SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

13 Mac 2013

CUEPACS: 80,000 CIVIL SERVANTS NO UPGRADED IN SHEME

The Star
13/3/2013


KUALA LUMPUR: Cuepacs has expressed disappointment that the new Transformative Remuneration System (SST) failed to upgrade around 80,000 civil servants in the technical, agriculture and forestry sectors.
Its president Datuk Omar Osman said Cuepacs expected the upgrade for these sectors to be announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak in his address at the 13th National Gathering of Civil Servants in Putrajaya yesterday.
Omar said an additional 166,000 civil servants ranked between grades one to 10 were also not upgraded.
“Many of our members present at the gathering expressed disappointment that they were left out. We have decided to send a protest letter to the PM and Chief Secretary to the Government tomorrow afternoon,” he said after an emergency meeting with the sector representatives yesterday.
Omar explained these were not new demands by Cuepacs as it had lobbied for better service schemes for those in these sectors for over 10 years.“If the Government agrees, it will definitely inject a new spirit into the civil servants,” he said.Omar hopes to receive a reply from the Government before April 5, as Cuepacs will hold a protest against the Public Service Department that day if nothing was done.Cuepacs vice-president (technical sector) Suhaimi Othman said the Government had been promising to upgrade the technical service scheme since 1985.

91 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ulas jgn tak ulas

Tanpa Nama berkata...

ASAL KALAU BAHASA INGGERIS KOSONG JE BLOG NIE....SHAME ON U MALAYSIAN GOV. SERVANTS

Tanpa Nama berkata...

omar ckp mcm bagus jer...habuk pun tarak...

Tanpa Nama berkata...

Penambaikan Skim Juruteknik J17 (Lepasan Sijil Politeknik) Masih Belum Selesai Selepas 30 tahun?

Sehingga ke hari ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum menggunapakai sepenuhnya Pekeliling Tahun 1983 dan 2002 yang berkaitan kenaikan skim Kejuruteraan gred J17. Pejam celik, pejam celik sudah hampir 30 tahun lamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dilihat masih lagi gagal melaksnaakn pekeliling tersebut. Apa sebabnya?

Seperti biasa, apabila ditanya kenapa masih belum dilaksanakan, jawapan yang diterima :

i) Semua penambahbaikan skim perkhidmatan perlu diperhalusi, diperhalusi dan terus diperhalusi. Sampai bila? Entahlah.

ii) Perlu diperbincangkan kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan dengan Ketua Perkhidmatan, pihak yang berkenaan serta tertakluk kepada kemampuan kewangan Kerajaan. Bunyinya seperti ada seribu macam masalah.

iii) Akhirnya masalah ini sudah menginjak ke tempoh 30 tahun lamanya, tidak selesai-selesai juga.

Sedangkan, mantan Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato’ Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 Mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan sendiri penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

Hasilnya? Sungguh mengecewakan.

Tanpa Nama berkata...

Sambungan...

Sekiranya JPA memberikan alasan “perlu diperhalusi kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan’’ akibat daripada kenaikan gred J17 ini, apa maknanya Pekeliling-pekeling yang dikeluarkan sebelum ini? Dan…kemungkinan besar skim-skim lain selain dari kelayakan Sijil Politeknik ini akan mengambil kesempatan dari perkara ini, walaupun syarat kemasukan ke skim mereka tersebut bukannya dari kelayakan Sijil Politeknik setaraf STPM.

Masakan tidak, JPA mengeluarkan sendiri Pekeliling Tahun 1983 dan Pekeliling SSM Tahun 2002 dahulu, tetapi tidak menepati JANJI dan MEMINGGIRKAN golongan Juruteknik J17 selama 30tahun. Kami percaya jika isu ini melibatkan sendiri gred gaji serta skim para pentadbir di JPA serta Ketua Perkhidmatan yang terlibat, kami yakin dan percaya isu seperti ini akan lebih pantas diselesaikan.

Isu ini juga adalah bukan disebabkan kemampuan kewangan kerajaan dan implikasi struktur organisasi, tetapi adalah berdasarkan punca kuasa kelayakan dan lantikan, yang telah diJanjikan JPA didalam Pekeliling tersebut.

Jika pihak JPA dan SPA terpaksa memperhalusi semua skim perkhidmatan dan memerlukan lebih masa untuk kajian terhadap pekeliling 1983 dan 2002:

adalah lebih baik kiranya JPA menarik balik dan membatalkan Pekeliling 1983 dan 2002

sekaligus menarik balik skim NT dan lain lain skim yang menggunakan Sijil Politeknik yang telah diberikan gaji atas gred 27.

sudah termaktub dalam Pekeliling Perkhidmatan Kerajaan Malaysia berkaitan nilai taraf kelayakan Sijil Politeknik dengan ‘pelarasan’ yang dikatakan oleh JPA/SPA tersebut, tetapi masih lagi tidak dilaksanakan.

jadi untuk apa diteruskan?

