SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

27 Mac 2013

CUEPACS SAMBUT BAIK PENCEN STAF BADAN BERKANUN

Bernama
27/3/2013


KUALA LUMPUR 27 Mac - Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kira-kira 40,000 pegawai dan kakitangan tujuh Badan- Badan Berkanun yang Diasingkan Saraannya (BBDS) bakal menerima pencen membuktikan kerajaan sentiasa prihatin dan bersedia mendengar suara rakyat.Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, langkah itu sekali gus membuktikan kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri sentiasa peka kepada keperluan dan perkembangan semasa.

"Ini juga adalah hasil pertemuan dengan Perdana Menteri dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi mengkaji sistem saraan sebelum ini."Kerajaan telah mendengar keluhan para pekerja berkaitan elaun tetap perumahan dan keperluan dana pencen," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini. Kelmarin, Perdana Menteri berkata, kira-kira 40,000 pegawai dan kakitangan BBDS bakal menerima pencen apabila bersara ekoran persetujuan kerajaan menubuhkan dana pencen untuk mereka.

Selain itu, Najib turut mengumumkan tiga lagi berita baik kepada kumpulan pekerja terbabit dalam usaha menambah baik skim perkhidmatan sedia ada iaitu imbuhan tetap perumahan, sagu hati persaraan dan penyelarasan caruman majikan untuk semua agensi.Menurut Omar, pihaknya berharap agar pelaksanaan itu dapat diselaraskan bagi setiap badan berkanun berkenaan dan melibatkan bekas-bekas pesara.Sementara itu, Presiden Kesatuan Kakitangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Ahmad Suffian Abdul Aziz berharap pengumuman itu menggembirakan kakitangan yang terlibat.

"Alhamdulillah, tuntutan dan pandangan kami untuk menambah baik skim perkhidmatan sedia ada sejak 2009 telah didengar oleh kerajaan."Sekarang BBDS tidak ketinggalan berbanding kakitangan awam lain dari segi pencen, elaun tetap perumahan dan sebagainya," ujarnya.

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini: beberapa persatuan kakitangan awam kumpulan gred 40 ke bawah telah ditolak mentah-mentah oleh JPA, mengenai permohonan dan kertas kerja mereka untuk jadual perubahan gred untuk penambaikan PA tersebut spt gred 27,32 dan 36 kepada gred 41,44 dan 48. begitu juga gred 17, 22, 26, kepada 22, 29 dan 32. perubahan gred ini berdasarkan bebanan kerja yang semakin bertambah serta syarat baru kemasukan dengan kelulusan ijazah, malah permohonan kenaikan itp,cola,time base dipendekkan 15 tahun kepada 8 tahun serta lain-lain elaun ditolak tanpa ada permesyuaratan. INI KEZALIMAN YANG DILAKUKAN OLEH KERAJAAN DAN JPA SENDIRI, MENINDAS KAKITANGAN AWAM. JPA dan KERAJAAN tidak mahu mendengar langsung keluh-kesah 1.4 juta PA, kami bersumpah dan berikrar dengan nama ALLAH SWT akan bersama-sama PR menumbangkan BN menyembah ke bumi, kami akan menggunakan segala kepakaran kami untuk memberi kemenangan kepada kerajaan yang adil,bijaksana dan berkebajikan kepada PA dan rakyat malaysia. kelebihan kami mempunyai pengaruh yang kuat di kalangan masyarakat serta kami mempunyai kelulusan master, ijazah,diploma dan sijil di dalam pelbagai bidang, JPA dan kerajaan telah melebihkan kakitangan gred 41 ke atas, yang terdiri daripada PTD dan PEGAWAI TADBIR NEGERI. PRU-13 akan menghukum segala kezaliman yang dilakukan oleh JPA dan kerajaan. rakyat dan 1.4 juta PA telah bangkit di mana dapat dilihat dengan ratusan ribu telah berhimpum dalam anjuran PR.

sumber risikan:
Kedah,Selangor,Pulau Pinang,Kelantan kekal PR.
Terengganu,Perak,Perlis,Negeri Sembilan dan Sabah jatuh kepada PR.
Johor,Melaka,Pahang sebahagian kerusi Dun dan Parlimen jatuh kepada PR.
Bukti menunjukkan ratusan ribuan rakyat hadir berhimpun anjuran PR.
PRU-13 adalah kenangan manis buat PR dan rakyat Malaysia di atas kemengan besar mereka dalam PRU-13 nie. ya Allah bagi kami kemenangan..

