SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

11 November 2013

CUEPACS WANTS GOVERMENT TO IMPROVE REMAINING 249 SALARY SCHEMES

Astro Awani
9/11/2013


Cuepacs wants government to improve remaining 249 salary schemes ALOR SETAR: Cuepacs wants the government to improve the remaining 249 public service salary schemes by year end.
Its president Datuk Omar Osman said with this, the 249 schemes would be completed together with the 81 schemes slated for improvement by the government.

Improvement to the 81 salary schemes took seven months to complete.

Omar said this is necessary to enable all civil servants to enjoy the benefits of the improved schemes.

"The government should inform Cuepacs so that we can explain to civil servants about the state of their salary schemes.

"I am confident that the Public Service Department (PSD) will not find it difficult to improve the 249 schemes," he told reporters at a dialogue session with Cuepacs members at Bangunan Sultan Abdul Halim, here Saturday.

237 ulasan:

1 – 200 daripada 237   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Aku 1st

Tanpa Nama berkata...

2 - 2 daripada 2

Tanpa Nama berkata...

hahahahahah

mimpi je laaaa

Tanpa Nama berkata...

no 4... heee...

pak omar... jangan buat lagi balance... kasi 81 ni dulu... dah lepas 81 ni. baru usul yang balance tu...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Aku 1st

Isnin, November 11, 2013 2:32:00 PG
Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

2 - 2 daripada 2

Isnin, November 11, 2013 4:30:00 PG
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

KAlau gini la mentaliti PA cam dugong, tak payah la nak dikaji-kaji lagiiii cukup2 la PA dengan kebodohannya cam pelajar tadika 5 tahun

Tanpa Nama berkata...

JANGAN JADI MAT JENING1 HARAP SKIM SELEBIHNYA DITAMBAHBAIKKAN. JANGAN SST MACAM SBPA DULU.

Tanpa Nama berkata...

1 MOCC talian khidmat untuk rakyat
Perhubungan rakyat dan juga kerajaan

Hello... Hello
24 jam sehari
Hello... Hello
Melangkaui ekspektasi

Hubungi 03 8000 8000 sedia membantu
Hubungi 03 8000 8000 hanya untukmu

03 8000 8000 1 Malaysia 1 Talian
03 8000 8000 mudah, cepat dan tepat
03 8000 8000 1 Malaysia 1 Talian
Menjadi satu rangkaian pertanyaan
Aduan dan cadangan

1 MOCC talian khidmat untuk rakyat
Perhubungan rakyat dan juga kerajaan

Hello... Hello
24 jam sehari
Hello... Hello
Melangkaui ekspektasi

Hubungi 03 8000 8000 sedia membantu
Hubungi 03 8000 8000 hanya untukmu

Tanpa Nama berkata...

aku first no 8.. yahoo setan guard ambank da kna tgkap.. kasi seksa di puas puasssss.. sial punye olang

Tanpa Nama berkata...

salam.. pagi isnin yg ceria.. emas makin murah.. jom semua beli byk2 utk simpanan long term.. emas kalis inflasi dan ancaman kpd system kapitalis anjuran protocol zionis pjanjian.. bangun muslim saudaraku.. jangan dilamun mimpi indah wang kertas.. beli semua emas dlm bumi biar sistem duit kertas hancur bekecai.. yahudi n usa punye permainan hebat.. dorang monopoli emas dan perak to harga junam gler2 utk tunjukkan sistem matawang emas dinar dan dirham kerajaan islam adalah x kukoh n stabil.. sebaliknya dlm masa yg sama dorg pulun habis segala emas dlm bumi cthnya di federal res USA bank penuh melangit jongkong2 emas.. ketahuila sedaraku.. hanya emas dan perak yang bernilai dan terjamin.. info dr ku utk di kongsi bersama jutaan.. aminnnn

Tanpa Nama berkata...

apa jadi dengan elaun welayah bagi Sabah dan Sarawak,tak tambah ke..................///

JA17+12 berkata...

trust me! those who are get FREE PASS TO BECOME JA29 will not understand what is this topic says about.

hahahahaha

Tanpa Nama berkata...



apa jadi dengan elaun welayah bagi Sabah dan Sarawak,tak tambah ke..................///
Isnin, November 11, 2013 9:32:00 PG
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Kau tau lagi ke? Elaun wilayah telah dinaik sebanyak 25%

Check tengk pekeliling

Tanpa Nama berkata...

Baru teringat pasal 249 skim lain...Kamu yang mewakili kesemua skim sepatutnya meminta perkara ini dari awal..bukan selepas 81 skim shj dikaji..

Tanpa Nama berkata...

Dah tembelang pecah baru terungat orang-orang sebelumnya berjasa. Dah xboleh dipercayai dahhhhhhhhh.

Tanpa Nama berkata...

Cara mengelakkan berbohong:

Ceritalah dan jawablah perkara sebenar walaupun pahit untuk ditelan. Anda tidak akan rugi. Jangka panjang orang akan lebih mempercayai anda. Anda tidak perlu untuk mereka-reka sebab. Dengan tidak berbohong anda sedang menanam sifat "ikhlas" dalam jiwa anda. Orang yang ikhlas tidak dapat ditipu oleh syaitan.

Dengan tidak berbohong anda akan menjadi lebih produktif. Minda anda akan menjadi lebih cerah. Begitu juga seri wajah anda. Tenaga kerja anda akan meningkat berkali ganda kerana tidak lagi digunakan untuk mereka-reka helah atau mencari sebab yang tidak wujud.

Sifat Mazmumah

Berbohong ialah sifat mazmumah yang dibenci Tuhan. Orang yang berbohong akan menerima balasan di akhirat. Ingat: Ketika berbohong seluruh isi alam sedang mentertawakan anda kerana mereka tahu anda sedang berbohong. Di akhirat nanti mereka akan menjadi saksi. Sampaikan panca indera kita sendiri menjadi saksi pembohongan kita. Betapa tidak, ketika anda berbohong, kadang-kadang anak-anak kecil pun tahu anda berbohong! Malunya.

Anda masih mahu berbohong dengan manusia? Sedangkan berbohong dengan haiwan misalnya memperolok-olokkannya dengan memberi makanan kemudian tidak memberinya atau memberi makanan palsu dan sebagainya, dilarang Tuhan! Inikan pula berbohong dengan manusia.

ann berkata...

harap kerajaan persekutuan akan mengumumkan berita baik dalam masa terdekat untuk skim jawatan N17 (dengan syarat lulus SPM 6's C).

Tanpa Nama berkata...

Cara mengelakkan berbohong:

Ceritalah dan jawablah perkara sebenar walaupun pahit untuk ditelan. Anda tidak akan rugi. Jangka panjang orang akan lebih mempercayai anda. Anda tidak perlu untuk mereka-reka sebab. Dengan tidak berbohong anda sedang menanam sifat "ikhlas" dalam jiwa anda. Orang yang ikhlas tidak dapat ditipu oleh syaitan.

Dengan tidak berbohong anda akan menjadi lebih produktif. Minda anda akan menjadi lebih cerah. Begitu juga seri wajah anda. Tenaga kerja anda akan meningkat berkali ganda kerana tidak lagi digunakan untuk mereka-reka helah atau mencari sebab yang tidak wujud.

Sifat Mazmumah

Berbohong ialah sifat mazmumah yang dibenci Tuhan. Orang yang berbohong akan menerima balasan di akhirat. Ingat: Ketika berbohong seluruh isi alam sedang mentertawakan anda kerana mereka tahu anda sedang berbohong. Di akhirat nanti mereka akan menjadi saksi. Sampaikan panca indera kita sendiri menjadi saksi pembohongan kita. Betapa tidak, ketika anda berbohong, kadang-kadang anak-anak kecil pun tahu anda berbohong! Malunya.

Anda masih mahu berbohong dengan manusia? Sedangkan berbohong dengan haiwan misalnya memperolok-olokkannya dengan memberi makanan kemudian tidak memberinya atau memberi makanan palsu dan sebagainya, dilarang Tuhan! Inikan pula berbohong dengan manusia


==========================


ini semua poyo.ckp lebih sendiri pun xbuat

Tanpa Nama berkata...

apa lagi ada syaratnya...dah sampai 20 tahun kerja gaji masih seribu lebih....yang baru kerja..gaji bukan main lagi..pengalaman kerja perlu diambil kira......

ft berkata...

Kami yang berkhidmat sebagai juruteknik komputer ni bagaimana?
kami pun memiliki sijil & diploma politeknik.lantikan kami dulu pun menggunakan sijil politeknik...tolong jgn terlepas pandang kami..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Skim tukar baju saja(ala ala SBPA)... gaji tak naik pun...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
memang motivasi aku down semenjak j17 jadi j29. kite pakat tengok ler set-set diorang buat kerja penolong jurutera...lopong habis...jangan tolong.. biar cari penyelesaian sendiri.ingat pen. jurutera ni best ker...macam sandwich sejak dulu lagi tapi takdak sapa pun nak tolong perjuangkan ....nasib..nasib... bukanlah aku dengki tapi dengko..kalau kat negeri...penolong jurutera macam engineer..tapi tak da orang memperjuangkan pun..yuran ahli bayar..hampeh pun tak dak.meting sana meting sini..ada jugak technician untuk bantu.tapi bila jadi camni...bab kerja, a to z kena buat sendiri.(dari meting hingga ke masuk surat dalam fail).orang atasan mana nak ambik tahu.

Isnin, November 11, 2013 11:25:00 PG


perghhh... busuk betul hati org ini...

org mcm ni ker gov hire sbg J29

PV SARAWAK berkata...

TIDAK ADIL BAGI PEMBANTU VETERINAR SENIOR TIDAK DIJUMUD SEPERTI PEMBANTU PERTANIAN G17.

KAMI AKAN MEMBUAT PETISYEN DIMAHKAMAH DALAM MASA TERSEKAT.

kaji berkata...

TAK ADIL JUGA BAGI KAMI SKIM JURUTEKNIK KOMPUTER....KAMI LULUSAN POLITEKNIK JUGA DATO...PLZZ MAKE IT TRUTH..

Tanpa Nama berkata...

TOLONG TENGOK SKIM MERINYU TALIAIR J17/22/26.TERTINGGAL''''''

PV SWAK berkata...

PEMBANTU VETERINAR SENIOR SARAWAK KECEWA TIDAK DIJUMUD!!!
MANA KEPRIHATINAN KERAJAAN BN???

PV SWAK berkata...

KAJIAN TIDAK KOMPREHENSIF TERHADAP STATUS SKIM PEMBANTU VETERINAR DI SARAWAK...
DATUK OMAR SILA JAWAB DAN BUAT TRANSFORMASI UNTUK KAMI YANG TERANIAYA..

PV G22/26..SWAK berkata...

KAMI PEMBANTU VETERINAR G22/26 MOHON DIJUMUD KE PEN. PEG. VETERINAR G27.

MEMOHON UNTUK TEGAKKAN KEADILAN BAGI KAMI YANG SUDAH LAMA BERKHIDMAT.

jakun berkata...

untung la..J17 tak payah susah payah dapat JA29....gred 29 diploma dah sama level dgn SPM/Sijil...dah nasib korang la...rasanya cuepacs dgn JPA kena masok sekolah balek kot...

Tanpa Nama berkata...

Cara mengelakkan berbohong:

Ceritalah dan jawablah perkara sebenar walaupun pahit untuk ditelan. Anda tidak akan rugi. Jangka panjang orang akan lebih mempercayai anda. Anda tidak perlu untuk mereka-reka sebab. Dengan tidak berbohong anda sedang menanam sifat "ikhlas" dalam jiwa anda. Orang yang ikhlas tidak dapat ditipu oleh syaitan.

Dengan tidak berbohong anda akan menjadi lebih produktif. Minda anda akan menjadi lebih cerah. Begitu juga seri wajah anda. Tenaga kerja anda akan meningkat berkali ganda kerana tidak lagi digunakan untuk mereka-reka helah atau mencari sebab yang tidak wujud.

Sifat Mazmumah

Berbohong ialah sifat mazmumah yang dibenci Tuhan. Orang yang berbohong akan menerima balasan di akhirat. Ingat: Ketika berbohong seluruh isi alam sedang mentertawakan anda kerana mereka tahu anda sedang berbohong. Di akhirat nanti mereka akan menjadi saksi. Sampaikan panca indera kita sendiri menjadi saksi pembohongan kita. Betapa tidak, ketika anda berbohong, kadang-kadang anak-anak kecil pun tahu anda berbohong! Malunya.

Anda masih mahu berbohong dengan manusia? Sedangkan berbohong dengan haiwan misalnya memperolok-olokkannya dengan memberi makanan kemudian tidak memberinya atau memberi makanan palsu dan sebagainya, dilarang Tuhan! Inikan pula berbohong dengan manusia


==========================


ini semua poyo.ckp lebih sendiri pun xbuat

Isnin, November 11, 2013 1:10:00 PTG
(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
Isnin, November 11, 2013 1:10:00 PTG INI POYO SEBANAR MALAH INILAH POCONG YANG DICARI SELAMA INI DAN MEROSAK SESAMA PA

Tanpa Nama berkata...

Tahniah la kpd skim yg nampk mcm naik tapi?????? diharapkan cuepacs slps ini jgn guna ayat spesis org politik, perjuangkan la hak2 pa semua krn anda adalah pemegang amanah semua pa bkn pemegang amanah org politik,,,,,

Tanpa Nama berkata...

sokong pendapat diatas (politik+pa)= hancusss
cuepacs tlg perjuangkan skim kp11 sama walau kami tiada persatuan lagii.. jika kami menubuhkan persatuan makin riuh la perjuangan pa semua

razman bin abideen berkata...

Perjuagan Pegawai am Pejabat utk naik ke PAP n41 akn bterusan. Hak kami jgn dnafikn. Ingatlah perjuangan PAP dlk mmertabatkan parti BN.

Tanpa Nama berkata...

jakun berkata...

untung la..J17 tak payah susah payah dapat JA29....gred 29 diploma dah sama level dgn SPM/Sijil...dah nasib korang la...rasanya cuepacs dgn JPA kena masok sekolah balek kot..
______________________________

wahai saudara jakun,

adakah spm setaraf sijil poli?sijil poli mau2 2 tahun baru leh dpt.tu pun belum tentu lepas lagi kalau blaja xpandai.
selama 25tahun kami juruteknik ni sebaris ngan spm walhal kami ni ada sijil.
tapi kami xkecoh2 pun.
sekarang ALLAH dah murahkan rezeki kami kepada JA29 kerana kami dah ada diploma skrg.
kalo ada technician yg xder diploma pun,gaji diorg still di takuk lepasan sijil poli malahan tugas diorg makin berat sbb sama scope ngan JA29.
sedarlah saudara jakun.
PEACE FOR P.A

cinta si penggali kubur berkata...

mana skim penggali kubur takder pun?

Tanpa Nama berkata...

POM BAM POM BAM DALAM BLOG CEUPACS NI XDE FAEDAHNYA.
MARI TINGKATKAN KUALITI KERJA ANDA.
SAYA??
SAYA DAH TINGKATKAN KUALITI KERJA SAYA ARINI.

