SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

07 November 2013

PENAMBAHBAIKAN JADUAL GAJI MINIMUM-MAKSIMUM GRED 1 HINGGA GRED 54 DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA

JPA Penambahbaikan Jadual Gaji Minimum - Maksimum Gred 1 hingga Gred 54 Di Bawah Sistem Saraan Malaysia


Muat Turun: Pekeliling Perkhidmatan Bil. 36/2013

197 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

guru siswazah pun ada naik gaji ???

Tanpa Nama berkata...


Alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

Segala Puji Hanya Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam....

Tanpa Nama berkata...

Gred 17 x der ape2...masih sama.alang nak bagi kenapa x bagi untuk semua?

Tanpa Nama berkata...

rasanya nih cuma panduan untuk kerani kewangan buat gaji. ni jadual matriks gaji untuk kenaikkan yg PM umumkan masa awal tahun ari tu

Tanpa Nama berkata...

Baca pekeliling dulu..baru komen...fahami perkataan dibundarkan..

Tanpa Nama berkata...

ok lah ada lerr jgk perubahan pada gaji maksimum tu...apa2 pun Alhamdulilah...

Tanpa Nama berkata...

Hidup BN janji di tepati, rakyat di dahulukan pencapaian di utamakan...

Tanpa Nama berkata...

Hanya perubahan pada gaji maksimum terakhir jer...tiada perubahan pada gaji yg diterima sekarang...yang baru masuk kerja..untungla...nasib nasib....

Tanpa Nama berkata...

takde perubahan pun at least for skim E.. apa fungsi pekeliling nih eh..

Tanpa Nama berkata...

Bundar tu hanya utk gaji permulaan minimun dgn gaji terakhir maksimum...tarak apa pun...kasi hati manyak suka tapi bila baca datang kecewa...aiyoooo...ini macam puteh mata la

Tanpa Nama berkata...

tah, tak paham ape kebendepun...ce tolong terangkan...

Tanpa Nama berkata...

Assalam..
Saya dah teliti Jadual Gaji Baru Minimum Maksimum tu. Bila saya kira bagi Gred N22 dari minimum hingga maksimum dengan KGT 115 setiap tahun langsung tak sama. Sebagai contoh:-

JGMM
N22: 2,165.00 - 4,233.00
KGT 115.00

Apabila ditambah setiap tahun dengan 115 hingga tahun 19 akan dapat 4235. Persoalannya, bagaimana amaun RM 4,233 boleh ada dalam JGMM walhal sepatutnya RM 4,235.00. Itu untuk Gred N22. Manakala bagi gred N17


JGMM
N17: 928.00 - 3,375.00
KGT 95.00

Gaji KGT Tahun
0 928 1
928 95 1023 2
1023 95 1118 3
1118 95 1213 4
1213 95 1308 5
1308 95 1403 6
1403 95 1498 7
1498 95 1593 8
1593 95 1688 9
1688 95 1783 10
1783 95 1878 11
1878 95 1973 12
1973 95 2068 13
2068 95 2163 14
2163 95 2258 15
2258 95 2353 16
2353 95 2448 17
2448 95 2543 18
2543 95 2638 19
2638 95 2733 20
2733 95 2828 21
2828 95 2923 22
2923 95 3018 23
3018 95 3113 24
3113 95 3208 25
3208 95 3303 26
3303 95 3398 27


Ada sesiapa boleh terangkan bagaimana perkiraan JGMM dibuat???

Tanpa Nama berkata...


Perkhidmatan Sosial seperti Gred kakitangan KEMAS tidak diberi perhatian...mereka ini banyak menyumbang kepada pembangunan negara malah mereka cukup bekerja keras dalam membantu senario pembangunan dalam negara....PR...sepatutnya kerajaan perlu menaiktarafkan gred mereka ini....

Tanpa Nama berkata...

aik baiknye. gaji jusa turus murus xnaik ker:) cam xcaye je

Tanpa Nama berkata...

Cuba korang semua lihat Lampiran D Contoh kaedah pemindahan gaji. Sebenarnya tiada apa perubahan pun umpama balik dari baju kerja tukar baju tidor itu jer.. Gaji lama korang dipindah ke gaji JGMM dengan amaun yang sama. Sekarang korang semua nilai la sendiri tahap kecekapan dan IQ warga JPA MALAYSIA.. dari skala 1 - 10 korang nilai la sendiri. Penilaian saya -10....

Tanpa Nama berkata...

PENAMBAHBAIKAN BERTAHUN ASYIK KAJI..KAJI..KAJI..KAJI...

TUP..TUPP. BILA PEKELILING KELUAR, MACAM HARAMJADAH. TAKDE BAIKNYA PUN. KALAU SETAKAT TAMBAH 2 TANGGA GAJI PADA HUJUNG PERKHIDMATAN, ITU SUDAH SEPATUTNYA PA DAPAT. SEPANJANG PERKHIDMATAN SEHINGGA HAMPIR NAK PENCEN, MESTI ADA SEMAKAN GAJI. BAIK TAK PAYAH BUANG MASA KELUAR PEKELILING MCM NI.. SAKIT HATI JE. ELAUN SEMUA TAK SATU PUN SEBUT.. PIRHH NAJIPOJSDbvzd h

Tanpa Nama berkata...

Syukur pada Allah SWT atas limpahan rahmatnya kepada kita. Bagi kakitangan yang terlibat dlm penambahbaikkan skim pada kali ini tahniah..., bagi yang masih belum mendapat perubahan sabar jerr... Allah itu maha adil & maha pemurah...., teruskan berkhidmat dengan bersih, cekap dan amanah, jika kita merasakan pekerjaan itu ibadat kita akan lebih tenang sebab yang akan menambahbaikkan kita adalah Allah dan ganjarannya akan kita terima diakhirat kelak...

Tanpa Nama berkata...

korg ni keje nak gaji naik jer. baru je dapat bln julai baru ni kan. baca gak pekeliling betul2. jadual gaji baru yang ditambah 2 kenaikan berasaskan kadar upah baru. sbb tu klu ko banding gaji mati lama ngn skrg ko tgk xsama contoh ko tgk gred 54 bukannya tambah 320+320 untuk 2 kenaikan tapi dh jadi rm2ribu lebih sbb formula kiraan kadar upah baru. pekeliling ni mmg just untuk sifir baru je. xde kenaikan

Tanpa Nama berkata...

Pembantu Tadbir Pentadbiran dan Kewangan pun pohon digredkan ke jawatan yang berpatutan, selain kenaikan gaji, tapi yang ada hanyalah Jawatan-Jawatan lain...kesian kat kami, Tolong kami bantu kami, kakitangan-kakitangan Gred N22, W22 dan ke atas.

Tanpa Nama berkata...

bodoh punya skim,bertahun2 kaji ni yg kau bagi,sial..kau omar letak jawatan la.kau dgn najib mcm anjing,ckp takde dah gaji permulaan bwh seribu,ni gred kau naikkn ke u11 gaji permulaan bwh pada gaji pengawal keselamatan,ape yg kau kaji..kau tau tak kerja pembantu perawatan kesihatan mcmana,baik kau berundur la,ktaowg takkn sain skim bangang kau ni,gaji mati naik btpe,ktaowg nak gaji basic bangang

Tanpa Nama berkata...

Setelah melihat pekeliling ini saya rasa amat terkilan dengan apa yang diperjuangkan oleh pihak cuepacs selama ini selaku sebuah persatuan yang "gah" memperjuangkan nasib warga PA khususnya. Pekeliling ini bukan saja menampakkan ketidaksamarataan dimana ada unsur pilih kasih dan sebagainya malah ada golongan yang dipinggirkan sama sekali seolah-olah tidak penting langsung dalam perkhidmatan awam. Apa semua ini wahai "Cuepacs". Adakah anda tidak melihat, meneliti, memahami disetiap lapisan anggota anda dalam mencari titik penyelesaian. Hanya melihat kepada sebahagian kecil (berkemahiran) kononnya tetapi kepada jawatan lain hanya berputih mata. Pada hemat saya inilah keputusan yang paling buruk yang pernah saya lihat disepanjang saya berada dalam PA lebihkurang 35 tahun, suatu keputusan yang tak adil, berat sebelah, bersifat kendiri. Perjuangan cuepacs sudah tak relevan lagi. Lupa asal usul, lupa di mana bumi dipijak. Sepatutnya mereka memperjuangkan utk semua dan bukan segelintir sahaja. Kalau nak bagi biar semua merasa, sikit sama sikit dan banyak sama banyak. Bukan seperti dalam pekeliling ini. Tengok pun sakit hati dibuatnya. renung-renungkanlah. Perkhidmatan Awam tidak akan dapat berfungsi dengan baik tanpa gandingan bahu diantara semua jawatan yang ada tidak kira sekecil-kecil mana jawatan anda atau sebesar-besar mana jawatan anda. Setiap perancangan yang dirangka tanpa ada kakitangan pelaksana maka keputusannya adalah "kosong". Contohnya "Jawatan PT/PPT/PTD". Kemahiran mereka adalah daripada sijil-sijil kursus yang dianjurkan oleh pihak Jab/Kem. Tanpa mereka, siapa nak jaga perkhidmatan anda dari dilahirkan dalam perkhidmatan awam sehingga anda mati malah dari jasa mereka juga dapat dinikmati oleh waris-waris anda, gaji anda, pencen anda, ganjaran anda, kenaikan pangkat anda dsbgnya. Adakah anda mampu melakukannya. Inilah golongan yang anda lupa..... tq.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong kau bro,ktaowg gred u3 pembantu perawatan kesihatan tak sain perkeliling baru ni,mcm sial lepas dikaji,kau samakn gred kami dgn pembantu am rendah,padahal kami ni kerja menyelamatkn owg sakit,kau ni paham tak beza kerja ktaowg ni,kaji punya lama,tp bila umum mcm sial,lepas ni yg keja hantar surat boleh panggil encik,kami ni yg selamatkn owg sakit ni panggil ape,dah sama gred,babi punya perkeliling bt keja guna otak lembu,ni kau kata baik

Tanpa Nama berkata...

jum pakat lepas ni kta tak payah nak hadir krusus smpi 7hari setahun,owg xcident tak pyah nak iye2 rawat,klu tak cukup kakitangan panggil je pembantu am rendah,budak stor kerja,gred dah sama kan,diaowg dah tak respect dah dgn jawatan pembantu perawatan keshtan ni,jadi jum pakat jangan sain skim hadiah dari bertahun kaji,ni la hasilnya..nak tgu dah tua baru dpt gaji tggi,najib ckp takde dah gaji tahap miskin,tp ni la kenyataan,gaji pengawal yg duduk tdr je mlm2 lagi tggi basic gaji diaowg,buka mata wahai gred u3,jangan kta buta hati mcm omar,dpt pangkat dato lupa dah asal usul

Tanpa Nama berkata...

