SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

25 November 2013

HINA PENJAWAT AWAM CERMINKAN KEANGKUHAN

Utusan Malaysia
25/11/2013



KUALA LUMPUR 25 Nov. - Tindakan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang menggunakan perkataan 'kucing kurap' bagi merujuk kepada penjawat awam di Pulau Pinang mencerminkan keperibadian pembangkang yang angkuh. Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, sebagai wakil rakyat, Jeff Ooi tidak seharusnya menghina mana-mana penjawat awam walau apa pangkat sekali pun.

Dalam masa sama, tambah beliau, tindakan Jeff Ooi itu juga mencerminkan sifat sebenar Pembangkang yang memandang rendah kepada golongan yang tidak memberi sebarang kepentingan kepada mereka."Seharusnya sebagai Ahli Parlimen, beliau menghormati pengundi yang memilihnya menjadi wakil rakyat, tidak kira dari serendah-rendah pangkat sehingga kepada orang yang berpangkat besar."Sehubungan itu, beliau perlu memohon maaf kerana menghina penjawat awam yang menjalankan tugas dengan dedikasi," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

22 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

First....klu bukti dh ada....saman je dato....tunjukkn PA pn ada hak keadilan...hina sgt ke PA ni?

Tanpa Nama berkata...

Ya, ada bukti saman.
Kita ada 1.4 juta penjawat awam, Kita saman RM10.00 seorang , jadi ada 14 juta dan kita dirikan sebuah organisasi yang boleh menolong penjawat awam yang terpinggir dan menderita pelbagai jenis penyakit.
Harap ketua menteri P Pinang memberi pengajaran yang sewajarnya dan peristiwa penyapu di Selangor tak berulang di P. Pinang.

Tanpa Nama berkata...

Memang ada 'kucing kurap' di kalangan penjawat awam dalam mana-mana jabatan samada persekutuan ataupun negeri, itu adalah kenyataan. Kenyataan Jeef Ooi harus dihormati, itu adalah pendapat dan pandangan beliau. Kepada mana-mana pihak atau individu yang tidak setuju dengan kenyataan beliau bolehlah cabar kenyataannya di mahkamah. Itu saja

Tanpa Nama berkata...

Salam seluruh sahabat PA dan rakyat Malaysia keseluruhannya. Kumpulan pelaksana berijazah berpengalaman lebih 10 tahun dlm perkhidmatan awam, menyokonh kenyataan Ceupacs dan berkongsi cerita dari pembelajatran secara formal dan pengalaman hidup di dunia Malaysia bahawasanya emak dan keluarga kita tidak mengajar kita melawan norma norma hidup yakni mestilah mengamal budaya hidup yang sarat dgn nilai nilai murni dan "kontrak Sosial" yg diterjemahkan melalui prinsip perlembagaan Malaysia..Orang melayu sarat dgn budi bahasanya, orang melayu merupakan jumlah teramai dlm PA. Tolong hentikan budaya budaya yg tidak mencermin orang Timur.....Terima Kasih. Kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman menyokong sekali lagi Menyokong Ceupacs dan mohon supaya PA kumpulan ini diserapkan ke jawatan gred 41.....Insya-allah, Aameen.

Tanpa Nama berkata...

BERSAMA MENGALAS TRANSFORMASI DI SEKTOR AWAM".....MOHON TRANFORMASI KUMPULAN PELAKSANA YG BERIJAZAH DAN PENGALAMAN LEBIH 10 TAHUN YG SEDANG BERKHIDMAT DI KEMENTERIAN, JABATAN DAN AGENSI DILANTIK KE GRED 41. TRANSFORMASI KUMPULAN PELAKSANA DARI PELBAGAI JAWATAN DAN GRED DAH DILAKSANAKAN, OLEH ITU TRANFORMASILAH PULAK KUMPULAN PELAKSANA BERIJAZAH KE GRED 41 HENDAKNYA....INSYA-ALLAH, AAMEEN..

Tanpa Nama berkata...

Ada lg kah jawatan baru utk mereka? Harap2 jgn main tangkap muat je kerana prestasi harus diutamakan kerana kenaikan gred harus diikuti dgn tambahan tanggunghawab dan prestasi kerja yg memuaskan bukan soal gred dan gaji semata2. Wang kerajaan adakah hasil cukai dari rakyat maka harus diguna sebaik mungkin.

Tanpa Nama berkata...

