SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Disember 2013

RASA TERHINA TAK MAMPU BELI RUMAH SENDIRI

Utusan Malaysia
10/12/2013


BARU-BARU ini Institut Kefahaman Islam (IKIM) telah mengadakan satu Muzakarah Pakar bertajuk: “Harga Rumah Melambung: Isu dan Penyelesaian" khas bagi membincangkan isu kenaikan harga rumah yang dikatakan tidak munasabah. Isu ini sudah menjadi isu nasional; yakni isu negara yang menyentuh keseluruhan masyarakat. Harga rumah yang tinggi pada hari ini memang telah banyak diperkatakan. Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) misalnya telah tampil ke hadapan dengan satu kajian yang mendapati 60 peratus kakitangan awam yang berpendapatan bawah RM3,000 sebulan tidak mampu memiliki rumah sendiri. Hakikatnya, harga rumah yang tinggi menyukarkan kebanyakan orang untuk membeli sebuah rumah yang merupakan keperluan asas.

Pada hari ini kita dapati rata-rata golongan belia terutama yang baru memasuki alam pekerjaan tidak berpeluang untuk memiliki rumah sendiri kerana harga rumah yang meningkat saban waktu. Pendapatan permulaan mereka selalunya hanya sekadar cukup untuk membiayai kos sara hidup seorang diri dan membayar semula pinjaman pendidikan.Keadaan akan menjadi bertambah parah apabila mereka mula berkeluarga dengan kos sara hidup yang tinggi maka bertambah jauhlah harapan untuk memiliki kediaman sendiri. Adakah kita ingin melihat ramai warga kita yang duduk di bawah jambatan kerana mereka tidak mampu membeli sebuah rumah? Atau adakah kita ingin melihat warga muda kita menyewa rumah sepanjang hayat mereka?

Perkara ini boleh juga dikaitkan dengan kebahagiaan mental seseorang itu. Adakah seseorang itu boleh dianggap bahagia jika terpaksa duduk di bawah jambatan bersama keluarga kerana tidak mampu untuk memiliki sebuah rumah. Apa akan jadi kepada sebuah negara jika ramai rakyatnya tidak bahagia dalam menjalani kehidupan. Pastinya produktiviti akan berkurangan, negara juga tidak dapat membangun seperti yang sepatutnya.Justeru isu ini menyentuh psikologi manusia serta kepentingan nasional untuk jangka pendek dan jangka panjang. Ada yang mengatakan masalah harga rumah tinggi yang kita hadapi sekarang berpunca daripada kita yang tidak menguruskan perkara ini dengan betul dari dulu lagi. 

Oleh yang demikian kita harus memperbetulkan keadaan ini dari sekarang agar anak cucu kita tidak perlu lagi menghadapi serta membincangkan masalah yang sama di masa hadapan. Masih belum terlambat untuk kita mengambil langkah-langkah yang sepatutnya agar sejarah tidak akan berulang lagi di masa hadapan. Kita dapati peranan kerajaan adalah sangat penting untuk memantau perkembangan pasaran rumah. Mengambil contoh di Australia, pembeli pertama diberikan subsidi antara AU$5,000 hingga AU$7,000 untuk rumah pertama.
Kita tidak menafikan kerajaan berusaha untuk menangani masalah harga rumah ini seperti melaksanakan Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang membina rumah mampu milik terutama kepada golongan belia yang baru memasuki alam pekerjaan. 

Industri perumahan negara begitu rumit kerana ia melibatkan banyak pihak. Kita tidak boleh menuding jari menyalahkan satu pihak sahaja kerana ia adalah tidak adil. Semua pihak harus memainkan peranan agar masalah ini dapat diatasi. Jika puncanya adalah rasuah, maka kita harus terapkan nilai-nilai murni kepada rakyat Malaysia agar tidak berlaku penganiayaan kepada pembeli rumah.Bagi yang beragama Islam pula, sudah tersedia ada nilai-nilai agama yang perlu diamalkan dan bukan hanya disebut di bibir sahaja. Memang senang untuk memetik ayat-ayat al-Quran serta hadis-hadis Nabi, tetapi apa yang lebih penting adalah setakat mana ia diamalkan. 

Jika suapan RM20,000 sudah terbentang di depan mata, mungkinkah segala nilai agama yang sering digembar-gemburkan itu akan melayang begitu sahaja. Maka apa yang tinggal hanyalah kata-kata retorik yang tidak memberi apa-apa makna pun.Jika umat Islam mengamalkan nilai-nilai agama sepenuhnya, mungkin banyak masalah di negara ini akan dapat diselesaikan, termasuklah isu perumahan ini. Kita dapati agama Islam sentiasa mementingkan keadilan sosial serta perseimbangan ekonomi di antara anggota masyarakat. 

Ini adalah supaya setiap individu dapat menikmati taraf hidup yang sempurna sejajar dengan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini. Bahkan memenuhi keperluan asasi hidup manusia merupakan sebahagian daripada maqasid syariah. Di dalam Surah al-Hasyr: 7, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud: “Supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang kaya sahaja di kalangan kamu". Ayat ini menerangkan bahawa tidak harus harta kekayaan itu hanya berlegar dalam satu bilangan kecil tanpa kelompok yang lain. 

Apatah lagi jika kekayaan tersebut menghindarkan orang lain daripada memenuhi keperluan asasi hidup mereka seperti memiliki sebuah rumah yang selesa. Keadaan yang tidak adil dan seimbang ini akan terus menerus menindas dan menzalimi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki sebuah rumah.Bahkan lebih malang lagi apabila sebahagian besar rakyat akan rasa terhina apabila tidak mampu untuk membeli rumah di negara sendiri dan hanya melihat rumah-rumah tersebut dimiliki oleh golongan yang tidak sepatutnya.PENULIS ialah Pegawai Penyelidik Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, IKIM.

203 ulasan:

1 – 200 daripada 203   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

1st... buwekkkkk

Tanpa Nama berkata...

bukan soal jumlah gaji...tapi disebabkan kehendak yang melampau..kad kredit..hutang pribadi yang mudah..maka hutangla bank sana-bank sini..kereta mewah..pakaian berjenama..rumah pun hendak yang mewah..tv led yang nipis..astro dah jadi perkara lumrah..handphone yang canggih-canggih..rumah bawah 100,0000.00 malu nak duduk...apatah lagi rumah murah..fikir-fikirkanlah...berjimatcermat..tinggalkan konsep biar papa asalkan bergaya.....insya_Allah pendapatan akan berkat.

Tanpa Nama berkata...

Mari kita senaraikan hutang dan juga bil-bil yang wajib di bayar bulanan.

Bil.
1. Indah water rm 8.00/month
2. TNB rm 75/month
3. Telefon Rm 90/month
4. Tm wifi Rm 110/month
5. Astro Rm 110/month
6. Air rm 35/month
7. Cukai pintu Rm 15/month
8. Maintence rm 75/month
9. Taska/tadika/mengasuh anak Rm 350/seorang/month

Hutang
1. Hutang Kereta rm 600/month
2. Hutang PTPTN 120/month
3. Hutang Rumah 750/month
4. Hutang pinjaman peribadi kawin rm 350/month
5. Hutang kad kredit rm200/month

Perbelanjaan Tahunan
1. Road tax kereta 90/year
2. Insurans rm 800/year
3. belanja buka sekolah anak 2000/year

Tanpa Nama berkata...

PA sekarang hidup berlagak tak macam PA dulu. Dulu sebelum najib gaji guru 400 je isteri tak keje.

Jangan nak corner kata harga barang murah waktu tu sbb gaji pun murah barang mahal same je skang harga naik.ikut gaji.

Tapi guru dan PT waktu tu hidup ukur baju badan sendiri. Gaji 400. Kami tak pakai kereta bayar bulan.mahal2. Kami pakai motor. Kami tak masuk astro.kami pakai tv free. Bajudan kasut anak beli yang besar supaya boleh ulang guna. Baju raya pun mcm tu. Kami tak makan kfc kami tak makan diluar. Kami masak. Kadang2 lauk satu mata ja.

Rumah pertama rumah flat je tak beli rumah teres tapi waktu tu mahal sbb gaji rendah. Isteri gadaikan barang2 kemas utk bayabayar.muka.

Bila najib jadi menteri pelajaran dia beri ijazah dan kenaikkan gred. Baru lah kami pakai kereta bayar bulan lbh dri 300. Pakai astro. Beli rumah teres dll.

Tapi PA sekarang? PT pakai kereta 500 sebulan. Pakai astro. Rumah flat tak pandang. Anak2 semua kenal kfc.

So nak salahkan sape.

Tanpa Nama berkata...

KEBANGGAN OMAR OSMAN J17 NAIK J29
BERKUATKUASA JULAI 2013

KEJADIAN RUNTUHAN SILING DIHOSPITAL SERDANG
20 Jan 2011 Rutuhan dilobi Utama
30 Jan 2012 Runtuhan dilobi Utama
13 Ogos 2013 Runtuhan Di Jabatan Kecemasan (3 nurse dan 1 Doktor cedera)
30 Sept 2013 Runtuhan Di Wad Bersalin
14 Nov 2013 Runtuhan di Zon Merah Jbt. Kecemasan
9 Dis 2013 Kuarters Kakitangan Hospital Serdang

Tanpa Nama berkata...

Inilah akibatnya, apabila kerajaan memberi kebebasan kepada pihak swasta membina bangunan kediaman dan perniagaan. Mereka2 ini hanya mementingkan keuntungan tanpa mengambilkira kebajikan dan kemudahan pembeli. Saya tertarik dengan kaedah kerajaan Singapura menyediakan bangunan kediaman kepada rakyatnya dimana kerajaan negara tersebut memainkan peranan penting di dalam penyediaan bangunan kediaman melalui badan kerajaannya iaitu HDB. Malaysia sepatutnya mencontohi mereka.

Tanpa Nama berkata...

lama dah dok perhati...yang gred 17 berbelanja macam gred 29..yang gred 29 shoping macam gred 41..yang gred 41 berboros macam gred 48..yang bergred 48 berkereta macam bergred 54..yang gred 54 berumah mewah macam JUSA C dll...naiklah gaji beratus peratuspun....masalah tidak dapat diselesaikan...sebenarnya pemaju yang bijak dan pandai..harga rumah berdasarkan jumlah minima gaji penjawat awam..contohnya yang bergred 44 boleh buat loan sampai 300k...maka pemaju pun naikkan harga rumah sampai 300k..baru ni bank negara telah keluarkan syarat baru pada pinjaman segera pada 10 tahun saja...siapa yang melenting...puak-puak Cupecs jugak..kalau boleh puak-puak kopek ni suka PA hidup dalam hutang keliling pinggang...senang cakap..periksa hphone masing-masing...biarpapa asal bergaya.

Tanpa Nama berkata...

malaysia lak bagi wak ape pon hasilnya sama. rasuah n kroni yang kaya raya. disaat untung bebilon masih lagi nak naik rege. astro untung setakat sept2013 rm3.5bilion. bln nov ni naik lak rm2. TNB untung RM4.6 bilion tahun dpn naik lagi. tol pon sama. tapi klu kedai2 kecik naik rege kecoh gile. time gula minyak xde g serbu kedai kecik. haram nak gi serbu kilang2 n tokey2 besor. skrip sma dah berpuluh tahun...

Tanpa Nama berkata...

Bisinglah wahai umat yg bangang dan bodoh,menyalak2 sana sini pada yg jenis tak cukup gaji ni dan tidak berpendidikan ini.Yg penting pada mereka yg hdk naik gaji atau tangga gaji yg lebih bagus gi belajar ambil MASTER atau PHD.Now kerajaan memberi 2 kenaikan tangga gaji yg ada MASTER dan 3 kenaikan yg ada PHD...ANDA BILA LAGI >? hdk macam mereka ni GI BELAJAR jgn duduk merungut,mengfitnah org lain atau kecoh2 pasal gaji kecil yg tak cukup2 .

Tanpa Nama berkata...

PA low class mcm2 merungut biasala bro.Hdk gaji disamakan dgn JUSA baru puas hati rasanya kikiki :)

Tanpa Nama berkata...

Pada fikiran aku yg bodoh ini antara sebab hrga rumah yang mahal adalah krn,

-pengawalan hrga rumah oleh kerajaan yg lemah,dgn membenarkan org asing memiliki kediaman dgn hrga yg mahal dinegara ini tanpa kawalan terutama dibandar2 besar,ini menyebabkan pemaju berlumba2 membina kediaman yg untung tinggi.
-berlaku diskriminasi oleh pemaju bangsa cina terhadap pembeli rumah dlm kalangan melayu contoh aku pernah merasainya,nk cerita pun panjang.
-syarikat2 glc kerajaan pun tidk nmpak kesungguhan utk membina rumah yg berkualiti dgn harga berpatutan,spti UDA,PERBADANAN MEMAJU NEGERI, ANAK SYARIKAT PNB,DAN LAIN2,masing2 berlumba utk mengejar keuntungan,dn reputasi diri sbgai ceo.
-kawalan penggunaan bahan2 asas pembinaan yg lemah oleh kerajaan menyebabkan harga yg tidk stabil dipasaran ini menyebabkan permintaan yg tinggi dan kesan harga pun tinggi
-kos tanah juga amat penting dgn harga tanah yg terlalu tinggi menyebabkan hrga rumah pun meningkat, hal ini kerana pemaju akn biarkan tanah di sesuatu kawasan meningkat baru mereka akn mula pembinaan.
- RASUAH SUSAH NK CERITA SENDIRI INGAT LA

Tanpa Nama berkata...

masuk bakul angkat sendiri mereka yg beri komen ni,malahan asik tak puas hati pada GAJI org lain ajer.hdk samakan dgn PM yop gaji agaknyorler

usin berkata...

salah satu penyelesaian yang boleh dilaksanakan. kerajaan perlu kawal kenaikan harga rumah yang melampau. pantau persatuan pembinaan seperti REHDA daripada kegilaan mencekik leher pembeli rumah. tetapkan harga syiling setelah sesuaikan dgn harga bahan pembinaan.

Tanpa Nama berkata...

Banggalah kerja dgn kerajaan Yop.Mereka yg kerja di sektor swasta asik di tindas,malahan kenaikan ciput atau bonus pun tiada langusung.Berbanggalah Yop,BERSYUKURLAH YOP kerana masih tidak terpinggir dan tetap dibantu mahupun tidak byk yg dihrpkannya

Tanpa Nama berkata...

BILA ALLAH MELETAKAN KITA DIATAS JGN KITA LUPA MEMANDANG DIBAWAH, INGAT NIKMAT ALLAH HANYA PINJAMAN SEMATA-MATA,JGN MEMBUATKAN BERSIKAP SOMBONG DAN MEGAH,JIKA ALLAH NK MENGAMBIL BALIK NIKMAT SEMENTARA ITU BILA2 MASA ALLAH BOLEH TARIK BALIK.JADI GUNAKAN NIKMAT KESENANGAN YG ALLAH BERI ITU UTK MEMBANTU MEREKA YG MEMERLUKAN BKN MENGHINA MEREKA LAGI.

Tanpa Nama berkata...

salah satu penyelesaian yang boleh dilaksanakan. kerajaan perlu kawal kenaikan harga rumah yang melampau. pantau persatuan pembinaan seperti REHDA daripada kegilaan mencekik leher pembeli rumah. tetapkan harga syiling setelah sesuaikan dgn harga bahan pembinaan.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

YUP AKU SETUJU KERAJAAN TERLALU BERLEMBUT DGN PUAK2 REHDA NI DEMI KEPENTINGAN BANGSA MEREKA SAJA, AKU SALUTE DGN USTZ AZIZAN DI KEDAH DULU TDK TUNDUK DGN REHDA YG NK HADKAN UTK KUOTA BUMI 30% SAJA, MAI MUKRIZ LINGKUP KOUTA UTK BUMI 50% DIPOTONG BALIK JADI 30% SAJA, DSR PENGKIANAT MELAYU, SEPATUT BUKAN 50% SAJA MALAH 80% KALAU MENGIKUT MAJORITI BANGSA.

Tanpa Nama berkata...

