIKASI ANDA, UNTUK MENGATAKAN SEMUA N17 KESEMUANYA PERLU DINAIKTARAFKAN KE N27 SECARA TOTAL

KITA YANG DARI SKIM LAIN NI NAK TAHU JUGA HUJAH KUMPULAN N NI, MANA TAHU KAMI PUN ADA JUSTIFIKASI SAMA MCM SKIM ANDA

Tanpa Nama berkata...

Bila keluar post ni..berlambak je yang komen..kalo post kenaikan gaji pemegang Master/Phd...sikit je komen..maknanya berlambak yang mengulas komen2 dlm ceupacs ni tidak ada kelulusan tinggi..kantoi PA banyak yang pemalas sambung belajar..nak gaji tinggi je :)

Tanpa Nama berkata...

Bila keluar post ni..berlambak je yang komen..kalo post kenaikan gaji pemegang Master/Phd...sikit je komen..maknanya berlambak yang mengulas komen2 dlm ceupacs ni tidak ada kelulusan tinggi..kantoi PA banyak yang pemalas sambung belajar..nak gaji tinggi je :)

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman lebih 20 tahun, mohon laluan dan kemajuan kerjaya yg lebih munasabah dlm perkhidmatan ke P&P 41...

Tanpa Nama berkata...

Kepada penjawat awam yang tua-tua tapi tak dpt naik.. sila la amik diploma/degree dulu...zaman sekarang pengalaman je tak berguna dah..lupakan blues zaman 70 an penjawat awam..ni fasa baru..cuba tengok di Filipina..tukang photostate ade Degree..jadi wlaupun anda da lama bekerja.. sila sambung belajar..jangan menyalahkan orang je..berlambak budak degree yang nak mohon jawatan-jawatn Gred 17 ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

Kepada penjawat awam yang tua-tua tapi tak dpt naik.. sila la amik diploma/degree dulu...zaman sekarang pengalaman je tak berguna dah..lupakan blues zaman 70 an penjawat awam..ni fasa baru..cuba tengok di Filipina..tukang photostate ade Degree..jadi wlaupun anda da lama bekerja.. sila sambung belajar..jangan menyalahkan orang je..berlambak budak degree yang nak mohon jawatan-jawatn Gred 17 ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

Kepada penjawat awam yang tua-tua tapi tak dpt naik.. sila la amik diploma/degree dulu...zaman sekarang pengalaman je tak berguna dah..lupakan blues zaman 70 an penjawat awam..ni fasa baru..cuba tengok di Filipina..tukang photostate ade Degree..jadi wlaupun anda da lama bekerja.. sila sambung belajar..jangan menyalahkan orang je..berlambak budak degree yang nak mohon jawatan-jawatn Gred 17 ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

SPA KEMBALIKAN PERMOHONAN JAWATAN MENGIKUT KELAYAKAN,DAN YG MANA MEMPUNYAI KELAYAKAN LEBIH DR SKIM SEMASA DIA BEKERJA PERMUDAHKAN KENAIKAN GRED, DAN YANG MANA PATUT DIJUMUDKAN JUMUDKAN, AGAR TRNFORMASI KERAJAAN DILAKUKAN SECARA MENYELURUH

Tanpa Nama berkata...

Kepada penjawat awam yang tua-tua tapi tak dpt naik.. sila la amik diploma/degree dulu...zaman sekarang pengalaman je tak berguna dah..lupakan blues zaman 70 an penjawat awam..ni fasa baru..cuba tengok di Filipina..tukang photostate ade Degree..jadi wlaupun anda da lama bekerja.. sila sambung belajar..jangan menyalahkan orang je..berlambak budak degree yang nak mohon jawatan-jawatn Gred 17 ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

Kepada penjawat awam yang tua-tua tapi tak dpt naik.. sila la amik diploma/degree dulu...zaman sekarang pengalaman je tak berguna dah..lupakan blues zaman 70 an penjawat awam..ni fasa baru..cuba tengok di Filipina..tukang photostate ade Degree..jadi wlaupun anda da lama bekerja.. sila sambung belajar..jangan menyalahkan orang je..berlambak budak degree yang nak mohon jawatan-jawatn Gred 17 ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

Kepada penjawat awam yang tua-tua tapi tak dpt naik.. sila la amik diploma/degree dulu...zaman sekarang pengalaman je tak berguna dah..lupakan blues zaman 70 an penjawat awam..ni fasa baru..cuba tengok di Filipina..tukang photostate ade Degree..jadi wlaupun anda da lama bekerja.. sila sambung belajar..jangan menyalahkan orang je..berlambak budak degree yang nak mohon jawatan-jawatn Gred 17 ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

Korang pikir la mcmana nak naik gred tapi jgn nak jatuhkan gred orang lain. Jgn dok pertikai kenaikan gred org lain. Memang dah rezeki J dpt naik. Naik pun bukan sebarang naik sebab dgn kelayakan merit. J dpt naik sebab ada sijil / diploma poli dan ditambah syarat kelayakan pertama utk jadi juruteknik kena ada sijil poli. Tapi skrg sijil poli sudah tiada dan hanya diploma serta ijazah poli sahaja. So kenaikan gred J berasas dan berdasarkan kelayakan MERIT. Bukannya sesetengah gred yg mintak naik gred kpd 27/29 tapi kelayakan masuk skim tersebut hanyalah spm.. Bukan meritokrasi tu yer..

Tanpa Nama berkata...

JOHOR BAHRU 25 Ogos - Bagi memastikan politeknik di negara ini kekal relevan dan kompetitif, empat program pengajian peringkat ijazah sarjana muda akan dilaksana di tiga politeknik premier bermula pengambilan September ini.

Program tersebut ialah Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Awam, Ijazah Sarjana Muda Teknologi Pengurusan Fasiliti, Ijazah Sarjana Muda Sains Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti Antarabangsa serta Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembungkusan.

Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Politeknik, Datuk Mohlis Jaafar berkata, dua program akan dilaksana di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Selangor dan baki dua program masing-masing di Politeknik Ibrahim Sultan, dekat sini dan Politeknik Ungku Omar, Perak.

Menurutnya, tiga daripada program itu dilaksana sendiri sepenuhnya politeknik terbabit manakala Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembungkusan dibuat secara kerjasama dengan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).

"Dua program iaitu Ijazah Sarjana Muda Teknologi Pengurusan Fasiliti dan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembungkusan dijalankan di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Selangor.

"Ijazah Sarjana Muda Sains Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti Antarabangsa dilaksanakan di Politeknik Ibrahim Sultan dan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Awam di Politeknik Ungku Omar," katanya selepas melancarkan program Ijazah Sarjana Muda Sains di Politeknik Ibrahim Sultan, Pasir Gudang, di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir, Pengarah Politeknik Ibrahim Sultan, Datuk Dr. Arshad Kassim.

Mengulas lanjut, Mohlis berkata, buat permulaan, seramai 120 penuntut terpilih mengikuti program tersebut mulai 2 September ini dengan setiap program hanya mengambil seramai 30 penuntut.

Katanya, program itu akan dilaksanakan menggunakan konsep work based learning dengan penuntut akan ditempatkan di industri selama setahun bagi tempoh pengajian empat tahun supaya mendapat pengalaman terus daripada pihak industri.

"Penuntut yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembungkusan yang dijalankan secara kerjasama itu perlu mengikuti program pengajian selama dua tahun di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah sebelum menamatkan pengajian pada tahun berikutnya di UTHM," katanya.

Beliau berkata, sebagai peneraju utama Pendidikan Teknikal Vokasional dan Latihan (TVET) penawaran program Ijazah Sarjana Muda berkenaan dapat melahirkan modal insan yang inovatif, kreatif dan responsif.

Malah, katanya, pelaksanaan program itu selari dengan objektif kedua transformasi politeknik iaitu memastikan politeknik terus relevan selari kehendak pembangunan ekonomi negara selepas 44 tahun diwujudkan.

Tanpa Nama berkata...

Program Ijazah Sarjana Muda Politeknik :

http://www.politeknik.edu.my/portalbpp/index.asp?pg=program&kat=a

Tanpa Nama berkata...

Jangan jatuhkan maruah sesama PA, terutama bagi yg muda dan dewasa kpd PA yg lama dan berusia, anggap macam bapa PA sendiri..
Manakala PA yg dah berusia/Veteran kenalah faham dgn tuntuan semasa yg perlukan kpd K-knowledge, insya-allah ada rezeki.....

Tanpa Nama berkata...

81 skim perkhidmatan ditambah baik

1) Di agensi aku tak semua jawatan yang dikeluarkan oleh JPA tu terlibat...so dalam 81 skim agensi aku yang terlibat hanyalah dalam belas2 skim perkhidmatan sahaja.

2) Mulai 1 November 2013 gred paling minimum adalah 11 (coz sebelum ni paling rendah adalah 1)

3) Jawatan yang melibatkan opsyen di agensi aku:
- Pembantu Am Pejabat akan diberi opsyen untuk jawatan Pembantu Operasi Gred N11
- Pekerja Awam akan diberi opsyen untuk jawatan Pembantu Awam Gred H11
- Pemandu Kenderaan akan diberi opsyen untuk jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11
- Pembantu Perawatan Kesihatan akan diberi opsyen untuk jawatan Pembantu Perawatan
Kesihatan Gred U11
- Pelukis Pelan (kejuruteraan awam/Seni Bina) akan diberi opsyen untuk jawatan Penolong
Jurutera/Penolong Pegawai Seni Bina Gred JA29 (sekiranya memenuhi syarat2 yang berkaitan)
- Juruteknik (kejuruteraan/seni bina/ukur bahan) akan diberi opsyen untuk jawatan Penolong
Jurutera/Penolong Pegawai Seni Bina/ Penolong Juruukur Bahan Gred JA29 (sekiranya
memenuhi syarat2 yang berkaitan)
- Juruteknik (Ukur/Landskap) akan diberi opsyen untuk jawatan Penolong Juruukur / Penolong
Arkitek Landskap Gred JA29 (sekiranya memenuhi syarat2 yang berkaitan)
- Penjaga Jentera Elektrik akan diberi opsyen untuk jawatan Penjaga Jentera Elektrik Gred J17
(minimum)
- Tukang akan diberi opsyen untuk jawatan Pembantu Kemahiran Gred H17 (minimum)
- Pegawai Kebudayaan / Ahli Fotografi / Jurusolek / Pereka akan diberi opsyen untuk jawatan
Pegawai Kebudayaan / Jurufotografi / Jurusolek / Pereka Gred B17 (minimum)

4) Penetapan Gaji Permulaan:
- Di dalam opsyen yang diberi akan dinyatakan gaji yang akan ditawarkan. Prinsip gaji tersebut adalah
berdasarkan gaji di jawatan asal. Sekiranya gaji tersebut lebih rendah dari gaji minimum jawatan baru,
maka gaji yg akan ditawarkan adalah pada gaji minimum jawatan baru tadi. Jika sebaliknye, gaji yang
akan ditawarkan adalah sama seperti gaji di jawatan asal. Mereka yang tidak memahami akan
beranggapan setiap kali ada opsyen pasti ade kenaikan gaji..sebaik2nya bace pekeliling dulu dan jgn
buat andaian sendiri..Mungkin ade yang naik dan mungkin juga ade yang maintain saja gajinye.
- Bagi mereka yang opsyennya menjadi penolong (dgn kate lain kelayakan masuk diploma) maka gajinye
ditetapkan mengikut gaji minimum kelayakan masuk diploma. Jika gaji jawatan asal lebih tinggi dari yang
minimum (diploma) maka gajinye sama sahaja dengan jawatan yang asal.

