SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

08 Oktober 2011

KENAIKAN TAHUNAN GAJI PENJAWAT AWAM RM80-320

Berita Harian
2011/10/07



KUALA LUMPUR: Mulai tahun depan, kenaikan gaji tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred.

Perkara ini diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam pembentangan Belanjawan 2012 di Dewan Rakyat sebentar tadi.

1,060 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1001 – 1060 daripada 1060
Tanpa Nama berkata...

Apakah beza antara naik pangkat dan yang biasa N1 & N11, R3 & R6 dan lain-lain jawatan, sebelum ini bukan main, isi boranglah dan macam-2 untuk dinaikkan pangkat, akhirnya sama juga. Perpatah kata orang, budak menangis beri gula. Inilah yang berlaku di Kerajaan, saya fikir ramailagi kakitangan kerajaan yang tidak puas hati dengan rancangan kerajaan sekarang (SBPA)

Pegawai Kerajaan berkata...

Mungkin pegawai kerajaan kena faham... apa yang dimaksudkan sebagai pegawai kerajaan.. sebagai pegawai kerajaan kita tidak boleh memihak kepada mana2 parti politik .. kita kena neutral.. kerajaan akan kekal sampai bila2 .. cuma parti yg memerintah kerajaan tu je yg boleh berubah. sebagai pegawai kerajaan, sila fahami dan hayati tangungjawab masing2 .. sedih sebab ada yg beranggapan parti dan kerajaan adalah benda yang sama ... sebenarnya tidak! dan sudah menjadi tanggungjawab parti pemerintah untuk menjaga kebajikan pegawai kerajaan. jika tidak, pilih jer parti lain untuk menjadi parti pemerintah ...

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya ramai yang cakap pasal syukur syukran alhamdulillah ramai yang sedar diri. Sebagai tanda kesyukuran mestilah diikuti dengan perbuatan contoh berlaku adil dlm penggagihan gaji sendiri dan orang bawahan. Apa yang PA bawahan hadapi kini ialah kezaliman dan tiap2 kezaliman mesti ditentang sebagai tanda syukur kepada Allah yang maha pemberi. Jangan bagi Tan Sri kepada orang zalim seperti Abu Bakar Dolah ni.