SLOGAN
-SETIAP HARI MAKIN BERKUALITI

Tanpa Nama berkata...

SKIM PENGGALI KUBUR BANYAK LAGI KEKOSONGAN.
NAK APPLY, SILA JUMPA KETUA JKKK KAMPUNG ANDA

Tanpa Nama berkata...

terima kasih PRESIDEN CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

SKIM PENGGALI KUBUR KALAU NAK APPLY KENA ADA KABEL DGN KETUA JKKK KAMPUNG, KALAU TIDAK TAK DAPAT KERJA, KENA MINTA TOLONG ORG POLITIK JUGAK.

Tanpa Nama berkata...

WAHAI CUEPACS...HARAP JANGAN SELALU BUAT SILAP & ALPA...SKIM W & N YG DITAMBAHBAIKKAN HENDAKLAH DIBUAT DENGAN ADIL DAN CEPAT..BARU ADA TRANSFORMASI

Tanpa Nama berkata...

Aku kesian kat pak Omaqqqq

KAu tau tak, pak omaq dah jadi absorber, tak mintak, orang bawah marah, mintak orang atas tak kasi.

heheheh

tapi yang sebenarnya kita patut sedar, pak omar ni tak lebih macam pengerusi PIBG jeee. Puat penyeri blog ni je, dia tak ada kuasa apa2, jd dah la duk kutuk dia. Sian dia aku tengok doh makin tua orang tua tu.

Apa kata PA sekalian bagi komen kat blog PM Najib plak....

Tanpa Nama berkata...

Jom Dengar THR GEGAR PERMATA PANTAI TIMUR :

http://gegar.thr.fm/Dengar.aspx


Tanpa Nama berkata...

sokong pendapat diatas (politik+pa)= hancusss
cuepacs tlg perjuangkan skim kp11 sama walau kami tiada persatuan lagii.. jika kami menubuhkan persatuan makin riuh la perjuangan pa semua

))))))))))))))))))))

syukur dengan nikmat yg diberi?

tapi adakah menjadi satu kesalahan, jika kita mencadangkan supaya skim perkhidmatan yg ada diberi nafas baru...
ye lah dah lama berada pd gred jawatan yg sama....pak cik dah 30thn berkhidmat....gred gaji dok tara tu saja....drpd KP10 SSB pi gred KP11 SSM......sama saja tiada perubahan.....hangpa mesti kata pakcik tak bercukoqkan? ada pakcik kesah.....

Tanpa Nama berkata...

http://cuepacsmalaysia.org/sejarah-cuepacs/

Sejarah Cuepacs

Enakmen Kesatuan Sekerja mula diperkenalkan pada tahun 1940 tetapi tiada kesatuan sekerja ditubuhkan sehingga dan selepas perang di mana para pekerja disusun di bawah kesatuan sekerja. Mereka disusun mengikut status jabatan atau ketukangan. Tidak lama selepas mereka menyedari bahawa ada banyak kesatuan sekerja yang berganda/bertindih dan mempunyai bidang dan fungsi yang sama yang tidak memudahkan untuk perjuangan bersama. Pada tahun 1948 beberapa orang pemimpin kesatuan-kesatuan sekerja sector awam telah mengambil langkah yang pertama bagi menubuhkan suatu badan kebangsaan iaitu Majlis Kakitangan Perkhidmatan Kerajaan (Government Services Staff Council) yang mewakili 40 badan Kesatuan Sekerja Sektor Awam. Matlamat utama Majlis tersebut ditubuhkan ialah untuk menggalakkan kerjasama antara kesatuan, tanpa melibatkan diri dalam autonomi individu hal ehwal pentadbiran kesatuan-kesatuan berkenaan, dan demi memperjuangkan kepentingan dan kebajikan bersamaanggota–anggota yang bergaji bulan daripada kesatuan-kesatuan yang menyertainya.

Tanpa Nama berkata...

syukur dengan nikmat yg diberi...
tapi adakah menjadi satu kesalahan, jika kita mencadangkan supaya skim perkhidmatan yg ada diberi nafas baru?...
ye lah dah lama berada pd gred jawatan yg sama....pak cik dah 30thn berkhidmat....gred gaji dok tara tu saja....drpd KP10 SSB pi gred KP11 SSM......sama saja tiada perubahan.....hangpa mesti kata pakcik tak bercukoqkan? ada pakcik kesah

Tanpa Nama berkata...

Peraturan-peraturan Majlis Kakitangan Perkhidmatan Kerajaan telah diluluskan di persidangan penaja pada 3 April 1949 dan berpejabat di No. 1362, Jalan Kandang Kerbau (sekarang Jalan Padang Belia), Brickfields, Kuala Lumpur.

Majlis ini dianggotai oleh sebanyak 8 buah kesatuan dan apabila dibubarkan untuk memberi laluan kepada penubuhan CUEPACS sebanyak 48 kesatuan bergabung dengannya. Majlis ini telah memainkan peranan yang penting dalam hal ehwal kebajikan anggota sector awam dan juga telah menyumbang kepada kejayaan Majlis Kebangsaan Whitley (National Whitley Council).

Tanpa Nama berkata...

Pada mulanya, Majlis ini telah menghadapi berbagai kesulitan khususnya semasa hendak memperjuangkan ke atas sesuatu isu bersama. Demi kebaikan dan kebajikan pekerja sector awam pada masa itu dan terkemudiannya, maka usaha-usaha patut diambil untuk menggalakkan semua kesatuan sector awam disusun di bawah satu badan persekutuan. Inilah yang telah menyebabkan kelulusan resolusi oleh Persidangan Perwakilan Ke Lima pada 24 April 1955 untuk menubuhkan suatu badan yang lebih berkesan iaitu CUEPACS. Di antara tujuannya ialah untuk menggalakkan semua kesatuan sekerja sector awam menyertai badan baru ini tanpa mengira jawatan atau gred perkhidmatan mereka.

Selepas melalui banyak masalah dalam penyusunan dan menyatupadukan kesatuan-kesatuan sekerja sektor awam serta memperjuangkan idea betapa pentingnya satu badan unggul maka, Kerajaan pada zaman kemerdekaan telah memberi restu. Akhirnya CUEPACS telah didaftarkan dibawah Enakmen Kesatuan Sekerja pada 23 Oktober 1957 iaitu beberapa bulan sahaja selepas Negara mencapai kemerdekaan.

Konvensyen Pertama CUEPACS telah diadakan pada 6 September 1959. Ekoran penyusunan Pejabat Pendaftar Kesatuan Sekerja maka, CUEPACS telah didaftarkan semula pada 12 November 1960 di bawah Ordinan Kesatuan Sekerja 1959 (No. Daftar : 195).

Tanpa Nama berkata...

Jom Dengar THR GEGAR PERMATA PANTAI TIMUR :

http://gegar.thr.fm/Dengar.aspx

Tanpa Nama berkata...

Pak Mat pemandu teksi membawa seorang gadis cantik, di pertengahan jalan, tiba² gadis itu pengsan di dalam teksi Pak Mat dan Pak Mat segera menghantarnya ke Hospital.

Pak Mat sedikit Stress!

Sampai di Hospital doktor mengatakan bahwa gadis itu hamil dan mengucapkan tahniah kepada Pak Mat. Pak Mat mengatakan bahawa dia bukan ayah dari bayi itu, tapi gadis itu mengatakan bahawa Pak Matlah ayah bayi itu.

Pak Mat bertambah Stress!!

Pak Mat meminta ujian DNA untuk membuktikan bahawa dia ayah bayi itu atau bukan. Pak Mat pun ditahan sementara menunggu hasil ujian.

Pak Mat semakin Stress!!!

Setelah ujian selesai doktor mengatakan bahwa Pak Mat mandul sejak dari lahir. Pak Mat pun kemudian dibenarkan pulang.

Ketika dalam perjalanan pulang, dia memikirkan 3 anaknya di rumah.

SEKARANG PAK MAT BENAR² STRESS!!!! SIAPA BAPAK ANAK²NYA??

Tanpa Nama berkata...

7 ciri utama seorang pemimpin yang baik, anda perlu mengetahui definisinya terlebih dahulu. Pemimpin adalah bermaksud mempengaruhi manusia bagi mencapai objektif yang ditetapkan meliputi bidang arahan, dorongan atau motivasi melalui penyampaian lisan atau penulisan. Ciri utama seorang pemimpin yang baik adalah:
• Seorang pemimpin yang baik tidak semestinya terlalu merendah diri tetapi sekurang-kurangnya tidak bercakap besar.
• Beliau mesti bersedia menerima tanggungjawab tetapi tidak boleh terlalu mendesak dan berkeras dalam memimpin.
• Beliau tidak harus menyalahkan orang lain bagi kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri serta tidak harus menuding jari atau mencari seseorang untuk dipersalahkan.
• Beliau harus bersikap luhur dan tidak pentingkan pujian dan kemasyhuran.
• Beliau patut tahu bagaimana mengendalikan pengikutnya begitu juga pihak atasan serta perlu sensitif dengan sensitiviti orang lain.
• Beliau patut bersedia melakukan apa yang diharapkan oleh orang lain untuk beliau laksanakan serta mendukung slogan kepemimpinan melalui teladan.
• Beliau perlu bijak dan lebih pintar sekurang-kurangnya berbanding orang yang berada di bawah pimpinannya.

Tanpa Nama berkata...

Konsep tentang adil dan keadilan dalam agama Islam mendapatkan jumlah yang begitu penting. Dalam Al-Quran, tercatat sekitar 56 ayat yang berbicara soal keadilan. Dalam bahasa Arab, keadilan disebut sebagai al-’Adalah. Pengertiannya adalah keadilan dalam semua liputan.
Ayat-ayat Al-Quran yang menyeru pentingnya adil dan keadilan antara lain adalah “haruslah berlaku adil” (Surah An-Nisa [4]: 135, Al-Maidah [5]: 8, Al-An’am [6]: 152, An -Nahl [16]: 90); “wajib berlaku adil dalam perniagaan” (Surah al-Isra [17]: 35); “adil terhadap lawan” (An-Nisa [4]: 105, Al-Maidah [5]: 8) dan “pernyataan Allah tentang keadilan-Nya” (Ali Imran [3]: 18).
Dalam etika pergaulan manusia, tiada prinsip yang didambakan umat sepanjang sejarah, seperti keadilan. Istilah adil berasal dari bahasa Arab yang bererti tengah atau seimbang. Keadilan ertinya mizan (kesimbangan), yakni suatu sikap tidak berlebih-lebihan yang berkaitan dengan sifat kearifan.
Keadilan sosial adalah sesuatu yang menuntut setiap individu dalam suatu kumpulan agar dapat hidup secara terhormat tanpa ada tekanan dan halangan serta mampu memanfaatkan kemampuan sesuai dengan apa yang berfaedah bagi diri dan orang lain sehingga boleh berkembang secara kolektif. Keadilan global ialah prinsip utama sebagai landasan ditegakkannya hubungan antara kaum Muslim dan bukan-Muslim.
Agama Islam meletakkan aspek keadilan pada kedudukan yang sangat tinggi dalam sistem perundangannya. Tiada bukti keadilan yang begitu kompleks, kecuali dalam ayat Al-Quran. Dari situ, jelas kiranya kedudukan prinsip keadilan dalam Islam.
ALLAH berfirman yang bermaksud: “Wahai orang beriman! Hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa juga) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwa kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (Surah Al-Maidah, ayat 8)
Justeru, Islam menganjurkan umatnya melaksanakan keadilan dalam setiap aspek kehidupan mereka. Tambahan pula, perintah itu datang seiringan dengan sifat Allah sendiri yang Maha Adil dan mengharamkan Zat-Nya daripada melakukan kezaliman.
Diriwayatkan dalam hadis yang bermaksud: “Wahai hamba-Ku! Sesungguhnya Aku telah mengharamkan sifat kezaliman dalam ZatKu dan Aku juga mengharamkan sifat itu di kalangan kamu. Oleh itu, jangan kamu zalim menzalimi antara sesama kamu.” (Hadis riwayat Muslim)
Ini bertepatan sifat kesyumulan dan kesejagatan yang menghiasi Islam itu sendiri. Oleh itu, setiap warga Muslim yang melafazkan dua kalimah syahadah sewajarnya menjulang tinggi perintah Ilahi ini supaya konsep keadilan dapat direalisasikan dan ditegakkan dalam masyarakat sejagat.
Pada masa sama, Allah memberi amaran kepada umat Islam supaya jangan terperangkap dengan penyakit hati seperti dengki dan kebencian yang akan mengakibatkan keruntuhan serta kehancuran bangsa itu sendiri.
Paling istimewa, sifat adil akan menghiaskan diri seseorang Muslim dengan perhiasan takwa iaitu neraca piawaian yang utama untuk memburu darjat istimewa di sisi Allah. Takwa, tiket yang tiada nilainya untuk menjejakkan kaki ke pintu syurga penuh kenikmatan.
Menurut Prof Dr Hamka, keadilan pintu terdekat kepada takwa, sedangkan rasa benci hanya menyebabkan seseorang itu jauh dari Allah. Apabila seseorang Muslim menegakkan keadilan, jiwanya akan merasai kemenangan yang tiada taranya

Tanpa Nama berkata...

ntah pe punya hasad dengki PJ ni. aku xpenah tgk lagi dlm sejarah tahap benci dendam hasad selain PJ kes JT naik. pelik masa cadangan dulu diorg senyap membisu. bila dah 30tahun ni jadi baru pecah tembelang penye busuk hati.JT dulu mase masuk guna sijil poli n org lama xde sijil poli group JT xde marah pon mcm PJ mrh ke JT skg. skrg pon naik PJ group JT lama yang ade dip masih xmrh pon JT baru ade dip sbb ikut PP11/2013 gaji JT lama jika lebih pada gaji minjust guna gaji min. aku ni JT dip keje 6 tahun gaji lebih skit je pada lantikan J29 dip iaitu rm1826. JT baru masuk baru ni ade dip gak nanti sign PJ dapat gaji min dip rm1826. walhal aku ngn dia beza 6tahun. patut aku kene gaji dip gak. tapi ktorg geng JT ni mmg ramai baik hati. xkisah hal kecik gini. anggap rezeki masing2 sbb tu ALLAH tambah lagi rezeki. geng PJ lama ni duk dengki esok2 J36 pon melepas silap haribulan Allah nak balas. kot sume disapu JT baru yg naik PJ. kene ingat xde pe mustahil bagi ALLAH. blaja2 labersyukur n jgn duk dengki sgt. kita melayu kuat sgt hasad padahal xgngu gaji diaorg pon. klu gaji diaorg kne potong lain la. tgk kaum cina diaorg punya prinsp lagi ramai terlibat aktiviti sama lagi baik. tgk kedai diaorg. klu ketuk body akan ade 20 30 kedai sam je sebelah2. diaorg suka sbb tempat tu akan jd terkenal dan ramai akan dtg tmpt tu berbanding jual harga murah tapi duk sorg2. org pon akan xknl kdai kita. org situ jeh tahu. tgk loyat. org rela jauh dtg nk beli sebijik kom walhal klu kira kg ade kdai jual kom. pikir pikirkan lah.