Laaaa...dok tambah hujung tu bkn dapat skang...sempat ke bagi yang muda2 nih...kalo umur pendek, senyum je la dlm kubur.

Tanpa Nama berkata...

Hok aloh... Macam la pelajaran tinggi sangat budak ni... Kerja atas arahan dan tunjuk ajar je pun... Budak sekolah pun pandai... Pencacai...

Tanpa Nama berkata...

Penambahbaikan hanya menguntungnya Kumpulan Gred 41 dan ke atas. Kumpulan Pelaksana, Tangga Gaji maksimun bertambah dari RM 160.00 hingga RM 550.00 shj. Bagi Gred 41 dan ke atas bertambah dari RM1,800.00 hingga RM2,500.00. Oleh itu, semua kesatuan sekerja seharusnya memperjuangkan untuk ahlinya yg mempuyai kelulusan utk naik ke Gred 41 dan ke atas. Atau JPA/SPA perlu wujudkan Gred Bersepadu untuk semua jawatan bagi memberi peluang atau laluan kerjaya kepada yg telah mempunyai kelulusan akademik di samping pengalaman sedia ada..

Tanpa Nama berkata...

Ini hanya pegerakan biasa sahaja tapi macam mana dengan sinoriti GAJI yg tak betul ??? yg berkhidmat 8 dan 9 tahun lebih tinggi gajinya dengan yg berkhidmat 10 tahun malahan utk kenaikan pangkat pun mereka ni semua kena tunggu 8 tahun . Ini adilkah ??? Masih tak betul2 kan lagi ke tangga gaji dan susunan kenaikan mereka berpandukan perkhidmatan yg mana dulu berkhidmat lama...

Tanpa Nama berkata...

pa dah jadi dengan penyelia-penyelia KEMAS kononnya tiap kali PR dijanjikan upgrade gaji, sampei sekarang habukpun tarak! Walaupun bergelar kontrak tetapi kami juga adalah warganegara MALAYSIA.ni tak adil , mcm bekerja di negara asing.

Tanpa Nama berkata...

dah baca pekeliling tetapi tak puas hati MENGAPA GRED N ADA N20 & N28 TETAPI GRED W TIADA APA-APA PUN? MENGAPA BOLEH JADI MCM NI DAH LA PERBEZAAN GAJI GRED W LEBIH RM1 JE DRPD GRED N? GRED W INI TIADA KELEBIHAN KE? MCM TU JOM RAMAI-RAMAI GRED W MINTA TUKA SKIM KE GRED N.

Tanpa Nama berkata...

aku pun heran mcm mana kjaan buat.
kat jbtn aku ada 2 orang R3 dah keja 6 tahun. aku gred 17 keja 5 tahun.
beza gaji pokok aku dgn mreka cuma RM50.
dan sekarang R3 di upgrade pulak ke H11.
jd korang semua fkr brap gaji mreka....mestilah lebih tinggi drpd aku yang gred 17....

2013
R3=RM1341 S17=RM1381
slps ini
s17=1381 then H11(R3)= ????

ini tidak adil...

Tanpa Nama berkata...

kenape skim J je?
SEBAB PRESIDEN CUEPACS ADALAH DR SKIM J.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...
dah baca pekeliling tetapi tak puas hati MENGAPA GRED N ADA N20 & N28 TETAPI GRED W TIADA APA-APA PUN? MENGAPA BOLEH JADI MCM NI DAH LA PERBEZAAN GAJI GRED W LEBIH RM1 JE DRPD GRED N? GRED W INI TIADA KELEBIHAN KE? MCM TU JOM RAMAI-RAMAI GRED W MINTA TUKA SKIM KE GRED N.

Khamis, November 07, 2013 11:34:00 PG


**********************************************************

SETUJU SANGAT2..TIADA PENGHARGAAN UNTUK GRED W..

Tanpa Nama berkata...


Untunglah org baru yang baru kerja / naik pangkat, gaji mereka besar. Org lama dgn junior gajinya tak jauh beza, cuma satu sahaja yg untung bg org lama, gaji mati ditambah 2 KGT, tapi tambahan ini juga dinikmati oleh org baru.

Rasa-rasanya org lama untung ker?
Untung sekiranya ada rumah dan tanah itupun sekiranya mereka pernah membeli sebelum tahun 2000. Kalau baru nak membeli... mereka seperti sama level dgn junior / org baru.

Apapun syukur dgn apa yang ada, kalau diperbaiki, alhamdullilah ada rezeki lagi.






Tanpa Nama berkata...

ya betul org lama yg cpt target rumah atau tanah beruntung....sbb org baru walaupun gaji lebih tapi kena byr bulanan rumah lebih tinggi

Tanpa Nama berkata...

Ada info tak untuk jawatan kontrak...adakah sama kenaikan mcm jawatan tetap...

Tanpa Nama berkata...

Untunglah org baru yang baru kerja / naik pangkat, gaji mereka besar. Org lama dgn junior gajinya tak jauh beza, cuma satu sahaja yg untung bg org lama, gaji mati ditambah 2 KGT, tapi tambahan ini juga dinikmati oleh org baru.

Rasa-rasanya org lama untung ker?
Untung sekiranya ada rumah dan tanah itupun sekiranya mereka pernah membeli sebelum tahun 2000. Kalau baru nak membeli... mereka seperti sama level dgn junior / org baru.

Apapun syukur dgn apa yang ada, kalau diperbaiki, alhamdullilah ada rezeki lagi.

--------------------------

KATA SYUKUR......KLU MCM NI BUKAN SYUKUR YG DATANG DARI KEIKHLASAN.......NI SYUKUR BIN SALLEH KOT YG DUDUK DEKAT BELAKANG RUMAH AKU TU....

Tanpa Nama berkata...

SAMA SAJA KENAIKAN NYA.TIDAK ADA BEZA PUN. GRED N17 JUMLAH TU JUGA 95.00..DAH ELAUN PERUMAHAN TIDAK DI AMBIL KIRA LANGSUNG..CUBA KAJI DAN SELIDIK TUGAS PEMBANTU TADBIR..N17, BERAPA BANYAK TUGAS YG MEREKA BUAT.. BAGI N17 YANG BUKAN KERANI TU..LAIN CERITA KERJA TIDAK SETRUK DAN SEBANYAK PT.BEZA2 KAN LAH GAJI DAN ELAUN TU.

Tanpa Nama berkata...

tukar nama skim je beza xde mcm haram jadah otak yg buat pekeliling ni...org baru starting tinggi x ambil kira org lama dah kenaikan... contoh jadual kenaikan gaji mcm org x lulus exam buat...nk bg kenaikan ke x ni...dulu SBPA pun dh buat hal...skim ni ni pun nak auta kami lg...yg cerdik x semestinya ada kat atas pasal yg bwh2 ni pun ada yg cerdik pandai nak buat pekeliling yg adil...

Tanpa Nama berkata...

MTSU buta ke? tak peka langsung kpd yang telah berkhidmat lebih 20 tahun... Nyapa gred2 seimbang spt pelukis pelan yang sama2 semenjak SSB lagi dalam skim juruteknik tidak diiktirafkan. kami orang lama terasa spt. diperkecilkan dan dihina ... pengalaman kerja dan service kami tidak dipandang langsung...spt. time base skim juruteknik --Kecewa, mohon MTSU terus perjuangkan nasib kami yang telah menjadi ahli semenjak lebih 25 tahun dulu.

Tanpa Nama berkata...

Korang ni bising apa....nnti2 naik la tu...klu kerja ikhlas,xdanya nak bising macam ni..klu nak bising,bnti kerja...apa la.....koranf yg mntk kerja dlu,redha je lah...sapa suh apply goverment....gaji APMM xnaik,aku xbising pun...xpnah nak bersyukur

Tanpa Nama berkata...

Walaupun bersyukur atas penambahbaikan ini tapi aku rasa Gred 17 kurang diberi perhatian. Bar to Bar rm 3089 ke rm 3375 (naik rm 286). Tapi Gred 1 hingga 10 ke Gred 11 dapat rm600++. Gred 27 dari rm 4427.95 ke rm 5092 rm dapat rm 664.05 dan Gred 41 dari rm 6797.73 ke rm 8644 dapat rm 1846.27. Kenapa Gred 17 kurang perhaatian ya............

Tanpa Nama berkata...

MANGKUK BETUL MTSU, GRED SEIMBANG JURUTEKNIK SPT. PEMBANTU PENILAIN & PELUKIS PELAN YANG TELAH BERSAMA2 DALAM SKIM JURUTEKNIK SEMENJAK SSM DAN SSB LAGI TIDAK DIPANDANG LANGSUNG DAN DICERAIKAN.KERJA KAMI SKR. SAMA DGN JURUTEKNIK KRN IT, SEHARUSNYA TEMPUH PENGALAMAN DAN PERKHIDMATAN DI AMBIL KIRA.ADA TIME BASE.. KERANA SKIM JURUTEKNIK DAN PEMABNTU AM BOLEH PULAK.. APA SEMUA NI... KAMI SEOLAH2 DIPERMAINKAN & DEPERBODOHKAN OLEH MTSU & JPA. INGAT!!!
INI ATAU LAIN KALI LAH

Tanpa Nama berkata...

Lampiran A7
KOD GAJI
KOMPUTER SSM
GRED
GAJI GAJI MINIMUM GAJI MAKSIMUM KADAR KENAIKAN
GAJI TAHUNAN
SSM305DG54000 DG54 5,840.00 11,864.00 320.00
SSM305DG52000 DG52 5,538.00 11,194.00 290.00
SSM305DG48000 DG48 4,922.00 10,560.00 270.00
SSM305DG44000 DG44 3,371.00 9,414.00 250.00
SSM305DG41000 DG41 1,917.00 8,652.00 225.00

Tanpa Nama berkata...

syukur alhamdulillah..

walaupun skim baru ni xde kne mengene ngan gred aku, aku bersyukur sbb ayah aku di gred R3 n adik aku di gred U29 terkne tempias nye..

so, yg lain-lain pun beringat lah yup, rezeki xsemestinye jatuh sedebik kat muke kite, klu xjatuh kat kite, mungkin kat anak kte, isteri kite dll..

tq. ok bai..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ditambah 2 KGT pd Gaji Maksimum? Kalo begitu, ada PA yg sdh lama bekerja tidak sempat menikmati sehingga Gaji Maksimum terbaru sebelum pencen. Sepatutnya 1 KGT diberi kpd PA yg terima opsyen. Ini Barulah ADIL!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Sekilas pandang,jelas jenis makhluk yang berkepentingan merangka jadual gaji baru ini.Hanya menguntungkan pegawai atasan dari pegawai sokongan atau rendah,pekerja swasta,pekerja biasa dan lainnya yang banyak menanggung kesan kos kehidupan yang meningkat.Beza jurang gaji bertambah luas.Seperti cakerawala dengan bumi.Mari kutuk ramai ramai kerana hasil Negara telah dirompak oleh makhluk makhluk ini...Jahannam kamu.