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera buat kakitangan CEUPACS yg dihormati sekalian,saya merupakan seorang penjawat awam yg bertugas sebagai seorang jururawat masyarakat,saya berpendidikan stpm dan berhasrat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tibggi sekiranya berpeluang.Apa yang ingin saya luahkan disini adalah mengenai perkhidmatan di kesihatan yg kami berikan,bukannya berniat untuk menjadi seorang yang tidak tahu diuntung tetapi kadangkala wujud perasaan kecil hati dgn pihak kementerian.Saya sudah bertugas di sektor awam selama 6 tahun dgn pendapatan kasar tepat 2k sebulan.Apa yg kami lalui di kesihatan adalah seperti melakukan lawatan rumah menggunakan kenderaan sendiri setiap kali melakukan lawatan rumah ketika melawat pesakit2,melakukan on call lebih masa selepas masa pejabat bagi kakitangan yg tinggal di kuarters,terpaksa datang on call ke klinik untuk memeriksa pesakit pada setiap hari cuti dan public holiday,apa yg menjadi kekaburan disini ialah:1)Jabatan lain juga berkerja bersama2 dgn kami selama 9 jam sehari tetapi mereka x terikat untuk datang berkerja pada setiap hari cuti,kami merasakan kami begitu terbeban dgn cara kerja yg seperti tidak mempunyai ruang untuk diri sendiri dan keluarga,tetapi gaji yg dibayar tidak setimpal dgn beban tuggas yg ditanggung,kadangkala sewaktu tengah tidur di tengah malam,pintu rumah diketuk kerana ada kes kelahiran,anak2 yg tengah menyusu kadangkala dilepaskan begitu sahaja,yg paling tidak adil di kebanyakan tempat hanya jururawat masyarakat sahaja yg kena melakukan on call,padahal elaun kritikal diberikan kepada jururawat u29,kami x tahu dgn siapa lagi kami kena mengadukan perkara ini kerana setiap kali kami mengadu kepada ketua jabatan,mereka hanya memandang serong terhadap kami malah,dikatakan x bersyukur,dgn gaji yg sebegitu pada zaman ini,ditambahi harga petrol meninggkat,dan terpaksa mengisi minyak keta semasa melakukan Lr,masa yg sepatutnya diluangkan bersama anak2 yg tengah membesar pada setiap hari cuti terpaksa pula digunakan untuk urusan kerja,terasa amat menyedihkan..banyak lagi yg kami lalui yg rasanya x keadilan semasa berkerja tetapi x dapat dinyatakan panjang lebar disini,apa yg saya harapkan agar pihak CEUPACS dapat menjalankan servay dan siasatan dgn tugas2 yg sepatutnya kami jalani yg mana amat tersimpang sekali dgn fail meja yg sepatutnya menjadi panduan kami dlm melaksanakan tugas tetapi seolah2 hanya sbg perhiasan,di samping itu diharap pihak CEUPACS dapat menstrukturkan semula tugas2 kami dan menggariskan panduan yg tegas agar kami x diguna pakai lain daripada kemampuan tugas2 kami,dan diharapkan juga,semasa menjalankan servay,biarlah siasatan dijalani di semua tempat dan dikalangan jururawat masyarakat agar tiada pihak yg bertindak cuba menutup pekung didada..sekian daripada saya,mewakili jururawat masyarakat sabah dan sarawak..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Saya menyokong pernyatan saudari tentang jm dibawah,saya bertugas di hospital,kerja2 jururawat u29 di hospital;bagi ubat,ambi darah,htr pesakit kritikal,mandi pts semua kami yg buat,walhal kami x diberikan elaun kritikal spt yg diterima oleh jururawat u29.kerja2 seperti mandi lap,cuci kudis,bawa pesakit ke toilet,lap muntah pesakit,buang kencing pesakit jangan harap u29 nak buat,asyik buat nursing note d kaunter n tunjuk2 kitaoarang mana 2 keja yg lum complete padahal tugas2 tersebut termasuk juga dalam fail meja u29,bila mengadu dekat sister n matron pla,jangan harap akan disokong atau disiasat,malah kami akan dimarahi dan sasaran mereka ialah markah skt pd hujung tahun..da stress nak fikir perkara ni,kadangkala terfikir juga nak resign..pernah pergi interbiu kpsl sekali,matron 2 tanya soalan,kalau semua nak jadi u29,siapa nak jadi kuli?berdesing juga telinga time 2,sampai skarang rasa fobia nak isi kpsl sudah..

Tanpa Nama berkata...

erm..betul juga kata2 saudari berdua 2..mengapa perlu kita lakukan lawatan rumah,rasanya itu semua x relevan lg untuk diaplikasikan pada hari ini,banyak kes menggangu keselamatan jm yg pe g home visit tp x pernah diambil tindakan,kena guna minyak keta sendiri pla 2,ari 6 org maw santai2 dgn anak2 tapi kita mati2 cek pesakit..aku pun rasa2 nak resign juga..stress giler ni..

Tanpa Nama berkata...

SBPA,tiada apa yg untung...kecuali kita akan dibuang kerja..berhati-hati.

Tanpa Nama berkata...

kepada pengulas pengulas sbpa yang berbau politik tu hentikan disini kita bincang tentang sbpa bukan politik itu politik ini bodoh dasar politik tahi busuk

Tanpa Nama berkata...

Kepada PA2 yang tak puas hati dgn SBPA, esok bolehlah isi borang letak jawatan beramai-ramai sebab katanya sistem gaji tak adil, pengkritik dari penyokong pembangkang, bolehlah mohon kerja dengan Kerajaan Pembangkang yang anda anggap gajinya sangat lumayan, adil dan saksama. Kami yang masih di belakang Kerajaan BN akan tetap menerima opsyen ini. Mungkin setakat itu kemampuan Kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Ringkas saja: Contoh sifir gaji Gred N22: ambil yang hujung RM2840.00 - RM2955.00 - RM3070.00

Jika gaji anda maksimum RM2838.04, anda dapat kuantum 1 pergerakan gaji gred hakiki asal iaitu RM2838.04 + 98.31 = RM2936.35, Pindah kepada SBPA, dan gaji yang terdekat ialah RM2955.00 namun perbezaannya tidak kurang dari satu pergerakan gaji, maka gaji anda dalam SBPA ialah RM3070.00, yang lain lain gred misal N11, N17 dan lain lain, ialah satu pergerakan gaji gred asal, baru pindah SBPA yang paling hampir, tidak kurang dari satu pergerakan gaji.