SIAPA MAKAN CILI DIA TERASA PEDASNYA
MASAKAN POKOK BERGOYANG JIKA TIADA TIUPAN ANGIN
ALLAH BERFIRMAN DALAM AL-QURAN: "SESUNGGUHNYA ALLAH MENYURUH (KAMU) BERLAKU ADIL DAN BERBUAT KEBAJIKAN, MEMBERI KEPADA KAUM KERABAT, DAN ALLAH MELARANG PERBUATAN KEJI, KEMUNGKARAN DAN PERMUSUHAN. DIA MEMBERI PENGAJARAN KEPADAMU AGAR KAMU DAPAT MENGAMBIL PENGAJARAN".( QS AN-NAHL{16}: 90)

ALLAH BERFIRMAN DALAM AL-QURAN: "HAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN HENDAKLAH KAMU JADI ORANG-ORANG YANG MENEGAKAN (KEBENARAN) KARENA ALLAH, MENJADI SAKSI DENGAN ADIL. DAN JANGANLAH SEKALI-KALI KEBENCIANMU TERHADAP SATU KAUM, MENDORONG UNTUK KAMU BERBUAT TIDAK ADIL. BERLAKU ADILLAH KARENA ADIL ITU LEBIH DEKAT KEPADA TAKWA. DAN BERTAQWALAH KEPADA ALLAH, SESUNGGUHNYA ALLAH MENGETAHUI APA YANG KAMU KERJAKAN". (AL-MAIDAH [5] : 8)

ALLAH SWT TIDAK SUKA TERHADAP PERBUATAN ZALIM, PERHATIKAN FIRMAN-NYA BERIKUT INI : “ADAPUN ORANG-ORANG YANG BERIMAN DAN MENGERJAKAN AMALAN-AMALAN YANG SALEH, MAKA ALLAH AKAN MEMBERIKAN KEPADA MEREKA DENGAN SEMPURNA PAHALA AMALAN-AMALAN MEREKA; DAN ALLAH TIDAK MENYUKAI ORANG-ORANG YANG ZALIM”. (QS ALI IMRAN [3] : 57).

DAN PERHATIKAN JUGA FIRMAN-NYA YANG LAIN: “DAN BALASAN SUATU KEJAHATAN ADALAH KEJAHATAN YANG SERUPA, MAKA BARANG SIAPA MEMAAFKAN DAN BERBUAT BAIK MAKA PAHALANYA ATAS (TANGGUNGAN) ALLAH. SESUNGGUHNYA DIA TIDAK MENYUKAI ORANG-ORANG YANG ZALIM”. (QS. ASY SYUURA [42] ; 40)

Tanpa Nama berkata...

DASAR KERAJAAN UMNO 30% UTK BUMI ITULAH JADINYA

Tanpa Nama berkata...

“SESEORANG YANG DIBERI KEKUASAAN (JABATAN) OLEH ALLAH SWT, KEMUDIAN IA TIDAK MENEGAKKAN KBENARAN DAN TIDAK MENCEGAH KEMUNGKARAN, IA TIDAK AKAN MENDAPATKAN BAU HARUMNYA SURGA.” (HR. AL-BUKHARI).

“CELAKALAH PARA PEMIMPIN, CELAKALAH PARA PEJABAT, CELAKALAH PARA PENGEMBAN AMANAT. NANTI PADA HARI KIAMAT MEREKA PASTI BERHARAP TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMEGANG JABATAN ITU, (AMANAH ITU TELAH MEMBUAT) TENGGUKNYA BERGANTUNG PADA BINTANG, TEROMBANG AMBING DIANTARA LANGIT DAN LANGIT” (HR.AHMAD).

Tanpa Nama berkata...

RABU, 18 DISEMBER 2013, TAKLIMAT BAGI J17 KE JA29 DI KEMENTERIAN KERJA RAYA.

SEKIAN MAKLUMAN DAN TINDAKAN

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
KEBANGGAN OMAR OSMAN J17 NAIK J29
BERKUATKUASA JULAI 2013

KEJADIAN RUNTUHAN SILING DIHOSPITAL SERDANG
20 Jan 2011 Rutuhan dilobi Utama
30 Jan 2012 Runtuhan dilobi Utama
13 Ogos 2013 Runtuhan Di Jabatan Kecemasan (3 nurse dan 1 Doktor cedera)
30 Sept 2013 Runtuhan Di Wad Bersalin
14 Nov 2013 Runtuhan di Zon Merah Jbt. Kecemasan
9 Dis 2013 Kuarters Kakitangan Hospital Serdang

Selasa, Disember 10, 2013 12:06:00 PTG


TAK DER KENA MENGENA JURUTEKNIK DENGAN SILING RUNTUH...

BANJIR DIKUANTAN ADAKAH KENA MENGENA DENGAN JPS (JABATAN PENGAIRAN DAN SALIRAN)

MAMAT NI KALAU BERANI, SILA TAMPILKAN DIRI... JABATAN MANA?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
lama dah dok perhati...yang gred 17 berbelanja macam gred 29..yang gred 29 shoping macam gred 41..yang gred 41 berboros macam gred 48..yang bergred 48 berkereta macam bergred 54..yang gred 54 berumah mewah macam JUSA C dll...naiklah gaji beratus peratuspun....masalah tidak dapat diselesaikan...sebenarnya pemaju yang bijak dan pandai..harga rumah berdasarkan jumlah minima gaji penjawat awam..contohnya yang bergred 44 boleh buat loan sampai 300k...maka pemaju pun naikkan harga rumah sampai 300k..baru ni bank negara telah keluarkan syarat baru pada pinjaman segera pada 10 tahun saja...siapa yang melenting...puak-puak Cupecs jugak..kalau boleh puak-puak kopek ni suka PA hidup dalam hutang keliling pinggang...senang cakap..periksa hphone masing-masing...biarpapa asal bergaya.

Selasa, Disember 10, 2013 12:42:00 PTG


SUKA HATI ABAH KO JER BUAT STATEMENT... MANDAI MANDAI JER JUSTIFIKASI HAL EKONOMI RUMAH TANGGA ORANG LAIN... HEHEHE...

Tanpa Nama berkata...

RABU, 18 DISEMBER 2013, TAKLIMAT BAGI J17 KE JA29 DI KEMENTERIAN KERJA RAYA.

SEKIAN MAKLUMAN DAN TINDAKAN

Tanpa Nama berkata...

Bisinglah wahai umat yg bangang dan bodoh,menyalak2 sana sini pada yg jenis tak cukup gaji ni dan tidak berpendidikan ini.Yg penting pada mereka yg hdk naik gaji atau tangga gaji yg lebih bagus gi belajar ambil MASTER atau PHD.Now kerajaan memberi 2 kenaikan tangga gaji yg ada MASTER dan 3 kenaikan yg ada PHD...ANDA BILA LAGI >? hdk macam mereka ni GI BELAJAR jgn duduk merungut,mengfitnah org lain atau kecoh2 pasal gaji kecil yg tak cukup2 .

......................................................................

COPY PASTE

أي شيء، هو موقف متغطرس ومتجبر الإنسان

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

RABU, 18 DISEMBER 2013, TAKLIMAT BAGI J17 KE JA29 DI KEMENTERIAN KERJA RAYA.

SEKIAN MAKLUMAN DAN TINDAKAN

Selasa, Disember 10, 2013 1:29:00 PTG

=================================

terima kasih bro...bagi info ...terkini... hari hari kat blog ni J 17 asyik kena kutuk 24 jam...
dlm blog ni .... ada je IBLIS IBLIS Laknatullah dalam blog Cuepacs ni...jom so;at Zohor....

Tanpa Nama berkata...

Perlu kawalan dan hadkan pembelian rumah kepada mereka yang ada rumah. Sekarang ni seorang boleh beli sampai 10 rumah pun kalau dia mampu. situasi ini yang akan menyebabkan harga rumah tidak dapat dikawal kerana sentiasa ada permintaan. Akibatnya harga rumah menjadi semakin mahal..Pembelian rumah mendapatkan keuntungan kepada pemain hartanah. Beli 300,000 jual balik kepada pembeli rumah pertama yang terdesak 350,000. untung atas angin 50,000.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata... KEBANGGAN OMAR OSMAN J17 NAIK J29 BERKUATKUASA JULAI 2013

KEJADIAN RUNTUHAN SILING DIHOSPITAL SERDANG 20 Jan 2011 Rutuhan dilobi Utama 30 Jan 2012 Runtuhan dilobi Utama 13 Ogos 2013 Runtuhan Di Jabatan Kecemasan (3 nurse dan 1 Doktor cedera) 30 Sept 2013 Runtuhan Di Wad Bersalin 14 Nov 2013 Runtuhan di Zon Merah Jbt. Kecemasan 9 Dis 2013 Kuarters Kakitangan Hospital Serdang

Selasa, Disember 10, 2013 12:06:00 PTG

.......
setahu aku, projek besar mcm ini direct nego, lepas tu ada consultans, ada site engineer, ada cow...
bila berlaku kes macam ini, tangkap Ir..yang chop and sign drawing....yang mengatakan bangunan itu selamat.......
kalau negara mat saleh habis semua akan di siasat....

Tanpa Nama berkata...

PEMBANTU TADBIR SOLAT HAJAT MOHON KENAIKAN GRED

N 17 JADI N 21

N 22 JADI N 26 TIME BASE

N 26 JADI N 28 TIME BASE

PERBANDINGAN HARGA RUMAH

TAHUN 2002 TERES 1 TINGKAT

RM 80,000.00

TAHUN 2012 TERES 1 TINGKAT

RM 180,000.00 !

Tanpa Nama berkata...

“Mana perginya peri kemanusiaan anggota penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam membantu mangsa banjir di Kuantan? Saya sifatkan mereka sebagai tidak berhati perut dan kejam.”

Itu kata penyelaras bantuan mangsa banjir, Nordiana Abdul Rahman yang kesal apabila lori muatan barangan mangsa banjir ditahan selepas tol Gombak dan dikenakan saman atas alasan membawa lebih muatan.

Jelas Nordiana, sepatutnya penguat kuasa JPJ yang menahan lori tersebut lebih berhati perut kerana barangan yang dihantar adalah untuk membantu mangsa banjir, bukan untuk dijual di pasar lambak.

“Kalau lebih muatan dan tidak benarkan lori meneruskan perjalanan, apalah salahnya benarkan kami keluarkan barang tersebut sehingga cukup muatan yang dibenarkan?

“Ini tidak, JPJ terus denda pemandu sebanyak RM150 manakala syarikat lori yang membawa barangan tersebut disaman RM450 tanpa ada tolak ansur sedikit pun,” katanya kepada MalaysiaGazette baru-baru ini.

Lebih teruk, Nordiana memberitahu, penguat kuasa JPJ itu yang agak sombong dan kasar turut menggertak pemandu lori untuk membawa lori tersebut ke stesen penimbang yang bakal dikenakan hukuman lebih berat.

“Saya memang tak faham wujudnya anggota kerajaan yang tidak bertimbang rasa dalam membantu mangsa banjir. Kami pun bukannya boleh sampai ke Kuantan kerana laluan di tutup.

selanjutnya disini : http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=10526
aku pon beci JPJ. mcm lahanak. kete puok2 dia cam lahanak sekor2 xikut pon peraturan mentang dia JPJ. aku hrtu kete opis ade jambol pon dia saman. bodo JPJ. mmg bodo JPJ malaysia

Tanpa Nama berkata...

Salam. Sy ingin kongsi sikit pada PA semua. Umur sy 26 tahun. Genap 3 tahun saya bekerja mendapat taraf berpencen saya telah membeli rumah teres satu tingkat RM138k. Bayaran bulanan rm684 . Saya buat full loan kerajaan tanpa mengeluarkan sedikit wang pun kecuali untuk kemasukan air dan elektrik bawah rm400. Jadi nasihat saya pada penjawat awam yang baru bekerja beli lah rumah.kalau kita tak beli rumah akan tetap mahal. Tolong jangan buat personal loan . Beli kereta ikut kemampuan anda. Sy beristeri dan punyai rumah. Kereta myvi sahaja. Kawan saya pakai kereta honda atau seumpanya.padahal gaji kami sama. Loan sana sini. Sy hidup sedarhana. Lebihan gaji selepas bayar keta bayar rumah saya simpan. Belanja la ikut gred gaji anda jgn gred anda 29 anda nk bergaya sama dgn gred 41. Saya hanya ingin memberi pendapat sahaja.salah silap maaf.

Tanpa Nama berkata...

Salam. Sy ingin kongsi sikit pada PA semua. Umur sy 26 tahun. Genap 3 tahun saya bekerja mendapat taraf berpencen saya telah membeli rumah teres satu tingkat RM138k. Bayaran bulanan rm684 . Saya buat full loan kerajaan tanpa mengeluarkan sedikit wang pun kecuali untuk kemasukan air dan elektrik bawah rm400. Jadi nasihat saya pada penjawat awam yang baru bekerja beli lah rumah.kalau kita tak beli rumah akan tetap mahal. Tolong jangan buat personal loan . Beli kereta ikut kemampuan anda. Sy beristeri dan punyai rumah. Kereta myvi sahaja. Kawan saya pakai kereta honda atau seumpanya.padahal gaji kami sama. Loan sana sini. Sy hidup sedarhana. Lebihan gaji selepas bayar keta bayar rumah saya simpan. Belanja la ikut gred gaji anda jgn gred anda 29 anda nk bergaya sama dgn gred 41. Saya hanya ingin memberi pendapat sahaja.salah silap maaf.

Selasa, Disember 10, 2013 2:38:00 PTG
__________________________________
sangat setuju dengan pendapat diatas, saya gred 48, tapi beli rumah rm220,000 je, walaupun mampu beli semiD. pakai kereta pesona jer...so setiap bulan saya ada lebihan pendapatan rm1000 setelah bayar semua perbelanjaan. saya ingin hidup sederhana...sekurang2 nya saya tak hidup dibebani hutang yang tinggi....

Tanpa Nama berkata...

TIDAK SEMUA PA SOKONGAN HIDUP BERGAYA. KEBANYAKKAN BERTANGGUNGJAWAB MEMBERI KESEJAHTERAAN KPD KELUARGA SEPERTI KAMU JUGA.

NAIK KAN SOKONGAN N/W22 KE 26, W32 KE W36..SUPAYA MEREKA DPT JUGA MENIKMATI PENAMBAHBAIKKAN SEPERTI SKIM "J" DAN "G"

Tanpa Nama berkata...

TIDAK SEMUA PA SOKONGAN HIDUP BERGAYA. KEBANYAKKAN BERTANGGUNGJAWAB MEMBERI KESEJAHTERAAN KPD KELUARGA SEPERTI KAMU JUGA.

NAIK KAN SOKONGAN N/W22 KE 26, W32 KE W36..SUPAYA MEREKA DPT JUGA MENIKMATI PENAMBAHBAIKKAN SEPERTI SKIM "J" DAN "G"

Selasa, Disember 10, 2013 3:26:00 PTG
************************************************************

SAYA AMAT SETUJU DENGAN ULASAN TUAN. SUDAH MENJADI TABIAT BAGI MANUSIA ADAKALANYA MEMPUNYAI SIFAT HASAD DENGKI. KEKADANG MEREKA HANYA MEREKA CIPTA BAGI MENYAKITKAN HATI DAN CUBA MENYEKAT REZEKI ORANG LAIN. BAGI GOLONGAN ITI SETIAP IMBUHAN HANYA UNTUK MEREKA SAHAJA DAN JIKA DAPAT PADA GOLONGAN LAIN MULALA MEREKA DENGKI DAN SAKIT HATI

Tanpa Nama berkata...

saya seorang PT dulu PAR saya telah membeli rumah setelah mendapat pemberian taraf berpencen tahun 2007 duit tu terus saya belikan rumah sebelum ini saya tinggal di kuarters kerajaan harga rumah tahun 2007 juga telah meningkat sedangkan kelayakan saya baru 96000 pada mase itu jadi saya beli rumah dengan pinjaman bank harga rumah yang saya beli RM 145000.00 saya hanya buat pinjaman sebanyak RM 129000,00 sahaja untuk pengetahuan saya hanya seoranG PT dan suami hanya seorang despatch pada ketika itu .sekarang harga rumah yang saya beli telah mencecah 380k ke atas bayangkan la ...jadi jangan jadi kan alasan untuk kita tidak memiliki rumah sedangkan saya dulu pun x mampu juga kelayalakan perumahan pun sikit tapi saya membuat pinjaman bank bersama suami .jangan gunakan pinjaman peribadi utk membeli yang tak perlu belilah rumah untuk harta di masa depan

Tanpa Nama berkata...

Pemaju dah dengar yg naik gaji lagi pada skim skim baru yg Ada Master dan PHD, ada peluang lagi naik harga rumah......

Kumpulan pelaksana berijazah mahukan kenaikan gaji yg munasabah dgn kelulusan semasa....

Kumpulan pelaksana dan mempunyai ijazah dlm skim perkhidmatan semasa, bekerja SKim J dan punyai ijazah Kejuruteraan..

Kumpulan pelaksana dan mempunyai ijazah bukan dlm skim perkhidmatan, bekerja skim J dan punyai ijazah lain seperti Teknologi maklumat, Statistik, Pembangunan dan sebagainya...

Berilah laluan kerjaya yg munasabah kpd kumpulan pelaksan diatas....

