SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

02 November 2013

PENJAWAT AWAM TERLIBAT 81 SKIM DITAMBAH BAIK AKAN TERIMA SURAT OPSYEN BULAN INI - KPPA


Bernama
1/11/2013



PUTRAJAYA, 1 Nov (Bernama) -- Lebih 600,000 penjawat awam yang terlibat dalam 81 skim perkhidmatan awam yang ditambah baik di bawah Bajet 2014 akan menerima surat tawaran opsyen itu bulan ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata mereka perlu memberi maklum balas dalam tempoh sebulan daripada tarikh surat itu dikeluarkan oleh ketua jabatan masing-masing.

Menurutnya perjumpaan dengan bahagian sumber manusia di semua agensi dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci berhubung penambahbaikan itu akan diadakan secepat mungkin.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai skim itu di sini Jumaat, Mohamad Zabidi berkata mereka yang tidak bersetuju dengan opsyen itu akan kekal dalam skim atau jawatan asal.

"Antara penambahbaikan itu ialah kenaikan taraf skim perkhidmatan gred 1 hingga 10 kepada gred 11, pemberian dua tambahan kenaikan mata gaji dan pertukaran nama beberapa skim seperti diminta Cuepacs dan kesatuan berkaitan," katanya.

Mohamad Zabidi berkata penambahbaikan itu adalah sejajar dengan kerja keras penjawat awam pada masa kini yang bekerja dengan cepat, tepat dan produktif.

Berikutan penambahbaikan terhadap 81 skim perkhidmatan itu, beliau berkata jumlah skim perkhidmatan sedia ada dapat dikurangkan daripada 274 kepada 249 skim bermula 1 Jan 2014.

Sebelum ini, Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata kesatuan sekerja yang terlibat dalam penguatkuasaan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Kastam, Jabatan Imigresen, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta pihak berkuasa tempatan mengemukakan memorandum penambahbaikan skim perkhidmatan masing-masing kepada kerajaan.

Sementara itu Omar berkata skim-skim lain yang tidak termasuk dalam 81 skim yang ditambahbaik itu masih mempunyai harapan untuk mendapat peluang yang sama.

"Untuk skim yang lain, kami sedang berunding," katanya.

303 ulasan:

1 – 200 daripada 303   Terbaru›   Baru»
aku first lagi..... berkata...

LAMA DAH SAYA DOK FIKIR SORANG SORANG...DAH SETAHUN SAYA TUNGGU.......rasanya dah hampir setahun penagguhan SST....katanya kajian akan diumum sebelum 31 disember 2013....alih alih sekarang dok bising pasal 81 skim.....apa cerita pula dengan SST?apa cerita pula kajian lebih 80 jenie elaun?apa cerita machaaaa....apa pula cerita untuk skim yang tak terlibat dalam senarai 81 tu....?

Tanpa Nama berkata...

Haha

Tanpa Nama berkata...

Hurmmm

Tanpa Nama berkata...

gilo

Tanpa Nama berkata...

Syukran-syukran...

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak memuaskan hati semua penjawat awam nampaknya pak omar dan pokjib pening lah buat berperingkat peringkat dulu ikut skim dan kelayakan masing lah tak kan dari gred n17 nak loncat ke gred 41 terus walaupun dah ada degree dulu masa masuk jawatan tu pakai spm je den tahu lah kalau sambung belajar pun masa dah kerja.. saya ada degree pun skg ni tak naik j41 masa kita apply kerja tu guna sijil polly je nak guna degree takut tak dpt jadi jurutera so sabar je ada rezeki naik juga nanti

Tanpa Nama berkata...

Confirm SST x menjadi tapi SBPA yg dah mati hidup kembali. Tu yg PA sibuk nak tunggu dan tandatangani lepas ni. Luka lama berdarah kembali, pasti banyak rungutan dan akan batal lagi sbb PTD yg mengaut segala keuntungan. Mentang2 PTD ni pembuat dasar konon - PTD: Pasti Top Didahulukan.

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan aadk kp11 berkata,

kalau gred 1-10 lompat pergi gred 11,yg gred 11 sedia ada ni mcm mana dato???x kan pandang2 jeling2 je.kami polis bantuan kp11@kp14 pn nk lompat sama.yg seangkatan dgn kami pn dh dok selesa kt 17.pe cite ni???nk suruh kami dok terpacak je ke???di mana keadilan yg pemerintah laungkan

Tanpa Nama berkata...

skim pengawal keselamatan kp11 pn perlu ditambah baik.nmpknya xde rezeki bt masa ini.nk tunggu kaji smpi bertahun la jwpnya.memang tu rezeki masing2.tp biar la adil klu nk tambahbaik 81 skim tu.lebih elok dilibatkn semua..

Tanpa Nama berkata...

Mustahil bin ajaib jika N17 dgn sewenang2nya dpt naik ke N41 wpun ada degree. Buat kerja perkeranian je tapi dpt gaji 41. Kalau mcm tu saya pun mahu dan semua PA spt PAR, PAP pun nak juga. Taip surat, fotostat dan berlagak spt boss dpt gaji 41, berbaloikah? Ataupun kalau N17 dpt naik N41 maka yg dah 41 pula naik ke jusa c sekurang2nya, setuju? Aku tetap setuju...

Tanpa Nama berkata...

kami skim pengawal keselamatan/polis bantuan kp 11@14 menuntut diberikan penambaikan yg sama seperti 81 skim tersebut.jgn main pilih kasih.keje sama2 buat tp bab penambahbaikan main pilih2 pula.dh tu yg dok bawah bole berdiri sama tinggi dgn kami.klu gred tinggi ke atas bila yg bwh naik,pandai lak bising2.kata gaji nk sama tp belajar rendah.begitu juga dgn kami..yg bt penambahbaikan ni pn ntah apa2.dh terang lagikan bersuluh.skim tertentu je ditambah baik.yg selebihnya x tau apa cite..dh jadi tunggang langgang.yg kelulusan darjah 6 dok setaraf dgn srp/pmr.yg srp/pmr dok setaraf dgn spm.klu nk bt tambahbaik..buat btul2..x kan itu pn nk di ajar..klu yg bwh naik setingkat yg atas pn sama la dn juga seterusnya..

Tanpa Nama berkata...

kami skim pengawal keselamatan/polis bantuan kp 11@14 menuntut diberikan penambaikan yg sama seperti 81 skim tersebut.jgn main pilih kasih.keje sama2 buat tp bab penambahbaikan main pilih2 pula.dh tu yg dok bawah bole berdiri sama tinggi dgn kami.klu gred tinggi ke atas bila yg bwh naik,pandai lak bising2.kata gaji nk sama tp belajar rendah.begitu juga dgn kami..yg bt penambahbaikan ni pn ntah apa2.dh terang lagikan bersuluh.skim tertentu je ditambah baik.yg selebihnya x tau apa cite..dh jadi tunggang langgang.yg kelulusan darjah 6 dok setaraf dgn srp/pmr.yg srp/pmr dok setaraf dgn spm.klu nk bt tambahbaik..buat btul2..x kan itu pn nk di ajar..klu yg bwh naik setingkat yg atas pn sama la dn juga seterusnya..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
btul2..aku setuju sesangat.sebaik-baiknya kp11@14 ni upgred ke kp17.itu yg kpkk bg tau masa perhimpunan pertukaran ketua perkhidmatan.skrg habuk pn xde...kpkk lansung sepi tanpa berita..cuepacs???dia nk ambik tau ke perkara2 mcm ni??kerajaan??entah la....makin berserabut nmpknya

Tanpa Nama berkata...

pengawal keselamatan kp 11@14 bila lagi?????dah lama dah....janji tinggal janji..tak ditepati..puuuiiii

Tanpa Nama berkata...

dato omar tolong2 la tgk skim pengawal kp11 ni...jgn bt2 x tau je..kami tiada persatuan.hanya dato je harapan kami..nak harap kpkk..dh lama berkubur tanpa nisan

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan aadk kp11 berkata,

kalau gred 1-10 lompat pergi gred 11,yg gred 11 sedia ada ni mcm mana dato???x kan pandang2 jeling2 je.kami polis bantuan kp11@kp14 pn nk lompat sama.yg seangkatan dgn kami pn dh dok selesa kt 17.pe cite ni???nk suruh kami dok terpacak je ke???di mana keadilan yg pemerintah laungkan

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan aadk kp11 berkata,

kalau gred 1-10 lompat pergi gred 11,yg gred 11 sedia ada ni mcm mana dato???x kan pandang2 jeling2 je.kami polis bantuan kp11@kp14 pn nk lompat sama.yg seangkatan dgn kami pn dh dok selesa kt 17.pe cite ni???nk suruh kami dok terpacak je ke???di mana keadilan yg pemerintah laungkan

Tanpa Nama berkata...

skim pengawal keselamatan kp11@14 bila pula????????

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan aadk kp11 berkata,

kalau gred 1-10 lompat pergi gred 11,yg gred 11 sedia ada ni mcm mana dato???x kan pandang2 jeling2 je.kami polis bantuan kp11@kp14 pn nk lompat sama.yg seangkatan dgn kami pn dh dok selesa kt 17.pe cite ni???nk suruh kami dok terpacak je ke???di mana keadilan yg pemerintah laungkan

Tanpa Nama berkata...

skim pengawal keselamatan kp11@14 bila pula????????

Tanpa Nama berkata...

skim pengawal keselamatan kp11@14 bila pula????????
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
polis bantuan kp11@14 sekali ye...timakasih

Tanpa Nama berkata...

kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,

Tanpa Nama berkata...

kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,kami pengawal nak naik juga,

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan aadk kp11 berkata,

kalau gred 1-10 lompat pergi gred 11,yg gred 11 sedia ada ni mcm mana dato???x kan pandang2 jeling2 je.kami polis bantuan kp11@kp14 pn nk lompat sama.yg seangkatan dgn kami pn dh dok selesa kt 17.pe cite ni???nk suruh kami dok terpacak je ke???di mana keadilan yg pemerintah laungkan

Tanpa Nama berkata...

belum kuar surat pekeliling dah kecoh-2....memalukan penjawat awam je...kalo semua dah x puas hati,sampai kiamat dunia pun x akan selesai isu..cuba rasa buat kerja sendiri/buka bisnes..atau kerja ngan syarikat swasta..baru tau mana tinggi langit dan bumi.gaji/gred tin
ggi mana pun kalau x pandai cara membelanjakan duit,tiada kesan pun sampai pencen...cuba tengok muka dalam cermin,manusia jenis apa kita ni.x bersyukur,terlalu bersyukur,atau redha dgn apa yng terjadi..

Zahar berkata...

Dari komen no 1 smpi bwh ni...
Org sama yg bagi..
Pengawal aku rase ni...
Rilek la bro..

Tanpa Nama berkata...

adakah itu standard pengawal keselamatan?aiiiii sabor yop ada rezeki x kemana yopp

Tanpa Nama berkata...

PMR : Gred 11

SPM : Gred 17

STPM/Diploma/Sijil Politeknik/KPSL : Gred 29

Ijazah : 41


itu sebenarnya gred hakiki, bermula paling minima PMR sehingga ke ijazah.

Dalam menuju menjadi negara maju, pihak kerajaan perlu kemaskini... termasuk 81 skim inilah.

Gred 11 - terbaik...

Gred 17 - terbaik...

Gred 29 - yang 29 sedia ada perlu berlapang dada dan terimalah rakan sejawat 17 dahulu untuk mendapat rezeki sama seperti anda.

Gred 41 - terbaik... 5 langkah kenaikan pangkat bagi gred ini...

41 > 44 > 48 > 52 > 54

41 : Penolong Pengarah
44 : Penolong Pengarah
48 : Penolong Pengarah Kanan
52 : Ketua Penolong Pengarah
54 : Ketua Penolong Pengarah Kanan

patutnya gred 29 yang sedia ada, boleh terfikir bila lagi ramai 29 bertambah, peluang kenaikan untuk mereka ada.

29 > 36 > 38

dalam carta organisasi bertambah bilangan jawatan... maka jawatan kekananan itu perlu wujud. jadi bukankah itu rezeki patut dihargai. tak tergugat pun kedudukan 29 yang sedia ada. yakinlah rezeki Allah yang beri, tapi melalui jalan yang bagaimana. fikir fikirkan lah...

Tanpa Nama berkata...

Ini satu lagi idea mat jenin moden yg berada dlm tempurungnya sendiri. Sabar sajalah xpayah buat andaian dan spekulasi, nanti sakit jiwa.

Tanpa Nama berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
Ini satu lagi idea mat jenin moden yg berada dlm tempurungnya sendiri. Sabar sajalah xpayah buat andaian dan spekulasi, nanti sakit jiwa.

Sabtu, November 02, 2013 3:18:00 PTG


ko yang tulis tu pun jenin gak...

Tanpa Nama berkata...

PENGAWAL KESELAMATAN SUK/PBT
RINTIHAN DEMI RINTIHAN,KELUHAN DEMI KELUHAN, TIADA YANG DENGAR ADA DATOK PUN TAK INGATKAN CUCU.. PENGAWAL KESELAMATAN KP11 DILUPAKAN..
NASIB NASIB...

Tanpa Nama berkata...

Adi : sakit hati kena buang keja lagi!!!

Kamal : laa. kenapa pulak???

Adi : aku nak minta naik gaji je, tu pon nak pecat aku. bangang punya bos.

Kamal : tak patut, berapa lama dah ko kerja kat situ.?

Adi : belum sehari.

Kamal :@##$%

Tanpa Nama berkata...

Seorang gadis berusia awal 20an menemui seorang doktor pakar jiwa. "Doktor, saya rasa teramat marah dgn bf saya hinggakan saya memanggilnya manusia bangsat. Ada kalanya saya rasa ianya keterlaluan dan ada kalanya pula saya rasa sememangnya patut saya memanggil diamacam tu.."

Doktor: Hmm.. panggilan itu sememangnya satu kejian & hinaan yg agakmelampau untuk seseorang tapi mungkin kamu ada sebab tersendiri sehingga memanggilnya sedemikian. Ceritakan & luahkanlah kpd saya agar saya dapat membantu..

Gadis: Ya, ada. Pada satu malam kami berduaan di tepi pantai dalam kereta. Dia pegang tangan saya.
Doktor: Dia pegang tangan kamu macam ni ke?
Gadis: Ya. Macam yg doktor buat nilah caranya.
Doktor: Kalau hanya sebab ini, tidak sepatutnya dia dipanggil bangsat. Itu tandanya dia tidak mahu berenggang dgn kamu...

Gadis: Kemudian dia merapatkan badannya kepada saya dan memeluk bahu saya...
Doktor: Dia buat macam ni ke?
Gadis: Ya. Macam ni lah dia peluk saya doktor..
Doktor: Itu bukan bangsat, itu tandanya dia mahu sentiasa berdamping dgn kamu.

Gadis: Kemudian dia cium saya..
Doktor: Dia cium kamu macam ni ke?
Gadis: Ya. Ciumannya sama seperti yg doktor buat.
Doktor: Kalau sekadar ciuman seperti ini, masih belum boleh dipanggil bangsat. Itu tandanya dia sayangkan kamu.