ORANG FAHAM SBPA berkata...

PERHATIAN SEMUA:

SEBENARNYA KENAIKAN GAJI KITA BESAR JUGA SEBAB ITULAH LAMPIRAN C...TERHAD, BAYANGKAN SEBELUM ANDA BERPINDAH KEPADA SBPA, ANDA DIBERIKAN SECARA PERCUMA SATU KENAIKAN GAJI GREDN HAKIKI DALAM SSM, DAN SELEPAS ITU BARU BERALIH KEPADA SBPA IAITU SATU PERGERAKAN LAGI YANG PALING HAMPIR, NAMUN TIDAK KURANG DARI SATU PERGERAKAN GAJI TAHUNAN DALAM SBPA.

Tanpa Nama berkata...

pelarasan gred 5-1 hanya rm50 lebih je. Kenaikkan tahunan maksimim RM80 jika prestasi cemerlang

Tanpa Nama berkata...

Tiada guna gaji naik, esok harga barang pulak naik. Gaji naik 10 sen, barang pulak naik tiap satu 10 sen, 10 barang sudah jadi 1 ringgit kenaikkannnya. Jadi, walaupun pendapatan meningkat, sebenarnya pendapatan tulin adalah menurun kerana perlu belanja lebih persentage daripada pendapatan untuk keperluan asasi

Tanpa Nama berkata...

ada member di blog ini berkata, kat jabatan dia sambung belajar sampai master pun tak dapat kenaikan sedangkan guru dapat. saya nak betulkan kenyataan tu, tiada tangga gaji untuk guru yang ada master atau PHD. ramai je guru-guru yang ada master, PHD yang sambung belajar guna duit sendiri untuk ilmu dan bukan untuk kejar gaji. Saya dan 5 tahun ada master, belum pulak dapat kenaikan gaji master. Rilek la beb, biasalah manusia bila orang dapat lebih, hiruk pikuk dunia, tapi bila diri sendiri dapat lebih, senyap seribu bahasa. Sebelum bercakap tu, buat la reseach dulu. dah la cikgu x de cuti tahun, cuti penggal pun boleh dipanggil bertugas oleh majikan. Siang malam kerja, malam2 tanda buku. kalau cuma tanda siang kat sekolah, alamat ada la mak bapak datang serang buku anak dia tak bertanda. ha ha ha . nasib cikgu la..sabor je la.

Manang Lang berkata...

Apa2 pun ucap terima kasih pda PM kerana prihatin dgn rakyat....memang ramai yg tak puas hati....sifat manusia memang macam tu...namun setelah membaca komen2 drpd rakan2 ada juga kebenarannya....misalnya kenaikan gaji yg tidak adil bagi golongan yg berjawatan rendah misalnya. Semua tahu, brg2 sekarang mahal...gaji naik pun tak ada beza nya....bagi golongan berjawatan tinggi...makin tinggi kenaikan gaji mereka happy la mereka....bunyi pun tidak....bandaraya ke, bandar ke, pendalaman ke atau luar bandar..taraf hidup sama saja....semua guna duit...bagi yang d luar bandar lebih payah hidup..sepatutnya golongan yg bergred rendah yg perlu d beri kenaikan gaji yg lebih besar...

mashu berkata...

alahai.. kesian PA yang lain.. dari sbelum ni lagi asyik polis, tentera, guru yang dpt mcm2 imbuhan.. PA2 yang lain ni mcm mane? kami ni x memberi sebarang impak yg positif ke pada pembangunan negara? mcm x dihargai pun raasanya.. sedangkan kerja PA2 yg lain pun berkhidmat utk negara jugak. macam kes polis dulu, diberikan bermcm2 elaun, dinaikkan gaji disebabkan kes rasuah yg terlalu banyak. jadi PA2 yg lain perlu ambik rasuah dulu ke baru dapat apa yg sepatutnya?

mashu berkata...

keje dh berbelas2 tahun.. kursus dah mcm2 ambil.. keje bagai nak rak.. sampai dgn bini pun jadi gaduh sbb terlalu kuat bekerja.. last2 org yg kaki kipas jugak yg dpt naik pangkat.. bestnyelah....

