SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

25 November 2013

SYOR PEGAWAI IMIGRESEN DITUKAR SETIAP 6 BULAN

Berita Harian
25/11/2013



Kuala Lumpur: CUEPACS mencadangkan penempatan pegawai imigresen yang bertugas di kawasan berisiko dan terdedah kepada rasuah seperti di lapangan terbang dan pintu masuk negara ditukar setiap enam bulan.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata ia wajar dilaksana agensi itu supaya insiden penangkapan pegawai mereka yang disyaki terbabit dengan kegiatan rasuah tidak berulang.“Kalau sebulan atau tiga bulan sekali tukar (penempatan) pun lagi baik.. ini akan mengurangkan risiko mereka terdedah kepada rasuah. “Bila lama sangat bertugas di kawasan berisiko (terdedahnya sogokan) terutama di lapangan terbang, kita khuatir mereka mudah dipengaruhi dan menjadi mangsa pihak tidak bertanggungjawab terutama sindiket terancang ini,” katanya kepada BH.

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bapa borek anak rintik

Tanpa Nama berkata...

pegawai2 JPN juga harus ditukarkan setiap 6 bulan untuk mengekang dan mengesan mereka yg melakukan project IC..

Tanpa Nama berkata...

kecoh pasal ic palsu tp tiada siasatan sbb projek menteri2 msia.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong...saya pegawai imigrisen ...sebab kalu nak harap mohon tukar mrlalui jabatan memang payah..kalula peraturan ini diterima...amin!!!..takdelah bosan sangat asyik duk tempat yg sma jer...

Tanpa Nama berkata...

SKIM JAWATAN IMIGRESEN DAH DITAMBAHBAIK..APA NAK BUAT DAH!MASIH JUGA BERLAKU KECURANGAN...HE..HE

Tanpa Nama berkata...

BERSAMA MENGALAS TRANSFORMASI DI SEKTOR AWAM".....MOHON TRANFORMASI KUMPULAN PELAKSANA YG BERIJAZAH DAN PENGALAMAN LEBIH 10 TAHUN YG SEDANG BERKHIDMAT DI KEMENTERIAN, JABATAN DAN AGENSI DILANTIK KE GRED 41. TRANSFORMASI KUMPULAN PELAKSANA DARI PELBAGAI JAWATAN DAN GRED DAH DILAKSANAKAN, OLEH ITU TRANFORMASILAH PULAK KUMPULAN PELAKSANA BERIJAZAH KE GRED 41 HENDAKNYA....INSYA-ALLAH, AAMEEN..

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kerajaan turut buat transformasi terhadap tempoh seseorang PA berkhidmat di sesuatu tempat khususnya bagi anggota yg berprestasi rendah.Contoh seseorang PA harus bertugas tidak melebihi 10 tahun di sesuatu stesen dan perlu dipindahkan ke stesen terdekat secara 'bertukar' dgn pegawai sejawatan dgnya. Ini akan dpt menyelesaikan masalah pegawai yg statik atau berada dizon selesa hingga prestasi tak meningkat.

Tanpa Nama berkata...

Org ni dah gila sana sini copy paste cdgn bodoh ni. Fikir senang sgtkah naik gred sesuka hati tanpa tidak melibatkan kos yg tinggi, prestasi kerja dan tanggungjawab yg sepadan. Wujudkan peluang pekrjaan baru utk para pengganggur lebih elok lagi.

Tanpa Nama berkata...

Aku ok je....
enam bulan sekali dapat elaun pindah rumah @ dengan kata lain 6 bulan sekali kira dapat bonus la tu...

Tanpa Nama berkata...

Cilak! 6 bulan,gila ka pa.x da idea len ka.kalo bujang x pa lg.kalo dh kawin,umh mau cari,anak maw tukr sekolh,bini maw tukar tmpt keja n len2.kalo dah buat rasuah pecat ja la..otak letak lutut..