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulan yg aku boleh buat ialah JPA/SPA gagal dalam menguruskan sumber manusia yg betul dalam Perkhidmatan Awam khasnya dalam penentuan gaji mengikut skim jawatan atau perkhidmatan masing-masing. Skim Gaji yang dahulu sebenarnya adalah lebih baik... Tidak berdasarkan parity dan relative beban kerja spt yang dikatakan JPA. Kump pelaksana terus ditinggalkan ke belakang terutamanya bg Skim Pentadbiran dan Sokongan N dan yang sewaktu dengannya. Utk naik pangkat ke kump Pengurusan dan Profesianal sukar sekali w/pun telah mempunyai kelulusan Ijazah/Master/PHD. N41 hanya pd kertas dan peperiksaan shj, tidak ada pun perjawatan, hanya penipuan shj... Gagal Menunaikan Amanah rakyat.

Tanpa Nama berkata...

memangpun gred 17 dianaktirikan. menyampah betui!

Tanpa Nama berkata...

SKIM MENGARUT SKIM ADA KEPENTING BAGI PIHAK TERTENTU. SKIM BARU, SKIM PAK OMAR. HA..HA...HA...
PELAKON UTAMA. KALAU MARAH KAMI JUAL....

Tanpa Nama berkata...

SKIM MENGARUT SKIM ADA KEPENTING BAGI PIHAK TERTENTU. SKIM BARU, SKIM PAK OMAR. HA..HA...HA...
PELAKON UTAMA. KALAU MARAH KAMI JUAL....

Coretan Kehidupan berkata...

gaji minimum bidang perubatan gred 29 masih jauh lebih rendah berbanding dengan bidang kejuruteraan / it gred 29. Semoga akan ada perlarasan gaji mimimum supaya gred perubatan U29 sama taraf dengan gred kejuruteraan di masa akan datang.

Tanpa Nama berkata...

SKIM MENGARUT SKIM ADA KEPENTING BAGI PIHAK TERTENTU. SKIM BARU, SKIM PAK OMAR dan PAK ALI MAMAK HA..HA...HA...
PELAKON UTAMA. KALAU MARAH KAMI JUAL....

Tanpa Nama berkata...

SKIM MENGARUT SKIM ADA KEPENTING BAGI PIHAK TERTENTU. SKIM BARU, SKIM PAK OMAR dan PAK ALI MAMAK HA..HA...HA...
PELAKON UTAMA. KALAU MARAH KAMI JUAL....

Tanpa Nama berkata...

Berita baik gred 17 akan dinaikkan ke gred 71 apa macam gumbira tak kwn2..Segala Puji Hanya Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam....

Tanpa Nama berkata...

N17 akan dinaikkan ke N14 thn depan. Harap bersabar kerana kerajaan tahu ada PT yg ada degree hingga PHD. Buat kerja perkeranian tapi dpt gaji setara 41, 44 hingg 54. Apa mcm?

Tanpa Nama berkata...

DENGAN INI SAYA SELAKU WAKIL KERAJAAN MENAIKKAN GRED N17 KEPADA N1001 MALAM OH YEEEEAAAHHH

Tanpa Nama berkata...

Mentang-mentang la PRU 13 dah lepas. Cuba korang keluarkan pekeliling sebelum PRU 13, jawabnya NAJIB ketua Pembangkang lah. TAPI takpe, hari ni korang boleh tersenyum lebar, hari esok korang nangis mengemis meminta undi simpati. Masa itu aku n ramai yang terasa akan hukum korang. Ini JANJI aku... INI BUKAN JANJI LAGI TAPI INI PASTI.... Tunggu masa adan ketikanya...

Tanpa Nama berkata...

Berita baik gred 17 akan dinaikkan ke gred 71 apa macam gumbira tak kwn2..Segala Puji Hanya Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam....

DENGAN INI SAYA SELAKU WAKIL KERAJAAN MENAIKKAN GRED N17 KEPADA N1001 MALAM OH YEEEEAAAHHH

===================================

PA yang megulas seperti ini sah dari gred 1 - 3 yang tak ada apa2 kerja di pejabat dan ada daripada org seperti ini langsung tak tahu senarai tugas mereka. Kalau diberi tugas sah macam2 alasan. Duduk di pejabat mengadap komputer buka macam2 web asal ada tanda telunjuk, tekan je berjam-jam. Kalau keluar berjam-jam tak nampak muka. Dan kebanyakkan yang mengulas di blog ini dengan komen bukan2 adalah dari golongan makhluk ini. Penyelia pejabat patut memberi perhatian dean tindakan org seperti ini.

Tanpa Nama berkata...

Xsalah utk menyuarakan hasrat cuma ia berasas atau tidak jika gred dinaikkan tapi skop kerja xberubah contohnya jika N1 yg ada degree dinaikkan gred dan gaji ke gred N41 tapi buat kerja kumpulan pelaksana, tentu kump lain x setuju. Masalah yg utama skrg ialah kekosongan jawatan utk diisi oleh para graduan skrg. Maka kerajaan seharusnya memberi keutamaan kpd yg belum ada pekerjaan, dan utk yg dah dlm perkhidmatan prestasi kerja yg cemerlang harus menjadi kayu pengukur. Taj boleh main tangkap muat atau menggunakan kabel kalau hendak lihat negara kita maju dgn PA yg rajin dan komited terhadap tugas. Bukan hanya fikir soal gaji yg lumayan semata2. Kesian kpd lepasan spm, diploma dan ijazah yg betul2 punyai semangat utk menabur bakti kpd negara.

Tanpa Nama berkata...

tak payah minta gaji naik...minta elaun je naik......senang cete

Tanpa Nama berkata...

Janji dicapati juga....jnji pekeliling kluar...tertunai sudaa jnji PM... I love PM... muahhh3 hahaha

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punya cuepac. ...elaun x naik & bonus dpt 1/2bulan je....mintA tanya sikit, bonus 1/2bulan tu cukup ke nak beli buku n baju utk anak anak masuk sekolah. Elaun rumah itu cukup ke untuk sewa bilik je kat bandar .....PM kita langsung x hargai khidmat kita....cuepac cuma tau mcmana nak bodek je.....

Tanpa Nama berkata...

Orang lama ada untung ada rugi... mcam tuh gak orang baru...
senior opis aku semua cuti tahunan smpai 35 -50 hr setahun... coz dlu stiap tahun kalau prestasi baik naik cuti tahunan.. Staff baru cam aku.. even gaji start tinggi.. tp cuti smpai ke mati la 25 hari.. ada orang perasan pasal nih.. x de kan.. sebab dok nampak gaji je.. x nampak senior yg yg dok cuti lama....

Tanpa Nama berkata...


Wednesday, June 5, 2013
Amaran JPA: Penjawat awam masih berpolitik bakal berhadapan tindakan ?

KUALA LUMPUR – Penjawat awam yang masih berpolitik akan dikenakan tindakan berdasarkan peraturan, pekeliling dan undang-undang yang termaktub di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa hari ini.

Beliau berkata semua ketua jabatan diminta memantau dan mengambil tindakan atau melaporkan kepada JPA sekiranya masih terdapat penjawat awam yang masih berpolitik terutamanya di media sosial.


Katanya tempoh berpolitik sudah tamat sebaik sahaja keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 diketahui, dan kini tibalah masa untuk penjawat awam menjadi tonggak pentadbiran negara ke arah menjayakan agenda transformasi negara.

“Sekarang, masa kakitangan awam untuk bergerak ke hadapan dan meneruskan usaha-usaha agenda transformasi nasional dengan kadar segera,” katanya kepada pemberita selepas menutup Persidangan Tahunan Persatuan Suri dan Anggota Perkhidmatan Awam Malaysia (Puspanita) 2013 di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam yang meminta rakyat termasuk penjawat awam supaya tidak terbabit dalam politik berlebihan kerana menyebabkan masa terbuang untuk negara maju ke hadapan.

Ketua Setiausaha Negara berkata penjawat awam kini perlu berfikir ke hadapan, iaitu lebih produktif dalam mengoptimumkan penggunaan sumber-sumber terhad, lebih cepat dalam membuat keputusan dan tepat dalam merangka dasar atau program demi kepentingan rakyat.

Katanya, penjawat awam juga perlu mempunyai integriti, kreatif and inovatif dalam menggunakan pelbagai pendekatan untuk meningkatkan keberkesanan penyampaian perkhidmatan awam, termasuk menggunakan saluran media sosial dalam menyampaikan maklumat mengenai dasar-dasar awam kerajaan.

Ditanya mengenai perkembangan rancangan mewujudkan Sistem Saraan Transformatif (SST) bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia, Ali berkata proses penyediaan SST yang meliputi 81 skim perkhidmatan pada tahap pertama dijangka selesai menjelang akhir November ini.

“Pada bulan Julai pula, kita akan menyelesaikan enam skim perkhidmatan dan bakinya akan diselesaikan kemudian. Ini merupakan satu proses yang berterusan yang akan turut meliputi kesemua 289 skim perkhidmatan apabila siap kelak,” jelas beliau.

– Bernama
Dicatat oleh atsixty di 9:30 AM
Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook
No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Tanpa Nama berkata...

Mana perginya sudah permintaan Cuepacs kepada PM....Jawatan Pembantu Tadbir diganti kepada Pegawai Tadbir...sblum bajet 2014 diumumkan...Inilah satu propaganda Cuepacs suarakan bagi rayuan pembelaan tugas dan peranan PT N17 hari ini...kmna hilangnya Datuk Omar selaku Presiden Cuepacs, permintaan itu?....sedihnya kami warga PT N17..kata tak serupa bikin...

Tanpa Nama berkata...

nama awk dulu tak mohon gred J..tgk kami..dah untung tau..

Tanpa Nama berkata...

Kita tukarrr kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Saya Pen Jurutera J36 dijabatan Kerajaan terkilan juga berkenaan penambahbaikan skim....PKK 36/2013. Sebelum tu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan tahniah juga diatas kejayaan atas usaha gigih pihak yang berkenaan. TAHNIAH SAUDARA-SAUDARA KITA NI.
Apa yang saya nampak kita kumpulan teknikal semakin terpinggir....dulu gajicontohnya N36 adalah kurang sikit daripada J36 tetapi kini dah jauh lebih besar daripada J36. Dulu kalau di sekolah dan sampai sekarang pun kalau pelajar tu terer sabjek maths...sains dll dikira pelajar hebat tapi sekarang skim bakat da seni dari aliran sastera seperti di jabatan penyiaran naik giula-gila dari gred 17 sampai ke gred 54. Fuyo .....ini pandangan saya aje. Bakat dan Seni ni, sejak lahir semasa di bangku sekolah kita memang bergiat didalam drama, bahas, ceramah, boria..dsbnya. Maksud saya bakat dan seni ni memang ada di dalam diri kita. Cuma mungkin kita segan kot. Tapi profession ni atau pun kemahiran teknikal ni datang daripada daya usaha dan pembelajaran kita yang tidak terhinnga. Maksud saya you have to earn for it not just naturaly exist within you. On the other part they are given critical allowance but kita kumpulan teknikal ditidakkan daripada hak tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah dengan apa yg kita miliki ini...