Tanpa Nama berkata...

keje dh berbelas2 tahun.. kursus dh mcm2 ambil.. keje bagai nak rak.. sampai bini pun masam muka.. layak sama2 layak.. tp yg kaki kipas jugak yg dpt naik pangkat... bestnyerlah... bilalah nak berubah sistem kenaikan pangkat berdasarkan kipas sape yg paling kuat ni? ada yg lebih advance guna aircon terus..

Tanpa Nama berkata...

Bantuan Sewa Rumah Saya di Sabah RM 180... tapi mana mau cari rumah sewa RM180..............???????kalu nak bagi elaun base on kelayakan pdidikan pun agak2 la jugak.. zaman sekarang mana ada rumah sewa semurah tu..... mayb adalah kt kampung itu pun mayb rumah nak roboh da...

SABAH berkata...

Apa yang kamu cakap dalam blog ini, tiada gunanya, sebab SBPA dicipta untuk Kakitangan JUSA keatas, kalau nak ubah pendirian anda, tunggulah masanya, bukan sekarang ini. Apa juga anda cakap tidak akan didengar, apa lagi kalau N41 kebawah...semua guru sekarang ini diam saja..apa mereka kata, tunggu sampai masanya.

Tanpa Nama berkata...

anyway tq to pm ... tp kaji lh balik kenaikan gaji tu n knp org bawahan ni naik sikit je sedang kan org atasan selalu banyak n satu lgi knp lah gaji cikgu naik selalu ... gaji org yang kje kat hospital nie sama je... hospital pun kerja overload jugak.... n x ada elaun tambahan pun ...untung jadi cikgu belajar dah lh senang ... nak jadi cikgu x perlu keputusan tinggi tp kenaikan gaji tiap2 thun.....

Tanpa Nama berkata...

Kawan2 PA sekalian kerjalah dengan ikhlas ikut berapa yang dibayar aje. Bayar kecik kerana tugaspun kecik. Kau tukang kebun siram sikit2 aje bunga tu, janji siramkan! Jimatkan airpun boleh menyumbang kpd Jabatan kan..Esok kita siram lagikan..Pokoknya pandai2le kau org semua bertugas ngan ikhlas pahala dapat duitpun dapat. Jgn sakitkan hati buat kerja yg diluar kemampuan dan gaji yg anda terima. Ikhlaskan diri kita ye ade faham?..

Tanpa Nama berkata...

N1 hingga N10 kini suma jadi N11, N17 tak kemana, camna N22,N26 APA MAKNA NI SUME. ORANG BAWAH DIBERI NAIK GRED ORANG ATAS DIBERI MEWAH NAIK GAJI?... SAMPAI MINIMUM 5,000.00 APA BETUL KE NI?//??. OMAR KUPEK KATA SIGN AJE TAKDE MASALAH..KELIRU BETUL KEADAAN NI KUPEK PULAK NGOK.

Tanpa Nama berkata...

bukan nak kira kiter ni sokong pembangkang ker kerajaan . tapi soal gaji ni semuer dapat.tapi yang susah lebih susah yang senang lebih senang lenang.pekerja bawahan naik 80 pegawai 320. adil ker ini?kenaper tak di selaraskan aje contoh 200 utk semua peringkat.bawah ker atas ker samer saje.yang kerja macam lembu orang bawahan yang relek dalam opis pegawai.tapi habuan utk orang bawahan tak setimpal ngan keje,,sepatutnyer kalau kerajaan bagi bonus pon perlu buat macam ni baru la adil.kiter semue kerje utk kerajaan ,jadi harus la semua terima habuan yang sama

pekebun jer berkata...

