SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

23 November 2013

KAJI SEMUL;A SKIM PERKHIDMATAN AWAM SELESAI PERTENGAHAN 2014

Berita Harian
 
 
 
 
Putrajaya: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menjangkakan kajian semula semua skim perkhidmatan awam akan selesai sepenuhnya menjelang pertengahan tahun depan.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, sebelum ini kerajaan telah melakukan kajian semula terhadap 81 skim tahun ini.

 “Bagi memastikan perkhidmatan awam mempunyai modal insan berkemahiran, seiring keperluan menzahirkan wawasan negara, kajian skim sedia ada perlu dilaksanakan secara berterusan.

“Justeru, bagi skim perkhidmatan lain yang tidak terbabit dengan kajian pada 2013, kita akan kaji secara berperingkat, malah 100 skim perkhidmatan sudah dikenal pasti untuk dikaji mulai Januari 2014.

Penawaran opsyen

“Seperti pelaksanaan kajian sebelum ini, ia turut dirunding bersama pihak berkepentingan termasuk Ketua Perkhidmatan, Ketua Jabatan, CUEPACS, Majlis-majlis Bersama Kebangsaan dan kesatuan pekerja,” katanya selepas merasmikan Forum Sektor Awam 2013, di sini semalam.

Terdahulu dalam ucapannya, Ali berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam ucapan Bajet 2014 mengumumkan penambahbaikan 81 skim perkhidmatan awam bagi menarik dan mengekalkan modal insan terbaik sektor awam, selain menambah baik laluan kerjaya serta mudah alihan penjawat awam.
Menurutnya, penambahbaikan membabitkan 613,743 penjawat awam dengan peruntukan tambahan RM31 juta setahun.

Berikutan itu, beliau berkata pihaknya sudah memberi taklimat berasingan kepada semua Ketua Setiausaha Kementerian, Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Ketua Perkhidmatan, Ketua Jabatan, Pengurus Sumber Manusia kementerian, agensi persekutuan dan negeri, CUEPACS serta kesatuan penjawat awam mulai 22 Oktober lalu.

“Ketua Jabatan diminta segera melaksanakan urusan penawaran opsyen pertukaran pelantikan kepada pegawai terbabit. Tempoh tawaran opsyen adalah 30 hari dari tarikh surat dikeluarkan,”katanya.

“Bagi perkhidmatan negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan, ia tertakluk kepada 30 hari daripada tarikh pekeliling perkhidmatan dikeluarkan,” katanya.

126 ulasan:

Khairul Muzzamir bin Alias berkata...

Semoga ianya menjadi kenyataan dan bersyukur atas limpah rahmat-Nya.

Tanpa Nama berkata...

Juruperunding mana yang dilantik?. Berapa kos dibayar? Siapa kalangan pekerjanya?

Tanpa Nama berkata...

Kaji jangan tak kaji biarlah 60 tahun lagi kaji. Bukan apa jika 2 tahun saja rugi juru perunding dan berapa sangat mereka dapat?

J17 Kontrak berkata...

Pada JPA & SPA... minta pihak tuan, serapkan P.A yang mana gred J17 (kontrak) supaya diserapkan ke perjawatan tetap.

ini adalah kerana J17 kontrak mula menjawat jawatan kontrak ini sejak tahun 2007. Dari tahun 2007 hingga 2013 (sekarang ini), J17 ini masih keadaan yang sama.

Di sini bukan isu tak ada kekosongan jawatan tetap untuk di isi di dalam organisasi, tapi masih ada kekosongan. Jika tiada kekosongan, masakan sepanjang kami berkhidmat, setiap tahun ada pengambilan baru juruteknik J17 tetap. sedangkan kami masih J17 kontrak. Dan kami juga sama-sama pergi temuduga semula jawatan J17 tetap dan melampirkan bersama-sama surat pengesahan ketua jabatan dan juga SKT.

Kelayakan semasa temuduga dahulu, menggunakan sijil/diploma yang sama juga iaitu daripada Politeknik.

Kami yang mana staf kontrak ini punyai keluarga untuk kami sara. Dan ada di antara kami yang sedang dalam PJJ belajar dalam sarjana muda yang mana kami belanja pengajian dengan duit poket sendiri, dan tiada kelayakan bantuan pinjaman JPA (pinjaman boleh ubah).

Andai kami yang J17 kontrak ini ditamatkan kontrak seperti yang termaklum dalam pekeliling baru ini, apalah nasib kami... mungkin terpaksa pulang ke kampung halaman, membawa keluarga... dan menamatkan pengajian sarjana muda...

duduk di KL dah tak mampu... jangankan beli umah yang kami tak dilayakkan untuk pinjaman perumahan kerajaan... nak sewa pun kami belum tentu mampu... kuarters apatah lagi kami boleh dapat...

kami mohonla pihak SPA & JPA pertimbangan untuk kami J17 kontrak ini... kami bukanlah ramai... hanya beberapa orang yang tinggal...

Tanpa Nama berkata...

Saya amat tertarik mengenai rencana sahabat kita dan saya naikkan semula...

Tanpa Nama berkata...
Maaf andaikata terkasar
Kata KSN akan kaji bagi Skim yang belum diberi kenaikan. Dalam pemerhatian saya, bagi yang diberi anugerah kenaikan gred terdahulu mempunyai titik nokhtahnya. Kenapa J diberi kenaikan bermula Julai 2013 sedangkan skim lain bermula November 2013. Kenapa lain skim perlu dikaji lagi?. Apakah skim J membri pulangan output yang terlalu besar pada Negara ataupun skim yang banyak mendatangkan masalah pada Negara?. Sebagai dorongan pihak berwajib memberi suntikan semangat maka dinaikkan dahulu dan diberi imbuhan yang sangat banyak jika dibandingkan dengan skim lain.

Keuntungan kumpulan ini paling besar kerana seperti maklum kenaikan gaji, penambahan bonus tahunan juga berlaku. Sungguh malang bagi skim lain yang tak kurang hebatnya banyak dalam urusan pembangunan Negara masih dalam dilema. Skim ini juga dilihat dalam kerugian. Mereka rugi dalam kenaikan skim terutamanya penambahan gaji serta bonus tahunan. Dari segi rohaniah kumpulan ini mengelami tekanan emosi dan dari segi fizikal mereka juga ditekan untuk kerja kebaikan tertentu.

Ianya merupakan satu titik permulaan sejarah dimana skim pelaksana terpaksa melalui saringan berkala dan sangat ketat. Keuntungannya skim atasan dengan mudahnya memberi kelebihan dalam menambahkan bilangan skim tertinggi mereka tanpa prajudis. Sejarah terdahulu sudah menceritakan golongan pelaksana sering ditindas demi kepentingan atasan.

Apakah ini satu ibadah dan satu keikhlasan?. Apakah ini laungan Amal Makruf Nahi Mungkar yang bermaksud "mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran".

MAAF SAHABAT2 MAMPU YANG MEMANTAU WEB INI CUMA SEBAGAI RENUNGAN BERSAMA KERANA YANG BAIK ITU DARI ALLAH DAN KEBURUKAN ITU DARI SAYA SENDIRI.

Sabtu, November 23, 2013 8:55:00 PG

Tanpa Nama berkata...

Bajet Kedah 2014: Haram Adun PR Terima Kenaikan Elaun

Negeri Kedah yang aku tahu tidak mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh. Ini bukan cerita baru, taoiu cerita lama, sejak Pakatan Rakyat memerintah lagi.

Bukan sebab penyelewengan atau rasuah, tapi kerana Kedah ini sememangnya negeri yang tidak mempunyai punca pendapatan utsms ysng lain selain balak dan padi.

Jadi hairanlah kepada kita semua, dari mana Menteri Besar yang baru, Mukhriz Mahathir memperolehi sumber wang yang besar untuk membiayai kenaikan elaun ADUN yang baru seperti diumumkan dalam pembentangan bajet 2014 hari ini.


Elaun Adun Kedah sekarang naik sebanyak RM 1,300 menjadi RM 6,967 sebuilan.

Benar, ADUN juga perlu kenaikan elaun kerana jawatan itu bukan seperti pekerjaan makan gaji yang biasa. Tapi ini tak sepatutnya berlaku sekarang, sewaktu kewangan negeri sedang berada pada tahap yang sangat kritikal.

Tanpa Nama berkata...

Bagi pegawai bukan JUSA elaun-elaun yang dinikmati adalah:

bullet
Imbuhan Tetap Khdimat Awam
bullet
Imbuhan Tetap Perumahan
bullet
Imbuhan Tetap Keraian
Bagi pegawai gred JUSA elaun di atas dan tambahan elaun-elaun berikut dinikmati:

bullet
Imbuhan Tetap Jawatan Utama
bullet
Elaun Bayaran Bantuan Gaji Pemandu
bullet
Bayaran menyelenggara rumah
bullet
Bayaran bantuan orang gaji
bullet
Kemudahan kenderaan Kerajaan
bullet
Bayaran bil elektrik, air dan telefon.

Tanpa Nama berkata...

Sekali lg ayat penyedap hati utk penjawat awam gred lain..masa yg terlalu lama diambil..bl di tanya masih dikaji..dikaji...smp bl2 dikaji..
Cukup2 sudah la nk menipu penjawat awam gred lain..jgn bg harapan tinggi kpd mereka..yg makin kenyang dan buncit perut tu org gred atasan 41 ke atas..yg bawah ni mcm kuli dibuatnya..

Tanpa Nama berkata...

