SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

08 Oktober 2009

PERKHIDMATAN AWAM SASAR ADUAN SIFAR

Utusan Malaysia
7/10/2009


PUTRAJAYA 6 Okt. - Sektor perkhidmatan awam menyasarkan sifar aduan dalam usaha meningkatkan mutu sistem penyampaiannya kepada rakyat.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan berkata, kakitangan sektor itu perlu melihat semula undang-undang, peraturan, prosedur dan cara untuk mengubah birokrasi daripada yang menyusahkan rakyat kepada menyenangkan atau memudahkan.
''Kakitangan awam tidak harus berasa selesa dengan tahap perkhidmatan sekarang ini dan harus mencari jalan untuk memperbaiki dan menambah baik sistem penyampaian," katanya ketika berucap pada majlis penutupan Seminar Pengurusan Aduan Awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.
Dalam pada itu, beliau berkata, imej dan prestasi sektor awam boleh dinilai menerusi media massa apabila orang ramai lebih memilih untuk melontarkan aduan melalui saluran tersebut.
''Media menjadi salah satu perantaraan dan saluran komunikasi untuk mempromosi dan meningkatkan imej agensi kerajaan yang boleh membantu ke arah mencapai matlamat itu," katanya.
Tambah beliau, kakitangan sektor awam perlu sentiasa meletakkan diri sebagai pelanggan sekali gus dapat mengetahui keperluan dan kehendak sebenar orang ramai.
Pada majlis berasingan di Shah Alam, Mohd. Sidek berharap media tempatan tidak terlalu memberi tumpuan kepada perkara-perkara negatif sehingga boleh memberi kesan terhadap pembangunan serta karakter rakyat.
Menurut beliau, media kini merupakan sebahagian daripada komponen terpenting dalam mendidik rakyat selain menjadi sumber maklumat sehingga boleh mempengaruhi pemikiran dan pandangan rakyat terhadap sesuatu bidang atau isu.
''Setiap pagi, semua orang akan merujuk media untuk mengetahui maklumat serta perkara yang berlaku di sekeliling mereka," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Syarahan Tahunan Ketua Setiausaha Negara (KSN) 2009 di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

6 ulasan:

1Borneo berkata...

Saya yakin boleh dengan sasaran ini jika mendapat kerjasama dari semua pperingkat kakitangan awam. Janganlah gred atasan merasa lebih penting dari gred bawahan dan begitu juga sebaliknya. Hubungan kakitangan bagai aur dengan tebing...saling lengkap-melengkapi.

Tok Janggut berkata...

Ya betui tu 1Borneo, Bersama kita sasarkan Aduan Sifar.

Metns1491 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Metns1491 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Laporan Terhadap Pihak Majian Yang Tidak Bertanggungjawab

Dengan Segala hormatnya, pihak saya mengemukakan maklumat aduan dan laporan seperti berikut:

Maklumat Aduan dan Laporan:

Saya sebagai pekerja bagi pihak majikan IT Network Distribution Sdn Bhd bermula pada 18 August 2009 dan tamat pada hari 24 September 2009.

Disebabkan perkerjaan ini tidak bersesuaian dengan saya, dan telah dapat kebenaran daripada pihak pengarah majikan, maka saya tamat perkerjaan saya pada 24 September 2009.

Manakala pada 7 October 2009, lebih kurang jam 6 petang, saya menerima panggilan telefon daripada pihak pengarah majikan Vincent Low Chye Huat, beliau berkata dengan perasaan yang tidak puas hati dengan saya, sebab saya telah mempersoalkan maklumat pembayaran gaji daripada pihak beliau. sedangkan hari berkenaan adalah 7 october 2009, saya sebagai bekas pekerja syarikat, saya yakin bahawa saya berhak mempersoalkan bila dapat pembayaran gaji saya semasa 7 October 2009 dengan berdasarkan AKTA PEKERJA:

PART III

PAYMENT OF WAGES

Time of payment of wages

19. Every employer shall pay to each of his employees not later
than the seventh day after the last day of any wage period the
wages, less lawful deductions, earned by such employee during
such wage period:

Dengan sedemikian, pihak saya yakin tidak ada alasan yang musnasabah daripada pihak majikan mempertahankan pembayaran gaji saya bagi tempoh 1 September hingga 24 September 2009.

Sehingga hari ini (15 October 2009), saya tidak dapat jawapan daripada pihak majikan yang ingin membuat pembayaran gaji kepada saya, maka saya yakin pihak majikan IT Network Distribution Sdn Bhd dan pengarah syarikat Vincent Low Chye Huat telah tidak mematuhi AKTA PEKERJA tersebut dan SENGAJA berniat tidak baik mempertahankan gaji bulanan saya bagi tempoh 1 September hingga 24 September 2009.

Maklumat terhadap pihak majikan:
Pengarah Syarikat: Vincent Low Chye Huat 016-3388669
IT Network Distribution Sdn Bhd (839813-T)
No. 45, Jalan Alam Jaya 17, Taman Alam Jaya, 43200 Cheras, Selangor. Malaysia.
TEL : 03-9080 1118
FAX : 03-9080 1113

Sekian, Terima kasih!


Yang benar,

Metns Bee Chiou, Teo

Bac. Perakaunan [Kepujian] (Universiti Putra Malaysia)

Ex-Majlis Perwakilan Pelajar UPM

Ahli Alumi UPM

013-3914314

Tanpa Nama berkata...

telah menerima pembayaran gaji bulanan pada 22 Oct 2009, lewat 15 hari.