SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

26 November 2013

CUEPACS : TIDAK ADA TOLAK ANSUR PENJAWAT AWAM SALAH GUNA KUASA

Bernama
25/11/2013



LANGKAWI, 25 Nov (Bernama) -- CUEPACS tidak akan membela dan berkompromi dengan penjawat awam yang menyalahgunakan kuasa kerana perbuatan itu menjejaskan nama baik perkhidmatan awam negara.Presidennya Datuk Omar Osman menegaskan setiap penjawat awam wajar dihukum dan menanggung kesalahan yang dilakukan.
Penjawat awam seharusnya bekerja dengan penuh dedikasi agar Malaysia berjaya mencapai taraf negara maju pada tahun 2020, katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucapan pada seminar Transformasi Kepimpinan dan Pengukuran Integriti di sini, Isnin.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tujuh pegawai awam akan diikenakan tindakan tatatertib susulan Laporan Ketua Audit Negara 2012.
Omar berkata CUEPACS memandang berat penyalahgunaan kuasa oleh penjawat awam dan mahu masalah itu diatasi dengan tegas termasuk mengambil perhatian teguran Ketua Audit Negara.
Beliau berharap semua penjawat awam bekerja dengan rasa tanggungjawab dan mengelak dari terjebak dengan sebarang unsur yang mencemarkan perkhidmatan awam agar dapat menghadapi cabaran lebih besar pada tahun depan.
Katanya CUEPACS sedang merangka beberapa program untuk melahirkan penjawat awam cemerlang khususnya bagi yang masih muda dan mampu menyumbang idea.
Seramai 120 ketua jabatan dari pelbagai agensi kerajaan menghadiri seminar empat hari itu yang dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Kedah, Mohd Rawi Abdul Hamid yang mewakili Menteri Besar Kedah.

-- BERNAMA


88 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yes aku firsttt sila buktikan anda bkn gred n KERA ni.. hahahahahahah

Tanpa Nama berkata...

yang banyak salah guna kuasa ialah golongan ketua atau bos .. suruh anta ank dye ke sekolah lh ... suruh amek bini dye shopping lah ... suruh angkat beg dye lh ... kalaw tk markah bawah 80 ... tp tk de tindakan pun ... malah di alu-alukan plak ... abis sedara mara dye dipilih utk keje dgn kerajaan dgn alasan selagi dye ada kuasa ... ni lah masanye nk tolong sedara mara ... ank beranak ... kenapa tidak disiasat .... kesudahannya yg dipilih tk nak buat kerja ... asik nk buat keje mengadu jer....

Tanpa Nama berkata...

wau... banyaknya berita sama.. dah fenin yr... he2

Tanpa Nama berkata...

Salam, Menyokong tiada kompromi kpd penjawat awam salah guna kuasa.. Tapi hendaklah menjalankan siasatan terperinci supaya tiada penginayaan, kalau terbukti barulah dikenakan tindakan.... Sokong 100 %. Kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman menyokong kenyataan CEUPACS...Dalam masa yang sama mohon membuat Transformasi kpd golongan pelaksana yg berijazah dan berpengalaman lebih 10 tahun diserapkan ke gred jawatan 41....Insya-allah, Aameen..

Tanpa Nama berkata...

takda nak komen apa..cuma nak share respi mee kari..Cara-Cara untuk menyediakan mee kari

1) Celurkan mee dalam air mendidih dan tos untuk asingkan.
2) Buang kulit udang dan bersihkan. Selawat dan rebus kulit udang dengan 3 cawan air. Air rebusan udang boleh digunakan sebagai pemanis kuah.
3) Potong ayam mengikut citarasa masing-masing. Potong kek ikan atau bebola ikan dengan nipis.
4) Bawang merah dan bawang putih ditumbuk atau kisar untuk menumis.
5) Panaskan minyak dalam kuali dengan api sederhana. Tumis bawang merah dan bawnag putih ke dalam kuali sehingga garing. Masukkan rempah kari dan cili kering ke dalam kuali sekali. Masakkan semua bahan sehingga garing.
6) Masukkan isi ayam yang sudah dibersihkan dan kacau sehingga separuh masak. Kemudian masukkan santan untuk memekatkan kuah. Selepas lebih kurang 10 min, masukkan kek ikan atau bebola ikan, udang dan kerang.
7) Masukkan air rebusan udang dan tambahkan dua atau tiga cawan air ke dalam dengan mengikut citarasa sendiri atau bergantung kepada kepekatan kuah.
8) Masukkan daun kesum dan daun kari sebagai penambah rasa. Daun kesum dan daun kari dapat menambahkan keenakan mee kari dan lebih sedap untuk dimakan.
9) Masukkan garam secukup rasa.

Tanpa Nama berkata...

guane cuepacs hari ini kuar sampai 17 POST YG SAMA????

Tanpa Nama berkata...

Resepi ikan bakar...
1. Beli ikan di pasar...kembung/ siakap/
2. Siang dan cuci ikan
3. letakan garam kunyit secukup rasa
4. letakan atas pemanggang
5. sediakan api, kayu arang terbaik..
6. bakar perlahan2.
7. bila masak boleh lah di makan bersama nasi...
8. boleh juga di potong cili+ kicap+ bawang+ tomato+ asam limau....sebagai pencicah....

Tanpa Nama berkata...

KALAU MAHU LEBIH ADIL, PENAMBAHBAIKKAN SKIM N DAN W, PELUANG KENAIKKAN PANGKAT DIBERI KPD N/W32 DAN N/W36 YG MEMPUNYAI IJAZAH & DAH BERKHIDMAT 7 TAHUN KE ATAS DINAIK KPD GRED N/W41 PENGURUSAN &PROFESIONAL.

BARU TIADA PENINDASAN DAN KETIDAKPUASAN BERLAKU DAN TRANSFORMASI DPT DIJALANKAN DENGAN ADIL

Tanpa Nama berkata...

Harga Ikan Sardin 1 Malaysia 425 gram

Cap Ayam - RM 6.80

Cap King Cup - RM 5.60

Harga di sebuah Mini Market .

Tanpa Nama berkata...

GONG PASIR – Tindakan seorang guru wanita yang sering membawa pulang teman lelaki ke rumah pada waktu tengah malam sehingga menimbul syak wasangka jiran tetangga nyaris membawa padah apabila rumahnya diserbu pihak penguat kuasa syariah, dekat sini, awal pagi kelmarin.Ketika serbuan kira-kira jam 12.30 tengah malam itu, pasangan lelaki kepada guru sekolah rendah itu yang berada di ruang tamu difahamkan sempat melarikan diri sebaik melihat kenderaan pejabat agama tiba. 7,Julai 2013

Tanpa Nama berkata...

Klu betul buat aduan rasmi...jgn ckp saja.

Tanpa Nama berkata...

Btoi ke mung ni?

Tanpa Nama berkata...

Mohon tolakkan gred 1-11 ke gred 17... Sekrang mana da lagi PMR.. Laksanakan sekarang.. Gred 1-11 dah tak releven lagi...

Ikhlas dari Gred 17

Tanpa Nama berkata...

BERSAMA MENGALAS TRANSFORMASI DI SEKTOR AWAM".....MOHON TRANFORMASI KUMPULAN PELAKSANA YG BERIJAZAH DAN PENGALAMAN LEBIH 10 TAHUN YG SEDANG BERKHIDMAT DI KEMENTERIAN, JABATAN DAN AGENSI DILANTIK KE GRED 41. TRANSFORMASI KUMPULAN PELAKSANA DARI PELBAGAI JAWATAN DAN GRED DAH DILAKSANAKAN, OLEH ITU TRANFORMASILAH PULAK KUMPULAN PELAKSANA BERIJAZAH KE GRED 41 HENDAKNYA....INSYA-ALLAH, AAMEEN..28 tstetPr

Tanpa Nama berkata...

Tindakan yang biasa ialah .... tukar tempat berkhidmat jee ? Dipetiais jee... ( di peti ais ).

Tanpa Nama berkata...

Sedapnyer..

Tanpa Nama berkata...

Menuju tranformasi negara Maju.