Umar bin Abdul Aziz Pemerintah Yang Amanah
Khalifah Umar bin Abdul Aziz, adalah seorang Khalifah Bani Umaiyah. Pada suatu malam tatkala baginda sedang tekun bekerja di bilik istananya, tiba-tiba seorang putranya masuk untuk membincangkan sesuatu hal. Baginda bertanya. “urusan kerajaankah? Atau urusan keluarga yang hendak kamu bincangkan?” Jawab anakandanya, “urusan keluarga, ayahanda.”
Tiba-tiba baginda memadamkan lampu yang terletak di mejanya yang digunakan untuk menerangi bilik kerjanya itu. Putranya merasa hairan melihat sikap ayahnya itu seraya bertanya: "Kenapa ayah padamkan lampu itu?"
Maka jawab ayahnya: "Benar kata kau wahai anakku, tetapi kau harus ingat lampu yang sedang ayah gunakan untuk bekerja ini kepunyaan kerajaan. Minyak yang digunakan itu dibeli dengan menggunakan wang kerajaan, sedang perkara yang hendak anakanda perbincangkan dengan ayahanda adalah perkara keluarga." Lantas baginda meminta pembantunya membawa lampu dari bilik dalam. Kemudian baginda pun berkata kepada putranya: "Sekarang lampu yang baru kita nyalakan ini adalah kepunyaan keluarga kita, minyak pun kita beli dengan wang kita sendiri. Sila kemukakan apa masalah yang anakanda perbincangkan dengan ayahanda." Demikianlah besarnya sifat amanah dari seorang pemimpin berkalibar selaku seorang raja yang berjiwa besar.

Tanpa Nama berkata...

Knp gred N masih dikaji lagi. Gred N gaji masih di tahap ciput lagi.

Tanpa Nama berkata...

Saidina Umar, berjalan di malam hari untuk mengetahui derita rakyatnya.

Pada suatu malam, ketika Umar berjalan melihat keadaan rakyatnya bersama seorang pembantu melalui lorong-lorong kota Madinah, mereka bertemu dengan seorang wanita dan anak-anaknya duduk mengelilingi periuk besar di atas api. Anak-anak itu mengeluh kelaparan. Lalu Khalifah Umar mendekati keluarga itu bertanya kepada ibu itu apa yang terjadi, maka ibu itu menjawab anak-anaknya kelaparan kerana sudah 2 hari mereka tidak makan, yang dimasaknya hanyalah air dan batu supaya anak-anaknya boleh menunggu hingga tertidur. Umar bertanya kepada ibu tadi kenapa tidak diberitahu kepada Khalifah Umar?. Maka berkatalah ibu tadi: “Seharusnya dialah yang tahu keadaan kami, dia punya kuda dan juga ribuan tentera, seharusnya dia tidak boleh tidur nyenyak dirumahnya sementara rakyatnya seperti kami ini kelaparan dan kedinginan”, tanpa dia mengetahui orang yang ada dihadapannya adalah Khalifah Umar.

Mendengar jawapan itu Saidina Umar terus ke gudang menyimpan gandum dan mengambil satu karung gandum bersama minyak samin. Saidina Umar mengendong sendiri gandum dan minyak itu walaupun pembantunya melarang dan ingin membantunya membawa barangan tersebut. Umar berkata: "Apakah kamu ingin memikul dosaku di hari kiamat kelak?" , kemudian Umar ke tempat wanita itu membawa barangan tersebut dan menghidupkan api serta memasak gandum yang dibawa bersamanya. Kemudian Saidina Umar r.a meminta perempuan tersebut mengejut anak-anak nya untuk makan makanan yang telah dimasaknya,sebelum berlalu Saidina Umar meminta wanita itu datang ke pejabat khalifah untuk mendapatkan bantuan segera, pagi harinya wanita itu pergi ke pejabat khalifah dan dia sangat terkejut kerana orang yang membantunya semalam adalah Saidina Umar bin Al-Khattab.
Begitu juga kisah Umar berjalan di malam hari, pada suatu ketika Umar r.a sangat tertarik dengan seorang anak gadis yang enggan mencampurkan susu dengan air kerana takutkan Allah. Bahkan Umar melamar gadis itu untuk puteranya,Ashim bin Umar.

Tanpa Nama berkata...

Sendiwara...sendiwara...lakonan...lakonan....kaji..kaji...kaji...kaji..gimik murahan dan tersusun. Gimik murahan dan tersusun.

Tanpa Nama berkata...

TAJUK FILEM KAJI…KAJI
Pengarah Filem - Dr Ali Hamsa
Pekerja Tambahan – Kakitangan JPA
Pengurusan - MAMPU
Pelakon Utama – Omar Osman
Golongan Bangsawan - PTD dan JUSA
Pembantu HERO – Juruteknik
Golongan Hamba abdi – N&W
Golongan Pengawal – Pengawai Keselamatan

Tanpa Nama berkata...

Penontonnya hanya kau sorang jer., hahahaha, padan muka.

Tanpa Nama berkata...

Sy pn sependapat mengapa perlu skim j diberi layanan yg istimewa..apakah skim j saja yg bekerja sebagai penjawat awam...abis skim lain goyang kaki je..x phm 2x..tlg la berlaku adil ...jgn disebabkn isu ni kite sesama penjawat awam bertelagah...

J Grup berkata...

Tanpa Nama berkata...
Sy pn sependapat mengapa perlu skim j diberi layanan yg istimewa..apakah skim j saja yg bekerja sebagai penjawat awam...abis skim lain goyang kaki je..x phm 2x..tlg la berlaku adil ...jgn disebabkn isu ni kite sesama penjawat awam bertelagah...

Sabtu, November 23, 2013 9:26:00 PTG


tuan tak adil, hukum skim J saja... skim G pun naiktaraf juga. skim U pun naiktaraf gak, pensyarah farmasi. skim R (tukang) pun naiktaraf juga menjadi skim H. dan ada beberapa lagi (81 skim) semuanya.

semua pakat hentam skim J, memang tak adil la. J pun kena tengok juga. bermula J17, J22, J26, J29, J36, J38. (Bagi Kumpulan Pelaksana 1)

J41, J44, J48, J52 & J54 (Bagi Kumpulan Profesional & Pengurusan).

Saya tahu, ramai frust dan kecewa dengan 81 skim ini. skim-skim banyak usaha demi usaha juga. Man Jadda Wa Jadda.

Drpd MTSU (Kesatuan Teknik), hasilkan paperwork, hantar kepada Jabatan (Ketua Jabatan), Jabatan kepada Kementerian (KSU), Kementerian kepada JPA. begitu seterusnya.

bukan skali buat terus dapat. untuk pengetahuan... skim J adalah di bawah KEMENTERIAN KERJA RAYA & JABATAN KERJA RAYA.

Bagi Kumpulan Pelaksana, adalah tertakluk terus kepada KEMENTERIAN KERJA RAYA (KSU). Bagi Kumpulan P&P adalah tertakluk di bawah JABATAN KERJA RAYA (KPKR).

Ini adalah Jabatan Teknikal yang ada justifikasi kenapa dan kenapa dinaiktarafkan bagi gred/skim tersebut.

Begitu juga bagi Kumpulan Doktor yang mana KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA adalah Dasar bagi perjawatan professional Kumpulan tersebut.

Sama juga Kumpulan Pendidik, Guru dan Pensyarah. KEMENTERIAN PENDIDIKAN DAN PENGAJIAN TINGGI.

Bagi Kumpulan N & W yang mana ada di mana saja Kementerian, Jabatan, Sekolah, IPT dan sebagainya. KEMENTERIAN DAN JABATAN mana adalah tulang belakang bagi grup/kumpulan N & W ini.

Jadi nampak tak, kat mana kekuatan nilai tambah bagi menyokong penambahbaikan. Kalau semua pakat hentam CUEPACS, mmg tak FAIR la.




Tanpa Nama berkata...

Kaji lagi..!!!

Tanpa Nama berkata...

Biar kaji jer....jgn naikan gred mereka sbb jpa akan pastikan kajian tu sentiasa dikaji supaya ada kajian yg menyeluruh...kajian yg akn buat akan PA gembira

Tanpa Nama berkata...

J tu maksudnya kejuruteraan... Orang J ni dulu mengaji kejuruteraan.. kejuruteraan ni untuk org pandai2 ja... Kalau bodoh ambik sastera & akaun... Jadilah N & W... Jadi moral of story is kalau nak J mengaji pandai2..

Tanpa Nama berkata...

Sokong ler....kami pembantu pertanian pun bahagian teknikal dan ada sijil iktisas yg diiktiraf oleh JPA...jadi dpt lah rezeki anak2 menjadi AAO G27 bulan Januari 2014...syukur alhamdulillah...

Tanpa Nama berkata...

Pembantu pertanian menjadi Penolong Pegawai Pertanian pada Januari 2014....alhamdulillah....rezeki anak2...syukur padamu ya Allah

JA2013 berkata...

Skim J dah 30 Berjuang utk dinaiktaraf. Bukannya sehari dua. Skim J memang berhak atas merit kelayakkan. Nak jadi juruteknik, kelayakan Pertama kena ada sijil kejuruteraan politeknik. Ok sekarang ni sijil dah xde so semua pakai diploma kejuruteraan awam. Jadi lojiklah Juruteknik dinaiktaraf sebagai penolong jurutera JA29.. Ada sijil dan diploma.. Bukannya kelayakkan pmr atau spm yer.. Tapi sesetengah skim tu kelayakkan masuk pmr atau spm tapi nak jugak gred 29 dan dengki dgn para Juruteknik ni. Cermin2 hati anda dan kelayakan anda. Umpama tengok langit tinggi rendah dan ukur baju di badan sendiri, baru boleh mintak itu dan ini.

Tanpa Nama berkata...

Nk tukar ke skim J la kalo cm ni.hehe

Tanpa Nama berkata...

Sokong JA2013.. Logik dan adil skim J mendapat pembelaan. Sebenarnya bukan dinaiktaraf skim J, tetapi memperbetulkan skim J yang mana telah disalah letak dalam skim kelayakan spm selama lebih 30 tahun.

Tanpa Nama berkata...

Jom piket diam2..... Tk payah buat keje atau lmbat2kan keje .... Biar org j je yg buat dan kaki pengampu jer...

Tanpa Nama berkata...