Tanpa Nama berkata...

INILAH KATA-KATA ORG YG PENTINGKAN DIRI SENDIRI. YG DIA TAHU LEPASKAN TENGKUK SENDIRI. YG LAIN LANTAK KAU ORANGLAH. JANJI AKU LEPAS. INILAH SIKAP MANUSIA YG LUPA DIRI. LUPA ASAL USUL. SUDAH TAK INGAT LAGI DIMANA DIA BERMULA. KADUK NAIK JUNJUNG. SI KUDUNG DAPAT CINCIN.
FIKIRKAN KESENANGAN SENDIRI SAJA.

Tanpa Nama berkata...

lagi..............

Tanpa Nama berkata...

Pernahkah anda berbohong? Apakah punca anda berbohong? Bagaimanakah perasaan anda pada dan selepas anda berbohong? Adakah anda seronok berbohong? Anda suka berbohong? Apakah akibat atau natijah dari pembohongan anda itu? Adakah pembohongan anda berjaya mendatangkan hasil yang anda inginkan? Adakah anda ditimpa kesusahan akibat pembohongan anda?

Tanpa Nama berkata...

Apa yg special sgt M41 PTD dgn A41,A29 ATC ...
M41 laju naik pangkat...A29&41 lak bnyk elaun..yg 29 gaji + elaun dh lebih dr sesetengah gred 41..apa lg yg gred 41 diorang..yg 17 lak dh dpt jumud 29..PTD lak muda2 dh jd boss..jap dh dh gred 48..laju sgt la pulak...macam pelik je.... macam xbest je...macam xaciii...macam yg syiok je..macam xpatut je..apply nk masuk skit punye susah..PAC la itu la ini la...xmelepasi syarat ditetapkan suruhanjaya la itu la ini la...klu lepas pulak kena tapisan,pac,intebiu bagai...apa istimewanya??..jawatan lain xpenting meh??..org lain pun keje jugak...

usahamba berkata...

Elaun Perumahan, Elaun COLA, dinaikkan bermula Januari 14 !!!! Benarkah???

http://adf.ly/ZA4tH

Tanpa Nama berkata...

j29 xnak meroyan lagi ke pasal jt naik j29. klu tgk pekeliling pahni pembantu kemahiran H17, 22, 26 leh je naik j29 gitu jugak penjaga jentera elektrik J17, 22, 26. bawa2 la sedar diri. duk kate JT naik j29 xsedar diri. kaduk la. x ingt asal la. lani korg j29 tu bawa2 la ingat pahni nak wak keje gred JT wak dulu. sama2 dah kene buat. korg kene blaja wak keje kami. kami kene blaja wak keje korg. so 2x5 = 5x2. lupakan sengketa. kita dah jadi org bawah sume. marilah berganding bahu. pahni kita sama2 minta 41 turun padang sama.

Mr. Arrogant berkata...

Saksikan Love You Mr. Arrogant Musim Ke-2

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1390493_627443770632067_1287800918_n.jpg

Terbaik dari ladang...

PenyediaMakanan C27 berkata...

Untonglaa diorang jd VIP....cikgu,polis,tentera pun sama la...kita hok ada degree dpt gred 27 pun bersyukur la juga...rezeki masing masing

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama PenyediaMakanan C27 berkata...
Untonglaa diorang jd VIP....cikgu,polis,tentera pun sama la...kita hok ada degree dpt gred 27 pun bersyukur la juga...rezeki masing masing

Isnin, November 11, 2013 9:15:00 PTG

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Itulah engko no bodoh..kalau ada dgree nape pohon jawatan untuk PMR, SPM, UPSR...

Jadi ko kena fikir sndiri..siapa yang bodoh...huhuhu

Tanpa Nama berkata...

j29 xnak meroyan lagi ke pasal jt naik j29. klu tgk pekeliling pahni pembantu kemahiran H17, 22, 26 leh je naik j29 gitu jugak penjaga jentera elektrik J17, 22, 26. bawa2 la sedar diri. duk kate JT naik j29 xsedar diri. kaduk la. x ingt asal la. lani korg j29 tu bawa2 la ingat pahni nak wak keje gred JT wak dulu. sama2 dah kene buat. korg kene blaja wak keje kami. kami kene blaja wak keje korg. so 2x5 = 5x2. lupakan sengketa. kita dah jadi org bawah sume. marilah berganding bahu. pahni kita sama2 minta 41 turun padang sama.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Kena sedar diri ler beb, kalau dah orang bawah maka tetap di bawah...pegawai tetap pegawai..

berdiri tetap tidak sama dan duduk pun tak sama...

PenyediaMakanan C27 berkata...

Wa..best je bodohkan orang..."untongla diorang jd VIP aku kate...bersyukurla juga dpt gred 27 aku kata jugak...rezeki masing2 aku kata jugak..xpayah nk jeles sbb dh bukan rezeki nk dpt jawatan mcm diorang...huhu...PTD pun pernah apply...masih apply..plg tinggi penah smpi inteview final tp gagal...ATC dr awal2 xmelepasi syarat...baca skop keje mmg best...patutla VIP...C41 pun xdpt...C27 yg dapat...punya syukur sgt dh..dh.boleh tolong mak bapak bg duit...nnt kawen boleh tolong suami skit2 pun jadi la...emosi pulak kau ni komenkan org...relax sudahla...nk jd hero sape ntah...PTD ke?ATC?...xpela...tahniah ye Tuan...

Tanpa Nama berkata...

Ni jawatan2 cemerlang gemilang terbilang...cuba la cuba...aku pun masih dok cuba...manala tau tetiba lak ada rezeki...baca kt forum mmg tertarik..

Tanpa Nama berkata...

Adalah pulak mamat sekor kata PJ sediada kata PJ semua dengki kat Juruteknik pulak.Juruteknik nak naik gred apa pun lantak lah.nak naik gred 41 pun boleh.sekarang nie memang layak sanfat juruteknik naik pi 29 pastu naik pulak pi 41...naik naikjangan tak naik

SUMBER berkata...

Siapa2 boleh confirm kan???

berita x sahih..aku pun x tahu mana punca berita dibawah, aku copy dari wassap je:


Pelarasan 3 elaun bagi 1.1 juta pejawat awam bagi tahun 2014 - Selaras dengan pengumuman MAPPA Bil.1/2012

Lebih 1.1juta penjawat awam yang berada di skim perkhidmatan awam akan menerima pelarasan 3 elaun yang ditambah baik di bawah rancangan transformasi Perkhidmatan Awam 2014 akan diumumkan pada 15 November 2013 ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, sudah sampai masanya 3 elaun utama diberikan kadar semasa sesuai dengan peningkatan kos sara hidup di malaysia.Walaubagaimanapun, elaun kritikal Khas bagi PDRM & ATM akan diperkenalkan dengan kadar RM1200 bagi smua Gred, dan itu tidak termasuk dalam 3 pelarasan elaun utama.

Menurutnya perjumpaan bersama Cuepacs dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci pelarasan itu akan diadakan bermula Januari 2014.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai pelarasan elaun itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang berada di bandar dengan kadar cola 300 tidak terlibat dengan elaun perumahan yang akan diberikan kenaikan samarata iaitu RM600 dan bagi mereka yang berada di bandar akan menerima elaun kos tempat tinggal iaitu RM800, dan untuk kadar Cola diselaraskan RM 500 samarata.Selain itu, kerajaan msih mengekalkan elaun Itka, dan 1 elaun baru diperkenalkan iaitu elaun SBM(Subsidi Bahan Mentah) iaitu untuk Gred 11-16 RM250 , 17-41 RM 150.

Kenaikan kadar ini tidak terlibat bagi anggota keselamatan PDRM,ATM dengan mengambil kira kenaikan elaun khas.

Tanpa Nama berkata...

Siapa2 boleh confirm kan???

berita x sahih..aku pun x tahu mana punca berita dibawah, aku copy dari wassap je:


Pelarasan 3 elaun bagi 1.1 juta pejawat awam bagi tahun 2014 - Selaras dengan pengumuman MAPPA Bil.1/2012

Lebih 1.1juta penjawat awam yang berada di skim perkhidmatan awam akan menerima pelarasan 3 elaun yang ditambah baik di bawah rancangan transformasi Perkhidmatan Awam 2014 akan diumumkan pada 15 November 2013 ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, sudah sampai masanya 3 elaun utama diberikan kadar semasa sesuai dengan peningkatan kos sara hidup di malaysia.Walaubagaimanapun, elaun kritikal Khas bagi PDRM & ATM akan diperkenalkan dengan kadar RM1200 bagi smua Gred, dan itu tidak termasuk dalam 3 pelarasan elaun utama.

Menurutnya perjumpaan bersama Cuepacs dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci pelarasan itu akan diadakan bermula Januari 2014.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai pelarasan elaun itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang berada di bandar dengan kadar cola 300 tidak terlibat dengan elaun perumahan yang akan diberikan kenaikan samarata iaitu RM600 dan bagi mereka yang berada di bandar akan menerima elaun kos tempat tinggal iaitu RM800, dan untuk kadar Cola diselaraskan RM 500 samarata.Selain itu, kerajaan msih mengekalkan elaun Itka, dan 1 elaun baru diperkenalkan iaitu elaun SBM(Subsidi Bahan Mentah) iaitu untuk Gred 11-16 RM250 , 17-41 RM 150.

Kenaikan kadar ini tidak terlibat bagi anggota keselamatan PDRM,ATM dengan mengambil kira kenaikan elaun khas.

Isnin, November 11, 2013 10:10:00 PTG
__________________________________
HAHAHA...ADA JUGA MANGKUK2 YANG BOLEH PERCAYA DENGAN KHABAR2 ANGIN YANG MACAM INI......

Tanpa Nama berkata...

PTD tu bolehla pecaya VIP...yg lagi satu tu jawatan biasa je...xde vip pun...poyo je kot..standard pegawai biasa jugak...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
memang motivasi aku down semenjak j17 jadi j29. kite pakat tengok ler set-set diorang buat kerja penolong jurutera...lopong habis...jangan tolong.. biar cari penyelesaian sendiri.ingat pen. jurutera ni best ker...macam sandwich sejak dulu lagi tapi takdak sapa pun nak tolong perjuangkan ....nasib..nasib... bukanlah aku dengki tapi dengko..kalau kat negeri...penolong jurutera macam engineer..tapi tak da orang memperjuangkan pun..yuran ahli bayar..hampeh pun tak dak.meting sana meting sini..ada jugak technician untuk bantu.tapi bila jadi camni...bab kerja, a to z kena buat sendiri.(dari meting hingga ke masuk surat dalam fail).orang atasan mana nak ambik tahu.

Isnin, November 11, 2013 11:25:00 PG

perghhh... busuk betul hati org ini...

org mcm ni ker gov hire sbg J29

Isnin, November 11, 2013 2:26:00 PTG




-------------------------------



Setuju aku kat kau orang cam niorang yang jarang jarang menghadap
Allah swt . Hati dia kotor busuk .
Orang kalau solat tak komen cam ni.. dan komen kata kata tak elok dlm blog ni...Taubat la ...saudara ingat la esok atau lusa allah swt boleh ambil nyawa kita....

poyoituorang berkata...

Biasala...yg reply tu mungkin golongan pegawai...dia apply pnp terus dapat...rezeki murah...kita ni bukan xapply...belum rezeki..ok la gak ko dpt gred 27...huhu...kira kelas la jugak kau jah...mmg standard la tu isi spa campur2...jawatan pnp ada sokongan 1 pun ada...usaha la katakan...mana dapat ambik...tak gitu...nk cari rezeki...lg kesian kt org yg dengki sombong..sabar je la...

Tanpa Nama berkata...

kalau majoriti(tak Semua) skim J ada sijil tapi semua dapat dinaikkan ke j29, macam mana pulak dengan jururawat masyarakat yang bukan majoriti tapi semuanya ada sijil kejururawatan tapi masih jugak pada skim U19, sepatutnya JM yang mempunyai sijil layak ke gred lebih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Dia tu terasa la tu org naik sama gred ngan dia..dia xnaik gred...
Biaq la dia nk dengki...bukan dia leh buat apa pun.. mati esok bukan cop kt dahi gred 17,29,41 ke apa ke...makin besar pangkat makin besar amanah...makin besar gak peluang nk jd menyombong...belagak...lupa semua ni sementara...dengki sesama sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Jangan risau elaun semu akan naik 1 januari 2014.. tggu je lah. Mmg x di sangka2

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan pelaksana berijazah dan berpengalaman 20 tahun dan ke atas di naikkan ke gred 41....

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah syukur aku kepadamu ya Allah ...akhirnya aku telah menjadi AAO gred G27....tahniah semua pembantu pertanian...rezeki anak2...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah syukur aku kepadamu ya Allah ...akhirnya aku telah menjadi AAO gred G27....tahniah semua pembantu pertanian...rezeki anak2...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah syukur aku kepadamu ya Allah ...akhirnya aku telah menjadi AAO gred G27....tahniah semua pembantu pertanian...rezeki anak2...

Tanpa Nama berkata...

Btl ker nie?

Tanpa Nama berkata...

Ini suma poyo

Tanpa Nama berkata...

TO BE FAIR, LETS ALSO UPGRADE SCHEME "W" & "N" AT THE END OF THIS YEAR TO ACCOMPLISH SST MISSION

PTD Cerdik berkata...

pergh

dah mintak jawatan rendah nak naik tinggi plak/

sedar diri sikit. aku sarankan semua pejabat pasang cermin besar dan deskripsi pekerjaan masing di tepinya agar org mcm ni insaf sikit.

Ikhlas

Tanpa Nama berkata...

Tanda-Tanda Hati Kotor

Derhaka Terhadap Ibu Bapa

Benci Sunnah Nabi

Memandang Rendah Orang lain

Berhasad Dengki

Selalu Berbangga Dengan Diri Sendiri

Gelisah Walau Tiada Masalah

Lidah Laser

Ujub/Kagum Terhadap Diri

Sindiran Di Depan/Belakang

Suka Tabur Fitnah

Rasa Benci Alim Ulama

Buka Aib Orang Tanpa Tujuan

Menyampaikan Ilmu Dengan Riak & Sum'ah

Menggunakan Agama Untuk Kepentingan Peribadi

Lagak Alim Raih Pujian

Sengaja Dedah Aurat

Menjatuhkan Orang Lain Bila Ada Kesempatan

Selalu Mencari Salah Orang Lain

Membesar-besarkan Perkara Kecil

Cinta Kepada Duniawi

Suka Gosip & Mengumpat

Talam Dua Muka (Manis Di Depan, Jahat Di Belakang)

Tak Kisah Makan Harta Haram

Mencela & Menghina

Solat Yang Tidak Boleh Khusyuk

Tanpa Nama berkata...

Jangan sibuk pasal gaji je.

Tengok anak-anak sendiri kat rumah, tak terurus dengan baik.