Semua PA harus di kursus semula supaya ada jati diri dan sayangkan negara.
Berkhimat untuk negara tercinta dengan rela hati dan sepenuh tenaga.
Tidak mengira upah dan penat lelah, tetapi lebih puas bila melihat negara tercinta maju.
Kita sudah terlalu sibuk membina negara dengan batu dan konkrit, tetapi kita telah lupa membina rakyat untuk mengisi di dalam bangunan batu konkrit yg kita bina.
Maka kita lihat wahasil hari ini semua sempang peranang.
Kecintaan negara mula kakis, berkhidmat tidak ikhlas, mengaharapkan upah, bonus, elaun.supaya lebih..tetapi kualiti perkhidmatan masih lagi boleh di persoalkan...
Tak cukup dengan itu di sapu lagi rasuah...
Maka hari ini saya mencadangan kan PA perlu di kursus jati diri dan semangat kecintaan kepada negara...supaya kita dapat melahirkan PA yang berintegeriti tinggi.....

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR: Malaysia has a stark choice of either increasing government revenue via the goods and services tax (GST) or burdening the country by borrowing more money.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the implementation of GST was necessary as the country risked becoming bankrupt like Greece if it resorted to borrowing.

“We have to find additional sources of income and that’s why we have to implement the GST,” he said at a seminar on Strengthening the National Economy.

He said rating agency Moody’s Investors Service changed their outlook on Malaysia from neutral to positive just weeks after the GST was announced.

“This is because they know Malaysia was taking fiscal consolidation steps which are unpopular but necessary for the good of the country,” he said.

Najib lashed out at the Opposition for their mixed comments about whether they supported the GST and for clouding the issue with unfair arguments, including the high electricity bill of his official residence,

He pointed out Seri Perdana belonged to the people of Malaysia and he was occupying it temporarily just like his two predecessors.

“It has a function room. If a head of state comes, are we expected to dine in the dark?

“If the Chinese premier comes, should we use candlelight and say this is more romantic?” he quipped.

Najib said out of an entire workforce of 14 million, only 1.34 million paid income tax.

“That is just 10% who pay, and there are others who should pay but don’t,” he said.

He pointed out the definition of patriotism is fulfilling one’s responsibility to the country and this included paying taxes.

He added that the public’s expectations on the Government was always increasing, and more revenue is needed to meet these demands.

He said Malaysians cannot always depend on revenue from petroleum which will eventually run out.

Najib said the public’s fear that the GST would cause staggering price increases was unfounded.

He said 160 other countries have implemented the GST and from their experience there is only a slight increase in prices in the year of implementation.

“It is unlikely all these countries made a mistake by implementing the GST,” he said

Tanpa Nama berkata...

Cakap senang ler...... Buat belum tentu menjadi dan adil.

Tanpa Nama berkata...

Betoi dia sendiri yg cikgu perempuan tu ma. Pecah pekung di dada.... buat rekaan cerita mudah je.

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi makhluk asing ni kat sini pula. Memang bangang.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya semua ketua jabatan yg berprestasi rendah harus dipindahkan dlm tempoh 5 tahun kerana semakin lama mereka kat situ semakin bertimbun masalah yg dibawanya.

Tanpa Nama berkata...

SAMA seperti barangan harian lain, tenaga elektrik juga tidak dapat lari daripada kenaikan kos bahan api.

Hakikat itu diakui Ketua Pegawai Eksekutif MyPower Corporation Datuk Abdul Razak Abdul Majid yang mengesahkan penilaian semula tarif elektrik di negara ini dijangka dibuat tahun depan selepas kali terakhir tarif itu dinaikkan pada 2011.

Beliau berkata, pengubahsuaian tarif itu akan dilakukan kerana kerajaan tidak mampu menanggung beban subsidi semakin meningkat akibat kenaikan kos bahan api seperti gas yang digunakan untuk menjana elektrik.

Menurutnya, MyPower Corporation, unit khas ditubuhkan kerajaan bagi memperbaharui industri pembekalan tenaga elektrik telah membentangkan kajian tarif elektrik yang kini sedang menunggu kelulusan kerajaan.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan jumlah kenaikan yang dijangka dikenakan kepada pengguna jika kerajaan meluluskan penilaian semula tarif itu.

Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Mahdzir Khalid minggu lalu turut mengesahkan kajian tarif elektrik baharu dijangka disiapkan tahun depan.
Menurut Mahdzir, antara isu yang sedang ditimbangkan ialah kos sumber tenaga dan impak tarif baharu itu kepada pengguna.

“Laporan itu akan dibentangkan kepada Majlis Penasihat Ekonomi Negara dan Kabinet untuk pertimbangan. Hanya selepas itu kita akan tahu jika tarif itu ditingkatkan atau sebaliknya,” tambah beliau seperti dilaporkan Bernama.


Negara perlukan IPP untuk bekalkan elektrik

Sementara itu, Abdul Razak berkata, Malaysia kini mempunyai kapasiti penjanaan tenaga elektrik 20,000MW setiap hari dan permintaan pengguna industri, komersial dan pemilik rumah adalah 16,500MW setiap hari.

Menurutnya, permintaan itu dijangka mencecah 20,699 MW pada 2020.

“Kedua-dua pihak Tenaga Nasional Bhd (TNB) dan pengeluar tenaga bebas (IPP) perlu penuhi kapasiti ini, kalau harapkan salah satu pihak sahaja memang tidak mencukupi,” katanya semasa ditemui dalam taklimat media, baru-baru ini.

Katanya, 50 peratus tenaga elektrik di Malaysia kini dibekalkan TNB dan 50 peratus lagi dibekalkan IPP.

Abdul Razak turut menyangkal dakwaan bahawa IPP mendapat keuntungan daripada subsidi bahan api oleh kerajaan, iaitu isu yang sering dimainkan di media sosial.

“Sebenarnya subsidi kerajaan itu adalah bagi gas milik Petronas yang dijual pada harga lebih rendah kepada TNB dan IPP berbanding harga pasaran dunia.

“IPP tidak dapat apa-apa keuntungan daripada subsidi bahan api itu kerana ianya terus disalurkan kepada pengguna melalui harga tarif elektrik yang rendah,” katanya.


Bil elektrik bawah RM70 tiada GST

Ditanya mengenai caj cukai barangandan perkhidmatan (GST) kepada bil elektrik pengguna, beliau berkata isi rumah dengan penggunaan elektrik di bawah RM70 setiap bulan tidak dikenakan GST.
TARIF ELEKTRIK PERLU DINAIKKAN


Kerajaan dalam pengumuman Bajet 2014 bulan lalu menetapkan GST pada kadar enam peratus bermula 1 April 2015.

Menyedari peningkatan kos hidup rakyat negara ini, Abdul Razak berkata, antara cara menghadapi kenaikan tarif elektrik adalah penggunaan tenaga itu secara cermat.

ida elina natasya berkata...

tak ada apa2 nak komen, cuma nak kongsi resepi, bagaimana nak buat kepala hotak berjambul.

1) mula-mula pergi ke kedai gunting rambut. pastikan yang betul-betul mahir jew taw.

2)suruh dia cukur ditepi kepala, sebelah kiri dan kanan hingga licin.

3)and than you kena suruh dia tinggalkan rambut yang tengah.

4)bila dah selesai, posinglah dkat cermin kedai tu, you bolehlah melihat kehandsomeman you sendiri.

5) lepas itu, bolehlah lepak bus stop, sambil ushar awek turun and tunggu bas dkat situ.

4)buat-buatlah bunyi cencorut, sambil nyanyi lagu rasa sayang hei.
kalau kena lempang nasiblah. tidak mengapa boleh cuba lain kali.


sekian sahaja my resepi untuk kali ini. selamat mencuba. bye.

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu kaji2 naikkan aje tarif

Tanpa Nama berkata...