Skim J adalah golongan yang cerdik pandai. Tahniah skim J, walau terlentang meniarap bergolek atau apa apa je lah.. Skim Juruteknik dah diupgrade jadi JA29. KAU ADO???..

Tanpa Nama berkata...

74PENJAWAT AWAM PELAKSANA YANG ADA IJAZAH PUN TAK DINAIK TARAF JAWATAN KE N/W41. NAK MOHON P&P PASTI BYAK PROSIDUR & BUREAUCRACY. YG BUDAK MENTAH DIPILIH CGPA 3.0 KONON TAK PANDAI KERJA & HANYA BUAT ARAHAN. SERAP PA PELAKSANA GRED 32 ATAU 36 YG ADA IJAZAH & BERPENGALAMAN KE JAWATAN N/W41


KALAU NAK TRANSFORM & MENJADI PERKHIDMATAN AWAM YG MAJU DAN BERDAYA SAING YG MEMPUNYAI ILMU DAN IJAZAH LAH MENJADI KEUTAMAAN

jT Bijok berkata...

Skim J tidur dalam lena. Selamat malam dan selamat bermimpi indah. Yang pasti mimpi sudah menjadi kenyataan. Mereka yg kata mimpi mat jenin tu dah boleh telan kata kata mereka tu.. Selamat malam zzzZZZZZ

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Sokong JA2013.. Logik dan adil skim J mendapat pembelaan. Sebenarnya bukan dinaiktaraf skim J, tetapi memperbetulkan skim J yang mana telah disalah letak dalam skim kelayakan spm selama lebih 30 tahun.

Sabtu, November 23, 2013 11:14:00 PTG


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

betul gak... wahai pengkomen pengkomen di blog cuepacs ini... dengar sini semua...

skim J17 bukan dinaiktaraf... akan tetapi diperbetulkan setelah sekian lama jabatan/kementerian/jpa dah salah letak skim ini bersama-sama skim lepasan SPM/PMR.

seperti sedia maklum :

Kumpulan Pelaksana 2
Gred 11 : Lepasan SRP/PMR

Kumpulan Pelaksana 1
Gred 17 : Lepasan SPM
Gred 29 : Lepasan STPM/STAM/Sijil Politeknik/Diploma IPTA

Kumpulan Profesional & Pengurusan
Gred 41 : Lepasan Diploma Lanjutan/Ijazah Sarjana Muda

Note: Setelah sekian lama, J17 disalahletakkan dalam Gred 17, maka tibalah masanya J17 di letakkan dalam Gred 29.

Sepatutnya, perlu BackDated mana mana yang tertinggal, tapi dengan berlapang dada, kami tak kisah lah. Janji bermula Januari 2014, bermulalah JA29.

Walaubagaimanapun, kami tahu J29/J36/J38 panas hati, sebab sebelum ini kami ini terima arahan drpd mereka. tapi skrg, sudah berubah... zaman berlalu begitu pantas... kemajuan kian dikecapi. dalam menuju negara maju sejajar Wawasan 2020.

Perlu diingat, kita sebagai makhluk Allah ini, bersifat baharu... daripada tiada kepada ada... daripada ada kepada kematian. jadi tepuk dada tanya iman.

Wahai J29/J36/J38 sedia ada... bukankah anda makhluk Allah jua seperti kami... terimalah kami J17 (JA29) seperti saudara kamu.

J29/J36/J38 : 1000 Orang
J17/J22//J26 : 1500 Orang

Diperbetulkan kepada JA29/JA36/JA38

J17/J22//J26 : 1500 Orang (Jumud)

JA29 daripada J17/J22/J26 : 750 Jawatan Kekal

JA29 daripada J17/J22/J26 : 750 Jawatan KUP. Maksud di sini, selepas pencen 750 Orang ini, maka tiada lagi pengambilan.

Maka pengecilan organisasi. di sebabkan skop kerja/tugas makin besar dan bertambah bagi satu satu JA29 itu.

Angka 1000, 1500 & 750 itu bukanlah angka sebenar bagi J17, J22, J26 & J29, J36, J38. sebagai contoh sahaja.


Tanpa Nama berkata...

SKIM LAIN DITAMBAHBAIK PERTENGAHAN 2014 SEPATUT DIBERI TUNGGAKAN KENAIKKAN BERMULA NOVEMBER 2013.SEKARANG BYAK PROJEK KERAJAAN DI SOURCE OUT KPDADA SWASTA APA HEBAT NYA SKIM J. MEREKA HANYA MEMANTAU & BUAT LAPORAN.

HARAP SKIM N & W JGAN DIANAKTIRIKAN. YANG GRED N/W32 DAN N/W36 YG ADA IJAZAH ATAU BERKHIDMAT MELEBIHI 7 TAHUN DI SKIM TERSEBUT DI NAIKTARAF KE N/W41. ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI

Tanpa Nama berkata...

Kaji... kaji.... nk minta tlg kaji pulak pinjman 10thn ke 15thn... mn yg nk clearkn pinjman 20 ke 15thn... pak omar mn janji ni....

Tanpa Nama berkata...

BERITA BAIK BERMULAN JANUARI 2014 PTD AKAN MENIKMATI KENAIKAN GAJI. SYUKURAN

Tanpa Nama berkata...

Berita utk skil KP N PT yg dah terdesak nak mta naik gji 5k sbln...krta nak sebiji camry...ckup meluat bca komen 2 skil ni...gred cma 1-17 gji mta 5k...klu nak komen n salahkn cue cermin dri dlu bro n sis....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SKIM LAIN DITAMBAHBAIK PERTENGAHAN 2014 SEPATUT DIBERI TUNGGAKAN KENAIKKAN BERMULA NOVEMBER 2013.SEKARANG BYAK PROJEK KERAJAAN DI SOURCE OUT KPDADA SWASTA APA HEBAT NYA SKIM J. MEREKA HANYA MEMANTAU & BUAT LAPORAN.

HARAP SKIM N & W JGAN DIANAKTIRIKAN. YANG GRED N/W32 DAN N/W36 YG ADA IJAZAH ATAU BERKHIDMAT MELEBIHI 7 TAHUN DI SKIM TERSEBUT DI NAIKTARAF KE N/W41. ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI

Ahad, November 24, 2013 8:56:00 PG


#######################################################################################################################

Tak benar statement tu... mana ada out source... banyak lagi projek konvensional in house.

out source projek projek khas sahaja... projek konsesi oleh kerajaan... projek yang ada MOU dengan pakar luar. tapi bukan semua boleh di out source kan. itu polisi kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SKIM LAIN DITAMBAHBAIK PERTENGAHAN 2014 SEPATUT DIBERI TUNGGAKAN KENAIKKAN BERMULA NOVEMBER 2013.SEKARANG BYAK PROJEK KERAJAAN DI SOURCE OUT KPDADA SWASTA APA HEBAT NYA SKIM J. MEREKA HANYA MEMANTAU & BUAT LAPORAN.

HARAP SKIM N & W JGAN DIANAKTIRIKAN. YANG GRED N/W32 DAN N/W36 YG ADA IJAZAH ATAU BERKHIDMAT MELEBIHI 7 TAHUN DI SKIM TERSEBUT DI NAIKTARAF KE N/W41. ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI

Ahad, November 24, 2013 8:56:00 PG


#######################################################################################################################

Tak benar statement tu... mana ada out source... banyak lagi projek konvensional in house.

out source projek projek khas sahaja... projek konsesi oleh kerajaan... projek yang ada MOU dengan pakar luar. tapi bukan semua boleh di out source kan. itu polisi kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

ntrasSalam, dibawah senarai kelulusan , gred jawatan dlm perkhidmatan Awam; Kumpulan Pelaksana 2
Gred 11 : Lepasan SRP/PMR

Kumpulan Pelaksana 1
Gred 17 : Lepasan SPM
Gred 27 : Lepasan STPM/STAM/Sijil Politeknik/Diploma IPTA

Kumpulan Profesional & Pengurusan
Gred 41 : Lepasan Diploma Lanjutan/Ijazah Sarjana Muda

kumpulan pelaksana dlm SST boleh menjawat sehingga gred 38 dan 40 kot..Laluan kerjaya baguslah.. Mohon kumpulan pelaksana yg berijazah pulak dinaikkan atau diserap ke gred 41 pulak barulah menyambung kerjaya komuniti ini...cara di SPA sekarang perlu dikaji dan penambahbaikan bagi kumpulan pelaksana berijazah menjawat gred 41...TK

Tanpa Nama berkata...

Maaf, kini tekanan amat dirasai bagi skim pelaksana yang masih tertanya-tanya mengapakah mereka tercicir dalam kenaikan gred. Dimana peranan dan tanggungjawab Presidean Cuepacs dalam permasalahan ini?. Ironinya kumpulan beliau menerima kenaikan malah jika dilihat mendapat imbuhan kenaikan yang tak samarata.

Hakikatnya seumpama angin sedang bertiup apabila kumpulan PTD akan menikmati kenaikan gaji mereka pada 2014. Walaupun mereka tidak ramai tetapi kenaikan mereka melibatkan kos perblanjaan mengurus yang ditinggi dan berganda. Bagi kumpulan pelaksana yang belum menikmati kenaikan dalam linkungan RM 90.00 purata bagi seorang pegawai. Bayangkan kenaikan gaji PTD hampir 4 kali ganda kenaikan daripada kumpulan pelaksana bawahan.Itu tidak dikira elaun keraian yang melebihi gaji permulaan kumpulan sokongan 2.

Sebagai perang saraf dilakukan kalangan ini mereka seringkali menyerang kumpulan pelaksana yang cuba mendapatkan hak mereka dengan kata-kata tak bersyukur dan berterima kasih. Ini adalah kelebihan bagi kumpulan Pnp yang didedahkan ilmu perang saraf bagi meutup kelemahan mereka. Hakikatnya kumpulan mana yang tak pernah bersyukur dan berterima kasih. Sebenarnya terima kasih daripada kumpulan pelaksana sudah diterjemahkan dalam PRU13.PRU13 banyak tembelang kumpulan atasan yang seringkali menyerang pimpinan Negara. Mereka ini pandai bersendiwara. Didepan pemimpin seolah pijak semut tak mati tetapi dibelakang merekalah musuh sebenarnya.

