SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

14 November 2013

CUEPACS MINTA KERAJAAN TAMBAH BAIK 168 SKIM PENJAWAT AWAM

Bernama
14/11/2013


KUALA LUMPUR, 14 Nov (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini meminta kerajaan menambah baik, baki 168 skim perkhidmatan awam sebelum akhir Jun 2014. Presidennya Datuk Omar Osman berkata skim tersebut membabitkan kira-kira 700,000 petugas atau 60 peratus penjawat awam.

Ketika ini 81 skim perkhidmatan melibatkan lebih 600,000 penjawat awam atau kira-kira 40 peratus kakitangan awam sudah diluluskan. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Cuepacs di Wisma Cuepacs di sini.

Mesyuarat itu, antara lain, membincangkan persiapan Konvensyen Cuepacs Ke-26 yang bakal diadakan dari 17 hingga 19 Dis depan di Menara PGRM Cheras, di sini.

-- BERNAMA

87 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kerna memberikan saya peluang untuk menjadi orang yg FIRST!!!!!! HEHEHEHE

Tanpa Nama berkata...

1st aku la

Tanpa Nama berkata...

Cepat betul hang..rumah tepi TM Net ka

Tanpa Nama berkata...

ok! kita choose!!

Tanpa Nama berkata...

Ok one,two,three...aku pilih batu,hang pilih apa?

Tanpa Nama berkata...

Kami setuju 168 skim ditambah baik pada jun 2018, sekali gus terus tukar kerajaan PRU-14, biar PR bagi menambah-baikkan skim penjawat awam dengan lebih baik.. presiden cuepacs, ksn, ksu, kppa sila letak jawatan, bagi pada mereka yg muda-muda...

Tanpa Nama berkata...

Lawak kamurg

Tanpa Nama berkata...

KALAU KERAJAAN TAK ADA DUIT NAK BAYAR ELAUN & KENAIKKAN GAJI MANA NAK TRANSFORM TOK OMAR OI!

Tanpa Nama berkata...

Betui kata hang abis PA tak dpt ambil loan bank atau koperasi gara-gara hutang negara yg besar dan terpalit juga hutang domestik. Itu sebab jangkamasa pinjaman dipendekkan..dan byak penjawat awam mcam nyawa2 ikang

Tanpa Nama berkata...

They just only barking ..... They cannot do anything .....

Tanpa Nama berkata...

erm sembg jer

Tanpa Nama berkata...

kejap ckp selewatnya hujung tahun ni..lani ni ckp jun 2014 plak..cakap kosong je..taik

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS DAN JPA NI BYAK DALIH...YG UNTUNG DULU PTD DAN ORG TEKNIKAL "J" MCAM TOK OMAR. TRANSFORMASI YG TIDAK ADIL.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS DAN JPA NI BYAK DALIH...YG UNTUNG DULU, PTD DAN ORG TEKNIKAL "J" MCAM TOK OMAR. TRANSFORMASI YG TIDAK ADIL. YG SKIM LAIN TUNGGU 2018

Tanpa Nama berkata...

selagi sesuatu entiti itu dikuasai oleh sesuatu entiti, entiti lain akan teraniaya a.k.a. dizalimi

dalam bahasa lain, JPA dikuasai dan dibolot oleh PTD, jadi skim mereka sahaja yang akan lebih dari skim lain.

kesatuan sekerja seperti CUEPACS dikuasai oleh J, jadi skim mereka sahaja yang akan diperjuangkan lebih dari skim lain.

itulah natijahnya apabila mengambil LUKA' BIN LUKA' menjadi PEMIMPIN.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS DAN JPA NI BYAK DALIH...YG UNTUNG DULU PTD DAN ORG TEKNIKAL "J" MCAM TOK OMAR. TRANSFORMASI YG TIDAK ADIL.

Jumaat, November 15, 2013 6:25:00 PG

Mengarut la kamu ni... bila masa kumpulan Teknikal skim J asik untung saja? Lain kali tgok sejarah la, berapa lama skim J memohon pihak JPA menambah baik skim J... bukan sehari dua...

Tanpa Nama berkata...


selagi sesuatu entiti itu dikuasai oleh sesuatu entiti, entiti lain akan teraniaya a.k.a. dizalimi

dalam bahasa lain, JPA dikuasai dan dibolot oleh PTD, jadi skim mereka sahaja yang akan lebih dari skim lain.

kesatuan sekerja seperti CUEPACS dikuasai oleh J, jadi skim mereka sahaja yang akan diperjuangkan lebih dari skim lain.

itulah natijahnya apabila mengambil LUKA' BIN LUKA' menjadi PEMIMPIN.
Jumaat, November 15, 2013 8:19:00 PG

__________________________________

Kita lihat sendiri skim PTD mudah jer dari satu pangkat ke satu pangkat. 2002 M41 duduk 4-5 tahun dah naik M44.. Pejam Celik Pejam Celik dah dapat M48 2012 . Skim lain perlu tunggu berbelas, berpuluh tahun baru merasa nikmat pangkat lain. Bagi JPA apa yang dibuat, apa yang disuarakan oleh PTD semua HALAL BELAKA. Namun untuk skim-skim yang bagai di anak tirikan. Walhal umum tahu PTD hanya "indah khabar dari rupa"... Ini pendapat ramai dan bukan pandangan individu... So harap CUEPACS lihat perkara ini dengan serius.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah....