Tanpa Nama berkata...

Sy tak nak tukar kerajaan.!!!!kerana dgn izin Allah lah kerajaan bantu saya hingga sy senang.sy takkan jd kacang lupakan kulit

Tanpa Nama berkata...

Skim gaji Bersepadu untuk guru Akan disiarkan pada 1.1.2014.KPPK

Tanpa Nama berkata...

ALLAH S.W.T AKAN TOLONG PA MALAYSIA MELALUI PR SELEPAS PRU KE-14, INSYALLAH...!

pokku berkata...

dah menyampah tgk pekeliling ni..naik ke x naik sama je,bila gaji naik minyak pun sama naik..harap cuepacs dpt desak PM utk kenaikan elaun umah,tu je harapan aku..elaun skrg tersangat la tidak releven dgn keadaan semasa

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam harus menilai diri sendiri...antaranya kepuasan pelanggan...sikap terhadap tugas....integriti....
kenapa masih ada sikap tidak berpuas hati...bersyukur lah kerana allah telah menurunkan rahmat dan rezeki kepada kita semua.....bersyukur lah tuan2 mempunyai pekerjaan tetap....ramai lagi yg masih mengharapkan pekerjaan dalam sektor kerajaan....
berbelanja lah secara berhemah....bersyukur dan berterima kasih
harry sarawak

Tanpa Nama berkata...

Source: Berita Harian
Skim gaji pensyarah IPTA dikaji

Kuala Lumpur: Kerajaan memberi jaminan akan menilai skim perkhidmatan pensyarah institut pengajian tinggi awam (IPTA) yang ketinggalan berbanding penjawat awam lain.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata perbincangan teliti mengenai cadangan itu akan dilakukan sebelum dikemukakan ke peringkat lebih tinggi untuk diputuskan.
“Kita akan bentangkan kepada pihak atasan untuk perhatian sewajarnya,” katanya ketika diminta mengulas desakan Majlis Persatuan Akademik Malaysia (MAAC) supaya ia dikaji semula kerana tidak pernah ditambah baik sejak lebih 10 tahun lalu.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas meninjau hari pertama peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Puteri Wilayah, di sini semalam.

Dalam pembentangan Bajet 2014 bulan lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan 81 skim perkhidmatan awam akan diberi penambahbaikan, berkuat kuasa Januari 2014.

Sebelum itu, 86 skim perkhidmatan dikaji bagi memastikan kadar gaji minimum dan elaun penjawat awam sentiasa selaras dengan kenaikan kos sara hidup semasa.

Sebelum ini MACC yang mewakili kira-kira 30,000 pensyarah IPTA mendesak kerajaan mengkaji skim itu dengan memperkenalkan kenaikan pangkat pensyarah dan tenaga pengajar dibuat berdasarkan tempoh perkhidmatan, bukan berdasarkan merit.
Ditakuk lama

Pengerusi MAAC, Prof Dr Mohd Idrus Mohd Masirin, berkata ia sudah berlarutan lebih 10 tahun dan skim gaji pensyarah masih di takuk lama tanpa penambahbaikan.

Beliau dilaporkan berkata, tidak semua pensyarah melakukan kajian serta menghasilkan inovasi untuk dijadikan merit dalam proses kenaikan pangkat dan gaji.

Mengulas tanggapan negatif sesetengah pihak susulan keputusan Sejarah dijadikan subjek wajib lulus SPM mulai tahun ini, Idris berkata, kementerian bukan mahu membebankan pelajar apabila menjadikan ia wajib lulus.

Katanya, langkah berkenaan bertujuan supaya generasi muda tahu sejarah negara, sekali gus mendidik mereka menjadi warga negara yang baik.

Joeking berkata...

Inilah ulasan terbaik yg saya pernah baca dalam blog Cuepacs. Yg lain tu macam haram jadah. Langsung tak tau bersyukur dan hanya tahu merungut dan mengeluh. Sekolah tak tinggi mana tapi nak gaji tinggi melangit. Hasad dengki dengan orang lain yg baru dapat sikit kelebihan darinya. Penjawat awam macam ni lah yg patut dipecat. Ada ramai lagi diluar sana sedia mengisi kekosongan yg ditinggalkan.

Tanpa Nama berkata...

Jadul Gaji Min-Mak(Terbaru) hanya sesuai untu PA yg masuk kerja pd umur muda tapi tak sesuai utk PA yg masuk kerja pd umur > 30 thn. Mereka ini tidak akan dpt menikmati Gaji Maksimum yg dinaikkan oleh JPA. Cuba semak balik Jadual Gaji Min-Mak.

Tanpa Nama berkata...

Siswazah yang dapat KUP di kecualikan dari pemindahan gaji, sebab sudah berada dalam lingkungan JGMM.

Tanpa Nama berkata...

SELAGI JPA DIKUASAI OLEH SKIM "ELIT" BERNAMA PTD, PERKHIDMATAN AWAM MAKIN HARI MAKIN CACA MARBA.

"ELIT" MY ASS!

Tanpa Nama berkata...

Mcm bagus je pembantu perawatan ni u3 ni..keje malas..stakat servediet, buang urin pt, nk harap gaji melambung..

Tanpa Nama berkata...

amik dip gaji bro mesti tinggi...

Tanpa Nama berkata...

Mcm bagus je pembantu perawatan ni u3 ni..keje malas..stakat servediet, buang urin pt, nk harap gaji melambung..ppk u3 dlm ni menyalak lbeh dr kali sn, m.a, h.o
Boleh jalan daa...stkt anta pt, serve diet,kelakar la haha...masuk kije lmbt balik nk awal

Tanpa Nama berkata...

betul joeking...jawatan rendah ada degree..aply la jwatan tinggi..cuba la ada rasa syukur sama...dpt keja gov pun dah ok...gji sapu..bonus belasah...gaji x naik maki hamun....inikah yg dikatakan islam...

Tanpa Nama berkata...

Selamatkan pesakit konon hahaha...gelak besar kami medic team tgk ppk U3 melalak dlm blog ni

Tanpa Nama berkata...

belajar dpt degree bro..baru jd doktor...aku ingat ko x jd nk maki hamun mcm ni..u3 nak gji degree..sedar diri kita bro....

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs..apa criter psl SST(SISTEM SARAAN TRANSFORMATIF)???PM kata masa MAPPA-13 hari tu nak dimuktamadkan disember 2013 ni..ape criter???senyap jee...takkan tangguh lagi ke?

Tanpa Nama berkata...

Sebelum SSM Jabatan saya ada 11 orang TA, 26 JT, 4 orang Pelukis Pelan. Selepas SSM Jabatan saya ada 37 orang TA dan 4 orang Pelukis Pelan. Masalahnya sekarang, siapakah yang akan lakukan kerja2 yang dilakukan oleh JT-JT dulu seperti fotostat, binding laporan, mengangkat barang2 dan sebagainya kerana semua JT telah jadi TA(pegawai). Tak kan nak suruh 4 orang Pelukis Pelan buat kerja2 tu, tak menang mereka.

Tanpa Nama berkata...

KSN X BOLE PAKAI...KPPA 5 KALI LG X BOLE PAKAI...CUEPACS SAMA DGN DUA DUA TU LANGSUNG TAK PAKAI...WAHAI WAHAI P.A...x sedar x serik lg ke...tak kan nk di ckp sorang sorang kt telinga
mesti ubah la...ini kali lah...dulu nk pangkah..1 bulan setengah...dh pangkah hilang 1 bulan...P.A mcm tu jugak...bgus...ok la...nk buat mcm mana lah...
Kali ini kasi pusing round about la....

Tanpa Nama berkata...

Ini kenaikkan yg tahun lepas . apa nak dipaparkan lagi..jangan buat pa bercelaru dgn omokan yg dah berlalu

Tanpa Nama berkata...

Kenalah jimat2 sekarang.kajian mendapati, jika tidak menggunakan perkhidmatan astro dan kurangkan makan minum di kedai, perbelanjaan isi rumah dapat dijimatkan.

Tanpa Nama berkata...

kecoh lebih je korang ni...lalang lalang lalang lalang

Tanpa Nama berkata...

kenaikkan JA29 145

Juruteknik Komputer 95

dengan tahap ilmu yang sama tapi gaji jauh berbeza.....

Dimanakah kebijaksanaan anda?

Tanpa Nama berkata...

kenaikkan JA29 145

Juruteknik Komputer 95

dengan tahap ilmu yang sama tapi gaji jauh berbeza.....

Dimanakah kebijaksanaan anda?

Tanpa Nama berkata...

nape eak gaji maksimum juruteknik gred 17 skit jerk naik yer...yang lain banyak.... ini tidak adil...kitaorang ni ader kepakaran... npe r x dinilai..ini tidak adil...

Tanpa Nama berkata...

Tak masuk akal sungguh.JPA PTD asyik membela golongan PNP,PRO dan ke atas saja.Mudah naik gred naik pangkat.Coba korang tengok gaji maksimum diaorang dan buat perbandingan dengan kumpulan pelaksana.Contohnya gred 48 dan gred 22.Beza dekat RM 6,000.00, termasuk segala macam elaun weii.Maka jadinya SST skim gaji untuk gred tinggi supaya bertambah kaya.Gred rendah terkial kial untuk survive,susah naik pangkat lagi.Ramai yg pencen setakat gred 22 saja sebab banyak kengkangan.Apa sial punya JPA/PTD.Aku rasa Najib adalah PM yang paling teruk.Mudah dipengaruhi JPA/PTD,tidak pandai membuat penilaian.Kalau sesiapa masuk kerja awal 80an hingga awal 90an,skim gaji dan bezanya gaji dan gred adalah munasabah,boleh diterima.Sekarang terlalu jauh darjatnya.Rasa era Tun Mahathir dulu adalah yang terbaik,bijak membuat tindakan.Pembahagian pendapatan yang adil untuk penjawat awam.Penjawat awam pun jarang bersungut.Lebih baik kalau PM Najib letak saja jawatan, sebab perkhidmatan awam sekarang sudah jadi huru hara.Ceupacs pula tidak punya kuasa,lebih baik bubar saja.STEP DOWN NAJIB.

PA pencen.

Tanpa Nama berkata...

kenaikkan JA29 145

Juruteknik Komputer 95

dengan tahap ilmu yang sama tapi gaji jauh berbeza.....

Dimanakah kebijaksanaan anda?

.................................

betul2 lagi pun ini tak adil... sepatutnya dinaiktaraf juga...

Tanpa Nama berkata...