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PA SOKONGAN SUSAH NAK BELI RUMAH SEKARANG. DAH LAH HARGA RUMAH NAIK MACAM TAK TERKAWAL, TAMBAHAN PULA DGN KOS SARA HIDUP YG MENINGKAT

Tanpa Nama berkata...

BERIKAN JUGA PA SOKONGAN YG MEMPUNYAI IJAZAH, INSENTIF SUPAYA MEREKA ADA MODAL ATAU SUMBER UNTUK MENYAMBUNG SAMPAI KE PERINGKAT SARJANA MALAH KE PERINGKAT PHD.

BARU DIKATAKAN UTK MENTRANSFORMASIKAN PERKHIDMATAN AWAM YG BERILMU DAN BERKUALITI DLM MENUJU WAWASAN 2020.

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin klu x amanah mmg salah, sama juga dgn rakyat biasa.

Allah berfirman di dalam al quran,

jika kamu bersyukur aku lipat gandakan nikmat mu, jika kamu kufur nikmat, ingat lah azabku amat pedih.

PA ni dah la kerja tak seberapa selalu curi tulang pula dah tu x reti nak bersyukur lalu Allah tariklah berkat rezeki dan buat nafsu mereka buas, dan naikkan pemerintah yang mereka x suka, sebab mereka x pernah bersyukur.

Gaji pelaksana tapi nafsu macam pegawai, gaji pegawai nafsu mcm jusa c, kereta kalahkan cina businessman, alih2 budget lari pergi kereta saje. 

So salah sape,

Wallahuaklam

Tanpa Nama berkata...


Jelas Nordiana, sepatutnya penguat kuasa JPJ yang menahan lori tersebut lebih berhati perut kerana barangan yang dihantar adalah untuk membantu mangsa banjir, bukan untuk dijual di pasar lambak.
----------------------------------
penjawat awam JPJ tu memang tak ada otak @#%&!

Tanpa Nama berkata...

...So salah sape,

Wallahuaklam

////////////////////////////

Salah kete kot, pesal dia jadi kete? Kete ,estilah mahal. Pesal dia tak jadi beskal, klau beskal mesti murah, kankankan?

Tanpa Nama berkata...

Bkn takat nk beli rumah,nk bli moto pn xlepas ni dek potong oleh jbtan rm400 sebulan untuk yg menduduki quarters.apetah lg nk buat loan personal.elaun rumah bg rm275 tp kacau separuh COLA yg mentotalkan semuanya brjumlah RM400.quarters yg diduduki ni ntah ape2 kelas xtau la.mohon dikaji untuk jbtn Bomba ni.

Tanpa Nama berkata...

Takkan le nko.. ex5 bukan rm4500 ke.. bulan2 byr brp? Hp bnyk kot..

Tanpa Nama berkata...

Title: EX5 untuk dijual .
Condition: Used
Price: RM 2,500.00

Description: salam 1 malaysia ,disini ade sebijik EX5 tahun 2008 untuk dijual rm2500. Condition moto baru lepas salin khas untuk owner baru. roktek sampai 10.2013 .. document sume complete .
berminat sms atau koll 0176903245

Tanpa Nama berkata...

PA zaman dahulu jgn nak eksyen kata PA sekarang ni nak pakai canggih. Tak ada totak apa. U dulu kerja pakai SPM ape... Orang sekarang degree...itu pun kena loan pelajaran. Kereta ada murah ka? Kena pakai proton dekat RM500 sbln bayar. Nak isi air kencing ka ganti minyak? Minyak dah RM300 sbln. kalau hantar anak sekolah tambah lagi RM200. Sebulan dekat 1ribu hal kereta ni. Rumah nak beli, harga mana ada bawah 200K. Tpaksa beli RM260K, byr bulanan dekat RM1400. Bil lagi, dah la tariff elektrik meningkat. Belum lagi langgan internet, terpaksa sebab semua pakai online. Nak ambik slip gaji pun online. Pandai2 kata PA kehendak melampau. Sekarang mana ada jual TV besar, semua jual LCD,LED.... Cuba bagi tau mana dia rumah bawah 100K?

Tanpa Nama berkata...

Tanye la Bomba2 yg dok Quarter brape kene ptg bulan2. Skang ni kalo paham ape yg aku cube trangkan ialah,kalo dah dlm slip pn dah ptg bnyk,nk bli uma pn xtau la bila lyk brdasarkn slip gaji ni.dah la kene pakse duk quarters.dipotongnye bnyk.xgune la bg Elaun Quarters RM275 n COLA RM250..sabo je le..moto aku ade je.

Tanpa Nama berkata...

O sori. Ak igt ko nk bli moto pon x lepas.

Tanpa Nama berkata...

Kembalikan degree berasaskan kepandaian,

SPM 5A > degree dan guru
4A - 3A diploma
2A - 1A sijil
0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

Beri biasiswa penuh kepada pelajar SPM 10A

Biar bodo buat kerja bodo pandai buat kerja pandai

Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kekurangan buruh di sektor pertanian dan pembinaan dan kekurangan pembantu rumah.

Adil buat semua.

Di Jepun pekerja pembersihan di panggil jurutera pembersihan dengan gaji RM5000.

Tanpa Nama berkata...

Tapi prestasi mcm tahi terlalu utamakan gaji. Inilah prinsip hidup org kite yg malas berusaha cerminkan kekurangan diri. Ini hakikat skrg, pentingkan gaji daripada prestasi dan usaha gigih.

suraya berkata...

Hye suraya here,sure can..anything just contact my number 012-8233552 ocay..hugs :)

http://malaysia.backpage.com/TranssexualEscorts/local-malay-friendly-shemale-available-in-kuala-lumpur-27/2751232

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya gomen kena ubah cara... bila kpi setahun skali, itu yg ramai hilang sasaran...

patutnya SKB (Sasaran Kerja Bulanan) tiap tiap bulan kena ada sumbit laporan kerja, tahap mana dah tercapai... kerja utama di samping kerja iringan.

ramai sangat P.A, duk di opis layan movie sambil kaki boleh bersila di atas kerusi high-back... di sebalik partition yang strategik.

bukan semua begitu... tapi ramai begitu.

itu satu hal... yang datang awal pagi, punch kad... pukul 10 dah kuar, gi part time... petang ada supporter punch kad utk ceo ni.

eloklah semua pejabat perlu peralihan guna thumb print.

bukan mendengki pada yg sedemikian... tapi ikrar amanah, aku janji khidmat...

Tanpa Nama berkata...

Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara

Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa

Agama Asas Pegangan
Perlembagan Negara Dijulang
Rukunegara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

NURUL IMAN NADIA berkata...

sangat setuju dengan pendapat diatas, saya gred 48, tapi beli rumah rm220,000 je, walaupun mampu beli semiD. pakai kereta pesona jer...so setiap bulan saya ada lebihan pendapatan rm1000 setelah bayar semua perbelanjaan. saya ingin hidup sederhana...sekurang2 nya saya tak hidup dibebani hutang yang tinggi....

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
SOKONG KENYATAAN INI
SEPATUTNYA KITA KENA RESPECT PENGOMENTAR TAHAP ZUHUD MACAM INI

Tanpa Nama berkata...

NURUL IMAN NADIA berkata...
sangat setuju dengan pendapat diatas, saya gred 48, tapi beli rumah rm220,000 je, walaupun mampu beli semiD. pakai kereta pesona jer...so setiap bulan saya ada lebihan pendapatan rm1000 setelah bayar semua perbelanjaan. saya ingin hidup sederhana...sekurang2 nya saya tak hidup dibebani hutang yang tinggi....

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
SOKONG KENYATAAN INI
SEPATUTNYA KITA KENA RESPECT PENGOMENTAR TAHAP ZUHUD MACAM INI


Selasa, Disember 10, 2013 8:04:00 PTG

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Tulis sapa sapa pun boleh... hakikat sebenar mcmn kita pun tak tahu...

cuba kejer kat LEMBAH KLANG, rumah teres ada ker 220,000

umah apartment 3 bilik mmg yer... parking sapa cepat dia dapat...

Tanpa Nama berkata...

Ak baca kat fb ustazah tulis,

Bertugas 2 tahun d sabah, 4x mnta tukar, transit di perak 8 tahun 16x minta tukar dpt blk kulim 4x mnta tukar x dpt2 balik sp.

--ustazah xde komitmen org suruh p dakwah org sabah dia keja minta tukaq.

Guru pmpn, tggl sebumbung dengan suami adalah hak asasi manusia.

--bdk2 pun berhak terima pendidikan, ni cikgu syik pikiaq dlm kain.

Xda komitmen mcm azrul shaizul nijam ajijon

Baik berenti woi!

Tanpa Nama berkata...

Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara

Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa

Agama Asas Pegangan
Perlembagan Negara Dijulang
Rukunegara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

Selasa, Disember 10, 2013 7:51:00 PTG
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

Itu bagi yang sudah dapat imbuhan kenaikan Gred. Jika tidak dapat mereka inilah paling lantang kutuk kerajaan dan seringkali menghemtan kerajaan.

Amat malang bagi rakyat Malaysia apatah lagi terpaksa mengemis ditanah sendiri bagi yang tiada rumah. Sepatutnya JPA dan Cuepacs malu sebagai amanah PA yang tidak dapat menunaikan amanah sepenuhnya.

Malangnya Malaysia amat kaya tetapi rakyat mengemis dibumi sendiri akibat angkara nafsu sarakag JPA dan Cuepacs yang menyekat PA untuk memiliki rumah.
Sudah pasti akan terdapat golongan akan mempertikaikan kenyataan ini. Tapi itulah hakikatnya sebenar. Bayangkan bayaran bulanan rumah kini mencecah purata RM 800.00. Bayangkan gaji dalam kumpulan pelaksana yang baru menjawat?????

Tanpa Nama berkata...

Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara

Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa

Agama Asas Pegangan
Perlembagan Negara Dijulang
Rukunegara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata... KEBANGGAN OMAR OSMAN J17 NAIK J29 BERKUATKUASA JULAI 2013

KEJADIAN RUNTUHAN SILING DIHOSPITAL SERDANG 20 Jan 2011 Rutuhan dilobi Utama 30 Jan 2012 Runtuhan dilobi Utama 13 Ogos 2013 Runtuhan Di Jabatan Kecemasan (3 nurse dan 1 Doktor cedera) 30 Sept 2013 Runtuhan Di Wad Bersalin 14 Nov 2013 Runtuhan di Zon Merah Jbt. Kecemasan 9 Dis 2013 Kuarters Kakitangan Hospital Serdang

Selasa, Disember 10, 2013 12:06:00 PTG

.......
setahu aku, projek besar mcm ini direct nego, lepas tu ada consultans, ada site engineer, ada cow...
bila berlaku kes macam ini, tangkap Ir..yang chop and sign drawing....yang mengatakan bangunan itu selamat.......
kalau negara mat saleh habis semua akan di siasat....
Selasa, Disember 10, 2013 1:57:00 PTG
TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
DIMANA SILAPNYA APABILA KEJADIAN INI TIADA TITIK NOKTAHNYA?. BAYANGKAN BERAPA KOS WANG DIPERUNTUKKAN KEPADA JABATAN KERJA RAYA MEMANTAU PERLAKSANAAN PROJEK INI DARI BERBAGAI UNIT/BAHAGIAN JKR TERMASUKLAH JURUTERA, PEN.JURUTERA DAN JURUKTEKNIK MENYELIA DAN MEMANTAU KERJA-KERJA TERSEBUT.
BEGITU JUGA PISA MALAYSIA KEDUA DARI TERCOROT.
HAKIKATNYA SEMAKIN KERAJAAN MENCURAH IMBUHAN DAN WANG KEPADA KAKITANGAN JABATAN INI DENGAN MENAIKKAN GRED SEMAKIN TERNAMPAK KELEMAHAN ALLAH TUNJUKKAN. MAAF SEKIRANYA TERKASAR DAN MENGURIS TETAPI ITULAH REALITINYA.

KITA LIHAT DAHULU KEPAKARA N PEKERJAAN KITA MEMBINA BANGUNAN TANPA SOKONGAN PERALATAN CANGGIH DAN ILMU YANG TINGGI TETAPI BANGUNAN GAGAH PERKASA. BEGITU JUGA GURU DAHULU DIBAYAR DENGAN IMBUHAN YANG TERLALU SEDIKIT TETAPI HASIL YANG DIKELUARKAN AMAT MENGANGGUMKAN.
LA TAHZAN INAALAHA MAANA (JANGAN BERSEDIH SESUNGGUH ALLAH BERSAMA KITA) BAGI ORANG YANG TERANIAYA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Ak baca kat fb ustazah tulis,

Bertugas 2 tahun d sabah, 4x mnta tukar, transit di perak 8 tahun 16x minta tukar dpt blk kulim 4x mnta tukar x dpt2 balik sp.

--ustazah xde komitmen org suruh p dakwah org sabah dia keja minta tukaq.

Guru pmpn, tggl sebumbung dengan suami adalah hak asasi manusia.

--bdk2 pun berhak terima pendidikan, ni cikgu syik pikiaq dlm kain.

Xda komitmen mcm azrul shaizul nijam ajijon

Baik berenti woi!

Selasa, Disember 10, 2013 8:23:00 PTG

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

yang ko nak dengki kat dia apahal... lantak dia la...

ada peluang balik bertugas di semenanjung... dia apply la...

ada dia amik duit hang...

lantak dia la...

Tanpa Nama berkata...

DIMANA SILAPNYA APABILA KEJADIAN INI TIADA TITIK NOKTAHNYA?. BAYANGKAN BERAPA KOS WANG DIPERUNTUKKAN KEPADA JABATAN KERJA RAYA MEMANTAU PERLAKSANAAN PROJEK INI DARI BERBAGAI UNIT/BAHAGIAN JKR TERMASUKLAH JURUTERA, PEN.JURUTERA DAN JURUKTEKNIK MENYELIA DAN MEMANTAU KERJA-KERJA TERSEBUT.

------------------------------------------------------------------

silapnya... silapnya orang yang nak komen tanpa tahu kebenaran sebenar... huhuhu...

Tanpa Nama berkata...

Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara

Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa

Agama Asas Pegangan
Perlembagan Negara Dijulang
Rukunegara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Ranking Carian "Bogel, Seks" Mengikut Bandar

Pengguna Internet di Kuantan dan Kota Baru paling suka mencari bahan-bahan berunsurkan seks berbanding bandar-bandar lain di negara ini, menurut data daripada sebuah enjin carian Internet.

Dua bandar ini berada di tangga teratas dalam senarai 10 bandar utama yang mencari perkataan-perkataan "bogel", "gambar bogel", "Melayu bogel", "seks Melayu" dan "cerita seks" di enjin carian terkenal Google.com.

Sementara Kota Baru hanya mengatasi Kuantan dalam carian perkataan "sex" (seks) atau "porn" (pornografi).

Sewaktu disemak oleh mStar Online hari ini, bandar ketiga yang paling suka mencari perkataan "bogel" ialah Alor Star, dan diikuti Kota Kinabalu, Batu Pahat, Johor Bahru dan Petaling Jaya.

Untuk carian perkataan "Melayu bogel", Batu Pahat menduduki tempat ketiga dan diikuti bandar-bandar Johor Bahru, Petaling Jaya, Klang dan Shah Alam.

Selain Kuantan dan Kota Baru, "gambar bogel" diminati di Alor Star, Kota Kinabalu, Batu Pahat, Johor Bahru dan Petaling Jaya.

Perkataan "seks Melayu" pula turut digemari di Klang, Batu Pahat, Johor Bahru, Petaling Jaya dan Ipoh.

Kuantan dan Kota Baru masing-masing menguasai tangga kedua dan keempat untuk carian perkataan "cerita seks", sementara kedudukan-kedudukan lain dikuasai boleh bandar-bandar utama di Indonesia kecuali Batu Pahat di tempat kesembilan.

Tanpa Nama berkata...

Data ini dikumpul oleh Google Trends, salah satu daripada aplikasi syarikat Internet terkemuka Google.com. Bagaimanapun syarikat ini memaklumkan enjin pengesan trend masih di peringkat pembinaan.

Ahli psikologi Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr. Jas Laile Suzana Jaafar melihat perkembangan ini sebagai suatu yang "biasa", lebih-lebih lagi di Kelantan yang mengamalkan dasar lebih konservatif dalam hal-hal sensitif seperti seksualiti.

"Kalau remaja yang cari, itu biasa kerana pada peringkat inilah mereka akil baligh dan mereka perlu mencari maklumat mengenai seksualiti untuk memahami perubahan yang berlaku ke atas diri mereka," katanya kepada mStar Online hari ini.