Cakap dan membuat cadangan itu amat mudah tapi adakah ia praktikal dan diterima oleh org lain? Kesian dgn muda mudi lepasan spm, stpm, diploma dan ijazah yg tercari2 peluang pekerjaan utk meneruskan hidup mereka. Pada masa yg sama ada juga pihak yg terlalu mementingkan diri kerana tidak bersyukur dgn apa yg ada oleh itu kerajaan harus bijak menangani isu penggangguran daripda cuma hendak memenuhi kehendak PA yg memang dah ada kerja tetap. Banyak peluang pekerjaan di sektor awam dan.swasta yg menawarkan gaji berdasarkan kelulusan adalah lebih baik daripada hanya membuka peluang kenaikan gred kpd PA sedia ada. Tiada guna gaji PA rm10 ribu sebulan sedangkan angka pengganguran semakin meningkat. Kes jenayah akan bertambah dan yg ada duit tak akan dpt hidup dlm keadaan aman dan damai.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin yg 'kucing kurap' tu mungkin PA yg masuk secara tidak sah; yg guna kabel/sanak saudara dan suku sakat. Maka tak hairan mereka berprestasi rendah kerana sememangnya mereka tak layak pun. Inilah masalah yg harus ditangani dari akar umbi.

Tanpa Nama berkata...

PA jangan cepat melenting, kalau dah ada orang kata kita kucing kurap sepatutnya kita perbaiki diri supaya jadi kucing parsi atau sekurang2nya kucing rosmah

Tanpa Nama berkata...

pa x berani saman sbb 2\3 pa adalah kucing kurap

Tanpa Nama berkata...

Kucing kurap pn kurap la..janji,aku cr rezki cara halal n ikhlas..amin

Tanpa Nama berkata...

Itu Di PP, Kalau depa kata PA dia "kucing kurap" apatah lagi "siapa" yang mentadbir disitu...
renung-renungkan dan selamat berama.

Tanpa Nama berkata...

Salam, sahabat PA, sekiranya kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman dan dinaikkan ke gred 41, maka ada kekosongan jawatan yang ditinggalkan dan boleh diisi oleh mereka yg berminat....Tk

Tanpa Nama berkata...

Jika Depa kata Pejawat awam kucing kurap di PP.... diorang yang tadbir negeri PP lagi teruk sebab jadi babi kurap la ...

Tanpa Nama berkata...

jika anda bukan seekor kucing kurap, anda tidak perlu melenting...


dia yang melenting ni biasanya yang memang berstatus kucing kurap, malas kerja, diambil bekerja pun atas ihsan KABEL, sama seperti kucing kurap tepi jalan yang dikutip oleh orang dan diberi makan.

itulah dia penjawat awam kucing kurap.

sama seperti tidak berapa lama dahulu ada politician yang melabelkan penjawat awam seperti MONYET. aku sendiri pun tak terasa kerana dia bukan kata KESELURUHAN penjawat awam tu monyet, tetapi mereka yang dilantik untuk duduk jawatan DO/YDP tempat itu sahaja. dalam erti kata lain, posisi ini diisi oleh PTD. kesimpulannya yang monyet itu adalah PTD.

jadi kenapa anda perlu melenting macam mak nenek melatah??????

Tanpa Nama berkata...

rasa2nya ko le 2 'kucing kurap

Tanpa Nama berkata...

Para penggangur yg berijazah nak kerja apa? Keinginan manusia tetap sama sepatutnya yg ada degree patut mohon jwtn pnp takut kecoh spt hang juga. Hari2 menggadu nak dpt gred 41 sdgkan dah ada kerja tetap. Berilah peluang kpd yg masih menggangur mengisi kekosongan jwtn pnp jika ada. Yg dah ada kerja tetap perlu bersyukur dan kesian kpd yg langsung xde kerja. Jgn tamak ke kerana aku pun cuma N1 je.

Tanpa Nama berkata...

Cinabeng DAP memang babi kurap

Tanpa Nama berkata...

Siapa makan cili merasa pedas. Memang ada kucing kurap dimana2 jabatan kerajaan maupun swasta. Ini adalah lumrah cuma kita perlu berusaha perbaiki diri apabila kesilapan dibuat. Tidak semua yg kaya kerana baik dan rajin manakala yg miskin pun bukan semuanya malas dlm segala hal. Pelajar yg dpt 10A dlm spm mungkin hanya rajin belajar tetapi apabila masuk alam pekerjaan kelak tak semuanya akan rajin. Kita perlu membuat penilaian secara rasional.

Tanpa Nama berkata...

kenapa pulak disalahkan pembangkang......sepatutnya salahkan Jeef Ooi..kenyataan yang bodoh

Tanpa Nama berkata...

Jeef Ooi kata org PA kucing kurap maknanya xkiralah ko malas kerja ker, cekap kerja ker, pekerja cemerlang ker sekiranya ko adalah org PA maka tergolong lah dalam apa yang dia kata tu.

Tanpa Nama berkata...

Tapi aku tak terasa pun. Ia sekadar kenyataan umum tapi khusus buat kump PA yg pemalas. Kalau buat kerja dgn baik dan berprestasi cemerlang dah tentu org tak mengata kita 'kucing kurap'. Kucing kurap sudah tentu dipandang rendah oleh tuannya.