BERCELARU SST...MENGAPA SKIM W SEPERTI PENOLONG JURUAUDIT, PEMBANTU TADBIR KEWANGAN TIDAK DINASUKKAN DLM SKIM YANG DITAMBAHBAIKKAN..JGAN LUPA SEMUA KERJA ADA CABARAN TUAN2

Miss Solaris berkata...

gaji diselaraskan mengikut kepentingan serta keperluan. Bonus sentiasa diberi. JPA tries its best to make everyone happy

Son Goku berkata...

Faham KEMAS marah tidak diberi kenaikan gaji, Kita ni lebih sejuta. Bukan semua boleh dpt naik gaji masa yg sama

futurecountsbro berkata...

SYukurlah, piihak JPA melaksanakan kenaikan gaji cara yang berstruktur.

Aim Best berkata...

Menurut pekeliling tu, gaji di bundarkan. Ok lah tu kire ade perubahan pade gaji maksimum.. syukur alhamdulillah...

Pinky Moves berkata...

Tahniah pada mereka yg terlibat dlm penambahbaikan skim kli ni. Teruskan berkhidmat dgn bersih dan ikhlas! Thanks JPA!!

Tanpa Nama berkata...

apa yg saya nampak jpa terlalu pilih kasih.. menidakkan kumpulan sokongan. adakah tanpa kami semua golongan pnp mampu melaksanakan tugas harian?. mekanisme apa yg digunakan oleh jpa untuk pengiraan gaji baru nov 2013?. beza gaji j36 dgn j41 terlalu jauh sedangkn sebelum ini beza cuma dlm 5++. tetapi hari ni sehingga 2+++. ini sudah gila!sedangkan beban kerja teknikal dan penyeliaan adalah dibebankan kpd kami. blm lagi terima beban kerja pnp lagi untuk kami uruskan. memang dasar pilih kasih. jpa dan ceupacs sangat GAGAL!

Tanpa Nama berkata...

Orang jawa cakap bodo amit amit
Orang putih cakap stupid
Orang Melayu kata neglehwatingi
Orang cina kata pukima
CUEPACS bodoh....
President cuepac lg bongok. ...
Pak omar balik tidurla....

Tanpa Nama berkata...

Macmana pun mmg kena ada tangga gaji mcm dulu baru tepat..mna blh ada min-maks je.. sy dr dulu pun kira dpt mcm tu gak....tak sama..

Tanpa Nama berkata...

Harap knaikan gred skim tertentu kali ni adalah berperingkat2..skim yg lain juga moga bakal dinaikkan..jgn dilupakan pembantu makmal sek C17, 22, 26.

Tanpa Nama berkata...

yang ni kan cuma buat ajustment je bagi kedudukan gaji tu betul

Tanpa Nama berkata...

Sampah masyarakat yg menjadi duri dlm daging di kalangan PA. Mereka ni sebenarnya mereka yg tak layak sertai PA sebab mereka tak reti bersyukur tapi merungut dan dengki dgn org. Seolah2 semua benda di dunia ini diperoleh secara mudah. Kalau nakkan semua perkara spt gaji sama tubuhkanlah negara komunis supaya semua benda dikongsi sama rata.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa kumpulan pnp kumpulan pelaksana pun mampus. Mustahil nakkaj semua benda sama. Apa guna sekolah tinggi jika gaji masih sama? Elok lg musnahkan sekolah/universiti supaya balik ke zaman buta huruf barulah adil sebab tiada yg punyai ilmu yg tinggi maka segalanya boleh sama.Sama2 tinggal dlm gua.

J17 Kontrak berkata...

Pada JPA & SPA... minta pihak tuan, serapkan P.A yang mana gred J17 (kontrak) diserapkan tetap.

justifikasi adalah J17 kontrak mula menjawat jawatan kontrak ini sejak tahun 2007. Dari tahun 2007 hingga 2013 (sekarang ini), J17 ini masih keadaan yang sama.

Di sini bukan isu tak ada kekosongan jawatan tetap untuk di isi di dalam organisasi, tapi masih ada kekosongan. Jika tiada kekosongan, masakan sepanjang kami berkhidmat, setiap tahun ada pengambilan baru juruteknik J17 tetap. sedangkan kami masih J17 kontrak.

Kelayakan semasa temuduga dahulu, menggunakan sijil/diploma yang sama juga iaitu daripada Politeknik.

Kami ada keluarga untuk kami sara. Dan ada di antara kami yang sedang dalam PJJ belajar dalam degree yang mana kami belanja pengajian dengan duit poket sendiri, dan tiada kelayakan bantuan pinjaman JPA (pinjaman boleh ubah).

Andai kami yang J17 kontrak ini ditamatkan kontrak seperti yang termaklum dalam pekeliling baru ini, apalah nasib kami... mungkin terpaksa pulang ke kampung halaman, membawa keluarga... dan menamatkan pengajian degree...

duduk di KL dah tak mampu... jangankan beli umah yang kami tak dilayakkan untuk pinjaman perumahan kerajaan... nak sewa pun kami belum tentu mampu... kuarters apatah lagi kami boleh dapat...

kami mohonla pihak SPA & JPA pertimbangan untuk kami J17 kontrak ini... kami bukanlah ramai... hanya beberapa orang yang tinggal...

Sekian terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

Takpe kita bubar balik supaya saranan anda dijadikan kenyataan.Gaji N17 sama dgn gaji 48. Puas hati? Negara maju mana yg kita nak tiru ni? Gaji N1 sama dgn 41. Wei..... inilah yg kumpulan pelaksana impikan wpun ilmu setakat paras lubang hidung. Inilah idea gila yg menjadi intipati mereka dlm blog ceupacs ni. Mereka tak habis irihati dgn gaji kump Pnp. Mereka ni betul2 pakai otak udang(terbalik). Sial...

Tanpa Nama berkata...

Skim yg terbaik utk guru2 walapun setakat lulusan PMR dan SPM.

Tanpa Nama berkata...

U3 pun nakkan gaji yg lumayan spt yg ada degree. Angan2 mat jenin. Aku betul2 kenapa mereka tak faham. Takkan gaji hanya nak dibezakan sekitar dua tiga ratus je. Kalau mcm tu tak perlu wujud universiti memadai setakat SPM supaya gaji boleh sama rata.

Tanpa Nama berkata...

bosan dengan segala macam janji yang disiarkan di media, namun hakikatnya....tak ada apa-apa pun.macam kami ni budak-budak senang ditipu...zsman sekarang ni, budak umur setahun pun dah celik...gula naik kata untuk kawal kencing manis....logik ke?tolonglah....tolonglah naikkan gaji kami....kami dah cukup susah.Jangan jadikan kami seperti pengemis....Kalau tak susah kami tak meminta, terpekik terlolong ......ingat suka sangat ke meminta-minta macam ni...faham-fahamlah...apalah salahnya elaun rumah atau COLA dinaikkan?bagi lah kami rasa nikmat yang dikaut

New JA29 berkata...

Kepada P.A skim-skim yang lain, di sini justifikasi bagi gred J17 yang ditambah baik :

Dalam pekeliling yang dikeluarkan baru baru ini, sudah terang-terang dinyatakan, permulaan gaji JA29 bagi pemegang sijil kejuruteraan (politeknik) adalah tidak sama

dengan permulaan gaji JA29 pemegang diploma. Jadi, apa masalahnya?

Sebenarnya penjumudan skim juruteknik dan ganti nama skim baru iaitu penolong jurutera. Dan berada pada tangga gaji yang sama juga iaitu J17 sebelumnya. Cumanya KGT

bagi tahun hadapan (2014) adalah perbezaan iaitu J17 KGT RM95 & J29 KGT RM145. Itu sahaja. Gaji sedia ada tetap sama. Jadi lagi sekali, apa masalahnya?

Kepada J29 sedia ada, peluang untuk jadi JA kian bertambah luas. Contoh, kalau dulu 5 orang J17 di bawah 1 orang J29.

Untuk mohon jadi J17 perlu ada sijil kejuruteraan (politeknik). Dan untuk mohon jadi J29 perlu ada diploma kejuruteraan.

Secara tidak langsung ramai (J17) pemegang diploma kejuruteraan terpaksa bersaing untuk 1 jawatan J29. Bila J17 dah dijumudkan, maka peluang J29 terdapat 6 post boleh

diisi. Peluang untuk mereka-mereka (J17) dan mereka-mereka di luar yang berdiploma untuk mohon J29 lebih terbuka luas.

Dan J17 kelulusan SPM (pelukis pelan/juruteknik) yang masih dikekalkan J17. itulah yang terakhir. Dan jadual gaji dan KGT J17 dan JA29 adalah sedikit beza.

Dan perjawatan JA29 akan datang minima Diploma politeknik. Dan politeknik sekarang hanya diploma sahaja. sijil tiada lagi.

Contoh penambahbaikan J17 ke JA29 :

JA29 (pemegang sijil) : gaji permulaan RM1500 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya.

JA29 (pemegang diploma) : gaji permulaan RM1800 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya

kedua penambahbaikan atas ni senioriti lama hilang dan start kosong-kosong semula.

JA29 (J29 sedia ada) : gaji pada kedudukan yang sama dan senioriti tetap kekal. Dan peluang kenaikan pangkat ke J36 lebih utama.

Jadi, pada P.A skim-skim lain, penambahbaikan skim JA29 ini tak ada ketaranya dalam aspek gaji dan lain-lain... cumanya responsibiliti tanggungjawap, makin berat perlu

dipikul.

jadi, inilah justifikasi apa itu penambahbaikan skim J17 ke JA29.

nota: Pihak JPA dah kumpul maklumat J17 yang dinaikkan ini, majoriti mempunyai diploma dan telah lulus KPSL (bagi pemegang sijil)

Tanpa Nama berkata...

Ye dok mung?

Tanpa Nama berkata...

Guru juga ko nk keji...macam x ada ank skolah je...jaga mulut tu..

Tanpa Nama berkata...

Boleh terangkan lagi jelas tak saudara?xfaham lagi ni..bg contoh situasi ke..

Tanpa Nama berkata...

bila lagi kerajaan nak bagi insentif/ ganjaran kepada guru2 kerana berjaya melahirkan para pelajar berkualiti? setiap tahun peratusan lulus/ cemerlang spm/stpm meningkat....

Tanpa Nama berkata...

guru perlu diberikan kenaikan gred seperti askar/polis
dg41 ke dg 44
dg 44 ke dg 48
dg 48 ke dg 52
dg 52 ke dg 54
dg 54....bagi jel lah jadi jusa

Tanpa Nama berkata...

guru siswazah pun ada naik gaji ???