"Kalau dia tanya ibu bapa atau kawan-kawan, berapa banyak sangat dia boleh dapat? Dalam konteks Kelantan pula, ibu bapa tidak mengambil pendekatan terbuka apabila membincangkan soal seksualiti dengan anak-anak."

Sikap ibu bapa, menurutnya, telah membudaya di kalangan masyarakat negara ini yang menganggap seks sebagai perkara terlarang.

Dr Jas Laile menjelaskan, kesulitan sebegini akan mendorong golongan remaja untuk mendapatkan maklumat daripada media-media lain seperti video atau Internet.

"Mereka mencari maklumat ini sebab ingin tahu, tambahan pula ada halangan budaya dan penguatkuasaan," katanya, sebagai ketua Jabatan Antropologi dan Sosiologi UM, yang kelihatan tidak terkejut apabila diajukan soalan sedemikian.

Tambahnya, ada pengkaji berpendapat pencarian bahan-bahan seks di Internet itu boleh disalahgunakan sehingga mendorong kesan "ketagihan" apabila pelayar siber menghabiskan lebih 40 jam sebulan.

Namun, beliau mempertikaikan keputusan data-data di Google Trends kerana ia tidak memberikan gambaran yang lebih jelas, seperti tidak menggambarkan kumpulan umur pengguna Internet.

"Kita tidak boleh buat kesimpulan mudah kerana kalau satu perkara dalam kajian ini salah, habis semua salah," tegas Dr Jas Laile.

Google Trends di laman rasminya mengakui maklumat yang digambarkan oleh aplikasi enjin carian popular ini bukanlah kayu pengukur paling tepat kerana ia hanya menganalisis sebahagian daripada perkataan-perkataan yang dicari di Google.com.

Seorang penulis buku perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) pula beranggapan kebanyakan pengguna Internet yang mencari kandungan bahan-bahan berunsur seks adalah pengguna baru.

Oon Yeoh berkata, pengguna baru cuba memastikan sejauh mana ruang siber boleh memberikan mereka bahan-bahan ini, berbeza dengan media-media jenis lain.

"Golongan ini sejak sekian lama mendapat maklumat yang telah ditapis melalui TV atau majalah. Bagi mereka, Internet adalah media yang baru dan mereka akan cuba menggunakannya dengan memasukkan kata kunci sebegini," katanya, yang pernah bertugas sebagai wartawan.

"Di kawasan bandar, masyarakatnya telah lama terdedah dengan Internet dan kandungan seperti ini tidak lagi mengasyikkan mereka. Kebanyakan mereka telah mula menggunakan Internet untuk perkara-perkara yang lebih berfaedah."

apa pendapat anda?

Tanpa Nama berkata...

LANTAK PUKIMAK HANG KALU XDAK KOMITMEN BAIK SWASTAKAN JA GURU

Tanpa Nama berkata...

AKU RASA TERHINA TAK MAMPU BELI RUMAH SEBAB TIAP2 HARI AKU SEWA BILIK HOTELLLLLLLLL

Tanpa Nama berkata...

Orang macam ko kerja kat hutan pun xdpt beli rumah sbb suka berlagak nak pki kereta mahal, hp 3, tmnet lagi, flat screen tv, astro sport chanel, njoi xpandang.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
LANTAK PUKIMAK HANG KALU XDAK KOMITMEN BAIK SWASTAKAN JA GURU

Selasa, Disember 10, 2013 9:03:00 PTG

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ikut suka JPA, ikut KPM la...

ada amik duit ko...

ko adoo...

NURUL IMAN NADIA berkata...

NURUL IMAN NADIA berkata...
sangat setuju dengan pendapat diatas, saya gred 48, tapi beli rumah rm220,000 je, walaupun mampu beli semiD. pakai kereta pesona jer...so setiap bulan saya ada lebihan pendapatan rm1000 setelah bayar semua perbelanjaan. saya ingin hidup sederhana...sekurang2 nya saya tak hidup dibebani hutang yang tinggi....

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
SOKONG KENYATAAN INI
SEPATUTNYA KITA KENA RESPECT PENGOMENTAR TAHAP ZUHUD MACAM INI


Selasa, Disember 10, 2013 8:04:00 PTG

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Tulis sapa sapa pun boleh... hakikat sebenar mcmn kita pun tak tahu...

cuba kejer kat LEMBAH KLANG, rumah teres ada ker 220,000

umah apartment 3 bilik mmg yer... parking sapa cepat dia dapat...


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

PENGOMENTAR DIATAS TU ZUHUD....MENINGGALKAN DUNIA, DENGAN MENGEJAR AKHIRAT SEMATA2....SESUAILAH DENGAN PEPATAH ORANG TUA-TUA.....AKHIRAT DIJUNJUNG, DUNIA DIKELEK.....APABILA YANG DIJUNJUNG TIDAK SETABIL, KITA HARUS MELEPASKAN DUNIA UNTUK MEMBERI TUMPUAN KEPADA AKHIRAT.....

Tanpa Nama berkata...

Thanks you very much bro...aku tetap hadir..

Tanpa Nama berkata...

Ada la aku bayaq cukai..

Hari2 melalak dlm fb mcm kpm nk layan hang sorang..

Rabiah tu lambang pengorbanan x padan dgn hang yg manja pki lmbng puting budak lgi padan..

Mcm baguih sgt.. klu hang berenti belambak org len nk keja..

Hang adoo..

Tanpa Nama berkata...

Berita Baik Untuk Pembantu Tadbir


KUALA LUMPUR, 10 Dis (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam

Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menggesa kerajaan menambah baik skim perkhidmatan

bagi petugas di gred 17 dan ke atas.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata kira-kira 650,000 penjawat awam berada

dalam kumpulan gred berkenaan dan ada antara mereka sudah berkhidmat hampir 15

tahun.

"Kumpulan ini dipanggil sebagai kumpulan pelaksana satu dan terdiri daripada

jawatan pembantu tadbir, termasuk juga badan beruniform seperti Imigresen,

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan sebagainya," katanya kepada pemberita

di Wisma Cuepacs hari ini.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan 100 skim perkhidmatan akan dikaji semula

awal tahun depan selepas 81 skim disemak dan ditambah baik di bawah Bajet 2014.

Terdahulu, beliau mempengerusikan mesyuarat perjumpaan khas yang dihadiri

hampir 200 penjawat awam di gred berkenaan bagi membincangkan isu semakan semula

kenaikan gred gaji bagi kumpulan gred 17 di sektor awam.

-- LAGI

CUEPACS-GRED 2 (AKHIR) KUALA LUMPUR

Omar berkata beliau menjangkakan semakan gred gaji bagi penjawat awam di

gred berkenaan dilaksana selewat-lewatnya Mei 2014.

"Kalau boleh, perkara ini (kenaikan gred) dibuat pada sambutan Hari Pekerja

iaitu pada 1 Mei 2014 nanti supaya golongan ini mendapat berita gembira setelah

lama berkhidmat di sektor awam," katanya.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata Cuepacs akan melancarkan kutipan derma

khas bagi membantu meringankan beban mangsa banjir di dua negeri yang terjejas

teruk iaitu Pahang dan Terengganu.

"Kita akan menghantar surat untuk tujuan mengutip derma khas bagi mangsa

banjir ini kepada Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa selewat-lewatnya

minggu depan. Saya harap semua jabatan dan agensi menyokong usaha ini," katanya.

Beliau turut menyambut baik langkah kerajaan menetapkan gaji permulaan lebih

tinggi bagi penjawat awam yang mempunyai kelayakan akademik Doktor Falsafah

(PhD) dan Sarjana.

"Langkah itu akan dapat menarik minat golongan muda untuk berkhidmat sebagai

ahli akademik pada masa akan datang," katanya.

-- BERNAMA

Tanpa Nama berkata...

Pesanan saya ...
saya gred 48. nak senang mudah dalam hidup ni. Pastikan beli tunai kecuali rumah dan kereta. Jangan buat bank loan. Sepanjang saya bekerja, cuma sekali buat bank loan. itupun beli tapak rumah. Pakai kereta unser yang dah berusia 12 tahun. Senang kan?

Tanpa Nama berkata...

Apa cerita staf yang ada master dapat 2 kenaikan gaji dan yang phd dapat 3 kenaikan? Macam mana pula dengan nasib PA berijazah yang tak dapat naik ke 41? Kerajaan tak adil!!!

Tanpa Nama berkata...

LANTAK PUKIMAK HANG KALU XDAK KOMITMEN BAIK SWASTAKAN JA GURU
____________________________________
nak swastakan guru?
boleh jer....
tapi ko ader ke duit nak bayar guru swasta tue? skrang semua free pun ko hidup tak menentu...........

NURUL IMAN NADIA berkata...

TAPAK RUMAH SEKARANG INI SUSAH HENDAK DICARI........KALAU TAPAK SULAIMAN MUNGKIN ADA.......

Tanpa Nama berkata...

ikut pd kemampuan. jika mampu beli tapak rumah, belilah............ jika tdk bkemampuan, tapak sileiman sudah memadai.

Tanpa Nama berkata...

anpa Nama berkata...
Apa cerita staf yang ada master dapat 2 kenaikan gaji dan yang phd dapat 3 kenaikan? Macam mana pula dengan nasib PA berijazah yang tak dapat naik ke 41? Kerajaan tak adil!!!
Selasa, Disember 10, 2013 10:52:00 PTG
-----------------------------------------------------------
OOOOOOOOOOOoooooooooooooooooooo gitu pulak, kau p la buat master plak... nanti naik la 2 tangga gajiiiiiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

PEMBANTU TADBIR SOLAT HAJAT MOHON KENAIKAN GRED CUEPACS DAH RESPON

N 17 JADI N 21
TIME BASE 13 THN NAIK N 26

N 22 JADI N 26
TIME BASE 7 TAHUN NAIK N 28
( HARI PERTAMA TAHUN KE 21 BERKERJA DAH KUP N 28 )

N 26 JADI N 28 SAMPAI PENCEN !!

N AKAN BERKERJA DENGAN LEBIH GIGIH KERANA MENGEJAR TIME BASE ITU !!!!

Tanpa Nama berkata...

Dalam perkembangan lain, Omar berkata Cuepacs akan melancarkan kutipan derma

khas bagi membantu meringankan beban mangsa banjir di dua negeri yang terjejas

teruk iaitu Pahang dan Terengganu.
----------------------------------------------------------------------
Pas ni kau orang boleh tengok gaji bomba dan askar yang bantu mangsa banjir pula diberi kenaikan. Ekaun JPAM akan ditambah. Golongan PT dan anak beranaknya... gigit gusi je laaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Beli rumah yang dilelong oleh pihak bank .

Lepas tu buat ubahsuai sikit .

Jimattttttttttt

Tanpa Nama berkata...

termasuk laaa jugakkkk

N 17 JADI N 21
TIME BASE 13 THN NAIK N 26

N 22 JADI N 26
TIME BASE 7 TAHUN NAIK N 28
( HARI PERTAMA TAHUN KE 21 BERKERJA DAH KUP N 28 )

N 26 JADI N 28 SAMPAI PENCEN !!

Gigit apa-apa pun boleeeh

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pesanan saya ...
saya gred 48. nak senang mudah dalam hidup ni. Pastikan beli tunai kecuali rumah dan kereta. Jangan buat bank loan. Sepanjang saya bekerja, cuma sekali buat bank loan. itupun beli tapak rumah. Pakai kereta unser yang dah berusia 12 tahun. Senang kan?

Selasa, Disember 10, 2013 10:41:00 PTG

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A'ah yer la... betul la... senang... senang bagi yang 48, yang gred 17 below... sama gak... honda cup gak yang bleh...

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah tau gaji honda cup, buat cara honda cup, pi tengok almera tu buat apeee....

sodar la sikit, ukuq baju jangan letak kat model patung tu weiiii

Tanpa Nama berkata...

Saya gred 32 ja .kete ada 3 satu bmw satu alphard dan satu myvi.rumah ada dua semi d.yang penting jgn harap sangat gaji memang tak cukup kena pandai cari lubang lain

Tanpa Nama berkata...

JOM TUKAR KERAJAAN PRU-14 NIE KEPADA PAKATAN RAKYAT.

Sebab-sebabnya:
1. Harga rumah mampu milik paling rumah RM200 ribu tapi rumah Jamil Khir RM12 juta.
2. Harga kereta nasional Persona RM58 ribu, Preve RM90 ribu, Suprima S RM85 ribu, My V RM62 ribu, di buat di malaysia tapi kereta anak Nzari Hummer RM1 juta.
3. Cukai tanah, cukai pintu, cukai harta, cukai pendapatan semakin naik tapi Menteri-Menteri ada ladang berpuluh ekar di Australia.
4. Gaji PM,TPM,MENTERI,YB,SENATOR RM50-60 ribu tak termasuk MOU sana-sini, gaji PA Malaysia paling rendah di dunia berdasarkan dengan kos sara hidup.
5. Harga barangan semakin naik spt gula, beras, gandum, barangan berempah, dsbnya tapi MENTERI,YB,KSN,KSU,KPPA breakfast, dinner di hotel-hotel 5 star.
6. Harga barangan kereta spt tayar, minyak enjin, minyak gear, barangan spare 4 semakin naik tapi KSN,KSU,KPPA,PTD,MENTERI,YB pakai kereta Mercedes AMG, BMW 9 series, Hummer dllnya.
7. Harga minyak semakin naik, ramai rakyat malaysia tertekan dengan kenaikan harga minyak kerana ia satu kegunaan harian bagi kenderaan bermotor tapi YB,MENTERI,KSN,KSU,KPPA,PTD tuang minyak kat kereta sekali-sekala lebihnya ada org sponsor atau driver pakai fard minyak.
8. Gred 41-54 senang naik, 4 tahun berkerja dah naik gred 44, 5 tahun lagi kerja naik 48, 7 tahun kerja lagi naik 52-54 sampai pencen nak mampos tapi gred 17 berkhidmat 13 tahun(tak masuk akal) barau naik 22, lepas tue 13 tahun lagi baru naik 26, jumlah perkhidmatan 30 tahun, sape punya dasar bodoh-tolol nie, makan duit haram agaknya bagi anak-bini makan..
9. GST akan dikuatkuasakan, bermakna semua barangan akan naik termasuk dengan perkhidmatan, skg pun harga semua barang sudah naik bawa RM100 tiada apa yg dapat, yg dapat ikan sekilo, beras, gandum, sayur kobis dan 2 biji kelapa tapi KSN,KSU,KPPA,MENTERI,YB diperuntukan bajet untuk barangan dapur.

Sebab inilah kami nak 1.42 juta PA tukar kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

teres stingkat 138k..biar btl.. d sabah apartment tgkat 4 178k..

Tanpa Nama berkata...

mana skim perlaksana ada diploma, sijil atau berkhidmat lebih 15 tahun ke atas, terus jea temuduga kenaikan pangkat ke gred 32,36, yg mana ada ijazah dan master sama juga temuduga terus untuk kenaikan pangkat ke gred 41. Ini presiden dan ahlinya nie buta kayu agaknya, jgn bebal sgt nak berfikir tue, kerajaan ada jea peruntukan tue, dana petronas ada, buat projek mega-mega ada pulak duit sampai berbilion ringgit.. ape da, kalau kerajaan tak bantu penjawat awam, tukar jealah kerajaan sedia ada nie..

Tanpa Nama berkata...

Sewa rumah la sampai mati, daripada tinggalkan anak bini dgn hutang rumah, mana satu pilihan anda? berhutang sampai mati atau sewa rumah?

Tanpa Nama berkata...

Buat rumahh la bro

Tanpa Nama berkata...

Biasanya Golongan berpendapatan rendah tidak terjejas dengan kos sara hidup sekarang berbanding dgn golongan berpendapatan tinggi, contoh, kenaikan/pelarasan gaji gred rendah tidak melebihi 50% berbanding dengan gred yang lebih tinggi...betul tak?¿

Tanpa Nama berkata...

Sayang semua kpd Penjawat awam Malaysia.....

Transformasi atau perubahan adalah bagus utk kesejahteraan hidup manusia yg dilantik sebagai khalifah dimuka bumi ini....Alhamdulilah..

Transformasi kenaikan harga rumah adalah tidak bagus tetapi tingkatkan keselesaan rumah yg dibuat adalah bagus.....

Transformasi atau penambahbaikan beberapa skim perkhidamatan sektor awam baru baru ini tidak seimbang.....contoh ada setengah skim walaupun jumud tetapi landasannya dari pmr boleh sampai kpd gred stp/diploma (Kumpulan pelaksana),Naik pangkat, gaji dan laluan dan peluang kemajuan kerjaya yg baik dan bergantung kpd PA...