Gadis: Kemudia dia memasukkan tangannya kedalam baju saya & meraba2 buah dada saya doktor..
Doktor: Dia buat macam ni ke?
Gadis: Ya.Macam doktor buat inilah cara dia memperlakukannya..
Doktor: Ohhh.. tu bukan bangsat, itu tandanya dia mahu membelai diri kamu..

Gadis: Kemudian dia menanggalkan kesemua pakaian saya satu persatu..
Doktor: Adakah kamu membantah tindakannya?
Gadis: Tidak. malah saya merelakannya sebab saya sayangkan dia..
Doktor: Dia tanggalkan pakaian kamu macam ni ker?
Gadis: Ya. Sampai saya berbogel sepenuhnya macam sekarang ni doktor...
Doktor: Itu masih belum patut dipanggil bangsat kerana apa yg dia buat sebab nak mengenali diri kamu sepenuhnya.

Gadis: Kemudian dia mencumbui saya lalu mengadakan hubungan seksual sepenuhnya dgn saya...


Doktor: Dia buat macam yg kita buat tadi ker?
Gadis: Ya. Memang itulah yg kami lakukan ketika itu.
Doktor: Itu juga masih belum boleh dipanggil bangsat. Itu tandanya dia memerlukan kamu.
Gadis: Kemudian dia memberitahu saya yg dia sebenarnya ada AIDS.

Doktor: CISSSSSS!!!!! MANUSIA BANGSAAAATTTTT!!!!!

Tanpa Nama berkata...

1Satu masa dulu puak juruteknik yg bising2 dlm ruangan kupeks ni. Kini puak pengawal keselamatan yg bpa yg kamu tak puas hati hah? Apa dari jah 6 atau PMR nak jd gred41 ka?

2Dalam 80/81 perkhidmatan tu kenapa tak masuk PTD ya? Biasanya ini suatu muslihat! Ingat dlm SSB ciptaan Ahmad Sarji dulu, skim ptd tak terlibat. Dlm sbpa pula mereka terlibat, mereka dpt faedah 300-400% dgn pelaksanaan sbpa.

3Perkara rekaan puak ptd ni biasanya menguntungkan kakitangan junior. Sampai hampir tak ada beza kakitangan senior dan junior. Adil kah begitu? Sepatutnya senior mendapat pergerakan mengikut tangga yg dinikmati junior. Yg senior kebanyakan dah nak sampai masa berpencen.

4Aku guru. Aku tumpang risaulah krn dlm bilangan 80 tu termasuk PPPS. Nanti bising pulaklah pengomen2 yg tak tau ekor kepala tu.....memberi istimewa kpd golongan guru. Kalau nak bagi pendapat boleh , biarlah berasas. Tahukah kamu, di kalangan kakitangan berijazah, gurulah yg paling tercorot dari segi gaji dan kemudahan! Ukurannya pegawai lain perlukan berapa tahun utk sampai gred 48? Berapa lama pula masa utk yg bergelar guru/cikgu? Yg gred 48 apa yg guru dapat dan apa pula yg pegawai lain dpt? Berapa buah pajero utk guru 48 dan berapa buah pula utk pegawai lain? Berapa pembantu yg guru dpt dan berapa pula yg pegawai lain dpt? Ada aircond kah dlm bilik guru48 berbanding pegawai lain? Hotel mana yg guru layak dan hotel mana yg pegawai lain layak?

Namun bagi kami bagi kami itu semua bukan ukuran. Kalau dah tak dapat/tak layak, kami terima shj. Yg sakit hatinya komen2 yg tak berasas yg diberikan oleh mereka yg jahil itu cukup memualkan.

wmwi/kb

The Red Buret@D'Janggo berkata...



HAHAHAHAHAHAHAHAAA................

BARU KENA BATANG HIDUNG SENDIRI TU DOKTOR..........................

HAHAHAHAHAHAHHAA..................

HARAPKAN PAGAR..PAGAR MAKAN PADI....

SAMALAH DGN ORG ORG YG MENTADBIR NEGARA SEKARANG NI......................

HIDUP HIDUP DIBAKAR (LAGU DR KRONIK)......

HAHAHAHAHAHAHAAA..................

The Red Buret@D'Janggo berkata...

HIDUP HIDUP DI BAKAR (LIRIK LAGU DR KRONIK)

Tiba-tiba depan mata
Menjelma kabus kaburi karma
Menghilangkan jejak tapak

kehidupanku
Apa yang telah aku bina
Kini lenyap segala maknanya
Membuat ku hilang arah
Luka berdarah

Dan aku dibakar...
Kerna telah terlalu lama
Kita bersama kejar kejora
Ku sangkakan takdir kau dan aku sehala

Jauh sekali tanggapanku
Hilang seri muncul awan kelabu
Merampas segala yang dulu milik aku...
Hidup-hidup dibakar...

Sampai bilakah bila ?
Hidup penuh sengsara
Kau patukkan bisa di mata
Ketuk pahat di dada

Sampai bilakah bila ?
Azab akan terasa
Aku terkurung dalam penjara
Kamar yang kita bina

Dan aku di bakar...
Harapan terbakar
Menyala-nyala
Api membara
Hangus di bakar
Di dalam kamar...

OH MALAYSIA KU........

polis bantuan uitm berkata...



polis bantuan aadk kp11 berkata,
kalau gred 1-10 lompat pergi gred 11,yg gred 11 sedia ada ni mcm mana dato???x kan pandang2 jeling2 je.kami polis bantuan kp11@kp14 pn nk lompat sama.yg seangkatan dgn kami pn dh dok selesa kt 17.pe cite ni???nk suruh kami dok terpacak je ke???di mana keadilan yg pemerintah laungkan

-------------

GRED 11 UNTUK KLASIFIKASI SKIM YANG LAIN TELAH PUN DIJUMUDKAN DAN DITUKAR LANTIK KE GRED 17 PADA TAHUN 2009.........TAPI PENGAWAL KESELAMATAN KP11 MASIH KEKAL DI GRED LANTRIKAN STATIK SETELAH SEKIAN LAMA PERJAWATAN INI WUJUD DALA PERKHIDMATAN AWAM......SEKARANG NI, GRED 1-10 PULA NAK DISETARAKAN DENGAN GRED 11 SEDIA ADA......
BUKAN TAK BERSYUKUR TUAN HAJI, TAPI
KALAU SESIAPA PUN DITEMPAT KAMI PASTI AKAN MERINTIH....
TOLONG JANGAN GUNAKAN AGAMA UNTUK MENGHALALKAN CARA.....

polis bantuan uitm berkata...

GRED 11 UNTUK KLASIFIKASI SKIM YANG LAIN TELAH PUN DIJUMUDKAN DAN DITUKAR LANTIK KE GRED 17 PADA TAHUN 2009.........TAPI PENGAWAL KESELAMATAN KP11 MASIH KEKAL DI GRED LANTIKAN STATIK SETELAH SEKIAN LAMA PERJAWATAN INI WUJUD DALAM PERKHIDMATAN AWAM......SEKARANG NI, GRED 1-10 PULA NAK DISETARAKAN DENGAN GRED 11 SEDIA ADA......
BUKAN TAK BERSYUKUR TUAN HAJI,
TAPI KALAU SESIAPA PUN DITEMPAT KAMI PASTI AKAN MERINTIH....
TOLONG JANGAN GUNAKAN AGAMA UNTUK MENGHALALKAN CARA.....

Tanpa Nama berkata...

sewaktu dihimpunkan semua pengawal keselamatan gred KP11/14 di putrajaya.....masih ingat lagi?

tapi kini, luka lama berdarah kembali, mempi ngeri berulang lagi, skrip yang sama diulangsiar kembali....
KP11 tiada persatuan sendiri, siapa pula nak bawa masalah kami? terpaksalah bergerak sendiri....

Tanpa Nama berkata...

PENGAWAL KESELAMATAN akan dijumudkan... isu makan tuan... kasi senjata api... senjata api guna untuk merompak segala bagai... PENGAWAL KESELAMATAN kena bikin union la...

Tanpa Nama berkata...

sangat tepat fakta anda....yg belum dapat jgn dengki dengan rezeki yg lain...InsyaAllah rezeki akan akan datang nanti...

Tanpa Nama berkata...

PENGAWAL KESELAMATAN akan dijumudkan... isu makan tuan... kasi senjata api... senjata api guna untuk merompak segala bagai... PENGAWAL KESELAMATAN kena bikin union la...


@@@@@@@@@@@@@


DEY! MANA SEKTOR LU MASUKLAH...TU SEKTOR AWAM KE SWASTA.....NI LAGI SATU BALA NAK TANGGUNG, SBB GELARAN PERJAWATAN SAMA....

Anak Muda Menganggur berkata...

Lompat gred lompat gred jugak. Pengangguran pun kena fikir jugak.

Bagi persaraan pilihan haruslah diawalkan pembayaran pencen dan faedah persaraannya. Kalau tidak orang tak akan bersara.

Saya harap bayaran pencen bagi pesara pilihan diawalkan pada usia 50 tahun bagi menggalakkan pekerja awam bersara awal.

Dengan itu kekosongan jawatan akan wujud dan dapat menangani pengangguran di negara ini.

pekerja kilang... berkata...

Setiap kali sy baca... yg banyak sngt komplen ni... Kerani.. jurutera... pengawal... polis bantuan ...guru
... CUBA LAH CONTOH PENJAWAT AWAM LAIN... WALAU PUN TAK NAIK @ TAK TRSENARAI DALAM 81 TAK PENAH MERUNGGUT... SEBABNYA APA.... TANYA LAH LALAT? ....HEHEHEHEHHE...PENJAWAT AWAM GELAK TENGGO KELUAHAN KAMU
. KERJA DLU BRO... REZEKI ADA DMANA...

Tanpa Nama berkata...

maaf ye juruteknik tak termasuk. hahahaha.

Tanpa Nama berkata...

sewaktu dihimpunkan semua pengawal keselamatan gred KP11/14 di putrajaya.....masih ingat lagi?

tapi kini, luka lama berdarah kembali, mempi ngeri berulang lagi, skrip yang sama diulangsiar kembali....
KP11 tiada persatuan sendiri, siapa pula nak bawa masalah kami? terpaksalah bergerak sendiri....
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
kpkk tdo bro...janji dicapati lagi..

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali sy baca... yg banyak sngt komplen ni... Kerani.. jurutera... pengawal... polis bantuan ...guru
... CUBA LAH CONTOH PENJAWAT AWAM LAIN... WALAU PUN TAK NAIK @ TAK TRSENARAI DALAM 81 TAK PENAH MERUNGGUT... SEBABNYA APA.... TANYA LAH LALAT? ....HEHEHEHEHHE...PENJAWAT AWAM GELAK TENGGO KELUAHAN KAMU
. KERJA DLU BRO... REZEKI ADA DMANA...
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
dalam 100 orang bole dikatakan org mcm kau sorang je yg x merungut.kau nk tau sbb apa??? sbb kau ni ibarat lalat yg berterbangan mencari bangkai utk di landing...pesalahnya dia org nk merungut ke apa ke?dia org menyuarakan ketidak puasan mahupn keluhan bro..biar pi la dia org..negara kitakan demokrasi..sape2 pn bole nk ckp mengikut batasan..hidup pengawal,hidup polis bantuan

Tanpa Nama berkata...

kami pengawal keselamatan/polis bantuan kp11@14 memohon supaya skim kami juga ditambahbaik seperti skim2 yg lain.jgn pinggirkan kami.kami juga organisasi penting dlm setiap jabatan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

adakah itu standard pengawal keselamatan?aiiiii sabor yop ada rezeki x kemana yopp
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
memang rezeki x ke mana pn..klu de rezeki tu ada la juga..tp itu bkn persoalannya..yg pengawal ni merintih sbb xde keadilan.skim setara mereka semua dh naik.yg bwh dr skim mereka pn nk setara dgn mereka.mana bole mcm ni???itu yg dipersoalkan..ada faham?????cuepacs dh tentu bt2 x faham..nasib la

Tanpa Nama berkata...

Lu cakap guru, polis, jurutera, merungut tapi kenapa u pula sibuk jg tepi kain org. Kalau u baik sgt pandai2 benda yg elok jgn tunjuk angkuh dan sombong. Sepatutnya lu tunjukcara adab sopan bukan buat komen berbentuk provokasi. Bukan mereka kacau lu pun. Pi mampus dan jahanamlah lu.

Tanpa Nama berkata...

untung la 81 skim yg terlibat tu..skim pengawal keselamatan hanya mampu melihat dengan sayu..xde sape yg bole nk perjuangkan skim pengawal ni.nk harap kpkk????janji tinggal janji...puuiiihh

Tanpa Nama berkata...


polis bantuan uitm berkata...

GRED 11 UNTUK KLASIFIKASI SKIM YANG LAIN TELAH PUN DIJUMUDKAN DAN DITUKAR LANTIK KE GRED 17 PADA TAHUN 2009.........TAPI PENGAWAL KESELAMATAN KP11 MASIH KEKAL DI GRED LANTIKAN STATIK SETELAH SEKIAN LAMA PERJAWATAN INI WUJUD DALAM PERKHIDMATAN AWAM......SEKARANG NI, GRED 1-10 PULA NAK DISETARAKAN DENGAN GRED 11 SEDIA ADA......
BUKAN TAK BERSYUKUR TUAN HAJI,
TAPI KALAU SESIAPA PUN DITEMPAT KAMI PASTI AKAN MERINTIH....
TOLONG JANGAN GUNAKAN AGAMA UNTUK MENGHALALKAN CARA.....



DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

pengawal keselamatan @ polis bantuan KP11 nak upgrade juga....

Tanpa Nama berkata...


Zahar berkata
Dari komen no 1 smpi bwh ni...
Org sama yg bagi..
Pengawal aku rase ni...
Rilek la bro..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
sori ye broo.tekaan bro salah tu..aku bkn pengawal.aku pembantu tp tetap dlm bahagian keselamatan.aku cuma nyelit utk membantu rakan2 dlm ni

Tanpa Nama berkata...

pengawal,pengawal,pengawal...dh jadi laman pengawal lak dlm ni..baguih tu..fight bro,fight..jgn putus asa..setiap laman dlm cuepacs ni kita jadikan laman kita..biar cuepacs nmpk kesungguhan kita.....

Tanpa Nama berkata...

GRED 11 UNTUK KLASIFIKASI SKIM YANG LAIN TELAH PUN DIJUMUDKAN DAN DITUKAR LANTIK KE GRED 17 PADA TAHUN 2009.........TAPI PENGAWAL KESELAMATAN KP11 MASIH KEKAL DI GRED LANTRIKAN STATIK SETELAH SEKIAN LAMA PERJAWATAN INI WUJUD DALAM PERKHIDMATAN AWAM......SEKARANG NI, GRED 1-10 PULA NAK DISETARAKAN DENGAN GRED 11 SEDIA ADA......
BUKAN TAK BERSYUKUR TUAN HAJI, TAPI
KALAU SESIAPA PUN DITEMPAT KAMI PASTI AKAN MERINTIH....
TOLONG JANGAN GUNAKAN AGAMA UNTUK MENGHALALKAN CARA.....

Tanpa Nama berkata...