syukur..nape la korang ni.umo dah tua,ilmu didada tinggi,akal lak kurang..taksub sangat dgn politik.korang cari makan la elok-elok.aku ni pekebun xde nikmat gaji mcm korang pun.malu la skit bertelagah.bersyukur la bila dah org bagi.pernah x korang terfikir najib nk bagi?xde kan,..so bersyukur la.korang bertempik melolong cam org gila pun,kalau x keje xde gak datang rezeki.pokoknya kena keluarkn peluh dgn usaha gigih untuk sara keluarga.xde politik atau parti nk bagi pun,pemimpin jugak yang untung,dpt projek juta2 bila menang.korang dpt apa?..xyah la berpolitik dlm mencari rezeki.bersihkankn hati dlm mencari rezeki..baru berkat,keluarga bahagia.insyaalah..ada yg nk balas komen ni?hentamlah jika benar2 hati anda dah busuk dgn fahaman politik anda..wallahuaklam

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

first nk ckp pasal kenaikan gaji saban tahun n setiap tahun gaji cikgu naik je dalam setahun tu ada je berita gembira buat cikgu ... dah lah kje x banyak , ari2 duduk layan facebook x mengajar pun , cuti sekolah gaji berjalan x payah bekerja ddk umoh je cukup bulan gaji masuk , klu ada kelas tambahan pulak gaji masuk elaun kelas tambahan pun dapat ... dah lah kerja 8 tahun akan pasti naik pangkat .. nampak sangat lah kerajaan memang pelihara guru dengan menantang minyak penuh lah...apa lah nasib penjawat awam lain ini.
dah lah cikgu nak sambung belajar x perlu result power n belajar hanya sambung balik yang telah bekajr masa sekolah dulu ..isshhh memeng melampau kerajan .
kepada golongan hospital memang nasib lah dari dulu sampai sekarang kerajaan tak pandang langsung ko kerja overload setiap masa ke x ke tu jelah gaji y ko dapat x ada berita gembira untuk ko org walaupun dah tunggu bertahun2 lama nye ada kementerian kesihatan pun x guna ...ada kementerian just menusahkan pekerja hosital... dah lah nk masuk bidang medical nak str8 A n beajar mcm nak mati dengan kesukaran nye last2 gaji mcm tu je n susah nyer nak naik pangkat kerja sampai pencen pun x naik pangkat ... apalah kerajaan ni buat mcm nie kat pekerja hospital...bagus jugaklah pekerja2 hospital yang dah meninggalkan negara nie y berkerja di luar negara tu gaji banyak kerja yang stabil n x overload mcm malaysia lama kelamaan pupuslah pekerja hosital kat negara nie... n pastu mula lah kerajaan ckp kita kekurang doktor lah nurse lah n byk lagi lah ... tp dia org kerajaan ni x pernah nk pikir pasal pekerja hospital asyik2 cikgu ...cikgu... cikgu.... baik semua pekerja hospital berhenti gi je kerja kat luar lagi bagus ....dari kerja kat malaysia nie y mana kerajaan sendiri x ambik peduli n mangamalkan sikap pilih kasih.

Tanpa Nama berkata...

ttg gaji baru lak... tolong lah check balik ....huhuhu

Tanpa Nama berkata...

saya orang sabah dan kerja sokongan dgn KKM. Mohon agar pihak SPA/JPA/CUEPACS dapat mengkaji pemberian elaun perumahan yang kami terima selama ini. Dapat elaun rm180 sedangkan rakan2 dari Semenanjung dan S'wak dapat rm680-rm920 sebulan. sewa rumah kat Sabah sangat2 mahal, nak beli rumah lagi la tak mampu..mahal nak gila. Minta selaraskan elaun kami sama dengan rakan2 dari Semenanjung dan S'wak. Teringin juga nak tinggal di rumah yang selesa sikit atau kalau murah rezeki dapat lah beli rumah macam kawan2 yang lain tu. Bukan tak tahu bersyukur, hakikatnya dengan anak ada 4 org dan perlu menghadapi kenaikan harga barang, petrol, ccm kereta, sewa rumah, lampin, susu, api, air, taska, tadika, sekolah, makan dan minum..sesungguhnya, gaji yang ada memang tidak seberapa..