Tanpa Nama berkata...

kenapa FT tiada dalam senarai? semua jabatan tersebut tidak menggunakan peralatan ICT ker?

Tanpa Nama berkata...

Buat apalah korang melalak kat sini.. tak ada orang besar nak dengar pon... Harap PA yang cikai je kat sini.. Kalau betul2 tak puas hati, set masa dan hari untuk pegi piket secara aman depan pejabat JPA. buat replika Diploma besar dan bakar tanda protes diploma tak ada nilai... sama dengan sijil... ADA BERANI????

Tanpa Nama berkata...

SKIM J HANYA MANTAU KERJA YG DIBUAT OLEH KONTRAKTOR..MEREKA HANYA MEMERIKSA & MENGESAH KEJAKONTRAKTOR...ITULAH BANYAK BANGUNAN KERAJAAN PECAH SINI DAN ROBOH SANA

Tanpa Nama berkata...

SKIM J HANYA MANTAU KERJA YG DIBUAT OLEH KONTRAKTOR..MEREKA HANYA MEMERIKSA & MENGESAH KEJA KONTRAKTOR...ITULAH BANYAK BANGUNAN KERAJAAN PECAH SINI DAN ROBOH SANA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

SKIM J HANYA MANTAU KERJA YG DIBUAT OLEH KONTRAKTOR..MEREKA HANYA MEMERIKSA & MENGESAH KEJA KONTRAKTOR...ITULAH BANYAK BANGUNAN KERAJAAN PECAH SINI DAN ROBOH SANA

Jumaat, November 15, 2013 11:37:00 PG


pppppppppppppppppppppp

Salam Jumaat tak baik tuduh tuduh cam tu fitnah tu kekadang kontraktor yg tipu kerja ...takkan kami nak pantau kerja mereka 24 sehari .kami pun manusia cam awak da keperluan masing masing nak di uruskan..da kehidupan ..faham la sikit ...kami berhujan berpanas siapa yg tahu mereka yg dudukkan ofis lain lan sejuk da aircond...kedang demam pun dtg pantau kontraktor buat kerja...Lepas ni jom solat jumaat
Solat la kamu sebelum kamu di solatkan .

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH DAN SYABAS PRESIDEN CUEPACS & MTSU KERANA PERJUANGAN ANDA YG BERTERUSAN DAN BERJAYA AKHIRNYA...

Tanpa Nama berkata...

Kepada Cueoacs & JPA laksanakanlah apa yg patut agar rungutan demi rungutan akan terhenti. Belalah nasib penjawat awam yang belum terbela.

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana dengan pa yang akan pencen bulan disember tahun ini sedangkan dalam penambahbaikan skim pejawat awam mereka tidak termasuk dalam 81 jawatan tersebut.. bukankah tidak adil dalam masa yang sama orang lain dapat sedangkan mereka tidak dapat..nasib memang nasib tapi fikirlah balik bukan seorang yang akan pencen mungkin beratus-ratus..

Tanpa Nama berkata...

Salam Jumaat tak baik tuduh tuduh cam tu fitnah tu kekadang kontraktor yg tipu kerja ...takkan kami nak pantau kerja mereka 24 sehari .kami pun manusia cam awak da keperluan masing masing nak di uruskan..da kehidupan ..faham la sikit ...kami berhujan berpanas siapa yg tahu mereka yg dudukkan ofis lain lan sejuk da aircond...kedang demam pun dtg pantau kontraktor buat kerja...


----------------------------------

Tanya pada pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,
Tanya sama angin apa sebab hujan,
Nanti jawab angin tanyalah awan.

Awan nanti kata aku kandung air,
Sampai tempat sejuk aku pun cair,
Lihat dalam air nampak bayang-bayang,
Campak satu batu bayang pun hilang.



-kalau tiada angin, masakan pokok bergoyang.

Tanpa Nama berkata...

Dato cakap sebelum 31 december... sekarang bg sampai jun 2014 lepas 2 sebelum jun dato pencen... lepas 2 ade orang ambik jadi presiden lepas 2 dato yang baru 2 pun cakap kita akan selaras bulan 12 2018 bosan la bro

Tanpa Nama berkata...

Kami para guru ingin ucapkan jutaan terima kasih kepada presiden cuepacs dato omar kerana beliau bnyk berkorban untuk guru sehingga guru dapat durian runtuh setiap tahun..nanti kami hantar buah durian musang king rumah dato omar yer

Tanpa Nama berkata...