Salam.. mengalas tranformasi buat 1.42 juta penjawat awam, penjawat awam sepatutnya dan semestinya berada di landasan yg terbaik samada perkhidmatan yg diberikan kepada rakyat dan pendapatan penjawat awam itu sendiri berada di tahap pendapatan serderhana tinggi, latihan, kursus, taklimat, seminar dan apa saja yg memberi pengetahuan serta ilmu kepada penjawat awam tidak kira apa pun jawatan mereka dari gred serendah-rendahnya ke gred setinggi-tingginya supaya mereka berada di tahap pemikiran kelas pertama di dunia. Bagi menambahkan semangat berkerja dan daya saing di kalangan penjawat awam, kebajikan penjawat awam perlu di utamakan spt pemilikan rumah bagi seisi keluarga, pemilikan kenderaan bermotor, suasana berkerja yg menyeronokan, suami-isteri berkerja di satu tempat, kemudahan infrakstruktur bagi memudahkan aktiviti penjawat awam dan akhir sekali gaji dan elaun yg setimpal dgn kos sara hidup sekarang. Gaji dan elaun yg setimpal bagi penjawat awam akan menghindar penjawat awam tersebut daripada anasir-anasir yg tidak sihat spt rasuah, penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan sebagainya. Begitu juga penjawat awam tidak perlu buat kerja 'part time' bagi menyara keluarga spt bawa teksi, berniaga di pasar malam dan sebagainya. Penjawat awam mesti di tranformasi dari segi gred dan gaji, tiada lagi penjawat awam berkelulusan PMR pada masa akan datang, serendah-rendah jawatan mestilah berkelulusan SPM dan ke atas, bermulanya gaji kelayakan SPM dengan gaji permulaan RM1200 ke atas.. Dengan transformasi di atas maka penjawat awam di malaysia akan berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan penjawat awam di negara-negara maju serta berfikiran kelas pertama di dunia..

Tanpa Nama berkata...

Mohon tolakkan gred 1-11 ke gred 17... Sekrang mana da lagi PMR.. Laksanakan sekarang.. Gred 1-11 dah tak releven lagi...
..............................................
Ya la, mana2 gred ini perlu dibuang terus sekiranya tuan yang empunya badan tak nak up gred sijilnya ke taraf spm atau ke atas.

Tanpa Nama berkata...

mohon kpd kjaan agar x dbyr gaji utk bkhidmat dgn ikhlas

Tanpa Nama berkata...

keranamu guru,
aku d lahir tulis buku tapi hanya mampu tulis abc,
aku d lahirkan masuk oxford tapi hanya mampu masuk kustem,
aku d lahirkan jadi engineer tapi hanya mampu jadi juruteknik,
semuanya kerana jasa guruku, dia sendiri setakat 1A spm upsr 4B dia p jadi guru,
sbb nk hidup sng dia menyusahkan aku, sendiri x pndai camna nk ajar org?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Harga Ikan Sardin 1 Malaysia 425 gram

Cap Ayam - RM 6.80

Cap King Cup - RM 5.60

Harga di sebuah Mini Market .

Selasa, November 26, 2013 10:46:00 PG

.,,.,,,k,ilngvbtcgllkoiunuy

Harga sardin CAP KING KONG pulaj RM 1.20 shj ...harga 1 MALAYSIA......la...

Tanpa Nama berkata...

hanya pandai abc je sebab memang dilahirkan bodoh,
xdpt masuk oxford sebab memang otak x cukup,
x dpt engineer sbb kemampuan x de,
bodoh sngat ka org ni..ya memang bodoh sb syarat kemasukan guru pun dia tak tau..klu nak mempertikaikan guru..lihat dulu diri tu..padanlah lu susah sakarang ni sbb dulu ko byk menyusahkan guru..rasalah siapa yg suruh..

Tanpa Nama berkata...

Dasar syaitan yg bertopengkan manusia. Tidak pernah insaf dan cerminkan diri tapi cuma pandai menyalahkan org lain meskipun kekurangan brpunca daripada tindakan sendiri. Layak sgt menjadi org bodoh dan miskin kerana langsung tak sedar kelemahan diri dan malas berusaha memajukan diri.

Tanpa Nama berkata...

Skrg baru mereka sedar langit itu tinggi. Dasar manusia pemalas sebeginilah yg banyak buat jenayah kat luar sana. Mungkn si bodoh yg hina guru diatas adalah seorang penjenayah yg berjaya mengangotai PA. Patut perangai dan cakap spt syaitan. Dasar orang pemalas dan bodoh sombong memang tidak pernah nampak kelemahan dirinya.

Tanpa Nama berkata...

Nama dah kumpulan pelaksana maka laksanakanlah tanggungjawab anda sebaik mungkin. Saya pun kumpulan pelaksana gred 29 tapi bersyukur kerana dpt kerja tetap berbanding pak tani, nelayan, buruh kasar yg kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Begitu juga para penggangur yg tidak terkial2 mencari pekerjaan. Usah kita berdengki dan marah pihak lain di atas kelemahan yg berpunca daripada kelemahan diri kita. Duit dan gaji yg lumayan bukan.segalanya kerana silap hari nyawa yg melayang. Masa kan tidak apabila ramai org miskin maka jenayah akan meningkat kerana survival - tidak ada yg sanggup mati kelaparan. Peluang pekerjaan yg banyak dgn gaji yg berpatutan.dgn kelayakan akademik harus diwujudkan dan menjadi agenda utama kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Ambil tindakan juga kepada yg cuai....
Seratus lebih skim yg trcicir dr penambahbaikan skim....81 skim je dia org nmpak.
Tahap cuai yg tidak dpt dimaafkan.

Tanpa Nama berkata...

Tiap-tiap ketua bahagian/unit/cawangan... setidak-tidaknya sebulan sekali buat perjumpaan dengan semua staff (termasuk semua gred : 11,14,17,22,26,27,29,36,38,41,44,48,52,54)

tak kan nak jumpa dengan staff bawahan tu pun protokol mcm raja. perlu majlis yang betul² rasmi.

ketua patut tahu apa masalah staff bawahan... bukan main tuding jari atau cari kesalahan saja.

ketua kena ada peranan bagi khidmat nasihat, kaunseling. bukannya amik masa lama. ramai staff bawahan mempunyai masalah, namun ketua mana yang peduli.

ketua patut tanya apa masalah dihadapi oleh staff bawahan... bukan hanya pandai bagi arahan supaya semua kerja siap... tanpa ambil tahu cara mana kerja itu perlu dilaksanakan.

staf bawahan bukan KERJA dengan KETUA... tapi... KERJA BERSAMA-SAMA KETUA. maksud, satu bahagian/cawangan/ adalah tanggungjawap bersama... sama-sama seiring walaupun gred berlainan... TEAMWORK...

ramai staf bawahan bermasalah dalam disiplin... PUNCH KAD ada... JASAD tak ada di tempat kerja. Pergi buat kejer luar... dapat rezeki bagi makan pada keluarga... anak & isteri...

jadi ketua... perkara ni sangat serious... dan perlukan transformasi... mula daripada ketua... barulah staff bawahan...

Imam kena mula dahulu, baru makmum ikut... rakyat, masyarakat tengok sikap penjawat awam... mereka nilai penjawat awam... jadi ketua... fikir fikirkan lah...

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) kumpulan professional sudah dinaikkan lama dulu. Tetapi untuk kumpulan sokongan tak ada kenaikan.
CUEPACS sila perjuangkan supaya kumpulan sokongan dapat kenaikan juga!!!

Tanpa Nama berkata...

Mohon tolakkan gred 1-11 ke gred 17... Sekrang mana da lagi PMR.. Laksanakan sekarang.. Gred 1-11 dah tak releven lagi...
..............................................
Ya la, mana2 gred ini perlu dibuang terus sekiranya tuan yang empunya badan tak nak up gred sijilnya ke taraf spm atau ke atas.
..............................................

Sekarang berapa kerat je lagi yang ada PMR. Kebanyakan SPM. Baik Jumudkan sekarang daripada nanti2 jumudkan. Akan haru biru. Kalau nak transformasi. Buat menyeluruh. Jangan tahan sana sini.. Rural party yang memerintah gov, harus telus. Jangan politikkan.

Tanpa Nama berkata...

KALAU DAPAT PENAMBAHBAIKKAN KPD 100 SKIM SEPATUTNYA SIAP BULAN MAC 2014. MENGAPA MENGAMBIL MASA TERLALU LAMA.

Tanpa Nama berkata...

Akum semua, Saya nak dengar pandangan dan pendapat korang la.