Rakyat harus tentang tindakan kerajaan menaikkan had umur persaraan PA. Tindakan silap ini telah menimbulkan banyak perkara negatif antaranya ialah: 1. jumlah pengangguran semakin meningkat di kalangan muda-mudi lepasan spm; diploma dan ijazah. 2. peluang kenaikan pangkat dikalangan PA sedia ada amat tipis. Kesannya buruk yg dibawa ialah meningkatnya aktiviti jenayah, gejala rasuah di kalangan PA. Peluang pekerjaan yg gajinya mampu menaikkan kehidupan amat terhad. Memang kekosongan jwtan yg bergaji kurang dari rm1500 agak banyak tapi bagi yg berkeluarga hidup xdpt diteruskan dgn gaji serendah itu. Rakyat harus tidak tertipu dgn kenyataan bohong mengatakan peluang pekerjaan banyak dgn gaji hari kurang dari rm50. Dpt hidup ke kalau dah berkeluarga? Kerajaan harus lihat isu pokok ini dan buat tindakan efektif. Satu lagi kesilapan kerajaan yg membabitkan pengambilan pegawai baru, sejak akhir2 ini ramai calon temuduga yg sepatutnya layak dinafikan peluang apabila penggunaan "kabel" oleh calon2 tertentu termasuk yg tak layak dipilih menyertai PA dgn mudah. Pihak yg berwajib harus menangani isu ini dgn serius sblm kita disajikan dgn jabatan yg kakitangannya dimonopoli oleh satu kaum atau suku sakat/kroni saja. Adakah keadaan ini yg kita nak wujudkan? Tak guna laungkan slogan 1malaysia dgn gah tanpa malu jika apa yg sebenarnya berlaku sebaliknya.

penjawat skim KP berkata...

untuk pengawal keselamatan @ polis bantuan KP11.

kita adalah benteng pertama di setiap jabatan. kita telah diajar tatacara berkomunikasi.
setiap pelawat yang datang ke premis kerajaan mesti bertemu kita, sebelum berurusan dengan pihak berkaitan.

segala luahan atau rintihan perlu secara berhemah.

Tanpa Nama berkata...

sama2lah kita doakan agar semua skim dpt penambah baikkan. kena satu hati. jgn gaduh2. kita sm2 PA. kalau sat u hati semua dpt kebaikannya.

Tanpa Nama berkata...

sama2lah kita doakan agar semua skim dpt penambah baikkan. kena satu hati. jgn gaduh2. kita sm2 PA. kalau sat u hati semua dpt kebaikannya.

Tanpa Nama berkata...

Syukur

Tanpa Nama berkata...

Apa bising bising nih. Yang baiknya lulus periksa kpsl dulu. Yang teruknya gred 17 yang dah lulus periksa kpsl gred 27 patut dipertimbangkan dulu. Dikecualikan dari temuduga di jpa. Kalau tidak mungkin sampai beruban pun tak dpt naik gred. Ni pak omar sbg pejuang k.tangan awam kena bagi perhatian perkara ni.

Tanpa Nama berkata...

patut guna konsep gred SBPA yang dah dibakul sampah hari tu


PMR = 5-1
SPM = 4-1
STPM/SIJIL = 3-1
DIPLOMA = 2-1
SARJANA MUDA = 1-1

jadi jurangnya tak jauh, nombor di sebelah kanan menunjukkan senioriti.

manakala lulusan sijil kolej/poli/itm sudah diletakkan sama taraf dengan lulusan STPM.

rasanya boleh dibuat penambahbaikan lagi bagi lulusan sarjana muda(ijazah) memandangkan lulusan ini juga sudah ramai. lulusan sarjana(master) seharusnya diberikan gred yang berbeza dengan lulusan sarjana muda(ijazah)

1-1 = master
2-1 = ijazah
3-1 = diploma
4-1 = sijil/stpm
5-1 = spm

pengambilan untuk pmr dan ke bawah rasanya sudah boleh dihentikan kerana zaman sekarang ni kelulusan minimum yang diterima pakai adalah spm.

tapi biasa la, tangan2 ghaib yang ada dalam tampuk tertinggi perkhidmatan awam ni pasti takkan senang duduk dengan sistem gred seperti di atas. kah kah.

Tanpa Nama berkata...

yang sedia ada... jawatan pensyarah jer start ijazah sarjana (master) iaitu DM45. DM41 penolong pensyarah (tutor).

Tanpa Nama berkata...

kita tgk pekeliling yg akan keluar nnti..... dari 274 tinggal 249 jaa...maknanya 25 skim akan dijumutkan (klu salah tlg betulkan)...kenaikan rm160 gak la bg gred 1-10 ke gred 11...

Tanpa Nama berkata...

GRED 11 UNTUK KLASIFIKASI SKIM YANG LAIN TELAH PUN DIJUMUDKAN DAN DITUKAR LANTIK KE GRED 17 PADA TAHUN 2009.........TAPI PENGAWAL KESELAMATAN KP11 MASIH KEKAL DI GRED LANTIKAN STATIK SETELAH SEKIAN LAMA PERJAWATAN INI WUJUD DALAM PERKHIDMATAN AWAM......SEKARANG NI, GRED 1-10 PULA NAK DISETARAKAN DENGAN GRED 11 SEDIA ADA......
BUKAN TAK BERSYUKUR TUAN HAJI,
TAPI KALAU SESIAPA PUN DITEMPAT KAMI PASTI AKAN MERINTIH....
TOLONG JANGAN GUNAKAN AGAMA UNTUK MENGHALALKAN CARA.....

____________________________

betul, bukan PHD atau tak bersyukur. kalau sesiapa pun berada dalam situasi ini pasti akan merasa terpinggir dan disisihkan. mana tidaknya sudah terlalu lama gred jawatan pegawal keselamatan statik.

Tanpa Nama berkata...

pembantu kesihatan awam U17 wajar dijumudkan dan diganti dengan penolong pegawai kesihatan persekitaran U27 oleh kerana silibus pembelajaran adalah sama,cuma ditambah 2-3 subjek jaa berlainan...latihan pka adalah 2 tahun dan latihan ppkp adalah 3 tahun....

Tanpa Nama berkata...

Jangan jadi kes rasuah meelibatkan PKA yg menyamar menjadi PPKP di Daerah Jempol berulang sudah ... !
Itu kes yg dilaporkan & diketahui umum tidak termasuk kes rasuah yg tidak dilaporkan umum ?
Ni lah PKA koya nak jadi PPKP .

Tanpa Nama berkata...

pembantu keselamatan wanita di hospital taiping bukan nampak sebagai kakitangan keselamatan tetapi aku nampak macam model. Tak percaya mailah tengok.

gred kp ingin pembelaan... berkata...

BIAR SYA JELASKAN BAGI YANG TAK FAHAM!!!!sebenarnya kami pengawal keselamatan banyak kepala dan di kalangan kami di beri kuasa POLIS BANTUAN..Kami terpaksa turut arahan banyak pihak Dari KPKK,POLIS dan Arahan dari tempat kami ditempatkan bertugas sebagai contoh AADK,JKM,SPRM dan bnyk lagi jabatan yang ditempatkan yang sya sendiri pun tak tau... selama ini telah di ditabur janji manis yang sekarang ini menjadi pahit...pada 2010 kami telah menandatangani opyen di bawah KPKK(PEJABAT KETUA PEGAWAI KESELAMATAN KERAJAAN DIBAWAH JABATAN PERDANA MENTERI) dan di janjikan bermacam2 keistimewaan dan kami
tertarik dan tampa di beri sebarang kenaikan tangga gaji..hingga sekarang kami menunggu buah yang tak gugur...tugas kami MELIBATKAN KESELAMATAN..MERANGKUMI KESELAMATAN BANGUNAN/PEREMIS,ORANG AWAM DAN YANG PALING MENCABAR MENJAGA MANUSIA SEPERTI DI PUSAT PEMULIHAN DADAH,DEPO TAHANAN WARGA ASING,RUMAH KANAK2 DAN BANYAK LAGI YG NAK DI KATAKAN TUGAS KAMI SAMA TARAF JAWATANNYA SEBAGAI WADEN PENJARA..ADAKAH TUGAS DI ATAS MASIH LAYAK LAGI DI PANGGIL PENGAWAL KESELAMATAN???????? di hari perayaan orag lain bercuti tapi kami tetap bekerja tak de siapa pun ambil berat seperti mana anggota polis dan tentera...yang menjadi persoalan sekarang!!kenapa 2009 N1,N11 di upredkan ke gred 17 tapi kami TIDAK SEDANGKAN tugas kami lebih mencabar!!!! itu menjadi persoalan sekarang..harap yang tak faham dalam blog ini duduk diam2..kami sekadar meluah perasaan dah tak tau dgn sape kami nak luahkan...ada bapak buat tak reti aje keluhan dan ryuan anak.KPKK DI BAWAH JABATAN PERDANA MENTERI KUAT TU!! TAKAN TAK BOLEH BUAT SESUATU...harap dapat perhatian sewajarnya..t.Q

Tanpa Nama berkata...

ko igt semua pap belajar takat upsr ker...semua abes belajar sampai spm...tapi dah rezeki kami dapat jawtan pap yg dengan kelulusan minima upsr...

PEJUANG GRED PENGAWAL KESELAMATAN KERAJAAN PERSEKUTUAN BUKAN SWASTA berkata...

KEPADA BAPAK KU KPKK(JPM) Datuk Sri Najib DAN DATUK Omar dengarlah rintihan anak mu ini dari golongan PENGAWAL KESELAMATAN/POLIS BANTUAN DI PERBAGAI JABATAN GRED KP11/14 TOLONG BELA NASIB KAMI SUPAYA tidak di anak tirikan ....HARAP ADA PERJUMPAAN SELEPAS INI SEPERTI TAHUN 2009 DAHULU..APA YANG KPKK BUAT sebelum ini untuk kami seperti yang dijanjikan....t.k

Tanpa Nama berkata...

ko dok komplain lebih ko tak tahu ker tak lama lagi x kan ada jawatan pengawal akan di mansuhkan dan akan di ganti oleh syarikat pengawal keselamatan secara swasta....

Tanpa Nama berkata...

kalo pengawal naik ke gred 17 nanti polis dan tentera pulak komplain gred diaorg cam pengawal....nanti berangkai-rangkai jawtan pulak komplain sama dengan itu sama dengan ini.....hai manusia x penah puas dan bersyukur

Tanpa Nama berkata...

OK jugak tu kalau diswastakan ada jugak perubahan tak lah duk situ jooo....pui....

Tanpa Nama berkata...

bila masa N1 pernah di jumudkan ke n11..??nie baru ja nak laksana....kalo pengawal naik gred 17 apa pulak kata polis dan tentera.....diaorg tu kerja bergadai nyawa...korang kerja bergadai pungung duduk jer memanjang....

Tanpa Nama berkata...

x lama lagi gred pengawal akan di mansuhkan dan akan di swastakan...masa tu baru ko tahu langit tinggi rendah..

Tanpa Nama berkata...

Bang kalau nak naik gred/gaji baik pg belajar lg..kita kerja ngan kerajaan ni,sedia berkhidmat..sb tu masa interview dulu orng tanya sanggup kah tak memikul tugas...jawapnya...???

Tanpa Nama berkata...

Saya mula bekerja sebagai guru Kat C2 (cikgu SPM)bermula 1.1.1981.Belajar sendri kononnya untuk peningkatan dlm kerjaya.Akhirnya jadi pensyarah U.Dah hampir 15tahun sbg pensyarah U. Masih DS 45.Bila pergi ajar budak Master di INTAN Bukit Kiara, tengok gambar tertera di pintu masuk pegawai di INTAN ,muka masih muda,tapi dah DM 52. Student yang sedang ambil master juga ada yang sudah DM52,paling rendah pun DM 48. Tok guru masih DS 45. "Time based promotion mustbe applicable to all-kenapa ada yang dapat, banyak pula tiada. Apa peranan JPA sebagai "governing body". Apakan daya hukum alam,sekadar renungan untuk pejuang kesatuan sekerja

Tanpa Nama berkata...

kadang-kadang kesian juga lihat penjawat skim KP di sesetengah PBT (pihak berkuasa tempatan), yang menjadi masalah adalah lokasi penempatan tidak spesifik, maksudnya tiada faedah diletakkan anggota keselamatan jabatan dilokasi tersebut kerana nilai aset yang rendah...cukuplah sekadar dilakukan rondaan berkala. ini sebenarnya merencatkan fungsi dan skop tugas anggota keselamatan jabatan dan pembaziran kepada sumber yang ada.
fungsi dan skop tugas pengawal keselamatan gred KP11 sebenarnya lebih luas dari itu. anda boleh rujuk dalam pekeliling perkhidmatan bilangan 7 2009.
GLC, badan berkanun mereka menempatkan anggotanya di lokasi sasaran penting, begitu juga pengawal keselamatan gred KP11 di IPTA yag dibekalkan dengan surat saman.
tapi di sesetangah PBT nasib KP11 amat memilukan.

Tanpa Nama berkata...

Betul-3...kata upin n ipin...

TUKANG MASAK N1 SEKARANG SUDAH N17 berkata...

bila masa N1 pernah di jumudkan ke n11..??nie baru ja nak laksana....kalo pengawal naik gred 17 apa pulak kata polis dan tentera.....diaorg tu kerja bergadai nyawa...korang kerja bergadai pungung duduk jer memanjang....


CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC


DIA NI TAK TAU APA2.....SO JANGAN LAYAN....NANTI MAKIN MENJADI2.

Tanpa Nama berkata...

paling ketara USM Pulau pinang...dah di kenali dengan nama universiti saudara mara...

Tanpa Nama berkata...

ko dok komplain lebih ko tak tahu ker tak lama lagi x kan ada jawatan pengawal akan di mansuhkan dan akan di ganti oleh syarikat pengawal keselamatan secara swasta....


--------------------------------------------------------------------------

BUKAN SECARA SWASTA.....
TETAPI MENGGUNAKAN KHIDMAT KAWALAN KESELAMATAN MELALUI KAEDAH 'OUTSOURCING'

TAK TAHU BAIK DIAM.....

Tanpa Nama berkata...

yeeaahhh.....cikgu dapat....bestnya....TQ PM, walaupun 90% cikgu2 undi pembangkang...i love u....

Tanpa Nama berkata...

17 naik 41 bg yg ada ijazah... tapi taraf kup shj... bukan untuk tujuan naik pangkat ke n44.. bila ada kekosongan.. yg tuu kena bg n41 hakiki shj baru adil. Bila ada kekosongan hakiki d isi... baru boleh naik 44 . Keja kena upgrade. .. kena follow syarat sah jawatan.. 3thn shj. Tak lulus turun balik gred asal.

Tanpa Nama berkata...

kj pengawal mcm la susah...tahu dok jer tgk org lalu lalang...kalo line clear cari port tido.....kdg tgh duduk pun boleh lentok.....

Tanpa Nama berkata...

mmg swasta akan amek alih sepenuhnya...rugi ja kerajaan dok bayar pengawal nie...kj MAKAN GAJI BUTA.....
yg tau dok relik
kalo org mai semua jawab x tau p tanya ofis

Tanpa Nama berkata...