Khamis, November 07, 2013 8:15:00 PG
___________________________________
naik gaji aku tak tau...tapi naik darah tu hampir 90% guru dapat dah...tinggal 10% jer...tak lama lagi dapat la tu...saboq

Tanpa Nama berkata...

juruteknik yg hanya lulus spm naik jadi penolong jurutera ni nanti buat kerja apa ya...? kl masih buat kerja juruteknik kesian kat penolong jurutera buat kerja lebih sebab ada diploma. sebab tu penabahbaikan ini nampak tak adil samakan orang yang lulus spm dengan lulusan diploma. sepatutnya jpa kena kaji betul2 perkara ni. berapa ramai juruteknik yg susah payah sambung belajar, tinggal anak bini, guna duit gaji bayar yuran sekarang ni dah jadi penolong jurutera. tup tup orang yang malas belajar macam omar osman tapi pandai menyalak sana sini dapat naik gred.."INI TIDAK ADIL"...BATALKAN PEKELILING INI...

Tanpa Nama berkata...

Awk nak batalkan pekeliling yang telah diwartakan? berckp tu jgnlah mcm org yg ada PHD...walau pun kita ni kuli tapi tahap pemikiran kita jgnlah mcm pakpandir moden.....saya pun x naik skim....tapi bersyukur sbb ada lagi pekerjaan sebagai pembantu hal ehwal islam S17....insyallah kita akn menerima rezeki yg lebih sekiranya pekerjaan yang kita lakukan tu ikhlas kerana Allah....w.allam

Tanpa Nama berkata...

betul tu..kerajaan xdatang umah paksa keja sbg PA ..korang yg merayu2 pohon spa..xdpt keja PA pun bising..dh dpt pun bising..benti je cr keja lain.klau dh taw gaji xckup belanja a ala kadar..ni x pkai keta kalah pegawai ..tuhan dh bg tulang 4 kerat dh..cuba la cr alternative nk tmbah pendapatan..

Tanpa Nama berkata...

DALAM PEKELILING 'DIBUNDARKAN' GAJI MULAI NOVEMBER NI, TAPI DALAM CONTOH PADA LMPIRAN D, TAK DIBUNDARKAN PULAK, KEKAL PADA GAJI SAMA YG ADA SEN-SEN TU..... MACAMANA TU YA PENGIRAANNAYA ?

Tanpa Nama berkata...

Makan tido makan tido je PA ni tau....gaji nk lebih keje mcam mangkuk tandas awam.... kerana PA le barang naik... tau menyalak mcm anjing tp x tau bsyukur mcm mnusia.......

Tanpa Nama berkata...

Aku stuju ckp ko tu bro.. staf PA ni mana ada keje..buat menyalak je kat dlm opis dr pgkat bwah spai pgkat atas same je mcm durian musang king... kalu yg kat kaunter ag le muke cam kuih pau busuk layan public cam sial..... gaji nk lebih keje malas.... bile buat complain kat bos dia jawapan nye sabar ye encik nti saya nasihat staf saya...staf hospital pun same gaji nk lebih tp keje cam mat gian kat blakang lorong haji taib... dh tau
gred U3 blajar le pdai2 dulu ni x nk myalak cam anjing kurap n keje cam sampah...siapa sruh keje kat spital kerajaan...g le spital swasta kalu brani!!!!!!... juruteknik ngan jurutera gaji/gred naik tp jln raya tetap gak berlubang cam lubang jamban...buat pojek semua runtuh yg pting duit masuk dr kontraktor bulan2...

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera,
kerjalah dgn ikhlas,akan ada rezeki yang tak disangka2 untuk kita PA yg tidak terlibat dalam pekeliling ini.Yang penting kita tahu kedudukan kita dan bersyukur atas apa yang ada.kalau gaji beribu tp kerja masih curi tulang,bersunggut bila diarah,beri mcm2 alasan,minum pagi/ptg tak kira masa...maka tak berkatlah wang kita dapat....cermin diri layak kah kita dapat GAJI itu....

Tanpa Nama berkata...

Sahabat...abis tu post N, W dan lain lain tak payah bersaing nak naik pangkat...

AKU LA berkata...

Ini pekeliling demokrasi terpimpin ha ha ha.Hampeh betul

Tanpa Nama berkata...

SABOR JE LER WAHAI PA2 SEMUA...KALAU PADA SAYA DAH BERSYUKUR APA YANG KERAJAAN BAGIKAN. KALAU DIIKUTKAN PADA ZAMAN SAYA MULA2 MASUK GAJI HANYA RM4XX.XX SAJA, MASA TU MEMANG SUSAH MANA NAK SARA ANAK ISTERI, TAPI SEKARANG BERSYUKUR SANGAT KERANA GAJI PA TELAH DITAMBAH BAIK DAN SEKARANG SAYA ADA RUMAH SENDIRI ADA KERETA DAN MOTOR WALAUPUN SEMUANYA SECONDHAND...KALAU DIIKUTKAN KESUSAHAN PA DULU DENGAN PA SEKARANG JAUH BEZANYA. TAK PAYAH LA KITA NAK MAKI HAMUN SANA SINI BUAT TAMBAH DOSA JE. SEPATUTNYA SEMUA PA KENA SEDAR, DULU NAK BAGI SPBA KITA TAK SETUJU DAN SEKARANG PUN TAK SETUJU JUGA...BAIK LA KITA BERSYUKUR DARIPADA TAK DAPAT LANGSUNG...SAYA MENGAJAK SEMUA PA2 KAT SINI MARILAH KITA SAMA2 BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA.

Tanpa Nama berkata...

Tuu diyee

Tanpa Nama berkata...

Manusia dah terlalau taksub dgn wang, nilai keikhlasan dan kejujuran dah xde. Tak lama manusia akan setaraf binatang. Nilai2 kemanusiaan semakin terhakis.

Tanpa Nama berkata...

Tak ada prjanjian, tak da akujanji yg mengatakan jika anda ada diploma maka dgn secara automatik gaji dan gred akan naik. Hakikat yg kump pelaksana harus fahami. Jgn salakan org lsin jika org lain kutuk tindakan anda yg suka salahkan pihak lain. Harus banyak2 kerana berjaya dpt kerja tetap. Kasihan kpd muda- mudi kat luar sana yg masih menganggur walaupun ada degree juga.

Tanpa Nama berkata...

Pengawal keselamatan kp11...xad pn dlm senarai tu

Tanpa Nama berkata...

Senang sahaja persoalan ini ..berhenti kerja minta kerja lain yang boleh ikut kehendak hati bagi orang lain tempat saudara....kerana diluar ramai lagi yang menunggu ....adakah tuan terinaya bila bekerja di kerajaan...jika ya berhenti saja...

Tanpa Nama berkata...

setuju sngat2 yg gred 17 d anak tirikan...

Tanpa Nama berkata...

Ada ke kerajaan...&.....JPA akan buat semakan betul2...dah lama dah janji tp....bagai pungguk rindukan bulan je

Tanpa Nama berkata...

org yg maki2 ni yg xharus dnaik kn gaji.

Tanpa Nama berkata...

Tak lama lagi pekeliling tambahan untuk pp 30/2013 akan keluar. Jangan terkejut kalau ianya ada yang diluar jangkaan. Bersabar lah tuan-tuan, jangan berkelahi yang dah dapat masih tak puashati dan yang tak dapat apalagi...

Tanpa Nama berkata...

harap baca dulu pekeliling perkhidmatan bil. 36/2013 berkenaan penambahbaikan jadual gaji minimum dan gaji maksimum. cth kalau gj rm952.83 dibundarkan jadi le rm953.00. rasanya semua akan dpt pemindahan gaji baru tu...bkn hy pd mereka yg baru bekerja shj yg baru nak terima gj basic.

Tanpa Nama berkata...

Ini jadual gaji baru tahun lepas..Macam mana pekeliling dikeluarkan baru tahun ini. jangan nak perbodoh PA dgn omokkan sebegini. Kami bukan budak2

Tanpa Nama berkata...

SLM...BEZA PENAMBAHBAIKAN JADUAL GJ MINIMUM -MAKSIMUM DI BWH SSM : CONTOH GJ MINIMUM & MAKSIMUM GJ FT 17 :
MINIMUM MAKSIMUM
PP36/2013 953.00 3490.00
PP 2/2013 952.66 3299.86
BEZA 0.34 190.14

SILA RUJUK JG PERENGGAN PP BIL.36/2013 :
PARA 5.3- AMAUN GJ MINIMUM & MAKSIMUM DIBUNDARKAN
PARA 5.2 - GJ MAKSIMUM DITAMBAH SBYK 2 KGT (KENAIKAN GJ TAHUNAN )
PARA 10 - PEG YG LYK ..MEREKA YG MASIH BERKHIDMAT PADA ATAU SELEPAS 1 NOVEMBER 2013.

PP BIL 1/2012 ADALAH KENAIKAN GJ PEG AWAM ..MEMANG TIADA BEZA DGN PP BIL. 2/2013 TAPI BILA DIBANDINGKAN PULA DGN PP BIL. 36/2013 PERBEZAANNYA ADALAH SEPERTI DI ATAS. DIHARAP DPT MEMBANTU KECELARUAN BERKENAAN PENAMBAHBAIKAN JADUAL GJ INI.
SEKIAN.

Tanpa Nama berkata...

PENAMBAHBAIKAN JADUAL GJ MINIMUM & MAKSIMUM DAN KENAIKAN GAJI ADALAH 2 PERKARA YG BERBEZA.

Tanpa Nama berkata...

Tuan..ingin pencerahan berkenaan tambahan 2KGT utk gaji maksimum..tetapi kenapa nilai gaji max yg baru melebihi 2KGT gaji max yg dinyatakan pd PP.2/2013?so apa maksud 2KGT tu?mohon pencerahan...

Tanpa Nama berkata...

kalau nak rasa sempat ke tak sempat untuk dpt gj maksimum wlpun dah berumur 30++...cubalah tingkatkan prestasi kerja..dpt LNPT 90++...3 tahun berturut turut, lepas tu mohon kenaikan pangkat. insyaallah boleh dpt. marilah kita berhijrah sempena bulan Maalhijrah ini.

Tanpa Nama berkata...

Gagal..Sistem bercelaru, satu langkah ke belakang. Cuba tengok perbezaan tangga gaji maksimun antara Gred 36 dan Gred 41. Tuan tahu tak ? Gred 36 tu, Gred naik pangkat dan Gred 41 tu, Gred lantikan baru dan tak lama pun mereka berada di situ.. Kalau di Eropah, kita tengok, walaupun , mereka itu seorang juruteknik tetapi disebabkan pengalaman dan kepakaran, gaji dan kemudahan yg diterima mereka hampir sama dengan seorang jurutera, . Skim dahulu baik sedikit berbanding skim SST. Gaji nya tiada gap sangat. SST, kump berpegalaman tidak dipandang langsung, jarak gaji semakin jauh. gred 36 naik l.krg RM550 tapi gred 41 rm 1800. Kerajaan perlu Sedar , kump pelaksana pun, bukannya semua mereka tidak mempunyai kelulusan tetapi peluang utrk menjawat jawatan kum PnP sahaja yg tidak ada. Masa Pak Lah dulu, kump pelaksana diberi keutamaan , peratusan pelarasan gaji yg lebih 5%, berbanding P nP. Zaman Najib kumpulan PnP mendapat lebih 300%, tambahan gaji maksimun. PTD di JPA yg buat dan dipersetujui oleh Najib.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah untuk gred N17 & W17 kumpulan yg pelaksana yg menjadi core kepada perkhidmatan Awam.