Saya adalah lepasan ijazah dalam jurusan civil engineering. Tapi masalahnya dalam bidang civil ni susah untuk mendapat pekerjaan tetap.

Skarang ni saya telah mendapat jawatan tetap di dalam kerajaan sebagai Pembantu Teknik. Kelayakan utk jawatan ini cuma diploma sahaja.

Berbaloikah kalau saya terima jawatan untuk level diploma, sedangkan saya memiliki ijazah.

Atau saya akan rugi jika menolak, sedangkan bidang civil engineering di malaysia semakin malap.

Tanpa Nama berkata...

saya kekadang sedih tengok lepasan IPTA tak ader kerjer. Ada tu ada ijazah kerjer kedai buku. walau jawatannya exec: tapi kalau gaji 700/800 nak wat mcm mana. Living cost lagi. kalau kat KL gaji 1500 kat ipoh mungkin memadai gaji 1000 jer. kasihan lagi yg langsung tak dapat kerjer.


saya kan jaga 400 pelajar politeknik, bukan semua bernasib baik. ada yg susah sangat, ada yg bila saya jumpa menanggis, hutang sana hutang sini ( ptptn la..) setiap tahu puluhan ribu keluar dgn ijazah, apa lagi diploma. so kena bandingkan diploma kejuruteraan yg menganggur dengan diploma kejururawatan yg dapat kerja. Pembantu perubatan yg guna SPM, kursus 3 tahun dan dapat kerjer selepas itu ( usia 21 tahun..) gaji RM1250

lagi satu jaminan......

Tanpa Nama berkata...

Terima tawaran Pembantu Teknik tu.. tak mengapa walaupun dibayar gaji mengikut kelulusan diploma adalah lebih baik daripada tiada kerja malah tiada gaji.. bila sudah berkhidmat dalam jabatan kerajaan lagi mudah untuk kita memohon jawatan yang lebih tinggi memgikut kelulusan yang kita ada kerana adanya pengalaman berkhidmat selain prestasi kerja yang tinggi lagi memudahkan untuk ketua jabatan menyokongya.

Tanpa Nama berkata...

ko tnya pndpt cina, tnya melayu katak bwh tempurung x hbs2 nk kje gomen, 10% je yg dgr sebut alhamdulillah 90% ckp xadil, tapi xnak pula berhenti, x tahu hntar surat resign? meh nk tlg,

kepada yang berkenaan,

tuan,

saya azrul shahizul nizam azizoon, no kp xxxxxxx, tidak lagi mahu berkhidmat kepada masyarakat malaysia sebaliknya ingin pulang ke bawah ketiak mak saya dan celah kangkang bini saya.
oleh itu saya ingin meletak jawatan sebagai guru kerana tidak mahu makan duit haram, harap perletakan jawatan saya diterima,

yang benar,
azrul shahizul nizam azizoon
kk, sabah

Tanpa Nama berkata...

penyelesaiannya kembali kpd konsep adil, meletakkan sesuatu pada tempatnya,

Spm
5A degree dan guru
4A-3A diploma
2A-1A sijil
0A buruh pembantu rumah n pekerja am,

sekarang degree dilacurkan dgn murah, x skor spm pun boleh ambil, manakala pekerjaan bertaraf degree pula terhad, sbb itu berlaku pengangguran, sedangkan muka bangla ngan indon yg duk susun troli dan cuci tandas d klia, spttnya kerja itu utk mereka yg 0A spm, sbb tu antara manifesto pakatan rakyat menghantar pulang pekerja asing supaya rakyat kita boleh ambil alih pekerjaan mereka, bn hanya tahu ambik pekerja asing sbb byr gaji murah dan lacurkan degree kpd rakyat tempatan utk beri harapan palsu, sedih

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

penyelesaiannya kembali kpd konsep adil, meletakkan sesuatu pada tempatnya,

Spm
5A degree dan guru
4A-3A diploma
2A-1A sijil
0A buruh pembantu rumah n pekerja am,

sekarang degree dilacurkan dgn murah, x skor spm pun boleh ambil, manakala pekerjaan bertaraf degree pula terhad, sbb itu berlaku pengangguran, sedangkan muka bangla ngan indon yg duk susun troli dan cuci tandas d klia, spttnya kerja itu utk mereka yg 0A spm, sbb tu antara manifesto pakatan rakyat menghantar pulang pekerja asing supaya rakyat kita boleh ambil alih pekerjaan mereka, bn hanya tahu ambik pekerja asing sbb byr gaji murah dan lacurkan degree kpd rakyat tempatan utk beri harapan palsu, sedih

***********************************

Inilah contoh kebodohan yg ditunjukkan oleh manusia yg menghantar ulasan diatas. SPM kalau tak bagus pun tapi berubah untuk jadi yg lebih baik selepas SPM adalah orang hebat kerana berubah dari tak bagus ke sangat bagus.... Jgn dok sembang bagus SPM tapi sekarang hampeh... nak sumbang pada negara pun tak ada apa2... cakap je lebih...puihhhh...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Mohon tolakkan gred 1-11 ke gred 17... Sekrang mana da lagi PMR.. Laksanakan sekarang.. Gred 1-11 dah tak releven lagi...

Ikhlas dari Gred 17

Selasa, November 26, 2013 2:28:00 PTG

---------------------------

hoho PMR dah tak relevan lagi ye sekarang? dah tak relevan lagi ye gred 1-11? kalau dah tak relevan, patut gred 1-11 sedia yang ada yang masuk guna PMR ni DIBERHENTIKAN SAHAJA. bukannya DIBERI KENAIKAN PERCUMA KE GRED 17.

senang sungguh hidup ko ye. belajar malas, ada hati nak naik mudah! puiiiiiiiiiihh!!

Tanpa Nama berkata...

BAGAIMANA PULA DENGAN PENJAWAT AWAM YANG GILA KUASA? INI PUN SAMA BAHAYANYA DENGAN YANG SALAH GUNA KUASA!

Tanpa Nama berkata...

Masih belum.mampus syaitan ni...

Tanpa Nama berkata...

Dua2 boleh dipecat jika peraturan sedia ada benar2 dikuatkuasakan. Tapi kat negara malaysia semua hangat2 tahi ayam je. Riuh/kecoh satu negara jika ada isu tapi pas tu xde apa2 tindakan diambil pun.Inilah pelik kerajaan dan rakyat malaysia. Sebab tu pesalah tidak serik2, penguatkuasaan undang2 terlampau lemah tapi cakap bukan main tinggi. Tapi buat habuk pun tak de.

Penjual Sayur berkata...

hari ni asyik kentut jer... pagi tadi makan telur + kerang...

bau ya hazab... puuuttt... arrhhh lega...

Tanpa Nama berkata...

salam, saya dah cuba try search pasal benda ni, tapi xde informasi langsung

saya cuma nak tanya, kalau kita berhenti kerja dari kerajaan/badan berkanun,

1) adakah tuntutan elaun yang dibuat sebelum berhenti akan dapat? misalnya, seseorang ni diarahkan membuat kerja-kerja luar so dibuat tuntutan elaun perjalanan dan sebagainya... lepas tu bulan depan dia resign, rasanya boleh dapat ke tuntutan tu?

2) tunggakan gaji. biasa kalau kerja kerajaan/ badan berkanun memang selalu ada tunggakan gaji, misalnya kenaikan gaji. rasa2 tunggakan tu dibayar tak kalau dah resign, contoh resign bulan 6, tapi ikut memo kenaikan sepatutnya bermula 1 januari, so adakah dia akan dapat tunggakan itu?

sekian persoalan dari saya.

Tanpa Nama berkata...

ku ni nak luah la sikit rasa hampa, sedih, geram, benci, meluat, bukannya apa.... semua member2 aku yang sama study dulu... berjawatan pegawai di gov.. ada yg cikgu... ada yg it officer putrajaya... aku jek macam xtentu arah keja macam apa tahhhh.... bukan aku xbersyukur.... tapi aku perlu fikir masa depan... company ni xbape nak besar, kdg2 goyang2... macam xstabil jek ekonomi dia....

Tanpa Nama berkata...