Landasan kumpulan pelaksana yg berijazah dan pegalaman lebih 20 tahun (diploma, sarjan muda, mungkin masters), tiada apa landasan kemajuan kerjaya seperti kenaikan gaji, pangkat,laluan dan peluang kerjaya yg baik dan munasabah kpd kumpulan ini..motivasi kpd pegawai ug meneruskan hasrat kerajaan pegawai meningkatkan ilmu pengetahuan utk memberikan perkhidmatan atau menambahbaik sistem penyampaian kerajaan dsnnya..

Relevan dan rasional diperlukan...

Tanpa Nama berkata...

Apa cerita staf yang ada master dapat 2 kenaikan gaji dan yang phd dapat 3 kenaikan? Macam mana pula dengan nasib PA berijazah yang tak dapat naik ke 41? Berilah laluan dan peluang kerjaya yg munasabah kpd kumpulan ini...

Tanpa Nama berkata...

kau nie matematik lingkup kea.. kalau gaji RM980, sewa rumah RM300, api-air RM80, anak sekolah RM250, barangan dapur serta minyak motor sebulan RM200 bakinya gaji RM150, baki tue untuk standby sakit-pening sekeluarga.. lainlah mcm kau org berpendapatan tinggi, kau tau tak makna berpendapatan tinggi yg diwar-warkan oleh kerajaan, maknanya gaji melebihi RM7 ribu sebulan, golongan nie lagi tak cukup duit walau gaji berpuluh-puluh ribu, besar kerak katakan, kalau hidup berserderhana, lebih pada cukup, pergi haji 5-6 kali boleh, ini tak cukup sebabnya kereta mercedes AMG dan BMW harga RM550 ribu, breakfast, lunch,dinner di Hotel 5 Star sekali sarapan RM500, Rumah banglo 3 tingkat RM1-2 juta, pembantu rumah 3 org, gaji RM 2 ribu, anak-anak hantar ke sekolah international school sebulan bayaran RM2 ribu, melancung ke paris, australia, dubai dsbnya..RM10 ribu.. sebab tulah tak cukup, nak cukup sebat projek sana-sini dan korupsi..

Tanpa Nama berkata...

Perkongsian pintar...

kenaikkan terbaru skim melibatkan pemegang masters dan PHD, menggalakkan lebih ramai penjawat awam terutamanya yg muda dptkan kelulusan tersebut...

Seruan kerajaan yg dah lamapun, menggalakkan pegawai kerajaan terutama diperingkat kumpulan sokongan (skim dahulu) memilikki kelulusan tertinggi sebaik mungkin dgn mengamalkan falsafah pembelajaran berterusan..dah ramai PA kumpulan pelaksana berkelulusan akedemik dari diploma, srajan muda dan pun masters,..tapi laluan kerjaya dan peluang kerjaya mereka banyak halangannya......kumpulan ini pun perlukan penambahbaikan...utk pengetahuan ada PA masih membayar pinjaman pelajaran samada PTPTN atau JPA ataupun kedua duanya, bayaran dan yuran anak belajar di kolej dan juga sekolah, sudah pasti bayaran biasa rumah, utiliti dsbnya yg jadi kemestian utk survival hidup......oleh itu perlukan zaman pencerahan bagi kumpulan ini....

Tanpa Nama berkata...

Ini kalilah...atau lain kalilah
Touch n Go....atau just go
Dah rasa baru terasa.
Di mana janji2 manis mu????

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kalau dah tau gaji honda cup, buat cara honda cup, pi tengok almera tu buat apeee....

sodar la sikit, ukuq baju jangan letak kat model patung tu weiiii

Rabu, Disember 11, 2013 7:52:00 PG

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sebab sedar la yang naik honda cup tu...

skrg ni, artikel ni bertajuk :

"RASA TERHINA TAK MAMPU BELI RUMAH SENDIRI"

so bukan persoalan keter atau motor.

tapi RUMAH...

Tanpa Nama berkata...

KENAPA DI LEMBAH KLANG, PEMAJU LEBIH UTAMAKAN RUMAH BERTARAF MEWAH.

PATUT DALAM TOWNSHIP ADA JUGA RUMAH KOS SEDERHANA DAN KOS RENDAH.

Tanpa Nama berkata...

PA low class mcm2 merungut biasala bro.Hdk gaji disamakan dgn JUSA baru puas hati rasanya kikiki :)

```````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````


لا يكون رجل متغطرس ومتكبر

Tanpa Nama berkata...


Pesanan saya ...
saya gred 48. nak senang mudah dalam hidup ni. Pastikan beli tunai kecuali rumah dan kereta. Jangan buat bank loan. Sepanjang saya bekerja, cuma sekali buat bank loan. itupun beli tapak rumah. Pakai kereta unser yang dah berusia 12 tahun. Senang kan?

``````````````````````````````````````````````````````````````````````

إذا كنت سعيدة، ممتن للغاية .. يجب أن يكون لمساعدة المحتاجين

Tanpa Nama berkata...

KUALA KUBU BHARU: “Saya geram kerana pelaburan dalam projek tanaman serai berkelompok ini mengakibatkan saya kerugian puluhan ribu ringgit,” kata Mohamad Diah Hamidon, 31, mangsa sindiket pelaburan tidak berdaftar secara sah.

Menurutnya, dia seorang daripada 35 mangsa yang mengalami kerugian RM600, 000 selepas melabur antara RM5,000 dan RM30, 000 seorang mengikut saiz tanah yang dilabur untuk projek tanaman serai di kawasan Felda Sungai Tengi di sini.


Katanya, dia kerugian RM15,000 selepas menyertai projek itu awal tahun lalu dan kini hampir berputih mata kerana masih gagal mendapatkan semula wang dibelanjakan itu.

“Saya dan rakan kecewa apabila diperdaya anak tempatan yang gagal memaklumkan status pelaburan itu.


“Kami mendapat tahu pemilik syarikat terbabit melarikan diri bersama wang pelaburan kami ke Kelantan beberapa bulan lalu,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.


Mohd Diah berkata, dia bersama mangsa lain membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Kubu Bharu, pada 16 Oktober lalu.

Katanya, dia tertarik menyertai skim pelaburan pertanian itu apabila dijanjikan pulangan serta keuntungan melebihi RM80,000.


Seorang lagi mangsa, Rizal Kasmu, 26, berkata, dia melabur RM10,000 dengan dijanjikan pulangan mencecah RM68,000 mengikut hasil tuaian serai seluas lebih sehektar.

Namun, katanya, bagaikan indah khabar dari rupa, apabila dia bukan saja tidak menerima bayaran keuntungan, malah syarikat terbabit masih berhutang benih serai bernilai RM2,500.


“Berdasarkan perjanjian, saya sepatutnya menerima hasil keuntungan RM17,000 untuk 0.4 hektar tanah yang diusahakan. “Namun, walaupun syarikat itu sudah menuai hasil serai seluas 0.4 hektar, tetapi keuntungan dijanjikan belum diterima,” katanya.


Rakannya, Rahsidi Hussain, 36, berkata, wang RM10,000 yang dilaburkan dalam projek itu lesap begitu sahaja.


Menurutnya, kini pengurus syarikat yang turut mendaftarkan dua lagi syarikat dimiliki isteri dan adik-beradiknya menghilangkan diri bersama hasil dan wang pelaburannya.


“Saya memulakan projek itu pada Jun 2009 dan berdasarkan surat perjanjian, saya mampu menuai hasil tanaman itu selepas enam bulan.


“Tetapi, kami ditipu,” katanya yang berasal dari Ampang, Selangor.

Tanpa Nama berkata...

Hitam atau putih.

Lebih sejuta kakitangan kerajaan dilarang melakukan pekerjaan kedua. Tapi, ramai melakukannya.

Sebagai pemandu teksi, pelayan atau pembantu gerai jualan makanan, selepas habis waktu bekerja untuk menambah pendapatan bagi melangsai sewa rumah, pinjaman kereta dan mencari keselesaan kewangan untuk bulan berikutnya.

Ahmad, 28, seorang kerani di Kementerian Kewangan tidak ingat sejak bila hutangnya mula keliling pinggang. Pinjaman pertamanya dibuat untuk berkahwin, mengadakan kenduri di kampungnya di Terangganu.

Bukan untuk bermewah tapi ia menelan belanja RM10,000. Dalam tempoh singkat, beliau membeli peralatan elektrik secara sewa beli, menyebabkan gaji bulannya RM1,500 dihabiskan untuk membayar hutang.

Bagi menambah pendapatan, beliau setiap malam menjadi pemandu teksi untuk beberapa jam sebelum bekerja semula di Kementerian Kewangan, keesokannya.

Adakah beliau menyesal terlibat dalam hutang? Ya, tetapi menyedari sambutan Aidilfitri hanya sebulan lagi, tekanan untuk berbelanja bertambah sedangkan beliau ketiadaan wang.

Bukan beliau seorang. Tinjauan The Malaysian Insider mendapati ramai kakitangan kerajaan terjebak dalam masalah hutang - rumah, kereta dan kad kredit. Inilah penyakit yang mengheret isi rumah di Malaysia ke tahap bahaya.

Semakin rajin seseorang itu, semakin mudah dia melakukan pekerjaan kedua manakala mereka yang terdesak mencari peminjam 'ah long'.

Statistik menunjukkan setiap sebahagian besar tenaga kerja di Malaysia menghabiskan pendapatan boleh guna mereka untuk lunas pinjaman isi rumah.

Ramai pasangan muda mengambil kesempatan kemudahan berhutang untuk membeli kondominium mahal dan membayar pinjaman kereta suami isteri, malah ada mahasiswa membuat pinjaman sekalipun belum bekerja.

Mohamed Khalil Jamaldin, Ketua Komunikasi Korporat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Hutang memberitahu The Malaysian Insider: "Satu daripada puncanya ialah gaya hidup. Mereka terjebak dalam perangkap lantaran perancangan kewangan yang buruk."

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan pula mendapati ramai anak muda di negara ini diisytihar muflis biarpun belum memperoleh gaji pertama.

Jumaat minggu lalu, Bank Negara mengambil tindakan drastik untuk mengatasi masalah hutang dengan membuat pengumuman bahawa penggadaian dihad pada usia 35 tahun dan pinjaman peribadi pada 10 tahun, selain memansuh pra-kelulusan pinjaman rumah

Bank Negara menyedari isu rumah rakyat Malaysia meningkat 12 peratus setiap tahun sejak lima tahun lalu. Sebagai perbandingan, kenaikan 13 peratus hutang isi rumah di Korea Selatan setahun, dianggap serius.

Pakar ekonomi juga mendapati beberapa indikator hutang isi rumah di Malaysian sangat teruk. Contohnya, hutang isu rumah ialah 140 peratus daripada pendapatan boleh guna. Ia sama dengan kadar di Amerika Syarikat dan 150 peratus lebih rendah daripada pendapatan boleh guna di Korea Selatan.

The Financial Times baru-baru ini memberi amaran betapa hutang isi rumah di Malaysia paling tinggi di rantau ini sekaligus menjadikan kedudukan ekonomi dalam risiko.

Mengikut Johanna Chua dari Citigroup, penduduk negara ekonomi ketiga di rantau ini terutama golongan berpendapatan rendah terdedah sebagai penanggung hutang yang paling besar secara keseluruhan.

Lonjakan hutang itu menggerunkan kerajaan dan ia bukan semata-mata atas alasan kewangan.

Ini mengakibatkan ramai rakyat negara ini tidak membayar pinjaman dan tidak mampu menanggung perbelanjaan bulanan.

Situasi ini juga boleh mendorong kepada masalah sosial yang pastinya memberi kesan politik. - 9 Julai 2013.

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah mendekati seorang ketua jabatan yang telah bekerja hampir 30 tahun dan mempunyai lebih sepuluh orang anak hidup tanpa hutang sepanjang kariernya. Hampir kesemua anak-anak beliau di beri pendidikan secukupnya.Beliau bekerja sepenuh masa dengan kariernya sahaja. Segala urusan kewangan keluarga diurus secara tunai.

Pada mulanya saya beranggapan ia bukan langkah bijak dalam kewangan keluarga namun saya melihat beliau gembira dengan jalannya itu. Saya berbual dengan beliau untuk mendapatkan strategi kewangannya

Saya: Apa pandangan Tuan Haji tentang hutang?

Tuan Haji: Hutang ada yang baik dan ada yang buruk. Tapi saya berpegang kepada hadis Nabi “Jiwa seorang mukmin itu tersangkut dengan hutangnya sehingga hutangnya dilunaskan.” (Riwayat Ahmad, Ibnu Hajar dan Tarmizi). Jadi walau kita mati syahid tetapi masih berhutang tersangkutlah kita.

Saya: Kalau Tuan Haji rasa ada hutang yang baik mengapa Tuan Haji tidak mengambilnya? Contohnya macam beli rumah?

Tuan Haji: Faizul, saya boleh mengambil hutang baik hari ini tapi saya tidak tahu kehidupan saya esok. Mungkin hidup atau mati. Bagi saya beli rumah bukan keperluan lagi. Keperluan saya sekarang menyewa rumah kampung sahaja. Selagi kita kerja makan gaji, sampai masa akan berlaku perpindahan. Sehingga hari ini saya telah berpindah tujuh kali. Kalau saya beli rumah disini esok saya kena pindah ke tempat yang jauh dah kena jual semula. Jadi bukanlah itu rumah saya lagi. Saya hanya tolong jaga rumah untuk orang lain namanya.

Saya: Apa strategi Tuan Haji untuk membeli rumah?

Tuan Haji:Semasa saya muda saya telah membeli tanah (secara tunai) beberapa relung di Ulu Kenas. Masa tu harga masih murah lagi. Sekarang saya sedang menyimpan wang untuk membuat rumah sendiri bila bersara nanti. Maknanya saya memang akan buat rumah saya sendiri dan takkan dijual sehingga akhir hayat Insya Allah.

Saya: Bukankah harga barang untuk buat rumah masa Tuan Haji bersara akan meningkat lagi, jadi nilai wang yang Tuan Haji simpan sekarang tak sepadan dengan rumah seorang bos?

Tuan Haji: Betul. Bos waktu bekerja,tapi bila dah bersara bukan bos lagi. Tiada lagi gred dan pangkat. Anak-anak pun dah tak duduk sekali dengan kita. Kadang-kadang saja balik. Jadi buat rumah seadanyalah.

Saya: Orang makan gaji selalu “outstation” dan menginap di hotel untuk tugas rasmi. Tuan Haji gunakan kad kredit?

Tuan Haji: Saya tiada kad kredit. Biasa guna tunai. Sekarang guna kad debit. Orang makan gaji, memang perlu sediakan tabung untuk perjalanan dan penginapan mesyuarat, kursus dan sebagainya. Bila kita buat tuntutan, duit tuntutan tersebut akan dimasukkan ke dalam tabung tadi. Jadi duit itulah yang dibuat “rolling”. Tabung untuk saya lebih kurang RM 8ribu. Jadi saya tak perlu kad kredit.

Saya: Biasanya kita akan beli kereta yang bersesuaian dengan jawatan dan saiz keluarga kita. Apa pandangan Tuan Haji?

Tuan Haji: Saya pun sama. Anak saya ramai jadi saya beli van “second hand” (RM 20ribu tunai melalui simpanan). Untuk ulang alik kerja dengan Iswara (RM 10ribu tunai melalui simpanan). Yang penting bukan ada kereta tapi ada pengangkutan. Saya pun bahagia dengan cara begini sebab bila dapat gaji tak terfikir nak bayar hutang kereta.

Saya: Beli kereta lama ini tak tinggi ke “maintainance” nya?

Tuan Haji: Sebelum beli saya akan minta beberapa kawan automotif untuk melihat atau menilitinya. Saya berjanji selepas beli nanti saya akan upah mereka servis dan segala maintainance. Untungnya saya, mereka akan mencari kereta yang “the best.” Untungnya pada mereka telah mendapat seorang pelanggan setia. Sehingga hari ini nasihat mereka tidak menghampakan saya. Cuma kalau perlu berjalan jauh seorang diri saya lebih suka naik bas atau keretapi.

Saya: Bagaima Tuan Haji agihkan duit gaji ?

Tuan Haji: 50-50. 50 % simpanan dan 50% belanja. Simpanan tu termasuklah untuk kecemasan, outstation, belian tunai, pendidikan anak dan persaraan. Belanja itu termasuklah makan minum, belanja anak-anak dan utiliiti.

Unknown berkata...

Alhamdullilah, saya, ibu tunggal hanya mampu membeli rumah murah dengan harga RM55K tahun lepas (rumah 2nd hand). Mula-mula rasa malu pada kawan-kawan sebab cuma mampu beli rumah murah sedangkan mereka membeli rumah atas RM150k dan masing-masing berbangga membelinya, tapi saya bersyukur sebab mampu memiliki sebuah rumah yang berpadanan dengan pendapatan saya yang hanya RM2100 sahaja. Yang penting perlu berjimat cermat dan sentiasa menyimpan sedikit gaji sebagai tabungan.