Sekadar bagi cadangan... Pada pendapat saya untuk penambahbaikan ni biasanya utk gred hakiki 41 ke bwh krn golongan ini lah yg ramai melanjutkan pelajaran ke peringkat yg lebih tinggi. Mengapa tidak pihak JPA mengklasifikasikan semula mengikut taraf pelajaran tertinggi pada masa ini? Contohnya, PT N17 yg mempunyai Sijil/Diploma/Degree diberikan surat tawaran ke gred hakiki yg lebih baik dan ditemuduga semula utk melayakkan mereka ke gred hakiki yg baru. Kemudian diberikan surat opsyen terima/tidak. Jika menolak, mereka ini tetap kekal digred yg asal... Jadi pd pndapat saya, tidak ada mana2 pihak yg dipersalahkan nanti. Penambahbaikan skim ini bukan nya selalu...jadi pihak JPA haruslah menyemak semula kelulusan terkini penjawat awam mungkin utk 5 tahun sekali.
Saya pernah berkerja di sebuah sykt swasta di mana sistem penggredan dan tawaran ini dilakukan setiap 3 tahun sekali. Ini hanyalah cadangan, kiranya ada kepincangan mungkin bole diberikan idea yg lebih bagus.

Tanpa Nama berkata...

KP11, mmg tak faham ajar 100 kali pun. Bagi SRP/PMR gred minima adalah 11. diulangi 11. Lain la kalau masa temuduga syarat minima SPM.

ini tak, dia asyik banding dengan skim lain yang dianjak ke 17. yang dianjak tu sememangnya kelayakan minima SPM.

ko faham tak wei, KP11

Tanpa Nama berkata...

Betul betul betul.... saya ni pap tpi ader diploma gara2 susah nak cari kerje... nak hidup tak leh memilih bro

Tanpa Nama berkata...

Tukar presiden cuepacs org baru yg pandai berilmu dan lantang bersuara yg sekarang ni macam tak bijak dan dipermainkan saja

Tanpa Nama berkata...

kj pengawal mcm la susah...tahu dok jer tgk org lalu lalang...kalo line clear cari port tido.....kdg tgh duduk pun boleh lentok.....



%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

tuan memang dibayar gaji untuk mencari kesalahan orang lain ke?

untuk mencari kesalahan adalah tugas yang cukup mudah.



Tanpa Nama berkata...

ini tak, dia asyik banding dengan skim lain yang dianjak ke 17. yang dianjak tu sememangnya kelayakan minima SPM.

ko faham tak wei, KP11

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

sememangnya kelayakan minima SPM?

melalui kaedah penambahbaikan sesuatu skim perkhidmatan, kelayakan minimum untuk memohon jawatan tersebut ditingkatkan, dengan kajian terlebih dahulu dilakukan.

P/s: tq, atas pandangan tuan, tp kami tak perlukannya. sorry!.

Tanpa Nama berkata...

Sabar separuh daripada IMAN.

Rezeki dah diberi bersyukurkah.

Kumpulan pelaksana timebase 13 tahun dgn syarat cemerlang dlm pekerjaan....

N17 naik N22
G17 naik G22
W17 naik W22
Dll

Ni lagi satu durian runtuh 81 skim kebanyakannya kumpulan pelaksana... apa kah kita tidak bersyukur?

KERJA MESTILAH IKHLAS SEPENUH HATI DAN PAKAI SEPENOH OTAK.... JANGAN TUNGGU ARAHAN ...

Tanpa Nama berkata...

Lu pikir sendiri bro. B-)
Kerajaan bagi lu kerja. . . .

Tanpa Nama berkata...

Semakin di beri gaji yg tinggi semakin manja dan beranganlah pejawat awam yg tak pentingkan prestasi kerja. Nyata yg nampak dgn jelas kelak ialah ramai PA akan tukar hphone kpd yg canggih, tukar kereta, begaya dgn pakaian berjenama. Pas tu masih merungut kata gaji tak cukup. Inilah trend dan budaya dan gaya hidup PA kat mlalaysia. Mereka tak reti bersyukur dan tak pentingkan peningkatan mutu kerja. Sepatutnya apabila gaji naik prestasi kerja pun meningkat bukan masih makan gaji buta dan mengeluh gaji tak cukup lagi.

Tanpa Nama berkata...

Laman Sembang Pengawal SeMalaysia..hehe..x keje ke

Tanpa Nama berkata...

Umpama yg dikejar tak dpt, yg dkendong keciciran. Kekadang bila kita terlalu ghairah boleh mendatangkan kerugian kpd kita. Elok lg sentiasa berwaspada dan buat sesuatu secara berhati2. Tamak haloba jgn sekali. Trend dulu dan skrg dah banyak berubah maka siapa yg pandai mengambil kesempatan akan untung. Org biasa kata jadi guru tak glamour tapi jadi pensyarah sgt glamour. Tapi skrg org tak lihat glamour sebab yg penting gaji. Terus terang saya katakan di sini bahawa ramai lagi guru yg gaji mereka jauh lebih tinggi daripada pensyarah kolej/univrsiti. Maka jgn lagi kejar nama tapi gaji dan keseronokan kerja yg sepadan dgn gaji.

Tanpa Nama berkata...

Tukar jea kerajaan PRU-14 nie, barulah diaborg tau langit tue tinggi rendah, kalau tidak JPA dan kroninya PTD-PTD jealah yg naik gred, tak sampaib 4 tahun dah naik gred 44,48,52,54, jusca,turus, apa cite nie, gred kump perlaksana 13 tahun baru naik gred, itu sistem lama, org tak pakai dah, di negara maju setiap 3 tahun ada semakan semula gaji dan kenaikan pangkat, kau org tau tak salah seorang yg menyemak semula kenaikan gaji dan gred penjawat awam dlm penambahbaikan sst, gajinya RM 60 ribu, logik kea, kerja sbg org najib jea.. jadi kita pakat ramai-ramai tukar kerajaan PRU-14 nie, dah dekat dah tak lama lagi.. jom berubah..!!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak naik pun bagi hakiki bukan KUP. Ramai yang suka KUP ni makan gaji 22 tapi keje 17 lepas tu mula lah berlagak macam CC keje macam hampehhh.... Bila tgk yg junior lagi perform dan dapat perhatian dari Ketua Jabatan mula lah cemburu dengki. Kerja pun berkira pergi kursus pun malas nak suruh alasan nye "kami dah jenuh kerja dah..korang la yang muda ni pulak" macam ni nak naik gred??? Fikirkanlah....walaupun tak semua tapi sikap macam ni lah yg memburukkan lagi keadaan...

Tanpa Nama berkata...

SETUJU SANGAT....ELOK LAH BNM KETATKAN SYARAT PINJAMAN SEKARANG NI...

Tanpa Nama berkata...

aku dok N22 15 tahun nak kemana? tunggu pencen aja la bro. Juruteknik dulu jangan la kau dok kutuk snagat Pembantu tadbir. Nak minta jawatan kerani dulu susah. Kerani rendah, operator, tukang masa, dreber operator wayang gambar dll dah naik jadi gred sama. Pembantu tadbir asal (kerani) tak naik2. dulu jawatan ni susah nak dapat...kalau tak dapat kerani baru dapat jawatan lain saperti juruteknik dan sebagainya. Disebabkan kemasukkan jawatan lain tu la maka jawatan kerani asal yang bertukar jadi Pembntu Tadbir rosak. So kami tak pernah kutuk kau orang tapi kalau orang dok kutuk kami. sedarla kalau kelulusan tak tinggi dok diam aja la.

Tanpa Nama berkata...

Abang2, kakak2 dan adik2 PA sekalian. Adakah kita yg dpt durian runtuh nanti terus tak bersyukur dan tak berubah? Sepatutnya apabila gaji berubah cara kerja pun berubah, jika sebelum ini asyik merungut dan tak nak buat kerja tapu lebih suka buang masa berfoya2 kat kantin;apa kata pas ni buat kerja bersungguh dan lebih proaktif? Berangan untuk beli itu dan ini semasa kerja cuba elakkan tak lupa jgn tambahkan hutang sedia ada nanti gaji masih tak cukup2 juga. Tibalah masa utk musabah diri menjadi org yg mengamalkan kesederhanaan dlm kehidupan. Biar pun kerajaan bayar gaji kita sejuta ringgit sebulan jika cara pengurusan wang kita salah tetap juga tak cukup makan dan yg pasti manusia susah nak kawal nafsu sama spt semasa mengadakan hubungan kelamin.Puas sekejap tapi boleh menyebabkan kerugian yg berpanjangan.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nk mengadu..mengadu jelah..jangan compare apple to apple..jangan nk bandingkan kerja kita dengn kerja skim org lain..unfair...kadang2 kita merasakan skim kita kerja teruk dan tidak puas hati dengan istimewa skim lain..tp hakikatnya..msing2 skim ada bebanan kerja sendiri yang kadang2 menyulitkan penjawat awam..kita mudah untuk menuding jari bahawa skim kita lebih teruk..hakikatnya..bila kamu tidak berada dalam keadaan mereka..kamu xkan tahu mcm mane mereka rasa...kalau ckp psl cukup xcukup ni..memang sume rasa akan xcukup..sebab kita ada nafsu..so tunggu dululah surat circular keluar..then bru decide macam mane..klu xde rezeki lg...pergi check dulu..sejauh mana kite kerja kerana Allah ke x? Adakah waktu kerja kita betul2 kita habiskan buat kerja or ape?? Adakah kite bersungguh dalam buat kerja?? Adakah kita berusaha buat kerja dengan ikhlasnya?? Itu hanya beberapa persoalan yg perlu disoalkan kepada kita?? Saya percaya klulah saya tiada rezeki dlm circular tersebut..mybe ade kekurangan saya dalan bekerja..mungkin saya terambil masa rakyat yg membayar gaji saya dengan buat mende lain.....saya.mcm anda juga..tp saya cube melihat kelemahan diri saya dulu sebelum menuding kat sape2....tq

Tanpa Nama berkata...

Penetapan gaji samada tinggi atau rendah bergantung kpd pelbagai kriteria spt skop kerja, kelayakan akademik yg menjadi syarat pelantikan, kedudukan dlm jawatan (adakah jawatan kenaikan pangkat atau biasa je). Maka dgn memahami semua ni tidak akan ada lagi yg sesuka hati buat fitnah dan tohmahan terhadap sesuatu profesyen. Yg paling penting gaji yg diterima padan dgn tugas, keselesaan tempat kerja, kurang tekanan dan hubungan dgn rakan2 sekerja baik. Tak berbaloi dpt gaji besar jika stres, waktu bekerja tak menentu, berkonflik antara rakan2, tempat kerja yg tak kondusif. Perkara2 begini yg kita harus utamakan daripda soal gaji semata2. Cth: doktor memang profesyen glamour tapi masa kerja tak menentu kena on call anytime, jika pesakit terlalu ramai atau ketika berlaku wabak penyakit mereka sgt stres. Keadaan yg negatif ini jika berterusan boleh menyebabkan gangguan kesihatan yg memudaratkan. Maka sebab itu ramai doktor lebih suka buka klinik persendirian.

Tanpa Nama berkata...

ada sesetengah kementrian yg da jumudkan n11 ni msa 2009 dlu. contoh, kkm. jad sgat bruntung tukang msak n1 yg trus ke n17. semua yg n11 trus je ke n17 msa tu. cntoh oprator tipon, trus dpt n17. dan bnyak lag jaw yg dnaiktaraf msa tu. atendan pun dpat. kami yg pem am pej ni, jawatan dari tahun 70 an pun bole naik n4 jer. sdangkan sejak taun milenium 2000 tu, pem am pej da kene buat keje2 pt da. sbab pt x ckup. sgatla kecik ati bila jaw kami x dnaiktaraf sama. redha je la.

Tanpa Nama berkata...

Ya saya sokong pendapat tuan/puan. Sepatutnya kesedaran beginilah yg patut didokong oleh semua PA. Elak daripada menuding jari kpd org lain sedangkan kelemahan diri langsung tak diendahkan. Kita harus sedar bahawa gaji sepatutnya dibayar sepadan dgn prestasi kerja dlm kumpulan skim masing2 bukan yg rajin pun terima gaji sama dgn yg malas. Terima seadanya apa yg ditetapkan kpd kita melainkan kita benar2 dianiaya dgn bukti yg kukuh maka prosiding undang2 boleh diambil utk menutut keadilan.

Tanpa Nama berkata...

Sy setuju pndpt diatas krn sy juga seorang guru..hny jauhari mengenal manikam

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera,

Pangkat:
BERPANDANGAN...pembuat dasar perlu jelas tentang kelayakan, jumlah tahun khidmat dan prestasi. Sebagai contoh, Naik pangkat 41 ke 44, sekurang2nya jumlah tahun perkhidmatan mesti, 5 tahun (tidak boleh lagi awal) dan punyai prestasi bagus.

Contoh: kenaikan pkt
Guru-8 tahun dan seterusnya..., timed based yang jelas.

Mungkin kaedah ini boleh dijadikan benchmark/rujukan kpd semua skim baik kumpulan professional mahupun pelaksana.

Saya rasa, jika kerajaan ada Dasar JELAS, maka kakitangan awam lebih mudah memahami dan menghormati antara satu sama lain.

Mungkin bg kumpulan kritikal spt perubatan, kejuruteraan dan penguatkuasaan kaedahnya lain, samada kenaikan lebih cepat atau skim gaji lebih tinggi 15% @ 20% dpd skim lain yg x kritikal. Dan ada kaedah utk tukar skim antara skim bg memberi pilihan kakitangan awam yg berhasrat tukar jika rasa tidak sesuai atau ada masalah kesihatan dsb, namun perlu ada kursus tertentu sbg tapisan or persediaan.

Sk, tksh

Saya pohon Maaf atas pandangan lemah saya di atas.

Maaf...

Tanpa Nama berkata...

Memang lemah pun...

Tanpa Nama berkata...

Nota Tambahan:

JIKA DASAR JELAS DIATAS WUJUD;

Kerajaan boleh rancang jumlah gaji, elaun dan pencen dengan lebih baik. Ia juga bagus utk membangunkan satu data bank berkenaan penjawatan, anggaran keperluan kewangan dan impak.

sk.

maaf sekali lagi

Tanpa Nama berkata...