Tanpa Nama berkata...

HARAP SKIM N & W JGAN DIANAKTIRIKAN. YANG GRED N/W32 DAN N/W36 YG ADA IJAZAH ATAU BERKHIDMAT MELEBIHI 7 TAHUN DI SKIM TERSEBUT DI NAIKTARAF KE N/W41. ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI

Tanpa Nama berkata...

rdemsSalam Tranformasi, kalangan kumpulan pelaksana yg mempunyai ijazah dan pengalaman 10 tahun atau lebih di kumpulan pelaksana diserap atau dinaikan ke gred 41, jawatan yg ditinggalkan pegawai boleh disi pegawai baru..Kumpulan ini sah ada kelulusan akedemik dan pengalaman di sektor awam.....semuga Transforamsi kumpulan pelaksana berijazah ke gred 41 menjadi kenyataan......Transformasi kelulusan akedemik ada dan pengalaman ada....tk..

Tanpa Nama berkata...

bila tahu pengganti elaun bisp utk english ni.??????

Dxqen berkata...

jabatan kami juga telah banyak menyumbang hasil kepada negara.... mengapa elaun kami sebagai penjawat awam d sabah tidak dititikberatkan. padahal taraf hidup d sabah juga adalah sama sahaja dengan taraf kehidupan di semananjung. I.T.PERUMAHAN RM180.00 yang ni baru boleh bayar bil api dan air. kenapa tidak pernah dinaikkan..

Tanpa Nama berkata...

Skim G leh berkira2 nak pegi bercuti kat langkawi....rezeki anak2...

Tanpa Nama berkata...

Skim G? Skim baru kah? Tak pernah dengar pun... Ini mesti dari idea org n
bodoh punya, main hentam je..

Tanpa Nama berkata...

Bagus tu.. Jawatan baru gred 41 utk kump pelaksana yg ada ijazah: Kaki lepak kat kaki lima pejabat dan kantin. Mengangkang dan goyang telur kat kaunter sambil bergaya dgn smartphone.

Tanpa Nama berkata...

Oh gitu ye.... Baru tau... Tambah lagi..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Skim G? Skim baru kah? Tak pernah dengar pun... Ini mesti dari idea org n
bodoh punya, main hentam je..

Ahad, November 24, 2013 9:19:00 PTG


tu dia... duduk dalam gua x pernah kuar... sampai gred/skim G pun x tau... punya lama gred/skim ni wujud pun masih tidak tahu

bangunlah wei... apa tido lagi...

Tanpa Nama berkata...

Wah! senangnya... Naik anytime je.. Yg penting ada ijazah, kerajaan boleh cetak duit ma.......

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM GRED N/W32 DAN N/W36 YG ADA IJAZAH ATAU BERKHIDMAT MELEBIHI 7 TAHUN DI SKIM TERSEBUT DI NAIKTARAF KE JAWATAN /W41. ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI.

NAK TUNGGU TEMUDUGA N/W41 TERLALU REMEH, BYAK BUREAUCRACY & MUNGKIN PILIH KASIH

Tanpa Nama berkata...

KADANG2 CALON KPSL UTK KE JAWATAN N/W41 , ADA TANGAN AJAIB MEMBANTU UNTUK LULUS.


MASIH ADA KETIDAK ADILAN BAGI PA SOKONGAN YG MEMPUNYAI IJAZAH ATAU SARJANA.

ITU YANG MEMBUAT SEKTOR AWAM MASIH KE BELAKANG & TIADA TRANSFORMASI MINDA DAN BERJAYASAING

Tanpa Nama berkata...

Syukur lah dgn apa yg ada....biar skim J,G dan seangkatan denganya yg naik gred...yg lai sabar ya..bersyukur dgn rezeki anak2

Tanpa Nama berkata...

Pendengar nya juga ko sorang ja la babooonnn....sambil ko makang pisang hutan...bok bok bok bok gobukkkkkkk puuiiiii

Tanpa Nama berkata...

Skim G tu Perkhidmatan Pertanian...Gred mereka khas utk teknikal pertanian....sbb tu mereka naik ke gred G27 .....yg mengunakan Gred G ni ialah Jabatan Pertanian, Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Jabatan Perikanan, RISDA, Jabatan Perhutanan dan Jabatan Perhilitan......terima kasih Cuepacs sbb byk membantu skim kami upgred bermula Julai 2013...kami Jadi AAO dan AVO Januari 2014.....rezeki anak2 dpt pergi melancong ke Langkawi ler

Tanpa Nama berkata...

Skim G tu Perkhidmatan Pertanian...Gred mereka khas utk teknikal pertanian....sbb tu mereka naik ke gred G27 .....yg mengunakan Gred G ni ialah Jabatan Pertanian, Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Jabatan Perikanan, RISDA, Jabatan Perhutanan dan Jabatan Perhilitan......terima kasih Cuepacs sbb byk membantu skim kami upgred bermula Julai 2013...kami Jadi AAO dan AVO Januari 2014.....rezeki anak2 dpt pergi melancong ke Langkawi ler

Tanpa Nama berkata...

Hello bro,cuba tgk skim U,atendan ja yg da dlm 81 skim hri tu slain gred p&p,habis ingt doktor n farmasi ja yg da dlm skim u,hbs yg gred u29 cmne?...padahal yg teruk wat keja geng2 pelaksana gred u29,kalau jururawat kdg2 da gak sebut dlm bjet tp xda lgsung yg sebut sal MA atau pen.peg.perubatan...

Tanpa Nama berkata...

Salam bro,riak n takbur bebenor mu ni...kalu geng j yg gred 27 keatas ok la gak pndai,tp kalu yg bwh2 tu,jgn sombong sgt,xpas exm pun bleh la...bdang yg pling susah n untk org bjak2,bdg medical n akauntan la bro,lain kali bnyk membaca,jgn belagak sombong...

Tanpa Nama berkata...

Pelawak2....jgn jeles lah diaorng tu mmg layak upred skim J dan G sbb sijil diaorng laku dgn JPA lah....tak yah hutang2 PTPTN ler.....rezeki anak2 mereka

Tanpa Nama berkata...

Yup saya sokong kenyataan anda...sbb awk layak ler...saya punya kesatuan tak sekuat mcm MTSu dan KPPSM...tu yang JPA dan PM tak pandang pun....

Tanpa Nama berkata...

Bernas sungguh anda punya komen...saya pun sokong lah

DIPLOMA TUA berkata...

APA NILAI DIPLOMA DI MATA JPA / CUEPACS APABILA DAH JADI MACAM SAMA TARAF DGN SIJIL POLI/INSTITUT PERTANIAN/VETERINAR... SIKIT LAGI DAH X GUNA BAGI ANAK2 AMBIK DIPLOMA ??? MUNGKIN 15-20 TAHUN LG DAH X ADA DIPLOMA HOLDER DLM PA...RAMAI YG AKAN MASUK SKIM TA/AAO/AVO GUNA SIIL JE.. SKIM LAIN PUN SAMA MACAM KOT

Tanpa Nama berkata...

Hidup PM, hidup Presiden CUEPACS, hidup KPPA, hidup KPPSM....terima kasih semuanya sebab bagi Kami gred J dan G nzik ke J29 dan G27 berkuatkuasa pada Bulan Julai 2013....rezeki2...syukur alhamduliilah kepadamu ya Allah diatas rezeki yg diberiini....amin...

Tanpa Nama berkata...

Kami Gred JA29 dan G27 (yang baru kuatkuasa pada Julai 2013) ni akan memastkan kerajaan Barisan Nasional terus memerintah Malaysia sebab mereka banyak bantu kami naik gred..amin...Malaysia Masih Aman di bawah pemerintah Barisan Nasional....

Tanpa Nama berkata...

Macam betul jer, macam betul jer, macam bernas jer, macam bernas jer......inilah PA yabg mengenang budi pada kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

DIPLOMA TUA berkata...
APA NILAI DIPLOMA DI MATA JPA / CUEPACS APABILA DAH JADI MACAM SAMA TARAF DGN SIJIL POLI/INSTITUT PERTANIAN/VETERINAR... SIKIT LAGI DAH X GUNA BAGI ANAK2 AMBIK DIPLOMA ??? MUNGKIN 15-20 TAHUN LG DAH X ADA DIPLOMA HOLDER DLM PA...RAMAI YG AKAN MASUK SKIM TA/AAO/AVO GUNA SIIL JE.. SKIM LAIN PUN SAMA MACAM KOT

Ahad, November 24, 2013 10:19:00 PTG

JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ

encik... skrg mana lagi sijil... skrg semua diploma... encik mimpi lagi ke...

sama gak 17... SPM...

PMR dah tak der lagi... mulai tahun depan...

encik bangunlah encik... jangan tido lagi...

Tanpa Nama berkata...

Betuĺllllllllllll..........benarrrrrrrrrrr.......setia lah dgn kerajaan yang memberi kita ni pekerjaan... seperti Penolong Pegawai Pertanian dan Penolong Jurutera...

Tanpa Nama berkata...

DIPLOMA TUA berkata...
APA NILAI DIPLOMA DI MATA JPA / CUEPACS APABILA DAH JADI MACAM SAMA TARAF DGN SIJIL POLI/INSTITUT PERTANIAN/VETERINAR... SIKIT LAGI DAH X GUNA BAGI ANAK2 AMBIK DIPLOMA ??? MUNGKIN 15-20 TAHUN LG DAH X ADA DIPLOMA HOLDER DLM PA...RAMAI YG AKAN MASUK SKIM TA/AAO/AVO GUNA SIIL JE.. SKIM LAIN PUN SAMA MACAM KOT

Ahad, November 24, 2013 10:19:00 PTG

JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ

encik... skrg mana lagi sijil... skrg semua diploma... encik mimpi lagi ke...

sama gak 17... SPM...