Tanpa Nama berkata...

najip umum lagi waduh ini dah tak betul ni ....najip dan kerajaan bn/umno umpama macam muhamad gadaffi ni lihat lah najip dalm pr 13 nanti ada gelombang untuk menjatuh kamu rakyat bukan bodoh najip beredia kamu untuk di tumbangkan

Tanpa Nama berkata...

kami rakyat memanjatkan doa kepada Allah semoga pembangkang di dimenangkan dalam pr 13 ini kerana kami telah melihat kejijikan bn/umno pimpin najip ini,mereka banyak menyimpang dari kuasa alam menipu,membunuh alantuya dan membohong mefitnah dan banyak lagi telah mereka lakukan mungkin pr 13 ini pun mereka akan tetap menipu lagi percayalah

Tanpa Nama berkata...

Perdana Menteri Malaysia Najib buat semua ni... tabur duit sana sini, ikhlas ke... atau kerana PRU13??? Kalau ikhlas, ALHAMDULILLAH! semoga Allah memberkatinya.

org KEMAS kesal berkata...

aikk???

dah bertahun menteri KKLW shafie apdal dan menteri2 sebelumnya termasuk pengarah2 KEMAS janji nk bagi KEMAS tetap. rupanya dapat faedah perkeso ke? itu je yg korg tunaikan? cibai punya pemimpin UMNO penipu besar. woi kalo kami xde UMNO dah lama bungkus tau. bila nak guna kami janji bulan bintang. bila dah menang, lupakan kami. kang kami boikot saper nak jalankan bilik2 gerakan BN? UMNO ko memang menempah ajal kali ni

Kakitangan KEMAS kecewa teramat sangat

A Samak Saka berkata...

UMNO SUCI DALAM DEBU....
(khas buat ahli UMNO dan penyokong BN)


umno dan BN
kau umpama suci dalam debu
terpalit debu dipandang hina kesucian terlindung jua.

teguh tetap terima BN
walau dipandang hina
hakikat suci umno/BN
hanya yang mulia
berhati suci yang dapat melihat

ahli umno dan BN
diberi petunjuk untuk melihat kesucian itu BN
Macai PR adalah mereka yang tidak mendapat petunjuk
Kita adalah orang suci nan bertuah
hidup dibumi bertuah

HIDUP bn...

Tanpa Nama berkata...

Pekerja kontrak dapat SOCSO...:) tp ada yg KWSP x dicarum...bertahun2 pulak tu. Memang betullah, camana nak sokong kerajaan, kot2 umum nak serap tetap ada gak rasa nak pangkah BN...TP SEKARANG HARAP PR MENANG (PAS, INSYA ALLAH)

Tanpa Nama berkata...

Mana bayaran pencen penuh bagi semua pesara ? Omar dan Ali masih tak ingat atau masih tak tahu dan juga 1.4 juta PA masih tak tahu?

Tanpa Nama berkata...

DUO SATU KOCIK BONAAAAA


OMPEK SATU SONYUM LEBAAAAA

AH HA

Tanpa Nama berkata...

SEINGAT AKU CONTOHNYA JABATAN HASIL DALAM NEGERI (JHDN)DI JALAN DUTA, KL MASA ITU SEMASA DI BADAN BERKANUNKAN JADI LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI (LHDN),PUNYALAH BERLAGAK SEBAB DAPAT DUIT OPSYEN 10 BULAN GAJI x 2 KALI. KINI DIBAGI DANA PENCEN PULAK. AKU TAHULAH SEJARAH DAH KERJA SEJAK TAHUN 1979 DAN AKAN PENCEN 60 PADA 2019. KORANG YANG BARU DALAM PERKHIDMATAN AWAM MEMANG TAK TAHU KISAH SUKA DUKA INI. NAK TAHU LAGI JABATAN PERKHIDMATAN POS JADI Pos Malaysia Berhad, JABATAN BEKALAN ELEKTRIK jadi Lembaga Letrik Negara (LLN)kini Tenaga Nasional Berhad (TNB), JABATAN BEKALAN AIR jadi PUAS jadi LUAS kini SYABAS.Banyak lagi JABATAN2 KERAJAAN yang diperbadankan (penswastaan) pada masa itu, bermewah2 dengan DUIT.
Kini senang2 nak dapat DANA PENCEN KERAJAAN pulak. Kita yang TAAT SETIA kerja macam nak mampos dengan KERAJAAN dengan GAJI dan ELAUN yang tek seberapa tak pulak di ambil tahu. Bila minta naik gaji dan elaun jawapannnya KAJI, KAJIAN DIKAJI DAN KAJIAN. INI tak ADIL...!