Setuju 100%, PTD pun manusia biasa oleh itu yg bukan PTD pun ada yg lebih hebat cuma peluang dan ruang tidak diberikan. Jika benar PTD hebat dan cekap serta layak mendpt imbuhan lumayan kenapa rungutan demi rungutan ttg dasar kerajaan kian hari rakyat pertikaikan? Kekadang ada dasar yg dibuat ikut keselesaan mereka semata tanpa mendengar pendpt akar umbi isitu kump pelaksana. Dengan usia yg mudah dan pengalaman cetek sudah pasti akan menimbulkan kecelaruan pendpt kerana hebat teori dan segulung ijazah kelas 1 belum.tentu menjamin kecekapan mengurus dan memimpin. Pengalaman lebih berharga dari sijil bertaraf teori.

Tanpa Nama berkata...

Bila lagi pembantu tadbir (perkeranian/operasi) ditambahbaik? Persoalannya bila lagi...

Tanpa Nama berkata...

duniaaaaaa semua niiiii.......

Tanpa Nama berkata...



BELUM LAMA SBPA GAGAL KERANA TIDAK ADIL, KALI INI SST HANYA SEBAHAGIAN YG UNTUNG...SST TIADA PENJELASAN YG KONKRIT DARI KERAJAAN..HARAP JANGAN GAGAL NANTI KALAU KEADILAN TIDAK DITERAPKAN

SEPATUT NYA YG PA SOKONGAN YG ADA DIPLOMA/IJAZAH/SARJANA & BERPENGALAMAN DINAIKKAN JAWATAN UTK MENGELAK KETIDAKADILAN. BAHARU NEGARA DPT TRANSFORM MENJADI NEGARA MAJU BERPENDAPATAN TINGGI

Tanpa Nama berkata...

Kalau PA dah ada degre tak kan buat kerja pengkeranian kot...skop kerja mesti lah berbeza..sijil utk peringkat pelaksana ,degre peringkat perancang,nak suara pendapat pun biarlah rasional dan berilmiah sikit..

Tanpa Nama berkata...

ala.Sembang je''Iebih bukan ado duit pong..

Tanpa Nama berkata...

Bekas guru rogol, cabul murid kekal dipenjara, sebat
PUTRAJAYA 15 Nov. - Seorang bekas guru kekal menjalani hukuman penjara 12 tahun dan sebatan tujuh kali kerana merogol dan mencabul seorang muridnya yang masih di bawah umur dalam makmal sains sekolah tersebut, empat tahun lalu.Perkara itu berikutan keputusan sebulat suara panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai oleh Datuk Azahar Mohamed yang menolak rayuan akhir Yek Hock Soon, 30.Hukuman berkuat kuasa hari ini.Kuorum berkenaan berpuas hati bahawa mangsa merupakan saksi yang boleh dipercayai dan keterangannya berhubung kejadian rogol dan cabul adalah munasabah. - UTUSAN ONLINE

Tanpa Nama berkata...

Mungkin perogol tu kerabat si bangang ni yg nak mampus kot pasal tak abis2 cakap jahat. Gaji dah habis maka tak da duit pakai gi shopping, makan pun sekali sehari berlauk air kosong sebab tu tak kenyang. Pabila memburuk org maka kenyanglah perut si bengang yg hampir nak msmpus ni. Turun temurun cuma tahu berdengki dgn org patut hidup tak blh berubah. Keturunan yg terus lemas dgn godaan syaitan.

Tanpa Nama berkata...

Semoga yg asyik berdendam dgn guru ini akan menjadi perogol pula satu hari nanti setelah godaan syaitan yg buat dia menjadi manusia pendengki mengarahnya berbuat demikian. Gaji tak cukup makan org lain yg disalahkan, ini manusia sial dan tak akan dpt berubah nasib selamanya kerana perbuatan jahat pasti dibalas jahat satu hari nanti.

Tanpa Nama berkata...

Guru disiplin disyaki cabul pelajar ditahan

KUALA LUMPUR - Seorang guru disiplin sebuah sekolah rendah di ibu negara ditahan Sabtu lepas kerana dipercayai mencabul bekas pelajarnya.Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairy Ahrasa berkata, guru lelaki berumur 35 tahun itu ditahan di rumahnya, di Bandar Baru Sentul berikutan laporan polis yang buat oleh pelajar berumur 13 tahun itu Jumaat lepas.Pelajar berkenaan mendakwa bapa kepada dua orang anak itu telah mencabul kehormatannya sejak tahun lepas, katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur di sini semalam.Kejadian terbaharu berlaku Jumaat lepas apabila pelajar itu dipanggil oleh guru berkenaan supaya membantunya. Pelajar itu lari ke balai polis berhampiran untuk membuat aduan.Khairy berkata, guru itu kini ditahan reman tujuh hari bagi membantu siasatan. - Bernama

Tanpa Nama berkata...