PMR dah tak der lagi... mulai tahun depan...

encik bangunlah encik... jangan tido lagi...

Tanpa Nama berkata...

DIPLOMA TUA berkata...
APA NILAI DIPLOMA DI MATA JPA / CUEPACS APABILA DAH JADI MACAM SAMA TARAF DGN SIJIL POLI/INSTITUT PERTANIAN/VETERINAR... SIKIT LAGI DAH X GUNA BAGI ANAK2 AMBIK DIPLOMA ??? MUNGKIN 15-20 TAHUN LG DAH X ADA DIPLOMA HOLDER DLM PA...RAMAI YG AKAN MASUK SKIM TA/AAO/AVO GUNA SIIL JE.. SKIM LAIN PUN SAMA MACAM KOT

Ahad, November 24, 2013 10:19:00 PTG

JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ

encik... skrg mana lagi sijil... skrg semua diploma... encik mimpi lagi ke...

sama gak 17... SPM...

PMR dah tak der lagi... mulai tahun depan...

encik bangunlah encik... jangan tido lagi...

Tanpa Nama berkata...

Betul ler.....sijil mana ada lagi mulai tahun 2014....semua jadi setaraf diplona jer....rezeki anak2 tu leh jadi AAO dan Penolong Jurutera...

DIPLOMA TUA berkata...

encik... skrg mana lagi sijil... skrg semua diploma... encik mimpi lagi ke...

sama gak 17... SPM...

PMR dah tak der lagi... mulai tahun depan...

encik bangunlah encik... jangan tido lagi...

Ahad, November 24, 2013 10:31:00 PTG
Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...
Betul ler.....sijil mana ada lagi mulai tahun 2014....semua jadi setaraf diplona jer....rezeki anak2 tu leh jadi AAO dan Penolong Jurutera...
=================================
ENCIK... ELOK LA DAH JD SETARAF. SEKARANG PUN DAH BOLEH NAMPAK..KETOLOLAN DLM JABATAN2 KERAJAAN. TANG MANA TOLOL TU, HANG TANYA LA ENGINEER OR PEGAWAI2 PnP YG DUK ATUR KERJA..BUKAN SOAL TIDO OR MIMPI. YG NAIK TU, SYUKUR LA DAH JADI HASIL SETELAH SEKIAN LAMA BJUANG. TAHNIAH KPD KEJAYAAN YG MUNGKIN MEMUDARATKAN NEGARA...TAPI MINTA DIJAUHKANLAH

Tanpa Nama berkata...

Aku nak tengok samada bos2 akan tetap bagi beban kerja yg sama atau tidak kepada g27/ja 29 sijil /diploma... bos2 jgn duk pilih bulu ..dah sama taraf tuuu .. Pengarah2/bos2 bila chair meeting ..kena tengok dgn mata hati dan akal yg sama..jgn duk tengok dgn senggeng sebelah

Tanpa Nama berkata...

Wahai J29/J36/J38 sedia ada... bukankah anda makhluk Allah jua seperti kami... terimalah kami J17 (JA29) seperti saudara kamu.

J29/J36/J38 : 1000 Orang
J17/J22//J26 : 1500 Orang

Diperbetulkan kepada JA29/JA36/JA38

J17/J22//J26 : 1500 Orang (Jumud)

JA29 daripada J17/J22/J26 : 750 Jawatan Kekal

JA29 daripada J17/J22/J26 : 750 Jawatan KUP. Maksud di sini, selepas pencen 750 Orang ini, maka tiada lagi pengambilan.

Maka pengecilan organisasi. di sebabkan skop kerja/tugas makin besar dan bertambah bagi satu satu JA29 itu.

Angka 1000, 1500 & 750 itu bukanlah angka sebenar bagi J17, J22, J26 & J29, J36, J38. sebagai contoh sahaja.
**********************************

j29/36/38 sedia ada terima kamu . tahniah. Tapi adakah J41 dan ke atas akan bagi kerja/tugas dgn adil..kut2 x adil je sebab terbawa2 dgn tabiat2 lama yg masih menebal

Tanpa Nama berkata...

Dah sebulan istihar naik gred..tapi surat opsyen...bayang pun tk nampak!!!ape citer nie boss?..

Tanpa Nama berkata...

Dah sebulan istihar naik gred..tapi surat opsyen...bayang pun tk nampak!!!ape citer nie boss?..

Tanpa Nama berkata...

7 Prinsip Penting Menyimpan Wang

Berdasarkan pemerhatian saya, ada beberapa prinsip penting yang diamalkan orang kaya-kaya dalam menyimpan kekayaan. Saya sendiri pun amalkan prinsip ni dan memang berkesan, alhamdulillah. Antaranya;

#1 – Potong at least 10% daripada income bulanan untuk dijadikan simpanan untuk dilupakan. Simpan dan lupa. Jangan diingat-ingat lagi… Sampai satu masa, duit tu boleh dimanfaatkan untuk gandakan kekayaan melalui bisnes atau pelaburan.

#2 – Simpanan di tempat yang agak ‘susah’ dikeluarkan macam Tabung Haji (tiada kad ATM) dan simpanan emas. Kalau simpan dalam Tabung Haji, jangan sekali-kali ambil kemudahan pengeluaran melalui ATM Bank Islam atau Bank Rakyat. Kalau mudah dikeluarkan, duit simpanan tu tak akan bertahan lama. Dan lagi baik kalau serahkan buku bank tu kepada mana-mana ahli waris yang amanah. Bila benar-benar terdesak jer baru mintak buku tu.

#3 – Mulakan simpanan sekarang walaupun sedikit. Tak kira berapa banyak pun jumlah yang kita mampu simpan setiap bulan, yang paling penting ialah memupuk TABIAT menyimpan. Dulu saya mula menyimpan cuma RM20 sebulan potong gaji masuk Tabung Haji. Pesan Azizi Ali, selagi anda tak menyimpan wang, selagi itulah anda tidak akan menjadi kaya!

#4 – Asingkan cepat-cepat bahagian simpanan sebaik sahaja dapat gaji atau terima hasil bisnes. Jangan tangguh-tangguh. Paling baik, buat potongan gaji supaya duit tu dapat ‘diselamatkan’ sebelum sampai ke tangan kita lagi. Selebihnya baru guna untuk belanja. Duit yang tak diasingkan sangat berisiko untuk dibelanjakan.

#5 – Letakkan matlamat simpanan at least 3 bulan pendapatan sebagai dana kecemasan. Lagi baik 6 bulan pendapatan. Dana kecemasan tu penting sebagai ‘buffer’ kalau hilang pekerjaan. Kalau anda plan nak berhenti kerja dan buat bisnes sendiri, mesti simpan at least setahun pendapatan sebagai backup. Kalau nak bebas kewangan, sasarkan simpanan at least RM1.2 juta! Nilai tu mampu menjana pendapatan tahunan yang cukup untuk tak perlu bekerja sepanjang hayat, insyaAllah.

#6 – Laburkan semula bila dapat keuntungan daripada simpanan. Kalau dapat dividen, reinvest dividen tu supaya duit tu akan berganda. Kalau belanjakan setiap kali dapat dividen, nilai pokok tu sebenarnya susut setiap tahun dimakan inflasi. Nilai RM100,000 hari ni tak sama kuasa belinya pada 10 tahun akan datang.

#7 – Jangan jadikan takaful / insuran sebagai tempat untuk menyimpan wang, tapi ambil takaful betul-betul untuk dilindungi dengan pampasan atas musibah seperti kematian, hilang upaya, kos rawatan hospital, dan penyakit kritikal. Kalau simpan duit dalam takaful, anda rugi ‘wakalah fee’ yang bukan sedikit. Takaful bertujuan untuk perlindungan kewangan jika berlaku sebarang musibah. Ia bukan untuk simpanan. Simpanan dan perlindungan takaful adalah dua instrumen berbeza. Kita perlu adakan simpanan atas banyak tujuan yang tak boleh dilindungi oleh takaful contohnya; simpanan dana kecemasan (e.g. kereta rosak, kehilangan harta, hilang pekerjaan dsb), simpanan untuk memulakan bisnes, simpanan untuk pelaburan dsb.

Itulah 7 prinsip penting menyimpan wang. Mudah-mudahan dapat sama-sama kita amalkan, insyaAllah.

Wallahu a’lam.

Read more: http://www.mohdzulkifli.com/2013/08/7-prinsip-penting-menyimpan-wang.html#ixzz2lWamKqsE

Tanpa Nama berkata...

"BERSAMA MENGALAS TRANSFORMASI DI SEKTOR AWAM".....Mohon tranformasi kumpulan pelaksana yg berijazah dan pengalaman lebih 10 tahun yg sedang berkhidmat di kementerian, jabatan dan agensi dilantik ke gred 41. Transformasi kumpulan pelaksana dari pelbagai jawatan dan gred dah dilaksanakan, oleh itu Tranformasilah pulak kumpulan pelaksana berijazah ke gred 41 hendaknya....Insya-allah, Aameen..

Tanpa Nama berkata...

Salam, Transformasi 81 skim perkhidmatan 2013 ialah;
kelulusan- darjah 6 dan SRP boleh menjawat jawatan Sama kelulusan STP dan Diploma (kumpulan pelaksana).
Kelulusan - Ijazah sarjana muda (kumpulan pentadbiran dan profesional).
Oleh kerana dalm kumpulan pelaksana terdiri dari pelbagai kelulusan dari darjah 6 hingga Diploma, .... maka dalam kumpulan pelaksana yg mempunyai kelulusan ijazah dinaikkan ke jawatan gred 41..TK

Tanpa Nama berkata...

Salam, bilalah pulak kumpulan pelaksana yg berijazah boleh diserapkan ke gred 41, Tranformasi kumpulan ni kena laksanakan juga...Insyaallah, Aa meen..