Rakyat harus tentang tindakan kerajaan menaikkan had umur persaraan PA. Tindakan silap ini telah menimbulkan banyak perkara negatif antaranya ialah: 1. jumlah pengangguran semakin meningkat di kalangan muda-mudi lepasan spm; diploma dan ijazah. 2. peluang kenaikan pangkat dikalangan PA sedia ada amat tipis. Kesannya buruk yg dibawa ialah meningkatnya aktiviti jenayah, gejala rasuah di kalangan PA. Peluang pekerjaan yg gajinya mampu menaikkan kehidupan amat terhad. Memang kekosongan jwtan yg bergaji kurang dari rm1500 agak banyak tapi bagi yg berkeluarga hidup xdpt diteruskan dgn gaji serendah itu. Rakyat harus tidak tertipu dgn kenyataan bohong mengatakan peluang pekerjaan banyak dgn gaji hari kurang dari rm50. Dpt hidup ke kalau dah berkeluarga? Kerajaan harus lihat isu pokok ini dan buat tindakan efektif. Satu lagi kesilapan kerajaan yg membabitkan pengambilan pegawai baru, sejak akhir2 ini ramai calon temuduga yg sepatutnya layak dinafikan peluang apabila penggunaan "kabel" oleh calon2 tertentu termasuk yg tak layak dipilih menyertai PA dgn mudah. Pihak yg berwajib harus menangani isu ini dgn serius sblm kita disajikan dgn jabatan yg kakitangannya dimonopoli oleh satu kaum atau suku sakat/kroni saja. Adakah keadaan ini yg kita nak wujudkan? Tak guna laungkan slogan 1malaysia dgn gah tanpa malu jika apa yg sebenarnya berlaku sebaliknya

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Pekeliling JPA bertarikh 12 April 1991 berbunyi :=
Tempoh perkhidmatan yang dimasukira yang melayakkan pemberian taraf anggota berpencen dikurangkan daripada 10 tahun kepada 3 tahun.

Pekeliling JPA bertarikh 12 April 1991 berbunyi:-
Umur minimum untuk bersara secara pilihan dikurangkan kepada 40 tahun untuk semua anggota; dengan pemberian pencen mulai umur 45 (perempuan & lelaki dalam jawatan tertentu) / 50 (lelaki) atau 55/56 (semua anggota yang dilantik pada atau selepas 12 April 1991, mengikut opsyen umur persaraan wajib 55/56).

Pekeling JPA bertarikh 1 Januari 2012 berbunyi :-
Pemberian pencen kepada pegawai lantikan selepas 12 April 1991 yang bersara pilihan diawalkan daripada tarikh apabila mencapai umur persaraan wajib kepada tarikh apabila mencapai umur 55 tahun.

Daripada pekeliling di artas nyatalah kerajaan telah memberi pembayaran pencen kepada sesiapa yang bersara pilihan pada usia 55 tahun.

Walaubagaimanapun kerajaan sepatutnya mempertimbangkan lagi pembayaran pencen diberi sebagaimana pekeliling JPA bertarikh 12 April 1991 di atas iaitu pada usia 50 tahun bagi lelaki dan 45 tahun bagi perempun.

Dengan ini akan menangani masalah pengangguran dan mengurang terjadinya gejala jenayah di negara kita.

Tanpa Nama berkata...

SAYA SETUJU PERNYATAAN DI ATAS. PEMBAYARAN PENCEN SEPATUTNYA DIAWALKAN PADA USIA 50 TAHUN BAGI PERSARAAN PILIHAN.

Tanpa Nama berkata...

bagi komen dalam ni ibarat macam anjing menyalak bukit jer wehhhhh...

kalau hanta emel cadangan ke PM/KSN/JPA pun ibarat cam curah air kt daun keladi jer wehhhhh...


mmg aku xnafikan dlm nih ramai yg bgi idea yg brilliant & dlm penjawat awam tu sendri pun ramai yg mampu kuarkan idea yg brilliant. tp syg hbis di situ jer, xleh naik ke mana psl xde sapa nak dengar & klu leh naik pun akan dicantas oleh orang lain.

tuh ler senario perkhidmatan awam. ttp jumud dulu, kini & selamanya.

Tanpa Nama berkata...

kiDulu masa nak mohon kerja kerajaan semua sanggup..merayu2..ada pulak yang berjanji bagai..bila dah dapat kerja kerajaan, rasa syukur tu terus hilang, memaki kerajaan, mengutuk kerajaan bukan2 walaupun pekeliling belum keluar..wahai saudara/saudari, walaupun kita tak bersetuju dgn kerajaan, janganlah kita hamburkan kata2 yang bukan2..islam tak mengajar kita memaki hamun orang..saya faham, harapan penjawat awak gred sokongan dalam kenaikkan ini tinggi. tapi kita nyatakan tidak puashati kita secara berhemah..tunjukkan kematangan kita..kalau tak puas hati kita ada saluran yang betul..jangan kita bersikap baling batu sorok tangan...kat sini kita berkobar2..tapi bile depan pegawai kita menikus..cakap belakang2..kutuk belakang2..tapi kita sendiri kecut untuk buat tindakan...ayuh kita rapatkan barisan dan kerjesama kita mempertahankan hak kita

Tanpa Nama berkata...

Betui tu..kalu rasa nk naik gji apply la universiti mana2 utk dpt ijazah.bru bleh naik gred ngan gaji..jgn dengki kalau gaji orang yg ijazah jauh lbih bnyk drpd org yg hanya ada sijil..org berkorban masa dan tenaga utk dptkan segulung ijazah tp engko...

Tanpa Nama berkata...

Aku perasan ada posting aku di padam oleh w0admin, kenapa ? Tak boleh terima cadadangan tak apa... tapi kena di padam ?

Posting lucah antara doktor dan gadis di atas jelas sekali tidak pulak dipadam.... masyallah...

Belajar lah cara beradap nak berkomunkasi...

Apakah cdgn aku itu dosa besar kepada CUEPACS ?

Apalah sangat cadangsn yang baik utk semua di jadikan asas bila bincang dengan JPA.

1. BINCANG SUPAYA SEMUA SKIM DISELARASKAN KELAYAKAN MINIMUM SPM DENGAN GAJI GRED 17 UNTUK JAWATAN SEPERTI PAP YG DINAMAKAN SEMULA PEMBANTU PEJABAT. TIADA LAGI N1, N4 N11, R1, R4, R16, T1 T2 ,

Apa nak jadi dengan merekayg tidak ada kelaykan,? Buatlah peperiksaan khas untuk mereka, beri masa 3 tahun.

Gaji minimum Gred 17 rm 1,500 - gaji maks rm3,500. Kgt 95.




Tanpa Nama berkata...

kebanykan yg teda kelulusan ni urg lama, yg sdah keja 10thun lbih, tak kan mo trun kan blik gred /gaji urg2 lma ni...
Ini semua poyooo...hahaha mainan politik smata2....nak naek kan elaun perumahan sabah sarawak pun susah... ada hati nak naek kan gred pulak... lawak lawak lawak...hahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Penyusunan semula skim2 perkhidmatan ini akan terus dikritik hebat oleh kumpulan yg kerugian khususnya apabila ada jawatan yg dijumudkan. Mereka yg terasa ditindas adalah yg berada pd gred jawatan sedia sdgkan dinaikkan gred menyamai gred tertentu tersenyum kegembiraan. Maka sepatutnya pembuat dasar elak hal ini berlaku mungkin dgn memberi 2 kenaikan gaji tahunan(KGT) kpd kumpulan sedia (senior) ada di gred berkenaan supaya keadilan wujud.Jika berlaku ketidakadilan maka matlamat tidak tercapai.Perkataan "penambahbaikan" akan menjadi perkataan yg tidak membawa maksud sebenar. Semasa kenaikan gaji pd thn 2007 90% PA syok namun tidak kurang pula yg kesedihan kerana walaupun gaji naik tapi senioriti tidak diambil kira maka dlm banyak kes pegawai junior mendpt gaji yg hampir menyamai gaji pegawai senior mereka.

Ann berkata...

Asyik gred terendah dpt jumud dan tambahbaik, tidak adil untuk staf gred 17 yg dilantik dgn kelayakan penuh (SPM lulus 6 C's).

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dan Salam Semua
Terlebih dahulu pohon kemaafan seandainya ada pihak tersinggung dengan coretan ini. Dalam bajet 2014 PM telah membuat satu kejutan dimana 81 Skim Perjawatan akan diupgredkan. Semua PA terutamanya Kumpulan Sokongan Senyum memikirkan rezeki kian bertambah dan secara tak langsung meringan bebanan kos kian mendadak kini. Tiba-tiba seakan ribut datang melanda apabila terdapat kumpulan sokongan dipinggirkan. Saya amat bersimpati kumpulan ini dan menjadi satu persoalan mengapa dan kenapa kumpulan ini dipinggirkan dan apa dosa dan kesalahan mereka hinggakan didera sedemikian rupa?.
Sedangkan semua PA seolah satu anggota badan, Jika tak berfungsi sesuatu bahagian akan dirasai dalam sesebuah Jabatan itu kerana semuanya memainkan peranan sangat penting baik bawahan hingga atasan. Kita selalu lihat PM kita seringkali mengutarakan kata-kata hikmahnya TRANSFORMASI dan Kearah Sebuah Negara Bependapatan Tinggi dalan ertikata NEGARA MAJU. Dimana hilangnya kata-kata pembahagian kekayaan sama rata dan keadilan?. Bagi yang dapat mereka sentiasa bersorak dan bagi yang tidak dapat bertapa peritnya mereka rasa. Apakah disebalik ini ada tangan-tangan ajaib tersembunyi yang merencanakan agenda ini supaya pihak tertentu dipalitkan kepada pihak tertentu?
Sepatutnya sebagai sebuah badan NGO dan Pemimpin yang diberi kuasa dan amanah kepada semua PA bertanggungjawab dan merasa malu kerana kegagalan mereka melaksanakan amanah dan tanggung jawab sesama insan dan PenciptaNya. Jangan terlalu harapkan habuan duniawi hingga lupakan habuan akhirat. Dimanakan nilai-nilai intergeriti yang selalu dinyanyikan dan sentiasa diwar-warkan kepada semua penjawat PA jika pihak yang bertanggungjawab sendiri menafikannya. Bagi sesama PA buangkan sifat negatif kepada sesama sepatutnya kita harus bersatu dan bersimpati kerana mereka juga insan kerdil dan memerlukan pembelaan dan penghargaan yang saksama dan ianya amat hina disisi Tuhan.
Salam drp hamba Flower Yang Hina.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dan Salam Semua
Terlebih dahulu pohon kemaafan seandainya ada pihak tersinggung dengan coretan ini. Dalam bajet 2014 PM telah membuat satu kejutan dimana 81 Skim Perjawatan akan diupgredkan. Semua PA terutamanya Kumpulan Sokongan Senyum memikirkan rezeki kian bertambah dan secara tak langsung meringan bebanan kos kian mendadak kini. Tiba-tiba seakan ribut datang melanda apabila terdapat kumpulan sokongan dipinggirkan. Saya amat bersimpati kumpulan ini dan menjadi satu persoalan mengapa dan kenapa kumpulan ini dipinggirkan dan apa dosa dan kesalahan mereka hinggakan didera sedemikian rupa?.
Sedangkan semua PA seolah satu anggota badan, Jika tak berfungsi sesuatu bahagian akan dirasai dalam sesebuah Jabatan itu kerana semuanya memainkan peranan sangat penting baik bawahan hingga atasan. Kita selalu lihat PM kita seringkali mengutarakan kata-kata hikmahnya TRANSFORMASI dan Kearah Sebuah Negara Bependapatan Tinggi dalan ertikata NEGARA MAJU. Dimana hilangnya kata-kata pembahagian kekayaan sama rata dan keadilan?. Bagi yang dapat mereka sentiasa bersorak dan bagi yang tidak dapat bertapa peritnya mereka rasa. Apakah disebalik ini ada tangan-tangan ajaib tersembunyi yang merencanakan agenda ini supaya pihak tertentu dipalitkan kepada pihak tertentu?
Sepatutnya sebagai sebuah badan NGO dan Pemimpin yang diberi kuasa dan amanah kepada semua PA bertanggungjawab dan merasa malu kerana kegagalan mereka melaksanakan amanah dan tanggung jawab sesama insan dan PenciptaNya. Jangan terlalu harapkan habuan duniawi hingga lupakan habuan akhirat. Dimanakan nilai-nilai intergeriti yang selalu dinyanyikan dan sentiasa diwar-warkan kepada semua penjawat PA jika pihak yang bertanggungjawab sendiri menafikannya. Bagi sesama PA buangkan sifat negatif kepada sesama sepatutnya kita harus bersatu dan bersimpati kerana mereka juga insan kerdil dan memerlukan pembelaan dan penghargaan yang saksama dan ianya amat hina disisi Tuhan.
Salam drp hamba Flower Yang Hina.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong cadangan umru pencen diawalkan dan terus dapat bayaran pencen bila kita pencen. sebenarnya ramai nak pencen awal tapi bila pikir bayaran pencen kene cukup umur dulu tu yg ramai teruskan keje walau xlarat n produktif pada jabatan. banyak kebaikan pencen awal. org lama akan ada banyak masa nak beribadat. nak gi haji umrah. nak rehat. nak main cucu. org muda lak dapat masuk keje. yang sedang bekerja akan cepat naik pangkat sbb yg lama ramai pencen awal,. banyak baik benar. tapi sbb ada segelintir org atas yg nafsu besar nak keje n pegang jawatan sapai mati tu yg tambah umur penecen 60.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS tolong la perjuang umur pencen 50 tahun wajib. supaya sume dapat kebaikan. aku pon baru masuk keje kajaan ni klu ade pilihan pencen 50 aku amik dah. tapi apakan daya wajib 60.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah klu ppps dan ppld termasuk dlm 81 skim yg dikaji tu. Tp depa x umum pun lg dah bnyk spekulasi. Jgn cpt melatah kwn2. Yg penting intregiti dalam tugas kita..

Tanpa Nama berkata...

Rata2 penjawat awam membuat pinjaman perumahan sampai umur pencen 60 tahun,pinjaman bank sampai 60 tahun,pinjaman peribadi sampqi umur 60 tahun.mcm mana kerajaan nak undur balik had umur pencen k4 50 tahun.jusa ,pengarah dan orang2 besar dalam kerajaan semuanya pencen 60 tahun.kalau nak pencen umur 50 tahun biarlah lantioan yang baru.jgn bagi pendapat bagi pihak dir7 sendiri sahaja sampai m3njejaskan o4ang lain.yang pen5ing bersyukur rezeki tu akan berkat tak kia banyak ataupun sikit.

Tanpa Nama berkata...

pmbantu am pjbat ada dalam senaraila 81 gred d upgrade....

Tanpa Nama berkata...

pada masa dahulu bila ada skim perkhidmatan yg d tambah baik semua PA diam. tp skrg kenapa ada yg bising. kata tak adil. tak btl lah. jd yg ko org bising2 tu btl lah tu kan.

MORAL DOWN! berkata...

pengawal keselamatan/polis bantuan gred KP11.

hanya nyanyian dalam sepi, bagaikan ada dalam tiada.

sebenarnya apa yang berlaku kepada skim perkhidmatan ini?

i-hampir keseluruhan klasifikasi skim yang berada pada gred 11 telah dijumudkan, dimana perjawatan tersebut telah dimansuhkan pada tahun 2009. penjawat skim berkenaan telah ditukar lantik ke grade 17 mengikut syarat2 yang telah ditetapkan.

ii-grade 1-10 akan disetarakan dengan grade 11 sedia ada dan akan menerima surat tawaran opsyen pada bulan ini.

MORAL DOWN! berkata...

malangnya pengawal keselamatan gred KP11 masih berada di gred lantikan statik sejak 2009 hingga kini.

mengapa pengawal keselamatan gred KP11 terus-terusan dipinggirkan?