Harapan kami agar pihak JPA dan kerajaan Malaysia dapatlah menyelsaikan permasalahan isu gred juruteknik dari J17 ke J27 secepat mungkin. Tambahan pula, isu kalangan mereka tiada elaun kritikal pun masih tidak diselesaikan. Hakikatnya mereka inilah yang hari- hari turun ke site. Bagaimana Perkhidmatan Awam Malaysia hendak memberikan khidmat terbaik kepada rakyat sekiranya sebahagian jentera perkhidmatan awamnya seperti golongan Juruteknik J17 yang menjadi frontline pembangunan infrastruktur negara masih tetap dipinggirkan dan dipermainkan selama 30 tahun?

Ini salah satu permasalahan dalam penjawatan rendah dalam sektor kerajaan. Kami yakin bukan sekadar melibatkan J17 sahaja,..banyak lagi perjawatan yang rendah lain telah dianaktirikan.

P/S : Cuepacs mungkin boleh melihat permasalahan seperti ini secara serius. Sepatutnya sudah tiba masanya untuk dilakukan kajian yang lebih menyeluruh terhadap perjawatan awam di Malaysia ini. Apa kata anda pula?

Tanpa Nama berkata...

Bitk ape citer.takkan rm40 je kot.adoi

Tanpa Nama berkata...

Ckap x sama bikin pa semua dah loya dgr nya pangkah pr la jawp nyo

Tanpa Nama berkata...

sama mcm la bro..j n g punya skim. G lg teruk terutama g27/32/36. g27 nak naik 32 kena tunggu KUP..15 tahun, dulu2 pencen 27 je. ramai yg pencen 27. x siapa peduli. Udahlah diploma jd 27 bukan 29 spt org lain..masa skim kabinet dan sebelumnya ok je malah lebih baik. sejak ssb, kerajaan buang.. gayanya kena buang kerajaan sekarang. Jom geng2 g..kena masuk kmpung bg tau sama petani,peneroka,penoreh,nelayan,peternak dll yg terlibat ..pakat2 tukar kerajaan supaya pemerintah dpt ajar pegawai2 tinggi bertukar minda kpd yg lebih prihatin terhdp kump.pelaksana

Tanpa Nama berkata...

TAK PAYAH BAGI HARAPAN DAH LA KAT KAMI...30 TAHUN TUNGGU!!!!! ALIH-ALIH GURU,ASKAR,POLIS,GURU,ASKAR,POLIS,ASKAR,GURU,POLIS,ASKAR,POLIS,GURU,POLIS,ASKAR,POLIS,GURU,ASKAR,POLIS,POLIS,POLIS,GURU,ASKAR JE YANG DAPAT IMBUHAN..

AKU SAMPAI SEKARANG TAK HABIS BAYAR HUTANG PTPTN LAGI TAU TAK!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku percaya insyaallah kerajaan pr akan lebih melihat nasib kita nanti..

Tanpa Nama berkata...

keep fighting for us Dato Omar...

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK-- habis SPM(gred17)sambung belajar sijil(gred17)-> sambung belajar diploma(pun masih gred17 jugak,tu pun nasib kalau dapat jawatan 29,berebut2 orang mintak macam lalat hurung taik)
hasil=> DAPAT HUTANG PTPTN+KPM RM11 RIBU


POLIS-- habis spm(gred 20)tu pun lulus cukup makan - tak payah sakit kepala bayar utang ptptn,dapat elaun bagai.naik pangkat pun cepat.PM pun sayang pada depa tau.

rumusan- hangpa tak payah susah2 perabih duit hantaq anak pi belajaq kat politeknik..abis spm mintak polis,askar terus tau..dapat free give baju uniform lagi tu...

Tanpa Nama berkata...

aku dh 18 thn keja. msk stpm skrg dah ada degree tapi masih gred 22 je ...hutang berlambak usah kan nk dpt 41 ,,.27 pun payah .

Tanpa Nama berkata...

kami dlm gred 29, lagi payah naik pangkat dulu tarak langsung KUP, staf yg lebih muda senang je naik KUP ngam2 15th, ada peluang utk naik KUP kali ke2 pulak. kami yg lebih lama, 20 th lebih baru dpt KUP kali pertama, nak tunggu naik sekali lagi dah x sempat (tak cukup tempoh 13th) sebab umur dah tua, naik KUP kali pertama dah lambat sgt, mana adil!

kenapa kump 41 ke atas lebih pendek tempoh KUP? lebih tidak adil cikgu2 boleh naik KUP 8 th saja, kenapa tak selaras bagi sama, sedangkan kump pelaksana yg lain ni pun kerja teruk2 jugak, pegawai2 yg dikatakan profesional tu bulat2 saja serah tugas kpd kump perlaksana, bila pengiktirafan siapa yg dpt?