Tanpa Nama berkata...

mmg kesian la sape2 yang kerja kat jabatan penilaian(jpph).

penolong peg penilaian(w27) dan pembantu penilaian(w17) selalu dianak tiri.

langsung tidak disemak skim.kerja bidang teknikal,kerja hanya mengejar output,tetapi langsung tidak dipandang.kebajikan langsung tak ada.

skim lain dah naik setaraf dan ada yang dah naik lebih tinggi.tetapi skim di (w) di jpph terus dianak tiri.

Tanpa Nama berkata...

Kami dari Skim E dan yang seangkatan dgn.nya yang ada Sijil Pertanian pun nak juga merasa dapat E27 sebab kami sama belajar Institut Pertanian macam dia orang Jabatan Pertanian.. tolong lah Cuepac ini baru adil...

Tanpa Nama berkata...

Apa yang penting berhijrahlah minda, sifat ego, angkuh, sombong, bongkak, takbur, riak kerana ianya bukan hak manusia kerana itu semuanya Hak Allah swt.

Kepada pemegang amanah daripada pihak berwajib, usahlah jadikannya satu sifat bemegah-megah untuk menunjukkan belang mereka. Tiada untungnya dan percepatkan kenaikan skim bagi mereka yang berhak. Jika dibiarkan berterusan natijahnya banyak keburukan daripada kebaikan.

Keakraban hubungan sesama bawahan dan pihak terlibat menjadi satu penghinaan dan ketidakpuasan hati atas sikap birokrasi yang mereka lakukan.

Dari segi kewangan ianya banyak merugikan apabila terpaksa mengeluarkan kos untuk setiap kali perjumpaan diadakan dan membazirkan masa dan tenaga.

Hasilnya serupa tunggu dan lihat....

Tanpa Nama berkata...

Ni cadangan dari patik lah....yg skim E cuba2 mohon kejer dgn jabatan pertanian....insyaallah awk semua akan dpt Gred G27....Jabatan Pertanian memerlukan awak semua....tahun dpn cuba mohon ya.....saya pun nak mohon gak ni....untung lah sapa yg kejer dgn jabatan pertanian....

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya kerajaan mampu bayar gaji setiap PA rm10 ribu sebulan kerana wang dpt dicetak utk kepuasaan singkat namun natijahnya jangka panjang amat buruk. Nilai ringgit akan susut spt wang rupiah, harga barangan dan segalanya akan naik. Maka akhirnya keadaan/masalah yg sama spt sblmnya akan muncul balik. Oleh itu, keupayaan membeli barangan pada harga berpatutan adalah lebih penting daripada gaji yg lumayan tapi kemampuan membeli terhad.Justeru itu kerajaan harus berusaha menstabilkan harga barang dgn melaksanakan penguatkuasaan dgn tegas di samping pemberian subsidi. Tidak berbaloi kita muncul sbg negara berpendapatan tinggi apabila pada masa yg sama kita berhadapan dgn harga barangan/hartanah/perkhidmatan yg terus meningkat saban hari.

Tanpa Nama berkata...

Sijil Pertanian setaraf Diploma pertanian ya....he3..tak yah belajar kat UPM yg perlu berhutang....syukur alhamdulillah leh hadi AAO G27 juga akhirnya aku....walapun baru sebulan jer aku melapor diri sebagai pembantu pertanian G17.....rezeki anak2....AAO ...he3....amin

Tanpa Nama berkata...

Yup setuju ler..

Tanpa Nama berkata...

Sokong 100% lah....rezeki anak2 tu

Tanpa Nama berkata...

Munasabah.munasarawak.munajohor dan mona fendy lah awak punya ulasan/komen tu...
Saya suka sgt

Tanpa Nama berkata...

MENGAPA MENGAMBIL TERLALU LAMA SAMPAI MEI 2014 UNTUK MENYELESAI SELEBIH SKIM YG BELUM DITAMBAH BAIKKAN. SEPATUTNYA BULAN MAC 2014 BOLEH BUAT KEPUTUSAN.

KALAU BULAN MEI 2014 NAK UMUM PENAMBAH BAIKKAN SKIM SELEBIHNYA, SEPATUT NYA ADA ARREARS ATAU TUNGGAKAN DARI NOVEMBER 2013 ATAU JANUARI 2014

Tanpa Nama berkata...

KALU MAHU LEBIH ADIL, PENAMBAHBAIKKAN SKIM N DAN W, PELUANG KENAIKKAN PANGKAT DIBERI KPD N/W32 DAN N/W36 YG DAH BERKHIDMAT 7 TAHUN KE ATAS DINAIK KPD GRED N/W41 PENGURUSAN &PROFESIONAL.

BARU TIADA PENINDASAN DAN KETIDAKPUASAN BERLAKU DAN TRANSFORMASI DPT DIJALANKAN DENGAN ADIL

Tanpa Nama berkata...

SAYA SOKONG PENDAPAT KAWAN INI!

KALAU MAHU LEBIH ADIL, PENAMBAHBAIKKAN SKIM N DAN W, PELUANG KENAIKKAN PANGKAT DIBERI KPD N/W32 DAN N/W36 YG MEMPUNYAI IJAZAH & DAH BERKHIDMAT 7 TAHUN KE ATAS DINAIK KPD GRED N/W41 PENGURUSAN &PROFESIONAL.

BARU TIADA PENINDASAN DAN KETIDAKPUASAN BERLAKU DAN TRANSFORMASI DPT DIJALANKAN DENGAN ADIL

Tanpa Nama berkata...

Ko pandang aku, aku pandang ko... apa dia orang mencacai nie???

J29/J36/J38 sediaada dan yang diperbetulkan skim, kita ni boleh consider penyabar dan cool. Macam tak de apa-apa berlaku je...

Yang pastinya arahan pekeliling kali ni hok J, dah jelas, yang lain-lain tunggu gilere.

Patut kami dah dipanggil buat penerangan, jalankan amanah tue! Lekas le, kita orang pun blurr lagi nie... Nak sain opsyen dlm masa 30 hari, syarat tersurat/tersirat nak difikirkan juga.

Penerangan pun belum tentu kesampaian... Dari A-Z terkehel kat g... siapa tahu?

Mata tangga gaji pun tak ditunjuk dgn jelas. Apa-apa hal pun, kita tunggu penjelasan ya J17/J22/J26 Juruteknik/Pelukis Pelan sediada, J29/J36/J38 jom kita dengar sekali bila dipanggil (entah bila).

Agaknya inilah berkat setelah sabar menunggu selama 30 tahun.

Selama dalam masa 30 tahun, kepada yang tak sempat menikmatinya, pergimu kerana musibah dalam masa bertugas, innalillahiwainnailaihirojiuun, al-Fatihah, keikhlasanmu berkhidmat, diakhirat jua balasan kebajikannya.

Kepada yang sampai kena sengat tebuan tanah, hanyut dek banjir, kena usha2 dek letrik yang tak nampak alirannya tue... kita mesti lebih berhati-hati semasa bertugas, memang tugas kita amat mencabar.

Yang ditugaskan dengan komputer, otak dan kertas tu, tanpa kawan-kawan, peruntukan dan pemantauan tak jalan, kerja tak jalan juga.

Kita semua akan tetap ikhlas bersatu dan bertanggungjawab dgn amanah diberikan, di laut di darat juga di udara. Kita dinampak kecil je, namun syukur JPA dah nampak siapa kita. Paip sumbat cari kita, lampu tak nyala cari kita, siaran tergendala cari kita, apa-apa je lah, pastikan ada kita

Tanpa Nama berkata...

KALAU MAHU LEBIH ADIL, PENAMBAHBAIKKAN SKIM N DAN W, PELUANG KENAIKKAN PANGKAT DIBERI KPD N/W32 DAN N/W36 YG MEMPUNYAI IJAZAH & DAH BERKHIDMAT 7 TAHUN KE ATAS DINAIK KPD GRED N/W41 PENGURUSAN &PROFESIONAL.

BARU TIADA PENINDASAN DAN KETIDAKPUASAN BERLAKU DAN TRANSFORMASI DPT DIJALANKAN DENGAN ADIL

Tanpa Nama berkata...

BERSAMA MENGALAS TRANSFORMASI DI SEKTOR AWAM".....MOHON TRANFORMASI KUMPULAN PELAKSANA YG BERIJAZAH DAN PENGALAMAN LEBIH 10 TAHUN YG SEDANG BERKHIDMAT DI KEMENTERIAN, JABATAN DAN AGENSI DILANTIK KE GRED 41. TRANSFORMASI KUMPULAN PELAKSANA DARI PELBAGAI JAWATAN DAN GRED DAH DILAKSANAKAN, OLEH ITU TRANFORMASILAH PULAK KUMPULAN PELAKSANA BERIJAZAH KE GRED 41 HENDAKNYA....INSYA-ALLAH, AAMEEN..

Tanpa Nama berkata...

N17 sentiasa dianaktirikan macam N17 ni tak buat keje pulak. Kenapa kami tak di naik taraf? kerajaan tak nampak kami ke?

Tanpa Nama berkata...

KALAU DAPAT PENAMBAHBAIKKAN KPD 100 SKIM SEPATUTNYA SIAP BULAN MAC 2014. MENGAPA MENGAMBIL MASA TERLALU LAMA.

SAYA PERHATIKAN KPSL MEMUDAHKAN PA YG MALAS & SUKA MEMBODEK UTK NAIK PANGKAT. KALAU DAPAT JPA MEMBERI PELUANG KPD PA SOKONGAN YG ADA IJAZAH UTK NAIK KE N/W41..KALAU TIDAK TRANSFORMASI & BUDAYA SONGSANG DLM PENJAWAT AWAM AKAN MEMUDARAT NEGARA PADA JANGKA PANJANG

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Dah sebulan istihar naik gred..tapi surat opsyen...bayang pun tk nampak!!!ape citer nie boss?..