5) Opsyen yang akan diberi tu akan ade 3 pilihan..samada terima tawaran, tolak tawaran ATAU nak tunggu
dulu kenaikan pangkat secara time-based (PP8/2013) dan kemudian baru ditukarlantik..

So...itu la serba sedikit ringkasan/rumusan yang boleh aku buat untuk perkongsian kite..Nanti dah dipanggil taklimat mungkin aku lebih dapat pencerahan lagi..hehehe

from blog : http://riwanna.blogspot.com/2013/11/81-skim-perkhidmatan-ditambah-baik.html

Tanpa Nama berkata...

Ko x layak la tu lancau. Ada degree xda kepandaian.

Tanpa Nama berkata...

Oh baru tau PT pun masuk maktab latihan 3 tahan sama spt guru tapi malangnya PT N17, Guru DG 41. Kenapa aku bodoh sgt tak mohon guru? Mungkin masa tu kerja kerani glamour kot, kerja ofis berhawa dingin dpt juga sekali sekala berlakon mcm boss. Gaji PT besar dari gaji guru? Sama kelayakan tapi kenapa baru nak banding dan.sakit hati. Salahkan diri engkau kerana pilih jwtn PT berbanding guru yg kerja dlm keadaan yg tidak selesa.

Tanpa Nama berkata...

Para graduan baru boleh mohon jawatan gred 17 dan 27 atau 29...elakkan persaingan dgn kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman...

kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman diberikan laluan kerjaya ke P&P 41....

Maka jawatan yg dikosongkan oleh mereka diisi oleh para graduan baru dan sambil menimba ilmu dari bawah, tiba masa naik ke P&P 41, tak perlu pengawasan dan dah ada pengalaman kerja...

ini salah cara utk Transformasi dlm sektor awam....sebabnya buka banyakpun jawatan P&P dlm sektor awam, jadi para graduan baru diharuskan memilih jawatan peringkat bawah dulu, graduan baru terpaksa terima hakikat kalau berminat dgn sektor awam kalau nak juga jawatan tinggi selalu masuk swasta......

Tanpa Nama berkata...

kek jopon cam nie la..



dr: pesara melawat anak ke jepun

aboo berkata...

Aq pt sekolah la wei mcm aq x nah tgk sijik spm hampa..ada yg aq jmpa pt baguih lgi..

Tanpa Nama berkata...

Hebat juga PT kalah guru, PT boleh ajar fizik, kimia, add math. Baik minta PT ganti mana2 guru yg malas, sama2 kita tengok kehebatan PT mengajar sebab mereka kata kepandaian sama je. PT pun ada jalani latihan bertahun2 sblm.layak menjadi PT. Sama spt guru. Ada maktab/IPG spt guru juga PT. Baru tahu guru dan PT sama hebat, elok cadangkan PT pegang jawatan gurubesar/pengetua/pengarah/ppd sebab mereka kata dah sama pandai.PT dari tanjung rambutan tak sedar diri cuma tahu buat banding sesuka hati.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Para graduan baru boleh mohon jawatan gred 17 dan 27 atau 29...elakkan persaingan dgn kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman...

kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman diberikan laluan kerjaya ke P&P 41....

Maka jawatan yg dikosongkan oleh mereka diisi oleh para graduan baru dan sambil menimba ilmu dari bawah, tiba masa naik ke P&P 41, tak perlu pengawasan dan dah ada pengalaman kerja...

ini salah cara utk Transformasi dlm sektor awam....sebabnya buka banyakpun jawatan P&P dlm sektor awam, jadi para graduan baru diharuskan memilih jawatan peringkat bawah dulu, graduan baru terpaksa terima hakikat kalau berminat dgn sektor awam kalau nak juga jawatan tinggi selalu masuk swasta......

Rabu, Disember 11, 2013 10:24:00 PTG


pening arrr dia nih... pening arr...

OK... aku nak tanya...

ADA TAK SEBELUM NI TELAH KELUAR PEKELILING KUMPULAN PELAKSANA BOLEH AMBIL KPSL DAN LAYAK APPLY JAWATAN/SKIM KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESSIONAL?

SEBAGAI CONTOH, SKIM PEMBANTU TADBIR/PENGKERANIAN DAN OPERASI GRED 17, MENGAMBIL PEPERIKSAAN KPSL UNTUK KELAYAKAN NAIK KE GRED N41.

KALAU ADA PEKELILING TU, KO BAGI LINK KAT SINI AKU NAK BACA.

KALAU TAK ADA, KAU TAK PAYAH LA NAK SUGGEST/CADANG SUPAYA P.A KUMPULAN PELAKSANA ADA IJAZAH TERUS SERAP KE KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESSIONAL.

SEBAB BUKAN SEMUA SKIM BOLEH DUDUK DALAM KAEDAH GRED BERSEPADU.

JADI JANGAN KASI ORANG LAIN PENING BACA CADANGAN KO NI... PENING ARR...

Tanpa Nama berkata...

TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM..

Para graduan baru boleh mohon jawatan gred 17 dan 27 atau 29...elakkan persaingan dgn kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman...

kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman diberikan laluan kerjaya ke P&P 41....

Maka jawatan yg dikosongkan oleh mereka diisi oleh para graduan baru dan sambil menimba ilmu dari bawah, tiba masa naik ke P&P 41, tak perlu pengawasan dan dah ada pengalaman kerja...

ini salah mekanisme Transformasi....sebabnya bukan banyakpun jawatan P&P dlm sektor awam, jadi para graduan baru diharuskan memilih jawatan peringkat bawah dulu, graduan baru terpaksa terima hakikat kalau berminat dgn sektor awam kalau nak juga jawatan tinggi berkhidmat atau masuk swasta......PA yg kerdil...

Tanpa Nama berkata...

Klu camtu lps spm xyah belajar la terus masuk n17 mcm pakcik.. biar cina india ja belajar nnt dorg kuasai ilmu dan ambil alih negeri ni baru best kan pakcik.. mcm kt jepun

azhan berkata...

Kembalikan degree berasaskan kepandaian, 

SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma 
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

Beri biasiswa penuh kepada pelajar SPM 10A

Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai

Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah. Adil buat semua.

Di Jepun pekerja pembersihan di panggil jurutera pembersihan dengan gaji RM5000.

Tanpa Nama berkata...

Sama dengan... pap n4 kepala dah mantol...

Tanpa Nama berkata...

Bukan nyuruh anak menuntut ilmu sampai ke menata gading malahan ke chinapun disuruh...kerana 'knowledge is power'...

sekarang nipun ramai bangsa lain yg dpt first classpun, sebilangan pelajar bumiputera alpa dan lalai,..bukan anak ye....org mcm pakcik dan sewaktu dgnnya..

aboo berkata...

Hang x puaih hati saipa.. spm hang brp A? Upsr brp A?

Tanpa Nama berkata...

bukan cam tue, kek jopon..

contoh:-

kalau apply jawatan pengurus (berkelayakan/memenuhi syarat-syarat yg telah ditetapkan), bukan terus buat kerja pengurus..
kene buat kerja diperingkat bawahan dulu, secara berperingkat-peringkat/step by step dalam jangka masa tertentu..
sehinggalah sampai ke level jawatan yg dipohon..
barulah mulakan tugas sebagai pengurus..
so, kakitangan bawahan tak bolehlah nak auta boss..semua dia tahu, sebab die dah pernah buat tugas tersebut..

Tanpa Nama berkata...

Kalau baguih spm pt nape x mohon masuk maktab? Agaknya pt x lepas ujian kelayakan masuk maktab ni, yg berjaya ujian kelayakan ke maktab tu org yg bijak la tu, guru namanya. Mungkin pt ada mohon sbb result spm cemerlang tp sayangnya x lepas ujian kelayakan dan temuduga, tiada rezeki. Jadi, jangan iri hati pd guru, rezeki masing2.

aboo berkata...

Yg hang marah sgt saipa.. aq kata najib salah.. bukan cekgu salah.. gila meryan apa

Tanpa Nama berkata...

konsep five "S" pun cedok dr jopon gak..

kalau raso sosuai, ikut..
kalau tak sosuai, takyah la buek..

takkanlah sobab bondo nie lak, kau nak porang sabil ngan pokcik..yo tak!!..


dr: pesara melawat anak ke jepon

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

perjuangkanlah sekali kakitangan pelaksana yang pegi temuduga untuk p&p untuk laluan pantas. pegi temuduga 3-4 kali dah asyik.DUKACITA je. apa lancau spa ni!

Rabu, Disember 11, 2013 8:37:00 PTG

-------------------------

biase ler tuh brooo. yg dh psg kabel dh booking siap2 brooo..

next time klu nko dipanggil interview lg, nko tny siap2 kt panel tuh: klu panggil nih stakat nk cukup syarat & nak mengabui mata org, bek toksah ler. dh ader list yg mmg kompom utk jwtn nih kannn????

pelik tul spa nih, kakitangan yg sedia ader dianak tirikan. tuh ler derang nih xpenah keje dr bwh, mmg xkan paham nyer perit jerih org yg dr bawah yg wat part time study utk dpt kelulusan yg lebeh tinggi. pastuh denied camtuh jer bila org tuh pi interview.

at least buh ler dlm 'calon simpanan' kot yer pun dh ader org yg nk isi kekosongan tuh.

Tanpa Nama berkata...