Tanpa Nama berkata...

salam..ape cite nie, janji nak diselaraskan kenaikan gaji, cola dan itp, ramai yang dah mengamuk nie, siaplah kau orang ooii..!! najib kata 1.4 juta PA mestilah mencegah rasuah, salahguna kuasa dan bocorkan maklumat, oooii beb siapa punya kerja tue, kalau tak kau org juga, rasuah berjuta-juta ringgit, rumah berjuta-juta ringgit harganya, salahguna kuasa kau org juga, luluskan projek jutaan ringgit, sape.. office boy kea, juga bocor maklumat sape lagi kalau tak kau org, kes kapal selam, beli jutaan ringgit, sape bocor maklumat, kalau tak kau org, PM,TPM,MENTERI,YB,SENATOR,KSU,KSN dan PTD..ini semua kerja kau org.. apabila kerajaan dibubarkan nahaslah kau org, undi PA akan menjahanamkan kerajaan sedia ada, dalam sejarah malaysia satu gerakan protes terbesar akan berlaku dekad ini akan meruntuhkan kerajaan sedia ada, tiada siapa akan dapat menghalang kebangkitan dan kemarahan rakyat dan PA yang menggila..!! turunlah walau ribuan bala tentera tidak akan dapat menghalang kemaraan rakyat untuk menukar kerajaan sedia ada, kamu akan berhadapan dengan jutaan rakyat dan ribuaan PA yang menunggu lama BN untuk disemadikan, manakal jutaan PA akan menggunakan segala kepakaran mereka untuk menundukkan kerajaan sedia ada menyembah ke bumi, wahai najib, muhyiddin, omar osman dan BN, kamu telah menggali lubang kamu sendiri..kamu telah tersilap langkah..awas PRU-13 menanti kamu..

Tanpa Nama berkata...

sedih...kami yg belajar teruk2 ambil PJJ, PLK langsung tak dihargai...penat jer dapat...degree ada, diploma ada, master ada tapi gred tetap N17...harap2 najib dan ali hamsa pertimbanglah kami yg ada kelulusan ini naik gred yg sepadan, bukan nak pangkat, nak gred saja...

Tanpa Nama berkata...

sedih...kami yg belajar teruk2 ambil PJJ, PLK langsung tak dihargai...penat jer dapat...degree ada, diploma ada, master ada tapi gred tetap N17...harap2 najib dan ali hamsa pertimbanglah kami yg ada kelulusan ini naik gred yg sepadan, bukan nak pangkat, nak gred saja...

J22 berkata...

Aku protes dlm senyap. Buatla apa yg diarah aja. Aku buat bodoh aja. Tak mau tunjuk apa yang kita tau.Yang tak berkaitan dengan arahan aku buat dek aja.

Tanpa Nama berkata...

Perluke cola n elaun perumahan dikaji terlalu lm ..nak kata x logik pun x blh jgk... mn ada sewa uma 180 skrg... rs cuepac da lobi lm hal ini... bg dulu yg 2 ni... semua dpt kn... yg lbh tu nak kaji ...kaji lah...

Tanpa Nama berkata...

Apa dah JADI ...pangkat koperal yg hanya guna PMR/SPM dah lebih tinggi dari J17 SIJIL KEJURUTERAAN POLI....PELIK BIN AJAIB TETAPI BENAR

Tanpa Nama berkata...

askar dan polis tu undi semua untuk bn, PA belum tentu lagi, majoriti undi PR. itu pasai PM lebihkan polis dan askar...tu pun masih PA tak sedar..kesian PA SEMUA...kah-kah-kah

Kopral Hasan, Dulu Sarjan Hasan berkata...

Aku J22, dulu pangkat aku Sarjan, sekarang dah turun jadi Kopral,
sesapa boleh tolong jawab??? kau pegi mana Oma Kupek!!

Tanpa Nama berkata...

Sabar-sabar... PM tidak mahu beritahu habis pasal Transformative Remuneration System (SST). Setara -setara begitu. Nanti harga barang naik pula. Gaji sekarang pun lebih baik banding tahun-tahun sebelum beberapa anjakan -anjakan gaji diberi.Malah lebih baik dari swasta bagi lepasan bukan diploma /ijazah.

Tanpa Nama berkata...

5 years Fat Najisb become PM nothing happen. Nothing impovment for Malaysian Gov. servent. For only salary 'Diawalkan' everyone can do even pembangkang.. His term PM was the history BLACK memories... everr... That day, when he screaming out his speech, crowded people seen left out the auditoriom even his shitt speech not finish.. They all express their dissapointed for the 'good news' We Sabahan here almost all bumiputera gov. servnt very dissapointed. Maybe our hope will be come true or at least get some if the HEAD of goverment change.. Memang tdk puas hati. English pun antam jak. janji lepas geram..

Tanpa Nama berkata...

"Barisan Nasional (BN) government could just take the populist attitude by promising various matters such as pay rise and high allowances without taking into consideration its financial capability.“It’s true a populist government will be widely popular and will be exciting but just for a short while."

So why the other group given? is it fair? Polis Tentera almost got quaters. It not wrong give them some benefit. They r our warrior and police makesure our safety. But how the others? We dont hv quaters. ITP still 180 since my father and until now nothing change. Stupiddd thinking..

Tanpa Nama berkata...

BERJANJI pada Penjawat Awam setiap kali dah jadik mainan ..
tak takut berstatus MUNAFIQ ??? !!!


J22 berkata...

Aku J22 Jugak. Awal Tahun 2000 Aku Encik (Gelaran Pegawai Waran) Najib. Kemudiaan turun Sarjan Najib ... la ni Kopral Najib.

Kulub Jemain berkata...

Apa pasal nak malu kalau tak pandai berbahasa inggeris, memang dah tak pandai dan tergeliat lidah.
Kerja aku pun bukan kena mengena pun dengan negara asing atau orang asing.
Setakat mesyuarat dengan orang tempatan buat apa cakap bahasa inggeris...itu bangang namanya.
Bahasa menunjunjukkan bangsa.