Isnin, November 25, 2013 12:11:00 PG
...................................

betul ler..bayang2 surat opsyen pun tak nampak lagi..diorang tunggu sampai tarikh sebulan pekeliling keluar agaknya..6.11.2013- 6.12.2013..kita tunggu jelah dulu dengan sabornya..

Tanpa Nama berkata...



KALAU BOLEH 186 SKIM YG BELUM DINAIKTARAF DIBERI KEUTAMAAN SEBOLEH2 NYA PADA MAC 2014

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Tuan presiden ceupacs,

Saya ingin memohon tuan membuat penilaian yang baik tentang kenaikan gred 17 samaada j17 dan c17 , atau kenaikan gred kp 11 ke kp 17....

Btlah penilaian dengan baik bukan sahaja melibatkan kenaikan gaji dan elaun untuk membantu mereka yang susah tetapi kena mengambil kira sentimen atau jangan menyusahkan urusan dalam menjalankan kerja di semua jabatan kerajaan dengan menaikkan pangkat secara mudah dan senang tanpa mengira semua perkara. Ini kerana gred 17 naik ke 27...menyebabkan sukar unruk bekerja sekiranya dl gred 27 yang sedia ada kekal di gred itu...fikirkanlah mereka yang berada di gred 27 sedia ada dari segi motivasi diri mereka..,.mereka mempunyai diploma dan pengalaman dalam kerja mereka. Mereka juga mengawal gred 17 dibawahnya....jika semua gred 17 naik ke 27...sepatutnya mereka juga diberi peluang kenaikan pangkat secara mudah seperti gred 17 naik ke 27... sekurang kurangnya di gred 32....ataupon terus ke gred 41... bagi mereka yang mempunyai ijazah yang berkenaan....

Seperti tuan maklum kenaikan gred 17 ke 27 ini berlaku kepada juruteknik dan pembantu makmal di universiti... adalah tidak adil dan menjatuhkan motivasi pegawai di jawatan 27 dengan menaikan pangkat gred 17 secara saluran mudah. Wajarkah menaikkan satu golongan pekerja dan menjatuhkan pula semangat golongan lain terutama mereka yang ada diploma ini...orang yang berada di tengah2..., janganlah tuan perlekehkan mereka ini.... fikirlah hati dan perasaan mereka.... dan golonga ini juga ramai.....lebih terasa lagi bila 17 dl anak buah kiter sekarang sama gred...kalu kena batang hidung sendiri baru lah hang nak rasa...

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gred kepada 17 kepada 27 atau gred 11 ke 17.... dengan mudah perlu diambil kira kenaikan pangkat kepada gred 27 atau 17 sedia ada yang bekerja bersama. Ini bermaksud jika pembantu makmal contohnya akan dinaikan kepada 27... gred 27 atau bos nya dulu juga perlu dinaikkan secara otomatik kepada 32 dengan menukarkan post c27 kepada c32 tanpa ada kekosongan post c27... dengan ini boleh menjaga hubungan dan tidak merosakkan persekitaran kerja di sesuatu jabatan kerjaan. Staf yang gred 27 sedia ada juga mungkin akan bekerja dengan lebih baik tanpa gangguan emosi dan motivasi diri... disamping staf c17 tadi akan terus menghormati ketuanya. Ini satu benda yang sukar dan jarang untum diambil kira tetapi perkara inilah yang banyak memberi gangguan kepada perkhidmatan. Anda sebagai pengerusi ceupacs patut lebih bijak dalam membuat percaturan bukan sekadar memenuhi permintaan ahli yang ramai dengan membiarkan mereka yang lain dalam emosi yang tidak berpuashati. Jagalah semua penjawat awam supaya pentabiran lebih mudah. Cuba pikirkan kalau ada 2 jawatan ksn atau perdana menteri atau jawatan presiden ceupacs? Bagaimana agaknya perasaan tuan.. kalo mahupon dinaikkan gred dan gaji timbalan presiden ceupacs jangan pula menindas presiden ceupacs dengan mewujudkan lagi satu jawatan yang sama tanpa ambil kira semua perkara.... jadi sekurang2 nye presiden ceupacs diberilah gred yang lebih tinggi sedikit.... organisasi dan pentadbiran persatuan menjadi lebih baik..takdelah perpecahan dan tidak puashati....jagalah keharmonian di jabatan2 kerajaan yang sedia ada....jangan sampai terkena kepala sendiri baru rasa nak meraung...

Tanpa Nama berkata...

Nda payah kaji la, lg tak bikin sakit hati, kalau setakat GAJI DIPINDAHKAN ke skim baru hanya naik rm0.05 apa gunanya, perabis duit kerajaan ja buat kajian.

Tanpa Nama berkata...

skil gaji kumpulan sokongan dan kenaikan gaji tahunannya dah terlalu ketinggalan. beza dengan kumpulan p&p macam langit dengan bumi. cuepacs dan kerajaan kena betulkan perkara ini !!!

Tanpa Nama berkata...

Tahun depan kerajaan akan tukar kump pelaksana kpd pnp manakala pnp akan memegang jawatan kump pelaksana pula. Jawatan semua ketua pengarah dipegang oleh gred 17 PT lah.
Dah tu pasti mereka akan berhenti menyalak soal gaji ni. N17 layak sgtkah dpt gaji yg hanya berbeza puluhan ringgit je dgn gred 41? Kalau engkau ni yg berkuasa semua benda kat malaysia diterbalikkan atau disamaratakan. Inilah dasar negara komunis dan jika engkau nak sgt kenapa tak berhijrah ke negara2 komunis spt negara cina? Mudah sgt engkau nak muaskan nafsu serakah kau ni tanpa lihat apa pendapat org lain.

Tanpa Nama berkata...

Sebab dikalangan N17 ramai 'kucing kurap' yg mengiau siang malam minta gaji dan gred dinaikkan. Org dah terlalu bosan dgn N17 yg suka sgt banding hal gaji dan buat fitnah terhadap gred jawatan lain. Org tau semua tu.

Tanpa Nama berkata...



Salam,

Tuan presiden ceupacs,

Saya ingin memohon tuan membuat penilaian yang baik tentang kenaikan gred 17 samaada j17 dan c17 , atau kenaikan gred kp 11 ke kp 17....

Btlah penilaian dengan baik bukan sahaja melibatkan kenaikan gaji dan elaun untuk membantu mereka yang susah tetapi kena mengambil kira sentimen atau jangan menyusahkan urusan dalam menjalankan kerja di semua jabatan kerajaan dengan menaikkan pangkat secara mudah dan senang tanpa mengira semua perkara. Ini kerana gred 17 naik ke 27...menyebabkan sukar unruk bekerja sekiranya dl gred 27 yang sedia ada kekal di gred itu...fikirkanlah mereka yang berada di gred 27 sedia ada dari segi motivasi diri mereka..,.mereka mempunyai diploma dan pengalaman dalam kerja mereka. Mereka juga mengawal gred 17 dibawahnya....jika semua gred 17 naik ke 27...sepatutnya mereka juga diberi peluang kenaikan pangkat secara mudah seperti gred 17 naik ke 27... sekurang kurangnya di gred 32....ataupon terus ke gred 41... bagi mereka yang mempunyai ijazah yang berkenaan....

Seperti tuan maklum kenaikan gred 17 ke 27 ini berlaku kepada juruteknik dan pembantu makmal di universiti... adalah tidak adil dan menjatuhkan motivasi pegawai di jawatan 27 dengan menaikan pangkat gred 17 secara saluran mudah. Wajarkah menaikkan satu golongan pekerja dan menjatuhkan pula semangat golongan lain terutama mereka yang ada diploma ini...orang yang berada di tengah2..., janganlah tuan perlekehkan mereka ini.... fikirlah hati dan perasaan mereka.... dan golonga ini juga ramai.....lebih terasa lagi bila 17 dl anak buah kiter sekarang sama gred...kalu kena batang hidung sendiri baru lah hang nak rasa...

___________________________________

dia boleh libatkan KP11 pulak.

masalah yg sama berlaku kepada gred KP11, apabila gred 1-10 dinaikkan ke gred setara srp/pmr (gred 11)
dan gred 11 bagi lain-lain klasifikasi skim perkhidmatan yg terlebih dahulu 'diupgredkan' ke gred 17.
bagaimana? dari segi moralnye, tidakkah motivasi mereka down?.

Tanpa Nama berkata...

untung j17 naik ke j29. yang merana j29 sedia ada. dahla belajar ambik diploma 3-4 tahun siap hutang PTPTN lebih daripada yang ambik sijil. j29 sedia ada terima sajalah dan bayarlah PTPTN korang tu. tak da masalah jika j17 naik ke j29 tapi bagilah sedikit imbuhan sebagai penghargaan. kesian kat mereka.

Tanpa Nama berkata...

Mengupgredkan sesuatu jawatan rendah ke jawatan yg lebih tinggi secara yg berlaku kpd beberapa skim perkhidmatan skrg adalah dialu2kan tapi ada sedikit kekesalan kerana timbul ketidakpuashatian dikalangan pegawai sedia ada dlm gred tinggi berkenaan. Jika ingin keadilan maka sepatutnya anggota dlm gred tinggi berkenaan dinaikkan juga, contohnya jika pegawai dlm gred N11dinaikkan ke gred N17 maka secara adilnya pegawai sedia ada dlm gred N17 pula dinaikkan ke gred N22....dan seterusnya utk semua gred tanpa mengira skim/gred. Jika cara ini yg digunapakai maka semua PA akan berpuashati.Jgn membuat transformasi sekadar lepas batok ditangga je jika ada pula kump yg kerugian.

Tanpa Nama berkata...

KALAU DAPAT PENAMBAHBAIKKAN KPD 186 SKIM SEPATUTNYA SIAP BULAN MAC 2014. MENGAPA MENGAMBIL MASA TERLALU LAMA.