Jangan jadi seperti cerita di bawah:

http://greenboc.blogspot.com/2012/02/apabila-seks-sudah-menjadi-perkara.html

janganperasan berkata...

PTD gak jd boss semua scheme...termasuk la atc ke apa ke.. poyo je kalau perasan mcm best..masuk 41 dok keras la korang 13-15 tahun..pastu KUP..kesian

Tanpa Nama berkata...

sedih jugak la sbb terpinggir...sama2 je masuk keje pakai sijil poli...tp yg skim FT org xnampak...kawan2 skim j seronok dan gembira diorang dpt kgt lebih besar ikut gred 29..bagusla dh rezeki...upgrade la ft juga...sama2 rasa...harap ft trmasuk dlm kajian akan datang

Tanpa Nama berkata...

syukur dengan nikmat yg diberi...
tapi adakah menjadi satu kesalahan, jika kita mencadangkan supaya skim perkhidmatan yg ada diberi nafas baru?...
ye lah dah lama berada pd gred jawatan yg sama....pak cik dah 30thn berkhidmat....gred gaji dok tara tu saja....drpd KP10 SSB pi gred KP11 SSM......sama saja tiada perubahan.....hangpa mesti kata pakcik tak bercukoqkan? ada pakcik kesah

Isnin, November 11, 2013 6:35:00 PTG

___________________________________

patut lah pakcik ni x naik2 gred kp 11 jo, x naik2. nak tulis perkataan bersyukur pon tak pandai. x apela.. jpa pon x kisah sebab kp11 macam pakcik naik pon x boleh buat kerja.

Tanpa Nama berkata...

untung la..J17 tak payah susah payah dapat JA29....gred 29 diploma dah sama level dgn SPM/Sijil...dah nasib korang la...rasanya cuepacs dgn JPA kena masok sekolah balek kot...

Isnin, November 11, 2013 3:09:00 PTG

___________________________________

yg tulis ni pun satu x paham2. mu ni sekolah ke x sekolah, kan dah maklum spm x setaraf sijil poli, sijil poli x setaraf diploma, sijil poli setaraf stpm. jt x setaraf dengan j29 dan x ambil pun kedudukan skim j29. kami ja29 x faham2. jadi jt2 x ambil kedudukan skim j29. ja skim baru laaa.. jangan perasan sangat j29 mengatakan kami amabil kedudukan j29. kan x sama jpa bagi jt2 ke skim baru ja29. ada faham, tak faham ambil balik diploma 2.j29 semalaysia tolong baca betul2 pekeliling jt2 ditukar lanti ke ja29 bukan j29. kita tak sama taraf dalam kedudukan skim. j29 yg x faham lagi boleh rujuk kepada jpa jt ke j29 ke (skim baru ja29).

Tanpa Nama berkata...

betula... aku terlepas pandang baca pekeliling. jt ke JA29 bukan J29. jt2 semalaysia baca betul2 pekeliling jt bukan J29 tapi JA29.terima kasih JPA kerana wujudkan skim baru utk jt2 semalaysia dan tolong pejelaskan kepada J29 yg salah faham membaca pekeliling yg dikeluarkan oleh JPA mengatakan jt2 semalaysia mengambil kedudukan skim mereka j29. J29 kalua x tahu malu sila lah ke skim JA29.

Tanpa Nama berkata...

skim JA29 dan J29 x sama.. x sama. sape2 kata sama memang betul lah x tahu membaca.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs harus kaji pada mereka yang tinggal di kuarters kerajaan - COLA dipotong separuh ... sila perjuangkan utk dptkan 100% ....?

jakun berkata...

MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!

Tanpa Nama berkata...

MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!

Selasa, November 12, 2013 10:14:00 PG

___________________________________

busuk punya orang, mula2 lu kata masalah skim sama, dah diberitahun skim x sama lu ungkit pula pasa gaji. lu tengok haaa... betul2 ha... dari mula j29 ungkit sebab gaji dan elaun ke @ skim. sepangjang perdebatan ini x ada pon lu j29 ungkit pasal gaji dan elaun. tu..tu.. dah kate JA29 x sama J29 bangkit pula pasal gaji dan elaun. lu memangla.. tarak hati punya orang, dengki, busuk hati, x boleh tengon melayu sama melayu membangun khususnya dan umumnya semasa saudara seislam. cuba kamu renungkan, kalau jt2 ni naik gaji boleh lah dia orang bayar zakat lebih.janganlah suka memutar belit. itu rezeki masing2 allah bagi. moga-moga kamu bahagia dengan harta yang kamu ada bawa sehingga keliang lahat. aamin. bertaubat lah saudara

Tanpa Nama berkata...

Dengar khabar akan keluar pekeliling baru untuk PENGURUSAN TERTINGGI maksudnya untuk Jusa C dan keatas, depa dapat naik gaji dan elaun yang lebih lagi macam dalam SPBA yg lalu seronok lah bagi yang bakal mendapat habuan besar... tahniah kpd J/T kerana dapat JA29 dan takziah kpd TA sediaada kerana kita serupa..yek

Tanpa Nama berkata...

jakun berkata...
MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!

Selasa, November 12, 2013 10:14:00 PG


diam diam dah la... nnt skim tau susah la... diaorg pun nak gak... ok.. psssttt... diam tau...

Tanpa Nama berkata...

MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!

Selasa, November 12, 2013 10:14:00 PG
___________________________________

dia ni bukan apa, takut JA9 ambil kontraktor diorang kott. jangan takut you punya lubang i x kacau punya. i boleh cari lain...bro

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Dengar khabar akan keluar pekeliling baru untuk PENGURUSAN TERTINGGI maksudnya untuk Jusa C dan keatas, depa dapat naik gaji dan elaun yang lebih lagi macam dalam SPBA yg lalu seronok lah bagi yang bakal mendapat habuan besar... tahniah kpd J/T kerana dapat JA29 dan takziah kpd TA sediaada kerana kita serupa..yek

Selasa, November 12, 2013 10:58:00 PG

-------------------------------
Sokong ! Takziah kpd yg statik ala-ala downgrade.

Tanpa Nama berkata...

firaun dulu lagi kaya..tapi akhirnya mengaku tuhan...kita taklah kaya..dah sombong sb tu Allah tak bagi

Tanpa Nama berkata...

maaf , saya x faham , bukan ke j29 juga ke skim JA 29

wakarima berkata...

HARUS KAJI SEMUA SKIM BARU ADIL...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

maaf , saya x faham , bukan ke j29 juga ke skim JA 29

Selasa, November 12, 2013 11:40:00 PG

--------------------
Maaf, Mengikut fahaman aku ayat dalam pekeliling pp112013 jpa tu keliru sikit, lihat muka surat 7 No 10, (a) Pegawai yang berada di Gred J29 ditetapkan ke Gred JA29

Lihat borang opsyen mana ada j29 nak kena t/tangan opsyen tukar ke ja29.

Mungkin maksudnya sebegini :(a) Pegawai yang berada di Gred J29 dikekalkan di Gred J29.

Ini untuk memudahkan pengiraan time-base.

Maaf kalau silap tafsir.

Tanpa Nama berkata...



UPGRADE PELAKSANA YG BERIJAZAH DAN W/N32 (8 TAHUN) DAN W/N36 (5 TAHUN)KE W/N41...

Tanpa Nama berkata...

MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!

Selasa, November 12, 2013 10:14:00 PG
___________________________________

dia ni bukan apa, takut JA9 ambil kontraktor diorang kott. jangan takut you punya lubang i x kacau punya. i boleh cari lain...bro
*******************************************************
Bongok NYE kau, orng naik skim ada kacau kau punya gaji dan skim ke???? Kalau gaji kau tak berkurang kau diam je la mangkoooook

Tanpa Nama berkata...

this is a topic written in english. it should commented/replied using an english too.

those who are using different kind of language (example: malay) in english topic are TOTALLY AN IDIOT.

THIS KIND OF IDIOT are being hired as a civil servants?????

conclusion: only an idiot employer hiring an idiot employee. only an idiot management give free pass to an idiot people to a level that they are not capable of!

Tanpa Nama berkata...

Mana boleh lepaskan tengkolok korang je...W/N27 xde peluang pegi 41...baik buat interview bila ada kekosongan serta ada keperluan utk intake kpsl...27,32,36 semua pegi sama2...sapa ada rezeki dia la dapat...

Tanpa Nama berkata...

Only an idiot people always says idiot ideas

Tanpa Nama berkata...

You are also an idiot!!!..because..you treat others as though they are not capable...so we are in the same boat...arnt we.. think wisely

Tanpa Nama berkata...

Ada satu perkara telah terlepas pandang. Iaitu Kenaikan Gaji Tahunan- (KGT).KGT kumpulan pelaksana terlalu rendah jauh dari kumpulan professional. Untuk menambah baik kerajaan kenalah naikkan KGT kumpulan pelaksana !

Tanpa Nama berkata...

hello..no matter whwt the blog is..either in english or malay..so be it..we just write...so to express our thinking and ideas..whats with you..so be it..

Tanpa Nama berkata...

MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!
=================================================WOW..INI MACAM SIKIT PUNYA HAL MAU GADOHHH KAA?

jakun berkata...

MMG LAA JA29 XSAMA DGN J29...TAPI MASALAHNYA...SKIM GAJI KITA SAMA..KENAIKAN TAHUNAN YANG SAMA..GAJI MATI YANG SAMA...KEPALA HOTAK KAU XRETI BACA!

Selasa, November 12, 2013 10:14:00 PG
___________________________________

dia ni bukan apa, takut JA9 ambil kontraktor diorang kott. jangan takut you punya lubang i x kacau punya. i boleh cari lain...bro
*******************************************************
Bongok NYE kau, orng naik skim ada kacau kau punya gaji dan skim ke???? Kalau gaji kau tak berkurang kau diam je la mangkoooook

------------------------------

wait later when n1 rise office assistant grade n29 same with you ... I want to see what you think ...ni bukan pasal dengki ke apa..cuma tak nampak adil..

Tanpa Nama berkata...

Dont you think that this is not fair?..At this moment in time..the Govt. knows whats best to suit each scheme..so as PA..do our part and hope for the best..InsyaAllah God Willing..

Tanpa Nama berkata...

woi pendengki bongok,jgn main sedap je komen tu.apa yg xadilnya?
skim kesetiausahawanan n17 dah lama jumud jd n27,nape ko xkecoh..bengong

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

j29 xnak meroyan lagi ke pasal jt naik j29. klu tgk pekeliling pahni pembantu kemahiran H17, 22, 26 leh je naik j29 gitu jugak penjaga jentera elektrik J17, 22, 26. bawa2 la sedar diri. duk kate JT naik j29 xsedar diri. kaduk la. x ingt asal la. lani korg j29 tu bawa2 la ingat pahni nak wak keje gred JT wak dulu. sama2 dah kene buat. korg kene blaja wak keje kami. kami kene blaja wak keje korg. so 2x5 = 5x2. lupakan sengketa. kita dah jadi org bawah sume. marilah berganding bahu. pahni kita sama2 minta 41 turun padang sama.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Kena sedar diri ler beb, kalau dah orang bawah maka tetap di bawah...pegawai tetap pegawai..

berdiri tetap tidak sama dan duduk pun tak sama...

Isnin, November 11, 2013 9:24:00 PTG

ni ckp org ego. bodoh sombong. beso sgt ke pegawai. ni la mentaliti penjawat awam malaysia. koya lebih sbb tu xmaju. duk rase pegawai gak mesti duk lam bilik la. x boh amik tahu pe org bawah wak keje. patu mu la bg cadangan bodoh sbb xpenah tahu realiti keje. wei polis pon ASP kebawah wajib turun pdg dah. gred 44 tu. zaman moden gini org nak org educated dh turun bg penerangan n wak keje. bukan zaman 80an ni boh.

Tanpa Nama berkata...

budi bahasa kita langsung tak di ambil kira dlm berkomunikasi..maka itulah akhlak kita sebenarnya. perkataan amat kasar itu melambangkan angkuhnya kita...Allah

Tanpa Nama berkata...

patut lah pakcik ni x naik2 gred kp 11 jo, x naik2. nak tulis perkataan bersyukur pon tak pandai. x apela.. jpa pon x kisah sebab kp11 macam pakcik naik pon x boleh buat kerja.

*******************************

takpa lah no.....hang duk kata lagu tu.....hang marah pun pakcik ok dan terima saja....
siapa lah pakcik.....
dapat kerja gov dah bersyukoqlah.....
cuma pakcik ghasa pengawal keselamatan pun perlu diberi perhatian dalam kajian yg dilakukan........supaya sektor kawalan keselamatan kita boleh diangkat ke taraf profesional. supaya perjawatan ini mampu berdayasaing ......
menyediakan personel yg terlatih dan modal insan yg berpengetahuan dalam aspek kawalan keselamatan adalah satu kemestian......
ini bertujuan meningkatkan mutu kawalan keselamatan perlindungan yg lebih efektif melibatkan aset gov disamping mencegah perlakuan jenayah dilokasi penempatan dan lokasi penempatan pula biaqlah di kawasan strategik, sasaran penting dan nilai aset yg tinggi....ada sesetengah agensi yg menempatkan KP11 dilokasi yg nilai asetnya rendah.....pd hemat pakcik tak perlulah diletakkan dilokasi tersebut.....cukuplah sekadar dilakukan pemantauan atau rondaan berkala dilakukan atau bolehlah gunakan kaedah outsourshing....ini sebenaqnya hanya akan merencatkan fungsi KP11 kerana skop tugasnya lebih luas dr itu dan merugikan sumber yg ada serta org akan melihat mereka tiada kerja sebab tak dapat berfungsi sepenuhnya kerana faktor lokasi penempatan.....


- bersambug -

Tanpa Nama berkata...

Bumbung masjid runtuh di Terangganu salah siapa J17 , J29 , J32 , J41 , J44 , J48 , J52 atau N17 ? Kah ! Kah ! Kah !

Tanpa Nama berkata...

SAlah bumbun g tu la sapa suruh runtuh, n17 tak salah kan?????????

j17 pun tak salah, sebab bab2 kontrak ni j29 yang luluskan

kan?kan???????

Tanpa Nama berkata...

Biasa la kan benda dah nak jadi, kita sebagai manisia pun walaupun nampak sihat, tup-tup meningggal

bencana alammmmmm tuuuu

Tanpa Nama berkata...

Pek. Perk. Bil. 36/2013 Penambahbaikan Jadual Gaji Gred 1-54. Bila dibandingkan dengan Pek. Perk. Bil. 2/2013 perbezaan amat ketara contohnya N17(RM285.32) ditambah 3 kenaikan, N22 2(RM230) kenaikan tetapi bagi DG 44(RM2291.46)untuk gaji maksimum ... Ingin bertanya mengapa berbeza?

Tanpa Nama berkata...

maksud dia kgt utk N41 di tambah smpai 30 sdg kn utk N17 25 je. BODOH JPA punya keje !!!

Tanpa Nama berkata...

Kena sedar diri ler beb, kalau dah orang bawah maka tetap di bawah...pegawai tetap pegawai..

berdiri tetap tidak sama dan duduk pun tak sama...