ADA TAK SEBELUM NI TELAH KELUAR PEKELILING KUMPULAN PELAKSANA BOLEH AMBIL KPSL DAN LAYAK APPLY JAWATAN/SKIM KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESSIONAL?


````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

PSL utk penolong pegawai..tak kirelah dr mane-mane skim perkhidmatan, layak dipertimbangkan utk peningkatan secara lantikan (PSL) ke skim perkhimatan yg lebih tinggi (pegawai grade 41)..

contoh:-

KP27, 32, 38 PSL ke KP41 - ( memiliki kelayak semasa perjawatan/lulus peperiksaan khas & memenuhi syarat-syarat yg telah ditetapkan..

biasenye dalam iklan kekosong jawatan dan surat tawaran perlantikan, dalam tue dah tulis..

Tanpa Nama berkata...

Terbaru: kereta perdana baru diperkenalkan tapi bentuknya serupa honda accord 2.4, bezanya perdana tue ada cc 2.0, kami ramalkan harga kereta perdana utk org awam, kalau perdana 2.0 harganya RM105-115 ribu, manakala perdana 2.4 harganya RM120-135ribu.. di buat-pasang di malaysia tetapi harganya tinggi sekiranya benar harganya di atas, preve s.e jea harga dah RM90 ribu ke atas.. ini di katakan rakyat di dahulukan.. dahlah harga rumah mampu milik RM200 ribu ke atas, ini di tambah dengan harga kereta tempatan melambung tinggi..apalah nak jadi malaysia ku ini..

Tanpa Nama berkata...

Bkn Senang nk puaskan hati semua pihak.. Bsyukur la dgn apa ada..Dh dpt kerja pn dh kira bersyukur..

Tanpa Nama berkata...

Kalau mahal xpayah beli. Pakai jer kereta sorong, lagi murah. Apa dok susah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Terbaru: kereta perdana baru diperkenalkan tapi bentuknya serupa honda accord 2.4, bezanya perdana tue ada cc 2.0, kami ramalkan harga kereta perdana utk org awam, kalau perdana 2.0 harganya RM105-115 ribu, manakala perdana 2.4 harganya RM120-135ribu.. di buat-pasang di malaysia tetapi harganya tinggi sekiranya benar harganya di atas, preve s.e jea harga dah RM90 ribu ke atas.. ini di katakan rakyat di dahulukan.. dahlah harga rumah mampu milik RM200 ribu ke atas, ini di tambah dengan harga kereta tempatan melambung tinggi..apalah nak jadi malaysia ku ini..

Khamis, Disember 12, 2013 12:10:00 PG
----------------------------------------------------------------------
Bagi kump pelaksana, bleh la jual kete yang sedia ada dan beli kete ni... Idup kump pelaksana

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

PSL utk penolong pegawai..tak kirelah dr mane-mane skim perkhidmatan, layak dipertimbangkan utk peningkatan secara lantikan (PSL) ke skim perkhimatan yg lebih tinggi (pegawai grade 41)..

contoh:-

KP27, 32, 38 PSL ke KP41 - ( memiliki kelayak semasa perjawatan/lulus peperiksaan khas & memenuhi syarat-syarat yg telah ditetapkan..

biasenye dalam iklan kekosong jawatan dan surat tawaran perlantikan, dalam tue dah tulis..

Rabu, Disember 11, 2013 11:49:00 PTG


TAPI MANA PEKELILING? ADAKAH LULUS KPSL DAN ADA KEKOSONGAN JAWATAN, TERUS BOLEH DISERAPKAN TERUS KE GRED 41

ATAU LULUS KPSL PERLU LALUI TEMUDUGA SPA, LULUS TEMUDUGA DAN DITAWARKAN MENGISI GRED 41.

DUA TERM YANG BERBEZA...

MUNGKIN RAMAI YANG SALAH FAHAM

Tanpa Nama berkata...

contoh...

syarat kelayakan bagi skim yang bergred N27 adalah Diploma

seorang PT yang menjawat jawatan PT/PO N17 cuma memiliki kelayakan SPM.

sebagai saranan bagi kenaikan ke gred yang lebih tinggi, peluang diwujudkan dengan adanya peperiksaan KPSL, bagi menggantikan kelayakan pada individu yang tiada memiliki diploma bagi menjawat jawatan N27 tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman diberi laluan munasabah ke P&P....Terima kasih CEUPACS...

Tanpa Nama berkata...

Sahabtt PA yg proaktif dan progresif dah pun menderma kpd mangsa banjir, malahan ramai yg teribat dlm operasi bantu mangsa banjir...Tahniah kumpulan pelaksana berijazah/pengalaman....

Tanpa Nama berkata...

Mengapa semua org nak minta itu & ini? Semua nak lebih. Perjuangan sebenarnya pada nilai bolehguna wang anda (hrg barang) & manfaat2 yg kita terima sbg kakitangan. 'Prioriti' kita sebenarnya adalah rakyat, kerana kita adalah kakitangan 'AWAM'. berkhidmat utk rakyat bukan utk kepentingan sendiri. Masing2 mengejar kedudukan & imbuhan kadangkala lupa pada khidmat yg perlu dihulurkan. ingat, rakyatlah yang menjadi penjana negara & ingat, kita hanya operator wa'ima yg berjawatn tinggi' walaupn anda CEO tapi BOARD MEMBER nya adalh rakyat. Bg sy adalah lbh baik gaji sektor awm ini d byr gaji RM1000 / 2000 shj setiap anggota tanpa mengira jawatan. 1 gaji, 1 gred, 1 malaysia. bayangkan berapa banyak penjimatannya. Namun yg membezakan antara gred adalah elaun. Tiada lg 'demand' nak naik gaji dsb. Yg berpelajaran tinggi tu ingatlah! kita belajar utk ilmu bukan utk mengejar material semata. Sy sendiri graduan kejuruteraan tp bkrja d kump. sokongan. Ilmu itu tidak pernah merugikan. Alhamdulillah sy masih boleh tersenyum.

Tanpa Nama berkata...

Gred 17 patut di upgred ke gred 21

Tanpa Nama berkata...

Bagi gaji permulaan yg lebih tinggi utk gred 17 sama dgn gred yg ada sarjana dan phd tu....baru la adil

Tanpa Nama berkata...

mohon naikn gred n17 dan w 17..g dan j 17 sudah gembira sekarang kami p.t yang terpaksa pikul bayak beban makin terhimpit dengan beban sara hidup.sangat tidak adil,,yang spm pn dapat naik ke g27 gila-gila..

azhan berkata...

Org bukan suruh dorg bli kereta tu.

inilah klu dah iq rendah tu spm x skor. Ada degree ke master ke hatta phd sekalipun. Kepandaian tetap di tahap spm x skor juge.

Tanpa Nama berkata...

Dulu N 1 big boss !

Dulu N 9 adalah N 17 !

Sekarang SSM,SST .

N 1 - N 10 DAH LUPUS

N 17 patutlah jadi N 21


Tanpa Nama berkata...

patut cuepacs tumpu pada perjuangan naik gaji lantikan sume dari gred11 pada gaji minima RM1200 ke RM1500 ke. sume rase. xpayah tumpu gred2 sgt sapai dah jadi gaduh PA skg. mcm2 xkene. baik tumpu gaji minima n elaun. sume dapat rase n kebaikan. biar gred rendah tapi gaji setara pendapatan negara. sbb asas sume minta gred pon sbb nak gaji mula tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Bagiku jawatan PT adalah yang paling hebat..no PT, no Salary..yang pastinya di sesuatu jabatan mesti ada PT..jawatan len pun hebat jugak..ikut peranan masing2..kita xpayah la duk mengata jawatan len xbagus..yg baik datang dari Allah, yg buruk datang dari diri sendiri..jgn duk rasa diri kita hebat sgt..ada yang lagi hebat dari kita..apa yang dikecapi hanyalah sementara...

Tanpa Nama berkata...

Setuju! Gaji minima klu boleh rm1800bgi gred paling rendah. Ini bukan melampau sbb banding harga brg mmg patut pun. Klu 3k pun miskin rm1800 kira patut. Lps tu klu dia nk pki proton perdana lantak dia lah menyalak x cukup sorg2.

Tanpa Nama berkata...

SEBENARNYA KALAU TAK DE PT PUN... MASIH BLEH OPERASI SESEBUAH ORGANISASI/JABATAN/KEMENTERIAN...

ATAS KEPRIHATINAN JPA/KERAJAAN... WUJUDKAN JUGA JAWATAN PT.

SUPAYA YANG SPM APA SEMUA NI ADA KERJA.

JADI BILA DAH DIWUJUDKAN JAWATAN PT, DEMAND PLAK... NAK NAIK KE 41... MCM TU PUN ADA...

Tanpa Nama berkata...

Aku ingat kau seorang jea keje, tak payah ada pt,masuk surat dlm fail, kau draf surat, taip surat, masuk surat dalam sampulnya, last sekali pos surat atau kau sendiri pegi despatch, aku rasa tak sampai seminggu kau boleh jadi gila..kah..!!kah..!!

Tanpa Nama berkata...

Ni sekoq lembu PR... kalau PR itu lebih baik ok. Ni lg pelingkup negara! Blom apa2 gaji MB & exco naik mencanak. Rakyat marhain semua nganga... ni yg ko nk angkat jd pemimpin? Anak haram sekoq tu ada kt US sedangkan kat negara sendiri ada bencana. Puak2 laknat ni ko nk harap..

O.kea juga beb terang-terangan bagi tau rakyat naik gaji, nak bagi panas,nak harapkan JPA,KSN,KSU,KPPA,CUEPACS, naikkan gaji - gred sampai mati pun tak dapat.. bn lagi hancus, main sorok-sorok sapu duit rakyat, tub,tub jamil khir buat rumah sampai juta-juta, mana dia dapat duit tue, lagi satu petronas tue tak pernah di audit.. betul-betullah kau nie pencaicai bn..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SEBENARNYA KALAU TAK DE PT PUN... MASIH BLEH OPERASI SESEBUAH ORGANISASI/JABATAN/KEMENTERIAN...

ATAS KEPRIHATINAN JPA/KERAJAAN... WUJUDKAN JUGA JAWATAN PT.

SUPAYA YANG SPM APA SEMUA NI ADA KERJA.

JADI BILA DAH DIWUJUDKAN JAWATAN PT, DEMAND PLAK... NAK NAIK KE 41... MCM TU PUN ADA...

Khamis, Disember 12, 2013 11:47:00 PG

pok cik aboy

jangan cakap macam tu....itu takbur namannya...Allah SWT jadikan kita ni berbeza2 tahap dan kepandaian supaya kita saling melengkapi antara satu sama lain

nanti anon Khamis, Disember 12, 2013 11:47:00 PG mati besok gali lubang kubur sendiri ke....??..apa2 jawatan sekali pun tak kira tertinggi dan terendah ada fungsi dan kelebihan masing2...kena faham tu...

Tanpa Nama berkata...

Kat skola cikgu buat sendiri tau semua tu. Pt nak cop je ngan tgk tv. N1 ambil surat je sbb nk claim ngan photocopy.

Tanpa Nama berkata...

Aah pandai betul..gaji pun boleh buat sendiri

Tanpa Nama berkata...

PA BARU GRED 17 SEKARANG BERUNTUNG, DAH TAK BYAK CABARAN DAN BARU SETAHUN JAGUNG MENJADI PA DAH DITAMBAHBAIK SKIM...KALAU BOLEH GRED N/W 22,26 DAN 32 DITAMBAHBAIK JUGA DEMI SATU KEADILAN MENUJU TRANSFORMASI PENAMBAHBAIKKAN

Tanpa Nama berkata...

Kalau N17 naik gred, agak-agaknya N22 dan ke atas tak naik gred ke. Mestilah merasa jugak kan. Apa salahnya N17 naik gred, anak-anak yang baru nak bekerja pun mungkin anak kita juga. Syukur dapat rezeki

Tanpa Nama berkata...

"upgred skim 17 "

setuju benar.Tak payah tunggu sampai hari pekerja ni baru nak diumum. Seeloknya 01.01.2014. pulihkan imej JPA yang tercalar.Kelak anakcucu akan mendapat menafaatnya. Bukan semua anakcucu PTD boleh menjawat jawatan PTD,x semua anak guru akan jadi guru, bukan semua anak juruteknik akan berpeluang jd juru teknik. jawatan bukan warisan.. kita sokongan kalau seiap perubahan memberi kebaikan kepada semua PA. Jangan pilih bulu bulu tertentu sahaja.

Tanpa Nama berkata...

ADA TAK SEBELUM NI TELAH KELUAR PEKELILING KUMPULAN PELAKSANA BOLEH AMBIL KPSL DAN LAYAK APPLY JAWATAN/SKIM KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESSIONAL?


