SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

26 Oktober 2009

CUEPACS WANTS GOVERNMENT TO CONSIDER GIVING BONUS

Bernama
26/10/2009




KUALA LUMPUR, Oct 25 (Bernama) -- Cuepacs hopes that the government will consider giving civil servants two months bonus as proposed to recognise their efforts in developing the public sector.Its president Omar Osman said since Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak did not announce the bonus in Budget 2010 on Friday, it would send him a letter on the issue."We will send a letter to the Prime Minister and hopes to meet him next week so that he can reconsider our request," he said at a press conference after chairing a shock Cuepacs meeting attended by 120 members here on Sunday.Omar said Cuepacs also want the government to reconsider the RM500 special aid to civil servants and compulsory retirees by including optional retirees and privatisation retirees."We will bring this issue to the Prime Minister's attention as we feel that optional retirees and privatisation retirees qualify to receive the special aid," he said.Cuepacs would also bring up the issue of 5,000 contract and part-time employees yet to be absorbed as permanent staff during the meeting with the Prime Minister.-- BERNAMA

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I think this our new pm will never bother about giving bonus. Hati dia kering je. tarak apa-apa. Toksah nak haraplaa..

Tanpa Nama berkata...

Since 1992 (SSB), this is the worse.

Tanpa Nama berkata...

Kepada Presiden Cuepacs, jangan sembang ajer gah tapi hasilnya tak der. Dulu kata nak tuntut elaun cola sama rata bagi semua negeri....sampai sekarang....HAMPEH...
Yang terbaru nak tuntut bonus 2 bulan gaji pulak...Ermm rasanya macam dah boleh nampak hasil yg akan diperolehi....Apa kata Presiden Cuepacs jumpa PM untuk hantar surat perletakkan jawatan ajer.....Sonang Cito

Tanpa Nama berkata...

omar sepatutnya buat kerja kebajikan sukarela seperti tolong warga indon yg ditimpa bencana.

omar gempaq lebih tp hasil kosong.

mana dia usaha nk tolong pekerja kontrak kerajaan? 2010 dah nak menjelma tp bau pun takde...

pegawai kontrak hanya layak duduk rumah berbumbung atap, dinding buluh.. nk buat pinjaman beli rumah tak dapat!!!

omar letak jawatan!!!

Alang berkata...

hSalam,

Semua kakitangan awam, baik sokongan maupun P&P sudah tentu merasa bahang kedatangan tahun baru ni... Sewajarnya kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus, kalau tak 2 bulan gaji pun sebulan atau seribu minimum pun jadilah.

Ini, mcm nak kena dikursus motivasikan dan belajar balik saikologi kemanusiaan aje...

Jangan dihampakan harapan orang bawahan, berikan ganjaran yang berpatutan, tengok2kan lah segala keperluan...insyaAllah, bila kebajikan terbela, kerja2 sukarela pun taklah berkira!!

Pada kepimpinan Cuepacs, jangan putus asa, kuatkan semangat...gandakan usaha...! Buktikan segala perjuangan selama ini tidak sesia!!!

Di atas segala pengorbanan tuan2 selama ini, kami sanjung dan hargai... Akhirilah sisa2 perjuangan yang berbaki, dengan kejayaan menjelmakan harapan kami!

Semuga usaha tuan dan doa kami, Allah perkenan dan makbulkan... Amin!

Tanpa Nama berkata...

Akum. Saya terpanggil untuk memberi komen diruang ini setelah mendengar rungutan dari rakan-rakan sekerja yang rata-rata tidak berpuashati dengan keputusan pihak kerajaan yang gagal memberikan bonus kepada semua kakitangan awam melalui bajet 2010 yang baru dibentangkan minggu lalu. Kekecewaan sukar digambarkan apabila mengenangkan rakan sekerja yang mempunyai ramai anak yang bersekolah. Mereka juga turut menyimpulkan suasana hari raya yang saja berlalu sebagai sambutan hari raya yang paling hambar dalam hidup mereka, kerana meraikan hari raya tanpa bonus seperti mana tahun tahun yang dahulu. Kini mereka terpaksa berhadapan dengan situasi untuk menguruskan perbelanjaan membeli barangan persekolahan dan sambutan Aidiladha pula. Dengan hanya baki saguhati RM250 itu sahajalah yang menjadi harapan kepada mereka untuk membeli barang barang tersebut. Alangkah sedihnya keadaan rakan rakan kita ini. Bagi saya adalah amat penting bagi kakitangan awam mendapatkan bonus tahunan mereka dalam usaha kerajaan meringankan beban kakitangan kumpulan sokongan terutamanya. Di sinilah peluang mereka untuk menikmati sedikit kegembiraan setelah setahun bekerja. Bagi saya pemberian bonus adalah amat wajar. Namun RM500 yang diberikan, bukan satu nilai yang sesuai dengan harga barangan yang ada dipasaran masa kini. Lebih membimbangkan juga, ada rakan rakan yang mula menyuarakan hasrat untuk berpaling tadah dan ingin menyertai parti pembangkang. Mereka merasakan mahu mencuba kepimpinan yang baru yang mungkin boleh membela nasib mereka. Ini memberikan satu mesej dan gambaran yang jelas kepada pihak kerajaan dalam memberi pertimbangan kepada permohonan kakitangan awam mendapatkan bonus. Bagi saya, saya tidak rela kepimpinanan kerajaan yang sedia ada ini terkorban dengan hanya satu sebab yang mudah tetapi penting kepada 1.2 juta kakitangannya. Bagi pihak rakan-rakan yang amat memerlukan saya merayu kepada kepimpinan YAB Dato' Seri Mohd Najib agar dapat memberikan bonus kepada semua kakitangan awam, sekurangnya RM1000 minima, kerana nilai ini mungkin lebih fleksibel untuk membantu meringankan beban kakitangan sokongan. Saya percaya dan yakin YAB PM akan memberi bonus ini, demi untuk mempertahankan wadah kejayaan yang sedia ada.