Isnin, November 11, 2013 9:24:00 PTG

___________________________________

ye la.. nak sama macam mana, kau tu tinggi pada aku. tak percaya mari kita ukur. mari sini, aku duduk seratus rantai dari mu je. aku nampak mu tu, terseyum2 macam kerang busuk.

Tanpa Nama berkata...

Setuju ngat bro.xpayoh le dgki rezeki org lain

Tanpa Nama berkata...

Pek. Perk. Bil. 36/2013 Penambahbaikan Jadual Gaji Gred 1-54. Bila dibandingkan dengan Pek. Perk. Bil. 2/2013 perbezaan amat ketara contohnya N17(RM285.32) ditambah 3 kenaikan, N22 2(RM230) kenaikan tetapi bagi DG 44(RM2291.46)untuk gaji maksimum ... Ingin bertanya mengapa berbeza?

Selasa, November 12, 2013 3:09:00 PTG

___________________________________

gaji maksimum ni tak penting pun. kan pm dah umum tiada istilah lagi gaji langar dinding. setiap pa yg habis tangga gajinya akan diberi 3% utk KGT pada tiap-tiap tahun.

Tanpa Nama berkata...


UPGRADE KATEGORI PELAKSANA YG BERIJAZAH DAN W/N32 (8 TAHUN) DAN W/N36 (5 TAHUN)KE W/N41..

Tanpa Nama berkata...

Bumbung masjid runtuh di Terangganu salah siapa J17 , J29 , J32 , J41 , J44 , J48 , J52 atau N17 ? Kah ! Kah ! Kah !

Selasa, November 12, 2013 2:21:00 PTG

Tanpa Nama berkata...
SAlah bumbun g tu la sapa suruh runtuh, n17 tak salah kan?????????

j17 pun tak salah, sebab bab2 kontrak ni j29 yang luluskan

kan?kan???????

Selasa, November 12, 2013 2:40:00 PTG

___________________________________

JA29 x masuk campur, J29 yg luluskan.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu di beri hormat dgn kerja yg menjadikan seseorang itu bakal pemimpin negara tapi anda yg kecoh2 kat sini dgn dengi gaji cikgu dan apa yg diberikan hak istimewa pada cikgu ,SEBAB kau orang bodoh dulu2...Bukan itu ajer suruh sekolah ponteng skrg ni asik salahkan cikgu dari zaman muda sebab otak BODOH .nanti anak dah BODOH BANGANG pun salahkan cikgu tetapi EMAK bapak yg salah sebab tunjuk contoh yg tak baik malahan iri hati atau dengki pada seseorang itu insyallah pasti dibalasnya oleh allah di muka bumi ni dgn bermacam2 dugaan.JADI TLGLAH berfikiran dan berhati MULIA agar dapat kerahmatan dan keberkatan keluarga di dalam rezeki anda semua..GAJI MEREKA BESAR SEBAB TANGGUNGJAWAP PADA NEGARA MEREKA BESAR,gaji kamu kecil KERANA kamu hanya di tahap tu ajer sebab tak mau berhijrah menjadi org yg berguna utk masa dpn negara dan juga bangsa...Berubah YOP .jika rasa kerajaan tak membantu gi kerja swasta ,dgn taraf kamu yg spm dan diploma ni agaknya gitulah jika di swasta,malahan ada swasta tiada sediakan elaun tau...JADI PIKIR2KAN LAH dah dapat yg terbaik taksahlah jadi iri hati pada org ,takut nanti allah tarik rezeki kamu..Memang di blog cuepacs ini tempat kita meluahkan rasa tak puas hati,BAGUSS tapi jgnlah sampai kita rasa semua kita tak puas hati...Takut2 pendek umur,takut2 nanti allah tarik keistimewaan kita ,takut2 allah tarik kekayaan dan kejayaan kita...atau keluarga kita. Jadi walaupun kita tak kenal siapa di blog ni HORMATILAH MEREKA di jawatan sekecil mana atau sebesar mana atas tanggungjawap yg mereka lakukan utk mencari rezeki seharian mereka....Ingat YOP ATAS NAMPAK KAMU mahupun kami TAK NAMPAK KAMU.apa yg dikata dan ditulis dirakam oleh malaikat di kiri dan di kanan kita...SALAM YOP

Tanpa Nama berkata...

WORTH TO UPGRADE THOSE WHO HAVE DEGREE AND EXPERIENCES TO N/W41 IN ORDER FOR TRANSFORMATION OF EDUCATED CIVIL SERVICE BY 2014 IN ORDER TO ACHIVE HIGH INCOME & ADVANCED NATION

Tanpa Nama berkata...

Jurang pendapatan Penjawat Awam yang semakin melebar.Ini semua salah JPA PTD yang menganaktiri pegawai sokongngan.Beza sekarang antara RM6,000.00-RM12,000.00.Ini tidak masuk akal dan tidak adil.JPA PTD telah mencipta satu skim kononnya transformatif yang mengenyangkan gred sesama mereka dengan income yang cukup tinggi.Apatah lagi cukup senang naik pangkat atau gred mencapai gaji maksima tidak perlu tunggu hingga penghujung perkhidmatan.Najib ,tolong jangan tidur atau terlampau percaya..

cinta si penggali kubur berkata...

Pakcik mintak skim penggali kubur diwujudkan jugak.Sebab tak kira pangkat sultan ker hingga ke pak-pak menteri semua yg ada termasuk pak omar sekali akan kesana jua.

Tanpa Nama berkata...

wait later when n1 rise office assistant grade n29 same with you ... I want to see what you think ...ni bukan pasal dengki ke apa..cuma tak nampak adil..

Selasa, November 12, 2013 1:30:00 PTG

__________________________________

dengki le tu, kalau tak dengki sekurang2nya cakap le taniah. sabar je... nanti ko orang pun akan dapat.

Tanpa Nama berkata...

dengki tue perkara biasa la, kerja swasta pun ada org dengki-dengki jugak, org meniaga pun ada dengki-dengki jugak sesama sendiri, dah nama pun manusia,ke dugong-dugong pun ada perasaan dengki sesama sendiri?

Tanpa Nama berkata...

Pakcik mintak skim penggali kubur diwujudkan jugak.Sebab tak kira pangkat sultan ker hingga ke pak-pak menteri semua yg ada termasuk pak omar sekali akan kesana jua.

Selasa, November 12, 2013 4:36:00 PTG

___________________________________

pakcik tak kesane juga ke.

Tanpa Nama berkata...

dengki tue perkara biasa la, kerja swasta pun ada org dengki-dengki jugak, org meniaga pun ada dengki-dengki jugak sesama sendiri, dah nama pun manusia,ke dugong-dugong pun ada perasaan dengki sesama sendiri?

Selasa, November 12, 2013 4:54:00 PTG

__________________________________

itu bukan perkara biasa, itu luar biasa. sebab dalam islam melarang kita dengki mendengki ni. tak baik sifat tu. bertaubat ye saudara ku.

Tanpa Nama berkata...

Jurang pendapatan Penjawat Awam yang semakin melebar.Ini semua salah JPA PTD yang menganaktiri pegawai sokongngan.Beza sekarang antara RM6,000.00-RM12,000.00.Ini tidak masuk akal dan tidak adil.JPA PTD telah mencipta satu skim kononnya transformatif yang mengenyangkan gred sesama mereka dengan income yang cukup tinggi.Apatah lagi cukup senang naik pangkat atau gred mencapai gaji maksima tidak perlu tunggu hingga penghujung perkhidmatan.Najib ,tolong jangan tidur atau terlampau percaya..

Selasa, November 12, 2013 4:26:00 PTG

__________________________________

JPA tak salah, yg salah orang yg membelitnye tu, kasi aje le kat dia orang. x banyak 12000 tu, tambah lagi, nanti dia orang bayar zakat lebih.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu di beri hormat dgn kerja yg menjadikan seseorang itu bakal pemimpin negara tapi anda yg kecoh2 kat sini dgn dengi gaji cikgu dan apa yg diberikan hak istimewa pada cikgu ,SEBAB kau orang bodoh dulu2...Bukan itu ajer suruh sekolah ponteng skrg ni asik salahkan cikgu dari zaman muda sebab otak BODOH .nanti anak dah BODOH BANGANG pun salahkan cikgu tetapi EMAK bapak yg salah sebab tunjuk contoh yg tak baik malahan iri hati atau dengki pada seseorang itu insyallah pasti dibalasnya oleh allah di muka bumi ni dgn bermacam2 dugaan.JADI TLGLAH berfikiran dan berhati MULIA agar dapat kerahmatan dan keberkatan keluarga di dalam rezeki anda semua..GAJI MEREKA BESAR SEBAB TANGGUNGJAWAP PADA NEGARA MEREKA BESAR,gaji kamu kecil KERANA kamu hanya di tahap tu ajer sebab tak mau berhijrah menjadi org yg berguna utk masa dpn negara dan juga bangsa...Berubah YOP .jika rasa kerajaan tak membantu gi kerja swasta ,dgn taraf kamu yg spm dan diploma ni agaknya gitulah jika di swasta,malahan ada swasta tiada sediakan elaun tau...JADI PIKIR2KAN LAH dah dapat yg terbaik taksahlah jadi iri hati pada org ,takut nanti allah tarik rezeki kamu..Memang di blog cuepacs ini tempat kita meluahkan rasa tak puas hati,BAGUSS tapi jgnlah sampai kita rasa semua kita tak puas hati...Takut2 pendek umur,takut2 nanti allah tarik keistimewaan kita ,takut2 allah tarik kekayaan dan kejayaan kita...atau keluarga kita. Jadi walaupun kita tak kenal siapa di blog ni HORMATILAH MEREKA di jawatan sekecil mana atau sebesar mana atas tanggungjawap yg mereka lakukan utk mencari rezeki seharian mereka....Ingat YOP ATAS NAMPAK KAMU mahupun kami TAK NAMPAK KAMU.apa yg dikata dan ditulis dirakam oleh malaikat di kiri dan di kanan kita...SALAM YOP

Selasa, November 12, 2013 3:58:00 PTG

___________________________________

aku rasa kau ni bukan cikgu, menyamar aje, cikgu tak kate orang BODOH, cikgu tu mulia tahu tak. dengan sunsunan ayat yg kau tulis x melambangkan keperibadian kau pun macam cikgu.he... aku kenal kau.. kau tinggal dekat taman aku.

Tanpa Nama berkata...


WORTH TO UPGRADE THOSE WHO HAVE DEGREE AND EXPERIENCES TO N/W41 IN ORDER FOR TRANSFORMATION OF EDUCATED CIVIL SERVICE BY 2014 IN ORDER TO ACHIVE HIGH INCOME & ADVANCED NATION

Tanpa Nama berkata...

Sama2 on the way...

Tanpa Nama berkata...

Limah atau nama singkatannya Mah baru saja berumahtangga dengan suaminya Seman atas dasar pilihan keluarganya dan tinggal di kawasan perkampungan. Walaupun Seman sengau orangnya, Mah tak kisah malah mereka begitu bahagia dan tiada sebarang masalah yg terlalu besar sama ada dari segi komunikasi,nafkah zahir atau pun batin. Cuma ada kalanya Limah tak dapat nak memahami apa yang suaminya cuba nak bagitau.

Pada suatu malam Jumaat, mereka berdua bersetuju untuk membuka 'kaunter pembayaran nafkah batin'. Kali ini Seman agak letih sedikit disebabkan pada siangnya tadi dia pulun toreh getah sampai 10 ekar. Maka Seman tidak mahu bekerja keras untuk sesi tersebut dan dia mengambil keputusan untuk berperanan sebagai 'orang bawahan' sahaja. Setelah tiba waktu yg sesuai, Seman pun berbaring terlentang dan 'transaksi pembayaran' pun bermula.

Nak dijadikan cerita, dalam masa urusan tersebut seekor semut api telah jatuh dari siling ke atas katil dan merayaplah sehingga terjumpa dengan dua buah 'batu lembut' kepunyaan Seman. Oleh kerana pada masa itu semut tersebut mendapati 'batu2' tersebut seperti hendak melompat2 bagaikan nak menindihnya maka semut api tersebut terpaksa mempertahankan diri dengan menyepit sekuat hatinya 'batu lembut' tersebut..

Seman yang dari tadinya sedang asyik "hedap..hedap.." tiba2 terkejut dan merasa sakit lalu bersuara dengan agak kuat sedikit..

Haduh Mah..hemut.. hemut.. hemut.." kata Seman.

"Dah kemut ni bang" jawab Limah.

"Hemut... hemut...hemut... higit helur hahu " sambung Seman yang cuba cabut anunya. Tapi masih dihalang oleh Limah.

"Dah kemut dan gigit kuat dah ni bang. Nak kemut dan gigit macam mana lagi" sambung Limah lagi dalam nada merenggek berahi.

"Laaa Mah... haduhhhh.... hemut higit hagi huat" celah Seman.

"Bang.. tengah kemutlah ni..nak gigit kuat camna lagi... Dah habis gigit dah ni..." sampuk Limah.

"Iskh..iskh..ishk.. hak haham la Mah ni. Hahu hata hemut hat helur hahu. Haku nak habut hulu" balas Seman.

"Masa ni mana boleh cabut bulu bang, kok ya pun tunggu la selesai dulu baru cabut bang" balas Limah yang hampir kecewa kerana ganguan tersebut.

"hukan.. hemut higit hat helur hahu..."

"mana boleh sampai telur² pun masuk bang... ni dah habis dalam dah ni.."

Limah yg dari tadi sedang asyik menerima bayaran rasa sedikit terganggu dengan kerenah Seman tidak berapa nak peduli dan tidak mahu berhenti kerana dia merasakan masa untuknya menutup kaunter sudah hampir tiba...

Tanpa Nama berkata...

Limah semakin laju membuat 'kira2' sedangkan seman dibawah terkulat2 terpaksa memberi bayaran dalam antara sedap dan sakit. Si semut ni pulak bila keadaan semakin tak menentu kerana gegaran gampa bumi yg semakin menjadi2, dia pun mempertingkatkan kuasa dalamannya untuk menggandakan serangan keatas 'batu2' yang mengancam keselamatannya..

"Haduh Mah... hakit.. hedap..hakit mah.. hemut hat helur hahu mah.. hemut hakin huat mah hat helur hahu.."

seman sendiri dah tak tau macam mana nak bagitau Limah.. sedap ada..sakit pun ada..

Limah yang merasakan sudah tiba waktunya untuk dia menutup kaunter, terus menggandakan kuasa dalamannya untuk membuat 'kira2' dengan laju sekali begitu juga si semut tadi semakin kuat goncangan 'gempa bumi', maka semakin kuatlah dia menggandakan serangan.. keadaan berlanjutan lebih kurang 2 minit seterusnya dan dalam masa itulah si Seman tak habis2 bising...

"aaaa....hedap.."

bila semut api tu ketip kuat... "aaaaduuuhh.. hakitt.....hemut higit helur hahu.."

Begitulah nasib Seman..Limah sudah tak memperdulikannya lagi.. dia meneruskan 'kira2' diatas 'bayaran' yg diberikan Seman sehinggalah selesai 'sesi pembayaran'.