Tanpa Nama berkata...

Yang mengelirukan SPBA, bagi gred N1 kenaikan tahunan hanya RM60.00 saja. Apa yang telah saya lihat, gaji sekarang P1T11 RM1057.55 (ssm)- P1T8 RM1120 (spba) = RM62.45 shj kenaikan. Dan bagi kenaikan tahunan pula
P1T8 RM1120 - P1T9 RM1180 = RM60.00 (SPBA) dlm bajet gaji tahunan naik RM80.00 kenapa boleh jadi RM60.00, saya harap presiden cuepac tgk2lah orang bawah ni... mcm dipermainkan sj.

Tanpa Nama berkata...

Bagus juga kalau ditunda & dikaji semula, apa yang berlaku dijabatan saya junior naik gaji sehingga 10% menjadikan gaji mereka sama dengan pekerja senior yang mendapat kenaikan tak sampai pun 7%.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak sokong pembangkang, tak salah, tapi jangan pulak asyik rentang sepanduk di merata rata tempat nak luahkan rasa tak puas hati kerana kerajaan pembangkang asyik roboh premis orang berniaga, rampas tanah rakyat, diujudkan kasta dan tiada kuota perumahan untuk rakyat bumiputra seperti di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah, Mungkin anda yang ugut nak undi pembangkang dalam PRU tahun depan ni memang manusia TAMAK HALOBA. Elok anda tubuh kerajaan sendiri di mana mana pulau barulah boleh berkuasa, hahaha...bengong betul!!

Tanpa Nama berkata...

Saya berpendapat dan mencadangkan agar kerajaan membayar gaji kakitangan Awam mengikut kelayakan seseorang ,tak kira apa jawatan yang di sandang barulah adil.Kerana saya percaya seseorang yang berkelayakan dan berpengalaman akan mampu menjalankan lain lain tugas yang di arah dengan baik/cemerlang. Harap JPA& Ceupacs fikir fikirkan orang yang tak bernasib/berpeluang untuk mendapat jawatan yang setaraf dengan kelayakan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji gred bahawahan hanya sedikit tambah pula dengan tangga gaji yang panjang sampai ke T20,apakata JPA & cuepacs bincang/timbang semula kenaikan kami.Tambakkan kenaikan kami dan pendekkan tangga gaji supaya dapat maximum lebih cepat , taklah kami jauh ketinggalan.Harga barang di pasaran naik mengikut gaji orang yang gaji tinggix2.kami yang gagi rendah ni mcm mana

Staff Pejabat berkata...

Dalam satu Bracket:

T1 T2
1000 - 1050 ( SSM )

1100 - 1200 ( SBPA)

Jika gaji kita berada 1000 lepas itu kita kena kasih satu pergerakan 1050, yang terdekat ialah 1100.00 itulah gaji anda, dia cross. gaji anda tidak kepada 1200.00

Tanpa Nama berkata...

bagi yang besyukur tu tentu kenaikan gaji besar. sebab selama ini banyak mengutuk.pembantu am pejabat gaji berapa ja da la tak dapat besuara minta naik gaji..kena tekan lg kerja..tak masuk akal ...ada sijil2 pun tak d pandang..gaji pun naik bawa 70 ,duit luar pun tak dapat...sekarang ni org bawa langsung tak d pandang oleh org atas ,tu keputusa tak kira pandangan semua pihak

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah syukur sbb dpt kenaikan gaji...dr x dpt langsung..
tp sy ade sikit cadangan supaya kerajaan memberi sedikit kelebihan kepada penjawat awam yg ade kelayakan akademik seperti diploma/ijazah tp berada di gred bwh dari kelayakan akademik mereka sbg cth di gred 17...Kesian pada golongan ini.. gaji ciput je(gaji spm)tp nak kena bayar pinjaman yg berbelas2 & b'puluh2 ribu tu...tu belum masuk belanja brg dapur yg makin naik.. bg golongan yg mmg di kelayakan spm da x perlu lagi nk pening2 kepala menghadap hutang belajar...sekurang2nya kalau kerajaan naikkan sikit gaji golongan ini,,boleh la mereka2 ni bayar hutang belajar tu...tp dengan syarat buat pembayaran balik melalui potongan gaji.harap cadangan ni diusulkan dan dikaji..

