SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

28 Oktober 2009

CUEPACS BONUS HOPES DASHED

Malay Mail
Wednesday,
October 28th, 2009
02:10:00




The recent budget may have brought cheers to many but sadly, it was a big blow for the civil servants and especially to the Congress of Union of Employees in the Public And Civil Services.
The Cuepacs president has been assuring civil servants time and again that the government has indicated positively to its request for a bonus payment.
Many civil servants were utterly disappointed when there was no announcement of a bonus.
The Cuepecs president should not mislead the civil servants with all kinds of promises and false hopes just to gain popularity among the civil servants.
Cuepacs ought to be realistic and pragmatic in its approach, especially in issuing press statements on the bonus payment.
When the government has not agreed to a bonus payment, why give false hopes to the civil servants?
Cuepacs should realise that it is not fair to expect much from the government due to the global economic slowdown, which has affected the country’s economic performance greatly. It should instead focus its efforts to create awareness among the civil servants of the need to really improve their productivity and not to expecttoo much handouts from the government during these difficult times.
The token allowance of RM500 for civil servants, announced by the Prime Minister in his maiden Budget speech, has somewhat came handy for those in the lower salary brackets.
However, there are others who view it as pittance. Many are wondering how government-linked agencies could pay hefty bonuses to their staff during these difficult times.
Anyway, it was Cuepacs that raised the hopes of these civil servants to a point of saying that the government has somewhat agreed to give the two-month bonus.
Cuepacs has a lot of explanation to do to the civil servants for misleading them.
Perhaps it is time for the present Cuepacs president to pass the leadership baton to someone else , for he is sounding more like a politician than a trade union leader.

S. ParamIpoh, Perak

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hello, tolonglah edit dalam bahasa boleh tak?

trg kite berkata...

sy setuju presiden cuepecs suarakan harapan dr tak bersuara langsung... biasala negotiate, mintak kena tinggi.. biar dapat sedikit dr langsung takde habuk....

mila berkata...

Pada pendapat saya, kemelesetan ekonomi tahun ini tidaklah seteruk 1998 yang lalu....saya yakin kali ini kita lebih bersemangat di samping pengalaman masa lalu telah menjadikan kita lebih berhati-hati. Saya dengar ada syarikat yang mampu membayar bonus untuk kakitangan mereka sebelum hari raya yang lalu. So tak salah lah kalau kita cuba memohon walaupun tak dapat sepenuhnya, tapi presiden ciepacs nampak bersemangat memperjuangkan kebajikan kakitangan awam. Tugas kita tetap sama walaupun ada atau tiada bonus kerana kami memang ditugaskan untuk menyampaikan dasar kerajaan. Jadi berbanggalah kerana anda kakitangan kerajaan dan olehitu kita perlu ada semangat menaikkan status kakitangan awam dan bukan menjatuhkan.

Tanpa Nama berkata...

mila!! mila mila mila

john berkata...

usaha ler.harap berjaya.jika tak berjaya nak kata pa dah.usaha ler presiden...

Tanpa Nama berkata...

tak usah minta bonus. di malaysia mana ada orang mati tak makan. harga barang naikkah atau harga minyak naikkah, rakyat negara ini tetap dapat nikmat hidup. tak lah sampai mati tak makan. mati kerana lebih makan dan penyakit kronik banyak ler.
malaysia jika dibandingkan dengan negara mytanmar, afrika,sudan, filipina,monggolia, nepal,memang hebat. jadi sebagai kakitangan awam tolonglah jangan minta bonus, nanti kerajaan al tun najib tak ada duit nak buat projek mega, projek kroni1malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Tak payah minta bonussss. Kalau setakat Rm500 tu buat apa? Lebih baik tak bagi langsung.

Tanpa Nama berkata...

aku lebih baik dapat bonus dari tak ade..kalo mu tak nak bonus tu mu bagi kat aku lar..ni mu pong kebas same..hu..hu..hu..tak malu...

Tanpa Nama berkata...

ramai k/awam akan buat pinjaman...sebab xde bonus....kesian nk hidup,.......

Tanpa Nama berkata...

APA FUNGSI KETUA SETIAUSAHA NEGARA YEK DALAM HAL KEBAJIKAN KAKITANGAN AWAM??????

APA DIER BUKAN KAKITANGAN AWAM KE???? DOK JAGA PERUT SENDIRI BAGIK BESOR LAGIK SMPI PECAH...

pelatih berkata...

ya allah xsangka aku mcm ni jdnyee..kteorng yg bekerja dlm private sector xpernah harapkan bonus..malah kami bekerja lebih masa dari kerajaan...

kami dlm private sector merasai sndri kemelesetan ekonomi..malah ada rakan kami yg hilang pekerjaan...mintak bonus tidak pernah terlintas..malah berdoa untuk menjaga anak dan bini...bukan mahu campur tangan...tp setidaknya bersyukurlah kita mampu menangani masalh ekonomi...apa yg kami harap malaysia dpt terus maju untuk masa depan dan juga anak2 kami yg akan bekerja pada masa hadapan...alhamdulilah kami mampu smpi ketahap ini..terima kasih kerajaan malaysia..

Tanpa Nama berkata...

aku pun penah keje swasta, tipulah kata tak harapkan bonus tu..memang ada kwn2 aku kena buang keje,tp mereka yg hampeh,tak bleh pakai,dan ada gak sbb kompeni nak kurangkan bajet..bkn ape ada yg gaji sampai 4-5K sebulan..mana tak kena buang keje..aku try mintak masuk gomen pun lepas usaha g tmuduga byk kali baru dpt masuk..bl keje gomen ni dah lain..korang ingat keje gomen ni kaya sgt ke macam keje swasta tu?kami ni cukup2 makan je, cuma beza kami lebih secure dari segi masa depan jer..ada anak bini gak..bonus takder pun, kami tetap wat keje kami..kalau yalah ekonomi malaysia teruk sgt, knp F1 1M bleh buat plak?kapal selam bleh beli lagi?emmmm..