Apabila kedua2nya berpuas hati dengan 'transaksi pembayaran' tadi Seman pun cepat2 bingkas bangun lalu mencapai lampu picit dan menyuluh kearah tempat yang kena gigit semut api tadi.

"tu hemut hat helur hahu tu.."

"apa ni abang.. kan dah sudah dah.. dah cabut pun.. takkan gatal nak mintak kemut lagi..?

Seman malas nak betekak lalu dia pun mengambil semut api tadi dan tunjukkan kepada isterinya..

Laaaaaaaa... semut!... Ingatkan apa tadi... patutlah meracau tak tentu pasal

Tanpa Nama berkata...

Bagus lawak selingan ni..release tention bro

Tanpa Nama berkata...

Kalau di Negara Jepun Ketua yang diamanahkan untuk melaksanakan amanahnya sebagai ketua tiba-tiba beliau gagal menunaikan tanggungjawabnya dan mencabuli janji . Maka ketua tadi secara hormatnya memikul tanggungjawabnya dan terus meletakkan jawatan akibat hilang marush diri.

Tanpa Nama berkata...

Rasulullah s.a.w. :

"Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran, maka cegahlah ia dengan tangan. Jika tidak tidak mampu, maka cegahlah ia dengan lisan. Jika itu juga di luar kemampuannya, maka cegahlah dengan hati Sesungguhnya (mencegah dengan hati) selemah-lemah iman."

(hadith Riwayat Muslim)

Tanpa Nama berkata...

SALAM, KEPADA PRESIDEN CUEPACS, OMAR OSMAN, TERIMA KASIH DIATAS USAHA CUEPACS DALAM MEMPERJUANGKAN NASIB 1.42 JUTA PENJAWAT AWAM, SAUDARA OSMAN UNTUK PENGETAHUAN SAUDARA BANYAK PERKARA CUEPACS PERLU PERJUANGKAN, DARI SUDUT MENYEMAK KERTAS KERJA KESATUAN SEKERJA SEHINGGALAH MEREALISASIKAN TUNTUTAN-TUNTUTAN PERSATUAN SEKERJA DI DALAM CUEPACS, CONTOHNYA APA YANG PERLU DILAKUKAN OLEH CUEPACS DENGAN KENAIKAN GAJI MAKSIMA(GAJI MATI) PENJAWAT AWAM, MISALNYA GAJINYA SEKARANG RM2100 MANAKALA GAJI MATINYA RM3000 SEDANGKAN PERKHIDMATANNYA HANYA TINGGAL 5 TAHUN LAGI DENGAN KENAIKAN RM95 SETAHUN, TIDAKKAH INI MERUGIKAN PENJAWAT AWAM TERSEBUT APABILA BELIAU BERPENCEN KELAK.?. TIDAKKAH TERFIKIRKAH PIHAK CUEPACS MEMPERJUANGKAN KENAIKAN GAJI TAHUNAN PENJAWAT AWAM DARI RM65 KE RM80, RM95 KE RM115, RM145 KE RM190, RM225 KE RM300, BUKANKAH INI SEDIKIT SEBANYAK MEMBANTU PENJAWAT AWAM DALAM MENAIKKAN TARAF HIDUP MEREKA DALAM SITUASI SEKARANG KOS SARA HIDUP YG SEMAKIN TINGGI. UNTUK PENGETAHUAN SAUDARA MENAIKTARAF PERJAWATAN SEDIA ADA DI DALAM PENJAWAT AWAM BERPENDAPATAN TINGGI, CONTOHNYA PENGHULU/PENGGAWA YG KEBANYAKANNYA BERKELULUSAN IJAZAH DAN MASTER, SELAYAKNYA MEREKA DINAIKAN TARAF KE KUMPULAN A, SETARAF DENGAN PEMODENAN NEGARA DAN MASALAH YG SEMAKIN KONFLIK, BEGITU JUGA DENGAN PEMBANTU TADBIR KEBANYAKAN MEREKA MEMPUNYAI KELULUSAN DIPLOMA/STPM, SELAYAKNYA MEREKA DINAIKAN GRED 27 BERSESUAI DENGAN BEBANAN KERJA YG MEREKA PIKUL SERTA MASALAH SERTA KARENAH DARI ORG AWAM, BEGITU JUGA DENGAN JAWATAN-JAWATAN LAINNYA. BAGI KAMI UNTUK SYARAT KEMASUKAN BAGI PENJAWATAN AKAN DATANG SERENDAH-RENDAH KELULUSAN ADALAH SPM BAGI PENJAWATAN KUMPULAN D, SIJIL DARI MANA-MANA IPTA/IPTS BAGI PENJAWATAN KUMPULAN GRED C, DIPLOMA BAGI PENJAWATAN KUMPULAN B DAN IJAZAH/MASTER BAGI PENJAWATAN KUMPULAN A. BARULAH DAPAT MENJADIKAN PENJAWAT AWAM BERFIKIRAN MINDA KELAS PERTAMA DAN BERTARAF DUNIA. ADAKAH GAJI DAN ELAUN PENJAWAT AWAN MEMADAI DENGAN KOS SARA HIDUP YG SEMAKIN TINGGI DENGAN KENAIKAN HARGA MINYAK, KENAIKAN KOS BARANGAN MAKANAN, KENAIKAN HARGA RUMAH MAMPU MILIK, KENAIKAN KOS PERUBATAN, KENAIKAN TARF API-AIR, KENAIKAN PELBAGAI JENIS CUKAI, DAN BERBAGAI KENAIKAN LAGI, ADAKAH GAJI PENJAWAT AWAM SEKARANG SESUAI DENGAN KENAIKAN KOS SARA HIDUP SEKARANG?. KAMI MENENGSYORKAN SAUDARA I9 OMAR DAN AHLI CUEPACS TURUN PADANG DAN MENYAKSIKAN TERLALU RAMAI PENJAWAT AWAM YG MELAKUKAN KERJA "PART TIME" BAGI MENAMPUNG KELUARGA MEREKA SELEPAS WAKTU KERJA. TIDAKKAH PIHAK KERAJAAN SELALU BERFIKIR, BERFIKIRLAH MENGGUNAKAN OTAK, BUKAN BERFIKIR MENGGUNAKAN HATI..BERFIKIR SEBELUM BERTINDAK, BUKANNYA BERFIKIR SELEPAS BERTINDAK..

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa orang kaya bertambah kaya...yang kita ni makin miskin, kerajaan patut berikan gaji dan elaun samarata baru adil..mana adil orang yang bos2 ni gaji besar...abis tu kami yang gaji kecil ni nak makan apa...patutnya kerajaan bagi gaji sama rata..semua dapat samarata..elaun pun samarata..baru adil dan puas hati..beza gaji dari pngalaman bukan dari akademik...aku tgk keje orang atas ni bukan ssh sgt..duduk dlm aircond..kerusi empuk..tapi keje masuk pagi balik petang..kami yang gred sokongan ini yang keje teruk sampai malam..patutnya gaji kami patut lagi tinggi dariu orang atas sebab kerje kami byk..baru adil

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Aku rasa orang kaya bertambah kaya...yang kita ni makin miskin, kerajaan patut berikan gaji dan elaun samarata baru adil..mana adil orang yang bos2 ni gaji besar...abis tu kami yang gaji kecil ni nak makan apa...patutnya kerajaan bagi gaji sama rata..semua dapat samarata..elaun pun samarata..baru adil dan puas hati..beza gaji dari pngalaman bukan dari akademik...aku tgk keje orang atas ni bukan ssh sgt..duduk dlm aircond..kerusi empuk..tapi keje masuk pagi balik petang..kami yang gred sokongan ini yang keje teruk sampai malam..patutnya gaji kami patut lagi tinggi dariu orang atas sebab kerje kami byk..baru adil

Selasa, November 12, 2013 8:27:00 PTG


tuan, adat dunia mmg sebegitu... Allah jadikan golongan kaya dan juga golongan miskin. ada hikmahnya.

jangan bersedih andai kita ditakdirkan hidup sebagai org miskin. ada hikmahnya.

Jangan bersedih... tapi bersyukurlah...

Tanpa Nama berkata...

Daripada Ibnu Abbas dan ‘Imran bin Hussain r.a, bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda: “Aku melihat ke dalam syurga, maka aku dapat melihat kebanyakan penghuninya adalah terdiri daripada kalangan orang-orang fakir miskin. Dan (apabila) aku melihat ke dalam neraka, maka aku dapat melihat kebanyakan penghuninya adalah terdiri daripada golongan perempuan.” (Hadis riwayat Muttafaqun ‘alaih)

Tanpa Nama berkata...

Daripada aku

Aku tengok orang yang bergaduh kat blog ni kebanyakannya gred 17 dan 29

masing2 menyalahkan orang lain dan sentiasa tak berpuas hati

gred orang lain naik pun dia susah hati....

Tanpa Nama berkata...


WORTH TO UPGRADE THOSE WHO HAVE DEGREE AND EXPERIENCES TO N/W41 IN ORDER FOR TRANSFORMATION OF EDUCATED CIVIL SERVICE BY 2014 IN ORDER TO ACHIVE HIGH INCOME & ADVANCED NATION.IF THIS IS NOF DONE OUR CIVIL SERVICE WILL HAVE A THIRD CLASS MENTALITY & BACKWARD CIVIL SERVICE

Tanpa Nama berkata...

buat sahabat-sahabat sekalian!!..
J29, KP11 dan sebagai nyer.............

" sedangkan batu yang keras pun boleh pecah lalu keluar air,
inikan pula hati manusia utk diubah menjadi lembut dan cair "..

" disaat kite menanti, saat sakit, saat kite merasa lemah..
disaat itulah Allah membuka rahmatnya dgn luas "..

teruskan usaha dan doa serta tawakal!!..


...J29...

Tanpa Nama berkata...

salam....sy pun sedih sangat....dh 16 tahun bekhidmat ngan gov...gaji masih lum lagi cecah RM2000.00...sambungbelajar wat ijazah, dh dapat hingga kini xada tawaran langsung.....pegi ujian fizikal pegawai penguatkuasa KPDNHEP ...dikatanya kita gigi jongang, padahal xada pun dalam syarat2SPA...apa laa, bangsa sendir pun x dpt tolong langsung....minta2 anak cucu kamu pun nnti akan terlalu sukar untuk dpt keja....nk harap jabatan sendiri pencen la aku dlm gred 17 nmpk gayanya...belajar penat2, SRP, PMR, tamat darjah 6 juga yg untung....boleh keje aje la bela anak isteri...nk senang mcm org lain x leh jg laaaa....dissapointed....
dissapointed.......mana tempat nk ngadu nasib pun x tau la....AKU ADA IJAZAHHHHHHH TP MINTA KEJA X LEPAS SYARAT LA, X BERJAYA PEPERIKSSAAAN LA, KATA KITA GIGI JONGANG LA..PADAHAL AKU DH 2 JABATAN KERAJAAN AKU KEJA TP PENEMUDUGA X SENTUH LANGSUNG TENTANG GIGI AKU...NASIB2...KECEWA BETULLLLL...

Anonymous berkata...

kepada tanpa nama di atas:

itulah dia sikap KETIDAKPROFESIONALAN penemuduga SPA. pelik betul macam mana SPA boleh hantar sampah jadi penemuduga. sudahlah menghina kejadian manusia, lepas tu merendah-rendahkan kakitangan sedang berkhidmat.

ada penemuduga yang aku jumpa memberi alasan bodoh sebegini:

awak sudah ada kerja, berilah peluang kepada mereka yang masih belum ada kerja.

memang benar diluar sana berlambak graduan yang belum ada kerja. masalah di sini adalah pegawai yang sedang berkhidmat (PSB) pun bukannya meminta jawatan menggunakan kelulusan setara jawatan yang sedang mereka sandang, tetapi jawatan menggunakan kelulusan lebih tinggi dari sedia ada. sekiranya PSB mendapat jawatan lain, sudah tentu jawatan sedia ada dikosongkan dan ianya memberi peluang kepada pencari kerja baru mengisi kekosongan tersebut, walaupun ianya bukan diisi oleh graduan sarjana muda.

inilah yang peliknya tentang SPA. begitu juga CUEPACS. mereka ini sibuk memperjuangkan "nasib" golongan yang malas belajar untuk diberi kenaikan gred secara SUBSIDI atau PERCUMA tanpa perlu berusaha menyambung pengajian. tetapi yang ada kelulusan lebih tinggi yang sedang berkhidmat, takda pula diperjuangkan. inilah masalahnya apabila kepimpinan CUEPACS pun jenis malas belajar tetapi mengharapkan pangkat tinggi.

Tanpa Nama berkata...

KITA PATUT BERSYUKUR APA YANG TELAH KITA DAPAT SELAMA INI,SUDAH SUDAHLAH MENYALAHKAN SATU SAMA LAIN DAN TERIMALAH SEADANYA...TERIMA KASIH CEUPACS KERANA TELAH BANYAK BERJASA KEPADA PA WALAUPUN TAK SEMUA PERMINTAAN DAN TUNTUTAN DAPAT DIPENUHI...APAPUN KAMI TETAP BANGGA DENGAN CEUPACS.

Tanpa Nama berkata...

pasal pinjaman peribadi bila nak lanjutkan tempoh bayaran balik nie...senyap sunyi ja x dengar cerita...

Tanpa Nama berkata...

Kedewasaan ini apabila dilihatkan perkembangan pimpinan Cuepacs adalah lari dari landasan dan kesefahaman bahawa Cuepacs adalah Kesatuan bagi membela golongan pekerja terutamanya sokongan tanpa engira skim dan gred. Kini dengn jelas apabila Presiden Cuepacs dari golongan J tidak memainkan peranan kedudukan sebenarnya bahawa beliau adalah merupakan ketua bagi semua skim gabungan kesatuan.

Beliau sanggup hilang maruah perjuangan sebenar demi untuk memertabatkan skim mereka dengan menafikan hak skim dan gred lain. Hakikatnya apabila dilihat terdapat skim yang tersangat lama dinaktirikan dan dinafikan hak mereka untuk merasai kenaikannya. Bagi seorang ketua yang baik beliau tidak akan melakukan prejudis demi kepentingan tertentu atau ajenda tersembunyi yang lebih menguntungkan mereka sendiri. Sedangkan hakikat sebenarnya perjuangan cuepacs adalah berlandaskan kesamarataan dan keadilan sejaagat memertabatkan perkhidmatan awam dan menjaga kebajikan penjawat awam di Malaysia.

Saya amat sedih apabila melihat rakan sejawat dari satu Jabatan dahulunya ceria tiba-tiba bertukar suram akibat double standard kenaikan skim tersebut. Hakikatnya harus diakui setengah Skim hanya bergantung pada gaji dan elaun saja dan tidak seperti kumpulan tertentu yang mendapat kemudahan elaun teknikal malahan mendapat tuntutan tertentu lagi.