Ada beberapa kali membaca tentang kakitangan awam yang dikatakan “makan gaji buta”. Ya. Ada kebenarannya. Saya kira di mana-mana pun ada. Baik di swasta mahupun sektor awam. Sektor awam itu terlebih jelas kerana ia satu sektor yang sangat besar.

Beberapa dada akhbar dan ruangan forum dengan tajuk pelbagai menjurus kelemahan terhadap kakitangan awam menarik minat rakyat Malaysia. “Ada kakitangan awam berniaga waktu kerja”, “Kakitangan awam perlu fokus pada tugas, amanah”, “50,000 kakitangan awam terjebak skim cepat kaya” dan pelbagai tajuk berkaitan kelemahan dan kejelekan kakitangan awam boleh dibaca di surat khabar.

Hari ini isteri mengadu kepada saya kerana grup forum rakan-rakan sekolejnya dulu, berulang-ulang lagi menyatakan kakitangan awam ini tidak itu dan ini. Ibaratnya, buruk sahaja pada pandangan rakannya itu terhadap kakitangan awam.

Sekali lagi, saya akui memang ada kelemahan pada kakitangan sektor awam tetapi saya juga melihat ada juga sebilangan pekerja di sektor swasta juga berperilaku yang sama. Kita kerap melakukan generalization terhadap sesuau perkara. Padahal ia sebuah falasi agong. Kesilapan itu akan memberi tanggapan besar dan jika orang lain terpengaruh, adalah menjadi satu salah anggapan. Ini sesungguhnya melanggar moral dari segi sosial.

Saya suka menyatakan, saya pegawai kerajaan dan kebanyakan kakitangan awam berpegang, siapa pun yang memerintah, itu adalah tanggungjawab melaksanakan kerja terhadap pemerintah (tidak kira parti). Kata orang kakitangan awam cuka cuti, suka makan waktu kerja, suka berjual beli semasa waktu kerja, menguruskan hal anak sewaktu kerja dan sebaginya. Ya memang ada dan saya juga melihatnya tetapi saya juga melihat sebahagian mereka melakukan kerja juga pada waktu cuti atau selepas waktu pejabat. Mereka ini, tidak pula membuat tuntutan. Tambahan pula jika mereka dalam ketegori pegawai mereka hanya boleh membuat tuntutan untuk cuti sahaja dan bukannya wang ringgit.

Tanpa Nama berkata...

76,200 siswazah menganggur tidak mahir




KUALA LUMPUR 8 Mei - Statistik dari Jabatan Perangkaan menunjukkan jumlah siswazah yang menganggur di negara ini adalah seramai 76,200 orang disebabkan tidak memiliki kemahiran untuk mencari pekerjaan.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan berkata, hasil kajian Jabatan Tenaga Kerja menerusi portal Jobstreet Malaysia ke atas 1,994 responden mendapati 77.14 peratus mengaku memerlukan bimbingan bagi mencari pekerjaan.

"Hasil kajian itu juga mendapati hanya 42.59 peratus bersetuju sepatutnya siswazah tidak menghadapi masalah untuk mencari kerja berbanding 57.41 peratus mengaku mempunyai masalah untuk berbuat demikian.

"Ini jelas menunjukkan ketiadaan kemahiran mencari pekerjaan telah menyebabkan ramai daripada siswazah gagal mendapat kerja," katanya di Dewan Negara, hari ini.

Beliau menjawab soalan asal Senator Khoo Soo Seang mengenai tindakan yang telah diambil bagi mengatasi masalah pengangguran dalam kalangan siswazah yang semakin meningkat setiap tahun.

Maznah turut menjelaskan bahawa kadar pengangguran di negara ini sekarang ialah 3.1 peratus dan menunjukkan ia terkawal serta masih boleh diuruskan.

"Untuk makluman semua, kadar pengangguran di Jepun adalah 4.5 peratus, Amerika Syarikat (8.1 peratus) dan Kanada (7.2 peratus) menunjukkan masalah ini tidak begitu serius di Malaysia.

"Bagaimanapun, kementerian sentiasa prihatin dengan masalah pengangguran ini dengan menjalankan pelbagai program untuk memastikan semua rakyat mempunyai pekerjaan," ujarnya.

Jelasnya, antara program yang dilaksanakan untuk tujuan tersebut ialah menyediakan kemudahan pendaftaran serta mencari pekerjaan secara percuma melalui portal JobsMalaysia.

"Perkhidmatan itu bukan saja untuk kemudahan penganggur tetapi juga boleh digunakan oleh pekerja yang mahu mencari kerja yang lebih baik," katanya.


Tanpa Nama berkata...

Perbandingan kadar pengangguran di Malaysia dan beberapa negara pada 2011

Negara - Kadar pengangguran (Peratus)

Malaysia - 3.2

Indonesia - 6.56

Filipina - 7.2

China - 4.1

Australia - 5.3

New Zealand - 6.6

Amerika Syarikat - 8.5

Sepanyol - 22.9

Sumber: Rancangan Malaysia ke-10


Tanpa Nama berkata...

Portal jobmalaysia yg diragui kewibawaannya. Aku minta kerja yg paling minimum kelayakan pun aku tak dipanggil temuduga. Apa lagi yg mereka mahu? Adakah kerana aku bukan kaum dia? Sku sakat/kerabat dia maka aku tak layak apa2 pun?

north border berkata...

Tanpa Nama berkata...
Ada beberapa kali membaca tentang kakitangan awam yang dikatakan “makan gaji buta”. Ya. Ada kebenarannya. Saya kira di mana-mana pun ada. Baik di swasta mahupun sektor awam. Sektor awam itu terlebih jelas kerana ia satu sektor yang sangat besar.

Beberapa dada akhbar dan ruangan forum dengan tajuk pelbagai menjurus kelemahan terhadap kakitangan awam menarik minat rakyat Malaysia. “Ada kakitangan awam berniaga waktu kerja”, “Kakitangan awam perlu fokus pada tugas, amanah”, “50,000 kakitangan awam terjebak skim cepat kaya” dan pelbagai tajuk berkaitan kelemahan dan kejelekan kakitangan awam boleh dibaca di surat khabar.

Hari ini isteri mengadu kepada saya kerana grup forum rakan-rakan sekolejnya dulu, berulang-ulang lagi menyatakan kakitangan awam ini tidak itu dan ini. Ibaratnya, buruk sahaja pada pandangan rakannya itu terhadap kakitangan awam.

Sekali lagi, saya akui memang ada kelemahan pada kakitangan sektor awam tetapi saya juga melihat ada juga sebilangan pekerja di sektor swasta juga berperilaku yang sama. Kita kerap melakukan generalization terhadap sesuau perkara. Padahal ia sebuah falasi agong. Kesilapan itu akan memberi tanggapan besar dan jika orang lain terpengaruh, adalah menjadi satu salah anggapan. Ini sesungguhnya melanggar moral dari segi sosial.

Saya suka menyatakan, saya pegawai kerajaan dan kebanyakan kakitangan awam berpegang, siapa pun yang memerintah, itu adalah tanggungjawab melaksanakan kerja terhadap pemerintah (tidak kira parti). Kata orang kakitangan awam cuka cuti, suka makan waktu kerja, suka berjual beli semasa waktu kerja, menguruskan hal anak sewaktu kerja dan sebagainya. Ya memang ada dan saya juga melihatnya tetapi saya juga melihat sebahagian mereka melakukan kerja juga pada waktu cuti atau selepas waktu pejabat. Mereka ini, tidak pula membuat tuntutan. Tambahan pula jika mereka dalam ketegori pegawai mereka hanya boleh membuat tuntutan untuk cuti sahaja dan bukannya wang ringgit.


Rabu, November 27, 2013 4:45:00 PTG


*************************************************************************************************************************

betul tu... apa yg di highlight kan tu... mmg betul... kat opis saya pun gitu gak... dtg punch kad, pastu hilang... geram gak... nak tegur dia kata kita bz body... tak tegur kejer dia kita kena buat... geram wei...

boss bukan tak tau... tp tah la...

kalau dah rasa malas sgt nak kejer dan side income dia lebat... silakan resign... jangan nyusahkan rakan rakan yg lain... amanah, boleh buat sambil lewa...