Walaupun tiada upgred dalam 81 pekeliling ni namun di jangka anda akan di up gred dan di tukar kepada Jawatan Pegawai Khidmat Tadbir Operasi
(seperti kata Presiden Cuepac)dan permohonan untuk di naikkan kepada Gred N41/W41 akan dilulus tidak kira ada kelulusan atau pun tidak tidak akan di lihat pada skim SST. Asal perlantikan N17/W17 berkhidmat lebih 5 tahun akan naik secara automatik.

Gred N17& W17 adalah tonggak dan sesuai untuk dinaikan ke Gred 41 berdasarkan tugas kini yg sangat mencabar dmana tanpa gred pelaksana ini pincanglah perjalanan operasi satu organisasi.

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 36 Tahun 2013 telah MEMBATALKAN pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2013, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2013 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 Tahun 2013.... telah ditandatangani pada tarikh yang sama iaitu 29 Oktober 2013....betulkah apa yang aku baca ini....atau aku yang tersalah baca.....mintak penjelasan..

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 36 Tahun 2013 telah MEMBATALKAN pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2013, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2013 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 Tahun 2013.... telah ditandatangani pada tarikh yang sama iaitu 29 Oktober 2013....betulkah apa yang aku baca ini....atau aku yang tersalah baca.....mintak penjelasan..

Tanpa Nama berkata...

kebertanggungjawaban JPA tercalar dlm menjalankan tugas.....terdapat lampiran dlm pekeliling bil 36/2013 yang mana isi kandungannya masih merujuk kpd pekeliling yang telah dibatalkan.

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya pasal emolumen bagi penambahbaikan skim ni... sama saja seperti asal. ramai skim lain marah pada skim J17 naiktaraf ke JA29. ok aku baca pekeliling dan lihat kembali PENAMBAHBAIKAN JADUAL GAJI MINIMUM - MAKSIMUM GRED 1 - 54 DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA.

ok ni aku list kan ringkasan sahaja gaji MINIMUM & MAKSIMUM seperti yang tertera :

J36 : Min : 3090.00 -- Mak : 6718.00 (KGT 180.00)

J29 : Min : 1751.00 -- Mak : 5121.00 (KGT 145.00)

J17 : Min : 953.00 -- Mak : 3490.00 (KGT 95.00)

note : J17 Sijil Politeknik gaji permulaan 13++.++ (kalau refer jadual gaji lama bermula pada P1T9) bagi membezakan J17 SPM gaji permulaan 953.00 (tapi J17 SPM tiada lagi pengambilan sejak SSM)

dan penambahbaikan skim J17 ke JA29 bagi pekeliling baru ini :

JA29 : Min : 1418.00 -- Mak : 5121.00 (KGT 145.00)

tak beza mana J17 (P1T9) 13++.++ dengan JA29 gaji minumum 1418.00

cumanya penambahbaikan skop kerja sama dengan skop kerja penolong jurutera sedia ada. KGT sama dengan mereka.

dan mereka mungkin rasa kuasa memberi arahan sudah tiada, kepada juruteknik.

mula-mula ni saja susah untuk terima, lama lama nanti J29/J36 akan menerima saudara seagama yang sama sama bekerja dengan mereka... insyaAllah

J17 berkata...

HOI HOI YA HOI KAMI SEMUA GUMBIRAAAAAAAAAAA...

Tanpa Nama berkata...

dengar kata tahun depan guru dg44 ke atas akan dapat 2 kali kgt lagi....betul ker? BISP akan digantikan dgn elaun lain yg akan ditambah baik...untungnye jadi cikgu ni.....

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan dah tak mampu melayan kehendak PA yang tak terbatas. Rakyat sangat susah dengan kenaikan harga barang. Ini tumpuan kerajaan. PA dah dapat banyak kemudahan. PA dan CEUPACS tolong jangan minta apa-apa lagi. Mungkin sebelum 2017 PA boleh minta apa-apa yang sesuai pada ketika itu. Kerajaan dah bagi bonus 1/2 bulan cukuplah dah tu...

Tanpa Nama berkata...

Merajuk PT nanti, mereka xnak 'bayar' gaji guru. Heehee. PT bayar gaji guru? Kayanya PT dpt menjadi tawkey kpd guru.....

Tanpa Nama berkata...

Gred bwh smue naik jd gred 11..kp11 dpt ape hampas jugak yg dpt.

deen fic berkata...

'AKU TAU INI SEMUA TAK ADIL....AKU TAU INI SEMUA AKAN TERJADI' (SANDIWARA CINTA)....ITULAH KAKITANGAN N17 NYANYI BILA KELUAR PENAMBAHBAIKAN JADUAL GAJI...HEEE

Tanpa Nama berkata...

HAMPAK! TAK GUNA PUNYA CUEPAC & JPA.INI PELARASAN GAJI YG LEPAS..BUKAN UTK SKIM SST. KAMI BARU TG TERKINI UTK SKIM YG ADIL...TIADA PEMBAIKKAN UTK SKIM W & N

Tanpa Nama berkata...

Aku ni bukan PA jadi aku tanya kat member2 aku yang jadi cikgu. Apa beza DG tu? Dia jawap, yang DG 41 keatas lepasan U, yang dibawahnya Diploma. Aku tanya lagi , apa beza skop tugas DG41 ngan DG Diploma, dia cakap tadak beza. Jadi soalan aku kat PA semua...kalau keja sama, pasai apa gai beza. Kami di swasta (kilang) gaji dibayar ikut keja, kalau technician gaji tech la walaupun ada PHD. Patut la berceramuk gaji PA semua.

Tanpa Nama berkata...

simple jer jawapan untuk awak....kalo x nak bagi jangam la kemukakan sistem baru yang bodoh untuk PA....

Tanpa Nama berkata...

sapa setuju sistem kenaikan gaji yang di beri oleh pak lah jauh lebih bijak dari pentadbiran najip dan mamak pedukang ali hamsa.....

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong bro...bljar sme traf tpi ft gji spm....mangkuk punce ceupecs...cer suh wat kjje2 ft baru thu

Tanpa Nama berkata...

X semua ppk mcm yang cik ktakn...mgkin mcm en pun ada keja malas

Tanpa Nama berkata...

Penambahbaikan dah ok untuk jangkamasa panjang tapi boleh dikatakan gred 1 hingga 10 telan air liur je masa ni,gred naik hanya atas kertas saj,sekadar pindah gred pada gaji yang sama, hanya untung jika gaji masuk maksima tahun ni dapat la merasai 2 kenaikan lagi.bukan setakat gred 1 hingga 10 saja bahkan dari gred 17 hingga 54 dapat..

Tanpa Nama berkata...

Naik gaji atau tidak , tidak akan menjadi topik penting kalau kerajaan dapat mengawal pasaran harga barang dan hartanah . Terima 10 KGT pun tetap masalah sama akan di hadapi . Kalau kenaikan 2 kgt hanya dapat bertahan setahun dua aje sebab kos sara hidup sentiasa naik tanpa menunggu pengumuman KGT atau bonus sekali lagi .BNM kurangkan tempoh pinjaman atas dasar untk kebaikan semua warga PA . Tapi hakikatnya PA yang membuat pinjaman sebelum penguatkuasaan BNM lebih beruntung sebab dah ada rumah . Yang tak sempat pinjam merasa rumah sewa yang sampai mati ,sebab sektor hartanah semakin meningkat . Secawan kopi RM1.80 segelas lepas tarik balik subsidi gula secawan kopi naik RM2.20 , harga tak masuk akal seolah olah nak buat secawan kopi kena guna 1kg gula . Dan yang BIJAKnya para peniaga ni ada yang bersatu hati . Kalau 1 kedai buat harga camtu esok dah 1 blok jual harga yang sama . Sepatutnya OPS CANTAS ni patut masukkan sekali list peniaga dan hal ehwal melibatkan pembelian atau penjualan hartanah . Segelintir diorang ni dah serupa ALONG dan SAMSENG cuma bezanya ada lesen . Sampai bila isu kos sara hidup ni berterusan sehingga bertelingkahan terjadi sedangkan peniaga tengah duduk kaunter kira duit . Aku bersyukur tergolong dalam PA tapi jika Along dan Samseng berlesen ni di pantau dan di kawal agar tidak mentekedarah , kebaikan menyeluruh bukan saja PA malah sektor swasta dan rakyat malaysia yang lain turut merasa kebaikannya . Tiada guna kenaikan KGT jika peniaga boleh menaikkan harga sesuka hati . Fikirkanlah yang kamu gaduhkan sangat KGT tu sebenarnya milik peniaga dan PA cuma dapat lihat perubahan basic gaji melalui slip gaji aje .

Tanpa Nama berkata...

Skim ni pun apa2 pn perjuangkan hak juruteknik dan seangkatannya...yg lain2 skim x byk perubahan pun...kata perjuangkan hak pekerja teknikal camne pulak dengan juruteknik komputer sama jugak kenapa x diselaraskan...ada pulak dibeza2kan nk bg elok bagi pd semua skim x byk sikit byk semua skim dapat semua merasa kenaikan dan faedahnya...

Tanpa Nama berkata...

kalau dilihat skim ini diberikan keutamaan kpd gred yg kurang bilangan pekerjanya itu sebab tidak diberikan kepada N17 dan FT17 yg ramai bilangannya...yg penting dia fokus kat juruteknik dan seangkatannya sejak dr dulu lagi...memang keadilan tidak dapat diberikan kpd semua pihak.....kalau tidak bagilah kepada semua skim...sebab kenaikan sara hidup dirasai oleh semua pihak kenapa pulak sebahagian skim saja yang dapat....terutama yang berpendapatan rendah dan sederhana...

Tanpa Nama berkata...

ada orang naik 200 ringgit, ada orang cuma naik 20 sen, inilah kerajaan yang adil. Malaysia BOLEH!

Tanpa Nama berkata...

Subhanallah...ingatlah ALLAH selalu. Nescaya hati akan tenang.. apabila hati tenang pasti tuan2 akan akan menggunakan bahasa yg beradap. Selagi bernama manusia dia akan sentiasa tidak berpuashati.. berilah segunung emas ..paasti dia akan meminta segunung emas lagi... bersyukurlah apa yg kita dapat ..pasti Allah akan tambah lagi.. mungkin gaji kita kecil tapi anak2 dan isteri serta keluarga sihat.. tiada penyakit. Dah tentu kos perubatan tiada.. adakah kita nampak perkara ini.. renung2kan lah dalam kehidupan seharian kita.. apa kekurangan dan apa kelebihan ... saya masuk kerja tahun 90 dengan gaji 350 + elaun dapatlah lkurang 435 tolak potongan lagi ..tapi alhamdulillah masih dapat kirimkan 50 untuk mak ayah saya.. berbelanjalah ikut keperluan dan kemampuan. Saya pasti jika tuan2 ikut 2 perkara ini kita akan terlepas dari kesempitan berbelanja. In sya Allah . Jangan politikkan semua perkara.