BELUM LAMA SBPA GAGAL KERANA TIDAK ADIL, KALI INI SST HANYA SEBAHAGIAN YG UNTUNG...SST TIADA PENJELASAN YG KONKRIT DARI KERAJAAN..HARAP JANGAN GAGAL NANTI KALAU KEADILAN TIDAK DITERAPKAN

SEPATUT NYA YG PA SOKONGAN YG ADA DIPLOMA/IJAZAH/SARJANA & BERPENGALAMAN DINAIKKAN JAWATAN UTK MENGELAK KETIDAKADILAN. BAHARU NEGARA DPT TRANSFORM MENJADI NEGARA MAJU BERPENDAPATAN TINGGI

Tanpa Nama berkata...

Sokong 100%..Allahuakbar..!!

Tanpa Nama berkata...

HOT!!!!s GURU GELAR POLIS ANJING DITANGKAP KERANA MENGAMUK??? 
Seorang guru, Lotfi bin Nor; yang dilaporkan baru-baru ini menghina pasukan anggota keselamatan yang terkorban di Lahad Datu.Sebenarnya telah pernah ditahan pada tahun 2009 kerana mengamuk di dalam bilik guru serta membahayakan guru-guru dan pelajar-pelajar di sekolah berkenaan.Mengikut sumber, guru berkenaan sebelum ini berkhidmat di Sekolah Kebangsaan Cherang Ruku, Semerak, Pasir Puteh, Kelantan.Ekoran dari peristiwa itu, dua orang polis telah dipanggil ke sekolah berkenaan untuk menangkap lelaki tersebut.Walaupun peristiwa itu berlaku pada tahun 2009, Lotfi dikatakan mungkin masih lagi menyimpan dendam terhadap pihak berkuasa kerana kes berkenaan. Salinan Repot Polis 2009 Terhadap Guru GilaKomen9-komen beliau yang menghina pasukan anggota keselamatan sebagai anjing di laman sosialnya menunjukkan lelaki berkenaan memang bermasalah. Ini juga terjawab dengan0 pembongkaran kes amukan beliau membahayakan guru lain dan murid yang dilabelkan oleh saksi sebagai “kurang siuman”.

Tanpa Nama berkata...

Siapa orgnya?Orang kite juga..... Kutuk keturunan sendiri bagus juga ye! Sila dedahkan banyak lagi kelemahan org kite ni spya org lain terus ketawakan orang kite yg bergaduh pasal gaji tak cukup makan.

Tanpa Nama berkata...

Siapa orgnya?Orang kite juga..... Kutuk keturunan sendiri bagus juga ye! Sila dedahkan banyak lagi kelemahan org kite ni spya org lain terus ketawakan orang kite yg bergaduh pasal gaji tak cukup makan.

Tanpa Nama berkata...

Teruskan perjuangan selagi kerajaan tak muflis, soal prestasi jgn diambil pusing yg penting dpt gaji lumayan dan dpt hidup bergaya. Biar negara muflis asalkan dpt hidup bergaye. Kerajaan memang mampu byr gaji setiap PA sekurang2nya rm10 sebulan sebab bukan susah nak dpt duit; cuma perlu dicetak sebanyak yg dikehendaki. Tapi jika kita lihat dari segi teori dan amali ekonomi barulah kita tahu malapetaka yg bakal menimpa khususnya anak cucu kita pd masa hadapan. Sbg contoh: Takde guna dpt gaji 10 ribu ringgit sebulan tapi harga segelas kopi rm20, sekampit beras 10 kg berharga rm100. Senario ini akan pasti berlaku maka kita akan kehilangan nilai mata wang spt negara2 miskin. Saya bukan pakar ekonomi tapi serba sedikit tahu kesan2 buruk yg akan berlaku jika gaji tidak dikawal sdgkan produktiviti tidak diambil kisah. Kasihanlah kpd rakyat yg tidak punyai pendapatan tetap dan masa depan anak cucu kita suatu hari nanti. Tak usah manja sgt dgn hidup nak mewah sebab tiada yg kekal selama; berusaha lebih penting drpd sekadar mengharap, lupakan menjadi peminta sedekah.

Tanpa Nama berkata...

Saya berbangga sgt menjadi guru walaupun pelbagai fitnah dan maki hamun diterima daripada PA pemalas, cemburu dan pendendam yg terus menerus berusaha utk menggugatkan kedudukan guru. Profesyen perguruan tetap utuh dan akan terus dibela oleh kerajaan.Kes salahlaku seorang dua guru tidak langsung menyebabkan gaji guru diturunkan malah akan dinaikkan pabila pd 1.1.2014 nanti JPA akan keluarkan skim gaji bersepadu buat guru khususnya yg ada master dan PHD. Dan yg pasti gaji pihak PA yg suka hina guru seolah2 profesyen lain bebas dari masalah disiplin akan terus berada ditakuk lama tanpa belaan kerajaan. Inilah natijah yg terpaksa ditanggungnya diatas perbuatan kotor/dosa.

Tanpa Nama berkata...