Tanpa Nama berkata...

kadang-kadang kesian juga lihat penjawat skim KP di sesetengah PBT (pihak berkuasa tempatan), yang menjadi masalah adalah lokasi penempatan tidak spesifik, maksudnya tiada faedah diletakkan anggota keselamatan jabatan dilokasi tersebut kerana nilai aset yang rendah...cukuplah sekadar dilakukan rondaan berkala. ini sebenarnya merencatkan fungsi dan skop tugas anggota keselamatan jabatan dan pembaziran kepada sumber yang ada.
fungsi dan skop tugas pengawal keselamatan gred KP11 sebenarnya lebih luas dari itu. anda boleh rujuk dalam pekeliling perkhidmatan bilangan 7 2009.
GLC, badan berkanun mereka menempatkan anggotanya di lokasi sasaran penting, begitu juga pengawal keselamatan gred KP11 di IPTA yag dibekalkan dengan surat saman.
tapi di sesetangah PBT nasib KP11 amat memilukan.

Tanpa Nama berkata...

maaf ye. kami skim juruteknik tak pernah kutuk PT. malah kami berterima kasih lg pd PT. kalau ko org x ada. siapa yg akan buat gaji, cuti dan clim kami. tp kami x puas ati sbb ada je PA yg tak dpt terima bila skim kami d tambah baik.

Tanpa Nama berkata...

jika skim perkhidmatan pengawal keselamatan grade KP11/14 terus dipinggirkan dari arus transformasi dalam perkhidmatan awam, tidak mustahil suatu hari nanti jawatan ini akan hanya dijadikan sebagai transit bagi golongan muda yang ingin memasuki perkhidmatan awam dan akan meninggalkan skim perkhidmatan tersebut setelah mendapat tawaran lantikan ke jawatan lain.

Tanpa Nama berkata...

memang la nama pon cadangan bro. bila kajaan setuju pape perubhan umur pencen ke skim ke org lama tertakluk pada ape yg dia sign dulu. bende basic gitu xleh pikir. xdenye dia paksa org lama ikut pe yg baru. ni81 skim pon dia bg ko pilih nak tukar ke atau kekal skim lama. xde paksaan. payah tol bg pendapat ngn org xbpe leh pikir jauh n tahu undang2

Tanpa Nama berkata...

Itu proaktif namanya. Jgn tunggu bulan jatuh ke riba. Hidup perlu sentiasa bersedia berhadapan dgn pelbagai situasi yg sukar diramalkan. Rezeki ada dimana2. Siapa cepat dan rajin dapat.

Tanpa Nama berkata...

Wahai KP11, ko tgk ni sini :

http://www.spa.gov.my/Portal/Deskripsi_Tugas/SPMSijil/5776

Syarat Lantikan:
a) i) Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan;
[ Gaji Permulaan : RM836.90 ] atau
ii) bekas Konstabel Polis Diraja Malaysia atau Prebet Angkatan Tentera Malaysia yang telah disahkan dalam jawatan tersebut serta mempunyai rekod perkhidmatan yang baik dan berkebolehan bertutur, membaca dan menulis dalam Bahasa Malaysia dengan memuaskan;
[ Gaji Permulaan : RM836.90 ] dan

b) mempunyai syarat-syarat ukuran fizikal dan pancaindera seperti yang berikut:
i) tinggi sekurang-kurangnya 1.57m bagi lelaki dan 1.53m bagi wanita tanpa bersepatu;
ii) berat badan sekurang-kurangnya 48kg bagi lelaki dan 46kg bagi wanita;
iii) mempunyai ukuran dada yang biasa sekurang-kurangnya 79sm dan semasa tarik nafas 84sm (lelaki sahaja);
iv) lulus dalam ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa menggunakan cermin mata; dan
v) pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan

c) calon yang memiliki kelayakan di perenggan (a) (i) hendaklah lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Deskripsi Tugas:
Pengawal Keselamatan melaksanakan tugas kawalan keselamatan aset kerajaan melibatkan keselamatan fizikal, dokumen dan personel di bangunan dan premis kerajaan termasuk kawasan-kawasan yang diisytiharkan sebagai Kawasan Larangan dan Tempat Larangan di bawah Akta Kawasan Larangan dan Tempat Larangan 1959 (Akta 298).

Skop Fungsi Bidang Tugas Utama:
Kawalan Pergerakan Pegawai Pelawat dan Pekerja Kontrak
Mandaftar, mengeluarkan dan memeriksa kad pas keselamatan/kad pengenalan jabatan kepada penjawat awam, pelawat dan pekerja kontrak.
Memeriksa semua pegawai, pelawat dan pekerja kontrak yang memasuki bangunan kerajaan memakai kad pas keselamatan/kad pengenalan jabatan pada setiap masa.
Melaksanakan pemeriksaan fizikal ke atas penjawat awam, pelawat, pekerja kontrak dan memeriksa kenderaan, beg-beg serta peralatan/kelengkapan yang dibawa masuk oleh mereka.


Nampak tak PMR/SRP... apa lagi PENGAWAL KESELAMATAN mahu? wakakaka...

Tanpa Nama berkata...

kajian perlu dilakukan kepada anggota skim KP di PBT. lokasi penempatan di premis/kawasan/tempat sasaran penting & yang mempunyai nilai aset yang tingi, dibekalkan eksesori lengkap & uniform yang bersesuaian.
meningkatkan kelayakan minimum untuk memasuki skim perkhidmatan pengawal keselamatan gred KP11.
ini untuk menjaga imej anggota keselamatan jabatan kerajaan.
sesetengah badan berkanun & GLC telah menggunakan polis bantuan sebagai gelaran perjawatan dan meningkatkan kelayakan minimum untuk memohon jawatan tersebut kepada SPM.

Tanpa Nama berkata...

Wahai KP11, ko tgk ni sini :

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
AKU PUN BOLEH BUKA LAMAN WEB SPA TU.
SUSAH CAKAP DENGAN KO NI....KO KENA HANTAR KEM BINA SEMANGAT 7 HARI 7 MALAM.

Tanpa Nama berkata...

INI BERITA TERKINI BAGI GURU2 DALAM SKIM PERKHIDMATAN PPPS DAN PPPLD. YANG LAIN TAK PAYAH SIBUK. KEDUA2 SKIM PERKHIDMATAN INI AKAN DIJUMUDKAN (DIGABUNGKAN) MENJADI PPP (GRED 29/32/34/38/41/44/48/52/54). ITU SAHAJA BERITA BAIK BAGI GURU2.....ANDA MASIH AKAN BERADA DI GRED ,HAKIKI SEKARANG, TIADA KENAIKAN KE GRED LEBIH TINGGI ATAU KENAIKAN GAJI. HANYA TUKAR NAMA SKIM SAHAJA....SKIM BARU AKAN DIKENALI SEBAGAI 'PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN" (PPP)

Tanpa Nama berkata...

Guru tak payah naik. 3 tahun kebelakangan ni asyik guru dan polis je naik gaji.
Meluat aku tengok!
Habis korang je yang buat keje lar?! Orang lain tak buat kerja lar?! Pui !!

Tanpa Nama berkata...

yahoo pembantu am pejabat dapat naik gred terbaik dato najib,terbaik dato presiden ceupacs

Tanpa Nama berkata...

Segalanya ketentuan dari Nya.

Tanpa Nama berkata...

N22 takder perubahan ker

Tanpa Nama berkata...

yg kerajaan dok pinjam berbilion2 kat bank dunia sampai tiap tahun hutang bertambah tak de plak BNM nak kaco....Sorg penjawat awam buat pinjaman berbilion agaknya....

Tanpa Nama berkata...

boleh boleh boleh
naik bangunan dan terjun...hahaha

Tanpa Nama berkata...

kebanyakan yg ada ijazah mmg bijak semasa belajar tetapi bengap ketika kerja....semua harapkan kakitangan sokongan yg buatkan....jangan cuba nak nafikan sebab mmg tu majoriti pegawai kerajaan.....

Tanpa Nama berkata...

YANG MANA SKIM PERKHIDMATAN YANG TERSENARAI DALAM 81 SKIM DITAMBAHBAIK, JANGANLAH DOK PENJAWAT SKIM YANG TAK TERSENARAI DALAM PENAMBAHBAIKAN INI. BIARLAH DIA FIGHT UNTUK SKIM DIA. BAGILAH SIKIT SOKONGAN MORAL PADA KAWAN2 KITA TU. SIMPATILAH SIKIT, ATAS DASAR KEMANUSIAAN.
jangan sampai den anta kau ko kem beno insan lak 30 hari 30 malam.

Tanpa Nama berkata...

YANG MANA SKIM PERKHIDMATAN YANG TERSENARAI DALAM 81 SKIM DITAMBAHBAIK, JANGANLAH DOK KUTUK PENJAWAT SKIM YANG TAK TERSENARAI DALAM PENAMBAHBAIKAN INI. BIARLAH DIA FIGHT UNTUK SKIM DIA. BAGILAH SIKIT SOKONGAN MORAL PADA KAWAN2 KITA TU. SIMPATILAH SIKIT, ATAS DASAR KEMANUSIAAN.
jangan sampai den anta kau ko kem beno insan lak 30 hari 30 malam.

Tanpa Nama berkata...

Ni drebar AADK..kerja mcm biasa...ikut arahan...ada ot sapu...xde ot duk dgn anak bini...g surau tmbahkan ibadah...ikuti kuliah...in shaa allah...Menjemput rezeki Allah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

AKU PUN BOLEH BUKA LAMAN WEB SPA TU.
SUSAH CAKAP DENGAN KO NI....KO KENA HANTAR KEM BINA SEMANGAT 7 HARI 7 MALAM.

Ahad, November 03, 2013 5:42:00 PTG


jadi apa masalah KP11. mmg itu gred hakiki... nak tambahbaik apa lagi...

dulu betul, kelayakan UPSR paling minima... bagi pemandu dan sebagainya.

Dan UPSR gred 1 - 10

tapi sekarang JPA dah gubal pembaharuan penambahbaikan... mana-mana kelayakan minima UPSR di serap ke gred 11. BAGI TUJUAN PENINGKATAN GAJI MINIMUM SUPAYA SETARA DENGAN SWASTA.

Dan Gred 11 yang sedia ada janganlah panas hati minta supaya Gred di bagi kelayakan PMR dinaikkan lagi. sebab selepas ini dah tak der lagi kelayakan minima UPSR. Paling minima adalah PMR/SRP. jadi salahkah PA yang kelayakan UPSR skrg ni duduk sama gred dengan PMR iaitu gred 11. terima lah seadanya...

dan gred 11 yang kelayakan PMR/SRP janganlah pula minta bagi sama dengan SPM. memang tak fair la...

apa daa... itu pun nak kena ajar

Tanpa Nama berkata...

Ada baiknya anda yg suka irihati dgn pihak lain ini ditamatkan perkhidmatan sebab mereka bekerja dgn hati yg tidak ikhlas tapi penuh dgn hasad dengki. Elok di hantar ke pulau supaya segalanya mereka kuasai sendiri. Saya bangga sgt apabila guru dikutuk kerana semakin dikutuk semakin bertambah rezeki mereka. Manakala pihak yg suka kutuk tu akan mendpt bala/sial yg berpanjangan tanpa ada rezeki yg melimpah luah spt yg guru dpt. Mereka jenis ini tak layak langsung diberi pengiktirafan sebab mereka tak tahu erti berterima kasih dan bersyukur mungkin dah keturunan mereka sejak turun temurun hidup cuma utk mencari kelemahan org dan membuat fitnah. Biasanya org yg spt juga akan menjadi batu api dlm hubungan mereka dgn rakan sekerja, suka sgt berhelah dan membangkang kerja org. Seolah2 mereka saja yg pandai dan nak hidup.

Tanpa Nama berkata...

Apa gred yg terlibat?sapa blh senaraikan atau bg saya URL yg berkenaan utk saya lihat.thanks,,

Tanpa Nama berkata...

PT yg cuma taip borang kew.8 nak diberi penghormatan? Susah sgtkah kerja tu? Berapa tahun belajar kat universiti sblm layak mohon PT? PT lah yg banyak kenyataan provokasi dlm blog ni kerana mereka tahu data peribadi pegawai2 lain khasnya ttg gaji. Pabila mereka sediakan gaji pihak yg mempunyai gaji yg tinggi datipada mereka maka mula lah mereka sakit hati/cemburu kerana mereka tak sedar diri.

Tanpa Nama berkata...

Mohon agar Ceupacs@ kkm menaiktaraf jawatan Pembantu Perawatan Kesihatan(PPK)yg bertugas di Dewan Bedah kpd Pembantu Dewan Bedah disebabkan tugas PPK didewan bedah lebih kpd tugas2 teknikal dan klinikal..malah kami juga berisiko berdepan dgn pelbagai penyakit ketika bertugas...mohon pertimbangan sewajarnya!!!

Tanpa Nama berkata...

Semua jawatan yg menggunakan SPM dan ke bawah akan disatukan/dijumudkan menjadi satu skim baru manakala jawatan yg perlu sijil2kemahiran, STPM dan diploma juga dijumudkan kpd satu baru. Perubahan baru ini hanya utk kumpulan pelaksana kerana pada masa akan dtg jawatan ini turut dibuka utk lepasan2 universiti yg kian berlambak skrg. Dlm erti kata lain mendemokrasikan perkhidmatan awam. Tapi jawatan2 yg berkelayakan ijazah tidak dibuka kpd yg tiada ijazah. Kumpulan P & P pula akan dipecah kpd 4; 1: kump. lantikan, 2:kump. kenaikan pangkat secara hakiki 3: kump. kenaikan pangkat secara time based, 4: Kump. jusa. Semuanya melibatkan perubahan kpd gaji yg berbeza mengikut kump dan gred jawatan.

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya apa yang berlaku kepada skim perkhidmatan ini?

hampir keseluruhan klasifikasi skim yang berada pada gred 11 telah dijumudkan, dimana perjawatan tersebut telah dimansuhkan pada tahun 2009. penjawat skim berkenaan telah ditukar lantik ke grade 17 mengikut syarat2 yang telah ditetapkan.
grade 1-10 akan disetarakan dengan grade 11.

mengapa pengawal keselamatan terus-terusan dipinggir dari arus transformasi perkhidmatan awam?

kalau nak minta upgrade skim perkhidmatan pengawal keselamatan KP11, tak fair?
bagaimana pula penjumudan skim perkhidmatan lain2 klasifikasi skim yang berada pada gred 11 2009? mereka telah ditukar lantik ke gred 17.
bukan hendak membandingkan dengan skim perkhidmatan lain, tapi apa kurangnya skim KP hingga disisihkan dan dipinggirkan. berada pada gred lantikan statik sejak skim perkhidmatan ini diwujudkan perjawatannya dalam perkhidmatan awam.
sedangkan skim perkhidmatan yang seangkatan dan gred 1-10 telah ditambahbaik dan mengalami perubahan gred jawatan.


Tanpa Nama berkata...

Harap ada Penambahbaikan bagi skim Jawatan Pembantu Perawatan Kesihatan yg bertugas di Ot (Dewan Bedah) di hapuskan dan digantikan dgn Jawatan baru (cth Pembantu Dewan Bedah u19) disebabkan tugas kami disini lebih kepada tugas2 teknikal dan sedikit klinikal..malah kami juga berdepan dgn risiko penyakit berjangkit sewaktu bertugas..semoga mendapat respon yg baik dari kkm, jpa mahupun ceupacs.