OH YA aku terlupa satu lagi iaitu JABATAN TELEKOM jadi TELEKOM MALAYSIA BERHAD kini dikenali TM. Korang bukalah sejarah silam korang akan tahu siapa sebenarnya pemimpin terpimpin kononnya bela Penjawat Awam tapi hanya indah khabar dari rupa..chis..!....eeeeeee...geram..!

Tanpa Nama berkata...

Syukur kerajaan sekarang terlalu prihatin dengan kehendak rakyat, tak kira pembangkang atau penyokong kerajaan.. inilah pemerintahan berjiwa rakyat. buat sementara waktu ni biarlah kerajaan sekarang yang meneruskan teraju pemerintahan. Kalau beri kepada yang baru belum tentu lagi dapat mengimbangi dengan apa yang ada sekarang, akan mengambil masa dua penggal lagi baru boleh menyesuaikan diri. kali ni kita beri lagi sepenggal kepada BN amacam. Untuk negeri-negeri yang diperintahkan oleh pembangkang kali ni tak mengapa kalau hendak dikekalkan. TAPI KALAU RAKYAT NEGERI TERSEBUT SEORANG CERDIK AKAL BIARLAH PARLIMEN DITERAJUI OLEH PUSAT DAN DUN DIMENANGI OLEH YANG ADA SEKARANG.. BARU KITA NAMPAK KEMAJUAN DAN MINTA SEPERTI APA YANG PUSAT BERI UNTUK NEGERI-NEGERI LAIN DAPAT .. TAKKAN BILA DIA MENANG NAK BERPELUK TUBUH SAHAJA.. CUBA FIKIR BAIK-BAIK DAN BUAT PERBINCANGAN SAMA-SAMA.. INI UNTUK ANAK CUCU KITA.

Tanpa Nama berkata...

Aku EO keja bagai nak rakk .. sakit hati woiii.

Lu pikiaq ler camno niih !
Ijazah/ sarjana dapet .. masih keja EO. Pohon PTD tak dapet.

keja bos keja aku !

Tanpa Nama berkata...

Negeri dibawah Pakatan Rakyat telah terbukti dengan tadbir urus yang terbaik sebagaimana mendapat pegiktirafan dan penghargaan dari Lembaga odit Negara, justru Pakatan Rakyat mengajak bersama sektor awam untuk bersama kita membuat perubahan demi masa depan Malaysia yang lebih Cemerlang dan maju untuk turut dinikmati bersama oleh rakyat termasuk kakitangan disemua sektor awam, "Negara terus maju berjaya rakyat dan kakitangan yang berjasa turut tetap merasa"

Tanpa Nama berkata...

SIAPAKAH SEBENARNYA WIRA MELAYU
Hang Tuah atau Hang Jebat

JAWAPAN: Wira Melayu sebenarnya ialah Orang-orang Bangsa Jawa dari Tanah Jawa bercakap Jawa dan hidup cara Jawa, beragama Islam dan makan nasi ambeng. Mereka telah berperang mempertahankan Tanah Melayu semasa perang dengan Belanda, Portugis, Inggeris, Jepun dan Komunis pada masa sebelum merdeka. Selepas Tanah Melayu Merdeka, Orang Jawa terus menetap dan menjadi Warganegara Malaysia.
Mereka telah meneroka tanah dan menjadikan ladang kelapa, sawah padi dan kebun sayur dan pisang.
Orang Jawa telah terkenal dengan sikap taat ketua, taat agama Islam dan taat bermasyarakat. Mereka kaya dengan harta dan budi bahasa yang luhur. Kini taburan penduduk keturunan Orang Jawa ialah disepanjang pantai barat Malaysia,
terutamanya di Johor, Melaka, Selangor termasuk Kuala Lumpur dan Putrajaya), Perak dan di Pulau Pinang/ Kedah. Banyak budaya Islam yang diamalkan oleh Orang Jawa ini diikuti oleh bangsa Melayu lain seperti berzanji, bertalkin, bertahlil, bertadarus, moreh,
dan kenduri kendara semasa nikah kahwin,bertindik(subang)perempuan, berkhatan anak dan seumpamanya.
Konsep persaudaraan Orang Jawa terus subur dengan cogan kata
" mangan ora mangan ngumpol wajib ngumpol" sampai bila-bila. Maksudnya walau tak makan tetapi mesti datang bertemu sesama sanak saudara.

Tanpa Nama berkata...

SOALAN YANG PATUT KITA CARI JAWAPAN:

1. ISLAM kah PAS atau ISLAM kah UMNO.
2. ISLAM kah orang yang tahu dan faham isi dan ilmu Islam tetapi dia bukan orang Islam (Pengamal Undang2)
3. ISLAM kah kita yang dilahir dalam keluarga Islam tapi kita tidak ada pun ilmu, iman dan amal.
4. ISLAM kah kita kerana kita Melayu.