Yg pasti gaji guru tetap naik dan tak akan sama dgn gaji kump pelaksana yg suka menghina guru. Betul kankan...............?
Takkanlah org bodoh sgt disebabkan baru seorang guru buat hal gaji mereka pun hendak ditahan atau diturunkan. 1 drpd 4 ratus ribu lebih org guru yg buat kesalahan sudah dikatakan teruk, memang sah otak orang itu sudah tak siuman lagi.

Tanpa Nama berkata...

betul tue bro, gaji guru tetap dinaikan, tetapi jgn lupa, tugasan guru semakin banyak dan berat serta sentiasa di pantau oleh pihak kementerian spt NKRA, kemungkinan tahun 2014 sehingga seterusnya cuti bagi guru-guru dipendekkan tetapi tidak bagi murid sekolah, guru tetap ke sekolah walaupun cuti sekolah, pelbagai program, spt smart learning, tuisyen sekolah, smart english, smart math, hayati sejarah akan diberi tugasan kepada guru dari tahun 1-6, tingkatan 1-5, penilaian guru akan terus di hantar ke kementerian, guru yg ingkar, pemalas, curi tulang dsbnya akan di beri surat tunjuk sebab atau di hadapkan ke lembaga tindakan tatatertib, olkea puas hati cikgu, tak menlancung kea cikgu..dah dah cuti sekolah nie..

Tanpa Nama berkata...

Kau ni salah seorg yg suka memfitnah gurukah? Copy & paste salahlaku guru sana sini ke? Jabatan lain takde yg buat salahlsku ke? Sebenarnya semua profesyen sama juga skop tugas dan masing2 ada NKRA bukan sekadar buat andaian itu dan ini kerana yg pasti banyak dasar hebat sekadar hangat2 tahi ayam je.. Ini negara malaysia bukan jepun. Kat negara kita gaji diutamakan bukan prestasi sbb tu asyik bergaduh dan maki hamun org lain pasal gaji.

Tanpa Nama berkata...

Satu idea yg bernas spya lepas ni takde lag yg marah apabila gaji guru terus dinaikkan selari dgn pertambahan beban tugas. Sepatutnya itu yg berlaku bukan sekadar minta gaji naik tapi skop tugas masih sama. Tapi yg pasti berapa lama dasar ini boleh berlaku jika kita lihat dasar pendidikan yg sering berubah2 setaip kali ada perubahan pimpinan. Ini isu pokok yg harus dijadikan sandaran akan berjaya atau tidak dasar itu.

Tanpa Nama berkata...

Satu idea yg bernas spya lepas ni takde lag yg marah apabila gaji guru terus dinaikkan selari dgn pertambahan beban tugas. Sepatutnya itu yg berlaku bukan sekadar minta gaji naik tapi skop tugas masih sama. Tapi yg pasti berapa lama dasar ini boleh berlaku jika kita lihat dasar pendidikan yg sering berubah2 setaip kali ada perubahan pimpinan. Ini isu pokok yg harus dijadikan sandaran akan berjaya atau tidak dasar itu.

Tanpa Nama berkata...

Salam warga ceupacs dan perkhidmatan awam....perubahan penambahbaikan dlm 81 skim perkhidmatan yg diluluskan ada yg berkelulusan darjah 6 boleh menjawat jawatan penolong pegawai yg berkelulusan akademik STP dan diploma, ada baik dan buruknya, tak apalah...yg perlu penambaikan juga kumpulan pelaksana yg sah berkelulusan ijazah dan berpengalaman bila nak dinaikkan ke gred 41, sistem permohonan dan perlantikan jawatan ke gred 41 dari kalangan kumpulan pelaksana perlu diubah oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan JPA...Kumpulan pelaksana berijazah dan berkhidmat bertahun tahun di pelbagai kementerian, jabatan dan agensi kerajaan perlu diberi ruang dan peluang berkhidmat di gred 41...Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Peluang pekerjaan utk para penggangur kat luar sana pun kerajaan belum mampu nak wujudkan. Anda tahu sebab utama keadaan haru biru berlaku skrg? 1. kerana kerajaan telah menaikkan had umur berpencen hingga 60 thn. 2. pengambilan pegawai baru yg tidak adil. 3. Kenaikan pangkat secara time based yg dibuat semacam eksperimen tanpa standard tapi berbeza2 tanpa mengambil kira perasaan PA yg akan dan sdg kerugian disebabkan pelaksanaannya yg tidak berperinsip.

Tanpa Nama berkata...

TOLONG JANGAN KATA 81 SKIM YANG TELAH DITAMBAHBAIK ADALAH TERMASUK JAWATAN PENOLONG JURUTERA... SKIM KAMI HANYA DITUKAR NAMA TAPI LANGSUNG TAK TERIMA APA-APA FAEDAH DARI PENAMBAHBAIKAN... DIANAKTIRIKAN LAGI ADALAH....

Tanpa Nama berkata...