````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

PSL utk penolong pegawai..tak kirelah dr mane-mane skim perkhidmatan, layak dipertimbangkan utk peningkatan secara lantikan (PSL) ke skim perkhimatan yg lebih tinggi (pegawai grade 41)..

contoh:-

KP27, 32, 38 PSL ke KP41 - ( memiliki kelayak semasa perjawatan/lulus peperiksaan khas & memenuhi syarat-syarat yg telah ditetapkan..

biasenye dalam iklan kekosong jawatan dan surat tawaran perlantikan, dalam tue dah tulis..

````````````````````````````````````````````````````````````````````````````


TAPI MANA PEKELILING? ADAKAH LULUS KPSL DAN ADA KEKOSONGAN JAWATAN, TERUS BOLEH DISERAPKAN TERUS KE GRED 41

ATAU LULUS KPSL PERLU LALUI TEMUDUGA SPA, LULUS TEMUDUGA DAN DITAWARKAN MENGISI GRED 41.

DUA TERM YANG BERBEZA...

MUNGKIN RAMAI YANG SALAH FAHAM


````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

terus serap, memang la tak buleh..
mesti melalui proses permohonan calon KPSL dan temuduga..
kerana setiap skim perkhidmatan akan dibekalkan KPSL/PSL (memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan) untuk ke skim perkhidmatan yang lebih tinggi..

sy cuma jawab, ulasan tuan yg mengatakan:-

" ADA TAK SEBELUM NI TELAH KELUAR PEKELILING KUMPULAN PELAKSANA BOLEH AMBIL KPSL DAN LAYAK APPLY JAWATAN/SKIM KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESSIONAL? "

tue saje..

yang lain-lain tue, wa tak campur.." tue lu org nyer pasai "..

Tanpa Nama berkata...

KPSL/PSL 17 ke gred 27.. atau STP/Diploma terbaru Sijil sijil diktiraf JPA

KPSL/PSL 27 ke gred 41.. atau ijazah

Tanpa Nama berkata...

didoakan moga2 kajian ni cepat selesai dan ramai dpt manfaat..walaupun sy dlm gred J17 yg telah dijumudkan(tp belum dpt borang opsyen), tapi didoakan rakan2 juga dpt manfaat..brg dah semakin naik, kalau gaji dan pangkat kat situ gak mmg lth ler..jd pakat2 ler naik..dgn x langsung peniaga2 juga dpt manfaat sbb penjawat awam ada wnag lbh utk belanja..jgn lupa menolong peniaga2 muslim yer..yg lain2 kebanyakan dah kaya raya

Tanpa Nama berkata...

pekeliling ka, dua keliling ka. pusing ka.. kalau nak buat seribu daya. Masalahnya sikalang aaa .. mana mau angkatduit kasi sama PA.

Tanpa Nama berkata...

HAMPA MINTA LA APA PUN NK NAIK GRED SAMPAI LANGIT PUN MINTA LA.YG AKU TAAU MCM ANJING DOK SALAK BUKIT JE APA YG NK DPT PIKIR2 LA

Tanpa Nama berkata...

Tapi sahabatt PA kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman mahukan dlm GTP ini, kumpulan ini dipenambahbaikan dgn memberi ruang dan landasan yg munasabah utk ke P&P 41......ceritannya mohon penambahbaikan seperti gred yg telah terlibat baru baru ini....Kita faham pekeliling memang dah ada tapi dibawah GTP kita mohon....Ybhg Dato' Omar, Ybhg Tan Sri KPPA, Ybhg Tan Sri KSN dan kerajaan Barisan Nasional...

Tanpa Nama berkata...

kesian tgk korg ni duk bgaduh plak kt cni....mcm la korg gaduh blh trs naik gred...baik sama2 brdoa spaya apa yg kte nak tu dimakbulkan...kan sng...

Tanpa Nama berkata...

Salam, kami Pen. Jurutera (J29) sedia ada pun cukup terkilan apabila hanya skim JT (J17) sahaja yang dinaik taraf ke(JA29) walhal terdapat JT - JT ini yg hanya bekelulusan setakat darjah 6 saja nak buat BQ pun tak reti. Tapi syabas lah tok omar sebab berjaya menaikan darjat orang2 yang hanya mempunyai sijil darjah 6 ini...tahniah

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong tuan...

Tanpa Nama berkata...

Gred 41-54 senang naik, 4 tahun berkerja dah naik gred 44, 5 tahun lagi kerja naik 48, 7 tahun kerja lagi naik 52-54 sampai pencen nak mampos tapi gred 17 berkhidmat 13 tahun(tak masuk akal) baru naik 22, lepas tue 13 tahun lagi berkhidmat baru naik 26, jumlah perkhidmatan 30 tahun, sape punya dasar bodoh-tolol nie, makan duit haram agaknya bagi anak-bini makan..+
................................
Mmg tersangat betul mcm haram bejadah saja JPA *******.Ramai PA gred 22 tak sempat pun naik pangkat ke gred 26 wpun dah kerja lebih 30 tahun sebab dah nak pencen terutama generasi yg mula bekerja awal 80an.Tidak ada pembelaan untuk mereka ini,sudah lah dulu servis lebih 20 tahun baru dapat naik pgkat dari gred 17 ke gred 22.Dah ler tu gaji naik ciput jer.Terkutuk engkau JPA dan pemerintah Malaysia yang banyak kasi penuh poket sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Camni lah kc semua naik,

Pt naik 22.. pnp 32 naik 41.. 41 naik 44.. 44 naim 48.. dan seteruanya

Tanpa Nama berkata...

Ni yg dok bertekakni guru bodoh ka apa. Jagala kelakuan guru. Mcmni nk ajaq anak murid. Yg guru masuk upsi xpyh nk blagak. Aku ngajaq hampa byk guna bhsa mlyu. Bi hampa hancur.tp dh jd guru hmpa blagak noh. Aku suruh spekgpn hancur

Tanpa Nama berkata...

Salam, kami Pen. Jurutera (J29) sedia ada pun cukup terkilan apabila hanya skim JT (J17) sahaja yang dinaik taraf ke(JA29) walhal terdapat JT - JT ini yg hanya bekelulusan setakat darjah 6 saja nak buat BQ pun tak reti. Tapi syabas lah tok omar sebab berjaya menaikan darjat orang2 yang hanya mempunyai sijil darjah 6 ini...tahniah

--------------
Tahnaih Sahabatt dari PA J (penolong Jurutera)...Kejadian benar berlaku, sahabatt J yg tahu, siapa yg bertanggungjawab?..Dah karier J (penolong juruterapun payah Nak ke P&P,tiba tiba PA sijil darjah 6 nak levelnya....

Bagus sahabatt menunjukkan bukti...Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

naik kan gred N17 dan kaji semula berkaitan permohonan cuti belajar. Jika golongan P&P sambung belajar dibayar gaji penuh. Tetapi kumpulan sokongan nak dapat separuh gaji pun belum tentu boleh dapat itu pun atas budi bicara JPA. Sedangkan ramai kumpulan sokongan yang ingin sambung belajar secara full time tetapi disebabkan terpaksa mengambil cuti tanpa gaji, kami terpaksa buat part time study hujung minggu. Pohon diberi perhatian kepada perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

Salam, kami Pen. Jurutera (J29) sedia ada pun cukup terkilan apabila hanya skim JT (J17) sahaja yang dinaik taraf ke(JA29) walhal terdapat JT - JT ini yg hanya bekelulusan setakat darjah 6 saja nak buat BQ pun tak reti. Tapi syabas lah tok omar sebab berjaya menaikan darjat orang2 yang hanya mempunyai sijil darjah 6 ini...tahniah
==========================================================================WOWW..MACAM KATAK BAWAH TEMPURUNG LAH STATEMENT NI..

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah, perkenankanlah doa kami yg teraniaya, yg ditipu-daya oleh org munafik dikalangan JPA, PENGUBAL DASAR JPA, KSN,KSU,KPPA,PRESIDEN CUEPACSK sesiapa yg terlibat secara langsung atau tidak langsung dgn pengkajian gred,kenaikan pangkat dan gaji PA yg tidak adil serta penuh tipu-daya, kami doakan kamu semua ditimpa bala-bencana, keluarga kamu org porak-peranda, anak kamu semua org anak derhaka , kau semua diberi 1001 jenis penyakit, ditimpa musibah, mati dalam keadaan aib dan tak beriman, sebelum mati sakit berpanjangan, kau semua suami-isteri sekeluarga masuk neraka jahanam, kau semua di azab di dunia dan di akhirat..amin..ya'rabal'alamin..

Tanpa Nama berkata...

JOM TUKAR KERAJAAN PRU-14 NIE KEPADA PAKATAN RAKYAT.
Sebab-sebabnya:
1. Harga rumah mampu milik paling murah RM200 ribu tapi rumah Jamil Khir RM12 juta.
2. Harga kereta nasional Persona RM58 ribu, Preve RM90 ribu, Suprima S RM85 ribu, My V RM62 ribu, di buat di malaysia tapi mahal kereta anak Nzari Hummer RM1 juta.
3. Cukai tanah, cukai pintu, cukai harta, cukai pendapatan semakin naik tapi Menteri-Menteri ada ladang berpuluh ekar di Australia.
4. Gaji PM,TPM,MENTERI,YB,SENATOR,PRESIDEN CUEPACS, RM50-60 ribu tak termasuk MOU sana-sini, tapi gaji PA Malaysia paling rendah di dunia berdasarkan dengan kos sara hidup.
5. Harga barangan semakin naik spt gula, beras, gandum, barangan berempah, dsbnya tapi MENTERI,YB,KSN,KSU,KPPA breakfast, dinner ,lunch di hotel-hotel 5 star.
6. Harga barangan kereta spt tayar, minyak enjin, minyak gear, barangan spare 4 semakin naik tapi KSN,KSU,KPPA,PTD,MENTERI,YB pakai kereta Mercedes AMG, BMW 9 series, Hummer dllnya.
7. Harga minyak semakin naik, ramai rakyat malaysia tertekan dengan kenaikan harga minyak kerana ia satu kegunaan harian bagi kenderaan bermotor tapi YB,MENTERI,KSN,KSU,KPPA,PTD tuang minyak kat kereta sekali-sekala lebihnya ada org sponsor atau driver pakai card minyak.
8. Gred 41-54 senang naik, 4 tahun berkerja dah naik gred 44, 5 tahun lagi kerja naik 48, 7 tahun kerja lagi naik 52-54 sampai pencen nak mampos tapi gred 17 berkhidmat 13 tahun(tak masuk akal) baru naik 22, lepas tue 13 tahun lagi berkhidmat baru naik 26, jumlah perkhidmatan 30 tahun, sape punya dasar bodoh-tolol nie, makan duit haram agaknya bagi anak-bini makan..
9. GST akan dikuatkuasakan, bermakna semua barangan akan naik termasuk dengan perkhidmatan, skg pun harga semua barang sudah naik bawa RM100 tiada apa yg dapat, yg dapat ikan sekilo, beras, gandum, sayur kobis dan 2 biji kelapa tapi KSN,KSU,KPPA,MENTERI,YB diperuntukan bajet untuk barangan dapur.
10. Pangkat golongan pengurusan dan profesional cepat naik dari gred 41-jusa tapi pangkat golongan perlaksana dari gred 1-38 lambat naik, ini tipu-daya oleh JPA.