Tanpa Nama berkata...

saya azrul shahizul nizam azizoon, no kp xxxxxxx, tidak lagi mahu berkhidmat kepada masyarakat malaysia sebaliknya ingin pulang ke bawah ketiak mak saya dan celah kangkang bini saya.
oleh itu saya ingin meletak jawatan sebagai guru kerana tidak mahu makan duit haram, harap perletakan jawatan saya diterima,

yang benar,
azrul shahizul nizam azizoon
kk, sabah

Rabu, November 27, 2013 12:14:00 PTG
..................................
kalau btl ko sorng guru..ko la yg paling bijak..sekurang-kurangnya jawatan yg ko tinggalkan buli beri peluang kpd yg mc menganggur..tp sa percaya ko adalah penyamar sebgai guru krna dengki dgn ketulusan dan keikhlasan guru..ko tlampau bodoh melebih-lebihi org bodoh..ko punya kebodohan x dpt diubati kecuali diri ko sendiri..kurang ajar..kacil-kecil x nak mati bila dah besar menyusahkan kerajaan..ko makan/minum/tidurla dicelah kangkang bini ko yg mmc haram tu sb belum sah kahwin...

Tanpa Nama berkata...

Tiga remaja lelaki ditahan muat turun filem tempatan dalam website dan blog

PUTRAJAYA: Tiga remaja lelaki berumur 15 hingga 18 tahun ditahan dalam serbuan di Selangor dan Pulau Pinang masing-masing pada 29 Oktober dan 8 November lepas kerana memuat turun filem tempatan tanpa kebenaran pemilik hak cipta.

Pengarah Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Roslan Mahayudin berkata, ketiga-tiga suspek yang ditahan dalam Operasi Spyglass itu diletakkan di bawah jaminan polis, dan telah dibenarkan menduduki peperiksaan PMR dan SPM.

Katanya operasi bahagian penguatkuasaan KPDNKK yang disertai 10 pegawai termasuk dari bahagian Cybersecurity Malaysia itu turut merampas tiga unit komputer riba, satu unit broadband, dua unit router dan dua unit modem bernilai RM12,000.

Antara filem yang dimuat turun ialah "KL Gangster 2", "KL Zombie" dan "Tanda Putra" dalam laman web:www.allinoneatheremovie.blogspot.com;www.pjsenter.com dan www.piratesbytez.com., kata dalam sidang media di sini hari ini.

Mereka adalah remaja pertama ditahan di bawah Ops Spyglass dan boleh dikenakan denda sekurang-kurangnya RM2,000 dan maksimum RM20,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali, jika didapati bersalah di bawah Seksyen 41 1(G) Akta Hakcipta 1987.

"Walaupun di bawah umur tindakan tetap diambil di bawah undang-undang sedia ada. Serbuan dilakukan atas aduan pemilik hakcipta dan orang ramai berhubung laman web yang dijadikan sebagai portal untuk memuat-turun atau tayangan (streaming) filem-filem tempatan tanpa kebenaran pemilik hakcipta.

"Berdasarkan soal siasat ke atas suspek, mereka memaklumkan bahawa filem-filem yang disediakan di dalam laman web/blog seliaan mereka diperolehi sumbernya daripada laman/blok lain,"katanya.

Katanya antara laman web yang paling terkenal ialah www.ganool.com yang didapati beroperasi di Jawa Timur, Indonesia yang dikendali seorang remaja, selain sumber filem lain darihttp://pencurimovie.sx dan http://moviepecah.blogspot.com.

Menurut Roslan bahagian penguatkuasaan KPDNKK juga akan mengeluarkan notis kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) untuk menghalang akses laman sesawang tersebut mengikut Seksyen 263(2) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Roslan menasihatkan ibu bapa dan penjaga agar sentiasa mengawasi dan memantau aktiviti siber anak-anak mereka supaya mereka tidak melakukan sebarang aktiviti siber yang menyalahi undang-undang. -Bernama

Tanpa Nama berkata...

keranamu guru,
aku d lahir tulis buku tapi hanya mampu tulis abc,
aku d lahirkan masuk oxford tapi hanya mampu masuk kustem,
aku d lahirkan jadi engineer tapi hanya mampu jadi juruteknik,
semuanya kerana jasa guruku, dia sendiri setakat 1A spm upsr 4B dia p jadi guru,
sbb nk hidup sng dia menyusahkan aku, sendiri x pndai camna nk ajar org?

Selasa, November 26, 2013 8:51:00 PTG
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

LAMBANG KEBIADAPAN...

Tanpa Nama berkata...

Hasil nukilan dari seekor manusia yg kecewa dan menghadapi kesempitan hidup kerana sikap malas yg tak sudah hingga ke hari kiamat. Baru sedar langit itu tinggi. Bermata satu sebab tu hanya nampak kekurangan org lain tapi buta sebelah mata utk tidak dpt nampak keburukan dirinya yg amat menjijikkan. Padan muka engkau.... hidup susah sepanjang hayat satu keturunan.

Tanpa Nama berkata...

Beginikah sikap kump pelaksana yg layak diberi kenaikan gaji dan gred? Hidup diracuni sikap hasad dengki dan berlagak seolah2 dirinya tuhan yg serba hebat. Lebih baik mampus cepat, berpura2 menjadi seorang guru konon. Maaf, org spt syaitan ni tak layak langsung diberi sebarang jawatan atau gred tinggi kerana akan terangan2sn akan salah guna kuasa. Belum apa2 pun dah sesuka hati memburuk2kan org lain apa lagi kalau dah berkuasa dan hidup mewah. Elok admin cari org syaitan ni utk dipecat. Apabila hidup susah salahkan org lain, berusaha meningkatkan prestasi kerja sgt malas tapi gaji nak berpuluh ribu. Dasar syaitan bertopeng manusia, kecik2 tak nak mati, dah besar dan hidup susah salahkan org lain.

Tanpa Nama berkata...

Agaknya inilah seekor daripada kucing kurap yg jeff oi msksudkan. Tidak sedar dirinya kurap kerana terlalu sibuk mencari keburukan guru.Kucing kurap inilah yg patut dipecat serta merta sblm semua kucing kurap belaka.

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) berkata...

Wow pertama kali masuk kat Cuepac ni macam-macam ada...

Tanpa Nama berkata...

SUAMI TERBAIK | BACA UNTUK Kurangkan STRESS |
Sekumpulan lelaki berada di bilik persalinan di salah sebuah kelab eklusif lagi mewah di pusat bandar, setelah keluar dari gym.
Tiba-tiba kedengaran deringan handphone di penjuru bilik tersebut. Seorang lelaki menjawab panggilan itu dan terjadilah perbualan seperti berikut...
"Hello?"
"Abang, ni sayang ni," "Emmm... "
"Abang masih ada di kelab lagi ke?"
"Iye."
"Sayang sekarang ni berada di shopping complex dua block dari kelab abang tu. Sayang ada nampak kain sutera terbaru. Cantik bang. Boleh ke sayang beli?"
"Berapa harganya?"
"Cuma RM 1500.00 aje..."
"O.K. Belilah. Kalau memang awak dah suka sangat."
"Ahhh..thanks bang, dan tadi sebelum datang sini sayang ada singgah di Cycle & Carriage dan tengok Mercedes model terbaru 2013. Sayang suka kat satu model tu. Dan sayang dah bincang dengan jurujualnya dan dia setuju nak bagi good price. Lagipun elok juga kita tukarkan dengan BMW yang kita beli tahun lepas tu."
"Berapa harga yang dia bagi?"
"Cuma RM 280,000 je..."
"O.K, tapi pastikan harga tu dah on the road."
"Great! Before we hang up, ada satu perkara lagi..."
"Apa?"
"Abang jangan terkejut pulak, sayang dah semak akaun bank abang dan pagi tadi sayang singgah di pejabat ejen hartanah dan sayang dapat tau rumah yang kita tengok tahun lepas tu, sekarang ni untuk dijual. Abang ingat tak? Rumah yang ada swimming pool bentuk love tu, ada taman orkid kat belakang, berhadapan dengan pantai tu. Cantik kan, bang??"
"Berapa harga yang mereka minta?"
"Cuma RM 740,000...O.K kan, bang? Dan sayang tengok dalam akaun kita boleh cover lagi harga tu..."
"Eloklah kalau macam tu, confirm cepat sebelum orang lain beli, tapi cuba dapatkan harga RM 700,000. OK?"
"OK, abang sayang, terima kasih bang. Kita jumpa malam nanti ye!! I Love You!!!"
"Bye...I Love you too..." Lelaki itu berhenti bercakap. Menutup flap handphone sambil mengangkat tangan dan memegang handphone tu lalu bertanya pada semua yang berada dalam bilik tersebut...
"ADA SESIAPA TAHU KE HANDPHONE NI SIAPA PUNYA?"
hahahahahaha... mampus la tuan punya handphone tu......kihkihkih

Tanpa Nama berkata...