Senyap jea cikgu yg selalu menyalak, melancung kot, yeala tue, skg pun dah cuti sekolah, cikgu yg tak boleh menerima kenyataan, kalau kita lihat skg itulah realitinya, murid-murid tak perlu tuisyen di luar sekiranya warga guru bersungguh-sungguh mebgajar di sekolah tetapi berlaku sebaliknya cikgu mengajar ala kadar dan lebih kurang, khayal dengan gaji besar, kereta besar, rumah besar dan bini besar.. itulah cikgu P.Ramlee..

Tanpa Nama berkata...

Ok..kalau sijil dah boleh masuk rumah diploma kita masuk pulak rumah digree..kita tengok diorang melompat ke tidak..ada sijil pun boleh G27 ada diploma pun G27..beza gaji bpa kupang ja..kita dgn hutang PTPTN lagi..sijil makan free..asrama free..jam kredit pun sikit..satu sem 16 minggu..2 taun belajar boleh sama dengan diploma...bila di tanya G27 sedia ada nak ke mana,kami di peringkat atasan masih berbincang....jawapan dia esok nak kiamat baru tau...sed

Tanpa Nama berkata...

hebat sgt diploma ko..beza setahun jer.sijil ipta jugak...diploma bersepah ipts.
sebab apa masuk ipts..spm result tak bagus, tu masuk kolej swasta. pastue hutaang bertimbun2.

Tanpa Nama berkata...

Dia ni mesti yg gajinya tak cukup makan. Terkaong2 minta gaji dinaikkan spt peminta sedekah. Tidak idea untuk menambah pendapatan.Hanya kreatif ganggu org lain.

Tanpa Nama berkata...

Wlaumcmnapn, diploma tetap diploma n sijil tetap sijil..ade ke ptut sijil nk dsamakn dgn diploma..ko ilang akal ke ape? Sijil pnye level,lg rendah stpm la..xcye,try ko smbung degree bg lepasan sijil..xble kn..tp stpm ble tros smbung degree kn..haha.. Ni la malapetaka bilamane lulusan sijil pn boleh dinaikkn setara diploma..bangang pnye JPA

Tanpa Nama berkata...

tu la psl..nmpknye pnmbahbaikn ni bkn mkin baik, mkin sengal lg ade la.. Tah sp mngkuk hayun yg bt kajian mcmni pn aku x tau.. Ni mcm, group b mkin triniaya la..xpsl2, group c ble naik scr express je..xde motivasi lnsung utk dorng smbung blajar la nmpknye..ade sijil je pn da ble naik.. Ni sume sampah pnye citer..

Tanpa Nama berkata...

Terima aja takdirnya..heeeeeee...setiap yg berlaku itu ada hikmahnya..apa hikmahnya kita fikir lah bersama mggunakan akal yg dianugerahkan Allah swt yg membezakan manusia dgn haiwan..renung2 kan..

Tanpa Nama berkata...

Segala keputusan adalah bidang kuasa JPA. JPA dimonopoli oleh PTD. Segala dasar berkaitan perjawatan PA adalah bidang kuasa JPA/PTD... PM tidak sempat untuk menyemak semua perkara, kesian pada PM.. akibat kerja tidak betul JPA/PTD.. PM dipersalahkan.

Tanpa Nama berkata...

Cuba tuan/puan lihat mana ada Skim perkhidmatan yang mempunyai satu jawatan sahaja selain daripada M. Di bawah Skim perkhidmatan M, ada satu jawatan sahaja iaitu Pegawai Tadbir dan Diplomatik.... Skim Lain tak ade. Contohnya J, ade jurutera, penolong jurutera, juru teknik dll. Skim U, ade pegawai perubatan, pen. peg perubatan, atendan, jururawat dll. Begitu njuga dgn Skim-skim yg lain. Aku rasa dalm penambahbaikan tersebut, Skim N,spt PPT, Pembantu Tadbir , PAP dll boleh disepadukan dengan M, sebab kerjanya adalah berhubung rapat antara satu asama lain... JPA tidak Nampak ke perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

Pastu N17 ke M41 lepas 3 tahun naik M44, M48...... jusa. Baru hati ko puaskan kerana sekadar SPM dpt setanding PTD. Mimpi mat jenin yg tak akan menjadi kenyataan. Buatlah kerja bersungguh2 kerana isnin depan dah dpt cucuk dinding.

Tanpa Nama berkata...

yg dok minta pun x dpt lg cuepacs oi mana elaun minta yg ni dulu

Tanpa Nama berkata...

Hahaha PT apahal? Nak N41?

Tanpa Nama berkata...

Saya dengan ini selaku wakil N17 sedunia mencadangkan selaraskan gred sama macam PTD. Kami sebagai kerani amat penting dalam sesebuah organisasi kerana tanpa kami kerani tiada keratu pun tiada. Oleh itu kami sahut cabaran jambu batu.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kerajaan bagi je PA kenaikkan elaun rumah secara pukul rata iaitu tnpa mengira gred....barulah adil dan tiada lg rungutan..xpyahlh sibuk nak naik taraf skim perkhidmatan...dah tu ad pulak skim yg x tersenarai

Tanpa Nama berkata...