Norahanit@yahoo.com berkata...

Salam sejahtera. Bagaimana nasib orang yang telah lulus PTK? Dalam skim baru ni gaji saya berbalik sama dengan kawan-kawan yang sama tahun lantikan tapi tak pernah lulus PTK? Mereka berkata, " Tak payah lulus PTK, gaji kita sama je..". Saya naik hanya RM150 manakala rakan -rakan saya tu naik lebih RM300 ( mengikut gaji yang terhampir).Harap hal ini dapat diberi perhatian sebaiknya..

Tanpa Nama berkata...

allhamdulillah syukur nikmat...bersyukurlah dengan apa yg diberikan.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong SBPA tapi gaji kakitangan yang dah langgar dinding lebih 5 tahun hendaklah diberikan 3 kenaikan supaya ada jaraknya dengan kakitangan baru setahun jagung dah sama dengan mati skim
contohnya skim SSM P2 T 14 RM 2622.34
dalam Skim SBPA iaakan jadi T 13 RM 2870.
Cadangan saya supaya Skim SBPA berilahlah kenaikan T15 barulah ada jurang kakitangan lama dan baru.

Tanpa Nama berkata...

Selepas "pembaikan oleh cuepacs" gaji kakitangan awam(guru) semakin kecil daripada cadangan awal. Saya tak nampak "penambahbaikan" yang diuar-uarkan, Saya mencadangkan seperti yang dibuat pada zaman mantan Dr. Mahathir dulu, naikkan sama banyak. kenaikaan tahunan ikut gred, habis cerita. Tak ada lagi ketidakpuasan. Ini sampai bila2 pun tak habis.

Tanpa Nama berkata...

bio adil n saksame..

Tanpa Nama berkata...

bio adil n saksame

Tanpa Nama berkata...

bio adil n saksame

Tanpa Nama berkata...

syukur..tapi bio lh same rate.dr gread 1 - 41..ikut persen.

Tanpa Nama berkata...

Sokong. .Tak faham ke apa si mangkuk tu. .Tak reti beza. .

Tanpa Nama berkata...

Cuba la belajar erti bersyukur...bagi korang gaji tinggi pun, nanti buat overlap juga..tambah tolak, gaji sama jugak mcam skrang ni...

Tanpa Nama berkata...

kami yang luar bandar pergi ke bandar jauh-jauh utk beli beras dan minyak di pasaraya yang harga lebih murah dari kedai-kedai luar bandar. mana ada kos luar bandar lebih murah.

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana premier boleh dpt gaji sbpa dr bln januari sedangkan sbpa ditanngguh...kena siasat siapa lulus byr gaji depa

Tanpa Nama berkata...

JANGAN MACAM TU DALAM HIDUP BANYAK NAK PIKIR BENDA LAIN LAGI DUK PIKIR GAJI ATAU DUIT JEEE CUBA PIKIR BENDA LAIN TAK SUDAH SUDAH CAKAP PASAL DUIT........................

Tanpa Nama berkata...

yo wok wok semua jangan risau bendahari negeri dah bayar gaji sbpa buku perkhidmatan diorang semua kotor macam kerajaaan persekutuan lom buik lagi so buku perkhidmatan kitaorg cantik bersih tak de potong potong diorg akan dilaraskan balik silap silap bayar balik gaji diorang

Tanpa Nama berkata...

Bukan nak merendahkan kepada kumpulan pelaksana, sya pun gred 27...kita ni, nak naik banyak2, kita tak sedar, yg kita ni bljar stkat PMR, SPM, STPM, DIPLOMA..adil ler dioarg belajar tinggi, diorang layak untuk dapatkan semua tu..yg kita nak dengki buat apa..bersyukur laaa...nasib baik ada, kalau takde mcam mana...