Tanpa Nama berkata...

aku dah 10 tahun kerja sebagai juruteknik. ada sijil politeknik, tapi SPA tak kasi lepas sebab sijil dalam bidang lain.Aku guna SPMV jer ... kawan aku baru masuk dah sama gaji aku. Walhal aku ambik sijil pun sama lama dgn dia. Degree aku dah ada. Peluang nak mtk jawatan tinggi belum ada kekosongan.Tunggu naik pangkat? jgn harap.org lambat dari aku dah naik dulu.nak tunggu 15 tahun? 13 tahun? kenaikan tu semua ikut quota .... hutang PTPTN belum habis.Hutang dah melambak... bini dah bising, anak dah banyak.

Tanpa Nama berkata...

apa lagi ,mai kita piket tuntut janji ditepati.

Tanpa Nama berkata...

aku lagi teruk dah 28 kali interview kerja kerajaan tapi xdapat lagi,hutang PTPTN aku xmau bayar,biaq p mampus la dengan hutang tu,yang penting sekarang aku nak tambah hutang lagi dengan kerajaan...Yang dah kerja kerajaan 2 kalau xbleh naik pangkat lebih baik berhenti saja.banyak lagi orang yang memerlukan pekerjaan...

Tanpa Nama berkata...

Saya lulusan Politeknik tahun 1975, masa tu lulusan Politeknik Ungku Omar dibayar gaji RM400,tapi bila saya lapur bertugas gaji lulusan Politeknik di bayar RM325.00 turun RM 75.00,tak pernah dalam sejarah gaji perkhidmatan awam diturunkan.Jadi saya kerugian RM75.00 setiap bulan selama 33 tahun saya bertugas.pada tahun 1978 Jabatan Telekom telah di swastakan dan saya telah pun bersara dgn Telekom Malaysia dengan pencen RM380.00 pada umur 55thn. Kawan yg seangkatan dgn saya masih lagi bertugas di JKR RTM sehingga umur 60thn dalam gred 38. Sekarang saya hanya menumpang keserokan kawan kawan yg menikmati gaji dan pencen yg tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Masaalah yg terpencil, tak bolih tuntut didunia tuntut saja di akhirat pada mereka yg berkuasa pda waktu itu.

Tanpa Nama berkata...

jpa yang main mainkan juruteknik ni . najib kena sabotaj lagi

Tanpa Nama berkata...

Tambah sikit bro.... dpt duit kopi hari2

Tanpa Nama berkata...

sial jpa ni,kami ppk gred u3 dah dua puluh tahun menanti citer baik,kerja makin byk,kerja ppp u29 kami buat,jadi kerani kami buat,duk rawat pesakit,hantar pesakit masuk wad,mandikn pesakit,tp ape kami dpt dgn barisan nasional ni,semua sial,bila umum sesuatu te polis askar,hospital tak penting ke,klu anak kau sakit kau dtg balai ke,anak kau xcident sapa yg nak angkat,rawat,sial la kauowg ni,kau anggap keja kami tak penting ke,tgu la pru ni,dan utk makluman kamu cuepack,kami akan ppk u3 akan buat bantahan kat kementerian keshtan tak lama lg,harap president cuepack yg perangai mcm anjing memang takkn terbela la nasib kami,bkn pangkat kami kejar,cuma naikkn gred kami,elaun kritikal takde.tp pemandu ambulan dpt,apa sial pya dasar kamu kerajaan bt,ni la duk kaji2 jd sial la

Tanpa Nama berkata...

najib kau baca ulasan kat blog ni,jgn duk menyalak umum berita baik,kau ingat golongan mcm kami ni gembira ke,takde ape2 beza pun kau bg gaji 80rgt naik,bg anak rmi mcm kami,cola,elaun rumah kau bg naik pun tetap yg untuk golongan gaji yg dah tggi jugak,kami nak gred kami naik,kau dgr tak najib sial,

Tanpa Nama berkata...

dato' omar runding dlu ngn dato' najib,pas 2 mkn serunding he,he.

Tanpa Nama berkata...

semua jd perajurit,prebet badol,

Tanpa Nama berkata...

Salam....
Ciannye kau orang...
Dah tau gaji kechik kenapa nak duduk rumah yang bagus, duk kat bangsal dah la, tu je taraf kau orang...
Lain la kalau polis dan askar... ada kuartersssssssssssssss
Yang pentingggggg, ukur baju di badan sendiri.............

Tanpa Nama berkata...

omar baik kau letak jwatan la,dapat pangkat datuk kau duk bela kakitangan atasan je,polis askar,guru,tiap2 tahun naik,apo punya sial pejuangan kau ni,pekerja hospital tak pun kau pejuangkn,alasan kau diaowg g berperang utk negara,hbs yg cedera tu sapa yg rawat,sapa yg angkat,cuci luka,kami ni ppk gred u3 yg buat,kau buta atau bt tak nampak jo,alasan kau tu tak munasabah,tgu la pru nti kau nak tau,kitaowg ade hak nak mengundi,takyah nak ugut2,lepas ni ktaowg akan rmi2 keluar dari menjadi ahli cuepack yg tak membawa apa2 kebaikan pada kami.bersyukur wlupun takde ucapan trm kasih pada kami yg merawat anggota yg cedera,hanya allah yg akan membalasnya,dan pada mereka yg duk pentingkn golongan atasan,kami berdoa supaya allah bukakn jalan keluar pada mereka tak lama lg,ingat bala akan datang pada kamu owg yg abai kan kami ppk u3

Tanpa Nama berkata...