LET'S REALLY TRANSFORM. TO BE EDUCATED AND ADVANCE CIVIL SERVICE CREATE THOSE CATEGORY N/W27, W32 & W36 WHOSE HAVING BACHELOR DEGREE/MASTER TO W41 BUT WITH CRITERIA THOSE BEEN WORKING AT THEIR PRESENT POST FOR 7 YEARS

Tanpa Nama berkata...

CUEPAS PATUT SEMAK SEMULA SEMUA JAWATAN YANG ADA DALAM PERKHIDMATAN AWAM, DAN PASTIKAN BAHAWA KENAIKAN GRED JAWATAN TIDAK BERLAKU LAGI SETELAH JAWATAN TERSEBUT DI'UP GREDKAN'. jAWATAN YANG MERUPAKANKAN TULANG BELAKANG PENTADBIRAN NEGARA IAITU PEMBANTU TADBIR (P/O) DAN (KEW) DISISIHKAN DAN DIBUANG DARI PANDANGAN. DATO' OMAR PERLU LIHAT PERKARA INI KERANA ORANG YANG BUAT SURAT DAN GAJI DIA MEREKA INILAH...BUKAN ORANG LAIN....SEMAK SEMULA GRED JAWATAN YANG SEDIA ADA DEMI KEADILAN BERSAMA. ALLAH NAMPAK APA YANG ANDA BUAT.

Tanpa Nama berkata...

ZAMAN DAH BERUBAH..KELAYAKAN MINIMUM UNTUK MENJAWAT JAWATAN PERKIDMATAN AWAM SEKARANG IALAH PMR BERBANDING DULU HANYA TAMAT DARJAH ENAM. KELAYAKAN UNTUK JADI PEMBANTU TADBIR SEPATUTNYA JUGA DAH BERUBAH. JADIKAN DIPLOMA SEBAGAI KELAYAKAN DAN UPGREDKAN SKIM DARI 17 KEPADA 27. SEKARANG BANYAK TEMPAT NAK SAMBUNG BELAJAR DI IPTA DAN IPTS, DITAMBAH PULAK ADANYA PTPTN. TAK MACAM DULU DAPAT SPM GRED 2 PUN TAK BOLEH KEMANA2 KERANA KURANGNYA TEMPAT BELAJAR.

Tanpa Nama berkata...

Perkhidmatan Awam Malaysia dikuasai oleh PTD yang pentingkan diri sendiri je... cuba kita tengok kenaikan pangkatnya, PTD boleh naik pangkat sampai 7,8 kali dalam perkhidmatan( dari Gred 41 ke JUSA A/Turus ) Jawatan lain ada macam tu cth nya gred N17 boleh sampai gred N26 je... (Boleh 2 kali je naik pangkat)

Tanpa Nama berkata...

assalam..minta pencerahan terhadap skim yg baru dikeluarkan pd 7 november 2013,apakah skim yg dulunya di namakn SBPA telah diluluskan dan dan berkuatkuasa 1 november 2013..ini kerana skim gaji minimun-maksimun yg baru ini sebiji skim SBPA yg telah dimansuhkn..di sini sy sertakn link skim baru dan juga skim yg lama sedikit dr skim baru ini untuk perbandingn tuan..dan untuk lebih kepastian rujuk pekeliling JPA 2013 bil.36 (untuk skim baru) dan bil.2 (utk skiim lama)

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp362013.pdf

dan skim lama yg berkuatkuasa 1 januari 2013 sebagai perbandingn

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp022013a.pdf

diharap tuan dapat memberi pencerahan dan membuat perbandign bagi semua gred.
tp cmne gred 41 ke atas dpat kenaikkn gaji max yang tak masuk akal??

Tanpa Nama berkata...

assalam..minta pencerahan terhadap skim yg baru dikeluarkan pd 7 november 2013,apakah skim yg dulunya di namakn SBPA telah diluluskan dan dan berkuatkuasa 1 november 2013..ini kerana skim gaji minimun-maksimun yg baru ini sebiji skim SBPA yg telah dimansuhkn..di sini sy sertakn link skim baru dan juga skim yg lama sedikit dr skim baru ini untuk perbandingn tuan..dan untuk lebih kepastian rujuk pekeliling JPA 2013 bil.36 (untuk skim baru) dan bil.2 (utk skiim lama)

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp362013.pdf

dan skim lama yg berkuatkuasa 1 januari 2013 sebagai perbandingn

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp022013a.pdf

diharap tuan dapat memberi pencerahan dan membuat perbandign bagi semua gred.
tp cmne gred 41 ke atas dpat kenaikkn gaji max yang tak masuk akal??

Tanpa Nama berkata...