Kini sebenarnya sudah lari dari saranan pihak kerajaan yang selalu laungkan suasana menang-menang dan dasar pembahagian kekayaan samarata. Hakikatnya apabila pihak yang ketinggalan tercicir menyuarakan isihati, kekesalan dan kemarahan barulah Presiden Cuepacs cuba akui terdapatnya keciciran kenaikan skim berkenaan. Mengapakah sebelum pengumuman kenaikan ini beliau tidak memainkan peranannya memberitahu kepada PA yang tidak disertai bahawa mereka tidak naik dan akan diusahakan untuk kenaikan kemudian?.

Apakah jaminan cuepacs bagi Skim Gred yang tercicir akan sama turut merasainya?. Dimana tanggungjawab dan amanah sebagai seorang ketua apabila pihak teraniya mengajukan kehendak dan hak mereka dimarahi?. Sepatutnya sebagai ketua yang bertanggungjawab sepatutnya mendahului skim dan gred kumpulan lain dan selepas barulah kumpulan mereka?

Sebagai cohtonya sebuah kapalterbang seorang kapten apabila berlaku kecemasan beliau utamakan keselamatan penumpang kemudian kakitangan bawahannya dan sendiri. Apa yang kita lihat dalam kesatuan Cuepacs adalah lari dari amanah sebagai ketua dimana mendahului kepentingan mereka sendiri dan membiarkan bawahannya terkapai-kapai.

Saya amat setuju dengan beberapa pendapat mengatakan di Negara Jepun sekiranya seorang ketua yang tak bertanggungjawabdan tidak mencapai apa yang dijanjikan beliau dengan rendah hati dan merasai harga diri tercabar dan tercalar terus meletak jawatan. Tetapi berlawanan di Malaysia yang beragama islam mencabar pihak teraniya meletakkan jawatan dan cuba menegakkan kebatilannya.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju ceupacs mmg dah buat yg terbaik...syabas ceupacs,pendapat sesetengah tak melambangkan semua...TERUSKAN PERKHIDMATAN ANDA

Tanpa Nama berkata...

Lebih 1.1juta penjawat awam yang berada di skim perkhidmatan awam akan menerima pelarasan kenaikan 3 elaun yang ditambah baik di bawah rancangan transformasi Perkhidmatan Awam 2014 akan diumumkan pada 15 November 2013 ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, sudah sampai masanya 3 elaun utama diberikan kadar semasa sesuai dengan peningkatan kos sara hidup di malaysia.Walaubagaimanapun, elaun kritikal Khas bagi PDRM & ATM akan diperkenalkan dengan kadar RM1200 bagi semua Gred, dan itu tidak termasuk dalam 3 pelarasan elaun utama.

Menurutnya perjumpaan bersama Cuepacs dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci pelarasan kenaikan elaun penjawat awam itu akan diadakan bermula Januari 2014.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai pelarasan elaun itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang berada di bandar dengan kadar elaun cola RM300 tidak terlibat dengan elaun perumahan yang akan diberikan kenaikan samarata iaitu RM600 dan bagi mereka yang berada di bandar akan menerima elaun kos tempat tinggal iaitu RM800, dan untuk kadar elaun Cola diselaraskan RM 500 samarata.Selain itu, kerajaan msih mengekalkan elaun Itka, dan 1 elaun baru diperkenalkan iaitu elaun SBM (Subsidi Bahan Mentah) iaitu untuk Gred 11-16 RM250 , 17-41 RM 150.

Kenaikan elaun ini tidak terlibat bagi anggota keselamatan PDRM,ATM dengan mengambil kira kenaikan elaun khas.

Tanpa Nama berkata...

HARAP KERAJAAN MSIA MENIMBANGKAN UNTUK MENJADI NEGARA MAJU & PENJAWAT AWAM YANG BERPENGETAHUAN, PA PELAKSANA YG ADA IJAZAH DAN SARJANA DAN N/W32 & N/W36 YANG DAH 7 TAHUN PATUT DITINGKATKAN JAWATAN KE N/W41...ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI SST

waiman takwa berkata...

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai pelarasan elaun itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang berada di bandar dengan kadar elaun cola RM300 tidak terlibat dengan elaun perumahan yang akan diberikan kenaikan samarata iaitu RM600 dan bagi mereka yang berada di bandar akan menerima elaun kos tempat tinggal iaitu RM800, dan untuk kadar elaun Cola diselaraskan RM 500 samarata.Selain itu, kerajaan msih mengekalkan elaun Itka, dan 1 elaun baru diperkenalkan iaitu elaun SBM (Subsidi Bahan Mentah) iaitu untuk Gred 11-16 RM250 , 17-41 RM 150.

---------------------

Jika benar seperti yang diwar-warkan, tahniah. Jangan jadi sekadar khabar angin sahaja.

Gaji mesti naik, prestasi pun mesti naik setiap tahun..

Tanpa Nama berkata...

SAlah bumbung tu la sapa suruh runtuh, n17 tak salah kan?????????
j17 pun tak salah, sebab bab2 kontrak ni j29 yang luluskan
kan?kan???????
**********************************
Wahai pengulas yang bodoh walaupun saya bukan skim J tetapi saya tahu siapa yang bertanggungjawab di site sewaktu projek..hahahahaha J17 bodoh..
Pasal tu ler kebanyakan Juruteknik Skim J ini kaya raya..samapaikan mampu beli barangan berjenama / kereta mahal...hampir semua tahu da....

Tanpa Nama berkata...

bermimpi la... patut difokus kepada peningkatan elaun perumahan, ITK, COLA..

ni makin pening gomen.. pi mai pi mai tang tu la satgi..

Tanpa Nama berkata...

kau org tenguk la gaji kumpulan P&P sekarang di jadual gaji matriks min. max...gaji max naik smpai 2000 lebih dari dl..msalahnya bila dia tambh gitu ye????pandai sngat la cuepacs kite ni ye.....

Tanpa Nama berkata...

Memang tak masuk akal, ada PA gred 17 yg baru masuk kerja 6 bulan (belum confirm) pun sdh dinaik ke gred 27. PA 27 yg sdh kerja 10 thn kena tunggu sehingga 13 thn utk dinaik ke gred KUP(32). Apa punya transformasi nie??Rojak....!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya agak keliru dan banyak persoalan yang timbul apabila Sistem Saraan Transformatif (SST) ditumbulkan dan 81 skim perkhidmatan yang telah ditambah baik – khususnya skim perkhimatan kejuruteraan.
Kebanyakkan orang bercakap/berbincang/komen tentang kenaikkan pangkat tetapi, saya tidak mendengar orang bercakap tentang apa itu Sistem Saraan Transformatif (SST).
Antara persoalan yang timbul ialah :
1. Adakah Sistem Saraan Transformatif (SST) itu pengganti kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) atau SST adalah didalam atau sebahagian SSM. (Saya masih gagal memperolehi pekeliling berkaitan SST).

2. Kalau SST adalah di dalam SSM, kenapa kenaikkan gred (J17,J22 & J27) menyebabkan Kod J menjadi JA termasukkan Gred Penolong Juruteran J29 menjadi JA29. Kenapa gred J29 perlu ditukar menjadi JA29 (Ruj PP Bil 11/2013 Perkara Bil.10)

3. Kalau SST adalah satu skim yang lain (skim baru) yang mengantikkan SSM, saya ingin mengetahui :
3.1. Apakah kesan jika J29 memilih untuk TIDAK MENERIMA opsyen bertukar menjadi JA29.
3.2. Apakah kesan jika J29 memilih untuk MENERIMA opsyen bertukar menjadi JA29.

4. Kalau SST adalah satu skim yang lain (skim baru) yang mengantikkan SSM, saya masih mencari lagi isi kandung atau maklumat APA ITU SST. Setakat sekarang apa yang saya faham dengan SST hanya berkaitan 81 skim perkhidmatan ditambah baik seperti pekeliling-pekeliling yang dikeluarkan. Tetapi lain-lain perkara UTAMA DAN LEBIH BESAR saya masih gagal menjumpainya seperti LATAR BELAKANG (apa itu SST secara keseluruhan), STRUKTUR PERKHIDMATAN, SYARAT-SYARAT PERKHIDMATAN, PERSARAAN, EXIT POLISI, PENILAIAN PRESTASI dan lain-lain.

5. Kalau SST adalah satu skim yang lain (skim baru) yang mengantikkan SSM, kenapa tidak ada sesi penerangan secara langsung kepada kakitangan tentang skim ini (SST) sama ada dari peringkat Jabatan, Kementerian, JPA, Ceupacs dan sebagainya.

Mohon kepada sesiapa/pihak yanga dapat membantu saya untuk komen persoalan saya di atas. Diharap dengan pencerahan tersebut dapat membantu saya untuk lebih memahami trasfomasi yang sedang/akan berlaku ini. TERIMA KASIH.

Tanpa Nama berkata...

semua juruteknik naik gred JA29 ke?? atau mereka yang mempunyai kelulusan diploma/sijil saje. sapa boleh terangkan.TQ.

the pink buret berkata...

Tanpa Nama berkata...
semua juruteknik naik gred JA29 ke?? atau mereka yang mempunyai kelulusan diploma/sijil saje. sapa boleh terangkan.TQ.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
yg ada diploma aje yg bleh naik yg tkda dip kena pergi kurssu 12 bln

Tanpa Nama berkata...

BUKANKAH CUEPACS ADALAH SATU PERSATUAN UNTUK SKIM PELAKSANA, TETAPI SKRG SUDAH TERBALIK APA YG DIPERJUANGKAN CUEPACS YG MENDAPAT KELEBIHAN ADALAH KUMPULAN PNP DAN ATAS, KITA LIHAT SKIM GAJI SEKARANG YG NAIK GILA-GILA ADALAH PNP DAN ATAS KALAU DULU SKIM PERKHIDMATAN SEMUA PA TIDAKLAH TERLALU KETARA JURANGNYA,JADI DIMANA CUEPACS HARUS MENILAI KEMBALI KELEMAHAN YG ADA SUPAYA TARING CUEPACS TDK SEMAKIN TUMPUL

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama the pink buret berkata...
Tanpa Nama berkata...
semua juruteknik naik gred JA29 ke?? atau mereka yang mempunyai kelulusan diploma/sijil saje. sapa boleh terangkan.TQ.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
yg ada diploma aje yg bleh naik yg tkda dip kena pergi kurssu 12 bln
YANG ADA SIJIL GAJI 1417 DAN YG ADA DIPLOMA GAJI 1826 YG ADA SPM TAK TAU

Tanpa Nama berkata...

patut lah pakcik ni x naik2 gred kp 11 jo, x naik2. nak tulis perkataan bersyukur pon tak pandai. x apela.. jpa pon x kisah sebab kp11 macam pakcik naik pon x boleh buat kerja.


WOI MANGKUK HG NI KETURUNAN MALAYSIA KA INDON LOGHAT KAT MALAYSIA PUN TAK TAU BODOH PIANG ORG UTARA KATA

Tanpa Nama berkata...


YANG ADA SIJIL GAJI 1417 DAN YG ADA DIPLOMA GAJI 1826 YG ADA SPM TAK TAU


yang ada hanya ada SPM sepatunya kena pergi kursus 2 tahun utk naik ke JA29

Tanpa Nama berkata...

semua juruteknik naik gred JA29 ke?? atau mereka yang mempunyai kelulusan diploma/sijil saje. sapa boleh terangkan.TQ.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lanjutan pertanyaan di atas :

Ruj : PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 11 TAHUN 2013 :

Perkara 5 : Pindaan skim perkhidmatan Pelukis Pelan bidang kejuruteraan awam dan Penolong Jurutera adalah seperti berikut:
(a) .....
(b) kelayakan masuk bagi Penolong Jurutera Gred JA29 diubah kepada sijil politeknik atau diploma dalam bidang kejuruteraan dengan gaji permulaan yang berbeza;

LAMPIRAN A , Perkara 1/d(i)-ii) :

PENOLONG JURUTERA GRED JA29
(d) (i) sijil dalam bidang kejuruteraan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA29: RM1,417.59); atau
2
(ii) diploma dalam bidang kejuruteraan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA29: RM1,826.02).

mantan JT berkata...

surat opsyen dah terima ke belum.. aku dah xsabar ni ha.. kira nak selebret makan ikan bakar dengan udang harimau bakar rempah sama ketam bercili..fuihh berasap..pehhh.

Tanpa Nama berkata...

Perghhh... beza RM400 ...banyak juga tu

Nak Tau berkata...

kalau ada diploma.. tetapi gaji dah melebihi RM 1826.02 macamana pulak ye. harap tuan2 budiman dpt memberi penjelasan.Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

ikut gaji terdekat dlm skim yg sama

Sarawak berkata...

KAMI PEMBANTU VETERINAR G22/26 MOHON DIJUMUD KE PEN. PEG. VETERINAR G27.

MEMOHON UNTUK TEGAKKAN KEADILAN BAGI KAMI YANG SUDAH LAMA BERKHIDMAT.

Isnin, November 11, 2013 3:05:00 PTG
____________________________________

Hantar petisyen ke Mahkamah untuk tegakkan keadilan dan hantar usul ke Parlimen untuk menuntut keadilan yg sepatutnya.

Tanpa Nama berkata...

BUKANKAH CUEPACS ADALAH SATU PERSATUAN UNTUK SKIM PELAKSANA, TETAPI SKRG SUDAH TERBALIK APA YG DIPERJUANGKAN CUEPACS YG MENDAPAT KELEBIHAN ADALAH KUMPULAN PNP DAN ATAS, KITA LIHAT SKIM GAJI SEKARANG YG NAIK GILA-GILA ADALAH PNP DAN ATAS KALAU DULU SKIM PERKHIDMATAN SEMUA PA TIDAKLAH TERLALU KETARA JURANGNYA,JADI DIMANA CUEPACS HARUS MENILAI KEMBALI KELEMAHAN YG ADA SUPAYA TARING CUEPACS TDK SEMAKIN TUMPUL
----------------------------------
Memang jurang pendapatan sudah jadi macam langit dengan bumi.Cuepacs patut perjuang isu ini sebab agihan pendapatan tidak adil.Gred tinggi bertambah kaya asal ada revise atau kenaikan gaji.Pembuat dasar seperti ini macam sial.Malah banyak lagi kengkangan buat gred rendah dalam pelbagai isu yang dibangkulsampahkan.Bertambah sial pembuat dasar itu...

Tanpa Nama berkata...

Bargain & negotiate look benefit for CUEPACS members . Selfish , Huuh .

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs presiden and assitans, please resign.. selfish..!!

Tanpa Nama berkata...

HARAP KERAJAAN MSIA MENIMBANGKAN UNTUK MENJADI NEGARA MAJU & PENJAWAT AWAM YANG BERPENGETAHUAN, PA PELAKSANA YG ADA IJAZAH DAN SARJANA DAN N/W32 & N/W36 YANG DAH 7 TAHUN PATUT DITINGKATKAN JAWATAN KE N/W41...ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI SST

Tanpa Nama berkata...