Tanpa Nama berkata...

Amin.

Begitu juga dgn aks skola yang suka makan gaji buta.

Tanpa Nama berkata...

aku tak rasa pandai sama jek .. yg pasti bodoh sama jek.. itu pon nak gadoh ke?? sengal ubi kayu..

Tanpa Nama berkata...

APA YANG SANGAT PENTING IALAH KEJUJURAN . KEJURURAN AMAT PENTING DIDALAM ISLAM. TIDAK GUNA BERDOLAK DALIH. JIKA SALAH AKUI SAJALAH DAN ITU LEBIH MULIA. KITA MENGERTI SIFAT MANUSIA ITU ADA KELEMAHAN DAN SIFAT TAMAK DAN SIFAT HASAD DENGKI. CUMA MENGHALANGNYA IALAH SIFAT KETAKWAAN.
KATA SAHABAT SAYA SEMASA DIPERANTAUAN DAN NEGARA BUKAN KALANGAN ISLAM. MEREKA MEMBAYAR MENGIKUT KEPAKARAN DAN ILMU SESEORANG PEKERJA SEBAGAI TANDA ARASNYA.
HAIRANYA APABILA ATASAN SERINGKALI MENGUNGKAP UNGKAPAN TRANSFORMASI DAN KONSEP WASATIYYAH AMAT HEBAT DAN JELAS MENGIKUT KEHENDAK DAN CIRI-CIRI KEISLAMAN PEMERINTAHANNYA.

TRANSFORMASI MEMANG JELAS TERJADI DAN TERUNGKAI APABILA BARU-BARU INI 81 SKIM DINAIK TARAF. TAK DINAFIKAN SEBELUM ITU TERDAPAT TRANSFORMASI APABILA BEBERAPA SKIM SEPERTI TUKANG MASAK, JURUTAIP, OPERATOR PEMPEROSESAN DATA, OPERATOR TALIPON, PEMBANTU TADBIR SETIAUSAHA DINAIKKAN GREDNYA. DISEBALIK KENAIKAN 81 SKIM TERBARU INI SEOLAH-OLAH TELAH MEMBUKA MATA SEGEMBOLAN KUMPULAN PELAKSANA SATU TINDAKAN YANG AMAT JELAS HALA TUJUNYA APABILA DILIHAT DENGAN JELAS SKIM TERTENTU DIULTRAKAN DAN SKIM LAIN SEBAGAI PENTAS SENDIAWARA.

IRONINYA KENAIKAN 81 SKIM INI AMAT MEMERANJATKAN KUMPULAN PELAKSANAN LAIN UMPAMA PUNGGUK RINDUKAN BULAN. DISINILAH KECERAHAN YANG MENAMPAKKAN DENGAN JELAS PERMAINAN PIHAK TENTU CUBA MENINDAKKAN HAK KUMPULAN LAIN. BANYAK KALANGAN PA YANG MENERIMA HABUAN CUBA MENENGAKKAN KEBATILAN DENGAN MENGUTARAKAN FAKTA-FAKTA SEPERTI BUKTI HINGGUSAN DAN BARU BERTATIH DITABIKA.

KENAIKAN 81 SKIM INI SIGNALFIKALNYA DENGAN JELAS PERANAN PIMPINAN CUEPACS YANG SELAMA INI CUBA MEMAINKAN WAYANG DENGAN BERTOPENGKAN ALASAN YANG DIBERIKAN KEPADA PIHAK BERWAJIB (PM) KUMPULAN PELAKSANA TERLALU DAIF . MEMANG DIAKUI KEKANGAN KEWANGAN PIHAK PELAKSANAAN KIAN JELAS DAN AMAT KETARA DEWASAN INI DENGAN PENGHAPUSAN DAN KENAIKAN HARGA BARANG TERLALU MENDADAK DAN RAKUSNYA GOLONGAN TERTENTU MENGAMBIL KESEMPATAN. MEMANG DIAKUI BAGI KALANGAN ELIT MEREKA TIDAKPUN MERASAI TEMPIASNYA KERANA SEMUA KEMUDAHAN DAN KEISTIMEWAAN SIAP TERHIDANG.

AMAT SEDIH DAN MALANG SEGEMBOLAN SKIM PIMPINAN CUEPACS MEMBOLOTINYA DAN SKIM LAIN TERUS DITEKAN DAN DIANAK TIRIKAN. SIGNAL PA TERANIYA KINI AMAT JELAS APABILA DILIHAT SETIAP KALI PERJUMPAAN ANTARA PIMPINAN BAIK JPA MAHUPUN CUEPACS DIAJUKAN SOALAN BERTALU-TALU SEHINGGA PEGAWAI YANG BERIKAN TANGGUNGJAWAB TERPINGGA-PINGGA DAN JAWAPAN YANG DIBERIKAN KELUAR DARI SOALAN DIAJUKAN SEBAGAIMANA MAKLUMAN DARI RAKAN KUMPULAN BERKENAAN.

APA YANG PENTING ADALAH HARGA KEJUJURAN, AMANAH DAN EHSAN DALAM PEGANGAN ISLAM. SAYA AMAT TERTARIK APABILA SESETENGAH KALANGAN SAHABAT MENGGARISKAN BIARLAH ADIL KENAIKANNYA WALAUPUN HANYA 5% SEPERTIMANA DILAKUKAN OLEH PRESEDIN CUEPACS SEBELUM OMAR OSMAN. APA YANG PENTING HARGA KEJUJURAN DAN AMANAH.

Tanpa Nama berkata...

Tapi cikgu cina dan india hebat BI.Heehee. Org kito tak pandai... Yes....No.... Orite. Tu je tau...

Tanpa Nama berkata...

Macam Cantik Jer Macam Comel Jer

Perhatikan keindahan alam dan diri
Betapa agungnya kuasa Ilahi
Hebatnya Dia yang Maha Pencipta
Subhanallah
Alhamdulillah
Allahu Akhbar

Chorus:
Kecantikan keindahan yang diberi
Hanya pinjaman sementara
Sebagai ujian untuk kita
Apakah bersyukur atau sebaliknya

Chorus 2:
Macam cantik je macam comel je
Semua ciptaan Allah
Macam cantik je macam comel je
Segala pujian kembali padaNya

Chorus 3:
Macam cantik je macam comel je
Indahnya Tuhan ciptakan kita
Macam cantik je macam comel je
Ajaibnya alam semesta

[Ulang Chorus]

RAP
Sesama kita jangan mengata, usah menghina kelak sama tarafnya
Janganlah pula meletakkan diri yang mulia ini pada tahap yang rendah
Menjadi fitnah, kita ada maruah, kita punya amanah
Cantikkan akhlak comelkan peribadi
Ia pemikat hati, ia hiasan diri
Kembalilah kita kepada fitrah kejadian
Keindahan alam dan diri sempurna ciptaan Yang Maha Esa

[Ulang Chorus 2]

[Ulang Chorus 3]

[Ulang Chorus 2]

Bersyukurlah kita dengan nikmatnya

[Syasya suka mata Syasya ni]

Tanpa Nama berkata...

Tiada yg terkecuali khasnya mereka2 suka maki hamun dan buat komen2 provokasi.

aboo berkata...

Dah dok tak puas hati jom semua pamer result di ppn kenyataan sekolah.. biaq murid jdi hakimi.. aq kata najib buat x adey bgi gred spm sikit A 1 grup nek 1bgrup g x nek.. yg dia dok mai bekelaie ngan aq..

Tanpa Nama berkata...

SAYA TERTARIK TERDAPAT KALANGAN KITA KATA ADA PROVOKASI DAN MARAHAN. HAKIKATNYA KENAPA DAN MENGAPA BENDA ITU TERJADI?. AMAT MENARIK PERTSOALAN INI. KITA KAJI PERANAN CUEPACS SEBELUM OMAR OSMAN DAN GENGNYA. DAHULU PRESIDEN CUEPACS KALANGAN INDIA. IRONINYA SEMASA BELIAU TIADA ADA RIBUT TAUPAN MENIUP SEPERTI PRESIDEN CUEPACS KINI IBARAT SEPERTI AYAM HENDAK BERTELUR RIUH SEKAMPUNG.

DAHULU PEMBAHAGIAN SAMARATA TAK KIRA APA BANGSA BAIK GRED YANG DIPIMPINNYA ATAU BUKAN DAN SEMUANYA PEMBAHAGIAN SAKSAMA . SEMUANYA SAMA. APABILA PRSIDEN CUEPACS DITERAJUI OMAR OSMAN IBARAT CENCARU MAKAN PETANG. DIAWAL NAMPAKNYA AMAT BAGUS, PERTENGAH SUDAH NAMPAK BAYANG-BAYANGANNYA TETAPI DIAKHIRNYA AMAT JELAS DAN SANGAT KETARA BERLAKUNYA DOUBLE STANDARD DAN KEPENTINGAN HAK DIUTAMAKAN.

SEPATUTNYA YANG GELAP HARUS DICERAHKAN TETAPI SEBALIKNYA BERLAKU, YANG GELAP TERUS DIHITAMKAN OLEH BELIAU DAN SEKUTUNYA. APAKAH INI TUNTUTAN DAN SATU IBADAH DALAM ISLAM?/ MAAF KIRANYA BERBICARA BERPANDUKAN HUKUM ISLAM KERANA MALAYSIA HAKIKAT NYA DIAKUI NEGARA ISLAM DAN PIMPINAN CUEPACS DITERAJUI AGAMA ISLAM. BILA BERBICARA MENGENAI SYARIAT DAN PANDUAN ISLAM IANYA HARUS DILAKSANAKAN SECARA ADIL DAN SAKSAMA.

MENGAPA YANG DIPIMPIN HARUS MENDAPAT LEBIH DAN DIDAHULUKAN? SEDANGKAN PERANAN DALAM MEMERTABATKAN NEGARA DITERAJUI BERSAMA-SAMA SEMUA GOLONGAN. SEPATUTNYA HASIL YANG DITUAI HARUS DINIKMATI BERSAMA-SAMA. APA RASIONALNYA KALANGAN INI HARUS DIDAHULUKAN?. SEBAGAI PEMINPIN IANYA HARUS BERTANGGUNGJAWAB DAN SEPATUTNYA MERASA MALU APA MENODAI KESUCIAN SEBAGAI PEMIMPIN UNTUK KEPENTINGAN MEREKA, SEDANGKAN KUMPULAN LAIN DITEPIKAN.