Tanpa Nama berkata...

INSENTIF UNTUK PA SOKONGAN YG ADA IJAZAH PATUT JUGA DI BERI...

Tanpa Nama berkata...

INSENTIF UNTUK PA PELAKSANA BERIJAZAH DAN PENGALAMAN PATUT JUGA DI BERI...

Tanpa Nama berkata...

Poorrahh..!! Tuan hj kedaung, konon semua pakai tunai, mana dpt duit hah.. ape lagi tuan haji dpt sponsor la..malu-malu nak bagi tau pulak..!! Kalau dah gred DG48, N48 dah jadi ketua jabatan, ada la tukang sponsornya.. dah ada kuasa meluluskan projek, inden, peruntukan, dsbnya.. nak berlakon konon..cciitt.. tambi itu cite mau bagi tau kea, senyap-senyap suda la..

Tanpa Nama berkata...

Cadangan diadakan hari melupus atau memadamkan kelulusan ijazah pertama yg dimilikki oleh PA kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman......tidak ada berharga lagi....

Tanpa Nama berkata...

Nak berjimat ada 1001 cara.. pedulikan puak2 blagak tu, kerana merekalah BN masih berkuasa.. mereka x tahu bersyukur maka Allah naikkan pemimpin boros kpd mereka

Tanpa Nama berkata...

dah nak beli rumah teres tinggal kat kl memang la tak mampu kalo gaji ko setakat 3k jer sebulan..kalo pendapatan rendah beli la flat..mampu punya..kawan aku jururawat beli samapai 3 biji rumah salah satu rumah teres baru beli dkt kota kemuning..mampu pun..jururawat jer tu..belum lagi cikgu doktor ptd dan pegawai2 pnp lain

Tanpa Nama berkata...

Pesanan saya ...
saya gred 48. nak senang mudah dalam hidup ni. Pastikan beli tunai kecuali rumah dan kereta. Jangan buat bank loan. Sepanjang saya bekerja, cuma sekali buat bank loan. itupun beli tapak rumah. Pakai kereta unser yang dah berusia 12 tahun. Senang kan?
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

jadilah diri kita... Jgn cuba nak jadi diri orang lain. kalau buat rumah atau beli kereta contohnya, tak perlu nak lawan dgn orang lain. Tak perlu nak berhutang, bergadai begolok nak buat majlis kahwin anak besar2an. Tak perlu itu semua. Ingat, Orang akan kata kita tapi kita yang nak menanggung ini perlu cerdik. puji kereta capa perlu orangantik bergaya, baju cantik, majlis kenduri kahwin grand di hadapan kita tetapi orang juih mulut kata semua itu hutang... buat apa nak orang puji tetapi kita menderita.... saya ada pengalaman tengok anak buah yang setengah bulan gaji dah habis... pakai hp mahal, baru kerja dah sambar kereta 70 - 80 k.... buat apa semua tu... Hati sendiri menderita... nak jalan tak boleh sbb duit dah abih... tak guna juga kereta 80k tu...

Kesimpulan: JADILAH DIRI ANDA YANG SEBENARNYA. TAK PERLU NAK BERTANDING DENGAN ORANG YANG BERADA DI ATAS, LIHATLAH ORANG YANG LEBIH SUSAH DARIPADA KITA. JADI, KITA PUN TAK KISAH GRED BERAPA KITA INI... n1, n11, N41, N17, JUSA ATAU LAIN-LAIN.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan pusat n kerajaan negeri,negeri pembangkang semua sama je. xboleh harap mereka, kalu pembangkang benar2 sedar kesusahan rakyat sudah pasti negeri selangor n penang n kelantan akan mengawal harga rumah secara realistik. rumah yg di bina luar bandar pun minima di letak harga 230k. siapa yg luluskan projek ni? Apa peranan PBT tempatan? kalu kakitangan kerajaan bawah gred 29 mmg parah nak hidup di zaman skg..

Tanpa Nama berkata...

MOHON AGAR CEUPACS BERI PENJELASAN MENGENAI KAJIAN (ROMBAKAN SEMULA) ELAUN-ELAUN KAKITANGAN AWAM YANG DIJANJIKAN SEBELUM PILIHAN RAYA UMUM DAHULU. DIKATAKAN KEPUTUSANNYA AKAN DIUMUM PADA PENGHUJUNG TAHUN 2013

Tanpa Nama berkata...

patutnya puak depa nie, halau jer dulu zaman 40 an sebelum merdeka..baru ada akal, lani depa yg dok mencekik darah....alas an pemaju rumah masa akan dating, keluasan rumah 800-900 sqft...harga antara rm800k hingga rm1 juta...adakah masuk akal...cuba buat bancian, kebanyakan projek mewah , semua disapu oleh pembeli dari luar Negara..patut depa nie, tak dibagi buta pojek...semua spekulasi, kaut duit berjuta2...patut wujud satu peraturan penepatan harga rumah, mengikut popuplasi penduduka..bukannya buat projek , sepeti cendawan tumbuh lepas wujud, sini tak siap lg, sana mula projek..klu ikut sayalah, mmg saya cantas habis2an org2 mcm nie....

Tanpa Nama berkata...

ini cerita tahun bila kak..sekarang tahun 2013. dalam jangka masa hanya 5tahun harga rumah melambung gila..akak join PA 2007. mcmne pulak yang join PA tahun Selepas akak yg punya tanggungjawab laen selain dari anak isteri? janganlah pikir nasib manusia semua sama kak..kami hanya menuntut hak yang harapannya kabur tp masih tak terlambat dan kami masih berharap.kerana kami sayang negara dan kerja yang diamanahkan.walau ada diskriminasi dari PA yg berjawatan besar dalam PA..harapan tak pernah pudar kerana sinar mentari esok masih lagi berseri..

Unknown berkata...

artikel nya tentang membeli rumah sangat bagus sekali! Memberikan pemahaman yang baru bagi saya, salam dari Indonesia!

Regards,
Shinta Dewi - Editor Rubrik Properti Rumahku Situs Jual Beli Rumah di Indonesia.

Unknown berkata...

klau dok fkir stakat tu shj...bila nak maju dlm khidupan..mmg Islam mngamlkn ksdrhanaan...ttp jgn mnipu diri la mngtakn ckup apa yg ada & tiada hati utk mrasai knikmatn hidup dgn ingin prolehi hrta itu ini

Unknown berkata...

klau fkiran mikirkn skdr thap smartphone je...baik x yah bg pndangan...siapa xnk pkai smartphone der..gji ciput pn nk mrasa pkai....blh jd khndk...blh jd kprluan...tp mnusia la...xlari dr nfsu...lelain tu ckp mcm mnipu dri sndri....xprlu pkai keta bsar la..pkai mtor kap la...xmkn kfc la....mmbohong la smua tu

Unknown berkata...

ni ok la...bg idea..DSN & BN khasny mncontohi ngara2 maju...bukan jual hrtanah kpd pmaju...kmudian d jual mhal2...yg mmpu smua brbngsa Cina...blh tgk sndri dgn mta kpala sndri...

Unknown berkata...

ni xde kne mngene la dgn knaikn gred...ni smua Main Contractor org politik...sub sub2 kerja...pyment mreka nak..sub hrga mhal skit tp kualiti mreka tolak...mreka ambik sub yg murah...so hasilny??...

Shawn Antonio M.D berkata...

Hello,
Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda ingin mendapat kewangan yang stabil? Atau adakah anda ingin mengembangkan perniagaan anda? Kami menawarkan pinjaman korporat, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi dan pada kadar faedah sebanyak 2%, cuma lanjut SUN PINJAMAN DAN CUKAI ADALAH DI MANA ANDA PERLU BE. Tawaran ini adalah terbuka kepada semua orang yang akan diharapkan untuk membayar kembali pada masa kita menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan dipercayai untuk penerima di mana-mana bahagian dunia dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: sunloanandtaxcompany@gmail.com

Unknown berkata...

ZAP Finance adalah Lender Pinjaman Independen yang kompeten, profesional yang berpengalaman dan bersertifikat yang fokus pada keberhasilan Anda. Kami berkomitmen untuk memberikan solusi terbaik di bidang jasa pinjaman untuk klien kami. Kami memberikan Persetujuan Instan, Tidak ada jaminan, Low tarif, kami menyediakan semua jenis pinjaman sebesar 2%. Jika tertarik, hubungi kami melalui email di: zapfinancecompany@gmail.com

Theresa loan berkata...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan hanya 2%. Harapan anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. KERJA: .....................
4. NEGERI: ........................
5. SYARAT: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEKS: ............................
8. Umur ........................... ..
9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. BILANGAN KREDIT DIPERLUKAN: ..........
Pendapatan 11.Monthly ..................
12.DURATIO daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
SYARIKAT PINJAMAN Theresa
ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

Victoria Loans berkata...

Hello Kekasih di dalam Kristus,
Saya Menteri VICTORIA Osteen, Isteri kepada Pastor Joel Osteen Pastor Kanan Gereja Lakewood, gereja Protestan yang terbesar di Amerika Syarikat, Kami datang bersama-sama dan melihat bahawa sesetengah orang memerlukan sedikit bantuan kewangan dan bantuan jadi kami mengambil keputusan untuk membentuk sebuah syarikat pinjaman yang memberi manfaat oleh semua orang di atas 18, anda adalah daripada tidak penting tetapi apa yang kita jaminan anda adalah bahawa anda layak untuk pinjaman, anda mendapatkannya penghantaran hari yang sama ke akaun bank anda dengan syarat,
Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat lanjut e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com

Sandra Ovia Loan Firm berkata...

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, pinjaman untuk christmas pakej, tahun baru, seorang sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

Lady Jane berkata...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Widya Okta berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

maryan sani berkata...

Hello, Saya Puan Maryan sani Personal Loans Peminjam. Kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tahap yang lebih rendah sebanyak 2%. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan Pinjaman perniagaan untuk Meningkatkan perniagaan anda, membayar bil-bil dan meningkatkan fertilities Syarikat anda? anda telah ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami menyediakan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, ahli perniagaan dan wanita dan Kami tidak sekali pelanggan tergesa-gesa Kami dibayar, tetapi Beri mereka lebih banyak masa untuk membayar Ulasan pinjaman mereka yang mereka telah mengumpul dan kami bersedia untuk membantu orang-orang yang sanggup membayar mendaftar dengan syarikat kami dan kami berada di luar untuk membantu ramai orang dan Walau bagaimanapun, Peluang Kewangan adalah pada Door Step, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

WAHYUNI ELVIN berkata...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Unknown berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Adriana Malkova berkata...

Halo,
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

Alfred Nehemia berkata...

Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa

Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

Yuli berkata...

Halo,
Nama saya Yuli Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman di sini semuanya penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda dengan uang Anda, Saya mengajukan pinjaman sekitar 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan sekitar 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan lagi untuk biaya, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman,

Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Nyonya Olivia Daniel, dan saya mengajukan permohonan untuk 400 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tapi saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa jaminan. Saya sangat bahagia karena saya diselamatkan dari kemiskinan.

jadi saya menyarankan semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
Nyonya Olivia Daniel, melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com)

Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (yuliy3531@gmail.com)

sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

hendi Zikri didi berkata...

Apakah Anda mencari dana untuk melunasi Kredit?
Apakah Anda mencari dana untuk memulai bisnis baru?
Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pembiayaan yang buruk?
Apakah Anda perlu uang untuk berinvestasi di pabrik atau pertanian
Apakah Anda membutuhkan pinjaman modal besar?
Apakah Anda ingin membayar hutang besar?
Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
Pinjaman pinjaman yang ditawarkan oleh ibu Muslim adalah 100% pasti
jangan khawatir lagi


Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Nigeria dan Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman nigeria palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman dari Nigeria. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
 (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

juga bisa menghubungi mereka
PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

Widya Okta berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

Unknown berkata...

Kesaksian pinjamanKU
Nama saya Muhammad, Beberapa tahun yang lalu, saya kehilangan banyak dan banyak hutang, saya sangat takut, saya melarikan diri untuk sementara waktu karena hutang yang saya miliki. Klien dan pelanggan saya mengancam akan menangkap dan membunuh saya jika saya tidak membayar atau menangkap keluarga saya. Saya mencoba mendapatkan pinjaman tetapi kondisinya terlalu banyak karena saya tidak memiliki agunan untuk menyesuaikan pinjaman. Saya mencoba mendapatkan pinjaman melalui cara lain dan akhirnya saya jatuh ke tangan yang salah dan kehilangan banyak uang dan properti terakhir yang saya miliki. Saya benar-benar menyerah dan memutuskan untuk bunuh diri tetapi kemudian seorang teman saya memberi tahu saya tentang Dana Kredit Dunia dan itu cukup asli dan saya memutuskan untuk mencobanya dan percayalah bahwa itu adalah keputusan terbaik yang pernah saya buat. Saya mengajukan pinjaman senilai Rp900.000,00 dan setelah mengisi formulir dan hal-hal lain, pinjaman saya dikirimkan kepada saya dalam 24 jam ke depan. Pinjaman diberikan kepada saya dengan bunga 2% dan jangka waktu 10 tahun (jangka waktu pinjaman), saya tidak pernah percaya bahwa saya akan dibayar untuk memungkinkan saya membayar semua hutang saya dan memulai bisnis saya lagi.
Saya masih berterima kasih kepada mereka atas ketulusan dan transparansi mereka. Saya hanya ingin membantu siapa pun di grup atau laman ini, yang ingin mendapatkan pinjaman tidak perlu takut menghubungi dengan Dana Kredit Dunia melalui, email: - (worldcreditfunds@gmail.com).
kontak di whatsapp: +16318578905
Mereka adalah geniune dan bersedia membantu mengamankan pinjaman Anda tanpa banyak tekanan atau keterlambatan. Jika Anda memerlukan bantuan selama proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui alamat email saya muhammadkhann83@gmail.com. Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah mengecewakannya dalam melakukan pembayaran cicilan bulanan. Saya memutuskan untuk membagikan karya Allah yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

Mayfield Investment Trust Ltd berkata...

Halo,

Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)
ikhlas
Pengurus Pengiklanan.
John Dean
Mayfield Investment Trust Ltd
Nombor Syarikat: 00338670

charity white berkata...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

Yetty Sunarsih berkata...

Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

hendi Zikri didi berkata...

Apakah Anda mencari dana untuk melunasi Kredit?
Apakah Anda mencari dana untuk memulai bisnis baru?
Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pembiayaan yang buruk?
Apakah Anda perlu uang untuk berinvestasi di pabrik atau pertanian
Apakah Anda membutuhkan pinjaman modal besar?
Apakah Anda ingin membayar hutang besar?
Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
Pinjaman pinjaman yang ditawarkan oleh ibu Muslim adalah 100% pasti
jangan khawatir lagi

Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

juga bisa menghubungi mereka
PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

kelvin putri berkata...

Saya benar-benar ingin berterima kasih kepada Ibu Yuliana karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp 250.000.000 juta, saya telah berhutang lebih dari 3 tahun sekarang, dan saya mencari pinjaman dengan biaya rendah hingga akrros datang dan saya membaca dan belajar tentang ANTHONY YULIANALENDERS di blog ini yang memberi saya pinjaman untuk tingkat bunga 1%, setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer dan berharap datang lagi, maka pinjaman saya ditransfer ke rekening bank saya, saya menemukan bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog adalah benar-benar palsu karena semua keuangan saya telah menjadi hautang dipecahkan tahun 2018 ini, sekarang saya memiliki nilai yang layak dan usaha yang besar, saya ingin Anda memiliki keajaiban yang sama dalam hidup Anda cotact ibu yuliana melalui email di (anthony.yulianalenders@gmail.com) Anda dapat hubungi saya melalui email (putrikelvin123@gmail.com)

ROBBI berkata...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

JERRY berkata...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Lenders Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada TUHAN, saya mendapat pinjaman sebesar Rp. 70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Lenders mungkin TUHAN memberkati mereka semua, saran saya untuk mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak lender pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, kontak (anthony.yulianalender @ gmail.com) atau melalui whatsapp +2348138908619 Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya {jerryandi843@gmail.com}

Pregnancy berkata...