Tanpa Nama berkata...

Ceupacs apa crita alaun perumahan sabah sarawak bila nak naek kan..

Tanpa Nama berkata...

N17 jgak nganga...

Tanpa Nama berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
sebenarnya apa yang berlaku kepada skim perkhidmatan ini?


tak ada apa pun berlaku

hampir keseluruhan klasifikasi skim yang berada pada gred 11 telah dijumudkan, dimana perjawatan tersebut telah dimansuhkan pada tahun 2009. penjawat skim berkenaan telah ditukar lantik ke grade 17 mengikut syarat2 yang telah ditetapkan.

ko telah salah faham dan tak mengikuti perkembangan semasa. skim lain yang ko maksudkan tu, sekarang ni kelayakan minima adalah SPM dan juga bagi yang diserap ke gred 17 tu, mereke telah menduduki peperiksaan KPSL bagi melayakkan diri untuk duduk dalam gred 17 yang setara dengan kelayakan minumum SPM

grade 1-10 akan disetarakan dengan grade 11.

memangla 1-10 iaitu kelayakan UPSR disetarakan sama dengan gred 11 (kelayakan PMR), niat kerajaan supaya taraf ekonomi (pendapatan) golongan ini dapat ditingkatkan.

mengapa pengawal keselamatan terus-terusan dipinggir dari arus transformasi perkhidmatan awam?

kerajaan tak pernah pinggir pun kumpulan gred KP11, kalau bagaimana ko diambil bekerja. itu tanda kerajaan prihatin bagi peluang pekerjaan. ko patut bersyukur sekurang-kurangnya ko ada kerja

kalau nak minta upgrade skim perkhidmatan pengawal keselamatan KP11, tak fair?
bagaimana pula penjumudan skim perkhidmatan lain2 klasifikasi skim yang berada pada gred 11 2009? mereka telah ditukar lantik ke gred 17.


ko double check semula gred 11 2009 tu skrg ni apa kelayakan minima mereka. komfom la SPM @ KPSL. sedangka ko PMR dan gred ko tak der peperiksaan KPSL untuk di naiktarafkan sama ke gred 17

bukan hendak membandingkan dengan skim perkhidmatan lain, tapi apa kurangnya skim KP hingga disisihkan dan dipinggirkan. berada pada gred lantikan statik sejak skim perkhidmatan ini diwujudkan perjawatannya dalam perkhidmatan awam.

soalan telah dijawap di bahagian atas

sedangkan skim perkhidmatan yang seangkatan dan gred 1-10 telah ditambahbaik dan mengalami perubahan gred jawatan.

jawapan pun sama seperti di atas. dan nampak gaya ko tak dapat menerima PA yang berkelayakan UPSR disama-setarakan dengan gred ko iaitu gred 11. itulah hakikat manusia, suka membanding-bandingkan kedudukan.

Tanpa Nama berkata...

greg KP11 tiada peperiksaan khas KPSL (kenaikan pangkat secara lantikan)ke grade 17?

pergi chek balik>>>>

setiap tahun ada peperiksaan khas untuk memasuki skim perkhidmatan pembantu keselamatan grade KP17 (KPSL) diadakan di kpkk
putrajaya.....















Tanpa Nama berkata...

Apa pla tk blh... sy tgo dlm 81 tu memng tk ada pun... klau ada syukr...

Tanpa Nama berkata...

Guru akan dpt habuan paling lumayan apabila semua jawatan yg bertaraf diploma dinaikkan ke gred dg41 kerana mula tahun 2014 tiada lagi guru bukan siswazah. Manakala gred gd 41 hingga 54 dipecahkan kepada 3 kump utama iaitu yg dg41 kump lantikan, dg44 - dg54 berdasarkan kenaikan pangkat secara hakiki dan kenaikan pangkat secara timebased. Sudah tentu yg kump naik pangkat secara hakiki akan dpt durian runtuh dan saya adala seorg drpdnya. Amat untung jd cikgu berbanding PT yg eko dan suka hina guru.

Tanpa Nama berkata...

ko double check semula gred 11 2009 tu skrg ni apa kelayakan minima mereka. komfom la SPM @ KPSL. sedangka ko PMR dan gred ko tak der peperiksaan KPSL untuk di naiktarafkan sama ke gred 17....


--------------------------------

nak juga keistimewaan macam tu....nak juga....
ni cerita masa tahun 2009 kelayakan minima mereka sama dengan skim KP.....bukan sekarang...kalau skim KP termasuk dalam penambaikan 2009 pun akan berubahlah kelayakan minimum untuk memohon jawatan tersebut.

yang seorang anak bagi keistimewaan, yang satu lagi tak dapat....mestilah anak yang satu lagi bersungut.....
pastu ko kata anak tu tak bersyukur....
pada hal ketidakadilan tu ko yang cipta....
janganlah gunakan agama pula nak menghalalkan cara.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
sebenarnya apa yang berlaku kepada skim perkhidmatan ini?

tak ada apa pun berlaku

hampir keseluruhan klasifikasi skim yang berada pada gred 11 telah dijumudkan, dimana perjawatan tersebut telah dimansuhkan pada tahun 2009. penjawat skim berkenaan telah ditukar lantik ke grade 17 mengikut syarat2 yang telah ditetapkan.

ko telah salah faham dan tak mengikuti perkembangan semasa. skim lain yang ko maksudkan tu, sekarang ni kelayakan minima adalah SPM dan juga bagi yang diserap ke gred 17 tu, mereke telah menduduki peperiksaan KPSL bagi melayakkan diri untuk duduk dalam gred 17 yang setara dengan kelayakan minumum SPM

grade 1-10 akan disetarakan dengan grade 11.

memangla 1-10 iaitu kelayakan UPSR disetarakan sama dengan gred 11 (kelayakan PMR), niat kerajaan supaya taraf ekonomi (pendapatan) golongan ini dapat ditingkatkan.

mengapa pengawal keselamatan terus-terusan dipinggir dari arus transformasi perkhidmatan awam?

kerajaan tak pernah pinggir pun kumpulan gred KP11, kalau bagaimana ko diambil bekerja. itu tanda kerajaan prihatin bagi peluang pekerjaan. ko patut bersyukur sekurang-kurangnya ko ada kerja

kalau nak minta upgrade skim perkhidmatan pengawal keselamatan KP11, tak fair?
bagaimana pula penjumudan skim perkhidmatan lain2 klasifikasi skim yang berada pada gred 11 2009? mereka telah ditukar lantik ke gred 17.

ko double check semula gred 11 2009 tu skrg ni apa kelayakan minima mereka. komfom la SPM @ KPSL. sedangka ko PMR dan gred ko tak der peperiksaan KPSL untuk di naiktarafkan sama ke gred 17

bukan hendak membandingkan dengan skim perkhidmatan lain, tapi apa kurangnya skim KP hingga disisihkan dan dipinggirkan. berada pada gred lantikan statik sejak skim perkhidmatan ini diwujudkan perjawatannya dalam perkhidmatan awam.

soalan telah dijawap di bahagian atas

sedangkan skim perkhidmatan yang seangkatan dan gred 1-10 telah ditambahbaik dan mengalami perubahan gred jawatan.

jawapan pun sama seperti di atas. dan nampak gaya ko tak dapat menerima PA yang berkelayakan UPSR disama-setarakan dengan gred ko iaitu gred 11. itulah hakikat manusia, suka membanding-bandingkan kedudukan.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
aku malas nk reply jawapan keseluruhannya.cukup sekadar jawapan ko perenggan yg ke 5 tu aku balas blk...ko ni bodoh ke apa???kebanyakan skim dibawah klasifikasi keselamatan dan pertahanan awam seperti bomba,penjara dan sebagainya telah di upgred ke gered 17..x pyh la ko sembang pasal kelayakan minima SPM pada gred 11 yg di upgred tu..nmpk sgt ko ni pembohong dn aku rasa ko ni x tahu lansung bab skim ni..mgkin juga ko ni bkn kakitangan awam..aku kata begitu sbb memang ko ni bodoh tahap cipan sbb x tau perkembangan lansung..utk skim kp 11 memang ada peperiksaan KPSL ke gred 17..tiap2 tahun aku ambik..lg satu yg mungkin ko x tau kebanyakan pengawal semua dh DE spm.so..lain kali jgn bt kenyataan yg menampakkan kebodohan diri anda..aku nk ko...pengawal yg bersuara kt dlm ni semua meluahkn perasaan sbb skim mereka terpinggir dn perlu penambaikan...cuba ko baca komen2 dr atas....ada ke pengawal yg mengutuk skim lain atau komen yg x sepatutnya mcm ko ni...mengalahkan sakai ko ni...puiiiii

Tanpa Nama berkata...

aku malas nk reply jawapan keseluruhannya.cukup sekadar jawapan ko perenggan yg ke 5 tu aku balas blk...ko ni bodoh ke apa???kebanyakan skim dibawah klasifikasi keselamatan dan pertahanan awam seperti bomba,penjara dan sebagainya telah di upgred ke gered 17..x pyh la ko sembang pasal kelayakan minima SPM pada gred 11 yg di upgred tu..nmpk sgt ko ni pembohong dn aku rasa ko ni x tahu lansung bab skim ni..mgkin juga ko ni bkn kakitangan awam..aku kata begitu sbb memang ko ni bodoh tahap cipan sbb x tau perkembangan lansung..utk skim kp 11 memang ada peperiksaan KPSL ke gred 17..tiap2 tahun aku ambik..lg satu yg mungkin ko x tau kebanyakan pengawal semua dh de spm.so..lain kali jgn bt kenyataan yg menampakkan kebodohan diri anda.....pengawal yg bersuara kt dlm ni semua meluahkn perasaan sbb skim mereka terpinggir dn perlu penambaikan...cuba ko baca komen2 dr atas....ada ke pengawal yg mengutuk skim lain atau komen yg x sepatutnya mcm ko ni...mengalahkan sakai ko ni...puiiiii

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
memang dia tu sakai pn..br kuar dr hutan..sbb dia tak tau lansung tentang selok belok perkhidmatan awam ni.apa lg skim pengawal...

Tanpa Nama berkata...

PENGAWAL KESELAMATAN TIADA KPSL WOIIIII!!!!!!!!


HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHE.....

TU LAH AKU KATA, KALO TAK TAHU JANGAN NAK JADI PROF MACAM TAU.....
CAKAP MACAM PRO TAPI HANCOOOOOR!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

PENGAWAL KESELAMATAN TIADA KPSL WOIIIII!!!!!!!!


HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHE.....

TU LAH AKU KATA, KALO TAK TAHU JANGAN NAK JADI PROF MACAM TAU.....
CAKAP MACAM PRO TAPI HANCOOOOOR!!!!!!!!!!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
sakai terlepas dr hutan...wawawawawawa...dh sah

Tanpa Nama berkata...

CAYALAH BRO.....HIDOP SKIM KP........HIDOP SKIM KP...

Tanpa Nama berkata...

WA SOKONG LU, BRO KP11....KP11...HIDUP KP..

pembantu keselamatan KP22 berkata...

sokong KP11

Tanpa Nama berkata...

pegawai keselamatan kp 41 berkata,

aku sokong 100% kp11 di naik tafaf

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan KP11 hospital k.l,

kami sokong skim kp11@14 di upgred ke 17..tolong jgn pinggirkan kami..cuepacs..tolong dgr rintihan kami

Tanpa Nama berkata...

tak de skim yg d pinggirkan semua pun nak di berikan yg terbaik. sabar je. rezki takan ke mana.

Tanpa Nama berkata...

ESOK NAK PI SHOWROOM VOLKSWAGEN. NAK BOOKING POLO SEBIJI. DAPAT TAHU DR MEMBER DI JPA AKAN ADA HABUAN UNTUK GURU2 LANTIKAN JAWATAN HAKIKI...PADA MASA SAMA SAYA DOAKAN SEMUA RAKAN2 LAIN DALAM KERAJAAN AKAN DAPAT HABUAN JUGA....BERDOALAH....BYE....

SARJAN POLIS BANTUAN KP17 berkata...

KP11 JANGA NAK BISING2 KAT DALAM NI......AKU TAHU KAU ORANG PUNYA SKIM PERKHIDMATAN TIADA KPSL......


HAHAHAHAHAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

Yes...thanks kementerian kewangan...kami w27 (penilaian)berterima kasih dilantik menjadi w29......memang kami layak

Sapa menteri kewangan...

Tanpa Nama berkata...

aku support pengawal keselamatan ditukar jadi polis bantuan sume. baru power n org respek. dok gitu pengawal keselamatan:)
se lagi jawatan banyak dah jumud. Jabatan kajaan yang fungsi tindih bila nak jumud. sibuk sume nak jadi KP. patu create jabatan banyak2 sapai ade jabatan ngaruk je, mcm xde fungsi

Tanpa Nama berkata...

Apasal takder kpsl???

A. Tak layak
B. Memang patut takder kpsl
C. Standard memang macam tu
D. Kesemua di atas

Tanpa Nama berkata...

Najib....tapi ada dia kesahhh...

Tanpa Nama berkata...

KP patuy dijumudkan jer....ambik jer KP swasta.....

KOPERAL POLIS BANTUAN KP14 berkata...

DAH TERMALU SENDIRI NAK COVER BALIK LAH TU, AKU RASA DIA NI MACAM PATEH KARMAWIJAYA MODEN HARI TU JERK.....NTAHLAH......

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong...lalalala...KP patut jumud jer...

Tanpa Nama berkata...



kepada

Tanpa Nama berkata...
sebenarnya apa yang berlaku kepada skim perkhidmatan ini?

tak ada apa pun berlaku

hampir keseluruhan klasifikasi skim yang berada pada gred 11 telah dijumudkan, dimana perjawatan tersebut telah dimansuhkan pada tahun 2009. penjawat skim berkenaan telah ditukar lantik ke grade 17 mengikut syarat2 yang telah ditetapkan.

ko telah salah faham dan tak mengikuti perkembangan semasa. skim lain yang ko maksudkan tu, sekarang ni kelayakan minima adalah SPM dan juga bagi yang diserap ke gred 17 tu, mereke telah menduduki peperiksaan KPSL bagi melayakkan diri untuk duduk dalam gred 17 yang setara dengan kelayakan minumum SPM

grade 1-10 akan disetarakan dengan grade 11.

memangla 1-10 iaitu kelayakan UPSR disetarakan sama dengan gred 11 (kelayakan PMR), niat kerajaan supaya taraf ekonomi (pendapatan) golongan ini dapat ditingkatkan.

mengapa pengawal keselamatan terus-terusan dipinggir dari arus transformasi perkhidmatan awam?

kerajaan tak pernah pinggir pun kumpulan gred KP11, kalau bagaimana ko diambil bekerja. itu tanda kerajaan prihatin bagi peluang pekerjaan. ko patut bersyukur sekurang-kurangnya ko ada kerja

kalau nak minta upgrade skim perkhidmatan pengawal keselamatan KP11, tak fair?
bagaimana pula penjumudan skim perkhidmatan lain2 klasifikasi skim yang berada pada gred 11 2009? mereka telah ditukar lantik ke gred 17.

ko double check semula gred 11 2009 tu skrg ni apa kelayakan minima mereka. komfom la SPM @ KPSL. sedangka ko PMR dan gred ko tak der peperiksaan KPSL untuk di naiktarafkan sama ke gred 17

bukan hendak membandingkan dengan skim perkhidmatan lain, tapi apa kurangnya skim KP hingga disisihkan dan dipinggirkan. berada pada gred lantikan statik sejak skim perkhidmatan ini diwujudkan perjawatannya dalam perkhidmatan awam.

soalan telah dijawap di bahagian atas

sedangkan skim perkhidmatan yang seangkatan dan gred 1-10 telah ditambahbaik dan mengalami perubahan gred jawatan.

jawapan pun sama seperti di atas. dan nampak gaya ko tak dapat menerima PA yang berkelayakan UPSR disama-setarakan dengan gred ko iaitu gred 11. itulah hakikat manusia, suka membanding-bandingkan kedudukan.