DULU TAHUN 2008 PAK LAH JUGA BERJANJI SEBELUM PRU 12...HARAP KERAJAAN SEKARANG BAGI SAJA ELAUN PERUMAHAN UTK MEREDAKAN JIWA LUNTUR KEBANYAKKAN PA...JANGAN KAJI-KAJI LAGI...SAYA TAKUT KEADAAN SAMA TERJADI UTK KEPUTUSAN PRU13...

Tanpa Nama berkata...

BANYAKNYA PRO PR BUAT KOMEN...DASAR X TAU BERSYUKUR ATAU MEMANG X PANDAI NAK SUJUD SYUKUR...KALAU HANGPA SUME X PUAS HATI P LA CARI KERJA SWASTA ATAU BUAT BISNIS PISANG GORENG ATAU BLA BLA BLA....SAYA X NMPAK PR TU BOLEH BUAT YANG TERBAIK SEBAB TENGOK NAMA PR PUN X DAFTAR LAGI PARTI PR MASING NAK GUNA LOGO MASING..DORG PR TU SAJA NAK ROSAKKAN NEGARA...PR KONON TAPI X NAK DAFTAR..APA MENDE TU..TU LA NAMANYA PR=PENIPU RAKYAT. BELUM MEMERINTAH LAGI DAH TIPU RAKYAT. YANG SIANG2 DAH TERMAKAN AORA TIPU PR TU BAGUS P SOLAT ISTIKHORA DULU. PR=PENIPU@PEMBOHONG@PEROSAK RAKYAT

Tanpa Nama berkata...

Ini semua POYO!!! Kita bako jer!!!! sial betul!!!

harimau berantai berkata...

BKN POYO LAH LABUUUU......INI SEMUA POKOYO....HAAA BARU BETULLLL WEHHHHH....CIKKK....

ABU berkata...

Sabor bro sabor. Undilah BN. Gaji kita lebih tinggi drp gaji PA bangladesh. Minyak kita lebih murah drp minyak amerika syarikat.

Tanpa Nama berkata...

Semua ni utk jg undi pos jew..sbb kwsn yg BN kalah nnt akn sampi la undi pos ni..trs BN menang..

kroni berkata...

Dgr citer next week dh nk bubar parlimen......

EO/PPT SCEME berkata...

The same goes to EO/PPT scheme. CUEPACS and PSD(JPA) really need to look into it. Appointed as EO/PPT N27 using Diploma, we could only achieve to the maximum grade EO/PPT N36 though we have gone through and passed the KPSL(exam conducted by the PSD/JPA) and also some managed to have degrees/Masters. A memorandum written by KEPAK to PSD/JPA recently has its' final means and dos. Those appointed as clerk (PT
N17, they could go to the extent EO/PPTN27 after passing the requirements even some of them are holding post of EO/PPT N32/36 but what a dissapointment to those Diploma's holder though as I have said they completed degrees/passed the KPSL to Grade N41 15 years ago?? If talking about skill of writing and public speaking, We have various experiences on job concerned but to this extent, the N41 scheme has long been demolished. If english is the matter, I presume those PTDs could not write in English nor well-versed too.

Please PSD/CUEPACS, look into this matter wisely. Thank you.

Tanpa Nama berkata...

suka ati mak bapak kau je ckp camtu...

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs vice-president (technical sector) Suhaimi Othman said the Government had been promising to upgrade the technical service scheme since 1985.
****************************************************************************************************

Janji orang munapik!
Tak ada pulak ngo umno yang nak tolong PA saman sebab janji tak ditepati..... kalau pasal air selangor, berebut2 ngo umno tolong saman!

Tanpa Nama berkata...

Whoever takes over the helm of this country will makes no different in their system to be used and problem rakyat is facing. Corruption problem will never be solved if they only talk but without action.

Tanpa Nama berkata...

This truly shows to us that most civil servants are either having no interest in English or they are too poor to write in this foreign language. PTD officers should have no problem with spoken and written English as compare to me who only managed to secure SPM level education. I have nothing to be proud off but I am happy with what I have; no stressful life.

Tanpa Nama berkata...

Dah tgk ke gaji min-max yg jpa kuarkan tu, kena klentong lagi le kat JPA, tgk pakcik2 yg JUSA tu cam ribut je gaji dia org.

Tanpa Nama berkata...

PM yang terdahulu memberi pelarasan gaji ikut peratus kenaikan contoh, kump D - 15% C - 10% B-10 % dan A - 5% , sekarang nampak jurang antara gaji kecil dan gaji besar semakin jauh jurang. Pekerja dalam grade 41 keatas mendapat banyak faedah dalam hal ini. Saya dah besara tapi kawan yg masih berkhidmat amat gembira dengan perkembangan ini yg memberi kenaikan yg amat tinggi.