Adakah anda sangat tertanya-tanya, "Bagaimana untuk mendapatkan kembali suami saya?" selepas banyak masa berlalu tanpa suami anda kembali kepada anda? Sekarang anda terjebak dalam keadaan yang sangat terdesak, kerana minda anda terasa lelah, sementara tubuh anda sanggup pergi sejauh mana untuk mendapatkan kembali suami anda mengapa tidak menghubungi ejaan Dr.Yakaya yang e-melnya: Yakayatemple@gmail.com atau tambah dia di WhatsApp +2347050270227 dan dapatkan suami anda kembali dalam masa 24 jam

Unknown berkata...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda mencari Keuangan?
Apakah Anda mencari uang untuk memperbesar bisnis Anda?
Kami membantu individu dan perusahaan untuk mendapatkan pinjaman untuk bisnis
memperluas dan menyiapkan bisnis baru mulai berapapun jumlahnya. Dapatkan pinjaman dengan suku bunga terjangkau 1%, Apakah Anda memerlukan uang tunai / pinjaman untuk bisnis dan untuk menghapus tagihan Anda? untuk 100% guaranApakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda perlu Financtee kirimkan email sekarang untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui Email: (networkqualitylending@gmail.com)

AMISHA berkata...




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

sorta berkata...

Nama saya Sorta Diana, saya mengalami trauma finansial karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik yang bisa keluar dari transaksi online tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk beristirahat ketika teman saya DODI memperkenalkan saya kepada Anthony Yuliana Pemberi pinjaman Saya pikir itu akan tetap menjadi permainan membosankan yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka tiba di kejutan terbesar saya setelah melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman dan biaya transfer saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp 100.000.000 juta di Bank Negara Indonesia (BNI) ketika saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah percaya, saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa sudah lewat, untuk 100% jaminan pinjaman kontak ibu Yuliana BBM INVITE: (E37F9BCC) atau apakah Anda ingin konfirmasi dari saya? Anda dapat menghubungi saya melalui email saya: (sortadiana21@gmail.com) Anda dapat menghubungi perusahaan Lender melalui: (mail: anthony.yulianalenders@gmail.com)

ROBBI berkata...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berhutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dijalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya menelepon Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia Radu dan saya terkejut ketika pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Ibu Alicia Radu
jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya jamin bahwa Anda akan bersaksi seperti yang saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

Angga Annisa berkata...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Widya Okta berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Assalamualaikum


Calls Only::::{+16264653418}
WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
{{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Siti Aminah berkata...

Halo,
nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa ada tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan apa pun sehingga saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam kehidupan dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown berkata...

Nama saya Bakti Novita, saya berasal dari Bekasi sebuah kota di Jawa Barat, Indonesia, yang terletak di perbatasan timur Jakarta di dalam wilayah metropolitan Jakarta, beberapa bulan yang lalu saya tersedot ke dalam situasi keuangan yang buruk dan saya membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar tagihan dan kembali ke kaki saya secara finansial karena situasi keuangan saya saat ini bahwa bank saya menolak memberi saya pinjaman, dia pergi dengan opsi lain untuk mencari pinjaman tanpa jaminan secara online, saya adalah korban penipuan dalam proses penelitian saya , dan saya kehilangan hampir EUR 1500 dan saya dalam kesulitan dan saya hampir berharap untuk mendapatkan pinjaman sampai saya menemukan pos online, postingan itu dibagikan kesaksian oleh Ratu Jamillah dari Surabaya, yang menunjukkan bagaimana dia menerima pinjaman sebesar € 50.000 dari KREDIT UNION DAYA LESTARI / ISKANDAR PINJAMAN LESTARI. setelah membaca posting, saya memutuskan untuk menghubungi Ibu Iskandar melalui email yang dibagikan di pos, permintaan tanpa jaminan saya untuk pinjaman sebesar EUR 350.000 disetujui dalam waktu 72 jam dari permintaan saya dan pinjaman saya dibayarkan ke rekening bank saya tanpa kelalaian apa pun. Saya ingin menyampaikan penghargaan saya yang dalam dan saya juga merekomendasikan agar pemohon pinjaman sangat waspada karena ada banyak penipu yang tujuan utamanya adalah untuk mendorong peminjam yang tidak bersalah, jadi Anda harus berhati-hati dan waspada. bagi mereka yang membutuhkan pinjaman yang nyata dan dapat dipercaya sebagai penerima manfaat, saya merekomendasikan KREDIT UNION DAYA LESTARI / ISKANDAR LESTARI, Anda dapat menghubungi mereka melalui info kontak berikut.


BBM INVITE: {D8980E0B}
WhatsApp Only :: {+ 33753893351}
e-mail: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

enny berkata...

Halo semua orang di situs ini sangat senang karena saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian untuk ALLAH saya mendapat pinjaman sebesar Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya melakukan pembayaran untuk biaya pinjaman saya biaya asuransi dan transfer sebelum saya mendapatkan jumlah pinjaman saya sebesar Rp 170.000.000 juta ke dalam rincian rekening saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman palsu hanya beberapa yang nyata dan Anthony Yuliana adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman nyata dan ORIGINAL, Anda juga dapat menghubungi Anthony Yuliana Lenders jika Anda membutuhkan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC)) nomor whatsapp +2348138908619 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

Unknown berkata...

Nama saya Bakti Novita, saya berasal dari Bekasi sebuah kota di Jawa Barat, Indonesia, yang terletak di perbatasan timur Jakarta di dalam wilayah metropolitan Jakarta, beberapa bulan yang lalu saya tersedot ke dalam situasi keuangan yang buruk dan saya membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar tagihan dan kembali ke keuangan saya secara finansial karena situasi keuangan saya saat ini sehingga bank saya menolak memberi saya pinjaman, dia pergi dengan opsi lain untuk mencari pinjaman tanpa jaminan secara online, saya adalah korban penipuan dalam proses penelitian saya , dan saya kehilangan hampir EUR 1500 dan saya dalam kesulitan dan saya hampir berharap untuk mendapatkan pinjaman sampai saya menemukan pos online, postingan itu dibagikan kesaksian oleh Ratu Jamillah dari Surabaya, yang menunjukkan bagaimana dia menerima pinjaman sebesar € 50.000 dari KREDIT UNION DAYA LESTARI / ISKANDAR PINJAMAN LESTARI. setelah membaca posting, saya memutuskan untuk menghubungi Ibu Iskandar melalui email yang dibagikan di pos, permintaan tanpa jaminan saya untuk pinjaman sebesar EUR 350.000 disetujui dalam waktu 72 jam dari permintaan saya dan pinjaman saya dibayarkan ke rekening bank saya tanpa kelalaian apa pun. Saya ingin menyampaikan penghargaan saya yang dalam dan saya juga merekomendasikan agar pemohon pinjaman sangat waspada karena ada banyak penipu yang tujuan utamanya adalah untuk mendorong peminjam yang tidak bersalah, jadi Anda harus berhati-hati dan waspada. bagi mereka yang membutuhkan pinjaman yang nyata dan dapat dipercaya sebagai penerima manfaat, saya merekomendasikan KREDIT UNION DAYA LESTARI / ISKANDAR LESTARI, Anda dapat menghubungi mereka melalui info kontak berikut.


BBM INVITE: {D8980E0B}
WhatsApp Only :: {33753893351}
e-mail: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Susan bowman berkata...

BERITA BAIK


Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, adakah anda benar-benar memerlukan pinjaman mendesak, anda memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat , Dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 2% !!! Oleh kerana tahun ini akan berakhir, kami mempunyai tawaran pinjaman Krismas, kami menjamin semua pelanggan kami yang dihargai bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman individu seperti yang digunakan untuk

Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:

Susanbowmanloancompany@gmail.com


Maklumat Peminjam:


Nama penuh: _______________

Negara: __________________

Jantina: ______________________

Umur: ________________________

Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: _________________

Terma pinjaman: ____________

Pinjaman faedah: _____________

Nombor telefon: ________


Bowman Ibu.Susan

LAWRANCE SIMO berkata...

Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman jika ya kontrak saya Encik Anthony yang membantu saya dengan pinjaman hanya beberapa minggu lalu, saya hanya perlu berkongsi ini di seluruh dunia untuk memberitahu orang ramai bahawa masih ada orang yang baik dipanaskan di dunia hari ini. Saya benar-benar kehilangan wang untuk penipu dalam talian semua kerana saya terdesak untuk pinjaman. Sehingga saya melihat komen tentang dia, menghubungi beliau bukan kesilapan tetapi impian datang untuk saya. Sekarang saya seorang lelaki bahagia dengan keluarga saya. Hubungi dia jika anda memerlukan sebarang pinjaman di: susan.credit@hotmail.com

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Indriaty Manirjo berkata...

Saya Indriaty Manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.
Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp850.000.000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (magretspencerloancompany@gmail.com) Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (indriatymanirjo010@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Mia Fitriani, email: (miafitriani133@gmail.com).

julia simon berkata...

Halo,
nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

Terima kasih.

annisa berkarya berkata...

untuk semua orang, Tuhan pasti akan menjawab semua pemberi pinjaman palsu yang mencuri uang kami dengan menyamar sebagai pemberi pinjaman kepada kami, mereka datang dengan segala macam pembicaraan manis seperti memberikan pinjaman dengan tingkat bunga rendah, mereka semua penipuan kecuali Ibu yang baik. Rossa Stanley company, yang merupakan satu-satunya pemberi pinjaman sejati dan asli yang meminjamkan 2% suku bunga, inilah kisah saya, nama saya annisa dari bali, indonesia, pemilik restoran, jangan terkecoh atau takut bahwa pinjaman tidak dapat diperoleh dari internet, adalah mungkin dan saya adalah penerima pinjaman internet. Saya membaca beberapa komentar Anda tentang bagaimana Anda ditipu, Ya mereka scammer, dan mereka juga pemberi pinjaman nyata. Dan ibu rossa adalah salah satunya. Karena banyak yang scam lenders, saya awalnya skeptis, saya memutuskan untuk meminta ibu rossa untuk pinjaman, jadi saya menghubungi ibu rossa untuk permintaan pinjaman saya sebesar Rp100.000.000,00 dan dalam 24 Jam, pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank BCA saya, dan pinjaman ini datang dengan bunga sangat rendah 2% tidak seperti bank di Indonesia yang memberikan pinjaman 7% atau lebih, saya harus mengakui ketika saya mendapat uang, saya terkejut dan masih terkejut sampai saat ini, meskipun ada beberapa yang ditolak karena mereka tidak memenuhi syarat untuk pinjaman. Tetapi saya diberikan karena keseriusan dan pendekatan saya yang tulus, saya mendapatkan pinjaman saya, dan ketika saya bertanya kepada ibu rossa bagaimana dia mendapatkan uang yang dia pinjamkan kepada banyak orang dia mengatakan itu didukung oleh negara-negara bersatu dan bank dunia untuk membantu orang miskin sekitar ASIA dan AFRIKA untuk mengurangi kemiskinan saya tidak dapat berhenti mengucapkan terima kasih kepada ibu rossa untuk mengeluarkan saya dan keluarga saya dari kemiskinan, jadi saya merasa karena dia baik dan baik kepada saya, saya perlu berbagi berita tentang perusahaannya sehingga orang-orang akan tahu tentang dia perusahaan pinjaman dan juga menghindari jatuh untuk peminjam palsu yang membanjiri di mana-mana dengan cerita palsu., Anda dapat berbicara dengan ibu rossa melalui email, whatsapp dan teks, saya merasa dibandingkan dengan berbagi rincian ini tetapi banyak yang sangat tidak serius dan akan menelepon ibu jadi Saya hanya bisa memberikan alamat surelnya untuk menghubungi ibu rossa yang rossastanleyloancompany@gmail.com, jika Anda menghubungi mereka, mereka akan menjawab Anda dengan cepat dan jika Anda ragu apa pun Anda dapat menghubungi saya di facebook @ annisa berkarya atau email saya di annisaberkarya@gmail.com. semoga ALLAH terus memberkati dan melindungi wanita yang baik dan pengertian rossa stanley ini.

annisa berkarya berkata...

untuk semua orang, Tuhan pasti akan menjawab semua pemberi pinjaman palsu yang mencuri uang kami dengan menyamar sebagai pemberi pinjaman kepada kami, mereka datang dengan segala macam pembicaraan manis seperti memberikan pinjaman dengan tingkat bunga rendah, mereka semua penipuan kecuali Ibu yang baik. Rossa Stanley company, yang merupakan satu-satunya pemberi pinjaman sejati dan asli yang meminjamkan 2% suku bunga, inilah kisah saya, nama saya annisa dari bali, indonesia, pemilik restoran, jangan terkecoh atau takut bahwa pinjaman tidak dapat diperoleh dari internet, adalah mungkin dan saya adalah penerima pinjaman internet. Saya membaca beberapa komentar Anda tentang bagaimana Anda ditipu, Ya mereka scammer, dan mereka juga pemberi pinjaman nyata. Dan ibu rossa adalah salah satunya. Karena banyak yang scam lenders, saya awalnya skeptis, saya memutuskan untuk meminta ibu rossa untuk pinjaman, jadi saya menghubungi ibu rossa untuk permintaan pinjaman saya sebesar Rp100.000.000,00 dan dalam 24 Jam, pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank BCA saya, dan pinjaman ini datang dengan bunga sangat rendah 2% tidak seperti bank di Indonesia yang memberikan pinjaman 7% atau lebih, saya harus mengakui ketika saya mendapat uang, saya terkejut dan masih terkejut sampai saat ini, meskipun ada beberapa yang ditolak karena mereka tidak memenuhi syarat untuk pinjaman. Tetapi saya diberikan karena keseriusan dan pendekatan saya yang tulus, saya mendapatkan pinjaman saya, dan ketika saya bertanya kepada ibu rossa bagaimana dia mendapatkan uang yang dia pinjamkan kepada banyak orang dia mengatakan itu didukung oleh negara-negara bersatu dan bank dunia untuk membantu orang miskin sekitar ASIA dan AFRIKA untuk mengurangi kemiskinan saya tidak dapat berhenti mengucapkan terima kasih kepada ibu rossa untuk mengeluarkan saya dan keluarga saya dari kemiskinan, jadi saya merasa karena dia baik dan baik kepada saya, saya perlu berbagi berita tentang perusahaannya sehingga orang-orang akan tahu tentang dia perusahaan pinjaman dan juga menghindari jatuh untuk peminjam palsu yang membanjiri di mana-mana dengan cerita palsu., Anda dapat berbicara dengan ibu rossa melalui email, whatsapp dan teks, saya merasa dibandingkan dengan berbagi rincian ini tetapi banyak yang sangat tidak serius dan akan menelepon ibu jadi Saya hanya bisa memberikan alamat surelnya untuk menghubungi ibu rossa yang rossastanleyloancompany@gmail.com, jika Anda menghubungi mereka, mereka akan menjawab Anda dengan cepat dan jika Anda ragu apa pun Anda dapat menghubungi saya di facebook @ annisa berkarya atau email saya di annisaberkarya@gmail.com. semoga ALLAH terus memberkati dan melindungi wanita yang baik dan pengertian rossa stanley ini.

Widya Okta berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

AIDA berkata...

Hari yang baik untuk orang-orang baik dari Indonesia. Saya ingin berbagi kesaksian saya tentang bagaimana pemberi pinjaman yang baik Anthony Yuliana Lenders membantu saya dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya dengan pinjaman besar, nama saya Aida Ninin dari Indonesia, saya sudah menjadi korban dari pemberi pinjaman palsu yang menjanjikan saya pinjaman tetapi saya kecewa, saya telah kehilangan Rp 20.000.000 juta ketika saya melamar Rp 800.000.000.000 saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini, saya bertemu dengan seorang teman yang bernama Jerry Andi, dia memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang baik, Anthony Yuliana Lenders yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan dan saya mendapatkan jumlah persis yang saya lamar, saya dapat jumlah pinjaman sebesar Rp 800.000.000 juta dari Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer saya dan saya sangat senang, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Allah, semoga Allah terus memberkati Anthony Pemberi Pinjaman Yuliana Saya juga akan ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi nasihat kepada sesama orang Indonesia, bahwa jika Anda memerlukan pinjaman asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat dengan tingkat bunga 1%, cukup daftarkan ibu yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com) BBM PIN (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email, (aidaninin12@gmail.com)

AIDA berkata...