Tanpa Nama berkata...

ini semua kerja bodoh, nampak imigresen je, yg lain lebih dahsyat tak nampak, kalau nak tukar 6 bulan sekali berapa banyak kerje nak buat.. asyik claim je.. kalau semua penguatkuasa ditukar berapa banyak hah..kerja tak patut. dah melampau idea ni. Apahal dengan teknisyen dan TA yang tinggal ditempat2 selesa.. masuk bulan-bulan tu..

Tanpa Nama berkata...

kalau dah kaki rasuah buat la apa pun tetap ambil rasuah jgak..kalo dh sendiri 2 x amanah.

Tanpa Nama berkata...

syorkan juga supaya KETUA PENGARAH IMIGRESEN dilantik dari skim KP dan bukannya skim PTD rojak!

N17 berkata...

Sepatutnya pertukaran PA ni seharusnya mengikut tradisi Angkatan Tentera Malaysia.

Anggota tentera akan ditukarkan 4 tahun sekali maka semuanya akan beres.....jangan diberi alasan anak sakit, bini kerja dekat ..tak boleh berpisah... Dalam tentera alasan sebegini semua dah lapok. so amacam..mampukah PA ditukarkan setiap 4 tahun..

Tanpa Nama berkata...

YANG PENTING MASYUUUUUUUUK MONEY MONEY DI MANAKAU MONEEEEEY

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan keselamatan Bank Negara pindah setiap 2 tahun,
Apa kata semua PBT buat benda yang sama.
Peliknya kerajaan pusat kata tak ada duit untuk kos perpindahan kakitangan dengan kerap.
tambah anggota kastam di pelabuhan dan lapangan terbang tak selesai.
Semua petugas yang kritikal perlu ditukarkan setiap 2 tahun. PERIOD.
Kerajaan perlu sediakan peruntukan perpindahan sebagai kos.
Kalau Rosmah boleh naik jet TUDM kenapa kakitangan awam yang perlu dipindahkan setiap 2 tahun tak boleh naik jet TUDM jugak?

Tanpa Nama berkata...

Adakah pihak cuepacs telah mengambil kira soal kebajikan anggota yang dipindahkan sebelum mengeluarkan kenyataan mengenai syor mereka ini??? Pernahkan pihak cuepacs terfikir bagaimana setiap kakitangan yang dipindahkan setiap 6 bulan ini menghadapi dan menguruskan setiap pertukaran mereka dimana ianya melibatkan bersama keluarga mereka, suami isteri yang bekerja, anak-anak yang sedang bersekolah dan mungkin akan menghadapi peperiksaan yang penting dalam hidup mereka dalam tempoh terdekat. Mencari tempat tinggal yang baru juga bukannya mudah dalam keadaan ekonomi sekarang. Cukupkah gaji para kakitangan yang dipindahkan untuk menampung kehidupan mereka dimana terpaksa membelanjakan wang sendiri yang agak banyak terlebih dahulu untuk melaksanakan pertukaran sebelum membuat semula tuntutan yang mengambil masa entah berapa lama untuk mendapat semula wang yang dikeluarkan. Bukankah ianya akan turut menjejaskan prestasi kerja dan mentaliti kakitangan terbabit serta keluarga mereka. Cuepacs sepatutnya membela nasib dan memikirkan soal kebajikan kakitangan awam terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan(syor)sebegitu. Gaji dan elaun yang diterima oleh kakitangan pula sama seperti yang diterima oleh pembantu tadbir(kerani) walaupunpun situasi kerja mengundang pelbagai risiko yang mungkin dihadapi. Fikir-fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

SEBAB ITU PATI BYAK DI MALAYSIA. AKIBAT NYA JENAYAH BERLELUASA, PENYAKIT SEPERTI TB BERLELUASA, ANAK GADIS DAN BINI ORG DIGODA OLEH PAK INDON & MAT HITAM

Tanpa Nama berkata...

salam...aku btugas kt satu tmpat dh 7 thun pe cite?ahhh..malaysia ni sembang je kemas..keje mau paras...tapi ape pun x dak....duk mcm tu jg...selagi menteri2 dn ahli politik sibuk campur tangan dlm pgurusan setiap jabatan yg bukan dlm bidang
nya....