JIKA PERPATAH KATA LEMBU BERPEGANG PADA TALINYA DAN MANUSIA BERPEGANG PADA PRINSIP JANJINYA. SEBAGAI SEORANG PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM HARUS BERPEGANG PADA PRINSIP-PRINSIP AGAMA ISLAM DAN BUKANNYA KUASA UNTUK KEPENTINGAN MEREKA KERANA IANYA SATU AMANAH SERTA KEPERCAYAAN AKIBAT KESANGGUPAN DAN JANJINYA SEMASA HENDAK MEMINPIN KUMPULAN BERKENAAN.

MEMANG BENARLAH KEJUJURAN, KEIKHLASAN DAN NIAT SESUATU AKAN DINILAI BAIK DIDUNIA MAHUPUN DIAKHIRAT KELAK.

Tanpa Nama berkata...

La dr 17 ke 41 jeke. Sikitla. Aku dr johor ke perlis lg byk. Bini 4 xkshpn.

Tanpa Nama berkata...

Kepala Butoh..,pukimak bg naik gred Tp gaji sama...kepala butoh

Tanpa Nama berkata...

Yang tulis ayatni mmg manusia hampeh. Wei ko jgn bbtkn pa yg lama.Zaman lepa blja susah n hdp ssh.apa bapak ko cerdik sgt ke. Ni ni DG48 ckp. Bapak aku sggp xmkn kerna nk bela kami skluarga. Ko ingt ko bgs sgt ka.hampeh pnya bdk tolol

Tanpa Nama berkata...

ada orang JPA baca ko..... semua yang di tulis disini wahai kawan-2.

NIZAM berkata...

rombak dulu JPA tu kalau nak benar2 'transformasi'. apa yang aku nampak sekarang ni lebih kepada transformaSHIT.

tak payah susah belajar tinggi dapat duduk setaraf dengan diploma. tapi kakitangan yang masuk kerja guna spm, kemudian sambung belajar peringkat sarjana muda, guna duit sendiri, guna masa sendiri sabtu ahad & ambil CTR hanya pada hari peperiksaan sahaja, bila dah grad, mohon jawatan baru, asyik gagal. paling tidak pun tersadai dalam simpanan sampai setahun.

sungguh bertransformasi! inilah.akibatnya ada perdana menteri yang tak pernah hidup susah dan ada KSN, KPPA yang hanya suka berpolitik dari berfikir dan melihat orang bawah. mereka ini tidak pernah hidup susah, mereka tidak akan faham

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...

Skim Juruteknik diperkasakan dengan penjumudan dan penambahbaikan nilai yang lebih baik kepada Skim Penolong Jurutera.

Asal Skim Penolong Jurutera adalah Pembantu Teknik (Technical Assistant), dijenamakan semula kepada Penolong Jurutera (Assistant Engineer).

Inilah skim kumpulan teknikal, satu kumpulan di dalam bidang teknikal dan kejuruteraan di dalam lapangan professional yang berada di Malaysia juga di mata dunia.

Seperti sedia maklum bidang keprofessionalan seperti Doktor, Arkitek, Jurutera, Peguam, Juruukur Bahan adalah lapangan kerjaya yang menjadi nadi kepada sesebuah organisasi.

Jadi, dalam kumpulan tersebut, dalam menuju negara maju, kerajaan dengan komited, bergerak dalam membentukkan kumpulan skim tersebut kepada yang lebih berdaya saing.

Sebagai langkah penambahbaikan dalam kumpulan skim teknikal dan kejuruteraan, maka langkah yang diambil oleh kerajaan adalah menaiktarafkan sub-organisasi iaitu Juruteknik kepada Penolong Jurutera supaya seseorang individu lebih luas pengetahuan dalam tugas-tugas yang lebih besar.

Tanpa Nama berkata...

ni semua poyo..

Tanpa Nama berkata...

18hb Disember 2013 (Rabu), taklimat berkenaan penambahbaikan skim di KKR.

semua dijemput hadir bagi memeriahkan suasana...

jangan balik, ada makan...

Tanpa Nama berkata...

Adakah ini tranformasi....pilih bulu....kadang2 n17 yg tua2 lebih bagus kerja dari n41 yg baru 1 thn keja...ramai yg sombong2...tiada etika kerja...

Tanpa Nama berkata...

Transformasi atau perubahan kpd kumpulan pelaksana 17 ke atas dan pelaksana berijazah dan pengalaman ke P&P 41...

Tanpa Nama berkata...

HAIRANYA APABILA KITA LIHAT KEPIMPINAN PRESIDEN CUEPACS MAHUKAN PA BERINTERGRITI. PERSOALANNYA APA BELIAU JUGA MENGAMALKAN INTERGRITI???...
BELIAU SERINGKALI MAHUKAN PA SENTIASA MENGAMALKAN KONSEP KEIKHLASAN DAN MENUNAIKAN KERJA DENGAN PENUH BERERTIKA. APAKAH BELIAU IKHLAS DAN BERERTIKA DALAM MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWABNYA TERUTAMA SEBAGAI PIMPINAN?. APAKAH SELAMA INI BELIAU MELAKUKAN KEADILAN PADA SEMUA SKIM???


BANYAK ULAMAK DAN GURU-GURU MEMBICARAKAN SEKETUL DAGING YANG DIFIRMANKAN ALLAH DALAM KALAMNYA.. ALLAH BERFIRMAN SEKIRANYA ELOKLAH SEKETUL DAGING DALAM BADAN MANUSIA MAKA ELOKLAH HASILNYA. KEINDAHAN DALAMAN MENCERNAKAN HASIL LUARANNYA YANG AKAN DIPERTONTONKAN MELALUI UCAPAN, TINGKAHLAKU DAN PERBUATAN SERTA HASILNYA.
FIRMAN ALLAH :-

"DAN JIKA KAMU KHAWATIR AKAN (TERJADINYA) PENGKHIANATAN DARI SUATU GOLONGAN, MAKA KEMBALIKANLAH PERJANJIAN ITU KEPADA MEREKA DENGAN CARA YANG JUJUR. SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MENYUKAI ORANG-ORANG YANG BERKHIANAT. "


APAPUN YANG PENTING KUNCINYA KEJUJURAN DALAM MELAKSANAKAN AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB. BEGITU JUGA PIHAK BERWAJIB HARUS MELAKUKAN KEJUJURAN DALAM MEMBAYAR IMBUHAN ATAU UPAH PADA PEKERJANNYA DAN BUKAN ATAS DASAR DESAKAN KETUA PIMPINAN YANG MERUGIKAN NEGARA.

DARIPADA ABU HURAIRAH RA SESUNGGUHNYA RASULULLAH SAW BERSABDA, “TANDA-TANDA ORANG MUNAFIQ ADA TIGA, APABILA BERCAKAP IA BERBOHONG, APABILA BERJANJI IA MUNGKIR JANJI DAN APABILA DIBERI AMANAH IA KHIANAT.”

PATUHILAH SERUAN TUHANMU SEBELUM DATANG DARI ALLAH SUATU HARI YANG TIDAK DAPAT DITOLAK KEDATANGANNYA. KAMU TIDAK MEMPEROLEH TEMPAT BERLINDUNG PADA HARI ITU DAN TIDAK (PULA) DAPAT MENGINGKARI (DOSA-DOSAMU). (SURAH AS-SYUURA: AYAT 47)

NJALOK NGAPURO

Tanpa Nama berkata...

bengong punya pj di atas mana ada jt masuk gunak kelayakan sijil darjah 6.mangkuk pj yg tak ada otak.ingat masuk kerja pakai kebelni.tak tahu kelayakan untuk pohon jawatan.

Tanpa Nama berkata...

org bace ke, tak bace ke..itu die punya pasai..

pengomentar hanya meluahkan/melontarkan pendapat atau pandangan..
terima atau tidak itu hak masing-masing laaa..

manusia itu memang pelbagai..beza apa yang difikir..berbeza juge apa yang diluahkan..

kite bukan buleh paksa/control pihak lain utk ikut telunjuk/arahan kite..
kenalah berlapang dada..tidak semua orang fikir macam kite..

berbeza tak salah, tapi yang peting haq tetap haq dan batil tetap batil..

yg baik kite jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan..

tak payah pening kepala la, dok pikir pasal org baca ke tak..

nie semua kecik punye hal lah..tara hal lah broo!!..



Tanpa Nama berkata...

SAYA BERASAL DARI MAAHAD, BILA RESULT SPM KELUAR SGT SERONOK SBB DAPAT 1A, KWN PULA HANYA CUKUP MAKAN.

SAYA DAPAT MASUK POLI COURSE ENGINE KWN X KEMANA JADI PERGI TIMUR TGH YG SEORG MASUK KUI N.

5 TAHUN LPS ITU SAYA JADI JTK DI SEKOLAH GAJI SPM. MANAKALA KWN JDI USTAZ GAJI 4000.

BILA ANAK MINTA DUIT NAK BELI BUKU SAYA CKP, XPAYAH LAH BELAJAR SGT BIAR RESULT LBH KURANG SAJA NNT AYAH HNTR KE TIMUR TENGAH ATAU KUIN. BALIK JADI USTAZAH GAJI 5X GANDA AYAH.

DUNIA X ADIL.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbt.

Sekadar berkongsi pendapat. Saya rasa kenaikan gaji seharusnya diselarikan dengan komitmen, usaha dan ikhtiar setiap pekerja dalam memajukan diri dalam setiap amanah dan tanggungjawab yang diberikan. Tetapi apa yang saya nampak, pekerja terlalu diberikan 'lemak terlampau' sehinggakan setiap amanah dan tangungjawab yang diberikan sekadar melepaskan batuk di tangga, tidak kemas, kurang teratur dan 'hangat-hangat taik ayam'. Pemerhatian saya berdasarkan kepada semua gred jawatan!

Ada ketua suka mengambil kesempatan atas kebijaksanaan dan kerajinan anak buahnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan kerja, dan dia sebagai ketua tidak perlu memerah otak dan keringat sebab ada anak buah sebegitu.

Ada juga orang bawahan yang terlalu berkira dalam segenap segi kerja. Contohnya, ini bukan kerja aku, ini kerja dia. Sepatutnya setiap orang yang digelar pekerja sewajarnya ada semangat kerja berpasukan bukan semangat penting diri sendiri.

Ada juga yang berkata, "Aku ada Master, buat apa aku nak buat kerja kerani." Sedangkan dia PTPO N17 sewajibnya buat kerja itu. Dan sebagainyalah karenah pekerja yang terlalu diberi 'lemak terlampau'.

Saya kasihan kepada mereka yang sedia memberi komitmen kerja 100% BAGUS, tetapi tiada sebarang gaji khas untuk mereka seperti ini.

Sekadar perkongsian pandangan saya yang tidak seberapa. Wasalam.


PEMERHATI SEMPIT,
~Pembantu Juruaudit W17~

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SAYA BERASAL DARI MAAHAD, BILA RESULT SPM KELUAR SGT SERONOK SBB DAPAT 1A, KWN PULA HANYA CUKUP MAKAN.