Hari yang baik untuk orang-orang baik dari Indonesia. Saya ingin berbagi kesaksian saya tentang bagaimana pemberi pinjaman yang baik Anthony Yuliana Lenders membantu saya dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya dengan pinjaman besar, nama saya Aida Ninin dari Indonesia, saya sudah menjadi korban dari pemberi pinjaman palsu yang menjanjikan saya pinjaman tetapi saya kecewa, saya telah kehilangan Rp 20.000.000 juta ketika saya melamar Rp 800.000.000.000 saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini, saya bertemu dengan seorang teman yang bernama Jerry Andi, dia memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang baik, Anthony Yuliana Lenders yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan dan saya mendapatkan jumlah persis yang saya lamar, saya dapat jumlah pinjaman sebesar Rp 800.000.000 juta dari Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer saya dan saya sangat senang, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Allah, semoga Allah terus memberkati Anthony Pemberi Pinjaman Yuliana Saya juga akan ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi nasihat kepada sesama orang Indonesia, bahwa jika Anda memerlukan pinjaman asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat dengan tingkat bunga 1%, cukup daftarkan ibu yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com) BBM PIN (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email, (aidaninin12@gmail.com)

Dewi fendi berkata...

dewifendi2017@gmail.com

Selamat siang semua orang. Saya Dewi Fedi dari Kota Indonesia. Saya ingin berbagi kisah sukses besar yang terjadi dalam hidup saya karena semua orang tahu bahwa dalam hidup Anda mungkin ada waktu yang buruk jangan khawatir waktu yang baik pasti akan datang hanya bersabar dan miliki mendapat fokus bagian dari pengalaman hidup saya, saya ingin mengucapkan terima kasih (ANTHONY YULIANA LENDERS) atas kebaikan, ketulusan, kesetiaan dan kejujuran mereka dalam hidup saya. Hanya beberapa bulan yang lalu, saya mencari pinjaman sebesar Rp100.000.000 juta karena saya kehabisan uang untuk bisnis saya dan saya tidak dapat membayar tagihan dan pekerja lagi. Saya scammed Rp10, juta penipuan penebus penipuan pinjaman ATM dan saya memutuskan untuk tidak terlibat dalam bisnis seperti itu lagi saya tidak pernah tahu bahwa perusahaan yang nyata seperti (ANTHONY YULIANA LENDER) masih ada di dunia ini sampai mantan rekan kerja saya (Tuan Jerry) Andi) yang memberi tahu saya tentang sebuah perusahaan yang mengakui pinjaman besar di Eropa, saya memintanya untuk alamat yang dia beri tahu tetapi memiliki email (anthony.yulianalenders@gmail.com) karena penampilan dan perbuatan saya, dia meyakinkan saya bahwa jika saya melamar saya akan memberikan kredit untuk bisnis pada awalnya saya berdebat dengan dia, saya meyakinkan dia ketika dia mengatakan kepada saya bahwa uang yang kita bayar utang dan memulai bisnisnya adalah dari ((ANTHONY YULIANA LENDERS)) yang merupakan perusahaan asli, meskipun saya tidak pernah percaya dia, saya membuat percobaan dan saya senang saya lakukan, saya diberi jumlah pinjaman dari Rp 100.000.000 juta, oleh perusahaan ini ((ANTHONY YULIANA LENDERS) setelah itu membayar asuransi pinjaman saya dan biaya transfer Jika Anda membutuhkan pinjaman asli, sah atau bantuan keuangan dan Anda dapat diandalkan, dapat dipercaya dan mampu bayar kembali pada saat jatuh tempo dana saya akan menjadi saran Anda untuk menghubungi: (anthony.yulianalenders@gmail.com) dan Anda bebas dari penipuan di internet. Terima kasih (ANTHONY YULIANA LENDERS) untuk memulihkan hidup saya. Apakah Anda berasal dari Asia atau Eropa dan di luar mencari pinjaman yang sangat Asli? kisah sukses memiliki perubahan dengan (anthony.yulianalenders@gmail.com)

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

LILOW YETTY berkata...

Kabar baik
Nama saya LILOW YETTY, seorang warga negara Indonesia, dari jakarta selatan. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran penting kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman dengan sangat hati-hati karena internet penuh dengan penipu, Beberapa pemberi pinjaman di sini untuk menipu orang dan merobek uang hasil jerih payah mereka, tetapi Bunda Yuliana berbeda
Beberapa bulan yang lalu, saya benar-benar membutuhkan pinjaman tetapi bank tidak dapat menawarkan saya, karena mereka membutuhkan jaminan nyata, yang tidak dapat saya berikan. Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online dan saya menipu sekitar 19 juta, mencoba membayar biaya tak berujung yang saya tidak pernah tahu adalah semua kebohongan dan bagaimana mereka menipu orang tak berdosa yang membutuhkan bantuan. Saya hampir mati, sampai seorang teman merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Mother Yuliana, pemilik ANTHONY YULIANA LENDERS, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan mereka meminjamkan saya jumlah pinjaman Rp 700.000.000 dalam waktu kurang dari 48 jam pemrosesan dengan tingkat bunga 1% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank setelah membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya mengetahui bahwa jumlah yang saya ajukan telah dikreditkan ke rekening bank saya

Saya memutuskan untuk mengingatkan dan membagikan kesaksian saya tentang Bunda Yuliana sehingga orang-orang dari Melayu dan Indonesia dapat memperoleh pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Bunda Yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC)

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lilowyetty21@gmail.com) dan Ibu Hendra yang memperkenalkan saya dan memberi tahu saya tentang Bunda yuliana, Dia juga menerima pinjaman dari Bunda yuliana. Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (hendramay77 @ gmail.com) Sekarang saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis besar di kota saya, Semoga Allah terus memberkati Bunda Yuliana untuk pekerjaan yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

enny berkata...

Halo semua orang di situs ini sangat senang karena saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya melakukan pembayaran untuk biaya pinjaman saya asuransi dan biaya transfer sebelum saya mendapatkan jumlah pinjaman saya Rp 170.000.000 juta, masukkan ke dalam rekening saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman nyata dan ASLI, Anda juga dapat menghubungi Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana jika Anda membutuhkan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC)) nomor whatsapp +2348138908619 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

Dodi berkata...

Halo,
Nama saya Dodi Bayu, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu, saya telah kehilangan sekitar 18 juta karena saya membutuhkan modal 180 juta, saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dan di proses kehilangan anak saya, saya tidak tahan lagi terjadi hal ini, pada bulan Juli 2018, teman saya Jerry Andi yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Anthony Yuliana, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp 180 juta setelah saya membuat pembayaran asuransi pinjaman dan biaya transfer saya. Saya ingin memanfaatkan kesempatan ini untuk memberi tahu orang Indonesia bahwa ada banyak penipuan di luar sana, tetapi Anthony Yuliana dapat dipercaya dan dapat dipercaya sehingga jika Anda membutuhkan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, cukup mendaftar melalui Anthony Yuliana dan Anda dapat menghubungi melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (dodibayu32@gmail.com) Anda juga dapat menghubungi teman saya (jerryandi843@gmail.com)

zaniab sulaman berkata...

Saya zaniab sulaman warga negara Indonesia. Saya ditipu oleh 4 kreditor internasional yang berbeda di internet, semuanya berjanji akan memberi saya pinjaman, saya kehilangan uang hasil jerih payah saya. Suatu hari, ketika browsing melalui internet tidak berdaya, saya menemukan kesaksian seorang wanita bernama DEWI FEDI, yang juga tertipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu, tetapi akhirnya terhubung dengan perusahaan pinjaman resmi bernama ANTHONY YULIANA LENDERS di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya . Jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya telah dibodohi oleh 4 kreditor yang berbeda.

Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya untuk memberi saya pinjaman kepada perusahaan dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Saya mengisi formulir aplikasi pinjaman dan melanjutkan semua permintaan dari saya dan kepada Tuhan untuk menjadi kemuliaan saya untuk mendapatkan pinjaman sebesar Rp 200.000.000 dari perusahaan besar ini (anthony.yulianalenders@gmail.com),
BBM INVITE ((E37F9BCC))

Dikelola oleh Ny. ANTHONY YULIANA, jadi saya sangat senang hari ini karena PERUSAHAAN LOY ANTHONY YULIANA telah mengubah hidup saya.

Jadi saya berkata pada diri saya sendiri bahwa saya akan berbagi pekerjaan yang baik dari Mrs. ANTHONY YULIANA. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi perusahaan Email di atas dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dengan 24 jam dan ini adalah Email saya {zaniadsulaman890@gmail.com}

enny berkata...

Halo semua orang di situs ini sangat senang karena saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya melakukan pembayaran untuk biaya pinjaman saya asuransi dan biaya transfer sebelum saya mendapatkan jumlah pinjaman saya Rp 170.000.000 juta, masukkan ke dalam rekening saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman nyata dan ASLI, Anda juga dapat menghubungi Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana jika Anda membutuhkan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC)) nomor whatsapp +2348138908619 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

JERRY berkata...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada TUHAN, saya mendapat pinjaman sebesar Rp70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman semoga ALLAH memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, hubungi (anthony.yulianalender @ gmail.com) BBM INVITE ((E37F9BCC)) atau melalui whatsapp +2348138908619 Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya {jerryandi843@gmail.com}

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Angga Annisa berkata...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

OKTA MIRA berkata...

Nama saya adalah Okta Mira Anda dipersilakan untuk ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY tempat di mana Anda memiliki kesempatan untuk mengubah defisit keuangan menjadi individu yang kaya dengan bantuan staf berkualifikasi tinggi melalui staf yang bertekad dan memiliki sumber daya keuangan yang baik tempat berselingkuh atau merampok Orang-orang dari uang mereka adalah tabu tempat di mana Anda dilengkapi secara finansial untuk mengatasi kekurangan keuangan saya telah mengulurnya itulah sebabnya saya datang ke sini untuk memberi tahu Anda bahwa tidak semua kreditur online adalah penipuan atau penipuan karena prioritas utama ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY adalah untuk menyediakan dana dalam mata uang apa pun untuk semua klien mereka sehingga mereka akan dapat memenuhi kebutuhan keuangan mereka setiap hari jadi jangan biarkan saya ditinggalkan Anda membutuhkan dana untuk:
✓ Tagihan Rumah Sakit
✓ Renovasi Rumah
✓ Pembesaran Bisnis
✓ Refinancing Ekstensi Pertanian
✓ Penambangan Emas
✓ Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi Semua ini dan banyak lagi
email:{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    WhatsApp Only :: { 33753893351}
     BBM INVITES: {D8980E0B,4424A}

Unknown berkata...

Halo, aku Joy Wilson, pemberi pinjaman kredit swasta, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya sah terdaftar dan disetujui untuk mengontrol lembaga keuangan. Aku memberikan pinjaman untuk lokal dan internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, pada tingkat 2%. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman reputasi kami.
Anda dapat menghubungi kami melalui Email: joywilsonloanfirm@gmail.com

Mia fitriani berkata...

Saya Mia Fitriani dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang agar mudah berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak kreditur di sini adalah penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda saya meminta pinjaman sekitar 80 juta di atas seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 12 juta tanpa pinjaman, mereka bertanya lagi dan lagi untuk rumah kos, saya membayar hampir 12 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman,

Tuhan kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman baru yang dulunya dipinjamkan, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia mengenalkan saya pada Nyonya Magret Spencer, dan saya memohon 50 juta, saya pikir dia cerdas dan penipu, tapi Saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa pagar. Saya sangat senang karena saya telah diselamatkan daripada menjadi miskin.

Jadi saya menyarankan semua penghuni di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
Nyonya Magret Spencer, melalui e-mail: magretspencerloancompany@gmail.com

Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui e-mail: miafitriani133@gmail.com

Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya dan Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup yang panjang dan sejahtera, dan saya merasa bahagia bahwa saya dan keluarga saya lagi.

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Siti Aminah berkata...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Angga Annisa berkata...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                        : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Haerul berkata...

Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia mengenai apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

Seperti yang dapat anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan pada akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan sekitar 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan saya sedang melayari internet apabila saya mendapati kesaksian seorang wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)
Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi e-mail ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

MRS KABU LAYU berkata...

Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

MRS KABU LAYU berkata...

Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

Miss Evelyn berkata...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Fraanca Smith karena telah memberi saya
pinjaman sebesar Rp900.000.000,00 saya telah berhutang selama
bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan
saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua
menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah
yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan
belajar tentang Franca Smith di salah satu blog saya menghubungi franca
smith konsultan kredit via email:(francasmithloancompany@gmail.com) dengan
keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan
harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan
pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya
telah diselesaikan, sekarang saya )  memiliki nilai yang sangat besar danusaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk
diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan
hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu franca Smith via email:(
francasmithloancompany@gmail.com)

One berkata...

PENAWARAN ISTIMEWA!!!
Sebagai para profesional di bidang keuangan, kami menawarkan berbagai layanan kepada individu, bisnis, dan perusahaan. Setelah melayani komunitas keuangan, kami memahami tujuan keuangan saat ini. Kami bekerja dengan bisnis kecil, menengah, dan besar, individu dan perusahaan untuk membantu mereka memulai atau memperluas wilayah baru. Mulai bab selanjutnya sekarang. Kami adalah spesialis dalam:

PINJAMAN BISNIS
* PROGRAM PINJAMAN KOMERSIAL
*PINJAMAN PRIBADI
* PINJAMAN NYATA NYATA
* FIX N PINJAMAN FLIP
HUTANG KONSOLIDASIAN HUTANG
* PROGRAM Pinjamkan INVESTOR DAN LAINNYA ..

Kunjungi kami dan lihat bagaimana kami dapat membantu Anda. Hanya Pertanyaan Serius! Email @: capitalsourcefinancellny@gmail.com
  atau WhatsApp: 1 213 433 3059

Widya Okta berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

Ahmed Neni berkata...

Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUNDGmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com                       Selamat siang
Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

BBM: D8E814FC 


Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

Allahu akbar

Alta Finance LLC berkata...

PROGRAM PINJAMAN MUDAH
Dalam masa-masa ekonomi yang tidak menentu, ramai yang mendapati diri mereka menghadapi situasi di mana mereka boleh menggunakan bantuan kewangan. Sama ada untuk kecemasan, pembaikan rumah, menggabungkan hutang atau percutian keluarga - pinjaman peribadi yang rendah adalah cara yang selamat dan boleh dipercayai untuk memenuhi keperluan kewangan anda. Di Alta Finance LLC, kami pakar dalam program pembiayaan Pinjaman yang boleh dipercayai dan cekap. Hubungi kami hari ini menggunakan e-mel syarikat kami: altafinancellcfunding@gmail.com atau melalui teks +1 702 805-0119

Ny. SISKA WIBOWO berkata...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibobo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

___Malik___ berkata...

Nama: Malik
Negara: Indonesia
Jenis Kelamin.: Pria
Pekerjaan.::::: Pabrik Tenaga Surya
WhatsApp.(***+62-877-9447-8178***)
Lamar Sekarang :(financialserviceauthority400@gmail.com)


DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY adalah pemberi pinjaman uang yang sah dan bereputasi baik. Mereka meminjamkan uang kepada perusahaan besar dan pabrik yang membutuhkan dukungan keuangan, mereka memberikan pinjaman kepada orang-orang yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan mereka untuk berinvestasi dalam bisnis. Jadi, apakah Anda mencari pinjaman mendesak? Anda tidak perlu khawatir karena Anda berada di tempat yang tepat kami menawarkan pinjaman dengan bunga rendah jadi jika Anda membutuhkan pinjaman hubungi mereka sesegera mungkin terutama di era pandemi ini untuk meringankan beban keuangan Anda. Saya mendapat pinjaman Rp.4,5 miliar untuk membayar hutang saya dan melakukan bisnis saya dan juga dalam seminggu saya memiliki hak untuk memperkenalkan kepada mereka seorang teman saya yang berada di Malaysia sejak saya berhasil sehingga dia juga mendapatkan pinjamannya senilai RM 270.000.
____WARNING: Harap berhati-hati di blog ini, jangan mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang fiktif. Saya telah ditipu 3 kali oleh pemberi pinjaman palsu dan saya dapat membuktikan kepada Anda bahwa dengan DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY Anda sama sekali tidak perlu takut. Perusahaan ini ditahbiskan oleh Allah jadi hubungi mereka sekarang untuk pinjaman Anda. Semoga Allah Membantu Anda.

email:((m7472736@gmail.com))


Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

RIKA NADIA berkata...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

Queen Chahaya ( Quick Business loan from the only genuine lender mother Rika Anderson Loan) Pinjaman Bisnis Cepat dari satu-satunya ibu pemberi pinjaman asli Rika Anderson berkata...

Saya Ratu Chahaya dari Gang plamboyan 1 kec kembangan, Jakarta barat, Indonesia, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya di Indonesia yang telah berkeliling mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati, saya menghabiskan hampir 12 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON. Saya mendapatkan pinjaman Bisnis online saya sebesar Rp50.000.000 juta dari mereka.

Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong; Tapi PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON memberi saya impian dan kebahagiaan saya kembali.

Situs web:
https://rikaandersonloancompany.webs.com
Email: Rikaandersonloancompany@gmail.com
Layanan Pelanggan Whatsapp: +1 916 448 1012
Whatsapp: +1(929)526-0086

Email pribadi saya sendiri: queenchahaya@gmail.com.
Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda mau. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan saya untuk saran. Hati-hati

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 203   Terbaru› Baru»