Tanpa Nama berkata...

SCHEME la, bukan SHEME.

sapa la yang buat topik ni...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa skim nie dapat 27 dan skim lain seperti juruteknik 17 sedangkan sama kelulusan dari politeknik. Tolong bagi jawapan kenapa gred juruteknik, pembantu pertanian,......... tidak dapat dinaik taraf seperti skim di bawah.

Penolong Pegawai Tanah Gred NT27

Kumpulan: Sokongan

Jadual Gaji:

PERINGKAT GAJI MINIMUM GAJI MAKSIMUM KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN
P1
P2
P3
RM1,361.14
RM1,439.77
RM1,521.80
RM3,565.62
RM3,775.97
RM3,992.94
RM145.00

Kelayakan:
Warganegara Malaysia;
Berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
Sijil dalam bidang perancangan bandar dan wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,361.14 ]
Sijil dalam bidang kejuruteraan (ukur tanah atau perancang bandar dan wilayah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;atau
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,361.14 ]
Diploma ukur tanah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,737.15 ]
Diploma dalam bidang perancangan bandar dan wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. ;dan
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,737.15 ]
Kepujian Bahasa Malaysia / Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Deskripsi Tugas :
Bertanggungjawab menerima dan memproses permohonan pengambilan balik tanah untuk projek-projek Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Agensi-agensi Kerajaan, mengawasi pelaksanaan kerja-kerja penempatan dan memperakukan kepada Pemungut Hasil Tanah atau pengesahan pelan-pelan yang disediakan oleh Jabatan Ukur bagi penempatan terakhir, memproses permohonan tanah, lesen pendudukan sementara dan permit, terlibat dalam urusan pendaftaran hak milik dan urusan tanah, urusan penguatkuasaan dan tugas-tugas lain yang diarahkan.


Tanpa Nama berkata...

Sapa-sapa yang nak tambah pendapatan bulanan jom join saya. Setiap bulan boleh dapat dividen 10%-15%.. Kalo berminat daftar kat sini

https://uinvest.com.ua/?amigosid=19032

Tanpa Nama berkata...

Pakar bahasa inggeris kelahiran malaysia.

Tanpa Nama berkata...

kenapa skim itu guna sijil tapi dapat 27 sedangkan skim lain guna sijil tapi dapat gred 17 dengan tangga gaji T10?


itu kena tanya BIJAK BIJAK PANDAI DI SPA/JPA nun.... kerana sentuhan tangan merekalah benda macam ni terjadi.

Tanpa Nama berkata...

askar dh lama mcm ni...sekurang2 nya awam takde kerja dlm tekanan...kami peringkat bawahan yang ada degree pun tak dapat menjadi pegawai bertauliah..tapi kami tetap setia dan sentiasa bekhidmat dgn jujur dan ikhlas..tak banyak merungut..kami dilatih utk taat setia pada DYMM SPBY Agong. baru sekarang merasai kenaikan gred tu walaupun kenaikan gred tu tak membawa kesan pada gaji kami..pelarasan pada persamaan gred pada gaji sediaada dgn gaji pegawai awam 32 dan kami diperingkat bawahan tak diiktiraf sebagai PEGAWAI oleh kakitangan awam yang lain walaupun kami mempunyai gred persamaan dgn pegawai awam grer 27 ke atas.

Tanpa Nama berkata...

ptd yg ada master atau phd pada lantikan pertama m41 mendapat tangga gaji yg lebih tinggi daripada yg mempunyai ijazah sarjana muda..

Tetapi kenapa konsep ini tidak di praktikan pada skim-skim lain?

Kenapa kami yg ada master atau phd, tetapi tangga gaji pada lantikan pertama tetap sama..padahal kami daripada kumpulan pnp yg teknikal..bukan semata2 kerja pengkeranian di pejabat..

Ptd mendapat bnyk keistimewaan, kenapa??

Memang syukur dgn apa yg ada, tetapi dalam islam pun ada suruh kita utk menegak kan keadilan dan menghapuskan penindasan..

Sama pada skim sokongan, ada skim paramedik yang layak kritikal elaun, ada skim tidak layak..pada hal kalau darisegi risiko, sama2 berisiko..

Klu darisegi permintaan, jururawat berlambak2 menganggur..kalau sorang berenti pun, 1000 org menunggu..


Banyak nyer kelemahan dalam sistem pentadbiran negara..

Tanpa Nama berkata...

sama mcm la bro..j n g punya skim. G lg teruk terutama g27/32/36. g27 nak naik 32 kena tunggu KUP..15 tahun, dulu2 pencen 27 je. ramai yg pencen 27. x siapa peduli. Udahlah diploma jd 27 bukan 29 spt org lain..masa skim kabinet dan sebelumnya ok je malah lebih baik. sejak ssb, kerajaan buang.. gayanya kena buang kerajaan sekarang. Jom geng2 g..kena masuk kmpung bg tau sama petani,peneroka,penoreh,nelayan,peternak dll yg terlibat ..pakat2 tukar kerajaan supaya pemerintah dpt ajar pegawai2 tinggi bertukar minda kpd yg lebih prihatin terhdp kump.pelaksana
----------------------------------

HAHAHHAHA..BODOH PUNYA ORG..KO INGAT PETANI , NELAYAN MACM KO KER...MEREKA SEKARANG LEBIH BERJAYA DARI KO YANG ASYIK MINTA JER...DIAORANG LEBIH KAYO DARI KO...