JAWAPAN:

Allah telah berfirman dan memerintahkan kepada kita orang2 yang BERIMAN supaya kita BERTAQWA.
1. Maksud Iman ialah kita percaya kepada 6 perkara iaitu ALLAH, MALAIKAT, AL-QURAN, NABI DAN RASUL, HARI KIAMAT dan QADA'& QADAR (NASIB BAIK DAN BURUK).
2. Maksud Taqwa ialah mentaati perintah Allah dan meninggalkan larangan Allah.
3. Maksud mentaati ialah 5 perkara wajib iaitu Syahadah, Solat, Puasa, Zakat dan Haji serta apa-apa juga perkara yang Allah perintahkan iaitu berbuat baik dan berbakti kepada ibu dan bapa, taat kepada pasangan, malu,jujur,ikhlas belas, pemaaf dan apa jua perkara atau perbuatan yang baik.
4. Maksud meninggalkan ialah tidak mentaati perintah Allah dan membuat apa-apa juga perkara terlarang seperti fitnah, bohong, tipu, dengki, iri hati, kianat, berzina, minum arak, membunuh, rasuah, lari dari medan perang dan lain-lain lagi apa jua perkara di larang oleh Islam.

INSAFLAH dan MARILAH KITA JADI ISLAM YANG BERIMAN DAN BERTAQWA.

Tanpa Nama berkata...

SOALAN YANG PATUT KITA CARI JAWAPAN:

1. ISLAM kah PAS atau ISLAM kah UMNO.
2. ISLAM kah orang yang tahu dan faham isi dan ilmu Islam tetapi dia bukan orang Islam (Pengamal Undang2)
3. ISLAM kah kita yang dilahir dalam keluarga Islam tapi kita tidak ada pun ilmu, iman dan amal.
4. ISLAM kah kita kerana kita Melayu.

JAWAPAN:

Allah telah berfirman dan memerintahkan kepada kita orang2 yang BERIMAN supaya kita BERTAQWA.
1. Maksud Iman ialah kita percaya kepada 6 perkara iaitu ALLAH, MALAIKAT, AL-QURAN, NABI DAN RASUL, HARI KIAMAT dan QADA'& QADAR (NASIB BAIK DAN BURUK).
2. Maksud Taqwa ialah mentaati perintah Allah dan meninggalkan larangan Allah.
3. Maksud mentaati ialah 5 perkara wajib iaitu Syahadah, Solat, Puasa, Zakat dan Haji serta apa-apa juga perkara yang Allah perintahkan iaitu berbuat baik dan berbakti kepada ibu dan bapa, taat kepada pasangan, malu,jujur,ikhlas belas, pemaaf dan apa jua perkara atau perbuatan yang baik.
4. Maksud meninggalkan ialah tidak mentaati perintah Allah dan membuat apa-apa juga perkara terlarang seperti fitnah, bohong, tipu, dengki, iri hati, kianat, berzina, minum arak, membunuh, rasuah, lari dari medan perang dan lain-lain lagi apa jua perkara di larang oleh Islam.

INSAFLAH dan MARILAH KITA JADI ISLAM YANG BERIMAN DAN BERTAQWA.

Tanpa Nama berkata...

sudah-sudahlah.pegi buat kerja!

Tanpa Nama berkata...

KENALI ORANG JAWA MALAYSIA:
Seterusnya walau pun tak ada jamuan makan namun bila dijemput untuk datang berhimpun sesama saudara, Orang Jawa akan tetap hadir sebab mereka tidak merasa lapar atau dahaga kerana berniat puasa Sunat dari rumah. Jika ada jamuan atau hidangan di majlis tersebut mereka balik dengan BERKAT dari tuan rumah iaitu berupa Nasi Ambeng yang dibungkuskan lauk secara berasingan. Tidak basi sehingga BERBUKA PUASA. Begitulah kuatnya iltizam dan ukhuwah Orang Jawa dari dulu hingga sekarang dan sampai bila-bila pun, kerana mereka cukup menjaga keagungan agama Islam, darjat, keturunan, maruah dan persaudaraan sesama Orang Jawa.

Tanpa Nama berkata...

MINTA2 KERAJAAN PUSAT DITERAJUI OLEH PR SUPAYA SEALIRAN KERAJAAN NEGERI DIPERINTAH PR DGN PUSAT,, AGAR SEGALA PERUNTUKAN DISALUR SECARA BERHEMAH SUPAYA TIADA PERUNTUKAN MELALUI BYK CABANG2 AGAR KETIRISAN TIDAK MEMBARAH JIKA DI BAWAH BN LG