SAYA DAPAT MASUK POLI COURSE ENGINE KWN X KEMANA JADI PERGI TIMUR TGH YG SEORG MASUK KUI N.

5 TAHUN LPS ITU SAYA JADI JTK DI SEKOLAH GAJI SPM. MANAKALA KWN JDI USTAZ GAJI 4000.

BILA ANAK MINTA DUIT NAK BELI BUKU SAYA CKP, XPAYAH LAH BELAJAR SGT BIAR RESULT LBH KURANG SAJA NNT AYAH HNTR KE TIMUR TENGAH ATAU KUIN. BALIK JADI USTAZAH GAJI 5X GANDA AYAH.

DUNIA X ADIL.

Khamis, Disember 12, 2013 11:28:00 PTG


ENCIK... REZEKI TU SIAPA YANG TENTUKAN? REZEKI SIAPA YANG BERI?

KO MENTION SEKOLAH MAAHAD... ITU PUN KO TAK BOLEH FIKIR KER...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbt.

Waalaikumussalam wbt.

Sekadar berkongsi pendapat. Saya rasa kenaikan gaji seharusnya diselarikan dengan komitmen, usaha dan ikhtiar setiap pekerja dalam memajukan diri dalam setiap amanah dan tanggungjawab yang diberikan. Tetapi apa yang saya nampak, pekerja terlalu diberikan 'lemak terlampau' sehinggakan setiap amanah dan tangungjawab yang diberikan sekadar melepaskan batuk di tangga, tidak kemas, kurang teratur dan 'hangat-hangat taik ayam'. Pemerhatian saya berdasarkan kepada semua gred jawatan!

kebanyakan begitu lah

Ada ketua suka mengambil kesempatan atas kebijaksanaan dan kerajinan anak buahnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan kerja, dan dia sebagai ketua tidak perlu memerah otak dan keringat sebab ada anak buah sebegitu.

itu strategi boss... sivaji the boss...

Ada juga orang bawahan yang terlalu berkira dalam segenap segi kerja. Contohnya, ini bukan kerja aku, ini kerja dia. Sepatutnya setiap orang yang digelar pekerja sewajarnya ada semangat kerja berpasukan bukan semangat penting diri sendiri.

dah jadi budaya perkara ni

Ada juga yang berkata, "Aku ada Master, buat apa aku nak buat kerja kerani." Sedangkan dia PTPO N17 sewajibnya buat kerja itu. Dan sebagainyalah karenah pekerja yang terlalu diberi 'lemak terlampau'.

dasar lupa diri

Saya kasihan kepada mereka yang sedia memberi komitmen kerja 100% BAGUS, tetapi tiada sebarang gaji khas untuk mereka seperti ini.

belum lagi ada pekeliling perkara sedemikian... kalau ada pun... berlainan dengan maksud

Sekadar perkongsian pandangan saya yang tidak seberapa. Wasalam.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Golongan Pelaksana khususnya PT....
Memang sering diabaikan,kalau nak kata golongan ini terlalu ramai untuk membuat sebarang perubahan emolumen tidak masuk akal juga kerana Golongan Guru boleh juga mendapat perubahan yang lebih baik.

Pokonya bukan kami mengharap kenaikan sama level dengan golongan P&P.Ckup dengan sedikit kenaikan gred dalam gred SPM.
Dan diberi sedikit inisetif elaun kerana tugas yg makin mencabar sekarang ini.

Terutama dengan semua perkara kerja yang perlu "online".Sedangkan kami tidak dipanggil kursus untuk perkara yang berkenaan.
Hanya manual dari kertas,pandai-pandailah kena explore sendiri.
Tugas kian mencabar terutama PT,bkn seperti dulu lagi hanya taip surat & buat failing shaja.

MOHON UNTUK DIPERTIMBANGKAN
SALAM 1 MALAYSIA....

Tanpa Nama berkata...

Minta gred 17 diupgred ke 21

ROSMAH MANSOR berkata...

Naikkan gred N17 kepada N27 bagi pembantu tadbir yang ada Diploma Pentadbiran Awam dan berkaitan.

N27 berkata...

Ramai pembantu tadbir kat Malaysia ni yang membuat pembelajaran jarak jauh dalam bidang Diploma Pentadbiran Awam, buat ler analisa sikit JPA oi, ingat lagi Pak Lah sarankan modal insan dikalangan penjawat awam, belajar untuk majukan diri so inilah masanya untuk membuat tindakan. Aku ni pembantu tadbir yang ada Diploma Pentadbiran Awam, cepatlah buat keputusan,,

Tanpa Nama berkata...

Saranan & Cadangan

PT = N21
KPT = N26

Penyelia terus ke 26, tiada lg 22.
Siapa setuju????

Ce komen...ce komen

Tanpa Nama berkata...

Kalau dulu Jururawat Desa boleh naik dari U17 ke U19 dengan alsan meraka mengikuti Sijil Kejururawatan.

Kami PT pun boleh ikuti Sijil dalam bidang perkomputeran & pentadbiran.
Sediakan IPTA/IPTS yang boleh tawarkan kos secara PJJ/FUELTIME

Saya cabar Cuepacs & JPA angkat cadangan ini kepada PM

Kami nak buktikan PT bukan golongan yg hanya makan gaji buta & takutkan cabaran....

ROSAK PENTADBIRAN,PINCANG ORGANISASI.


Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama ROSMAH MANSOR berkata...
Naikkan gred N17 kepada N27 bagi pembantu tadbir yang ada Diploma Pentadbiran Awam dan berkaitan


Kala dh ada Diploma pentadbiran apply lah jwtn tu. Serupa juga pt yg ada degree sekalipun kena ikut prosidur la.
N17 hanya menggunakan SPM

HAMIDAH berkata...

sbb itu kena buat keputusan cepat2, diploma adalah kelayakan atas yang hampir dengan STPM/SPM, N27 mmglah sesuai, saya sokong jgk sbb saya ada dip.pentadbiran awam jgk, lagi pun kami study admin yang mmg selari dgn tugas pen.peg tadbir ye,lps ni JPA kene kaji dulu kelulusan mengikut peredaran zaman/semasa bg kelayakan pembantu tadbir,,

nak sgt naik pangkat berkata...


Cadangan :
Skim Pembantu Tadbir : KUMPULAN SKIM N

KELAYAKAN SPM : N17

KELAYAKAN DIPLOMA : N27

Tanpa Nama berkata...

BANYAK BETUL USUL DAN CADANGAN YG BELUM PASTI???

ADAKAH SEMUA INI UNTUK PEMILIHAN PENGURUSAN CUEPACS YG DIADAKAN TIDAK LAMA LAGI...

Tanpa Nama berkata...

Ikut Formula aku....
Gaji sikit bt kerja sikit....
(tapi jgn smpai curi tulang & tak siapkn kerja hakiki)
Hati tak sakit....
Balik sharp....
Xde nak overtime....
Balik rumah bt partime....
Cukup bln tekan atm...
Cmpur gaji goment & parttime,senyum bkn main.
Huhuhu,xboleh harap sgt gaji goment ne,kerja keras sikit.
Pasti ok.
Klu naik lagi gred syukur sgt bkn main.

azuan ali berkata...

ENCIK... REZEKI TU SIAPA YANG TENTUKAN? REZEKI SIAPA YANG BERI?

KO MENTION SEKOLAH MAAHAD... ITU PUN KO TAK BOLEH FIKIR KER...

BETUL JUGA YANG KORANG BISING2 BUATAPA DAH REZEKI KORANG BANYAK TU JE.. YANG POLIS DOK PI SIASAT PEMBUNUHAN BUATPA, DAH AJAL DIA, BALIK TIDO LAH..

~ADA DEGREE, XADA KEPANDAIAN~

Tanpa Nama berkata...

Jurutera ade Penolong Jurutera tapi kenapa jawatan Doktor tak ade Penolong Doktor dan PTD tak ade jawatan Penolong PTD. Itu sebab siling runtuh, bangunan tak siap dan stadium runtuh kerana ramai sangat dah tunjuk pandai.

Tanpa Nama berkata...

17 HARUS BERMULA 25, 28 DAN 30 MENGIKUT PENGELAMAN KERJA. BAGI YANG 13 TAHUN BIARLAH N28 DAN PENGELAMAN KERJA 20 TAHUN KEATAS BAGILAH KEPADA MEREKA 30.

kerja 13 tahun 28, kerja 20 tahun tahun dapat 30. Yang kerja 40 tahun pulak nak bagi berapa pulak. Mangkuk punya formula. Penting awak yg muda jee, pih belahla...

Tanpa Nama berkata...

N17 ke N27 tetapi difahamkan JPA memberi alasan kenaikan gred itu terlalu tinggi. Bagaimanapun, terdapat ura-ura JPA bersetuju meningkatkan tiga lapisan gred N17, N22 dan N26 kepada N21, N26 dan N28. Itu kami terima.

Abis aku dah kerja 40 tahun dari 17, 22, 26 dan ikut step lepas tue 27...akhirnya bila bersara turun pangkat. Klu nak buat syor ikut logik le jgn nak aniaya kawan yg bersusah payah ambil periksa dan interbiew berkalikali. Bukan macam kou pakai gear aoutomatik je...

Tanpa Nama berkata...

aku pun pt yang ada Diploma Pentadbiran Awam....

Tanpa Nama berkata...

salam...

tak payah tukar gred ke ape kew..yg pentin skrg selaraskn elaun..bg kenaikan gji 4 tangga ke depn..semua dpt rasa..xedr yg tersisih..xkn tu pn aku nk kne ajor..aku sekolah tak tinggiu lh..tp ada akal tak nak bagi ada yg tersisih...

Tanpa Nama berkata...

YaAllah Ya Tuhanku, perkenankanlah doa kami, mohon kau perkenankan supaya JPA, PENGUBAL DASAR JPA, KSN,KSU,KPPA,PRESIDEN KOPEK (bekas J) sesiapa yg terlibat secara langsung atau tidak langsung dgn pengkajian gred,kenaikan pangkat dan gaji PA J, supaya kami diberi kenaikan elaun "topi besi" macam anggota ATM kerana ditakuti kami ramai yg akan kojol kena siling jatuh atas kepala , stadium runtuh dan bangunan tak siap kerana cara kerja kami yg tidak adil serta penuh tipu daya amin..ya'rabal'alamin..

Tanpa Nama berkata...

Yg muda berlagak.. tgk kete dah le.. kta yg tua ni pk perut ank2 bukan mnta naik sbb nk bergaya..

Tanpa Nama berkata...

PT memang makan gaji buta pun. Nak bergaya menyalak xabis2. Buat bandingan jawatan dan gaji sesuka hati. Berapa tahun PT menjalani latihan sblm dpt mjd PT? Apa nama institusi yg melatih PT hingga mjd sehebat gred jawatan lain yg ada latihan khusus. Sah, PT yg buat komen ni memang hanya layak gaji N17. Ilmu cukup cetek hingga sanggup memperlekehkan profesyen lain yg ada latihan khas. PT tak sedar kekurangan diri.