Mohd Zawawi Musa berkata...

Salam Sejahtera;
Kepada PM, diharapkan agar dapat memberikan pertimbangan semula pemberian bonus kepada kakitangan awam. Bonus minima sekurang-kurangnya sebulan gaji.

Tanpa Nama berkata...

Saya telah mengikuti pembentengan bajet ini daripada mula hingga akhir...kerana satu-satunya harapan saya adalah pengumuman yang mengembirakan untuk kakitangan awam @ rakyat. Bagaimanapun harapan begitu hampa bilamana sehingga PM membaca ayat-ayat terakhir budget ini...haram satu perkataanpun mengenai bonus tidak disentuh. Saya kira bukan saya seorang saja yang merasakannya malah mungkin lebih 1.5 juta kakitangan awam di seluruh Malaysia. Apalah malang nasip kami sebagai kakitangan awam yang telah bertungkuslumus memberikan kemenangan kepada BN dan akhirnya sudah 2 tahun kebelankangan ini tidakpun dipedulikan oleh Kerajaan terutama sekali dalam pemberian BONUS. Inikah balasanya.....Kami bukan mengemis tapi keadaan ekonomi sekarang menghimpit kami untuk menagih simpati daripada kerajaan...jika tidak kepada siapa lagi.

Dalam janji kerajaan terdahulu...saya masih ingat,elaun perumahan(ITP) kononya akan dinaikkan sedikit...syukurlah..tapi sehingga kini abukpun tarak....hampeh betul....Elaun COLA pun hanya untuk kakitangan di Bandar-bandar tertentu. Cubalah kerajaan buat siasatan betul-betul...adakah belanja kami yang bertugas di kawasan luarbandar ini tidak memerlukan kos yang tinggi...Kalau di luarbandar semua mahal..sardin mahal,barang-barang keperluan semua mahal..ayam mahal, ikan laut lagilah mahal....tambang mahal...sewa rumahpun mahal...dan bla..bla...bla...

Satu kesimpulan dan mohon simpati dari kerajaan....kalau tak dapat berikan BONUS...tolong kaji elaun COLA dan ITP... itu saja...

Tanpa Nama berkata...

nak tanya presiden kakikopek cik omar kalau pm tak bagi bonus, beranikah awak menentangnya atau beranikah awak menyuruh semua kakitangan awam mogok ke work to rule ke, atau apa-apa sahaja agar najib takut dan setuju dengan rayuan bonus.
saya rasa anda tak berani nanti kena ISA anak bini merana. kami dah bosan dengan nasihat dayus anda itu.

abekhalid berkata...

hahhaa luucccccuuuuuu.apahal kamu hentam umar.bukan dia yang tentukan bonus dapat atau tidak.dia usahakan sahaja.korang patut hentam SI KSN........kenangan 2009, KSN segan mau cakap mengenai bonus dengan Pak Lah. sampai mati aku ingat keseganan dan kesopanan KSN. Lu minta kitaorang jalan tanggungjawab dengan penuh dedikasi, amanah, intergriti. Lu punya tanggungjawab mau mohon bonus untuk 1.5 juta kakitangan awam lu ada buat kah KSN????? kitaorang berdepan dengan macam2 karenah manusia pernah cakap segan mau jalan tugas kah?????mana lu punya tanggungjawab KSN???....alala emosi pula aku.bising2 sini itu BIJAN sama KSN mau dengar kah.dorang sudah kenyang.ada masa baca blog ni kah????

Tanpa Nama berkata...

skarang nak beli makan pn susah..sumer barang mahal..skrg zaman jimat duit..marilh kita boikot harga barang mahal..skrg barang byk xlaku..sumer dah tamat tempoh sbb xramai dh org nk beli..rakyat malaysia makan megi hari2..pemimpin xpnh turun padang tgk rakyat susah ikat perot ke..pandai bercakap itu ini di tv saja..isu harga barang naik patut diutamakan!