SST IS AN UPGRADING OF POST & SALARY FOR ALL CIVIL SERVICE SCHEME. NOT JUST FOR J. BUT COVERS "W" AND "N"

Tanpa Nama berkata...

trUntuk memenuhi kemahuan semua pihak bukan senang.Cakap sapa pun boleh.Tampilkan diri beri idea yang positif bukan bertelagah sesama sendiri.Ada ketika kita dapat orang lain tak dapat kita diam .tapi bila orang lain dapat kita tak dapat kita bising.Ini bukan satu sikap yang baik.Berilah sokongan pada persatuan supaya kita lebih kuat.

Tanpa Nama berkata...

BUKANKAH CUEPACS ADALAH SATU PERSATUAN UNTUK SKIM PELAKSANA, TETAPI SKRG SUDAH TERBALIK APA YG DIPERJUANGKAN CUEPACS YG MENDAPAT KELEBIHAN ADALAH KUMPULAN PNP DAN ATAS, KITA LIHAT SKIM GAJI SEKARANG YG NAIK GILA-GILA ADALAH PNP DAN ATAS KALAU DULU SKIM PERKHIDMATAN SEMUA PA TIDAKLAH TERLALU KETARA JURANGNYA,JADI DIMANA CUEPACS HARUS MENILAI KEMBALI KELEMAHAN YG ADA SUPAYA TARING CUEPACS TDK SEMAKIN TUMPUL

-----------------------------------
aku pun berpendapat sedemikian
-by servis 27 tahun

Tanpa Nama berkata...

trUntuk memenuhi kemahuan semua pihak bukan senang.Cakap sapa pun boleh.Tampilkan diri beri idea yang positif bukan bertelagah sesama sendiri.Ada ketika kita dapat orang lain tak dapat kita diam .tapi bila orang lain dapat kita tak dapat kita bising.Ini bukan satu sikap yang baik.Berilah sokongan pada persatuan supaya kita lebih kuat.

KAWAN....
INGIN MEMBERIKAN PANDANGAN TERHADAP ULASAN INI....
MAAF DENGAN IZIN>>>>>>
-BUKAN SENANG UNTUK MEMUASKAN HATI SEMUA PIHAK-
BETUL,
KALAU KITA DAH TAHU INI DAN RASA KITA MEMANG TAK MAMPU.....
MENGAPA KITA TERIMA JAWATAN INI???
LEBIH BAIK JANGAN TERIMA.....
BILA KITE TERIMA SESUATU JAWATAN/PANGKAT DALAM APA JUA KEADAAN KITE MESTI BERSIAP SEDIA MENGGALAS TANGGUNGJAWAB/BEBAN/TEKANAN/CABARAN YG AKAN KITA HADAPI KELAK.......
APABILA BANYAK RUNGUTAN ATAU KETIDAKPUASAN HATI AKIBAT DARIPADA TINDAKAN YG KITA LAKUKAN, KITA AKAN DIPERSOALKAN NANTI.....
CONTOH SEPERTI JAWATAN YG MEMPUNYAI ELEMEN PENYELIAAN:-
KITA ADA KELAYAKAN UTK MEMOHON JAWATAN TERSEBUT TAPI ADAKAH KITA MAMPU UNTUK MENJADI PENYELIA YG BAIK DAN BERLAKU ADIL TERHADAP KAKITANGAN KITA??? KALAU RASA TAK MAMPU," RENTIKAN LE MAN " KATA ORG PERAK....
INGATLAH SEGALA YG KITA LAKUKAN PASTI MENDAPAT BALASAN.....



DR: KASSIM SELAMAT

Tanpa Nama berkata...

TAHU PUN BUKAN SENANG........
YG GATAL2 TERIMA BUAT APA?
jawatan nak, tanggungjawab tak nak, boleh ke?

JanganEmosi berkata...

KGT macam mana yg korang rasa xsesuai tu?
Gred 11 - rm80
Gred 14 - rm90
Gred 17 - rm95
Gred 20 - rm100
Gred 22 - rm115
Gred 26 - rm125
Gred 27 - rm145
Gred 29 - rm145
Gred 32 - rm155
Gred 34 - rm165
Gred 36 - rm180
Gred 38 - rm195
Gred 40 - rm225
Gred 41 - rm225
Takkan nk terbalik pulak...yg atas jd rendah yg bawah jadi kecik...kalau banding Gred 17 terus dgn Gred 41 mmgla nampak jauh...tp tgk la berapa banyak lagi gred2 lain diantaranya...mcm aku sendiri masuk jabatan dengan Gred 17, kemudian naik ke 22, tanpa ke 26 dapat kenaikan ke Gred 29, dan sejak 2009 dinaikkan ke 36..hujung 2012 dh ada klayakan ke P&P cuma belum ada rezeki buat masa ni...so xpela..tunggu la klu ada rezeki..apply la kpsl...insyaaAllah ada peluang kalau kita terus usaha,blajar,kursus,completekan requirement yg tertera kt kelayakan kpsl,buat apa yg termampu...janganla smpi mcmni sekali...semuanya tak kena pada korang

Tanpa Nama berkata...

Jabatan apa tu Tuan?mcm laju je naik...saya Gred 29...tgh buat degree plk uitm...kpsl bnyk competition...ada kuota setiap intake..yg layaknye ramai...xpela,kalau ada rezeki

jakun berkata...

Akan datang pemegang sijil komunuti, ikbn , mara dan sealiran dengan nya tidak dapat tempat di kerajaan sebab SPM, SPMV dan diploma saje yang layak..kesian anak2 kita yang golongan sederhana ni..

bubu berkata...

january 2014 guru dapat gaji bersepadu. bestnya yang ada master dan phd

Tanpa Nama berkata...

Tak boleh ... hahaha

bubu berkata...

dengar khabar guru dapat gaji bersepadu january 2014. bestnya guru yang ada master & phd

Tanpa Nama berkata...

HARAP KERAJAAN MSIA MENIMBANGKAN UNTUK MENJADI NEGARA MAJU & PENJAWAT AWAM YANG BERPENGETAHUAN, PA PELAKSANA YG ADA IJAZAH DAN SARJANA DAN N/W32 & N/W36 YANG DAH 7 TAHUN PATUT DITINGKATKAN JAWATAN KE N/W41...ITU BARU DIKATAKAN TRANSFORMASI SST

Tanpa Nama berkata...

Klu anggap nk kelayakan SPM pun rasa susah...susahla jadinya..
Kena usaha..kenala ada niat nk ubah nasib family...klu miskin takkan nk anak miskin...so hantarla sekolah...habiskan la minima SPM kalau tak mampu lebih sekalipun...ok..mesti boleh

Tanpa Nama berkata...

Tambah la yg Gred N27 skali...aku pun ada degree..ok senior?

Tanpa Nama berkata...

dengar khabar guru dapat gaji bersepadu january 2014. bestnya guru yang ada master & phd
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

CIKGU JE KE YANG ADA GAJI BERSEPADU

GRED LAIN TAKDE KEEE?

Tanpa Nama berkata...

kami golongan guru agama(kafa) .. tak de yang bela.. ponn.. kami hanya dibayar elaun sahaja tetapi kerja seperti guru biasa ... sahaja .. siapa yang harus kami mengadu .. kebajikan kami pun tak de sapa yang jaga ... tapi kami teruskan dengan amanah dan tanggungjawab yg diberi unutk menjadikan anak bangsa berilmu.

Tanpa Nama berkata...

mari kita menyelami gejolak hati guru... isteri ambe guru. grad daripada amerika. patut kerja tempat lain, tapi minat untuk mengajar dan mendidik sangat bagus . ketika kawan-kawan dan menjawat jawatan penting dan posisi bagus di pelbagai sektor, sang isteri masih 'merangkak' dalam kerjaya. Tapi tak apa, sebab minat dan cinta akan profesiuon ini. Cumanya, bila balik ke rumah , dia akan hadap komputer. katanya nak siapkan kerjanya. dalam seminggu , masanya di sekolah dan di rumah, macam orang kerja kat pejabat juga. kadang0-kadang malam pun duk buat kerja lagi. menanda buku, cari bahan pengajaran, siapkan fail, isi markah, daftar peperiksaan pelajar dll... ambe bertanya, tiada pembvantukan? jawabnya, guru adalah kerani, baby sitter, tukang kebun, jaga, pegawai kewangan dll. sedih rasanya bila sang isteri cerita betapa huduhnya perangai anak-anak disik sekarang. kurang sopan, hilang hormat pada guru, dll... Dan lebih malang lagi bila ditanya tentang solat dan ibadah, ramai yang tak buat kat rumah... ibu tak suruh, bapa tak bertegas... hasilnya, guru-guru yang ada sedikit fikmrah agama, terpaksa jadi ustaz ustazah pula. Bila anak bermasalah, panggil sang bapa dan sang ibu... maka anak dan bapa kantoi... dan mungkin yang dok komen guru (mungkin termasuk yang duk komen isteri ambe) termasuk juga dalam hal ini... jangan duk kat pejabat guna hak kerajaan dan bincang pasal gaji dan kerja, bina perasaan hasad dengki dlll... Adil itu ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Puak2 yang ada degre wajar dapat gaji tinggi sbb depa ni nak dilatih kerajaan terpaksa belanja tinggi. kalau dilatih di US sekarang, mau makan hampir serengah juta. kalau latih doktor, pi england hampir satu juta...

Tanpa Nama berkata...

WORTH TO UPGRADE CIVIL SERVANT CATEGORY N/W32 & N/W36 WHO HAVE DEGREE AND EXPERIENCES TO N/W41 IN ORDER FOR TRANSFORMATION OF EDUCATED CIVIL SERVICE BY 2014 IN ORDER TO ACHIVE HIGH INCOME & ADVANCED NATION

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju ceupacs mmg dah buat yg terbaik...syabas ceupacs,pendapat sesetengah tak melambangkan semua...TERUSKAN PERKHIDMATAN ANDA

Rabu, November 13, 2013 1:53:00 PG
((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
Memang terbaik untuk Pak Omar dan Konco-konco lanunnya supaya senang dihari tuan nanti cucu beliau tanya padanya Tok Wan sangat hebat semasa bekerja dulu. Cucunya tanya Tok Wan kerja?. Takkan nak jawab juruteknik J17.

Hendak tak nak maka pulunlah beliau angkat Skimnya menjadi J29 sebagai Pen.Jurutera. Kini beliau dengan bangga akan menjawab pada cucunya nak tau jawatan Tok Wan selepas bersara dengan nada pelahan Penolong tapi nyaring bila kata JURUTERA.

Lawak lagi mohon ampun dan maaf...kesian nasib bagi mereka dirumdung malang akibat perbuatan mereka ini yang kureng bertanggungjawab dan beramanah melaksanakannya....

safa dan marwah berkata...

kami golongan guru agama(kafa) .. tak de yang bela.. ponn.. kami hanya dibayar elaun sahaja tetapi kerja seperti guru biasa ... sahaja .. siapa yang harus kami mengadu .. kebajikan kami pun tak de sapa yang jaga ... tapi kami teruskan dengan amanah dan tanggungjawab yg diberi unutk menjadikan anak bangsa berilmu.

___________________________________

sekarang ni guru kafa digalakkan menyambung pelajaran ke peringkat dip ( pendidikan dan pengajian islam).....lepas grad apply DGA 29.....
cadangan:-
guru kafa yg tidak berkesempatan menyambung pengajian kerana wujud kekangan atau faktor umur, diberikan satu gred yg sesuai dengan skop fungsi bidang tugas, pengambilan secara kontrak dan sistem gaji seperti perjawatan lain serta waktu bekerja dipanjangkan.....

sebagai mengiktiraf peranan dan fungsi guru kafa yg hampir sama dengan guru di sekolah rendah agama iaitu DGA 29.....iaitu mendidik anak bangsa dengan asas2 agama dan menanamkan nilai murni dalam jiwa mereka....subjek agama bukan sekadar pelajaran yg anda pelajari utk lulus periksa dan ujian....tapi agama adalah sesuatu yg perlu dipraktikkan, ia melambangkan cara hidup kita sebagai seorang muslim, agama merentasi pemikiran kita.....kerana sesuatu hukum itu perlu dipelajari, tidak boleh menggunakan akal semata2......

tq......

Tanpa Nama berkata...

Islam memandang isu kepimpinan suatu perkara yang amat besar. Beberapa nota penting yang perlu kita ketahui berkaitan kepimpinan iaitu :


Islam menganggap setiap individu adalah pemimpin sama ada pemimpin masyarakat, persatuan dan sebagainya.
Sesungguhnya melantik pemimpin adalah tuntutan syariat. Islam menyarankan bagi perkumpulan manusia yang berjumlah tiga orang dan lebih agar memilih salah seorang daripada mereka sebagai ketua. Jelas kepada kita keutamaan melantik ketua dan membentuk organisasi dalam perkumpulan manusia yang ramai adalah penting.
Hendaklah melaksanakan tanggungjawab sebagai pemimpin yang jujur dan amanah.
Sesungguhnya tidak akan terlaksana pergerakan sesebuah kumpulan atau organisasi kecuali dengan adanya pemimpin dan pengikutnya yang taat.

Kepimpinan Islam dalam semua peringkat organisasi hanya diberikan kepada mereka yang benar-benar layak dan memenuhi cirri-ciri seorang pemimpin yang ikhlas dan bertawakkal kepada Allah. Pemimpin sanggup turun padang bertemu rakyat, melihat sendiri penderitaan, kemiskinan, kesakitan mereka sambil membantu dengan penuh keikhlasan.

Seorang pemimpin hendaklah sedar tanggungjawab yang digalas adalah besar. Amanah yang dipikul akan ditanya oleh Allah kelak. Kerana itulah Rasulullah s.a.w awal-awal lagi menegaskan supaya umatnya menjadi pemimpin yang amanah. Pernah suatu ketika Abu Zarr al-Ghifari berkata kepada Rasulullah yang bermaksud:

"Tidakkah anda mahu mengangkat saya menjadi pemimpin wilayah?" Maka baginda pun menepuk bahu Abu Zarr dan bersabda : ”Wahai Abu Zarr, anda lemah. Ini adalah amanah. Ia adalah sumber kehinaan dan penyesalan di hari kiamat kelak, kecuali siapa yang menerima mandat kepimpinan ini dengan betul dan menunaikan segala tuntutannya." (Riwayat Muslim)

Walaupun amanah kepimpinan ini sangat besar dan berat, namun seorang pemimpin bukanlah dikerah secara paksa untuk melaksanakan tuntutan yang tidak mampu ditunaikannya. Islam mengajar kita melaksanakan sesuatu mengikut kemampuan yang ada, tidak akan ditanya di akhirat mengapa kita tidak berjaya, akan tetapi apa yang ditanya kelak ialah mengapa tidak berusaha menunaikan amanah?

Tanpa Nama berkata...


KPD: MAT/MINAH PLAGIAT.....


TAKKAN SAMPAI CARI SUMBER DALAM BLOGGER, PASTU COPY & PASTE KAT SINUN PLAK SBB NAK JAWAB KOMEN PIHAK LAIN....ADUSS....GUNALAH IDEA SENDIRIK......BARULAH GENTLE BROTHER....
AUK AUUUUUUKKKKKKK..........



«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 237   Terbaru› Baru»