Guru sekolah rendah bebas tuduhan cabul murid

PETALING JAYA 17 Okt. - Seorang guru sekolah rendah hari ini dilepaskan dan dibebaskan oleh Mahkamah Majistret di sini atas tuduhan mencabul kehormatan seorang murid perempuan berusia lapan tahun, dua tahun lepas.Majistret Ahmad Solihin Abd Wahid membebaskan Mohd Radzi Misran, 57, selepas mendapati pihak pembelaan berjaya menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan di akhir kes pembelaan.Pada 30 November tahun lepas, mahkamah sama melepaskan dan membebaskan Mohd Radzi daripada pertuduhan itu tanpa memanggilnya membela diri selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya.Bagaimanapun, pihak pendakwaan mengemukakan rayuan ke Mahkamah Tinggi Shah Alam berhubung keputusan itu.Pada Ogos lepas, Mahkamah Tinggi membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan memerintahkan Mohd Radzi membela diri terhadap pertuduhan mencabul itu.Hari ini, dalam penghakimannya, Ahmad Solihin selepas mendengar pembelaan guru itu, mendapati keterangan saksi pendakwaan tidak dapat menyokong keterangan mangsa."Keterangan saksi pendakwaan yang lain hanya berdasarkan cerita mangsa dan bukannya melihat sendiri kejadian itu. Malah, keterangan mangsa juga bercanggah dengan keterangan saksi lain semasa menceritakan bagaimana tertuduh mencabulnya."Tidak ada saksi lain yang dipanggil dalam kalangan pelajar kelas itu memberi keterangan bagi menyokong keterangan mangsa. Tindakan tertuduh juga didapati adalah sifat yang selari dengan tugas seorang guru dalam menangani karenah murid-murid dalam bilik darjah," katanya.Tertuduh didakwa menggunakan kekerasan jenayah terhadap kanak-kanak itu dengan niat hendak mencabul kehormatannya di sekolah rendah tempat dia mengajar di Subang Jaya di sini antara 1.30 tengah hari dan 6 petang, 29 Mac 2011.Dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukuman itu, jika sabit kesalahan.Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nur Aifaa Che Abdullah manakala tertuduh diwakili peguam Datuk Suraj Singh. - BERNAMA

Tanpa Nama berkata...

KALAU BOLEH 186 SKIM YG BELUM DINAIKTARAF DIBERI KEUTAMAAN SEBOLEH2 NYA PADA MAC 2014

SEBAB KOS SARA HIDUP YG MENINGKAT & MEMBEBANKAN PENJAWAT AWAM

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR - Kira-kira 82 peratus syarikat tempatan tidak akan menangguhkan pelaksanaan dasar gaji minimum kebangsaan, demikian menurut hasil daripada kaji selidik yang dijalankan oleh Persekutuan Majikan Malaysia (MEF).

“Kaji Selidik Gaji bagi Eksekutif dan Bukan Eksekutif 2013”, yang dijalankan antara Jun dan September itu, mendedahkan bahawa separuh daripada responden menyediakan latihan untuk meningkatkan kemahiran pekerja asing mereka sebagai langkah untuk menghadapi pelaksanaan gaji minimum kebangsaan pada 1 Januari 2014.

MEF ialah organisasi pusat bagi majikan sektor swasta di Malaysia.

Kaji selidik itu dijalankan terhadap 257 syarikat ahli yang melibatkan 13,568 eksekutif daripada 196 kedudukan asas serta 32,808 bukan eksekutif dalam 155 kedudukan asas daripada sektor pembuatan hingga bukan pembuatan.

"Bagaimanapun, 68.4 peratus daripada syarikat yang menyertainya menunjukkan bahawa penyusunan semula pakej gaji dan meningkatkan produktiviti merupakan dua cabaran utama dalam melaksanakan dasar gaji.

“Sejumlah 83.9 peratus syarikat yang menyertainya mahu kerajaan menyediakan insentif cukai sebagai satu daripada langkah untuk meringankan bebanan syarikat akibat daripada pelaksanaan gaji minimum,” kata Presidennya Tan Sri Azman Shah Haron pada sidang akhbar di sini, semalam.

Kaji selidik itu juga mendedahkan bahawa purata kenaikan gaji bagi eksekutif agak tinggi pada 6.31 peratus pada 2013 berbanding 6.29 peratus pada 2012.

Purata kenaikan gaji bagi bukan eksekutif meningkat sebanyak 6.78 peratus daripada 5.83 peratus pada tahun sebelumnya, kata Azman. - Bernama

Tanpa Nama berkata...

Dalam geram, aku sedih kerana profesion perguruan dipandang rendah oleh seseorang bergelar engineer!Seolah-olah, si engineer tu lahir-lahir je dah jadi engineer,Rendah-rendah kerja cikgu, aku rasa confirm kalau tak de cikgu Cik Lyana tu tak boleh jadi engineer.(Betul ke engineer?Cakap macam budak tak abis sekolah). Manalah dia dapat idea tulis entry paling buruk sepanjang aku jumpa.Yang di bawah ni, aku ambil dari Facebook.Memang sebijikkkkkkkk apa yang aku nak cakap.Orang tak tau, cikgu-cikgu macam kami ni selalu menangis dalam hati.

Hahaha.. Dalam ranking penjawat awam ni kerja cikgu paling best.. Bila bawa budak keluar sekolah kena bertanggungjawab sepenuhnya dengan pelajar tuh.. dia dah jadi parent budak tu la katakan.. kita nak minum pun kena juga budak tu minum sekali.. sama gak makan.. takkan nak makan depan budak sendiri.. pendek kata banyak perbelanjaan luar tu guru kena tanggung bukan setakat untuk diri sendiri tapi untuk budak juga.. bila di rumah buat persediaan paling kurang kena la ada power point atau nota edaran.. buat siang anak-anak sendiri akan terabai.. buat malam bini sendiri terabai.. klu laki bini guru? anak akan diberikan pada amah.. (untung jadi guru) bila menjelang ujian, kena pulak sediakan soalan.. sediakan tu senang.. tapi bila sampai masa cek sekali lagi buat siang abaikan anak-anak.. buat malam abaikan bini.. kerja guru senang..
kerja separuh hari je.. ya separuh hari.. kerja pagi bagi pelajar nota dan latihan. sebelah petang menanda buku latihan.. senang kerja guru banyak cuti.. hujung minggu cuti.. tapi biasanya hujung minggu tu digunakan untuk kelas tambahan.. tak semua ada kelas tambahan.. ya memang tak semua.. tapi sekolah juga ada program lain pertandingan antara sekolah.. nak jadi sekolah paling cantik.. website paling update.. sekolah Lestari, UBK Terbaik.. Pengurusan Sekolah Terbaik.. mula-mula peringkat daerah.. kemudian peringkat bahagian.. lepas tu peringkat kebangsaan lagi.. ada juga pertandingan ko-kurikulum.. bagus kalau ada budak latihan 1 bulan dah jadi juara.. nak jadi juara kena sepanjang tahun dan tak ada sekolah yang luluskan latihan ketika waktu pembelajaran.. seronok jadi guru.. tiap-tiap hari kena berlatih bersama pelajar.. bila jadi guru ni.. seronok.. ada macam-macam meeting.. meeting pentadbiran sekolah... meeting guru paling kurang 3 kali setahun.. sekolah saya dah 5 kali dah.. meeting kokum, meeting ko-kurikulum, meeting panatia, meeting kewangan, meeting disiplin, PIBG ni belum lagi meeting sambutan pelbagai acara di sekolah.. hari koperasi, hari bumi, lawatan luar, anugerah kecemerlangan, penilaian pelbagai pertandingan, sukan sekolah, larian kpm, kalaulah setiap benda ni paling kurang 2 kali meeting... wow! paling seronok jadi guru.. meeting berlambak! semua meeting ini tidak diadakan ketika waktu P&P.. campur lagi pulak pelbagai kempen baru diperkenalkan.. 1m1s, guru penyayang.. WOW! paling meriah la jadi guru ni..