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong kalau lihat komen di sini dan zahiriahnya, rata2 mmg skim PTD mendapat keistimewaan. Kalau Kumpulan Pelaksana yang ada diploma/degree/master/phd/lulus peperiksaan KPSL yg dibuat oleh JPA sendiri nampak tak ada laluan/peningkatan kerjaya. Macamana nak ada laluan peningkatan, skim N41 dijumudkan dlm persekutuan tapi tawarkan kpd PTD baru M41. Digalakkan belajar lebih tinggi tapi menyekat peluang! Dalam islam suruh berusaha, sudah berusaha terbantut tak ke mana sbb JPA tak pandang kerani yang berizah, cuma PTD yg berijazah je dijulang2. Kalau kerja tak dibuat oleh Kumpulan Pelaksana habis la PTD. Last2 stay juga di skim kerani cabuk sampai pencen. Kalau jawatan doktor/arkitek/jurutera dsb memang lah digolongkan dalam PROFESIONAL sbb mereka ada bidang mengikut kelayakan ijazah yang tertentu tapi kalau PTD lulus Sarjanamuda Usulludin atau dari pelbagai bidang, itu bukan lah bidang profesional sebab kalau tak ada PTD, kerja2 byk dibuat oleh CC/EO tapi bila siap siapa yang dapat nama kalau bukan PTD. kalau Kumpulan Pelaksana bercuti, PTD la kelam kabut sbb deraf semua dibuat oleh Kumpulan Pelaksana.

Tanpa Nama berkata...

Apakah tulisan/komen kita ini dibaca dan difahami oleh CUEPACS?

Tanpa Nama berkata...

J29 COMING SOON..KPD SEMUA JURUTEKNIK, TAK LAMA LG KITA AKAN DIUPGRADEKAN KE JAWATAN PENOLONG JURUTERA..JURUTEKNIK YANG ADA SKRG AKAN DITUKARLANTIK KEJAWATAN J 29 PENOLONG JURUTERA, DENGAN SYARAT..

1. KPD SESIAPA YG ADA DIPLOMA AKAN DILANTIK TERUS KE J29..

2. KPD YG TIADA DIPLOMA, DIKEHENDAKI MENGHADIRI KURSUS YG DITETAPKAN.

berdoalah agar ianya menjadi kenyataan..amiin.

Tanpa Nama berkata...

Dpt jd abg long kawasan lg..

Tanpa Nama berkata...

apa korang ingat masuk askar terus takde kursus ke? kursus dlm tentera berbulan-bulan lamanya sehingga ada 3 tahun..belum lagi kursus lain...kursus kepakaran...semuanya berbulan...awam cuma kursus beberapa hari je...tanya lah sepanjang nak dpt pangkat Koperal korang ingat duduk saja ke? banyak tapisan melalui temuduga rasmi samada layak atau tidak dari pelbagai segi...korang ingat dgn sijil politeknik korang hebat kah? serupa sijil asas kor jurutera je..tu hanya layak jadi prebet je.
nk dapat pkt koperal byk lagi kursus..

Tanpa Nama berkata...

kah kah...sandiwara lagi...
selagi tak keluar pekeliling jangan percaya..
bau hancing haritu pun tak hilang lagi,ni lagi mau kencing ka......

Tanpa Nama berkata...

piiraah setakat koperal cabuk nak berlagak

Tanpa Nama berkata...

Kenaikkan gaji :gred 4, 3x kenaikkan = rm 240. ., gred 52; 3 x kenaikkan : rm 850.00. . Gred 54; 3x kenaikkan : rm 960.00 , jusa C 3. X kenaikkan adalah rm 3500.00. .mengapa perbezaan terlalu besar.

Tanpa Nama berkata...

TOK OMAR PANDANGLAH KAMI SKIM KP11 KESELAMATAN NI,,, DH LAMA CGSO JANJI NAK JUMUDKAN,,HARAPAN TERAKHIR KAMI MUNGKIN KERTAS UNDI????

Tanpa Nama berkata...

dah nak pencen saya ni..baru nak semak skim...

Tanpa Nama berkata...


kencingan kali ke berapa dah eh???

kalau JPA nak bagi dari awal hari tu dah keluar pekeliling.

PISANG BERBUAH KALI KE.....NANTIKAN BERAMAI-RAMAI..



Tanpa Nama berkata...

Kerja tentera ni, agak tension juga sebab perkhidmatan tak terjamin selain dgn bermain dgn senjata terpaksa sign hingga 10 tahun lepas tu kena minta sambung kalau nasib ok bolih sambung jika ada sikit masaalah kesihatan atau berat badan lebih tak atau lain masalah takdapat lah sambung jadi kalau gaji naik pun tak terjamin pencen pun tak ada.
1139

Tanpa Nama berkata...

Tunggulah masa PRU.... 80,000 tu akan pangkah lambang lain selain dr lambang dacing senget....Najib dah buat kesilapan yang amat besar.. dulu menipu untuk SBPA....