SAYA PERHATIKAN KPSL MEMUDAHKAN PA YG MALAS & SUKA MEMBODEK UTK NAIK PANGKAT. KALAU DAPAT JPA MEMBERI PELUANG KPD PA SOKONGAN YG ADA IJAZAH UTK NAIK KE N/W41..KALAU TIDAK TRANSFORMASI & BUDAYA SONGSANG DLM PENJAWAT AWAM AKAN MEMUDARAT NEGARA PADA JANGKA PANJANG

Tanpa Nama berkata...



KALAU BOLEH 186 SKIM YG BELUM DINAIKTARAF DIBERI KEUTAMAAN SEBOLEH2 NYA PADA MAC 2014

Tanpa Nama berkata...

KALAU BOLEH 186 SKIM YG BELUM DINAIKTARAF DIBERI KEUTAMAAN SEBOLEH2 NYA PADA MAC 2014

PERKARA INI PATUT DIBERI KEUTAMAAN OLEH CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

boleh nak naikkan gaji semua skim. dengan syarat elaun *EHEM* kerabat *EHEM* diraja *EHEM* dan semua elaun *EHEM* sultan tu tarik semuanya atau kalau kesian sangat tarik separuh je. percayalah, penjimatan daripada pemberian elaun kepada manusia yang jadi boneka dan simbol kat atas tu boleh digunakan untuk membiayai kenaikan gaji penjawat awam. penjawat awam sekurang-kurangnya buat kerja, datang ke pejabat pun guna kenderaan sendiri, pakai pakaian biasa, bukannya duduk atas singgahsana, bukannya makan bersuap, berak dicebokkan, mandi disabunkan, dan pakai tengkolok emas.

ada berani??????

Tanpa Nama berkata...

Mana pembantu tadbir yang telah diarahkan oleh ketua jabatanuntuk membuat surat opsyen utk AAO baru ni....dah siap lom....tangan dah gatal nak sain opsyen ni....dah sabar nak jadi G27 ni....amin..rezeki anak2...syukur alhamdulilah

Tanpa Nama berkata...

Yup betul ler...kawe pung dah tak sabar nsk saing opseyeng ning...he3

Tanpa Nama berkata...

Sokong sangat awk punya komen/kenyataan tu...tahniah

Tanpa Nama berkata...

Dengar cerita 10 Disember 2013 awk semua AAO baru akan sain opsyen tu....tahniah dari kami Pembantu Tadbir yg malang ni...CUEPACS tolong lah kami pembantu tadbir dpt N19 pun ok gak...

Tanpa Nama berkata...

Tahniah semua AAO baru G27 tu ya....kami mengalu-alu kan kehadiran awak semu ke rumah Penolong Pegawai Pertanian....semakin ramai lah ahli Persatuan Penolong Pegawai Pertanian...syukur alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Yup betul ler...kawe pung dah tak sabar nsk saing opseyeng ning...he3

Tanpa Nama berkata...

Bernas2 dan tepat sekali anda punya komen tu saya sokong 200% ......he3

Tanpa Nama berkata...

kalau ikut tarikh sebulan lepas pekeliling keluar 6/12/2013 ni ler tarikh akhir opsyen baru di serah..masih menunggu dgn sabornya..buat masa skrg belum nampak bayang2 nya opsyen baru..

Tanpa Nama berkata...

Yg dikira sebulan tu bermula dari tarikh keluarnya borang opsyen dan bukannya dari tarikh pekeliling dikeluarkan....jabatan pertanian akan sain opsyen pada 10 Disember 2013...saya rasa maybe yg skim lain pun dalam tarikh yg sama juga ....sabar ya...rezeki kita tu kita akan sama2 dapat juga

Tanpa Nama berkata...

“Ketua Jabatan diminta segera melaksanakan urusan penawaran opsyen pertukaran pelantikan kepada pegawai terbabit. Tempoh tawaran opsyen adalah 30 hari dari tarikh surat dikeluarkan,”katanya.

“Bagi perkhidmatan negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan, ia tertakluk kepada 30 hari daripada tarikh pekeliling perkhidmatan dikeluarkan,” katanya.
..................................sy ambil petikan ni le yg faham sebulan dr pekeliling di keluarkan..pepun btl kata tuan, kalau rezki tak kemana..brtahun boleh brsabor tak kan nak tunggu opsyen baru x leh sabor

Tanpa Nama berkata...

Insyaallah lebih kurang 2 minggu PA yg terlibat akan sain opsyen ......rezeki anak2 untuk awall januari 2014....Pembantu Tadbir tengah bertungkus lumus membuat surat opsyen utk Pembantu Pertanian dan Juruteknik yg skim meteka telah dijumudkan....amin

Tanpa Nama berkata...

Buat duit tanpa modal..... cuma click dan register shj. X rugi cubakan http://bit.ly/1cUF5D4

Tanpa Nama berkata...

MACAM MANA NAK MENGUKUR SESEORANG IALAH DGN SEGOLONG IJAZAH DAN PENGALAMAN KERJA. OLEH YG DEMIKIAN PENJAWAT AWAM KATEGORI SOKONGAN YG BERKHIDMAT MELEBIHI 10 TAHUN & MEMPUNYAI IJAZAH ADALAH LEBIH BERKUALITI DAN MANTAP DARI SEGI ILMU & PENGALAMAN

MAKA BAGI MENTRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM , PA SOKONGAN YG LAMA BEKERJA DAN MEMPUNYAI IJAZAH PATUT DI BERI JAWATAN P&P 41

Tanpa Nama berkata...

Rezeki anak2 tu...jgn jadi golongan PHD kat ofc ya....semua rezeki tu datangnya dari Allah S.A.W.....kita sebagai manusia hanya berusaha dan berikhtiar sahsja....lepas tu berdoa seterusnya bertawakal.....rezeki anak2 tahun 2014 utk skim yg dijumudkan...amin

Tanpa Nama berkata...

ITU LAH SEMUA BRG & PERKHIDMATAN DAH NAIK. TERKINI TARIF ELETRIK DAH NAK DINAIKKAN.

U ORG PATUT SOKONG PENAMBAHBAIKKAN SKIM & KENAIKKAN PANGKAT. JANGAN CEMBURU YG ADA IJAZAH & BERPENGALAMAN KERJA SEBAB USAHA & KETEKUNAN MEREKA

NAIKAN PA GRED N/W 32, 36 YG TELAH BERTUGAS 15 TAHUN KE GRED P&P N/W41 UNTUK TUJUAN PENAMBAHBAIKKAN

Tanpa Nama berkata...

Tanggungjawab anda... amanah dari JPA. Setakat tayang slide taklimat, (cut & paste dari Pekeliling), pastue baca balik...! ramai yang boleh.

Yang denga taklimak, kerut dahi gok! Nak saing, dok pahe, pahe hok mache bache soghe2, samo jo.

Dok payoh maghie, senne.

Tanpa Nama berkata...

Memang susoh nak puaskan hati manusia ni cek oiii... walau apapun, agak gak pekdah kajian ni daripada takde langsung... "...akan tetapi amat sedikit di kalangan kamu yang bersyukur..."

shawn berkata...

baru-baru ni ada tersebar di media-media sosial berkenaan penambahbaikkan 252 skim yang tercicir beberapa tahun dulu. entah betul entah tidak isi kandungannya. tapi sekiranya betul, satu berita sedih buat skim N. rasa-rasanya skim N ni, paling ramai penjawatnya. tapi paling terpinggir nasibnya jika dibandaingkan dengan skim-skim yang lain. sebagai contoh skim J. Dengan kelulusan sijil pun dah boleh dinaiktaraf ke JA 29. skim N ni, bukan setakat sijil, stpm, diploma, ijazah, master pun kadang2 ada. mana ada amalan dalam dunia ni golongan majoriti terpinggir. tapi dalam perkhidmatan awam di malaysia, golongan penjawat skim N adalah yang paling dipinggirkan. patutnya golongan ni yang perlu diberi perhatian dan sumbangan mereka diiktiraf oleh pihak kerajaan. Ni gaji N11 yang berkhidmat 5-6 tahun pun dah dekat nak cecah gaji N17 yang dah lebih 10 tahun berkhidmat. PM Najib tau ke ketidakadilan yang berlaku ni. harap2 ada yang bagi tau. jangan sampai mcm kes sbpa. bukan dengki dengan PAP ni. tapi sejak beberapa tahun kebelakangan ni, diaorang dah 2 kali naik kot. dengan senarai tugas yang tak berapa nak clear, tapi kerajaan tetap naikkan golongan ni. daripada PAP jadi PAP tukar kepada Pembantu Operasi tapi kerja tetap hantar surat. N17 ni daripada tukang buat air, tukang kemas pantry, tukang kemas bilik meeting, shread kertas, pentadbir cuti, pegawai aset, pegawai stor dan macam2 lagi jawatan berkaitan pentadbiran, semuanya dijawat oleh N17. kami tahu kerajaan amat perlukan kami. sebab itu, kedudukan kami dikekalkan ditempat sekarang supaya mudah untuk mereka pergunakan kami bila-bila masa saja. memang takde siapa paksa kami kerja. mcm azih muda pun, takde sape paksa jadi presiden ceupacs. tapi kalau kami berhenti kerja sekarang, dengan usia yang semakin meningkat, berapa kerat sngt syarikat swasta nak ambil kami bekerja. berapa sngt syarikat swasta sanggup bayar kami. paling tinggi pun sama yang kami dapat sekarang. tapi memang jadi satu trend antara kerajaan-presiden ceupacs. kerajaan bagi dato dan tunaikan satu permintaan presiden ceupacs dan presiden tak tuntut banyak2 dan kemudian lepaskan jawatan dgn bergaya. hari ni dalam dunia korang semua boleh berlagak, mendabik dada, berjalan sombong sambil memandang org2 bawah ni mcm anjing. di akhirat esok korang baru tau kat mana kedudukan korang berbanding kami semua.