Tanpa Nama berkata...

Ini cadangan saya......... tak perlu naik gred kekalkan gred yg ada sekarang.....tak perlu banyak keja pembaziran dan buang masa aje.....buang kertas aje.... naikan semua pa dengan 5 kenaikan mata gaji.....elaun rumah naik rm700....elaun eka rm700 ...cola rm700 ... & ujud elaun baru iaitu elaun penjawat awam rm700...saya rasa semua setuju x payah naik pening kepala.....presiden cuepacs boleh bersara dengan aman....setuju tak

Tanpa Nama berkata...

Setujuuuuuuuuu sangat....kalau boleh di up lagi....lagi cantik

Tanpa Nama berkata...

2014 tak lama lagi. Pres. Cuepacs dah nak pencen. Lepas ni yang dok canang dan dok minta tu kira burn gitu aja. Yang dok buat dasar dan dok susun tu geng JPA belaka.. X kan nak dok diam. Tuan penasihat.... 25%.

Tanpa Nama berkata...

SEADILNYA:

Jika dilaksanakan kenaikan/upgrade gred 17..ianya perlulah dilaksanakan hanya:
1} Meliputi semua gred 17 dan yang telah berkhidmat lebih 8-10 tahun.
2)temasuk juga skim yang dinaik taraf ke gred 17. Jika telah berkhidmat di gred tersebut lebih 8 tahun boleh dapat kenaikan itu

dengan ini semua skim gred 17 dapat rasa. yg lama mahupun yg diupgrade...ni tidak..baru masuk keje setahun gred 17 dok bising dan ungkit2 gred 11 naik 17 bagai..puiii..ikut servis di peringkat perkhidmatan la

Tanpa Nama berkata...

Ko ni bangang ker bodoh....umur ko sekarang berapa???!!!ko masik kejer umur 20 tahun ker....kah3

Tanpa Nama berkata...

Aku dah jadi PenolongPegawai Pertanian G27 lah....alhamdulillah rezeki anak....tak rugi sambung belajar di Institut Pertanian....amin...kenaikan gaji tahunan ialah RM145 dan elaun khimat awam RM160.....kalau masa jadi Pembantu Pertanian dulu cuma 95 jer utk KGT dan 115 jer utk EKA....bezakan?...geng2 N dan W....awak bila lagi...he3

Tanpa Nama berkata...

Walaupun ada diploma..dulu kenapa mohon jawatan n17..skrg terima je lah..nak gred n27 mohon lah jawatan 27.....skrg dah menyusahkan....duduk diam2 sudahlah

Tanpa Nama berkata...

Kerana terdesak supaya dpt naik gred dan gaji, ada segelintir PT yg sanggup merendahkan profesyen lain apabila mengatakan kepandaian mereka sama. Inikah cara kita nak ambil perhatian kerajaan? Sepatutnya tunjukkan kecekapan bekerja dgn jujur dan ikhlas bukan merendahkan jawatan lain yg ada latihan khusus. PT berkenaan umpama cerita dongeng lembu dengan katak, di mana ibu katak nak tunjuk dirinya sebesar lembu yg menceroboh kawasannya tapi malangnya ibu katak tu membesarkan badannya.Oleh itu, PT berkenaan jgn cuba nak tunjuk diri sehebat gred jawatan yg ada latihan khusus bertahun2 lamanya utk mdpt sijil sblm dpt dilantik sdgkan PT terus dilantik selepas di temuduga.

Tanpa Nama berkata...

PT specis tamak/gelojoh. Semua jawatan nak dikebas tapi lepas tu menyesal kerana gaji tak cukup makan. Kalau PT yg ada degree tu ikhlas kenapa tak letak jawatan dan mohon jawatan baru bertaraf degree? Tak de rasional langsung kerajaan nak beri gred PT N17 ke N41. Skop kerja kerani tidak melayakkannya kerana kerja kerani adalah utk lepasan SPM tanpa latihan khusus spt jawatan lain. Cuba anda memohon jawatan PT menggunakan degree sudah pasti anda tidak akan dipanggil temuduga pun.

Tanpa Nama berkata...

Nak rasa gaji dan gred bertaraf diploma/degree bukan PT tempatnya. Letak jawatan PT dan mohon jawatan bertaraf diploma/degree. Itu caranya. Mana mungkin seorang pelayan pejabat diberi gaji gred 41 semata2 kerana dia ada degree kecuali syarat lantikan pelayan pejabat telah ditetapkan demikian.

AMINAH BINTI ALI HAMSA berkata...

ikut je mcm skim NT17/NT27 tu, cuma bezanya ada Tanah hujungnya,,tak susah pun kan, oh JPA kuh, walaubgmanpun terima kasih kerana nak semak skim N17 ye, mmg nak sangat naik pangkat ni, jgn pulak kene ada rujukan wakil rakyat/ orang politik sudah ler, nak masuk kerja kerajaan kena ada cable besar 7 lautan,,sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

sokong ikut skim NT17/NT27, senang cerita

Tanpa Nama berkata...

Setuju ....ini mmg adil.

Tanpa Nama berkata...

N 17 ada degree,master naik gji...jwtn N 41..ini bru adil...

Tanpa Nama berkata...

Maka yg dah gred 41 akan dinaikkan ke gred 48 baru adil. Dlm skim perkhidmatan PT ada tak perenggan yg menyatakan bahawa PT yg ada degree dinaikkan.ke gred 41? Jika ada maka takde halangan tapi jika tiada terpaksa lah letak jawatan PT dan mohon jawatan pnp. PILIHAN TERBAIK... ANDA BERANI?

Tanpa Nama berkata...

gaji pokok rm2000 sebulan pon dah sedap dah sebenarnya termasuk elaun buat masa nie.xyah belanja lebih dr pendapatan.harga kete kalo byr pon sakit sekejap je.paling susah pon 9tahun nak menanggung beban duit kete.tp kalo harga kete + dgn bulanan rumah sekitar rm900 selama 30 tahun,mmg sakit lah kalo gaji rm2000 + bini lak xkeje jaga anak.harap kerajaan buat kira2 semula.yg dok gred 22 keatas tu dah kire sedap dah sebenarnya.tp kami gred bawahan yg dah keja 5tahun keatas nie mmg masih susah lg nak perolehi rumah n uruskan perbelanjaan.itu br anak sorg.kalo anak ramai lg pening.bkn nak merungut,tp minta jasa baik pihak atasan supaya beri jgk perhatian pd kami yg dibawah nie.kami pon warga negara Malaysia jgk.keje makan gaji jgk.tp kami xde kuasa utk gubal gaji supaya setimpal dgn permintaan kami.harap ada org atas yg prihatin masalah kami org bawahan nie.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak gaji pokok rm2000 maka dah sama dgn gaji gred 41. Hebat jga guna spm tapi dpt gaji pokok gred pnp yg ada degree. Logik ke?

Tanpa Nama berkata...

Mmg ulasan ko ni ngok mcm ko. Hbs yg gred j17 tp xdinaikkntu ape. Gn sijil gak.cnth pmbntu pmeksa kilgn jntera.pmbntu pgwai vakasionl.smua gn sijil gak ngok. Nk tnjk pndai biaq pndai. Jgn nk tnjk pndai tp bdh. Lepa yg byk mrungt bkn nk naik scra auto tp sbblepapn ada mintk untk naik gn ijzah tp mmg sll g tmdug xdpt. Biaq lepala mk ckp. Ko nak luku pasai apa. Yg dok jg projekpn mintakduit je sll kt kntraktor. Apa lep nk ckp xpuas ati hk lepa. Ko jgn jd ngok dok cerita hebat

Tanpa Nama berkata...

Dulu mak bapak selalu nasihatkan anak-anak, belajar pandai-pandai masuk universiti nanti dapat hidup senang, sekarang nasihat tu dah tak berguna, belajar sampai phd pun punya susah nak dpt kerja sekarang.... sekarang semua bergantung pada nasib, terlampau banyak universiti yang diwujudkan, graduan melimpah, graduan semakin tidak berkualiti, persaingan makin meningkat, pasaran kerja makin kurang....... kos sara hidup meningkat berkali ganda, pendapatan tidak meningkat selari dengan kos sara hidup, nilai wang semakin menurun, dulu kalau pendapatan RM 4,000.00 boleh hidup sangat selesa dibandar, sekarang pendapatan sebnayak tu hanya cukup-cukup makan bagi yang mempunyai tanggunan melebihi 5 orang.... labu..... labu....

Tanpa Nama berkata...

Bukan soal nasib kawan, tangan2 ghaib, kuota ikut kaum dan penggunaan kabel antara punca susah nak dpt kerja. Dpt degree 1st class pun belum tentu dpt bila gejala tangan ghaib dan kabel ini berleluasa. Kenapa kta tidak sama2 bangkitkan isu ini utk memberi tekanan kpd pegawai2 yg menyeleweng ini? Kita tak nak PA yg pemalas dan penjenayah, hancur negara jika tidak dihentikan.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan semua bagi penambah baikan gred penjawat awam.tpi malang nya penambah baikan elaun perumahan kaki tangan awam bagi negari sabah dan sarawak di pinggirkan pula ada ka ini terlapas pandang atau sengaja diminta pandang.masalah ini sudah mengangkau puluhan tahun sudah perkara ini kerajaan wajib pandang sepanuhnya bukan olok2tau.jangan ckp tidak serupa bikin klu ckp hari ini esok wajib buktikan terhadap rakyat.saya nampak penjawat awam semananjung saja diutamakan sara hidup dan elaun bermacam macam kebaikan.akan tetapi penjawat awam negari sabah dan sarwak seolah olah diberi penghinaan yang ketara kita nampak.minta sokong pula berlebih lebih2an.wajib pndang kedepan klu mau menang lagi BN/UMNO ingat lah jangnpentingkan kuasa diri sendiri.wajibnya perihatin kpda rakyat terutama penjawat awam negri sabah/sarawak.

Tanpa Nama berkata...

Ko ni bangang ker bodoh....umur ko sekarang berapa???!!!ko masik kejer umur 20 tahun ker....kah3

Sabtu, Disember 14, 2013 3:41:00 PG

------------------------------------

Ko terasa ke? Kebanyakan yg baru masuk.umur 20..belum kompom lagi dah buat hutang..bile dh xde duit salak naik gred.pastu banding dengan gred lain. Mmg berlaku di merata jabatan pun.

maaflah kalo ko digolongan org macam ni.dari ayat ko sendiri menunjukkan kebodohan diri kau sendiri. Apa yg ko gelakkan?

Tanpa Nama berkata...

Mohon Cuepacs cuba kaji semula gaji PPT 27 hingga 41, bagaimana golongan ini ketinggalan lebih-lebih lagi yang bertugas di Kementerian Pertahanan. dari segi gaji ATM dah tinggalkan beribu batu jika anda gred N32 gaji koperalpun dah jauh tertinggal, cyba fikir dari segi moral bila anda bertugas sepejabat dengan mereka....

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 211   Terbaru› Baru»