Tanpa Nama berkata...

jgn marah kt copeks,. yg luluskn kenaikan gaji ni PM je.,marah kt pm je lah..copeks pon tigin nk naik gaji..

Tanpa Nama berkata...

Tuan Presiden, tolong jangan berhenti... teruskanlah berjuang untuk golongan kami ini. JPA kena buat sesuatu...

Anjuman Ngir

Tanpa Nama berkata...

Asallamualaikummmm sumua manusia manusia sejagat...hialngkan rasa dengki sesama manusia walaupun berlainan anutan kepercayaan...kita sama sama manusia yg dibezakan dgn bangsa agama adat istiadat bahasa falsafah dll but kita hanya manusia sementara di dunia ini...INGAT WAHAI MANUSIA SEMUA SBB SEMUA MANUSIA AKAN MATI DALAM PELBAGAI CARA mengikut Hukum karma semasa nyawa ada di dunia ini...perbuatan mu semasa hidup pasti dibalas sewaktu hidup anda di dunia ...so ingat dan semabah pada maha esa di atas maha pencipta..oJ

Tanpa Nama berkata...

Kami j29 akan naik j38...horeeeeeeeeee...la la la la la fa la la la la la la lalalalalaa laa ..vote for PM

Tanpa Nama berkata...

NEW PM

Tanpa Nama berkata...

vote for A NEW PM.

Tanpa Nama berkata...

agriculture tak kan utk greg G jer,utk c17 xder apa2 prubahan ker..kerja c17 dgn g17 kt lab,lebih kurang jer,malah c17 siap kene wat ujian lg,padahal yg kene wat ujian gred c27.bayang tgk ler,c17 keje dah 4-5 tahun,masuk bdak baru g17,baru keje setahun dah dpt naik 10 tangga atas c17..kerja duduk bawah 1 jabatan,duduk semeja,wat kerja sama2,alih2 g17 jer dpt perhatian..lgpun aku tgk budak2 g17 yg baru masuk 2-3 tahun ni pakai spm ja pun..harap ada keadilan..harap datuk omar mohon utk c17 dlm pertanian skali la..lebih2 lg c17 veterinar..kesian kt diaorg..

Tanpa Nama berkata...

Yang amat penting di akhirat nanti tak kira walau apa pun jawatan yang dipegang, adakah output kerja kita sama dengan input gaji kita.....

Tanpa Nama berkata...

CELAKO OMAR OSMAN..TOK BACK UP DOH JURUTEKNIK SUPO AMBO NI!! BERTAHUN DOH MU DOK SAJO..

Tanpa Nama berkata...

DUO SATU KOCIK BONAAAAA


OMPEK SATU SONYUM LEBAAAAA

AH HA

Tanpa Nama berkata...

Ye ye yer padan muka korang pembantu pertanian ada kesatuan korang apa ada.yang penting G17 naik G29 hahahhahahhahah gelak jahat sikit.

Tanpa Nama berkata...

MOLEK BEBONARLAH. LEPAH NI KITA PAKAT-PAKAT MINTA NAIK G41 PULOK. HA,HA,HA, GELAK SALEH KAMIL.

Tanpa Nama berkata...

Cuma satu mungkin pada pihak atasan terlepas pandang selama ini, Juruteknik merupakan kumpulan Penjawat Awam yang banyak membantu mengurangkan perbelanjaan kerajaan dengan menjalankan penyelenggaraan sendiri. Kebanyakkan kerja-kerja pembaikan kecil dilakukan sendiri oleh kumpulan Juruteknik. Jika sekiranya pembaikan di serahkan ke pihak luar (out source) sudah tentu perbelanjaan yang perlu dikueluarkan oleh kerajaan akan berganda...Seperti juga pejuang menuntut kenaikan Gred Juruteknik , saya dan rakan2 lain juga terlibat dalam menyumbangkan idea dan pandangan dari bawah...betapa kecewanya kami, sehingga pencen pun isu ini masih lagi tergantung ...sampai bile?

Tanpa Nama berkata...

Nasib Juruteknik....Bayangkan anda berada di gred yang sama selama 26 tahun..dan berada di gred gaji maksimum selama 15 tahun dengan tiada kenaikan dan peluang naik pangkat sehingga lah ke Julai 2013. Berkhidmat sebagai Juruteknik dari tahun 1979 hingga akan bersara tahun depan...Kl lah perjawatan lain dah lama melonjak naik pangkat..tapi tidak kami Juruteknik...Harap kerajaan laksanakan lah janji..agar janji tidak tinggal janji...

Tanpa Nama berkata...

Saya pemegang diploma pernah menjawat jawatan Juruteknik J17 selama 5 thn & skrg Pen jurutera J29 br 3 thn..utk naik ke J29 sy terpksa hadiri temuduga seperti biasa dan setelah untuk tujuan pengesahan jawatan baru sy terpksa menghadiri kursus induksi umum & khusus, mengam bil semula peperiksaan kertas JKR, kertas JPA, dah lulus br la di sahkan dlm jawatan..untung la J17 yg dgr cerita bakal naik ke J29 tnpa syarat..Adil kahhhhh??????