Tanpa Nama berkata...

Kepada guru yang layak, terima kasih!
Kepada guru yang upsr pon x skor tapi nak ajar orang skor upsr, tggu d mahkamah akhirat kelak!

Tanpa Nama berkata...

Ya lah, engkau ni memang beruntung sgt dilahirkan terlalu sempurna sdgkan org lain banyak kelemahan. Patut gaji dan gred engkau pun tertinggi iaitu gred Turus. Nasihatlah sepuas hati kau org2 yg tidak sempurna ni.

Tanpa Nama berkata...

X nak kerja? Berhenti! kpm x perlu kan nko, kpm perlu org yg ikhlas jadi guru je.

Tanpa Nama berkata...

Seekor syaitan yg berlakon menjadi guru. Puas juga kerana walapupun tak berjaya menjadi guru sebenarnya tapi berjaya dlm blog ceupacs ni. Engkau ni betul2 menambahkan dosa setiap hari kerana tak reti nak.berusaha buat kerja yg lebih baik. Patut tidak gaji tak pernah cukup.

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah naik gred 41, x layak dipanggil kumpulan pelaksana lg..

Tanpa Nama berkata...

http://Dollar4invite.com/?id=adergunners
or
http://www.earnparttimejobs.com/index.php?id=4861998

Tanpa Nama berkata...

Selepas ibu bapa, saya paling hormat guru-guru saya, kerana didikan merekalah saya dpt masuk U, hidup senang-lenang dan hidup sbg manusia bermaruah.

Cikgu wawasan berkata...

Salam

Meletakkan semua kesalahan kerana kegagalan diri atas bahu guru adalah tidak adil kerana yang membuat dasar bukan guruguru tetapi sang pemerintah. Mereka yang membenarkan bodoh mengajar supaya senang dikontrol. Jadi luahkan lah rasa tidak puas hati kepada pemerintah dan maafkanlah guruguru anda. Disitu letaknya peribadi mulia :)

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) berkata...

wow..ramai marah kan guru yer..nape erk..

Tanpa Nama berkata...

bg sa marah guru sb mungkin:-
1.Ramai menggap gaji ruru tinggi menyebabkan ada yg dengki..walhal dikalangan PA P&P atau pelaksana gaji guru la yg terendah..rujuk pekeliling gaji min-mix..
2. Ramai x puas hati dengan laluan kenaikan pangkat 8 th time base..padahal bukan guru ja yg menikmati peluang tersebut
3. peruntukan cuti banyak konon, setengah hari kerja..itu anggapan orang yg bukan dalam goloongan guru.. setengah hari tu untuk mengajar/mendidik pelajar dlm kelas..masa selebihnya kerja menyemak latihan, buat persediaan, kegiatan kokurikulum dan byk lagi sehingga masa tidak mencukupi untuk menyelasaikan kerja guru..
(1,2,dan 3 ni...dapatan dr komen-komen golongan pengutuk)

lain2 sb:-
- mungkin dendam krn tidk puas hati dgn seseorang guru sewaktu di sekolah dahulu
-org yg mengutuk ni mungkin pernah memohon jd guru tapi x dpt krn sb2 tertentu menyebabkan dia x puas hati
-pengutuk ni mgkin ada sekolah yg x perlu guru sb tu la dia kutuk guru
-byk lagi sb p mls nak tulis
....kesimpulannya golongan yg suka mengutuk guru ni adalah golongan yg x tau reti mensyukuri curahan ilmu yg guru beri pd mereka..kerana dikuasai oleh hasad dengki..) ***namun dr pd ratusan ribu guru ni mungkin benarlah ada sebilangan mereka yg memang wajar dikomen tp harap2 jgn la sampai menyumpah, menjatuhkan kerjaya guru dan mengutuk bagaikan semua guru ni bersalah...tq)

Tanpa Nama berkata...

Walau apa pun biar saja mereka buat fitnah dan maki hamun guru. Mungkin si PA jahanam ini terlalu stres dgn keadaan gajinya yg tak cukup maka dgn mengalih perhatian untuk mengutuk guru mungkin dpt menghilangkan stresnya. Samalah spt perokok, kaki botol dan penagih dadah yg menjadi kurang siuman apabila tidak dpt melepaskan gian mereka. Gaji guru tidak akan diturunkan, guru2 tidak akan dipecat, jawatan guru tidak akan dimansuhkan, gred jawatan guru tidak akan diturunkan, guru2 tidak akan turun pangkat meski pun si jahanam PA membuat pelbagai tohmahan, provokasi dan komen2 buruk terhadap guru SEBAB tanpa guru semua manusia di muka bumi ini takkan hidup semaju sekarang termasuk si jahanam PA yg pasti buta huruf dan.buta angka tanpa guru.

Tanpa Nama berkata...

gred bwahan kes kecik jer kena tindakan mcm2..klu gred atasan kes terang lagi bersuluh kena tindakan pun ambil syarat jer lps tu bebas..undang2 pilih bulu

Tanpa Nama berkata...


KALAU BOLEH 186 SKIM YG BELUM DINAIKTARAF DIBERI KEUTAMAAN SEBOLEH2 NYA PADA MAC 2014

PERKARA INI PATUT DIBERI KEUTAMAAN OLEH CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

Bongkak! Kerana guru upsr pun x skorlah ramai orang hanya celik huruf dan angka sedangkan mereka d lahirkan kuasai 7 bahasa. Jika guru layak seperti di sweden maka rakyat kita juga sama spt mereka yg kuasai 4 bahasa minimum. Tggu d akhirat nnt guru2 x layak! Dan terima kasih guru2 layak!

Tanpa Nama berkata...

Aku pn tk paham....ada jugak yg mengutuk guru.
Yg kutuk pastinya pernah masuk sekolah....guru jugak yg ajar dia!

Tanpa Nama berkata...

Kemajuan dalam pendidikan pun tidak dapat di jalankan seperti PPPSMI dan sekolah aliran engliah kerana gurugurunya tidak cukup pandai untuk menjalankannya. Akibatnya terpaksandihentikan dan sistem pendidikan kita kembali kepada yang mundur yangbhanya mengahsilkan pekerja gomen.tidam mampu buka syarikat besar. Terima kasih guru.

Guru wawasan berkata...

Seperti yang aku kata hang x boleh blame guru 100% sebab bukan depa yang buat dasar. Pemerintah yang buat dasar bagi bodoh boleh mengajaq. X adil sangat hang blame guru, x ada adab. Hang blame Pemerintah lah ngong.

Tanpa Nama berkata...

AS'SALAMUALAIKUM... KEPADA SESIAPA YG BERKENAAN...

NAK BERTANYAKAN SATU SOALAN .. LA... GURU-GURU KAFA DINEGERI - NEGERI DAPAT BONUS TAK.... SEBAB DARI TAHUN-TAHUN LEPAS DI SESETENGAH NEGERI MEREKA TIDAK DAPAT DAPAT BONUS... MINTA PENJELASAN DARI PIHAK YG BERTANGGUNGJAWAB... SEKIAN TERIMA KASIH ...

Pujangga berkata...

Sy lah golongan teraniaya..dipindahkan jauh dr isteri dan anak..walhal tlh 3 thn berkhdmt di tempat kerja, ada rumah sendiri ada tnggjwb jaga ayah dan mak.dpndhkan ke pjbt...sjauh 70km ulang alik tiap hari berpanas dan berhujan kdg2 naik moto..sy mohon kepada yg mmpunyai kuasa..sy mau resign awal dan pindah jabatan...majikan tidak berhati perut, sy dituduh tak pndai buat kerja.....tp kenapa mcm truk dr haiwan...haiwan sndiri tak dipisahkan dari anak dan pasangan ni pula sy manusia.....