Mudah je, sijil SPM tak setaraf ijazah. Yg ijazah kena byr hutang pengajian, menutut ilmu lebih lama so mestilah ada beza yg ketara. Takkan kalau gaji maximum SPM 5 ribu maka yg ijazah 6 ribu tentu tak masuk akal. Elok tak payah bersusah payah bina universiti. Cuba kamu berada dlm kump pnp dan org lulusan spt kamu nak samakan atau nak adakan gaji yg seragam, adakah kamu setuju? Saya rasa kamu harus bersyukur berbanding yg langsung xde pendapatan tetap kat luar sana. Tahukah anda CEO syarikat punyai gaji ratusan ribu ringgit beratus kali ganda tinggi drpd gaji kakitangan bawahannya, tetapi tidak pun mereka hari2 minta gaji mereka hampir sama dgn pegawai atasannya. Lebih baik pertikaikan prestasi kerja masing2. Besar gaji jika tak diikuti dgn peningkatan prestasi hanya membazirkan wang rakyat yg membayar cukai. Kesan negatif harus difikirkan juga. Nilai ringgit akan menurun akhirnya jadilah spt rupiah indon. Gaji kat indon berbilion rupiah sebulan tapi nilai............. Tepuk dada tanya selera.

Tanpa Nama berkata...

Bab gaji yg tiada kesudahan. Cuba kita bayangkan dlm keadaan sekarang jika gaji PA dari gred 1 rm5 ribu dan keatas, suara2 merungut gaji tak cukup tetap wujud kerana disebabkan faktor2 yg kita tidak fikirkan. Kenaikan gaji biasanya akan diikuti dgn kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Maka tidak berbaloi dpt gaji 5 ribu sebulan tapi harga gula rm20 sekilo, sekilo ayam berharga rm50. Apa erti kenaikan gaji jika harga barang semakin mahal. Rakyat harus cari jalan bersama pihak kerajaan utk menangani kenaikan harga barang mungkin dgn memboikot dsbnya. Para peniagalah dalang utama kenaikan harga barang setiap hari.

Tanpa Nama berkata...

U rite no gud englis, same2 wif mi. Beter don rite if no gud, make people laugh. sori i also same2 no gud rite englis.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju. Saya cadangkan elaun perumahan utk semua PA gred 1 hingga jusa A dan turus rm180 sebulan supaya kerajaan dpt jimat ratusan ribu ringgit sebulan. Apa mcm, setuju? Dpt juga kerajaan naikkan gaji pokok kita dgn wang yg dikumpul balik dari elaun perumahan terlebih byr. Tapi saya bangkang jika elaun nak dinaikkan kerana akan membebankan kerajaan dan yg paling ditakuti kerajaan akan muflis.

Tanpa Nama berkata...

bagaimana kita yang bergaji kecil ni kalau kereta kita yang berusia 12 tahun ke atas tak boleh pakai.. naik basikallah ke pejabat.. nak tukar kereta baru tak mampu.. yang usia 10 tahun bolehlah.. 2 thun kemudian kena beli kereta lain pula.. susah nak hidup sekarang. Hanya proton bodo je yang aku layak..

Tanpa Nama berkata...

Proton pun protonlah. Bersyukur sgt kerana ada yg sampai mati tak mampu beli motosikal pun. Takkan nak ikut org je, ukurlah baju dibadan sendiri. Takkan org beli volvo kita yg tak mampu ni pun jeles lalu nak beli volvo juga. Kalau mcm tu sikap kita, gaji rm10 ribu pun tak cukup. Aku tak da kereta cukup selesa tunggang motosikal, road tax , insuran murah, tempat parking xperlu kupon, loan bulan rm150 sbln je. Hutang aku sikit je, kepala pun tak penting.

cikabok king berkata...

Sokong...Pembantu Tadbir x penah amik kisah dieorg ni..buat macam barua je..guling je org yang x amik kisah ni..x kira persatuan atau politicians. ..

kak anne berkata...

apapun...kita ada peraturan. Ada hierarki dalam setiap perjawatan. Kita ada akujanji sebelum bersedia terima kerja kerajaan. Kita sedia ditukarkan ke mana saja bila ditanya semasa temuduga. Kita sedia maklum kesan dan akibat...

Tanpa Nama berkata...

siapa kate sijil poli x dpt terus masuk dgree. org yg pendek akal ja kate mcm tu. berapa ramai dah lulusan sijil dapt masuk dgree termasuk aku. member aku dpt anugra dekn. sijil poli. stpm ade. hang jgn main sedap ckp je kalau x tahu. nnti nampak sgt kelemahan studt stpm yg berfikiran cetek. malulah.

Tanpa Nama berkata...

Puas hti kump KP N PT...dua kump ni yg bnyk mulut n sengaja ambl perhatian kunon...kellsan pmr n spm tpi gaji mta 5k...taksedar diri tu bkn kat ngara UK gaji mmng tiggi....meluat bca msg ko orngla mcm tak ckp mkn dgn gaji yg diberi...

Tanpa Nama berkata...

Pebahasan yang tak pernah habis

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah....

Tanpa Nama berkata...

Sila nyatakan senarai 168 skim tersebut. Pt masuk ke?