______________________________________________________________________

SATU PERNYATAAN BODO.....TAK TAHU, BUAT2 MACAM TAHU INILAH JADINYA....


Tanpa Nama berkata...

ape sush2 nak fkir tntnag kenaikan gred,buat pning kepla je.Zaman skrng rkyat Mlysia tak perlu bljar tnggi2.Ckup dng SRP,SPM.Krjaan dh bri mcam2 sbsdi.So tak payah bljr...org yg ade Master dn PHD pn tak dpt tmpat.Klau di luar ngra,tukng bsuh pnggan pn ade PHD.Memng btul kate pngulas slpas pmbntangan bdget yg mngatakan gji di Mlysia ni smmemang nya rndah kalau dbnding kn dng ngra lain.

Tanpa Nama berkata...

http://www.spa.gov.my/Portal/Deskripsi_Tugas/SPMSijil/5776

Syarat Lantikan:
a) i) Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan;
[ Gaji Permulaan : RM836.90 ] atau
ii) bekas Konstabel Polis Diraja Malaysia atau Prebet Angkatan Tentera Malaysia yang telah disahkan dalam jawatan tersebut serta mempunyai rekod perkhidmatan yang baik dan berkebolehan bertutur, membaca dan menulis dalam Bahasa Malaysia dengan memuaskan;
[ Gaji Permulaan : RM836.90 ] dan

b) mempunyai syarat-syarat ukuran fizikal dan pancaindera seperti yang berikut:
i) tinggi sekurang-kurangnya 1.57m bagi lelaki dan 1.53m bagi wanita tanpa bersepatu;
ii) berat badan sekurang-kurangnya 48kg bagi lelaki dan 46kg bagi wanita;
iii) mempunyai ukuran dada yang biasa sekurang-kurangnya 79sm dan semasa tarik nafas 84sm (lelaki sahaja);
iv) lulus dalam ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V/6/9 tanpa menggunakan cermin mata; dan
v) pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan

c) calon yang memiliki kelayakan di perenggan (a) (i) hendaklah lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Deskripsi Tugas:
Pengawal Keselamatan melaksanakan tugas kawalan keselamatan aset kerajaan melibatkan keselamatan fizikal, dokumen dan personel di bangunan dan premis kerajaan termasuk kawasan-kawasan yang diisytiharkan sebagai Kawasan Larangan dan Tempat Larangan di bawah Akta Kawasan Larangan dan Tempat Larangan 1959 (Akta 298).

Skop Fungsi Bidang Tugas Utama:
Kawalan Pergerakan Pegawai Pelawat dan Pekerja Kontrak
Mandaftar, mengeluarkan dan memeriksa kad pas keselamatan/kad pengenalan jabatan kepada penjawat awam, pelawat dan pekerja kontrak.
Memeriksa semua pegawai, pelawat dan pekerja kontrak yang memasuki bangunan kerajaan memakai kad pas keselamatan/kad pengenalan jabatan pada setiap masa.
Melaksanakan pemeriksaan fizikal ke atas penjawat awam, pelawat, pekerja kontrak dan memeriksa kenderaan, beg-beg serta peralatan/kelengkapan yang dibawa masuk oleh mereka.

KP11 - Syarat Kelayakan PMR/SRP sahaja. sedar sedarlah

p.s: TAHNIAH PAHANG JUARA PIALA MALAYSIA

Tanpa Nama berkata...

KP11 yang menaip komen penuh emo dalam ni... kalau dah bijak sangat pasal skim... bikin UNION sendiri la...

Skim yang lain-lain semua ada UNION sendiri...

Guru : NUTP http://www.nutp.org
Juruteknik : http://www.mtsu.org.my
Jururawat : http://www.mna.org.my
Pengawal Keselamatan : ????

mana dia... apa pun tarak... kesatuan pun tarak... pastu bising kononnya CUEPACS nak bela KP11... korang tunggu jer la...

Tanpa Nama berkata...

Jika gaji PA kat malaysia dibandingkan dgn negara maju memanglah rendah tetapi tinggi pula jika dibandingkan dgn negara2 membangun lain di rantau ini.Yg menjadi gaji tak cukp ialah harga barang yg hampir tiap hari dimanipulasikan oleh para peniaga yg tamak haloba tanpa belas kasihan kpd golongan miskin. Dan kerajaan pula tak ambil pusing hal ini.Harga rumah sepatutnya tak mahal kerana 90% bahan adalah tempatan; negara kita kaya dgn kayu kayan, batu kapur, pasir, tanah liat utk batu bata dan simen pun ada dikekuarkan kat malaysia. Cuma yg perlu diimport ialah zink spendek, besi dan barangan besi yg lain. Tapi kenapa harga rumah semakin hari semakin naik? Adakah kerajaan dan syarikat pemaju yg rakus sgt utk dpt keuntungan dari rakyat? Jawspan tetap mudah saja dan boleh diselesaikan jika ada keikhlasan dan kebertanggungjawaban berbuat demikian. Kesejahteraan hidup semua rakyat harus diutamakan.

Tanpa Nama berkata...

Inilah yg dikatakan belajar melalui kesilapan dan pengalaman. Faham? Pas tu buat cadangan utk penambahbaikan agar kecelaruan atau ketidakadilan dpt dikurangkan. Jgn hanya pandai komen membabi buta spt org yg tak berpelajaran.

Tanpa Nama berkata...

Idea seorang PT yg syok sendiri spt pak pandir. Langsung tak masuk akal jika N17 boleh naik dgn mudah ke 41 walaupun ada ijazah. Kerja apa lagi yg perlu ditambah spya kerani layak menerima gaji gred 41? Jika setakat duduk kat ofis buat rutin harian biasa rasanya rugi duit rakyat byr gaji mereka. Takkan PT kat sekolah nak disuruh mengajar, melatih dan bawa murid ke kejohanan sukan. JGN BERANGAN2 LAH PT OI.....

Tanpa Nama berkata...

Dah sah idea di atas tak masuk akal buat masa ni. Mungkin 50 tahun akan datang bila semua rakyat malaysia ada ijazah dan hidup kaya raya.

Tanpa Nama berkata...

jawapan pun sama seperti di atas. dan nampak gaya ko tak dapat menerima PA yang berkelayakan UPSR disama-setarakan dengan gred ko iaitu gred 11. itulah hakikat manusia, suka membanding-bandingkan kedudukan.

Jawapan bangang dr pa bergred upsr, kna hang takpa naik gred 11,, kena kat org hang kutuk tak layak la apa ,hang buka tgk web spa kedudukan kp11 duduk kt gred apa nk mohon jawatan cuma tak diupgred lg saja ke kelayakan spm,, nmpk sgt hg ni ada lg spesis melayu yg punya sifat phd lantak kami la nk perjuang gred kami kp11 hg peduli apa tak nyusahkan hang pun bangang!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ini lg satu mat jenin.. ada ka.. skim mcm tuu nak berlaku.. berangan laaa.. nak tercabut bulu kotiak den.. hahaha..

Tanpa Nama berkata...

DIMAKLUMKAN 81 SKIM DI TANGGUH... DEPA DOK KAJI APA NAK JADIK PLAK.... KALAU SEMUA SKIM DOK MINTAK SAMA RATA.. jawabnya ' PUTIH MATA'

Tanpa Nama berkata...

qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq

Tanpa Nama berkata...

bangau oh bangau mengapa kurus
macam mana aku x kurus aku tak makn aku tidur
kenapa tidur,..kerana kamu tak nampak hari mgu kmu duduk di rumah bersama kelurga.aku tidor di kurusi dam meja telebunyi berbunyi aku akat.aku ingat sapa nak mati.rupa rupanya pengawai atasan aku takut aku mati..susah nok masuk pejabat pada waktu pagi.walaupun tugas aku tugas n11 dijumuk kan ke n17 sejak 5 tahun yang lalu..5 tahun kemudian aku diraikan diSebuah terkemuka di kuala Lumpur..aku diseruh tepuk tangan oleh pengarah ku. kp11 kita upgrade ke17 dalam masa terdekat..disinilah Bermulanya kisah Bangau oh bangau,aku mangajukan soalan ini kepada ketua pengarah keselamatan..die cakap die bagitahu cgso x nak bagi jawatan kp17..aku berjumpa pengawai kanan cgso...pengawai ditempat aku tidak buat pemohonan.tidak meminta jawatan tersebut...aku diberikan surat tawaran untuk menghadiri temuduga jwatan kp17,aku dihina dengan perkataan apakah sumbangan pengawal keselamatan kepada jabatan mega yang digeruni oleh semua jabatan lain...(XXXX)..aku terdiam.....hari ini, aku ingin menjawab soalan itu?Kerana aku yang terpaksa bertugas siang dam malam....ada melebihi 48jam...sedangkan orang atasan bersuka ria dengan ahli keluargaya...aku dikhabarkan oleh ketua jabatan tugas ini akan bertambah ringan dengan kemasukan kp17..Rupanya dengan tagisan Perempuan bos aku terbuai dalam mimpi kp17..aku disuruh bekerja ikut peraturan sungguh cantik cantik cantik.....aku fikir lambat laun untuk mendapa maklumat dijabatan ini cukup hantar perempuan...

Tanpa Nama berkata...

KP11 ni minta lebih lebih nak up ke gred KP17... tapi kerja tido jer... byk kes kehilangan aset dalam jabatan... KP11 ada komplot sama gamaknya...

jpa jumudkan KP11

Tanpa Nama berkata...

kenapala p.a x bcukur,... kan pisau syukur mura.. jiva kita semua tida suka ini Malaysia aman ini peduduk Bangladesh tida datang ke mari.. ini Malaysia aman.. mau kincing vole vera tida ada bole kerana anyir tida ada.. jangan pikir sangat gaji saudara dan gred saudara mmg semuanya yg rendah iini tidak best kecuali PTD.ini kerana PTD sahaja yang bekerja dan berusaha di bumi dan planet2 yang lain.. tanpa PTD yg bekorban mengkaji gred p.a dan mengangkat senjata mempertahankan lahad datu maka Malaysia tidak akan aman.. hatus dingat PTD inilah yang bekorban menentang kominis semasa era darurat.. PTD juga yg menyelamatkan rakayat awam semasa bencana banjir dan pelbagai petaka yg berlaku.. harus di ingati tanpa PTD Negara ini tidakakan merdeka.. PTD sahaja yang harus berjaga setiap malam d perairan Negara menjaga sempadan dr penyeludupan dan PTD juga bekerja keras menurap jalan tar di seluruh msia.. kita haruslah menghargai PTD.. tanpa PTD hidop rakyat msia tidak akan makmur.. sebagai p.a gred bawah kita hendakla rajin meramal, membeli sukan toto utk medapat no 1 dan mengkayakan tokey sukan toto.. ingat PTD telah byk memberikan rakyat msia kesenangan.. PTD I luv u

Tanpa Nama berkata...

ADA MAKLUMAT DARI JPA MENGATAKAN KAKITANGAN SKIM PERGURUAN AKAN MENERIMA KENAIKAN SERIBU RINGGIT UNTUK MENGHARGAI SUSAH PAYAH GURU DALAM MENJALANKAN TUGAS.APA PUN TERIMA KASIH KERAJAAN.

Tanpa Nama berkata...

SENARAI 81 SKIM YANG TERLIBAT DALAM PENAMBAHBAIKAN SKIM PERKHIDMATAN AWAM NOVEMBER 2013
1.Pembantu Kawalan Trafik Udara
2.Pemandu Lokomotif Sabah
3.Pereka
4.Pegawai Kebudayaan
5.Ahli Fotografi
6.Jurusolek
7.Pegawai Galian
8.Pegawai Kimia Bumi
9.Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
10.Penolong Pegawai Galian
11.Penolong Pegawai Kimia Bumi
12.Pembantu Galian
13.Pembantu Kaji Bumi
14.Pegawai Makmal Filem
15.Penolong Pegawai Makmal Filem
16.Pembantu Makmal Filem
17.Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
18.Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
19.Pensyarah Perubatan
20.Pensyarah Pergigian
21.Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
22.Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
23.Pegawai Latihan Vokasional
24.Pengajar Kraf
25.Pembantu Pertanian
26.Pembantu Veterinar
27.Renjer Hutan
28.Pengajar Membalak
29.Pengawas Hutan
30.Pembantu Hidupan Liar
31.Pembantu Hidupan Liar Rendah
32.Tukang K1
33.Tukang K2
34.Tukang K3
35.Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
36.Operator Loji
37.Pekerja Awam Khas
38.Pekerja Awam
39.Penyelamat
40.Pelukis Pelan
41.Juruteknik Landskap
42.Juruteknik
43.Juruteknik Ukur
44.Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
45.Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
46.Penguasa Bekalan Air
47.MerinyuTali Air
48.Pegawai Perhubungan Preman
49.Penyelia Jeti
50.Penghantar Notis
51.Pembantu Kamera/Pemandu
52.Pemandu Kenderaan
53.Pembantu Am Pejabat
54.Pengurus Stesen
55.Penyelia Jurupakaian
56.Peniup Kaca
57.Pegawai Khidmat Pelanggan
58.Pengawas Pemulihan
59.Pegawai Penerbitan
60.Penolong Pegawai Penerbitan
61.Pembantu Penerbitan
62.Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
63.Penolong Operator Kamera
64.Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
65.Pembantu Penyelidik Sosial
66.Pengurus Asrama
67.Penolong Pengurus Asrama
68.Penyelia Asrama
69.Penolong Pegawai Tadbir Tanah
70.Pembantu Tadbir Tanah
71.Pegawai Pemeriksa Paten
72.Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
73.Pembantu Pemuliharaan
74.Jurulatih Kawad
75.Pembantu Wartawan/Wartawan
76.Atendan Kesihatan
77.Penolong Pegawai Penaksir
78.Pegawai Aktuari
79.Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
80.Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
81.….

Tanpa Nama berkata...

Kenapa skim PT(P/O)N17 tidak ditambahbaik. Sekurang2nyer diberi ke N19 @ N21. Penyelia Asrama N17 ditambah baik. Kelayakan masuk sama ajer. bukannyer Penyelia Asrama ada kelebihan teknikal pun. Harap2 tak jadilah tambah baik semua skim ni. pilih bulu jer.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 303   Terbaru› Baru»