Dan satu lagi, tak payah la, nak membandingkan dengan gred/skim lain..kalau tak suka, brenti jer keje gome..skian.

Tanpa Nama berkata...

korang kasi gaji tinggi2 pun, sama jer.bukan berpendapatan tinggi pun..tak lama lagi overlap bank rakyat jugak...sama jer gaji sebelum dan selepas kenaikan...hehheheheh

Tanpa Nama berkata...

Memang susah nak puaskan hati semua org...bagi salah...tak bagi pun salah....dasar manusia tak tahu di untung.....tengok negara2 lain rakyat nya nak makan nasi pun susah....korang mahu tengok malaysia jadi mcm tok....tolong lah belajar bersyukur.....jgn kerana nila setitik rosak susu sebelangga....

Tanpa Nama berkata...

macam-macam pendapat,ada yang pro dan ada yang kontra dgn pemasuhan sbpa dan ssm yang kekal dgn penambahbaikkan..apa-apa pun kita patut bersyukur krn ada kenaikan gaji.Jgn iri hati dgn guru,dia pun dapat mcm semua org lain dapat..tak ada lebihnya.Tanpa cikgu kamu semua jadi bodoh dan tak layak kerja dgn kerajaan..jenis yang tak kenang jasa guru.

Tanpa Nama berkata...

Aku marah betul orang yang kutuk guru..aku dulu pun guru yang mengajar ,anak-anak aku semua masuk U pun kerana guru yg ngajar.Puak-puak PAR ni tak puas hati pasal gaji naik sedikit,,sedarlah,awak tu lulus SPM je.Masa sekolah dulu malas nak belajar..banyak main.Kerja pun bukan susah,tak payah berfikir.UKUR LAH BAJU DI BADAN SENDIRI TU.

Tanpa Nama berkata...

Ntah pape la..gaji ambik..undi diam2..ok? Pusing2 duit kita gak..tax sana sini..ksian yg swasta tu..krajaan tlg pantau..fix kan pmberian gaji..naye dorg kalu diabaikan..

Tanpa Nama berkata...

nak tau? kata setiap 8 tahun brkhidmat akan tukar skim gaji... bagaimana org lama yg dr skola rendah yg dulu amik masa 3 tahun baru confirm? bila ditanya nutp kata ikut perlantikan! bukan ikut tarikh bkhidmat! rugilaa ikut prlantikan. napa x dikira drp tarikh mula bkhidmat? adaka pkkhidmatn tu x diambilkira sdgkan sama2 bhempas pulas brbakti? dlm keadaan ni kasihan kpd mreka yg gagal temuduga myebabkn tarikh prlantikan beranjak setahun lg... apa cite cuepecs? mana 1 btul? dikira dr tarikh bkhidmat @ prlantikan? tolong pandang serius hal ini sebab kesannya sngat besar kpd prkhidmatan..

Tanpa Nama berkata...

MINTA PANDANG SERIUS PERKARA INI.

KGT penjawat awam ialah antara RM80-RM320 yang telah diputuskan oleh YAB PM. Ini adalah kadar asas yang digunakan untuk semua penjawat awam.

Kenapa KGT JUSA C dan ke atas ikut peratusan dari gaji? Dari mana sumber kuasa untuk mengikut peratusan? Sbg contoh, gaji minima JUSA C ialah RM7189.63 maka kenaikan 9% gaji tahunan ialah RM647.07... so, dah terlebih daripada 327.07 daripada yang diumumkan. CUEPACS, pohon penjelasan.

JUSA C dan ke atas tu bukan penjawat awam ke?

Tanpa Nama berkata...

berbaliklah pada asalnya...kata-kata ALLAH itu benar...manusia xprnah puas dgn apa yang diterima...kalau gov bagi gaji sejuta sekalipun, pasti ada yang kata 'mana cukup!!'.kalau kita bersyukur, gaji 500 pun dah memadai. manusia takkan pernah berlaku adil..Hanya pertimbangan ALLAH sahaja yang Maha Adil dunia dan akhirat..ingat tu..

«Lebih lama ‹Lebih lama   1001 – 1060 daripada 1060   Terbaru› Baru»