Tanpa Nama berkata...

rezeki di tangan kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

skang ni tengah fikir generasi akan datang mau susah mintak kerja dengan pa.lagipun gomen nak bagi fit kan pa ni.

Tanpa Nama berkata...

kau org tenguk la gaji kumpulan P&P sekarang di jadual gaji matriks min. max...gaji max naik smpai 2000 lebih dari dl..msalahnya bila dia tambh gitu ye????pandai sngat la cuepacs kite ni ye.....

Tanpa Nama berkata...

jgn nak menyindir gred 17 bagi yg byk ckp gaji besar. kumpulan ini lah yang banyak bekerja keras. Tuhan maha adil.

Tanpa Nama berkata...

Memang x adil presiden cuepacs ni. Gunakan kuasa untuk kepentingan kumpulan sendiri shj. Kalau x dpt bagi kenaikan kpd semua, baik jgn bagi langsung kenaikan kpd gred mana2 pun. Biar naik RM 10 sorg janji sama adil, sama merasa. Tak guna naik gaji utk sesetengah kumpulan sedangkan kumpulan lain gigit jari meleleh air liur. Ingat cerdik sangat, tapi nampak x bijak langsung. Patutnya korang tolonglah tengokkan & bagi laluan kpd kumpulan yg dah lama teraniaya ni. Mcm kami dr gred kenaikan pangkat N22 (hakiki) ada ka patut disamakan gred dan gaji dgn N22 (KUP) sedangkan tugas dan tanggungjawab adalah lebih besar drp gred (KUP) ni. Kalau cam tu baik x payah dinamakan gred naik pangkat, baik cakap je gred sama tara kan senang. Patutnya kumpulan hakiki ni diberi gred & gaji yg berbeza dgn (KUP) baru betul. Contohnya wujudkan gred N24 utk hakiki dgn gred gaji yg berbeza, dgn (KUP). Cubalah presiden cuepacs renung-renungkan perasaan orang-orang yg dh lama teraniaya mcm kami ni. Ini tidak, lagi menambahkan rungutan penjawat awam yg teraniaya adalah...

Tanpa Nama berkata...

kesian kat hampa..!!!! macam baru tau je perangai depa.

Depa buat kajian guna lojik akai dan kajian atas kertas jaa, cuba bagi depa buat priktikal 5 tahun tangok..rasa2nya depa lagi lorat dari kita kot.

Tanpa Nama berkata...

Jbtn KEMAS terutamanya penyelia KEMAS dibwh skim jwtn pembntu pbgunan msyrt slalu saja tpinggir dan seperti di anaktirikn oleh krjn. Knapa jwtn yg kerjanya cincai pun bleh dpt kenaikan gred dan bknnya jwtn yg bnyk bdmpingn dgn rakyat diprgkt akar umbi sering mjdi mgsa x diendahkn lgsg...

Tanpa Nama berkata...

PENAMBAHBAIKAN TERBURUK......tahniah untuk datuk presiden...

Tanpa Nama berkata...

Rezeki anak2....terbaik ler cuepacs & jpa....syukur alhamdulillah jumud juga skim tu ya

Tanpa Nama berkata...

assalam..minta pencerahan terhadap skim yg baru dikeluarkan pd 7 november 2013,apakah skim yg dulunya di namakn SBPA telah diluluskan dan dan berkuatkuasa 1 november 2013..ini kerana skim gaji minimun-maksimun yg baru ini sebiji skim SBPA yg telah dimansuhkn..di sini sy sertakn link skim baru dan juga skim yg lama sedikit dr skim baru ini untuk perbandingn tuan..dan untuk lebih kepastian rujuk pekeliling JPA 2013 bil.36 (untuk skim baru) dan bil.2 (utk skiim lama)

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp362013.pdf

dan skim lama yg berkuatkuasa 1 januari 2013 sebagai perbandingn

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp022013a.pdf

diharap tuan dapat memberi pencerahan dan membuat perbandign bagi semua gred.
tp cmne gred 41 ke atas dpat kenaikkn gaji max yang tak masuk akal??

Tanpa Nama berkata...

assalam..minta pencerahan terhadap skim yg baru dikeluarkan pd 7 november 2013,apakah skim yg dulunya di namakn SBPA telah diluluskan dan dan berkuatkuasa 1 november 2013..ini kerana skim gaji minimun-maksimun yg baru ini sebiji skim SBPA yg telah dimansuhkn..di sini sy sertakn link skim baru dan juga skim yg lama sedikit dr skim baru ini untuk perbandingn tuan..dan untuk lebih kepastian rujuk pekeliling JPA 2013 bil.36 (untuk skim baru) dan bil.2 (utk skiim lama)

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp362013.pdf

dan skim lama yg berkuatkuasa 1 januari 2013 sebagai perbandingn

http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp022013a.pdf

diharap tuan dapat memberi pencerahan dan membuat perbandign bagi semua gred.
tp cmne gred 41 ke atas dpat kenaikkn gaji max yang tak masuk akal??

Tanpa Nama berkata...

Cantik sungguh PP36/2013. Tapi ia hanya melibatkan yang baru naik ke gred tersebut. Bagi yang dah melepasi takat minimum hanya boleh pandang aje la kerana tiada perubahan yang akan berlaku. Manakala gaji maksimum tu boleh pandang aje kerana kebanyakkan penjawat awam tidak akan mencapainya. Dimana keadilannya di antara pegawai baru dengan pegawai yang dah lama berada di gred tersebut iaitu sekurang-kurangnya dah melepasi gaji minimum.

Perkara ini boleh atasi jika JPA mengeluarkan gaji matriks seperti dahulu. Jika berlaku perubahan atau penambahbaikkan, ia akan melibatkan semua penjawat awam. Bukan sepertimana yang berlaku sekarang, hanya segelitir sahaja yang terlibat dan majoritinya tidak terlibat. Itu hanya pandangan peribadi saya aje.

Tanpa Nama berkata...

pt jgn brlagak la kata gaji pap x sepatutnya sama ngn pt sedangkn kelulusan pap sama ja ngn kelulusn pt...cuma nasib pap ja tk baik tak bule jadi pt

Tanpa Nama berkata...

Gaji u3 naik ke gred 11 ke??!

Rosmah Mansor berkata...

Cadangan supaya N17 yang ada diploma pentadbiran awam dan berkaitan sahaja dapat dinaikkan gred N27, PTD baru dilantik juga dihantar mengambil diploma pentadbiran awam di INTAN , bermakna diploma tersebut juga sangat penting dalam sesebuah organisasi. Sekian terima kasih,,

Tanpa Nama berkata...

maksudny xde knaikkn cuma nk dhapuskan sen2 yg ad dln gji korang

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan perlu perhatian dengan nasib ORG KEMAS yang sedikit sebanyak telah bertungkus-lumus habis-habisan sewaktu PRU tapi kami tidak dipandang, kakitangan awam dinaikkan gaji yg rasanya mereka tidak memperjuangkan......Bagi kami yang kontrak dan sukerala ni....bila lagi kerajaan nak pandang dan hargai kami. Yg pesara KEMAS pn gitu x dihargai jasa mereka yang byk membantu , renung-renungkanlah pengorbanan kami ini. Yg untung tetap untung kami........rugi dan dibebani tugas setiap PRU mendatang. Tolonglah dengar rintihan kami ini, bukan minta sedekah tapi minta hak kami seperti kakitangan awam lain. Bila tiba PRU minta mereka bekerja macam kami ne..... boleh x?????

Tanpa Nama berkata...

brsyukurle apa yg ada....memang pun marah sbb gaji tak naik and x cukup,belanja besar sgt.....manusia mana pernah puas dan cukup dgn apa yg ada.....klau dpt emas sbsr gng pun tak puas..plk tu tak nak brsyukur....

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan akan mengalami perbelanjaan yg tinggi mulai tahun 2014 bila anggota kerajaan mula bersara, untuk membayar graduity yg tinggi terutama pada kumpulan professional yg begitu banyak terutama golongan guru yg kini 70% terdiri dari golongan siswazah.

Tanpa Nama berkata...

Hasrat kerajaan mesti dihargai kalau tak suka letak je jawatan jadilah insan yg bersyukur ok

Tanpa Nama berkata...

Kalau gaji tiada dalam tangga gaji yang baru ni, nak kira macamana ?
Nak ambil yg terhampir ke, kalau terhampir, nak ambik yg bawah atau yg atas terhampir. Pening aku, buat tangga gaji pun masih tah ada tangga gaji.

Tanpa Nama berkata...

biasa je...

Tanpa Nama berkata...

biasa je...

me berkata...

syarat petukaran dari gred R3 ke H11 masih kurang jelas mohon pencerahan,saya baru terima tawaran perlantikan tetapi hanya di berikan KUP sahaja,apa sebenanya syarat yang perlu saya ada bagi jawatan berkenaan?saya mengunakan sijil SPM dan Sijil MLVK tahap 2.

terima kasih
sofyan md k

me berkata...

syarat petukaran dari gred R3 ke H11 masih kurang jelas mohon pencerahan,saya baru terima tawaran perlantikan tetapi hanya di berikan KUP sahaja,apa sebenanya syarat yang perlu saya ada bagi jawatan berkenaan?saya mengunakan sijil SPM dan Sijil MLVK tahap 2.

terima kasih
sofyan md k

sapri abdullah berkata...

SAPRI BIN ABDULLAH

Tahniah Cuepacs kerana telah melaksanakan tambahbaik skim perkhidmatan.

1. Gred J17 ke JA29 kesemua sekali.

2. Gred FT17 telah pun ditukar lantik ke FA29 dengan syarat yang telah ditetapkan dengan diploma mengikut bidang.

Malangnya bagi saya

Saya Gred FT22 dan tidak berkesempatan untuk belajar di Politeknik tetapi lebih awal meneroka bidang IT sebelum wujudnya politeknik.

Saya adalah salah seorang yang tidak dinaikkan ke FA29 walaupun telah 20 tahun berkhidmat dalam bidang IT dengan alasan tiada diploma kejuruteraan komputer.

Mohon cuepacs bantu kami kami yang telah lama berkhidmat dan mempunyai pengalaman kepada jabatan kami sebelum mereka mereka itu, kami lah yang membantu jabatan kami dalam melancarkan sistem IT jabatan masing masing.

Dimanakan keadilan yang mengatakan bahawa mengambil pekerja hendaklah daripada yang mempunyai pengalaman amatlah penting.

Mohon Cuepacs jangan abaikan Otai Otai yang telah berkhidmat selama 20 tahun ini.